Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC lijkt Android Pie niet uit te brengen voor minder dan twee jaar oude U Ultra

HTC heeft de toestellen aangekondigd die een upgrade krijgen naar Android 9.0 Pie. Daaronder zitten niet de Desire 12 van dit jaar en de high-end telefoon U Ultra van vorig jaar. De lijst van toestellen die wel een upgrade krijgen, bevat vier telefoons.

HTC zal de U12+, U11+, U11 en U11 Life voorzien van Android Pie, zegt de fabrikant op Twitter. Daarbij gaat het alleen om de Android One-versie van de U11 Life die uitkwam in Europa. De Life is de enige midrange-telefoon in het korte rijtje. De U Play van begin vorig jaar ontbreekt. Ook de Desire 12 en 12+ van dit jaar komen niet voor in het rijtje. De HTC 10 komt niet voor, vermoedelijk omdat hij meer dan twee jaar oud is.

Nu is het in theorie nog mogelijk dat HTC de lijst met toestellen die in aanmerking komen voor een upgrade nog uitbreidt, al ligt dat niet voor de hand. De fabrikant maakt bovendien niet bekend wanneer de upgrades zullen uitkomen. HTC zegt dat later te zullen bevestigen. Veelal krijgen de nieuwste telefoons de upgrades als eerste; zo kreeg de U11 vorig jaar als eerste van de HTC-telefoons Oreo, terwijl de HTC 10 daarna volgde.

Android 9.0 kwam vorige week uit. Dat gebeurde alleen voor Googles Pixel-telefoons. Drie van de vier Pixel-telefoons tot nu toe zijn van HTC; de Pixel, Pixel XL en Pixel 2 zijn allemaal ontwerpen van de Taiwanese smartphonemaker.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-08-2018 • 07:15

176 Linkedin Google+

Reacties (176)

Wijzig sortering
Mijn grootste reden om nog lang weg te blijven van Android toestellen. Hopelijk zal het nieuwe besturingsysteem van Google aanslaan en goed update reputatie krijgen want van Apple loop ik de laatste tijd ook niet warm.
Je kan ook kiezen voor een (Android)toestel wat wel langere ondersteuning krijgt, geen idee waarom je heel Android ontwijkt omdat nu HTC de zaken niet op orde heeft...

Maargoed gezien je reactie onder een ander artikel ben je gewoon aan het trollen.

Mupenge in 'nieuws: Onderzoeker gebruikt externe Android-opslag om kwaadaardi...
Het is natuurlijk makkelijk om zijn reactie af te wijzen op basis van een andere reactie die hij eerder heeft geplaatst, maar dat maakt nog niet dat er geen waarheid achter zit. HTC is geen uitzondering op de regel, heck, HTC's gedrag is praktisch de norm. We zijn nu een jaar na de release van Oreo, en hoeveel procent van de toestellen draaien op Android Oreo? 12%. Waarvan 2% ook maar daadwerkelijk de laatste versie heeft (8.1).

Ondertussen staat iOS 11 op 86% van de iOS toestellen, 63% daarvan zitten op iOS 11.4 en die heeft dus nog eens 3 updates in de tussentijd gehad waar dit zich over kon spreiden.

"Ja maar dat is Apple die hebben zelf volledige controle en veel minder variatie!!!"

Ok, fair enough. Windows 10 versie 1709 (ongeveer even oud als Oreo) staat volgens de laatste cijfers op 10,3% van de Windows 10 toestellen, 1803 (nieuwer als 8.1) staat op 84,2%. Dat maakt een totaal van 94,5% van de Windows 10 toestellen draaien op een Windows versie die even oud of nieuwer is dan Android 8.0. Ondanks gelijkaardige complexiteit kon Microsoft op 1 maand tijd met n major update 50% van de gebruikers bereiken, ter vergelijking: Android 7.0/7.1/8.0/8.1/9.0 (de Android versies van de afgelopen 2 jaar), staan nu op slechts 42%.

M.a.w. dat is een achterstand die niet alleen aan HTC ligt, en aangezien het een achterstand is tegenover iOS en Windows van respectievelijk 70 en 80 procentpunt mbt de laatste versie valt er met gemak te concluderen dat dit gewoon de norm is bij Android.

