Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Halo 5: Guardians Review

Moet het van multiplayer hebben

05-11-2015 • 06:00

89

Multipage-opmaak

Naadloze aansluiting

Samengevat

De nieuwe multiplayer-variant Warzone is een uitstekende toevoeging aan het Halo-universum en wordt online waarschijnlijk de meest gespeelde spelvorm. Het is bovendien een spelvorm die Halo als online game weer relevant maakt en zorgt dat de game zich kan meten met de andere online shooters die dit jaar verschijnen. Het is daarmee ook de spelvorm die de iets mindere campagne compenseert. Dat die campagne wat minder is, komt vooral doordat hij gebaseerd is op het samenspelen met drie computergestuurde teamleden, en dat is zelden leuk. De campagne lijkt daarmee vooral gericht op het spelen in coöp en komt daarin ook veel beter tot zijn recht. Als je solo speelt is de campagne minder geslaagd. Door de nieuwe multiplay-spelvormen is Halo 5: Guardians voor fans van de serie echter toch een aanrader.

Getest

Halo 5: Guardians

Prijs bij publicatie: € 49,99

Vanaf € 12,-

Vergelijk prijzen

Microsoft en Sony schotelen consolebezitters maar wat graag 'exclusieve' games voor, games die enkel voor hun console verkrijgbaar zijn. Hoewel de PlayStation 4 in verkoopaantallen een flinke voorsprong heeft op de Xbox One heeft Sony op dit vlak toch een steekje laten vallen. De Japanse consolebouwer heeft dit najaar geen enkele 'exclusieve game' in de aanbieding, terwijl Microsoft zelfs twee titels uitbrengt die alleen door Xbox One-bezitters kunnen worden gespeeld. Door een deal met Square Enix is Rise of the Tomb Raider een jaar lang enkel voor de Xbox One te krijgen, en daarnaast ontwikkelde de uitgever zelf Halo 5: Guardians.

Zoals je ongetwijfeld weet is de ontwikkeling van Halo al geruime tijd niet meer in handen van Bungie. De studio die de eerste games uit de serie maakte, kocht zich vrij en sloot een deal met Activision om Destiny te maken, een soort Halo in mmog-verband. Microsoft richtte daarom zelf een team op, dat vanaf de campus in Seattle aan nieuwe Halo-games werkt. Na Halo 4 uit 2012 is dit binnen de serie de tweede grote game die volledig door de nieuwe studio is gemaakt.

Video met 15 minuten gameplay uit het begin van Halo 5: Guardians

Verhaal

Toch zijn er opmerkelijke verschillen tussen Halo 4 en Halo 5: Guardians. Niet wat het verhaal betreft, dat sluit naadloos aan op dat uit zijn voorganger. Uiteraard staat Master Chief centraal in dit nieuwe avontuur en - spoiler alert - draait het opnieuw om zijn relatie met de even virtuele als raadselachtige Cortana. Cortana leek zich aan het einde van Halo 4 te hebben opgeofferd om de mensheid te redden. Het zal je echter niet verbazen dat ze in Halo 5 toch gewoon weer opduikt - al verloopt de hereniging tussen de twee uiteraard niet zonder slag of stoot.

Review Halo 5: Guardians

Concurrentie

Geheel in stijl met de voorgaande games is het verhaal uiteraard van epische proporties. Er staat weer heel wat op het spel. Wie wil muggenziften zou kunnen zeggen dat het wat abrupt begint. Dat is vast zo omdat er onderweg genoeg te vertellen valt. Zonder al te veel te verklappen zorgt een aantal opmerkelijke gebeurtenissen ervoor dat fans van de verhaallijn op het puntje van hun stoel zullen zitten. Wat het verhaal betreft is de campagne dan ook zeker de moeite van het spelen waard.

Dat laatste stellen we zo expliciet omdat we op een ander vlak niet geheel gecharmeerd zijn van de campagne. Het gaat daarbij zelfs om verschillende zaken, al grijpen ze ineen. In Halo 5 krijgt Master Chief concurrentie. Je speelt de game niet alleen vanuit zijn perspectief, je stapt ook regelmatig in het strakke pak van ene Jameson Locke, een zwarte ONI-agent die aan het hoofd staat van Spartan-IV Fireteam Osiris. Ook Master Chief heeft dit keer een team om zich heen, dat simpelweg Blue Team heet. Beide teams bestaan naast team captains Master Chief en Locke uit drie Spartans.

Review Halo 5: Guardians

Waar is Master Chief?

Op zich is het natuurlijk aardig dat je uit de schoenen van Master Chief stapt en met Locke een andere kant van het verhaal kunt zien. Helaas gaat 343 Industries daar iets te enthousiast mee om. De campagne telt vijftien missies en minstens tien daarvan speel je met Locke en zijn Fireteam Osiris. In het verhaal speelt Master Chief een hoofdrol, maar in werkelijkheid is hij voornamelijk op de achtergrond aanwezig. Dat is jammer. Halo is Master Chief en vice versa, en dus wil je met hem je heldendaden verrichten.

Gek genoeg merk je er tijdens het spelen echter niet zoveel van. Je bent in Halo 5 steeds op stap met een team van vier Spartans, waarvan jij de leider bent. Als je alleen speelt, word je vergezeld door drie door de console bestuurde teamgenoten. Of die van Fireteam Osiris of van Blue Team zijn, je ziet om je heen drie teamgenoten in hun typische Spartan-pakjes. Master Chief is kennelijk zo close met z'n teamgenoten dat ze aangeduid worden als Linda, Kelly en Frederic. Locke is wat afstandelijker, in zijn team doen ze aan achternamen: Tanaka, Vale en Buck. Wat gameplay betreft maakt het echter zeer weinig verschil; niet wat je eigen personage betreft en niet wat je teamleden betreft. Je ziet vier redelijk anonieme Spartans om je heen. Wat het verhaal betreft is het jammer dat je zo weinig met Master Chief op stap bent, en wat de gameplay betreft is het jammer dat er zo weinig onderscheid is tussen Fireteam Osiris en Blue Team.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Launch trailer van Halo 5: Guardians.

Sprinten en springen

Voor de trouwe Halo-fans zijn er meer verschillen met voorgaande edities. De Spartans hebben wat extra opties. Hun pak is dit keer uitgerust met thrusters, kleine raketmotoren die zorgen dat een Spartan een dash uit kan voeren. Dat kan zowel omhoog als horizontaal. Dat laatste is handig doordat je op die manier niet alleen snel van of naar een tegenstander kunt zappen, het is in Halo 5 vooral handig doordat je op die manier door bepaalde obstakels kunt beuken. Je vindt op die manier geheime voorraden wapens en munitie en zo hier en daar een shortcut. Je kunt bovendien vanaf hoogte met kracht op de grond beuken; een beetje zoals Mario dat kan in de diverse Super Mario-games. Het is vooral handig als het druk om je heen is. Dan is het een erg nuttige aanvulling op het beuken met de achterkant van je geweer.

