Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google wil flashen nieuwe Android-versie op meer smartphones mogelijk maken

Google wil dat ontwikkelaars op elke smartphone die uitkomt met Android 9.0 Pie of hoger de preview van een nieuwe Android-versie kunnen flashen. Daarvoor heeft het een Generic System Image gemaakt die werkt op alle toestellen.

Om de Generic System Image, een Android-build zonder Google-apps met AOSP-code als basis, te flashen, moeten telefoons de mogelijkheid bieden om de bootloader te ontgrendelen, zegt Google. Ontwikkelaars kunnen vervolgens de builds downloaden, builden en flashen met de instructies die online staan. Veel fabrikanten geven de mogelijkheid niet om de bootloader te ontgrendelen.

De GSI is niet bedoeld voor dagelijks gebruik, maar omdat het wel de nieuwste functies en patches van Android-versies bevat, kunnen ontwikkelaars al voor de release op meer toestellen kijken hoe hun apps of games werken. Dat kan nu alleen op toestellen die in de bèta zitten. Dat waren vorig jaar alleen de Pixel-telefoons, maar dit jaar ging het om meer dan tien verschillende modellen van diverse fabrikanten, waaronder Nokia en OnePlus.

De functie werkt met toestellen die uit de doos Android 9.0 Pie of hoger draaien, omdat die compatibel zijn met de nieuwe versie van Treble die dat mogelijk maakt. Treble is de scheiding tussen het Android-framework en de software van de fabrikant zelf. Door dat te scheiden, moeten telefoonmakers en componentfabrikanten sneller klaar zijn met upgrades naar nieuwe Android-versies.

GSI op Android, november 2018
Verschillende telefoons, allemaal met een GSI-build van Android 9.0 Pie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-11-2018 • 13:36

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Betekent dit ook dat we straks niet meer afhankelijk zijn van de fabrikanten om een nieuwe Android versie te krijgen?
Redelijk irritant dat ik telefoons weg kan gooien (of een ander OS op moet zetten) om de laatste patches en updates te krijgen, terwijl de telefoon nog prima werkt.
Betekent dit ook dat we straks niet meer afhankelijk zijn van de fabrikanten om een nieuwe Android versie te krijgen?
Redelijk irritant dat ik telefoons weg kan gooien (of een ander OS op moet zetten) om de laatste patches en updates te krijgen, terwijl de telefoon nog prima werkt.
En daar ga je al scheef.
Je hoeft helemaal geen nieuwe androidversies te krijgen ...
Vrijwel elke telefoonfabrikant levert 2 jaar ondersteuning na release van het toestel
In praktijk is dat vaak 2 Major OS releases, maar de updates blijven vaak nog langer uitkomen.
Ik kreeg 3 weken geleden voor mijn S5 nog een security-update via Samsung binnen

Consumenten staren zich maar blind op de cijfertjes, als je in 2016 een auto gekocht hebt, krijg je toch ook geen nieuw interieur en audiosysteem uit de 2018 serie ?
Terwijl een auto toch wel een factor 20 duurder is.
als je in 2016 een auto gekocht hebt, krijg je toch ook geen nieuw interieur en audiosysteem uit de 2018 serie ?

Wel als die op het dodelijke af onveilig blijken te zijn.
Of als er bijvoorbeeld software in de motor draait die frauduleus is....
In plaats van een auto kan je het ook vergelijken met Windows of Mac OS X.

Als ik een HP laptop koop met Windows 10, zit daar een preinstall van HP op met allerlei software en drivers. Die krijgt elk halfjaar gewoon een upgrade van Microsoft en tussendoor beveiligingsupdates, ook als ie 2+ jaar oud is.
Koop ik een mobiele telefoon, zit daar een aangepaste Android versie op met drivers en aanpassingen van de fabrikant, en daarnaast is de bootloader gelockt. Updates en upgrades krijg ik niet van Google, maar van de fabrikant. Als de fabrikant er geen zin meer in heeft moet ik de bootloader hacken waarna garantie vervalt of blijf ik met een onveilige telefoon zitten. Dat terwijl Google gewoon beveiligingsupdates blijft ontwikkelen voor de Android versie die op de telefoon staat.
Kaartupdates en software bugfixes worden wel vaak een aantal jaren bij een garagebezoek gedaan na aanschaf.
Wel als die op het dodelijke af onveilig blijken te zijn.
Of als er bijvoorbeeld software in de motor draait die frauduleus is....
Daarvoor hebben we security patches, dat staat los van de upgrade van Android 9 naar 10.
als je in 2016 een auto gekocht hebt, krijg je toch ook geen nieuw interieur en audiosysteem uit de 2018 serie ?