Er wordt vaak gezegd dat Treble alles gaat veranderen, maar de tekens die we nu beginnen te zien beginnen dat soort feestvreugde toch ongetwijfeld in te dompen. Treble maakt het makkelijker voor fabrikanten om Android updates uit te brengen. Maar dat wilt nog niet zeggen dat ze het zijn als "ho, we kunnen nu meer updates sneller uitbrengen", eerder als "ho, we kunnen hetzelfde werk nu een stuk goedkoper doen en besparen".
Ik ga heel kort en simpel reageren op je onnodig lange reactie... Ik heb een Nokia 7 Plus, een midrange toestel van 370 euro, welke tot nu toe iedere maand een security update heeft gekregen en in de eerste maand een update van 8.0 naar 8.1. Nokia biedt je zelfs de mogelijkheid om via hun developer programma OTA bta's van Pie te installeren, momenteel de 4de beta die vrijwel klaar is voor release. Ik draai op dit moment dus android 9 op mijn Nokia 7 Plus. Er zijn genoeg fabrikanten die het wel goed doen dus !
Nergens wordt gezegd dat het niet updaten een non-probleem is...

Het hele punt is juist dat hij zegt ik koop geen Android want HTC is waardeloos met updaten. Wat de Google Pixel of willekeurige Nokia smartphone met het beleid van HTC te maken heeft mag joost weten ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 augustus 2018 13:15]

Ik hoop dat google het inderdaad kan waarmaken met hun pixel-lijn. De nexus'en waren in ieder geval geen goede voorbode, die hebben bijna stuk voor stuk slechts 2 major versie-upgrades gehad.
Helemaal mee eens. Ik ben dan ook 2 jaar geleden van Samsung naar iphone (7+) overgestapt.

...1 jaar geleden van mijn Iphone toch maar weer ingeruild voor een Samsung Note 8, dat keurslijf en aanhoudend geld uit je zak kloppen van Apple werd me te veel.

Verder moet ik zeggen dat het update beleid van Samsung er wel sterk op vooruit gaat. De Augustus 2018 beveiligingsupdate stond er op nog voor dat de Pixel's hem kregen. Dit is de eerste keer dat Samsung zo snel was maar de vorige updates kwamen ook telkens sneller dus er is hoop!

Verder ben ik het met enige andere reacties eens. Een low end/mid range telefoon wordt minder snel en lang naar de nieuwste Android versie geupdate dan de high end. Belangrijker zijn de beveiligingsupdates. Ook daar hangt het van het merk af hoe goed/snel dat gebeurd. Ik hoop dat Google daar de druk verder opvoert dat die snel en lang genoeg doorgevoerd worden voor alle toestellen, ook low end.
Op dit moment staan Apple en Microsoft hier idd nog mijlen ver voor op de Android fabrikanten.
Waarom komt die vergelijking met oudere iPhones en iOS updates altijd terug? Hoe is het een voordeel om een update te krijgen die je telefoon bewust langzamer maakt?
Het is jammer dat er geen telefoons met een open-source besturingssysteem zijn.
Das gewoon klinkklare bullshit, HTC heeft zijn zaken JUIST op orde…. Maar dat ff terzijde, dat is hier helemaalniet aan de orde.
Je weet dat Android ook van Google is?
Ik denk dat Mupenge "Fuchsia", de opvolger van Android bedoelt.
Denk dat hij doelt op Treble, wat updates in sommige gevallen inderdaad sneller beschikbaar zal maken.
Dat is juist de reden waarom ik bij high end Sony toestellen blijf. Die worden vaak lange tijd van updates voorzien.
Ikmoet de 1e fabrikant anders nog tegen komen die zijn telefoons langer dan 2 jaar ondersteund, wellicht op Google zelf na uiteraard....
Ik weet de data niet meer. Maar de enige reden waarom ik mijn Sony Xperia Z3 Compact niet meer heb is omdat Coolblue hem onterecht vernietigd heeft.

De update naar Android 6 kwam net 2 jaar na launch. En sindsdien heb ik volgens mij nog enkele security updates gehad.
Een update naar Android 8 heeft de Z3 op het derde jaar niet meer gekregen.

Maar misschien had ik wel extra geluk met de Z3. De nieuwere Z5 kreeg na net geen 2 jaar de update naar Oreo niet meer. Maar ik weet niet hoe het voor dat toestel met security updates zit.
Ik moet de 1e fabrikant anders nog tegen komen die zijn telefoons langer dan 2 jaar ondersteund, wellicht op Google zelf na uiteraard....
Je kunt ook gewoon kijken naar een toestel welke meedoet met het Android Enterprise programma.
De fabrikant verplicht zich het betreffende toestel 3 jaar te voorzien van security updates.
Kies voor een Android One toestel. Ikzelf heb een HTC (jawel) U11 life en die wordt keurig en snel voorzien van de nieuwste updates. Draai nu Android 8.1 met juli update.
Helaas is HTC niet beloond met mooie verkoopcijfers op dit type door als n van de eersten een fatsoenlijk Android One toestel uit te brengen. Maar je ziet dat een fabrikant als HMD-Nokia daar wel goed mee scoort.
nu weet ik dat HTC nog steeds verlies lijdt, maar dergelijke recente telefoons niet meer updaten naar een volgende release van Android helpt zeker niet om de verkopen omhoog te krijgen en het vertrouwen van de consument terug te winnen :{

