Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

Microsoft belooft dat het binnenkort meer aandacht zal besteden aan het verbeteren van de mobiele versie van Windows 10. Ergens volgende maand zullen ontwikkelaars hun aandacht verschuiven van de desktop- naar de mobiele versie van het OS.

Greg Sullivan, die bij Microsoft werkt als marketingdirecteur, deed dergelijke uitspraken tegenover PC World. In de afgelopen tijd heeft het bedrijf de desktopversie van Windows 10 de meeste aandacht gegeven. Vanaf volgende maand moet echter de aandacht worden verschoven naar de mobiele versie van het besturingssysteem. Microsoft brengt de desktopversie van Windows 10 volgende maand uit, waardoor werknemers waarschijnlijk meer tijd hebben om aan de mobiele versie te besteden.

Vanaf begin of medio volgende maand begint Microsoft met het oplossen van de bugs die zich nog in de mobiele versie van Windows 10 bevinden, en het toevoegen van nieuwe features. Omdat de desktop- en mobiele versie van het OS op dezelfde broncode zijn gebaseerd kunnen ontwikkelaars gemakkelijk worden overgeplaatst. Wanneer Windows 10 voor mobieltjes uitkomt wilde Sullivan echter nog niet zeggen.

Windows 10 voor desktops moet op 29 juli worden uitgebracht. Gebruikers van Windows 7 en Windows 8 krijgen de mogelijkheid om gratis te updaten. Voor hen is het al mogelijk om een kopie van Windows 10 te reserveren.

microsoft windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

Goed dat microsoft hier fanatiek mee bezig gaat.
Want wie rationeel kijkt, dus functionaliteit, en aantal handelingen telt. Zag dat WindowsPhone 8.1 relatief laag scoort tegenover de concurrentie op het gebied van:
  • Functionaliteit
  • Gebruiksgemak.
Digit heeft hierover in 2014 een onderzoek gedaan, waarbij gekeken werd naar de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit en meer dan duizend functies van de 4 platformen zijn geteld en meegenomen op diverse vlakken:
• Browsing to find content to read and research
• Good old email to communicate for work and personal reasons
• Messaging / texting people, obviously
• Customising our phones to be exactly as we want them to be, and thus we gave importance to settings and not just what was possible but how easy it was to find what we wanted
• Managing contacts and the dialler to call and keep in touch, link contacts, etc
• Photography, obviously, as we now click more pictures with smartphones than dedicated cameras, but not just clicking, sharing, editing, etc.
• Notifications, and being alerted and updated about what’s happening, and the control you get over what you're notified about
• The lock screen of our phones (which some claim will be the most important screen going forwards) as it’s the real summary of what’s happening as soon as we look at our phones
• Searching for things (on or off the phone), because we can't live without search these days, but more importance to on the phone searches.†
• Videos that we capture, edit and then want to share with friends
Op dat onderzoek zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen zoals dat toegevoegde functionaliteit in app vorm niet is meegerekend. Maar verder lijkt het onderzoek degelijk in opzet en uitvoering.

Uit de vergelijking kwam Windows Phone 8.1 als vierde van de vier uit de bus. Het scoorde hoog op
  • Messaging
En had de hoogste score op
  • de dailer en contacten
  • Fotografie
Maar liet de concurrentie qua functionaliteit en gebruiksgemak achter op andere vlakken.

Ik hoop dat de Windows 10 update dus functionaliteit toevoegd op die vlakken. En ook het OS nog gebruiksvriendelijker maakt dan WindowsPhone8.1 zodat ook nu ontbrekende functies zoals Wifi-direct hun weg vinden naar het OS in Win10. Want windows phone 8.1 draait zeer soepel op alle telefoons, en Windows 10 kan die gebruikers ervaring alleen maar beter maken lijkt me.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 20 juni 2015 11:16]

Digit heeft hierover in 2014 een onderzoek gedaan, waarbij gekeken werd naar de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit en meer dan duizend functies van de 4 platformen zijn geteld en meegenomen op diverse vlakken:
Grappig dat jij een onderzoek aanhaald die al 2 maanden erna achterhaald was. In augustus releasde Microsoft WP8.1 die grotendeels van jou punten heeft verbeterd en eigenlijk ervoor zorgt dat de conclusie (en die van jou) niet meer klopt.

Misschien is het een idee om zelf eerst het OS te gebruiken en niet gaan concluderen op een onderzoek van meer dan een half jaar oud?
Dat het onderzoek een momentopname is deel ik met je.
Dat omschrijf ik ook duidelijk in de post. Niet alleen Windowsphone heeft na het uitkomen van het onderzoek updates gehad. Ook IOS, BlackBerry OS en Google Android zijn anno mid2015 al een paar versienummers verder.

Helaas is er zo'n uitgebreide vergelijking sinds dit onderzoek niet meer gemaakt. Voor steeds meer functionaliteit kun je cross-platform terecht. Ook zijn er op alle platforms ui veranderingen geweest die functionaliteit makkelijker bereikbaar maken

Mooie van o.a. WindowsPhone is dat daadwerkelijk alle telefoons van die updates en de voordelen daarvan genieten.
Is het misschien een idee hier wat aan te doen? Ik kan me zo voorstellen dat de community op tweakers dit binnen een week ingevuld heeft voor de laatste versies. We hebben een mooi format nu dus ik denk dat we hier best wat mee kunnen doen. Ik heb een aantal ios devices liggen die volledig up to date zijn en dus mooi in het lijstje kunnen. Is voor bezoekers wel handig.
Je zou zo alle OS versies los kunnen raten en ze naast elkaar kunnen zetten naar behoefte.
Een beetje zoals Phone Arena je de mogelijkheid geeft alle toestellen met elkaar qua hardware te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 juni 2015 18:09]

Nou niet eens per se de rating, maar zoals het google docs document nu. Dat je gewoon snel alle functies van het toestel kan vergelijken met elkaar, zodat je makkelijk een keuze kan maken wat voor jou het meest geschikte OS is als het ware.

