Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple gaat schermproblemen iPhone X en ssd-problemen Macbook Pro oplossen

Apple heeft aangekondigd een reparatieprogramma te beginnen voor de iPhone X en voor de Macbook Pro. Bij de iPhone X kunnen eigenaren hun toestel laten repareren als zij schermproblemen hebben, terwijl het bij de Macbook Pro om de ssd gaat.

Het reparatieprogramma werd vrijdagavond aangekondigd via een supportpagina op de site van Apple. Volgens de fabrikant kunnen gebruikers hun displaymodule laten vervangen als zij problemen ervaren met het touchscreen. In sommige gevallen blijkt het scherm namelijk niet te reageren op input, zo blijkt uit onderzoek. Eigenaren van een iPhone X met de problemen kunnen hun toestel gratis laten repareren bij een Apple-winkel.

Hetzelfde geldt voor eigenaren van een Macbook Pro, waarbij het gaat om de versie met een 13"-scherm zonder Touch Bar. De 128GB- of 256GB-ssd's die in de laptop wordt gebruikt kunnen mogelijk een probleem bevatten dat ervoor zorgt dat de gegevens verloren gaan. De apparaten die hier last van kunnen krijgen zijn tussen juni vorig jaar en juni dit jaar verkocht. Op zijn website heeft Apple een tool ingebouwd waarmee eigenaren kunnen checken of zij in aanmerking komen voor het reparatieprogramma.

Wie zijn Macbook Pro bij Apple heeft geregistreerd krijgt automatisch een e-mail als het model in aanmerking komt voor reparatie. Wat de precieze oorzaak is voor de problemen van zowel de iPhone X en de Macbook Pro is door Apple niet bekendgemaakt.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

10-11-2018 • 10:06

247 Linkedin Google+

Reacties (247)

Wijzig sortering
Vraag aan mensen die eerder een Apple product hadden en in aanmerking kwam voor een reparatieprogramma.

Ik had laatst een iPhone die in aanmerking kwam voor een nieuwe camera. Alleen volgens de genius bar medewerker zou mijn camera niet gereapareerd omdat ie geen mankementen vertoond volgens hem. De iPhone kwam wel uit de serie die in aanmerking komt voor de reparatie. Dus pas als ie daadwerkelijk de mankementen vertoont dan pas mag ie gerepareerd worden. Met de kans eventueel dat ie later wel de mankementen vertoond en je net buiten de regeling komt te vallen.

Is dit juist of niet?
Zal vast niet want immers hoe wil je dan den SSD vervangen voor hij corrupt raakt.....en dat is nou net wat ze hier bieden. Ze geven de mensen een kans om binnen een gestelde termijn het apparaat in te dienen om het preventief te laten maken of te vervangen. Nu is het al zelfs zo dat als je apparaat aan je icloud hangt dat je dus een email er van krijgt als je in aanmerking komt.

Als je dan zelf weer te lang wacht tot hij stuk gaat of tot de termijn verstreken is, omdat er waarschijnlijk het veel gehoorde excuus is “ Ja maar ik kan niet 5 dagen zonder machine of telefoon” dan is het jammer maar helaas, telefoon is nog overkomelijk, je kan prima een tijdelijk toestelletje hosselen ergens. En nee niet via Apple, die geven geen leentoestel
A technician will run a utility to update your drive firmware which will take approximately one hour or less.
Your 13-inch MacBook Pro will be returned to you with macOS re-installed.
After service, you will need to restore your data from a backup.
Je bent je mac dus niet vijf dagen kwijt.
Als het een firmware issue is, waarom moet hij dan uberhaupt langs de apple store, vraag ik me af.
Als het een hardware issue is, dan kunnen ze de hardeschijf niet meer vervangen, dus het zou ook maar zo kunnen dat ze gewoon het moederbord vervangen, wat meteen verklaart waarom je een clean install van macos hebt.
Dat geld alleen dan voor locaties met "genius" en waar je een afspraak hebt gemaakt.
Bij ASPs kan dat anders liggen met wachttijden.
Dat is zker niet de ervaring die ik heb! Mijn vorige MacBook viel onder een reparatieprogramma. Ik had nergens last van maar heb besloten preventief gebruik te maken van de reparatie. De mensen bij de Genius Bar deden nergens moeilijk over!

edit: geen Apple Care+

[Reactie gewijzigd door biteMark op 10 november 2018 10:27]

Ik heb mindere ervaringen met Apple.
Mijn Macbook Pro had coatingproblemen op het scherm.
De Applestore had het te druk en weigerde een reparatieafspraak te maken totdat de actie afgelopen was.
Dan moest ik naar een Apple reseller, maar die wilden perse dat ik hem eerst opstuurde, hoewel ze er pas na drie weken naar konden kijken. Ruim drie weken zonder macbook is voor mij niet werkbaar. Ik zit dus nog steeds met aangestaste coating op mijn scherm en de reparatie actie (waar ze mij niet over contacteerden) is inmiddels afgelopen.
Gewoon een afspraak maken met de genius bar. Mijn macbookpro retina uit 2012 is tweemaal gerepareerd buiten de garantieperiode 1 maal de schermcoating, en eenmaal de grafische kaart. Beide gratis verholpen door Apple. Dus ik ben wel heel tevreden over hun service.
Een afspraak maken bij de Genius bar werd dus geweigerd, vanwege de drukte.
Er werd ook niet aangeboden om dan na het verlopen van de actie een afspraak in te plannen. Gebrek aan reparatiecapaciteit zou niet het probleem van de klant moeten zijn.
Dat was drie maanden voor het verlopen van de actie. Hoewel Apple via mijn Apple account al jaren wist dat ik een laptop had die in aanmerking kwam hebben ze mij niet gecontacteerd. Op hun website van de reparatieactie werd zelfs niet vermeld dat mijn macbook in aanmerking kwam.

[Reactie gewijzigd door ustinov op 12 november 2018 07:45]

Waar woon je? In Zwolle en Utrecht zit een Apple Service Provide die het op korte termijn kan repareren binnen de actie.
Alweer een tijdje geleden... Ik had een witte macBook in USA gekocht.
2 jaar later verkleurde de behuizing behoorlijk...
Dus ik naar een apple reseller in Ecuador voor deze vraag...
No hay problema seor: De verkleuring van het toetsenbord onder garantie vervangen (daar was dacht ik wel een recall voor)... Oo ja, wat kost een nieuwe accu, dus is niet zo goed meer...
No hay problema seor: Gratis een nieuwe accu gekregen....

Prima service van Apple via de reseller!
Goede service van de reseller - niet van Apple zelf.
Een reseller houd zich aan de regels van Apple en mogen niks anders bieden dan Apple hun toewijst. Het is dus wel Apple zelf 🙂

Als reseller moet je alles verantwoorden aan Apple betreft verkoop, reparaties en winkel presentatie.

