Apple komt met reparatieprogramma voor backlightproblemen MacBook Pro 13

Apple gaat MacBook Pro 13-modellen die problemen met de backlight vertonen, repareren. Het gaat om laptops die tussen oktober 2016 en februari 2018 zijn verkocht. Tot vier jaar na de aankoopdatum voert Apple gratis een reparatie door als dat nodig is.

Met de invoering van het nieuwe reparatieprogramma erkent Apple de problemen met de backlight van de MacBook Pro 13 uit 2016. Gebruikers klagen daar al sinds vorig jaar over en de problemen kwamen te boek te staan als flexgate. Een petitie waarin Apple opgeroepen werd om met een oplossing te komen, is ruim 19.000 keer ondertekend.

De problemen bestaan uit een oneven verlichting van het scherm of het volledig uitvallen van de schermverlichting. Dat komt door slijtage van de flexkabel waarmee het scherm is verbonden met het moederbord, ontdekte iFixit. Apple gebruikt in de MacBook Pro 13 uit 2016 een relatief korte kabel; in nieuwe modellen die dit probleem niet hebben, zit een langere kabel.

Bezitters van de MacBook Pro 13 uit 2016 die met het probleem te maken hebben, moeten contact opnemen met een Apple-winkel om de reparatie uit te laten voeren. Klanten die hun laptop eerder tegen betaling hebben laten repareren door Apple, komen in aanmerking voor teruggave van het geld.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-05-2019 • 09:09

98

Reacties (98)

98
86
41
2
0
22
Wijzig sortering
Geen apple gebruiker hier maar klopt het dat Apple nou telkens dit soort slordigheden gewoon jaren laat liggen en gebruikers van de kast naar de muur stuurt,, al die "gates" oa toetsenbord dingetje geven mij dat idee. Zelfde gaat op voor enkele andere merken maar dit is toch niet te verwachten van een merk dat een beetje klasse wil uitstralen?
Niet in Nederland. Mijn complete scherm was buiten garantie kostenloos vervangen door Apple met de mededeling dit hoort niet. In Nederland kun je je beroepen op het consumentenrecht. In de VS ligt dat wat anders. Daar houden ze van rechtzaken en kun je een class action lawsuit starten.

Apple heeft wel een issue dat er steeds meer van dit soort problemen de kop op steken. Doet je merknaam geen goed.
Nee.
Apple ligt onder het vergrootglas door de fanboys van verschillende kampen en de prijzen die zij voor hun producten vragen. Mensen vragen zich hierbij vaak af of het geld het wel waard is.

Dus stel er is een mankement aan een macbook, dan weet gelijk de hele wereld er over en is de helft daarvan in rep en roer want oh schande apple en hoe durven ze! Maar indien HP (een voorbeeld, niet specifiek om HP af te branden) een productiefout heeft en niet oplost hoor je er nagenoeg niemand over.

Het feit dat Apple, al dan wel of niet onder druk van de menigte, een probleem van enkele jaren terug oplost , is juist goed. Je zal HP (om het voorbeeld te behouden) niet een laptop uit 2016 in grote aantallen zien fixen omdat er een fout in zit. Edit: ik zat fout bij deze zin :)

Dit komt mede omdat 1) HP (en sortgelijke fabrikanten) een gigantisch aanbod heeft in verschillende modellen en 2) hierdoor een kleinere groep mensen er daadwerkelijk last van zal hebben waardoor 3) dit probleem niet onder zo'n vergroot glas ligt als dat er bij Apple gebeurd.

Het feit dat jij aangeeft dat je geen Apple gebruiker bent maar wel een statement maakt over de service, geeft aan dat jij dit weet naar horen zeggen, maar niet uit persoonlijke ervaring. Ik ben wel een Apple gebruiker, ik heb een MBP13" uit 2015 (!). Ik heb het probleem met de anti-reflectiecoating dat gaat slijten. Na even chatten met Apple support heb ik te horen gekregen dat dat gewoon kosteloos wordt opgelost. Daar hoef ik bij HP (nogmaals, en soortgelijken) niet voor aan te kloppen.

Ja, Apple heeft zo zijn rare trekjes met betrekking op support. Elke ervaring is situatie gerelateerd en persoonlijk. Maar elk andere fabrikant doet net zo moeilijk, want onder de streep willen ze winst maken en zo min mogelijk uitgeven aan reparaties en fouten in hun producten. Logisch.

edit: daar komen de facebook minnetjes weer van mensen die het niet eens zijn met mij. Laten we gewoon Tweakers.net gebruikers zijn en de kudo's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Niets wat ik hier zeg is ongewenst. Ik beledig niemand en stel geen onwaarheden. Het is allemaal on-topic, dus laten we gewoon het systeem gebruiken hoe het hoort.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 23 juli 2024 07:07]

Je zal HP (om het voorbeeld te behouden) niet een laptop uit 2016 in grote aantallen zien fixen omdat er een fout in zit.
Weet je wel waar je het over hebt? Je hebt het over de "niet Apple" fanboys die altijd op Apple zitten te zeiken, maar mijn inziens zijn het ook altijd de Apple fanboys die zichzelf gelijk een slachtofferrol aanmeten.

Kijk eens aan: een terugroep actie voor batterijen, in januari 2019 geopend, voor laptops tot 2015.

https://www8.hp.com/nl/nl/hp-information/recalls.html
Een batterij... Mijn peperdure HP laptop met ontwerpfout voorziene nvidia kaart kon ik weggooien, niks reparatie.
Niettemin (ik heb een macbook) is het zot om zo lang met een probleem te zitten dat uiteindelijk na jaren wordt gerepareerd. Ik zou het apparaat al niet eens meer gebruiken. En intussen niks meer waard.
Blijkbaar moet je tegenwoordig geluk hebben als je voor veel geld een apparaat koopt.
Hoe groot is dat in het nieuws geweest? En dan niet alleen hier op Tweakers...

En je hebt ook wel gelijk hoor. De apple fanboys zijn erg makkelijk in het aannemen van een slachtofferrol, maar ik denk dat dat voor beide kanten wel geld. Daarom hekel ik ook gewoon de beide kampen. Ik gebruik het beide en ben wel fan van apple producten, maar geil net zo hard op de Surface line van MS en vind de Galaxy S10 van Samsung ook een pracht apparaat. Ik ben over elk kritisch, maar het punt is gewoon dat de "fanboys" altijd weer moeten zeiken, ongeacht welke kant. Dat vind ik jammer.
Hoe groot is dat in het nieuws geweest? En dan niet alleen hier op Tweakers...
Waar slaat het op hoe groot het in het nieuws geweest moet zijn? Het ging er toch om dat HP niet aan terugroepacties deed voor laptops van 2016, eindstand:

nieuws: HP breidt terugroepactie notebookaccu's uit met ProBook G4-modellen
Ai, dat is wel netjes van HP geweest. Ik neem mijn woorden terug.
Maar nogmaals, het internet ontploft wanneer Apple een foutje maakt, niet wanneer HP een accu probleem heeft. Dat was meer mijn punt :)
Ligt ook wel een beetje aan de instelling van apple zelf. Als je een keynote bekijkt, zijn de superlatieven niet bij te houden. Daarnaast hebben ze jaren het imago hooggehouden dat ze anders zijn, beter zelfs.
En dat heeft gewerkt, echter verwacht men nu ook beter, meer, iets anders.
En als blijkt dat ze niets anders zijn dan de zoveelste fabrikant met typische fabrikanten problemen (lees falende onderdelen en vergissingen zo nu en dan), dan is de respons ook anders dan normaal.
Ook de terugroepactie van HP is breed uitgemeten in de (online) media. Bijvoorbeeld bij Tweakers, de Consumentenbond, kassa, de NOS..
[...]


