Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve verwijdert verwijzingen naar Steam Machine van website

Valve maakt op Steam niet langer melding van de Steam Machines. De link is van Steam verwijderd, en wie de originele link bezoekt wordt nu doorverwezen naar een andere pagina. De Steam Machines zijn nooit echt een succes geworden.

De verwijdering is door Valve zelf niet wereldkundig gemaakt, maar website GamingOnLinux ontdekte dit en schreef erover. De link is waarschijnlijk ergens vorige maand weggehaald. Alhoewel er door Valve zelf dus geen nadere informatie is gegeven, lijkt het aannemelijk dat de Steam Machine-verwijzingen zijn verwijderd omdat dit niet langer de focus heeft.

Er zijn al enige tijd geen nieuwe Steam Machines meer uitgekomen, en bovendien zijn de apparaten nooit echt populair geweest, ondanks dat verscheidene fabrikanten er eentje hebben uitgebracht. Daardoor lijkt het concept van Steam-gaminghardware een stille dood te zullen sterven. Wel maakt Valve op Steam nog melding van de Steam Controller, Steam Link en de HTC Vive onder de hardwaresectie.

Valve bracht SteamOS in 2013 uit, met de bedoeling dat fabrikanten dit zouden gebruiken voor hun gaminghardware; de zogenaamde Steam Machines. Onder andere Alienware, Alternate en Zotac hebben dergelijke apparaten uitgebracht.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
SteamOS was Valve's plan B en pressie middel om druk op MS uit te oefenen mits MS het in haar hoofd zou halen om Steam te boycotten met de Windows store. MS wil namelijk ongetwijfeld dat Xbox live de gamesdienst in win10 wordt, iets wat Gabe Newell niet echt ziet zitten. Plan B was dus dreigen om evt met Steam en de Steam userbase te migreren naar een alternatief platform (Linux). Zou sowieso een zware dobber worden aangezien de gehele games ontwikkelings wereld en dus alle ontwikkelings tools gericht zijn op ontwikkelen voor Windows en niet Linux.

5 jaar verder en het hele SteamOS/Steammachine project is maar half gelukt. Nee, Steammachines hebben win10 niet van de troon gestoten maar dat was ook geen realistisch doel lijkt mij. Wel is het Valve gelukt om de hele Linux games devscene te kickstarten en op te bouwen uit het niets. Ook hebben ze aangetoond dat Linux wel degelijk gebruikt kan worden als alternatief pc platform om op te gamen.

Niet alle doelen bereikt dus maar gezien waar Linux gaming nu staat geen geringe prestatie van Valve. Het lijkt me in hun belang dat ze plan B nog even open houden door de SteamOS distro door te blijven ontwikkelen. Hoe gezonder Linux gaming is des te beter Valve's onderhandelingspositie tov MS.
MS heeft win10xbox en xbone nog net niet volledig gefuseerd maar met uwp zou dat zomaar een eindzet kunnen zijn.

Steam machines zijn dood, lang leve SteamOS!

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 2 april 2018 12:21]

de A+ game titles spelen nou eenmaal niet op Linux. Helaas.
Als ik geen Battlefield etc. zou spelen (of als deze op linux zouden draaien) dan zat ik al lang en breed op Linux.

Nu blijf ik dus hangen op Windows.
En ja, ik weet dat veel games op linux/steamos draaien tegenwoordig, maar dat zijn niet de grote titels, niet of nauwelijks.
Er komt langzaam verandering in maar het is nog lang niet zover dat gamers zoals ik Windows vaarwel zeggen op de gamepc.
Valve heeft een exit strategie nodig voor als MS inderdaad die laatste zet doet; Win10xbox unificeren met xbone middels uwp door het de win10 gaming standaard te maken. SteamOS is dan Valve's exitstrategie. Tot die tijd komt kunnen pc gamers rustig ademhalen en op Windows blijven gamen via steam. Mocht MS de status quo verstoren dan krijg je de poppen aan het dansen en zal Valve geen keus meer hebben. Ze zullen dan echt alles op alles moeten zetten om SteamOS tot een succes te maken.

Voorlopig zitten ze nu in een patstelling. MS wil geen win10 gebruikers kwijtraken door een exodus naar Linux en Valve wil de lucratieve Windows markt niet zomaar verlaten. Zolang de situatie niet verandert zal SteamOS op een laag pitje doorontwikkelt blijven worden. Voor het geval dat....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 3 april 2018 18:59]

Muah, het hangt er een beetje vanaf welke. Een groot deel van de total war titels heeft ports. Tomb raider, (rottr zijn ze mee bezig), xcom, shadow of mordor, Dying light.. en flink veel meer. Ik denk dat zo'n 25-30% van de games in mijn steam library een linux port hebben. (een stuk of 60-70 van de games die ik heb) Toen ze net begonnen waren het eigenlijk alleen de titels van valve zelf zoals half-life, team fortress en portal enzo.

Ubisoft, EA en Activision moeten eens mee gaan doen..

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 3 april 2018 19:34]

je noemde allemaal titels die ik niet of nauwelijks speel.
Ubisoft, EA en Activision moeten inderdaad eens mee gaan doen, en dan komt het wel goed.
Dat dacht ik wel, maar er zijn dus wel uitgevers van grote titels die er mee bezig zijn, alleen een paar van de grote jongens verknallen het nog een beetje.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 3 april 2018 20:51]

Daarom wordt de Steam Link vandaag voor 1 euro aangeboden in een bundel met een spel.
Ze proberen het warenhuis leeg te krijgen nu is besloten dit uit te faseren.
Grote kans dat ook daar voor de support snel zal stoppen.
http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

[Reactie gewijzigd door Blleh op 1 april 2018 10:42]

Steam Link en Os beide faal imho;
2x steam os willen installeren, niet gelukt met niet hebben van uefi bios oude pc, en bij nieuwe pc ook niet omdat de raid partitie niet herkend werd. met losse sata drive geprobeerd, maar die werd ook niet herkend helaas.
Dan de steam link;
-ding is niet eens gigabit, maar 100mbit (hele lan gigabit bekabeld)
-xbox 360 controller die op pc out of the box overal werkt, moet via de steam link opeens apart worden geconfigureerd worden op games (l4d)
-gezijk met resoluties; pc monitor is 1920x1200 word altijd half bakken terug gescalled en haal schammele 30fps, en ook fucked hij de resoluties op de host, die ik dan weer hand matig terug kan zetten.
-gezijk met controller vs tb + muis configs, ook die moeten elke keer op de host weer terug gezet worden
-veel hassle;/gezijk het word geadverteerd als plug en play, praktijk is dat je toch veel tijd kwijt bent om hem goed draaiend te krijgen. ook regelmatig naar de pc moet lopen om weer iets in te stellen, en zeker niet lui makkelijk van de bank kan gebruiken.