[Reactie gewijzigd door Xnator op 10 november 2018 15:37]

Ik denk dat er in dat soort landen meer gesjoemeld en minder gecontroleerd wordt.
Heb gisteren mijn MBP mid 2015 binnen gedaan omdat de accu ineens stuk was. Die vervangen ze hier helaas niet onder garantie, zat nog aan de helft van het aantal laadcyclus, misschien in een “echte” AppleStore in Brussel meer succes gehad. Het display word wel gratis vervangen omdat daar inderdaad op een paar kleine plekjes de lamineer loslaat. Prima.
En bij je nieuwe scherm, gaat die coating gewoon weer afbladderen. Just so you know.
Als ze die vervangen, moet de topcase met accu dan ook niet vervangen worden? :+
Wil je nu een wasmachine ? :p De accu zit inderdaad vast aan de topcase en die wordt ook vervangen. Ik krijg op deze manier bijna een nieuwe laptop, nieuwe topcase en accu, nieuw scherm.. :p
Hehe, mooi geregeld :P Toch krom. Nee die accu, dat gaat hem niet worden. Maar je scherm inclusief accu, dat is geen probleem! :+
Ik had eenzelfde ervaring met mijn iPhone 6+. De dag nadat Apple een reparatieprogramma had aangekondigd voor de front-camera stond ik in de Apple store voor een vervangende camera. De 'genius' medewerker deed wat zelf bedachte testjes en kwam tot de conclusie dat er niets met mijn camera aan de hand was. Wel moest mijn scherm (weer) vervangen worden want een stukje vilt dat tussen de behuizing zit zat niet goed gepositioneerd. Twee uur later had ik weer een nieuw krasvrij scherm. :z

Iets compleet anders. Wat zijn jullie ervaringen om online een afspraak te maken bij de apple store?
Ik poog nu al diverse malen online een afspraak te maken voor het vervangen van mijn iPhone Accu en er is nooit een tijdvlak beschikbaar. In mijn omgeving hoor ik meer klachten hierover.
Spijtig genoeg dezelfde ervaring. Ik heb mijn oude 6s doorgegeven en probeer hier al een tijdje een afspraak voor in te plannen om de batterij te vervangen.
Met een iphone, gewoon naar binne lopen en melden wachttijd was 30 minuten.

Met ene macbook zoals ik had vandaag was de wachttijd 3 uur 30minuten.

Dat was niet zo grappig meer :/
Gewoon naar binnen lopen werkt niet hoor.
Je moet eerst een afspraak maken via de Apple support pagina, wat heel moeilijk is of zelfs vrijwel onmogelijk.
Of anders moet je toestel 5 dagen daar overnachten.

Toch zeker met de batterijen is de vraag zo hoog, dat ze gewoon niet kunnen voldoen aan de vraag. Of anders gezegd misschien niet willen voldoen. Bij een premium reseller is het overigens nog erger, deze smeren je liever een nieuw toestel aan dan dat ze je toestel repareren.
Batterij van mijn 6s ooit zonder afspraak laten vervangen. Gewoon binnengelopen en een uur later kon ik hem met nieuwe batterij weer ophalen. De genius draait inderdaad wel eerst een testje om te zien of de batterij inderdaad in aanmerking komt voor omruiling. Is ook niet zo raar toch? Niet alle batterijen in de serie zijn per se slecht.
Dit was in Haarlem overigens.
Ben zaterdags geweest, persoon voor mij had een iphone: met 28 minuten wachten kon hij.
Voor Mac's en andere dingen dan iphones was het 3 uur 30 minuten.


een afspraak maken in die week die online staat - dat is imo onmogelijk -_-'

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 11 november 2018 09:41]

Gewoon naar binnen lopen is mij 3 maal gelukt, ondanks dat ze geen tijd hadden die dag. Toch iedere keer geholpen binnen een kwartier.
Precies hetzelfde had ik dus ook. Check mijn reactie hierboven.
Snel een afspraak maken dan. ;) Zijn op dit moment in alle drie de Apple Stores afspraken beschikbaar vanaf dinsdag/donderdag.

[Reactie gewijzigd door wardjj op 10 november 2018 17:14]

Bij zo'n 'premium' product zou je ook premium service verwachten, maar die lijkt ver te zoeken
Louis Rossman's youtube kanaal kan hier meer inzicht in bieden, een schande wat Apple de laatste tijd allemaal doet als het op reparaties aankomt. (en dat niet alleen)
De reacties in dit topic getuigen allemaal van premium service. Natuurlijk heb je hier en daar een uitzondering.
Nou het is niet echt meer uitzondering te noemen. Er zijn steeds meer problemen met Apple device, eerder schering en inslag dan uitzondering. En de wijze waarop Apple dit afhandelt verdient vaak niet echt de schoonheidsprijs
Voor mij persoonlijk was de Apple store ook geen oplossing omdat er nooit een juist tijdvak beschikbaar was. Amac moest ik mij iPhone inleveren, was ik hem een week kwijt en kost 10 euro meer. Bij Microfix kon ik zo naar binnen lopen en stond 30 min later weer buiten voor 3 euro extra.
Dat is een goeie, want die wil ik ook nog vervangen voor het einde van dit jaar voor 30 euro.
Volgens MacRumors: Apple recommends that affected machines be serviced as soon as possible to avoid loss of data.
Je hoeft dus niet te wachten op een defect.
Bijna goed. "Affected" betekent in Apple's ogen: "waar het probleem zich ook daadwerkelijk voordoet". Dat is, wederom in Apple's ogen, niet hetzelfde als "mijn iPhone/Mac heeft een serienummer uit de juiste reeks van serienummers".
Het is afhankelijk van het programma. De ene mag preventief uitgevoerd worden, de andere pas als het probleem geconstateerd is. Het beleid hierin bepaalt Apple.
Ik heb met mijn iPhone 7plus camera problemen gehad, dat bij het openen van de camera app, ging de sluiter niet open, het beeld bleef dus zwart. het betroft 1 van de twee camera's.

Heeeeeel lang met apple over aan de telefoon gezeten maar wat bleek tijdens het troubleshooten, de telefoon is door apple op afstand uit te lezen, nadat je hier toestemming voor gegeven hebt in je telefoon. En hierin was (door apple, niet door mij) te zien dat er erg veel foutmeldingen gegeven waren door de camera. Het werkte mij een beetje de indruk dat deze functionaliteit vergelijkbaar was met een CANBUS systeem van een auto, want ze kon heel nauwkeurig zien wat/waneer/... ik gedaan had met mijn toestel (en dus met de camera)

na 3 keer repareren (opsturen naar Tsjechi en terug krijgen) werkte de camera nog steeds niet langer dan een maand. toen ze een vierde keer wilden gaan repareren ben ik blijven volhouden dat hier sprake is van een slecht product, en dat repareren niet langer een bevredigende oplossing is voor mij als consument. na erg veel escaleren en ruggespraak heet apple mij 'de gunst' verleend een refurb toestel gegeven. het nieuwe toestel hapert ook soms met het openen van de app, maar het lijkt vooralsnog te werken.

wat mij het meest stoort is: dat het krijgen van een werkend product bij apple een gunst lijkt.
Het reparatieprogramma van Apple is altijd top. Ooit een iPod mini van 8 of 10 jaar oud aangemeld deze is direct omgeruild voor een nieuwe iPod 16gb.
ik heb exact deze ervaring met een iPhone 6plus en met een iPhone 7plus. De service van apple is echt onvoorstelbaar slecht.

(twee verschillende problemen overigens)
Het ging om de iPhone 6 plus. Meneer bleef erbij dat het enkel geldt als het daadwerkelijk de mankementen vertoont. Heeft bij mij meerdere “tests” uitgevoerd en hij blijf bij zijn verhaal. Hij had het ook met zijn hogere overlegd. Dus ik uitleggen dat ik er wel speciaal gekomen ben hiervoor naar Amsterdam. Mocht niet baten.

Heb daarna enkel de batterij vervangen. Maar toen hebben ze mijn z.a.n iPhone plus bekrast op meerdere plekken en de schroeven scheef en niet netjes erin gedaan. Dus ik klagen hierover en binnen 3 minuten kreeg ik een refusbished nieuwe iPhone.
"refusbished nieuwe iPhone."
Was hij refurbished of nieuw.. dat is een fiks verschil.
Refurbished is opgepoetst en gecontroleerd en vaak een reparatie van iemand anders. Als vervanger voor een nieuwe telefoon absoluut onacceptabel.
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, ik kreeg ook een factuur erbij met prijs van 349 ( wat ik niet hoefde te betalen uiteraard) De iPhone was trouwens iets van 4 jaar oud, maar zag er nieuwe uit, omdat ik zuinig mee omga met mijn spullen. Dus vond het op zich niet zo erg.
Bij Apple krijg je een remanufactured toestel; die heeft dus een nieuw scherm, behuizing en batterij. Logic board en interne onderdelen zouden wel hergebruikt kunnen zijn.

