Vier toeleveranciers iPhone verlagen verwachting omzet

Vier toeleveranciers van componenten van de Apple iPhone hebben deze week hun omzetverwachting verlaagd. Dat wijst erop dat Apple minder iPhones laat produceren dan het eerst verwachtte, speculeert financieel persbureau Bloomberg.

Het meest recente bedrijf dat de omzetverwachting verlaagde is het Oostenrijkse AMS, dat lichtsensors produceert en Apple als grootste klant heeft, zegt Bloomberg. Qorvo, Lumentum en Japan Display deden al hetzelfde. Qorvo maakt chips voor draadloze communicatie, zoals envelope trackers. Lumentum maakt een infrarood-laser voor Face ID, terwijl Japan Display de lcd's levert voor de iPhone XR.

Het gebeurt vaker dat toeleveranciers zo afhankelijk zijn van Apple voor inkomsten, dat een verlaging van de verwachte productie van iPhones zorgt voor een omzetwaarschuwing. Dat vier bedrijven binnen een week hun omzetverwachting bijstellen, wijst erop dat het gaat om een bijstelling van de productie van iPhones, denkt Bloomberg. Apple heeft daar zelf niets over gezegd. De iPhone XR is een aantal weken op de markt; de XS en XS Max kwamen in september uit.

Het zal lastig te controleren zijn hoe de vraag naar iPhones zich gaat ontwikkelen, want Apple heeft besloten de cijfers over het aantal geleverde exemplaren voortaan geheim te houden. Apple zal voortaan alleen nog de omzet per productcategorie weergeven.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-11-2018 • 13:51

115 Linkedin

Reacties (115)

115
112
65
3
0
24
Wijzig sortering
Het lijkt toch ondertussen wel duidelijk dat deze zogenaamde supply chain checks helemaal niets zeggen over hoeveel iPhones er verkocht worden en al helemaal niet voor welke prijs.

Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://appleinsider.com/...ountain-a-false-reporting

Ik snap niet zo goed dat als een artikel later verschijnt op Tweakers dan in andere media het argument is "we zoeken eerst alles goed uit", maar als er weer eens zo'n artikel als dit verschijnt (met als lijn Apple is doomed), dat het dan binnen drie kwartier hier geplaatst wordt..
Dit zijn gewoon lekkere topics waarin iedereen zijn gal mag spuwen, uitleggen wat ze allemaal verkeerd doen bij Apple, waarom Steve Jobs alles anders had gedaan en dat Apple een aflopende zaak is. Dat hebben mensen gewoon nodig. Sinds 1977.
Check sowieso eens al die topics hier op Tweakers over [insert willekeurig product van Apple]. Boem, dan komende de zelfverklaard profeten hier weer haten op de prijzen van alles, alles neersabelen, drogredenen die om je oren vliegen en ga zo maar door. Opeens zitten er hier 82 beursanalisten tegelijktijdig te bepalen wat er goed of fout gaat. Je moet vanaf de 6S eens de reacties lezen over hoe dit een aflopende zaak is/was.

Mensen lijken tegenwoordig altijd hun mening te moeten geven, die mening moet onder elk topic herhaald worden waardoor de kwalitatieve discussie (waarom is een Vega GPU handig bij Apple bijv.) naar de achtergrond verdwijnt en het verzand in een groep rancuneuze semi professionele roeptoeters (ze komen in elk topic terug). Dat is ernstig jammer voor een platform als hier en dat wordt op de fora's ook veel beter gemodereerd anders dan het eens +2, oneens -1 principe wat hier altijd heerst.

Persoonlijk ben ik zakelijk op high end apparatuur aan het werk (Surface Book, Surface Studio) en privé in de Apple wereld. Dan word je zeer moe van al die mensen die maar blijven blaten dat ze een 2080RX met dubbele waterkoeling in een systeem kunnen zetten voor minder geld. Maar verdien je er dan ook geld mee? Kun je dezelfde portable user experience bieden? Dat soort vragen mag je nooit stellen.
Ik zucht met je mee @BikkelZ ;)
Samsung heeft al tijden toch redelijke problemen om te concurreren met opkomende Chinese merken maar dat wordt dan ergens in de vijfde paragraaf gemeld van een bericht over hoe het totale bedrijf Samsung méér geld is gaan verdienen.

