Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve zegt te blijven werken aan Steam Machines

Valve heeft in een bericht op Steam gezegd dat er nog steeds wordt gestreefd naar een competitief gameplatform. De eerdere verwijdering van een link naar Steam Machines op Steam was volgens het bedrijf enkel het gevolg van een 'schoonmaak' van de navigatie-interface.

Valve stelt dat de bewuste sectie van de Steam Store nog gewoon beschikbaar is en dat deze eerder enkel was verwijderd op basis van gebruikersverkeer. Volgens het gamebedrijf was de eerdere verwijdering slechts een routinematige schoonmaak van de navigatie van de Steam Store en zijn er geen significante veranderingen ten aanzien van Valve's toewijding aan het systeem.

Het bedrijf geeft daarbij wel aan dat de Steam Machines niet erg goed verkopen. Verder meldt Valve dat er via het Steam Machine-initiatief veel is geleerd over het Linux-ecosysteem en dat dankzij feedback een aantal tekortkomingen is opgelost. Valve zegt dat er nog altijd wordt gewerkt om de Vulkan-api goed te ondersteunen, ook op Linux-platforms. Tot slot meldt het bedrijf dat SteamOS hiervoor belangrijk blijft.

Valve bracht SteamOS in 2013 uit, met de bedoeling dat fabrikanten dit zouden gebruiken voor hun gaminghardware: de Steam Machines. Onder andere Alienware, Alternate en Zotac hebben dergelijke apparaten uitgebracht.

Door

Nieuwsredacteur

78 Linkedin Google+

Submitter: Gabriel_WB

Reacties (78)

Wijzig sortering
Jammer dat dit niet werkt. Ik denk dat de verkeerde aanpak is gekozen, had gewoon een Steam Console uitgebracht met Half Life 3 als launch game. Dan hat het ding sowieso al een paar miljoen exemplaren verkocht bij launch.
* Dan zet je daarmee ook in gang dat veel game producenten hun games ook op die console uitbrengen. Wat de stap naar Steam op standaard Linux desktops natuurlijk erg klein maakt.
* Ik heb nu een PS4 maar vind de store verschrikkelijk slecht. Wel koop ik al mijn spellen enkel nog via de store omdat ik geen fysieke media meer wil hebben.
* Daarnaast vind ik consoles gewoon niet lekker spelen voor shooters en had ik de hoop dat de Steam Controller dit op zou kunnen lossen.
Tja, het was uiteindelijk gewoon een Linux desktop. Dan denken de meeste mensen ook "maar waarom zou ik geen Windows bak nemen?". De paar mensen die Linux willen gebruiken, die installeren wel hun eigen distro. Die kopen het ook niet.
Persoonlijk was ik wel geïnteresseerd in een steam machine. Een computer maatje console met degelijke hardware zag ik wel zitten. Helaas waren de specs van de meesten dramatisch te noemen en de prijzen veel te hoog om niet zelf aan de slag te gaan en uit losse componenten zelf een systeem te assembleren tegen een flink lagere prijs.

Je zou zeggen dat door massaproductie door grote fabrikanten de prijs lager zou moeten zijn, maar helaas.
Ik ben weer overgestapt van store aankopen naar disc. Want de prijzen voor games in de PSstore zijn best wel duur terwijl ze goedkoop zijn bij retailers.
In de store houden ze bijna altijd vaste aan de release prijs. 60 euro of 20 maakt nogal verschil voor mij. Daar heb ik een disc versie wel voor over.
Hangt er ook vanaf wanneer je hem koopt. Als een game al langer uit is en er is een sale bij de PSstore dan zijn de rollen opeens omgedraait. Verder doe ik behalve op pc ook nog alles via disc
Steam store in big picture mode is helaas ook niet om over naar huis te schrijven...Je kunt bijvoorbeeld niet eens filteren op controller-supported games, wat wel kan via de normale mode of via de website.
sluit een muis en keyboard aan op je PS4 en Shooters gaan een stuk beter hoor! ;-)
Er wordt zowel in dit Tweakers artikel als op de site van Valve zelf wel over "Steam Machines" gepraat -- maar wat is/zijn het? Er mist wat context.

edit: intussen is er een link naar Steam Machines toegevoegd in het artikel

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 4 april 2018 08:29]

Het is een PC, in klein formaat, waar SteamOS op draait. Het is een Debian Linux Distro waar in feite 'Steam Big Picture' altijd aan staat. Je kan 'm ook voor 'PC-achtige' taken gebruiken natuurlijk (dus ook de 'Big Picture' uitzetten).

