Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties

Volgens Frank Azor, medeoprichter en manager van Alienware, weet Microsoft met Windows 10 een groter succes te behalen onder gamers dan de Steam Machine. Dat zou te danken zijn aan de ondersteuning voor DirectX 12 en services als Xbox Play Anywhere in Windows 10.

In een interview met PCGamer vertelt Azor dat Microsoft twee jaar geleden rond Windows 8 een aantal beslissingen heeft genomen waardoor gamers zich niet tot het besturingssysteem aangetrokken voelden. Hierdoor zou het bedrijf het risico hebben gelopen dat gamers het platform zouden verlaten en naar andere platforms, zoals consoles of macOS zouden overlopen.

Azor heeft geïnvesteerd in het Steam Machine-concept van Valve, omdat Windows 8 niet aantrekkelijk genoeg was voor gamers. Volgens hem is Windows 10 in dat opzicht succesvoller. "Dat is hoe de samenwerking tussen Valve en Alienware rond het concept van de Steam Machine is ontstaan", vertelt hij. "We zeiden: we kunnen Windows als gameplatform niet verliezen. We moesten zelf actie ondernemen omdat we niet op Microsoft konden vertrouwen. Dus dat deden we."

Het concept van de Steam Machine is nooit echt van de grond gekomen. In juni werd bekend dat er tot dan toe een half miljoen Steam Controllers verkocht waren. Dit aantal was inclusief de controllers die bij de Steam Machines geleverd werden. Hieruit viel op te maken dat er toen nog geen 500.000 exemplaren van de computers verkocht zijn. Volgens Azor zijn er verschillende oorzaken voor het gematigde succes van de Steam Machines. De leveringen van de controllers liepen achter op het schema en Microsoft wist met Windows 10 een groter succes te behalen onder gamers, met ondersteuning voor DirectX 12 en services als Xbox Play Anywhere. Azor stelt dat Microsoft door de Steam Machines heeft gerealiseerd dat het bedrijf gamers aan het verliezen was, terwijl die voor Microsoft een grote markt vormen.

De Alienware Alpha-machines, die in feite niet meer zijn dan Steam Machines met Windows 10, verkopen volgens Azor een stuk beter dan de Steam Machines zelf. Azor beredeneert dat gebruikers wel degelijk graag een snelle computer voor in de woonkamer willen, maar dat ze alsnog voor Windows 10 kiezen vanwege de uitgebreidere ondersteuning voor games en controllers ten opzichte van Steam OS, dat op Linux is gebaseerd.

Als hem wordt gevraagd wat zijn mening is over virtual reality, zegt Azor dat het nog in zijn kinderschoenen staat. "Het spul wordt pas sinds eerder dit jaar geleverd. Pc-gaming heeft er veertig jaar over gedaan om te komen waar het nu is. Ik denk niet dat vr er zo lang over zal doen, maar we zijn pas op dag één."

Dell Alienware Steam Machine

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

De reden waarom ik zelf niet naar SteamOS ben overgestapt is niet ver te zoeken: het gros van de games in mijn Steam collectie werkt er niet op. Ik heb geen idee of Valve dit ooit kan oplossen, misschien via ingebouwde emulatie zoals Wine of iets dergelijks? Zolang dit niet gebeurt heb ik geen andere keuze dan bij Windows te blijven.

Hoe dan ook vind ik het persoonlijk erg jammer dat SteamOS niet van de grond is gekomen. Windows 10 werkt weliswaar prima voor win32 games, maar ik ben absoluut geen voorstander van de UWP + Windows Store combinatie die Microsoft naar voren schuift als de toekomst van pc-gaming. Dit ecosysteem heeft zowat alle irritante policies, prijzen en beperkingen van een console, en het ziet er niet naar uit dat Microsoft van plan is om dit te veranderen. Pc-gaming is voor mij véél meer dan een console-ervaring met betere graphics en framerate. Als Steam OS geen succes wordt, dan hoop ik dat devs tenminste bij win32 blijven voor hun pc-games.
Ben het met je eens dat er weinig reden is om naar SteamOS over te stappen, je hebt praktisch een console, zonder exclusives, de hardware van een Windows machine, maar niet de voordelen van een Windows PC. Ik moet heel eerlijk dan ook bekennen dat ik behalve de formfactor van de apparaten, maar weinig interessant vond aan de machines, daar heeft Alienware denk ik redelijk goed op ingespeeld door er ook Windows 10 op te zetten.

Ik denk trouwens dat de Windows Store nog behoorlijk in zijn kinderschoenen staat. Als Microsoft dit verbeterd vind ik het echter wel een interessant alternatief voor Steam. Máár dat betekend dat er wel een hele hoop te verbeteren valt, waaronder inderdaad de prijzen. Het voornaamste voordeel wat ik zie in de Windows Store is dat ik dan geen extra software hoef te installeren. Ik heb momenteel Steam, U-Play, Origin, en enkele losse game-launchers die goedkoper waren dan de game in kwestie via Steam kopen. Ik vind het echt ontzettend irritant op deze manier in ieder geval. Het enige voordeel wat ik potentieel kan zien in de Windows Store is dat het al op elke Windows 10 PC staat en dat het een mooi vormgegeven Store is binnen de richtlijnen van WIndows 10.

Nadeel waardoor ik dit (helaas) niet zie slagen is precies die reden waardoor ik u-play, steam, origin etc irritant vind. Ik heb alle titels al gekocht in die verschillende stores omdat ik niet anders kon.
Hoezo is SteamOS als een console? Het is een OS dat je op een compacte PC kan zetten die je aansluit op je TV, of een volwaardige desktop PC. Beide kan je met keyboard/muis bedienen of een controller.
Er zijn meer games voor SteamOS (of eigenlijk gewoon Linux) dan voor de meeste consoles. Sure, alle Linux games zijn er ook voor Windows, en vaak ook voor macOS. Maar niet alle zijn beschikbaar voor de consoles van Sony, MS, of Nintendo. Dus toch wel soort van exclusive.
Is een PC met Linux goedkoper dan een PC met Windows? Ja, maar dan moet je hem wel zelf bouwen gezien de prijs van "0" euro die OEMS rekenen voor Windows.
Dat klopt. Spellen ps2: 3874, ps1: 2413, SteamOS: 2086, xbox360: 1173, ps4: 1109, xbox: 1045: ps3:1026, xboxone: 876, nes:826, snes:783, gamecube: 661, dreamcast: 638.
denk dat de lijst van pc games dik over de 10 duizend is.
is niet echt te vergelijken met consoles omdat support oneindig is
verder is het zo dat vrijwel alle games die voor de consoles als exclusives worden gemaakt uiteindelijk ook kunnen draaien op een pc door middel van een emulator. En als dat nog niet het geval is dan is het een kwestie van tijd voordat dit door een derde partij wel word gemaakt.

kijk naar dolphin emulator

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 15 november 2016 11:18]

Precies!

Volgens Steamspy zitten er ca. 12.000 spellen in Steam. En met emulatoren heb je er nog een paar duizend bij. Dus het is wel duidelijk wie er wint.
Heb je het ooit gebruikt? SteamOS heeft een desktop voor debug/development, maar het is niet de intentie om een gebruiker die desktop te laten benaderen. Voor echt desktop gebruik zijn er betere Linux distro's. SteamOS is echt bedoeld om generieke PC hardware in te zetten als een console.

Maar ik denk dat de heer Frank Azor voor zijn beurt spreekt. Hij heeft gelijk over Win10, maar niet over DX12. Het marktaandeel van DX12 is niet zo erg hoog en kent nog steeds stabiliteits issues, de meeste games draaien nog steeds op 9 of 11. Het aanhalen van Xbox now is ook een raar argument, want de Xbox is al een console.

Ik draai SteamOS nu al sinds december ongeveer, en feit is dat het systeem nog niet klaar is voor het grote publiek. Het is nog veel te buggy, inclusief sommige games, hoewel sommige ports (zoals Rocket League) toch echt schitterend zijn. De development ligt ook al een tijdje stil, na Steam Dev Days denk ik dat de focus nu ligt op Vive support en dat zal een beste opgave zijn. Vulkan op Talos Principle is al behoorlijk stabiel, zodra Vulkan zijn weg vindt naar de meeste games, dan blijft SteamOS de goedkoopste 'console' om naar te porten, en bovendien de meest krachtige. Dan gaat het pas leuk worden.

Nu zie je al dat SteamOS een broedplaats is voor de indie community. Dat is wat het platform voor mij leuk maakt, het dwingt je een beetje om te kijken naar wat er nog meer aan de markt is, zonder de bekende marketinggames die iedereen nu wilt hebben. En daar zit prachtig spul tussen, ondanks dat de echte toppers altijd wel multiplatform zijn.

