Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android Beta werkt op toestellen van onder meer OnePlus, Nokia en Sony

De testversie van Android P zal werken op veel meer smartphones dan alleen die van Google. Dat heeft de zoekgigant bekendgemaakt op ontwikkelaarsconferentie I/O. Onder meer de OnePlus 6, Nokia 7 Plus en Sony Xperia XZ2 zitten in het testprogramma.

In totaal zal de testversie van Android P werken op tien toestellen: de Pixel, Pixel XL, Pixel 2, Pixel 2 XL, Essential Phone, Vivo X21, Oppo R15 Pro, Xiaomi Mi Mix 2S, Sony Xperia XZ2, Nokia 7 Plus en OnePlus 6. Vooral die laatste valt op, omdat OnePlus hem nog niet officieel heeft aangekondigd.

De tweede developer preview van Android P toont meer van de nieuwe layout van Googles mobiele besturingssysteem. Zo is de Home-knop vervangen voor een horizontale streep. Een tik fungeert als Home-knop, maar een veeg omhoog opent nu het nieuwe multitaskmenu. Daarin staan alle apps live en horizontaal, met daaronder snelkoppelingen naar andere apps waarvan Android denkt dat je ze wilt openen. Gebruikers kunnen over de knop naar rechts vegen om snel te wisselen tussen apps. De multitask-knop is weg.

Daarnaast krijgt de appdrawer snelkoppelingen naar veelgebruikte functies binnen apps, zoals een bericht sturen naar een vriend. Bovendien kunnen snelkoppelingen binnen apps verschijnen in zoekresultaten, zodat het makkelijk is om bijvoorbeeld een rit via taxidienst Lyft naar huis te bestellen zonder de app te hoeven openen.

Bovendien komt Google met ML Kit, een manier voor ontwikkelaars om diverse machinelearningtoepassingen in apps te zetten. Daarbij gaat het onder meer om objectherkenning, tekstherkenning en smart replies. Ook probeert Google om Android-telefoons zuiniger te laten omgaan met de accu door een automatische helderheidfunctie die leert hoe gebruikers de helderheid gedurende de dag zelf handmatig aanpassen. Daarnaast gaat Android apps die gebruikers vermoedelijk niet meer snel openen vlugger sluiten. Dat leren van gebruikspatronen zit onder meer al anderhalf jaar in Huaweis Android-uitgave Emui.

De tweede previewversie van Android P komt dinsdag uit. De definitieve versie verschijnt dit najaar en moet dankzij Project Treble sneller als upgrade verschijnen voor meer telefoons dan alleen die van Google.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

08-05-2018 • 20:39

50 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (50)

Wijzig sortering
FYI:

OnePlus werd in de keynote wel genoemd, maar staat niet op de Android P Beta Devices list: https://developer.android.com/preview/devices/

thx @AnonymousWP, dat was de vervolgvraag :D Maar dat betekent dus dat hij atm nog niet te downloaden is. Blog waar je naar linkt is trouwens een leuke om te lezen als je meer wilt weten over "new in Android P" en je hebt de keynote gemist (hier: https://youtu.be/ogfYd705cRs terug te kijken).

Een klein lijstjes:
* Adaptive Battery, which prioritizes battery power only for the apps and services you use the most
* Adaptive Brightness, je persoonlijke voorkeuren bij bepaalde licht situaties onthouden en aanpassen met machine learning.
* App Actions, waarschijnlijke acties als "bel je moeder" of "start een strava" run in de app drawer gebaseerd op AI. Ook auto resume van bv je spotify playlist als je je koptelefoon weer in plugt.
* Slices, soort intelligente miniwidgets die op diverse plekken in het OS terug kunnen komen met bijvoorbeeld "als je hier naar toe wilt met je lyft app kost dat x"
* Veel aandacht voor "digital wellbeing" ofterwijl, gebruik je telefoon minder en wees meer "present"
* Betere volume control, media ipv ringer als standaard
* New navigation systeem, wat er intu´tiever uit zag.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 8 mei 2018 21:01]

Daar misschien niet, maar op de Google Blog wel: https://www.blog.google/products/android/android-p/
Android P Beta is available today on Google Pixel. And thanks to work on Project Treble, an effort we introduced last year to make OS upgrades easier for partners, a number of our partners are making Android P Beta available today on their own devices, including Sony Xperia XZ2, Xiaomi Mi Mix 2S, Nokia 7 Plus, Oppo R15 Pro, Vivo X21, OnePlus 6, and Essential PH‑1.
Lijkt me wel duidelijk waarom hij er nog niet op staat. Alle telefoons op deze pagina hebben een foto en de OnePlus 6 is nog niet aangekondigd, dus lijkt me een beetje onmogelijk te tonen zonder te lekken.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 mei 2018 23:24]

Ja hoor, enkel de OnePlus 6, lekker geregeld.