Wel als die op het dodelijke af onveilig blijken te zijn.
Of als er bijvoorbeeld software in de motor draait die frauduleus is....
Hoeveel mensen zijn er dood gegaan omdat ze nog op Android 5.0 draaien ?
De enige 'health-related' issues die geweest zijn ( op grote schaal ) was de Note7
Die hebben hun geld terug gekregen.
Dit is een slecht vergelijk. Het gaat er om dat je je product als "defect" kan beschouwen, het gaat hier niet om mensveiligheid, maar om dataveiligheid.
Als door een kritiek probleem blijkt dat je 3 jaar oude telefoon door kwaadwillenden afgeluisterd kan worden, waardoor je bankgegeven misbruikt kunnen worden, mag dat best aangemerkt worden als defect, plus dat dat niet in lijn der verwachting ligt en je dus recht op garantie hebt.

Een heel andere tak van sport, maar wat dan wel vergelijkbaar is:
Bij auto's gebruikt (voornamelijk) Peugeot onder andere THP motoren, die hebben last (gehad) van dat de distributiekettingen na verloop van tijd wat sleten en daardoor de klepsluiting niet meer goed was waardoor er interne vervuiling plaatsvindt. Dit is wel weer schoon te maken, met "walnut blasting", waar ze met gestampte walnootschalen de motor intern reinigen.
Dit is een probleem wat na verloop van tijd optreedt en wat in het design zit. Dat moet dus gewoon gerepareerd worden.
Hoeveel mensen zijn er dood gegaan omdat ze nog op Android 5.0 draaien ?

Het aantal mensen dat dood gaat als gevolg van motormanagement software die in het dagelijks gebruik sterk vervuilde uitlaatgassen liet uitstoten is lastig te becijferen.

Maar dat maakt het nog geen invalide argument.
Nee dan krijg je een patch op je huidige interieur om het te fixen en niet ineens een nieuw interieur uit een nieuwer model. ;)
Vrijwel elke telefoonfabrikant levert 2 jaar ondersteuning na release van het toestel
In praktijk is dat vaak 2 Major OS releases, maar de updates blijven vaak nog langer uitkomen.
Dat is iets van de laatste tijd. Eerdere toestellen kregen vaak nul upgrades.
Zelfde geldt nu nog voor chinaphones.
[...]

Dat is iets van de laatste tijd. Eerdere toestellen kregen vaak nul upgrades.
Zelfde geldt nu nog voor chinaphones.
De Galaxy S ( eerste uit de serie ) is van 2.3 naar 4 gegaan
HTC en Sony brachten regelmatig patches uit, en vrijwel alle toestellen die met 6 uitgeleverd waren, krijgen deze tegenwoordig via de play-services

Chinaphones van sub 100$ kun je niet werkelijk meenemen in dit vergelijk, aangezien er ERGENS een kostenvermindering is.
Als jij een 99$ telefoon laat overkomen, en verwacht dat je jarenlange support krijgt, ligt de naïviteit een beetje bij jezelf.
Eens dat ik geen support verwacht van zo'n goedkoop toestel, maar de optie om het zelf te doen zou heel welkom zijn :)
True ...
* FreshMaker koopt ook weleens Chinaphones, maar is dan vaak langer op voorhand bezig om uit te vinden OF XDA er iets mee kan/doet, dan de bestelprocedures zelf
Niet elke MTK is gelijk aan de nét ervoor liggende MTKchipset, helaas

Daar zou ook nog wel iets verbeterd mogen worden, maar dat is aan de China-producers, niet aan Google
Het eerste wat ik doe bij nieuwe Xiaomi toestellen is de bootloader unlocken en er een cusom rom van bijvoorbeeld xiaomi.eu opzetten.
Gelukkig hebben toestellen van die Chinese fabrikant een uitgebreide user community waardoor op Europa gerichte roms snel verschijnen over het algemeen.
Ben je gelijk van de eventuele meegeleverde spyware af die sommige resellers op je telefoon zetten.

