Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Dell introduceert zijn Alienware Steam Machines in Nederland. Er verschijnen vier verschillende modellen, die alle zijn voorzien van een custom GeForce GTX-gpu met 2GB gddr5-geheugen. De systemen draaien op Steam OS, prijzen beginnen bij 599 euro.

Alienware kondigde begin 2014 de komst van zijn Steam Machines al aan, maar nu zijn alle details bekend en kunnen de machines besteld worden, laat Dell weten in een persbericht. Er verschijnen vier varianten, alle uitgerust met een Intel Core-processor van de Haswell-generatie. Alienware kiest voor de T-varianten van de cpu's, die een tdp van 35 watt hebben. Er is 4 of 8GB ddr3-geheugen aanwezig.

In de Steam Machines zit een aangepaste Nvidia GeForce GTX-gpu met 2GB gddr5-geheugen. Volgens Dell biedt de gpu prestaties die vergelijkbaar zijn met een GTX 860M. Opslag is er in de vorm van een hdd van 500GB voor het goedkoopste model, in de overige drie varianten zit 1TB opslagruimte. Er is geen ssd-optie. De behuizingen meten 55x200x200mm en zijn voorzien van 'AlienFX-verlichtingzones'; dat zijn de triangel en het alienhoofd. Het kastje weegt 1,81kg en alle varianten hebben een 130 watt-voeding aan boord.

Volgens de Dell-website worden de Alienware Steam Machines binnen 11 tot 14 werkdagen geleverd. Kopers krijgen een aantal gratis games, waaronder de goty-editie van Payday 2. Alle modellen worden geleverd inclusief een Steam Controller.

Processor Core i3-4170T Core i3-4170T Core i5-4590T Core i7-4785T
Geheugen 4GB ddr3 8GB ddr3 8GB ddr3 8GB ddr3
Gpu GTX 2GB gddr5 GTX 2GB gddr5 GTX 2GB gddr5 GTX 2GB gddr5
Hdd 500GB 1TB 1TB 1TB
Prijs €599,- €669,- €779,- €939,-

Alienware Steam Machine

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

GTX860M en dan zulke prijzen?

Nog geen 1 april toch?
En niet eens een SSD. Mooie grap, maar ik zie hier helemaal niets in.
Maar wel hele mooie ledjes :)
Laat dit alsjeblieft niet serieus zijn...

On: leuk formaat, oh wacht... Het is een laptop met laptop performance, nvm. Bouw ik wel mijn eigen ITX machientje, mocht SteamOS ooit nog interessant worden.
Ja, dat argument hoor je ook altijd als er weer een nieuwsbericht over een of andere NAS voorbij komt: "Ik bouw het zelf wel voor minder geld."
Sommige mensen hebben daar geen zin in, en willen iets bestellen, morgen krijgen en aansluiten en gaan.
Dat gezegd hebbende is een instap van 600 euro wel fors, gezien de xb1 nu onder de 300 is gezakt; dan moet je wel veel goedkopere games kopen en betere prestaties krijgen wil je dat verschil eruit halen.
X1 gaat sowieso beter presteren. Probeer jij maar te gamen met een i3, 860M en 4GB aan RAM.... Zeer triest dit. Sommige games starten niet eens met 4GB aan RAM. De performance van een hyperthreaded dualcore is ook niet denderend. Dit is een 1080p medium/low machine als je het mij vraagt.
Wacht ff.. Je zegt x1 gaat sowieso beter presteren, daarna zeg je dat dit een 1080p low medium pc wordt.. Is het je niet opgevallen dat x1 ten eerste deze resolutie nagenoeg niet haalt en ten tweede al helemaal niet op een gelockte 30 fps? Misschien moet je digital foundry eens volgen..
Ze testen daar regelmatig een i3 750ti, wat een 860m soort van is als je hem iets overclockt. In nagenoeg alle testen met dezelfde instellingen maar hogere resolutie presteert dit beter dan x1 én ps4.

Hier een link om mijn verhaal te ondersteunen:

https://youtu.be/iipDWbd6HNg

[Reactie gewijzigd door yannienl op 12 november 2015 18:04]

Als je de Passmark scores mag geloven, is een 750 Ti echter ruim twee keer zo snel als een GTX 860M.

Al is het wel een feit dat een i3 zeker niet onderschat moet worden in zijn prestaties in games. Hij is namelijk al sneller dan zowat alles dat AMD te bieden heeft. Het enige probleem is dat we hier te maken hebben met de zuinige 4170T, die nog altijd 200MHz trager klokt dan de instap Haswell i3, de 4130.

All in all, zowel de PS4 en de XB1 zijn een stuk betere deals dan al deze Alienware machines. Vooral omdat je voor zo'n 500 euro al een prima i3/750 Ti build hebt gemaakt.
http://gpuboss.com/gpus/G...60M-vs-GeForce-GTX-750-Ti

Ongetwijfeld heb je gelijk, maar als je naar de gamebenchmarks kijkt, ontlopen ze elkaar nauwelijks.
Passmark of niet, uiteindelijk gaat het om de fps of niet?

http://www.eurogamer.net/...nware-alpha-spec-analysis

The chosen graphics processor found in the Alpha is based on the GTX 860M - which, at an architectural level at least, is identical to the desktop GTX 750 Ti we reviewed earlier this year (both are based on Nvidia's GM104 chip design).
Opvallend dat de 860M zoveel beter presteert in de praktijk dan wordt gesuggereerd door Passmark. Als het daadwerkelijk zo goed is, dan zou dit apparaat IMO wel 500 euro waard zijn. Met een goed verkooppraatje krijg je het voor die prijs prima verkocht.
Vraag me af of iemand al heeft geprobeerd om die 860M op een bepaalde manier te sli-en en wat de resultaten waren. Ergens hoop ik nog steeds dat SLI interessant wordt. Volgens gpu-boss doet die chip het toch wel aardig, 40 fps in bioschock finitos, voor veel spellen zal de chip wel genoeg power hebben.

http://gpuboss.com/graphics-card/GeForce-GTX-860M

Toch vind ik alle 4 de doosjes zonde van de investering.

