Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Microsoft heeft de adresbalk van zijn Edge-browser in de nieuwste build van Windows 10 Mobile naar onderen verplaatst naar aanleiding van kritiek van gebruikers. De adresbalk zat bovenin, maar veel gebruikers vonden dat lastig te bereiken.

De adresbalk van Internet Explorer zit sinds Windows Phone 7.5 uit 2011 onder in beeld, iets wat veel gebruikers als prettig ervaren, omdat het een makkelijk bereikbare plek is voor wie zijn toestel met één hand gebruikt. In vorige builds van Windows 10 Mobile bleek echter dat Microsoft de adresbalk naar boven had verplaatst. Na kritiek van gebruikers op deze wijziging staat de adresbalk nu weer onderin.

De build met het volgnummer 10149 is inmiddels als update beschikbaar voor gebruikers van de preview-versie van de mobiele variant op Windows 10, zegt Microsoft. Naast de adresbalk aan de onderkant heeft Microsoft ook een toggle voor een zaklampfunctie toegevoegd aan het Actiecentrum. De zaklampknop zit in de uitgeklapte versie van de toggle vanaf deze build.

Bovendien claimt Microsoft dat deze build sneller is dan vorige versies, terwijl er minder bugs en crashes zouden moeten optreden door het oplossen van de nodige problemen. Ook ondersteunt de Foto's-app vanaf deze build animated gifs.

Windows 10 Mobile moet later dit jaar uitkomen. De nieuwe software komt als update naar alle Lumia's met Windows Phone 8.1, terwijl er ook nieuwe toestellen met het besturingssysteem zullen verschijnen. Wanneer dat allemaal precies zal gebeuren, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Er zitten nog wel aardig wat bugs in build 10149, dus sowieso altijd upgraden op eigen risico. Deze known issues staan ook vermeld in het linkje hierboven, maar ik meld het toch maar even om het extra aan de aandacht te brengen. Ik heb een upgrade gedaan vanaf build 10136 deze ochtend en bij mij ging het gelukkig in één keer goed (Lumia 925). Mocht je een oudere build hebben draaien, dan raad ik je aan om je telefoon eerst terug te flashen naar Windows Phone 8.1 aangezien er in de vorige build een migratiebug zat.

Zie onderstaande opmerking van Gabe Aul betreffende build 10136 destijds.

[quote]The only supported path to get this build (10136), is from Windows Phone 8.1, meaning those on build 10080 will need to use the Windows Phone Recovery Tool to reset back to 8.1 and then enroll to the Windows Insider program (Fast ring) again through the store app to be offered this newer build.[/quote]
  • There is an issue where the Install button doesn’t respond after Build 10149 is downloaded. Make sure the battery is charged >40% and press it again.
  • Some people may encounter an 80091007 error trying to upgrade to this build from Build 10136. If you hit this error, sit tight – we’re working on a fix. Or if you want the new build right away, you can use the Windows Phone Recovery Tool to go back to Windows Phone 8.1 and then upgrade to Build 10149.
  • The Insider Hub is removed in this build. Don’t worry, it will be back in future Insider Preview builds.
  • Sometimes the PIN keypad won’t be shown after swiping up to unlock. The workaround is to swipe down to get to Action Center and try to open a notification or Settings to invoke the PIN keypad to unlock your phone.
  • There is a very rare situation where you are unable to unlock your phone after entering your PIN and it keeps letting you type even though you entered your pin correctly. If you hit this – leave the phone alone 1-2 hours before trying to unlock again. This is caused by a TPM issue that could get worse and require you to reflash if you get into this state and power off the phone.
  • If a Gmail account is set up on the phone, the Messaging app may have issues and both incoming and outgoing messages may not work. If this issue is hit, simply reboot your phone to get it working again. We are aware that the Messaging app may behave badly in this state.
  • There is a known issue where apps or games are installed as trial versions even though you have previously purchased them. In-app purchases on Windows 10 Mobile are not functional yet as we migrate the function to the new Windows Store.
  • In certain cases, the colors in some apps may appear off. For example – the titlebar in the Outlook Mail app is orange.
  • There might be some cases where notifications in Action Center appear blank.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 26 juni 2015 11:11]

