Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Asus heeft zijn Steam Machine wereldkundig gemaakt. De console met Steam OS is gebaseerd op de compacte desktopmachine GR8, die Asus vorig jaar aankondigde. De Steam Machine komt in november 2015 op de markt.

Asus brengt de variant van de GR8 met Steam OS op de markt onder de naam GR8S. De console komt in november op de markt en wordt dan voorzien van de nieuwe generatie Core i5- en Core i7-processors, evenals van de tegen die tijd courante GeForce-videokaarten uit de 9-serie. Verder krijgt de Steam Machine 4 tot 16GB ddr3 en wat opslagcapaciteit betreft is er de keuze uit hdd's van 500GB of 1TB en ssd's met capaciteit van 128GB tot en met 512GB.

De GR8S krijgt een draadloze netwerkaart met ondersteuning voor wifi-ac en Intel-netwerkkaart voorzien in gigabit-lan. Daarnaast meldt Asus de aanwezigheid van een ROG SupremeFX 5.1 HD-audio kaart. De video-outputverloopt via hdmi en displayport. De behuizing is met zijn volume van 2,5 liter compact en ook belooft de fabrikant dat de console-pc zijn werk stil doet en dat opslag en geheugen eenvoudig te verwisselen zijn.

De GR8S gaat in november in de verkoop, net als de Steam Controller. De startprijs wordt 699 dollar, omgerekend 644 euro en met btw komt dat neer op 779 euro, al is nog niet bekend welke europrijzen Asus daadwerkelijk gaat hanteren. De Windows-variant van de GR8 staat inmiddels in de Pricewatch, met prijzen van 1050 tot 1080 euro.

Asus ROG GR8SAsus ROG GR8SAsus ROG GR8SAsus ROG GR8S

 
 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Zolang de afmetingen niet te groot zijn gaat dit een insta-buy zijn.

Zit al tevergeefs sinds 12 december te wachten op de alienware alpha.
(daarvoor heb ik 3 zbox en760 geretourneerd vanwege twijfelachtige kwaliliteit(
Heb je de foto's wel bekeken? Je kunt de USB poorten zien zitten en toch een aardige indruk krijgen van het formaat.
Hij lijkt significant groter dan de zbox was ongeveer 20cm*20cm*4cm.
De gr8 heeft dimensions van 40cm*30cm*15cm 6cm*24,5*23,8cm (dank aan Vickiee)oftewel significant groter en daardoor niet geschikt als mobiel workstation oid of zeer mobiele lanbox. (tenzij de PSU volledig intern is).
BIj de zbox zat namelijk een powerbrick.


(ongeveer aangezien ik uit mijn hoofd ff snel inches to cm heb berekend).

Jammer, vrees dat ik dan toch echt moet wachten tot steammachines volwassen zijn :(

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 9 maart 2015 10:42]

Hij lijkt significant groter dan de zbox was ongeveer 20cm*20cm*4cm.
De gr8 heeft dimensions van 40cm*30cm*15cm oftewel significant groter en daardoor niet geschikt als mobiel workstation oid of zeer mobiele lanbox. (tenzij de PSU volledig intern is).
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat de ASUS GR8 40cmx30cmx15cm (H/DxH/DxB?) groot is, maar dat is onjuist. Heb zelf e.e.a. moeten Googelen, maar de ASUS GR8 is slechts 4,4cmx24,5cmx23,8cm (BxDxH). (Iets naar beneden scrollen bij 'Console Size. PC Power'.)
Dat is een factor 2,5 zo dun als jij doet vermoeden. Wordt al een stuk mobieler, niet? :)

Toevoeging: als je op bovenstaande link klikt, iets naar beneden scrollt en op 'Enter Official Product Page' klikt (nieuw tabblad) en dan rechtsbovenin op 'Specifications' klikt, staat er halverwege de pagina dit:
"Dimensions: 6 x 24.5 x 23.8 cm (WxDxH)"
Ik geloof dat ASUS er zelf ook nog niet helemaal uit is hoe groot de ASUS GR8(S) wordt :D.


Bij de ASUS GR8S zal een Power Brick(je) zitten. Zie op deze foto. Het onderste rondje vermeld DCin, daar komt de stroom binnen. Dit zal door middel van een power brick(je) zijn.
Bij de ASUS ROG G20AJ (die weliswaar groter is) zit deze Power Brick. (Rechts in beeld, boven de muis). Ik vermoed dat de Power Brick van de ASUS GR8S de helft/een derde van bovengenoemde Power Brick groot zal zijn (zie Edit 2), omdat die de ASUS ROG G20 voorziet van 180W + 230W input.