Ik heb namelijk in het document wat lopen spitten en het is in alle opzichten outdated en slecht uitgevoerd, maar de potentie die zoiets heeft is natuurlijk enorm. Ik ga volgende week (na mn tentamens) alvast aan de slag met de iOS 8 versie dan. Binnenkort de preview van 9 erbij, dus als iemand wil helpen met Android en WP dan hoor ik het wel. Voor android is het denk ik het handigst per fabrikant te doen aangezien je dan gelijk daar weer onderscheid in kan maken.
Ja dat bedoel ik met raten, alle functies volgens ťťn formulier met elkaar kunnen vergelijken.
Als je bij Phone Arena telefoons vergelijkt krijg je ook zo`n standaardlijst naast elkaar zodat je de hardware en functies makkelijk kan vergelijken.
In dit geval dus alleen alle OS functies.
En als je net als daar gelijke waarden weg kan laten, dus alleen de verschillen laat zien, dan kun je ook makkelijk zien hoe een OS groeit bijvoorbeeld.
Taakje voor Tweakers dus om daar een goed formulier voor te maken.

Mij viel ook al op dat het meeste outdated is wbt WP8.1, daarbij kreeg ik eergisteren nog een belangrijke update waarbij vermeld werd dat die per 22/6 uitgevoerd zou worden als ik dat niet eerder deed. (Dat was voor het eerst trouwens dat ik zo`n must- install-melding kreeg)
We waren dus niet de enigen die dat zagen.

Hopelijk pikt Tweakers dit op, want inderdaad, het voorzetje is er........ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 juni 2015 21:54]

Mmm, ik heb die tabel eens bekeken maar er staan wel behoorlijk wat fouten in de Windows Phone kolom, ik weet niet of dat voor de andere drie ook geld. Anyway, volgens die tabel heeft Windows Phone geen nachtmodus, maar die is er wel (en er staan heel wat Yes en No op die rubriek), ook "Flip phone to mute call" zit in Windows Phone. Ik zag ook dat veel stappen bij Windows Phone vaak heel omslachtig waren omschreven waar het veel simpeler kan.
Too little, too late. Windows 10 Mobile gaat z'n achterstand niet meer inhalen op Android. Marktaandeel is 2,5 % en dalende.

Als dit niet lukt dan zie ik Microsoft gewoon stoppen met mobieltjes en de mobiele versie van Windows. Ze zullen dan vol gaan inzetten om apps te maken voor Android en iOS die Microsoft diensten gebruiken zoals Bing en Bing Maps.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 20 juni 2015 12:18]

wat een onzin, weet niet waar je die data vandaan haalt maar het huidige marktaandeel is al groter en het is niet dalende maar juist een van de hardste stijgers.

http://news.softpedia.com...y-Big-Market-483174.shtml

het gaat niet in alle marketen goed, onder andere in home town USA.
Maar dat komt door de verzadiging waar alle platformen last van hebben.

in de USA hebben alle platformen/merken te maken met een haperende verkoop van smartphones.

Buiten de USA gaat het nog goed en dan juist met Windows phone te koste van alle andere platformen.

vergeet trouwens niet dat veel data rapporten m.b.t OS market share veel al gebaseerd zijn op alleen USA of noord amerika.
Dit zegt dus niets over de verkopen in Europa of Azie.
Jij vergelijkt in dit artikel q1-2014 met q1-2015.

Beter is om ook te kijken naar het voorgaande kwartaal, om de trend te zien:

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

Ik zie in de cijfers geen verzadiging van de markt (YoY is de totale markt met 19,3% gegroeid), zoals jij beweert, noch een enorme stijging van WP QoQ.

http://www.pcworld.com/ar...ios-shines-during-q1.html

[Reactie gewijzigd door Isheara op 20 juni 2015 13:55]

We kunnen hier lang over praten maar het aandeel is en blijft heel erg klein. Te klein om levensvatbaar te zijn. Het aandeel in Europa is misschien ietsje groter, maar die markt is er al verzadigd dus het aandeel zal niet meer veel stijgen. En in India en China daar is het Android voor en na.
In India is WP iOS al zowat voorbij. In een aantal landen is WP iOS al voorbij. Je weet niet waar je het over hebt. W10 is voor alle formaten van schermen. Dus ze hoeven niet te stoppen met mobile. Het kan gewoon doorontwikkeld worden zonder veel nadelen.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 20 juni 2015 14:39]

Even om in perspectief te zien.
Sony, HTC, verkopen ook rond de 10 miljoen telefoons per jaar. Anderen zitten daar onder of iets boven. Alleen Samsung en sommige chinezen verkopen meer.

Windowsphone (Nokia, Microsoft) groeit, langzaam maar wel zo hard dat ze menig merk ingehaald hebben in totale aantallen per merk.
Correctie, is 3,9% en stijgt vooral in Europa ;)
Je hoort verschillende percentages. Ik heb dit gevonden.

Het aandeel van Windows Phone is zeker geen 4% wereldwijd. Misschien in Europa iets hoger maar dat zegt niks. De wereld is veel groter dan Europa en de VS. Soms licht Microsoft bepaalde landen er uit waar het aandeel groter is, zoals Spanje geloof ik. Daar is het bijna 10%.

Wat betreft 'dalende' dat heb ik uit mijn eigen ervaring. Ik ken nogal wat mensen die een Windows Phone hebben maar hebben aangegeven de volgende keer een Android toestel aan te schaffen. Vooral dat Microsoft Skype onwerkbaar heeft gemaakt terwijl dat helemaal niet nodig was heeft kwaad bloed gezet. Veel populaire apps worden ook niet uitgebracht voor WP of veel later.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 20 juni 2015 13:46]

Weet niet waarom dit weer op 0 wordt gemod want volledig ontopic.
Ben het met je eens. Ben gebruiker van WP van het eerste uur en vind dat MS de WP gebruiker niet voorop stelt. Soms komen updates en features eerst uit voor de andere platforms. Skype is een gedrocht. Indien ze deze app goed en compact hadden ontwikkeld was voice over IP nu veel en veel groter geweest. Android en Ios lopen minder soepel dan WP maar toch ben ik overgestapt naar Android. WP gebruik ik nog heel af en toe om bij te blijven.
Grappig, ik ben gegaan van iOS -> Android -> WP -> Anroid -> WP. Android en iOS lijken erg veel op elkaar en ik vind persoonlijk dat WP er qua gebruiksgemak ver bovenuit springt.
Waarom zou die ingehaald moeten worden?
En nee, het aandeel is stabiel/licht stijgende.
En is >10% in Europa. Waar wij leven ;)

Ik weet niet wat jij ziet, maar dat doet Microsoft nu ook al.
Ze moeten gewoon MSN messenger app hebben. (Nostalgie)
En eventueel met een hardware toetsenbord zoals BB.