[Reactie gewijzigd door govie op 13 november 2015 12:26]

Ik ben zoiezo verbaast over hoeveel 4 gb ram-machines er nu nog steeds verkocht worden - mijn mid-range laptop van 6 jaar terug heeft dat al. En het geheugen gebruik van applicaties (browsers, cloud) is sindsdien forst gestegen.
Als ik het me goed herinner is 1 van de grootste RAM fabrikanten failliet gegaan in een prijzenoorlog. Als je naar de prijsgrafieken kijkt, zie je dat we na jaren weer terug zijn op het niveau van 2013:
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

En als je dan nog beter kijkt zie je dat bij release we deze sticks nauwelijks wilden hebben op tweakers, en zodra de prijzen gingen stijgen werden deze populair. (omdat ze de beste value werden?)

En hier nog wat SODIMM vergelijkings materiaal:
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz
na een snelle daling tot januari 2012 zie je dat in maart 2013 de prijs omhoog schuift en sinds mei 2015 weer daalt.

[Reactie gewijzigd door Asteryz op 13 november 2015 14:06]

Bedankt, dat maakt het inderdaad een stuk begrijpelijker.
Dus als we nu in de nieuwe dalende lijn zitten en dus meer geheugen zullen gaan plaatsen), zal er binnenkort wel weer meer geheugen in programma's gebruikt gaan worden.
X1 gaat sowieso beter presteren.
Dit is een 1080p medium/low machine als je het mij vraagt.
Je spreekt jezelf nu al tegen als hij inderdaad 60fps@1080p op medium/low doet met currentgen games :+, zelfs op 30-40 fps spreek je jezelf tegen

[Reactie gewijzigd door Lemming op 12 november 2015 17:53]

Ik heb nergens 60FPS gementioned... Leg me geen woorden in de mond. Hoezo spreek ik mezelf tegen?
http://www.systemrequirem...reed-syndicate/12971/?p=r
i5, 6GB RAM en GTX 660, voldoet dus niet aan minimum, draait Syndicate prima op de current gens? Ja, ja dat doet hij.
Witcher 3: i5, 6GB, GTX660.

dus i5 is wel aan te raden voor medium, 4GB is dus ook aan de krappe kant. Een 660 is ook nog sneller dan een 860M http://gpu.userbenchmark....vidia-GTX-660/m8647vs2162

Dus het wordt echt kiele kiele op low...
@Lucasino: Je vergeet dat Windows een stuk meer geheugen nodig heeft dan SteamOS. SteamOS is tevreden met 250MB geheugen, Windows gebruikt al gauw 1,5 GB voor zichzelf en dingen die een normaal mens op de achtergrond heeft draaien. In een Steam Machine wordt ook geen geheugen gereserveerd voor de videokaart, want die heeft 2GB geheugen voor zichzelf.

De kans is daarmee groot dat het apparaat Assasin's Creed Syndicate zou kunnen draaien als het beschikbaar zou zijn voor Linux.
Leuk dat je het beste argument, waar ik niet eens aan heb gedacht, zelf noemt.
"Als het beschikbaar zou zijn voor Linux", alle Ubi, EA, etc -games zijn niet beschikbaar voor Linux. Hoe wil je dan dat je product goed gaat lopen als de helft van de AAA games niet uitkomen op jouw 'console'?
Het is minder dan de helft. Iets meer dan een kwart van de collectie is beschikbaar voor Linux. Dat is een valide argument tegen de Steam Machine.

Hoe het produkt goed moet gaan lopen is echter wel in te zien: Er is meer aanbod beschikbaar dan iemand in zijn hele leven kan spelen, waaronder zeer mooie spellen. Het aanbod is ook stukken groter dan dat waar bezitters van een XB1 of PS4 zich mee moeten behelpen en die bezitters zijn ook niet ontevreden. De spellen die niet beschikbaar zijn worden uit het zicht gehouden, dus de klant die zo'n ding koopt ziet een ernorm aanbod en zal waarschijnlijk tevreden zijn.

De tweede reden waarom ik denk dat dit geen belemmering gaat zijn is dat het aanbod zich zeer snel uitbreidt. Twee jaar geleden begon Steam met 100 spellen voor Linux, 1600 spellen in 2 jaar is niets minder dan spectaculair. Het niet aannemelijk dat nu de machines uit zijn dat het aanbod aan nieuwe titels gaat afnemen. Als je dit linkje bekijkt:

https://steamdb.info/linux/hints/

... dan zie je een snelle toename van Linuxactiviteit in de afgelopen dagen. Activiteit op die pagina betekent dat de ontwikkelaar bezig is Linuxondersteuning toe te voegen. Kortom, er gaat de komende weken al nog wel het nodige aangekondigd worden.

