Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC komt met Vive Pro-bundel inclusief controllers voor 1099 dollar

HTC biedt vanaf donderdag de Vive Pro Starter Kit aan, die naast de headset ook twee basisstations en bewegingscontrollers bevat. De kit gaat 1099 dollar kosten, een europrijs is nog niet bekendgemaakt.

HTC kondigt de komst van de bundel aan in een blog waarin ook uitleg staat waarom er aanvankelijk geen kit werd aangeboden. HTC presenteerde de Vive Pro als een losse headset en positioneerde hem daarmee als een upgrade voor bezitters van de huidige Vive, die al lighthouse-sensoren en controllers hebben.

De Starter Kit moet de Vive Pro ook aantrekkelijk maken voor gebruikers die de eerste versie niet hebben gekocht. De bundel bevat dezelfde basisstations en controllers die ook bij de originele Vive-kit geleverd worden.

Verder krijgen mensen die de Vive Pro-headset los kopen voor 879 euro een tegoed van 100 dollar om te besteden in de Viveport-downloadwinkel. Ook wordt hun abonnement op Viveport verlengd naar een jaar, dat was zes maanden.

De HTC Vive Pro werd tijdens de CES-beurs begin dit jaar aangekondigd. Het nieuwe model heeft een oledscherm met een hogere resolutie van 2880x1600 pixels. De pixeldichtheid is 615ppi, bij de Vive is dat 461ppi. Ook is er een koptelefoon ingebouwd in de headset en zitten er twee camera's aan de voorkant van het apparaat. Een draadloze adapter is optioneel. Tweakers publiceerde tijdens de CES een preview van de HTC Vive Pro.

Terugkijken: videopreview van de HTC Vive Pro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-04-2018 • 20:10

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Als men wil dat de VR-hype weer net zo snel voorbij is als dat ie gekomen is moet men vooral dit soort prijzen vragen.

De enige kans voor het succes van VR is wanneer het bij de massa terecht komt. Het moge duidelijk zijn dat het momentum, dat ten tijde van de Oculus Rift ontstaan is, niet vastgehouden is kunnen worden. Dankzij de te hoge prijzen van zowel de Rift also de Hife is er een boel momentum verdwenen, zijn de eerste VR flops een feit, laten meer en meer ontwikkelaars hun VR-uitstapje bij 1 keer en zijn Sony en Samsunf de enige die nog iets van VR bij de massa terecht weten te krijgen. Helaas heeft ook de PSVR te maken met een dalende afzet en een gebrek aan goede content. Ook Samsung is sinds de s8 maar stilletjes over hun hele Gear VR verhaal.

Tenzij er dus echt een prijsdoorbraak gaat kopen gaat VR (althans voor de massa) ten onder aan de vele hoge prijzen. En dan heb ik het nog maar alleen over de VR-hardware zelf en laat ik de kosten voor een goede pc maar even buiten beschouwing...

Alles lijkt er echter op de VR wederom (flashbacks uit de jaren 90) een flop dreigt te worden. Dit keer niet vanwege falende techniek, maar vanwege een te hoge prijs en een gebrek aan waardige content.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 3 april 2018 20:24]

Dit is nieuw, dan zijn hoge prijzen redelijk normaal. Dankzij de HTC Vive Pro is de HTC Vive flink in prijs gedaald en met ¤599,- een stuk bereikbaarder. ¤1099,- is nog altijd goedkoper dan een iPhone X ;)

Ik vind dit ook te veel geld, dus ik wacht nog wel even. Maar overweeg wel om een HTC Vive Non-pro te halen.

Maar je hebt wel een beetje gelijk - mass adoption zal nog wel even uitblijven. Totdat Apple een VR headset uit gaat brengen, die weten wel dure producten aan de massa te slijten....
Gear VR krijg je vaak gratis bij de telefoon, bij een vive/rift krijg je geen gratis grafische kaart.
Gear VR krijg je vaak gratis bij de telefoon, bij een vive/rift krijg je geen gratis grafische kaart.
Bij de telefoon krijg je ook geen gratis grafische kaart, bij een Vive/Rift krijg je gratis Steam/Oculus-software.

Je vergelijking klopt niet, gratis hardware met gratis software vergelijken :?
wat hij bedoeld is dat je bij de telefoon een mogelijkheid voor VR er gratis bij krijgt. je hebt de bril en je kunt het draaien (met de telefoon). Als jij een Vive koopt heb je niet direct zekerheid dat je het kunt draaien aangezien je ook nog een goede grafische kaart (en overige pc onderdelen) nodig hebt, terwijl er wel een enorm verschil zit in de prijs.
Ik vergelijk geen gratis hardware met gratis software. voor gear VR heb je 2 stuks hardware nodig. je telefoon, en de gearVR kit. voor de vive/rift is dat hetzelfde verhaal. je hebt de headset nodig, en een pc die het aan kan (hoogstwaarschijnlijk dus een betere grafische kaart). gear VR kit kreeg je vaak gratis bij de telefoon van samsung.
Maar je hebt wel een beetje gelijk - mass adoption zal nog wel even uitblijven. Totdat Apple een VR headset uit gaat brengen, die weten wel dure producten aan de massa te slijten....
Ik weet niet echt of Apple (of welk ander bedrijf dan ook) hier iets aan kan veranderen. Als we kijken naar portable devices lost het een probleem op (bijv de MP3 speler of smartphone) of het lift mee op een hype (bijv de fitbits icm de "gezond leven en ik show het hype") en doet VR op dit moment geen van beide. Op enkele enthousiasteling na is het enige wat ik persoonlijk hoor over 3D en VR dat veel mensen het leuk vinden voor een keertje maar het verder niets vinden toevoegen (al is mijn omgeving zeker niet representatief)
Waar het probleem volgens mij ligt:

HTC doet er naar mijn gevoel alles aan om de Vive niet te verkopen.
Als kleine business is het onmogelijk om een degelijk gesprek te hebben met gelijk wie (marketing, sales, afdeling beantwoorden nooit mails of chat)
Daarboven is de Vive voor bedrijfsgebruik letterlijk dubbel zo duur! (Dat noemen ze bij HTC de “Business Edition”)
De hardware zelf is -behalve een blauwe ring rond de camera- exact hetzelfde als de Consumer Edition. Maar als HTC erachter komt dat je als bedrijf een CE gebruikt i.p.v. een BE, dan kan je fluiten naar je garantie.