Vergeet ook niet dat Steam in het begin, na vervanging van WON, ook te bagger voor woorden was en de introductie zelfs een keer was ingetrokken.
ik heb gewoon een paar pc's waar linux op draait en daar installeer ik gewoon ook steam op en dat werkt perfect...

ik heb ook een windows pc met steam, waarik dan al mijn games op kan spelen, maar al mijn laptops booten default naar linux omdat die langer trekken op batterij met linux. (na een boot doet linux letterlijk quasi niets als je idlet, terwijl windows constant een paar % nodig heeft; en dat maakt het verschil)
ik heb trouwens ook al gemerkt dat op lowspec toestellen de linuxversies vaak beter prestaties halen dan de winversies... op m'n gamerig heb ik echter alleen maar windows staan dus over zulke machine kan ik niet oordelen
Ik ben een Linux gamer, en de instap "Steam Console" van Alienware was simpel geen goede machine.
Het ding heeft een Intel i3, en voor Linux is dat gewoon niet goed genoeg, zeker als je verstand van gamen op Linux hebt, dus alleen onwetende gebruikers zouden hem kopen, er is ook een beter model met een i5 van Alienware, maar de i3 werd veel mee geadverteerd.

In Linux kan je Windows games draaien met de Wine vertaal laag (mag het geen emulator noemen), als je dan "Command Stream Multi Threading" gebruikt (CSMT) worden OpenGL commando's van single threaded games, omgezet naar meerdere threads, een core i3 moet dan zwaar in het gras bijten, zo erg zelfs dat de core i3's 25fps weten te halen met WoTanks, en mijn Phenom II x4 @3,4Ghz 75 fps weet te halen, en de video kaart is niet de bottleneck in Wine/Linux.
Op dat moment weet je ineens hoe erg Intel mensen in de maling aan het nemen is, met hun C++ compilers die expres alle niet Intel CPU's het langzaamste code pad geven, waar ook dan vervolgens "officiële" benchmarks mee worden gedraaid, zoals Geekbench die zegt dat FX CPU's 1000x trager zijn in AES als Intel CPU's ondanks dat de FX gewoon ook AES optimalisatie heeft.

Ik heb de laatste twee jaar alleen nog maar spellen gekocht die Linux ondersteunen, en heb ondertussen meer als 60 Linux games.
Alle spel genres zijn ondertussen aanwezig in Linux, je moet natuurlijk wel even afkicken als je nu alleen maar "Win only" games hebt en naar Linux zou overstappen.
Maar voor mij zelf is er ondertussen nauwelijks nog een goede rede om Windows op te starten.
14 Januari 2020 zal dan ook een heugelijke dag worden, wanneer eens en voor altijd alle NTFS partities van mijn PC zullen verdwijnen, en omgezet zullen worden naar EXT4.
Hij vergeleek game aantal met zijn pc. Niet met console. Ik heb een steam extender. Ik draai het via mijn pc op mijn beeldscherm. Gaat toppie. Wel al mijn games uit de library.
Ik vergelijk het ook niet met consoles maar als die niet alles kan wat mijn pc kan dan laat maar..
Tot nu toe zijn ook veel games moeilijker te spelen met controller dan je zou hebben op een console. Heb het alleen over games die het ondersteunen. Mijn console doet dat toch veel beter.
Kort samengevat ik wil alle games van steam kunnen spelen en de controller moet net zo goed of beter zijn dan mijn console. Als je dit hebt en een geliktere indeling dat de consoles het ineens erg moeilijk hebben.
De Windows Store heeft geen verbetering nodig, maar een complete redesign als ie ooit een deftig alternatief wil worden voor Steam. De Store is overduidelijk ontworpen voor "apps", en core games zijn geen apps en horen dat ook niet te worden.

Ik vind het trouwens een nadeel dat de Windows Store ingebakken zit in Windows 10. Er is telkens een systeemupdate nodig om bugs te fixen of features toe te voegen, die mogelijk impact heeft op de werking van andere software.

Voor mij is een aparte client met een semi-open beleid zoals Steam ideaal. In theorie is het niet ideaal dat één bedrijf zoveel macht heeft over pc-gaming, maar desondanks zijn games nog nooit zo goedkoop geweest dankzij 3rd party keysellers.

Ik heb zelf ook een aantal games op uPlay en Origin, maar dat vind ik ook irritant. Er zijn veel te vaak problemen met uPlay, en op Origin is er nooit iemand van m'n vrienden online om mee te spelen.
Vergeet ook niet dat Microsoft niet uitsluit dat UWP applicaties buiten de Windows Store zouden mogen worden verkocht.
De vraag is niet of je oude games er nog op werken, maar of de games die je nu speelt er wel op werken. Groot verschil.
Dat lijkt mij toch een rare opmerking. Het merendeel van de games die ik speel zijn "oude" games; Sterker nog, ik heb juist veel games op Steam gekocht zodat ik ze later makkelijk opnieuw kan spelen,

Als het merendeel van die games er dus niet op werkt, dan heeft het dus weinig zin om over te stappen. Waarom zou ik met SteamOS werken, terwijl Windows 10 + Steam big picture net zo'n goede ervaring brengt die wel aan mijn oude games aan kan?
Ik snap alleen het hele Windows 10 verhaal niet in dit gebeuren..

Steam draait immers ook perfect op Windows 7.

edit:
daar viel het kwartje.. DX12... oke :)

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 14 november 2016 19:10]

UWP, het idee erachter is zeer goed, de implementatie ervan is helaas minder. Je zegt console prijzen en in de basis klopt dat, maar met play anywhere krijg je voor de console prijs wel 2 games (2 dezelfde weliswaar, maar toch). Je kunt de game dan op de pc en op de console spelen. Feitelijk gezien maakt dat combinatie gamen (xbox/pc) dan weer goedkoper. Forza Horizon 3 is bijv. ¤69,99. Als dit beide de normale prijzen zou hanteren voor een nieuw spel, xbox one ¤55 en pc ¤40, dan zouden ze samen ¤95 kosten. Dit is het goede aan het idee. Maar dan komen de slechte dingen, als je maar op 1 platform wilt spelen, betaal je alsnog de premium prijs, je bent verplicht ze allebei te kopen. UWP ondersteunt (nog) geen mods en het ergste van alles is dat het geen SLI ondersteunt. Ik heb zelf nog een oude SLI setup waar ik de meeste games om very high en ultra mee kan draaien, maar als ik maar 1 kaart kan gebruiken zakt dat direct naar de medium/low settings. En als laatste dat bijvoorbeeld CoD via de windows store alleen met andere spelers uit de windows store kan spelen, maar dit kan de ontwikkelaar natuurlijk zelf aanpassen.

SteamOS kwam/komt moeilijk van de grond, omdat je voor veel spellen alsnog voor een aantal seconden een muis of toetsenbord nodig hebt, dat geldt voor vrijwel ieder spel die een launcher heeft. Dit maakt het net die ene brug te ver om snel eventjes een potje te doen, en het zijn bijkomende kosten. Sommige spellen werken helemaal niet met een controller (mass effect bijvoorbeeld) terwijl daar wel console versies van zijn. Buiten dat is de interface van steamOS dan wel een stap vooruit en de manier van tekstinvoer met de controller is intuitief (je ziet een soort scrollwheel toetsenbord). Het probleem zit m gewoon in controller support, waar een handjevol games full controller support hebben is het gros unsupported of partial supported (dwz dat je alsnog een muis of toetsenbord of allebei nodig hebt icm de controller).
"Je zegt console prijzen en in de basis klopt dat, maar met play anywhere krijg je voor de console prijs wel 2 games (2 dezelfde weliswaar, maar toch)."

Fout. Je krijgt één game, die je op meerdere platforms kan spelen, maar slechts op één platform tegelijk. Dit is niet anders dan tal van games op Steam, die je op Windows, Mac en Linux kan spelen. Thans kosten die geen cent meer dan games die enkel op Windows te spelen zijn. Bovendien heeft het grootste deel van de pc-gamers géén Xbox console. Waarom zouden die dan ook meer moeten betalen?

"UWP ondersteunt (nog) geen mods"

Doordat UWP games verspreid worden in geëncrypteerde containers, zullen vrije mods nooit kunnen. Ik twijfel er niet aan dat Microsoft binnenkort met een alternatief voor Steam Workshop komt, maar dat moet door de devs ondersteund worden en is vaak beperkt. De beste mods voor Skyrim bijvoorbeeld maken gebruik van scriptextender, wat onder UWP gewoon niet mogelijk zou zijn. Ook community fixes zoals DsFix voor Dark Souls zouden niet meer kunnen.