Je zult echter veel vaker gebruikmaken van de optie om omhoog te klimmen. De levels in de game zijn zo gebouwd dat je daar veel aan hebt. Er zijn altijd wel richeltjes, kisten of platformen te vinden waar je op kunt klimmen. Het past uitstekend bij de teambased gameplay van de campagne. Waar een deel van het team beneden dekking zoekt en de tegenstanders zoet houdt, kan een ander deel bovenlangs een omtrekkende beweging maken. Dat zal niet onopgemerkt blijven, maar kan toch erg handig zijn. Tegenstanders moeten dan hun aandacht verdelen, wat wil zeggen dat vooral vijanden die achter een schild schuilgaan kwetsbaar worden. Helemaal als ze plaats hebben genomen in een turret. Je kunt uiteraard je teamleden wat eenvoudige opdrachten geven als 'ga daar naartoe', 'val die aan' of 'verdedig hier'. Over het algemeen redden ze zich aardig. Tenminste; als je de moeilijkheidsgraad niet te hoog zet. Op Normal redden ze zich prima. Speel je Heroic of Legendary, dan krijgen ze het lastiger.

Review Halo 5: Guardians

Ondanks dat je teamgenoten zich prima redden in de campagne en je ze hard nodig zult hebben tegen de overmacht die je steevast tegenover je vindt, is juist het feit dat je met een team op pad bent in plaats van alleen ons voornaamste kritiekpunt op de game. Het werkt goed, maar het is gewoon niet zo leuk om met drie door de computer gestuurde poppetjes op pad te zijn. Het is leuker om het heft geheel in eigen hand te hebben. Het is natuurlijk reuze handig dat je teamgenoten je weer tot leven kunnen wekken als je down maar nog niet out bent. Ze hebben daar een paar seconden voor en als je een beetje voorzichtig speelt is dat genoeg. Het is dus zaak om enigszins in de buurt van je teamgenoten te blijven. Ver voor de troepen uit gaan is risicovol. Maar juist dat, het feit dat het lastig is om je eigen gang te gaan, maakt dat we minder plezier beleefd hebben aan de campagne dan bij de voorgaande games.

Meer afstand

Het heeft ook andere gevolgen voor de gameplay van Halo 5. In de serie draait het altijd om schieten tot je schild kapot is, dekking zoeken tot het weer is opgeladen, en opnieuw aanvallen. Verder is het altijd zoeken naar een wapen dat nog munitie heeft, en vaak is dat een wapen van de vijand. Een ander centraal thema in de gameplay is het veelvuldig gebruik van handgranaten en van de achterkant van je geweer, waar je een opvallend stevige beuk mee uit kunt delen. Juist dat laatste komt door het spelen in teamverband minder tot zijn recht. Waar je in voorgaande games vaak werd overspoeld door tegenstanders die je met granaten en kogels van je af moest zien te houden tot je echt in het nauw raakte en een paar beuken moest uitdelen, komt het in Halo 5 zelden tot die benarde finale. De overvloedige aantallen tegenstanders zijn er nog steeds, maar ze blijven nu meer op afstand. Dat komt vooral doordat je nu als team opereert. Het maakt de campagne toch wat minder spannend. Je kunt de spanning uiteraard opzoeken, bijvoorbeeld door voor de troepen uit te rennen, maar verstandig is het niet.

Review Halo 5: Guardians

Omtrekkende bewegingen

Wat 343 Industries wel goed voor elkaar heeft, is het level design in de game, zowel in de campagne als in de multiplayer-maps. Zoals we al aanhaalden zijn de levels in de campagne zo gemaakt dat er voor teams omwegen zijn te vinden. Uiteraard zijn er choke points waar je je doorheen zult moeten knokken, maar er zijn gelukkig ook veel situaties waarbij een beetje verkennen de moeite loont en je met een omtrekkende beweging je tegenstanders uit elkaar kunt spelen. Vooral door gebruik te maken van hoogteverschil.

Om het niet al te makkelijk te maken, zijn je tegenstanders daar op berekend. Veel vijanden hebben een soort teleport-optie, waarmee ze in een oogwenk opeens ergens anders op kunnen duiken. De optie is redelijk beperkt; je tegenstanders komen doorgaans niet verder dan een meter of vijftig, maar dat is vaak genoeg om op de hoger gelegen delen te komen die als sluiproute dienen. Gelukkig hebben niet alle tegenstanders die optie. Met name lastiger types als Soldiers en Hunters zijn kennelijk te log voor een teleport. Overigens is de kunstmatige intelligentie van de Covenant en Prometheans die je onderweg tegenkomt niet altijd even sterk. Ze kunnen wegduiken en gebruikmaken van dekking, maar doen dat eigenlijk net iets te weinig. Je schiet daardoor te vaak op vijanden die iets te makkelijk zijn te raken.

Review Halo 5: Guardians

Mooie koppen

Dat alles maakt dat we over de campagne van Halo 5 niet onverdeeld tevreden zijn. Het verhaal is op zich prima en de cutscenes waarin het grootste deel daarvan verteld wordt ook. Met name daarin komen een aantal zeer karakteristieke koppen voorbij, waarin de kleinste verandering in gezichtsuitdrukking zichtbaar is. Uiteraard niet zozeer bij de Spartans, die zijn daar te stoer voor of gaan verscholen achter een helm. In de gezichten van bijrolfiguren als Dr. Halsey en Captain Lasky is dat echter mooi zichtbaar.

Dat we desondanks niet geheel te spreken zijn over de campagne komt met name door de opzet van het geheel. Je hebt steeds een team van drie andere Spartans om je heen. Dat werkt heel goed als je de campagne in coöp speelt en de moeilijkheidsgraad wat hoger zet, maar als je alleen speelt, met drie door de console bestuurde teamgenoten, is het minder spannend dan voorgaande games. Je wilt in een shooter als Halo geheel verantwoordelijk zijn voor het slagen of falen van een missie en die verantwoordelijkheid niet delen met de kunstmatige intelligentie van de game. Het is daarom jammer dat 343 Industries niet een campagne heeft bedacht die je solo kunt spelen, zonder bijgestaan te worden door teamleden. Eventueel aangevuld met een variant die je in coöp kunt spelen, met een aangepast aantal tegenstanders. Gelukkig is de campagne lang niet alles.

Review Halo 5: Guardians

Strakke 60fps

Onlangs hebben we door tweaker .oisyn een tool laten ontwikkelen waarmee we de prestaties van consolegames in kaart kunnen brengen door de effectieve framerate te achterhalen. Consoles als de Xbox One en PS4 sturen weliswaar 60fps uit richting de televisie, maar dat betekent niet dat de game daadwerkelijk op 60 fps draait. Het verschil wordt opgevuld met dubbele frames, en dat ervaar je tijdens het spelen als haperingen.