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 4 april 2018 08:13]

That’s it :? Persoonlijk had ik wat meer van verwacht.
Je kan 'm ook voor 'PC-achtige' taken gebruiken.
Dit is wat mij net de grootste tekortkoming lijkt. In plaats van SteamOS had ik veel liever een Steam Desktop gezien die werkt op Ubuntu. Zoals er ook Ubuntu bestaat met de standaard Ubuntu unity desktop of Kubuntu met een KDE desktop of het afgeleide Linux Mint met weer hun eigen desktop.
Dan had ik gewoon de Steam Desktop kunnen installeren onder Ubuntu en zo nog steeds de volledige steam gaming ervaring kunnen hebben (via SteamLink) en daarnaast diezelfde pc gebruiken als een volwaardige pc met Ubuntu of Subuntu (Ubuntu met Steam). Ik zou dan switchen naar bv Unity Desktop voor bureauwerk en daar dan een complete Pc desktop beleving ervaren. Als er dan ook goede support voor de hardware bij zat, zou ik de steam-machine kopen voor eigenlijk vooral de hardware-support voor Linux.
SteamOS in de huidige vorm is voor mij een ongewenst stukje software. Dan maak ik liever gewoon gebruik van de Steam-Client. Dualbooten zou ook wel werken, maar dan moet ik meer moeite doen om mijn harde schijf op te delen in partities én gewoon eens een klein spelletje spelen vanuit Ubuntu wordt ook lastiger (tijdrovender, meer schijfruimte).
Nu is de hardware te duur om ze enkel als Gameconsole te gebruiken en de software te omslachtig om ze als Pc te gebruiken. Dus kocht ik zelf onderdelen voor een Pc en maak ik gebruik van Steam Client.
Je kan met Ubuntu heel makkelijk een Steam session toevoegen aan je login (scherm) net als dat met kodi kan. https://steamcommunity.co...filedetails/?id=388020830
Ik heb het niet gronding getest maar ik heb geen verschil in performance gemerkt met Steam-OS.
Ziet er erg interessant uit. Bedankt!
een steam machine is een product welke op papier best interresant lijkt; maar in prakijk geen vraag naar is :+

bedoel; de linux gebruiker zal dit niet snel aanschaffen; die draait steam(os) lekker op zijn eigen hardware
de console gamer zat dit niet snel aanschaffen; want is geen playstation/xbox (en nog duurder ook)
en voor de reguliere pc gamer biedt het geen meerwaarde

begrijp me niet verkeerd, ben faniek linux gebruiker, maar ik ken niemand in de game scene die hier intresse in heeft. en bij ons op de website of reddit leeft het ook niet. daarom; leuk product, maar geen markt voor

//edit; diverse steam-machines worden overigens voor een "prikkie" verkocht bij walmart/ebay

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 april 2018 09:35]

Steam Machines en SteamOS waren destijds een dreigmiddel van Valve richting Microsoft. Er was een vermoede dat Microsoft (ala Apple) hun OS dicht zou timmeren voor externe en dat alles via de Windows Store zou gaan. Ook de API's en SDK's werden steeds verder afgedicht waardoor crossplatform ontwikkelen of ondersteuning voor andere API's (OpenGL) lastiger werd. Dit zou effectief gezien de dood betekenen van Steam (en andere verkoop software) en voor gaming op andere platformen.

Het werd destijds met veel bombarie aangekondigd, maar ik miste ondersteuning in de breedte. Dat wil zeggen dat Valve niet veel moeite stak in het draagvlak. Vandaag de dag ook, als je kijkt naar de machines die beschikbaar zijn dan is het aanbod zwaar verouderd. Steam for Linux wordt wel aan gewerkt (want er is vraag naar), maar SteamOS wordt niet meer serieus aan getimmerd.