*edit
Als je echt graag op je tv wil gamen raad ik een lange hdmi kabel incl (wireless) controller.
Ik snap dat je dan niet kan streamen van je zolder naar de huiskamer oid, maar ik ben van mening dat dat ook niet lekker gaat met die steam link.

[Reactie gewijzigd door Chocomel_Deluxe op 1 april 2018 10:57]

Wat heb je aan een Gigabit verbinding op die Steam Link? Beeld plus geluid en input komen lang niet aan die 100 Mbit hoor...

Daarnaast ben ik zelf tevreden gebruiker van de Steam Link. Twee game PC's boven en een Steam Link met 4 Steam controllers beneden werkt perfect. Zelf heb ik ook nog eens een 1200p monitor en en qua resolutie vereist het slechts dat je eenmaal per game even de resolutie instelt; 10 seconden werk. Daarna gewoon full screen op de TV, zonder problemen.

Enkele problemen die de Steam Link wel heeft;
- Zet niet tegelijk alle 4 de controllers aan, dan herkent hij er soms ééntje niet. Even 4-5 seconden ertussen....
- Eerste gebruik vanaf PC wil soms geen geluid geven, eenmaal opgelost per PC dan geen problemen meer mee gehad.
- Niet alle games zijn geschikt.

Verder eigenlijk heel tevreden. Je hoeft geen aparte console aan te schaffen en gebruikt gewoon de dikke Game PC die je toch al hebt.
Heb zelf ook een Steamlink maar ik vraag me voornamelijk af welke games je allemaal speelt hierop?
Rocket League, FEZ, Braid, Diablo III zijn de spellen die ik er het recentst mee gespeeld heb
Rocket League was imho niet te doen, omdat het zo fast paced gameplay is. De Link is lang niet snel genoeg om dit te kunnen doen, de (input) lag was echt behoorlijk. Ik vond Rocket League daardoor echt onspeelbaar zo.
Op een onbedraad netwerk bij mij thuis gaat het erg goed. De omstandigheden ervoor moet wel goed zijn en ik kan me voorstellen dat dat niet bij iedereen zo is.
GTA 5 werkt perfect weet ik uit ervaring.
Alle games met controller support in mijn geval.
Vooral platformers of simpele RPG's.
Shooters kan ik gewoon niet aan wennen, maar dat heeft meer te maken het feit dat shooters met een toetsenbord + muis in een tijdspanne van zo'n 20 jaar gewoon in mijn systeem is gesleten.

Wat ik tot nu toe het meeste heb gespeeld zijn Broforce, Evoland en Guacamelee.
Tobo en muis kan toch ook op steanlink?
Jazeker, al weet ik niet hoe praktisch dat is als je op de bank zit :P
Razer turret werkt best aardig, maar beetje duur hebbeding
De Corsair Lapdog zou ook nog een optie zijn
Bluetooth.

Ik speel o.a. Slay The Spire op Steam Link. Werkt lekker. Als de game native controller ondersteunt weet je zeker dat het werkt.
Ongecomprimeerd is 1080p@60fps al bijna 3 gbps. Niet voor niks heeft zelfs HDMI 1.0 al een bandwidth van bijna 5 gbps, en HDMI 2.1 zelfs 48 gbps. Nou gebruikt steam link uiteraard wel compressie, want anders kom je nooit aan die resolutie. Maar als de steam link een gigabit connectie had zou er dus minder agressieve compressie en/of een hogere resolutie gebruikt kunnen worden. Lijkt me dus een redelijke klacht.

[Reactie gewijzigd door JSQuareD op 2 april 2018 04:24]

Waarom zou je ongecomprimeerde streams willen hebben? De meeste moderne videokaarten kunnen hardwarematig h264 encoden, dus waarom uncompressed? Ja, het is dus een onredelijke klacht, aangezien je nooit meer dan 100mbps nodig hebt.
Comprimeren en decomprimeren kost tijd, en geeft dus latency. Redelijke klacht dus.
3000 microseconden om te encoden.

[Reactie gewijzigd door Abom op 3 april 2018 08:56]

Ik merk bij een wired Steam Link niets van latency of compressie.
Ja, dat heb ik vaker gehoord, zo ook met MP3tjes. Jouw anecdata neem ik zonder dubbel blinde test niet serieus.
Wat jij wil. Ik verzin de compressie-artefacten er in ieder geval niet bij. Die zijn bij drukke beelden gewoon niet te missen. Misschien tijd voor een nieuwe/schone bril? Latency is ook niet te missen. Deels door de tv, deels door de compressie, deels door de controller, alles bij elkaar opgeteld is gewoon echt merkbaar ten opzichte van dezelfde game rechtstreeks op een pc spelen. En het komt ook niet alleen door de input-lag van de tv, want met gamen op een ps4 merk ik dat de latency lager is dan met de steamlink.

En tot slot: jouw eigen bewering, of anecdata zoals je dat zo 'grappig' noemt, is natuurlijk net zo waardeloos zonder dubbel blinde test. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je niet hypocriet bent en jezelf dus ook niet serieus neemt.
En tot slot: jouw eigen bewering, of anecdata zoals je dat zo 'grappig' noemt, is natuurlijk net zo waardeloos zonder dubbel blinde test. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je niet hypocriet bent en jezelf dus ook niet serieus neemt.
Rustig jongetje, draai de boel maar niet om; jij beweert dat het duidelijk merkbaar is, dus mag jij dat bewijzen.

