Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Microsoft maakt bekend dat de adapter waarmee de Xbox One-controller draadloos te gebruiken is in combinatie met Windows-pc's binnenkort verschijnt. In Nederland is het accessoire vanaf begin november leverbaar voor een adviesprijs van 22,99 euro.

Sinds de introductie van de Xbox One kan de meegeleverde controller ook gebruikt worden in combinatie met Windows-pc's. Momenteel is dat echter alleen mogelijk in combinatie met een usb-kabel. Binnenkort komt daar verandering in, als Microsoft de Xbox Wireless Adapter voor Windows uitbrengt.

Op de productpagina is te zien dat het accessoire in de VS vanaf 20 oktober te koop is voor 24,99 dollar. De adapter is op moment van schrijven nog niet op de Xbox-sites in de Benelux verschenen, maar Microsoft bevestigt tegenover Tweakers dat het accessoire vanaf begin november te koop is voor een adviesprijs van 22,99 euro. Bol.com heeft het product in zijn assortiment opgenomen en zegt het op 3 november te kunnen leveren.

Volgens de productpagina van Microsoft werkt de draadloze adapter in combinatie met Windows 10. Oudere versies van het OS worden niet vermeld. Het is nog niet bekend of dat betekent dat de adapter niet werkt in combinatie met bijvoorbeeld Windows 7 of 8.1.Xbox One Wireless Adapter for Windows

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Hoeveel controllers kun je met 1 zo'n dongle pairen?
Ik meen mij te herinneren dat er tot en met 8 controllers tegelijkertijd konden worden verbonden met deze dongle!

EDIT: Inderdaad! Supports up to 8 controllers !
Bron: http://majornelson.com/20...unveiled/?linkId=14803037

[Reactie gewijzigd door mzx op 12 oktober 2015 16:16]

Ook enig idee of ze nog met 360 controllers werken? (heb nu draadloze 360 controllers icm met die microsoft dongle. Benieuwd of ik die moet laten zitten, of kan vervangen door deze)
Op de website van bol.com staat het volgende: " Niet compatibel met controllers ontworpen voor Xbox 360".
Bron: http://www.bol.com/nl/p/x...dows-pc/9200000049821739/
Maar zijn ze niet compatible alsin, x360 connecten op xone receiver (logisch).. of zijn ze niet compatible alsin 1 xone controller (op xone receiver) en 3 x360 controllers (op een x360 receiver) en dan dus 4 player local coop?

Waarschijnlijk zal hier nog geen antwoord op gegeven kunnen worden.. maar misschien dat mensen al wel ervaring hebben met x360 controllers op x360 receiver en dan een andere controller (bijv dualshock of third party xinput controller)
hier op dit moment de 360 dongle aan de pc hangen. Zodra de one controller ingeplugged word, geeft .NET een foutmelding. Omdat ze Microsoft software nodig hebben om te werken, en niet 100% compatibel zijn met elkaar.

De error is echter weg te klikken (de Microsoft applicatie, die toch al erg gaar is, werkt hierdoor niet. Maar je mist weinig functionaliteit.. je kunt met die app een screenshot nemen door op het Xbox logo te drukken en screenshot te selecteren).

Het werkt gewoon, echter is die foutmelding irritant

Hier een aantal gebruikers over de error:
http://www.overclock.net/...r-driver-fails-to-install
Ze blamen gare Microsoft drivers ;)
Thanks voor de reactie! Je zegt dat je weinig functionaliteit mist.. Maar werken ze dus wel samen als je bijv een local coop game (bijv een lego game) gaat spelen en dan 1 xone en 1x360 controller gebruikt?

Overigens wel gaar van die drivers idd.. Hopen dat ze dat snel fixen dan maar :p
yes dat gaat gewoon goed! Je kunt alleen het extra (nutteloze) menu niet oproepen. In dit menu zit die screenshot knop, en record video knop. Maar dat kan mij gestolen worden. Zolang de controller maar werkt :) )

Hier Fifa 16, met 1 One controller, 2 360 controllers, en zelfs een el cheapo logitech dualschock dual action (met x360ce). Werkt als een trein!

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 12 oktober 2015 22:45]

Kijk, goed om te horen!

Thanks!
Hier zit ik dan ook echt op te hopen ja! Dan ga ik pas zo'n xone controller aanschaffen.
Fijn laten hangen dus! , Thnx!

Hopelijk fixen ze de issue dan wel dat je een .NET foutmelding krijgt doordat de 360 dongle nog aangesloten is (gebeurd op dit moment elke keer. 360 Dongle eruit, one controller erin, perfect. 360 dongle erin, one controller erin, .NET foutmelding. Werkt wel na wegklikken, maar constant bij het opstarten zo'n waarschuwing, erg irritant)
Gewoon beide dongles aan je pc hangen.
Ik zie het niet staan op die pagina.