Zeker niet zoals een refurbished toestel bij bijvoorbeeld Leapp/Forza/Swoop maar een niet van nieuw te onderscheiden toestel.
Nee, als de controle vaststeld dat de case, screen etc nog goed is krijg jij gewoon een eerder gerepareerd toestel.
In dit voorbeeld zelfs een toestel van 4 jaar oud! Onacceptabel.
Nope. Ik kan toch echt voor de volle 100% bevestigen dat scherm, behuizing en batterij ALTIJD nieuw zijn als je een vervangend toestel krijgt bij Apple. Hij heeft dus uiteindelijk een bijna gloednieuwe telefoon als vervanger voor eentje van 4 jaar oud. Weliswaar pas na klagen over krassen etc., maar wat jij beweerd is pertinent onjuist.
Er zijn een aantal dingen in die rechtzaak cruciaal die veel over het hoofd worden gezien.
- dit gaat over de wettelijke garantie (consumentenrecht) en gaat dus ook alleen op als je het product bij Apple hebt gekocht.
- het euvel trad op binnen 6 maanden (bewijslast ligt bij verkoper)
- het euvel was niet te repareren.

Dus als je je iPhone laat repareren bij Apple onder Apple's 1-jarige beperkte garantie (fabrieksgarantie), dan heb je elke uitkomst te accepteren. Juridisch is Apple als fabrikant nergens toe verplicht. Als je langer dan 6 maanden geleden de iPhone bij Apple kocht, ligt de bewijslast nu bij de consument. Het is dan nog maar de vraag of je - via een rechter - ook dan je gelijk krijgt.

De vraag is dus of je in de meeste gevallen over zo'n vervangend product moet gaan muggenziften. De meeste onderdelen zijn gloednieuw, en het hergebruiken van in prima werkende onderdelen is nog beter voor het milieu ook.
Apple heeft zich alleen aan het conformiteitsbeginsel te houden als ze ook de verkopende partij zijn, precies wat ik hiervoor zei. Als fabrikant is Apple helemaal niets verplicht.

Je eigen artikel spreekt ook enkel over verkoper. Ik heb het dus helemaal niet bij het verkeerde eind.
Apple heeft zelf een mooie website die het uitlegt: https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

En de Rijksoverheid maakt eveneens onderscheid tussen de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie:
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Je haalt verkeerde info aan, of legt hem verkeerd uit: naar keuze ;)
(blijkbaar is praten over de Apple garantie niet populair bij Apple fans gezien het downmodden)
Je hebt als Consument in Europa tenminste 2 jaar garantie op je Apple product. ongeacht verzinsels van Apple.
In NL stellen we daarnaast dat de levensduur van een appraat leidend moet zijn voor de lengte van de garantie ( maar altijd beter of langer dan die verplichte 2 jaar!)
Ik geef al aan dat de leverancier de aansprakelijke partij is. Dat maakt dus niet uit of dat Apple is of de Apple dealer op de hoek. Die twee (2) jaar staat als een huis!
De enige uitzodering bestaat bij zakelijke leveringen en afspraken. Niet voor de consument echter.
Je krijgt een nieuwe telefoon en nog steeds zit je te klagen?
Ik heb geen nieuwe iPhone gekregen vanwege de reparatieprogramma. Ik heb m gekregen vanwege het feit dat ze tijdens de reparatie van mijn batterij waarvoor ik betaald heb, beschadigd hebben. Dus dan krijg je gewoon een “nieuwe”. Ik heb nadat ik gemerkt heb dat ie beschadigd was een gekregen. Ze maken namelijk een notitie van de staat van iPhone voordat je m inlevert voor reparatie.
Dus goeie service uiteindelijk ...
Dat heb ik ook aangegeven in mijn vorige reactie. Maar mijn 1e reactie ging daadwerkelijk ontopic ;)
Neem aan dat je nu geen iPhone meer hebt?
heb nog steeds een iPhone (de 7plus), met best wat weerzin (want: duur, want slechte service). maar ik kan eigenlijk geen product vinden dat voor mij in de buurt komt.

Een tijd rondgelopen met een Android en er zijn dingen waar ik interns blij mee ben (de mogelijkheid om wifi in huis aan te zetten, daarbuiten uit) maar verder vind ik het OS eigenlijk een zooitje, en privacy is voor mij echt een issue. de hardware is overigens behoorlijk cool: betaalbaar (dus vervangbaar) en goeie performance

daar komt bij voor mij, dat de integratie tussen verschillende platformen (iOS, macOS) goed werkt, dit zie ik alleen bij Google en Apple werken. google is voor mij een nogo gebied ivm privacy.

Alle linux alternatieven komen voor mij met een te hoge beheerlast....

als er ooit iets beters dan iOS komt (voor mij) dan ben ik de eerste die uit het apple ecosysteem stapt....
Mwa dit ligt er denk ik echt aan waar je naartoe gaat. Ik kon mijn Kapotte iPhone 6 Plus waar het scherm niet meer reageerde gratis laten repareren en dat was binnen 1 uur. MacBook Pro waar de GPU niet meer van werkte zelfde verhaal. Duurde 2 uurtjes en werd het moederbord gratis vervangen. Beide bij de Apple Store in Amsterdam. En dan waren deze apparaten niet eens in Nederland gekocht. iPhone was gekocht in London en Macbook Was toen gekocht in New York. Werd beide keren gratis, snel en netjes geholpen.

Dus waarom is mijn ervaring zoveel beter dan uw ervaring vraag ik me af.
ik denk dat het live naar een applestore gaan een grote factor is. over telefoon/chat lijkt de service formeler. waar ik woon is een APR (apple gecertificeerde serviceprovider) en uiteindelijk wordt je voor service altijd doorverwezen naar een APR, en het lijkt dat een APR niet 1op1 hetzelfde beleid voert als apple, want door apple toegezegde reparaties worden door APR's met hetzelfde gemak geweigerd
Mijn ervaringen zijn ook gewoon goed hoor. Ik ben Apple gebruiker sinds 1984 en heb slechts 1 keer een probleem gehad. Het apparaat werd opgehaald, gerepareerd en een week later weer afgeleverd. De kwaliteit van het spul is gewoon goed. Je moet er alleen wel normaal mee omgaan.

Mijn ervaringen met de kwaliteit van de hardware is ook gewoon goed. Dit typ ik op een MacBook Pro, uit 2009. M'n iPad's, Mac Mini, iMac 2010 die hier nog allemaal in gebruik zijn hebben nooit problemen. Zelfs m'n Mac 128k (ge-upgrade tot plus) uit 1984 start nog gewoon op (ook als zegt dat niets over de huidige kwaliteit). Als ik dat vergelijk met m'n Samsung toestellen (S6 Edge en S4). Die houden er gewoon mee op of rammelen aan alle kanten na 2 jaar gebruik. En ik ben er erg zuinig op. Het zit gewoon niet zo stevig in elkaar als het Apple spul. De S7 van m'n werk begint ook al kuren te vertonen.

Apple verkoopt enerzijds waanzinnig veel toestellen, en dan is het gewoon een kwestie van entropie en statistiek totdat er een probleem optreed. Daarnaast staat een bedrijf als Apple net wat meer in de schijnwerpers.

Dat Apple duur of te duur is, is een goed argument. Maar dat zeggen mensen ook van m'n Mercedes. Dat ding doet in principe het zelfde als een Ford. Maar dan kwalitatief gezien een stuk beter. En dat kost helaas geld.
Mercedes maakt helaas tegenwoordig slechte wagens :X Dat is in iedere statistiek ter wereld terug te vinden..
Bij JOU blijkbaar niet nee.
Jammer van je persoonlijke ervaringen, maar die van mij (vanuit die klantenservice kant) zijn toch echt dat mensen die het hardst lopen mekkeren over slechte service er zelf al 'op een bepaalde manier' in gingen bij het claimen van die service.

