Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties

Bol.com is begonnen met het aanbieden van downloadbare content als games en andere software, waaronder office-suites, foto- en videobewerkingsprogramma's en antivirusprogramma's. Software die via bol.com gedownload wordt, is gekoppeld aan het persoonlijke account.

mijn games bol.comNaast pc- en Mac-games kunnen ook Xbox Live en PSN-abonnementen en puntenkaarten gekocht worden via de site, schrijft de retailer op zijn servicepagina. Gekochte games zijn bij de 'Mijn downloads'-sectie terug te vinden onder het kopje 'Games'. Overige software wordt logischerwijs onder 'Software' gebundeld. De gekoppelde licentiecodes bevinden zich ook in het 'Mijn downloads'-gedeelte.

De winkel geeft wel aan dat kopers op moeten letten bij het aanschaffen van digitale artikelen omdat het recht van retour vervalt. Bol.com adviseert daarom eerst goed te weten of de betreffende computer de gewenste software wel kan draaien. Voor klanten kan het mogelijk zijn dat bepaalde games in sommige landen niet te downloaden zijn omdat die soms verboden zijn.

Software die als download beschikbaar is, heeft een extra logo met 'Download' erbij. Sommige retailers bieden al langer via Bol.com links aan naar downloadbare inhoud.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (157)

Yup..Fallout 4 gekocht, en kreeg Netjes Steam-code die werkte.
Oke maar betaalde je niet meer dan bij Steam zelf. Basis economie verteld dat een schakel tussen de producent en consument resulteert in een verhoogde verkoopprijs omdat deze ook marge pakt.
Steam is ook een schakel, net als Bol.com dat is. Juist op Steam zijn games vrijwel zonder uitzondering elders goedkoper omdat uitgevers op Steam adviesprijzen hanteren en andere winkels daar vaak onder duiken.
Verhelderend. Zolang Valve dat kan maken zouden ze gek zijn te veranderen.
Op Steam koop je echter wel een cross-platform versie van het spel, dat is niet altijd zo bij andere winkels (met name wanneer aparte versies worden uitgebracht).
En heb je volgens mij bij Steam ook de mogelijkheid om je geld weer terug te krijgen als je dat wilt.
Juist! Dat kan met gamecodes niet omdat de winkel niet kan weten of een code gebruikt is of niet
Het loont zich vaak ook om nog op GOG.com te kijken. Deze heeft DRM-vrije cross-platform versies van veel games én regelmatig acties waarbij de prijs onder die van Steam duikt. Ik zet een spel meestal bij beiden in de Wishlist en kijk dan welke deals er langskomen.
Valve 'maakt' dat niet, de uitgevers bepalen individueel zelf hun prijs, maar ze houden graag de andere retailers tevreden en dus vragen ze de adviesprijs op Steam.
Ik dacht altijd ook dat ze goedkoper waren dan in de winkel, maar naast de steamsales vind je het in de winkel regelmatiger stuk goedkoper.

Daarnaast is het ook wel makkelijk één account, en je kan alles terugvinden, downloaden en installeren.
Bij kinguin.net en g2a zijn meestal de prijzen maar voor 50%-75% van wat steam aanbied. Heb daar black ops 3 voor 33 euro gekocht.
Alleen weet jij waar die keys echt vandaan komen?
Als het werkt werkt het toch, zelf al zoon 15 games bij kinguin gekocht nog nooit problemen mee gehad :)
Dr is schijnbaar wel een groot verschil tussen GTA en Kinguin, de laatste houd veel beter bij wie wat verkoopt aan wie en lijkt daardoor een stuk minder illegaal gedoe te hebben. Ook las ik dat de klantenservice van Kinguin sneller reageert. Ik heb daar zelf mee te doen gehad.. en snel is het niet.. maar wel netjes.