Zou ook jammer zijn dat die dongle alleen werkt op win 10.

[Reactie gewijzigd door jaaoie17 op 12 oktober 2015 17:50]

Bij de X360 receiver voor Windows was het 4.
Goede vraag..! ik ga er uit van één, maar meer zou mooi zijn
Ik ga uit dat je op die dongle net zoveel controllers kan pairen als op een xbox zelf. Net als bij de vorige generatie
Ja dat is ook mijn eerste gevoel. Kon het zo snel niet vinden in de sources

staat er wel; tot 8 controllers :)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 12 oktober 2015 16:25]

Moah ik doe nog wel even.Met de oude 360 controller met kabel. Maar in.on topic

Vind het vrij duur voor een Wi-Fi stick kunnen ze niet gewoon zón stick als logitech gebruiken van mijn kant uit hoeft het allemaal niet zo groot
Dat was ook mijn gedachte.. Al een stuk beter dan de ontvanger van de 360 controller, maar waarom anno2015 zo'n grote stick? heb ik een mooie kleine HTPC, zit ik met zo'n joekel van een ontvanger aan de voorkant! |:(
Ik kan me niet voorstellen dat dit technisch echt noodzakelijk is in deze tijd!
Je kunt ook een kabeltje van 1 euro kopen en de ontvanger intern in je pc aansluiten. usb interne header -> usb female
Dan zit je receiver binnen de kooi van Faraday die je kast is. Met dit advies zit iedereen binnen de kortste keren te zeuren over slecht bereik enz.
Op die manier heb ik mijn bleutooth adapter en wifi adapter weg gewerkt in mijn htpc en die hebben gewoon goed bereik. En dat is een metale kast
Er zit reeds een extender kabel bij de draadloze ontvanger bijgesloten.
Het is inderdaad jammer dat ze niet gewoon Bluetooth gebruiken, zoals bij de PS4 controller.
Gaming over Bluetooth wil ik niet meer. Zo heb ik ooit (al is dat wel de nodige jaren geleden) zowel muis als toetsenbord via Bluetooth op mijn PC verbonden en geloof me, dat dat soms best irritant was in een potje UT2004 (zolang is het geleden idd... ;)).

Ik snap dat tijden veranderen en technologie verbeterd, maar sindsdien wil ik al mijn apparatuur als het op gaming aankomt wired aangesloten hebben, om zoveel mogelijk (input-)lag te voorkomen. Ik hoef dus niet meer mijn apparatuur draadloos te hebben aangesloten.
Als je een controller wil gebruiken voor input lag gevoelige games ben je volgens mij überhaupt al verkeerd bezig. Een controller aan een pc vastmaken is in mijn ogen gericht voor opvulling waar het toetsenbord en de muis falen, bijvoorbeeld voor het racing/adventure genre waarvoor je de thumbsticks wil benuttigen.
Vind het vrij duur voor een Wi-Fi stick kunnen ze niet gewoon zón stick als logitech gebruiken van mijn kant uit hoeft het allemaal niet zo groot
De wireless Xbox 360 controller for PC was ook vrij prijzig. Daarnaast stond die er vooral bekend om dat het ook over grote afstand werkte. Misschien is daarom de stick zo groot. Ik heb hier nu een Logitech F710 game controller aan mijn HTPC hangen maar met een meter of drie a vier houdt dat wel op, en dat is ongeveer net zover als ik van het systeem af zit. Continue last van een wegvallende verbinding dus, terwijl de Xbox 360 controllers het wel een meter of acht volhielden.
ziet er beter uit als de eerste generatie. alleen jammer dat deze niet geleverd wordt in een set waar de controller ook bijzit.(voor zover dan)
Uit de originele aankondiging:

"The Xbox Wireless Adapter for Windows will be available for $24.99. It can also be purchased in a bundle with the Xbox One Wireless Controller for $79.95."

Bron: GameSpot
Er komt inderdaad ook een bundel.

Volgens een vriend van me had hij die bundel bij firstlook gezien. Hij had de bundel niet gekocht omdat hij dacht dat hij al verkrijgbaar was in de winkel. Nu baalt hij :D
https://www.alternate.nl/html/product/njzm2900

Beetje late kant, maar misschien heb je er iets aan. Is namelijk nu al te verkrijgen i.p.v. de bol.com versie.
Dan ga ik voor de PC liever voor de Steam controller die 'out of the box' al wired en wireless kan, en scheelt nog 10 euro ook, enige is dat je even moet wachten op de reviews, waar de Xbox controllers bekend zijn, hoe die aanvoelen e.d. Toch heb ik hoge verwachtingen van de Steam Controller en ik hoop dat Valve alles heeft kunnen waarmaken mbt de Steam Controller, ik ben zeer benieuwd.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 12 oktober 2015 16:07]

Als je de controller gaat gebruiken voor overnemen van de XBox One, dan zal deze waarschijnlijk ook niet werken.