Ik zie daar niemand orakelen.
Ik zie in Samsung topics ook iedere keer weer genoeg mensen over hoeveel merk X beter is dan Samsung. Net zoals bij Apple dus. Fanboys zijn nou eenmaal fanboys, en zullen ook altijd fanboys blijven. Ik denk zelf dat er weinig zal veranderen. iPhone gebruikers kopen waarschijnlijk weer gewoon een iPhone wanneer deze aan vervanging toe is, en Android gebruikers kopen gewoon weer een Android. Al is het alleen al door de app-lock-in (je kunt je apps niet meenemen naar een ander platform zonder deze opnieuw te kopen, dat houdt toch een hoop mensen tegen om over te stappen).

Ik zie dit soort berichten vooral als een te positieve inschatting van de groei bij lancering, die nu naar wat reëlere waardes is bijgesteld. De markt is nou eenmaal verzadigd, in ieder geval in de westerse wereld, dus woekergroei hoef je nergens meer te verwachten. Ik denk dat de meeste potentiële iPhone XR kopers al bestaande Apple klanten zijn, en vooral overwegen of ze de hoge prijs de vervanging wel waard vinden, of toch liever niet nog even doorgaan met hun oude iPhone. En dus niet als een teken dat Apple terrein aan het verliezen is. De markt zit momenteel redelijk vast.
Haal voor mij eens het aantal topics wat gaat over het marktaandeel van Samsung versus het marktaandeel van Apple inclusief alle geruchten, schattingen etcetera. Samsung heeft het zwaar qua smartphones maar dat is totaal niet interessant voor tech sites terwijl het wel de grootste partij is en al jaren.

Volgens mij gaat de Max prima verkopen, de XR ook maar zijn er gewoon genoeg mensen die een 7 of sneller hebben en niks nieuws willen of gewoon niet geïnteresseerd zijn in een grote en dure telefoon. Volgens mij kan die groep gaan bewegen door een XR Mini te introduceren.

Maar ze zijn bij Apple doorgaans erg goed in het inschatten van de verkopen, ze zaten er nooit significant naast.

De markt is inderdaad gewoon verzadigd en dat is prima. Dan moeten ze weer nieuwe dingen gaan bedenken om te blijven groeien.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 15 november 2018 21:08]

Wat was er in 1977?
Het eerste jaar dat toeleveranciers in november berichtten dat ze de verwachte leveringen aan Apple naar beneden moesten bijstellen.
Parfon? Als apple verkoopaantallen geheim gaat houden doen ze dat niet omdat ze zo goed zijn. En dat deze toeleveranciers deze week hun verwachtinging bijschaven bevestigd dat.

Kan ook haast niet anders omdat apple elk jaar de iphones duurder maakt.

Jouw bron 'apple insider' lijkt me niet zo objectief.
Niet je mening als feit poneren. De reden dat ze geen aantallen meer gaan noemen is dat dat geen relevante info is voor de omzet. Het gaat de aandeelhouders meestal om de munten niet hoe ze eraan komen. Daarbij doen andere fabrikanten, waaronder Samsung, dit al een hele tijd, de aantallen niet noemen, gaat het daarom slecht met Samsung? Nee... niet per definitie.

Hoor ook veel geluiden over het inzakken van het aandeel, nu zo'n 300 Miljard minder dan een week terug, Apple gedoemd? Welnee, al sinds jaar en dag is het aandeel gezond. Bij een sterke stijging wat ie afgelopen tijd heeft doorgemaakt is er altijd een zogeheten correctie en valt ie een stuk terug om uiteindelijk dan weer rustig door te klimmen. Kijk je naar de grafiek vanaf het begin tot nu zie je een mooie lijn omhoog.