En misschien nog erger: van die types die roepen dat ze hun apple device bij apple in schubbekuttenveen hebben laten repareren. Aka. de telefoonboer op de hoek die vaak meer kwaad dan goed doet of op z'n best een geautoriseerd servicepunt maar nog steeds niet 'door apple zelf'.

Dat de service van apple in zijn markt op eenzame hoogte staat is een welbekend feit. Daar verandert de (maar weinig inhoudelijke-) ervaring van Vlizzjeffrey niets aan hoor.
(Let wel h, ik heb het hier voornamelijk over de service, want we kunnen ook niet ontkennen dat er met de meeste product releases van de pakembeet afgelopen 2 jaar wel wat 'mis' was).
Ik heb even wat video's gekeken. Ik vind hem erg arrogant overkomen als hij zo'n 25 keer moet zeggen dat hij een aanpassing op het moederbord van de iPhone 6 heeft voorgesteld in zijn video en het een paar maanden later in de iPhone 6s zit. Verder heeft hij natuurlijk gelijk dat er issues zijn, maar is het natuurlijk wel maar n kant van het verhaal. Als Apple ze dan ook wil oplossen, is het dan zo erg? Apple producten zijn niet perfect, maar waarschijnlijk is er geen een telefoon 100% goed.
Kijk eens wat meer video's voordat je tot een genuanceerde conclusie of reactie komt.

De man weet waarover hij praat, snapt de electronica. De man toont in talloze video's aan waar Appel structureel de fout in gaat, ontwerp-technisch, reparatie-technisch, met diagnoses, de klant bewust voorliegt omtrent reparaties en de klant bewust benadeelt.

Als je dat niet wilt zien reageer dan niet, maar bagatelliseer het niet als 'geen n telefoon is 100%', want dat was niet de discussie of de stelling.

[Reactie gewijzigd door robbvdb op 10 november 2018 21:56]

Mwa je moet wel toegeven dat Louis vreselijk biased is. Ik kijk graag naar hoe hij dingen repareert maar als hij een beetje onjectief zou zijn dan zou je hem ook horen over andere problemen bij andere machines. Galaxy note 7 die explodeert bijvoorbeeld. Heb je hem nooit over gehoord en hier is een goede rede voor.

Samsung haat brengt geen views en geld op. Maar Apple haat wel en dat is iets waar hij zich wel vreselijk schuldig aan maakt. Ondanks dat ik graag zn reparatie video’s en live streams kijk vind ik zijn Apple haat houding om views te krijgen erg jammer.
Waarom altijd verwijzen naar huilebalk Rossman. Iemand die zijn brood verdient met Apple producten zou best anders mogen praten over wat hem geld opbrengt. Alleen door zo'n ergerlijke figuren zou Apple third part reparaties helemaal moeten verbieden.
Oordelen , oordelen & oordelen .

Je kan zijn stijl mogelijk niet waarderen, je kan zijn humor mogelijk niet waarderen of zelfs niet begrijpen, je kan hem arrogant vinden. Zijn kop kan je zelfs gewoon niet aanstaan. Wat jij wilt, jouw feestje.......

Maar noem mij gebaseerd op feiten, 1 geval waar hij onterecht melding maakt van inferieure Apple-kwaliteit in de vorm van reparaties, ontwerp of behandelen van hun klanten. Nou?

Als je die niet hebt dan bedoel je dat de boodschap van hem jou niet aanstaat i.p.v. dat zijn boodschap niet klopt.

Het is juist Rossmann die aantoont aan de telefoon met Apple, d.m.v. beelden, of technische uitleg dat Apple bijv. beweert een Iphone niet te kunnen repareren, of alleen door een compleet moederbord te vervangen, dat ook de klant meedeelde, terwijl het een simpele reparatie betrof.

Hij toont ook meestal aan dat het structureel is en niet een eenmalig toeval of vergissing, maar gewoon beleid dus!

Sja, in mijn beleving wordt de klant dan genaaid! Niets anders. Dat jou dat niet aanstaat mag. Dat jij een fan blijft van het merk, het koopt, het gebruikt , niet wilt weten dat andere producten ook prima kunnen zijn, ook goed. Maar kom niet aan met 'de huilebalk Rossmann' , maar kom eens aan met waar hij inhoudelijk onjuiste zaken beweerde.

Als dat zo was had Apple hem allang voor de rechtbank gedaagd, daar zijn ze absoluut niet te beroerd voor!

Eigenlijk zou er eens een topic geopend moeten worden waar we al zijn filmpjes bespreken, waar een ieder met technische en/of juridische kennis zijn licht op kan laten schijnen, een open discussie moeten voeren.

Een kijken wat daar de uitkomst van zou zijn. Lijkt me best interessant. Ik sta namelijk wl open voor andere ideen en wil graag geloven op basis van goede onderbouwingen dat de kwaliteit van Apple op alle vlakken fijn voor mekaar is, de fabrikant het beste met zijn klanten voor heeft en Rossmann helemaal er naast zit. ;)
Reseller of Apple, maakt een wereld van verschil en Apple service is echt geweldig. Resellers, daar is enorm veel verschil tussen...
Heb zelf nog nooit iets onder garantie gerepareerd gekregen bij Apple. Altijd zelf of door een ander bedrijf moeten laten doen. Ook omdat de kosten die Apple rekend echt belachelijk zijn. Nu koop ik geen apparaten meer waar ik zelf geen dingen kan vervangen of eenvoudige reparaties uit kan voeren.
En je blijft maar dezelfde onzin herhalen zonder enig bewijs.
https://www.cultofmac.com...urvey-11th-straight-year/
Dit gaat alleen over computers, en is uit 2014 8)7 apple staat bekend om woekerprijzen te vragen voor reparaties, of ze zeggen dat iets niet te repareren is, en je een nieuwe moet kopen.
In jouw beleving (helaas) wel. Voor een ander kan deze ervaring compleet anders zijn. Wat je zegt is dan ook geen algemeen feit, maar enkel voor jouw gevoel een feit (wat helemaal prima is). Een ander kan juist super goede ervaringen hebben.
Dat is natuurlijk een knap beroerde instelling van Apple, maar het gebeurt natuurlijk door alle fabrikanten. Alleen door de enorme populariteit van de iPhone wordt dit door de hele wereld scherp in de gaten gehouden en is er gigantisch veel onderling vergelijkingsmateriaal. Een ontwerpfout komt gewoon snel aan het licht doordat miljoenen mensen het product hebben gekocht.
Producten van LG, Samsung, Sony bevatten ook ontwerpfouten en daarvan wachten de fabrikanten ook gewoon af totdat de consument zich meldt. Die gaan ook niet proactief handelen. Doordat de gebruikerscommunity van bijv. bepaalde TV-lijnen vl kleiner zijn dan van een iPhone zullen ontwerpfouten zelden publiek worden.
"Producten van LG, Samsung, Sony bevatten ook ontwerpfouten ...'