Weet je wel waar je het over hebt? Je hebt het over de "niet Apple" fanboys die altijd op Apple zitten te zeiken, maar mijn inziens zijn het ook altijd de Apple fanboys die zichzelf gelijk een slachtofferrol aanmeten.

Kijk eens aan: een terugroep actie voor batterijen, in januari 2019 geopend, voor laptops tot 2015.

https://www8.hp.com/nl/nl/hp-information/recalls.html
Met oa hier 30 reacties, gaat het om Apple dan is dat vaak extremer oa(176)
De prijzen zijn ook extremer, dus dat kan kloppen. :)
Het feit dat jij aangeeft dat je geen Apple gebruiker bent maar wel een statement maakt over de service, geeft aan dat jij dit weet naar horen zeggen, maar niet uit persoonlijke ervaring. Ik ben wel een Apple gebruiker, ik heb een MBP13" uit 2015 (!). Ik heb het probleem met de anti-reflectiecoating dat gaat slijten. Na even chatten met Apple support heb ik te horen gekregen dat dat gewoon kosteloos wordt opgelost. Daar hoef ik bij HP (nogmaals, en soortgelijken) niet voor aan te kloppen.

Jij verwijt dat anderen "het van horen zeggen hebben", om af te sluiten met een hilarische laatste zin, heb jij zelf ook een HP (en soortgelijke) of heb jij dat van "horen zeggen"?
Ja... dat heb ik inderdaad zelf. En nu?
Je moet beseffen dat als iemand een Apple gebruikt het niet betekend dat ze geen andere spullen gebruiken ;)
Een HP en alle soortgelijke waarvan jij zegt dat ze de service van Apple niet bieden? Pure onzin die je zegt zonder enige argumentatie.

[Reactie gewijzigd door Rdam op 23 juli 2024 07:07]

Apple is voor mij toch exht wel de eerste fabrikant die mij buiten garantie heeft geholpen hoor. MacBook pro 13 inch 2013 late aangekocht in december 2013 kreeg in november 2016 een nieuw moederbord omdat de IGPU niet meer werkte. En dit was kosteloos.

HP spectre laptop buiten garantie scherm dat ermee ophield? Zogenaamd waterschade geconstateerd. Mocht gewoon dokken voor nieuw scherm. Heb t ding gelijk weggedaan en terug MacBook pro 2018 gekocht.

iPhone 6 plus die in 2015 was gekocht stopte met werken in 2018. Werd gratis gerepareerd buiten garantie. iPad air van Mn moeder had touch problemen en kreeg buiten garantie gewoon een nieuw scherm zonder er maar een euro voor neer te hoeven leggen.

Galaxy note 3 stopte met werken buiten garantie. Kostte 230 euro om te laten repareren bij dynafix. Samsung weigerde tot 3 x toe t issue over de telefoon te bespreken.

Nee mijn ervaringen met Apple support zijn toch wel stuk beter dan die met mening ander fabrikant. En dat zelfs zonder Apple care
Ik heb meerdere laptops gehad. Waaronder een aantal waar problemen opspeelde na 3 tot 4 jaar. Garantie verlopen? Jammer dan.
Ongetwijfeld dat er wel een probleem is welke ze na 4 jaar oplossen op wat grotere schaal, zoals HP met wat accu's in bepaalde modellen. Maar beeldscherm problemen door kabeltje wat gewoon raar is gemonteerd en daardoor slijt en t beeld raar doet? Zoek het maar uit :)
4) soortgelijke fabrikanten niet dit soort problemen hebben?
Want alle andere fabrikanten hebben nooit fabrieksfouten waar later achter wordt gekomen. Dat is best wel wishfull thinking en tevens zwaar incorrect. Het ligt gewoon niet onder een vergrootglas. Als je logisch nadenkt weet je zelf ook wel dat dat zo is. En ja, ook Apple heeft fabricage fouten en ja, ze willen er graag onderuit komen. Dat neem ik ze ook kwalijk, maar elke fabrikant zal er zoveel mogelijk aan doen om zo min mogelijk hierin toe te geven en geld in uit te geven. Er wordt gewoon minder aandacht aan besteed in de media / social media dan bij Apple. Hoe je het ook went of keert, dat is gewoon het geval, waardoor het gewoon meer opvalt.
Nee, dat is een te makkelijk excuus.

Ja ook andere fabrikanten hebben productiefouten. Maar welke andere fabrikanten hebben al meerder producten lang problemen met het toetsenbord?
Welke hebben er dezelfde problemen met het scherm.

En los daarvan: Als je 3x zoveel betaald voor je hardware, dan verwacht je toch in ieder geval betere service dan bij het goedkope merk.
In het beste geval kunnen we hier constateren dat Apple service en kwaliteit gelijkwaardig is aan die veel goedkopere hardware.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 juli 2024 07:07]

Het is gewoon erg simpel: Apple vraagt de hoofdprijs voor hun product. Als het niet naar kwaliteit of klantenservice gaat, waar dan wel? Wat krijg ik er als klant voor terug?
Dit statement slaat kant noch wal, hoe wil je dat mensen je serieus nemen?

TD;DR: Als je het niet gebruikt en alleen afgaat op wat andere zeggen, zeg dan gewoon niets. Ga eens eigen ervaring opdoen.

Als je niet weet wat je krijgt voor je geld, want moet je ook niet zomaar wat gaan roepen ;) typisch een uitspraak van iemand die geen apple apparaten heeft. Dan kan je er toch ook niet echt een uitspraak over doen toch?

Maar ik zal je op weg helpen, ik gebruik het namelijk wel en ben niet perse een echte apple fan, nee, ik had vroeger net als vele andere een "hekel" aan Apple, maar had nooit een product ervan gehad. Dit veranderde toen maten van mij zeiden, joh, je loopt wel lekker te zeiken, maar probeer het nou eens...
Ik had namelijk een Samsung Galaxy S5, echt top of the line toendertijd, niets kon daar aan tippen, tot ik een iPhone 6s kocht. Nu wil ik nooit meer terug, want wat kreeg ik?:

- Bouwkwaliteit: ik denk wel 500% beter dan de plastic troep van Samsung destijds (nu ook niet meer zo uiteraard). Maar dit is nu nog steeds. De apparaten (niet alleen iPhones) zijn van echte goede bouwkwaliteit. Dat er een foutje in zit, welke fabrikant heeft dat nou niet? Zoals ik al zei, bij Apple ligt het gelijk onder een vergrootglas. Dat betekend niet dat ze 100% feilloos zijn, maar ze fixen het wel.