[Reactie gewijzigd door Guyver2 op 20 juni 2015 21:30]

Maar ik kan me nog bij oudere versie wel bijvoorbeeld herinneren dat sommige dingen echt heel slecht zijn voor een groot bedrijf als Microsoft.
Ik weet nog wel die faal met het settings scherm waar totaal geen logica in zat. En dan pakte je iOS en Android en zat dat echt super gebruiksvriendelijk in elkaar:
http://setentaydos.com/the-ux-of-mobile-settings/
Echter is dat nu wel beter gegroepeerd etc.

Zelfs Android 1.6 van jaren geleden had een betere settings menu als Windows Phone toentertijd. Heel veel dingen hadden al goed gemoeten vanaf het begin. Echt slordige foutjes overal. Dat is nu gelukkig (voor het OS) meerendeel opgelost.

De GUI moest je van houden en veel vonden de Windows Phone GUI wel mooi. Maar de UX was verschrikkelijk slecht tegenover iOS en Android.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 juni 2015 12:02]

Ik ben het over het algemeen met je eens, maar de categorieŽn in dat artikel zijn, met uitzondering van Network, nou ook niet echt helder te noemen (Network, Device, Personal, Accounts, System). Valt keyboard onder device of system? Is thema niet Personal? Als alle apps onder Accounts vallen, waarom dan niet de Apps corner? Lock screen is Personal maar Ringtone/Brightness valt onder Device..
Simpel uit te leggen:
Android heeft o.a. user accounts. Daar is "Personal" een onderdeel van. System is breed gezien over het toestel.
Dat versterkt het punt dat toetsing aan dezelfde ordering niet echt ergens op slaat.

"For the sake of comparison (and since Android presents the best ordered list), I decided to use Android's 5 categories..."
Ik kan me dingen van iOS herinneren die ook heel slecht zijn, bijvoorbeeld dat je geen filmpjes kon maken met de iPhone of die leuke tijd bug.
Zelfs Android 1.6 van jaren geleden had een betere settings menu als Windows Phone toentertijd. Heel veel dingen hadden al goed gemoeten vanaf het begin. Echt slordige foutjes overal. Dat is nu gelukkig (voor het OS) meerendeel opgelost.
Duurde dus ook tot 1.6 en dus ook niet vanaf het begin...
De GUI moest je van houden en veel vonden de Windows Phone GUI wel mooi. Maar de UX was verschrikkelijk slecht tegenover iOS en Android.
Een kwestie van smaak dus. Ik vond vooral de live tiles en de aanpasbaarheid van het startscherm meteen vanaf het begin meteen raak. Dat vind ik bij vooral Android nog steeds te beperkt. Moet ik dan nu benoemen dat ze al op versie 5 zitten en dat ze dat nog steeds niet voor elkaar hebben?

De hoeveelheid malware op Android is ook nog steeds niet echt hele fijn, hebben ze ook nog steeds niet voor elkaar...

Mijn punt: het is maar net hoe je het bekijkt en welk aspect je focust.
Klinkt niet echt als een waanzinnig goed onderzoek. Als je alleen al de conclusie betreffende Windows Phone leest dan blijken ze niet in staat om iets concreets te noemen wat er precies mis is in een bepaald onderdeel:
Windows Phone placed last on our test and it’s actually a little difficult to pin-point the problem. The OS is not bad really, it does perform all the actions you would expect an OS to perform in the sense you can send and receive calls and SMS, manage e-mail and even includes a notification drawer with quick access settings.

The real problem, as far as we can judge is that the OS does everything that you expect it to, but it just doesn’t do those things as well or as efficiently as other OSes. It does handle contacts and messaging better than almost every other OS (excluding BB10) courtesy of its People Hub, but that’s the only thing we can really say about it.
Best wel vreemd als je zo'n uitgebreid onderzoek doet.
Wat ik uit de data terughaal is dat de mogelijkheden er in beperkte mate zijn (de dingen die je verwacht/meest gebruikt in andere OS-en zijn er gewoon), maar dat activeren en gebruiken vaak net 1 of 2 stappen meer vergt in vergelijking met de concurrentie. En dat is met dagelijks gebruik wel een issue. Als alles 2-4 seconden langer duurt dan ben je aan het eind van de dag zo weer een paar minuten verder. Even snel snel iets doen duurt dan weer net wat langer en voor gebruiksvriendelijkheid en usability is dat net niet goed genoeg.
Toch vind ik dat vreemd, want ik gebruik dagelijks WP en ook android.
Nouja kijk zelf maar. Ik heb een stukje gekopieerd uit de vergaarde data over het openen van de standaard camera. De volgorde is steeds:
  • Android
  • iOS7
  • BB 10.2
  • WP8.1
Access camera from Home Screen
Default behaviour
  • Camera
  • Camera app
  • Camera
  • Swipe > camera
From lock
  • Swipe
  • Swipe up from right bottom corner
  • Hold down for 2 seconds
  • Home > Swipe > Camera
From browser
  • Home > Camera
  • Swipe up > Camera button
  • Swipe up > Camera
  • Home > Swipe > Camera
From fullscreen app
  • Home > Camera
  • Swipe Up > Camera button
  • Swipe up > Camera
  • Home > Swipe > Camera
From youtube video
  • Tap > Home > Camera
  • Swipe edge > Swipe up > Camera button
  • Swipe up > Camera
  • Home > Swipe > Camera
Hier kan je dus al direct zien dat de camera bijvoorbeeld al minimaal 1 extra handeling vereist. Zo is het ook met bijvoorbeeld aan en uitzetten van Wifi of cellular. Geavanceerdere functies die je als systeembeheerder bijvoorbeeld zou willen toepassen (zoals statisch IP voor het netwerk of een aangepast gateway adres zijn simpelweg niet eens mogelijk. Maar ook dingen als een notificatie als er een systeemupdate is (met belangrijke beveiligingsupdates) of als je batterij bijna leeg is zijn er niet. WP heeft dus nog een flinke weg te gaan om wat meer diepte te brengen. Het is en blijft een vrij simpel OS op deze manier (waar overigens niets mis mee is aangezien het wel snel en soepel is op low end toestellen).
Het klopt alleen niet bij veel modellen, want je drukt simpelweg op de camera knop (op het apparaat). En als je de camera app "hoog" in je scherm zet dan is die swipe niet nodig. Die swipe zou je dus overal kunnen toevoegen imo.
Niet bij veel veel modellen, bij alle modellen is de cameraknop aanwezig. Dit is namelijk een eis welke MS stelt aan de leveranciers.

