Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Met de komst van Windows 10 kunnen Xbox One-bezitters games streamen naar laptops en tablets met Windows 10. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Dat kan waarschijnlijk echter alleen als de gebruiker thuis is, dus niet over internet.

Tijdens een eigen evenement over de komst van Windows 10 gaf Microsoft aan dat het mogelijk wordt om Xbox One-games 'te streamen naar elke Windows 10-pc of tablet in huis'. Vermoedelijk is het niet mogelijk om games te streamen naar apparaten elders op het internet. De streamingfunctionaliteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een game die draait op de Xbox One in de woonkamer, te spelen in bed.

Voor zover bekend werkt de functionaliteit enkel met tablets en pc's, en niet met smartphones waarop Windows 10 is geïnstalleerd. De technologie ondersteunt elke game. Gamers kunnen de controller van de Xbox One gebruiken om te spelen.

Daarnaast kunnen gamers op Windows 10 spelen tegen Xbox-gamers, heeft Microsoft bekendgemaakt. Daarvoor zullen ontwikkelaars dan wel ondersteuning moeten inbouwen; het is daarom nog onzeker of alle spellen daar ondersteuning voor krijgen.

Verder stelt Microsoft dat DirectX 12, dat het bedrijf vorig jaar aankondigde en dat eind dit jaar in de eerste games moet zitten, zorgt voor een veel betere performance in games. Microsoft spreekt van een toename van vijftig procent, al is onduidelijk hoe het bedrijf tot dat percentage komt en waar het precies betrekking op heeft. Waarschijnlijk is de winst vooral te bereiken in situaties waar een systeem cpu-limited is, net als bij AMD's Mantle-api. Tot slot krijgt Windows 10 een nieuwe Xbox-app met onder meer een activity feed, zoals de Xbox One die ook al heeft.

Xbox One-game op Windows-tablet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Het andere nieuwtje wordt vergeten? Microsoft heeft namelijk ook aangekondigd dat je met de pc samen kunt spelen met mensen die op de xbox spelen, waarvan ze ook een demo lieten zien (tegelijk met de demo van het streamen). Dit vind ik persoonlijk bijzonderder dan dit nieuws. Het lijkt mij helemaal niet fijn om als console speler ineens tegen pc gamers te moeten spelen, dan is het hele voordeel van dezelfde hardware namelijk weg.
Xbox Live and multiplayer across devices. Xbox Live is social, interactive, and seamlessly integrated directly into Windows 10, bringing gamers the experiences they love across devices, like multiplayer gaming on Windows 10 against players on an Xbox One, and messaging and chat with friends. And developers will get full access to the Xbox Live API, making it easier to create more powerful gaming scenarios across devices.

Today we announced that we are bringing Fable Legends to Windows 10 PCs, day-and-date with the Xbox One version in 2015. This means Fable fans running Windows 10 will be able to play against their fellow gamers on Xbox One. It’s the same game, in the same world, on the same map. Fable Legends is just the first of the major game franchises from Microsoft Studios coming to Windows 10 and we will have more to share in the coming months.

Source:
http://news.xbox.com/2015...one-and-windows-10-gamers


-nvm
Heb je hier een bron van?

Lijkt me namelijk erg sterk, aangezien console gamer dan simpelweg afgeslacht zouden worden aan de massa. Zoiets haal MS zich echt niet op de nek.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 21 januari 2015 22:32]

"Spencer is on Windows 10 and Carter is on the Xbox One. They're playing alongside each other."

http://live.theverge.com/...ndows-10-event-live-blog/ around 10:21:26 PST

I think you can also find it on the video itself, just before they announce that games can be streamed from xbox to pc.

Edit: Volgens mij is dit slechts mogelijk in een beperkt aantal games. Het lijkt mij dat gamedevelopers dit zelf moeten aangeven/implementeren en dit zullen we dus niet (hoop ik) zien met bijvoorbeeld call of duty of battlefield.