Maar ja, nieuwsitems met Apple en negatieve geluiden scoren... vooral bij "tweakers"
Nou als je ceo besluit de cijfers niet meer bekend te maken en het kost jou als aandeel houder 15,5 % sinds de aankondiging 2 november... dan denk ik persoonlijk dat de CEO op het matje geroepen gaat worden , want volgend kwartaal wordt heel zwaar de computer sales ligt om zijn kont , en veel mensen met een X telefoon gaan niet upgraden
Het hele verhaaltje over dat ze een service bedrijf worden en unit sales niet belangerijk is natuurlijk onzin het vertelt of je eco systeem nog wel gezond is . iPhones gaan lang mee maar je wilt wel groei van je systeem kunnen aan geven. Alleen in de eerste 2 kwartalen verkocht de iPhone x goed daar na was de 8 een veel beter verkopend toestel zelfs de 7 modellen deden het beter dan de x
Cijfers bevestigen dit Google maar macrumors iPhone sales
De X was een flop in China waar Apple 20% van zijn omzet haalt . Nu hopen ze het met de XR wel de markt te veroveren want daar zit nog groei voor Apple .
iPhone X is tot nu toe elk kwartaal al de best verkopende iPhone geweestEn om de daling in de aandelen nu volledig toe te wijzen aan het bericht dat ze geen cijfers meer bekend gaan maken...

[Reactie gewijzigd door synasthetic op 15 november 2018 18:39]

De timing is alleen wel heel slecht, Apple heeft zelf gezegd dat er een tegenvallend kwartaal aankomt en dan vervolgens melden ze ineens geen verkoopaantallen meer te noemen.

Misschien geloof jij in toeval maar ik niet.
Er zijn zat kwartalen geweest dat de verkoop minder was (dan het vorige kwartaal, of vaker dan dat beleggers hoopten/dachten) en dan werden de cijfers ook gewoon verteld.

Het aankomende kwartaal (Q1 voor Apples boekhouding) is juist het kwartaal waarin ze het meeste verkopen, dus waarom zouden ze dan niet nog 1 kwartaal wachten als het hier om gaat? Of waarom niet meteen het afgelopen kwartaal toen ze "moesten vertellen" dat er minder iPhones waren verkocht dan verwacht? De timing lijkt meer te maken te hebben met het begin van een nieuw boekhoudjaar dan met de inhoud.
Jouw bron 'apple insider' lijkt me niet zo objectief.
Uiteraard is de site Apple biased, maar als je dat artikel even doorneemt dan zie je zo enorm veel bronnen dat je duidelijk kunt zien dat aan dát artikel een grondig onderzoek vooraf is gegaan.
Dan ziet het er slecht uit bij de 'Android' fabrikanten. Die publiceren al jaren niks. Overigens gaat alles weer omlaag. Economie is booming as we speak maar aan alle groei komt weer een keer een eind.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 15 november 2018 16:12]

Het is in dit geval gewoon een feit dat al deze bedrijven hun winstverwachting naar beneden moeten bijstellen. In het geval van austria micro systems (ams) dat hier genoemd wordt hadden ze een tijdje terug hun productie al moeten reduceren omdat Apple minder dan gepland inkocht.

Overigens is ams een algemene chip-producent die allerlei chips in zijn portfolio heeft, en niet alleen maar een lichtsensor. Het is zeg maar de Oostenrijkse (kleine) concurrent van het Nederlandse NXP. Het bedrijf heeft tenslotte ook ca. 11.000 mensen in dienst.

[Reactie gewijzigd door Garyu op 15 november 2018 15:29]

Wat ik mij dan afvraag is; Om welk toestel gaat het dan. Want Apple produceert ook nog oudere modellen. Zo uhet echt zo zeer om de nieuwste gaan?
Ik heb gelezen dat de productie van de iPhone 8 recent juist weer wat omhoog is gegaan (bron heb ik even niet meer). Eigenlijk ook wel te zien in pricewatch hier, de oude modellen zijn populairder en wordt meer naar gezocht kennelijk.
Misschien omdat de oud modellen iets meer de no-frills uitstraling hebben die mensen initieel zochten in iPhones. Geen moeilijke OSses, geen halfbakken features, maar degelijk met een aantrekkelijk eenvoudig ontwerp. De nieuwe iPhone X- series beginnen toch een beetje op futurische ruimteschepen te lijken en daar zit niet iedereen op te wachten.
Helemaal eens, de 8 heeft ook nog TouchID. Ik heb de XS vastgehad bij T-Mobile maar die voelt echt lomp en heel erg zwaar en fragiel aan. Ik moet er niet aan denken die te laten vallen. Ik vond hem ook niet echt mooi, veel te overdreven.

Ik zit zelf te denken aan een Pixel 3, lekker back to basic met gewoon bezels en geen notches en andere flauwekul.