- Klantenservice: De service bij Apple is gewoon super goed. Het probleem is dat je (en dat geld voor alle fabrikanten uiteraard) nooit echt de fijne ervaringen hoort of leest. Nee, pas als er wat aan de hand is, dan gaan mensen klagen. Nogmaals, het vergrootglas versterkt dit wel. Dat betekend niet dat alles gewoon kut is. Als je zelf er geen ervaring mee hebt, dan kan je ook niet zeggen dat het kut is. Je moet geen appels met peren vergelijken (pun intended).

- OS: Of het nou IOS, macOS, tvOS of WatchOS is, het werkt allemaal zo super stabiel en goed. Ja, elk OS heeft zo zijn nadelen, en ik kan er als apple gebruiker genoeg opnoemen. Maar het feit blijft dat alles echt super super goed met elkaar samenwerkt en stabiel verloopt. Ik draai al jaren de nieuwste beta's, bijna nooit problemen. En de problemen die er zijn? Die zijn opgelost in de volgende build. Toen ik van IOS 11 naar IOS12developer beta ging, was mijn telefoon sneller, ging langer mee, stabieler. Dat zie ik bij veel andere OSen niet (want ja, ik gebruik ook nog Android, Windows, Linux distri's, MacOS, WinServer, noem maar op).

- Ecosysteem: Zoals hierboven al gezegd. Alles werkt 100% goed met elkaar samen. Dat doet geen enkel andere fabrikant Apple na. Microsoft is goed op weg met hun surface line i.c.m. xbox en Windows 10, maar tis er nog niet helemaal.


Dusja, samenvatting: Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, maar Apple doet alles naar mijn idee gewoon net een stapje beter. En dat kan ik stellen uit ervaring met een flink divers selectie apparaten.

edit: daar komen de facebook minnetjes weer van mensen die het niet eens zijn met mij. Laten we gewoon Tweakers.net gebruikers zijn en de kudo's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Niets wat ik hier zeg is ongewenst. Ik beledig niemand en stel geen onwaarheden. Het is allemaal on-topic, dus laten we gewoon het systeem gebruiken hoe het hoort.

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 23 juli 2024 07:07]

Maar neem nu is de laptops. Hoe zijn die beter dan menig Windows laptop? Ik heb momenteel zelf een Acer Aspire Spin 5. Deze heb ik bijna een jaar, en heeft alleen maar positieve punten. Nul problemen tegengekomen en een oerdegelijke behuizing van aluminium, en alle mooie extra's zoals backlight en touchscreen etc. Deze laptop kostte nog geen 800 euro, en heeft betere specificaties dan een MacBook van +-1200 euro. Je argument over de klantenservice is natuurlijk onzin, één positieve ervaring weegt niet op tegen 100 negatieve ervaringen. Indien er zoveel problemen mee ondervonden worden (of het nou het toetsenbord probleem betreft, of de schermcoating, of het niet upgraden naar het nieuwe OS met een oudere Apple, overheating en terugklok problemen, na security patch op hyperthreading -40% performance of de bs omtrent het terugklokken van de iPhone bij een "slechte" accu), service levert Apple simpelweg niet.

Voor het bedrag van een Apple notebook krijg je overigens tegenwoordig geen plastic rommel meer (of je moet wel een héle slechte keuze maken). Maar hoegenaamd iedere notebook (Acer, Asus, HP etc) zijn gewoon van aluminium gemaakt.

Ja, Apple werkt goed samen met Apple OS'en. Maar zowel Windows als Android (Of Windows en Windows Phone wat dat betreft) werken gewoon perfect samen met elkaar.

Ik vind de opmerking van @Cilph dus wel degelijk een logische opmerking. Apple is duur, daar mag je iets voor terugverwachten. Misschien heb jij wel hele goede ervaring met de klantenservice van Apple, en heb jij een goed model te pakken. Duizenden denken daar toch anders over... Bij Apple betaal je voor premium, dan wil je ook een premium product mét goede hardware (specificaties zijn matig voor de prijs), met een goede bouwkwaliteit (dat is dus niet zo, dat blijkt wel) én geen overige problemen (verre van).

Het is daarnaast écht niet zo dat Apple onder een vergrootglas ligt i.v.m. de andere merken. Er is genoeg negatief nieuws over Lenovo geweest of neem Samsung met de Note 7 (exploderende accu's), of Acer vroeger wat dat betreft. Natuurlijk komt er kritiek op notebooks als er voor meer dan €1000 spul stuk gaat zonder reden, dat geldt voor ieder merk.

Dat stapje beter merk ik dus kortom helemaal niets van met een Acer i.v.m. Apple als ik de talloze problemen opzoek van Apple en die vergelijk met Acer (en ja, Acer liet vroeger te wensen over, maar tegenwoordig kan ik dat niet erkennen).

Ik heb ervaring met Apple apparaten overigens, desalniettemin hoeft dat niet als je naar het percentage met problemen kijkt, en momenteel lijkt dat stukken hoger bij Apple dan Acer.

En je moet natuurlijk geen Windows laptopje van €400 gaan vergelijken met een Apple notebook van drie tot vier maal dat bedrag, als het niet meer is. Dan krijg je inderdaad een trage laptop + plastic behuizing.

Ik heb zelf overigens nog een Macbook uit 2006 liggen (nog met de plastic behuizing), die heeft 0 problemen en werkt perfect.
na security patch op hyperthreading -40% performance
En in hoeverre is dit de schuld van Apple? Ze hebben een gedeeltelijke fix die het voor vrijwel iedereen oplost zonder performance verlies. Wil je een 100% fix dan moet je hyperthreading uitzetten. Omdat Intel’s implementatie hiervan onveilig is.
"Laten we gewoon Tweakers.net gebruikers zijn en de kudo's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn."

Dat gebeurt hier al jaren niet. Zeker bij Apple onderwerpen slaat de boel "rood uit". Een tevreden Apple gebruiker dat kan gewoon niet bestaan.

Groet: een tevreden Apple gebruiker (en Windows- en FreeBSD gebruiker).
Helaas heb je gelijk. Stel je voor dat je tevreden bent met je Apple spullen.
Hier ook een tevreden "alles" gebruiker. We leven in een wereld waarin we niet gewenst zijn. ;(
Ik probeer dit ook al langer aan te kaarten. Negatief over Apple schrijven levert je gelijk 20x plus 3 op maar als je zegt ik vind apple goed heb je al 20x -1 te pakken
TD;DR: Als je het niet gebruikt en alleen afgaat op wat andere zeggen, zeg dan gewoon niets. Ga eens eigen ervaring opdoen.
Meh, nee dank je. Het OS vind ik wel goed, ik heb een tijdje een hackintosh gehad. Maar je gaat toch geen €2000 - €2500 uitgeven aan een laptop, terwijl je voor het Windows bakje met dezelfde hardware €1300 betaald. ( Ja, ik weet dat je dan een Full HD scherm hebt, in plaats van 4 á 5K scherm. :) )
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, maar Apple doet alles naar mijn idee gewoon net een stapje beter.
Als je dat na alle hardwareproblemen sinds 2015 nog durft te zeggen, is er helaas maar 1 fanboy hier en dat ben jij. :D
OK, dat heb ik wellicht niet goed verwoord. Apple doet niet alles beter. Die toetsenboard problemen zijn kansloos. Ik wil heel graag een nieuwe macbook aanschaffen, maar de toetsenbord problemen hebben mij hier van weerhouden.