Dat gevaar is nog steeds niet geweken aangezien Microsoft nog steeds die trekjes (zie Windows S en UWP) heeft. Ik denk dat Valve die aas achter wil houden voor het geval dat.

SteamOS was in mijn mening nooit bedoelt als een serieus commercieel product maar meer als een zet in een koude oorlog met Microsoft.

Die koude oorlog heeft er wel voor gezorgd dat engine bouwers en game makers serieus tijd zijn gaan investeren in Mac en Linux ondersteuning. Langzaam maar zeker worden er heen en weer stappen gezet. Better safe then sorry lijkt het motto te zijn van Valve.

Interessante links: (sorry het verhaal is over zoveel artikelen verspreid dat het moeilijk is om alles in het verhaal te linken)

nieuws: Valve-directeur: Windows 8 is een ramp
nieuws: Valve werkt aan Steam Box-spelcomputer
nieuws: Valve richt zich eerst op Ubuntu met Linux-ondersteuning Steam
nieuws: Valve organiseert Steam-developersconferentie in januari
nieuws: Valve kondigt opensource-besturingssysteem SteamOS aan
nieuws: Dell: Alienware-Steam Machine wordt ons minst winstgevende systeem ooit

/EDIT:

Wat versta jij onder "een prikkie"? 410 dollar (let wel in de VS is dat excl. belasting) voor een i3 (verouderd moederbord), 4GB RAM (DDR3), 500GB HDD en een verouderde GPU (GTX 750i vergelijkbaar) vind ik geen prikkie. Voor dat geld kan jezelf ook iets in elkaar zetten. Als je 2de handse componenten gebruikt ben je zelfs nog goedkoper. Als je bij Walmart iets naar beneden scrollt dan zie je refurbished SFF en USDT form factor machines voor veel goedkoper. Voor dezelfde prijs heb je een NUC met moderne hardware.

Ik heb een oude i3 machine in de V&A staan voor veel goedkoper.
V&A aangeboden: Mijn oude Game PC Core i3 530 4GB 1TB

Nu ik eraan denk, misschien een leuk Steam Machine projectje inderdaad.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 4 april 2018 15:22]

Door Steam Machines en Steam OS wel een aantal AAA games naar linux zijn gekomen, dit zal zeker wel een groep gamers overhalen om een dergelijke machine te kopen. Ik ben een gamer, maar ik ben geen reguliere PC gamer en ook geen console gamer. Voor mij zou een dergelijke machine toch een goede uitkomst zijn. (al heb ik hier nu 2 steam links als alternatief)
steam link is geen alternatief; dat is een 'dom' streamkastje

het aantal titels met linux ondersteuning is wel toegenomen(~10.000), maar sterk mijn twijfel of dat door steam-machines komt. verwacht eerder dat het te doen heeft met sdl / vulcan ondersteuning vanuit steam, dan met overpriced gaming hardware.
Als je een Steam Machine ziet als een soort console, dan is Steam Link in praktijk natuurlijk wel een alternatief: een kastje wat je bij je TV kan plaatsen, waar een paar controllers in kunnen, en waarmee je lekker vanaf de bank kan gamen.

En eigenlijk is dat een veel beter idee: je krachtige PC zet je ergens neer waar je er ook normaal mee kan werken, en als je op de bank wilt hangen stream je lekker met een goedkoop kastje wat verder geen hardware nodig heeft. En toch lijkt Steam Link ook te floppen: je kan ze momenteel voor ~ 1 euro (plus shipping) krijgen bij een game bundel, dat zal nooit winstgevend zijn.

