Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: ttb_82

De Smach Z, een handheldconsole met pc-hardware, staat opnieuw op Kickstarter. In 2015 poogden de bedenkers al eens geld op te halen door crowdfunding, maar dat mislukte. Na het vinden van investeerders en het maken van een nieuw prototype, lijkt het nu wel te slagen.

Met de nieuwe crowdfundingcampagne willen de bedenkers van de Smach Z een bedrag van 250.000 euro ophalen. Op het moment van schrijven is dat al bijna binnen. De campagne die in 2015 gevoerd werd, had 900.000 euro op moeten leveren. Toen vervolgens bleek dat dit bedrag niet gehaald zou worden, werd de campagne stopgezet. Volgens het team mislukte de campagne omdat de marketing niet goed was geregeld en omdat er onduidelijkheid bestond over de te gebruiken soc van AMD. De bedenkers zijn daarna verder gegaan met hun project en hebben investeerders gevonden die een deel van de kosten op zich nemen.

In de nieuwe campagne geeft het team meer details over de hardware. De Smach Z krijgt een AMD Merlin Falcon RX-421BD-soc. Deze chip van AMD, die uit 2015 stamt, is gemaakt voor embedded toepassingen. Het betreft een 28nm-soc op basis van de Carrizo-architectuur met vier cores op 2,1GHz. De geïntegreerde gpu is een Radeon R7 met 512 shaders op 800MHz.

Volgens de makers is de hardware in staat om veel relatief nieuwe games op 720p-resolutie met medium-instellingen te spelen met 25 tot 35fps. De accu zou goed moeten zijn voor vijf uur gamen. De handheld wordt gemaakt op basis van het modulaire Clickarm-platform van ImasD. Dat moet het voor gebruikers mogelijk maken om zelf met modules het werkgeheugen, de opslag en de soc te upgraden. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, is nog niet duidelijk.

Prototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsolePrototypes en details van Smach Z-handheldconsole

Aan weerszijden van de handheld worden 'Z-Pads' geplaatst, die haptische feedback bieden en doen denken aan de Steam Controller. Het apparaat gaat SteamOS draaien en zal werken in combinatie met alle games die beschikbaar zijn voor Linux op Steam.

Hoewel het streefbedrag met 250.000 euro veel lager is dan bij de eerste crowdfundingcampagne, zijn er tal van stretch goals. Haalt het project 300.000 euro op, dan krijgt de handheld een 1080p-scherm in plaats van een lcd met 720p-resolutie. Windows 10-ondersteuning komt er als er 350.000 euro wordt opgehaald en bij een half miljoen euro volgt ondersteuning voor emulators. Kodi-support wordt een mogelijkheid bij een bedrag van zes ton. De stretch goals lopen door tot 3,5 miljoen euro, vanaf dat bedrag claimen de makers dat het apparaat een belfunctie krijgt en dualboot zal draaien met Android naast Linux of Windows 10.

Als alles volgens plan verloopt, krijgen geïnteresseerden die 299 euro toezeggen in april 2017 een exemplaar van de Smach Z. Voor een pledge van 499 euro krijgen backers de Smach Z Pro, die 8GB ram, 128GB opslagruimte, een frontcamera en 4g-connectiviteit biedt. Volgens de makers van de Smach Z zal de uiteindelijke winkelprijs hoger worden, al geven ze daarover geen details.

De bedenkers zeggen nog een half jaar nodig te hebben om de definitieve versie van de handheld te maken. Er wordt nog gewerkt aan de formfactor, naast het implementeren van de hardware en het koelsysteem. Er zijn al prototypes van de Smach Z en in februari 2017 moeten de eerste productiesystemen klaar zijn. Vanaf april zouden die dan naar de backers van het project gezonden moeten worden. Een grootschalige release op de markt is volgens de plannen op zijn vroegst in december 2017 mogelijk.