Framerate-analyse van Halo 5: Guardians.

Dat is bij Halo 5 gelukkig niet het geval. Ontwikkelaar 343 Industries heeft duidelijk veel oog gehad voor de prestaties van Halo 5, want zoals in bovenstaande video goed te zien is, weet de game vrijwel constant een framerate van 60 fps aan te houden. Zelfs tijdens pittige gevechten, met 20 tot 30 characters in beeld die allemaal vol in actie zijn. Keurig, want juist dan is een hoge framerate belangrijk. Er zijn overigens wel wat dipjes te zien. Met name als er een nieuwe grote ruimte wordt betreden zakt de framerate met een paar fps.

Interessant wordt het als vanuit de gameplay naar een cutscene geschakeld wordt: de framerate zakt dan terug naar 30 fps. Slim, want door de cutscene op 30fps te renderen, blijft er wat rekenkracht over om meer detail in het beeld te stoppen. Binnen die cutscenes zijn er hier en daar kleine dips te zien in de framerate, maar omdat je niet aan het spelen bent zul je daar weinig van merken.

Multiplayer

Zoals het een echte Halo betaamt heeft 343 Industries een volwaardig multiplayer-gedeelte in de game verwerkt, dat in dit geval zelfs meer biedt dan je van de serie gewend bent. De klassieke spelvormen zijn gebundeld in Arena, een sectie waarin je spelvormen treft als Slayer, Team Slayer, Capture the Flag en Swat. Prima vermaak, en er zijn genoeg maps om uit te kiezen. Daar zijn ook maps bij die zich afspelen in zeer futuristische levels, die afgeleid lijken van Tron. De opzet is zoals je gewend bent en ook kent vanuit de campagne; je stapt het strijdperk in met twee wapens; een simpel pistool en een zwaarder geweer. Beide kun je gedurende een match omruilen voor betere exemplaren, door de wapens op te pakken die gevallen strijders hebben laten liggen. Daarnaast kun je - in Halo erg belangrijk - een beperkte voorraad handgranaten bij je dragen. Verder heb je, opnieuw net als in de campagne, health en shield. Beide herstellen zich na een korte adempauze, zolang je niet bent doodgeschoten.

Tot zover niets nieuws. Die vernieuwing komt van Warzone, een nieuw onderdeel voor maximaal 24 spelers. In Warzone speelt een blauw team tegen een rood team, en beide teams bestaan uit twaalf spelers. Er zijn twee varianten van Warzone. De eerste is symmetrisch, en daarin strijden beide teams om het behalen van punten. Wie het eerst 1000 punten scoort, wint de match. Punten scoor je niet alleen door leden van het andere team te killen, maar ook door doelen te halen, in dit geval door delen van de map te bezetten. Er zijn bovendien computergestuurde tegenstanders - zowel de Promethean als de Covenant duiken op - die in de weg lopen, en het uitschakelen daarvan levert ook punten op. Er zijn dus verschillende manieren om aan punten te komen, wat maakt dat de beste schutters niet per se winnen. Een variant is Warzone Assault, waarin beide teams om beurten aanvallen of verdedigen.

Review Halo 5: Guardians

Requisition Points

In Warzone komt daar nog bij dat je Req Points kunt verdienen, die weer geheel los staan van de punten waarmee je de match wint. Req Points zijn persoonlijk. Het is een wat ingewikkeld systeem. Je verdient Req Points met zo'n beetje al je acties in multiplayer. Met die punten kun je Req Packs kopen. Een Pack bestaat uit een aantal kaarten die je recht geven op het gebruik van de bijbehorende voorwerpen. Veel daarvan zijn cosmetisch; een ander kleurtje voor je Battle Rifle bijvoorbeeld, of een ander kleurtje voor het scherm van je helm. Er zijn echter ook kaarten die recht geven op het gebruik van speciale wapens en het gebruik van voertuigen. Daar wordt het ingewikkeld.

Met uitzondering van je standaardwapen dien je van elk wapen of voertuig dat je in multiplayer zou willen gebruiken, dus eerst de bijbehorende kaart te verdienen. Pas als je het Req Pack gekocht hebt waar de bijbehorende kaart in zit, kun je het wapen of voertuig in multiplayer gebruiken. Al weet je vooraf niet welke kaarten in een pack zitten. Maar ook als je een kaart hebt, kun je die niet zomaar inzetten. Wapens en voertuigen hebben een level. De minder krachtige wapens hebben level 1, de iets zwaardere level 2, enzovoort. De Req Points die je gedurende een game verzamelt, maken dat je tijdens een potje in level stijgt en zorgen er daarmee voor dat je steeds meer opties krijgt. Je vindt op veel plaatsen in de maps speciale Req Stations, waar je een wapen of voertuig kunt ophalen, tegen inlevering van de in de map verdiende Req Points.

Daar komen uiteraard de onvermijdelijke microtransacties om de hoek kijken. Als je geen zin hebt om via veel spelen een ruime sortering Req Packs op te bouwen, kun je ze ook kopen. Groot voordeel is dat je dan al snel erg veel kaarten hebt om uit te kiezen tijdens een match, al moet je nog steeds - net als alle andere spelers - eerst voldoende Req Points scoren voor je ze tijdens de match kunt inzetten. Het is daarmee een systeem dat scheert langs wat als pay to win bestempeld moet worden. Je hebt wel degelijk voordeel van het kopen van veel Req Packs, al kun je die voordelen ook bij elkaar sprokkelen door veel te spelen. Gelukkig heeft Microsoft er dan ook voor gekozen om het gebruik van Req Points voornamelijk voor Warzone te bewaren. In het klassieke Arena kun je alleen de visuele upgrades gebruiken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Microsoft toont multiplayer in Halo 5: Guardians.

Conclusie

Ondanks onze bezwaren tegen het kopen van Req Packs is Warzone wel degelijk een uitstekende toevoeging aan het Halo-universum, en wordt het online waarschijnlijk de meest gespeelde spelvorm. Dat niet alleen; Warzone zorgt ervoor dat Halo weer geheel bij de tijd is. Het is een spelvorm die Halo als online game weer relevant maakt en ervoor zorgt dat de game zich kan meten met de andere online shooters die dit jaar verschijnen. Het is daarmee ook de spelvorm die de iets mindere campagne compenseert. Dat die campagne wat minder is, komt vooral doordat hij gebaseerd is op het samenspelen met drie computergestuurde teamleden. Dat is zelden leuk. Ook hier niet, hoewel ze op zich best adequaat optreden. De campagne lijkt daarmee vooral gericht op het spelen in co-op en komt daarin ook veel beter tot zijn recht. Dat is jammer, want gezien de historie van de game zal de campagne door veel fans solo gespeeld worden, en dan is het iets minder spannend dan je van de serie gewend bent. Door de nieuwe multiplay-spelvormen is Halo 5: Guardians voor fans van de serie echter toch een aanrader.