Dit vind ik een groot minpunt aan HTC. Hun hardware is de beste, maar ze geven er niets om, ze vinden het blijkbaar niet erg als bedrijven met concurrenten in zee gaan.

Vandaar dat de Vive volgens mij niet groot kán worden, niet totdat HTC er achter staat en sets goedkoper verkoopt. Dan doet de marketing zichzelf wel. Hoe meer er in omloop zijn hoe beter voor de naambekendheid, uiteraard.
1099 dollar he, euro prijs was nog niet bekent.
Even omgerekend is $ 1099 - ¤ 893.89

Ben wel benieuwd wat de uiteindelijke prijs zal worden
Zoals altijd in dit soort prijsvergelijkingen: de prijs in dollars is excl. BTW en de BTW is hier veel hoger dan in de VS. Reken maar op 1$ = 1¤.
Ik reageer op de verkeerde, excuus.
Ah oke dat wist ik niet, thx! :)

Zal richting Q3 van dit jaar hem gaan aanschaffen miss hebben ze dan een volledige set met de nieuwe controllers en lighthouses rond de zelfde prijs
Een iphone gebruik je dagelijks/uurlijks, een htc vive pro ligt heel veel stof te eten en je mag al blij zijn dat je 'm om de twee weken gemiddeld eens anderhalf uur op je hoofd hebt. Uit ervaring met mijn eigen vive (en jong kindje hebben)
Tsja, mijn spijkerbroeken gebruik ik ook dagelijks, maar daar betaal ik ook geen ¤1100,- voor. Het is niet zo zeer hoe vaak je het gebruikt wat relevant is, maar wat het doet, hoe nieuw de technologie is en hoe leuk het is. Een apparaat wat ik gebruik om wat webpagina's te lezen en hier en daar wat mailtjes en berichtjes te sturen vind ik geen ¤1100,- waard, aangezien dat ook prima op een apparaat van ¤300,- kan. Met een VR headset is het heel wat anders. Gebruik is minder frequent maar wel veel leuker en daarmee mij meer waard. Daarnaast zijn er geen goede alternatieven die voor een fractie van de prijs hetzelfde leveren.
Als jij je goed wilt voelen bij je aanschaf van een iPhone X moet je dat vooral doen ;) Ik ben dik tevreden met mijn iPhone SE voor een kwart van de prijs en gebruik het verschil liever om een HTV Vive aan te schaffen.
Nou het punt is dat het vergelijk kant nog wal slaat omdat het twee compleet verschillende producten zijn.

Ik zie al mooie nieuwe reclame slogans komen “¤1159,- strijkijzer. je koopt toch ook een iPhone X?”
Er zijn wel vele goedkopere vr headsets voor Windows mixed reality. Die werken ook met wat mindere pc’s. (Dus ook niet game pc’s). Maar dat is juist ook meteen het nadeel. De massa heeft geen pc meer staan. Ik geloof dus enkel in standalone headsets, voor een goede prijs. Pas dan zal het iets meer en sneller aanslaan.
Maar dan heb je dat je een game PC a ruwweg ¤1000 ook nog in de headset moet krijgen voor vergelijkbare kwaliteit als wat we nu hebben. Dat lijkt me niet realistisch. Ik denk dat ook al beperk je de groep iets, toch een PC het werk laten doen handiger is. Want de massa die interesse hierin heeft, heeft een PC (of console, maar voor die is er de PSVR). Dat mijn tante geen PC meer heeft maakt niet heel veel uit, gezien die hier toch geen interesse in heeft.

Een niet al te hoge prijs (wat de Oculus nu heeft, en ook de WMR sets), en ik denk toch ook dat inside-out tracking potentieel aangevuld met één of meerdere USB tracking stations voor degene die betere tracking willen, de toekomst heeft. Makkelijker op te zetten dan zowel een Rift als een Vive.

Overigens is een Oculus ruwweg even duur als een WMR headset, en zal die het eerder beter doen op een mindere PC. De WMR verminderen gewoon hun framerate, op die manier kan ik ook op een mindere PC het doen. De Oculus doet dat ook, naar 45 fps, maar upsampled dat weer naar 90 fps met asynchronous space warp, en dat doet een WMR headset niet voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 3 april 2018 21:03]

Windows MR headsets werken ook met laptops. De massa heeft wel degelijk een PC/Laptop.
Naast smartphones en wat tablets. Voor simpele VR is een onboard 620 al genoeg.
Van Standalone VR weten we allemaal hoe dat afgelopen is. Die hebben de massa eerder van VR weggedreven.

Met PSVR, Windows MR en goedkopere Rift is prijs geen issue meer.
Men wil gewoon niet of weet simpelweg de opties niet.

Het enig wat nu de massa weerhoud is graphics/resolutie zoals op gewone schermen. Daar is nog altijd veel te halen.