Edit: linkjes e.d.

Edit 2:
Het 'specifications' gedeelte van de Product page van de ASUS ROG GR8 vermeld het volgende m.b.t. de 'Power':
Power Supply: 120W Power adaptor.
Zal dus inderdaad een 'Power Brickje' zijn ;).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 9 maart 2015 11:02]

Tnx, dat is info waar ik blij van wordt ;)
Nu hopen dat er een 960m in komt of wellicht zelfs configureerbaar met 970m

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 9 maart 2015 10:43]

De gr8 heeft dimensions van 40cm*30cm*15cm oftewel significant groter en daardoor niet geschikt als mobiel workstation oid of zeer mobiele lanbox.
Wat?! Veel mobieler dan dit word het niet met een fatsoenlijke grafische kaart er in, het ding is maar 2,5 liter in volume, als je na gaat dan een mini-itx als de NSK 310 al bijna 7 liter is.
Als hij dan tenminste een fatsoenlijke grafische kaart had. Volgens mij zit hier een mobiele chip in, in plaats van een 'echte' GTX970, wat voor de prijs wel had gemogen.
Er draait steamOS op. Dan is zo'm mobiele chip meer dan genoeg om je ondertitels te transcoden. De brute gaming power kom dan nog steeds van je brute herrie- en kontschoppende gamingrig die je dan op zolder kunt wegzetten. Dat werkt nu ook al prima met inhouse streaming tussen 2 steam installs, eentje op de rig, eentje op een i3 laptopje met intel graphics waarop cod:aw dan prima speelbaar is
Als dat de bedoeling is van zo'n apparaatje, zou een simpele Android-box van 100 euro voldoende moeten zijn.
Klopt. En als je iets groter neemt kan je zelf een 970 dan wel 970 mini-itx versie in doen. Kost het zelfde alleen iets groter. En mogelijk iets meer geluid. Maar wel veel meer power.
Zoals gezegt gigabyte heeft al een 0,88L gameing brix met i5 en gtxx 760.
Dat ding heeft legio nadelen en zou ik niemand aanraden, maar met efficiente laptop hardware kan het zeker kleiner.

Mijn node 304 en Sugo 5B zijn gewoon te groot om lekker in een schoudertas mee de trein in te nemen, of dagelijks mee naar kantoor.

Ik wil een gaming-laptop, zonder het laptop aspect ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 9 maart 2015 10:40]

Die zijn dan ook respectievelijk 19,5 liter en 23 liter.. dat is een wereld universum van verschil..

De Gigabyte Brix gebruikt 'efficiënte' laptop hardware, namelijk opgebouwd rondom een Intel Core i7 4710HQ (47watt) nogal tijd een stuk zuiniger dan de meeste desktop chips.
Ik zie niet helemaal waar het probleem voor de Brix in zit als je echt de kleinste fatsoenlijke game oplossing zoekt, ja de 760 is oud en achterhaald t.o.v. een 960 maar zeker niet slecht, het enige 'probleem' van de Brix is dat hij vrij luid is qua koeling maar wat verwacht je anders? Zo iets als zeggen dat een sportwagen veel verbruikt, wat had je anders verwacht?
Ik heb zo even de link niet, maar Linus van linustechtips heeft hem getest en door de hoge temperaturen wordt alles flink getrottled. De desktop gtx 760 zou zelfs minder presteren dan de 860m van zotac. Dus ja eigenlijk een zinloze constructie. De alienware alpha met diezelfde 860m presteert echter weer beter dan die in de zotac. Tenminste als je de resultaten mag geloven.
Ik zou wel eens willen weten waar jij uw dimensions hebt verkregen.

Op de Asus staan trouwens andere afmetingen.
http://www.asus.com/Microsite/rog/GR8_G20/
Via amazon, dus die kunnen zeker fout zijn.
Van de zbox kloppen wel. (overigens was de gigabyte i5/760 nog kleiner met 0,88L helaas was dat een echte stofzuiger)

Via de link die jij gaf kan ik alleen de inhoud (2,5L) achterhalen. maar aangezien daar een dekstop 75-ti inzit ipv een mobile 860m vrees ik dat de Gr8 daadwerkelijk groter is.
Deze is ook met power brick. Ik zie toch een DC-aansluting op de achterzijde.