Tot slot controleert Valve de geldstroom in de spelindustrie. Onderhandelen met uitgevers over de voorwaarden van opname op Steam doen ze dagelijks en het is makkelijk voor ze om het onderwerp Linuxondersteuning in zo'n onderhandeling ter tafel te brengen. Daarmee hebben ze voldoende invloed op uitgevers en ontwikkelaars om de Steam Machines van voldoende spellen te kunnnen voorzien.
Hopelijk komt SteamOS idd van goed van de grond. Denk toch echter dat ze het meer (iig op dit moment) nog van de tweakers moeten hebben dan van de mainstream op dit moment. Als je dan zulke prijzen neerzet, dan weet je dat de hele community hier overheen valt. Een slecht begin dus voor de eerste SteamOS machines. Welke tweaker zou dit gaan adviseren aan zijn buurjongen die een nieuwe game PC nodig heeft? Of aan zijn collega?

Ze hadden imho beter moeten kijken naar de hardware/prijs combi, ondanks dat het 'een consoleconcurrent is' en geen gaming PC concurrent. Zo werkt het niet (in mijn hoofd iig niet). Je vergelijkt de hardware met de prijs van de hardware, niet met de prijs / verbetering tov consoles.

Nu krijgt SteamOS al een slechte reputatie, aangezien dit een systeem is met SteamOS. Dat uiteindelijk Dell de hardware op de markt brengt, doet er denk ik eigenlijk niet toe. Het is Valve die een deuk oploopt in de reputatie (steammachines zijn te duur, is natuurlijk eigenlijk dell is te duur).
ja ook mooi vergelijkingsmateriaal, er de worst case scenario uithalen, ubisoft games hebben al jaren een reputatie van slechte ports, buggy releases, geen/amper optimalisatie gedaan op PC, gameworks, en dan nog van een bedrijf dat claimt dat 95% van de PC gamers pirates zijn...
daarbuiten moet ik wel zeggen dat de prijzen simpelweg overpriced zijn, in de US kost het instapmodel 450, hier vragen ze er 600 voor.
Ik heb gewoon het eerste en beste voorbeeld gepakt. Plus Witcher 3 aangezien ik weet dat deze prima draait op PS4 (X1 kan ik niks over zeggen).
Dan laat je het door een pc-boer bouwen, zoals die ene van Eindhoven. Ben je nog altijd goedkoper uit en kies je zelf de onderdelen uit, of je kies de zelfbouw systeem met montage, als je geen tijd wil steken in het samenklikken van de onderdelen. Zeer onlangs een nieuwe pc besteld (onderdelen die op voorraad was bij elkaar geklikt) en die werd twee dagen later afgemonteerd aangeleverd. Ideaal toch?
Dat is toch hetzelfde als een pc laten bouwen door alienware ? Op de site heb je keuze aan wat wel en wat niet in je systeem gezet word of zie ik het toch verkeerd
Je hebt sowieso gelijk dat je systeem door hun kan configureren. Echter doelde ik meer op het feit dat het bij sommige lokalen winkels:

1. Goedkoper is
2. Vrijheid in het kiezen van onderdelen op model, merk niveau. Op Dell bepalen zij zelf welke merk onderdelen zij gebruiken :).
Aha oké oké. Maar <voorbeeld> bij een Dell krijg je wel een monteur aan huis de volgende dag als er wat mis is of replacement parts ook kun je een paar honderd Euro korting los wrikken als je met een budget komt en een lief stemmetje en snel even Google levert ook heel vaak kortingcodes op vooral op alienware arena bijvoorbeeld </voorbeeld>

Goedkoper kan het altijd maar of je dan de bovengenoemde voordelen bij je lokale pc boer krijgt is de vraag.

Ben altijd een voorstander van goedkoper maar kwaliteit is ook een belangrijk punt voor mij

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 13 november 2015 10:12]

Zoals je zelf zegt: "Sommige mensen hebben daar geen zin in, en willen iets bestellen, morgen krijgen en aansluiten en gaan.".

Tuurlijk is dit veelste duur voor wat je krijgt, maar er zijn genoeg mensen met geld te veel die gewoon niet verder willen nadenken en juist dit gewoon kopen omdat ze weten dat Alienware voor gamen goede hardware levert.

Ik zelf, vind de hardware altijd net benedenmaats maar das mijn mening.

Verder vind ik de vormgeving van Alienware producten wel altijd gaaf om te zien, maar helaas weegt dat niet op tegen de prijs die ze vragen.
Bijkomend probleem is dat deze mensen vervolgens een negatieve ervaring hebben met dit product en dat afschuiven op Steam / SteamOS want "het werkt niet goed".
Dat zou inderdaad een negatieve bijkomstigheid zijn.

Laten we hopen dat deze mensen slim genoeg zijn dat het misschien ook gewoon aan hun hardware kan liggen.

Ik zou zelf online rond gaan zoeken naar mogelijke oorzaken en hoop dat ze dan ook gaan beseffen dat Alienware helaas niet zo goed is als ze zelf zeggen.

Heb ooit een Alienware laptop gehad jaren geleden, toen vond ik het echt een super laptop en kon spellen van toen allemaal draaien.

Helaas is hun hardware van tegenwoordig niet meer zo high-end als toen.