Wat betreft de bril, die is toevallig net nieuw.
Waarom zou je ongecomprimeerde streams willen hebben?
Als je de bandbreedte zou hebben waarom zou je dan uberhaupt compressie willen?
Omdat je door compressie kwaliteit verliest.
nevermind,., niet goed gekeken. :/

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 2 april 2018 15:25]

Het grootste probleem wat ik heb met mijn steam link is voornamelijk met spellen die helemaal of niet lekker met steam link. Een paar crashen volledig (ik vermoed dat het aan het virtuele USB gebeuren ligt) en anderen willen wat zaken geregeld hebben buiten steam om en werken op dat moment helemaal niet met een controller samen. Moet dan weer gaan klooien met toetsenbord een muis combo.

Natuurlijk zijn dit issues doordat de spellen gebrekkig zijn of niet helemaal op steam ge-ent zijn, maar vind het wel erg jammer dat ik de spellen die ik op mijn PC wel kan spelen niet of niet lekker kan spelen met de steam link.

Voor een hoop andere spellen voldoet de steam link wel, hoor. Dus het is niet allemaal negatief.
Ik speel veel via de steam link. Ik ben erg positief over het apparaat
Kan je via de steamlink zonder problemen een draadloze gaming toetsenbord en muis zoals die van logitech of Corsair aansluiten? Zou een USB hub ook werlen erop?
Je kunt wel andere USB apparaten gebruiken, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Volgens mij moet je een Steam app installeren die dat regelt. Ik gebruik zelf gewoon 4 Steam Controllers.
Ah, dus out of the box werkt het waarschijnlijk dus niet zomaar. Bedankt voor je respons.
ik gebruik op mijn steamlink een x-box one controller zonder reciever, een logitec f310 gamecontroller en een logitec f710 draadloze controller, een microsoft wireless desktop 800 muis en toetsenbord en een RAT 5 muis. Ik heb nooit iets moeten installeren en werkt allemaal prima.

Ook de latency op een kabel valt reuze mee.
Ik gebruik het ding dan ook nog eens voor netflix te stream gezien ik nog een dumb tv heb en je gewoon je desktop kunt streamen (de netflix app blokt het streamen wel, maar via google chrome werkt het wel)
Steamos is aangepaste versie van debian. Heb nooit veel problemen gehad met steamos. Als er waren dan waren die via forum debian of steam forum op te lossen.
Heb je handbook debian gelezen over uefi.

Steamlink is voornamelijk goed samen met de steam controller, welk ik de beste controller ooit vind met alle mogelijkheden.
De xbox controller werkt niet op alle games en de steam controller kan je zelfs gebruiken bij games díe niet ontwikkeld zijn met een mogelijkheid voor een controller.

Ik gebruik powerplug voor internet naar de bovenverdieping omdat daar geen internet is. Er staat enkel een bureau met scherm, keyboard en muis samen met steamlink.

Ik merk een lichte latency bij zware games, maar gebruik het voornamelijk samen met mijn zonen (iedereen heeft een eigen pc) om rustig te kunnen werken.

Je kan met de steamlink namelijk ook makkelijk op je bureaublad werken, voor school of andere dingen. ;)

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 1 april 2018 13:30]

Ten eerste, een Steam Link is geen Steam Machine, en wat op de Steam Link draait is op z'n best een heel erg uitgeklede versie van Steam OS, wat bedoeld was voor die Steam Machine's en NIET voor de Steam Link.

- 100mbps is genoeg voor kwaliteit streamen op de voorgestelde res & fps.
- Dat je de controller per game moet configureren is onzin, je KAN de controller per game configureren, en dat is een feature, niet een minpunt. Je kan de controller ook gewoon globaal configureren.
- Als je de store page had gelezen voordat je dat ding kocht had je gezien dat ze 1080 res op 60 fps aangeven, dat is dus wat je moet verwachten (je kan trouwens wel die 1920x1200 halen zonder fps verlies als je beetje je handen vies durft te maken)
- Controllers & muizen onthouden vandaag de dag zelf waar ze een Bluetooth verbinding mee hadden en proberen diezelfde verbinding weer te leggen, dat is de schuld van de Steam Link niet.
- Het geheel is zeer zeker plug en play als je gewoon een beetje rustig blijft en niet meer verwacht dan waar je voor betaald hebt, het is 1x instellen en klaar, dan werkt het altijd. (even er van uit gaand dat je een controller hebt die je daarop wil laten blijven werken)

Streamen binnenshuis is met de Steam Link al met al goed te doen, nogmaals, verwacht gewoon geen 4k stream voor een stukje hardware wat minder kost dan een doorsnee game, dat is ook niet wat ze claimen, er staat duidelijk op de store page wat je mag verwachten, en die verwachting maken ze goed waar.
Ervaring heb ik niet, er zit beetje latency in. Maar voor SP/coop games niet hinderlijk of storend. Steamlink voor 15,- heb ik zeker geen spijt van; Couch-gaming met vrienden werkt prima op die manier. En met de collectie games welke controller supporten, is meerwaarde van console beperkt... (Voor mij)
Is het mogelijk om via je telefoon contact te maken met de steam link om zo netflix/uitzending gemist of iets dergelijks vanuit je telefoon op je tv scherm te toveren?