En deze dan:
There is a very rare situation where you are unable to unlock your phone after entering your PIN and it keeps letting you type even though you entered your pin correctly. If you hit this – leave the phone alone 1-2 hours before trying to unlock again.
Heb hier net 2 uur zitten wachten en het nog een keer geprobeerd. Issue blijft. Nu zit ik dus te twijfelen of ik m zal rebooten of nog weer uren ga wachten... Ben bang dat ik hem moet reflashen. (hoop het niet) Maar dit zegt wel weer dat deze 'oplossing' niet altijd werkt.

Edit: Telefoon toch herstart. Werkt nu wel.

[Reactie gewijzigd door tjtristan op 26 juni 2015 15:52]

Maar dat is voor wm 10 zelf en niet voor de browserbalk.
Degene die " proefdraaien" weten als het goed is dat er bepaalde risico's zijn.
Dat de browserbalk nu weer beneden staat heeft verder weinig met het os te maken ;)
Uhm, je hoeft niet meer terug te flashen, aangezien dit in 10149 gefixt is.
Those of you who chose to stay on Build 10080 and not go back to Windows Phone 8.1 to get Build 10136 will be happy to know that you’ll be able to upgrade directly to this build – so you won’t need to flash your phones back to Windows Phone 8.1.
Ik ben blij dat Microsoft hier naar de gebruikers geluisterd heeft. Vind het op mijn telefoon heerlijk dat de adresbalk onderin zit. Daar zitten mijn duimen toch dichterbij dan bovenin het scherm :)

Van mij mag de adresbalk in Edge voor Windows 10 (non mobile) ook instelbaar aan de onderkant gezet kunnen worden. Vind het op een Windows tablet ook prettiger werken.
Lijkt me gewoon het beste dat Microsoft de optie toevoegde om zelf te kiezen waar je de balk wil hebben. Sommigen vinden bovenaan prettiger - waaronder ikzelf. Waarom, als het aankomt op een relatief simpele setting in UI, zouden ze dat niet doen en daarmee een deel van hun gebruikers hoe dan ook irriteren?
Als je de adresbalk bovenaan zet, brengt dat ook met zich mee dat je de controls naar boven verhuist, zoals menu items. Het neemt teveel ruimte in om én een balk onderaan te hebben, én eentje bovenaan. Al met al is het gewoon handiger om alle controls beneden te hebben, en al helemaal als je een groot scherm hebt.

Het komt er kortweg (uit eigen ervaring) op neer dat wanneer alle controls beneden hebt, je een grote smartphone of phablet nog grotendeels met één hand kan bedienen terwijl het ook op de kleinere smartphones betekent dat je minder hoeft te reiken. Een stuk meer ergonomisch zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 27 juni 2015 11:14]

En toch zou ik liever gebruikers de keus gunnen dan ze allemaal te forceren op 1 layout. Als mensen voorkeur hebben, om wat voor reden dan ook, waarom dan niet? Sure, voor de meesten is onderaan misschien handiger, maar als er een significant aantal mensen is die het toch liever bovenaan heeft: What's the harm?
Ik heb een tijd een browser gehad waar deze onder zat. Ik vond het waardeloos, want tijdens het scrollen drukte ik er regelmatig op. Ieder zijn voorkeur ieder zijn wil. Als je zo'n verandering maakt moet het een optie zijn, niet iets geforceerd en gedwongen

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 27 juni 2015 01:38]

dat is wat je gewend bent, je zal de hele technologische ontwikkeling maar hebben meegemaakt toen je al > 40 was. Dan zijn al die dingen eng. Nu zitten we moeilijk te doen omdat er een adresbalk ineens verplaatst dan het gebruikelijke?!