Meen me ook te herinneren dat ze toen nog niet onder de vlag van Dell opereerde.
de prijs van deze steammachines is in europa best wel retarded, voor de goedkoopste versie vragen ze in de US 450$, komt niet in de buurt van de 600¤ die ze hier vragen.
Daar komt nog los tax op wat kan verschillen per staat. Laat je niet vergissen door de prijs ! Daar zit de btw niet in de prijs zoals we hier gewend zijn
Ik geef je groot gelijk. Tijdje geleden zelf een cloud server opgezet. Kost dan de helft van vergelijkbare kant en klare oplossingen, maar achteraf gezien had ik toch liever die kant en klare oplossing gehad. Serveronderhoud is niet echt een pretje.

[Reactie gewijzigd door Sylph-DS op 12 november 2015 18:11]

Dat zal best, een eigengebouwde NAS heeft geen DSM. En een goedkope SonologyNAS, daar is zelf niet tegenop te bouwen. Een eigen PC is wat breder inzetbaar, goedkoper en krachtiger dan zo'n steammachientje, dat lijkt me dus een ander verhaal. Misschien is er wel markt voor, maar ik vermoed dat al die gamers al lang een PS4 hebben.
Mooie fans met ledjes kan je voor 10,- kopen O+
Stop, 'mooie fans met ledjes' LED fans zijn net zo fout als nektasjes. Je probeert stoer te doen maar ondertussen loop je erbij als een debiel ;) LED's moeten accentueren en de lichtbron zelf moet uit het zicht zijn, dan kan ik het wel waarderen.
Hahaha en heuptasjes.
Hahaha, meer dan gelijk! Ik vind een gesloten kast in veel situaties zelfs mooier dan een open met pretverlichting.
Niet zo heel raar als je bedenkt dat deze apparaten de concurrentie aan moeten met consoles, die hebben dat standaard ook niet. En de rest van de hardware heeft vergelijkbare of betere specs, wat de hogere prijs verklaart.

Als er echt veel vraag is naar SSDs dan komen die er vast wel.
Een console kost geen 1000 euro en voor 1000 euro heb je een willekeurige desktop met een ssd, snellere proc en snellere videokaart, dat is dus geen argument.

Zie hieronder een desktop om maar een willekeurig voorbeeld te geven:
http://www.paradigit.nl/p...aat/90001519/details.aspx

of dit:
https://www.alternate.nl/...t/1218372?tk=6177&lk=6252
Klopt, maar de huidige spelcomputers zijn zo goedkoop, omdat ze in PC-begrippen inmiddels antieke hardware hebben. Als ze net uit zijn betaal je ook een stuk meer. Over het algemeen weer geen 1000 euro. Dat is nu het verschil tussen het PC-platform en spelcomputers. PC-hardware kun je zo duur maken als je wilt afhankelijk van wat je erin stopt.

Het lijkt me in de rede liggen dat er ook goedkope stoommachines komen. Daar is echter AMD voor nodig en AMD heeft nog wat werk te verzetten op Linuxdrivergebied. Waarschijnlijk moeten we op Vulkan wachten voordat we betaaldbare AMD Steam Machines gaan zien.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 12 november 2015 23:41]

De huidige spelconsoles zijn nu 50 euro goedkoper dan dat ze 2 jaar geleden bij introductie waren dus die vlieger gaat niet op. Je vergeet ook het feit dat je op een console iedere game kan draaien die er voor uit komt en dat iedere game ook geschikt is voor de controller die je er bij krijgt. Verder zit de prijs van de controller bij de console in en is er niet een reden te bedenken waarom je een steammachine zou moeten kopen. Niet voor 500 euro en zeker niet voor 1000 euro. Als je 1000 euro uit geeft aan een gaming platform dan koop je een goede PC en dan kan je eventueel met een pc-on-a-stick of oude pc een steam streamer in je woonkamer maken als je dan toch zo nodig steam games op je tv wilt spelen. 1000 euro voor een steammachine met deze bagger specs is op geen enkele manier te verantwoorden.
Of de Steam link welk net een paar dagen uit is! Mijn grote Fractal Design staat tegenwoordig in de meterkast en de Link is achter de tv geplakt :)
Gewoon lekker zelf zo'n Steambox bouwen dus ;)
Of zelf even een SSD inzetten...
Ik vind de vormgeving van het bakje wel mooi namelijk :)

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 12 november 2015 17:42]

Daarom bouw ik altijd mijn eigen Game-PC's :)

En ja een Geforce GTX 860M is niet echt snel te noemen, maar is onegeveer net zo snel als een Geforce GTX 750 Ti, dus het valt wel mee.

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2143&gid2=883&compare=geforce-gtx-860m-2gb-vs-geforce-gtx-750-ti

Maar voor ¤ 939,- kan ik een hele Game-PC bouwen met de zelfde CPU (Core i7-4785T) en een Geforce GTX 960 en 16GB RAM.