Oorspronkelijk stond de handheld bekend als de Steamboy. Later werd de naam aangepast naar Smach Zero en gemikt op een release eind 2016. Nadat de eerste crowdfundingcampagne mislukte, werd de release uitgesteld naar 2017. Het team toonde zijn meest recente prototype op de GamesCom-beurs afgelopen september.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik zou afraden te backen, deze reddit user legt het goed uit:
This is a scam, get out before the thing finalizes. The same people, ImasD, have produced several other projects that have resulted in lawsuits and a 116k indiegogo campaign that didn't ship.
They originally tried to call this product the "SteamBoy" until Valve caught wind of it last year. They cancelled the previous kickstarter because 900k was too low a goal (though the current campaign is for 250k). Speculation was that they weren't going to be able to provide the required working prototype for hardware kickstarters.
http://www.slashgear.com/...arter-cancelled-21419354/
Take a look at that, they literally cut up a steam controller for the prototype. They even say in the comments section that they are going to show up in steam as a steam controller. Valve just announced that they would support PS4 and other controllers in the future, but why would Valve help people they had to sic their lawyers on? Most likely they chose their own linux distro so they could easily spoof themselves as the Steam Controller to Steam. This will only work until Valve decides they are tired of knockoffs and they implement a handshake.
http://imgur.com/a/kHRsZ
http://imgur.com/a/s8DmU
As for ImasD's previous projects:
In 2015 they tried to release ClickARM, clone of Google's Project Ara - no affiliation with ARM the chip manufacturer... they had to refund all preorders after they got sued by ARM.
http://www.modularandroid...ayed-due-to-patent-issues
They had another project based on ClickARM called PuzzlePhone. It hasn't shipped, is out of money and is refusing to issue refunds. They had raised 116k in flexible funding on indiegogo. http://www.puzzlephone.co...ate-but-coming-episode-i/
https://www.indiegogo.com...ible-android-smartphone#/
Back in 2011 they managed to prevail when Apple sued them over producing iPad knockoffs. This is referenced in an aside in an interview they did with Tom's Hardware (2nd link) http://www.reuters.com/ar...ain-idUSTRE7A16TZ20111102
http://www.tomshardware.c...ed-kickstarter,30821.html
bron: https://www.reddit.com/r/...ck_on_kickstarter/d8yfhhx
Op kickstarter is hierop gereageerd door het Smach Team zelf, en lijkt veel van deze beschuldigingen te weerleggen. Als we dan toch gaan copy pasten, dan doe ik even mee...
- “The same people, ImasD, have produced several other projects that have resulted in lawsuits and a 116k indiegogo campaign that didn't ship.” -> First of all, ImasD is a hardware manufacturer that it’s not responsable for the projects that we work for third parties. If for example SMACH Team is a scam they are not responsible of it, they just create the hardware. About the lawsuits, you have to specify which ones, of course when you work on a patent market hardware you enter in conflict with other companies that can sue you but this doesn’t mean that they are something wrong. Nintendo has been in many involved in many lawsuits that some of them they have won and some of them not. So this is something that has nothing to be with SMACH Z project being a scam.
- “They originally tried to call this product the "SteamBoy" until Valve caught wind of it last year.”: Yes, the first project name was SteamBoy, as the Wii was called Revolution before, it’ was just a provisional name to convey the product concept, it was clear for us that we couldn’t use the word “Steam” on the name.
- “They cancelled the previous kickstarter because 900k was too low a goal”: We cancelled for the reasons that we explained in the project update, not because 900k was too low.
- “Speculation was that they weren't going to be able to provide the required working prototype for hardware kickstarters.”: It was not a speculation, it’s exactly what we announced in our closing updated on the previous campaign, we hadn’t a case prototype, now we have it.
- “They even say in the comments section that they are going to show up in steam as a steam controller…Most likely they chose their own linux distro so they could easily spoof themselves as the Steam Controller to Steam.” Sorry if this information was not clear enough: The controller will work exactly the same way that the Steam controller and it will be able to configure it the same way BUT the configuration tool won’t be the official Steam tool if SMACH Z is not approved as a official Steam Machine. We’d use an open source source tool. Valve is aware of that. The same with the Linux distribution. While our plan was to use Steam OS we can’t for the moment, as we’re not a official Steam Machine. Valve will wait for the project to become a final product to make a decision if we can become a official Steam Machine or not.
- “In 2015 they tried to release ClickARM, clone of Google's Project Ara - no affiliation with ARM the chip manufacturer... they had to refund all preorders after they got sued by ARM.” Have you even read the link that you have posted? 1) The ClickARM device was announced before Google’s Project Ara. The ARM sue referred in the link is related to the clickARM name conflict with ARM name, not the technology. The refund was offered by ImasD until resolving the issue to avoid additional waiting to clients, for what I know they weren’t forced to do any refund and indeed they resolved the issued with ARM being able to continue using the name ClickARM, which is an ImasD patented technology.
- “They had another project based on ClickARM called PuzzlePhone”: PuzzlePhone it’s not a ImasD project, the PuzzlePhone company (a Finn company) is using ClickARM technology, as many other companies can use it, but ImasD is not responsible of what PuzzlePhone team does on Indiegogo with the funds.
- “Apple sued them over producing iPad knockoffs”: Yes, Apple sue Imasd and ImasD won. Where is the problem? Actually, it’s a very positive achievement of ImasD. Apple wanted to eliminate competition when they released the iPad, delaying ImasD product commercialisation, then ImasD sued Apple for the damages.
bron: https://www.kickstarter.c...ndheld-gaming-pc/comments