[Reactie gewijzigd door Yucko op 13 augustus 2018 07:19]

helpt zeker niet om de verkopen omhoog te krijgen
Ik weet het niet. Volgens mij hebben ze juist gekeken naar de marktleider en daar hun strategie van gekopieerd. Dus resources inzetten op nieuwe modellen ipv oude modellen onderhouden.
Het werkt voor Samsung.
Het updatebeleid kan zeker ook bij Samsung beter maar die toen het toch stukken beter dan wat HTC hier laat zien; zeker bij de high-end modellen.

De S7 is bijna een jaar ouder dan deze HTC Ultra; waar eerst genoemde de upgrade naar Android 9 zeer waarschijnlijk gewoon krijgt.
De S7? Ik betwijfel het. De S6 kreeg ook Oreo niet. Meestal zijn het 2 grote releases en dat is het dan.

Dus dat betekent: 7.0 en 8.0 voor de S7. Android 9 zou ik niet op rekenen.
Ik hoop dat je gelijk krijgt wat betreft de S7, maar het verleden leert dat het stopt na 2 major upgrades. Voor de S7 betekent dit dat Android 9 (Stock) er niet zal komen....
Samsung kennende gaat de S7 die update echt niet krijgen hoor!
Even je feiten checken, de S7 was de aanleiding van de Consumentenbond om een rechtszaak tegen Samsung aan te spannen.
En toch had mijn HTC 10 veel eerder de update naar Android 8 dan mijn zusje haar Galaxy S7 :+
Nou niet zo goed gekopieerd dus anders werder er wel wat meer toestellen geupdate :Y)
HTC heeft het budget er niet voor.

Galaxy series heeft Samsung tot een success gebracht. Maar daarvoor was een flinke budget marketingeld voor nodig. Nu kunnen ze die grapjes uithalen niet updaten bla bla om nog success te draaien.
HTC heeft het budget er niet voor.
Dan kan best maar dat zorgt dus dat de toestellen minder aantrekkelijk zijn, met het gevolg wat we nu zien van dien daling na daling in verkopen (en cijfers)...
Misschien is de userbase al dusdanig klein dat een upgrade niet zoveel zin meer heeft.

Hoe dan ook, als je nu nog een toptoestel van HTC koopt neem je echt een gok wat mij betreft, ik denk dat de verkopen alleen maar verder zullen dalen. Het lijkt ook niet dat HTC ook maar iets probeert om het tij te doen keren. Ze gaan vooral op de oude weg verder. Hetzelfde blijven doen en dan een ander resultaat verwachten....
Mijn Samsung toestellen worden anders prima geupdate. De enige die het in mijn ervaring beter doet is Apple.
Nokia doet het ook wel goed :-)
Zeker weten. Nokia doet het zeer goed. Ik krijg mijn update een week later als mijn dochter die een Google telefoon heeft Nexus 5X.
Vandaag of morgen komt de update weer. Ik heb nu al meer updates van Nokia gehad in een half jaar dan in de laatste 4 jaar van Samsung.
Samsung levert 2 jaar lang updates voor flagships. Misschien 4 maanden te laat, maar ze komen wel. Security patches zijn nooit een probleem.

HTC slaat hier een duur toestel van amper een jaar oud gewoon over.
Niet te vergelijken.
Jou theorie baseert dat Samsung geen last van een slechte software beleid heeft.

Echter, Samsung heeft wel wel de beleid van twee major updates, dus de S8 is (paar maanden na de U ultra) met nougat gekomen, kreeg Oreo en zou ook Pie krijgen.

Daarnaast HTC verkoopt niet meer aan normale consumenten, iemand die vandaag de dag nog een HTC koopt is bijna zeker iemand met meer kennis en die personen jacht HTC nu ook weg.
Dat is toch ondertussen een beetje achterhaald die gedachte over Samsung. Inderdaad voor de onderkant van hun toestellen klopt je verhaal, maar voor de highend en het hogere deel van de midrange niet meer.

De Galaxy S6 heeft tot april van dit jaar updates ontvangen. Een ondersteuning van ongeveer 3 jaar.
En 2 grote updates van Android zelf.

[Reactie gewijzigd door jqv op 13 augustus 2018 10:32]

[...]