anders moet ik toch maar eens voor een chromecast gaan ^^
Die support zit er niet in, de Steam Link heeft enkel een verbinding met een PC waar Steam op draait. Het is ook niet als chromecast variant geadverteerd, het is puur geadverteerd om vanuit andere kamers de spellen van je PC te kunnen spelen. Je kunt natuurlijk wel alsnog Netflix en zo gebruiken, maar nog altijd zolang je dit op de betreffende computer kunt draaien.
jammer, moet ik dus toch voor de chromecast gaan :p
Inderdaad, maar wat ik wel moet zeggen is dat de remote dekstop functie wel goed werkt als enige extra.
Wel heb je hier natuurlijk een host voor nodig met steam, maar standalone doet het apparaat eigenlijk niks.
Daar heb je hem natuurlijk niet voor, maar was leuker geweest als daar wat meer mogelijk was.
Volgens mij kan je wel je pc besturwn via een app,dus op die manier soort en met wel dus.
ik wil streamen vanaf de telefoon anders moet mijn pc aan blijven ervoor beetje zonde van de energie.
Werkt volgens mij ook niet helemaal hetzelfde. Bij de chromecast push je data (nou ja, beetje ongenuanceerd wat bijvoorbeeld youtube betreft) en met de steamlink pull je data.
Maar sowieso 2 verschillende apparaten voor verschillende doeleinden.
Precies, totaal verschillende toepassingen. Daarom dat ik ook niet echt op de nuances inging.
klopt was ook enkel een vraag aan iemand die de steam link zelf heeft, niet dat ik dat ding koop en blijkt dat het niet kan xd beetje zonde
Misschien als je de Netflix app in Steam toevoegt als "game".
Voor 1 euro? Waar kan ik dit aan die prijs vinden? Goedkoopste bundel is 8 euro.
"Daarom wordt de Steam Link vandaag voor 1 euro aangeboden in een bundel met een spel. "

7 euro voor het spel.
Na aanschaf en ontvangst kan je ook altijd nog het spel refunden, waardoor het daadwerkelijk een deal van een euro is (met verzendkosten er nog bij geloof ik).
http://store.steampowered.com/app/477160/Human_Fall_Flat/ is ¤7,5 Dus eigenlijk is dan de steam link ¤0,50 cent. :+
Bedankt voor de tip! nmisschien ga ik er wel eentje kopen, lijkt me leuk om games naar een tv te streamen
Heb zelf een Steamlink maar ik gebruik het stukken minder dan gedacht helaas haha. Maar goed, het is erg goedkoop nu alweer. Steamlink wordt vaker erg goedkoop aangeboden met spel. Ik had het met het spel ICEY en dat is nog best een grappige.
Voor een paar euro altijd de moeite waard, al was het maar omdat je (als je een beetje tweaker bent) ook goed Kodi etc kan draaien vanaf dat ding.
De Steam Link is FHD, geen 4K, wat steeds meer een probleem zal worden. Dus ik snap dat ze er graag vanaf willen voordat dit niet meer lukt. Voor 1 euro verkopen i.p.v. weggooien vind ik een sympathieke route om dat te doen.
Komt wel minstens 9euro verzending bij.
Geen FHD? hier stream ik echt op 1080P hoor. Ik ben erg te spreken over de steam link. (Over LAN).

Edit:
Sorry las het verkeerd. Ongewenst meteen nodig?

[Reactie gewijzigd door klerk op 1 april 2018 21:14]

Hij zegt toch ook dat het FHD is? Alleen geen 4K wat nu toch wel redelijk de standaard aan het worden is.
De standaard? Er zijn nog maar weinig betaalbare videokaarten waarmee je 4K met 60Hz voor elkaar krijgt. Ik zie er qua prijs/prestatie verhouding in ieder geval nog geen meerwaarde in.
4K is nog lang niet de standaard in gaming. 1080p blijft vooralsnog de standaard. Ik zie wel steeds meer mensen 1440p gebruiken, maar 4K wordt nog steeds vrij weinig gebruikt. En voor een goede reden ook. Om daar goed op te kunnen gamen heb je toch een behoorlijk krachtige pc nodig,
4K is aardig op weg om de standaard te worden voor het consumeren van films e.d. Voor gaming is het echter nog niet eens in de buurt van een standaard. Volgens de laatste Steam survey over hardware gebruik speelt minder dan 0,5% op 4K. en 0,97% op een "andere resolutie". In het meest "optimistische" geval zou dus bijna 1,5% op een resolutie rond de 4K spelen. Dit zou ik zelf geen standaard willen noemen. Uiteraard is dit alleen de Steam survey en zitten hier dubbele metingen in e.d. De groei van 4K spelers sinds de vorige meting is ook maar 0,08%. Heel langzaam is er wel een verschuiving aan het plaatsvinden, maar gamen op 4K als in: "dit doen de meeste mensen" zal nog wel even op zich laten wachten.
Standaard? Niet voor de meeste stervelingen in PC land, hoor.
De meeste mensen die ik ken PC gamen nog op hardware van meer dan 5 jaar oud (mezelf incluis).
(Krijg je als 30 plussers met full-time banen en kinderen, dan is het enige gamen wat je doet nog casual en doen de specs er eigenlijk niet meer zo toe, zo lang er maar een setting is waarop je game uberhaupt nog draait.)
Ik denk eerder dat ze de huidige voorraad willen verkopen omdat ze van plan zijn een nieuwe steam link uit te brengen (met ondersteuning voor 4k/120(+?)fps).

Persoonlijk vind dat een betere manier om van je 'verouderde' invetory af te komen dan om het gewoon te scrappen... Op deze manier kan je er nog mensen blij mee maken. :)

Al zullen er natuurlijk ook mensen zijn die zo'n ding kopen en dan vervolgens boos worden wanneer de Steam Link 4k uit komt. :P
Deze bundles hebben ze al ruim een jaar elke sale gehad. lijkt met niet dat het "voorraad" opmaken is want dan zouden ze een veel te grote voorraad moeten hebben.
Maar die werkt ook gewoon zonder een steam machine en met elke steam installatie, Windows of Linux of Mac.
Lijkt me sterk dat de support meteen stopt. Ik zie eerder nog wel een 4K-steamlink komen. De usecase vind ik een heel logische, je hebt een goede game pc op zolder, maar je wil af en toe ook met vrienden kunnen gamen op de bank beneden zonder dat je meteen ook een console moet kopen.

Bedraad werkt het hier ook best prima.
Ik hoop het niet, ik gebruik mijn Steam Link regelmatig!
Steam link is echt geniaal imo.
sommige spellen kunnen em niet goed aan - maar dat ligt zeker niet aan de hardware.
Ik waardeerde deze tip en klikte in Steam door om dit ding te kopen. Het is een leuk hebbeding, niet alleen voor games streamen: voor de tweaker is het ook een hackbaar ding en zijn er bijvoorbeeld native ports van Kodi (media center) en RetroArch (emulators) naar dit ding.