Helaas loop je bij het ontgrendelen van de bootloader op Sony toestellen wel het risico om er flink op achteruit te gaan qua camera kwaliteit, iets met drm op de camera software...
(Snapdragon toestellen uiteraard aangezien daar veel meer custom roms voor verschijnen)
Xiaomi is dan ook geen echte Chinaphone meer te noemen, die zijn aardig op weg om een A-merk weg te zetten, met bijbehorende service en kwaliteiten.
Wanneer je zelf importeert komt er nog wel wat handwerk bij kijken, maar het is geen schimmig obscuur merk meer idd.
Zeker met de A1, A2 en de Poco hebben ze best wat leuks voor de gemiddelde Nederlandse consument.
China phones worden vaak door de community onderhouden. De fabrikant zelf vaak is minder
Consumenten staren zich maar blind op de cijfertjes, als je in 2016 een auto gekocht hebt, krijg je toch ook geen nieuw interieur en audiosysteem uit de 2018 serie ?
Terwijl een auto toch wel een factor 20 duurder is.
We gaan veel te ver met deze auto-anologieën altijd. Hoe kun je nou in hemelsnaam software vergelijken met een auto-interieur? Wat een onzin.

Als de software die wij in ons dagelijks leven gebruiken in de vorm van apps constant verandert en geupdate wordt is het totaal niet onredelijk om naast security updates ook feature updates te verwachten. Nieuwe api's, nieuwe features, manieren om je telefoon aan te passen.

Daarnaast is het niet onredelijk om te vragen omdat er fabrikanten zijn - Apple, in zekere mate Xiaomi en Fairphone, die je deze feature updates wel geven over langere tijd. Of bijvoorbeeld Microsoft, Apple, Google, Red Hat en Canonical op de computers die niet in je zak passen. Ik ben het met je eens dat security updates het belangrijkste zijn maar het is súper redelijk om 5 jaar aan feature updates op telefoons te verwachten.
Vijf jaar is echt overdreven veel. Ik ken helemaal niemand die vijf jaar met zijn telefoon doet, inclusief Apple gebruikers. Na 1,5 jaar wordt de batterij minder. Na 2,5 jaar draait de software slomer en/of is het geheugen te klein voor nieuwe toepassingen.

Drie jaar is ruim voldoende.
Maar dat is natuurlijk ook deel van het probleem. Een accu moet makkelijk te vervangen zijn en software moet niet slomer worden over tijd.

Dat geheugen van 8GB niet meer voet is duidelijk. Maar een telefoon die nu uitkomt met 64GB moet echt nog wel wat jaartjes meekunnen. Af en toe geheugen opschonen en/of uitbreiden met SD moet afdoende zijn.

Veel telefoons hebben binnen 3 jaar ergens wel barsten. Maar ook dat is een design probleem. Glas aan de achterkant is natuurlijk extra kwetsbaar.
Je hebt een punt met het toenemende geheugen. Op een bepaald moment is het "genoeg".

De batterij is idd een ander verhaal. Ik was nog best tevreden met mijn OnePlus 2, maar kon geen originele batterij meer vinden. De AliExpress "originele" batterij was slechter dan de oude die er in zat.

Tegenwoordig is het vrijwel onmogelijk om zelf nog een batterij te vervangen. Heel slechte ontwikkeling imho.
Dat doet Fairphone dan wel weer goed, met langdurige beschikbaarheid van originele onderdelen en zelfs een verbeterde cameramodule.

Toen ik onlangs echter een nieuwe telefoon nodig had vond ik de prijs van de Fairphone vergeleken met een nieuw vlaggenschip (Sony XZ3, icm abo bijna dezelfde prijs, maar dan nog ¤3 extra korting per maand en een gratis headphone twv ¤380) toch te hoog. De Sony krijgt minstens drie jaar updates, vanaf nu dus net zo lang als de Fairphone nog krijgt. Alleen moet ik hopen dat ik hem niet laat vallen met barsten tot gevolg, want dat wordt een dure zaak...