Ik weet het niet. Volgens mij hebben ze juist gekeken naar de marktleider en daar hun strategie van gekopieerd. Dus resources inzetten op nieuwe modellen ipv oude modellen onderhouden.
Het werkt voor Samsung.
Voorheen, dus als je kijkt naar het verleden had je gelijk: Samsung update de oudere toestellen echt zelden. Dat geld toen ook voor de vlaggeschepen Samsung Galaxy S, S2, S3 (mini) en S4 (mini). De Sr kreeg op een gegeven moment nog een update, de compacte versie de S4 mini niet. Die toestellen waren toen ook zwaar gecustomized met Touchwiz. Met lastigere en dus door alle aanpassingen trage updates. De beste keus was als je Samsung wilde de Samsung Nexus te nemen, die wel werd geupdate, maar ook iets trager dan de bedoeling was.

De laatste paar jaar is het update beleid van Samsung echter flink veranderd. Touchwiz is flink lichter en vriendelijker geworden. Naast de maandelijkse security updates ontvang je ook de grote Android updates. De grote updates ontvang je nog steeds maanden later dan bij Google en concurrenten, zoals Nokia het geval is, maar de updates komen tegenwoordig wel. De “echte” af fabriek Oreo toestellen zijn door “project Treble” ook makkelijker te updaten

Juist HTC die eerder frequent updatete doet het de laatste tijd flink minder. Zo verzuimen ze om de maandelijkse security updates te geven op de HTC M9, HTC10 en de HTC U11. Het Duitse Computer Bild ontdekte dat enkele eerder “voorbeeldig” uitgerolde security updates nagenoeg niets updateten behalve de security patch datum. Ik kan het niet naar waarde schatten, maar het lijkt mij een schandaal wat geboren is, als dat echt zo blijkt te zijn. Ik vrees ook dat hun slagkracht in software weg is nu een groot deel van hun ontwikkelteam aan Google is overgedragen. HTC heeft een enorm tekort aan verkopen door de hause rondom Samsung, Oneplus en Huawei telefoons. Huawei en Oneplus waren ook dozenschuivers die weinig updates brachten. Huawei liet de “Lite” serie van de vlaggeschepen meestal snel vallen. P10 en P20 worden opeens wel bijgehouden. Oneplus liet de Oneplus-X relatief kort na de launch vallen en liet ook gebruikers van de Oneplus 2 en de 3 behoorlijk zitten. Dat was juist de tijd dat HTC braaf nieuwe OS-en en updates uitbracht. Niemand die daar toen de duim voor omhoog stak. Ook bijna niemand die het toen erg vond dat de rest bijna niets deed. Gelukkig veranderen de tijden, maar ook echt jammer dat een voorloper zoals HTC nu juist de partij is die steken laat vallen.
Het werkt voor Samsung.
Als HTC denkt dat het dan voor hun ook werkt, zijn ze dommer dan ik dacht
De laatste tijd maken ze al twijfelachtige beslissingen en telefoons, en dit gaat er zeker niet bij helpen
Dit is een beetje de neergaande spiraal in beeld, mensen kopen minder HTC--> HTC maakt verlies, ipv investeren gaan ze de kosten managen, verhoogt de prijzen van toestellen--> zuinig met hardware --> bespaard op software ontwikkeling, Toestellen krijgen bijna geen updates meer, toestellen zijn al duur en hebben nu een slechte naam op software gebied, mensen kopen minder HTC.
Waarom zou iemand een HTC u12+ nemen over een goedkopere en betere oneplus 6 (nieuw)
of een samsung s9 die nu aanzienlijk goedkoper is nieuw en betere hardware heeft.
Enige wat je mist is de druk functies, ik weet niet wie daar zijn aankoop beslissing op baseert maar kennelijk weinig aangezien HTC steeds meer verlies maakt en minder onderscheidend is dan een xiaomi of huawei (die goedkoper /gelijk geprijsd zijn)
De camera van de U12+ is echt uitstekend. Audio ook, plus als je een notchloos toestel wilt, there you go. Maar ik ben het absoluut ermee eens dat de prijs van deze telefoon gewoon niet te rechtvaardigen is. Je krijgt echt een interieur scherm en ook die aanraakknoppen ipv drukknoppen... Als je 800 euro wilt uitgeven en je accepteert een inferieur scherm en je kunt wennen aan de aanraakknoppen, dan is die U12+ een uitstekende telefoon. Glas hebben ze allemaal, dus ik zou niet weten waarom je niet beter een S9(+) zou kopen voor 200 euro minder maar goed...
interieur scherm
Dat klinkt nog best handig...? ;)
Helemaal mee eens. Ik heb vele HTC telefoons gehad, maar ben na de one X+ naar een ander merk gegaan vanwege het gebrek aan updates. Erg jammer dat dit 5 jaar later nog steeds even slecht is bij HTC.
Euhm volgens mij is al het personeel dat aan telefoons en software werkt over genomen door Google ... ik weet niet precies hoe het zit . Kan wel indenken dat daarom de updates wat langzaam komen . Want het is gewoon end of life deze tak van HTC
Mooi, dan kan HTC ook van de Nederlandse markt, want ze voldoen niet aan de eisen qua support!