Vertel.... En beperk je vooral niet tot het batterijverhaal van Samsung.... Wat Samsung trouwens voorbeeldig opgelost heeft...
Ik heb het niet over smartphones in het bijzonder. Het gaat om alle producten. Alle fabrikanten houden een ontwerpfout aanvankelijk stil. Pas als er een brede verontwaardiging over ontstaat gaan ze erop reageren. Heel veel reparaties van welk product dan ook komen voort uit het gebruik van een slechte batch onderdelen, een ontwerpfout of een productiefout. Van strijkijzers bestaat er nu eenmaal een veel kleinere wereldwijde community dan van smartphones. Strijkijzers worden na een ontwerpfout gewoon individueel gerepareerd en er wordt niets actief teruggeroepen. ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar

1. Je noemde de iPhone en vervolgens een aantal smartphonemerken, dus dan ga ik er gevoeglijk vanuit dat je betoog over smartphones gaat

2. Ik mis de concrete voorbeelden en statistieken, zodat je betoog blijft hangen bij onderbuikgevoelens. Er komen immers wel erg veel n ernstige tekortkomingen naar boven bij iphones en andere Apple apparaten.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 11 november 2018 19:33]

@1: Ik maakte duidelijk een vergelijk tussen een iPhone en een TV-lijn
@2: Die statistieken zijn er natuurlijk niet want dan konden die fouten ook niet toegedekt worden. Het is echter geen geheim dat ieder bedrijf (en met name de aziatische vanwege culturele effecten) eventuele fouten verzwijgt totdat de publieke verontwaardiging groot genoeg is. Voor die tijd repareren ze gewoon alleen de apparaten waar de fout in de vorm van een defect de kop op steekt.
Elke keer bij een probleem met Apple producten komt dit argument naar voren. Je moet toch eens toegeven dat er wel heel erg veel nieuws is de laatste tijd met problemen bij nieuwere Apple producten. Ik hoor echt niet zo veel nieuws van andere producenten en die verkopen ook gewoon miljoenen producten hoor.

Daar komt nog bij dat Apple erg goed bezig is de laatste tijd om zich in een kwaad daglicht te zetten. Dit door resellers en refurbishers buiten spel te zetten.
Zie mijn reactie hierboven. ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.
Kun je hem dan ook opsturen? Want een ritje naar de Den Haag of Amsterdam dat vind ik niet echt klantvriendelijk.
Je kan m ook opsturen. Dat kost volgens mij wel 12 euro extra voor de verzendkosten. En je krijgt thuis een doos geleverd van hun waarin je het in kan doen.
Het is erg dat we dit moeten schrijven - maar Apple en het woord probleem is een regelmatiger terugkerend item aan't worden. Vroeger was dat toch beter - om de eenvoudige reden dat er gewoon minder complexiteit was.
De service van Apple als geweldig omschrijven daar hebben wij - die in the field ondersteuning mogen bieden - helaas andere ervaringen mee.
Je moet vaak third party gaan, om betaalbare oplossingen te krijgen. Wie verstandig is neemt dus een carepack en is iets langer gerust, maar dan nog...
Helaas stellen we ook vast dat bij de laptop-makers - in de intel/amd-werelden - het niet beter is. Consumer-modellen die met echt rotslechte LCD's uitgerust worden - of je nu een notebook koopt van 400 of n van 1000 je hebt de garantie bijna dat je niet eens 80% van het SRGB-spectrum kan weergeven! Wat een schande is dat niet? De meerprijs voor dat onderdeel een upgrade te geven (van een notebook die dat wel haalt) ligt tussen 10 20 - vb. 15" Full HD-scherm.
De testsites moeten eigenlijk eens beginnen met systematisch de schermen te gaan testen op SRGB-Dekking en afwijkingen. Zodat we eindelijk deftige waren krijgen. Ik zit er niet mee in om iets meer te betalen - maar dit wetende heb ik ondanks het gegeven dat ik liever een laptop zou willen hebben - de neiging alles onder controle te willen houden - ga ik wellicht over op een Ryzen mini-pc met los scherm - en een draadloos keyboardje. Gelijmde rommel wil ik niet (ook al zijn die schermen wel degelijk - ik betaal, ik beslis en ik ben altijd en overal de baas over - dat zal ik blijven schrijven tot ik moet overschakelen op hamer, beitel en steen.
Nog opvallend is dat de EU een soort van 10e wereldland geworden is - zelfs in Africa en het armere deel van Azie komen de deftigere aanbiedingen met Ryzen sneller uit dan bij ons. Hoe zou dat komen?
Die is exact de reden dat ik een thinkpad heb gekocht. Wil ik de SSD of RAM vervangen, dan kan dat gewoon. Wil ik het ding los maken om regulier onderhoud te plegen zoals stof verwijderen, geen enkel probleem, gigantisch makkelijk. Dan betaal ik liever te veel geld voor een Dell Precision of Lenovo Thinkpad, dan voor een macbook pro.
Want een gratis reparatie recall is niet fijn?
Wat betreft Apple heb je gelijk. Voor die prijs mag je gewoon een betere kwaliteit verwachten.
De schermen van laptops zijn vaak bedroevend slecht maar ik denk dat dat ook te maken heeft met marktonderzoek. Mensen die een bijna volledige sRGB-dekking nodig hebben, gebruiken daar doorgaans topmonitoren in een desktopomgeving voor. De behoefte is te laag om dit ook voor laptops te realiseren.
Die Ryzen mini-PC's zijn juist vooral gericht op de minder ontwikkelde landen. De Raspberry Pi was daar ook ooit voor bedoeld en nu heeft men regelmatig leveringsproblemen omdat de hele westerse wereld ze ook massaal wil hebben. Voor die Ryzen-PC's denk ik dat ze er bewust voor kiezen om dat eerst de gebieden waar ze vooral voor bedoeld waren te voorzien.
Het is erg dat we dit moeten schrijven - maar Apple en het woord probleem is een regelmatiger terugkerend item aan't worden. Vroeger was dat toch beter - om de eenvoudige reden dat er gewoon minder complexiteit was.
Wat bedoel je met 'vroeger'? 5 jaar geleden konden we een hoop meer zelf oplossen qua hard/software onder OSX systemen, ondertussen heeft Apple dat er bijna allemaal uitgesloopt. Maar ook toen een hoop issues op software gebied die Apple leuk negeerde en soms oploste in en een update en soms niet. Het lijkt alleen maar erger te worden omdat Apple steeds meer opties/tools uit hun OS sloopt en steeds minder hardware zelf kan vervangen...
Hoe weet je precies of je in aanmerking komt voor een scherm replacement voor de iPhone X? Ik heb namelijk af en toe het probleem wat hierboven genoemd wordt, maar weet niet zeker of dit een software fout is of een schermprobleem. Testen ze je apparaat in de Apple Store of geloven ze je meteen?
Hoe weet je precies of je in aanmerking komt voor een scherm replacement voor de iPhone X? Ik heb namelijk af en toe het probleem wat hierboven genoemd wordt, maar weet niet zeker of dit een software fout is of een schermprobleem. Testen ze je apparaat in de Apple Store of geloven ze je meteen?
https://www.apple.com/nl/...dule-replacement-program/

je kunt er vanuit gaan dat ze niet alle scherm zomaar gaan vervangen, en dat er dus zelf getest wordt.
Reactie van een ervaringsdeskundige.

iPhone X gekocht. Twee dagen gebruikt en verrek, krasje op het scherm. Naar de aMac, protector erop en gaan. Zat me toch niet lekker, dat krasje maar soit.

Na 2 weken, slechte registratie van touch input. Enkel in de bovenste gedeeltes van het scherm. Een touch werd niet geregistreerd, terwijl er vanuit het niets wel van alles gebeurde zonder dat ik op het scherm drukte. Vooral heel vervelend met CarPlay maar ook uberhaupt onwerkbaar, een telefoon die uit zichzelf van alles doet zoals naar boven schrollen, wisselen van app, etc.

Gechat met Apple. 'Ligt waarschijnlijk aan uw bta versie'. Herinstallatie bood geen soelaas. Via de chat afspraak gemaakt op zondagmiddag in Amsterdam. Dus erheen rijden, parkeren, wachten. In 30 seconden was er een programma gestart in de iPhone en daar bleek direct uit: scherm stuk. Reparatie onder garantie, maaaaar dat kan niet vandaag want we gaan dicht. Dus ik woensdag weer terug, scherm gerepareerd.