Ook interessant, maar wel lang:

http://www.polygon.com/20...ap-gray-market-game-codes
Ik heb onlangs nog contact opgenomen met G2A (ik neem aan dat dit is what je bedoeld inplaats van GTA) en had binnen 5 minuten iemand te pakken op hun livechat die ook heel behulpzaam was.

[Reactie gewijzigd door karliboe op 16 november 2015 20:29]

En ik heb g2a toch al een paar keer gebruikt ook - werkt prima
Meestal is het met niet officiele resellers grijze import, maar soms ook met gestolen creditcards of andere onzin. Je heb altijd kans dat je account gebanned wordt. Vaak wordt hoogstens de game verwijderd als steam iets merkt. Ik neem het risico liever niet met de hoeveelheid games op mijn account en als je een beetje wacht, bundles koopt en isthereanydeal.com gebruikt dan is toch alles goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Baardmeester op 17 november 2015 15:14]

Gewoon van de uitgever van het spel. Uitgevers spreken vaak af met Valve dat ze het spel ook elders verkopen en dan kunnen ze zelf sleutels aanmaken die gebruikers op Steam kunnen registreren. Het zijn die sleutels die op websites als Kinguin worden verkocht.
Er staan aardig wat leuke spellen op kinguin. Ik ga de uitgever eens mailen hierover of dit echt klopt. Zou wel mooi zijn.
Hoezo ga je mailen als ik vragen mag? Ik heb al regelmatig spellen gekocht via Kinguin en ze werken altijd prima.
Ben, HollandsNieuwe en Telfort tonen toch wel aan dat dit het gevalt hoeft te zijn.

Op gebied van goederen zijn resellers vaak ook goedkoper als direct bij de fabrikant (die vraagt meestal de adviesprijs).
Maar Ben Hollandsnieuwe en Telfort zijn dan ook alledrie gewoon 100% volle eigendom van de netwerken T-Mobile, Vodafone en KPN. Zij proberen op die manier niets anders dan een ander verdienmodel bij een ander publiek.

Normale (web) winkels zijn normaal gesproken op zichzelf staand en bepalen dus wel volledig zelf de prijs, zolang ze er maar van kunnen leven.
Er zijn genoeg fabrikanten die de verkoop prijs opleggen en als de (web)winkel hiervan afwijkt zijn ze het inkoopkanaal kwijt. Daarnaast heeft het werken met resellers ook het voordeel dat de afhandeling van garantie en service uitbesteed wordt. Als een reseller dit efficiënter weet af te handelen kan hij marge pakken en nog steeds goedkoper te zijn.
59,99 op Steam, 47,99 op Bol.com
Dat is ook nog flink de moeite, misschien toch maar eens even een kijkje nemen op bol.com ;)
Dan nog is het Bol.com, niet bepaald de plek waar je het goedkoopste uit bent. Wie iets verder zoekt kan al snel 25% besparen, zie bijvoorbeeld GreenManGaming. Of nog meer, maar ik ga geen reclame maken voor schimmige resellers.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 16 november 2015 17:16]

Niks schimmigs aan. Ik koop altijd bij dat soort websites en nog nooit problemen mee gehad.
Met schimmig doel ik op bijvoorbeeld G2A en Kinguin, maar nu zit ik alsnog deze.. minder betrouwbare websites te promoten.
Dat het werkt maakt het niet ineens minder schimmig of legaal.
Precies, dat soort resellers komen mij altijd nogal schimmig over, daarom maak ik er geen gebruik van. Ben te bang met een valse of al gebruikte key te blijven zitten.

Dus koop ik liever op Steam zelf. Makkelijk praten voor mij, want ik koop maar een paar spellen per jaar en vind het niet erg om een spel pas 1 of 2 jaar na het verschijnen te kopen. Ik zet 'm op mijn wish list en ik krijg vanzelf een mailtje als het in de aanbieding is.