OnePlus 5T uitbrengen met Android 7 zodat ze niet verplicht zijn Treble support toe te voegen. En dan ook lekker alleen updates aan de OnePlus doorvoeren.

Het is dat ik de Pixel 2 XL te duur vond, man man man. :(
Mooi om te zien dat OnePlus de 5 en 5T weer instant laat vallen voor de 6.

Elke andere fabrikant heeft een model wat nu uit is, en OnePlus komt weer met een toekomstig toestel.
Volgens Oneplus komt er wel wat voor de 5 en 5T. Zie hun eigen forumbericht.
Maar ik snap dat ze de 6 eerst nog even willen promoten!
Er zijn anders nog steeds beta updates voor de OnePlus 3 en 3T gaande, en al zeker voor de 5 en 5T.
https://downloads.oneplus.com/devices/oneplus-3/ (25 april de laatste)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 mei 2018 22:24]

En die updates doen meer kwaad dan goed. Er zijn al tig reports van users die op 8.1 last hebben van hardnekkige battery drain, en OnePlus heeft nog steeds geen oplossing voor de brakke camera implementatie.

De volgende wordt een Nokia.
Van de 5(T) kan ik zelf niet beoordelen, maar met de updates op mijn OP3 heb ik nooit problemen mee gehad :)
Ik zie nog geen reden om mijn OP3 up te graden. Nog steeds super snel en batterij nog steeds erg sterk/stabiel.

Nokia doet het blijkbaar erg goed inderdaad.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 mei 2018 22:54]

Je hoort altijd meer klagers want van mensen waar alles gewoon werkt hoor je nooit. Bij deze: ik heb geen problemen met de beta.
mwah, dat is alleen bij een kleine subgroep van de gebruikers. Ik draai al sinds januari de beta's op mijn OP5t, en ik haal vrij consistent 2 dagen met 5 uur SOT.

Als het gebrek van Trebble echt de reden is waarom er niet bredere ondersteuning is, is het jammer maar helaas. Zou graag met Android P testen ;)
Ik heb niet zozeer dit soort problemen ervaren. Heb je ook een bron toevallig?

Wat betreft de brakke camera implementatie, ja het is geen niveau Pixel, Apple of Samsung S8/9, maar het zit er ook zeker niet brak. Het is gewoon een prima camera.

Ik heb toen ik de 5T aanschafte sterk getwijfeld of ik een Nokia 8 zou nemen, maar het 16:9 scherm weerhield me er van.

Ik hoop dat Nokia snel met een opvolger van de Nokia 8 komt met een wat meer 'modern' scherm, want met Android One + goede hardware voor een degelijke prijs springt Nokia op de marktpositie die Google verlaten heeft met hun Nexus programma.
Ik wacht op een SD845 telefoon van Nokia, dan upgrade ik pas :)
Heeft maar 1 reden: Treble
Hoezo laat OP de 5 en 5T volgens jou nu ineens 'instant' vallen? Ik zie eigenlijk niet echt de correlatie tussen het wel ondersteunen van beta's op het aankomende toestel en het niet meer ondersteunen van huidige modellen, of zoals jij het zegt 'laten vallen'.

Alle toestellen genoemd in dat lijstje die niet van Google zijn, werden gelanceerd met Android 8 en dus project Treble, wat zeer wss de reden is dat ze mee kunnen doen met de beta's.
Het is beter dan geen, zoals Samsung
Ik heb een OnePlus 3 en ik ben zeer tevreden over de updates. Nog steeds niet gevallen dus.
Hoewel het leuk uitziet, hoop ik echt dat wij gebruikers het 'wit' kunnen aanpassen naar donker. Het is zoveel prettiger voor je ogen (voor al in de avond/morgen) en het heeft ook een positief effect op de batterijduur.

Jammer dat enkel de OP6 wordt ondersteund, hopelijk kunnen dev'ers het ook aan de praat krijgen op 'oudere' modellen. Is er een specifieke reden waarom enkel de nieuwste telefoons deze krijgen (ondersteunende hardware?) Of is dit enkel om nieuwe toestellen te verkopen?
Treble is handmatig op de OnePlus 5/5T aan de praat te krijgen, waardoor je Android P zonder problemen zal kunnen gebruiken op dat toestel, of het nu wel of niet via een officiŰle update komt: https://www.xda-developer...neplus-5t-project-treble/

Daarnaast: waarom de beta maar naar een beperkt aantal toestellen komt? Testwerk, het is een beta dus sowieso zullen er bugs in zitten, al het werk dat je daarmee hebt wil je niet verveelvoudigen door ook nog eens meerdere toestellen te gaan ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 8 mei 2018 22:23]