Blijft dat een groep inmiddels, met de prijsdalingen, wel al betaalbaar kan genieten van VR. Waaronder ik de gek.
Ook de games blijven nu achter. Wel is de tweede generatie PSVR spellen op komst, wat hopelijk gaat helpen. Zie o.a. Wipeout VR. Het blijft echter een beetje kip/ei verhaal.
Er zijn al een aantal goedkopere standalone VR HMD's in ontwikkeling. En de Oculus Rift voor ¤450 is een prima volgende stap mocht je de stand alone headsets wel wat vinden. Oculus komt met de Santa Cruz en Go headsets die allebei toch wel wat publiek kunnen winnen.
Je hebt een WMR of PSVR headset voor ¤350 en lager. De Rift en Vive hebben VR een duur imago gegeven. In de VS is WMR helemaal goed betaalbaar met de laptop en PC bundles.
Prijs is dus geen issue meer. Het lijkt dat de massa gewoon niet wil of de opties niet weet.
Oculus is niet degene die het dure imago heeft gegeven aan VR, dat is de Vive, Oculus heeft VR juist meer naar de mainstream gehaald. Plus, bij WMR krijg je niet de supergoede touch controllers, een makkelijker platform en uitbreidbaarheid/aanpasbaarheid m.b.t sensors, foam pads etc.
Focus van VR is niet de mainstream markt. Het is een luxe product en dat er maar een handjevol mensen deze producten kunnen veroorloven is bij ze bekend. Aanbod van VR games, films etc.. is dan ook veel lager dan het reguliere aanbod. Daar veranderd voorlopig, zolang VR niet voor de mainstream consument is, helemaal niks aan.
De focus ligt zeker wel op de mainstream markt, echter als long term plan. In de tussentijd moet dat handjevol het gat nog vullen.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iets dergelijks op termijn mainstream gaat worden. Wellicht zodra hmd's goedkoop en kwalitatief gemaakt kunnen worden. Ik zie dan ook meer in standalone headsets en console adaption voor de mainstream markt. Ach ja, toekomst muziek. Nu vermaak ik me prima met moss.

[Reactie gewijzigd door Glopes op 3 april 2018 21:18]

Mijn onpopulaire mening is dat het momentum er nooit geweest is, niet bij de massa. Het is per definitie momentum bij early adapters en een kleine high-end markt.

Ter vergelijking: in mijn kring (familie, vrienden, collega's) ken ik NUL mensen met een VR setup. Geen enkele. Nu kun je stellen dat dat niets bewijst. Laat ik dan een ander produkt kiezen: tablets. Na die hype, heeft 90% van mijn kring die. Nogal een betekenisvol verschil.

Ongeacht de prijs van de bril zelf, al was hij nul euro, dit concept gaat niet slagen bij de massa. Die hebben amper een PC nog, laat staan een game PC, laat staan ruimte.

De enige kans bij de massa is een mobiele stand-alone ervaring met super content. Zolang dat er niet is, blijft het een early adapter hobby. En dat is een kip-ei probleem, want goede VR content is peperduur om te maken, terwijl er geen publiek voor is.
PC gaming doet het nog behoorlijk goed. Maar dat is dus met jouw definitie ook dood, immers de massa heeft amper nog een PC. En natuurlijk klopt dat gedeeltelijk, de office PC is vaak genoeg vervangen door laptops en tablets, al zijn de tablets volgens mij aan het verminderen weer, nu mensen er toch achter komen dat een fysiek toetsenbord wel handig is.

Dus laten we realistisch zijn, natuurlijk gaan niet mensen die nu hooguit Angry Birds op hun telefoon spelen een game PC + VR headset kopen. Maar dat is nooit de doelgroep geweest. Zelfs als je volledige stand alone VR headsets voor ¤100 had die de nieuwste AAA games op 4k kunnen spelen zouden die het niet kopen, ze hebben daar simpelweg geen interesse in. Dus laten we beginnen met de groep die interesse heeft in gamen, en dan gewoon de groep die een PC heeft. Immers de console gamers hebben de PSVR (en de Xbox zal echt wel met zijn eigen komen als het populairder wordt). En voor die groep hoeft een headset niet stand alone te zijn, hij moet alleen fatsoenlijke kwaliteit leveren, niet duur zijn, makkelijk te gebruiken en er moet content voor zijn. En al die dingen worden momenteel beter (granted niet de prijs bij dit bericht :P), maar dat gaat langzaamaan.

Ik zie VR gaming echt niet op redelijke termijn in de buurt komen van regulier gamen, maar als je 10% van de game markt aan de VR hebt, heb je een behoorlijke markt.
Al zou maar 10% van de mensen met een PC of laptop een VR headset hebben, dan was het veel groter dan nu. Het te koppelen device is het niet. De prijs is het niet. Men wil niet of weet de opties niet.

Kijk naar VR of AR op mobiels/tablets. Android en iOS heeft het. En wat doet de massa? Die negeert het. Nog meer als bij VR op PC/Laptop,
Het lijkt me wachten op de killer app of game. Ik heb de Vive een paar uur geprobeerd. Ik vind het een waardeloze, gebrekkige ervaring. En dit is dan zogenaamd de best mogelijk ervaring nu.

Het is gewoon niet goed genoeg. Heel veel geld voor een matige ervaring = fail.
Deze Vive Pro is bedoeld voor professionals die er hun geld mee verdienen. Ik heb er dan ook 10 besteld en als door de hogere resolutie en betere tracking ik 0.01% meer verkoop dan heb ik op de eerste dag die 11k er al uit.

Als iets meer kost dan dat jij er voor wilt betalen betekend dat meestal dat het niet voor jouw bedoeld is. Niet dat de prijs op zichzelf verkeerd is.

Dit klinkt als een flame en dat is het ook eigenlijk wel een beetje, thuisgebruik voor gaming en een paar apps zou juist niet de focus moeten zijn voor VR en met deze headset geeft HTC aan dat ze door hebben dat de professionele markt gewoon degelijk spul nodig heeft en niet de hele tijd met klittenband en elastiek kan klooien.
Gewoon uit interesse, mag ik vragen waar je deze professioneel voor gebruikt?