Waarom onderin?

heel simpel je duim kan overal bij onderin in het scherm en niet bovenin het scherm als je hem vast houdt met 1 hand. of je moet je mobiel naar beneden laten glijden in de hand en het risico lopen dat je mobiel op de grond valt, of je moet je 2de hand erbij pakken!

en het is gewoon logischer om alle opties onderin te hebben omdat daar ook de touch knoppen en fysieke van vele mobielentelefoons aanwezig zijn.
Waarom is het zo moeilijk om de gebruiker de keuze te laten of deze vanboven of onderin wilt?
Er moet geen one-size-fits-all zijn met software, dus ik snap niet waarom je argumenten geeft om de balk onderin te hebben.
Waar heb je in die adresbalk dan je duimen voor nodig? Een adres typ je toch met je toetsenbord in, en het lijkt me dat het toetsenbord onderin zit (geen Windows Mobile gebruiker, hier)
Je moet de adresbalk toch aan kunnen tikken voor dat je gaat typen. Dat is makkelijker onderin dan boven in.
Euh, dat hoef ik niet. Daarvoor heb ik namelijk pie-controls in Chrome (Android), maar ook zou ik dat kunnen instellen in mn nav-bar.

Edit: screenshot toegevoegd. http://imgur.com/HzyB2nb

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 26 juni 2015 11:15]

Het feit dat je een extra actie moet instellen (in een extra app nota-bene), geeft wat mij betreft aan dat de UI niet optimaal is. Ik zie het als een work-around.

Natuurlijk is die flexibiliteit een voordeel van Android en voegt ChromePie wel meer handige zaken toe, maar wat mij betreft heeft een fundamenteel goede UI toch de voorkeur. Ik ben dus blij dat de adresbalk in Edge weer binnen bereik van mijn duimen geplaatst wordt.
Chrome != IE en Android != Windows phone.

In IE op WP is het wel handig om de adresbalk onderin te hebben.
Het feit dat je daar een additionele GUI voor nodig hebt zegt al genoeg over hoe functioneel de eigenlijke interface in elkaar zit als je het mij vraagt.
De standaard GUI is nagenoeg identiek aan die van 95% van alle browsers. Buiten dat is het ook nog eens de meest gebruikte browser, namelijk Google Chrome.

Dat er uitbreidingen mogelijk zijn (op Android) vind ik alleen maar iets om toe te juichen en een van de krachten van Android.
Wat ik alleen irritant vind is dat de cursor niet automatisch naar de adresbalk gaat als je een nieuw tab open in Chrome, ook niet met Pie. Je moet onnodig op de adresbalk / het Google-zoekbalkje drukken als je vervolgens wilt zoeken. Of heb je daar ook een oplossing voor? De oude stock browser deed dit wel automatisch, dat was echt handiger.
Dus eerst boven in de balk aanraken. Om vervolgens beneden een toetsenbord te krijgen. Ja dat is logisch.
Zoals ik hierboven al schreef, ik hoef de adresbalk niet aan te raken om daar te kunnen typen. Zie het als een voordeeltje op een Android toestel :)

Edit: screenshot toegevoegd. http://imgur.com/HzyB2nb

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 26 juni 2015 11:15]

Maar moet je als nog onderin je toetsenbord oproepen. En hoe vaak kijk je nu werkelijk op de adres balk welk url je zit. Kan hij net zo goed onderin zitten.
En hoe vaak kijk je nu werkelijk op de adres balk welk url je zit.
Altijd! Elke keer als ik een link aanklik, elke keer als ik een URL intyp.
En dat zou iedereen moeten doen! Door vaak en goed te kijken naar het URL kun je jezelf veel ellende besparen.

