Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus presenteert 16mm dunne gamelaptop met GTX 1070 Max-Q

Asus presenteert een nieuwe versie van zijn dunne RoG Zephyrus S-gamelaptop. De GX531 wordt uitgerust met maximaal een GTX 1070 Max-Q-videokaart en is 15,75mm dik. Daarmee is hij zo'n twee millimeter dunner dan zijn voorganger.

Asus rust de Zephyrus GX531 uit met een Core i7-8750H-processor en het 15,6"-scherm is een 144Hz-ahva-paneel met een responstijd van 3ms, dat 100 procent van de srgb-kleurruimte kan weergeven. Het paneel is afkomstig van fabrikant AUO. Er komen twee varianten: de GS531GS met Nvidia GTX 1070 Max-Q-videokaart en de GX531GM, die een GTX 1060-gpu krijgt.

Net als de eerste versie van de RoG Zephyrus, de GX501, heeft de GX531 een ontwerp waarbij de onderkant omhoog komt als het scherm wordt opengeklapt. Daardoor ontstaat er een sleuf voor ventilatie. Het toetsenbord zit aan de onderkant van de behuizing, daardoor is er ruimte voor een ventilatierooster aan de bovenkant, op de plek waar de cpu en gpu zitten. Volgens Asus weegt de dunne gamelaptop 2,1kg.

Asus zegt de koeling verbeterd te hebben door de twee ventilatoren meer bladen te geven. Dat zijn er nu 83 per fan, bij de GX501 waren dat er 71. Het is nog niet duidelijk wanneer de GX531GS en GX531GM op de markt komen. Ook zijn er nog geen prijzen bekendgemaakt.

Asus Zephyrus GX531

Asus presenteert ook de RoG Strix Scar II GL704, een 17,3"-gamelaptop met relatief dunne schermranden. Volgens de fabrikant is het daardoor de eerste laptop in zijn klasse die minder dan 40cm breed is. Om precies te zijn is de laptop 399,8mm breed, de dikte is 264mm en het gewicht is 2,9kg.

Er komen uitvoeringen met de Core i3-8300H en de Core i7-8750H. In beide gevallen zit er een GTX 1060-videokaart met 6GB vram in. Asus gaat varianten leveren met een 144Hz-paneel met een responstijd van 3ms en versies met een 60Hz-paneel, met een niet nader genoemde responstijd. In beide gevallen gaat het om ahva-panelen van AUO met een resolutie van 1920x1080 pixels.

Ook van de GL704 heeft Asus nog geen adviesprijs bekendgemaakt. Asus toont de nieuwe laptops volgende week op de Gamescom-beurs in Keulen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-08-2018 • 15:09

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Het lijkt me belangrijker dat ze wat doen aan de (beroerde) gebruikstijd met 1 volle accu. De voorganger was belabberd. Als je een laptop wil hebben dan is juist dat belangrijk. Anders kan je beter een desktop nemen met (betere) gaming hardware, voor minder geld.
Niet iedereen koopt een laptop om zijn accutijd, er zijn ook veel mensen die een laptop aanschaffen zodat ze deze makkelijk van plek naar plek kunnen verplaatsen. Zoals vrienden van mij zodat ze bij mij kunnen lannen, hier sluiten ze hem toch op het net aan.
Of voor mensen met wat minder ruimte hebben om een hele pc + monitor + toetsenbord te plaatsten in hun 5x5 studentenkamertje (of minder) en de ruimte graag praktischer benutten. Muis blijft een must denk ik :P
Dat kan natuurlijk met een zuinigere grafische kaart en een zuinigere processor of door 'm een kilo zwaarder te maken. Van het een wordt het minder gamelaptop, van het ander wordt ie minder portable. Dit lijkt me dus een designkeuze met meer focus op gaming dan op portable.
Ik weet geen 1 gamelaptop waar de accu lang mee gaat als je aan het gamen bent.Volgens mij bestaan die niet. Je bent toch altijd afhankelijk van de adaptor als je ermee gamed lijkt mij.
Dit. Verder wel een strak flaptoppie.