Geen cameraknop = geen WP licentie

Verder zie ik veel dingen welke ik vrij krom vind in het onderzoek, voorbeeld:
-Bij het nemen van een foto vooraf een bewerking instellen kan niet

Dit kom omdat binnen WP de foto altijd natuurlijk gemaakt wordt, er is standaard een 2e app om alle bewerkingen toe te voegen, dit maakt het resultaat minstens gelijkwaardig maar in bijna elk geval beter.

Bij een enorme hoeveelheid van de aangegeven punten valt me op dat het simpelweg niet klopt, voorbeeld van de cameraknop maar ook dat bepaalde features afwezig zouden zijn (welke ik met regelmaat gebruik)

Dit onderzoek klopt feitelijk niet

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 20 juni 2015 17:43]

Geen cameraknop = geen WP licentie
Dit was inderdaad vroeger zo, maar vanaf WP8.1 is dit niet meer zo. Zo is het vanaf wp8.1 ook niet meer verplicht om fysieke toetsen te leveren en daarom is de screenshot knop ook veranderd.

Al kan je met WP wel snel naar de camera gaan. Vanuit lockscreen maak je swipe naar de notification center en drukt daar op de camera knop :)
Along with the announcement about 9 new OEMs for Windows Phone platform, Microsoft also announced widest hardware support coming with Windows Phone 8.1 release. These include the following,
•Qualcomm Snapdragon 200, Snapdragon 400, Snapdragon 400 LTE processor support enabling low-cost Windows Phone devices.
•Reduced Hardware requirements such as making hardware keys and camera button optional.
•Supports TD-SCDMA, TD-LTE and SGLTE networks.
•Driver catalog supported by 20 Independent Hardware Vendors.
•Simple tools and licensing model.
•Works with existing Android Hardware

[Reactie gewijzigd door vali op 20 juni 2015 19:48]

Ah, ik wist niet dat die knop een eis was. Dat maakt het nog onzinniger inderdaad :)
Lees de reactie van hendrickbert er inderdaad maar op na. Het onderzoek valt of staat bij de kennis van de mogelijkheden van het OS van dr onderzoeker. In WP kan je dus te allen tijde middels de camerabutton direct een foto maken. Raar dat zo'n onderzoeker al niet eens probeert. Amateurs dus. Hoe je nu enige waarde aan de rest en daarmee de conclusie van het onderzoek hechten.
In de eerste gedachte dacht ik hetzelfde als jij, de dedicated camera-button is handiger, waarom die niet meenemen als je een eerlijke vergelijking tussen OS'en.

Daarna wierp ik een blik hierop.
En toen dacht ik, in mijn optiek is het niet zo gek, dat ze die dedicated keys niet meeneemt. Sommige BlackBerry hebben er +30. Allemaal met toewijzing voor een 'actie'.

Indrukken op je homescreen van de
  • De [Q] veranderd instant het geluids/bel profiel.
  • De [W] belt instant je voicemail
  • De [E] opent direct een 'toegewezen' functie.
  • De [R] opent instant je klok/alarm
  • De [T] opent instant het maken van een nieuwe taak.
  • De [Y] opent direct een 'toegewezen' functie.
Daarnaast heeft het toetsenbord ook nog 23 andere knoppen, met allemaal shortkey functies. Dat zou een vergelijking met telefoons die dat niet hebben wel heel erg in het voordeel van BlackBerry laten uitvallen.


Als je bij een volgende vergelijking, ook de fysieke shortkeys toevoegd worden, is het wel een oneerlijke vergelijking. Het geeft wel een beter beeld van het gebruiksgemak, maar zorgt dat niet 'het OS' maar de fysieke eigenschappen van een telefoon mee gaan tellen. Dan vergelijk je geen os'en, maar telefoons.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 21 juni 2015 11:19]

Als je onderzoek doet naar de usability van een OS is echt onzin dat je dedicated keys niet meeneemt. Wat onderzoek je dan precies? Welk OS heeft het beste alternatief voor elke functie. Dat is niet hoe gebruikers dergelijke functies zullen gaan gebruiken die zullen namelijk altijd die dedicated keys gaan gebruiken.
Het onderzoek slaat dus gewoon nergens op.
Beetje jammer dat je het nog blijft verdedigen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 21 juni 2015 15:42]

Het wel of niet meenemen van de camera button vind ik ook een punt waarbij beide standpunten verdedigbaar zijn.

Als gebruiker kijk je alleen naar de gebruiksvriendelijkheid van je telefoon, dit onderzoek test wat anders, de gebruiksvriendelijkheid van het OS. Zeker sinds dat MS de cameraknop niet meer verplicht heeft gemaakt, is het zeker iets waarvan kunt twijfelen of je het meeneemt.

