Apple verlaagt prijs MacBook Air met 100 euro en stopt met 12"-MacBook

Apple heeft de prijs van de MacBook Air met honderd euro verlaagd en voegt er True Tone, voor automatische aanpassing van de kleurtemperatuur op het scherm, aan toe. Verder stopt het bedrijf met de MacBook en krijgt de 13"-MacBook Pro een nieuwe cpu.

De MacBook Air krijgt naast de toevoeging van True Tone ook een prijsdaling van honderd dollar. In Europa vertaalt zich dat naar honderd euro; waar het 2018-model een vanafprijs van 1349 euro had, heeft dit model een vanafprijs van 1249 euro.

Het pensioen van de MacBook blijkt uit het verdwijnen van de productpagina van de Apple-website. Het bedrijf maakt dit zelf niet officieel bekend en geeft evenmin een reden op voor het stopzetten van de productserie, die in 2016 werd geïntroduceerd.

Apple vermeldt niet welke processor in de MacBook Pro 13" komt, maar op de productpagina staat dat de duurste variant nu een maximale boostfrequentie van 4,1GHz heeft met een Intel Iris Plus 655-gpu aan boord. Het zou gaan om een van de nieuwe modellen van de achtste generatie.

Verder heeft de 13"-Pro nu een Touch Bar, Touch ID en de T2-veiligheidschip. Die voert beveiligingstaken als Secure Boot en de opslag van cryptografische sleutels uit. Verder voorkomt de chip dat onbevoegden de microfoon van MacBooks overnemen, en zorgt die ervoor dat de systemen alleen op 'Hey Siri' reageren en verder niet onbedoeld meeluisteren.

MacBook Pro 13 juli 2019

Door Mark Hendrikman

Redacteur

09-07-2019 • 16:13

225

Reacties (225)

225
208
124
12
0
51
Wijzig sortering
Eerlijk is eerlijk, de Air is best een mooi apparaat. Klein, dun en vederlicht maar 1200 euro voor een dual core i5, 8GB ram en een 128GB SSD is toch niet meer van deze tijd? Voor het soort taken dat je op een dergelijke laptop uitvoert kun je ook prima uit de voeten met een Windows model dat grofweg de helft kost. Voor sommigen is het formaat en het gewicht misschien een paar honderd euro waard maar ik persoonlijk neem dan liever genoegen met een iets zwaarder model met betere hardware aan boord.
Het is anders wel een vrij capabele i5 hoor. Gelukkig betaal je ook voor het display bijvoorbeeld. In deze klasse echt wel een goed scherm qua kleuren, resolutie en helderheid.
Ik zit wel 's op de Macbook Air van m'n vriendin en het is inderdaad een prima apparaat. Lekker vlot, mooi scherm en zoals ik zei dun en vederlicht. Echter, als ik zie wat zij erop doet (vooral Office en de browser gebruiken) dan vind ik 1400 euro (wat zij ervoor betaald heeft) echt véél te veel, en daar is zij het inmiddels ook mee eens. Ik snap best dat je betaalt voor bepaalde zaken zoals het formaat, gewicht en het scherm, maar in hoeverre zijn dat soort zaken belangrijk als je vooral huis-tuin-en-keuken dingen uitvoert op je laptop? En kijkende naar de mensen die ik vaak in de weer zie met een Air, dan zijn dat vaak de mensen die de meest simpele taken uitvoeren zoals Word, Excel, Outlook, internet en dat soort zaken.

In dat opzicht vind ik de Air een apart model. Gericht op de wat eenvoudigere taken (wat je ook terugziet in de specs) maar vervolgens wel een scherm hebben waar je prima foto's op zou kunnen editen (waar de Air qua specs dan weer niet heel erg voor geschikt is) en een prijs die niet perse past bij de doelgroep waar de Air zich op richt.
Ik snap best dat je betaalt voor bepaalde zaken zoals het formaat, gewicht en het scherm, maar in hoeverre zijn dat soort zaken belangrijk als je vooral huis-tuin-en-keuken dingen uitvoert op je laptop?
Super belangrijk. Een laptop moet gewoon jaren mee kunnen gaan en je moet ook prima op een scherm kunnen kijken. Retina schermen worden nog wel eens zwaar onderschat. Dat scherpere beeld is een stuk rustiger voor je ogen omdat alles gewoon goed leesbaar is. Het is scherp en niet wazig waardoor je ogen ook niet heel de tijd moeten zoeken naar scherpte. Voor veel mensen werkt dat minder vermoeiend en hebben ze ook minder pijnlijke ogen. Dat True Tone sluit daarbij op aan door het witpunt gelijk te maken aan de rest van het omgevingslicht.
In dat opzicht vind ik de Air een apart model. Gericht op de wat eenvoudigere taken (wat je ook terugziet in de specs) maar vervolgens wel een scherm hebben waar je prima foto's op zou kunnen editen (waar de Air qua specs dan weer niet heel erg voor geschikt is) en een prijs die niet perse past bij de doelgroep waar de Air zich op richt.
Dat ligt meer aan jou dan aan de Air. Als je op YouTube rondneust wat de gemiddelde persoon daar met zo'n Air doet dan is dat echt heel wat meer dan jij denkt. Fotobewerking gaat er prima op, zowel met Foto's als met de wat geavanceerdere fotobewerkingssoftware. Dat geldt ook voor iets als videobewerking, programmeren, virtualisatie en ga zo maar door. Als je naar het totaalplaatje kijkt dan levert de Air je een hele goede computer op die op diverse vlakken prima mee kan komen. Het is niet voor niets de computer die door de meeste studenten wordt uitgekozen (je ziet het ook terug in de specs: het is niet het slechtste, het is niet het beste en daardoor betaal je er nou ook weer niet scheel aan). Zelfs een student Technische Informatica komt met een Air weg. Weet je zeker dat jij de doelgroep dan wel kent?