Het lijkt erop dat PC gamers simpelweg weinig behoefte hebben om op een TV te gamen, en als ze dat wel hebben kunnen ze waarschijnlijk prima zelf een HDMI kabeltje doortrekken van hun PC naar de TV.
console = dedicated voor gamen (vereist niets anders)
steamlink = streamen in-huis (vereist dus een host / game pc)

zonder game pc, heb je he-le-maal niets aan je steamlink; kunt er geen spellen op spelen, zoals met console wel, dus het is geen alternatief.

neemt niet weg dat het voor die 14-15euro een leuk kastje is om aan je tv te hangen (bij gebrek aan lange hdmi :+)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 april 2018 10:24]

console = kastje naast je TV waarmee je kan gamen.
Steamlink = kastje naast je TV waarmee je kan gamen.

Iedereen snapt dat een steamlink niet stand-alone werkt, maar in de praktijk vervullen ze exact dezelfde functie.
In mijn geval wel aangezien ik ook een VR gaming PC heb staan, deze staat in een aparte kamer en de kamer waar ik kan zitten staat een steamlink die netjes streamt, dat is voor mij een goed alternatief voor een andere machine. Ik heb best lang zitten twijfelen tussen beiden.

Als er 2 oplossingen zijn voor een probleem zijn dat alternatieven voor elkaar.
Door Valve "gecertificeerde" game-pc's voorzien van het SteamOS:
http://store.steampowered.com/sale/steam_machines?l=dutch
Uuuhm gewoon pc’s in een fancy case met SteamOs erop.
-Edit Excuus was weer vroeg vandaag

[Reactie gewijzigd door xIReaperS op 4 april 2018 09:23]

Lol nee dit niet dus.

Hoezo “overal mee naar toe kunt nemen”? Het is niet mobieler dan bijvoorbeeld een xbox ofzo. Het is gewoon een pc in een mooi console achtige kastje.
denk dat ie in de war is met de steam link
Maar ook bij die is overal mee naar toe nemen niet echt van toepassing.
Het was een interessant concept, maar simpelweg te duur. Zelf wat leuks bouwen is op veel manieren gunstiger.
Denk dat vooral het probleem is dat Windows games er niet op draaien dus beperkte library plus iemand die vanuit de bank op zijn TV wil gamen zal denk ik sneller een Xbox of PS4 kopen. Dat werkt met een druk op de knop.

Btw wat mij betreft droppen ze SteamOS en gaan ze zich weer richten op HL3/L4D3 :)

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 4 april 2018 08:31]

Je zult een Windows-gebruiker op dit moment niet snel overtuigen op SteamOS over te stappen, waarbij het spellenaanbod natuurlijk een belangrijk argument is. Aan de andere kant zal iemand die laagdrempelig een Steam Machine koopt, weinig reden tot klagen hebben over een gebrek aan spellen met Windows een hoop extra complexiteit in huis halen, die die Steam Machine niet heeft.

Je moet echter wel bedenken dat dit de situatie nu is. Valve heeft inmiddels een redelijk leger programmeurs in dienst om SteamOS/Linux beter te maken. Dit bericht is een officiële bevestiging dat dat onveranderd blijft, maar de activiteiten van Valve zijn in de Linuxgemeenschap sowieso erg zichtbaar en toenemend. Dat gaat resultaten geven en het is goed denkbaar dat SteamOS/Linux op een gegeven moment dingen kan die Windows niet kan.

Het gevaar voor Valve was en is de Windows Store. Energie steken in HL3/L4D3 helpt daar niet tegen. En daaruit valt de motivatie van Valve te verklaren.
De enige reden dat veel linux gebruikers nog een PC met windows hebben is vanwege de games. Hoe mooi zou het zijn als er een goed alternatief OS voor desktops komt voor games? Juist door dit te bouwen zijn al veel meer spellen op linux te spelen.
Mee eens maar blijkbaar gaat het toch nog niet snel genoeg. Mensen met Steam spelen vaak liever op de PC en hebben ook nog games op andere platformen zoals Origin bijv.

Mensen die een console willen gaan voor een PS4 of Xbox. De Steam PC valt eigenlijk een beetje tussen wal en schip. Het idee is zeker goed hoor en hoe meer Linux games hoe beter, maar de groep die enkel Steam speelt op de PC en Steam games vanuit de bank wil spelen is nou eenmaal niet zo heel groot.
Dit is ook niet voor de Tweaker, dit is voor Jan met de pet die gewoon een spelletje wil spelen maar een stapje hoger wil dan console gaming.
Zouden die dan niet voor een samengestelde PC met gelijkende specs bij de Mediamarkt gaan?