Een paar keer per decennium wil ik een spel wel meteen bij launch hebben (stel dat Half Life 3 nog een keer uit komt bijvoorbeeld), in dat geval vind ik het niet erg om iets teveel te betalen. Maar als Bol het ook aanbiedt voor wat minder dan Steam zelf, is dat ook een goede optie. Dat is een reseller die ik nog wel wil vertrouwen.
Op de verschillende game key vergelijking sites zijn die spellen voor nog eens 15 euro minder te krijgen. Gewoon googlen op "game keys kopen".
Kijk eerst ff op tweakers V&A... 35,- steamgift.
Tweakers ftw!
Liever kijk op kinguin.net dat bespaart je veel meer.
Wat logisch is, maar daar hoef je natuurlijk als consument niet zo veel van te merken: misschien dat Bol.com wel een tarief heeft weten te onderhandelen waardoor zij de games voor een zelfde bedrag (of misschien minder?) kunnen aanbieden, en toch nog verdienen.
Zal wel een bulk aankoop aan steam-keys zijn geweest, dan kunnen ze er vast wel een beetje afpraten.
Ja, maar bij software is de prijs die voor het programma gevraagd wordt volledig arbitrair. Er wordt een adviesprijs vastgesteld en dat is de prijs wat je er op Steam voor betaalt. Voor derde verkopers wordt echter een bepaald bedrag gereserveerd als marge voor de handelaar, zodat het spel elders ook voor de adviesprijs kan worden aangeboden. Handelaren kunnen echter gebruik maken van hun marge om onder de prijs van Steam te gaan zitten, wat dan ook veelvuldig gebeurt.

Wel is het zo dat als een spel op Steam in de aanbieding is, je het nergens goedkoper krijgt.

Tot slot geldt dit vooral voor spellen van grote uitgevers. Met name de vele indie-titels zijn op Steam vaak zeer aantrekkelijk geprijsd.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 16 november 2015 16:54]

meestal betaal je op steam en bol.com beide 60 terwijl je op andere Nederlandse webshops hetzelfde ook voor ong 45 kan vinden.
Nope..Fallout 4 op steam=60e, op bol.com gekocht voor 49e.
Basis economie zegt je ook dat het vaak zo is dat er korting gegeven kan worden bij grote afname. Bij bijv. domeinnamen en SSL certificaten is het al heel normaal dat een partij die bij een grote jongen afneemt goedkoper is dan wanneer jij zelf bij 'die grote jongen' gaat kopen.
Valve (de eigenaar van Steam) is niet de producent. Dit is een distributieplatform met winkel. Als je de keys bij de uitgever van het spel koopt kan dat dus onder de prijs uitkomen van die op Steam.

Zo heb ik Fallout 4 bij Intertoys gekocht waar hij 10 euro goedkoper was dan op Steam. De key ia gewoon te registreren op Steam.

Steam zal nog steeds een vergoeding krijgen voor de services die ze bieden (bandbreedte beschikbaar stellen enz.)
Basis economie verteld dat een schakel tussen de producent en consument resulteert in een verhoogde verkoopprijs omdat deze ook marge pakt.
Diezelfde economie dicteert ook dat (potentiee) grote afnemers lagere prijzen krijgen. Zo werkt dat in channelmanagement. Wellicht krijgen ze een kickbackfee die alvast up front wordt verrekend in de verkoopprijs.

Echter in dit geval zegt iets in mij dat bol.com een scherpe prijs heeft bedongen en niet genoegen neemt met de normale adviesverkoopprijs. Bol.com is immers een betrouwbare zaak gebleken en had makkelijk retail kunnen vragen en toch genoeg zou kunnen verkopen. Het kan ook een stunt zijn om snel klandizie te winnen.
Niet altijd waar. Er zijn op internet vele sites die Steam keys verkopen voor een lagere prijs.