Het hangt er vanaf wat jij "mobiel" vindt, het is inderdaad significant groter dan een Zbox. Als je een GR8 plat legt is die iets langer en breder dan een 17" laptop (en wel véééél dikker). Ik vind dat zelf ook niet bijzonder draagbaar, maar het is wel zo ongeveer de grootte van een current gen console. Mobiliteit is trouwens toch niet de bedoeling van de GR8, Asus omschrijft het zelf als een console. In een grote rugzak zal dit kastje wel passen, in een aktetas niet.

Asus zou dit systeem vast wel kleiner kunnen maken, aangezien er maar een ultrabook processor gebruikt wordt en de videokaart waarschijnlijk een mobiele variant is (de GR8 had een GTX750Ti, die is qua grootte van de chip meer vergelijkbaar met een GTX970M dan een volwaardige GTX970). Maar het voordeel van een iets grotere behuizing is dat de koeling veel performanter kan, en het systeem bijgevolg ook stiller is. De Gigabyte Brix systemen met zware GPU's zijn wel vrij compact maar maken onder last wel een hoop lawaai en throttlen als een gek. De realiteit is gewoon dat je voor volwaardige desktop prestaties, je ook gelijkaardige koeling nodig hebt, en dat beperkt hoe klein je een performant systeem kunt maken. Het TDP van een GTX 970 is nog steeds veel te hoog om in een 20x20 doosje te steken zoals jij zou willen.
Zolang de afmetingen niet te groot zijn gaat dit een insta-buy zijn.

Zit al tevergeefs sinds 12 december te wachten op de alienware alpha.
(daarvoor heb ik 3 zbox en760 geretourneerd vanwege twijfelachtige kwaliliteit(
weet je dat nu wel zo zeker ? vind je het niet jammer als je over 3 jaar weer een nieuwe moet kopen omdat hij verouderd is ? Niet dat ik het geen mooi apparaat vind, en het is ook zeker slank en compact , maar voor wat minder geld bouw je iets krachtigers ? wat je over 3 jaar weer een upgrade kunt geven. Maar goed dat is mijn kijk erop ;)
Zolang de afmetingen niet te groot zijn gaat dit een insta-buy zijn.

Zit al tevergeefs sinds 12 december te wachten op de alienware alpha.
(daarvoor heb ik 3 zbox en760 geretourneerd vanwege twijfelachtige kwaliliteit(
Qua formaat is het vergelijkbaar met een thin client. Nu maar hopen dat de specs wat beter zijn dan van een thin client. ;)
Zie hier: Vickiieee in 'nieuws: Asus kondigt Steam Machine aan'

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 9 maart 2015 10:49]

De GR8S gaat in november in de vekoop, net als de Steam Controller. De startprijs wordt 699 dollar, omgerekend 644 euro en met btw komt dat neer op 779 euro,
Ik vind het vrij veel geld om te installeren in een platform dat zichzelf nog niet bewezen heeft. Maargoed dat kan ook aan mijn portomenee liggen.
Het steam platform is toch het grootste game distributie platform ter wereld? OK, niet de Linux variant. Maar het staat je vrij er gewoon windows 8.1 op te gooien, dan kun je hem meteen als mediacenter gebruiken.
Ik ben het wel eens met nul07. Ik snap ook wel dat je er windows ofzo op kan gooien maar dan kan je net zo goed een full tower desktop pc bouwen waarbij ik veel meer flexibiliteit heb bij het upgraden van componenten/vervangen.
Mensen die zelf een desktop bouwen en installeren horen niet tot de doelgroep. Ze richten zich juist op mensen die niet weten wat voor hardware ze nodig hebben en Windows beheren te moeilijk vinden. Die willen een doos die ze neer kunnen zetten zonder er verder naar om te kijken. Daar telt het uiterlijk van de doos ook erg zwaar mee, het moet wel mooi naast de TV staan. Hardware upgraden doet die groep ook niet en over het algemeen zijn het geen die-hard gamers die alleen de nieuwste games spelen.
Die groep zou wel eens prima geholpen kunnen zijn met een steam-box.