"En als laatste dat bijvoorbeeld CoD via de windows store alleen met andere spelers uit de windows store kan spelen, maar dit kan de ontwikkelaar natuurlijk zelf aanpassen. "

Aanpassen? Volledig zelf ontwikkelen bedoel je? Microsoft voorziet heus geen libraries voor cross-play met Steamworks hoor. Rocket League heeft bewezen dat dit wel mogelijk is, maar dit is zeker niet eenvoudig en ook erg beperkt. Elk ecosysteem heeft immer aparte vriendenlijsten, parties, achievements etc.

"Het probleem zit m gewoon in controller support, waar een handjevol games full controller support hebben is het gros unsupported of partial supported"

Klopt. Daarom heeft valve de Steam controller ontwikkeld, maar zo te horen is die niet ideaal voor bepaalde genres zoals FPS en RTS.
Je krijgt inderdaad maar 1 game die je op meerdere platformen kunt spelen.

En het klopt dat moet de ontwikkelaar zelf ontwikkelen, maar laat een bedrijf als Activision eens een miljoenenbedrijf zijn die jaarlijks als een dolle spellen verkoopt, dat extra werk is dan op zich best gerechtvaardigd als je bedenkt dat je nu ¤69,99 betaalt op steam. (Althans rond die prijs). Spellen zijn de afgelopen jaren flink in prijs gestegen met uitzondering van de fysieke verkoop (wat ik overigens extreem vreemd vind). Ik snap overigens wel waarom ze het niet doen, maar toch.

Mods is inderdaad een ander punt maar zoals ik al zei dat moeten we eerst zien wat ms daarmee van plan is.

Overigens op je laatste zin, geen enkele controller is geschikt voor rts games (en in mijn opinie ook niet geschikt voor fps games, maar daar zal menigeen het niet met me eens zijn).

Het ging me dan ook meer om te zeggen dat het idee achter UWP goed is. Want het idee is goed, spel 1x kopen om het vervolgens op verschillende apparaten te kunnen spelen (console en pc), 1 store voor alle windows apparaten etc etc. Maar nogmaals de implementatie ervan (wat door jou nog extra details heeft gekregen) is gewoon horrible en dat vind ik oprecht jammer. MS timmert namelijk de laatste jaren hard aan hun OS en aanverwante diensten en het is eigenlijk een steeds beter/volwassener OS die best zou kunnen concurreren met ios/android op de smartphone markt, maar laten we eerlijk wezen, MS wordt de kans ontnomen door zowel ontwikkelaars als heel veel reviewers die niet reviewen op inhoud, maar op hun persoonlijke mening (en die is vaak bij het woord MS al negatief ingesteld).

Overigens heb ik (nog) geen windows smartphone puur om de reden dat MS eerst eens een echt vlaggenschip moet uitbrengen die de Nokia periode ver achter zich laat, de laatste toestellen van MS dragen nog steeds de naam Lumia helaas.
Ik heb geen idee of Valve dit ooit kan oplossen, misschien via ingebouwde emulatie zoals Wine of iets dergelijks?
Veel ports zijn wine-gebaseerd. Het is helaas niet een vinkje die je aanzet.
Gelukkig zijn er steeds meer game-engines die Linux-ondersteuning hebben, wat het porteren steeds makkelijker zal maken.
Je kunt Steam zelf ook via wine installeren, dan kun je alle windows games downloaden maar de vraag is of ze goed werken. DX12 zal in ieder geval nog (niet) werken, 11 en 10 zijn ook nog niet af, hoewel dx10 er al redelijk goed voor staat (zoek dx10): https://www.winehq.org/winapi_stats
Ik hoop juist niet dat W10 de toekomst wordt. Het is een vreselijke ervaring. De pc is enorm gefragmenteerd. Er zijn zoveel stores inmiddels, met allemaal hun exclusives zodat je geen keuze hebt en continu moet schakelen tussen programma's. Voor iemand die zijn pc op de tv heeft aangesloten met een Steam Controller is dat enorm irritant.

Steam Machines zouden de idieale oplossing kunnen zijn, ze combineren het gemak van consoles met de kracht van pc. Ze hebben het alleen verkeerd aangepakt. Driver support is gewoon veel slechter voor Linux waardoor games ook veel slechter lopen. Ik heb een tijdje SteamOS gedraaid maar was er na een paar maanden om die reden klaar mee.

Het zou mooi zijn als alle game studio's gewoon de handen ineen zouden slaan voor een gemeenschappelijk game OS, met Vulkan als API en een gelikt interface dat geschikt is voor de tv.
Voor iemand die zijn pc op de tv heeft aangesloten met een Steam Controller is dat enorm irritant.
Zelfs als je alleen maar vanuit de Steam Big Picture mode werkt is Windows geen fijn platform voor huiskamer gaming. Bij mij is de standaard windows shell vervangen door Steam BPM en gebruik ik verder geen andere stores of wat dan ook, en toch irriteer ik me met regelmaat groen en geel aan de popups, updates, notificatie schermpjes, spellen die een launcher starten die alleen met de muis te bedienen is, spellen die moeten restarten als je de gfx opties veranderd en dan uit steam klappen, driver updates ('NVidia GeForce experience has downloaded optimized game settings', hoe zet ik dat in hemelsnaam uit??), schermpjes met onleesbaar kleine tekst, enzovoorts. En dan moet ik vaak toch weer naar een toetsenbord grijpen.

De games zelf draaien verder geweldig en ook de Steam Controller ben ik super tevreden mee, maar de 'couch experience' is gewoon belabberd.
Mee eens, ik gebruik BP nu ook al een paar jaar maar het is nog altijd niet vlekkeloos. Maar het is het beste wat er is, zeker als je de Steam Controller fijn vindt (zoals ik). Juist daarom zou ik graag willen dat alle games op één plek verzameld kunnen worden, zodat je zelf kan kiezen met welke client je het spel speelt en koopt.
Ik wil mijn game pc (enige windows machine die ik heb), upgraden vanaf Windows 10 naar Windows 7. Ik ben er een beetje klaar mee. De computer start op in big picture mode. Ik heb een toetsenbord en muis, naast een steam controller. Dan zit ik rustig te gamen, crasht het hele spel omdat Windows 10 met een melding komt dat er updates geinstalleerd moeten worden. Ik heb de home editie dus ik kan geen updates uitschakelen. Ook een leuke, een melding dat mijn schijf bijna vol is omdat ik minder dan 2GB vrij heb. Of AMD komt met een update en mijn game crasht om mij de update te laten zien. Welke ook leuk is, zit je rustig een uur te gamen, pauzeer je om even naar het toilet te gaan, kom je terug is je computer opnieuw opgestart! Nee, leuk! Verder vind ik, als je de privacy opties aan past, het best een aardige Windows versie. Niet zo goed als Windows 7, maar best aardig. Maar deze irritaties dwingen mij om terug te gaan naar een oudere versie.
Volgens Frank Azor, medeoprichter en manager van Alienware, weet Microsoft met Windows 10 een groter succes te behalen onder gamers dan de Steam Machine. Dat zou te danken zijn aan de ondersteuning voor DirectX 12 en services als Xbox Play Anywhere in Windows 10.
Lol wut?
DirectX 12 lijkt nu alleen nog maar voor lagere prestaties te zorgen en voor de rest speelt iedereen op Steam. Met zo'n manager is het niet zo gek dat hun Steam Machines niet van de grond komen.
Precies. Play Anywhere is bovendien ook niet het succes dat ze gehoopt hadden. De grote uitgevers doen er niet aan mee, en bij de games die het wel hebben is er vaak geen cross-play omdat controller vs muis gewoon niet werkt. Gears of War 4 is de meest succesvolle Play Anywhere game, maar de online community is nu al zo goed als dood op pc.
Wat ik dan weer niet zo snap, is dat Microsoft's XBOX-controller blijkbaar alleen via bluetooth werkt met Windows (10) als je er een speciale dongle voor koopt. Waarom niet gewoon over bluetooth zónder dongle in dat geval? Dat lijkt me toch een stuk gebruiksvriendelijker dan een dongle moeten kopen waar een hoop mensen niet eens het bestaan van weten.
De nieuwe xbox one S controller werkt via (standaard)bluetooth en via microsofts eigen protocol. Met het eigen protocol is een dongle nodig, voor bluetooth werkt het met standaard bluetooth. Dus ook op een (windows) telefoon, laptop of tablet. Met de xone wordt ook nog het eigen protocol gebruikt.