En dan heb ik een Z97 MB gebruikt en een 500W Gold voeding van Silverstone.
voor dat geld had je beter een i5 kunnen halen met een gtx 970... heb je sowiezo 2x zoveel performance... reken je ff soepel kan je er nog bijna een i5 en een gtx 980 voor halen.
En stille koeling en een ssd.
Hee, is dit misschien een leuk topic voor een volgende best buy guide?
Ja ik heb ook een Computer die bijna helemaal stil is, de behuizing is een Cooltek Coolcube Maxi, waar 3x 80mm fans in zit van Noiseblocker, die op 1450rpm draaien en erg stil zijn, en mijn CPU fan draait op 1400rpm allemaal in de Bios ingesteld, en mijn Grafische kaart haar fans gaan pas aan als de GPU boven de 60c komt, en mijn voeding heeft geen fan.
voor dat geld had je beter een i5 kunnen halen met een gtx 970... heb je sowiezo 2x zoveel performance... reken je ff soepel kan je er nog bijna een i5 en een gtx 980 voor halen.
OK das waar, maar een Geforce GTX 980 gebruikt weer meer dan een Geforce GTX 960, en je hebt niet een Geforce GTX 980 nodig als je alleen op 1080P speel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 november 2015 21:17]

En stille koeling en een ssd.
Hee, is dit misschien een leuk topic voor een volgende best buy guide?
Dan sloop je lekker de HDD eruit en druk je die in een externe behuizing. Problem solved :P
ik snap ook niet waarom iemand dit zou kopen... veel duurder en niet beter dan een console, en het heeft niet de voordelen die een PC heeft (o.a. high performance onderdelen die je kunt vervangen)
Ze hebben nog wat voorraad liggen vermoed ik? Alienware steam machine was al langer verkrijgbaar in de vorm van Alpha. Toen het apparaat geintroduceerd werd was het een prima deal (kastje is echt klein).
Maar we zijn nu dik 1,5 jaar verder en die videokaart kan niet meer en daarbij is Skylake ook binnen.
Vergelijkbaar met gtx 860m staat in het artikel dat is iets anders dan dat er een gtx 860m inzit.
Ben wel met je eens dat de prijzen best hoog zijn. Maar dat is bekend bij alienware producten.
hoeveel kost een dergelijke steam-machine dan?
met diezelfde specs

ik vind het al goed van dell dat ze al een SSD optie toevoegen, zodat je die zelf kan inbouwen.
ze konden ook een apparte voeding doen met alleen aanslutingen genoeg voor het MB/ 1 HDD

waarbij je dan een 300$ bij moet leggen voor een upgrade
Nou jah, ik heb een Alienware laptop en qua onderhoud en specs had ie (toen ik hem kocht) als enige concurrent de Asus ROG series, maar zoveel verschil in prijs zat er nu ook weer niet op. (en nee, MSI was (toen) geen optie wegens hun verschrikkelijk kitsch design)
Voor het geld van het goedkoopste model kan je al een leuke pc met een GTX960 in elkaar gooien, samen met een i5 4460 en een kleine case toch een veel betere optie?
Nou... Vergeet niet een steam controller 65 euro kost! Mag voor 530 euro ga je een i5+960 niet redden...
Controller van je oude Xbox 360 of een One kan je mooi op pc gebruiken, ik doe bijna niet anders. En anders een goedkoop controllertje van een chinese site of marktplaats halen O+
Hey leuk :) Heb een steam controller besteld, is het niks mag ie weer weg.
Zeker haha. De One controller kan zelfs gewoon via een micro usb kabeltje die bij alle Android telefoons zit!

Voor 360 kan je dit gebruiken --> http://www.miniinthebox.c...pc-receiver_p3963868.html

[Reactie gewijzigd door Choasmarkk op 13 november 2015 16:51]

Die steamcontroller is niet heel veel soeps. Met name de trackpad is overrated jammer genoeg (zie deze review vanAustinn). Het is zeg maar een normal laptoptrackpad, alleen dan hol. Kun je beter een xbox controller of een uiteraard een third party controller.
Ja ach, sowieso heeft dat ook te maken met persoonlijke voorkeur :) waar het mij om gaat is het feit dat hiervoor wel wordt betaald bij een steam machine dus je mag het wat mij betreft ook mee rekenen.
Helemaal mee eens, alleen een wordt de case significant groter dan die van alien ware.

Heb zelf eentje gebouwd op basis van een silverstone raven rvz1, maar ook dat is nog een behoorlijke kast, veel kleiner dan dat vindt je nietmsnel waar een 960 of in mijn geval een 970 in past.
Dat zal zeker iets groter uitpakken. Maar de compacte 960 modellen zijn tegenwoordig erg klein dus het blijft nog een relatief handzaam ding. Maar dezelfde vormfactor krijgen is moeilijk te krijgen inderdaad, daar betaal je dan ook voor.

Deze is in veel kleine (HTPC) kastjes te bouwen en doet het helemaal niet slecht O+
--> pricewatch: Asus GTX960-MOC-2GD5
Ik zal hem in mijn achterhoofd houden, wel jammer dat hij deze standaard hoogte en dualslot is. Zijn waarschijnlijk geen kasten voor de te vinden die onder een hoogte van 15 cm uitkomen.
Er is wel dit, Dit is een all in one systeem. kant en klaar en de gehele garantie wordt afgehandeld door één bedrijf. Het feit dat het ook een "fancy" merk is met wat "design" geeft het toch een goede verkoop waarde.

Dus zou je deze na een 3-4 jaar sowieso kunnen verkopen aan 250¤ als je een beke moeite wil doen,zelfs misschien voor 300¤.

Maar natuurlijk dit geldt voor pc's in het algemeen, ik denk persoonlijk dat deze steam machines niet zo een populaire keuzes gaan zijn, waardoor het doorverkopen van dit toestel moeilijker gaat zijn.