Zelf denk ik nog niet dat dit een scam is. Ze hebben een werkend prototype laten zien op gamescom, en op zich is het qua hardware haalbaar lijkt me. De hitte afvoer wordt wel een ding. Zelf ben ik backer 40 en wie weet over een maand nog steeds ;)

[Reactie gewijzigd door ttb_82 op 19 oktober 2016 17:24]

Ik denk ook niet direct aan een scam, maar het is wel belangrijk skeptisch te zijn met zulke kickstarters.
Ik denk niet dat het bedrijf competent genoeg is om dit product op de markt te brengen voor het gevraagde bedrag.
Ik heb het team ook op de Gamescom ontmoet. Erg aardig en volgens mij zijn ze niet opzettelijk de boel aan het oplichten maar zijn ze gewoon erg optimistisch en kwamen niet direct over alsof ze precies wisten wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb het hele proces ook gevolgd bij de Open-Pandora en de nieuwe Pyra en daar zie je toch dat er nog een heel groot verschil is tussen een paar prototypes maken en massa-productie. Ook bij de GPD-Win zie je dat het hitte probleem helemaal niet makkelijk op te lossen is maar het is ook niet onrealistisch dat ze dat wel lukt. En dit soort "kleine" problemen zullen ze nog heel veel gaan krijgen.
Dus ik hoop zeer dat het allemaal gaat lukken, maar ik denk dat met de huidige ervaring van het team en het gelimiteerde budget van minimaal 250k je een grote kans hebt op het falen van het project. Hoe meer geld wordt opgehaald hoe meer ruimte ze hebben om problemen op te vangen, maar zelf geven ze aan dat ze het meer 250k al kunnen (ik zou 1 miljoen al een stuk realistischer vinden).
Als ik het proces van de Pyra mee krijg (en dat is best transparant, iedereen die wilt kan helpen) is het nog steeds lastig om een compleet product te maken (en dat is na 3 massa productie runs) en het product is nog niet eens zo complex als deze.
Als een chinees bedrijf het hele apparaat zou produceren met kant en klare producten gebruikt zou de prijs en productietijd nog realistisch zijn. Maar als je het zelf maakt en met kleine oplages werkt (en de daarbij behorende prijzen hebt) is het starten van massa productie binnen 6 maanden voor een 300euro echt optimistisch.
Kijk naar alle commerciële producten die je kunt krijgen voor 299euro (dat is trouwens inclusief de kickstarter kosten, dus bedrag valt lager uit) zoals bijvoorbeeld een ipad-mini, xbox-one dan klinkt het helemaal niet zo redelijk dat iemand een draagbare high-end console kan bouwen voor een prijs die vergelijkbaar of zelfs lager ligt dan deze producten van grote bedrijven.
Goede informatie. Het las voor mij al als vapourware of iets dergelijks, maar deze aanbieder zou ik nergens meer voor backen. Sowieso zijn grote hardwareprojecten als deze naar mijn mening niet geschikt voor Kickstarter/Indiegogo campagnes, gezien de complexe problemen die bij het fabriceren van apparatuur komt kijken.

De relatief lage bedragen die worden genoemd voor de stretch goals lezen naar mijn mening ook niet realistisch - 50000 euro voor toevoegen van Windows ondersteuning en dan een soortgelijk bedrag voor Kodi ondersteuning? Als Linux EN Windows er al op draaien lijkt me dat dit reeds mogelijk is.
Dat vond ik ook vreemd, een half miljoen voor emulator support en bij 6 ton Kodi support dus Kodi support kost een ton maar een upgrade van 720 naar 1080p kost slechts 50.000 euro?