Review Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: GuardiansReview Halo 5: Guardians

Reacties (89)

89
84
72
0
0
4
Wijzig sortering
Had ergens gelezen dat de SP campaign binnen 3.5-4 uur uit te spelen is. Jammer.

Een titel om te cashen op multiplayer dus. Omdat dat beduidend minder ontwikkel werk, tijd en geld kost. Het liefst met zoveel mogelijk microtransacties links en rechts verstopt. Het SP verhaal lijkt enkel om degene die graag verder met het verhaal willen te lonken, als onderdeel van de marketing voor het multiplayer gedeelte.

Jammer dat ook de Halo franchise ten onder gaat aan de hebberigheid van de publishers.

Ik heb immens genoten van de eerste 4 titels, en was ook een van de redenen dat ik een 360 aan heb schaft. Maar deze titel lijkt me niet de aanschaf van een XBone waard.

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 22 juli 2024 19:47]

SP is helemaal niet zo kort, en dat is de grootste onzin. Als je het niveau op easy zet, en gewoon rusht, ja dan kan het zo kort zijn. Maar als je dat deed bij Halo CE deed, kon je het via sommig wegen ook gewoon uit spelen binnen 1-2u...

Ik ben nu bezig op Legendary, heb missie 1-7 uitgespeeld, en zit aan de +-10u spelen. Ik doe er misschien wat langer over, maar daar gaat niet heel veel verschil tussen zitten.
het kan misschien best wel lang duren maar het verhaal qua wat er verteld wordt is niet zo lang in vergelijking tot andere Halos.
Heb het eindelijk uit :)

Wat er in totaliteit gebeurd is inderdaad niet zo heel veel, maar moet dat dan? Kort verhaal in detail gebracht. Dat liever dan een groot verhaal waar je niet echt in zit
Het punt is alleen dat vrijwel alle Halos een groter verhaal hadden waar je ook nog meer in zat. Niet dat dat bij halo 5 het geval was maar ik vond de eerste drie toch veel en veel beter. En de marketing is compleet anders dan de game zelf. Chief werd echt als verrader weggezet en er werd ook gedaan alsof Locke hem ging doden. De campaign werd geadverteerd als twee keer zo lang als halo 2 terwijl het erg kort is. Ook zijn er veel maps die hetzelfde zijn die toch als andere maps geadverteerd werden. En dan nog de microtransactions, nu is het misschien nog niet zo duidelijk aanwezig maar reken maar dat in Halo 6 en 7 Microsoft steeds meer dit soort dingen gaat toevoegen en ervoor zorgt dat dit minder optioneel wordt. Ze maken er immers flink wat geld mee.
Daar ben ik het niet mee eens, je ziet dat dit verhaal een stuk is van iets groter, terwijl bij Halo 1-3 het eerder verhalen op zich waren. Puur op vlak van verhaal vind ik nu al dat Halo 4-5 het beter doen dan Halo 1-3. Je hebt wel gelijk dat de marketing er voor iets anders leek in beeld te brengen, ik had ook meer verwacht van Master Chief die orders negeert. Dit hadden ze beter kunnen doen, maar je wilt natuurlijk ook geen cutscenes van 20min.

Microtransacties heb ik geen probleem mee. Ik gebruik ze niet, en heb niet het gevoel dat ik beter zou zijn als ik ze gebruik.
Ja de microtransactions zijn nu nog niet zo sterk aanwezig in Halo als in andere games. Dit levert ze alleen flink wat geld op en ze gaan echt niet terug, eerder alleen maar verder. Als ze hier geld mee verdienen (en dat doen ze) gaan ze er alleen nog maar meer voor zorgen dat dit meer geld gaat opleveren.

En je hebt naar mijn mening deels gelijk wat betreft het apart staan van halo 1-3 hoewel ik denk dat vooral Halo ce apart gezien kan worden van 2/3. 2 en 3 volgen toch echt wel elkaar op ookal is er een huge cliffhanger.
Zelfs als je hem op normal uitspeelt, ben je toch wel meer dan 8 uur bezig volgens mij
Ben op Normal zo'n 6,5 uur bezig geweest, ben nu coöp bezig met Legendary en merk nu al dat hier wat meer uurtjes in gaan zitten.
Wat een negativiteit zeg..

De single player kan je vast in zo'n korte tijd halen als je rushed op easy of normal difficulty (zoals Angry Joe). Je hoeft namelijk niet per se vijanden te killen om voorbij sommige delen te komen. Wanneer je een spel echter koopt omdat je geen clicks en aandacht wilt krijgen, maar wilt genieten van je investering, doe je dit niet. Ik heb in totaal iets meer dan 10 uur over normal gedaan, omdat ik veel van het spel wilde zien en horen. Er zijn zo veel extra dingen die je kan luisteren en bekijken in sommige hub-omgevingen, die je dan zou missen als je rushed van objective naar objective. Verder is het toch leuker om vijanden te verslaan in een shooter dan om er simpelweg langs te rushen?


Microtransacties in dit spel zijn helemaal zo erg niet. Sowieso niet in Arena en in Warzone verdien je zo makkelijk points dat het niet opvalt of iemand dingen gekocht heeft, je bent tenslotte in een match met 12vs12.

Dankzij die "hebberigheid" krijgt een toernooi 500k meer geld in de prijzenpot en krijgt iedereen gratis maps. Heb dit liever dan een seasonpass van 30+ euro voor een paar maps.

Of de game het waard is om een xbox one aan te schaffen moet je zelf weten (zijn zat andere leuke spellen als toevoeging op halo 5).
Het gaat er dan ook niet zozeer om hoe lang je speelt maar meer wat het verhaal inhoud. De inhoud ven het verhaal is kort. In vergelijking tot Halo 2 gebeurt er erg weinig. Die kan je inderdaad ook in 3 uur uitspelen als je aan speedrunning doet maar dat is een heel ander iets waarvoor je de game speelt dan.
als je hem op casual zet en elke vijand neer valt met 2 kogels ja. als je hem op legendary zet dan ben je wel even bezig.
Ja... dat kan zoals HADES2001 zegt, op de laagste moeilijkheid... op Legendary wordt het een stuk pittiger en ben je grofweg 12-18u bezig! :)

Daarnaast vraag ik me af of je Halo 5 gespeeld hebt of gewoon de meute na aan het praten bent wat betreft micro-transacties. Pay-to-win is duidelijk niet aan de orde nu je door de MP te spelen snel genoeg REQ points unlocked en gewoon je packs kunt kopen met de spullen voor Warzone, daarnaast verdien je per commendation ook gewoon REQ-packs en zit er een cap op wat je in kunt zetten in Warzone. Van P2W is dan amper nog sprake...