Ik persoonlijk koop sterke gaming laptops (heb portability ook graag). van ongeveer 1500¤ ik gebruik ze voor 4 jaar. en kan ze gemakkelijk weg voor >500¤ na dat tijd en koop ik de nieuwe iteratie.
in america kost de goedkoopste 450$, dus gewoon weer een geval van retarded prijzen bij alienware, gewoon negeren en voor een syber-steam machine gaan, of er zelf een bouwen als je het niet erg vind dat hij groter is.
Sommige games zijn niet eens te spelen op de goedkoopste.

nieuws: Ubisoft maakt systeemeisen Rainbow Six Siege bekend

[Reactie gewijzigd door Boender op 12 november 2015 17:33]

Die ga je op het duurste model ook niet kunnen spelen, dat spel is niet beschikbaar op linux/steamos.

Ik hoop dat de introductie van deze steamboxes een boost gaat geven aan het aantal games op linux. Het aanbod is de laatste jaren al sterk uitgebreid, maar loopt helaas nog enorm achter op windows.
Steam Machines draaien niet noodzakelijk op linux. Ze kunnen ook nog gewoon op windows draaien als je dat liever hebt (alleen kost het dan wat meer ivb met de windows licentie).

SteamOS zie ik nog niet direct populair worden, ik heb het zelf heel even gedraaid, maar dat was nog een drama. Ook zijn de "grote" games onder linux vaak grafisch minder goed uitgewerkt dan onder windows.
In theorie kan dat ja, maar deze machines worden alleen met steamos geleverd. Als je windows wil moet je die nadien zelf installeren.
De meeste leveranciers van die machines leveren het ook met windows. bijvoorbeeld (relevant voor dit geval) de Alienware Alpha. $499,99 met win10 home gewoon bij de fabrikant zo te bestellen. http://www.dell.com/us/p/alienware-alpha/pd

Sterker nog, ik zie zelfs niet zo snel een optie om het zonder windows er bij te bestellen.

Tot nu toe worden volgens mij de meeste steam machines zelfs gewoon met windows en standaard big picture mode aan geleverd omdat de leveranciers bang zijn voor klachten dat games niet draaien onder steamOS.

Edit:
Maar idd deze specifieke machine uit het artikel zo te zien niet nee. Aparte keuze.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 12 november 2015 20:25]

Valve eist dat als iets een Steam Machine genoemd wordt, dat de machine met SteamOS geleverd wordt. Het staat fabrikanten vrij om dezelfde machine ook met Windows te verkopen, als ze ze dan maar niet onder de noemer Steam machine verkopen. "Alienware Alpha" is dus toegestaan, de hardware is op de gamepad na, identiek.
Tja, de nadelen van SteamOS/Linux: Je kan geen Windows-spellen spelen.

Afgezien daarvan zijn de specs ook niet goed.
Idd daarom gaat dit ook jammerlijk falen.
Windows is nu eenmaal totaal ongeschikt om in de woonkamer te bedienen. De interface is ontworpen voor muis danwel touchscreen. Je kunt er zoals bij de Alienware Alpha wel een schilletje bovenop draaien met Kodi dat geschikt is voor bediening met gamepad, maar je zult altijd een toetsenbord/muis in de buurt van de machine moeten houden, voor het geval je op een popup moet klikken, of de interface van Windows moet gebruiken om bijvoorbeeld je drivers te actualiseren.

Bij SteamOS loopt dat alles een stuk soepeler: Steam is de enige UI en die is volledig voor de gamepad geschikt.

De kans dat het gaat falen omdat er voor Windows meer spellen zijn lijkt me een brug te ver, volgens die logica zou een PS4 of XB1 dan met mogelijkheid kunnen slagen, omdat spelcomputers vaak met ongeveer 20 beschikbare titels gelanceerd worden. De stoommachines worden met meer dan 1600 titels gelanceerd, dat is genoeg amusement om je de rest van je leven bezig te houden.

De kans dat kopers van een Steam Machine daarom ontevreden gaan zijn wegens een gebrek aan spellen lijtk me daarom klein.
Haha zie nu pas dat die spel niet op SteamOS/Linux uitkomt, maar als het erop uit zou komen, zouden de eisen denk niet veel veranderen.

[Reactie gewijzigd door Boender op 12 november 2015 17:52]

Zelfbouw is altijd goedkoper, al is het maar omdat je geen arbeidskosten hebt. Vergeet ook niet de prijs van de controller en een paar spellen. De meeste mensen willen echter niet zelf hun computer bouwen. Dat doen ze ook niet met hun PC of NAS en dus zeker niet met hun console. De prijs/prestatie verhouding zie ik dus niet als probleem.

De hogere prijs is wel een probleem voor jongeren met een krantenwijk, die moeten langer sparen en het is maar de vraag of ze dat de moeite waard vinden.