@joramoudenaarde, yes dat klopt helemaal(mits je PC bluetooth heeft). Eerder kon het ook al met een micro-usb kabel, maar draadloos is toch prettiger.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 14 november 2016 15:53]

Oh, weer wat nieuws (geleerd) in dat geval :) Als je dus de 'S' controller haalt kun je gewoon en zonder dongle, via Windows 10 je games spelen? Ok, misschien met maximaal 1 controller tegelijk, maar dat is bij mij toch genoeg :)
Wel belangrijk om te weten: Je moet de Anniversary Update geïnstalleerd hebben voordat je via Bluetooth kan verbinden.
De goedkoopste wireles controller is 50 euro in de pricewatch, met ontvanger 61 euro. Voor die 10 euro zal het niet zo'n groot probleem zijn lijkt mij
Wel als je de nieuwe Macbook gekocht hebt, dan komt er ook nog een verloopstekker bij :+

Nee, een groot verschil maakt dat inderdaad niet, met of zonder dongle, maar als je niet met meerdere controllers speelt op pc kan je je die 10 euro net zo goed besparen natuurlijk :) scheelt ook weer een USB poort dus dat maakt het geheel weer net iets draagbaarder :).

Ik heb te weinig games die op SteamOS werken om er in mee te gaan, en om alsnog een Windows pc te laten draaien om het te steamen is in mijn ogen ook maar onnozel. Zolang Valve er niet mee stopt kan het alle kanten uit natuurlijk, wie weet zal Linux nog eens interessant worden voor gamen, dan krijgen we eindelijk deftige graka drivers op Linux.
Microsoft zei dat ze een proprietair protocol hebben gemaakt om de latencies te verminderen; schijnbaar waren die die Bluetooth niet goed genoeg. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, vooral omdat hier winst makkelijker te halen zal zijn dan bij de andere elementen in de keten.
De nieuwe controllers ondersteunen gewoon BT. Dus het lijkt me eerder een kwestie van zwaar overpriced dongles verkopen. Dongles die dan ook nog eens zodanig belachelijk groot zijn dat je er vaak twee USB slots voor moet opofferen.
Het is de bedoeling dat je de dongle aansluit met bijgeleverde kabel.. En 10 euro meer ten aanzien van een normale controller vind ik niet 'zwaar overpriced'
Het was ook ze dat de dongle meerdere controllers ondersteunt, maar veel bluetooth stacks alleen een connectie supporten.

*denk ik, weet niet meer waar ik dit had gehoord
Dat slaat nergens op. Ik speel regelmatig met en een Dualshock 3, en een Dualshock 4 tegelijkertijd (op Linux), gewoon via Bluetooth. Wanneer die Xbox controller ook ondersteunt wordt door Linux zal het ook gewoon meerdere tegelijkertijd ondersteunen.
Dat is met de Xbox One S controller niet meer het geval, die wordt direct ondersteund en werkt via Bleutooth, bron: http://www.xbox.com/en-US.../xbox-wireless-controller
echter werkt dat maar met max 1 controller. Wil je er meer, dan heb je toch die dongle nodig.

Waarschijnlijk omdat zoals hier boven al gezegd is, bluetooth wellicht op de standaard manier niet snel (latency) genoeg om het allemaal aan te kunnen
Je hebt maar 1 BT tranciever in je toestel zetten. Je PC kan dus op elk ogenblik maar met 1 BT apparaat praten en hoewel de PC razendsnel kan wissellen tussen al die apparaten zouden sommige gamers het toch opmerken of op zijn minst denken dat ze het merken.
is de x360 controller receiver compatible met de x1 controllers?
Ik gebruik zelf een wired XBOX-controller, precies om die reden. Lang wist ik niet dat die dongle bestond.
Precies! Ik begreep altijd dat die XBOX controller via bluetooth werkte, maar echt per toeval kwam ik er via Tweakers achter dat je toch echt een speciale bluetooth dongle nodig hebt voor draadloos gebruik van de controller. Naar mijn weten kun je ook gewoon beveiligde signalen sturen via een regulier bluetooth signaal... doet de PS4 controller en diverse koptelefoons dit ook niet?

Dat is in mijn ogen ook wel een beetje het euvel met Microsoft in het algemeen: ze verzinnen vaak zat de prachtigste dingen, maar op gebruiksgemak gaat het net even te vaak mis. Zo'n dongle is in mijn ogen echt een goed voorbeeld van hoe het niet moet, en ook niet had hóéven werken.
Als een standaard/techniek niet voldoet aan de eisen waarvoor je deze wilt gebruiken zul je toch eigen technieken moeten gebruiken omdat anders de ervaring van de gebruikers achteruit gaat. Dat ze het in bepaalde gevallen (enkele controller) wel backwards compatible maken vind ik persoonlijk een voorbeeld van gebruikersgemak en een service naar de gebruiker. (want het kost ze extra werk) Helaas wordt het dan toch precies omgekeerd gezien. (overigens lang niet door jou alleen hoor ;) )

Als overigens een bepaalde fabrikant draadloze oordopjes ook via een eigen closed Bluetooth protocol gaat laten werken kraait er niemand naar, maar in dit geval schreeuwt iedereen moord, brand en gebruiksonvriendelijk. Een ander voorbeeld; het gros van de draadloze tobo's en muizen wordt met een RF dongle geleverd; Bluetooth setjes zijn lastig te vinden. (en duur) Maar ook met zo'n setjes vind niemand het een probleem om die dongle er in te stoppen.
Of de kabel :) maar inderdaad voor draadloos heb je die aparte dongle nodig
De nieuwe xbox one controller kan weldegelijk via normale bluetooth verbonden worden met een Windows PC of telefoon. Echter kan er op deze manier maar één controller aan een apparaat worden gekoppeld.

De reden hierachter is dat de controllers via een aangepaste vorm van bluetooth met de console communiceren, dit is gedaan om de latency te verminderen.
De nieuwe controller werkt iets anders, die werkt 'vrij' via bluetooth, via MS 'eigen' draadloos ding met een dongle, of gewoon via USB.
Volgensmij was die dongel alleen nodig wanneer je meer dan 1 controller wilt koppelen via Bluetooth.

Overigens werken alleen de nieuwe xbox one s controllers via bluetooth
De Xbox controllers werken gewoon over Bluetooth zonder extra dongle. Die dongle is voor als je 4 Xbox controllers wilt gebruiken en dan zullen die controlers gebruik maken van een eigen protocol in plaats van normale Bluetooth.
Echt? Wat een totaal tegenstrijdige berichten zie je dan op 't internet zeg. Niet alleen hier op Tweakers, maar ook op de XBOX site van Microsoft wordt de illusie gewekt dat je met gamen op Windows en een XBOX controller, een dongle nodig hebt. Nergens staat, in mijn ogen, gewoon simpel en duidelijk dat je alleen een dongle nodig hebt als je meerdere controllers gebruikt.
BT werkt alleen bij de nieuwe controller van de Xbox One S. Voorgaande controllers ondersteunen geen BT en dus heb je daarvoor een dongle nodig.
Of je koopt de Surface Studio, daar zit de benodigde hardware voor de controllers al in en heb je dus geen dongle nodig.
Maar goed, de dongle is wel iets goedkoper... Maar met een 28inch touchscreen en dial maak je wel meer indruk op je vrienden dan met een dongle. keuzes keuzes...
Mischien nog handig, op Ebay kan je (onofficiele) Dongles kopen hiervoor voor een paar eu.
Waarom niet gewoon over bluetooth zónder dongle in dat geval?
Wss. omdat de driver een gigantische puinhoop is en Microsoft het gewoon niet goed ondersteund kan krijgen zonder het hele ding vanaf nul opnieuw te schrijven.

En sinds de Anniversary Update voor Windows 10 is het er niet beter op geworden. Eerder meerdere ordes van grootte slechter.

Voorlopig is er nog steeds niets beters te kirjgen dan de bedrade zgn. "XBox 360 for Windows" controller.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 november 2016 20:04]

Was het grote voordeel van een Steam Machine nu juist dat het geen Windows draait en meer als een console werkt ?

Ik heb helemaal geen zin in antivirus-scans, patch-tuesdays en klooien met de GPU settings.
Ik heb helemaal geen zin in antivirus-scans, patch-tuesdays en klooien met de GPU settings.
Eerlijk nu, dit argument komt iedere keer naar voor, maar wie heeft hier nu echt last van? Klooien met GPU settings? Als overclocker misschien. Patches en virusscans? Die worden toch gewoon door je OS gescheduled op een moment dat je je computer niet gebruikt? Dan zijn de updates van moderne spelconsoles toch een stuk storender.