En voor Playstation raad ik mensen aan om de Amerikaanse PSN te gebruiken. Maar ik weet niet of bol ook US PSN vouchers verkoopt.
Vooral oudere games zijn vaak veel goedkoper op resell sites, g2a bv. Wel een klein risico (weleens gehoord van keys die niet werken), maar zelf nooit problemen gehad als je een beetje oplet.
Vraag dat aan Adam Smith die dacht daar anders over, maar daarnaast lijkt het me knap dat Bol.com onder de Steam prijzen kan verkopen. Volgens mij ben je bij beide duur uit.
Nouja, als je zo rond kijkt is het blijkbaar wel mogelijk om ook SteamKeys ver onder de 'adviesprijs' van Steam in te kopen en verkopen.. kijk maar eens naar sites als CDkeys en kinguin.net..
Hoe kan het zijn dat kinguin.net zo goedkoop is vergeleken met steam?
Omdat steam ervoor heeft gekozen de prijzen bij te stellen per regio. Zo zijn de prijzen in China lager dan de helft bij ons. Dus heel veel keys worden middels een gift mechanisme door-verhandeld. Ik heb zelf op deze manier GTA 5 gekocht.
Enige waar je bij kinguin wel even rekening mee moet houden is dat de prijzen ex btw zijn en je deze zelf moet selecteren, en dat de prijzen ook ex paypal tax is (ofwel 4% over de aanschafwaarde) als je met paypal wilt betalen (ideal komt niets bij).
Je bent duur uit, ja, maar op dit moment kost Fallout 4 (even een hype op dit moment) ¤47,99 via bol.com en ¤59,99 via Steam. Allebei digitaal.
Er mag best iemand wat aan verdienen, maar er hoeven niet 10 verschillende bedrijven aan het spel te verdienen dat ik koop. Kritisch zijn over waar je je geld aan uit geeft is niets mis mee. Hetzelfde geld rolt nogsteeds, het rolt alleen naar andere bedrijven en instanties. Roepen dat de economie dan ineens niet meer zou draaien is onzin.
Diezelfde bewering heb ik nergens tegen mogen komen, maar het lijkt me ook verre van gezond voor de economie om expres naar de duurste verkoper te gaan 'om de economie maar draaiend te houden'.

Jaap verkoopt 3 koeien voor 10 schapen, en Jan 3 koeien voor 30 schapen. Dan lever jij je hele kudde maar in bij Jan? ;)
Dit gaat dus niet om steam, maar om games waarbij de download daadwerkelijk bij bol.com gehost wordt.
Goedkoop is echter anders. Fallout 4 digitaal (47,-) is 2 euro goedkoper dan de fysieke versie op Bol.com, terwijl je hem elders voor 46,- fysiek thuis hebt liggen, en je hem digitaal via keysites (zijn legaal!) voor net boven de 40,- koopt.

Leuk dus dat ze het aanbieden, maar ik zou het nooit gebruiken met dit soort prijzen.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 16 november 2015 16:46]

Software die als download beschikbaar is, heeft een extra logo met 'Download' erbij. Sommige retailers bieden al langer via Bol.com links aan naar downloadbare inhoud.
was het niet eigenlijk dit?
Yup..Fallout 4 gekocht, en kreeg Netjes Steam-code die werkte.
Fallout 4 bij Bol.com: 47,99 euro
Op Steam zelf: 59,99 euro

http://www.bol.com/nl/p/fallout-4-pc/9200000045603035/

Win situatie. :)

Meer info en de voorwaarden over het kopen bij Bol.com

http://www.bol.com/nl/m/s...gina-downloads/index.html

[Reactie gewijzigd door Splinter Cell op 16 november 2015 16:53]

Heb je wel 5 euro korting ingevuld? Is nu dus tijdelijk goedkoper dan bij een grijze import key site zoals kinguin als ik het goed heb :D

Edit: BOL-DOWNLOAD-5E iemand op insidegamer wees mij erop heb het zelf nog niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 16 november 2015 17:25]