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 16 augustus 2018 15:23]

Heel mooi apparaat, maar ik vraag me af hoe dat toetsenbord en de plaatsing daarvan in de praktijk werkt.
Die lijkt me echt niet fijn. Je polsen hebben nu echt 0,0 steun en een scherpe rand.
Qua design vind ik ze ook afschuwelijk.
Juist wel, imo, mijn mechanisch toetsenbord heeft ook een hoge rand, maar je pols leunt gewoon op tafel. De meeste mechanische toetsenborden komen zonder polsondersteuning, maar zijn dan ook lekker compact rondom de daadwerkelijke toetsen ( zie: http://farm8.staticflickr...29227583_46062dc7dd_o.jpg )
Bij deze laptop hanteren ze hetzelfde principe, het zou juist een groter probleem zijn als het toetsenbord verder van de rand af zat.

Juist door deze plaatsing kan het gebruikt worden zoals een standaard toetsenbord en hoef je niet op de laptop body (wat vaak opwarmt) te steunen. Een externe polsteun lijkt me ook meer comfort bieden dan de body.

[Reactie gewijzigd door quintox op 16 augustus 2018 15:59]

Ik vind het qua design wennen. Maar ik zie ook een voordeel: je kan nu niet je polsen teveel op de laptop laten steunen, dus minder druk op de behuizing.
Bij de Asus GX501 kreeg ik een rubberen matje die ik voor het toetsenbord kan leggen om deze te 'verlengen'. Dan liggen je handpalmen gewoon op die mat en heb je alsnog de mogelijkheid tot steun als je die wenst.

Als iemand nog vragen heeft over mijn gebruikservaring met dit soort laptops dan hoor ik het graag (heb de laptop nu zo'n 8 maanden).
Dit heb ik nog nooit gehoord dat je die mat erbij kreeg. Lijkt me er iig en stuk comfortabeller uitzien op de foto met mat ervoor.
Die hadden ze meteen voor de promotie's moeten gebruiken! Geeft flink wat meer duidelijkheid over wat er mogelijk is.
bedankt voor het aanbod
Lijkt me dat het ook prettiger kijkt doordat de afstand van het toetsenbord naar het scherm wat groter is?
En typt het goed als je een laptopsteun gebruikt? (En het toetsenbord dus wat schuin staat?)
Werkt zo'n touchscreen numpad een beetje? De lol van een numpad is dat je op gevoel snel nummers kan typen, dat lijkt mij onmogelijk met een touchpad? (Gezien mijn ervaring met touchscreen telefoon)

En werkt de koeling goed op het systeem?
Het typt goed, goede feedback van de knoppen en solide gebouwd. Ik gebruik zelf veelal een Corsair K70 omdat ik multiscreen gebruik, maar als ik hem meeneem dan gebruik ik het matje en werkt het goed.

Touchscreen numpad is lastiger omdat je geen feedback krijgt van wat je indrukt, dus je tikt wat sneller een verkeerde knop in. Dus echt heel functioneel is het niet voor mij en ik vind het meer een gimmick, gelukkig hoef ik het amper te gebruiken. Als ik toch cijferwerk doe dan hang ik mijn K70 er aan.

De koeling werkt goed maar hij wordt wel behoorlijk warm bij zware games (het blijft een bakbeest van een kaart voor een dunne laptop, zo'n 1080GTX Max-q). Nog nooit echt problemen ondervonden met throttling oid, maar heb gehoord dat hij dit wel doet als je hem echt laat zweten in sommige games. Heb het nooit uitgebreid getest en weet niet of dit voor mij ook aan de orde is. Zodra je de game uitzet koelt hij snel weer af en hij wordt zeker niet extreem luid onder heavy load. Ik heb het veel te druk gehad om uitvoerig de boel in te stellen en omdat het zo'n nicheproduct is zijn er weinig echte optimalisatie topics te vinden. Ga me er zeker nog een keer in verdiepen om te kijken hoe ik de koeling/fans anders kan instellen.

Hij kan al het zware grafische werk met gemak aan en heb nog geen enkel probleem ondervonden op 'blikken' geluid na dat soms gebeurt als hij op speakers staat, dit is echter een software/driver probleem en eenvoudig op te lossen door de browser of video te herstarten. Persoonlijk gebruik ik de speakers zelden.