Het idee van een zelf te upgraden console is natuurlijk prachtig, maar zonder de harde vendor lock-in die Playstation en Xbox wel hebben kun je de machine niet onder de kostprijs verkopen.
Zou ook een optie kunnen zijn, helaas wordt bij prebuilt (non-)gaming PC's vaak een veel te groot deel van het budget uitgegeven aan de CPU. Dan zit er bijvoorbeeld een dikke i7 in met een heel matig videokaartje terwijl voor gaming de videokaart in vrijwel alle gevallen veel belangrijker is. Bij de Steam machines is over het algemeen het budget beter verspreid en meer gericht op gaming. Ook hebben ze vaak het formaat en de form factor van consoles en dat spreekt sommige mensen ook aan omdat ze dan zogenaamd makkelijker te gebruiken zijn in combinatie met een TV.
die kunnen idd beter een fatsoenlijke PC aanschaffen....alle game-stores zijn tegenwoordig ook bijna hetzelfde als op consoles..je hebt er geen kennis voor nodig alleen een creditcard! een beetje Game-PC is al sneller dan deze steam machines en nog eens multifunctioneel!
Maar dat is natuurlijk ook gewoon mogelijk.
Zelfbouw is altijd beter maar niet iedereen kan dat.
Je kan SteamOS zelf ook gewoon op je pc zetten en dus zelf je steammachine maken. Als een paar van m'n vaste games naar linux zou komen zoals bf zou ik direct overzijn. Maar dan alsnog gewoon met een gangbare distro denk ik
Zelfs kant en klaar kopen met Windows erop was doorgaans goedkoper.
Steam adverteerd dit alleen op hun eigen platform, waar voornamelijk alleen maar PC gamers zitten.

Dat dit nog steeds geen success is, is puur een target audience issue.
Dat is wel wat kort door de bocht, kan een heel gamma aan redenen bedenken:
  • Target Audience (Met je eens - voor wie is dit product?!)
  • Gebrek aan marketing (Niemand kent steam machines buiten steam users)
  • Conceptueel niet doordacht - Je hebt nog steeds een scala aan verschillende configuraties en dus niet de voordelen voor developers van een bekende target m.b.t. performance. (E.g. Xbox One kent 2-3 varianten.. PS4 2, Steam machines..tientallen ? honderden ?
  • Productie door diverse partijen in de eerder genoemde hoeveelheid aan configuraties, dus geen schaalvoordeel en daarmee flink hogere prijzen dan MS en Sony consoles.
  • Niet direct de schuld van valve maar...veel AAA games niet speelbaar op SteamOS. Ja zeer veel games werken op SteamOS maar dat zijn doorgaans niet de AAA games.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 4 april 2018 08:17]

Een ander probleem van steamos wat dat de prestaties in game vaak slechter waren dan in windows.
Dat komt omdat ze niet op DirectX draaide. Wat Valve wil doen met stream machine/steamOS is de dominante positie die Microsoft heeft op PCGaming verminderen. Zonder DirectX en Windows blijft er weinig PC gaming over. Nu Vulkan ook prima prestatie kan leveren in een Linux omgeving is dat probleem uit de weg. Valve is erg afhankelijk van zijn store. Nu Microsoft hun eigen store flink aan het pushen is moet Valve wel iets doen. En SteamOS kan zeker wel werken als Devs willen en gaan doen. Hoe meer mensen Linux/SteamOS draaien des te meer games er op zullen draaien. Maar dan zal eerst een groot deel moeten overstappen op Linux/SteamOS.
Ik zou het zo schadelijk vinden als games worden beperkt tot de microsoft store. eigenlijk hetzelfde verhaal als met browsers destijds als je het mij vraagt.
Laten we het hopen, het heeft alles om een geduchte concurrent van de bekende consoles te worden, behalve lage hardware prijzen.