En ik denk dat veel mensen zo kijken. En toch iedere twee jaar verlengen of overstappen met een nieuwe telefoon. En zo houden we dus zelf de cyclus in stand waarin 3 jaar updates goed genoeg is.
Ik heb naaste familie - die niet eens digibeet zijn - die telefoons gebruikt van vijf jaar oud (specifiek de Nexus 4). Voorzien van een nieuwe batterij en LineageOS. Misschien dat telefoons van vijf jaar geleden meestal niet snel genoeg waren (de Nexus 4 is nog wel oke), maar de techniek en wet van Moore hebben het ingehaald.

Net zoals dat ik dit typ op een laptop van zes jaar oud. Die laptops - met een Ivy Bridge Intel-processor, zijn vandaag de dag nog uitstekend bruikbaar. De ontwikkelingen gaan gewoon niet zo hard meer. Ik geloof ook niet dat jouw telefoon met Snapdragon 845 (of 835, of 660, of mid/high end Samsung, ga zo maar door) in 2023 niet meer bruikbaar zou zijn.

Denken dat hardware na twee/drie jaar oud vuil is is echt een achterhaalde gedachte. Maar het is er eentje die de industrie graag in stand houdt - en daar ook in slaagt.
Wat betreft processor en geheugen kan ik met je meegaan. Net als bij laptops hoef je niet zo snel meer om die reden te vervangen.

Maar de batterij wordt een steeds groter probleem. Die gaat 1,5 - 2 jaar mee. Voor mijn OnePlus 2 kon ik geen originele meer kopen. Zelf vervangen wordt steeds moeilijker gemaakt met die geplakte telefoons van tegenwoordig.

Verder gaan de ontwikkelingen in hardware door: 5G komt eraan, nieuwe bluetooth protocollen, sneller laden, draadloos laden, nieuwe simkaarten.
Je moet wel erg veel offers brengen om nog met 5 jaar oude hardware te willen blijven.
En al helemaal als je ziet hoeveel telefoon je tegenwoordig kunt kopen voor ¤200 - ¤300.

Maar ieder zijn ding. Eerlijk gezegd had ik misschien ook langer met mijn OP2 gelopen als ik een goede batterij had kunnen kopen. Het is een lekker degelijke telefoon en LineageOS beviel me best.

Anderzijds is de smartphone zo'n handig en veelgebruikt ding, dat ik er best wat voor over heb om tweejaarlijks een nieuwe aan te schaffen.
Consumenten staren zich maar blind op de cijfertjes, als je in 2016 een auto gekocht hebt, krijg je toch ook geen nieuw interieur en audiosysteem uit de 2018 serie ?
Terwijl een auto toch wel een factor 20 duurder is.
Ik zou het wel fijn vinden als de software van mijn Auto up to date zou zijn 2 jaar na de aankoop.
[...]Ik zou het wel fijn vinden als de software van mijn Auto up to date zou zijn 2 jaar na de aankoop.
En welke software heb je het dan over ....
Stel we gaan van normale auto's uit zou het wel fijn zijn als de navigatie up to date is. Maar in extreme gevallen als een Tesla, zou het ook wel handig zijn om updates mee te krijgen. ;)
'normale' auto's ... kan je doodleuk betalen voor een minimale update
60¤ kost het voor mijn Clio 2016, er zaten 6 maanden updates bij, auto gekocht in januari, EERSTE kaartupdates -> Juli ...
"Sorry, maar we gaan van GPS 1e actief datum uit, die staat op December meneer .."
Nu geef ik je gelijk dat een fabrikant vaak langer security updates geven, maar je gaat mank door het te vergelijken met de auto branche. Nee je krijgt geen nieuw interieur of audio systeem, maar dat is sowieso hardware.

Stel ik koop een auto met integratie met mijn telefoon (of een app, zoals nu al meer gebeurt), mag ik hopen dat de auto security updates krijgt (ook na 2 jaar) als blijkt dat de auto security issues heeft waardoor mensen zomaar mijn auto kunnen openen.

En nu kan je updates en patches breed interpreteren, maar neem aan dat hij vooral bugfixes en security updates bedoelt en niet nieuwe functionaliteit die nieuwe OS versies met zich meebrengen.
En daar ga je al scheef.
Je hoeft helemaal geen nieuwe androidversies te krijgen ...
Vrijwel elke telefoonfabrikant levert 2 jaar ondersteuning na release van het toestel
In praktijk is dat vaak 2 Major OS releases, maar de updates blijven vaak nog langer uitkomen.
Ik kreeg 3 weken geleden voor mijn S5 nog een security-update via Samsung binnen
Ik ben het voor een deel met je eens, maar niet helemaal.
Ik ben het met je eens dat fixes belangrijker zijn dan nieuwe features/versies, zeker als het om beveiligingsproblemen gaat.