Niet slecht, maar de goedkoopste die ik nu gevonden heb online is 39,89 euro = 3,10 euro goedkoper. :P
oh serieus zou leuk zijn als je een link plaatst :D
Zojuist heb ik een bestelling geplaatst en de code BOL-DOWNLOAD-5E blijkt te werken en geeft ¤5,00 korting, thx!
¤50,-? :?
Koop dan lekker bij GreenManGaming.
De winkel geeft wel aan dat kopers op moeten letten bij het aanschaffen van digitale artikelen omdat het recht van retour vervalt.
Waarom kan bol.com onder de wet kopen op afstand uitkomen?
Er zijn wat afwijkende regels voor digitale artikelen waar een klant een expliciete bevestiging op moet geven;

Digitale producten downloaden
Koopt u een product om te downloaden op uw pc, tablet of telefoon? Bijvoorbeeld muziek, een spelletje of een film? Hebt u laten weten dat u het product binnen veertien dagen wilt hebben? Én hebt u laten weten dat u afziet van de bedenktijd? Dan hebt u geen bedenktijd. De ondernemer moet alle informatie over uw aankoop én het feit dat u afziet van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail. Hij moet dat doen voordat u het product gaat downloaden.

bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Er zijn wat afwijkende regels voor digitale artikelen waar een klant een expliciete bevestiging op moet geven;

Digitale producten downloaden
Koopt u een product om te downloaden op uw pc, tablet of telefoon? Bijvoorbeeld muziek, een spelletje of een film? Hebt u laten weten dat u het product binnen veertien dagen wilt hebben? Én hebt u laten weten dat u afziet van de bedenktijd? Dan hebt u geen bedenktijd. De ondernemer moet alle informatie over uw aankoop én het feit dat u afziet van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail. Hij moet dat doen voordat u het product gaat downloaden.

bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Nou; òf de formulering van Consuwijzer klopt van geen kanten, òf de vertaling van de EU richtlijn naar Nederlandse wet is onbehoorlijk gedaan.

Volgens de richtlijn gaat het er niet om dat je afziet van de bedenktijd en dat je 'het product binnen veertien dagen wilt hebben'. Het gaat er om dat jij als consument expliciet er mee moet instemmen dat de prestatie, bijv. het afspelen van digitale content, aanvangt en dat jij daarbij ook moet hebben ingestemd met het vervallen van je bedenktijd wanneer die prestatie aanvangt.
http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:32011L0083&from=EN

Article 16 - Exceptions from the right of withdrawal

Member States shall not provide for the right of withdrawal set out in Articles 9 to 15 in respect of distance and off-premises contracts as regards the following:

(m) the supply of digital content which is not supplied on a tangible medium if the performance has begun with the consumer’s prior express consent and his acknowledgment that he thereby loses his right of withdrawal.
Eingelijk zou hier een soort 'versheid' bij moeten zijn. Dus niet de 2 weken bedenktermijn, maar bijvoorbeeld max 3 uur gegamed. Volgens mij heeft Steam nu ook zoiets ontwikkeld ivm de slechte ports van de laatste tijd.

Voor een film max een half uur kijken - is het een k**-film, dan stoppen en je geld terug. Maar dit is er natuurlijk nooit geweest, bij de CD's die ik vroeger kocht zat ook altijd zo'n plastic film die je kon verwijderen, maar dan niet de CD nog kon terugbrengen.
Er zijn uitzonderingen voor software en dergelijke die bv. met eenmalige codes werken.
Er zijn uitzonderingen voor software en dergelijke die bv. met eenmalige codes werken.
Nee, dat is niet hoe het werkt. Er is een uitzondering voor verzegeld audio en video materiaal en verzegelde software die na levering ontzegeld is.

Als jij op afstand winkelt en boxed software koopt met een eenmalige code en het doosje wordt onverzegeld geleverd, dan heb jij gewoon recht op ontbinding binnen jouw 14 dagen bedenktijd.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 17 november 2015 11:11]

Afaik is het in de basis de 'uitzondering' waarin de koper expliciet afziet van bedenktijd, waardoor bij digitale producten geen wkoa geld, dat draait Bol.com gewoon om en laat jou enkel bestellen door af te zien van deze bedenktijd.

Zie het als Bovag garantie, jij 'hoort' bovag garantie standaard te hebben, behalve als je daar expliciet afstand van doet. Garage draait het gewoon om, verkoopt de auto uitsluitend als jij afziet van Bovag garantie.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 16 november 2015 17:02]

Afaik is het in de basis de 'uitzondering' waarin de koper expliciet afziet van bedenktijd, waardoor bij digitale producten geen wkoa geld, dat draait Bol.com gewoon om en laat jou enkel bestellen door af te zien van deze bedenktijd.

Zie het als Bovag garantie, jij 'hoort' bovag garantie standaard te hebben, behalve als je daar expliciet afstand van doet. Garage draait het gewoon om, verkoopt de auto uitsluitend als jij afziet van Bovag garantie.
En dat soort gevallen zou eigenlijk, net als destijds met koppelverkoop gedaan is, wettelijk een stokje voor gestoken moeten worden.
Er zijn uitzonderingen op deze wet, onder andere dus voor digitaal geleverde goederen. Maar ook voor versproducten en op maat gemaakte goederen gelden uitzonderingen op de wet kopen op afstand.
Doen ze ook niet. Lees die wet maar eens goed (Uitzonderingen etc.) Wel MOETEN ze DUIDELIJK aangeven dat voor zo'n artikel het retourrecht dus niet van toepassing is. Overigens gaat dit ook op voor "fysieke" spellen in hoesjes: verzegeling verbreken is einde retourrecht.
Wel handig voor het inwisselen van de cadeaukaarten maar verder zie ik het niet als iets heel handigs. Of je gebruikt Steam of je gebruikt een fysieke copy. Die PSN cards zijn volgens mij overal te verkrijgen dus daar zie ik weinig voordelen aan.

[Reactie gewijzigd door TheMiggel op 16 november 2015 16:45]

Zal wel leuk zijn als dat direct digitaal kan. Helemaal van die kaarten voor console waar ik liever mijn creditcard gegevens niet achter laat. De zaken die die kaarten online verkopen versturen die alsnog fysiek op, en kost het je nog verzendkosten en tijd.
PSN gaat via iDeal dus dat is volgens mij grotendeels afgeschermd. Verder koop ik die dingen eens in het jaar (PSN voor 1 jaar). En mijn games koop ik fysiek (om door te verkopen als een game slecht is *kuch* Unity *kuch kuch*).
Er zijn vrij veel websites waar je gewoon via iDeal kaarten voor je console kan kopen en dan nog eens stukken goedkoper. Bij die websites heb ik nog nooit mee gemaakt dat het wordt opgestuurd (is voor hun ook weer moeite/kosten).
Mwa, ik vind Steam belachelijk duur. Nou zal Bolcom daar ook wel in meegaan dus echt succesvol zal het niet worden, als je met een paar kliks ergens anders voor minder dan de helft kan kopen.

Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben: Waarom zakken PC games zo snel in prijs, zijn ze niet waardevast? Als je het een jaar later koopt zijn de meest bugs er uit, en goedkoop?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 16 november 2015 17:15]

Ik heb 200+ spellen in steam en geen enkele bij Steam zelf gekocht muv de sale misschien 5 oude titels...
Leuk dat Bol.com dit nu ook doet, alleen kan je zo niet profiteren van de "niet-goed-geld-terug" policy die Steam hanteert, want dat geld alleen bij aankopen die via Steam zijn gedaan.