Als er iets toch multi-platform is is het Kodi wel. Als SteamOS op dat ding draait draait Kodi heus ook wel.
Auteur van het artikel, misschien handig om ook deze background informatie over de developers te vermelden....
Dat is een 15 watt SOC. Have fun dat passief te koelen.

De enige x86 handheld die wel een kans van slagen heeft, de GPD Win, heeft een SOC met veel lager verbruik en zelfs die moet aan de fan om te koelen.

De finale versie zal een Atom X7-z8700 bevatten, prototypes varieren van een z8750 (Zijn ze vanaf gestapt wegens een gebrek aan stabiliteit) en Z8550 (Welke mindere specs heeft en vooral als devkit wordt gezien)

Toch valt er genoeg te gamen op een GPD Win:

Call of Duty 4: https://www.youtube.com/watch?v=8Kv0Ux8jyPQ
Skyrim: https://www.youtube.com/watch?v=xNxbM8ZGJwA
Devil May Cry 5: https://www.youtube.com/watch?v=4Xg-NTyZP14
Zelfs Doom 2016: https://www.youtube.com/watch?v=O0rMasbclME

Meer videos: https://www.youtube.com/channel/UCt-jwZf54wt2UGCOW84iVKQ, https://www.youtube.com/channel/UCgqMXdtCozqBAtRUlb84IJg
Ook alles van de voorgaande Bay Trail tablets zou moeten draaien, en een stuk beter zelfs:
https://www.youtube.com/w...oXr2tOd5r2SCf_yw_0RxVrC2K

Eigenlijk het merendeel van de PS360 generatie (en misschien zelfs Overwatch) zou met wat passen en meten speelbaar moeten zijn, en dat is voor een on-the-go handheld waarom het zon geliefd apparaat maakt.
ik had gehoopt dat microsoft met een met een xbox handheld zou komen op basis van x86 en xboxlive kan je gewoon door spelen in de trein, slaap kamer, of waar dan ook... tuurlijk zijn de graphics dan niet vergelijkbaar maar dat is ook nooit haal baar! het zou voor mijn een prima toevoeging aan de xbox zijn geweest als dat er zou komen!
De GPD Win tracht dat gat op te vullen :) Communicatief schaaft er nog wat aan en het is ook niet geheel duidelijk wat de leverbaarheid is bij resellers, maar het idee alleen al dat je Bioshock 1/2/3 gewoon op dit ding kan spelen.. :9~

En GPD heeft met zijn XD bewezen een prima game handheld te kunnen maken.

Nee, de Win mag wat mij betreft heel groot worden binnen het mobiele gamen. Veel betere visuals dan Android handhelds en het voordeel dat een enorme bibliotheek (Fear 1/2/3 anyone?) erop zal draaien. Misschien niet native 720p, maar door het 5 inch scherm is het minder erg als de resolutie lager zal liggen.

Ik hoop ook stiekem dat Tweakers deze reviewt, desnoods als .geek :)
Ze schijnen een copper foam heat sink te willen gebruiken, voor 15watt zou 1cm van dat materiaal genoeg moeten zijn. Hoewel je dan wel (passieve) airflow nodig hebt...
Gezien hun vorige KS en hun aanpak hou ik mij gereserveerd. 15 watts op een copper foam heat sink zal echt niet al die hitte af kunnen voeren. Bovendien is het apparaat nog echt toekomst muziek, dat terwijl er alternatieven om de hoek liggen :)
Kun je hier nou ook een muis en toetsenbord op aansluiten? Alleen de controller gebruiken zou heel veel games onrecht aandoen 8)7