Ik denk dat we het eens zijn dat 2 jaar na release eigenlijk te kort is, het zou moeten afhangen van het moment van verkoop. Dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de winkels, maar uiteindelijk zijn die afhankelijk van de fabrikanten en zullen ze het samen moeten regelen.


Maar, ik wil eigenlijk verder gaan. Telefoons en software zijn behoorlijk dynamisch, alles veranderd voortdurend. Je kunt zo'n telefoon niet in een vacuum gebruiken, de kracht zit in het samenspel met software en internet.
De software van een telefoon (functioneel) bevriezen op het moment dat een telefoon uitkomt, en dan alleen nog fixes uitbrengen zou al snel zorgen voor telefoons die praktisch onbruikbaar zijn. Vergelijkbaar met de SmartTVs die na twee jaar niet meer op Youtube kunnen.

Eigenlijk wil ik dus verder gaan en het beleid dat je omschrijft wettelijk vastleggen: dat telefoonleveranciers niet alleen fixes moeten leveren voor de huidige versie van de software, maar ook garanderen dat je nieuwe versies gedurende een aantal jaren geinstalleerd kunnen worden*. Ik besef dat ik daarmee een flinke extra last op de rug van sommige fabrikanten leg, maar bedrijven als Samsung doen het nu ook al dus het lijkt mij geen onredelijke last.

* Uiteraard met een uitzondering voor functionaliteit die afhankelijk is van de hardware. Als er geen fingerprintscanner in je telefoon zit kan geen enkele softwareupgrade dat ooit verbeteren. ;)
Het duurt echt wel even voordat zo'n oud OS onbruikbaar is.
Al mijn apps werken ook nog op Android 4.2 bijvoorbeeld, van 6 jaar geleden.
Had ik 4.0, dan moest ik wat alternatieve oplossingen bedenken, die er ook zijn.
Daarna is het nog heel wat jaartjes voordat het punt "praktisch onbruikbaar" wordt bereikt.
Ik kan zo snel ook geen onmisbare killer features van nieuwere versies noemen. Tuurlijk leuk allemaal (behalve material design imo), vooral als je tweaker bent, maar nodig?
Ik ken zelfs n poweruser die in de (soort van) IT/projectleiding werkt, die zich nog prima redt met 4.2 (dualsim voor werk+prive).

Security updates daarentegen is een heel ander verhaal, zolang n telefoon niet fysiek stuk is, vind ik dat ie ook softwarematig veilig moet zijn. Het is ook not done om Windows XP te draaien.
Google kiest ervoor versies 4(?) jaar te ondersteunen, als dat zo kort is, dan mogen er wat mij betreft ook meer upgrades komen. Maar ze zouden ook die versies langer kunnen ondersteunen, dan zijn er minder upgrades nodig.

In hoeverre dat wettelijk af te dwingen; tsja het zijn nu ook de consumenten zelf die kiezen voor slecht ondersteunde telefoons. Als men collectief de middelvinger zou geven, van bekijk het maar met je 3 jaar veilige telefoon voor ¤500, dan zouden fabrikanten zich ook wel aanpassen.
Je zou evt nog kunnen verplichten dat fabrikanten vermelden tot welke datum n telefoon updates/upgrades krijgt. Mogen ze helemaal zelf weten. En dan mag de consument helemaal zelf weten of ze dat acceptabel vinden. En dan ns kijken wat de markt doet.
Volgens mij zijn het vooral de consumenten die het niet voldoende interesseert, want wat je zegt, Samsung heeft ook nu al relatief lange ondersteuning (en Apple uiteraard). En zie mijn kennis met 4.2.
Hele scheve vergelijking dit: Interieur is hardware en eerder vergelijkbaar met de chips in de tel. Software is vele malen makkelijker te updaten. En ja, daar verwacht iedereen gewoon updates voor na de standaard 2 jaar. Kijk maar naar de gemiddelde consumenten computers: Die krijgen updates tot 10 jaar na de laatste Windows release. De meeste iPhones na de 4s hebben gewoon 4 tot 5 major releases gehad.
Elke telefoon 2 jaar ? Zeker nooit een lg gehad
Rara vergelijking een auto met een telefoon vergelijken !
Bij een auto gaat het vooral om hardware en is software amper belangrijk (tenzij kleine veiligheidsdingen misschien), bij een telefoon gaat het net voor het grootste deel om software (zolang de hardware maar snel genoeg is). Is dus geen realistische vergelijking.
Vaak worden miljoenen exemplaren van een telefoon verkocht. Voor een euro per toestel kun je een heel team programmeurs jaren aan het werk zetten.
Als de software netjes geschreven en gedocumenteerd is moet vijf jaar ondersteuning makkelijk kunnen tenzij er technische (hardware) beperkingen zijn.
Nog niet, als ik zo het artikel lees. Maar ben het er wel helemaal mee eens.
Het zou mooi zijn als we op den duur een OS kunnen installeren zoals dat ook met een PC kan die je van Windows 7 naar 10 brengt.
De generieke patches zijn niet voor dagelijks gebruik bedoeld. Dan kan je beter naar een Custom ROM voor dat specifieke toestel kijken.
Uit het artikel;
De GSI is niet bedoeld voor dagelijks gebruik