Het grootste voordeel van Windows 10 VS SteamOS blijft: Al je games werken gewoon. Het klopt dat er nu een grote library aan linux games is, maar daar hebben velen weinig boodschap aan als alle grote releases die zij willen spelen NIET linux-compatibel zijn.
Eerlijk nu, dit argument komt iedere keer naar voor, maar wie heeft hier nu echt last van? Klooien met GPU settings? Als overclocker misschien.
Ik heb zelf een PS4, een huisgenoot heeft een game-PC met Windows. Gebeurt wel eens dat we hetzelfde spel aanschaffen. Ik zit dan al een uur te gamen terwijl hij nog bezig is uit te vogelen met welke settings ie de beste graphics heeft zonder dat de frame-rate in elkaar dondert. Bij een beetje spel heb je een miljoen verschillende combinaties van detail levels, AA, en weet ik wat allemaal voor instellingen. Geen trek in.
Patches en virusscans? Die worden toch gewoon door je OS gescheduled op een moment dat je je computer niet gebruikt?
LOLWUT ? Jij laat je OS automatisch patches installeren zonder die te reviewen :? Da's vragen om problemen.
Het grootste voordeel van Windows 10 VS SteamOS blijft: Al je games werken gewoon. Het klopt dat er nu een grote library aan linux games is, maar daar hebben velen weinig boodschap aan als alle grote releases die zij willen spelen NIET linux-compatibel zijn.
Tja, op PS4 (OrbisOS ~= FreeBSD) werken alle games ook gewoon en je hebt nog eens meer keuze ook omdat een aantal games niet of pas veel later naar PC komen vanwege alle piracy (GTA V anyone ?).
Als je een uur bezig bent met instellingen om fatsoenlijke framerates te krijgen moet je misschien is gaan denken om een console te halen of betere hardware. Zelf als PC gamer met enig verstand van me hardware weet wat ik aan kan met mijn hardware en samen met geforce experience maken ze het nog makkelijker voor de leek (geen idee of AMD vergelijkbare software heeft).
Bij MS heb ik genoeg vertrouwen in hun patches aangezien 90% van de markt op MS draait en ze dat best goed voor elkaar hebben. Soms is er een probleem met patches en dan lees ik dat hier of bij de buren kan ik er voor kiezen om die niet te installeren. Maar over het algemeen heb ik weinig problemen aan patches van MS.
Ik heb een PS4 gekocht voor mijn schoonbroertjes dus ik weet hoe het speelt maar ps4 controller vs muis en BF4... nee gewoon nee.
Xbone en ps4 controller werken veelal zonder problemen op pc (win10/steamos)
Waarom zou je dat willen :+ Muis en en tobo zijn zo veel beter. Ik wil helemaal geen controller.
Usecase scenario's...
Of voor ieder wat wils.
De pc ondersteunt uiteindelijk elk inputmechanisme dat je kunt bedenken zolang er maar een driver voor is. Dat is incl. Wii motes.
Hangt toch van de game af? Shooters en RTS games speel ik liefst met muis + kb, maar platformers of actiegames zoals Dark Souls spelen zoveel beter met een controller.
LOLWUT ? Jij laat je OS automatisch patches installeren zonder die te reviewen :? Da's vragen om problemen.
Euh.... :?

Vertel me eens wat jij allemaal iedere week doet, bij dat reviewen van patches op je game pc? Kunnen we allemaal iets bijleren.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 november 2016 16:16]

Ik heb zelf een PS4, een huisgenoot heeft een game-PC met Windows. Gebeurt wel eens dat we hetzelfde spel aanschaffen. Ik zit dan al een uur te gamen terwijl hij nog bezig is uit te vogelen met welke settings ie de beste graphics heeft zonder dat de frame-rate in elkaar dondert.
Hij krijgt tenminste een speelbare versie, niet eentje die continu op 20FPS loopt of daaronder.
Battlefield 1 een spel die 60FPS als target heeft, draait gewoon op 30FPS met dips tot 27FPS.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 14 november 2016 16:52]

Ik heb zelf een PS4, een huisgenoot heeft een game-PC met Windows. Gebeurt wel eens dat we hetzelfde spel aanschaffen. Ik zit dan al een uur te gamen terwijl hij nog bezig is uit te vogelen met welke settings ie de beste graphics heeft zonder dat de frame-rate in elkaar dondert. Bij een beetje spel heb je een miljoen verschillende combinaties van detail levels, AA, en weet ik wat allemaal voor instellingen. Geen trek in.
Je legt hier precies het verschil uit tussen pc-gamers en console gamers > de tweakers en de set&go'ers
Weten hoe je Windows bedient maakt je geen Tweaker. Gamers/overclockers zijn zo'n beetje het hardware-equivalent van scriptkiddies.
Dat zegt meer over je huisgenoot en zijn (on)kennis imho. Meeste games kunnen zelf zeer goed inschatten welke settings ze moeten aannemen en doen dit dan ook.

Ja, ik ga geen patches reviewen. Als er problemen zijn dan merken we het wel na de reboot. Enkel indien er waarschuwingen komen (zoals op Linux) zal ik eens snel de hoofdpunten lezen om na te gaan of het mij interesseert. Waarom zou ik uren spenderen aan het lezen van changelogs wanneer de vendor die patch op tienduizenden systemen heeft kunnen testen?
Ik heb zelf een PS4, een huisgenoot heeft een game-PC met Windows. Gebeurt wel eens dat we hetzelfde spel aanschaffen. Ik zit dan al een uur te gamen terwijl hij nog bezig is uit te vogelen met welke settings ie de beste graphics heeft zonder dat de frame-rate in elkaar dondert. Bij een beetje spel heb je een miljoen verschillende combinaties van detail levels, AA, en weet ik wat allemaal voor instellingen. Geen trek in.
Dat slaat echt nergens op. Je huisgenoot met pc KIEST ervoor die instellingen te onderzoeken. Net zo vaak als op consoles kun je op een pc ook gewoon plug & play spelen. De meeste PC-gamers willen echter hun eigen instellingen. Ik vind bijvoorbeeld FOV heel belangrijk, maar ambient occlusion etc. niet zo. Dat wilt echter niet zeggen dat ik het aan moet passen. Geen voordeel voor consoles dus.
[...]
Tja, op PS4 (OrbisOS ~= FreeBSD) werken alle games ook gewoon en je hebt nog eens meer keuze ook omdat een aantal games niet of pas veel later naar PC komen vanwege alle piracy (GTA V anyone ?).
Ja, vast. Je denkt echt dat er meer keuze is wat games betreft op de PS4 dan op de PC? Alleen al de enorme database van spellen uit de jaren '90 die nog wel draaien op Windows is al groter dan het totale aanbod van PS-games dat werkt op je PS4, laat staan alle indie, early access en andere soorten games.

Mochten we spellen op een rijtje gaan zetten die alleen voor de PS4 uitkomen, dan weet ik zeker dat we er minstens twee exclusieve pc-titels tegenover kunnen zetten. Wanneer we op de PS4 uitgeteld zijn kunnen we op de pc nog wel even doorgaan.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 14 november 2016 16:02]

Het is nu 14 november 2016, de laatste exclusieve game was Uncharted 4 dat is dus nu 6 maanden en 4 dagen geleden.
Is dat PS4 exclusive of console-exclusive ?
PS4 exclusive, jij zou dat toch moeten weten? 8)7
180k spelers? Dat is heel schattig :z

Dit is enkel Steam. Je hebt ook nog titanen als League of Legends met 60 miljoen actieve spelers per maand, en Blizzard die over hun games heen 40 miljoen actieve accounts per maand hebben }:O

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 november 2016 19:52]

En volgens zijn profiel is hij een "Software Engineer" 8)7
Bijten in de hand die je voedt

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 14 november 2016 20:42]

Wist je dat een 5 sterren restaurant minder frietjes verkoopt dan McDonalds?

Zie b.v. hier actieve Steam spelers.
Volgens Intel zelf speelden er 711 miljoen mensen op PC twee jaar geleden. Dat is 10x meer dan consoles bij elkaar.
Geen hond speelt nog op consoles.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 14 november 2016 21:18]

" Ik zit dan al een uur te gamen terwijl hij nog bezig is uit te vogelen met welke settings ie de beste graphics heeft zonder dat de frame-rate in elkaar dondert."

Ooit gehoord van Geforce Experience? Als je geen zin hebt om te tweaken, dan pas je gewoon de aanbevolen settings toe en je game loopt als een trein.

"Tja, op PS4 (OrbisOS ~= FreeBSD) werken alle games ook gewoon en je hebt nog eens meer keuze ook omdat een aantal games niet of pas veel later naar PC komen vanwege alle piracy (GTA V anyone ?)."