Conclusie: tevreden met de service. Weer een scherm zonder krasje, waar ik direct een protector op heb gezet. Wat jammer is: tweemaal schreenprotector moeten betalen, tweemaal parkeerkosten, tweemaal benzine. Daar had ik wel enige coulance verwacht, al was het maar een gratis protector.
Man man man. 2 keer parkeerkosten betalen terwijl je scherm helemaal vernieuwd is, inclusief het krasje wat je zelf veroorzaakt hebt. De screenprotector is je eigen keus. Waar gaat dit over 8)7
Ik bedoel meer: het was wel te verwachten dat het een schermprobleem was. De reparateur had ook aangegeven dat dit vaker voorkwam, dus plan mijn afspraak dan niet om 16.40u in terwijl ze om 17.00u dicht gaan. Met enig logisch nadenken had me dat aardig wat kosten kunnen schelen. Jij vind het zo te zien onzin, maar ik vind dat ik mag verwachten dat ze bij dit topmodel meedenken in dit soort zaken.

Protector is inderdaad eigen keus, als ze die nog eens hadden vervangen op hun kosten was ik enorm tevreden geweest.

Nu had ik het gevoel: 3 weken een telefoon van 1259 euro, scherm moet vervangen worden, 30 euro voor de protector, nog eens 30 voor parkeren en benzine. Dus eigenlijk 60 euro extra kosten voor iets waar ik niets aan kan doen..
Hun kunnen er ook niks aan doen dat je zondag op bezoek komt om die tijd omdat waarschijnlijk het vol zit op andere tijden maar je toch graag al willen helpen, ook niet dat je met de auto komt, of dat je ervoor kiest om betaald te parkeren, of een screen protector aanschaft wetende dat je het probleem al weet en dat het vervangen moet worden met grote waarschijnlijkheid.

maar nee.... het bedrijf is de grote boze man in dit verhaal, doet me denken aan mensen die geen internet hebben door een storing en dan 4g kosten proberen te verhalen op de provider, kiest er toch zelf voor

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 11 november 2018 01:21]

Beter lezen, er was nog geen issue met de input toen ie de protector kocht twee weken eerder. Dus hij had niks kunnen weten. Als 2 weken later die nieuwe protector met het scherm moet worden weggegooid, dan ik een nieuwe zonder kosten geen onredelijke coulance. We hebben het over een groot defect aan een duur apparaat.
Uiteindelijk is dat allemaal iemand zijn eigen keuze, je kan ook stellen dat Apple er niets aan kan doen dat de screen protector eraf moet omdat dat toch echt nodig is om het scherm te vervangen, en dus onmacht is.....

En ik snap het overigens ook wel, je moet een limiet stellen, vervang je zoiets na een week? Een maand? Een 3 maanden? Het is allemaal nog kort tijd, ook kan het je veel gaan kosten, je hebt screen protectors van 3 euro maar ook 60 en 80 euro, en daarom denk ik dus dat ze het gewoon niet doen, anders blijven mensen verwachtingen hebben, en geloof me maar, die hebben mensen, spreek uit ervaring

Je moet het uiteindeljk van beide kanten bekijken, en niet op de manier dat een bedrijf altijd de boef is, kom ik overal tegen bij elk bedrijf

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 11 november 2018 15:25]

Ik vind dat de Apple winkel gewoon een screen protector erbij had moeten doen ze verkopen die dingen toch zelf ook en dat doen ze niet omdat ze zo onveilig zijn lijkt mij.....
Belachelijk als je na 2 (!) weekjes vet gezeur hebt met je nieuwe telefoon en dat zo een Apple winkel gaat lopen zeuren over een screenprotector, die dingen kosten waarschijnlijk maar 1 euro om te maken als het niet een dubbeltje is..

Echt afzetters... Ik had het er niet bij laten zitten en de winkel manager erbij laten halen en hem gevraagd waar ze nou helemaal mee bezig zijn.

Telefoon van 1259 euri en dan gedwongen worden om 2 keer screenprotectors te kopen voor 20 euro in 2 weken tijd.

Als het nou na een half jaar of langer was dan zou ik zeggen swoah maar dit is buiten de perken van het redelijke.
Apple heeft hem de screen protectors niet laten aanschaffen, dat heeft hij zelf gedaan, ze verkopen ook een ipad, die ook er gelijk maar bij toch? kost voor apple toch niks.

dit is dus precies wat ik bedoel met limitaties opstellen, zodra ze het een algemeen iets gaan doen dat alles wat op jou iphone zit wat door jou aangeschaft is... dan gaat iedereen dat verwachten.

dat scheelt miljoenen omzet in groot termijn.

erg fijn overigens dat je dan naar een manager vraagt, maar je gaat hem dan dus vertellen, ja omdat ik zelf een screen protector ergens aangeschaft heb en nu eraf moet omdat het scherm gratis vervangen wordt voor mij en netjes service krijg, wil ik wel uit JULLIE vooraad nu een nieuwe hebben.... zal je ver mee komen.

Kosten die je maakt om een bedrijf zijn diensten heen, zijn uiteindelijk, JOU kosten en daarbij de risico's van dien, als er dan mankementen zijn of storingen, en je schaft dan dingen aan als tijdelijk oplossing, is dat ook jou beslissing.

Ga toch ook niet bij me provider aankloppen als ik 2 dagjes storing heb met het internet, dat ze me 4G kosten gaan vergoeden die ik gebruikt heb in die periode? kan je proberen maar kun je nu al vertellen dat je een "nee" krijgt bij elke isp.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 11 november 2018 18:02]

Wat een flauwekul. Ik begrijp ook werkelijk waar niet welke randzaken je allemaal bij je verhaal haalt. iPad? Provider?

1. Ik wist niet dat er een probleem was.
2. Het is wel hun schuld dat ik daarheen moet komen, zij hebben mij namelijk een ondeuglijk product geleverd, dat kapot is gegaan.
3. Er zijn hier geen schuldigen. Ik koop een telefoon van 1259 euro die binnen drie weken onbruikbaar is. Zij zijn verplicht om die telefoon te repareren.

Natuurlijk is het allemaal mijn eigen keus. En natuurlijk zijn het allemaal mijn kosten. Ik zeg ook niet ik vind dat Apple verplicht is om dat te doen.

Dus puur naar de cijfers gekeken, ja ze hebben precies gedaan wat ze verplicht zijn te doen, namelijk mijn kapotte product repareren. En dan quote ik mezelf maar weer:

'Nu had ik het gevoel: 3 weken een telefoon van 1259 euro, scherm moet vervangen worden, 30 euro voor de protector, nog eens 30 voor parkeren en benzine. Dus eigenlijk 60 euro extra kosten voor iets waar ik niets aan kan doen..'

En ze hadden me heel makkelijk het gevoel kunnen geven van: ja, wat een topservice. Dat is niet gebeurd, jij vind mijn verwachtingen schijnbaar onredelijk, prima. Ik vind ze wel redelijk.
dat is precies wat ik zeg, een mening, waarom een hele rant over verplichtingen wanneer niemand het heeft over veplichting, dat je het niet eens bent met die mening is wel duidelijk, maar accepteren dat iemand anders ook een mening heeft is niet verkeerd.

iemand geeft een mening over jou situatie, je bent het er niet mee eens, duidelijk, moeilijk weer hoor.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 11 november 2018 19:11]

Dennisjehz, als Apple een budget merk was dat bij de Action word verkocht had je gelijk maar in dit geval niet omdat je redelijkerwijs mag verwachten dat Apple goede service en premium producten heeft en dat is ook hun marketing strategie dus het is heel normaal om te denken dat je super service krijgt bij Apple net als bij B&O en nog zo van die duurdere merken.

