Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus voorziet dunne Zephyrus GM501-laptop van GTX 1070 en Intel-hexacore

Asus heeft een nieuwe versie van zijn dunne Zephyrus-gamelaptop aangekondigd. De GM501 is voorzien van een GeForce GTX 1070-gpu en Intels nieuwe Core i7-8750H-hexacore. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 144Hz.

Net als zijn voorganger is de nieuwe Zephyrus M zo'n 2cm dun. De onderkant van de aluminium behuizing kan iets openklappen, zodat er meer ruimte is voor koeling. Asus heeft de positionering van het toetsenbord aangepast, nu zit dat op de gebruikelijke plek. Bij de Zephyrus GX501 van vorig jaar zaten de toetsen aan de voorkant van de laptop.

Asus geeft de Zephyrus M een GTX 1070-gpu, het is geen Max-Q-variant maar een reguliere versie, wat volgens Asus de prestaties ten goede moet komen. De gpu draait op 1443MHz met een boost naar 1645MHz. Het scherm krijgt een upgrade in de vorm van een 144Hz-ips-paneel, met een responstijd van 3ms en G-sync-ondersteuning. Het vorige model had een 120Hz-paneel. De resolutie van 1920x1080 pixels is ongewijzigd.

De processor is een Core i7-8750H, een hexacore met een tdp van 45 watt. Intel kondigde deze cpu dinsdag aan als onderdeel van zijn Coffee Lake-H-chips voor laptops. De kloksnelheid is 2,2GHz, met een boost naar 4,1GHz.

Asus past een nieuwe manier toe om de gpu uit te schakelen en toch G-Sync in te zetten. Bij de meeste laptops met G-Sync kan de Nvidia-gpu niet uit, wat resulteert in een matige accuduur. Dat was ook het geval bij de Zephyrus GX501. Asus heeft in het nieuwe model een switch gezet waardoor de GeForce-gpu kan worden uitgeschakeld en overgegaan wordt op de igpu. Alleen als de Nvidia-kaart is geactiveerd, is G-Sync ingeschakeld.

In de VS brengt Asus de Zephyrus GM501 uit voor 2199 dollar. Een adviesprijs in euro's is nog niet bekendgemaakt.

Foto's: Tweakers

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-04-2018 • 20:58

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
moet wel eerlijk zeggen, wat een opluchting dat ze die keyboard op z'n normale plek hebben gezet.
Enige reden dat ik hem afgrijselijk vond was dat de keyboard helemaal onderin zat.

Maar indd de bezels lopen 10 jaar achter haha.
Denk dat MSI momenteel het beter gaat doen kwa sales met de GS serie, aangezien het enorm kleine bezels heeft.
Natuurlijk niet zoals de XPS etc maar goed genoeg.
Ja het toetsenbord locatie is niet al te geweldig inderdaad, maar het is niet zo erg als men denkt. Krijg geen last van mijn handen van het typen oid en op kantoor gebruik ik een K70 van corsair, probleem opgelost :).
Check die bezel.
gewoon voor de MSI GS65 gaan, lekker kleine bezels
Valt wel mee, het is voor een laptop zelfs fijn vezel te hebben, omdat de omgeving meer afleiding met een kleine bezel. Aangezien dit meer in het zichtveld komt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Anno 2018 vallen die bezels wel degelijk hard op en ziet er gelijk "ouderwets" uit qua design. Eerder uit 2008 ipv 2018.

De bezels zijn direct ook zo plastiekerig. De macbook pro retina heeft ook serieuze bezels, maar die zijn netjes weggewerkt achter de glanzende coating, waardoor ze niet opvallen.
Precies. Sinds ik de XPS 15 heb zou ik nooit meer anders willen. Zoveel scherm!
En op je mobiel kun je ook met een halve milimeter bezel, dan kan die halve centimeter op een laptop zeker.
De scherm panelen die beter geschikt zijn voor gaming worden nog niet gemaakt op de manier dat deze geschikt zijn voor met minimale bezels. Tenminste er is er nu net 1 gereleased. Deze zit in de aero15 met de 8ste generatie core i7.
Gameguy heeft het over functionaliteit, niet het design. Bredere bezels creŽren een afscheiding tussen omgeving en de content op het scherm, wat prettiger kan werken.
Design is leuk, maar moet niet voor functionaliteit komen.
Drapeer dan direct een deken over jezelf en de laptop, dan heb je nog veel minder afleiding.

Wat een onzin.

Ik heb nog nooit iemand met heimwee over een CRT horen praten omdat de dikke bezels "toch zo leuk werken" tov een LCD.
Het gaat niet direct om afleiding, maar de bezel zorgt voor contrast tussen de omgeving en de content op het scherm.
Ik begrijp je punt wel, maar ik vind dit persoonlijk een zeer klein voordeel.