Ik doe het zelf vooral om het design (ik vind de macbooks gewoon erg mooi) maar nog meer om het OS en het touchpad. Ik kon van mijn werk een HP laptop uitzoeken, maar heb besloten om dat niet te doen omdat ik weet dat ik mij mateloos ga irriteren aan het touchpad. Laat ik het touchpad nou net zelf veelvuldig gebruiken. Windows 10 vind ik daarentegen net zo goed als macOS, maar het multitask gedeelte van Windows vind ik minder prettig.

En de prijs... ja, ieder zo zijn mening of dat het waard is of niet. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Een Razer laptop is ook niet goedkoop... ik bedoel maar.
En de prijs... ja, ieder zo zijn mening of dat het waard is of niet. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Een Razer laptop is ook niet goedkoop... ik bedoel maar.
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik moet werken met een laptop en hij hoeft niet in een vitrinekast gelukkig. Dus kom je bij de robuuste Latitude's of Thinkpad's uit.
Uiteraard, maar met robuust kom je vaak ook uit op een wat dikkere, zwaardere loggere laptop. Uiteraard is dat iemand eigen keuze, maar dat is ook een overwegingspunt. Hij hoeft ook niet mooi te zijn, maar moet wel makkelijk mee te nemen zijn. Niet iedereen heeft een auto van de zaak en een rolkoffer om een 2 tot 3 kilo zware, maar super snelle en goed gekoelde laptop mee te nemen.
Ik heb nu een Latitude E7470 ( 14 inch" ) voor werk, deze weegt: 1.737 kg

De Macbook Pro 13 inch weegt 1.37 kg.
De MacBook Pro 15 inch weegt 1.83 kg.

Zoals je ziet hoef je het voor het gewicht ook zeker niet meer te doen. ;)
Als ik zo kijk zijn de prijzen ook redelijk gelijk aan de macbook.. begon op 1500 met 8GB ram en 128GB ssd.. Dan was mijn macbook, in 2016 gekocht, met nagenoeg gelijke specs een stuk goedkoper.
Maar inderdaad, voor gewicht had het niet uitgemaakt.
Waar heb je dat gezien? :P

Hier een XPS ( nog beter dan een Latitude ) voor €1779: https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-15-9570-laptop ( Oke hij is in de aanbieding, maar anders is het €1999 )

Dat is inclusief 6 core i7, 512GB NVMe SSD, 16GB RAM, 4K touchscreen scherm en Nvidia 1050 Ti 4GB en ook Thunderbolt.

Even naar de Apple site:

2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7‑processor van de 9e generatie
Turbo Boost tot 4,5 GHz
Radeon Pro 555X met 4 GB GDDR5-geheugen
16 GB 2400‑MHz DDR4-geheugen
256 GB SSD‑opslag1
Retina-display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Vier Thunderbolt 3-poorten
€ 2.799,00

Dan heb je dus geen touchscreen ( toegegeven, dat boeit mij ook niks :) ) en een 256GB schijf, voor €900 meer. :P Kan je nog een iPad Pro kopen ook. :D Dus ik weet niet hoe je op dezelfde prijzen bent uitgekomen?
Touchscreen boeit mij inderdaad ook niets.
Prijs haal ik hier vandaan:
pricewatch: Dell Latitude E7470-W5P9C
Dat is in vergelijking met jouw laptop. Als we appels met appels vergelijken. Die komt uit 2016 en mijn macbook komt uit 2016.

Maar je kan inderdaad voor mindergeld een dikkere XPS halen, maar dan heb je Windows (macOS op een laptop vind ik 1000x fijner, pers. voorkeur), een (naar mijn idee) inferieur touchpad en speakers die niet zo best zijn. Accuduur zit zover ik weet wel goed bij XPS.
rebruikers review: productreview: Dell XPS 15 9560-3PHNV review door thimoj Blijkt dattie ook throttled, net als de macbooks.

Dus ja, je bent wel duurder uit met een macbook, maar tis ook maar net waar je voorkeuren liggen. Dat blijf je altijd houden. Ik vind persoonlijk macOS superior op laptops t.o.v. win10. i.c.m. het touchpad en design is voor mij de keuze snel gemaakt. Maar voor veel andere boeit dat niet, dat snap ik.
Nou wil ik me niet per se mengen in de Apple vs non-Apple discussie, maar je rekent je wel wat snel rijk met deze vergelijking.

- allereerst is de i7 in de XPS van de 8e generatie, die in de macbook van de 9e

Maar nog veel belangrijker, de prijs op de Apple website is inclusief BTW, die op de dell link die je aangeeft is EX BTW. scheelt toch bijna €400,-.

Ja er zijn verschillen, en ja ook met BTW is de prijs niet gelijk, maar dan vergelijk je wel eerlijker :)
zooooo daar moest ik inderdaad even heel goed kijken, want hoezo is de consumentenversie zoveel goedkoper inclusief de BTW?? Maar daarin is het scherm veranderd naar Full-HD en geen touch. Verklaart in ieder geval de lagere prijs :).

Verder ben ik het wel met je eens hoor wat betreft het prijsverschil :)
Je hebt zeker punten, maar vertelt niet het hele verhaal. Apple heeft er namelijk ook echt een handje van om de problemen eerst te negeren (ze zullen zelf vast onderzoeken zeggen), om pas nadat er al een deel van de mensen het betaald hebben opgelost, komen ze zelf met een reparatieprogramma. Doen ze dit als enige fabrikant? Vast niet. Maar het gebeurt wel. Beste voorbeeld is dat de bendgate van de iphone 6 pas werd toegegeven een aantal maanden nadat de iphone 7 uit was, zodat er een hoop mensen wiens iphone 6 scherm niks meer deed al een 7 hadden gekocht.

Daar komt bij, in Nederland (en Europa) hebben we een uitgebreid garantiebeleid, die langer dan 2 jaar loopt. In Amerika niet. Daar lappen mensen 3000 dollar voor een macbook, vervolgens ging na 13 maanden het toetsenbord naar de klote, en dan is het jammer joh had je maar extra garantie moeten kopen. Pas een jaar later weer komt apple met een reparatieprogramma. Zijn ze hier alleen in? Wederom, vast niet, maar knap lullig is het wel.