Ik denk dat Apple toch een deel van z'n klanten in de steek heeft gelaten door niet gewoon ook nog een iPhone 9 uit te brengen als opvolger van de 8.
Die heet XR. Ongeveer dezelfde prijs als de 8 toen die gelanceerd werd. Zelfde design, alleen met face-id en edge to edge scherm. Groter scherm in min of meer dezelfde form factor zal niet voor heul veul mensen een afknapper zijn.
Bij mijn werkgever zijn we zojuist (maand geleden) van de iphone 6(s) naar de iphone 8 overgestapt, dus dit zou zomaar eens kunnen dat andere bedrijven nu met hetzelfde bezig zijn. Globaal bedrijf met +-2500 werkpklekken. Ze zijn "maar" 571 euro ex bij onze leverancier, dus het valt wel mee op bedrijfsniveau. Wel moet ik zeggen dat ik zelf liever de 7 had gezien zodat we niet 2 kanten van glas hadden, maar management was bang dat ze te snel end of life gaan.
"Lumentum maakt een infrarood-laser voor Face ID"
Dat zou je al een hint kunnen geven dat het toestellen betreft die face-id aankunnen en dat is pas vanaf de Iphone X het geval dus in dit geval gaat het dus om de nieuwere modellen van Iphone.

Ik las net op Internet een verhaal dat met name de terugval te zien is in verkopen in China en zag als beargumentatie daarvan dat de Iphone te duur is geworden om voor veel mensen aan te schaffen en de lokale productie van Chinese Android smartphones zo goed geworden is dat Chinezen meer naar lokale producten kijken.
Misschien dat Trumps handelsoorlog met China ook een reaktie opgeroepen heeft van chauvinistische Chinezen.
Wie zal het zeggen, vele factoren spelen een rol maar de tijden dat de Iphone echt vernieuwend was en dat huidige modellen amper meer bieden dan de oudere modellen zal er ook wel mee te maken hebben.
Samsung ondervindt dit probleem ook, smartphones bieden niet meer dat nieuwe dat mensen perse moeten hebben.
Ik denk dat de handelsoorlog zeker een grote rol speelt ja, als er in Duitsland iemand aan de macht was die enkel aan zichzelf denkt en extreem protectionisme toepast, een handelsoorlog begint, importtarieven etc. oplegt dan zou ik denk ik ook geen Duitse auto meer kopen.

Buiten dat zijn er inderdaad veel sterke alternatieven, Huawei, Xiaomi. Samsung is allang niet de enige grote concurrent meer voor Apple.

Als je dan de prijzen nog even flink opstuwt naar boven de 12/13/1400 euro tja dat kan weleens net het punt zijn waarop mensen denken dan toch maar Android.

De XR is ook niet echt een alternatief voor mensen die graag OLED willen, bovendien willen Apple fans toch graag het toptoestel dus de XS of XS max maar die is veel te duur.
Wellicht dat de mix toch positiever uitvalt voor de 7 en 8 die nog steeds verkocht worden?
De nieuwe, bij oude modellen kan je eigenlijk al verwachten dat er minder te produceren valt.
Betreft een omzetverwachting. Neem aan dat men van te voren al verwachtte dat er een afname zou plaatsvinden. ;)
Tja dan maar meer vragen en minder verkopen. Kom je op het zelfde uit voor Apple dan.

Voor de toeleveranciers natuurlijk een steek in de omzet.
Vaak werken dat soort tactieken slechts tijdelijk. Ik ben overgestapt van de iPhone X naar iPhone XS en dit is by far the kleinste upgrade die Apple ook heeft geïntroduceerd.
Waarom voldeed de iPhone X voor jou niet meer? Ik kwam zelf van een 6s af en dan is er een behoorlijk verschil, en als mijn camera het nog deed had ik waarschijnlijk nogsteeds niet geswitched.

Maar van een iPhone X naar een XS, dat is inderdaad niet zo'n enorm verschil (maar dat is tussen twee versies nooit, bij geen enkele fabrikant volgens mij).
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Ik heb momenteel een iPhone X bij mijn abonnement. Daarvan is inmiddels 60% afbetaald (er blijft nog 400 euro over).

Ik betaal over een paar maanden het restbedrag nog in 1 keer af en verkoop 'm dan voor 600-700 euro op een tweedehands platform. Ik ben in maart in China, en ga me daar een XS Max kopen. Daar zijn verschillende redenen voor..