En het feit dat er nogal wat belabberde ports naar de PC zijn gekomen in het verleden, is het zeer verstanding eerst verschillende PC reviews te lezen voordat je zo'n Steam key bij Bol.com besteld, want daar krijg je dus geen geld terug.
En wat heeft bol.com voor mij wat ik niet heel simpelweg bij iets als dlcompare.com (digidownload compare site) vaak veel goedkoper weg kan halen?
naamsbekendheid en vertrouwen van mensen die niet zo geïnformeerd zijn over dit soort sites
Klopt, daarnaast kan bol.com ook gerichter adverteren. Veel mensen kopen via Bol omdat het aanbod zo groot is en als ze dan toch al op die site kijken is die ene download game ook snel aangeschaft.. Qua klantenservice zit er ook een duidelijker contact achter ipv een of andere stuntsite waar er op alles bezuinigd wordt om de prijs zo laag mogelijk te houden. Voor ieder wat wils dus.
Voor e-boeken geldt dit helaas niet, die kun je alleen maar 'lenen' en daarna slechts online lezen. Hiermee heb je dus niets aan een tablet in een park.
Ik ken het systeem niet, maar is het niet mogelijk om op een manier deze e-books te preloaden voor als je naar het park gaat? Of moet elke pagina via een aparte call opgehaald worden?
Apart, ik had 2 jaar geleden al dat ik een game bij bol.com kocht en daar een download voor kreeg ipv een echte fysieke game (waar ik toen nog behoorlijk pissed over was geworden hehe)
Had je het toen ook echt bij bol.com gekocht, of was dat via een 3e partij die op bol.com verkoopt?
Nee was echt bij bol.com gekocht (preorder van 1 van de ondertussen 80 assasins creeds, weet niet meer zeker welk deel)
"De winkel geeft wel aan dat kopers op moeten letten bij het aanschaffen van digitale artikelen omdat het recht van retour vervalt. Bol.com adviseert daarom eerst goed te weten of de betreffende computer de gewenste software wel kan draaien."

Steam heeft wel een mogelijkheid om je geld terug te vragen indien je problemen hebt met een spel opstarten of als het gewoon tegen valt.

http://store.steampowered.com/steam_refunds/?l=dutch

Hier heb ik zelf al meerdere keren gebruik van gemaakt.
Maar ook als je het spel niet bij Steam hebt gekocht? Lijkt mij niet:
Je kunt een terugbetaling aanvragen voor bijna elke aankoop op Steam
edit: nog duidelijker statement gevonden:
Valve doet geen terugbetalingen voor aankopen buiten Steam (bijvoorbeeld CD-codes of Steam-portemonnee-kaarten gekocht van derden).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2015 17:17]

Klopt, en daarom is het verstandig om te overwegen of de prijs, die misschien iets lager is via bol, het waard is tegenover het niet kunnen terug sturen/ je geld terug vragen.

Denk aan de laatste Batman game, die zo vol bugs zat dat het voor veel mensen onspeelbaar was. Bol zegt dan lekker, het is verkocht en succes ermee, bij Steam kan je gewoon je geld terug vragen.
"De winkel geeft wel aan dat kopers op moeten letten bij het aanschaffen van digitale artikelen omdat het recht van retour vervalt. Bol.com adviseert daarom eerst goed te weten of de betreffende computer de gewenste software wel kan draaien."

En dan raar opkijken waarom men download, waarom kan je zoiets nooit terug brengen als het je niet bevalt? geldt niet alleen voor bol, maar voor alle software/games die men koopt incl. retail disks.
Hoe moeten ze de activatie codes enzo dan gaan afhandelen? Dat kost te veel geld.
Ze moeten de gebruikte code deactiveren, een nieuwe code genereren en bundelen met de software...
Hoe moeten ze de activatie codes enzo dan gaan afhandelen? Dat kost te veel geld.
Ze moeten de gebruikte code deactiveren, een nieuwe code genereren en bundelen met de software...
De gebruikte code blacklisten zodat deze niet nog eens gebruikt kan worden.

