×

Halo 5: Guardians Review

Moet het van multiplayer hebben

Door , 89 reacties

Naadloze aansluiting

De nieuwe multiplayer-variant Warzone is een uitstekende toevoeging aan het Halo-universum en wordt online waarschijnlijk de meest gespeelde spelvorm. Het is bovendien een spelvorm die Halo als online game weer relevant maakt en zorgt dat de game zich kan meten met de andere online shooters die dit jaar verschijnen. Het is daarmee ook de spelvorm die de iets mindere campagne compenseert. Dat die campagne wat minder is, komt vooral doordat hij gebaseerd is op het samenspelen met drie computergestuurde teamleden, en dat is zelden leuk. De campagne lijkt daarmee vooral gericht op het spelen in coöp en komt daarin ook veel beter tot zijn recht. Als je solo speelt is de campagne minder geslaagd. Door de nieuwe multiplay-spelvormen is Halo 5: Guardians voor fans van de serie echter toch een aanrader.

Halo 5: Guardians, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 49,99

Vanaf € 22,45

Vergelijk prijzen

Microsoft en Sony schotelen consolebezitters maar wat graag 'exclusieve' games voor, games die enkel voor hun console verkrijgbaar zijn. Hoewel de PlayStation 4 in verkoopaantallen een flinke voorsprong heeft op de Xbox One heeft Sony op dit vlak toch een steekje laten vallen. De Japanse consolebouwer heeft dit najaar geen enkele 'exclusieve game' in de aanbieding, terwijl Microsoft zelfs twee titels uitbrengt die alleen door Xbox One-bezitters kunnen worden gespeeld. Door een deal met Square Enix is Rise of the Tomb Raider een jaar lang enkel voor de Xbox One te krijgen, en daarnaast ontwikkelde de uitgever zelf Halo 5: Guardians.

Zoals je ongetwijfeld weet is de ontwikkeling van Halo al geruime tijd niet meer in handen van Bungie. De studio die de eerste games uit de serie maakte, kocht zich vrij en sloot een deal met Activision om Destiny te maken, een soort Halo in mmog-verband. Microsoft richtte daarom zelf een team op, dat vanaf de campus in Seattle aan nieuwe Halo-games werkt. Na Halo 4 uit 2012 is dit binnen de serie de tweede grote game die volledig door de nieuwe studio is gemaakt.

Video met 15 minuten gameplay uit het begin van Halo 5: Guardians

Verhaal

Toch zijn er opmerkelijke verschillen tussen Halo 4 en Halo 5: Guardians. Niet wat het verhaal betreft, dat sluit naadloos aan op dat uit zijn voorganger. Uiteraard staat Master Chief centraal in dit nieuwe avontuur en - spoiler alert - draait het opnieuw om zijn relatie met de even virtuele als raadselachtige Cortana. Cortana leek zich aan het einde van Halo 4 te hebben opgeofferd om de mensheid te redden. Het zal je echter niet verbazen dat ze in Halo 5 toch gewoon weer opduikt - al verloopt de hereniging tussen de twee uiteraard niet zonder slag of stoot.

*