1) Ik mis het formaat van de Plus versie enorm voor multimediagebruik.
2) De XS Max kan ik in 2020 nog verkopen voor een redelijk waardebehoud
3) Ik heb momenteel 2 mobieltjes. 1 met mijn nationale sim (iPhone), 1 met een internationale sim (Samsung Galaxy J7),. Die heb ik momenteel niet altijd bij me (wie loopt er nu met 2 smartphones rond, behalve het illegale circuit, zoals dealers etc?). De XS heeft in China dualsim (geen e-sim) dus kan ik mijn privé nummers gewoon altijd bij me hebben in 1 toestel.
4) Stiekem wil ik gewoon altijd het nieuwste
5) Ik vind iOS gewoon een prettig mobiel OS.

Iedereen heeft zo wel zijn redenen.

Edit: nuance - 2 persoonlijke smartphones. Werk+privé snap ik idd goed

[Reactie gewijzigd door b12e op 15 november 2018 17:15]

Je moet denk ik wel oppassen of het Chinese model ook wel op Europese banden werkt?
Van bewust, ontbreekt maar 1 relevante band, maar die wordt hier (Spanje) niet gebruikt.
Waardebehoud moet je absoluut niet van uitgaan, nu de iphones zo gruwelijk duur zijn. Een iphone X van 1159 euro levert nu nog zo'n 700 op. Dat is 450 euro in 1 jaar eraf. En dat is netto gewoon een hele dikke afschrijving. Eerder was een nieuwe iphone 750 euro, kreeg je er nog wel 450-500 voor als je netjes was, schreef je 250-300 af, een stuk minder.

Als je echt weinig afschrijving wil neem je een oneplus. Die zijn na een jaar of 2 nog 200 euro waard, schrijf je 350 af in 2 jaar. Kan geen enkel ander upper midrange /high end toestel aan tippen.
Als je de volle mep hebt betaald wel ja, dan ben je nu best snel achteruit gegaan ala andere fabrikanten. Als ik zie wat ze nu nog opleveren word ik echter alleen maar blij dat de afschrijving maar zo’n €150 a €200 is na een jaar. ;) Ik ben alleen niet van plan te verkopen dus het maakt niet zoveel uit. Als ik over 1 jaar (dan is ie 2 jaar oud) nog zo’n minimaal 50 a 60% en na 2 jaar (3jr oud) nog zo’n minimaal 40 a 50% van mijn aanschafprijs voor terugkrijg ben ik al best happy. Alles erboven is nog beter natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 november 2018 23:12]

Wie loopt er nu met 2 smartphones rond, behalve het illegale circuit, zoals dealers etc?
Ik heb er 1 voor het werk en 1 privé.
Die houd ik ook strikt gescheiden, in de avond en het weekend staat die uit.

En nee mijn werk is niet illegaal.
Ik heb een werktelefoon en mijn eigen telefoon. Volkomen legaal :+
Ja of het zelfde dat je van een 7 naar een 8 gaat, of toen van de 6 naar de 6s voorbeeld.
Alleen iets sneller maar grotendeels gelijk.
Tja de X was dan ook een echte voorloper, vorig jaar. Die sprong was dit jaar niet weer te verwachten.de XS is een S model en dat is altijd al “slechts” een verfijning geweest; betere camera + snellere processor. En dit jaar zelfs een beter scherm; 120 Hz.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 15 november 2018 14:07]

Nou ik heb tot op heden elke iPhone sinds de iPhone 4 gehad en in het verleden brachten S-modellen grotere verschillen dan de iPhone XS ten opzichte van de iPhone X doet. Je had de iPhone 4s met Siri, de iPhone 5s met een vingerafdruksensor, de iPhone 6s met 3D Touch en de Plus met een dubbele camera, dus om nou te zeggen dat een S-jaar altijd slechts een verfijning is geweest, niet bepaald in mijn ogen. Dat scherm is overigens geen 120Hz, dit had de iPhone X ook al, maar dat is geen ProMotion zoals op de iPad Pro.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 november 2018 14:15]