Dell heeft met de XPS 13 en 15 bewezen dat een kleine bezel veel voordelen heeft: je kan de laptop veel compacter en dus draagbaarder maken voor dezelfde schermgrootte. Ik denk dan hun XPS 15 zelfs ongeveer de grootte heeft van de vroegere 13 (iets groter). Je krijgt dus een groter scherm in een compactere behuizing, en dat is super voor een draagbaar apparaat.
Ik heb op een laptop liever een matte rand rond het scherm, glanzende laptop schermen zijn ontzettend irritant in goed verlichte ruimtes. Maargoed in dit geval zullen de randen niet zo zeer een beperking van het scherm zijn. Ik gok dat het er eerder mee te maken heeft dat de laptop een bepaald formaat moet hebben om de hardware en koeling er in kwijt te kunnen, en dan is het maar net de vraag hoe breed de keus in 120Hz schermen is. Als er geen groter scherm beschikbaar is dan vind ik dit een nette oplossing.
mn sony vaio uit 2009 ziet er niet eens zo krakmikkig uit
Probeer jij maar eens met een Sony laptop je Nvidia grafische driver te updaten. Rond die periode had ik een Vaio (dacht Z12 of Z13) t.w.v. 4700 euro met uitgebreide garantie en toen het bleek dat de Nvidia driver met grote regelmaat chrashte. Wilde ik deze bijwerken door naar Nvidia te gaan, maar door een hardwarematige handtekening/ID code van Sony kon ik deze niet updaten en was afhankelijk van Sony en moest hun smeken om nieuwe drivers. Deze zijn uiteindelijk nooit gereleased. Alleen d.m.v. je laptop te hacken kon je dan de Nvidia driver bijwerken. Ik heb 10 maanden strijd met Sony helpdesk gehad en ben dan ook blij dat ze geen laptops meer in Nederland uitbrengen. Minder rare beperkingen voor de consument.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 3 april 2018 22:13]

Dit kwam omdat nvidia de switcb niet meet wilde ondersteunen waar sony gebruik van maakte. Had zelf de vaio z13.
Als dit zo is ligt de fout dus niet bij sony..
Voor zover ik weet niet. Al had sony nvidia wel kunnen pushen en of een bios update uit te brengen met static mode. Zodat je in bios de nvidia gpu in exclusive mode kon draaien en updaten.
+3000

Dit ziet eruit alsof ze het chassis klaar hadden en toen ineens bedachten "kak, er moet nog een scherm aan...oh wacht, hier ligt nog wat"

Specs staan bovenaan in de lijst sure, maar deze scherm behuizing...nope...
Ik heb de huidige generatie GX501 hier voor mij staan en heb totaal geen last van de bezel, vind het zelfs fijner voor mijn ogen momenteel gezien hij vaak tegen een witte muur aan staat... Ieder zijn smaak denk ik (hoewel het er inderdaad wel een beetje ouderwetser uit ziet haha), mij hoor je niet klagen :).

Ps. Ik ben een dikke bezel op monitoren/tv's gewend, dus maakt de post wellicht wat gekleurd.

[Reactie gewijzigd door Slickzor op 3 april 2018 23:43]

MBP retina "Glanzende coating"? Zeg maar gewoon plastic en ook nog eens zacht plastic. Want als je ik de mijne probeer schoon te maken met een verkeerd doekje krijg je zeer snel krassen.
Maakt me niet uit waarvan het gemaakt is, het ziet er in elk geval beter uit dan deze Asus die plastic van de Fisher-price geleend heeft.
Zulke grote bezels en erger nog een scherm zonder notch kan echt niet meer in 2018!
Haha wauw, best een originele manier van een afgrijselijke bezel goed praten. Erg zonde, ik ben voor veel power in dunne/lichte laptops. Zo min mogelijk gamer look etc. Maar ontzettend zonde dat de bezel van mijn vroegere XPS M1710 nog dunner was. (2007, 11 jaar geleden....)
Bezig komt voort uit het ontwerp van de bottom case. Zal toch wat koeling nodig hebben om alle parts kwijt te kunnen.

Kleine bezel is mooier, maar het is te verklaren.

Benieuwd hoe robuust ze zijn.
Check die bezel.
Ja mooi he, vind het wel wat hebben als ik eerlijk moet wezen :P

Maar even serieus, dat er dikke randen om het scherm zitten vind ik helemaal niet erg, zo lang het maar een goede scherm is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 april 2018 00:25]

ja dat ze nog ruimte voor een scherm hadden vind ik dan weer knap ;)
Ziet er vooral goedkoop uit. Had wel wat netter gemogen. Verder prima breedte wat mij betreft :).
Heh, dat we dat nog krijg te horen bij laptops. Was eerst vaak z'n punt bij smartphones en monitoren en nu is het de buurt aan de laptops. Ik ben er trouwens wel mee eens, dat zijn best dikke bezels maar voor de rest ziet die Asus er erg strak uit. Geen grote hoeveelheid LEDS of vormen maar een strakke gamerlaptop zoals het naar mijn idee er uit hoort te zien.
GTX1070 en een hexacore in een laptop en jij begint te zeuren over de bezels. Dat ding is beter dan het overgrote meerendeel van de mensen heeft hier op tweakers.