Dus nee, denk het niet. Tenminste de opensource gemeenschap (XDA) kan er wellicht wat makkelijker mee aan de haal, maar veel meer dan dat niet.
Nee, dit kost meer moeite dan een kant en klare custom rom te flashen.
Dit is voor app ontwikkelaars zodat die zelf een standaard android rom kunnen builden en flashen om hun apps te testen. Wel zal dit ongetwijfeld gebruikt worden door de communities om stabiele custom roms van te maken.
Lucky you ik heb het probleem dat ik 3 x per dag minimaal mijn telefoon (Samsung Galaxy S6)moet opladen en dat dit mij nu dus laat sparen voor een nieuwe telefoon aangezien de batterij (dacht ik) rond de 150 euro zit voor het vervangen. Met 100 a 200 euro meer heb ik een samsung galaxy telefoon met een goede batterij of voor 199 een samsung j7 dus wees blij ik wou dat als ik er een andere rom op zou zetten de batterij weer fatsoenlijk werkt. Als ik nu 2 foto's stuur via whatsapp en 3 berichtjes dan ben ik al snel 10% batterij kwijt en ja spaarstand staat aan maar ik volg je probleem hoor ;)
De afhankelijkheid van de fabrikant blijft (helaas).
De te flashen upgrades zijn niet voor de consumenten bedoeld, maar voor fabrikanten en ontwikkelaars.
De kans dat fabrikanten hun toestellen langere tijd van Android updates gaan voorzien wordt wel wat groter. Door een betere scheiding tussen Android en de schil (met bloatware) van de fabrikant maakt het een stuk gemakkelijker om de schil te updaten voor de nieuwe versie.
Je zegt het zelf. Toestel werkt nog en jij gaat ze weggooien omdat ze achterlopen qua software/os.

Beetje vreemde opmerking.
Dus dat betekend ook dat je op een telefoon met bloatware een kale AOSP kan flashen? Dat zou geniaal zijn :)
Dat kon altijd al, als je de drivers hebt voor je telefoon. (en als er aosp roms beschikbaar zijn)
Maar nu komt er dus een image die op alle toestellen zou moeten kunnen draaien.
Een image die je nog moet builden, die op alle telefoons met die nieuwe trebble versie werkt. Het is niet iets wat elke android gebruiker even kan doen.

Het is vooral trebble die dit mogelijk maakt. Het helpt natuurlijk wel als google zelf al een image aanbied, maar rom developers kunnen zelf al prima overweg met het maken van roms vanuit de source.
Want elke Android-gebruiker kan wel een Custom ROM flashen? Ik zou het niet laten horen aan mijn ouders of oma, die weten wat Android is en min of meer hoe het werkt, maar niet wat een ROM is, laat staan hoe ze dat flashen... (ikzelf weet trouwens ook niet hoe je dat doet, maar ik kan tenminste nog wel de instructies volgen, dus ik zou er wel uit komen).
Het builden van een rom vereist toch wel iets meer kennis, en kost ook iets meer tijd en moeite. Een rom flashen is zo gebeurd als je de instructies volgt. (al zou ik dat ook niet aan mijn ouders of opa/oma aanraden)
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het idee is volgens mij met trebble dat systeem en de door de fabrikant toegevoegde meuk gescheiden zijn.