Al met al ben ik erg blij met de laptop, maar voor de prijs die ze er in NL voor vragen (3200 euro), zou ik een losse laptop en een desktop kopen haha. Wij hadden hier in Canada een buitenkansje, de laptop +4 jaar 100% garantie op alles (zelfs pixel) voor om en nabij 3600 Canadian Dollar (zo'n 2400 euro). Ik hang er een extern scherm, muis en toetsenbord aan en kan hem meenemen wanneer het echt moet. Verreweg de beste laptop (deal) die ik gehad heb.
Zou dat anders een probleem kunnen zijn dan? Ik leun er altijd wel op :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2018 15:42]

Op zich niet maar je hebt ook wel eens van die goedkope behuizinkjes en dan vraag ik me wel af of die daar wel tegen kunnen...
Echter nu ik deze reactie naar jou typ rusten mijn handen totaal niet op de rand of uberhaupt het toetsenbord (desktop toetsenbord), dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Ik vermoed dat je weet dat er talloze desktop toesenborden zijn zonder polssteun. Meeste professionele toetsenborden hebben het ook niet, en deze toetsenborden zijn dan ook vaak dikker dan deze laptop. Dus ik zie niet meteen de probleem, tenzei je deze laptop natuurlijk op een heel klein tafel (e.g. in een vliegtuig of trein) gebruikt, of op uw schoot. Dan kan het wat tegenvallen dat er geen steun is voor uw pols.
Game zelf op een ASUS ROG 751, lijkt qua toetsenbord aardig op deze laptops. Je linker pols heeft geen goede ondersteuning. Met shooters zoals BF1 gaat het nog, met games zoals Diablo 3 krijg je serieus zere pols/handpalm.

[Reactie gewijzigd door RHF op 16 augustus 2018 15:58]

Zorg eerst maar voor een goede houding dmv de hoogte van je bureau, bureaustoel en de afstand van je ogen tot je monitor. Pas als dat goed is, heeft kijken naar polssteun zin.
Het is nog dunner dan een gangbare desktop toetsenbord volgens mij, ik zie het probleem niet... Ik denk hetzelfde?
'Normaal' heb je je polsen / onderarmen nog ergens op liggen, nu wordt dat een lagere tafel / oppervlakte...
Dat zeg ik, bij een desktop toetsenbord rusten je polsen/onderarmen ook lager op het bureau... Dus hiermee creer je eigenlijk dezelfde situatie als die je normaal bij een desktop pc zou hebben, ligt er natuurlijk een beetje aan welk toetsenbord je hebt en of polsteun erop e.d.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 16 augustus 2018 15:49]

Simpele polssteun mee nemen in de laptop tas, weegt geen reet en veel comfort.
Zie de review van de GX501
reviews: Asus RoG Zephyrus GX501: dunne gamelaptop met dikke specs

Reviewer was er niet enthousiast over
... wanneer gaan ze strakke vormgeving nou eens toepassen op gamelaptops
https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade ?

En voor Asus haar doen, is dit al zr strak.. dat waren eerst nog halve straaljagers/transformers.

[Reactie gewijzigd door quintox op 16 augustus 2018 16:01]

Razer is de enige die het goed aanpakt maar meer dan dat?

Xiaomi had ook een strakke machine op de markt gezet maar die brushed alu modellen waren een stuk beter dan deze MSI wowow gamer RGB shit.
Klopt ja, Xiaomi heeft net als Razer ook voor unibody gekozen. Echter hebben ze wel of een flink prijskaartje of heftige performance concessies moeten doen. Met een unibody krijg je er geen desktop hardware ingepropt f je krijgt het niet gekoeld. De formfactor van CPU's en GPU's wordt natuurlijk steeds kleiner, wat je ook aan deze Asus laptops kunt zien, maar koeling blijft een probleem ( zie de i9 Macbook Pro ).