Ik denk dat je dus ook beter kan vergelijken met het console-publiek dan met het PC-publiek. Steam belooft het gemak van een console met games van de PC. PC gamers die overstappen naar een console zullen al hun spellen opnieuw moeten kopen. Wie overstapt naar een steambox kan een deel van z'n spellen meenemen en de rest streamen vanaf z'n oude PC. Dat compenseert voor de hogere prijs van de hardware.
Dat als mediacenter gebruiken kan ook prima zonder Windows hoor ;)
in tegenstelling tot een xbox of playstation is dit ook een gewone pc en kan je hierop ook een ander os op instaleren wat de mogelijkheden aanzienlijk vergroot.
Het is gewoon een computer, en SteamOS is niet meer dan Debian met Steam vooraf geïnstalleerd. Je kan hier dus gewoon Windows op zetten.
Steam OS is gratis, je investeert dus eigenlijk niets in het platform, alleen in de hardware. Met die hardware ben je vrij om te doen wat je wilt. Voor ¤90 koop je een Windows licentie die je er op kunt zetten. Had je liever gezien dat Asus ¤850 rekent voor een versie met Windows? Ik gok nu maar hoeveel de Windows installatie extra kost, voor Asus zal dat wel een stuk minder dan ¤90 zijn)

Als Asus Windows op het systeem zou zetten, krijg je er ook nog een boel crapware bij, met SteamOS ga je een vrij propere pc krijgen omdat de meeste van die crap niet op Linux werkt.

Aan de andere kant is die crapware mogelijk wel een reden dat Asus extra aanrekent voor een SteamOS pc, omdat ze aan die software op de pc niets verdienen.
Als asus windows er op preinstalled zal de bonus prijs wel minimaal meer zijn gok ik.
Het probleem met al die "Steam Machines" is dat er zo veel verschillende configuraties zijn. In mijn optiek neem je daarmee het nut weg van een dergelijk apparaat.

Een game-PC is veelal goedkoper, flexibeler qua software (en games) en makkelijker uit te breiden - alleen al vanwege de behuizing en form-factor - terwijl je bij een console altijd de zekerheid hebt dat een game fatsoenlijk zal werken gedurende de technologische levensduur.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het fantastisch dat Linux steeds serieuzer wordt genomen als volwaardig game-platform, maar om eerlijk te zijn zie ik vooralsnog weinig toegevoegde waarde aan een "Steam Machine".
Zo zie ik het ook. Ik schrik een beetje van de lange lijst Steam Machines die genoemd wordt in de bovenstaande links. Op deze manier zie ik niet de voordelen van een PC 'console' waar ik op gehoopt had wanneer er slechts 1 apparaat werd geintroduceerd die door schaalgrootte en optimalisatie goedkoper én relatief beter zou presteren.
Precies. Dadelijk zit je weer te sodemieteren omdat je niet alle spellen kunt spelen. Het zou me niet verbazen als Steam een systeem gebruikt (of gaat gebruiken) dat jou enkel de mogelijkheid geeft om spellen te installeren die op jouw specifiek model zullen draaien; d.w.z., dat er in het overzicht enkel ondersteunde speltitels zijn opgenomen.

Anders loop je tegen het probleem dat niet-ondersteunde titels slecht zullen werken.

Een Steam Machine probeert zowel een console als een game-PC te zijn, maar is het feitelijk beide niet. Het enige voordeel dat ik momenteel zie is dat er steeds meer fabrikanten ondersteuning voor Linux geven en daar constant betere drivers voor uitbrengen.
Het is het inderaad beide niet maar erft wel van beide kanten. Van de consolekant komt de software zonder beheer. Onder Windows moet je toch regelmatig updaten, een virusscanner installeren en je zorgen maken of je niet op de verkeerde link klikt. Voor Tweakers is dat geen probleem maar voor een hoop anderen is het een verschrikking. SteamOS belooft dat soort dingen helemaal voor de gebruiker te verbergen.

Van de PC kant komt een kant-en-klare collectie games zodat overstappers direct iets in hun bibliotheek hebben staan. Daarnaast krijg je de keuze om meer te betalen voor een sneller systeem en de mogelijkheid om gebruik te maken van allerlei PC-hardware. Als je nog een oude webcam, een favoriete muis of een extra hardeschijf hebt kun je die eenvoudig aansluiten. Als je wil kan je het hele systeem zelf bouwen, al is dat alleen voor tweakers weggelegd.

Dat verschil in hardware kan een probleem zijn maar onder Windows wordt dat ook geaccepteerd. Het lijkt me wel nuttig als ze met eenvoudige manier komen om te controleren of je hardware snel genoeg is voor een bepaald spel, bv zoals de Windows Prestatie-index.
Volgens mij is dat nooit de insteek geweest van de steam-machines. Je kan van elke PC een steam machine maken (joost mag weten waarom je dat zou willen zolang de steam client gewoon op windows werkt of je moet die paar euro voor een windows licentie niet willen betalen, maar goed) en er zijn verschillende configuraties mogelijk. Dat is het hele voordeel van een pc.