Als je dan het systeem vervangt, hou je nog steeds de bloatware van de fabrikant.
Tenzij je alles weggooit... maar dan dus vast ook de drivers die de fabrikant levert?
Dus dat betekend ook dat je op een telefoon met bloatware een kale AOSP kan flashen? Dat zou geniaal zijn :)
Om vervolgens wel weer webview en playstore terug te zetten, met de bijbehorende services
Maar mijn stem hebben ze, ik hoef geen messaging, chromecast en wallpaper entries te hebben in mijn basis systeem

Klein en slank installeren, en bijplaatsen as you go .. zou super zijn
Nou het is de laatste tijd wel gezeur met Gapps opnieuw er op te zetten je hebt een her certificatie code nodig... ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
Dat kan, maar dat is niet de bedoeling. Een GSI is namelijk niet geoptimaliseerd voor je toestel. Dit is ook de rede dat bijvoorbeeld Samsung niet één GSI uitbrengt voor al hun devices, want dat zou natuurlijk goedkoper zijn.

Fabrikanten mogen naast de HALs zoals gedefinieerd voor project Treble namelijk ook nog wel dingen toevoegen (zie VNDK Extensions voor meer info), een HAL definieert namelijk een interface waaraan een implementatie minimaal moet voldoen.
het is meestal niet werkbaar, dat staat ook in het artikel! het is echt bedoeld voor app ontwikkelaars...niet voor dagelijks gebruik!
Het enige dat ik eigenlijk bezwaarlijk vind aan dit hele verhaal is dat er nu blijkbaar weer fragmentatie optreed op treble versie. Nu heb je dus blijkbaar Treble v1 (waar hier niet over gesproken wordt) en v2 (waar artikel over gaat).
Nu heb je dus blijkbaar Treble v1 (waar hier niet over gesproken wordt) en v2 (waar artikel over gaat).
Waar maak je dat uit op?
omdat die compatibel zijn met de nieuwe versie van Treble
Gaat hierom lijkt me. Nou houd dit niet perse fragmentatie in, aangezien het in principe ook gewoon een update is
Je haalt 2 dingen door elkaar: Project Treble en GSI.

Treble was de naam van het project om om de HAL (hardware abstraction layer) te standardiseren: het koppelt het Android framework los van de hardware specifieke implementatie. Dit maakt updaten naar nieuwe Android versies makkelijker voor fabrikanten en maakt het mogelijk makkelijk ROMs te porten, vanwege de generieke interface.

Een GSI (Generic System Image) is een ROM die op meerdere toestellen te gebruiken is. Wat heb je voor een GSI nodig? Treble support.

Daarnaast heb je VNDK (Vendor Native Development Kit) support nodig voor GSI cross-version support. Cross-version support (het flashen van een GSI over een oudere Android versie heen) wordt dus altijd ondersteund op Android 9.0, omdat de GSI ook Android 9.0 is. Voor 8.x naar een 9.0 GSI heb je wel VNDK support nodig, want dat is dus cross-version.
Check for cross-version support by running the following command:

$adb shell cat /system/etc/ld.config.version_identifier.txt | grep -A 20 "[vendor\]"

If the value for that attribute is true, then the device fully supports Vendor Native Development Kit (VNDK) and can use any GSI operating system (OS) version. Choose the latest GSI OS version available.

If the value for the attribute is false, then the device isn't fully VNDK-compliant, and the device can use only the GSI for the same on-device OS version. For example, an Android 9 (API version 28) device that isn't VNDK-compliant can load only an Android 9 GSI image.
Helemaal geen 2 Treble versies dus. Ook geen fragmentatie o.i.d. Sterker nog, Treble kent geen versies (HALs wel overigens).

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 15 november 2018 14:20]

Dat vult een heel stuk aan op mijn bestaande kennis van treble. Maar, hoewel we dus geen fragmentatie kennen in het concept van treble zelf, bestaat er dus alsnog een zekere vorm van fragmentatie tussen OS versies die officieel treble supported zijn (8 en 9) ivm de VNDK support.