Daarnaast, wel of geen fysieke knoppen die je meetelt of niet. Uiteindelijk verschilt dat in het geval van Windows Phone enkel op slechts een paar van de ruim duizend variabelen. Een significante verandering voor toestellen als de 930 zal het niet te weeg brengen in de eindscore.
Je bent gewoon spijkers op laag water aan het zoeken.
Zo zijn er waarschijnlijk voor elk OS een lading aan 'onhandige' dingen te vinden.
Ik gebruik WP ny al een aantal jaar naast een android toestel, WP is vele malen handiger in gebruik. iOS weet ik niet want daar heb ik geen ervaring mee. Zeker bij Android ben je als gemiddelde consument ook nog een afhankelijk van de schil van de fabrikant.
Wellicht dat WP inderdaad op de vierde plek hoort, maar dit onderzoek bewijst dat in ieder geval niet.

…n wat je eigenlijk ook zegt met je afbeelding van BB is dat BB juist op de laatste plaats thuishoort?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 21 juni 2015 15:52]

Fast ip adres ??, Als goede beheerder regel he dat via dhcp, en niet via vast in gevoerde up adressen op de mobiel zelf, dat geeft na we tijdje zeker een probleem geven. Bovendien is de functie die jij noemt niet zomaar even in te stellen met een klik op het wireless netwerk. Eerlijk gezegd zal ik niet weten hoe je dat vaste op adres inklopt in android 5.
Ook kan je daar niet even een proxy invullen, wat weer wel kan met WP.

voor de camera is het.
Home> camera
Dus al die swipes kan je verwijderen.

Ik krijg gewoon een melding van WP dat de batterij bijna leeg is en of ik in de batterij spaarmodus wil inschakelen.

Systeem updates worden zeker wel in het notificatie centrum vermeld, en je krijgt daar dus een melding van op je scherm.

Wifi kan gewoon uit natuurlijk, al vergt dat twee stappen, ook zijn er wel apps te vinden die dat voor je kunnen doen.
Bij android is het inderdaad makkelijker uit te zetten, maar een ander netwerk kiezen vergt weer een extra stap.
Mag ik vragen welk toestel je hebt? Ik bedenk me namelijk net dat zij de lumia 1520 hebben gebruikt. Binnen wp is het natuurlijk wel zo dat ieder toestel nog steeds een aantal verschillen heeft in functionaliteiten. Dat verschilt per versie ook weer. Tis niet zoals bij iOS waar de toestellen vrijwel exact hetzelfde kunnen.

Maargoed. Ik merk wel dat er meerdere zijn die zeggen dat er niks van klopt dus ben ik alvast begonnen om het voor iOS 8 op orde te krijgen. Als je zin hebt om voor WP mee te helpenlaat het dan ff weten.
930, en kan bovengenoemde ook met een lumia 620, ik dacht niet dat er bij de lumia's verschillen in deze functies zijn te bespeuren, alleen de hardware is anders. Dit geld naar mijn idee ook voor andere merken, software is overall het zelfde bij wp8.1
Oh please, wat een onzin!

Camerabutton (instant!)
Actie (swipe > camera)
Tile (Home > camera)

Static IP kan mits oem het niet geblokkeerd heeft http://www.windowscentral...-option-new-update-lumias
en anders is er een app voor http://www.windowsphone.c...22-4d0c-9222-585072ad2aab
al vind ik het supers onnodig Nathan.

Gisteren nog een melding gehad van een systeemupdate. pff

Als mijn batterij bijna leeg is, krijg ik een auditief en visueel signaal / bericht.

Helemaal niet zo supers Nathan, knip en plakwerk zonder dat je inhoudelijk er iets van weet? Doe dat maar bij nu.nl of zo.
Hee don't shoot the messenger. Ik heb inderdaad vrij weinig ervaring met WP en ga er dus van uit dat dergelijke dingen dus gewoon kloppen. Daarom ook dat ik voorgesteld heb om dit met de tweakerscommunity te doen voor de recente versies. Bij iOS klopt er namelijk ook een hoop niet.

Dat er een app voor is is overigens leuk, maar daar gaat dit onderzoek niet van uit dus dat kunnen we niet meetellen. Ios komt namelijk ook standaard met iMovie tegenwoordig en dat is ook niet meegenomen (staat ook expliciet vermeld trouwens).

Maar dat van die cameraknop had ik zelf ook al een idee van aangezien ik em nog wel eens voor powerbutton aanzie bij reparaties ;-).
Jawel, shoot de messenger. Je doet een verkondiging van 'feiten' op basis van foute informatie.
en ga er dus van uit dat dergelijke dingen dus gewoon kloppen
Nooit doen! Goede leer voor jou (je bent nog jong :) ), ga er niet vanuit dat informatie op het internet altijd klopt. Zelfs niet op Tweakers.net.

@Edit: 'shoot, but not to kill' }>

[Reactie gewijzigd door geertdo op 20 juni 2015 21:54]

ik gebruik 1 handeling voor de camera:
camerabutton

verder als je de camera op je homescreen zet scheelt weer een stap.
home>Camera
Dit geldt ook voor de rest. Ik vind het persoonlijk een vrij simplistisch onderzoek dat veel te diep ergens op in gaat. Ja, het is belangrijk dat je de meeste handelingen zo snel mogelijk kunt doen. Maar dit voor alle handelingen?, niet bepaald.

Om vervolgens hier een waarde aan te hangen, die waarde met een factor te vermenigvuldigen en vervolgens hieruit een ranking te halen is niet meer correct.
Jij hebt duidelijk nog nooit een windows phone in je handen gehad. Microsofr vereist een cameraknop in een windows phone toestel. Camera ingedrukt houden van waar je dan ook bent is voldoende. Ook als je scherm vergrendeld is hou je de cameraknop ingedrukt dan wordt de applicatie meteen gestart. Blijf je hem nogsteeds inhouden dan wordt er automatisch een filmpje geschoten bij mijn L930 oa. 4k. Android ze updatebeleid is slechts vorige maand in orde gekomen en dan geven ze slechts een paar lijnen anderhalf jaar update garantie. Microsoft geeft je 3 jaar update garantie. Om de halfjaar kan ik veel meer met me lumia. Mijn lumia maakt windows 11 en 12 zeer waarscheinlijk ook gewoon mee. Terwijl jij zonder roms niet verder opschiet met functies na die anderhalfjaar.
Nee dat klopt wel ja. Ik heb ze af en toe eens binnen voor reparatie, maar verder kom ik er niet echt aan. Naar het schijnt is de cameraknop sinds 8.1 niet meer verplicht, wat ik wel jammer vind aangezien het klinkt als een supersnelle manier om even een foto te maken.