Wat jij beschrijft is een xbox1 of een ps4: PC hardware die in één configuratie geleverd wordt maar best nette prestaties levert voor de hardware die erin zit door, inderdaad, schaalgrootte en optimalisatie.
Volgens mij is dat nooit de insteek geweest van de steam-machines. Je kan van elke PC een steam machine maken (joost mag weten waarom je dat zou willen zolang de steam client gewoon op windows werkt of je moet die paar euro voor een windows licentie niet willen betalen, maar goed) en er zijn verschillende configuraties mogelijk. Dat is het hele voordeel van een pc.
Het voordeel is dat je geen omkijken meer hebt naar het beheer. Als je Windows draait wordt je toch wel geacht om een aantal dingen zelf te doen, zoals het draaien van een virusscanner. Daarnaast kun je het systeem met een paar klikjes "kapot" maken. Voor tweakers is dat allemaal geen probleem maar voor een hoop anderen niet. Die raken al in paniek als de startbalk buiten beeld verdwijnt. Dan is zo'n "console" waar je geen onderhoud aan hebt best aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11 maart 2015 00:50]

Als alternatief op XBox of PS?
Het is idd een probleem dat er zoveel configuraties zijn en dat er per configuratie vaak te weinig specs bekend zijn om zelfs als adept te kunnen bepalen of een bepaalde configuratie interessant is. En een leek raakt al helemaal de weg kwijt.
En de stelling van TotalBiscuit ben ik het ook mee eens dat Steam zal dan ook moeite moeten doen om benchmarks in het leven te roepen die aangeven welke spellen je met welke settings je welke fps kan spelen. En dan kun je al veel sneller configuraties vinden met een meest gunstige prijs/prestatie verhouding.
Ze zouden er dan voor moeten zorgen dat het betreffende spel naar de configuratie van jouw steam-machine kijkt en automatisch de hoogst mogelijke instellingen voor jouw systeem selecteert. Zo voorkom je dat nieuwere spellen niet werken of slechte framerates halen. Wel heeft dat als keerzijde dat sommige spellen er mooier uit zien dan andere.
Ik had zelf graag gezien dat Valve zelf PC's ging bouwen en dat beperkte tot bijvoorbeeld 2 modellen per 2 jaar van 500 en 1000 dollar. Zo zou je als consument veel meer duidelijkheid hebben, want de eenvoud en duidelijkheid van console gaming (2 bedrijven, 1 console voor +-5 jaar) is nu net een zwak punt van pc gaming. Jammer jammer jammer.
Zou je dan hier ook gewoon Windows op kunnen installeren als je een losse licentie koopt?
Waarom niet.. Geen vreemde hardware in iedergeval :P
Specificeer "Gewoon", ik weet zeker dat als die mogelijk er niet in komt, dat er iemand die mogelijkheid in"hackt".

Ik ga er van uit dat het gewoon mogelijk is in ieder geval.
SteamOS heeft geen locked bootloader, waardoor Windows of een Linux variant geen enkel probleem zou moeten zijn. Eventueel van de Asus site enkele extra drivers installeren (vooral de audiochip) en klaar. Dus, ja, op een Steamconsole moet het goed te doen zijn om Windows te draaien. Ik vraag me echter af of je in zulke gevallen (afgezien van een fancy behuizing) niet beter voor andere modellen kunt gaan of mogelijk zelf in elkaar kunt zetten.
Uiteraard. Dit is gewoon standaard PC hardware, daarmee kan je doen wat je wilt. :Y)
Ja ben ik bijna zeker van. Het is namelijk gewoon een pc met Steam os er standaard op geïnstalleerd.
Ziet er goed uit! Baal wel een beetje dat er maar 1 hdmi uitgang op zit. Er zit ook een displayport uitgang, maar die wordt niet veel gebruikt. Als ik er een haal moet ik een converterkabel halen om 2 beeldschermen aan te sluiten :( Of is het mogelijk om ook de interfaces te kiezen? Bijvoorbeeld 2x HDMI.
Dit lijkt mij bij uitstek een ding voor bij de TV. Meeste mensen hebben er daar maar één van.