GTA is eerder een uitzondering dan de regel. Tegenwoordig is het zelfs zo dat heel wat indie games eerst naar pc komen en dan pas naar console (en dan nog vaak enkel ps4). Daarnaast zijn er op pc ook een heleboel fantastische exclusives die zelfs helemaal niet naar console komen.
"Als dat zo goed werkt, waarom halen games dan niet gewoon de settings weg ?"

Wat is er mis met de OPTIE om zelf te tweaken? Je MOET het niet, maar je KAN het wel. Da's toch ideaal?

"Indie games :O . Die troep zou verboden moeten worden."

Groot gelijk! Rocket League, Kerbal Space Program, Prison Architect, Inside, The Witness, Enter the Gungeon, Invisible Inc, SOMA, Endless Space en nog honderden andere fantastische en/of innovatieve indie games zouden echt dringend verboden moeten worden. Vanaf nu zijn enkel nog AAA sequels met een season pass van minstens ¤40 toegelaten. De games-industrie zou er zoveel beter van worden!
Dus omdat jij niet geeft om tweaken, moet die mogelijkheid maar verwijderd worden? Dat slaat gewoon nergens op.

Het leuke van tweaken is dat je zelf een balans kan kiezen tussen performantie en visuele weergave. Sommige gamers hebben een 144hz scherm en willen een zo hoog mogelijke framerate, andere gamers zijn tevreden met 30fps en willen de best mogelijk graphics. De vele opties die de meeste pc-games bieden maken dit mogelijk.

Vrijheid en keuze, daar gaat het om bij pc-gaming. De mogelijkheid om een game volledig naar eigen smaak te kunnen aanpassen, zowel op gebied van graphics en performantie als qua gameplay (via mods bijvoorbeeld).

Dat is blijkbaar iets wat jij onmogelijk kan begrijpen. Maar troost je, je bent niet alleen: Microsoft snapt daar duidelijk ook niets van ;)

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 15 november 2016 14:52]

[...]


Eerlijk nu, dit argument komt iedere keer naar voor, maar wie heeft hier nu echt last van? Klooien met GPU settings? Als overclocker misschien. Patches en virusscans? Die worden toch gewoon door je OS gescheduled op een moment dat je je computer niet gebruikt? Dan zijn de updates van moderne spelconsoles toch een stuk storender.
De updates van steamOS zijn zo goed als geruisloos.
Op steamOS loopt geen virusscanner en deze is ook niet nodig. Niet omdat het helemaal waterdicht is, maar omdat bekend is op welke servers ze zullen verbinden, dus geen internet surfen etc.
Daarbij is het nadeel va Windows dat het veel langzamer is met opstarten en afsluiten.
Het grootste voordeel van Windows 10 VS SteamOS blijft: Al je games werken gewoon. Het klopt dat er nu een grote library aan linux games is, maar daar hebben velen weinig boodschap aan als alle grote releases die zij willen spelen NIET linux-compatibel zijn.
Dat klopt het ontbreken van A tittels is een probleem. Zodar dat probleem neit meer bestaat zou ik geen reden zien waarom SteamOS/de SteamBox niet zou doorbreken.
Het voordeel t.o.v. consoles is het ontbreken van maandelijkse abonnementskosten.

Ik gebruik SteamOS dit werkt perfect.
Yep Japanse devs hebben al moeite met Windows laat staan Linux!
Behalve dat het geen Windows draait bestaan Steam Machines nog altijd uit verschillende configuraties, je hebt dus sowieso nog altijd met gpu settings te maken en ook zal je regelmatig een update moeten draaien om bij te blijven qua patches en drivers.

Maar dat is in het geheel niet waar het artikel over spreekt want dat zijn eigenlijk nog de minste punten, het gaat vooral over het aanbod en de mogelijkheden die simpelweg groter zijn wat een Steam Machine bieden kan... en de Steam controller is ook niet bepaald een hit. Valve heeft er in het begin veel bombarie mee gemaakt, maar er gebeurd nu simpelweg te weinig... en de prijzen zijn daarnaast ook nog niet bepaald mals.
Behalve dat het geen Windows draait bestaan Steam Machines nog altijd uit verschillende configuraties, je hebt dus sowieso nog altijd met gpu settings te maken en ook zal je regelmatig een update moeten draaien om bij te blijven qua patches en drivers.
Nee, want dat Valve allemaal voor jouw c.q. wordt automatisch geruisloos gedaan.
Maar dat is in het geheel niet waar het artikel over spreekt want dat zijn eigenlijk nog de minste punten, het gaat vooral over het aanbod en de mogelijkheden die simpelweg groter zijn wat een Steam Machine bieden kan... en de Steam controller is ook niet bepaald een hit. Valve heeft er in het begin veel bombarie mee gemaakt, maar er gebeurd nu simpelweg te weinig... en de prijzen zijn daarnaast ook nog niet bepaald mals.
Je hoeft helemaal geen Steam Controler gebruiken. Ik gebruik een Steam Controller en de Logitech F710. Deze werken beide perfect. Tevens kun je ook keyboard en muis gebruiken.
Mijn voorkeur gaat uit naar thumbsticks daarom gaat mijn voorkeur uit naar de F710. Maar de Steam Controler werkt ook perfect. En de controller wordt heel eenvoudig geüpdatet en je kunt verschillende profielen gratis downloaden voor verschillende games.
Was het grote voordeel van een Steam Machine nu juist dat het geen Windows draait en meer als een console werkt ?

Ik heb helemaal geen zin in antivirus-scans, patch-tuesdays en klooien met de GPU settings.
Inderdaad en het werkt perfect. Het enige nadeel is nog het aanbod van A tittels. Hoewel dat ook beter begint te worden.

Ik heb al een tijdje een SteamOS geïnstalleerd op een AMD/NVidia systeem de games werken perfect, dit is daardoor effectief een SteamBox. Het enige verschil is het design waar ik een goedkope kast gebruik ziet een SteamBox er gelikt uit.
Ik heb helemaal geen zin in antivirus-scans, patch-tuesdays en klooien met de GPU settings.
Helaas zal je toch echt je steam machine moeten beveiligen. (doet steam voor je) Tevens hoe minder machines hoe beter. Hoe meer machines betekend hoe meer data in 1 DDOS aanval.
[...]


Helaas zal je toch echt je steam machine moeten beveiligen. (doet steam voor je) Tevens hoe minder machines hoe beter. Hoe meer machines betekend hoe meer data in 1 DDOS aanval.
Dat klopt maar niet d.m.v. een virusscanner, die je systeem vertraagd.
SteamOS was ook wel een heel grote gok. Het is alsnog indrukwekkend hoe snel Linux-support van de grond is gekomen maar het is lastig om consumenten mee te krijgen in zo'n grote stap. Het beperkte succes van Big Picture Mode laat al zien dat er weinig PC gamers zijn die een dedicated gaming pc hebben die de rol van een console inneemt.
Vergeet ook niet Steam Link. Beter een goede game PC in je gameroom, en een Steam link bij je TV.
Steam link werkt prima voor shoters e.d. zolang je tegen anderen speelt die ook een gamepad gebruiken. Tegen tobo+muis gebruikers leg je het gewoon af.

Ik gebruik het zelf daarom alleen nog om lekker op de bank in de huiskamer solo te spelen. En daarvoor werkt Steam Link perfect.
Ik gebruik geen Steam Link, maar ik gebruik wel Streaming. Werkt ook zeer goed. Een snelle PC in mijn werkkamer en een energie zuinige PC in de woonkamer (wat ik zo lees van Steam Link een beetje hetzelfde idee)
Beter een goede game PC in je gameroom, en een Steam link bij je TV.
HDMI blijft altijd de beste :)
[...]

HDMI blijft altijd de beste :)
Helaas niet echt een optie als je wat langere lengtes moet overbruggen. Boven de 15 meter heb je gewoon teveel signaal-degradatie op HDMI zitten en je hebt al extreem zuivere kabel met weinig interferentie nodig om überhaupt die afstand in de praktijk goed te kunnen halen zonder signaalonderbrekingen.

Goed; je zou dan heel dure (300+ EUR) kastjes kunnen neerhangen voor HDMI over een dedicated UTP CAT-6 twisted pair lijn, maar dan wordt een goedkope streaming oplossing toch een tikkie aantrekkelijker. Zeker aangezien deze ook gewoon door een router heen kan vloeien en van een normaal bedraad thuisnetwerk gebruiken kan maken. (Anders zit je namelijk alsnog met een on-onderbroken UTP kabel die je vanaf je game-PC naar je TV moet trekken.)
300 euro?