Op termijn ben je door de goedkopere games minder geld kwijt dan bij een gesponsorde console maar ook daarbij is het maar de vraag of mensen de hogere instapprijs wel willen betalen.
Je betaald sowieso een fortuin omdat je laptop hardware koopt. Het zorgt dat je apparaat klein blijft, maar de prijs/prestatie verhouding is waardeloos.
Dat is wel zo maar mensen willen geen grote kast in de woonkamer. Laptops hebben ook een "waardeloze" prijs/prestatie verhouding tenopzichte van een zelfbouw PC maar toch loopt de halve wereld met zo'n ding rond. Een klein formaat is ook waardevol.
En sinds wamneer bestaan er geen kleine PC's? Er bestaan al jaren kastjes en componenten om de computer compact te houden.
Luchtstroom een beetje in orde houden en je hebt een kleine PC die een stuk meer kan en toch nog vrij makkelijker uit het zicht kan worden gehouden of onderdeel van je inrichting kan worden (om het even zo te zeggen).
En sinds wamneer bestaan er geen kleine PC's? Er bestaan al jaren kastjes en componenten om de computer compact te houden.
Luchtstroom een beetje in orde houden en je hebt een kleine PC die een stuk meer kan en toch nog vrij makkelijker uit het zicht kan worden gehouden of onderdeel van je inrichting kan worden (om het even zo te zeggen).
Die bestaan wel maar daar betaal je voor.. Ik heb in pricewatch gekeken en het goedkoopste systeem met een I3, 1TB disk en 4GB RAM kost zo'n 349 euro. Daar komt dan nog 50 euro bij voor de controller en 100 euro voor de grafische kaart. Dan zit je al op 500 euro voor de allergoedkoopste HTPC met deze specs. Van Alienware verwacht ik iets beters dan de allergoedkoopste onderdelen. Dan voeg je ook nog de beperking toe dat er een goede luchtstroom moet zijn en bespaart zo weer een paar tientjes op de koeling. Je denk misschien dat dit niet belangrijk maar dat is nu eenmaal wat mensen willen.
Goede luchtstroom is een beperking? Welnee, goede luchtstroom is gewoon goed inbouwen. Beetje kabel management. Kleine systemen hoeven echt niet duurder te zijn. Ze kunnen zelfs goedkoper zijn dan een "normaal" formaat computer.
Goede luchtstroom is een beperking? Welnee, goede luchtstroom is gewoon goed inbouwen. Beetje kabel management. Kleine systemen hoeven echt niet duurder te zijn. Ze kunnen zelfs goedkoper zijn dan een "normaal" formaat computer.
Mensen wíllen dat niet. Je blijft denken als een Tweaker die de boel zelf wel even optimaliseert. Dat is heel tof, dat doen wij Tweakers nu eenmaal, maar dat is niet wat de typische console/htpc-klant wil.

Die wil niet goed inbouwen.
Die wil geen kabelmangement.
Die wil een apparaat dat zo uit de doos achter de TV gepropt kan worden en het dan 5 jaar doet zonder er naar om te kijken.

Als ik het zelf moet bouwen en beheren tegen mijn normale uurtarief dan ben ik goedkoper uit met een kant-en-klare doos. Nu vind ik het leuk om zo'n ding zelf te bouwen en netjes op te hangen, computers zijn mijn hobby, maar de meeste mensen willen dat niet en kunnen het ook niet.
Maar dat hoeft een Tweaker toch helemaal niet te doen? Zulke systemen kunnen ze net zo goed aan de lopende band maken als de doorsnee computer die je bij de Media Markt etc. kan kopen.
En dat doen ze ook, ze liggen gewoon in de winkel, maar er zit wel een prijskaartje aan vast. Als je een kant en klare PC wil in zo'n klein kastje maar met een goeie grafische kaart dan zit je al best hoog in dat segment en vindt je voornamelijk systemen die duurder zijn dan dit. Je kan wel een eenvoudig systeem pakken en daar een betere grafische kaar in zetten maar dan is het geen kant-en-klaar meer.De apparaten van Alienware zijn niet de goedkoopste maar dat zijn ze ook op andere gebieden nooit geweest. Alienware is gewoon duur, dat hoort bij een A-merk.

Een kant-en-klaar systeem is duurder dan zelfbouw maar als je de Steam Machines vergelijkt met andere kant-en-klare systemen met vergelijkbare hardware dan is de prijs heel normaal. Kant-en-klaar systemen met een fatsoenlijke grafische kaart bestaan haast niet in het budget-segment. Dat begint bij ¤500 voor het instapmodel en voor een iets betere ben je al snel ¤800 kwijt. Daarmee zit je op hetzelfde niveau als die Steam Machines.

Als je denk dat het anders zit dan zie ik graag wat links naar compacte computers met minstens een i3, 4GB ram, 1TB schijf een een NVidia 860M of beter voor minder dan ¤500 euro (ik reserveer ¤100 euro voor de controller en een paar games).
Hé? Hoe kom je meteen bij Alienware? Als je daar meteen mee gaat vergelijken kom je inderdaad duurder uit. Dit ding is dan wel van Alienware, maar dat hoeft je computer niet te zijn. Of Alienware een A-merk is valt ook nog wel eens te betwisten.