Wel jammer, HTC was een goed merk.
Wat zijn dan de eisen van "support"? Volgens mij is er wettelijk gezien niets vastgelegd waaraan je moet voldoen om op de Nederlandse markt actief te mogen zijn.

Daarnaast als je upgrades overslaat, maar wel (security)updates doorvoert ben je naar mijn mening ook gewoon correct bezig qua support. Natuurlijk een nieuwe versie is leuk, maar zeker niet noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 13 augustus 2018 08:02]

Wat mij betreft is regulering ook overbodig; merken als HTC graven hun eigen graf wel, en allemaal extra regeltjes in een klein land als Nederland gaat het aanbod en concurrentie niet ten goede komen. Daarbij kan ik prima zelf een telefoon uitkiezen zonder bemoeienis van de overheid.
Gelukkig zijn de regeltjes niet door dat kleine land maar door dat grote verbond van kleine landjes opgesteld. (EU).

Verder heb je natuurlijk gelijk, de ultime boete / straf voor een partij als HTC is de klant die besluit dan maar voor huawei of beter nog nokia te kiezen omdat die hun updates een stuk beter op orde hebben en bovendien goedkoper zijn.

HTC is allang het HTC van de Desire HD niet meer en zelfs dat vlageschip heeft nooit zijn beloofde android 4 update gehad. kortom sinds die tijd mijd ik ze als de pest.
Ook de nog geen twee jaar oude Huawei Mate 9 krijgt geen Pie al was die 'high end'.
In onderstaand artikel worden alleen de Mate 10 en P20 Pro genoemd.
https://giznp.com/2018/08...ing-android-9-pie-update/
Het is maar wat je gelukkig noemt. Op de EU zit ik al helemaal niet te wachten met hun regeltjes. Er is geen product waar ze niet eerst even hun plasje over moeten doen, want de consument moet als kleuter behandeld worden die zelf niets kan uitzoeken. Niet eens het aanschaffen van een nieuwe telefoon. Ja, ja, bescherming dit en dat, maar als je in de EU een beetje een product wilt ontwikkelen moet je eerst aan drie miljoen regeltjes voldoen want stel je eens voor dat iemand te lui is zelf wat onderzoek te doen voor hij iets koopt.

Ik heb vroeger ook HTC's gehad, stuk of 3-4. Ik heb de EU niet nodig om te bedenken dat dat geen denderende keuze meer is tegenwoordig. En velen met mij blijkt wel uit hun cijfers.

[Reactie gewijzigd door i7x op 13 augustus 2018 09:58]

De gemiddelde gebruiker geeft weinig om dergelijke updates, die willen simpelweg dat het toestel goed werkt... als ik alleen al zie hoeveel gebruikers in de organisatie updates 'maar irritant' vinden en ze daarom bewust niet installeren, onbegrijpelijk eigenlijk.

Sterker nog, toen Samsung van Android 6 naar 7 overging op bepaalde toestellen en daarmee de gehele interface een overhaul gaf leidde dit alleen maar tot klachten, men wilde terug naar de oude interface... dat het een nieuwe versie betrof met betere beveiliging interesseerden maar weinig gebruikers.
Als je weinig opslagruimte hebt (8 of 16 GB) zijn updates hinderlijk, omdat nieuwe androidversies meer opslagruimte vreten dan oude androidversies en bij telefoons met oude hardware kunnen nieuwe androidversies minder soepel lopen dan oude androidversies.

Toen mijn LG uit 2014 gepdate werd van android 4 naar android 5 werd het apparaat ook trager en kwam er minder opslagruimte voor apps. Ik had zelfs opgezocht of je de LG nog kon downgraden van android 5 naar android 4, maar dat kon niet. Tegenwoordig heb je voor hetzelfde geld een 32 GB toestel (en voor een paar tientjes meer zelfs een 64 GB toestel), waarbij je destijds een 8 GB toestel had, dus dan zijn updates minder problematisch voor de opslagruimte dan toen.
Geheel niet mijn punt... ik heb het bijvoorbeeld over gebruikers die de update gedownload klaar hebben staan (dus de ruimte is al ingenomen) maar het bewust niet installeren omdat ze bang zijn eventjes uit de lucht te zijn, slecht tegen een (mogelijke) verandering kunnen en ook simpelweg het belang er niet van inzien. Ik heb het vooral over vandaag de dag omdat updates voor toestellen toch wel frequenter worden uitgebacht dan 'vroegah'.