Als je PC bij een paar beeldschermen staat, is het dan niet veel handiger (en voordeliger) een PC in een grotere behuizing te hebben zodat je zelf je videokaart kan uitkiezen op het aantal aansluitingen? De meeste moderne beeldschermen hebben tegenwoordig trouwens ook wel een DP aansluiting.

Het lijkt mij dat het bij een apparaatje als dit niet mogelijk zal zijn de interfaces te kiezen, beetje zoals dit bij een laptop ook niet kan.
Lijkt me ook gewoon te gebruiken als PC, maar ook als console. Gewoon combinatie. Je hebt namelijk ook versie's met windows of je kunt er windows op zetten.

En als desktop PC, deze is mooi klein dus hoef je niet zo'n grote kast te kopen. Kan handig zijn als je niet veel ruimte hebt bijvoorbeeld.
Mee eens, maar als je meerdere schermen aan gaat sluiten heb je in de regel ook wel ruimte voor een grotere behuizing dan dit....
Je begrijpt hopelijk dat het idee is dat een steammachine als en console aan een televisie gehangen wordt (via een kabel of via streaming)?

Jij wilt duidelijk een reguliere custom gaming PC en geen console-vervanging.
Toch snap ik het hele idee van de steam machine nog steeds niet. Ook heb ik ook nog nooit antwoord gehad op de vraag zoals ik deze hieronder heb geformuleerd. Dus misschien dat iemand dit mij nu aub eens uit kan leggen.

Hoe zie ik het nu: Consoles zijn sterker omdat elke console dezelfde HW bevat. Zo kunnen game designers tot op de puntkomma de HW aanspreken. Hierdoor zie je dat er met relatief lagere specs dezelfde graphics kunnen worden behaald dan met een PC die qua specs en op papier veel krachtiger zou moeten zijn. De PC en zijn HW is blijft superieur. Maar omdat elke PC een andere build/config heeft kan je niet hetzelfde kunstje uithalen als bij de consoles. Hier valt, qua optimalisatie, heel veel grond te winnen. Oplossing: de Steam machine. Een console die geënt is op mid-range/High-end PC hardware. Dus een console met vele hogere specs t.o.v. de nu nieuwe PS4 & XBOX1 tegen een meer prijs maar dan krijg je er ook veel meer voor terug, waaronder een nog hoger next-gen niveau voor meerdere jaren. Één hele grote USP. Hierdoor kunnen developers een game voor de PC platform veel beter optimaliseren (zoals dit nu op de console markt ook gebeurd) en stappen eventuele altijd trouwe PC gamers over op een steam machine, omdat zij niet meer met een gigatische kast willen werken. Of geen verstand hebben van zelf een PC bouwen en dus best value HW kopen (je weet bij consoles dat als je die koopt dat je voor de komende jaren ook gebakken zit, games draaien altijd) Je hoeft nooit meer te twijfelen over de vraag: "draait dit wel goed op mijn machine?". Je hoeft niet meer te upgraden. Als je het mij vraagt een goede deal.

Wat gebeurt er alleen nu (hier vebaas ik mij dus echt over): Verschillende fabrikanten zijn aangeschreven en mogen werken met verschillende specs voor eigen steam machines. Dan gooi je toch meteen het bovengenoemde voordeel weer het ruim uit?? Hier was het toch om te doen? Of mis ik het dus nu totaal

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 9 maart 2015 11:59]

Er zijn denk ik wel redenen te bedenken voor de steam machine, maar geen zullen aan je verwachtingen voldoen.

Ten eerste is er de consiparcy theory. Microsoft kwam met w8 die zijn eigen store had. Valve zag dit als een bedreiging en besloot om van windows af te wijken (naar Linux) voordat de windows stire steam kan overnemen (valve heeft windows 8 openlijk bekritiseerd)

Het kan ook zijn dat Valve gewoon een groter marktaandeel wilt. Op het moment zijn de consoles hun grotste concurenten. Steam machines kunnen de consoles aanvallen. En de openheid van steam geeft voor ontwikkelaars nog steeds een voordeel ten aanzien van van xbox, ps, en Nintendo.
Dat snap ik, maar het is geen antwoord op de vraag denk ik.