Hier in Nederland is dat anders. Ik had een jaar of 10 geleden een dure Samsung tv die na 3 jaar schermproblemen kreeg. Samsung wees op 2 jaar garantie, ik zei, ding is nooit verhuisd of verplaatst, normaal mee omgegaan, wil wel naar de rechter stappen hoor want een tv hoort het langer te doen dan 3 jaar. Nou toen gingen ze het ook volgens eigen zeggen 'buiten garantie' kosteloos oplossen. Dikke onzin natuurlijk, garantie in NL stopt niet bij 2 jaar.
Apple heeft er namelijk ook echt een handje van om de problemen eerst te negeren (ze zullen zelf vast onderzoeken zeggen), om pas nadat er al een deel van de mensen het betaald hebben opgelost, komen ze zelf met een reparatieprogramma.
Zeker mee eens! Maar, doet elke fabrikant dit niet? Elke fabrikant wil er eerst zeker van zijn dat het echt een probleem is of dat het enkelingen zijn. Ze willen allemaal zo min mogelijk geld uitgeven hieraan.
Nee bijna geen 1 fabrikant doet dit zo extreem, de enige die ik mij kan indenken is inderdaad keer op keer weer Apple.
De ribbon kabel naar het scherm is te kort dat was al lang bekend het jammere aan appel is dat ze het eerst een tijd negeren. Dan komt Ifixit erachter dat ze met het nieuwe model de ribbon kabel hebben verlengt en pas een aantal maanden later bieden ze zo'n speciaal programma aan. Wat eigenlijk dan een aantal jaar te laat komt waardoor de meeste macbook gebruikers al door zijn gestapt omdat sommige reparaties achterlijk duur zijn. Daarnaast in de macbook 13 variant een nachtmerrie kwa problemen geweest en heeft al 4 speciale reparatie programma's gehad. Terwijl dit online bij de helpdesk door apple in eerste instantie tot het programma toe word genegeerd. Vind dit gewoon een rare manier van doen. Daarnaast zijn sommige ontwerp keuzes zoals het frame lijmen ipv uit een stuk creeeren, de datalijn van het beeldscherm naast een voedingslijn leggen etc. best wel apart en zouden moeten behoren tot kinderziektes en niet tot een premium artikel. Dat is ook het grootste probleem je bied een premium artikel aan dan verwacht ik premium service en bijbehorende reparaties.
Onderzoek en de tijd die daarvoor nodig is, is een ding, maar roepen dat je iets verkeerd vasthoudt en daarna een persconferentie houden waarbij je feitelijk verkeerd bewijs geeft is wel van een andere orde.

Apple heeft een imago gecreëerd waardoor mensen iets anders, beters, misschien wel het onmogelijke verwachten,maar daar profiteert apple ook van.

Je kan niet roepen "it just works" en als iets dan niet "just works", verwachten dat je dan geen extra aandacht krijgt.
Garantie stopt wanneer de fabrikant of leverancier dat aangeeft. Wat jij aanhaalt is in de praktijk wel correct; een TV moet langer dan 3 jaar meegaan, en daar zit de crux. Als een product sneller kapot gaat dan je verwacht, dan had hij niet de eigenschappen die je wel had afgesproken. Het product voldoet niet aan de overeenkomst.

Garantie is een "extraatje". Valt iets binnen de garantieperiode, dan hoef je de discussie niet meer aan te gaan "of het product voldoet aan de overeenkomst".
Nou toen gingen ze het ook volgens eigen zeggen 'buiten garantie' kosteloos oplossen. Dikke onzin natuurlijk, garantie in NL stopt niet bij 2 jaar.
Garantie stopt wel na 2 jaar.
Echter je hebt recht op een degelijk product. Alleen er is geen wetgeving die zegt, je betaald 2000 euro dus heb je 6 jaar garantie.
Je hebt allicht een punt, maar ik ken maar 1 bedrijf wat systematisch design / productiefouten ontkent, en klanten laat betalen voor reparatie of omruil daarvan, en vervolgens krijgen ze een toestel of onderdeel met precies hetzelfde designfout er voor terug. Pas na ontzettend veel klachten, publiciteit of een dreigende classaction komt er dan een kwaliteitsprogramma. De vraag is maar of er nu wel een langere kabel gebruikt gaat worden, of dat Apple de overgebleven bestaande onderdelen gaat gebruiken.

Maar verder als jij je prettig voelt met Apple producten dan betaal je daar toch gewoon voor?
Je word nergens zoveel genaaid waar je bij staat als bij Apple.
Joh, als jij dat vind. Ik ben al jaren gebruiker van Apple en nog nooit genaaid. Alles wordt keurig opgelost.
En ja, ik heb ook andere merken gebruikt voor laptops, telefoons. Daar heb ik veel slechtere ervaringen mee.
Een van de redenen daarvoor zou kunnen zijn dat jij apparaten gebruikt binnen de 2 jaar garantie.
Als student kan ik niet iedere 2 jaar doorschakelen naar een ander model, en ondanks keurig gebruik van mijn iPhone 7 deed van de ene op de andere dag de microfoon het niet meer.
Oorzaak: fabrikanten gebruiken normaal gesproken underfill onder een chip waardoor deze niet zomaar losraakt. Dat heeft Apple bij de AudioIC van de iPhone 7 niet gedaan, heel toevallig een chip die precies op dezelfde tricky plaats op het moederbord zit als de baseband bij de iPhone 6.

Ja, helaas je garantie is al verlopen, maar voor 350 euro kunnen wij het toestel wel voor je omruilen hoor. Je krijgt dan wel een toestel met precies dezelfde designfout, maar gelukkig krijg je er wel 90 dagen garantie bij.
Dan moet je ook aankloppen bij de verkoper, niet bij Apple. Apple biedt één jaar een zeer goede fabrieksgarantie, je mag dan direct naar hen toe. Prima geregeld. Daarna zul je bij de verkoper moeten klagen, en die moet je dan helpen. Dat is niet Apple’s taak.
De twee jaar fabrieksgarantie was verlopen, (ik had het toestel bij Apple gekocht). Wat betreft de "redelijke levensduur" wordt dan dus de "coulance omruilprijs" van €350,- gevraagd in plaats van €529 voor een nieuwe iPhone 7 bij Apple.

Maar dat is in deze niet relevant, bij issues binnen de garantie wordt het toestel standaard omgeruild, maar de designfout is net als met het basebandissue van de iPhone 6 niet erkend. Mensen kopen dus een toestel waarvan gewoon bekend is dat deze met verloop van tijd problemen met de microfoon en andere audiofuncties kan gaan krijgen, en als je die problemen toevallig buiten de garantie krijgt dan heb je pech.

Mijn broer heeft bij de launch van de Samsung Galaxy S7 Edge dat toestel gekocht bij MediaMarkt. Dat toestel kreeg op een gegeven moment een roze lijn in het scherm. Dat werd veroorzaakt door een productiefout, en dat toestel werd binnen de garantie (5 maanden na aankoop) omgeruild voor een model waarbij dat aangepast was, zodat het probleem niet terug zou komen. Bij dat toestel kreeg hij opnieuw 2 jaar garantie op dat toestel (bij MediaMarkt). 5 dagen nadat die garantie verlopen was ging het toestel af en toe uit zichzelf opnieuw opstarten. Contact opgenomen met Samsung zelf (waar de garantie dus allang verlopen zou zijn) en het toestel werd binnen een week omgeruild voor weer een nieuwe, en hij kreeg weer 2 jaar fabrieksgarantie op dat toestel.
Samsung had dat nooit hoeven doen, mijn broer heeft niet hoeven gaan klagen voordat er een fatsoenlijke oplossing was, nee het werd gewoon direct geregeld.

Zeker bij Apple waar de producten al ontzettend prijzig zijn verwacht ik meer waar voor mijn geld, en vind ik het een belachelijk idee dat er geprobeerd wordt zoveel mogelijk geld uit de klant te trekken bij serviceverlening.
Ik ben toevallig net student af en doe met mijn macbook langer dan de 2 jaar. Mijn iPhone X heb ik vanaf het begin en ben ook van plan deze zeker nog een jaar te gebruiken, wellicht langer.