Kan nu vanuit Windows 10 gamestreamen, maar werkte bij mij alleen met XBox One Controller bedraad. Mijn XEOX controller (PS3-PC gamepad met eigen zender) met zelfde lay-out wordt niet geaccepteerd.

En ik had nog een dongle liggen van de XBOX 360 maar dan uit china, daar kun je driver van forceren en standaard de Windows 10 driver pakken. Connect ook keurig mijn XBox 360 controllers, maar die worden dan door Win10 niet als XBOX 360 controllers herkend. Met de "orginele" van Microsoft zou dit wel werken en zou je ook de 360 controllers kunnen gebruiken voor de XBox One game stream.

Maar goed ga je geen XBox games stream, dat is dat in mijn ogen ook een hele vette controller. En denk dat ik er ook 1 ga bestellen.
Ik heb geen Xbox One, dus daarvan streamen hoef ik ook niet. Ik hou het (voorlopig) op mijn X360 controller for Windows in afwachting wat de Steam Controller doet. :) (Ik kan net als Beakzz niet wachten om bepaalde games lekker achterover te kunnen spelen).

[Reactie gewijzigd door CH40S op 12 oktober 2015 17:05]

Wat je al zegt die Steam controller moet zich nog bewijzen (ja ik droom al van Civ5, Anno en City Skylines op de bank spelen), maar als je al een Xbox one hebt en dus de controller dan is dit een hele voordelige optie om meerdere controllers op je pc aan te sluiten.
De eerste controllers worden de 16e verzonden. Teminste dat heb ik te horen gekregen. Ik verwacht dat je rond die tijd dus reviews zal vinden van de steam controller
Ik loop al 2 weken die track & trace pagina van DHL te refreshen met dat nummer dat Steam me gemailed heeft. Zo houden ze de spanning er wel in!
Er staat toch verzending 16 september :)?
Eindelijk! Hier zat ik wel op te wachten. Elke keer een micro usb kabel erbij pakken is toch niet ideaal.
Sterker nog, als ik met mijn Windows 10 pc verbonden ben geweest met een kabel, dan is hij de draadloze verbinding kwijt met de Xbox One. Ik moet dan weer handmatig een verbinding leggen met de X1. Nu heb ik 2 controllers en kan het dus wel oplossen, maar het is wel vreemd.
Kans is groot dat dat probleem nog steeds speelt wanneer je hem draadloos verbindt.
Dat denk ik ook ja. Moet zeggen dat het mij nog niet opgevallen was dat dat echt gebeurd. Ik heb wel de controller geupdate (via de XBOne)
Je kunt ook even de kabel verbinden aan de Xbox One, dan is die sync ook gedaan. Als je het echt heel storend vindt #fwp :)
dat is evenveel moeite als de sync knop op de one indrukken..

Maar ik heb daar ook last van. Gek dat niet iedereen dat heeft..
Mja maar dan moet je weer helemaal naar de Xbox om knopje in te drukken :+
je kan je xbox one controller updaten via je xbox one misschien lost dat het probleem op
Nooit last van. Gebruik het heel veel. Deugt er zo te lezen toch iets niet aan je PC.
Blijf toch maar even met de Wireless adapter van de Xbox 360 gamen, want daar heb ik tenminste 5 controllers van en dan hoef ik ze ook niet de hele tijd te pairen (zwaar irritant als je vaak switcht tussen de Xbox 360 en PC/Raspberry).

Deze ziet er wel een stuk netter uit, maarja bij mij is alles een upgrade aangezien ik geen geduld had bij die blisterverpakking van de vorige versie en per ongeluk gelijk het draad had afgeknipt :+ (gesoldeerd en rode isolatietape gebruikt :p)

Hopelijk gaat deze ook werken met de Steamlink voor als ik ooit wel wil wisselen.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 12 oktober 2015 15:59]

Hoe switch je zonder te pairen? Gezien ik zelf zit met dezelfde setup en wel iedere keer opnieuw moet pairen. Eigenlijk nog het enigste waarvoor ik van de bank moet komen haha
Ja niet dus... Teveel controllers hebben :p Bij mij zijn er 4 op de wireless reciever "aangesloten" en 1 op de Xbox 360 aangezien ik op die laatste bijna nooit meer speel. Als ik toch weer local mp wil spelen op de 360 dan is het alsnog pairen geblazen :)

Maarja als de Steamlink binnen is wordt het toch weer switchen tussen retrogamen op Retropie en local mp op Steam. Jammer dat er geen switch voor is.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 12 oktober 2015 16:22]