Dat ze mee willen dingen in de console markt begrijp ik maar al te goed. Hier valt geld te verdienen voor ze omdat ze dit nog niet doen maar al wel in de games zitten. Voordelen die de steam machine zeker heeft is het open platvorm. Maar waarom zou je de voordelen van de console markt dan ook niet meteen meepakken. Dit is als je het mij vraagt, hogere HW specs hanteren, dezelfde specs hanteren en alles optimaliseren. Maar dan wel op een hoger niveau dqn de huidige consoles, wat je weer direct uniek maakt. Want laten we eerlijk zijn, de stap van PS3 naar PS4 is er zeker wel maar het zijn zeker geen nieuwe schoenen. Eerder oude schoenen met een nieuwe zool.

PC/console die net zoals de PS4 en xbox de volledige optimalisatie geniet. Ik zou het direct kopen, maar in deze huidige vorm snap ik het niet en laat ik mijn kast gewoon staan.

Dus is er iemand met de echte strategie die hier achter zit. Of is Valve hier niet openlijk in geweest?

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 9 maart 2015 13:00]

Steam OS / machine is dan ook geen PC en ook geen console, wat valve voor ogen heeft is een koppelvlak tussen pc en console bieden.
Een machine die je net als een pc kan samenstellen en upgraden zoals je zelf wil, die je net als een console op je tv aansluit.

Het OS start op in steam big picture modus maar is ook als linux desktop te gebruiken.
De spellen zijn lokaal op de machine te zetten als deze met linux werken, is dit niet het geval kan je je windows desktop het spel laten spelen en dit dan streamen naar steam OS, hierbij doet de windows desktop het meeste werk.

Hierbij ontwikkelen ze ook een controller die een toetsenbord en muis zou kunnen vervangen en waarbij je keyboard en muis kan mappen op de controller.

Valve zou er goed aan doen om duidelijker te zijn in wat men wil met steam os en de steam machines, nu zien 2 kampen (pc en console) een apparaat die niet voldoet aan de verwachtingen van een pc of een console.
Ik denk dat je dat verhaal over optimalisatie heel erg overdrijft. Kijk naar een game als Battlefield 4 hoe die draait op de PS4 en op een PC met grofweg vergelijkbare hardware. Groter dan een verschil van 10% zal daar niet tussen zitten.

En het punt van Steam Machines is helemaal niet optimalisatie, het is om PC gaming toegankelijker te maken en te laten zien dat je PC ook in de woonkamer bij de TV kunt gebruiken.
In een nieuwsbericht van 3 juni 2014 zagen we deze plaatjes ook al. Ik ben hier erg benieuwd naar en zeker ook naar de koeling, bij een Intel Core i7 en een nVidia GeForce GTX 9XX in de 2,5 liter behuizing.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 9 maart 2015 12:14]

Waarschijnlijk krijgt het een laptop i7 quad-core of een i5 dual core. Daarnaast is het een grote kans dat er een laptop 9xx videokaart in zit...
Ik geloof nooit dat ze een i5 (of i7) met een normale processorkoeling erin zullen krijgen net als de videokaart. Die zal toch ook flink warm worden in zo'n behuizing ondanks dat ie redelijk zuinig is.

Ik vind het een mooi ding om te zien en mooi klein. Het enige jammere is de prijs, je betaald veel, heel veel voor de Republic Of Gamers (ROG) en de geluidskaart die eigenlijk gewoon een ALC1150 is. Wil je een beetje gamen is 4gb ram al te weinig en zit je dus al snel op de 1000-1200 euro als je er ook nog een ssd in wil. Daarnaast hoop ik dat het wel een gebalanceerd systeem is en niet bijvoorbeeld een i7 met 4gb ram...
Ohja, ik stelde me ook grote vragen bij de koeling, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze er gewoon laptop hardware in stoppen, en dat dit qua performance overeenkomt met een gaming laptop.

In dat geval stop ik mijn geld toch liever in een zelfgebouwde game PC, die voor dat geld dan krachtiger en upgradebaar is...

Als het toch desktophardware is.. dan hoop ik dat het niet te warm en/of luidruchtig wordt..
In beide gevallen hadden ze misschien beter de behuizing gewoon wat groter gemaakt. Het hoeft namelijk niet echt transporteerbaar te zijn..
Er staat gtx 750ti er tegen over dus valt wel tegen voor graphics.
Snap niet dat ze op de site met 4k lopen te boosten enigste manier hoe je 4k kan spelen is SLI 980 en zie dat niet gebeuren in form factors.
Hier ben ik ook heel nieuwschierig naar. De meeste game-pc's zijn redelijk over gedimensioneerd zodat er lekker veel koeling is. Dit apparaat ten grootte van een laptop zal wel continue aan het blazen zijn en daarmee herrie veroorzaken.