Mijn iPhone heeft wel een mankement, maar dat is door mijn eigen toedoen gekomen. Ja, dat valt ook niet onder garantie en daar hebben ze gewoon een punt. Kost ook veel geld om te vervangen.
Bij jou snap ik dat het zuur is, maar ik heb zelf ook een iPhone 7 gehad. Na een jaar heeft mijn pa die gebruikt en nu heb ik hem als reserve telefoon. Dat ding heeft heeft wat mee gemaakt, maar het probleem dat jij hebt heb ik nog niet eerder gehoord van mensen die een iPhone 7 hebben.
Ja, helaas je garantie is al verlopen, maar voor 350 euro kunnen wij het toestel wel voor je omruilen hoor. Je krijgt dan wel een toestel met precies dezelfde designfout, maar gelukkig krijg je er wel 90 dagen garantie bij.
Haha, ja dat is wel zuur dat je dezelfde fout gewoon weer terugkrijgt natuurlijk. Maar het kan ook een fabricage fout zijn geweest. Zoals ik al zei, ik heb deze fout nog niet eerder in mijn omgeving gehoort en ken heel veel mensen die tot de dag van vandaag nog een iPhone 7 hebben. Dus grote kans dat je hierna er ook geen last meer van hebt.
Zoek voor de grap maar eens op loopdisease
Ja, Apple heeft zo zijn rare trekjes met betrekking op support. Elke ervaring is situatie gerelateerd en persoonlijk. Maar elk andere fabrikant doet net zo moeilijk, want onder de streep willen ze winst maken en zo min mogelijk uitgeven aan reparaties en fouten in hun producten. Logisch.
Dat komt imo doordat iedereen een fabrikant beschouwt als 1 entiteit terwijl het bestaat uit heel veel mensen met eigen interpretaties van de door het management opgelegde regels.
In het verkeer heb je ook een heleboel regels, toch interpeteert ieder het net even anders, schat iedereen de situatie net anders in en is niet alles wat er kan gebeuren afgedekt door regels waar men zich aan moet houden.
Ja goed gezegd,

Apple is goed in damage control ;) heer en meester. Ja verrote product / slechte design. Maar we zijn netjes om het ''gratis'' te repareren'' Zo lief zijn wel. Goed dat je dat meteen in heel je verhaal duidelijk maakt.

Waarbij je bij andere gewoon ook garantie hebt ;) spreek uit ervaring geen Apple gebruiker.
Anoniem: 583079 @theduke198922 mei 2019 10:12
In de praktijk blijken de Macbooks nog steeds bij de meest betrouwbare laptops te horen en de meeste mensen zullen bevestigen dat de service die je krijgt als je toch een probleem hebt, uitstekend is. In mijn omgeving is een Macbook (Pro, Air,..) zo een beetje de standaard, en ik heb geen weet van mensen die ontevreden zijn over hun toestellen.
Het probleem wat ik heb met Apple MacBooks is dat duidelijke design fouten niet worden opgelost in toekomstige generaties...dat gaat van 40V voedingspinnen die direct naast data pinnen worden gelegd (wat bij eerdere generaties niet het geval was, bij de laatste generaties wel), toetsenborden die zelf na meerdere generaties nog steeds problematisch zijn, etc.

Een reparatie buiten garantie zorgt vaak voor een halucinante kost (enerzijds omdat de mensen aan de genius bar verkopers zijn en geen technici, anderzijds omdat er geen serieuze diagnose gebeurt en on board repair bijna niet bestaat, en ipv 1 of 2 chips te vervangen het hele moetderbord vervangen wordt)...en reparatieservices van 3rd party bedrijven wordt het lastig gemaakt met dingen zoals de T2 chips (akkoord, sommige dingen horen daarin thuis zoals de fingerprint sensor, andere dingen echter totaal niet).

En soms wordt er ook echt geprutst bij de reparaties (zie bv. Snazzy Labs met zijn Mac Pro stand).
Hoewel andere merken zeker ook gebreken hebben, is dat toch anders. Je koopt bij Apple namelijk een premium product. Als je kijkt naar laptops van €2000,- en andere premium producten, zul je zien dat ook daar wel eens iets in zit. Maar apple heeft in de afgelopen 10 jaar haast geen enkele laptop zonder defecten op de markt gebracht.
Het feit dat jij aangeeft dat je geen Apple gebruiker bent maar wel een statement maakt over de service, geeft aan dat jij dit weet naar horen zeggen, maar niet uit persoonlijke ervaring.
Ik zeg niet dat je volledig ongelijk hebt, maar jouw hele reactie is een verzameling aannames. Dus om een ander daar op aan te spreken zou ik niet doen.
Ja...
Het enige dat ze wel goed doen is dat ze je de reparatie terugbetalen als je die hebt gedaan voordat ze zo'n reparatieprogramma opstarten. Mits je het natuurlijk bij Apple of een authorized repair center hebt laten doen.
Denk dat de gates makkelijker uit te lichten zijn bij een premium provider dan bij menig andere provider.
En dan vervolgens alleen maar nieuwe reparaties uitvoeren op de nieuwe modellen. Op de oudere modellen hebben ze zogenaamd ook een reparatieprogramma, maar daar wordt je onderdeel gewoon weer met hetzelfde type onderdeel (incl. de ontwerpfout) weer vervangen :') ik zou moeten lachen als het niet zo treurig was en ik zelf geen Macbook had :r
Misschien is er een verschil tussen de afhandeling in Nederland en in de VS, maar er zijn met verschillende apparaten van Apple (iPhone 6, 7 & heel veel MacBook modellen) designfouten die zorgen voor defecten.
Aanbieden bij de Applestore zorgt er dan voor dat je een godsvermogen betaald voor een reparatie of een omruil, waarbij je een apparaat met precies dezelfde designfout terugkrijgt.

Meestal komt het er op neer dat het volgens de Apple Genius "Een heel vreemd probleem betreft wat hij/zij eigenlijk nog nooit eerder heeft gezien". Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat dat zelfs tegen mij gezegd wordt als er gewoon een kwaliteitsprogramma van Apple voor het defect is. Pas als je het kwaliteitsprogramma noemt krijg je dan een reactie: "O dat heb ik dan over het hoofd gezien".

Zo kan je simpelweg niet met je klanten omgaan.
Ja en nee,

Het is waar dat Apple onder een vergrootglas licht maar ze hebben inderdaad best wel inmiddels een geschiedenis van zaken die je niet op laptops van die prijsklasse kan verachten. Meestal lijkt het te komen door het design zo "vernieuwend" te maken dat de tijd er nog niet helemaal klaar voor is. Of nou een toetsenbord hapert, een scherm uitvalt, een CPU throttled of haarscheuren/kieren in de behuizing komen.

Dt geldt, in mijn ervaring, voor zowel hard- als software. Mijn huidige MBP heeft de grootste moeite om fatsoenlijk met 2 externe schermen te werken (een scherm valt regelmatig uit na X uren gebruik). Heeft wellicht weer te maken met de rare situatie dat alles over 2 thunderbolts moet in plaats van een dedicated HDMI en een thunderbolt zoals op het vorige model (degene mét HDMI, naar mijn mening de meest geslaagde Macbook ooit).