Dat je niet een Xbox One aan wilt schaffen voor Halo 5 snap ik, maar gebruik aub geen argumenten die je niet met eigen ervaring kunt staven... :z
SP op legendary hield me ongeveer 10 uurtjes zoet. Prima in orde qua tijd.
Vrij sceptisch ging ik deze Halo in maar ben als 'old school' gamer blij verrast met hoe deze editie speelt en mij en mijn vrienden weer samen laat gamen (sterker nog, goede vriend van mij heeft afgelopen week pas een Xbox One gekocht om deze titel te spelen).

De Halo franchise wordt met deze titel juist weer nieuw leven ingeblazen en daar ben ik zéér blij mee.. Na de MCC zag ik het ook somber in maar als ik jou reactie zo lees heb jij geen van de laatste Halo's gespeeld dus probeer je mening dan ook niet als feit te verkopen.. Halo 5 is namelijk gewoon Halo maar dan in een verfrissend jasje _/-\o_
Het is niet alleen het beeld dat ik van de game heb maar juist de (online) ERVARING met de Halo reeks vanaf Halo CE/Xbox connect t/m Halo reach.. Ik ervaar dezelfde online firefights en te gekke situaties zoal bij H2 en 3 (winnen of verliezen met 1 kill verschil FTW!!!), dit in combinatie met bizar snelle matchmaking (sneller dan iedere live game van de laatste jaren). Heerlijk soepele gameplay, fijne surround sound, voor het eerst in jaren weer eens een "good game guys" opmerking 'zoals vroeger' bij online solo matches en na iedere game een 'nog eentje dan' via de headset horen...

Tja, kenmerken die mij aan de vroegere Halo's laten denken alleen dan nu in een fris jasje :Y)
Ik heb op zijn minst even veel halo ervaring maar ik kan mij totaal niet vinden in deze game. Smaken verschillen uiteraard. Snap alleen niet waarom mijn vorige comment -1 heeft maar mijn complete review iets lager op deze pagina +2 had daarstraks. Schijnbaar kan ik mijzelf niet goed genoeg verwoorden in een verhaal van maar een paar regels. Desalwelteplus, ik hoop dat jij dan wel plezier in Halo 5 kan hebben, in tegenstelling tot mij.
Aha, ik had je complete review nog niet gelezen. En weet je wat nu grappig is, ik deel veel van je ervaringen hoor maar... Ik ben totaal niet bezig met het halen van achievements of ingame beloningen om eerlijk te zijn.. Een negatieve K/D ratio is jammer maar als ik een potje daarna weer veel lol heb ben ik dat direct vergeten. Gisteren ook weer met wat Halo fanatiekelingen van Tweakers gespeeld die het velen malen beter doen dan ik, maar ik heb net zoveel plezier en pak toch een paar mooie momenten mee.. En het sociale vlak (onderling teamtalk, humor, slap ouwehoeren, etc.) is voor mij net zo belangrijk als de gameplay. Dus tja, wat mij betreft dus een topper waar ik deze winter veel plezier aan ga beleven.

Eigenlijk zijn we allebei kritisch maar op totaal verschillende vlakken vwb deze game(s) _/-\o_
Het jammere is alleen dat er geen social playlists zijn. Je bent in arena gedwongen om ranked te spelen. Dit vind ik zelf toch wel een groot nadeel aan matchmaking.
Helemaal mee eens, na het wat langer spelen ben ik ook wel wat kritischer op het online deel (matchmaking). Zo is een vriend van mij op gold terecht gekomen na de eerste tien potjes en sta ik op brons (zou eigenlijk andersom moeten zijn maar omdat de eerste toen potjes je rank bepalen zit je daar vast). Wij spelen met vrienden voor de fun en willen natuurlijk winnen maar de Slayer playlist is op dit moment met onze mix qua niveau niet top. Hopelijk dus snel Slayer social playlist idd.
Sowieso zijn er veel te weinig playlists zeker nu nu de meeste mensen spelen moet er gewoon meer zijn. 343 industries moet dit beter aanpakken. De game had veel beter kunnen zijn, alle cutscenes zien er gaaf uit maar na ze twee keer gezien te hebben had ik toch wel gewild dat chief vs locke niet een cutscene was maar dat je echt tegen chief moest vechten. En hoe Jul 'Mdama werd gedood door Locke was ook heel lui van 343i. De Kilo five boeken en Halo escalation hebben hem toch wel als serieuze vijand geïntroduceerd en nu is ie in een keer door Locke gedood. Beetje simpel vind ik.
Ik ben het met je eens dat ik qua lol en speelbeleving inderdaad amper verschil zie met voorgaande Halo's. Mede omdat nu veel oude vrienden weer te vinden zijn op Halo. Zolang we de hoop op een copy van Halo 2/3 laten varen hebben we wel lol in een soort Halo-Call of duty-star wars hybrid :)
Jammer van geen splitscreen. Op zich zelf niet zo geïnteresseerd om een Xbox One te halen voor Halo, maar wel jammer dat ik niet meer bij vrienden die wel een Xbox hebben splitscreen Halo kan spelen.
Couch co-op was toch wel een van de mooiste dingen van Halo. Samen in voertuigen de tegenstander afknallen terwijl je elkaar afzeikt omdat de ander niets kan blijft prachtig
Het is IMO ook een groot gemis, maar met z'n 4en online co-op is ook erg leuk, heb met een legio aan tweakers al 2/3e van de game op Legendary uitgespeeld, en het is elke keer weer fantastisch.

Overigens vind ik het verhaal niet echt goed, ook het level design is IMO minder dan in de eerste trilogie, en beiden laten het verschil tussen 343 en Bungie goed zien. Vond Halo 4 ook al vrij slecht, de Prometheans spreken me niet echt aan, het verhaal is vrij vaag, in sommige missies is de context niet duidelijk en vraag je je echt af waar je mee bezig bent. De gameplay is godzijdank wel erg goed, 343 is wat dat betreft ontzettend goed bezig, zowel in de campaign als multiplayer. Jammer dat het verhaal (IMO) een stuk slechter is, en met name een stuk slechter wordt verteld, dan in Halo 1, 2, 3 en ODST.
Het verhaal leunt heel erg op dingen die een stuk duidelijker zijn/worden als je de verschillende boeken gelezen hebt (en in sommige gevallen de terminals in de voorgaande Halo games hebt gevonden).

Alhoewel ik de boeken gelezen heb, en iedereen kan aanraden ze ook eens te lezen, keek ik wel vreemd op toen Cortana ineens over "The domain" en "The mantle" begon.