Wit of zwart maakt geen hol uit tenzij je een amoled scherm heb.
Maar die zijn dan weer minder zuinig met alle andere weergaven dus dat compenseerd weer.
Nachtfilter zit volgens mij er standaard in. Ik heb het in ieder geval aanstaan op m'n pixel 2.
Doelde meer op de witte elementen. Google gebruikt veel wit en grijs, maar naar enige tijd met donker kleuren te hebben gewerkt, wil ik eigenlijk niet meer terug naar lichte kleuren. Het is niet voor niks dat Microsoft hier ook mee aan het spelen is. ;)

Een nachtfilter helpt zeker, maar nog altijd vind ik het scherm doorgaans nog te licht.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 9 mei 2018 09:33]

Waarom valt de OnePlus 6 op? OnePlus heeft toch al bekendgemaakt dat het toestel binnenkort wordt aangekondigd en vanaf 21 mei te koop zal zijn.
Dat zeggen ze in het artikel: omdat 'ie nog niet aangekondigd is. Tuurlijk weet Tweakers dat 'ie nog aangekondigd moet worden, maar daar gaat het even niet om. Het gaat er om dat het een verschil is met de toestellen die al waren aangekondigd.
Happy user van de Nokia 7 plus :D
Ik ook. Android P op de koning van de middenklasse.
+1, werkt ie een beetje stabiel, is het aan te raden?
Moet Android P nog installeren. Als ik dat volgende week gedaan heb laat ik je het weten.
Ik heb 'm net ge´nstalleerd, werkt prima, paar kleine foutjes (heb ineens geen 4G+ meer) en kan niet de 2x zoom functie van de camera vinden.. Voor de rest werkte snapchat niet maar een cache reset heeft dat probleem ook al snel weer opgelost.
Fantastische ontwikkeling! Nu hopen dat google zulke updates verplicht stelt en ervoor zorgt dat elke telefoon minimaal 3 jaar grote updates krijgt die binnen een maand (misschien 2) voor iedereen te installeren zijn.

Jammer dat Samsung niet mee doet... Ik dacht dat de Galaxy s9 wel treble ondersteunde namelijk of zou het daar niet mee te maken hebben?
Ondersteuning voor Treble vereenvoudigt de moeite die Samsung moet doen om Android P te releasen maar het is niet automatisch. Als we die andere phones zien is de moeite quasi nihil. Helaas moet elke OEM wel een minimale effort doen. Ik hoop dat Samsung binnen 3 ipv 9 maanden met iets af komt maar iedereen heeft er het raden naar.
Jammer dat de XZ2 compact niet ondersteund wordt terwijl het bijna identiek is aan de XZ2... Gelukkig heeft het toestel Treble support dus zal hij uiteindelijk alsnog Android P ontvangen..
Misschien wordt deze wel ondersteund maar niet expliciet genoemd? Het hardware platform zal niet heel verschillend zijn. Sony is in ieder geval goed bezig.

[Reactie gewijzigd door CremeBrulee op 9 mei 2018 09:52]

Meh. Dat gedoe met die vegen vind ik vreselijk onhandig werken, op het werk heb ik het "plezier" gahad van een Blackberry 10 als testtoestel en ik kon niet wennen aan dat systeem. Ik hoop dat er snel een Xposed module uitkomt om dat weer allemaal terug te zetten naar wat het was.
Mee eens. Of geef een optie. Want het is mij totaal onduidelijk wat de winst is van het weghalen van deze knop als de scherm ruimte toch niet anders ingezet kan worden.
Bovendien kunnen Android apps nu ook al fullscreen werken en komen die 3 knoppen te voorschijn als je naar boven veegt. Tenminste als je een toestel hebt zonder fysieke knop.

Android lijkt nu in het stadium te komen "veranderen om het veranderen", net als windows.
Zoals het nu werkt op mijn pixel 2 in de huidige beta moest ik het zelfs handmatig aanzetten via de instellingen. Er is nu dus al de optie om het te gebruiken of niet.
Ik hoop echt dat alle fabrikanten compleet schijt aan google hebben die die remspoorknop snel verwijderen en weer gewoon 3 knoppen plaatsen.

Daarnaast klinkt dit natuurlijk als een enorme stap vooruit maar bedenk je wel dat er straks gewoon een paar miljard beta testers zijn.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 9 mei 2018 03:05]

Blijkbaar is het een optie. Zie https://ibb.co/htKnon. Dat is een schermafdruk van mijn Pixel. Als ik deze activeer krijg ik de remspoorknop :)
En zonder activatie heb ik gelukkig nog mijn andere menuknoppen.

edit:
Waar ik meer van baal is dat horizontaal scrollen tussen openstaande apps. Echt waardeloos. Het is gewoon een iOS kloon en dat was een van de dingen die ik fijner vind bij Android.

[Reactie gewijzigd door BBRabbiB op 9 mei 2018 15:22]