Waar de adresbalk zit maakt niet zo veel uit. Onderaan is het handigst, dus als Microsoft dat doet na het vele vragen van hun klanten dan zijn ze goed bezig in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 26 juni 2015 11:51]

9/10 keer kijk ik niet. maar dat komt omdat ik vrijwel alles via favorieten doe. en eenmaal ingesteld gaan ze echt niet ineens veranderen. en dan zit ik op tweakers.nl ipv net. en wil iemand mij scammen als ik ergens ineens weer opnieuw moet inloggen kijk ik wel op mijn balk. alleen met een url in typen. maar dan leg ik mijn focus als nog meer op mijn toetsenbord. dus is onderaan makkelijker.
Ik zou er toch niet al te veel van overtuigd zijn dat je favorites niet veranderen als je ze eenmaal hebt ingesteld.
Er is héél veel malware die narigheid uithaalt met de diverse browsers.
Waar is de adresbalk, of zie je ergens anders het adres?
Hoe zie je of je op een https site zit?
Dit zijn toch belangrijke dingen? Ik verifieer dat wel in ieder geval !
In mijn ogen dus een nadeeltje dat het niet zichtbaar is :-)
Die verschijnt bij het laden en bij het scrollen.
Daar heb je ook een punt, maar voordat ik een adres in kan typen moet ik eerst op de adresbalk zelf klikken ;)

Ik snap dat het misschien muggenziften is, maar als je het eenmaal gewend bent dan werkt het prettiger.
Voordat je überhaupt begint met het adres te typen klik je de adresbalk aan met je duim om het toetsenbord te voorschijn te halen ;)
Om bovenaan je telefoon te komen moet je of je telefoon kantelen (een hand) of je andere hand ervoor gebruiken. Als ik een S4 vergelijk met een Lumia 925 is een adresbalk onderin toch een stuk intuïtiever.
Na een paar uur met de lumia gewerkt te hebben wilde ik op mijn S4 al naar de adresbalk onderin grijpen.
Ik ben blij dat Microsoft hier naar de gebruikers geluisterd heeft. Vind het op mijn telefoon heerlijk dat de adresbalk onderin zit. Daar zitten mijn duimen toch dichterbij dan bovenin het scherm :)
Inderdaad, dat viel mij ook als eerste op toen ik laatst van Android naar WindowsPhone ging, dat het gewoon een stuk praktischer is. Op de PC is het logisch dat je het bovenaan hebt, maar op een mobiel apparaat is het veel handiger het dicht bij elkaar te hebben staan.
Blij dat ze luisteren naar de community :)
Mee eens. Gelukkig heeft Android meer dingen onderdaan dan IOS (zoals de terug-knop...), maar toch heeft het nog veel te veel dingen bovenaan, zoals de hele notificatiedinges. Ik gebruik nu maar een Xposed-module om alle knoppen naar beneden te verplaatsen indien nodig (ik druk daarvoor een van mijn navigatietoetsen lang in), maar dan wordt het hele scherm verkleind, terwijl ik b.v. text prima bovenaan het scherm wil hebben. En ik moet de knoppen dan weer terugverplaatsen als ik klaar ben (door opnieuw lang ingedrukt te houden).

Alle dingen waar je op moet drukken moeten onderaan het scherm zijn! Er is geen enkele goede reden om iets bovenaan te doen, toch?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 26 juni 2015 19:41]

Dat 'luisteren' klinkt ook veel beter dan 'na kritiek van gebruikers' :/ 'na feedback van gebruikers' had ook gekund.
Ik ben blij dat Microsoft hier naar de gebruikers geluisterd heeft.
Als Microsoft slim is, laat het de gebruiker gewoon zelf bepalen hoe de browser er uit ziet. Kijk bijv. naar Opera 12; bijna alles kan je aanpassen en instellen. Dat zou 'standaard' moeten zijn in de browsers (en voor vele andere (type) programma's). Helaas is Opera daar vanaf gestapt na versie 12... Grrr.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 26 juni 2015 12:49]

Google die controle geeft over de bevoegdheden van apps, microsoft die de adresbalk verplaatst. Het lijkt er op dat er meer dan ooit geluisterd wordt naar wat gebruikers willen.
Lijkt me ook niet helemaal eerlijk om het met een paar simpele en kleine voorbeelden zo te concluderen. Zijn van beide partijen ook nog genoeg zaken waar ze de gebruiker negeren. Microsoft die nog steeds een zooi van een Store heeft, ondanks de vele maanden felle kritiek. Google en hun Google+ 'integratie' in belangrijke diensten - ik kan hier een heel essay typen over alles wat mis is aan Google+, maar dat bespaar ik je.