Kleine correctie: het scherm van de XS is niet 120 Hz, maar de touch sample rate. Het scherm is dus gewoon nog 60 Hz.
En 4GB werkgeheugen i.p.v. 3GB.
Ik snap niet dat je het gedaan hebt. De XS Max OK, maar de X was dermate sterk vorig jaar dat de XS echt nauwelijks iets oplevert.
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Zeuren over gebrek aan verbetering, maar wel kopen. En inderdaad de X was al dermate sterk. Ik heb ook de X en voelde bij de XS geen enkele aanleiding om te upgraden. Alleen voor de mensen die nu instappen op de X lijn biedt de XS wel mooie verbeteringen voor de lange termijn; meer snelheid en een stuk betere camera.
maar je bent overgestapt. dus je kon net zo goed ook een andere OS smartphone kiezen. De fanbase(userbase) is groot dus heb je misschien 1 miljoen minder die het zelfde doen zitten er nog 20 miljoen die wel gewoon de volle mep zullen betalen ongeacht hoeveel het zal worden.
De 6 naar 6s was ook heel klein hoor, ik geloof niet dat deze perse kleiner was.
Anoniem: 137811
@cmegens15 november 2018 15:13
De betere kwaliteit van de camera, Touch ID v2 en de voor mij gevoel flinke snelheid winst maakte dit een mooie upgrade.
Hetzelfde valt te zeggen voor de XS. Betere camera, niet in megapixels, maar wel beter. FaceID is verbeterd en wat sneller en de telefoon is ook echt weer sneller. De X was al heel snel, dus dat verschil merk je nu nog niet zo.
Nu vraag ik me af wat erger is, het naar buiten brengen van tegenvallende verkoopcijfers of speculaties over tegenvallende verkoopcijfers?
Tegenvallende verkoopcijfers zijn erger dan speculaties. De smartphone markt is zowat verzadigd daar ga je die groei van het afgelopen decennia niet meer zien. Men verwacht van Apple ook steeds hogere aantallen. Dat de Apple Watch bij lancering populairder was dan de lancering van de eerste iPhone werd zelfs niet als positiefs ervaren en neergezet als een flop. Ondertussen is het de best verkochte horloge ter wereld. Wearables is het waar vooral om gaat draaien waar veel winst op gemaakt kan worden.

Waar het aandeelhouders in eerste instantie om te doen is is meer winst. De iPhone winsten zijn voorbij, de aandeelhouder zal Apple moeten betrouwen dat ze een strategie hebben om toch steeds weer meer winst te kunnen boeken zonder afhankelijk te moeten zijn van de iPhone. Daarom is speculaties minder belangrijk dan het reëel duiden van tegenvallende verkopen in een segment waar geen groei meer te verwachten.
Apple was de jaren erg goed in het halen van meer winst uit niet heel veel meer telefoons. De ARPU (average revenue per user, ofwel min of meer de verkoopprijs) van de iPhone is enorm gestegen de afgelopen jaren, en Apple komt er tegen alle economische regeltje in gewoon mee weg. De iPhone was de eerste telefoon die de 1000-dollar grens doorbrak - iedereen kocht 'm. Nu gaan die dingen voor tegen de 1200 doller over de toonbank - iedereen koopt 'm.

Het aantal verkochte telefoons is minder relevant dan de prijs waartegen Apple ze weg kan zetten. Die garandeert namelijk een heel aantrekkelijke winstmarge, en dus koers. Dat, en het aandelen-opkoop programma van de laatste tijd dat zorgt dat de koers ook alleen maar oploopt. Tenminste - tot ongeveer een week geleden...
Prima en al die + €1000 richting € 2000 verkoopprijzen en stijgende winst (percentages?)!

Persoonlijk vind ik het prima als de markt met dalende iPhone verkoopcijfers aangeeft dat Apple te gortig aan het worden is. Stapte een aantal iPhones, MBP’s en iPads geleden over en erg tevreden over de producten. Echter om voor een gewenste XS Max 256GB €1429 te betalen vind ik wel veel.

Zelfde geldt voor de nieuwe MBP aankoop die ik nog even aan het uitstellen ben.