Dat android's update beleid slecht is, is overigens al jaren bekend ;-) gelukkig heb ik een iPhone en kan ik de komende 4-5 jaar nog wel op updates rekenen.
Het is niet verplicht dat klopt. Maar carl zeis lens etc. is Microsoft ze sterkste kaart voor het promoten van zijn toestellen, daarom ontbrak dit cameraknop enkel bij de low end segment waar je de camera niet eens zou willen gebruiken:P
De uitgebreide data, die concreet maakt welke functionaliteit er wel inzit, hoe praktisch het is en welke mist staat in het GoogleDocs document. Per functie wordt daar beschreven of die aanwezig is, en hoe je hem bedient.
Dat is volledig subjectief aangezien in mijn omgeving mensen sneller vertrokken raken in Windows Phone dat in Android omwille van de consistentie in de UI. Alles ziet er zowat hetzelfde uit, mede afgedwongen door Metro. Helaas gaat dat grotendeels wegvallen in Windows 10, spijtig genoeg...
Ik heb het artikel en bijbehorende data eens even doorgenomen en ik vind dat er een aantal rare fouten in staan. Zo zou de iPhone 5S met iOs 7 geen zelfontspanner hebben. Nou kan het aan mij liggen, maar volgens mij heb ik dat op mn iPhone 4 al gebruikt een jaar of wat terug. ook dat de fotogalerij niet vanuit de camera app kan worden benaderd klopt niet.

ook geloof ik niet dat een nexus 5 een opgenomen video alleen kan delen via e-mail. ik had Facebook op z'n minst verwacht.

Goed de data vind ik dus een beetje apart en ik weet niet of je ze dan ook serieus kan nemen.
Ik heb het artikel en bijbehorende data eens even doorgenomen en ik vind dat er een aantal rare fouten in staan. Zo zou de iPhone 5S met iOs 7 geen zelfontspanner hebben. Nou kan het aan mij liggen, maar volgens mij heb ik dat op mn iPhone 4 al gebruikt een jaar of wat terug.
Als ik zoek op de zelfontspanner / self timer in ios7 krijg ik resultaten waaruit blijkt dat die toch niet aanwezig is in ios7.
https://discussions.apple.com/thread/6128013

En er worden heel veel Third party apps aangeboden als je erop googled.
Ok. Dan ligt het dus toch aan mij ;-). IOS 8 heeft em iig wel. Overigens is de data nogal verouderd ondertussen. Veel functies die er niet inzaten bij 7 zitten nu wel in 8. Plus een hoop extra die ze in android niet standaard hebben.

Dus echt representatief is het niet meer. Met iOS 8 is de bel app en contactenoverzicht een stuk sneller geworden.
Mijn hoop voor WP10:
- user-instelbare prioriteitenlijst mobiele netwerken (waarbij als een hoger netwerk binnen bereik is, er automatisch naartoe wordt geschakeld - super belangrijk in grensgebieden)
- WiFi Calling support
- instellingen te veranderen via NFC
- WiFi sync voor muziek/video
- EAS/TTLS PAP authenticatie
- handmatige instelling IP/DNS/subnet
- dual sim support voor Cortana ("Cortana, call Harry on SIM 1")
- 3-way toggle voor mobile data (off/sim1/sim2) in de app drawer
- call recorder
- USB host

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2015 10:39]

Dat is een goed lijstje met verbeteringen maar ik heb er zelf ook nog een paar:
- L2TP/IPSec VPN die met een server achter NAT kan verbinden. (In Windows 8.1 kan dit alleen door middel van een registerkey aanpassen).
- SSTP VPN
In Windows 10 mobile kan je:
PPTP
IPsec/L2TP
SSTP
en IKEv2
VPN verbindingen gebruiken. Ik heb zelf Windows 10 op mijn telefoon staan. Het werkt nu prima.
Werkte L2TP/IPsec bij jou ook als je vanaf internet je Windows Server 2012 R2 L2TP/IPSec server wilde benaderen achter een NAT Router?
Of OpenVPN toestaan in de store... maar dat zal ook wel niet gebeuren.
in win10 kun je een VPN plugin maken en in de store plaatsen (in 8.1 ook al maar was alleen voor beperkt aantal leveranciers). Dus bouw een openVPN plugin en plaats um in de store zou ik zeggen :)
Wifi calling gaat er wellicht niet snel komen ivm operator afspraken.

WP is nog steeds erg afhankelijk van operator promoties (bijv prepaid pakketten of deals bij abonnementen). Operators staan om wifi bellen en andere VOIP dingen nou niet te springen.

Dus ik denk dat je het met Whatsapp call moet doen (wat er wel aan komt of al is)
? WiFi Calling levert de operators gewoon geld op (de minuten gaat uit je belbundel), en ontlast het mobiele netwerk ook nog eens. De backend van de operators moet er alleen klaar voor gemaakt worden om de routering tussen mobile netwerk en internet betrouwbaar te krijgen.

WiFi Calling is niet hetzelfde als VOIP diensten als Skype/Google Voice/SIP.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2015 15:50]

Je bedoelt dat je met wifi calling belt via je huisnetwerk met je mobiele operator.
Precies, daar zijn de meeste operators nu achter de schermen druk mee bezig en een handjevol (oa EE in Engeland en Salt in Zwitserland) is die feature nu aan het uitrollen - feitelijk functioneert je huisnetwerk (of welk WiFi accesspoint dan ook) als een extra zendmast.

Bijkomend voordeel is dat je zo in het buitenland "lokaal" belt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2015 20:04]

WiFi Calling support zit al ten minste in de Lumia 640 door 1 van de laatste updates. Werkt alleen jammer genoeg bij een paar buitenlandse providers.

http://www.windowscentral...alling-hd-voice-lumia-640
Ik snap nooit zo waarom WiFi Calling enkel door specifieke providers voor specifieke toestellen wordt toegevoegd ipv dat het voor alle WP8/Android/etc toestellen aangezet wordt, dat wordt een totale ramp.