Een screenprotectortje is extreem redelijk !
Apple zou inderdaad iedereen een screenprotectortje moeten geven als die er op zat voor ze het scherm vervangen, mits het toestel niet ouder is dan zeg 2 tot 6 maanden (ligt aan prijs apple product)

Als Apple niet iedereen steeds screenprotectortjes wil geven nadat ze een kapot scherm vervangen dan moeten ze gewoon de schermen van een betere kwaliteit maken zodat screenprotectors niet meer nodig zijn. Tot die tijd moeten ze niet zeuren.
tunnelforce1, bedankt voor jou mening, maar dat is uiteindelijk wat het is, en veel mensen mogen het met je eens zijn, maar weinig bedrijven doen wat je zegt, zelfs op de premium prijzen, de "service" is geleverd waarmee ze marketen, en zelfs dat is ver te zoeken bij veel bedrijven.
Het mag dan wel mijn mening zijn maar ik heb hem prima onderbouwd en als ik datvertel tegen zo'n
Apple Store manager moet ie wel van hele "goede" huize komen om te weigeren een niewe screenprotector erbij te geven.

Desnoods dreig je er mee dat je je aankoop bedrag dan maar terug wil, kijken hoe snel ze dan over de brug komen... het kost Apple immers honderden euros als ze het toestel als 2de hands moeten verkopen.
Als het binnen termijn valt van je aankoop, dan kun je dat doen, anders jammer dan... ze hebben je probleem gemaakt, en daarbij is het af... geen poot om op te staan.

enige wat je onderbouwt is dat jij het redelijk zou vinden en waarom.... maar dat is een onderbouwing van redelijkheid, niet waarom ze het zouden moeten doen, want hoe goed je onderbouwing ook is, wat zwart en wit staat.... is altijd bindend.

iets onderbouwen betekend alsnog niet dat het ook waarheid is, het is uitleg waarom je iets vind.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 13 november 2018 19:56]

Herkenbare frustratie. De enige manier om uzelf hiervan te behouden is uiteindelijk nooit mr te betalen dan 300 of redelijke marktprijs voor een smartphone.
Een vriend van mij toonde zijn Xiaomi "met zelfde scherm als iPhone X" dus voor de exclusiviteit van d blikvanger der iPhone X hoeft men het niet te doen.
Totaalervaring van Apple is goed, zeker, maar is dat constant babysitten van zo'n duur hebbeding echt wat we willen?
Ter vergelijking: Scherm van mijn Nokia 8 laten vervangen -zonder garantie want 5 keer keihard laten vallen zonder protector want Nokia kan vallen, toch?- in Azie bij officiele support: 50 Euro met de vraag van service om het toestel een dag te mogen houden om het "terdege te testen voor de garantie" en ik vermoed dat men hier nog steeds niet op verliest.

Ivm die SSD problemen met Macbook.
Laten we ervan uitgaan dat die vroeg of laat gaan die allemaal stuk gaan met genoeg geswap,
Ergens moet de lijn getrokken worden en bij mij is dat gebeurd in 2012.
Geen vervangbare hard disk: exit Macbook Pro verhaal. Terwijl sommige bedrijven zullen uitpakken met modulair en servicable, gaat Apple voor wegwerp als je HD stuk gaat of vervangen als RAM dient uitgebreid worden.
Gelukkig krijgen we voorlopig nog software updates voor onze i7 Macbook Pro's uit 2012 dus daarom kan ik Apple van harte aanbevelen maar niet voor wat betreft de nieuwe modellen.
Ik zit eigenlijk het meest met het feit dat er maar 3 apple stores zijn in NL. Amsterdam, Haarlem en Den Haag. Ik woon in het zuiden en moet dus een halve dag minimaal uittrekken voor zo'n bezoek. Net of er in het zuiden geen klanten zijn ofzo.
Had je nog een kopje thee gewild?
Voor de MBP bezitters die het nog niet weten: Serviceprogramma voor het toetsenbord van MacBook en MacBook Pro
Het programma geldt voor in aanmerking komende MacBook- en MacBook Pro-modellen gedurende een periode van 4 jaar na de eerste verkoopdatum van het apparaat.
Hoe bepalen ze of jou iPhone X er last van heeft? Dat het scherm heel soms niet reageert is erg moeilijk vast te stellen natuurlijk. Wellicht moet je eerst 1000x een actie aantikken, voordat het 1 keer voorkomt. Of moet het probleem zich vaker voordoen?
Of mag je het scherm ten alle tijden laten vervangen, ongeacht of het probleem zich voordoet?
Zelf eigenlijk geen klachten over Apple. De laatste keer toen ik mijn accu voor mijn MBP 2013 wilde vervangen waren deze niet op voorraad en kon ik kiezen tussen een refurbished MBP of wachten op de accu. Uiteindelijk gekozen voor de refurbished MBP omdat ik maanden wilde wachten. Uiteindelijk een nieuwe MBP 2017 15" gekregen.

Alleen met mijn iPhone 6s wilden ze de batterij niet vervangen omdat mijn scherm stuk was. Dat zou dan eerst moeten worden gerepareerd. Jammer maar helaas ;)
Het valt me steeds meer op dat de problemen/storingen/bugs en andere ellende bij Apple haast geen nieuwswaarde meer heeft.

Het is al jaren een stroom aan problemen, zo erg zelfs dat culturofmac.com schreef dat Android inmiddels veel stabieler is dan IOS.

Apple zit op een glijdende schaal. Ze kunnen het tempo waarmee de concurrentie innoveert niet bijhouden en maken te veel haast zonder goed te testen. Geen goed teken.
Apple noemt het Service/vervangingsprogramma. https://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/
Dit heeft niets met eoa garantie te maken. Dat deze 'actie' door Apple opgezet wordt kan menig ander merk nog een puntje aan zuigen. ( oa LG met hun Nexus Bootloop waar ze in 99% onderuit willen komen. terwijl dit een wereldwijd bekend probleem is)

Nog even over garantie
Wettelijke garantie
Op grond van de wet hebt u bij een consumentenkoop recht op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Dit wil zeggen dat u recht hebt op een product dat conform de opgewekte verwachtingen functioneert (conformiteitsvereiste, zie Consumentenkoop I: Recht op een deugdelijk product). Dit recht wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd .

Hoe lang duurt de wettelijke garantie?
Sommige verkopers zullen u vertellen dat u maximaal twee jaar garantie hebt op een product. Dit berust op een misverstand. Het klopt dat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie een wettelijke termijn van twee jaar is opgenomen, maar dat is een minimumtermijn. Elke EU-lidstaat mag zijn eigen regels hierover opstellen. Zolang deze regels maar voordeliger voor de consument zijn dan de gestelde minimumvereisten. De Nederlandse wetgever heeft er voor gekozen om aan de consument een grotere bescherming dan de minimumtermijn te bieden. In de wet wordt dan ook geen tijdsverloop aan de wettelijke garantie verbonden. Hoewel de wettelijke garantie dus in principe oneindig is, wordt deze beperkt door de verwachte levensduur ofwel technische levensduur van het desbetreffende product. (zie ook Consumentenkoop I). Dit betekent dat de wettelijke garantietermijn in Nederland duurt zolang u redelijkerwijs kunt verwachten dat het product meegaat. De wettelijk garantietermijn kan dus – afhankelijk van het product – wel vijf of meer jaren duren.

Fabrieks- en verkopersgarantie (extra garantie)
Zowel de fabrikant als de verkoper kan aan u een garantie op het product geven. Deze garantie is een extra garantie die u naast de wettelijke garantie op een product hebt. U hebt dus altijd recht op de wettelijke garantie ongeacht wat in de fabrieks- of verkopersgarantie staat beschreven (artikel 7:6 jo. artikel 7:6a Burgerlijk Wetboek). Uiteraard geldt dat wanneer u direct als consument bij de fabrikant het product koopt, de fabrikant de wettelijke garantie moet bieden .