Either way: Ik denk dat je iets meer voorbeelden nodig hebt van zowel positieve als negatieve besluiten van de bedrijven richting de gebruikers toe om er een goed oordeel over te maken.
Lijkt me ook niet helemaal eerlijk om het met een paar simpele en kleine voorbeelden zo te concluderen.
En wat nu als we er eens 254 geven (in Windows Phone 8.1 en lager alleen al): https://windowsphone.user...suggestions/status/401050
Wauw, dat ziet er goed uit. De nieuwe CEO lijkt een compleet nieuwe weg te hebben ingeslagen, Microsoft gaat weer de goede kant op!
Feature Suggestions was al in de tijd van Steve Balmer. Dus het is niet helemaal eerlijk om de nieuwe CEO hiervoor te bedanken. Waar we hem wel voor kunnen bedanken is het ondersteunen van verschillende OS-en. Steve Balmer had namelijk nooit office uitgebracht voor android.
Ik denk dat ms nu de prio bij windows 10 en universal apps heeft liggen.
Zo is er ook commentaar op xbox music app, maar deel van die kritieken zijn opgelost in de windows 10 universal app variant. Even geduld lijkt me.
Overigens de nr 1 wens voor xbox One was backwards compatibility.
Ondanks dat het onmogelijk leek, heeft ms het toch maar even gedaan.
Sinds wanneer geeft google controle? Outofthebox nog steeds niet. Ja, soms als je geluk hebt met extra te downloaden app van fabrikant. Outfthebox stuurt Android heel veel info naar Google en de app omtwikkelaar. Je moet aardig wat aanpassen wil je beetje privacy hebben op Android.
"bevoegdheid van apps"
dat heeft niks te maken met wat naar google gestuurd wordt.

nul07 heeft het over het selectief weigeren/accepteren van permissies, wat een stuk uitgebreider aangeboden wordt via Android M.

er zijn bij de laatste paar versies(J/K/L) al permissies voor SDcard access(L+), systeembeheer, en app tracking die je per app kan accepteren of weigeren.
Gebruikers laten dan ook meer dan ooit van te voren van zich horen. Waar pak hem beet 20 jaar terug nog onderzoeken nodig waren om uit te vogelen wat je klanten nu willen, schreeuwen ze het momenteel van de daken via oa Social Media als Twitter.
Als ze echt zouden luisteren, dan zouden ze dus het positioneren van de adresbalk optioneel maken, en dus dat de gebruiker zelf kan kiezen of die de balk boven of onder wil hebben, DAT is pas gebruikersvriendelijk...
Waarom moet hij of boven of beneden? Kan toch gewoon verplaatsbaar zijn? Dan is iedereen blij.
Is een overbodige optie; Windows Phone is anders dan bvb Android, niet alles is per se in te stellen met een overdosis aan opties en instellingen. Onderaan werkt best fijn overgrote deel van de gebruikers.
Overbodig, tsja. Tenzij je hem toch boven wilt.

Ik weet ook niet hoe je aan de kennis komt dat het een overgroot van de gebruikers is die hem onder wilt. In het bericht staat enkel dat er kritiek was van gebruikers en dat er "veel" mensen zijn die het bovenin lastig bereikbaar vinden.
Behalve willen, wat is het nut dat die adresbalk dan bovenaan staat?
Want met de adresbalk onderaan blijken de meesten dit prettig, nuttig en snel te ervaren. Dus onderaan heeft een toegevoegde waarde t.o.v. bovenaan. Ook een workaround met aparte menu's e.d. om te kunnen typen zonder de adresbalk aan te tikken zorgen voor meer gui elementen en dus meer mogelijkheden tot clutter/verwarring. (lijkt me).