Er zijn wel meer glitches die je tegenkomt. Het balletje van Apples zijn zeer stabiel gaat allang niet meer op, in ieder geval niet stabieler dan de concurrentie.

Aan de ene kant liggen ze onder een vergrootglas van alles en iedereen, aan de andere kant is er een leger aan "fans" (ik vind het nog steeds vreemd om fan te zijn van een merk) die alles goedpraten. IMO is het gewoon een "redelijke" laptop tegen een "premium" prijs.
vroeger: nee, tegenwoordig: zeker weten.

in de tijden van jobs waren zulke acties zeldzaam, er werd meer uitgegeven aan engineering en duurzaamheid.
met de komst van cook is de oude werkwijze van jobs onderuit gehaald en is de bottom line nog het belangrijkste. daarom zie je al jaren geen innovatie meer en de technische "vooruitgang" die gemaakt word zoals apple dat noemt zijn gericht om kosten te besparen en reparaties onmogelijk te maken.
dit zie je overal terug.
Wat Apple doet is best wel stom. Deze macbooks hebben inderdaad veel klachten zoals grafische kaart problemen, scherm problemen, toetsenbord problemen etc.

Hoe apple dit oplost is simpel: Vervang het onderdeel met exact hetzelfde type onderdeel, en zet er dan een 4 jaar lang programma op.

Na de 4 jaar kunnen die macbooks toch kapot gaan omdat ze hetzelfde stomme onderdeel hebben gekregen ipv een verbeterde versie. En dan mogen consumenten een nieuw macbook / imac aanschaffen.

Het is echt te belachelijk voor woorden dat Apple hiermee kan lopen, en iedereen is ze dankbaar omdat ze een programma hebben uitgebracht.
De reden dat ze dit zo lang laten liggen is dat de mensen die er last van hebben door de jaren heen het probleem al hebben laten fixen. Is het niet bij Apple is het wel via een andere partij. Dit soort slordigheden zo lang laten liggen en dan pas erkennen is denk ik puur een geld kwestie, meer niet. En nee ik zeg hiermee niet dat Apple geen geld heeft o.i.d., maar elke *insert valuta* telt in het zakenleven, ook voor hun.
Heb nooit een fijnere laptop gehad als een Macbook Pro maar moet zeggen dat Apple de laatste jaren wel wat slordig is met kwaliteit. Hopelijk verbeteren ze zich snel.
Anoniem: 1211690 22 mei 2019 09:11
gaan ze die nieuwe dan ook verbeteren?
In het artikel staat letterlijk:
"Apple gebruikt in de MacBook Pro 13 uit 2016 een relatief korte kabel; in nieuwe modellen die dit probleem niet hebben, zit een langere kabel."
Dat zegt nog steeds niet dat ze die nieuwere kabels ook voor de reparatie gaan gebruiken. Misschien maken ze wel eerst de oude voorraad op?
Ja ze gaan de verkeerde kabels gebruiken nadat ze de oplossing hebben
Bij elk product/onderdeel is er een bepaalde kans van falen. Niet elke kabel van elke Macbook zal stuk gaan. De kans is groter bij de korte kabels maar niet gegarandeerd. Sommige klanten zullen misschien zelfs met de 'verkeerde' kabel in de Macbook blijven zitten en er nooit een probleem mee krijgen. Dit zijn gewoon kosten/baten afwegingen die Apple maakt. Helemaal omdat de kabels zo geintegreerd zijn met de schermen dat je niet even een kabeltje verwisselt. Kan ik me voorstellen dat Apple eerst de oude voorraad opmaakt en dan maar gokt dat het aantal klanten wat daarna een 2e reparatie nodig heeft mee zal vallen. Weggooien van schermen met kapotte kabels is sowieso geldverspilling.
Dat is de bekende "een klein aantal van onze klanten". Dat kan variëren van 1% tot 100%. In dit geval is de kans op defect logischerwijs vrijwel 100% omdat alle exemplaren dezelfde constructiefout hebben, alleen wanneer het defect optreedt hangt af van hoe vaak je de laptop open en dicht doet en misschien zelfs nog van hoe ver je hem opendoet.

Dat betekent inderdaad dat niet 100% van de klanten het mankement nog zal ervaren gedurende de normale gebruiksduur (ook omdat er diverse andere ontwerpproblemen met dit model zijn waardoor hij afgeschreven in plaats van gerepareerd wordt).

Dat weggooien van schermen met kapotte kabels, geldverspilling is, ben ik met je eens. Alleen is het juist om bovenstaande redenen onverstandig om eventuele oude voorraad ongemodificeerd op te gebruiken. Ten eerste ga ik ervan uit dat die oude voorraad al opgebruikt was voor eerdere reparaties buiten deze regeling en ten tweede zijn de mensen die dit probleem ervaren, juist de mensen die hun scherm vaak genoeg open en dicht doen om dezelfde fout opnieuw te krijgen.

Nou is dat laatste geen probleem voor Apple, want die doen niet aan garantie op garantie. Dan is het gewoon pech gehad.

P.S. Ik heb het specifiek over ongemodificeerd; als de bonentellers zien dat het voordeliger is om een partij schermen terug te sturen naar de fabriek om er andere kabels aan te zetten, dan zullen ze dat heus wel doen. Apple is niet goed, maar ook niet gek.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 07:07]

Zo onlogisch is aequitas zijn redenering niet aangezien ze ook bij de keyboards gewoon vervangen met dezelfde constructiefout erin...
Toen hadden ze nog helaas geen nieuwe toetsenbord. Wat gewoon een schande is natuurlijk. Maar hier hebben ze al nieuwe kabels en ik mag toch hopen dat Apple niet een paar oude kabels gaat gebruiken.
Ja, lijkt me dat ze al die oude hebben opgemaakt of weggegooid toen er een langere variant was.
Sterker nog, ik denk dat die al op waren. Zo'n grote voorraad zullen ze niet gehad hebben. De voorraad die ze eventueel hadden zal al opgemaakt zijn voor reparaties buiten garantie (!)
Die oude voorraad bestaat helemaal niet.. omdat er al nieuwe modellen zijn met langere kabels. Die kabels zullen ze op voorraad hebben en die zullen ze gebruiken lijkt me. Zoals @koner hier ook al aangeeft is het hoogst onwaarschijnlijk dat ze 'ter reparatie' de oude korte kabels vervangen voor oude korte kabels.
Tijdje terug kwam ik een youtube video tegen van een reparateur waarbij een USB lader chip in de meeste gevallen het probleem was. Die viel om onverklaarbare redenen uit. Bij de nieuwste MacBook's is die ook het probleem, maar is die vervangen door een type die buiten Apple om niet te verkrijgen is. M.a.w. de enige oplossing is vervanging van het moederbord.
Je hebt het vast over Louis Rossman
Zelfs Boeing maakt wel es design en/of software fouten met hun vliegtuigen. En die dingen zijn echt niet goedkoop.
echter het verschil tussen boeing en apple is dat boeing zijn best doet om dat te repareren en in de toekomst te voorkomen. weet niet of dit komt met een prijs of niet. apple daarentegen zegt gewoon "jammer dan. koop maar een nieuwe" in het slechtste geval of "repareert" het huidige model met dezelfde fout
echter het verschil tussen boeing en apple is dat boeing zijn best doet om dat te repareren en in de toekomst te voorkomen.
Tuurlijk:
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-Max-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel.