Las het bericht wel zo dat het mij deed denken aan de tijd dat Microsoft zich terugtrok uit de mobieltjes. Begon ook met: “we stoppen niet”, terwijl de handelingen op iets anders wezen, wat uiteindelijk is gebeurd.
als het nu nog steeds niet gelukt is om een redelijk marktaandeel te verwerven...dan gaat t niet meer lukken hoor!
tis een leuke aanpak maar hij lijkt niet te werken, maybe moeten ze het meer als de ps4 en x1 doen, maak een game dat enkel op dat platform gespeeld kan worden, tegelijk zorg dat er een instapmodel van een steam machine en maak hem goedkoper (zelfs als het je geld kost) zodat je een user-base krijgt. dan daarna gooi het instap model naar een prijs waar je geen verlies op draait en blijf het actief supporten voor een tijdje.

het feit dat veel steam games er al op draaien is leuk maar mensen hebben al een pc om dat op te doen en gaan niet effe 600 euro uitgeven.
Ik zie het al voor me. Half-life 3 now exclusive on steam os. :+
De gewone consument kijkt naar de prijs, en dan zijn de Xbox en PS veel goedkoper
Hoe je het went of keert, Linux blijft behelpen.
Zolang dat zo is, is er geen meerwaarde voor een gemiddelde gebruiker.
Die zal nooit de meerwaarde van de Linux desktop zien.
Gewoonweg omdat dat een gedoe is.

Dus dan moet de console OS gewoonweg perfect werken.
Laten we daar dan maar op hopen.
kan je dit toelichten?

ik heb recentelijk iemand proberen te helpen met windows 10, wat een drama.
vele doorklik schermen, je hebt echt geen idee waar je dingen moet vinden.
en als je het dan hebt gevonden werkt het niet.

wilde simpelweg een tweede user aanmaken op het systeem en daar zit ook ergens een knop voor maar als je die eindelijk hebt gevonden gebeurd er gewoon niets... nada.. noppes.

wat me ook opviel is dat er allemaal reclame in het OS zit.. (in die idiote tegels).. wtf?!

linux desktops zoals kde, gnome en alle andere varianten zijn gewoon intuïtiever en lekker naar eigen inzicht aan te passen en alles is in principe in twee klikken te vinden en vooral (vind ik zelf) KDE ook echt mooi en het werkt tenminste gewoon.

het installeren vanaf een usb stick duurt 5 minuten en je bent klaar... geen gezeik met drivers installeren, je favoriete programma's moeten gaan downloaden van allemaal verschillende websites of wat dan ook, virusscanners kopen en installeren die je pc traag maken omdat iedere byte die door het systeem gaat moet worden gecontroleerd en vervolgens na een jaar de verplichte herinstallatie omdat je OS volloopt en helemaal niet meer voorruit te branden is. en dan nog maar te zwijgen over de verplichte de-fragmentatie van de disk, maandelijkse op-schoon routines van registry en het nalopen van de startup entries omdat ieder programma natuurlijk zich zelf daar aan toevoegt om al preloaded te zijn... ja handig maar niet als ze dat allemaal doen. (als je dan toch gaat tweaken had je net zo goed wel linux kunnen nemen an al die tijd besteden aan het mooier maken van het systeem dan tijd verdoen om het systeem werkbaar te houden)

een linux installatie is na jaren gewoon nog net zo snel als na de eerste dag.

vraag me dus echt af wat je bedoeld met behelpen en gedoe.

[Reactie gewijzigd door GiLuX op 4 april 2018 10:16]

dus omdat jij iets niet kan vinden in Windows..is windows een drama?! of zou jouw kennis van deze Win10 gewoon een drama zijn!? ik denk t tweede! het oude configuratiescherm zit nog gewoon in Win10...dus snap eigenlijk niet dat je dat niet gevonden hebt binnen 2minuten!
dat is precies mijn punt, als ik het niet kan vinden binnen twee minuten zegt dat meer over het OS dan over mij. Ik weet zeker dat iemand met geen enkele ervaring met een linux desktop binnen 30 seconden een tweede user aan kan maken. (wat op windows niet eens mogelijk blijkt zelfs al zit je in het juiste scherm)