Garantie bijkopen
Bij de aankoop van een nieuwe laptop, smartphone of televisie wordt vaak gevraagd of u extra garantie wilt bijkopen. Tegen extra betaling hebt u dan extra garantie (lees: verzekering) tegen bijvoorbeeld vallen en stoten, waterschade of diefstal na inbraak. Hoewel deze verzekering aantrekkelijk lijkt, is het verstandig om u ervan te vergewissen of dit u wel meer rechten biedt dan de wettelijke garantie.
In de praktijk staan in de polisvoorwaarden vaak uitsluitingen, zoals een eigen risico van honderd of meer euro, of de laptop is alleen tegen diefstal verzekerd als het diefstal na inbraak in woning (niet auto of een publieke ruimte) betreft of de dekking blijkt pas in te gaan na afloop van de fabrieksgarantie. Ook is het vaak zo dat de schade aan de televisie, laptop of smartphone al door andere verzekeringen wordt gedekt. Denk in dit verband aan inboedel-, reis- of diefstalverzekering.

Overweeg dus goed voor u extra geld uitgeeft aan deze service.
Het zielige is dat er specifiek staat dat het gratis gerepareerd word. Was dit ooit anders dan?
Omdat het tot 3 jaar na aanschaf gratis gerepareerd word en niet in alleen in de garantieperiode van 2 jaar.
Er is in Nederland alleen geen vaste garantieperiode. Dus ook na 2 jaar kan je aanspraak maken op garantie als je er vanuit kan gaan dat de levensduur van het product ook langer is.

Als ik een laptop koop van boven de 2000 euro mogen we er toch vanuit gaan dat die het minstens 5 jaar volhoudt, of niet dan?
Zou je zeggen maar bij portable elektronica wordt er meestal rekening gehouden met lagere levensduren. Dat is een beetje het probleem van de Nederlandse implementatie van de wet. De Europese richtlijn zegt twee jaar en dat is in alle gevallen voor consument en verkoper gewoon duidelijk. In Nederland zal er altijd een discussie ontstaan over de te verwachten gebruiksduur. Voor een smartphone wordt door de branchevereniging 2 jaar aangehouden en voor een laptop 3 jaar (ook al heeft die meer dan 2000 Euro gekost).
Er word wel gewoon 2 jaar aangehouden.

En gelijk hebben is niet gelijk krijgen, als je de moeite neemt een advocaat in te schakelen en er een langdurige en ingewikkelde zaak van te maken krijg je misschien uiteindelijk je gelijk maar meeste mensen laten het erbij zitten.

Tevens waar trek je de grens? Ik vind dat een laptop van 700 euro ook 3 jaar garantie zou moeten hebben.
Tot drie jaar na het verschijnen van het product op de markt, niet na jouw aankoop.

(Staat in de voorwaarden)
Nee, uiteraard niet. Als iets vanzelf kapot gaat* en je hebt daar zelf niets mee te maken dan valt dat natuurlijk onder de garantie

* = slijtagegevoelige onderdelen met een beperkte levensduur is natuurlijk een ander verhaal
Samsung vind harde burn-in issues anders wel gewoon en user error omdat AMOLED naar "nou eenmaal" gevoelig voor is. En dat moet je als Jan Doorsnee maar weten zonder waarschuwing van enige mate.
Ze repareren dat onder coulance (lees: ze weten zelf ook wel dat er geen reet van klopt dat dat scherm op is na 6 maanden) maar ze drukten me wel op het hart dat ik niet zo veel mijn telefoon mag gebruiken. (dat waren niet de exacte woorden van de Samsung medewerker maar daar kwam het wel op neer)

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 10 november 2018 10:45]

Geen idee of Samsung daar specifiek voor waarschuwt, maar Apple doet het bijvoorbeeld wel op zijn support pagina's, sinds de eerste dag van het uitbrengen van de iPhone X:

"If you look at an OLED display off-angle, you might notice slight shifts in color and hue. This is a characteristic of OLED and is normal behavior. With extended long-term use, OLED displays can also show slight visual changes. This is also expected behavior and can include “image persistence” or “burn-in,” where the display shows a faint remnant of an image even after a new image appears on the screen. This can occur in more extreme cases such as when the same high contrast image is continuously displayed for prolonged periods of time. We’ve engineered the Super Retina display to be the best in the industry in reducing the effects of OLED "burn-in." https://support.apple.com/en-us/HT208191
Wat er met mijn S8 gaande is/was (ligt er nu dus toevallig voor bij Samsung) is sowieso niet een "slight" discoloration.
Ik had gewoon keihard de schaduwinterface van een app die ik veel gebruik zichtbaar over alle achtergronden.

Bovendien vind ik zo'n FAQ vermelding wel een beetje achteraf.
Ik had dat graag geweten voordat ik 600 (of 1000 voor die X) euro tegen een telefoon aan ging gooien dan had ik hem links kunnen laten liggen omdat ik met een beetje deftige kennis op voorhand op dit vlak een juiste kostenbaten afweging had kunnen maken. Oled werkt duidelijk niet in mijn use case. Ik heb nu een telefoon moeten kopen die gewoon een LCD paneel heeft en ga dus flink inleveren op die S8 die ik dadelijk als hij weer goed is ga verkopen aan iemand er wat minder branduren op gaat boeken.
Ben dus ook gewoon weg bij Samsung nu, die user-error aantijging rond hun techniekkeuze was me iets te Applesque. Ik moet dat scherm gewoon de hele dag aan kunnen hebben als ik wil.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 10 november 2018 11:59]

Dat OLED burn-in issues heeft is common knowledge. Het volstaat wat in de Media Markt rond te kijken om het vast te stellen.

Ik denk dat het probleem evenzeer bij de gebruikers ligt - die het probleem negeren of soms zelfs liefst ontkennen want ze hebben een "superieur" OLED scherm - als bij de fabrikanten.
Dat OLED burn-in issues heeft is common knowledge. Het volstaat wat in de Media Markt rond te kijken om het vast te stellen.
Dat vind ik dus echt kolder. Niet op de laatste plaats omdat ik hiervoor ook een S7 had met een ander type OLED paneel en die was na een jaar identiek gebruik nog retestrak en is reeds nog in gebruik bij mijn vader.
Als je hier niet op voorhand kennis mee maakt weet je het gewoon niet. Ik snap niet waar de perceptie weg komt dat ik algemene kennis is. Zelfs in veruit de meeste "in depth" reviews wordt dit niet benoemd en ik vind daarbij niet dat je kan verwachten dat iedereen 20 reviews gaat zitten lezen.
Dat het scherm een slijtageonderdeel is tegenwoordig moet gewoon in de productspecificaties benoemd worden.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 10 november 2018 12:06]

Onder technisch onderlegde mensen is dat misschien common knowledge maar de meeste mensen hebben daar geen idee van.
x

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 11 november 2018 01:27]

Note: eigen product ervaring

Ik gebruik sinds 2014 OLED gsms en heb sinds een half jaar een OLED tv en heb in die toestellen nog NOOIT burn in effecten waargenomen.
Op gsm gebruik ik wel zoveel mogelijk dark themes, vooral omwille van de lagere energie verbruik.
Een keer teruggegaan op een lcd gsm en naar enkele maanden verkocht omdat ik maar niet kon wennen aan de inferieure beeldkwaliteit.
Maar hoe vaak staan er vaste elementen op deze schermen?

Iedereen die ik spreek met een S8 en veel specifieke apps gebruiken, games, spotify, navigatie, of zelfs mensen die de hele dag aan whatsapp hangen, hebben last van best wel serieuze burn in. Collega van mij had permanent een schaduw van zijn toetsenbord in beeld, met daarin de play button van spotify.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 12 november 2018 12:22]

iets met onderzoeksplicht enzo.
Geef me n review die benoemt dat je na enkele maanden al brun in kan verwachten bij veel repetatief gebruik omwille van het beeldpaneel dat Samsung productieklaar achtte voor de S8.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 12 november 2018 12:22]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True