[Reactie gewijzigd door acst op 4 april 2018 09:45]

Natuurlijk is het geen enorm dik design, maar om er nou in de titel 'dun' van te maken :?
Voor een laptop van dit kaliber is het zeker een dunne laptop te noemen, hij is daarnaast ook licht te noemen in deze context.
Niet dat het wat utimaakt dat er geen maxQ 1080 in zit. De voorgaande Zephyrus presteerde met zijn 1080MQ hetzelfde als andere 1070GTX laptops die minder kosten.

Gelukkig hebben ze dit keer wel de toetsenbord plaatsing op orde.
Hmmm dit klinkt wel als de perfecte opvolger qua fixes. Iemand enig idee of het nut heeft deze in de US aan te schaffen price-wise? En wanneer die redelijkerwijs daadwerkelijk te koop is?
Ziet er zeker netjes uit, persoonlijk liever dunnere bezels gehad maar ja je kan niet alles hebben
Leuk al die cores, maar was het niet de kloksnelheid die meer impact had op games? Ik zou denken dat een hexacore interessanter is voor een workstation dan voor een gaming machine (mits m'n eerste zin nog klopt tegenwoordig).
De consoles zijn meer op PC's gaan lijken kwa architectuur en die doen het al meer dan een decenium met meerdere cores. Op het moment zelfs met 8 cores.

Lijkt mij dat de PC game markt daarin ook niet in still staat. Het kost wel meer tijd/geld/codering om er effecient gebruik van te maken maar dat ligt ook weer bij de engine bouwers volgens mij schaalde de Unreal engine altijd goed om met meerdere cores.

Deze reddit post gaat er verder op in:
https://www.google.nl/amp...cores_in_a_gaming_cpu_is/

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 4 april 2018 08:15]

Dank voor de link. Goed om te zien dat dat ook die kant op gaat dus.
Vooruit lopen op de realiteit qua core counts is alsnog niet verstandig. Dat we de quad-core status quo nu wel voorbij zijn is zeker waar, maar voor een high refresh rate wil je nog altijd de hoogst mogelijke clocks en ook je minimum FPS wil nog weleens onder de 60 duiken met de meeste CPUs. Kortom, voldoende cores (nu 6, dus) en hoge clocks is belangrijk.

Die reddit post mist nogal wat details en roept ook over de voordelen van HT. Die zijn echter zo fantastisch nog niet, er zijn slechts 2 of 3 games waar je een marginaal voordeel ziet voor HT/SMT CPUs, en alsnog heeft het geen enkel effect op je minimum FPS.
De onderkant van de aluminium behuizing kan iets openklappen, zodat er meer ruimte is voor koeling.
Is dat nou iets dat echt werkt of is het een gimmick?

Het is mooi allemaal, deze specs in zo'n dunne laptop, maar ik heb liever een ruimer jasje. Heb je minder kunstgrepen nodig voor de koeling. Die koeling zal vast wel in orde zijn, anders breng je het model niet op de markt. Maar in zo'n krappe behuizing moet er vaak harder voor gewerkt worden, en dat wil nog wel eens wat extra lawaai opleveren.
Het lawaai valt echt heel erg mee, heb veel andere laptops/pc's gehad die echt heel veel meer lawaai maakten. Deze is relatief stil voor de hoevelheid power die hij genereert in de behuizing, maximum is 49 decibel en dat heeft hij bij mij nog nooit gehaald (https://www.notebookcheck...ptop-Review.241784.0.html). Op normaal hoor je hem niet. Ik heb het uiteraard over de huidige GX501 met een GTX1080 Max-Q.
Ah, de GM501 staat inmiddels ook op notebookcheck: https://www.notebookcheck...ptop-Review.293956.0.html

Zelfde koeling zo te zien. Maar wel een heel lekker display. Maar hij is echt wel flink luider dan de GX: 49 dB(A) bij average load en 50 dB(A) bij Witcher 3 ultra, waar de GX501 met GTX1080 Max-Q respectievelijk 39 dB(A) en 42 dB(A) doet. Dus dat klopt met jouw ervaringen, dat het lawaai van je GX501 meevalt.

Kan je best wel concluderen dat voor zo'n dunne laptop een Max-Q kaart echt meerwaarde heeft, want het scheelt behoorlijk wat geluid.
Ja inderdaad, behoorlijk verschil dan, bizar dat een 1070 dan zoveel meer lawaai maakt dan een 1080. Het was een 'impulsaankoop' gezien ik eerst voor een andere (met een gtx1070 er in wilde gaan), alleen was deze niet beschikbaar in de winkel (Toronto). Deze stond er en was teruggebracht na 5 dagen gebruikt te zijn. Uiteindelijk voor een 'prikkie' mee kunnen nemen inclusief 4 jaar all risk garantie (inclusief scherm/pixelgarantie).

Mij hoor je echt niet klagen met dit monster, nu nog een paar extra beeldschermen erbij voor op werk en 1 voor thuis (gaming) en dan heb ik een draagbaar (relatief licht) powerhouse die kan fungeren als gaming/werk PC en laptop voor als we dingen moeten laten zien op locatie. Het blijft een niche product en ik gebruik hem ook op die manier :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True