Zeker in het bedrijfsleven is security tegenwoordig een heel heet onderwerp, de updates zijn gewoon belangrijk en je telefoon (of laptop/desktop) bewust niet updaten is simpelweg not-done (in de organisatie waar ik werk iig). Het zijn ook diezelfde gebruikers die dankzij slechte beveiliging het hardste schreeuwen als het verkeerd gaat en spulletjes kwijtraken omdat ze ook nooit een backup van hun foto's e.d. maken. Het is echt vooral een probeem in gedrag/mentaliteit...
Daarom, ik heb liever 1,5 jaar regelmatig updates, dan 3 jaar 1x per 6 maanden een 'verouderde' update.
De frequentie en de snelheid van het update is imho veel belangrijker dan de lengte van support.
Dat ben ik met je eens, maar als iemand aangeeft dat ze niet voldoen aan de "eisen" is het wel handig om te weten wat deze "eisen" zijn.
Mogelijk kunnen ze Nokia als norm stellen. Die brengt wl snel updates en patches uit. Zoals het hoort.
Dat lijkt me een lastig wetsartikel, als er verwezen moet worden naar hoe een ander merk het doet...
Je hoeft niet naar Nokia te verwijzen, maar naar de frequentie en duur van de patches en updates die Nokia uitbrengt...
Wat zijn dan de eisen van "support"? Volgens mij is er wettelijk gezien niets vastgelegd waaraan je moet voldoen om op de Nederlandse markt actief te mogen zijn.
Klopt, wettelijk is er nog niks, alleen de Consumentenbond is er wel mee bezig:
Consumentenbond: koop geen Samsung Galaxy s7 / s7 edge of j3 2016

Wet of geen wet, ik denk dat marktwerking ervoor zorgt dat HTC updates levert of dat xze van de markt verdwijnen.
Die zaak hebben ze trouwens verloren ;)

https://nos.nl/artikel/22...updatebeleid-samsung.html

Updates levert HTC trouwens voor zover ik weet gewoon maandelijks, alleen geen upgrades voor ieder model. Ik denk trouwens dat de marktwerking m.b.t. updates en upgrades wel mee valt, de gemiddelde gebruiker die ik ken heeft een hekel aan updates en upgrades en lopen te klagen als de telefoon weer eens even uit moet vanwege een update of upgrade. Ik zie dit bij het grote publiek helaas echt niet als overweging gebruikt worden bij aanschaf.

De paar techneuten zoals wij die zich er wel mee bezig houden zijn zwaar in de minderheid.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 13 augustus 2018 08:54]

Die zaak hebben ze trouwens verloren ;)
Dat weet ik! Alleen snap ik je smiley niet. Vind je het leuk dat de consument hier verliest?

Er blijft voor de consument maar n ding over: stemmen met je portemonnee. Koop alleen spullen die support krijgen. De Consumentenbond kan geregeld (niet-)koopadviezen geven.
Die smiley was erom dat jij begon over dat de consumentenbond er mee bezig was, terwijl ze de zaak verloren hebben en daarna voor zover ik weet in ieder geval het punt eigenlijk hebben "laten vallen", zo zijn ze uit mijn hoofd niet in beroep gegaan. Voor zover ik weet in ieder geval is de consumentenbond er amper meer mee bezig nu ze 2 zaken verloren hebben.

Daarnaast weet ik niet of ik het wel volledig eens ben met de consumentenbond, 2 jaar na aankoop vind ik eigenlijk gewoon een onzinnige eis, dat valt eigenlijk nooit te garanderen door een fabrikant. Denk er alleen maar al als er ergens na een paar jaar nog eens een rest voorraad gedumpt wordt. Bijvoorbeeld 3 jaar na introductie zou ik dan logischer vinden, echter voldoen daar volgens mij de meeste fabrikanten al aan (en dan kijk ik even niet naar Chinese import, ik heb namelijk geen idee hoe die fabrikanten het doen).

En die paar Tweakers die stemmen met de portemonnee, ik verwacht er weinig van kijkende naar het grote plaatje en de ogenschijnlijke totale desinteresse over het onderwerp "updates / upgrades" bij de gemiddelde consument.
De gemiddelde consument met weinig geld koopt Samsung omdat het een bekend merk is. De frustratie komt na een jaar als er geen updates komen en er dingen zijn die niet meer werken.
Die ervaring heb ik niet, ik heb echt nog nooit (uitgezonderd tech minded mensen als ik zelf) mensen in mijn omgeving horen vragen om updates of upgrades, het enige dat ik hoor is regelmatig geklaag "omdat er weer zo'n vervelende update is" of dat "alles er weer anders uit ziet".