Key codes zijn er zo verschrikkelijk veel dat ze praktisch niet meer als een schaars/eindig goed te boek hoeven staan en er dus geen verlies plaats vindt aan de kant van de producent.
Die verwijderde code wordt gewoon afgeschreven.

Punt is dat game publishers hier niet aan willen, want dan zouden ze ineens veel meer gehouden zijn een kwaliteitsproduct te leveren en onderhouden ipv 'tig miljoen in een hype reclame campagne te proppen voor hun nieuwste pareltje om nog voor de launch eigenlijk al 50% van de vereiste winst binnen te harken op pre-orders.
enige rede dat ik games koop is juist het fysiek doosje/boekje, leuk voor bij de collectie
//edit; positief dat de gamer nu keuze heeft; digitaal of fysiek

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 november 2015 16:52]

Ik ook, te meer omdat ik ook consoles/games verzamel, en over pak 'm beet 25 jaar de PS4 nog steeds zal aanslingeren en downloads dan ws. niet meer beschikbaar zijn; een schijfje wel.

Los daarvan is het tastbare gewoon prettig, is het vaak goedkoper om (tweedehands evt.) een fysieke versie te kopen etc. etc.
Ik heb eerder het gevoel dat steam langer leeft als een dvdtje. Of een oude console.
Een DVD/CD/BR kan moeiteloos 100 jaar mee, vermits je er zelf zorgvuldig mee omgaat. Ik zie een online dienst het niet 100 jaar uithouden, maar dat moet de toekomst uitwijzen.

Alle oude consoles die ik heb werken in ieder geval allemaal nog, voor de zekerheid minimaal een tweede van elke voor de toekomst :)
Wel knap dat je weet dat ze moeiteloos 100 jaar meegaan. De eerste cd is moet nog eerst 100 worden. En of die nog werkt is de vraag.
De oudste game die ik in mijn Steam library heb is Half Life 1 inderdaad. Nu kwam Steam pas in het bestaan met de release van Half Life 2, maar de flink bekraste CD van Half Life 1 na vele her-installaties kwam gewoon met een key die ik in Steam kon inkloppen om hem alsnog aan mijn Steam account te binden en vanaf dat moment digitaal te consumeren. Dag haperende kras CD, ik mis je niet. Ik was al gelijk vanaf dag 1 verkocht waar het digitale distributie betreft.

Daarnaast heb ik een stapeltje games die ik al heel lang niet had kunnen spelen omdat ze simpelweg niet meer ging werken op moderne hardware zonder emulatoren, maar dankzij digitale distributie platformen zoals Steam en GOG werd het weer rendabel om ze te patchen en te verkopen voor een paar euro.
Ik koop games omdat ze geld kosten als je ze wilt spelen. Ik ben natuurlijk niet naief, maar ik vind het raar dat je alleen om die reden een spel koopt. Ik vind downloadable games vaak handiger. Prima als het in Steam terecht komt, maar Steam zelf is vaak duur. Ik ben benieuwd wat de prijzen bij bol.com gaan zijn.
Ik vind die hoesjes overbodig, moet je weer ergens kwijt. Die boekjes heb ik nog nooit bekeken. Geef mij maar digitaal, cdkey van de goedkoopste op het net. Leuk voor mijn digitale games bib.
Dacht ik ook, tot alles gestolen werd..
Leuk, die CD-keys in een doosje :)
~¤50 voor elk nieuw spel dat uitkomt alleen voor het hoesje. Lijkt me het niet echt waard :)
Mag jij vinden. Ik koop ook met name games in een doosje met boekje, om die reden. Verlang terug naar de tijd dat je nog een echte doos kreeg op ~A4-formaat. Die DVD-hoesjes was een flinke stap terug voor de verzamelaar. Hier en daar gelukkig nog wel wat collectors editions in een fatsoenlijke verpakking te krijgen.