Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Op de Xbox One de controllerinstellingen aanpassen kan straks niet alleen met de Xbox One Elite-controller van Microsoft, maar ook met de gewone Xbox One-controller. Wanneer de functionaliteit ge´ntroduceerd wordt op de console, is niet bekend.

Mike Ybarra, kopstuk van de Xbox-afdeling van Microsoft, maakt het nieuws over de button remapping bekend op Twitter tegenover een bètatester. Die vraagt zich af waarom gamers met een PlayStation 4 bij iedere controller hun knopinstellingen aan kunnen passen en Xbox One-spelers extra geld moeten betalen voor de Elite-controller voordat ze dezelfde functionaliteit krijgen.

Wanneer de functionaliteit geïmplementeerd wordt, is niet bekend. Ybarra spreekt alleen van 'binnenkort'. De Xbox One Elite-controller heeft de functie als het goed is bij zijn release en die komt op 27 oktober uit in de VS. Mogelijk wordt de functie op datzelfde moment uitgerold naar de standaardcontrollers. Wanneer de Elite-controller in Europa verschijnt, staat nog niet vast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Huh? Wat is de meerwaarde om de controller aan te passen op de dualshock? Ik bedoel, het is niet mogelijk om deze fysiek te veranderen (zonder de controller te slopen). Als het om de button-layout gaat, kan je deze toch ook via de game instellingen veranderen? Althans, ik snap niet waarom je dit wilt op een normale ds4 of xbox one controller?

Op de xbox one elite controller, kan je fysiek de knopjes bepalen, heb je extra knoppen die je kan instellen en dan zie ik er wel meerwaarde in.

Tenzij de meerwaarde is dat je een gelimiteerd aantal optie heb in-game en daar toch van wilt afwijken.
Niet elke game ondersteund het aanpassen van de instellingen, of de keuze uit vooringestelde instellingen zijn niet zoals je wilt. Dan kan het handig zijn als je X en A kan swappen als functie.

Of, je speelt JRPG's... je loopt door de worldmap en bent op een punt dat je battles kan winnen dmv alleen maar A te gebruiken. Swap die naar L trigger, dan kan je lopen en battlen met 1 hand! Whoooo!
Of, je speelt JRPG's... je loopt door de worldmap en bent op een punt dat je battles kan winnen dmv alleen maar A te gebruiken. Swap die naar L trigger, dan kan je lopen en battlen met 1 hand! Whoooo!
Ik had voor de PS1 destijds de ASCII Grip controller: http://i.imgur.com/i9R48MA.jpg
De X en O zaten hierbij op de achterzijde. Super fijn om lekker relaxed je RPGs te spelen :)
Veel spellen ondersteunen dat niet of niet alle opties. Op de Playstation 3 was er voor veel mensen een probleem die hun rechter-trigger en bumper wilden verwisselen tijdens shooters.
Het is zeker handig, voor bijvoorbeeld groepen die beperkt functioneren.

Zo heb ik meegedaan aan een game jam waarbij er spellen gemaakt werden voor specifiek die doelgroep. En ik moet zeggen dat het custom mappen van keys ontzettend veel mogelijkheden biedt

https://perspectief.uwv.n...ieuwe-toegankelijke-games
Vond het juist altijd een doorn in mn oog dat ik niet de layout van de buttons kon veranderen (ofwel welke functie achter welke knop), want veel console games hebben een layout die ik niet prettig vind..
Verwisselen van sticks en D-pads, trigger depth, paddles on the back, etc.
Jij hebt het over het fysiek aanpassen van de Elite controller. Dit artikel gaat over het software-matig aanpassen van de button mappings. Dus bijvoorbeeld dat als je op A drukt, de game denkt dat je op Y hebt gedrukt. De Elite ondersteunt dat ook, maar nu bevestigt MS dus dat deze optie ook beschikbaar wordt voor standaard controllers.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 oktober 2015 12:19]

Nee, hij vroeg wat de meer waarde was om de knoppen aan te passen op een dualshock, aangezien je fysiek niet de knoppen kan veranderen. En hij haalt de dualshock erbij om dat erbij gehaalt werd in het artikel.

Iets beter lezen in het vervolg, of iets minder snel reageren.
@ revertive en Oisyn:

Hij haalt toch echt zelf de Elite erbij als meerprijs. Ook met de DUal shock vind ik eigenlijk dat dit gewoon via het systeem verandert moet kunnen worden. Daarom ben ik er nogal vel op omdat ik het iets vind dat voor veel mensen (bijvoorbeeld met 1 arm) kan helpen met gamen.

De meerprijs van een Elite is dan te verdedigen met de extra hardware mogelijkheden. En ja dan hap ik heel snel, omdat het me vaak irriteert hoe onwillend Gamers tegenover dingen staan waar mensen met een beperking of gewoon anders zoals Autisme, geholpen mee worden. Bijvoorbeeld Kinect was voor kinderen met Autisme iets wat heel erg in hun straatje lag. Maar wat een gezeik er over.