Apps die niet werken komen ook amper voor, dan moet je toch wel echt stokoude telefoons hebben. Ik heb hier nog een Galaxy S3 liggen met Andriod 4.4 uit mijn hoofd, uit ik denk 2013? En zelfs die draait nog alle apps die ik zakelijk test.
Silicon Valley moet zich gewoon realiseren dat gewone mensen geen zin hebben in een steeds veranderende UI.
Verandering is eng. Maar bijgewerkt, nieuwe features, en eventueel een andere frisse kleurstelling, zodat je ziet dat het anders/nieuw is, is vaak wel welkom.
Ik juist doordat apps niet werken omdat ze niet werken omdat samsung de S3 neo uitbracht in 2014 op 4.4 Omdat deze gebasseerd was op de originele S3 uit 2012. In eerste instantie zou deze een update krijgen naar lollipop. Maar werd dat niet gedaan vanwege eerder genoemde reden.

Ik heb zelf de S3 neo geupdate naar lingeos. En hier nog een paar jaar plezier van gehad. Mijn gebruikerservaring ging hier mee fors omhoog.
Die zaak hebben ze trouwens verloren ;)
Met de enorme kanttekening dat indien de Consumentenbond even wat beter haar best had gedaan hier wel een bruikbare uitspraak uit had kunnen komen. Zoals ik het lees hebben ze zich niet (goed) voorbereid en dachten ze dat ze wel gelijk zouden krijgen.

Als je al niet duidelijk kan maken wat voor beveiligingsproblemen er voort komen (of voort kunnen komen) uit het update-beleid van Samsung dan heb je in zo'n rechtszaak niets te zoeken :).
Ik vraag me echt af hoeveel mensen daad werkelijk dit belangrijk vinden. In mijn vrienden/familiekring ken ik niemand die zegt oh shit heb al tijd geen update gehad. Ik ben de enige.

Het merk moet er goed uitkomen op tv of uitstralen(marketing) en het verkoopt toch wel. Bij HTC is dat dus niet meer het geval De One serie (begin) was de telefoon maar daarna niet meer.
in mijn vrienden/bekenden groep was dat ook zo, totdat ik mensen ging wijzen op de gevaren van. malware exploits, trojans. etc.

vooral ten tijde van die bug in de imageviewer waarbij je root kon krijgen door het sturen van een MMS of whatsapp. en ik ze eraan herinnerde dat hun bankapp er ook nog was. zijn ze wel kritischer gaan kijken. nu wordt er steevast wel gevraagd of het een beetje ok is met die telefoon en of die niet over een jaar al gehacked zal worden.

point made. no htc ever.
OS update is niet hetzelfde als beveiligingsupdate. Je kan gewoon nog de maandelijkse updates ontvangen ondanks je nog op de vorige Android versie zit.
Voorheen was dat met Windows toch ook zo, XP was niet onveiliger dan Windows 7, als je maar de updates kreeg.

Je maakt het verhaal weer negatiever dan het daadwerkelijk is.
Ligt er ook een beetje aan of er features in die nieuwe versie zitten die de veiligheid kunnen verhogen of niet.

Bijvoorbeeld de permissies die een app vraagt voor het installeren per permissie te kunnen regelen sinds Android 6 (even uit mijn hoofd); waar dit bij oudere versies all or nothing was.
Maar dan moet je ze wel krijgen. Mijn vorige telefoon een Samsung S3 Neo. die een paar jaar na de originele S3 uitkwam. Kreeg een enkele beveiliginsupdate. Maar geen versieupdate omdat deze was gebaseerd op de S3.

Net zoals mijn tablet een Tab A uit 2016. Ik heb twee keer beveiligingsupdate gehad. Maar blijf op versie 7... zitten. Krijg geen update naar 8 of hoger.

Voor mij enkel nog maar Nokia (telefoon).
Bij Nokia/HMD is het eerst zien, dan geloven. Als mijn Nokia 8 2022 niet haalt, om wat voor reden dan ook, tenzij eigen schuld (bijvoorbeeld de telefoon in de WC laten vallen) is het bye bye Nokia/HMD voor mij. Langdurige en snelle updates zijn niet de enige factor voor een lange levensduur. De hardware kan het ook begeven. Of de accu.
Langdurige en snelle updates zijn niet de enige factor voor een lange levensduur. De hardware kan het ook begeven. Of de accu.
Klopt, de samsung S3 neo hield het nog geen 2 jaar uit. batterij nog geen jaar. En ik gebruik de telefoon weinig en hij ligt vaak gewoon op de salontafel.