Ik had zelf verwacht dat het in het spel zelf verder uitgediept zou worden voor de mensen die de boeken niet hadden gelezen en niet de tijd/zin hadden alle terminals te gaan zoeken in de andere games, maar dit gebeurde dus nooit waardoor het allemaal een beetje rommelig aanvoelt.
Ik moet bijna huilen bij het lezen van dit bericht en terugdenk aan die tijd :'(
Ik heb juist het idee dat warzone helemaal niet zo goed is. Er zijn maar drie maps en je moet bij elke gametype vrijwel hetzelfde doen. Er is niet echt een tactische aanpak vereist en die req packs vind ik al helemaal niks.
Wat betreft de namen van de Spartans: Blue Team zijn Spartan II's, ze zijn ontvoerd op 6 jarige leeftijd en in het Spartan programma van Halsey opgenomen en getraind. Ze kennen alleen maar hun voornaam en Spartan tag. John 117 Fred 104 Linda 058 en Kelly 087. Ze zijn bijna een familie zoals Locke ook zegt tegen zijn team Osiris als ze te horen krijgen dat heel Blue Team Cortana gaat zoeken met Chief.
Hunters en Knights kunnen niet teleporteren, soldiers wel dat is een nieuwe vijand van de Forerunners waar je tegen moet vechten.

Ik vind deze game geen 8,5 waardig, ik vind het verhaal wel goed hoewel er geen enkele Halo in voorkomt. De multiplayer heeft nog te weinig content (wat er is qua arena is dan wel weer geweldig vind ik) Er zijn maar een handvol playlists en Warzone is echt weinig. Er is zelfs geen Forge... Dit moet gewoon in de base game zitten en niet later erin gestopt worden.
ik vind het verhaal wel goed hoewel er geen enkele Halo in voorkomt.
Nee hè hè, dat deel van het verhaal is ook al lang afgesloten. Behalve de naam spelen de Halo Array's dus geen rol meer.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 22 juli 2024 19:47]

Nou ze gaan dus zeer waarschijnlijk wel een rol spelen.

Heb je de legendary ending van Halo 5 gezien? Daar zie je een Halo met op de achtergrond een geluid van een neuriënde Cortana...
Lekkere spoiler man.
!Spoiler alert!
Misschien kom je daar nog op terug als je dit ziet.

[Reactie gewijzigd door rick.b op 22 juli 2024 19:47]

Wat zal ik eens zeggen over Halo 5.

Laat ik maar beginnen bij het feit dat ik een echte Halo-Fanboy ben. Met 3000 uur in Halo 3 en een paar honderd in Halo:Reach/Halo 4, is dit verreuit mijn meest gespeelde game/franchise. De verkoop van Halo door Bungie aan 343(Microsoft) was voor mij en vele vrienden die ik doormiddel van Halo heb leren kennen maar uiteindelijk lifelong friends zijn geworden, een best wel "moeilijk" moment. Halo 4 was de eerste game die echt door 343 gemaakt werd en het bracht een hele hoop verandering naar het Halo universum. Ik moest een hele hoop wennen maar achteraf was het een OK spel, niks in vergelijking tot Halo 3 of alles daarvoor.

Genoeg backstory, na het fiasco van The Master Chief Collection is dit de "make it or break it" game voor 343 Industries. En als ik heel eerlijk moet zijn is dit een break it.

Online Experience
Om te beginnen met de Online experience wil ik zeggen dat het ronduit unbalanced voelt. Alle wapens lijken dezelfde damage te doen ongeacht wat hun specialiteit zou moeten zijn. Als ik met een team van Halo "veteranen" met opperste communicatie nog moeite heb om nieuwkomers te verslaan die alleen de Assualt Rifle gebruiken terwijl wij de power weapons (Sniper rifle, rocket launcher) controleren en als standaard wapen de Battle Rifle gebruiken. Is er iets niet in de haak, het voelt voor velen van ons dat ze het zo hebben willen balancen dat de noobs/nieuwkomers ook een kans hebben. Er daardoor juist een totale onbalans is gekomen. Het voelt niet langer alsof je beloont bent voor het feit dat je jaren lang goed bent in een spel, wat na een paar uurtjes enorm frustrerend is. De learning curve die Halo games hadden is weg. Weten waar wapens spawnen, op welke tijden en dergelijke. Word nu allemaal voorgekauwd d.m.v een marker op je scherm met een tijd ernaast en de voice over die ook nog omroept wanneer b.v. de Sniper weer spawned.


Armour Custimization

Ja, wederom net als bij The Master Chief Collection is dit een stap in de verkeerde richting. Waar ze bij Halo 4 juist verder gingen dan bij Halo 3 met de toevoeging van losse forearm/legs gaan ze bij Halo 5 terug naar volledige armour sets en een losse helm. Hun argument hiervoor was dat ze dan minder aan scaling hebben hoeven doen. In Halo 3 waren sommige armours een stuk groter, wat in multiplayer resulteerde in makkelijker geraakt worden. Echter is dit een enorm greep op originaliteit. Ze hebben wel enorm veel verschillende armours toegevoegd en visor colors etc. Maar als je bepaalde schouders tof vind maar de body niet zo, heb je pech. Ook moet je alles unlocken uit packs, net als bij bijvoorbeeld Fifa, het kan soms heel lang duren voor je een toffe helm hebt die dan matched met een tof armour setje. Je zinnen zetten op een bepaalde helm is sowieso onbegonnen werk, want er zijn er meer dan 120 en het is totaal random welke je krijgt.
Dit is niet zozeer een minpunt, dan wel gewoon ontzettend jammer.

Campaign
LET OP, SPOILERS!!


De campaign, een van de dingen waarom ik toch nog een hype voelde om het zoveelste deel van de Halo series aan te schaffen. De marketing hiervoor is uitstekend gedaan omdat een enorm groot gedeelte gewoon uit de duim gezogen was. Het volledige Chief vs Locke wat ze zo groots adverteerde is nagenoeg niet bestaand. Op een fist fight na is er geen rivaliteit en heeft Chief eigenlijk niks verkeerds gedaan en na een paar missies is het eigenlijk al een combined force tegen de nieuwe "badguy". Cortana was schijnbaar niet dood gegaan door de Rampancy in Halo 4. En wil nu een wereld van AI's maken waar zij de leiding hebben. Opzich een gaaf idee, maar de uitwerking is wat minder. De hele campaign lang vanaf het moment dat Locke en Chief niet langer rivalen zijn, werk je toe naar de ontmoeting met Cortana. Een van de nieuwste obstakels is de Warden Eternal. Een soort bewaker van Cortana. De gevechten (ja meerdere) met de Warden zijn echter heel erg herhalend en er zit na de zoveelste keer geen uitdaging meer in. Als je uiteindelijk de Warden voor de laatste keer hebt verslagen, kom je als Chief aan bij Cortana. Na wat dialoog blijkt dat ze niet meer op 1 lijn zitten en ontstaat er frictie. Nu moet je nog 1 missie doen met Locke om Cortana voor nu te stoppen en pof, einde. Na even te hebben gewacht was de conclusie, het is een open einde, een setup voor Halo 6. Het voelde een beetje als van een koude kermis thuis komen als je kijkt naar de marketing en hype die ze hebben (willen) gemaakt/(maken).