Dus ja als iemand de meerwaarde afvraagt van het remappen van buttons dan duik ik er boven op. Misschien verkeerd, maar aangezien er meer zeikwijven zijn die alles wat niet aan "Pappa's hardcore gaming wens!" voldoet, zodat iedereen die niet tot the priviliged behoort gewoon maar moet stoppen... nog veel luider zijn, denk ik niet dat het een probleem is.

Dit moet verdorie standaard zijn in deze tijd!
Ik begrijp je punt, maar nog steeds haalt hij niet de meerprijs aan bij de elite controller maar de meerwaarde van het kunnen aanpassen van de knoppen omdat deze verwijderbaar/verplaatsbaar zijn.

En hij heeft een goed punt waarom moet dit perse in het systeem aangepast worden als het ook in het spel kan, want A naar B veranderen zegt niet zoveel als elk spel er een andere actie aan heeft hangen. En en zitten tegenwoordig 12 knoppen en 2 sticks op een controller dus dan kan nogsteeds voorkomen dat iemand met 1 hand nog steeds niet zijn spel kan spelen ookal kan hij de knoppen remappen, dus lijkt het me beter om dan ook daadwerkelijk controllers voor deze situatie te ontwerpen (een ideetje?) dan allemaal trucjes toe te passen die door het ontwerp van de controller nooit helemaal tot hun recht komen.
En hij heeft een goed punt waarom moet dit perse in het systeem aangepast worden als het ook in het spel kan
┴ls het ook in het spel kan, en dat kan dus meestal niet. Als je al de keuze hebt met betrekking tot button mappings, dan kun je over het algemeen alleen maar kiezen tussen bepaalde standaard layouts. Een volledig instelbare layout is wat je typisch alleen ziet in PC games.
Dan zou dus de game community druk moeten zetten naar de spelfabrikanten, heel vroeger was het ook nog niet mogelijk om controls aan te passen bij PC games dit is er pas van gekomen toen de community dit wou.

Want een controller aanpassen zonder de knoppen fysiek te kunnen veranderen geeft vaak meer problemen dan ze oplossen, er staat dan druk op X maar je heb X en Y omgewisseld dus moet je op Y drukken terwijl er X staat.
geeft vaak meer problemen dan ze oplossen
Alsof het zo'n groot probleem is dat er in een game, wat je duidelijk al lang genoeg hebt gespeeld om te besluiten om de buttons te remappen, het verkeerde icon wordt getoond 8)7
Hij haalt toch echt zelf de Elite erbij als meerprijs
Het hele woord "meerprijs" is niet genoemd. Het gaat om de meerwaarde, oftewel, wat je er aan hebt. En dan met name wat je eraan hebt om buttons te remappen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 oktober 2015 16:06]

Dan stel ik voor dat je zijn reactie nog eens goed leest, want dat vraagt hij helemaal niet. Hij vraagt zich af wat de meerwaarde is van het aanpassen van de button mappings op een gewone controller. Bij een elite ziet hij die meerwaarde juist wel. En dan kom jij met als antwoord dat hij de fysieke knoppen kan aanpassen 8)7
Hopelijk dat het per spel apart is aan te passen, want voor sommige games vind ik de default instellingen prima en sommige weer niet.
Met de elite controller heb je een profiel-switch voor verschillende button-mapping. Misschien dat dit ook is voor de reguliere, maar dan via software. Ik heb niets kunnen testen, want de app liep vast bij mij ahahah....
Mja, dat is dus niet wat ik wil. Het liefst zou ik gewoon per spel kunnen zeggen:
- A = springen
- X = meppen
- Linker trigger = richten
etc. etc.

Niet dat je alleen maar tussen pre-sets kan switchen, want dan heb je er nog geen zak aan. Je wilt het toch maximaal kunnen customizen, net als op de PC bijvoorbeeld?
Dus een soort van *.config filetje die hij lokaal opslaat per game?

Klinkt aardig... ik zou zeggen feedback.xbox.com en laat je horen!
Dus een soort van *.config filetje die hij lokaal opslaat per game?
Ja zoiets. Dat moet volgens mij toch makkelijk te implementeren zijn.

Alleen bestaande games zullen hier iets op moeten bedenken, want deze config wil je natuurlijk gewoon in het spel kunnen aanpassen.

De button mapping aanpasbaar in het spel i.p.v. dat je elke keer de game moet verlaten en de mapping aan moet passen.
Grappig dat de consoles steeds meer PC worden maar dat ze dit soort doodsimpele dingen die elke fatsoenlijke PC game al eeuwen heeft niet overnemen.