Tot nu toe houd de Nokia 7+ het veel beter uit als de samsung.
Het grootste gevaar is nog altijd de consument zelf die op phising linkjes klikt en vage apps installeert. ;)
Daar helpt geen enkele patch of virusscanner oid tegen op je smartphone. Patchen prima, maar dat is ook slechts schijnveiligheid met alle zero day exploits van tegenwoordig (zeg ik als Samsung gebruiker).
Met sommige exploits, zoals de genoemde mms, hoefde je niet eens op een link te klikken. Een speciale mms naar de telefoon sturen was genoeg.
Als HTC wil overleven als smartphone bedrijf moeten ze het vertrouwen van de klant terug zien te winnen. Ondersteuning met updates en upgrades na 2 jaar afkappen valt daar niet onder. Slechte zaak mijn inziens.
Waarom zouden er upgrades geleverd moeten worden? Je koopt immers een product dat betrouwbaar moet zijn en niet een product waar je nieuwe features op hoort te krijgen. En zolang Google voor developers nog updates uit blijft geven waarmee HTC updates kan maken voor haar devices zie ik niet in waarom je als consument upgrades zou moeten krijgen. Dat je mogelijk helemaal niets krijgt is een ander verhaal.
Simpel, je moet competetief blijven.
Als je concurrenten (Xiaomi, !+, Huawei, Sony, Apple en Samsung) het wel kunnen en ook doen voor dat prijspunt en jij niet..... Dan zit je sowieso op achterstand en doe je waarchijnlijk iets fout.
Er zijn ook merken die op de mobiele markt overleven door geen upgrades te leveren. Bedrijven kunnen ook wijzigen van strategie als een oude strategie onvoldoende winsten geeft. Als HTC de grenzen op zoekt om geen upgrades te leveren kan dat ook een beslissing zijn om zich te richten op een andere markt. Er is dus alleen onder omstandigheden sprake van moeten. Helaas is de strategie onduidelijk, dus het blijft verder speculeren.
Ze kunnen wel knippen in de updates/upgrades voor sommige toestellen maar zo gaan ze echt het vertrouwen van de consument niet terugwinnen. Ja, je kan je begeven in de strategie van geen updates (ultra goedkope android devices) maar dat is mijn inziens een doodlopende weg en een uitstel van executie.

Als je je wilt profileren als een premium en betrouwbaar smartphone merk (zoals htc dat wilt), doe het dan goed. Geen halfbakken werk afleveren waarbij de consument steeds maar moet twijfelen over de ondersteuning van het product.Htc beknibbelt altijd wel ergens op ook op hun premium lijnen. Vroeger was het de soc/camera (m6, m7, m8), nu is het ondersteuning met updates.

Als HTC mee wilt spelen met de grote jongens moeten ze eerst de zaken op orde stellen en dat betekent: niet onderdoen voor de concurrentie! Halfbakken ondersteuning kan hierbij niet door de beugel.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 13 augustus 2018 18:23]

Updates krijg je sowieso al niet (U11 zit nog steeds op november 2017). De upgrade zal dan wel ergens rond december/januari komen voordat men het kantoor sluit.
Ik denk dat de gebruikers van de telefoons die WEL Android P blij mogen zijn en in hun handjes mogen klappen als ze de daadwerkelijke update hebben.

HTC staat op het punt om om te vallen. De kans dat je na aankoop langdurige support krijgt (zowel qua software als reparaties) wordt met de dag kleiner.

Los van dit alles is het natuurlijk absurd dat een telefoon van 1,5 jaar oud niet eens de nieuwste Android krijgt...
Ik heb nog nooit een HTC toestel gehad dat fatsoenlijke update support ontving, dat is voor mij ook de reden geweest nooit meer een HTC te kopen. Ze roepen het echt over zichzelf af.
Tel daarbij op dat ze op flagship toestellen f brakke HW componenten gezet hebben, f er veel te veel geld voor vroegen (waarom een HTC als je ook een iPhone kunt kopen..). Ik heb de software als erg prettig ervaren op de One M7, maar dan moet je wel bij blijven met updates. Dit is echt schandalig kort.
Na mijn HTC Desire (non-HD) en One X nooit meer een HTC. Allebei hardwareproblemen en nauwelijks updates.
Mijn HTC u11 heeft de laatste update gehad in November 2017.
Kan aan mij liggen, maar dat is gewoon heel slecht.
Laatste update/beveiligingspatch op mijn HTC 10 is van 1 december 2017, dus vind het ook gewoon slecht. Mijn volgende telefoon zal hoogstwaarschijnlijk geen HTC meer zijn :-(
Precies, mijn 10 zal de laatste HTC zijn. Ook omdat de klantenservice van HTC helaas niet meer is wat het wel geweest is. Ik denk dat ik voor Nokia ga.
had pas (3 weken geleden) een htc u ultra gekocht omdat de prijs lekker was , maar gelukkig terug gestuurd .
Als ik er nu had moeten achterkomen dat deze telefoon geen upgrade naar android P zou krijgen , dan had ik er niet mee kunnen lachen .


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True