Ik moet toegeven dat een computer met de zelfde of vergelijkbare componenten voor ¤500,- vinden lastig is of helemaal niet te doen. Maar let wel: met een computer kan je ook meer dan met een Steam Machine en je kan deze later altijd aanpassen ipv een hele nieuwe te kopen. Dat blijft een goed argument voor de prijs.
Hé? Hoe kom je meteen bij Alienware? Als je daar meteen mee gaat vergelijken kom je inderdaad duurder uit. Dit ding is dan wel van Alienware, maar dat hoeft je computer niet te zijn.
Omdat dit artikel daar over Alienware gaat en we dusver de hele discussies lang de prijzen van Alienware als voorbeeld hebben genomen. :)
Of Alienware een A-merk is valt ook nog wel eens te betwisten.
OK, dat is een kwesite van definities, maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat Alienware zich op de bovenkant van de markt richt en niet op de budgetklanten. Alienware is de lijn van Dell voor high-end gamers. Als het een succes wordt dan zal er vroeg of laat ook wel een budgetsysteem komen onder de naam Dell.
Ik moet toegeven dat een computer met de zelfde of vergelijkbare componenten voor ¤500,- vinden lastig is of helemaal niet te doen. Maar let wel: met een computer kan je ook meer dan met een Steam Machine en je kan deze later altijd aanpassen ipv een hele nieuwe te kopen. Dat blijft een goed argument voor de prijs.
Jij vindt dat een voordeel (en ik ook) maar de meeste console-gebruikers zien dat volgens mij als een nadeel. Het apparaat moet kant en klaar zijn en direct werken. Flexibiliteit is een nadeel in die markt. Wie die flexibiliteit toch niet gebruikt wil er ook niet voor betalen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20 november 2015 11:53]

Dat is het mooie van de PC: je zit minder vast aan het merk van de bouwers.

Echter moet ik je gelijk geven. Het blijft wel zo dat de grafische kaart wat (te) zwak is en dat je daar mee blijft zitten tenzij je een duurder model koopt. In dat geval kom je ook in een hoger prijssegment uit en is het dus veel makkelijker om een vergelijkbare PC te kopen.

Dus in het onderklasse segment is de Steam machine inderdaad wel redelijk, maar zodra je er wat meer mee wilt (zwaardere spelletjes spelen), komt de kleine PC wel weer naar voren. :)
Steam brengt toch een streaming apparaat uit dat streamt van je pc naar de tv. Dus Eigenlijk is dit toch overbodig ? Of zie ik dat nu verkeert ?
Want dit lijkt mij het meest interessant voor mensen die een Gaming pc hebben.
dit moet juist een concurrent zijn van de normale consoles. De steam link is om je game pc te verbinden met je tv
Maar met de steamlink heb je ongeveer toch hetzelfde effect ? Alleen moet je uw pc laten op staan.
Dus voor beide groepen iets: De groep die kant en klaar wilt kopen en de groep die liever zelf sleutelt maar geen grote luidruchtige bak in de huiskamer wilt hebben.
2Gb gddr5?
Geen ssd+hdd?
Voor die prijs?
Dit zijn geen serieuze producten.
Er zullen vast mensen intrappen.
Mijn mening?, zonde geld!
Duidelijk op de markt gezet als console alternatief
Alternatief? De goedkoopste zit al 2x de prijs van de goedkoopste console, voor de duurste zou je een triple setup kunnen maken als een XBO dat zou ondersteunen..
Ik zie inmiddels een groot aanbod steam machines op de markt van diverse producenten maar kan zelf geen reden bedenken waarom iemand er op dit moment een zou halen. Iemand enig idee van de verkoopcijfers en/of de adoptie bij de consument? Kan er zelf weinig over vinden helaas.

Overigens vind ik het wel een goeie ontwikkeling en zodra er meer AAA titels voor linux worden gemaakt heb ik geen windows meer nodig.
Ik denk dat het bij de meeste kopers echt vooral voor de looks zal zijn. Er zijn al wel wat redelijk mooie cases die je onder je tv kan zetten, maar nog maar zeer weinig die op een echte concole lijken. Dat is imo het enige selling point van deze toestellen.

Ze zijn natuurlijk gewoon voorgeïnstalleerd, dat is voor veel mensen ook een plus. De lokale pc shop kan dat uiteraard ook gewoon voor je bouwen.
Voor de duurdere modellen worden alleen de CPU's beter? Wat moet je toch met een Core i7-4785T in een gamesysteem? De gemiddelde i5 is snel genoeg voor 99% van de games. Je zou juist verwachten dat de duurdere modellen wat meer grafisch geweld aan boord zouden hebben.

Bijzonder!
Laptop CPU's zijn geen desktop CPU's hè.
Een laptop i5/i7 is vaak vergelijkbaar met een desktop i3/i5
Met het enorm groeiende aanbod van SFM cases zie ik inmiddels niet meer het punt van prebuild Steam machines, bouw er dan zelf een want dan kan je het nog upgraden later ook, we zijn toch PC gamers voor een reden?
Tja... en toch verkoopt Dell nog hardware. Kennelijk zijn er genoeg mensen die liever iets kant en klaars kopen dan dat ze zelf alles samenstellen.
Wauw!

Serieus een nice design!
Maar dit betekend eigenlijk een mini PC voor op je tv right?
Ik vraag mij af of je dan ook films etc hier op kan afspelen ?

Wat voor een apps gaan hier op komen - komt er een soort "app store" waar je apps zoals bijvoorbeeld Vivo o.i.d. kan kijken.
So many questions 8)7

Kon zelf niet zoveel vinden op de site zelf van Dell/Alienware.

"Dit wordt leuk"
Ehm oke....

[Reactie gewijzigd door RRGaming op 12 november 2015 22:48]

Het ontwerp is mooi, maar de componenten laten nogal wat te wensen over. Vergelijkbaar met een 860m? Daar sta ik niet om te springen.

Als je nieuwere spellen op een beetje hoge instellingen wilt spelen kan het lastig worden. Het is echter wel een aangepaste variant, dus we zullen zien wat het wordt.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 november 2015 09:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True