[Reactie gewijzigd door dennisschr17 op 21 januari 2015 22:37]

In der persconferentie werd gezegt dat het in eerste instantie gaat om exclusives, maar ze sluiten andere games niet per defenitie uit.
Microsoft kan waarschijnlijk zelf kiezen om het wel of niet te gebruiken in shooters. Voor de andere genres is er geen verschil in controls.
Er is geen voordeel, er is duidelijk aangegeven dat dit een keuze is geworden van developers en zij dus de game kunnen bouwen rond het crossplatform. De core hiervan is dat de focus bij zulke games hoofdzakelijk coop zullen zijn of gemaakt worden met basis input van een controller.

Je zal niet opeens BF5 PC vs XBO zien, maar eerder een Forza 6, misschien MK-X, of zelfs FIFA.
Grootste probleem van online spelen met of tegen andere mensen is meestal de slechte internetverbinding waar veel mensen nog opzitten.. Daar verandert de hardware waarop je speelt weinig tot niks aan.. Op de consoles heb je er helaas wel meer last van omdat bijna alles via een crappy peer to peer systeem verloopt..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 21 januari 2015 22:22]

Grootste probleem van online spelen met of tegen andere mensen is meestal de slechte internetverbinding waar veel mensen nog opzitten.. Daar verandert de hardware waarop je speelt weinig tot niks aan.. Op de consoles heb je er helaas wel meer last van omdat bijna alles via een crappy peer to peer systeem verloopt..
Een crappy peer to peer systeem? Xbox Live als dienst draait niet op p2p naar mijn weten en heeft dat volgens mij ook nooit gedaan. De spellen deden dat voornamelijk wel, maar dat is met de Xbox One thans ook niet altijd meer het geval. Ook daar is tegenwoordig gewoon sprake van dedicated servers voor het hosten van lobbies. Daarnaast heb ik ook weinig tot geen problemen ondervonden voor de tijd van dedicated servers, met uitzondering van host advantage in sommige games.

[Reactie gewijzigd door DakuGosuto op 21 januari 2015 22:36]

Ze zullen er vast zijn, games met dedicated servers, maar het overgrote deel is gewoon peer to peer, zeker op de consoles.. En het ergste van dit alles is dat het overgewaaid is naar de PC (zie b.v. CoD).. Het wordt hoogtijd dat dedicted servers weer de norm worden.. Dat was het vroeger op de PC ook gewoon, maar tegenwoordig is het helaas iets bijzonders.. Laat staan dat je ze zelf kan/mag hosten..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 21 januari 2015 22:42]

Ik denk dat ze wel goed zullen nadenken bij welke games ze dit gaan toestaan. Bijvoorbeeld de games die 'controller'-georienteerd zijn (zoals Fable) zullen sneller toegestaan worden, dan games zoals CoD en Battlefield.

Wat is zelf ook heel interessant vond is dat ze de functies van de Xbox (Xbox - Record that) e.d. ook naar de pc willen brengen. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik iets 'bijzonders' zag/deed/meemaakte, maar dit jammer genoeg niet had opgenomen. Op de xbox is het heel simpel om dat op te slaan, maar op de pc werkt het niet zo makkelijk allemaal. De integratie van al het gaming en de functies vind ik een hele mooie stap vooruit.

Edit: Had niet ver genoeg gelezen. SinergyX zegt in feite hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Kartale op 22 januari 2015 11:03]

Ik vraag me af of het ook niet naar andere apparaten kan hoor. Want je hebt de Xbox App nodig en als die uiteindelijk ook beschikbaar komt op b.v. Apple Devices.....dan kan het natuurlijk wel.
Smartglass bestaat ook op Android/iOS, dus neem aan uiteindelijk wel. Gok alleen dat hun primaire focus momenteel Windows 10 zal zijn.
ik speel mijn pc games al lange tijd op m'n netbookje (lange batterijduur!) in bed.... mét xbox 360 controller...