Nu zijn het er nog maar een paar (T-Mobile in de VS, EE in de UK, Salt in Zwitserland, etc) maar zodra tientallen verschillende providers allemaal hun eigen OS updates via Microsoft moeten gaan pushen wordt het een puinhoop, en zal je ook zien dat allerlei oudere toestellen (die wel gewoon WiFi Calling kunnen) in de kou komen te staan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2015 15:53]

Omdat de provider er niet op zit te wachten, want het levert hem niks op. Dus schakelen ze die functie gewoon keihard uit.
Volgens mij weet je niet wat WiFi Calling is, dat levert de provider juist wel geld op.
touche, ik had er een ander beeld bij! Ik heb het zojuist even opgezocht en je hebt helemaal gelijk :)
Niet altijd, in het geval van roaming kunnen die extra inkomsten vervallen en dat is juist een grote inkomstenpost.
Zover ik weet is er er al beloofd dat er een usb host komt. Bij het gebruik van de preview had ik zelfs een cursor in het beeld van mijn nokia 930. Ik weet dat er sws ondersteuning is voor USB HID. Daarnaast willen ze ook usb-sticks ondersteunen.

Link: nieuws: Windows 10-smartphones kunnen als usb-host gaan fungeren

Hierboven de link van de mooie tweakers site.
Mijn hoop voor WP10:
- user-instelbare prioriteitenlijst mobiele netwerken (waarbij als een hoger netwerk binnen bereik is, er automatisch naartoe wordt geschakeld - super belangrijk in grensgebieden)
Ja en ook graag dit maar dan voor Wi-Fi netwerken.

En Wi-Fi Sense mag ook verbeterd worden. Bij de NS en RET zorgt Wi-Fi Sense er op dit moment niet voor dat je automatisch ingelogd wordt.
call recorder mag toch niet vanwege de privacy wetten?
Zolang het voor eigen gebruik is volgens mij wel. Dus niet delen met iemand, maar alleen zelf afluisteren.

Edit: linkje https://www.security.nl/p...en+structureel+opnemen%3F

[Reactie gewijzigd door tweakery op 20 juni 2015 10:44]

In Nederland is het als particulier toegestaan een gesprek op te nemen als jij deelnemer bent aan dat gesprek, zonder dat je alle partijen daarvan op de hoogte hoeft te stellen. Als bedrijf moet je alle partijen daadwerkelijk op de hoogte stellen van de opname.

De opnames die je maakt als particulier deelnemer mag je eventueel ook inzetten als bewijsmateriaal in bijvoorbeeld een rechtszaak.

[Reactie gewijzigd door master.fean op 20 juni 2015 12:27]

Zo bedoelde ik het.
Bedankt voor het beter uitleggen! _/-\o_
Ja wel. Zolang jij (als natuurlijk persoonlijk) zelf deelneemt aan het gesprek mag je deze zonder vooraankondiging opnemen, op voorwaarde dat je tav het gesprek niet aan beroepsgeheim gehouden bent (je bent arts, psychiater, advocaat, notaris, enz en je hebt een gesprek met je client/patiŽnt ).
Mijn Asus telefoon (Android) heeft gewoon out-of-the-box call recording.

Maar dit is vrij eenvoudig te implementeren, je telefoon weet immers in welk land hij is - via de MCC-code van de zendmast. In landen waar call recording niet mag, doe het niet. In landen waar het mag, doe het wel. In landen waar een "meldingsplicht" is, laat vooraf een standaard bericht horen "dit gesprek wordt opgenomen".
Het is Windows Mobile 10. WM10. Niet WP10.
Nee, het is Windows 10 Mobile, niet Windows Mobile 10.
You got me :) Dus afkorting W10M ?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 juni 2015 11:54]

Mag wel tijd worden die beta versies vallen tot dusver best tegen.

dual sim ondersteuning niet aanwezig
Office docs en adobe files niet meer of slecht te openen
en zo zijn er nog wat dingetjes die van MS zelf zijn die nog niet werken.

dus ben erg benieuwd. ( De eigen software vna MS moet gewoon werken punt )

[Reactie gewijzigd door Nebulasky2 op 20 juni 2015 11:02]

Het zijn niet voor niets insder previews. Ze zijn niet bedoelt voor dagelijks gebruik.
Daarom heb ik ook 2 win foons :)

Maar je begrijpt dat het ondanks dat het preview versies zijn, het in de lijn der verwachtingen ligt dat bijv MS office gewoon werkt.
Maar je begrijpt dat het ondanks dat het preview versies zijn, het in de lijn der verwachtingen ligt dat bijv MS office gewoon werkt.
Met de overgang van Office Mobile naar de losse apps in het achterhoofd: nee, dat begrijp ik niet. Dit zijn net de punten waar Microsoft nu hard aan het sleutelen is, natuurlijk werkt dat niet goed.
Klopt en ik had het er denk een 3 maanden geleden al over met Gabriel. Voor de basis van de "mobile" ging de ontwikkeling wel door echter omdat er bij desktop veel bug / trace / fix, strategie aanpassingen etc plaats vonden, zou mobile later klaar zijn omdat men die wil "aanpassen" op het "definitieve" desktop systeem.
nou dan zijn wij het oneens, dat van de losse apps idd work in progres.
Maar dat je niet eens een standaard word of exel doc kan viewen vind ik vreemd zelfs in een preview versie. windows en word exel zijn altijd compatibal geweest in welke variant dan ook

Dat is niet, niet goed werken dat is gewoon helemaal niet werken.

Ik ben trouwens wel een Win foon fan voor mij geen android.