Ah zo, ik snap hem. Jammer, ik hoopte dat je een tussenoplossing had gevonden haha

Heb er zelf 4, maar zijn alle 4 zwart. Ik haal ze altijd door elkaar waardoor ik alsnog blijf pairen. Helemaal gezien ze niet alle 4 standaard van batterijen zijn voorzien ivm ontlading.
Haha nee helaas geen oplossing. Zwart, Wit ,Grijs, Metallic blauw en chroom hier dus geen verwarring. Ook voor de PS4 heb ik weer de meest lelijke kleuren verzameld om ze uit elkaar te houden :)
Waar heb je die overige kleuren van? Heb zelf wel eens staan te kijken naar de replacement cases, alleen zitten er enorme verschillen in de kwaliteit. Blijft een gok om ze online te bestellen.

Wil anders de blije kleuren van de N64 controllers gebruiken :) (Geel, Blauw, Groen en Rood). Pure nostalgie uit de party tijd van de N64 :)
Nee zijn allemaal origineel dus heb ze zo uit de winkel : http://gameswallpaperhd.c...me-treatment-xu28ay0a.jpg bijvoorbeeld.

Heb weleens controllers uit elkaar geschroeft om ze over te spuiten, maar dan verlies ik weer mijn interesse en ben ik de helft van de onderdelen kwijt als ik ze eindelijk weer in elkaar wil zetten :)
Of je plakt een labeltje op de achterkant...
stickertje erop plakken?
:P
Ik was zondag op Firstlook en heb daar een xbox one wireless controller met reciever gehaald voor 49 euro op de Mediamarkt booth... Erg vreemd dat ik hem zag en gok dat dit een foutje was? Maar wel gebruik van gemaakt..
Een vriend van mij zag um ook staan maar hij heeft um niet gekocht omdat hij dacht dat hij al uit was. Wat een ukkel :P

Heb je ook nog geluk met die prijs. De bundel word dacht ik duurder dan 50 euro.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 12 oktober 2015 20:19]

Jah de reciever is los 25 dollar dus ik gok op een fout. Wel vreemd dat ze al zolang van tevoren die dingen al hebben om eerlijk te zijn.

Een probleem wat ik wel heb is dat er geen drivers lijken te zijn of heel random.. Op mijn laptop werkt het wel maar op twee andere (waaronder 1 van precies hetzelfde merk en type etc) herkent die de stick niet
Gehehe, mijn playstation 3 controller werkt gewoon via bluetooth op mijn laptop. niks geen stickje.
Alleen helaas geen officieele ondersteuning van Sony zelf, en dat vind ik toch wel heel erg jammer. Tevens begrijp ik Sony niet op dat punt, zorg dat je gewoon PC ondersteuning hebt voor je dualshocks, move controllers en PS camera's, dan verkoop je ook nog eens extra hardware aan PC gebruikers (die dan misschien uiteindelijk toch nog wel een playstation erbij kopen), immers wordt die hardware wel gewoon standaard met winst verkocht (net zoals de PS4 zelf dit keer ook was)..
Dat is een nette prijs en ook wel eens leuk om te zien, wij krijgen hem dus goedkoper dan de VS. Met de huidige koers is 25 dollar namelijk 22 euro, en met BTW dus ¤26,62.
De combinatie met een controller komt ook vast, die is tenminste voor de VS wel aangekondigd. Alleen ligt de prijs daar op 80 dollar, oftewel precies de 55 dollar die de controller kost plus de 25 dollar voor de ontvanger, dus je schiet er weinig mee op.
Alleen werkt het zo niet en worden de dollar tekens vervangen voor het euro teken, wat de controller hier duurder wordt dan in de States, helaas.
Heb je het artikel niet gelezen?
De adapter is op moment van schrijven nog niet op de Xbox-sites in de Benelux verschenen, maar Microsoft bevestigt tegenover Tweakers dat het accessoire vanaf begin november te koop is voor een adviesprijs van 22,99 euro.
En zelfs als de dollar rechtstreeks vervangen werd door de euro dan zou dat op dit moment positief zijn voor ons. Met de huidige koers van de euro is dat namelijk goedkoper dan als je de dollar volgens de koers omzet en er dan 21% BTW bij optelt.
Als je het over de combinatie hebt, daar is de prijs nog niet van bekend maar mijn punt was alleen dat het er niet op lijkt dat Microsoft dat pakket goedkoper maakt dan gewoon los een xbox one controller te kopen en daarnaast de ontvanger voor de PC. Dus als de prijs gelijk is, wat maakt het dan uit of het samen in een doosje zit?
Een hele toffe toevoeging voor de standaard meegeleverde controllers!