Wil je een betaalbare laptop met de performance van een 'game laptop', maar dan zonder poespas zoals rgb? Dan moet je iig niet bij RoG of soortgelijke gaming branches zijn, maar kun je het beste een barebone laptop samenstellen.
Xiaomi heeft geen echt eunibody. Maar net zoals Asus een aluminium shell gevouwen over een plastic frame.
True, maar nonetheless de uitstraling van een strak unibody.
Ja maar deze vorm van constructie is 1 van de minst duurzamen, het dunne aluminium is er alleen voor de show en het dunne aluminium frame scheurt relatief vaak (Zenbooks staan er bijvoorbeeld bekend om met uitscheurende hinge montages).
Gigabyte Aero 15X en de MSI GS65, toevallig zelf opzoek naar een game laptop met een GTX 1070 (max-q) met i7 8750H zonder een sterke gamurr design.
Heb zelf de GS73VR hele fijne laptop en op reis een heerlijke machine. In de thuis situatie een 32" wide monitor eraan hangen die ik rechtstreek via de USB-C aansluit, de rest zit vast via een laptop Dock. Onder de laptop een koeler met 20cm fan en een mechanisch toetsenbord.
Dat ik de monitor aan de USB-C heb hangen komt doordat ik anders een niet vloeiend beeld heb met gamen, De laptop houd het in game een 1,5 uur uit op de accu. Speel WoW met graphics op 7, verder trekt hij niet.
Een versie met 1070 was mooi geweest, echter door de prijs niet gekozen. Deze was al duur genoeg met alles erbij. Via het laptop Dock een Beamer eraan hangen (voor films game er niet op), de grafische kaart trekt dat makkelijk.
Het is een 4k versie en de 32" wide is ook een 4k monitor. Met gamen gebruik ik dat ook. Ga je terug naar 1080 zal je game nog soepeler lopen, maar is met Wow niet nodig.
Voor mij is dit de eerste machine die ik als desktop gebruik, hiervoor altijd een iMac met laptop combo voor gamen en een mcmini voor de beamer. Deze machine vervangt dat alles. Qua onderhoud heerlijk en je hebt altijd alles bij je.

[Reactie gewijzigd door BobJung op 17 augustus 2018 07:21]

Ik kan dit soort innovatie (de 15,6" variant) alleen maar toejuichen. Helaas heb ik al een gaming laptop met vergelijkbare specs en die word ook erg heet... Wellicht toch het overwegen waard, afhankelijk van de prijs natuurlijk.
Ziet er mooi uit. Alleen de plaatsing van het toetsenbord ziet er heel raar uit.
Coole bak. Wel zwaar nog zeg. Als iemand nou een lichte gaming laptop kan maken... :)
Snap neit dat ze weer dit model uit de kast trekken.

Ergonomisch een ramp, want eht scherm zit verder van je af, door de vrij flexibele plastic onderplaat die dan uitklapt kan deze ook niet op je schoot als je bijvoorbeeld onderweg even snel een mailtje wilt sturen. Al is de plaatsing van het keyboard daarmee zelf ook een ramp.

Zoveel compromisen voor het stikkertje "de dunste".

Daarnaast, mij een raadsel waarom ze dit op de dag nu uitbrengen. Over een paar dagen wordt de nieuwe Geforce lineup gepresenteerd.

[Reactie gewijzigd door Rin op 16 augustus 2018 16:33]

Domme vraag misschien, maar geen touchpad? hoe moet dat met zo'n ding dan onderweg? heeft ie een touchscreen (zie ik niet gemeld staan), of is krijg je er een cheatsheet keyboard shortcuts bij?)

EDIT: never mind, dat rare rood gloeiende numpad aan de zijkant zal wel meteen touchpad zijn, jammer dat dat dan toch weer ten koste van de breedte van het toetsenbord moet

[Reactie gewijzigd door vectormatic op 16 augustus 2018 15:18]

Het touchpad is het rechtste gedeelte (NUMPAD) aangezien daar 2 muisknoppen zitten. Ik denk dat het een dubbele functie heeft oid.

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 16 augustus 2018 15:22]

dat rare rood gloeiende numpad aan de zijkant zal wel meteen touchpad zijn, jammer dat dat dan toch weer ten koste van de breedte van het toetsenbord moet
En jammer dat het alleen bruikbaar is voor rechtshandigen.
Wat een lelijk ding. Toetsenbord zit veel te laag om comfortabel mee te kunnen werken. Polsen liggen dan op de rand, lekker snijden...
Nee, als ik deze gratis zou krijgen zou ik 'm meteen op V&A zetten.
Wow, jij hebt snel je vooroordelen op een rijtje zeg.