Belangrijker, als ik dit allemaal goed begrepen heb, bied project treble (met alles wat erbij komt kijken) eigenlijk alleen een oplossing voor het trage uitbrengen van security patches, maar niet voor major android releases?
Dat vult een heel stuk aan op mijn bestaande kennis van treble. Maar, hoewel we dus geen fragmentatie kennen in het concept van treble zelf, bestaat er dus alsnog een zekere vorm van fragmentatie tussen OS versies die officieel treble supported zijn (8 en 9) ivm de VNDK support.
Tsja, ligt eraan hoe je fragmentatie opvat. Ik zie wel of geen VNDK compliancy niet echt als fragmentatie. Houd er ook rekening mee dat GSI support verplicht is sinds Android 8.0, je kan dus altijd een GSI flashen.
Belangrijker, als ik dit allemaal goed begrepen heb, bied project treble (met alles wat erbij komt kijken) eigenlijk alleen een oplossing voor het trage uitbrengen van security patches, maar niet voor major android releases?
Nee, Treble maakt het veel makkelijker om te upgraden naar major Android versies. Omdat Android via een HAL met de hardware communiceert, hoef je niks aan de HAL implementatie aan te passen.
Tsja, ligt eraan hoe je fragmentatie opvat. Ik zie wel of geen VNDK compliancy niet echt als fragmentatie. Houd er ook rekening mee dat GSI support verplicht is sinds Android 8.0, je kan dus altijd een GSI flashen.
Nou, ik had zelf begrepen dat er alsnog een VNDK per android versie nodig was, nou is het mogelijk dat ik dit dus verkeerd begrepen heb.
Nee, Treble maakt het veel makkelijker om te upgraden naar major Android versies. Omdat Android via een HAL met de hardware communiceert, hoef je niks aan de HAL implementatie aan te passen.
Duidelijk :)
-foutje, weggehaald-

[Reactie gewijzigd door oef! op 15 november 2018 14:01]

Ik ga me afvragen hoe ze dit bij Samsung willen aanpakken.
Half jaar later of toch uiteindelijk niet.
Als Google nou eens Qualcomm een zak geld geeft voor driver support van oudere SoC's, dat is vast efficiënter dan dat elke telefoonboer dat met Qualcomm regelt. Voor dat dit soort initiatieven geïmplementeerd zijn, zijn we vaak weer veel generaties telefoons verder.
En hoe doe je dat dan met andere chipsetboeren? Ook maar een zak geld geven?

Je moet gewoon toe naar een architectuur waar je software en hardware loskoppeld van elkaar en met elkaar verbindt via well-defined API's.

Dan kan je boven en onder die demarcatielijn veranderen wat je wilt en blijft het altijd werken. De enige afhankelijkheid die je dan nog hebt zijn de tradtionele compute-, networking-, en storage-capaciteiten. Zwaardere software vraagt immers meer van de hardware. Daar doe je niets aan.
Wil dat dan ook zeggen dat ik dat soort image op mijn Pixel 2 ga kunnen flashen wanneer Google stopt met de security updates na 3 jaar? :Y)
De image kun je niet flashen, die moet je eerst builden. Maar het kan wel ja, al zal het geen geschikte rom voor dagelijks gebruik zijn als ik het zo lees. Het is gemakkelijker om een kant en klare custom rom te installeren, ik verwacht dat die wel beschikbaar zijn voor de pixel lijn.
vraag me af of ze dan ook eindelijk eens dualboot gaan ondersteunen (met bootmenu dus) dan kan je nog eens iets proberen en als je klaar bent met testen weer terug naar je android versie voor dagelijks gebruik.
Het grootste probleem lijkt me driver support. Zo is er afaik nog steeds geen goede HAL1 camera recorder driver voor Oreo. Zo heb je met deze generic image flash dan misschien de laatste van Android, maar werken je peripherals niet goed.
Helemaal mee eens. Zet hem op Google. Niet dat ik er last van heb. Kies je telefoon met zorg. Is hij OEM te unlocken? Zijn er goede custom ROMS? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor tablets.
Treble OEM ROMS zouden vanuit Google ook meer gepushed moeten worden. Dan wordt het nog makkelijker om te switchen naar een willekeurige custom Treble ROM.

[Reactie gewijzigd door tweakradje op 15 november 2018 15:22]

Huawei, Honor en veel andere China-phones vallen dan al af omdat de bootloader daar vaak gelocked is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True