Yup Valve heeft dit al véél langer in hun client zitten onder de noemer 'in home streaming' en het werkt echt fantastisch!
Véél langer? Niet langer dan 6 maanden toch?
Veel is een relatief begrip natuurlijk. Ook is W10 met dit systeem nog niet uit, dus het wordt nog langer tot dit er dus is. Daarentegen had Steam het dus wel eerder op orde dan de xbox, dat blijft.
Dit is niet dezelfde app als Xbox Smartglass, maar een volledig nieuwe Xbox app, voor zover ik het kon zien in de presentatie. Daarbij, Microsoft kan die feature ook gewoon weglaten uit hun app voor andere platformen.
denk niet dat het gaat komen microsoft voegt op deze manier meer waarde aan windows 10 en hoopt zo natuurlijk mensen over te halen van mac en linux af te stappen of van een oudere versie van windows over te stappen naar windows 10. hetzelfde geldt voor de x box one de x box heeft een aardige verkoopachterstand op de ps4 wat niet heel raar is aangezien deze onder andere grafisch al achterloopt op de ps4. streamen voegd weer een extra functionaliteit toe om mensen voor een x box ipv ps4 te laten kiezen.
Ik gebruik inderdaad al een PC in combinatie met SteamOS om te streamen naar mijn low budget laptopje. Echter zolang Microsoft streamen vanaf de PC naar een Xbox niet ondersteund, blijft SteamOS interessanter.

p.s. denk niet dat microsoft streamen naar de XBox mogelijk maakt, omdat je dan ineens geen Xbox games meer hoeft aan te schaffen om op je bank te gamen.
maar een ps4 kan niet streamen naar een pc en een x box dan wel. een ps4 kan alleen games streamen van een server van ps naar de console dus net de andere kant op
Dat is wel heel vet.
Met 1xbox thuis, kun je dus op elke windows pc xboxen!
Niet gelijktijdig natuurlijk. Maar wel erg handig als je partner tv wil kijken, dan game je gewoon verder op je pc.
Of gewoon de console bij TV laten staan, maar verder in de rest van het huis op je laptop verder gaan. In de zomer zie ik dit wel zitten :)

Stiekem ook wel veel beter dan zo'n Playstation-TV waar je alsnog een scherm voor nodig hebt of een Vita waar het scherm weer wat klein is.

En uit ervaring kan ik melden dat de Xbox One controller via USB prima werkt met mn pc of laptop

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 januari 2015 20:44]

Met een android app kun je de PS4 naar je phone if tablet peima streamen.
Met lagere resoluties, textures en fps die eigen zijn aan consoles. Nee dank u, dan heb ik liever de pc versie van de game met alle pracht en praal. Maar voor Xbox only games is het natuurlijk wel heel handig.
Totdat gameontwikkelaars, om wat voor reden dan ook, deze optie gaan blokkeren zoals we ook bij de PS4 zien waardoor je er uiteindelijk niet zoveel aan hebt. Daarnaast zijn deze demo's leuk, maar zodra je het thuis gaat testen blijkt tot op heden dat het toch niet zo lekker werkt mede omdat bij veel mensen WiFi niet toereikend is voor dit soort dingen.
Je bedoelt share play op de PS4? Dat is heel iets anders. Share play is dat iemand anders op zijn PS4 thuis een game kan spelen die hij/zij zelf niet heeft, of in co-op. Remote play op de PS4 werkt met iedere game en ook buitens huis via Vita, Android app of PS TV.
Je hebt gelijk, ik haal Remote Play en Share Play door elkaar, my bad ;) .

Ik blijf echter wel sceptisch m.b.t. het spelen op mobiele apparaten via WiFi, mijn eigen ervaring is tot op heden dat je praktisch naast je (5GHz) router moet zitten wil het een beetje fatsoenlijk werken zonder dat het erg ten koste gaat van de kwaliteit van de stream of de stabiliteit.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 21 januari 2015 21:44]

True.