Eigenlijk zouden MS en Sony gewoon moeten verplichten dat dit geregeld is voor een spel mag verschijnen op hun consoles.
Ik vond het al zo gek dat ik die optie had in de NXOE, ik dacht dat ie er gewoon inzat voor testing purposes. Hij werkt (nog) voor geen meter, maar dat heb je met beta's....
Zit je wel in het betaprogramma? Op Reddit bv alleen positieve reacties.
Yesh. Gister werd m'n Xbox spontaan geupdatet. Hij is idd een stuk vlotter dan de 'oude', en het ziet er meer refined uit. De huidige dashboard ziet er een beetje in elkaar geflanst uit tov de nieuwe.

Maar er zitten nog wel wat fixe bugs in hoor. Hij ging bijv. spontaan naar de preview app. Ook zei de dasboard dat ik offline was, maar de network test zei "it's all good". Open NAT en alles. Herstart en hij deed het weer, maar toch.

En zo nog een paar andere kleine dingetjes. Maar algeheel is het een stuk beter (vriendenlijst, 2x naar d-pad links. Zonder lag... heerlijk)
Eindelijk Start en Select/Back omdraaien bij de Witcher! Ik kan nooit de enige zijn die deze twee knoppen constant door elkaar haalde..
Dit verbaast me toch weer, gelukkig passen ze dit aan!
Ik hoop dat ze er ver genoeg mee gaan. Vooral vanuit het toegankelijkheidsstandpunt is het goed dat iedereen de knoppen zodanig kan aanpassen dat ze er goed mee uit de voeten kunnen.
Nadeel is dat dit soort dingen altijd zo beperkt worden doorgevoerd. Als linkshandige wil(de) ik altijd graag layout aanpassen. Op de PC bijvoorbeeld kreeg je dan vaak "press space" te zien, terwijl ik dat (ingame) had gemapped naar iets anders.. (beter had geweest press jump!).

Eigenlijk zou MS/Sony een goede API aan de game developers moeten aanbieden om dit soort dingen op te lossen. Maar dat is ijdele hoop gok ik :)

Overigens het belangrijkste wat ik zou willen swappen, de left/right analog stick zal waarschijnlijk nog steeds niet kunnen (voor de "shooter" games die dat niet supporten).
Allereerst dienen game ontwikkelaars dit gewoon standaard mee te leveren in hun games. Hoe moeilijk is het voor een ontwikkelaar om de knoppen een alias mee te geven die je vervolgens mapped aan de fysiek knoppen layout. Het is ZOOOOO 1995 dat je nog steeds niet in de meeste spellen je eigen knoppen kan instellen hoe je dat zelf wilt. Zelfs ingame acties met een logo van de knop kan je via een alias regelen.

Als Microsoft dit dan gaat toevoegen svp GRAAG met een optie om voor ieder spel een profiel aan te kunnen maken. Stel je speelt Battlefield dan maak je een knoppen schema aan voor dat spel en als je deze dan wegschrijft dan wordt deze automatisch gekoppeld aan het spel. Zodra je dus op het spel klikt kijk de xbox eerst of er een profiel actief is en zo ja dan start deze automatisch op. Zo kan je dus voor ieder spel een profiel aanmaken en die aan een spel koppelen op je xbox one. Dan ben je klaar.

Op de playstation is het nu alleen mogelijk om de gehele layout te veranderen voor alles. Dus als je weer een ander spel wilt gaan spelen met de standaard instellingen dan moet je weer alles terug zetten.

Hoe moeilijk kan het zijn....
Vrij netjes dat ze dit in ieder geval uitrollen voor iedereen. Alleen word het op pakken van zo'n controller met custom settings na een lange periode best verwarrend gezien de knoppen zelf niet van fysieke locatie gewisseld kunnen worden. (In ieder geval op de standaard controller!)

Tja, niets voor mij. Ik vind de layout over het algemeen wel best zo, en zo fanatiek speel ik nu ook weer niet! Maar toch fijn voor de geen die meer opties wil.
Ik begrijp de insteek van je bericht niet helemaal, de mogelijkheid komt nu voor iedereen beschikbaar op iedere controller. Alleen als je de fysieke knoppen aan wil passen behoor je een Pro controller aan te schaffen.

Wellicht dat ik iets over het hoofd zie hier?

[Reactie gewijzigd door Garfrost op 5 oktober 2015 10:54]

Denk dat ik het niet goed gelezen heb idd. :X
Vond het al zo raar dat ze daar geld voor durven te vragen.
(als dat zo was dan was je het met me eens, toch? :9 )
Kan gebeuren! Ik moet toegeven dat ik zelf ook (wellicht te vaak!) over dingen heen lees en er een oordeel op vestig.
(als dat zo was dan was je het met me eens, toch? :9 )
Ik denk dat het ligt aan hoe ze het opstellen. Als het alleen voor de Pro controller beschikbaar word gesteld heb ik hier nog begrip voor(ivm fysieke knoppen en verwarring hiermee), maar als zouden ze het achter Xbox Live Gold hangen dan word het een ander verhaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True