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 14 november 2016 17:06]

Je hebt ze inderdaad ook goedkoper, ja. Maar vaak is de kwaliteit van de goedkopere oplossingen ruk en zijn er compatibiliteitsproblemen. HDMI 1.4 hoef je bijv. vaak niet op te rekenen (En ja; bij het aangehaalde artikel staat ook expliciet dat het niet hoger dan 1.3 ondersteunt.) en vaak is ook niet de volledige bandbreedte beschikbaar om bijv. Dolby 5.1 of 7.1 te ondersteunen, zoals je dat via een normale HDMI aansluiting mss. wel zou verwachten.

Dus als je het echt met volledige HDMI wilt doen; dan zit je inderdaad te kijken naar 200 à 300 EUR voor een degelijk kastje van bijv. WolfPack.

Als je daarin niet geinteresserd bent; waarom dan goedkope half-werkende bras die zich niet geheel aan specs houdt? Kun je voor hetzelfde bedrag of nog minder beter gewoon streaming nemen en je ook het ge-eikel besparen van het trekken van een dedicated (paar) UTP kabel(s).

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 november 2016 19:55]

Niet altijd, als je 25 meter verderop je TV hebt staan, dan moet je misschien weer wat verzinnen voor je controllers.

Voor de rest heb ik een vrij goede ervaring met de Steam link, en als ik niet op het grote scherm hoef te spelen kan mijn vriendin gemakkelijk zelf de games vanaf haar pc streamen zonder een kabel te hoeven omprikken of op de pc aan te geven welke uitgang primair moet zijn voor het spel.
Steam Link ondersteunt maximaal 1080P trouwens :O
SteamOS is een beetje een doodgeboren kind geweest. Het leek veelbelovend tot het moment dat de eerste Steam Machines op de markt kwamen voor de prijs van reguliere zelfbouw + een premium afhankelijk van het merk met Alienware bovenaan in de lijst. Meerprijs zonder meerwaarde op basis van een gratis OS. Het heeft helemaal niets met Windows 8 te maken. Je zou nog eerder kunnen verdedigen dat Alienware zélf ervoor heeft gezorgd dat Steam Machines niet aantrekkelijk waren.

Windows 8 wilde niemand echt hebben omdat het een bizarre samentrekking was van desktop en touch. Dat heeft met gaming nul komma nul te maken. DX12 was toen nog niet eens uit en werd nergens benut.

Alienware lult zichzelf rijk met veel te dure apparaten waar Windows op draait verder is dit een inhoudsloos bericht dat de plank finaal misslaat, met als doel Valve een hak te zetten.

Valve is ondertussen al een poosje bezig met VR en is daar behoorlijk succesvol. This ship has sailed.... en dat was in 2015 al zo.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 november 2016 15:40]

Voor een doodgeboren kind vertoont het toch iets teveel tekenen van leven: Het wordt echt door mensen gebruikt en geïnstalleerd en als je het artikel dat Tweakers citeert hier leest, dan lees je dat Alienware honderden tot duizenden Steam Machines per maand verkoopt. Natuurlijk zijn dat geen cijfers waarmee je Windows of de gevestigde spelcomputers van de troon stoot, maar het doodgeboren noemen is het andere uiterste. En alle demonstratiecomputers op de Steam Developer days draaiden SteamOS (bron: https://www.patreon.com/posts/steam-dev-days-7090363), lijkt me een duidelijke hint.
Ik ben daar nu wel mee aan het experimenteren, en ik zou werkelijk niet weten welke meerwaarde steam os daarin heeft. In Windows heb je ook gewoon de steam os mode zitten, dus de console ervaring kan je ook gewoon in Windows krijgen.
Precies, ik heb (wel) een dedicated gaming pc voor puur (99,99%) gebruik met Steam. Als je via Big Picture je machine uitzet, start ie de volgende keer vanzelf in Big Picture op. Ik heb 'm al eens een week in de woonkamer aan de TV gehangen, werkt fantastisch (behalve dan het niet draadloos zijn van de controller, zie dongle-discussie hierboven ;) ).

Toen de Steam Machines werden geintroduceerd dacht ik ook "Goh, gaaf! PC gaming op de console-manier". Maar in de praktijk belemmer je jezelf dus met OS en hardware. Je kunt net zo makkelijk zelf een kleine case kopen/bouwen en daar je eigen 'Steam Machine' van maken, die dan als added bonus nog gewoon volledig Windows10 op je TV kan draaien.

Dit is een product in de 'goed idee, er is alleen geen probleem dat het oplost'-markt.
Er is ook gewoon een vinkje die je aan kunt zetten (start Steam in Big Picture mode :) )
I know :) Mijn punt was, als je alleen maar Steam gebruikt op een game-pc, hoef je niet eens een instelling te veranderen, maar pakt ie dat vanzelf mee. D.w.z. dat Big Picture zichzelf al klaarzet voor 'console-achtig' gebruik zodra je dat wilt. Daarom zie ik weinig markt voor de Steam Machines, en denk ik bovenal dat het fenomeen een beetje zijn eigen markt zou kannibaliseren.
SteamOS was ook wel een heel grote gok. Het is alsnog indrukwekkend hoe snel Linux-support van de grond is gekomen maar het is lastig om consumenten mee te krijgen in zo'n grote stap. Het beperkte succes van Big Picture Mode laat al zien dat er weinig PC gamers zijn die een dedicated gaming pc hebben die de rol van een console inneemt.
De reden waarom ze gamers nog niet meegekregen hebben is IMO het aanbod van A tittels, deze blijven achter t.o.v. PC games en Console Games.
Ik ben benieuwd hoe de game wereld er uit ziet zodra het aantal A tittels min of meer gelijkgetrokken is.
Het was niet direct een gok. Samsung levert Windows Phones ondanks dat ze voor geen meter verkopen. Houdt niet alleen Samsung scherp maar ook Google. Er zijn alternatieven.

In de zaken wereld is dit heel normaal. Klassiek voorbeeld is het transport bedrijf met allemaal Volvo's. Komt de Volvo dealer langs om de levering van nieuwe trucks te bespreken, staan er op eens een paar Scania's "Even testen" zegt de eigenaar tegen de verkoper. En de verkoper snapt het, de klant is loyaal maar niet gebonden.

Alleen in MS shops is dit anders. Daar komt de verkoper van MS langs, ziet niets dan MS producten en gooit 10% op de prijs.

Spel fabrikanten en Steam hebben niets tegen MS maar MS vergeet af en toe wel dat de game wereld belangrijk is. Of dacht je dat MS directX 12 en dergelijke gepushed had als SteamOS er niet was? Ze waren even ingeslapen. Gebeurd bij MS heel vaak en dan moet de markt even laten weten dat er alternatieven zijn.
Scheve vergelijking Samsung werd verplicht Windows Phones te leveren door MS, Microsoft beschikt over een aantal patenten met betrekking tot Android. Dus hebben ze Samsung en een aantal andere gedwongen om Windows Phones te maken met dreiging van rechtszaken. (Microsoft had op dat moment al een aantal rechtszaken omtrent die patenten gewonnen dus een aantal fabrikanten ging gewillig Windows Phones produceren)
steamos was geen gok, het was een behoorlijke miskoop,
SteamOS is in de eerste plaats een stok om Microsoft mee te bedreigen. Valve was (is?) bang om onder de voet te worden gelopen door Microsoft. Aangezien MS controle heeft over het Windows-platform is dat een ongelijke strijd. Valve heeft geprobeerd om dat voordeel uit te schakelen door zelf een platform te beginnen. Dat maakt ze niet alleen onafhankelijk van MS, ze zijn nu zelfs een concurrent. Dat is andere koek want op games gebied is Valve weer zo groot dat MS het zich niet kan permitteren om Valve te negeren.
Zo zitten die bedrijven tegen wil en dank aan elkaar vast. Als de een het te moeilijk maakt voor de ander dan bedreigen ze ook hun eigen markt.

Als Valve aangeeft er mee te stoppen dan zijn ze hun mooie onderhandlingspositie kwijt. SteamOS hoeft het niet te winnen van Windows zolang het maar net groot genoeg blijft dat het een realistische bedreiging is. SteamOS heeft nu 2% marktaandeel. Dat is niet veel maar wel het bewijs dat het systeem werkt. Als Valve zou besluiten om miljarden uit te geven om dit platform te promoten boven Windows dan zou het een succes kunnen worden. Dat is genoeg om eenzijdige chantage te voorkomen.