Ik zie rond mij echt niemand over VR brillen praten maar iedereen die het ooit geprobeerd heeft vind het wel "waaw". Heb wel het geld om zo'n set van 1000 ¤ te kopen maar geen idee wat ik er vervolgens op lange termijn mee moet gaan doen :)
Architektenbüros zullen dit sowieso aanschaffen. Vooral voor BIM projecten. Je wilt tenslotte aan je klant hun eindproduct Tonen. En er doorheen lopen is al helemaal ideaal.

Tegenwoordig support Unreal engine de implementatie van Cadfiles en revit files. Beetje design en voilà klaar voor gebruik.
Het gaat voornamelijk om visualizatie hier, dus dat je de klant laat zien hoe zijn winkel er uit kan zien als hij een bepaald order plaatst. Hier door ziet de klant dat bepaalde producten beter samen gekocht kunnen worden als set. Iets dat je in 2D lastiger overtuigend kan visualizeren.

Je verkoopt het product dus niet meer in jouw showroom maar als het ware gebruik je een VR representatie van de klant zijn eigen winkel als showroom.
wacht nog even, ik zie dat de kit enkel de lightboxes 1.0 en controllers 1.0 bevat.
de 2.0 kit moet nog komen
Deze Vive Pro is bedoeld voor professionals die er hun geld mee verdienen. Ik heb er dan ook 10 besteld en als door de hogere resolutie en betere tracking ik 0.01% meer verkoop dan heb ik op de eerste dag die 11k er al uit.
Zozo een 0,01% stijging van je dagomzet (Dan is je dag omzet dus ruim 100 miljoen) en je hebt de 11k er al uit?

Dat is of een van de best lopende bedrijven van Nederland, of regelrechte onzin.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 3 april 2018 23:38]

Ja, niet elk bedrijf is een winkeltje waar de dagomzet elke dag min of meer hetzelfde is, bedrijven in mijn sector hebben bepaalde periode van "sell-in" waar binnen paar weken de meeste verkoop voor een seizoen gedaan word. Onzin roepen is leuk maar ff iets verder denken is beter.

Bij een multinational met een jaaromzet van rond de 30 miljard.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 4 april 2018 08:08]

Nou omdat je zo in de Ik vorm sprak dacht ik even dat je dat ook bedoelde. Je bedoelt je werkgever begrijp ik.

I stand corrected :)
Deze Vive Pro is bedoeld voor professionals die er hun geld mee verdienen.
Nietes. Wie hun geld wil verdienen met een Vive moet een Business Edition kopen. En die zijn dan letterlijk dubbel zo duur.
Als je de Consumer Edition gebruikt om er geld mee te verdienen verwerp je (aldus HTC) je recht op garantie
Bedrijven die al een berg Business Edition's hebben, zoals wij. Kunnen gewoon de Pro's kopen zonder verlies van de Business Edition voowaarden.

Je vergeet dat de Pro een upgrade is voor een bestaande setup normale Vive dan wel Business.

Dat recht op garantie is trouwens niet echt super interessant als de prijs van de headset zelf nihil is tegenover de ROI per headset. En HTC kan onder de wet je natuurlijk niet vertellen wat je wel en niet kan doen met iets dat je gekocht hebt. Dit geld ook voor bedrijven.
Hmm. Goed punt dat laatste. Daar had ik idd nog niet over stilgestaan
Alle nieuwe technologie kent early adopters, hoge prijzen, kinderziektes en gebrek aan ecosysteem. Vergeet niet dat de eerste auto een elektrische was en pas nu een beetje aan kritieke massa beginnen te winnen. Als bezitter van de vive kan ik niet anders zeggen dat VR een geweldige ervaring is en binnen 10 jaar is de headset licht, scherp en goedkoop genoeg voor de massa en PC's krachtig genoeg om er wat mee te kunnen. Er zijn al vele toepassingen naast gaming en ander vermaak en komen ook steeds meer toepassingen bij die de huidige manier van 'werk' wel eens sterk kan veranderen. Waarom zou ik nog in de file naar mijn werk gaan om daar achter een bureau op een toetsenbord te tikken? Kun je je nu al afvragen maar ik zie nog altijd vele voordelen om fysiek met collega's bijeen te zijn, een overtuigende VR bijeenkomst zal ergens in de toekomst niet onderdoen. En met dat als mogelijke tijd en kostenbesparing is de ca. ¤4000 voor een PC/Vive pro set snel terugverdiend.
Waarom zou VR daarin helpen? Hele volksstammen reizen nu ook al in de auto naar een gezamenlijk kantoor, terwijl 90% al lang en breed gewoon thuis kan werken, alleen willen veel werkgevers daar niet aan, dáár zit het probleem.

VR is én blijft gewoon een gimmick, aanslaan doet het voorlopig niet. Over 10 of 20 jaar misschien wel, maar voor nu is het net zoals het experiment in de jaren 90 een grote flop. En ja, ik heb het zelf ook gebruikt op een PS4 Pro, kon mij niet bekoren.

Vraag eens bij hoeveel mensen het ding inmiddels stof ligt te happen? Én dan heb ik het nog niet gehad over alles iedere keer aansluiten en opruimen.

Ken enkele fanatiekelingen die niet meer terug willen naar "flat" gaming, maar mijn cup of tea is het niet..

Wtf, waarom wordt ik nu weer gedownvote?! Is toch gewoon ontopic?!

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 4 april 2018 10:43]

De waarheid ligt in het midden denk ik. Ik heb zelf een HTC Vive en soms speel ik meer VR en soms minder. Het is in mijn ogen absoluut geen vervanging van 'flat' gaming, maar een aanvulling. Sommige type spellen zijn echt briljant in VR en sommige spellen werken niet echt in VR naar mijn mening. Ik denk dat het van persoon tot persoon scheelt of VR interessant is.

Met 450 euro voor de Rift is VR bereikbaarder dan ooit. Ik bedoel, er zijn genoeg mensen die meer uitgeven aan een monitor, dus waarom niet aan een VR-bril.
Als men wil dat de VR-hype weer net zo snel voorbij is als dat ie gekomen is moet men vooral dit soort prijzen vragen.
Mensen hebben onrealistische verwachtingen en willen voor een dubbeltje op de eerst rij zitten.

Dit is een high-end VR bril met een passend prijskaartje . Als je dat te duur vind is er nog genoeg keus in het lage segment met een goedkoper prijskaartje.
Prijs segmentatie zie je in zo'n beetje elk electronica product. Telefoons, camera, laptops, etc. dus waarom niet in VR producten?

In de media heeft VR weliswaar zijn momentum gehad, maar de community is nog steeds actief en groeit langzaam. Er komen nog steeds elke week nieuwe games of content uit dus ik zie het voorlopig niet floppen. Dat het de eerste 2 generatie's niet groot zou aanslaan was ook al voorspeld door zowel OR als HTC ('VR is een luxegoed') maar dat is bij het grote publiek nooit aangekomen.

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 3 april 2018 22:18]

Of het onrealistisch is maakt niet uit, het probleem blijft.

Zo lang VR geen plek heeft veroverd blijft het te duur voor iets met een beperkte toepassing. Kijk naar telefoons, die hebben ze ook zeer goedkoop aan de man gebracht om vraag te creëren. Dat ze nu astronomische prijzen er voor vragen is gewoon omdat het kan.

Nu zijn ze gewoon te duur om er in te investeren voor vele en hebben ze ook nog serieuze nadelen waardoor je waarschijnlijk op korte termijn moet upgraden.
En hoelang heeft het geduurd voordat er normale prijzen waren voor mobiele telefoons? 6 maand? 1 jaar? Of misschien meer dan 10 jaar?

Of wat dacht je van Elektrische wagens? Heb jij er al 1 gezien onder de 10 000 euro? Of onder de 20 000?

Nieuwe technologie kost geld om te ontwikkellen. Er gaat jaren van R&D aan vooraf en de mensen moeten in die periode betaald worden. Die investering moet er later ook weer uitgehaald worden en dat doe je niet door je product onder de productiekost aan de man te gaan brengen.

Ik heb dan ook vooral het gevoel dat jij teleurgesteld bent omdat dit product buiten je budget zit maar je er toch zeer graag mee zou beginnen.
Welk probleem? Instap VR voor een lage prijs is er al. Het is echt niet zo dat de VR ontwikkeling enkel afhankelijk is van de deze HMD.
Dit is HTC, die vragen overal de hoofdprijs voor, maar ze vragen zich nog steeds af waarom het niet echt lekker gaat. Ik denk we VR langzaam weer kunnen omschrijven als een flop. Ben zelf in het bezit van een PSVR en het aanbod van games is matig en bovendien vind ik het altijd nog veel werk om alles op te starten. Ik blijf van mening dat apparaten die gedragen moeten worden nooit een grote doelgroep zullen aanspreken en al helemaal niet met deze prijzen. Het probleem is alleen dat de meeste mensen hier alles bekijken door de bril van een Tweaker, maar de interesse in VR is gewoon uitermate klein.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 april 2018 21:43]

Tja, je bent lekker negatief, maar wat verwacht je dan? Ja de Vive Pro is duur, de gewone Vive gaat al beter, de Oculus rift is 450 euro... Hoe goedkoop wil je het hebben? En verwacht je nou werkelijk dat je voor wat, 100 euro of zo, een goede kwaliteit bril met mooie schermen en zeer goede trackende controllers krijgt? Dat is gewoon echt compleet onrealistisch. De PS VR is al veel goedkoper te krijgen geweest, alleen biedt die ook een technisch inferieur product. Het is nieuw, het eist veel processing power, het is niet goedkoop om te maken, logisch dat je het niet bij een pakje boter krijgt toch?

En het is sowieso al niet de flop van de 90s want veel mensen hebben het in huis en genieten er van. Destijds had je hooguit kans dat er misschien ergens waar je naar toe zou kunnen rijden zo'n ding ergens opgesteld zou kunnen zijn (ik heb er zelf nooit een in het echt gezien destijds).
Prijs is geen issue meer. Hoogstens alleen techniek. Gemak met Inside Out tracking ook niet. Of je moet wel heel eh simpel zijn.

Verder zie AR/VR op mobiels. Daar is niet eens een hype geweest.

En die goedkope VR die je aanhaalt, die is eerder een vloek als een zegen voor VR (geweest)
Als men wil dat de VR-hype weer net zo snel voorbij is als dat ie gekomen is moet men vooral dit soort prijzen vragen.

De enige kans voor het succes van VR is wanneer het bij de massa terecht komt.
De massa koopt anders ook een iPhone 10 voor hetzelfde bedrag.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de Vive goedkoop is hoor, verre van dat ;)
Mwah, ik denk dat de 2e generatie wel wat goedkoper zal worden. En een film als Ready Player One (geweldige film overigens, go watch that shit!) kan de hype potentieel wel weer leven inblazen.
Er zijn (veel) goedkopere opties, dus ik snap je probleem niet.

Verder gok ik dat de productiekosten voor de Vive Pro niet echt bepaald laag zijn. Ik denk dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Ik denk wel degelijk dat VR in de toekomst 'de massa' beter gaat bereiken, als er meer toepassingen komen en geschikte producten aan een gepaste prijs voor elke doelgroep. Bijvoorbeeld, het is erg leuk om op vakantie een 360 graden foto te nemen (met de smartphone) en nadien terug te zien in VR. Dat kan nu al, maar zou nog veel beter kunnen met betere software en meer geschikte camera's (al dan niet op en telefoon). Dat is maar één eenvoudige toepassing waar toch echt op termijn een groot publiek voor is denk ik.

Verder ben ik overtuigt van het succes van VR voor gamers en geïnteresseerden in flight sims, racing sims... Voor deze doelgroepen wordt heel wat specifieke (en soms vrij dure) hardware verkocht. VR kan op zijn minst in deze doelgroep erg succesvol zijn.

Trouwens, zowel de Rift als Vive zijn aan vrij scherpe prijzen te krijgen (en ook Samsung Odyssey is verkrijgbaar in de VS). Oculus Go komt er daarnaast aan voor standalone VR (¤200 voor zeer goede hardware). De Vive Pro daarentegen is echt meer op professionals gericht, niet zo zeer op de gemiddelde consument... Die prijs is niet echt representatief.

Toepassingen, prijs en gebruik door vrienden/kennissen gaan allemaal samen en het ene versterkt het andere. We zijn nog niet op het punt waarop VR door de grote massa wordt gebruikt en de prijs blijft een hindernis, maar ik zie toch eerder een positieve evolutie met meer toepassingen/games en hardware aan een betere prijs.
Probleem is niet zozeer de prijs, maar dat het concept VR in twee zeer belangrijke speltypes (FPS/RPG) gewoon (nog) niet lekker werkt qua gameplay. Wie wil er nu immers teleporteren van positie naar positie in een spel als Doom? Ik in ieder geval niet.

Er zijn zat liefhebbbers die als early adaptors 1000 euro uitgeven voor een goed beeldscherm of videokaart. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen voor VR. Ik zou zeker bereid zijn 1000 euro neer te tellen, maar dan moet het ook echt een stap vooruit zijn en dat is het nu nog niet genoeg (voordelen uitwegen de nadelen van VR nog niet genoeg).

De massa volgt vanzelf wanneer de liefhebbers massaal kopen, als reactie de productie-aantallen omhoog gaan en de prijzen uiteindelijk omlaag.
De Vive Pro is eigenlijk niet gemaakt voor consumenten.
Zoals de naam eigenlijk zegt, is deze headset voor Professionals, zoals auto designers.
Vandaar ook deze dure prijszetting.
Het is gewoon een evolutie van de huidige Vive. Net als de PS4 Pro, maar hij had ook net zo goed Vive Plus of Vive 1.5, kunnen heten. Iets hogere resolutie, ingebouwde headset en een paar camera's maar dat is het ook wel. Zeer vergelijkbaar dus (ook qua gebruikte hardware!) met de Samsung HMD Odyssey, een heatset van $499 (en geregeld voor minder in de aanbieding). Nu zit in de Vive betere room-scale tracking, maar dat rechtvaardigt misschien 100 dollar extra.

Er zijn mensen die hier $1000+ voor over hebben en daarom begint HTC met zo'n prijs. Zodra deze mensen de headset hebben gekocht verlagen ze de prijs naar $900, en dan naar $800, etc. Totdat ze op een concurrerende positie zitten of de marges anders te klein worden. Ik gok dat er binnen drie maanden een kwart van de prijs af is.
Waarschijnlijk wel want zo werkt het met alle electronica (Apple daargelaten). Het is echter overduidelijk dat HTC zich richt op de business zijde van de VR markt. Dit past ook prima bij hun "mod/hack-ability" van het product. Bedrijven hebben totaal geen moeite om 1000 euro neer te leggen voor een goede toevoeging op hun vakgebied.

Om je een idee te geven: De volledige adobe suite (de normale bundel, niet de cloud variant) kost voor een tekenaar zo 1000 tot 3000 euro. Voor een licentie autocad of professioneel 3D pakket ben vaak 3x zoveel kwijt. Dan valt zo'n Vive pro plotseling wel weer mee.

Ik snap nooit waar uitspraken als "maar dat rechtvaardigt misschien 100 dollar extra" vandaan komen....
Het is een bedrijf en het draait om geld. Dus wat kost een product? Wat de gek ervoor over heeft....
De onderkant van de markt is totaal verzadigt met Windows Mixed Reality en Oculus. HTC brengt momenteel de beste specs op een HMD die te krijgen is en ze vragen hier veel geld voor. Niets verassends, toch?
Ja. HTC is op dit moment de betere. Maar vergeet niet dat Facebook binnenkort met de F8 komt per 1 en 2 mei (nog een maandje geduld).

Facebook heeft best veel te lijden nu onder hun schandaal. Maar hopen dat het over een paar weken iets minder fel is, want dan komt Facebook met nieuws op VR en AR gebied. En dan is die Vive Pro wellicht niet meer de beste. Als Facebook of Apple met tegenvallende producten gaan komen, dan wordt de massa adoptie pas echt lange termijnwerk.

Pimax 8K heeft wel iets leuks in handen, maar ik heb nog geen eindgebruiker met een consumer product gezien. Op de CES2018 hebben ze het aardig verknald. Daarnaast is de primaire uitlevering uitgesteld, dus tja. Zou me erg benieuwen.

Odyssey van Samsung is wel aardig. Toch nog een krachtige PC nodig. Dan hebben we het nog niet eens over de Hololensen, Magic Leaps en Meta 2's.

Voordat we alles draadloos hebben, lichtgewicht, inside-out-tracking, eyetracking, haptic feedback, roomscale in één device, dan zijn we toch zeker nog twee jaar onderweg. In 2020, is mijn persoonlijke inschatting, kunnen alle leuke features wellicht modulair van elkaar toegepast worden in één mooie setup.
"Pro" betekent tegenwoordig al lang niet meer "voor professionals". Het klinkt cool, dus het is tegenwoordig gewoon een marketingnaam. "Vive Pro" impliceert dat het beter is dan de normale Vive.
Met dit bedrag heb je wel of geen kabels? Wat een geld en je zou nog zo'n uitstapje kunnen wagen als er genoeg content was en de technologie dusdaning ver was dat je geen pixels meer zag, maar je zit straks te kijken met een device waarmee je alleen hele dure demo's (gekeken naar de kostprijs per minuut) gespeeld hebt.
De huidige VR headsets komen nu in de betaalbare klasse door de new release, waardoor het ook steeds aantrekkelijker word voor game ontwikkelaars om meer content uit te brengen voor VR. Mensen betalen ook 1000+ euro voor een videokaart, waarom dan niet 1000+ euro een VR systeem wat aan de top van dit segment zit?