Zelf gebruik ik Remote Play op mijn Xperia Z3 tablet in combinatie met 5GHz.
Zelfs dan heb je af en toe "lagspikes", en dan zit ik nog naast de router en mijn PS4 is met kabel verbonden.
Als gamer vind ik deze functie natuurlijk geweldig!
Want? Andersom is veel handiger. PCs kunnen veel betere beelden renderen en de meeste Xbox games spelen veel prettiger achter een TV...
Doorsnee laptop is anders niet zo geweldig. Plus batterijduur is daarmee nu een stuk prettiger.
Andersom kan toch al? Ik kan mijn pc beeld via miracast gewoon op mijn tv krijgen (tv draadloos als tweede scherm).
Draadloze controller aan de pc en gaan
Inderdaad, en steam bied het ook al een tijdje aan. Laptopje aan je tv en vanaf je dikke game pc in andere kamer laten streamen...

Of ik het ga gebruiken van x1 is voorlopig de vraag maar ik ben wel blij dat er zulke stappen gemaakt worden.
Als echte PC gamer heb ik helemaal geen consoles in huis. :|
Gamer != pc gamer. PC gamers zijn nogal beperkt in welke platformen ze spelen. Een gamer kan gewoon overal op spelen. Hier staan ook gewoon een dikke PC, een PS4 en een X1. Vind ik dit tof? Jazeker!
als echte gamer heb ik natuurlijk consoles in huis. alleen nog geen xbox 1 :-(
Ziet er mooi uit ! En weer een pro gamer future .
Maar ja alles moet dan weer microsoft only zijn , ik zie nog geen Microsoft software voor televiesies ,geen microsoft stand alone media players ( zoals apple tv of chrome cast ) dus erg beperkt en hoezo slaan ze de smartfoon over ? Die heeft beina elke gamer in zijn zak.
Microsoft zou de plank misslaan als ze dit windows only maken !

[Reactie gewijzigd door Fe® op 21 januari 2015 22:43]

Waarom zou je een los kastje willen of losse software voor tv's? Daar is juist de xbox one al voor. En anders zet je er een goedkoop desktopje neer.
Overigens heeft Microsoft al lang een eigen miracast stick uit. Alleen is die in NL nog niet te koop
De concurrentie levert het al wel , of gaat er mee komen.
Gewoon een kastje van rond de ¤150 waar je naartoe kan streamen is toch de oplossing , kids boven aan het gamen , en waneer zij slapen kan ik verder gamen , een losse pc kost al snel ¤300. , te duur naar mijn mening.
De meeste kids hebben toch wel een pc, tablet of laptop op hun kamer.
En de kastjes van 150 euro van concurrenten... Heb je ze wel eens gebruikt?
AppleTV heeft een enorme lag. De Sony versie heeft een lagere lag, maar ik hoor mijn vrienden toch klagen dat die lag net te hoog is.
Dan lijkt het er toch sterk op dat die kastjes dus te weinig power hebben (en dat zit vermoedelijk in de prijs)
PS TV kost ten eerste geen 150, maar 99 euro. Die lag is er wel, maar echt minimaals als je een goede verbinding hebt. Heb dat ding (ook mijn PS Vita) vaker meegenomen naar mijn ouders of bij mijn broertje in Den Haag en daar aangesloten om verder te kunnen gamen.
Een beetje zoals de Wii U dus? Met als verschil dat het op meer apparaten kan.
En psnow kan op meerdere apparaten
Tvs smartphones tablets en noem zo maar op
Vermoedelijk is het niet mogelijk om games te streamen naar apparaten elders op het internet.
Een beetje Tweaker leid zijn internetverbinding om naar zijn lokale netwerk (denk aan een VPN/Hamachi oplossing) :) .
Ja, en dan klagen over de lag...
Met al deze nieuwe stream opties hebben we binnenkort nog maar een grote pc nodig, en verder nog wat kleine nuc's of iets dergelijks.
Geweldig! Zo kan ik bijvoorbeeld boven op mijn kamer xbox spellen spelen, als de televisie door iemand anders is geclaimd :)