De AI's die je "team" vormen, is opzich een leuke toevoeging mits het goed werkt. Je speelt als Chief of Locke en beide hebben 3 metgezellen die je helpen in de strijd. Deze AI's kunnen je reviven als je down bent, maar je kan ze ook orders geven om wapens op te pakken of een bepaalde vijand aan te vallen. Dit werkt echter voor geen meter, stel je geeft eentje de order om een wapen op te pakken, dan doet hij dit maar switch dan direct naar zijn secondary en gebruikt dat andere wapen zelden. Zelfde geldt voor het aanvallen, geef je ze de order om en grote vijand aan te vallen, rennen ze daar op af met complete blindheid voor alle andere vijanden wat resulteert in dat ze allemaal dood gaan. Ben jij zelf gewond en heb je een revive nodig? Als je dan maar niet op b.v een barrel ligt want dan weet de AI niet wat te doen. Klimt op de barrel, maar er is geen ruimte, dus valt er af, dus ga jij dood, dus moet je overnieuw vanaf het laatste checkpoint. Het idee was ontzettend gaaf, maar de uitwerking laat wat te wensen over.

Halo heeft altijd een Legendary ending gehad. Een filmpje die de speler beloont voor het uitspelen van het spel op de moeilijkste difficulty, veelal met wat meer backstory of insight info. Tot mijn grote verbazing duurde de Legendary ending van Halo 5 maar 5 seconde. Er gebeurt vrijwel niks in en voelt totaal niet als beloning voor je harde werk. In voorgaande Halo's kreeg je ook nog andere beloningen, zijnde een armour set of visor color. In Halo 5 krijg je voor geen enkele Achievement een beloning naast de Achievement zelf. Dit was een enorme teleurstelling voor eigenlijk iedereen in mijn omgeving die Halo spelen. (Ik was een van de eersten in mijn groep die het uitgespeeld had op Legendary, en toen de rest hoorde dat je niks kreeg, is een groot aantal niet eens verder gegaan op Legendary)

Local play
Een van de grootste kritiek punten is toch wel dat je niet langer met meer man op 1 xbox Halo kunt spelen. Wat vroeger een van de tofste dingen was om met 4 man op 1 xbox tegen elkaar/met elkaar te spelen. Is nu terug gebracht naar online samen spelen. Opzich een verandering die wel in lijn staat met het feit dat dit niet zo heel veel meer voorkomt, maar dat maakt het niet minder jammer. Zo kan ik niet met mijn broertje (die ook redelijk halo fan is maar geen 400 euro voor een Xbox One wil betalen) samen spelen. Hij heeft nu wel meegekeken met de Campaign maar hij had net zo goed mee kunnen doen want de AI's lenen zich daar uitermate goed voor. Jammer dat ze zo'n stukje nostalgie hebben geskipt.


Conclusie
Als je als nieuwkomer of casual speler van de Halo franchise bent en Halo 5 aanschaft, zul je veel plezier kunnen hebben met een actie volle shooter. Op een aantal frustrerende dingen na is het een prima game. Verwacht je echt een Halo experience (zoals ik), dan is dit het goede moment om de Halo series te laten varen want zoals Halo ooit voelde is nu niet veel meer van over.

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 22 juli 2024 19:47]

Duidelijk verhaal en vanuit jullie optiek ook begrijpelijk. Voor de rest van mijn reactie ff naar boven scollen aub ;)
Voor 300 euro koop je tegenwoordig een XO, account sharen en klaar is kees.
Daar was ik mij allang van bewust. De enige reden waarom ik een Xbox One heb (en waarom mijn broertje er een zou aanschaffen) is Halo. Aangezien dit voor ons beide niet meer de doorslag geeft, blijven we allebei lekker op de PC gamen verder.
Tevens wel heel jammer dat uit mijn hele verhaal, alleen daar inhoudelijk op in gaat.
Je hebt zelf al omschreven waarom ik zelf het spel wel kan aanraden (casual gamer):
"Als je als nieuwkomer of casual speler van de Halo franchise bent en Halo 5 aanschaft, zul je veel plezier kunnen hebben met een actie volle shooter."
Daar gaat het voor mij vooral om. Splitscreen heb ik nooit iets in gezien, krijg er alleen hoofdpijn om naar een half scherm te kijken, Daarnaast speel ik de meeste spelen met vrienden over het internet en niet thuis, dus voor mij geen minpunt.
Mijn ervaringen zover zijn dat een 8,5 een uitstekende waardering is voor het spel, voor echte die-hards misschien is het net-niet wat er van verwacht werd, maar voor het gros van de spelers, zoals je zelf al aangeeft, kan je er veel plezier aan beleven.
Dankjewel voor je aanvullende comment :) Precies wat ik bedoelde met mijn review.
thx voor de duidelijke review ;)
SPOILER!!!!!

Ik vind Halo 5 toch een teleurstelling. Niet zo zeer qua gameplay maar de singleplay wel een beetje.

Er werd bijvoorbeeld massaal geadverteerd dat Master Chief EWOL was en dat hij slechte dingen ging doen. Dat ONI een corrupte benden is, en natuurlijk dat Lockes doel was om Master Chief te vermooden. Dit kan je zien met de promotie van bijvoorbeeld hunt the truth en natuurlijk de befaamde trailers van Locke kills Chief en vice versa. Dit zat uiteindelijk totaal niet in de game, ONI werd amper genoemd en eigenlijk had ONI er helemaal niks mee te maken en gaat het voornamelijk over LOCKE die een ''case'' heeft. Master Chief was een totaal onbelangrijk perspectief in het verhaal als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Halo 2 (waar ik die mening eigenlijk ook een beetje had, maar het was zeker beter in balans)

Het verhaal zelf vind ik een beetje van Mass Effect gekopieerd. het ''Machines krijgen een eigen bewustzijn'' princiepen wat letterlijk hetzelfde liedje als met de Geth. De Guardian lijken bijna dezelfde rol te gaan spelen als de Reapers (Force peace ipv Destruction)En in het einden vind ik het toch een beetje slonzig en ''niet halo'' in elkaar zitten. Zelfs de Halo ringen komen niet eens voor.

Qua gameplay heb ik geen klachten. Letterlijk alles was naadloos, gebalanceerd en okey. Het enige minpuntje, hmm Meer Arbiter, de Plasma Rifle terug en Dual Wielding moet en terug komen. Net als splitscreen, serieus splitscreen is toch de basis van Halo? Stomste wat 343 heeft bedacht tijdens de development alleen omdat ze niet de 60FPS halen bij 4 player screen.

Dus ik zit met een dubbel gevoel opgescheept. Aan de ene kant vind ik het eigenlijk een beetje valse beloftes, valse teases, en een minder verhaal. Maar het spel zit toch redelijk goed in elkaar.
Na de credits zie je een paar seconden een Halo ring oplichten :P
Sorry hoor maar goed verhaal? Het vehaal slaat nergens op en zit vol met bijbelse termen om het 'mystiek' te maken. Had meer verwacht van dat gebeuren met master chief en zijn vervolging. Ze vechten 1 keer en dat was het. Als je de lore buiten de spellen niet kent, begrijp je denk ik sowieso al weinig van het verhaal. Een echtr teleurstelling was dit. Na 3 dagen spelen was ik maar met Destiny de tijd doden tot Fallout komt.
Ik vond het verhaal op zich best goed gelukt, het probleem is alleen de uitvoering. Er is weinig tot geen ruimte voor uitleg wat bepaalde zaken daadwerkelijk betekenen.