[Reactie gewijzigd door Nebulasky2 op 20 juni 2015 13:02]

Het zijn niet voor niets insder previews. Ze zijn niet bedoelt voor dagelijks gebruik.
Dan kunnen ze nog wel tegenvallen als beta. Build 10130 van Windows 10 valt ook tegen. De gelekte 10147 is naar verluid al een stuk beter maar nog steeds mankeert er een hoop. En dat met nog een maand te gaan. Ik denk dat we een stortvloed aan updates gaan krijgen in augustus.
Ik heb anders geen problemen met 10130.
Gebruik het systeem dagelijks
op de laptop

[Reactie gewijzigd door laracroftonline op 20 juni 2015 16:50]

Dual sim werkt hier prima. Heb wel een ander probleem:
In de app om te bellen kan je geen nummer zoeken op basis van de naam
Goed, maar ik denk niet dat ze zo erg veel ontwikkelaars gaan overzetten. Ze kunnen niet plots de desktop versie in de steek gaan laten. Denk eraan dat er direct na de RTM nog steeds desktop builds gaan uitkomen (die ook terug nieuwe features bevatten). Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze met Windows 10 Mobile nu ook gewoon de interface gaan opknappen en de apps uitbreiden, zoals ze nu met Windows 10 doen sinds build 10122 (build 10147 is er een heel mooi voorbeeld van). Ik verwacht persoonlijk geen gigantische baan-brekende wijzigingen meer in Windows 10 Mobile. Moet wel zeggen dat ik de preview niet gebruik, had niet zo'n goede ervaring met de eerste keer dat ik het probeerde (hoewel dat niet aan de preview zelf lag, maar aan de recovery tool voor Windows Phone 8.1).
Het grote development werk is dan gedaan voor de desktop, het onderhouden kunnen ze met een kleiner team doen terwijl de mobiele tak versterkt word met mensen die de broncode van Windows 10 al zeer goed kennen. Dat is gewoon een win-win situatie. En het belangrijkste doel is dan ook gewoon bugs oplossen
Het onderhoud van Windows versies (als in, updates voor bugs, etc) wordt sowieso al gedaan door een appart team (CXE) en niet door de Windows-ontwikkelaars zelf.
Net nu ik mijn telefoon weer terug gezet heb op WP8.1... en al mijn spellen gereset heb!

Ze hebben de preview builds voor Windows Mobile echt links laten liggen de afgelopen maanden, met een waardeloze build als laatste. Ik mag echter niet klagen omdat er 50 waarschuwing waren waar ik zonder te kijken doorheen geklikt heb...

Blij dat ze er eindelijk wat aan gaan doen!
De build van begin deze week 10130 is echt een enorme verbetering, ik zou die eens proberen.
Ik denk dat ik liever wacht tot hij gewoon released is, de enige toegevoegde waarde is dat het er een stuk beter uit ziet :+

Toch bedankt voor de info.
Ik zou ook wachten op de definitieve release. Op lumia 620 loopt de hele telefoon vast. Ik denk dat het nog niet af is ;)
Weet iemand of Microsoft al een beetje meer info heeft verstrekt over de Windows10 update? ik heb een Win8.1 talet/convertible uit China waar ik de aanbieding op krijg, maar ben erg benieuwd of ze dan wel de drivers gaan hergebruiken, want dat zal voor dit device zeer zeker wel moeten
De meeste drivers zijn ( ik weet niet zeker of dit voor alle drivers geldt ) compatible met Windows 10
Erg fijn om te horen dat er binnenkort meer aandacht besteed wordt aan de Mobile variant. Op zich logisch daar het volgens mij altijd Microsofts bedoeling is geweest eerst de desktopvariant en dan pas de telefoonvariant van W10 af te krijgen.
Op het forum hier lees je bij elke nieuwe build (bij de fast ring wat vaker dan bij de slow ring) over vervelende bugs, lange installeertijden, weigerende startschermen en andere kleine mankementen. User Martinspire heeft een lijst met ergernissen online gezet: Martinspire in "Windows 10 Mobile - OS Discussie en ervaringen" waarbij de conclusie die je kunt trekken is dat er nog veel manuren in gestopt moeten worden. Ik zie overigens wel uit naar de release, voor zover ik nu zie krijg ik er veel mooie features bij op mijn Lumia 1520 :)

[Reactie gewijzigd door Evest op 20 juni 2015 11:39]

Das mooi! De eveolutie ging duidelijk trager voor de mobile versie ivm de desktop versie.
Ik heb lang de 10 preview op mijn Lumia 1020 gehad. Algemeen vond ik 10 al beter dan 8.1.
Grootste probleem was de batterijduur. (Uiteraard is het nog in ontwikkeling, weet ik) Maar dit heeft er voor mij wel voor gezorgt dat ik even uit het programma ben gestapt omdat ik die batterijduur wel belangrijker acht dan interface voor een vakantie die er zit aan te komen.

Overigens draai ik windows 10 als main OS since 9840 off zoiets, en de vooruitgang was prachtig om te zien. Ik merk wel op dat ze nog veel werk hebben betreffende stabiliteit van bijvoorbeeld de ingebouwde foto app,.. Het OS op zich acht ik wel voldoende stabiel, moet net nog iets 'snappier' worden.
Dit gaat zowel ook op voor die windows mobile 10. Op de voorgrond draaide het wel goed maar verborgen zit daar nog veel ruimte voor verbetering.

Fijn weetje specifiek voor de 1020: Waar de opstart van camera en foto tussen foto tijd in 8.0 nog snel op 10 seconden lag is dit in 8.1 GDR 2; 5 seconden opstart en 6-7 seconden tussen foto's.
Als ik het me goed herinner ging er daar in windows 10 nog eens 1 a 2 seconden af. Wat toch wel een prachtige prestatie is gezien de zware camera en beperkte specs van de telefoon.

(OT: hier mis ik dan toch weer de echte Nokia en Symbian degelijkheid. Mijn N-8 start in 2 seconden op en foto tussen foto is slechts 1 seconde. (CFW weliswaar en uiteraard 12 vs 41 MP)

[Reactie gewijzigd door Nightwolf__ op 20 juni 2015 12:55]

Hebben we het nu nog over Windows Vista, kom op zeg......
Het duurt niet lang meer of alle Apps draaien met HTML5, 1 taal, alle platforms like Cordova.
Ja toch wel nodig! :)

Typ dit nu vanuit edge 8-)
Heerlijke browser. Maar kan nog wel hier en der verbeterd worden qua benchmarks.
Zoals Peacekeeper , HTML5 score.

W10 wel mooi en visuele effects kunnen ook nog wel vloeiender _/-\o_