Je kan ook een LCD/LED tv kopen van 300 euro, maar er zijn genoeg mensen die liever 1500-3000 euro voor een OLED betalen omdat het de nieuwste techniek is. (mooiere beeldkwaliteit)
Maar dat bedoel ik dus. Als je een tv koopt heb je genoeg content om deze te benutten. Een videokaart, plenty of games. Een iPhone X, heel duur maar je gebruikt hem elke dag. VR heeft content nodig.
Probeer maar eens 4K HDR beelden te vinden? Genoeg content voor die 4K OLED tv is er ook niet....
Verder heeft VR heeft verder prima content als je een beetje zoekt. Ik heb bij nog nooit af hoeven te vragen welke "content" ik er op kon zetten. Er is altijd wel weer iets nieuws. Zo ben ik nu nog bezig met SuperHot VR, is Skyrim volgens mij net uit en moet ik nog verder met DoomVR. Er komt weer een grote update aan voor H3VR waar ik geen genoeg van krijg en komt BeatSaber er volgens ook binnenkort een keer aan.

Niets te klagen voor mij wat betreft content...
Mwah, ik hebt wel wat te klagen over content hoor. Meeste multiplayer spellen hebben simpelweg te weinig spelers. Er zijn wat geweldige VR spellen, zoals Lone Echo en Robo Recall, die je echt in <10 uur hebt uitgespeeld (ja je kan alle ingame doelen gaan halen en zo nog langer ermee bezig zijn, maar het verhaal is over). Maar behalve dat die kort zijn, zijn er ook niet heel veel van. Met Fallout VR heb je een echt volledig spel in VR, waar de recensies niet heel positief over zijn als een nogal buggy port. Skyrim VR zijn gelukkig de recensies wel beter van, ook al blijft het een port met beperkingen.

Nee content mag er nog wel meer komen, die langer duurt, van betere kwaliteit. Tegelijk leveren de goede VR spellen wel echt een immersie en wow factor op waar je met een 2D scherm nooit bij in de buurt komt.

Overigens eens wat betreft TV: Netflix 4k is enige 4k die waarschijnlijk de meeste binnen krijgen, en over het algemeen zal veruit het meeste wat op die TVs komt gewoon 1080p non-HDR zijn.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 3 april 2018 23:01]

Voor jou niet nee, maar de titels die jij noemt zijn nou niet bepaald system sellers. Bovendien ziet content zonder HDR er ook nog altijd prachtig uit op een mid-range/high-end televisie.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 april 2018 21:57]

Dat zij ze wel. Voor VR.
Er zijn al zoveel leuke VR games.
Kijk eens op Steam onder VR.

De gedachte die je hebt, en massa's met je, is een van issues van slow adoption van VR.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 3 april 2018 23:47]

Ik zie onder op steam onder vr een hoop games die eigenlijk de naam demo niet mogen dragen.

er is werkelijk geen een game die mij uitnodigt 450 euro uit te geven, heb wat vrienden die fortuinen uitgeven aan gadgets quad copter`s 4k beamers rc cars maar ken niemand die een vr set heeft welke werkelijk gebruikt word.
Zijn geen fullfledged games en eigenlijk bestaande games in ander jasje.

De meeste mensen kopen die tv’s voor games en die ondersteunen dit toch wel aardig. Netflix ook.

Ik wil graag instappen maar of de prijs miet flink naar beneden of er moet een Half Life 3 ofzo op komen.
Als de prijs nu nog een bezwaar is, stap je nooit in.
En met je half Life 3 voor VR voorbeeld, lijkt het dat je het doel van VR voor een groot deel mist.
Denk alleen al aan loco motion.
Bij VR gaat het vooral om VR toegesneden games, denk Recon, VRChat, Space pirates, Super Hot VR, The Lab, Google Maps VR om er een paar te noemen, racen en 360 VR video.
Als je graag wilt instappen, waarom probeer je dan niet de goedkopere VR brillen eerst? Die zijn nu door de komst van de nieuwste serie een stuk beter betaalbaar. De hele VR scene bevind zich nog in een early adopters fase en die betalen dan ook de hoofdprijs. Zodra het mainstream word dalen de prijzen vanzelf.

Ik heb al meerdere VR brillen geprobeerd en vond het een geweldige unieke ervaring. Ik vork met liefde het geld uit voor de Pro versie om deze ervaring een boost te geven en zat hier stiekem al op te wachten. Het is een dure hobby, waarbij sommige mensen dit soort knaken in auto's stoppen stop ik het in gadgets. ;)
Is het niet beter om in te stappen zodra de technologie volwassen is? Dan is de wow-factor een stuk hoger. Ik ben bang dat het nu nog een erg gimmick gehalte heeft en ben bereidt om te wachten zodat de impact groter zal zijn.
Ik zelf heb ongeveer een jaar getwijfeld om een Vive in huis te halen. Ik vond de prijs te hoog voor een gimmick en was ook bang voor het gebrek aan content. 2 van mijn vrienden hadden al een Vive en nog een andere een PSVR. Ik had bij hen ook enkel nog maar matige of tech-demo-achtige spellen gezien. Ondertussen ben ik in het bezit van een Oculus Rift (vanwege de prijs) en kan ik zeggen dat ik meer dan tevreden ben. Doordat mijn vrienden voor de Vive waren gegaan was het voor mij moeilijk om de Rift te kopen. Ik had hem namelijk nog nooit in real life kunnen testen. Na veel research op internet ging ik er vanuit dat het verschil in prijs doorslaggevend was. Nu speel ik de weinige vrije momenten die ik heb in VR ipv op mijn Xbox die nu stof staat te happen. Keuze genoeg wat games betreft en ik heb echt geen idee wat eerst te spelen: Skyrim VR, de hele Serious Sam reeks, Brass Tactics, Thethered,...
De ietwat lage resolutie is altijd merkbaar tijdens de eerste minuut, daarna zit je zo in het spel dat dit niet meer opvalt.