Ik krijg het idee dat het lezen van de boeken bijna verplicht is als je de 343 halo's wilt spelen. Dat was eerder namelijk ook al het geval in halo 4, waar er 'ineens' sprake is van Rampancy. Dat onderwerp werd al meerdere malen in boeken besproken, maar kwam in Halo 4 zomaar ineens naar boven drijven.

Datzelfde lijkt nu te gebeuren met Halo 5. Zo wordt er vrijwel niets uitgelegd over de 'Mantle of Responsibility' evenals wat een Reclaimer (want ja, de Master Chief is dat nog steeds, en nee dat gaat niet over library indexes) eigenlijk is en wat nu exact de achtergrond van de Monitors is.

Overigens een detail over de informaliteit en het verschil daartussen bij Blue Team en Fireteam Osiris dat komt voort uit het feit dat in ieder geval Blue Team al vanaf selectie enkel bij hun voornaam werden genoemd (John-117, Kelly-087, Fred-104 en Linda-058).

[Reactie gewijzigd door DakuGosuto op 22 juli 2024 19:47]

Mja klopt. De die-hard fans weten precies waar het over gaat en zijn dan ook vol lof over het verhaal, terwijl de rest vaak geen idee heeft waar het nou over gaat. Dat maakt het ook zo dat sommige dingen die gebeuren, onlogisch aanvoelen.

Ik had zelf ook wel moeite met sommige stukken van het verhaal (en ben niet iemand die alle collectibles ook gaat pakken, het verhaal moet van zichzelf gewoon duidelijk zijn). Het speelde echter wel prima (heb hem zelf op normal uitgespeeld, daar had ik nog niet veel last van teammates).

Buiten dat vind ik het verhaal van een foute Master Chief of Cortana niet echt passen bij Halo. De beweegredenen waren niet echt duidelijk gemaakt. En hetgeen we te zien kregen, was eigenlijk vrij zwak. [pas op spoilers] Ik vond het in eerste instantie vrij raar dat ómdat ze niets hoorden van Master Chief, ze meteen aannamen dat ie Evil was én dat ze hem maar gevangen moesten nemen of zelfs doden. Ik bedoel, hij heeft pas 4x het hele universum gered, waarom zo wantrouwig?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 19:47]

SPOILER ALERT!

Ik vond met name de achtergrond van wie achter Cortana aan ging vreemd. Niet alleen wordt door de UNSC kennelijk aangenomen dat het compleet normaal is dat Cortana nog in 'leven' is, maar er wordt ook niet duidelijk waarom Locke de aangewezen persoon is om haar terug te halen in plaats van de Master Chief.

Ik kreeg overigens vooral van het einde een erg 'naar' gevoel. Voelde meer als een setup voor Halo 6 dan als een compleet verhaal.
Dat vind ik ook krom aan het verhaal want in mijn ogen moet Locke haar helemaal niet terug halen, maar hij moet de Master Chief en Blue Team terug halen.
Wie in hemelsnaam dan Cortana terug moest halen? Geen idee.
Je komt zeker veel op Amerikaanse websites?
In Europa was het verhaal "Seek the Truth" bedoelt voor de viral ad campaign. Waar ze dus met beelden uit het spel probeerden fans wat te doen te geven zodat ze trailers en newsweetjes konden vinden en ontsluiten.

Dit kon ook van de VS, maar daar kwam het niet zo over omdat er om een of andere reden minder over werd gecommuniceerd. Maar ja zoals ware Neogaffers beaamt zijn we nu gelijk boos en schreeuwen we al gif postend rond over het Internet als het nu het einde van de wereld is. Terwijl we het met zijn allen toch echt zelf niet begrepen hebben.

Nu kan je zeggen :"Ja maar moet de klant dat dan begrijpen?"
En dan zeg ik :"Nee, dat ben ik met je eens. Maar ga eens wat minder in de hyperbool en eens wat meer in me "Nope.. die portemonnee gaat niet open." zonder dat je daar lekker dramatisch over gaat doen op fora."

Serieus man ze zitten gewoon MS winsten uit te pluizen omdat ze denken dat er heel weinig kopieën verkocht zijn en hopen dat het spel "bombed" :S.

PS: Die viral ad campaigns heeft HALO altijd al gehad. Maar ja de huidige gamer maakt overal een " -gate" van.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:47]

Eens. Overigens word de uitwerking van de SP campagne op meer sites bekritiseerd. Los van de benodigde 'lore' kennis zeggen de meeste reviewers dat het verhaal gewoon mager is uitgewerkt, waar ze met Halo 4 een potentieel sterke opening hebben gemaakt om op voort te borduren, maken ze hier amper gebruik van. Sommigen zeiden ook dat het einde qua teleurstelling iets weg zou hebben van Halo 2 wat ook zonder al te veel uitleg werd afgesloten.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 22 juli 2024 19:47]

De campaign speelt fantastisch, ik denk dat het grootste mankement is dat hij te episch is. Het wordt nergens rustig en tijd om een goed verhaal neer te zetten is niet genomen. Neemt niet weg dat de AI goed is en het er allemaal prachtig en groots uitziet.

Warzone is idd mijn dagelijkse multiplay game nu. Speelt heerlijk. Herken het "Pay to Win" probleem eigenlijk helemaal niet. Het is niet zo dat het dagen duurt voordat je een req hebt vrijgespeeld. Is eigenlijk zo gebeurd.
Pay to win herken ik ook niet in mp. Je verdient bakken met req points die je kan spenderen op packs. Campagne nog niet gespeeld.
Je hebt 4 Req packs. Bronze, Silver, Gold en Warzone Pack. Die laatste is alleen te kopen of zit bij ltd. editions.

Die andere kan je gewoon kopen met Req points die je krijgt tijdens het spelen van Warzone en je krijgt er genoeg. Zo om de 5 potjes kan je een goude kopen. Dus pay to win vind ik het niet, meer zo'n shortcut.
Snap het pay to win gedeelte niet helemaal.
Ja op dit moment hebben ze even voordeel leg 100 euro neer en je hebt veel meer items
maar over een maand als iedereen een berg aan dingen unlockt heeft dan heeft het nog 0 meerwaarde.
voor de rest, leuke game maar speel het eigenlijk alleen maar voor de coop campaigne de multiplayer van Halo heeft me nooit geboeid.
Wel jammer dat er geen coop survival meer in zit (ben de naam even kwijt) heb met vrienden in de multiplayer van Reach me daar goed mee vermaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.