Indien mogelijk zou ik graag van jou horen wat er zo goed is om die adresbalk bovenaan te hebben. Misschien mis ik een paar goede redenen hiervoor.
Behalve willen, wat is het nut dat die adresbalk dan bovenaan staat?
Behalve willen, wat is het nut van een start menu in Windows? Behalve willen, wat is het nut van een klassieke desktop?

Dit is de houding waardoor Windows 8(.1) niet aansloeg. Als mensen iets willen, dan zal er een reden achter zitten. Een negatief punt scoort zwaarder dan een positief punt. Zorg er dus voor dat opties voor zaken die mensen willen niet ontbreken in je product, want anders verlies je klanten.

Is wat mensen willen rationeel? Niet altijd. Maar je verkoopt geen rationaliteit, maar een product. Je kan de rationele keuze de standaard maken, zolang het maar een keuze blijft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2015 12:53]

Opties zijn altijd goed, dus van mij mag de balk verplaatsbaar zijn. Ook is louter het feit dat mensen iets willen al een reden om het te doen voor Microsoft, ook mee eens.

Maar verder ben ik het niet helemaal met je eens. Wat Soggney bedoelt is puur de wil dat iets zo is enerzijds, en een argument waarom iemand dat handig vindt anderzijds. We horen tot nu toe alleen dat men iets wil, maar niet waarom. "We zijn het gewend" geldt voor alles, en dat is op zich een reden (zie boven), maar niet wat Soggney bedoelt. Hij bedoelt echt een inhoudelijk argument. Eerlijk gezegd kan ik weinig sterke argumenten bedenken waarom bovenin handig zou zijn buiten het feit dat mensen dit gewend zijn. Dus ik ben benieuwd.
Een argument voor bovenin is dat het gebruikelijk binnen een UI dat je van boven naar beneden werkt. Een argument voor onder is dat je er makkelijker bij kan.
Met de adresbalk bovenaan blijken sommigen dit prettig, nuttig en snel te ervaren. Dus bovenaan heeft een toegevoegde waarde t.o.v. onderaan.

Ik stel helemaal niet dat hij boven of onder moet, ik vraag me gewoon af waarom ze niet gewoon de optie geven om zelf te kiezen.
We moeten tegen Windows(tm) aankijken. Uniformiteit maakt een commercieel besturingssysteem. Als je het mij vraagt stelt geen enkele GUI-feature op een hedendaagse computer iets voor. Het is allemaal software, dus volledig denkbeeldig. Iedereen kan het verzinnen. Discussies erover wijzen op een zeker noob-gehalte onder de betrokkenen.
Bah, je hebt me door. Ik ben een noob.

Welkom in deze discussie trouwens.
Als niet een overgroot deel van de gebruikers het gewild had, had Microsoft het nu niet aangepast. Ik denk dat veel mensen de adresbalk boven willen omdat ze het nu eenmaal een bekend iets vinden. In de browser op de desktop is het standaard en bij veel mobiele platformen ook. Maar als je eenmaal de adresbalk (en andere controls) onderaan hebt, wil je niet anders meer. Het is ergonomisch gewoon een stuk prettiger als je veel minder vaak hoeft te reiken.

Kortom, je moet het wel een keer uitgeprobeerd hebben voor je kan zeggen wat je fijner vindt.
Want alle aanpassingen worden gedaan omdat een overgrote meerderheid iets wil? Volgens mij is MS nog steeds geen democratie en doen ze constant dingen die de gebruikers niet willen.
Bovenaan is inderdaad gewenning, maar de reden waarom iemand iets wil is weinig relevant bij dit soort kleine details.Je kunt wel aanhalen waarom onder beter zou zijn, maar dat stel ik helemaal niet ter discussie.

Ik heb reeds geprobeerd om een keuze te hebben, ik heb ook regelmatig geen keuze. Ik vind het hebben van een keuze fijner.
Bij het ontwikkelen van producten in het algemeen worden vaak vergaderingen gehouden met specialisten erbij die zo'n beetje onderzoek doen naar een handige UI en wat de eindgebruiker op dat gebied wil. De feedback van deze specialisten wordt heel vaak ook daadwerkelijk in producten verwerkt. Ik heb toevallig pas gelezen dat het bij Microsoft ook zo werkt.