Of misschien staat er wel in de handleiding dat je er een pannenlap onder moet leggen ter bescherming van je meubels :P
Wat mij opvalt is dat deze steam boxen nogal duur zijn. echt 200 euro meer dan dat ik een pc zou bouwen vergelijkbare hw.

Nu hoop ik echt dat game ontwikkelaars splitscreen option's in hun game gaan verwerken, zodat je met vrienden vanaf de bank via de tv lekker kunt gamen !

Ook hoop ik dat er systemen met AMD komen, want ik zou wel graag de "freesync optie" zeker omdat de meeste tv's geen gsync module ingebouwd hebben.
Splitscreen functie is denk iets dat we voorlopig nog niet zullen zien, al zou dat wel awesome zijn. Wel moeten we dan niet krijgen dat console ports nog dichter op PC ports gaan zitten; dat als je wel achter een PC met tobo + muis zit, dat de besturing alsnog gehandicapt aanvoelt.

Overigens, de meeste TV's hebben ook geen freesync support.
Zou ik alleen maar mooi vind , hoe meer een pc kan hoe beter. En er komt ook een steam controler aan. En er is ook niks mis met een Xbox 360 controller aansluiten op een pc, toch ?
Waar ik bang voor ben is dat je situatie krijgt als volgt:

Men maakt game voor PS4 + Xbox
Men wil PC versie, maakt port
Men heeft zoiets van: ach ze gebruiken tegenwoordig toch steeds vaker steam machine, dus enkel controller support is wel voldoende. Voor die enkele toetsenbord + muis gebruikers voegen we gewoon even vluchtig crappy besturing toe die je niet/beperkt kan configureren.

Gevolg: Console game op je PC.

Op zich fijn als PC games als console games kunnen aanvoelen bij gebruik van 1 of zelfs 2 controllers (split screen), maar de tobo+muis combi moet ook nog steeds goed blijven werken
Ah op die manier , daar ben ik het zeker mee eens ! niks zo erg als een slechte port ...
Goed punt inderdaad. Je ziet ook vaak dat je als je een 360 controller op PC gebruikt je niet de controls aan kunt passen.. slaat nergens op, op PC moet je juist dat soort dingen aan kunnen passen.
Goat Simulator heeft splitscreen :o
Ziet er niet uit :( Maak eens een mooi simpel doosje zoals Antec
Inderdaad, wat een lelijk onding. Maar vrijwel alle hardware wat met gaming te maken heeft ziet eruit alsof het door jongetjes van tien designed is.

- Kleuren alsof het een exotische sportwagen is, maar het ding staat stil -_-
- Hoeken en angles alsof het ding radargolven moet breken -_-
- Verlichting ;(

En dan is het de bedoeling dat dit in de woonkamer komt te staan?
Dat is inderdaad vaak het geval. Niet alleen dat van Asus maar ook Alienware en Acer's gaming lijn zien er allemaal niet uit.

MSI's gaming laptops zien er nog enigszins leuk uit. Het mag ook best wel wat leuke kleurtjes hebben, maar hou de doelgroep "breed": Een PS4 ziet er bijv. mooi uit voor de kinders en volwassenen: Strak maar toch fancy.
Wat is nu het verschil met gewoon een game pc zoals ik naast mijn TV in een kast heb staan?Ik heb een i5 3570k@4GHz met GTX 970, 16GB ram SSD. Het lijkt me allemaal een beetje mager qua specs die steam machines, je kan lang niet op de hoogste settings spelen lijkt mij.
Stroomverbruik (?) + stuk compacter + marketing + geen zelfbouw: Echte game PC's (kant en klaar) zijn niet veel goedkoper toch?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 maart 2015 13:20]

Stroomverbruik lijkt me met de modernere Intel processoren en Nvidia kaarten wel goed zitten. Game Pc's kun je laten samenstellen door de winkel met de componenten die je zelf graag wilt hebben voor een paar tientjes extra, daar hoef je geen overpriced Mediamarkt Pc voor te kopen.
Je heb tegenwoordig ook al kasten die erg compact zijn maar waar toch een grote videokaart in past, niet zo compact als een steam machine maar oke.

Wat mij nog het belangrijkste lijkt is dat je niet kunt upgraden over 3 jaar presteert hij ver onder de maat, de console games zullen ook beter en mooier worden, en dan zit je met je Mobile Processor en Grafische kaart die het nu al niet trekken op hogere settings.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True