[Reactie gewijzigd door Djohnnie op 4 april 2018 07:16]

De prijs van de Oculus is wel een stuk interessanter inderdaad. Ik vind het bedrag alleen net nog te hoog om maar een gokje te nemen. Uiteindelijk gaat er wel 1 komen though.
Waarschijnlijk gaan ze afromen om de ontwikkelkosten eruit te halen. Balen, maar begrijpelijk.
IGN noemde de Vive Pro al een kleine stap vooruit voor VR met een gigantische stap qua kosten!
Denk niet dat de prijs rechtvaardig is.
vrij prijzig inderdaad gebruik me vive best vaak.
in was ook al best prizig.

maar ja dat screen door erect moet eerst weg dan. word het leuk.

Maar als ik het goed lees zit er nog een nvidia gpu in ook.

https://blogs.nvidia.com/...o-vr-headset-nvidia-gpus/

[Reactie gewijzigd door Roywilmer op 4 april 2018 04:32]

Het screen door effect heb je alleen last van als je er op let. Als je een goed spel speelt heb je daar totaal geen last van en kijk je er doorheen.
Tenzij je tekst moet beginnen lezen, met de gewone Vive is tekst gewoon onleesbaar als je er niet met je neus opstaat.

BV H3VR, indien ik de wapen namen wil kunnen lezen in het spawn menu, moet ik op minder dan een equivalent van 75cm van het bord staan met m'n hoofd, of ik kan het al niet lezen door resolutie & screendoor effect.
Ligt aan het spel, er zijn zat spellen waar de tekst prima leesbaar is, het moet alleen niet te klein zijn.
Tjah, het is geen probleem om te lezen op een Rift, enkel maar op een Vive, doordat het screendoor effect zo veel zwaarder is op de Vive.
Wat een onzin, op beide apparaten is het screendoor effect nagenoeg gelijk. PSVR heeft minder screen door.
Zal al wel even geleden zijn dat jij beide nog eens aangehad hebt? Ik heb beide 2 weekends geleden vergeleken op een LAN party. De Vive heeft duidelijk ergere screendoor effect.

Hell, zelfs op foto's is het duidelijk zichtbaar (foto van google geplukt): https://i.ytimg.com/vi/0OPCZ4tBvAw/maxresdefault.jpg

Op deze 2e foto goed te zien wat het effect is op tekst:
https://static1.gamespot....3048878-vr+comparison.png
ik heb zelf een vive dus weet er alles van.
voor namelijk race en schiet spellen waar mee je in de verte kijkt heb ik er last van
Ik heb zelf ook een Vive en ik heb er weinig last van.
Ik heb mij een gear vr en samsung galaxy s7 2de hands gekocht voor nog geen 250¤.

De samsung galaxy heeft een oled scherm met net geen 600 ppi. Dat is qua ppi het beste scherm in vergelijk van alle vr oplossingen. Spijtig genoeg haalt die 600 ppi het niet bij filmpjes kijken. Het screen door zit me alsnog in de weg.

Nu hoor ik van 'Sony xperia xz premium' welk een 4k resolutie, hdr en wel 800 ppi. Dat is dus dubbel van de vr oplossingen tekoop met uitzondering van de nog uit te komen 8k pimax welk geen hdr heeft.

Blijkt dat de stock android geen 4k resolutie ondersteunde bij de lancering.
Hedendaagse android versies doen dat wel (ofte via xda)

Dit opent de 4k hdr 800ppi voor vr mogelijkheden voor de beetje tweakers.
Wel is het een oud complex lcd panel.

Oled heeft lage latency vanwege zijn eenvoudig ontwerp ipv een complex lcd panel.
Dat is dan weer waarom google daydream het niet ondersteunt.

Zijn er dan geen tweakers die een xperia xz premium als vr display gebruiken?

Ook is er de xperia z5 welk ook 4k maar geen hdr heeft.

https://www.google.be/url...Vaw1xnU8ki69RHr-y-d8khTkG

https://atomicsupermen.wo...e-sony-xperia-xz-premium/

https://www.gsmarena.com/...mium-review-1610p3.php://

https://www.stuff.tv/my/sony/xperia-xz-premium/review-0

Ook kan je de opvolger verwachten van de xperia xz premium in enkele maanden. Vermoedelijk 900¤ waar de xz premium 550¤ kost nu en tijdelijk zelf zo laag als 420¤.

[Reactie gewijzigd door Delib1t op 3 april 2018 23:47]

Ik verkoop nog een vive voor 500 :) Werkt perfect maar is stof aan het happen :D
450 en je hebt een deal!
“Pro” slaat dus alleen op de headmount. Duidelijk. Ik dacht namelijk dat dit gepaard ging met de 2.0 Tracking upgrade. Niet dus.
"De draadloze adapter is optioneel"
Is de prijs van die module al bekend?

En is inmiddels al door HTC aangegeven hoe lang je ermee kan gamen? (Was ten tijde van het preview filmpje kennelijk nog niet het geval)
<verwijderd, verkeerde thread>

[Reactie gewijzigd door Johbolas op 11 april 2018 13:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True