Maarr let op: shipping and handling is ¤8.80. Kost dus minstens ¤17 om dit ding in huis te hebben in combinatie met een Steam spel! Nog steeds heel goede deal natuurlijk, maar als je ophoudt bij het lezen van "1 euro" moet je wel even opletten :)
De steam link + andere game voor ¤1 werd al vaker eens gedaan. Ik heb de mijne zo een half jaartje terug aangeschaft.
Heb hier op Tweakers een paar jaar terug een steam machine gewonnen.

Hij presenteert prima als game en multimedia console.

Eerste nadeel is dat hij met steam os geleverd is en dat dit direct zorgt voor incompatibility met de meeste games.

Dus het eerste dat ik deed was een legitieme Win pro installatie er op zetten. En vanaf dat moment dus een prima systeem.

Uiteraard wat tweaks van het OS en evt upgraden van hardware maakt hem nog beter. Maar in de basis is hij prima met een win OS. Een spel als rise of the tomb raider met 8 GIG ram en de rest stock was uitstekend te doen.

Nogmaals ze hadden denk ik verder kunnen komen met een licentie OS
Heel jammer dat dit niet gelukt is. Steam had alles, behalve de hardware, om een concurrent van Nintendo/Sony en Microsoft te zijn. Probleem leek toch te zitten in het niet goedkoop aanbieden van de hardware. Ze waren duur, niet bijzonder en konden doorgaan als een normale PC.

Ik denk dat we echt wel zitten te wachten op een SteamMachine die net zo duur is als ps4 en xbox. En als je daar je steamlibrary op kunt syncen en gamen met een controler... dan denk ik dat je best een mooi systeem hebt. Laat Valve er wat geld tegen aan gooien om een paar SteamMachine exclusives te maken en we hebben een succes.

Enige mooie vond ik de handheld, maar die is denk ik ook door een stille dood gestorven als ik dit zo lees. Ook waren de reactie's niet positief.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 1 april 2018 10:26]

Probleem leek toch te zitten in het niet goedkoop aanbieden van de hardware. Ze waren duur, niet bijzonder en konden doorgaan als een normale PC.
Welnee joh, de prijs is bijzaak en zeker niet de root cause. Het product is gewoon veel te vroeg gelanceerd: de content was er niet, qua performance ondergeschikt aan Windows en de gebruikerservaring/stabiliteit inferieur aan de concurrentie.

Vanuit commercieel perspectief is de Steam Machine zeker geflopt, de meeste machines zijn van de markt gehaald en dus logisch dat de pagina is verdwenen. Het zijn geen producten die nu promotie verdienen. Maar het heeft wel een trend ingezet voor gamen op Linux en die lijkt door te zetten. Er komt meer content, de performance wordt steeds beter, Valve heeft minstens 3 programmeurs die zich fulltime bezig houden met Linux development die serieuze bijdrages leveren aan bijvb mesa. Ook Vulkan lijkt aan te slaan en dankzij Valve is ook de MoltenVK Vulkan/Metal wrapper voor Apple opensource. Ik zit er al een paar jaar nu met mijn neus bovenop en het lijkt erop dat Valve nu vooral bezig is om performance op Linux te verbeteren en ook om VR op Linux fatsoenlijk draaiend te krijgen.

Vanuit een gebruikersperspectief biedt het SteamOS concept van open hardware ook serieuze voordelen, waarvan de grootste naar mijn idee backwards compatibility is. Je oude games draaien nog steeds op nieuwe hardware en dat is iets wat Sony en Microsoft niet kunnen of willen doen. Tel daarbij op dat je niet vast zit aan één leverancier van bijvb controllers en dat je games relatief goedkoop zijn, dan wordt het total cost of ownership plaatje uiteindelijk lager dan bij een console, zeker als je veel games hebt. Dus komt er een nieuwe push? Ik denk en hoop het wel. Het OS is niet discontinued en sporadisch komen er nog updates voor, de laatste was wel in januari. Maar het blijkt bijzonder ingewikkeld te zijn en misschien heeft Valve dat onderschat. Een game mag bijvoorbeeld niet de CPU governor in performance mode zetten en op powersave (default) levert dat de nodige microstuttering op. Met cpufrequtils kun je de governor defaulten naar performance en dan ben je er vanaf als workaround, maar daar heb je root voor nodig wat het niet gebruikersvriendelijk maakt en dat is natuurlijk niet een permanente oplossing. Ook op het gebied van drivers is het nodige te doen. Nvidia doet dit zelf en boekt vooruitgang, AMD lijkt dat niet te lukken maar draagt bij aan mesa. Wat Microsoft van plan is met het UWP biedt ook voldoende motivatie om hiermee door te gaan. Dus de eerste slag is verloren, maar de strijd is nog niet gestreden.
Je oude games draaien nog steeds op nieuwe hardware en dat is iets wat Sony en Microsoft niet kunnen of willen doen.
Laat dat nu net zijn waar Microsoft tegenwoordig hard op inzet.

Steam machines waren een niche, SteamOS volstond, maar zolang er Windows Only games zijn zullen gamers sneller gewoon Steam op Windows gebruiken. Niemand wil swappen van OS om een andere game te spelen.
Nee, Microsoft zet zich in voor het porten van oude games naar nieuwe consoles. Da's niet hetzelfde als backwards compatibility. En het idee van SteamOS was juist om een console te maken van PC hardware, dus niet om te dual booten. Het is geen desktop Linux distro.
Je kan gewoon een disk die je hebt in de console steken en spelen (een hele lijst toch al), niet meer nodig opnieuw te kopen. Hoe ze het doen zal de meesten dus een zorg zijn, je kan je oude games (steeds meer) spelen.

Ik weet wat de bedoeling was van SteamOs, ik zeg dat het (in mijn ogen) gefaald heeft omdat je nog steeds een Windows systeem nodig had als je echt al je games wou spelen, al dan niet op hetzelfde toestel. Nog genoeg populaire games die onder Linux niet draaien helaas.
Gelukkig is er voor dat dual booten nu Looking Glass in ontwikkeling (Alpha 10) _/-\o_
Dat zal niet gaan want dan zouden de games weer veel duurder moeten worden van Steam, ze kunnen die steammachines niets onder de kostprijs verkopen zoals Microsoft en Sony, die weer dure games hebben.
Vergeet niet dat zonder andere afspraken Valve 30% van de verkoopprijs krijgt.
Dat is toch een behoorlijke winst per game.

[januari 2018]
met een catalogus van 12,624 die werken onder Linux (19,788 onder Windows) is er toch winst te behalen.
Seriecodes die geactiveerd worden via aangekochte keys daar krijgt valve afhankelijk van de afspraken en de afzet ook weer "5-30% van de steam-prijs of $0,76 tot $2,34" voor.

Het is niks voor niks dat sommige games een aparte afzetmarkt hebben voor steam.
Games zoals Startrek online, The elder scrolls online en planetside 2 hebben hun ingame winkel via steam lopen indien deze via steam geďnstalleerd is.
Maar via hun eigen webshop indien deze via hun eigen website geinstaleerd is.

Vergeet niet dat er een reden achter schuilt dat Valve nu vooral de focus op steam legt ipv hun eigen games, Als hun eigen games zoveel rendabeler zouden zijn, dan was HL2 Ep3 of HL3 allang verschenen.
DOTA2 enzo zijn software as services platforms. Oftewel juist mensen laten betalen en vast houden aan een game. Dat is met een single player game als HL3 minder mogelijk.

Het is niet alsof Valve games niet rendabel zijn.
Vergeet niet dat zonder andere afspraken Valve 30% van de verkoopprijs krijgt.
Waarschijnlijk is die 30% minder dan wat er moet worden afgedragen aan een console fabrikant (Nintendo/Sony/Microsoft).
met een catalogus van 12,624 die werken onder Linux (19,788 onder Windows) is er toch winst te behalen.
DIe cijfers zeggen niet zo veel zonder verdieping. Een Triple-A game van 50 euro levert wellicht al tien keer de winst op vergeleken met een indie-game van 5 euro.
Consoles worden niet onder de kostprijs verkocht, wel met weinig winst. Hooguit een korte periode bij de launch van nieuwe consoles, maar bij de eerste versies van de ps4 en xbox-one was dit niet het geval.
Onder de kostprijs is hier relatief. Ze waren inderdaad niet goedkoper dan de geschatte som.van hun onderdelen, maar er komen nog veel andere kosten bij kijken, en als iemand daadwerkelijk alleen de console zou verkopen zonder 50% van de omzet van de games te krijgen dan zouden die prijzen die ze aanvankelijk vroegen duidelijk te laag zijn. Nou zou valve er een gesloten platform van kunnen maken, maar dan komen de normale pc gamers niet mee en riskeren ze hun grootste gebruikersgroep enorm tegen zich in het harnas te jagen. Doe ze dat niet, dan zullen de steammachines in prijs moeten blijven dalen om te kunnen concurreren met reguliere pcs (oftewel ze missen die mooie periode waar MS en Sony nu in zitten waar de hardware veel goedkoper geworden is maar zij een niet veel lagere prijs vragen). En als zij de verkoop van standaard x86 hardware cross-subsiditioneren krijg je hetzelfde verhaal als Sony toen ze de PS3 uitbrachten die ook Linux ondersteunde waar sommige organisaties duizenden stuks van inkochten om er rekencentra mee te vullen. Dat was destijds ook de reden dat Sony die support heeft geschrapt en er bij de PS4 nooit meer naar omgekeken heeft (hoewel het bij de PS4 door de custom x86-APUs juist veel makkelijker was geweest dan met der PowerPC cores uit de PS3)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 1 april 2018 12:10]

Tja, ik kreeg het idee dat de Steammachine een soort tegenmaatregel was voor de dreiging van een zich sluitend Windows platform zoals Gabe Newell toen vreesde. Blijkbaar is die dreiging voorlopig voorbij en is de Steammachine niet meer nodig.
Je zou dus kunnen concluderen dat de steam machine z'n werk heeft gedaan door druk op Windows uit te oefenen.
De webpagina's over Steam Machines zijn verdwenen, ze werken evenwel nog wel door aan SteamOS, hebben inmiddels een heel team dat bijdraagt aan AMD-drivers voor Linux (?). Daarmee denk ik dat je analyse niet juist is.

De Steam Machine is dood, maar de Linuxplannen van Valve geenszins.
Sony kan de PS4 aanbieden voor ¤399 omdat ze er tientallen miljoenen van maken. Valve had geen zin om miljarden te investeren in dit concept, ze lieten het aan derde partijen over.
Sony kan de PS4 aanbieden voor ¤399 omdat ze er tientallen miljoenen van maken.
En omdat Sony het geen probleem vindt verlies te maken op de hardware en dat dan terug te verdienen op de games. Dat gaat natuurlijk niet als je enkel een hardwarefabrikant bent zoals Alienware, Alternate en Zotac.
meerdere bronnen te vinden dat sony op de ps4 en ps4 pro vanaf hun launch tot heden winst maakt.
Die bronnen 'vergeten' dat ontwikkeling, transport, winstmarge van de winkels en garantiegevallen ook geld kosten, naast de vraag hoe goed de schatting van de teardowns is. De eerste schatting van iSupply van $381 dollar 'en dus $18 dollar winst!' is daar een goed voorbeeld van.
Waarom zou je als gamer exclusives wensen??
Nee, dat is niet in ons belang.

Gamers (en gamebouwers) hebben belang bij platform en hardware onafhankelijkheid. Gamers voor een grote keuze aan games, gamebouwers vanwege het zo groot mogelijke afzetmarkt. Om die reden had ik sympathie voor het initiatief van Valve om met een Steam OS te komen, al was het Valve zelf natuurlijk to doen om zelf meer aan verkochte games over te houden. Soms kunnen belangen parallel lopen zullen we maar zeggen.

Het afpalen van een afzetmarkt is trouwens niet alleen een exclusiviteit voor de platformen (OS-X, Windows, Nintendo, Sony) maar ook hardwarebouwers als nVidia. Lees het tweakers newsitem een kleine maand terug er maar eens op terug.

Als gamers moeten we exclusives ontmoedigen. Doen we dit niet zitten we straks met verschillende platforms en nog iets meer verschillende hardware configuraties opgescheept. Los van de kosten zijn we dan niet meer aan het gamen maar hebben we voortdurend onderhoud te plegen op al die hard- en software.

Is er een work around? Misschien wel: emulatie, emulatie en emulatie.....
Steam heeft de Steam Machines niet nodig om te concurreren met de consoles. Steam heeft al jaren enorm veel meer spelers dan alle current gen consoles bij elkaar opgeteld.
Maar kunnen mensen die zo'n steammachine hebben er nog wel op blijven spelen?
Het is gewoon een PC met een linux distro erop die Steam draait. Ja dus.
Daar knelt dus de schoen juist. De meest populaire games draaien onder Windows, niet op Linux en dan ben je dus wel gelimiteerd tot de Linux games of games die ook geschikt zijn voor Linux..

Hadden ze er nu een Windows machine van gemaakt hadden ze waarschijnlijk meer kans gemaakt.
Volgens mij was was het ontwijken van Windows juist de reden dat ze een eigen OS wilden, door de weg die Microsoft met Windows 8 in ging, gaven ze de indruk dat alles via de store moest en de desktop iets meer naar achteren werd gedrukt. Ze waren bang dat ze een deel van de winst aan Windows moesten afstaan. Maar achteraf bleek die angst niet terecht denk ik. https://tweakers.net/nieu...kritiek-op-windows-8.html
De strategie van Steam blijkt nu dus wel de juiste te zijn.
Geen investering en geen verlies als het niet goed gaat. Zij verliezen niet veel, de fabrikanten echter wel. Ze kunnen nu gewoon weer optimaal profiteren van Steam en Windows games.
Hadden ze er nu een Windows machine van gemaakt hadden ze waarschijnlijk meer kans gemaakt.
Dat had het gewoon de zoveelste Windows PC geweest die de fabrikanten verkochten.
Herstel, een Windows console... ;)
Wat marketing kreten van de diverse Steam Machine fabrikanten:

The MAINGEAR DRIFT is the ultimate customizable small form factor Gaming PC designed from the ground up for living room gaming.

Materiel.net relied on 13 years of expertise to design this new kind of PC, able to meet the expectations of gamers and the technical constraints of a living room PC. We wanted our Steam Machine to be elegant, easy to use, powerful, and scalable.

Scan 3XS ST Steam Machine
A range of compact PCs optimised for the upcoming SteamOS, a powerful new open-platform operating system developed by Valve Corporation, specially designed to give gamers the ultimate living room experience.
Ik schrijf Windows console, Steam os is Linux...
Steam ziet het als een pc, het zit echter dichter bij een console.
oja want op een normale pc kun je natuurlijk geen controller aansluiten ^^

wat zal het nu hiervan zijn?!

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 1 april 2018 13:42]

Ja oke maar voor hoelang er nog updates blijven Komen voor die distro is ook weer de vraag. Want als er weinig aparaten gebruik van maken waarom zou je er Dan nog updates voor uitbrengen.
Wat anderen ook zeggen: zo'n vaart zal het niet lopen. Toch heeft je opmerking wel relevantie. Het gegeven dat Valve zich hard maakte voor games op Linux heeft de ontwikkeling van drivers wel mede gestimuleerd. Of die drivers nu mooi up to date blijven zonder deze stuwende kracht moeten we afwachten.

De reden waarom Valve de focus verliest is natuurlijk de crux. Is het omdat de missie geslaagd is, of omdat Valve voor zichzelf heeft geanalyseerd dat de missie niet succesvol was (geen kantelpunt bereikt), of dat Valve nu andere missies heeft die urgenter zijn, dat kan ook nog.

Om die Steam Machine zelf zullen weinig mensen een traan laten. Of dit ook tot de conclusie moet leiden dat Valve, als grote gamedistributeur, het niet meer belangrijk vindt dat games ook op Linux uitkomen, kan er niet uit worden afgeleid. Dat Valve haar eigen Steam OS niet meer aan de gang moet houden haalt wel commitment bij Valve weg.
Ze Haden beter een DirectX 11 wrapper kunnen schrijven.
DirectX 11 on Linux (Vulkan).

Microsoft heeft meerdere wrappers, een is voor OpenGL on DirectX geloof ik.
Het blijft gewoon een Linux PC met Steam er op. Dat verandert niet.
Het zou kunnen dat updates van SteamOS op een gegeven moment stoppen en het dus beter is over te gaan op een ander OS. Maar ook dit is niet beperkt door de hardware; dat is gewoon mainstream spul waar drivers voor zullen blijven uit komen.
alleen word steamos nog gewoon ondersteund, ze stoppen alleen met de machines zelf, dus updates zullen er waarschijnlijk nog komen

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 1 april 2018 15:02]

Tuurlijk, het is gewoon een Linux PC.
Ja dat is zo alleen zullen daar Dan ook niet zo heel erg Lang meet updates voor komen
Dan kan je denk ik gewoon Ubuntu installeren en Steam big picture erop zetten.
Fingers crossed dat alle hardware vanzelf goed werkt dan :)

Dat is altijd het gebruikersonvriendelijke van Linux. 1 detail dat klemloopt en je zit op Google en op de commandline te rommelen. Niet iets dat ik de gemiddelde mens (= wat er in de supermarkt rondloopt) zie doen.
En wie echt wil, die zet er Windows op om nog meer games erop te kunnen spelen.
Dat is inderdaad waar
Stille dood gestorven, maar heeft wel wat veranderingen in Linux land gebracht qua drivers.
Voornamelijk op het gebied van OpenGL, maar sinds Linux merkbaar groeit kan het nu zijn eigen gewicht wel tillen.
Het was meer voor "awareness" dan een product op de markt te zetten. Ik geloof dat het zeker wel gewerkt heeft: er kwamen meer games met een Linux port uit en meer gamers zijn naar Linux overgestapt.
De Steam Machines waren nooit ook echt van Valve. Valve wilde zelf al niet die machines produceren (behalve die prototypes), maar vonden de link en controller het wel waard. Dat zei al genoeg over diens toekomst.
De partners hadden meer reclame moeten maken voor hun machines, dan zouden die zeker meer uit hebben gehaald.
Ik zie dat totaal van ander perspectief. De massa en gross van consumenten zien Console als primaire product en dat komt met pre bundeld en geinstallerd OS. De console massa gamer ziet vooral eerst een console. Hardware dat je koopt om met platform te kunnen beginnen.
Zij zijn massale groep die gevoelig zijn voor aanschaf prijs en meest belangrijke bij console concurrentie , exclusives dus de games zijn daar belangrijk.
Dus Consoles is de hardware en OS sterk gebundeld en gesloten en ziet men als 1 product. En kijkt men ook naar exclusive games. De massa gedreven door must have exclusives zoals Halo XB uncharted PS is Steam OS dus al on interresant.

Maar als je open ben dan is de harde binding er niet en is de steam machine console meer poging om duidelijk te profileren tegen de competitie waar hardware eerst is. Je zal voor PS en XB toch eerst die specifieke hardware moeten regelen waar OS mee geleverd wordt.
Ik zie Steammachine as extended poging om ook directer te concurreren met Consoles.

Bij linux steamos is het ten eerste een distro. Dat is de core dat is waar de betere status van drivers vandaan komt. Waar hardware secondar is en optioneel mogelijk dat idee stuk later bedacht is.
Waar je optioneel hardware kan kopen dat lndruk geef van console maar PC is.
Wat de non PC maar Console gamer mogelijk niet bewus van is maar PC gamer wel dat daar primaire effort een distro is.
Waar het niet om de massa gaat maar linux PC markt die xpliciet windows willen mijden ongeacht wie de exclusive kroon heeft. Dat zijn PC veteranen die wel weten dat Distro in smokescreen van console wordt aangeboden. En prijs gewoon een PC is en niet met console dump prijzen. En meest linux pc veteranen , kiezen liever hun hardware zelf. Het moet op linux game volk is niche markt waar de gedrevenheid meer slaat op haat tegen dat andere OS. Dat is kleine niche markt.

Dus steam OS is geen gevolg van steam machines. Maar steam machines was meer poging om die distro te promoten bij meer gangbare console volk. Dus de betere drivers zijn meer gevolg van Distro

De faal van Valve in console markt is dat in die markt het gaat om exclusives en niet OS haat. Dat is te kleine en niet zo commercieel aantrekkelijke markt. Niche markt waar de massa het meer om de games gaat.

Dus gezien hun kapitaal binnen harken met steam als hun core bussnes hadden ze meerdere studios stuk of 5 triple A excusive games linux native moeten ontwikkelen

Om nog meer te pushen zelfs SteamOS exclusive
Ze hebben zelfs ook grote IP.
Dus zie eerder dat Valve niet de ballen heeft om echt te pushen.
Blijkbaar is binnengraaien belangrijker dan langeduur de linux game markt zwaar te pushen.

Windows bied als target meeste PC exclusives tov Mac en Linux.
Waar Wine voldoend is voor window hater dat kleine barrierre is. Is voor commerciele grote delgroep de console markt en massa PC gamer iets dat wel grote barrerre is.

Ik game op Console en windows.
Wil er bij mij steamos komen dan uitsluiten as er must have triple A exclusive game komt
De meeste gamers die in hun woonkamer een compacte game pc willen hebben, kunnen dit waarschijnlijk zelf wel uitvogelen. Die hebben daar geen steam machine voor nodig en bouwen zelf wel iets in elkaar.
Waar haal je dit vandaan? De meeste gamers die ik ken (en daar zitten ook behoorlijk wat software engineers bij) hebben geen flauw idee wat voor hen een goede PC is en zullen eerder een kant en klare game PC kopen of bij kennissen die meer hardware kennis hebben).
Ik kan het best zelf uitvogelen, maar waarom? Een PS4 of Xbox leveren vaak een betere ervaring voor zo'n beetje dezelfde prijs.

Een beetje smart TV doet nu ook alle randzaken die normaliter door een HTPC gedaan werden.
Als iemand Hollow Knight met de Steam Link koopt en Hollow Knight wil verkopen voor weinig houd ik me aanbevolen.

De Link zelf heb ik al en ik moet zeggen; een geweldig ding!

Wel vind ik het raar dat ik als ik op de tv zit de PC boven niet meer kan afsluiten. Sinds kort hebben ze die optie eruit gesloopt. Nu kan ik alleen maar de Steam Link afsluiten, maar moet ik nog wel speciaal naar boven om de PC ook af te sluiten.

[Reactie gewijzigd door InF.Inc op 1 april 2018 14:29]

Wel vind ik het raar dat ik als ik op de tv zit de PC boven niet meer kan afsluiten. Sinds kort hebben ze die optie eruit gesloopt. Nu kan ik alleen maar de Steam Link afsluiten, maar moet ik nog wel speciaal naar boven om de PC ook af te sluiten.
Je hebt tegenwoordig ook Apps voor je smartphone waarmee je dit kunt doen, bijvoorbeeld Unified Remote.
Hollow Knight is een geweldig goede game en die 10 euro is het dubbel en dwars waard. Mijn game van het jaar 2017.
Het verbaasd me niet heel erg eerlijk gezegd. De steam link en controller zijn geniaal maar een steam machine voelt dubbelop als je al een game pc hebt staan
Het IS een game PC. Maar dan met Linux, dus net wat minder games dan Windows.
Wel jammer, het zou fantastisch zijn geweest als steam op deze manier AAA publishers had kunnen overhalen op linux uit te geven.
Er zijn toen ook een handvol AAA games uitgekomen op linux zover ik weet. Een snelle DuckDuckGo geeft me dit:
bioshock infinite
borderlands 2
middle earth shadows of mordor
civ 5
witcher 2
Tja, het concept was leuk, maar naar de prijzen te hebben gezien was het voor mij gauw voorbij. Het voordeel wat microsoft, Nintendo en Sony hebben is een exclusief OS met grote contracten. Het idee van een console pc komt niet uit de verf als je voor soortgelijke kosten een prima windows pc kunt hebben. Windows voldoet en steamOS had te weinig ruimte om een al volle markt aan te vullen.