Lees even mijn reacties;
Echter nu ik deze reactie naar jou typ rusten mijn handen totaal niet op de rand of uberhaupt het toetsenbord (desktop toetsenbord), dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Dat zeg ik, bij een desktop toetsenbord rusten je polsen/onderarmen ook lager op het bureau... Dus hiermee creer je eigenlijk dezelfde situatie als die je normaal bij een desktop pc zou hebben, ligt er natuurlijk een beetje aan welk toetsenbord je hebt en of polsteun erop e.d.
Overigens zou ik hem ook op V&A zetten hoor, maar dat is omdat ik aan een Surface genoeg heb ;)
Totdat je deze op je schoot gebruikt wat sowieso niet kan vanwege de erg flexibele plastic uitklapbare onderkant. Is de plaatsing gewoon een ramp voor alle gebruikers situaties die zich niet rond een bureau plaatsvinden.
Nee daarom, je zegt het zelf eigenlijk al... Dit is niet een laptop gemaakt voor op je schoot.
Een flink compromis dus. Andere laptops die 2 a 3mm dikker zijn hebben dit compromis niet.
Nee maar dat is waarschijnlijk ook exact de reden dat hij zo dun kan zijn, de meeste mensen die ik ken die zon laptop zouden aanschaffen zouden hem ook niet aanschaffen om op hun schoot te hebben maar zoals ik in een andere reactie al aangaf om makkelijk te kunnen verplaatsen. Mobiliteit.
Neemt neit weg dat je een kleiner scherm nog meer van je af plaatst om er normaal achter te kunnen zitten voor het gebruik van het keyboard.

Daarom teveel compromisen alleen voor de titel "dunste" ik vind dat niet de manier om producten te releasen.
Dat zal vast niet voort iedereen een issue zijn: ik gebruik mijn laptops echt nooit op schoot, maar gewoon op de koffie-tafel of bureau. En ik ben vast niet de enige die zijn/haar laptop op die manier gebruikt.
En los daarvan zijn gaming laptops sowieso niet bedoeld voor gebruik om schoot, tenzij je van geroosterde bovenbenen houdt, of hem alleen gebruikt voor non-gaming taken - in welk geval mij het nut van de aanschaf van een dergelijk apparaat een meer prangende vraag lijkt.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 17 augustus 2018 12:55]

Zelf nie tmee eens als laptop gamer. Maargoed ik zie zoveel haken en ogen aan dit design en dat heeft dan ook vooral met de hitte te maken. Een iets dikkere laptop kan ook makkelijker zijn hitte kwijt, en dan heb je betere egonomics, en een duurzamer chassis etc. Al deze zaken maken deze laptop voor mij tot een mislukt product. Asus maakt hiermee niet het best mogelijke product in elke situatie. Maar gewoon de dusnte di eop elk ander vlak minder is.
Ben het met je eens dat dit eerder als een showcase-product gezien moet worden ("kijk wat wij kunnen"), en niet als een praktisch antwoord op alle problemen die spelen rond gaming laptops.
Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zelfs een dikke, goed gekoelde gaming laptop fijn aanvoelt op schoot wanneer deze vol staat te blazen, want die weggevoerde lucht lijkt me evengoed knap heet (heb daar echter geen ervaring mee want ik ga altijd voor een thin-and-light gaming laptop - heb nu een 2cm. dikke 15" laptop met een volwaardige GTX1070, dus wel enigszins vergelijkbaar met deze Zephyrus - en deze komt ab-so-luut niet in de buurt van mijn schoot ;)

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 17 augustus 2018 14:58]

Als je geen toetsenbord kan gebruiken van 12mm dikte (zoals die goedkope kleine bluetooth toetsenbordjes) dan kan ik je aanraden om welgeteld 2 vellen A4 er onder te leggen als polssteun.

Als je de echte game-laptopervaring wil kun je die vellen ook eerst een half uur in de oven leggen op 200 graden om er vervolgens je polsen voor meerdere uren op te rusten.

Met 'pols' refereer ik trouwens naar het gewricht die de arm met de hand verbindt, die door de lage plaatsing van het toetsenbord niet in contact komt met het toestel. Hierin verschillen wij blijkbaar.
De meeste hedendaagse gaming laptops kunnen hun warmte goed kwijt hoor. Al jaren geen gaming laptop met een hele palmrest meegemaakt.
de dikte is 264mm
Wow :)
En als er nu opmerkingen komen van: 'er is een feedback knop': Zolang die je gewoon dumpt op een forum zonder enige context mee te nemen, is dat volledig onbruikbaar...