Boeing gaf zondag toe dat het al enkele maanden nadat de levering van de 737 Max in mei 2017 was begonnen, ontdekte dat een waarschuwingssysteem in de cockpits niet goed werkte. Uit eigen onderzoek concludeerde Boeing echter dat het geen veiligheidsprobleem met zich mee bracht.
Bron

We weten beiden niet hoe de vork aan de steel zit, maar feit blijft dat alle fabrikanten fouten maken, dat het tijd kost om die fouten in kaart te brengen, en dat ze dan met de billen bloot moeten, en dat het personeel niet altijd meewerkt aan de reparatie.

nieuws: 'Boeing weigerde pilotenverzoek voor snelle fix na eerste 737 Max-crash'

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 23 juli 2024 07:07]

tja, goed punt. voortaan zal ik mijn best doen om mijn feiten eerst te checken.
Prima toch, tot 4 jaar na aankoop gratis reparatie. @HEY_DUDE meldt "Mijn complete scherm was buiten garantie kostenloos vervangen door Apple met de mededeling dit hoort niet.".

Mijn iPhone 6s had problemen met de batterij sinds het begin dat ik hem kocht (release day). Binnen een half (?) jaar was het duidelijk dat het om een productiefout ging, en wijdverspreid was onder gebruikers die hem kochten de eerste maanden. Gratis vervangen, geen problemen sindsdien gehad.

Heb met mijn Macbook Air late 2013 nog geen problemen gehad, behalve dat de batterij nu maar 60% charge houdt. Nog steeds ~4 uur batterijduur, maar wil weer terug naar de 12-13, dus ga hem laten vervangen.

Ik snap niet hoe je een bericht met dat er een gratis reparatieprogramma komt voor een bekend probleem beantwoord met "lekker dit soort service"... Ik heb altijd A++ service ervaren met Apple. Maargoed, dat is natuurlijk mijn verhaal (en die van mijn vrienden en familie), maargoed.

Ik neem aan dat jij geen Apple producten hebt? In dat geval is het natuurlijk niet gek dat je zo denkt: de wereld houdt er grotendeels van om Apple te bashen, Nederland en Tweakers al helemaal. Dus je leest ~99% verhalen van problemen terwijl dat slechts voor ~1% van de userbase is.

Was vroeger een Apple-hater om dezelfde redenen: las alleen maar "overpriced" en "slechte service" en "planned obsolescence" maar ben blij dat een vriend mij in het verleden heeft overgehaald een iPhone 4s te nemen. Sindsdien een Macbook Air 13" late-2013, een iPhone 6s en een Macbook Pro 15" sinds een paar maanden. Sinds deze producten eigenlijk nooit meer problemen gehad met mijn devices. Natuurlijk hier en daar wat dingetjes, maar niets zo heftig als met mijn niet-Apple laptops en telefoons. Kan er eindelijk echt op vertrouwen. En dat als tech-nerd.

Het is niet voor iedereen, maar voor een developer als ik ben ik enorm blij. Ook voor mensen die niet een nieuwe device willen kopen elke 2-3-4 jaar zou ik Apple aanraden. In dat opzicht zijn ze in mijn mening juist goedkoper dan Android telefoons / Windows laptops: je doet er jaren mee.
Je mag prima Apple uit de weg gaan om je eigen redenen, maar dat je een laptop van Apple dat niet ziet nadoen is raar, daar staan ze in mijn beleving juist bekend om. Die vriend waar ik het over had die mij had overgehaald een iPhone te nemen zit nu nog steeds op de retina MBP, uit 2012. Dat is nog niet 9 jaar, maar krijgt nog steeds updates (b), werkt nog steeds, heeft alleen de batterij vervangen (a)(dat zijn simpelweg de chemische eigenschappen van batterijen) en is nog steeds zo snel als toen hij hem kocht (c). Hoe kom je erop dat je na een half jaar met trage hardware zit? Dat snap ik echt niet. Zelfs mijn AIR uit late 2013 is zo snel als toen ik hem kocht. Nee, juist met andere laptops merk ik echt dat de hardware achteruit gaat op de 1 of andere manier.

En het idee dat apple hardware maakt voor minder intelligente mensen, dat is echt een heel bekende gedachte die nergens op slaat. Omdat een product simpel is om mee te werken betekent niet dat het alleen voor domme mensen is. Het is simpel, maar heeft enorm veel diepgang. Daarnaast is er bijvoorbeeld geen betere trackpad te vinden in een laptop op de markt.

Hoe vaak ik niet de laptop van mijn vader, moeder, zus, neef, vriend heb moeten fixen omdat er iets mis mee was... Charging ports, windows die uit elkaar valt, toetsenborden die stuk gaan, gewoon algehele traagheid, het gaat maar door. Stuk bij stuk, langzaamaan, na de 2e of 3e laptop krijg ik mensen over (als je nu al een macbook had gehad, had je niet nog 2 andere laptops van 600 euro hoeven te kopen. Nu ben je in totaal duurder uit). En dat ze geen apple laptop willen is meestal om 1 (domme) reden: het is te duur. Ze zijn duurder bij aanschaf, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit (tenzij je hem op dag 2 op de treinbaan flikkert natuurlijk). Andere reden die ik ook heb gehoord "maar kan mijn muis er dan nog op?". 1) ja, dat kan en 2) hoeft niet, trackpad is geweldig, zal je wel zien (wie wilt in GODSnaam met een muis op zn laptop bezig zijn? Waarom heb je dan een laptop? :+ ja, als je hem dockt op je bureau, snap ik (ik heb dan een magic trackpad om m'n gestures te kunnen blijven gebruiken, maargoed)).
Ze zijn er allemaal erg blij mee en ik ook: hoef ik geen tech-support meer te zijn voor familie en vrienden.

Ik kan me dus niet vinden in jouw comment. Prima, iedereen heeft z'n eigen smaak. Ik was op gegeven moment gewoon klaar met arbitraire nummers vergelijken om toch maar die 0.1GHz meer te krijgen of iets meer van dit of dat, omdat het in the end toch geen ene hol scheelt. Het gaat om bouwkwaliteit, hoe goed het OS is (memory management in MacOS is bliss), hoe hij z'n snelheid behoudt en dus hoe lang ik ermee door kan. Geen enkel ander merk wat ik heb gehad heeft me zo'n goed gevoel gegeven op het gebied van gebruik en vertrouwen als Apple. En voor mijn werk is dat wel belangrijk.

Edit: deze reactie is erg vluchtig geschreven in de trein, sorry als het een beetje een bij elkaar geraapt zooitje is

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 23 juli 2024 07:07]

ik ben Apple gebruiker en kijk graag hoe Louis dingen repareert. Alleen hoef ik zn Apple bias (waar blijkbaar 99 procent van de Apple haters zich dagelijks op aftrekt) niet te zien. Gaat nergens over.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.