CS:go met controller wil je toch niet...
Ik heb pas Portal 1 en 2 uitgespeeld met een Steam Controller op mijn Steam Link. Na een tijdje had ik niet eens meer door dat ik niet met een toetsenbord en muis zat te spelen.
Muis en toetsenbord aansluiten via usb is mogelijk met een usb-hub. Een scherm aansluiten moet ook kunnen, want er zit hdmi-out op.
Er zit bluetooth op dus een draadloze set zou ook moeten werken lijkt me. Maar een toetsenbord/muis en monitor hangen aan een draagbare spelcomputer is ook weer zoiets, als je dat wilt kun je misschien beter een laptop kopen. Natuurlijk handig, maar is niet het primaire doel van het apparaat.
CS:GO met een controller is wel grappig hoor. Je gaat er niet competetief mee zijn op het niveau wat je normaal met je keyboard en muis haalt, maar om even een deathmatch te doen geeft het toch wel voldoening als je beter met een controller speelt dan mensen in je deathmatch server met kb/m :P
ik zie geen toekomst hiervoor....dit concurreert toch veel te veel met smartphones!? waarom dit extra uitgeven als je volgend jaar met een Galaxy S8 net zo snel bent....
Veel succes om je steam library op je Galaxy S8 aan de praat te krijgen.
Veel succes om je steam library op steamOS te spelen 8)7
Zowat mijn hele library is op Linux/SteamOS.

[Reactie gewijzigd door JopV op 19 oktober 2016 23:45]

En als de steam spellen die je hebt niet officieel beschikbaar zijn voor linux kun je een deel alsnog gewoon spelen door steam te installeren via wine. Je kunt daarnaast ook via NoMachine je spellen streamen naar linux/windows/android/ios, heb je natuurlijk nog steeds een degelijke controller nodig.
http://store.steampowered...t_by=_ASC&os=linux&page=1

Al redelijk wat games worden ondersteund, het aanbod serieuze games op SteamOS is beter dan Android vind ik.
Ik heb zo'n 100 spellen die keurig netjes draaien onder Linux in combinatie met een Steam controller. Nee, niet ieder spel draait onder Linux, maar dat betekent niet dat er niets te krijgen is. Counter-Strike GO, Rocket League, ARK, Insurgency en nog veel meer spellen draaien keurig netjes op SteamOS met een controller. Niet alle spellen draaien op die manier, maar het worden er steeds meer.
Mijn Steam library bevat _alleen_ titels die linux/steamOS compatible zijn.
SteamOS draait al over de 3000 games. Wie weet wat Steam over een jaar of 5 voor elkaar heeft als ze Linux blijven pushen
Wat dacht je van streamen vanaf je pc naar dat device.
Dat kan ook naar je telefoon, dus dan is de meerwaarde nog steeds ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 19 oktober 2016 17:18]

Mogelijk omdat daar geen SteamOS op draait?
Is maar een kleinigheidje.
En oja, er zitten ook nog wat controllers op.
x86 ondersteuning? Bijvoorbeeld Skyrim spelen op een handheld? Of The Witcher 3, of Battlefield 1 omdat het kan (zal niet lekker lopen echter).

Dit kan niet met een S8 of iets dergelijks omdat deze nog steeds op ARM gebaseerd zijn.
"Nog"? Steeds meer gaat op ARM gebaseerd worden, omdat dat efficiënter is.
Minder explosiegevaar?


Ik snap alleen niet waarom al die handhelds niet een design hebben zoals een normale controller waarbij de muizen van je hand rusten op een stukje wat uit steekt. Zit het scherm voor je ook meteen wat hoger dan je handen. Soort van xbox controller maar dan een stuk breder omdat er een scherm in het midden zit. Lijkt mij toch een stuk comfortabeler dan het PSP design.
Omdat het dan totaal niet meer in een broek- of binnenzak te stoppen is.
Het grootste probleem van mobiel gamen is het ecosysteem. Er zijn nu eenmaal niet zo veel hoogwaardige games op de smartphone. Terwijl dit de meeste linux games op steam prima kan spelen. Inmiddels is dat al een redelijk aantal. En oude pc games kan je ook nog via wine draaiende krijgen dus met een beetje know how zijn de mogelijkheden best wel groot. Specs zijn niet alles.
Samen met de moonlight app + een goedkope android gamepad met houder gebruik ik liever mijn smartphone inderdaad. werkt prima.

Zit nu net te denken, zouden er phone houders zijn voor de steamcontroller? dat zou nog beter zijn aangezien mijn gamepc in de woonkamer staat.
Dan kan je natuurlijk enkel spelen als je thuis bent, niet op de train/tram/bus.
Zover ik weet werkt Moonlight streaming ook via het internet.
Als je een VPN opzet, wat al kan met een degelijke router of port-forwarding goed instelt, kun je vanaf het internet gewoon naar je huis verbinden.
Klopt inderdaad, totaal niet aan onze OV medemensen gedacht toen ik dit zei of andere niet-thuis situaties.
Een handconsole speelt zoveel aangenamer dan een gsm.
Touchscreens sucken als controller. Geef mij maar goeie, stevige, responsieve knoppen.

En die speciale opzetstukken om aan een gsm te hangen om er toch een controller aan te kunnen hangen vind ik nog onhandiger. Dat is gewoon niet ergonomisch.

Ook, als ik aan het spelen ben, wil ik niet dat mijn spel onderbroken wordt omdat mijn gsm gaat. Als mijn GSM gaat wil ik zelf beslissen of ik stop met spelen en opneem; of gewoon zonder enige onderbreking verder speel en mijn gsm negeer.

En tenslotte, een handheld console kan zich volledig concentreren op het spel dat ik speel. Mijn GSM moet in de achtergrond nog een heleboel andere dingen doen.
let wel op....het apparaat is ook een telefoon! ;-)
enkel als ze de stretch goal halen, hé. :-P
De winkelprijs zal nog hoger liggen... Sorry hoor, maar een handheld moet wel écht fantastisch zijn, voordat je prijzen gaat betalen die boven de prijs van een XOne en PS4 liggen.
Het probleem van z'n apparaat tegen over andere handhelds is dat z'n apparaat meteen winst moet opleveren voor de fabrikant, terwijl bij de nintendo 3ds of psvita, Sony en Nintendo een percentage per verkochte game krijgen. Plus het apparaat word in veel kleinere toelages geproduceerd, wat betekend dat de fabrikant veel lagere kortingen krijgt op de onderdelen.
ik had gehoopt dat microsoft met een met een xbox handheld zou komen op basis van x86 en xboxlive kan je gewoon door spelen in de trein, slaap kamer, of waar dan ook... tuurlijk zijn de graphics dan niet vergelijkbaar maar dat is ook nooit haal baar! het zou voor mijn een prima toevoeging aan de xbox zijn geweest als dat er zou komen!!!en dat ie dan ook als controller te gebruiken is !

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 19 oktober 2016 14:39]

Handhelds maken is niet meer lucratief voor Microsoft en ook Sony. Z'n apparaten promoten en ondersteunen kost veel geld, terwijl de markt heel voor handhelds gekrimpt is door de aanwezigheid van smartphones en tablets. Het is theorie wel mogelijk om met 4G je xbox of ps4 te streamen naar een windows tablet of laptop onderweg. Maar dat zal wel veel data kosten.
nee maar wat ik bedoel te zeggen is, dat het niet als een hand-held hoeft gezien te worden...

maar als een verleng stuk van je console, zo dat je dus een lite versie van je console je in broekzak of tas hebt zitten... en dat je dus met xboxlive en de cloud gegevens door kans gamen waar je thuis was gebleven... dus eigenlijk geen hand-held maar een verlengstuk van je console met mindere graphics...
Ik begrijp wat je bedoelt, maar z'n apparaat heeft z'n eigen dure hardware nodig om de game zelfstandig te draaien en moeten ontwikkelaars het apparaat ondersteunen. Of je laat je xbox het werk doen en laat alles streamen. Dat laatste zou bijvoorbeeld nog het best mogelijk kunnen worden gemaakt door je controller aan een smartphone te hangen en daar naar toe te laten streamen.

Maar het idee wat jij noemt, daar is Nintendo eigenlijk mee bezig met de nx. Die zijn bezig met een tablet achtige apparaat die je op je tv kan aansluiten en kan je daarmee door gamen. Alle rekenkracht zit in de tablet en als je hem op je TV aansluit kan hij misschien nog iets betere graphics op het scherm toveren omdat het apparaat geen rekening hoeft te houden met warmte en de batterij duur.
Al mijn 500+ spellen in één keer beschikbaar op een handheld lijkt me écht fantastisch. Daar heb ik wel 300-400 euro voor over.
Klinkt leuk, maar geen van die spellen was geoptimaliseerd voor iets anders dan de pc.
Een vet apparaat om 2d en andere "simpele" indie games te spelen en games in ps3/xbox360 kwaliteit. Maar ik ben toch wel bang dat het apparaat om de 2 a 3 uur aan het stopcontact mag als je aan het gamen bent.
Wat voor voordelen heeft dit boven die Chinese gaming handhelds met bijv. Windows 10?
Ik heb de Smach-z op Gamescon kunnen uitproberen. Ze hadden daar een prototype met Windows 8.1, Micro USB (ipv Usb type c), 720p scherm. De bediening ging aardig met de beide touchcontrollers en een simpel spelletje ging er vloeiend op echter heb ik mijn twijfels over goede prestaties bij wat zwaardere games. Deze handheld lijkt me wel praktisch voor zakelijk gebruik; zonder muis is het wel gemakkelijk om precieze handelingen te maken. Op een portable device is dat nu alleen nog mogelijk via touchscreen, iets waar niet alle Windows Desktop applicaties voor zijn geoptimaliseerd.
dit is voor mij eerste steammachine waarvan ik zeg; ja die biedt iets

de overige bakken zijn leuk om te zien, maar voor hetzelfde geld bouw je zelf een vele betere machine. begrijp dat valve graag dit soort systemen voorziet van hun steamos.

ben een groooot fan van linux(gaming) maar tot heden zie ik het nut (meerwaarde) van steamos echt niet. het doet niets meer/minder dan een linux installatie met steam. maar dan met minder functies :+
behalve dat het een boost geeft aan de linux community om gaming op de rails te krijgen. ;)
Daar zou niet een heel nieuw OS voor nodig hoeven zijn. Windows is ook geen gaming-dedicated OS. Steam auto-starten in BP mode onder Ubuntu geeft pakweg hetzelfde effect.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 19 oktober 2016 17:21]

nee maar door steamos lijkt er nu wel wat meer prioriteit te liggen bij linux.

waar er eerst 0,0001% van de a games uit kwam voor linux zijn er nu al iets meer.
en dat is zeker wel te danken aan valve met hun SteamOs

dus dat is een leuke bijkomstigheid
Probleem van die steam machines is dat de fabrikanten er natuurlijk ook nog wel winst op willen maken en je automatisch dus al te veel betaald eigenlijk. Plus z'n fabrikant moet kiezen tussen een klein apparaat met mobiele hardware (waar je dus meer betaal per minder) of een grote kast naast je tv (wat er lomp uit ziet in de woonkamer). Plus steam machines richten zich op een markt voor pc gamers die een apparaat onder de tv willen hebben, probleem is die mensen al een PC hebben en geen zin hebben om nog een extra minder krachtigere pc te kopen speciaal voor de tv. En als laats heeft valve het niet voor elkaar gekregen om grote ontwikkelaars te overtuigen om voor linux te kiezen en kan je gewoon nog steeds 100x beter voor windows kiezen ipv linux om te gamen.
Bij mij is het net andersom, Zie het voordeel van dit ding niet t.o.v. aan game controler waarop ik mijn smartphone of tablet kan klikken samen met een app die mijn game stream zoals bijvoorbeeld moonlight.

SteamOS zie ik juist wel weer het voordeel in, namelijk dat de steaminterace volledig geintegreerd is en je nooit eruit valt tijdens gamen. Onder zowel linux en windows overkomt het mij nog wel eens dat ik een configuratie scherm van een spel krijg dat niet te controleren is met de gamepad of dat ik ineens weer op de desktop sta, etc.

Verder zijn de automatische updates en andere handige dingetjes handig als je een game console experience wilt. Maar zie ook waarom bovenstaande niet voldoende voordeel is voor iedereen om steamOS te installeren. Het is voor mijn gewoon een alternatief op playstation/xbox met goedkopere spellen.
Juist door het nieuwsbericht mbt dit apparaat ben ik nog meer benieuwd wat de Nintendo NX nu precies gaat zijn en kunnen. Ik denk dat deze Smach Z prima laat zien (zowel qua kracht als qua prijs) wat de NX ook zou moeten kunnen (afgaand op de geruchten).
Ik vind 25-30 FPS persoonlijk de moeite niet waard. Dit device komt er bij mij dus ook niet in. Hopelijk doet de NX dat beter, wat het ook moge wezen.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe enorm batterijslurpend en warm dit ding zal worden... Ik hoop echt dat de NX goed wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True