SteamOS heeft nog steeds een rol te vervullen als "plan B". Zie het als een verzekering, een verzekering kost ook meestal meer geld dan het oplevert, maar als je de verzekering nodig hebt dan is het heel fijn om er eentje te hebben. Je betaalt iedere maand een klein bedrag voor de zekerheid dat je een onstnappingsmogelijkheid hebt als alles helemaal fout gaat.
steamos was geen gok, het was een behoorlijke miskoop, en eigenlijk vooral omdat valve zelf ook wel weet dat gamen onder non-windows een behoorlijke 'grap' is zelfs als je op steam kijkt zie je de oudere games die onder windows genoeg hebben aan 2ghz core2 duo en 1gb ram... maar onder steamos/linux een core i processor of amd FX cpu nodig hebben vaak met minimaal 2 (of zelfs 4) GB ram...

of het door slechte ports komt, of omdat men toch vooral veel moeite heeft met het zoeken naar D3D alternatieven, ik durf het niet te zeggen..

maar 1 ding is wel duidelijk, valve investeerd niet genoeg in linux gaming, (en dan vooral in game-engines, om een steam machine te overwegen, en dat is jammer want steamOS zou echt wel een UPS kunnen zijn.
De game eisen worden gelijk getrokken met de minimale steamOS systeemeisen.
Memory: 4GB or more RAM
Je kunt wel zeggend dat een game in Windows 512MB als minimale eis dit in steamOS ook heeft. Maar steamOS heeft al als eis =>4GB. Dan is het niet verstandig om te zeggen dat een game op minder dan 4GB draait op steamOS. Maar dan loopt Valve het risico dat mensen op systemen met minder dan 4GB RAM gaan gebruiken en gaan klagen over de performance.

De 4GB zijn nodig om alle toekomstige games goed te laten draaien.

Er zijn ook games die een eis van 512MB hebben maar Windows 10 heeft minimaal 1/2GB RAM (2GB 64Bit) nodig. Dan klopt in combinatie met Windows 10 de 512MB niet meer.
dat gamen onder non-windows een behoorlijke 'grap' is
Ik ben blij dat mijn 3+ jaar als Linux-only gamer jou amuseert... 8)7
zelfs als je op steam kijkt zie je de oudere games die onder windows genoeg hebben aan 2ghz core2 duo en 1gb ram... maar onder steamos/linux een core i processor of amd FX cpu nodig hebben vaak met minimaal 2 (of zelfs 4) GB ram...

of het door slechte ports komt, of omdat men toch vooral veel moeite heeft met het zoeken naar D3D alternatieven, ik durf het niet te zeggen..
Je noemt geen specifieke titels dus ik weet niet precies over welke games je het hebt, maar dit fenomeen is mij vooral bekend van "ports" die gedaan zijn door Virtual Programming. Zij gebruiken een techniek genaamd eON die (naar hun eigen zeggen niet) gebaseerd is op Wine en daarmee dus een hoop overhead introduceerd. Dit leidt tot slechtere prestaties en hogere hardware requirements.

Ook heb ik wat jij beschrijft wel gezien bij ports die wel native gedaan zijn naar Linux/SteamOS, bijvoorbeeld Knights of the Old Republic. Dit was volgens Aspyr, de studio die de game geport heeft, niet zozeer dat de port echt hogere hardware requirements heeft maar meer dat zij gewoon geen toegang hadden tot de oudere hardware om mee te testen. De system requirements voor Linux/SteamOS die ze dus uiteindelijk hebben gepubliceerd zijn van het minimale testsysteem dat zij tot hun beschikking hadden.
maar 1 ding is wel duidelijk, valve investeerd niet genoeg in linux gaming, (en dan vooral in game-engines, om een steam machine te overwegen, en dat is jammer want steamOS zou echt wel een UPS kunnen zijn.
Ik ben dat slechts gedeeltelijk met je eens. Valve heeft inderdaad niet zijn volledige gewicht inclusief geld en marketing achter de Steam Machines gegooit en waarschijnlijk mede daarom zijn deze dus geen succces geworden. Ze nemen cross-platform gaming echter wel serieus getuige het feit dat hun Source 2 engine van de grond af aan is opgebouwd om ook op Linux te werken en dat ze inmiddels ook bezig zijn om OSVR/SteamVR te porten naar Vulkan zodat VR ook naar Linux kan komen. Ook werken ze nauw samen met NVidia en AMD om de performance van hun drivers onder Linux te verbeteren en hadden ze een leidende rol bij de ontwikkeling van de Vulkan API.

Het lijkt er dus op alsof Valve vooral dat wil promoten wat ze zelf maken. Dat is dus vooral de software kant van het verhaal, plus de Steam Controller en de Steam Link. De Steam Machines werden gemaakt in overleg met partners en die partners zijn daarna qua marketing een beetje aan hun lot overgelaten. Ik kan me goed voorstellen dat een bedrijf als Alienware niet goed weet hoe ze een "console" moeten marketen waarop niet de laatste triple-A games draaien die mensen normaal gesproken op een console draaien, zoals GTA5, Battlefield of Call of Duty. Dat bij de introductie van de Steam Machines SteamOS ook nog eens in beta was (en dat is het volgens mij nog steeds) heeft vast ook niet geholpen.
Ik dacht dat SteamOS nog steeds in Beta was en er nog geen officiele Steam Machines op de markt waren en alleen maar aangekondigd waren... blijkt dat het al een jaar uit is :p

Misschien is die hele onzeker/onduidelijkheid er ook een oorzaak van.
Niet bepaald, ze worden al een tijdje aangeboden op de Steam store zelf. Het punt is alleen dat Steam OS gewoon een debian image is met Steam vooraf geïnstalleerd. Nét geen volwaardige PC en nét geen volwaardige console gemak. Daar komt bij dat geïnteresseerden sowieso al een dikke bak hebben staan die ze net zo makkelijk met een stream (lees: ook een Steam product) op hun televisie kunnen krijgen. Daar gaan ze geen hardware voor kopen die ver boven de zelfbouw prijs zit.
Waarom zou je op PC hardware gaan beperken. Windows 10 kost tegenwoordig niet meer dan een paar tientjes. Dan heb het OS waar 99,99% van alle games speelbaar zijn.
"Linux is the future of gaming for gamers on the client as well, because, besides Microsoft moving to a more locked-in style of computing, "Open systems were advancing much faster. The old console guys are not competitive, and there's huge tension in proprietary systems." For example, Newell said, "It took us six months to get one update through the Apple store. Closed systems are at odds with the evolution of gaming."
source: zdnet.com
Waarom zou je als consument nu beperken tot een platform was niet volwassen is (op gebied van gaming). Dat het voor ontwikkelaars en platform houders beter kan op een echt open platform is goed mogelijk. Ik ontwikkel niet, ik speel games.
Beetje een rare vergelijking tussen PC Gaming en VR. 40 jaar geleden was PC gaming non existant. Dat begon 30 jaar geleden pas net een beetje. VR is mijlen verder dan PC gaming 40 jaar geleden. Als je het al ergens mee wilt vergelijken, dan moet moet je naar de 3D videokaarten kijken, en dus naar de introductie van de VooDoo 3DFX. Dat is 20 jaar geleden. Maar zoals gezegd, de hele vergelijking is onzinnig.
Text-based mini-computer games waren er 40 jaar geleden wel (bv: https://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure) maar dat is idd geen vergelijking met hedendaagse post 3DFX games.
Dat was ook geen PC. De eerste PC verscheen ergens begin jaren 80.
*Als hem wordt gevraagd wat zijn mening is over virtual reality, zegt Azor dat het nog in zijn kinderschoenen staat. "Het spul wordt pas sinds eerder dit jaar geleverd. Pc-gaming heeft er veertig jaar over gedaan om te komen waar het nu is. Ik denk dat vr er zo lang over zal doen, maar we zijn pas op dag één."*

Met deze man deel ik mijn visie! Ik ben heel erg anti VR (het is meer de hype omheen waaraan ik mij irriteer dan VR zelf). Ik ben ook benieuwd wanneer die bubbel gaat klappen. Ik zie voor VR een grote toekomst maar buiten games om (zoals psycho-educatie of angsttherapieën). Net als beetje dan 3D gehype op TV/Films. Het is leuk voor 1x in de zoveel tijd, maar in het dagelijkse en intensieve gamen heeft het gewoon geen plaats. Ik hoop dat ontwikkelaars het als gimmick blijven zien.
Die mening staat haaks op mijn mening en ervaring. Ik heb sinds 13 Oktober een PS VR in huis. Ondanks dat het niet perfect is, en ondanks dat de games nog niet het niveau hebben van een niet VR AAA titel, en ondanks dat ze relatief duur zijn... Het is een ongelofelijke ervaring. VR staat nog in de kinderschoenen, maar het is echt een gamechanger. Ik game al 35 jaar, en ben te oud om me nog te laten hypen, echt dit is de grootste stap in gaming sinds de VooDoo 3Dfx. Misschien nog wel groter. Ik heb sinds ik mijn PS VR heb, nauwelijks nog een plat spel gespeeld.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True