Ergens hoop ik dat Apple beseft dat ze trouwe klanten heel blij kunnen maken om minder woekerprijzen te hanteren.
Dat is net het probleem, alles is afhankelijk van de iphone. Alle Apple services zoals pay, music en producten als watch staan of vallen met de iphone. Als Apple minder iphones verkoopt is de kans dus groot dat de rest ook minder gaat presteren.
Apple weet dat ze minder verkopen en met de prijzen die ze hebben maken ze toch meer winst. Dit hebben ze afgelopen jaren al bewezen :).
Jullie vergeten allemaal hier dat het hetzelfde doom verhaal was met de X en blijkt dat het hun best verkochte iPhone model was.
Hoe kom je bij die conclusie? Ik vind vooral info die dat niet ondersteund: https://www.statista.com/...us-iphone-sales-by-model/
https://www.investopedia....iphone-model-all-time.asp

Of bedoel je best verkochte model Q1 2018?
Het is elk jaar hetzelfde...maar het is lekker voer voor veel Techsites....maar het is ondertussen een terugkerend bandje over het zogenaamde failliet van Apple
Ik zou maar eerst afwachten. Deze berichten zien we ieder jaar. Vanaf de 5s hoor ik niets anders dan halveren van orders, etc, vorig jaar mbt de iPhone x, etc. En ieder jaar is er weinig tot niets schokkends op het gebied van verkochte iPhones.
En nu Apple heeft aangegeven dat ze vanaf nu geen verkoopaantallen meer gaan doorgeven bij hun kwartaalcijfers, is de “beer” los. Iedere analist kan iets roepen, en achteraf, niet meer worden aangesproken op hun verkeerde voorspelling.

Alles is koffiedik kijken vanaf nu, speculaties, ed en de grootaandeelhouder vaart er wel bij. Aandelen dalen, nu kopen en bij q4 maakt Apple bekend dat ze 96 miljard dollar omzet hebben behaald, en dan gaan we weer flink omhoog...
Iedereen behalve een paar chinese merken zonder winstmarge verkoopt minder toestellen vergeleken met een jaar geleden. Ook Apple. Wat wel zielig is, is dat een bedrijf als Apple dit verkeerd in heeft weten te schatten, terwijl de stagnerende groei van de algehele markt al erg lang te zien was.

Maar goed, misschien hebben ze gedacht, beter de mogelijkheid om veel te produceren indien we toch groeien in verkoop, dan groeien in de verkoop en niet genoeg telefoons kunnen produceren.
Hoorde vorige week van iemand die behoorlijk hoog in management van een telecombedrijf zit dat verkopen nieuwe iPhones tot nu toe erg tegenvallen. Hij gaf als oorzaak dat iPhones zo goed zijn dat mensen nog niet aan upgrades toe zijn.
Ik denk dat dit een van de redenen is. Hoor in mijn omgeving van iPhone gebruikers dat men niet upgrade omdat nieuwe modellen te duur en er geen kleine modellen meer zijn. Denk dat veel mensen ook niet echt gecharmeerd zijn van 850 voor de goedkoopste en behoorlijk groot model (te groot).
Worden jullie niet moe van jezelf, precies hetzelfde verhaal kwam vorig jaar ook voorbij, waarom zou het nu wel waar zijn...
Ach, maak je niet druk. Je speculeert wat op zaken die je hoort. Dat is toch gewoon iets sociaals. Bij Tweakers gaat het over tech, anderen hebben het over politiek en weer anderen praten en speculeren over voetbal. Ieder z'n ding dus.Overigens ging het vorig jaar uitsluitend over de dure X en de weinig vernieuwende 8 en 8 plus. De X heeft het overigens qua verkoop aantallen helemaal niet zo spectaculair gedaan. Nu is de line up verandert omdat de SE er is uit gegaan en als je me wilt weer meer moet betalen en weinig keus hebt
Was wel te verwachten want niet alleen iPhone sales dalen bij Samsung gaat het ook omlaag.
Gedeelde smart is halve smart(phone) bedoel je zeker. :-)
Tja, de tijden dat je elk jaar echt een nieuwe telefoon nodig had/wilde, ligt alweer een tijdje achter ons. Een mobiel van 3-4 jaar functioneert voor de meesten ook nog prima. Iets sneller en betere foto's is -denk ik- geen directe reden meer om veel geld een nieuwe te halen.
Dat scheelt per persoon, ik red dat dus echt niet maar ik ga er onzuinig mee om of ik heb gewoon zin om een nieuwe te kopen en schuif hem door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee