Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Zotac heeft zijn Steam Machine officieel gepresenteerd. De SN970 draait standaard Steam OS en komt in een behuizing die geďnspireerd is op die van de Zbox van Zotac. De processor is een Skylake-model van Intel en de videokaart is de Nvidia GeForce GTX 970M.

De Zotac SN970 lijkt sterk op een Zbox maar de console is wat rechthoekiger en draagt een groot Steam OS-logo. Welke processor de console precies krijgt, is niet bekend maar het gaat volgens de fabrikant om een model uit Intels zesde generatie, waarmee de Skylake-generatie bedoeld wordt. Deze opvolger van Broadwell komt in de tweede helft van dit jaar. De videokaart van de SN970 is, zoals de naam al aangeeft, de GTX 970M van Nvidia; een Maxwell-gpu die normaal gesproken voor laptops gebruikt wordt.

Verder is er een ssd met M.2-formfactor van 64GB, aangevuld met een harde schijf van 1TB. Er is 8GB ram aanwezig en de draadloze-netwerkkaart ondersteunt 802.11ac-wifi. Ook zijn er twee gigabit-ethernetpoorten. De console krijgt vier usb 3.0-poorten en twee 2.0-varianten. Daarnaast zijn er vier hdmi 2.0-poorten voor aansluiting op evenzoveel schermen, is een mini-displayport aan de achterkant te zien en is er een hdmi-ingang.

Zotac spreekt van 'ultra-instellingen' en van 'soepele 4k-gaming', maar dat lijkt gezien de 970M-laptopvideokaart wat optimistisch. Een prijs en releasedatum zijn er nog niet. Geruchten spreken van de komst van de Steam Controller in november en eind dit jaar lijkt de Steam Machine van Zotac dan ook pas op zijn vroegst te verwachten.

Zotac SN970 Steam MachineZotac SN970 Steam MachineZotac SN970 Steam Machine

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

4 hdmi poorten is dat niet een beetje te veel van het goede voor zo'n compact gaming apparaat
2 hdmi poorten zijn ook meer als genoeg volgens mij.
Dan gebruik je er maar 2. Echt in de weg zitten doet het niet.
Dit is PC-gaming he. Je kan hiermee eyefinity setup+ tv op aansluiten.
OP een GTX970M (M!)?? Dat geloof ik niet hoor. Of ja, het kan wel, maar dan ga je alles op Low moeten spelen bij 1280x720p :+ Dan wil het wel lukken.
GTX970m is een beest van een GPU en er zijn wel degenlijk games waarbij je daarmee op 4k kan spelen. Nee Metro op ultra gaat niet lukken.
Op een 780m lukt 3x 1080p al redelijk.
eyefinity is hier een verkeerde term, ef is namelijk alleen voor amd. bij nvidea noem je het gewoon "multidisplay"?
of het de resolutie ondersteund zal geen probleem zijn maar soepel lopen is idd een ander verhaal

de GTX970M is krachtig genoeg voor 1080P gaming 4K is te hoog gegrepen daar hebben normale desktop gaming kaarten zelfs moeiten mee.
Er staat ook "Zotac spreekt van 'ultra-instellingen' en van 'soepele 4k-gaming', maar dat lijkt gezien de 970M-laptopvideokaart wat optimistisch."
Niemand zegt allebij tegelijk =p
Wedden dat hij minder heftige games zoals Fifa 15 perfect op 3840x2160 60FPS kan spelen?

Volgens 3Dmark is een 970M beter dan een R9 280.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 4 maart 2015 16:25]

nee een GTX970M komt bij lange na niet in de buurt van een R9 290
3Dmark is een syntetische benchmark tool dat laat dus een verkleurt beeld achter het kan dus totaal anders uitvallen in Real time gaming benchmarks
Je moet ook niet alleen kijken naar de laatste Triple A games.
90% games van de Steam Library zou je perfect in 4K kunnen spelen hiermee.

Persoonlijk vind ik de Lego-games een van de beste games om splitscreen op het bank te spelen. Die draaien hier +150FPS op 3840x2160 en zien er prachtig uit.

Racing games zoals Grid 2 en Grid Autosport doen het ook nog prima. ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 4 maart 2015 16:31]

Nu nog het nut aantonen van 4K gaming als je op 3 meter van je tv zit en het is geen 60" scherm.
Ik heb de pricewatch: LG 55UB850V Zwart en zit vaak rond de 2 meter omdat Windows scaling nog zuigt :'(
Bij gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden kunnen ze het beter ruim nemen lijkt me...

Hoewel DP dan beter was geweest dan had je meerdere schermen op 1 aansluiting kunnen zetten...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2015 15:50]

En ondersteuning voor 120hz
Dan nog TV's met 120hz ondersteuning :+
SteamBoxes zijn bedoeld voor het woonkamer.
Er zijn aardig wat TV's met 120hz+ ondersteuning. (Zelfs 300hz) Vaak moet je hiervoor je televisie in "Football mode" zetten.

Als je bijvoorbeeld kijkt op de website van de Mediamarkt dan zie je bij de meeste televisies er bij staan hoeveel Hertz die ondersteunen. Je zou dan een televisie moeten hebben die 240 hz doet. (dat is 120 per oog) Dit komt door het verschil tussen interlaced en progressive (opbouw van het beeld).
Ook al sluit je die aan op een Pc ze kunnen max 60hz weergeven.
Alleen jammer dat de GPU niet krachtiger is...
In zo'n klein apparaat kun je natuurlijk niet hetzelfde kwijt als in een volledige PC. Wil je een high end desktop GPU dan moet je toch een grotere kast hebben. Al zijn er redelijk compacte behuizingen waarin je een hoop kwijt kunt, heb zelf nog een coolermaster elite 120 in gebruik, ITX kast waarin je een volledige desktop kaart kwijt kan en een full size ATX voeding. Je CPU hangt wel onder die koeler dus een enorme koeler zit er dan weer niet in wat een flinke CPU mogelijk problematisch maakt. En dat toont dan maar weer dat je niet alles kwijt kunt in een kleine behuizing :)
Je kan zonder problemen een 5960x en een 295x2 in een mini itx build plastsen.
In een pricewatch: Corsair Graphite 380T Mini ITX Geel past een 240mm radiator of twee stuks 120mm raditors.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 4 maart 2015 16:06]

Er zijn geen mini atx borden voor 2011-3...dus dat wordt moeilijk :+
klopt idd, dacht ik net ook aan :P
Komt vast nog, er zijn wel micro-atx boorden :P
En voor Z97 heb je wel mini-itx boorden. O-)
Ben het met je eens dat je dingen erg compact kunt maken, maar die behuizing is niet echt heel compact voor ITX
Ja idd, nu kan ik net zo goed mijn laptop aan de tv prikken.
Ben nu zelf vooral benieuwd naar de prijs!
500 euro schat ik zo beetje. Nog steeds goedkoper dan "next-gen" consoles waar je op 700¤ komt door online multiplayer.

400¤+ 6 jaar X 50¤ = 700¤
Daarnaast minimaal 200¤ meer aan games per jaar voor een beetje serieuze gamer ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 4 maart 2015 16:36]

Ik help het je hopen, maar gezien de specs ben ik bang dat de prijs wel boven de ¤500,- zal liggen..

Ps, next-gen consoles kosten tegenwoordig rond de ¤399 hoor. Xbox One moet je maandelijks nog betalen, maar voor zover ik weet is dat met de PS4 gratis (heb geen consoles in bezit verder.)
/offtopic
Voor online gameplay heb je een ps+ account nog op de PS4
Om de online features van de PS4 te gebruiken moet je ook maandelijks een bepaald bedrag betalen.
Met deze specs en winstmarge gok ik dat dit apparaatje ook rond de 700 uit komt. 500 zou een aardige deal zijn.
Haha 500 euro.. Ik zal je uit je droom helpen:

Alienware Alpha kost 529 en daar zit een i3 met 860m in. Ga er maar rustig vanuit dat je tegen de 900 euro aan zit want ze doen er vast geen i3 in..

Daarentegen hoop ik dat je gelijk hebt..
Je koopt nu voor 41 euro 14 maanden XBox Live. En 200 euro per jaar meer aan games is ook wat aan de ruime kant. Voor iets meer dan 50 euro heb ik een nieuwe game in huis voor de console.
Terwijl ik hetzelfde game voor 30¤ haal op G2A. ;)
Ik betaal meestal weinig tot niets voor mijn console games. Want ik koop ze tweedehands en verkoop ze na het spelen weer voor nagenoeg dezelfde prijs. Doe dat maar eens met PC games :)

Maar zo kunnen we blijven doorzeuren over PC en console. De één is in elk geval niet per definitie duurder of goedkoper dan de ander. Hangt er helemaal vanaf wat je koopt aan hardware en aan games, en op welke manier. Ik speel gewoon lekker op beide.

De aanschafprijs van dit bakje is ook niet bekend, dus dat maakt de discussie al helemaal zinloos en op speculatie gebaseerd. En zelfs al was de prijs bekend dan zegt dat nog weinig. Want de ene PC-gamer koopt 20 AAA-games nieuw per jaar, en de ander speelt een MMO of MOBA, terwijl de derde wat indie-titels koopt en de vierde alleen free-to-play games als Hearthstone of Team Fortress speelt. Dat heeft nogal wat invloed op de totale kosten :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 maart 2015 17:50]

Dat klopt, maar als ik Tomb Raider voor 3¤ binnenhaal, heeft het geen nut om het nog door te verkopen. ;)

Ik heb nu bijvoorbeeld Battlefield Hardline voor 33¤ gekocht, het is een multi-player game die je nooit uit kan krijgen, daarom heeft het geen nut om het te verkopen. Misschien wil je het over paar maanden het weer spelen. Hetzelfde met Evolve,The Crew enz.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 4 maart 2015 18:00]

http://www.engadget.com/2...nes-are-coming-this-fall/

Helaas pindakaas!
999 dollar voor de i3 met 970m.
Uiterst teleurstellend.
Wauw, cool ding, als het nu ook nog lichtjes betaalbaar is is dit wel cool om een beetje een portable gaming bak van te maken :).
Als ze hier ook nog echt op willen verdienen zal dit echt geen prijs krijgen dat zelfbouw toch niet aantrekkelijker zal zijn.
Tevens is imho een gaminglaptop een betere keuze als je portable wilt zijn.
Ik zou maar al te graag een gaming pc van dit formaat willen hebben (maar dan met een GTX980m), voor aan de TV. Dan kan mijn huidige gaming desktop - én het bureau waar hij op staat, én de bureaustoel, én de monitor - die in de woonkamer onnodig veel ruimte opslokt eindelijk de deur uit.
Vind het erg jammer dat je niet gewoon mobile hardware bij de PC-boer kan krijgen om dan zelf een systeem samen te stellen: een mobile i7 icm. een GTX980m is meer dan voldoende voor onbeperkt 1080p gaming (hoger hoef ik niet, heb een 1080p TV).

Ben erg benieuwd naar de prijs van dit - op het oog erg coole - kastje, zal vast vrij fors uitvallen.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 4 maart 2015 16:10]

Waarom dan niet gewoon een HTPC behuizing met ruimte voor een full size videokaart? Ja het is groter dan dit apparaat zal zijn, maar je bang for the buck verhouding zal wel een stuk hoger liggen. Zelf heb ik een tijd lang gewoon een minitowertje naast mijn TV meubel staan gehad. Ok, als je een heel minimaal ingerichte stijlvolle huiskamer wil dan is dat misschien nog altijd niet helemaal wat je wil, maar het is een stuk compacter dan een compleet bureau.
Is ook een optie inderdaad, ik zit ook nog in - zoals ze dat zo mooi zeggen - de verkennende fase. Een Steambox is een optie, maar een HTPC zou ook kunnen.
Mijn primaire doel is iig. om dat bureau incl. mijn oude gaming desktop (Q9550 + GTX560Ti) weg te doen, omdat het én te veel ruimte in beslag neemt, én er niet mooi uitziet én ik hem momenteel toch nauwelijks gebruik omdat mijn laptop praktisch even krachtig is. Daar zou ik dan een kleine pc (geschikt voor media én compromisloos 1080p gaming) voor in mijn TV-meubel voor in de plaats willen halen.
Probleem van mobiele onderdelen is dat ze een stuk minder modulair zijn als desktop varianten. Daarnaast is inbouwen ff wat specifieker. Dus opzich logisch dat je het niet zomaar los kan kopen.

Dan nog niet over de markt die er voor is, wss gaan de meeste (wat je hier ook vaak tegen komt als antwoord op deze pc) gewoon lekker voor een minitix.
Is ook een optie inderdaad, ik zit ook nog in - zoals ze dat zo mooi zeggen - de verkennende fase. Een Steambox is een optie, maar een HTPC zou ook kunnen.
Mijn primaire doel is iig. om dat bureau incl. mijn oude gaming desktop (Q9550 + GTX560Ti) weg te doen, omdat het én te veel ruimte in beslag neemt, én er niet mooi uitziet én ik hem momenteel toch nauwelijks gebruik omdat mijn laptop praktisch even krachtig is. Daar zou ik dan een kleine pc (geschikt voor media én compromisloos 1080p gaming) voor in mijn TV-meubel voor in de plaats willen halen.
Waarom niet een Mini-ITX PC, met een Intel Core i3 4130T of Intel Core i5 4460T of Intel Core i7-4785T.

En met een KFA2 GeForce GTX 750 Ti 2GB OC (Low Profile) en 8 GB 1600MHz Geheugen.

Dan heb je een PC Game Console, die betaal baar is, weinig stroom verbruikt, net zo snel (zelfs sneller) als een Playstation 4, en bijna net zo groot.


Je kan bijna alle spellen op 1080P op High of Ultra kan spellen, en de zware (Crysis 3 en Metro en nog een paar) spellen op Medium/High goed laten draaien op 1080P.


Battlefield 4 on GTX 750 Ti Ultra settings, average 60fps.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes on GTX 750 Ti Ultra settings, average 60fps.

Dying Light on GTX 750 Ti High settings, average 45fps.

Far Cry 4 Gtx 750 TI High Settings, average 45fps.

Watch Dogs GTX 750 Ti High Settings, average 45fps.

Crysis 3 GTX 750 Ti High settings, average 40fps.


En lekker een Mini-ITX MB, zo dat je hem bijna zo klein kan maken als een Game console, als je de Geforce GTX 750 Ti Low Profile neem.

Een Intel Core i3 4130T met Geforce GTX 750 Ti zijn erg zuinig, 35w Max CPU en 60w Max GPU, dan heb je maar een 150 a 160w Voeding nodig.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 maart 2015 01:56]

Mwoah ben ik het niet helemaal mee eens :) Ik zoek persoonlijk een klein bakkie dat ik lekker mee kan nemen zonder scherm erin. Puur om het makkelijk van mijn huis naar vrienden mee te nemen en terug. Een groter scherm en los toetsenbord dat ramt en schiet allemaal voor mij persoonlijk toch net ietsje lekkerder :)
Die opties heb je met een gaminglaptop ook. Daar kan je ook een tv/scherm en tb/muis aan hangen.
Uiteraard, maar als je standaard toch een extern scherm en tobo gebruikt, waarom dan de kosten en beperkingen (qua koeling en dikte) van een laptop accepteren?
Qua koeling moet dat echt niet uit maken met de mobiele gpu die deze Zotac ook gebruikt. Een laptop is toch echt minder dik.
Tevens verwacht ik niet dat zo'n apparaat voor kostprijs verkocht gaat worden dus zal een gaminglaptop wellicht niet veel meer kosten.
Daarom juist. Een laptop is minder dik, dus de koeling is ingewikkelder en dus duurder. Ook kan het dat die laptop eerder de CPU/GPU gaat throttlen. Allemaal redenen waarom je beter voor een apparaat als deze zou kunnen kiezen dan voor zo'n laptop.

Je argument over dat het niet tegen kostprijs verkocht wordt snap ik niet helemaal... Worden gamelaptops wel tegen kostprijs verkocht dan? Een laptop met een 970M begint in de pricewatch bij 1435 euro. Ik ben er vrij zeker van dat deze Zotac minder gaat kosten. Daarmee zouden ze namelijk veel duurder zijn dan een alienware alpha en die heeft weliswaar een GPU uit de vorige generatie, maar zo'n groot prijsverschil mag dat ook niet veroorzaken.
Meh.. ik sta volledig achter SteamOS en hoop echt dat het wat gaat worden, maar op dit moment lijkt het me nog veel te vroeg. Ik zou graag willen dat fabrikanten dit soort consoles met Windows 8 uit zouden brengen, zodat consumenten makkelijker game pc's kunnen kopen en eindelijk eens de mythe verdwijnt dat couch gaming enkel mogelijk is met een console.
Een controller in de hand is vanaf de bank toch echt een stuk prettiger dan een toetsenbord en muis.
Ooit gehoord van draadloze controllers?
Weer iemand die denkt dat controllers alleen voor consoles zijn. :O
Bij de nieuwste games kan je van controller naar toetsenboord schakelen in 1 seconde omdat je niet meer in de settings hoeft te duiken.

Was geschokt toen ik zag dat een 10 jaar oude game mijn Xbone controller meteen herkende.
Idd.. mijn broertje speelt Skyrim altijd met controller en gebruikt f5 om te quicksaven :Y) Best of both worlds
Dat is ook wat Valve wil met de Steam Controller
Eindelijk echte Steam Machines. Dit natuurlijk in aanloop van de aankondigingen die Valve zeer binnenkort ook gaat doen, daarna volgen er neem ik aan een hoop meer bedrijven die hun Steam Machine presenteren. Moet ook wel, de concurrentie zit niet stil..