Halo 5: Guardians Preview

Najaarsknaller zelf gespeeld

Singleplayer: twee perspectieven

Het liet zich voorafgaand aan de E3 wel raden welke game de meeste aandacht zou opeisen in de line-up van Microsoft. Waar Halo 5: Guardians vorig jaar nog slechts geteased werd, is de game dit jaar in volle glorie aanwezig in Los Angeles. Dat begon maandag al tijdens de persconferentie van Microsoft, waarop het bedrijf liet zien dat het schietspel niet alleen om Master Chief zal draaien. Ook werd in het Galen Center een eerste glimp van de multiplayer getoond. Last but not least, Microsoft bevestigde dat Halo 5: Guardians op 27 oktober in de winkels zal liggen.

Voor wie de game-industrie verder niet in de gaten heeft gehouden zal het wellicht een flinke verrassing zijn dat Halo 5: Guardians, in elk geval deels, een team-based aangelegenheid is. Anderen zal het juist opvallen dat Halo daarmee meedoet aan een ware trend in de game-industrie. Er zijn tegenwoordig meer shooters die wél gameplay voor verschillende spelers bieden dan shooters die dat niet doen. Halo 5: Guardians doet dus vrolijk mee. Wie de game solo wil spelen, kan dat trouwens ook gewoon doen. In dat geval neemt de ai de andere leden van het team over. Halo 5 biedt bovendien 'drop in, drop out'-co-op: je vrienden kunnen je op elk moment vergezellen en op elk moment weer weggaan, waarna de ai het stokje naadloos van ze overneemt.

Tweede hoofdpersoon

Daar houden de opvallende dingen nog niet mee op. In de gameplay die we op de E3 zagen, bleek dat het team dat je in actie zag niet per se vriendelijk zou zijn ten opzichte van Master Chief. In de presentatie zinspeelde Microsoft op een dubieuze rol voor Chief, met de veelzeggende tagline 'hero or villain?' Het antwoord op die vraag laat natuurlijk nog even op zich wachten, waarschijnlijk tot 27 oktober. Duidelijk is in elk geval wel dat Master Chief de campagne van Halo 5: Guardians niet in zijn eentje draagt. Spartan-soldaat Jameson Locke heeft de leiding over Fireteam Osiris, dat jacht maakt op de Master Chief, en je zult ook flink met hem en zijn team aan de slag gaan. Locke wordt bijgestaan door Spartans Vale, Tanaka en Buck, waarbij de laatste bekend is van Halo 3: ODST.

Daar staat tegenover dat Master Chief zelf ook een team tot zijn beschikking heeft. Chief wordt bijgestaan door Linda, Frederic en Kelly, personages die bekend zijn uit de extended fiction binnen de Halo-franchise. In de campagne van Halo 5: Guardians zul je met zowel Chief als Locke spelen. Volgens 343 Industries blijft het verhaal van Master Chief centraal staan in het spel, maar wordt dat verhaal nu vanuit verschillende perspectieven verteld. Daarmee kiest 343 voor een interessante, net even wat andere vertelstijl dan we gewend zijn van de traditionele Halo-games.

Wat dat betekent voor de gameplay, zagen we op de E3 heel kort voorbijkomen. Locke was niet alleen zelf druk bezig met het uitschakelen van allerlei vijanden, maar gaf ook orders aan de rest van het team. Hij dirigeerde zijn medestanders naar vijanden en liet ze andere teamgenoten ondersteunen of zelfs op de been helpen. Daarbij heeft elk teamlid eigen specialiteiten en functies in het team, al is nog niet helemaal duidelijk hoe diep die verdeling gaat.