Meer specifiek kijkend naar hoe Microsoft het doet, kun je stellen dat ze ook naar de directe stem van de consument luisteren door middel van uservoice. Je kunt daar je mening kwijt en als andere mensen het met je eens zijn kunnen ze je idee upvoten. Menig idee is op deze manier al in Windows Phone terecht gekomen. Er wordt dus ook echt geluisterd.

Daarnaast, als je kijkt naar dit specifieke geval, blijkt dat ze óók luisteren naar de algemene opinie. Er zijn artikelen geschreven over dat de adresbalk naar boven zou gaan, forumtopics geopend, feedback gegeven via Windows Insider, feedback via uservoice, enz. Het heeft tot gevolg gehad dat Microsoft het veranderd heeft.

Ik denk dus weldegelijk dat Microsoft luistert naar wat de overgrote meerderheid zegt, al betekent dat niet altijd dat alle wensen ook daadwerkelijk verwezenlijkt worden.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 26 juni 2015 13:09]

Als er mensen zijn die m boven willen, is die optie niet overbodig. Verder, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Een overdosis aan weinig-nuttige opties zijn gewoon overkill vind ik.
het is niet overkill om die opties toe te voegen, maar als je even oplet zie je dat windows Phone netjes is geordend en dat er geen ruimte is voor domme opties als een balk bovenin zetten waardoor mensen zelfs minder efficient gaan werken
Weinig nuttig is het niet, als een gedeelte van de gebruikers iets wil, en het andere gedeelte niets. Anders zou je ook kunnen zeggen dat een wallpaper instellen niet meer moet kunnen, omdat je zelf altijd gewoon effen wallpaper gebruikt...
Inderdaad, als niet WP gebruiker is het juist verwarrend (2 tellen) dat dat ding onderin staat. Ik vermoed dat ze dit in de eerste instantie gedaan hebben om de interface gelijk te trekken met andere OS'en. Misschien ook omdat de opvolger van IE voor andere platforms beschikbaar zal komen?
Zelf ben ik gewend aan de adresbalk bovenin. Ik kan begrijpen dat het onderin makkelijker te bereiken is. Het lijkt mij alleen beter als ze een optie creeren waar men de keuze kan maken tussen boven of onder.
Eén van de redenen dat ik Windows Phone verkies boven Android is net dat het veel simpeler is. De opties bevatten vaak alleen maar wat strikt noodzakelijk is wat het simpel en overzichtelijk maakt. Een overvloed aan instellingen vind ik minder aangenaam omdat je dan soms tien minuten moet zoeken naar een bepaalde instelling die je wel belangrijk vind tussen tal van onbelangrijke instellingen.

Ik vind dus dat die optie er niet moet zijn. Als wel graag alles wil kunnen instellen en tweaken zit je met Windows Phone verkeerd imo.
Je kunt ook ergens een master-instelling maken in het instellingenmenu: "geavanceerde opties tonen: ja/nee". Dan kun je alle menu's eenvoudig houden als je dat overzichtelijker vindt, maar kan iemand die wel de balk wil verplaatsen het toch doen. Mijn punt is dat je door een goede indeling van je instellingenmenu's het probleem dat jij noemt (onoverzichtelijke instellingen) kunt oplossen zonder functionaliteit te verliezen. "Gevanceerde opties" is een beproefde methode hiervoor, die goed werkt.
Dat is inderdaad een goed punt, dat zou nog gaan al zit er voor mij persoonlijk (en ik denk vele anderen die WP verkiezen) geen meerwaarde in en heb ik liever dat MS hun dev capaciteiten elders gebruikt want meer instellingen toevoegen gaat net wat verder dan simpelweg dat extra knopje aan een menu toevoegen. Het maken maar ook het valideren van dit soort extra's kost tijd, tijd die elders beter gebruikt kan worden.