Overigens zou ik Excel niet onder simpele taken scharen. Als je ziet waar men Excel gemiddeld voor gebruikt dan is dat vrij complex. In tegenstelling tot wat jij denkt hoeft voor complex werk lang niet altijd veel rekenkracht nodig te zijn. Complexiteit zit hem ook vaak in andere zaken.
Maar Excel voor de Mac heeft dan weer geen PowerBi.... juist dé functie waar je wat meer power voor wil hebben.
Excel voor de Mac is niet te vergelijken met de Windows versie en voor het serieuze werk onbruikbaar. Ik moet altijd switchen naar Bootcamp voor Power Query, Slicers etc.
Maar dat is wellicht dan ook weer geen gemiddeld gebruik... 😊
Bij elke aanschaf geldt, waarvoor ga je het gebruiken. Is de hoge prijs gerechtvaardigd of betaal je graag extra om een cool apparaat te hebben. Qua specs doen Apples echt onder voor krachtige Wintel laptops. Qua design staan ze ergens in de top.

Een student Informatica zou normaliter niet snel voor een Apple kiezen, het is een gesloten platform. Op een Windows laptop is het veel eenvoudiger om ook Linux erop te draaien. En ja ik weet het, er zijn opties om de T2 uit te schakelen maar dan krijg je weer andere problemen.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 23 juli 2024 09:50]

Een student informatica zal niet zo snel voor een Apple kiezen vanwege de prijs denk ik. Het zijn toch duurdere machines. Maar waarom zou je een open OS willen hebben voor een studie informatica? Je hebt een laptop om op te werken, je documenten bewerken en naslag op te zoeken, en als je je eigen software wil compileren/testen dan doe je dat in een VM. Dat ga je toch niet in je main OS doen?
In een VM'etje is een beetje oudbollig!
Ik zou het in een containertje draaien, direct bovenop mijn host OS.

Dan heb je niet te maken met een VM die niet per sé altijd gelijk is aan je productie-omgeving, en je hebt niet te maken met een compleet extra host OS wat tussen jou en je app zal zitten, al is dit maar 18.04 minimal bij wijze van spreken.

Ik ben zelf geen Apple gebruiker/fan sinds de ipod touch 2g op de middelbare, maar ik heb genoeg klanten die developer zijn en op Apple prima hun containertjes kunnen bouwen, software compileren en testen op MacOS, docker bijv. draait gewoon native op Apple machientjes.
En fair enough; ik heb in 2012 een AIR gekocht, en dat is nog steeds mijn primaire laptop.
Nieuwe accu erin geschroefd, maar voor alle huis-tuin-en-keuken zaken voldoet hij prima.
Chrome is snel, gimp doet het prima, en wat simpele software schrijven in eclipse is ook geen enkel probleem. OS updates gaan ook goed, en vertragen de boel niet significant.
Dus ik koop voorlopig nog geen nieuwe. Voor mij kan de prijs wel uit :)

[Reactie gewijzigd door Zynth op 23 juli 2024 09:50]

Mja, als je wat meer in de creator hoek zit, en bijv. Final Cut Pro X gebruikt, heb je een redelijk lean-mean machine voor het geld. Aangezien FCPX goed geoptimaliseerd is voor het platform, vergeleken met bijv. Adobe Premier, DaVinci Resolve etc, werkt het editen een stuk sneller in FCPX.

Dan is de Air een heel goed werkstation voor de gemiddelde youtuber on the road.

Ook handig voor de andere media heavy gebruikers. Dus ja, wellicht behoor je dan niet tot die betreffende doelgroep, en is het wat duur voor waar je hem uiteindelijk voor gebruikt. Maar dan heb je nog het design, waar een gemiddelde Windows laptop niet tegen op kan boxen (al zijn de Microsoft Surfaces en Dell XPS machientjes niet onaardig).

En anders gewoon use-cases ervoor gaan vinden :)
Vind dat design ook maar gewoon-huis-tuin-en-keuken hoor.
Daarvoor ga ik niets extra betalen.

Wat blijft er dan nog over om het grote verschil in prijs te rechtvaardigen?
Accuduur, performance, het scherm met z’n kleurechtheid, het ecosysteem..
Tuurlijk kan een Windows laptop goedkoper. Een Acer laptop met een Coffee Lake i5 is € 699,-
8GB ram, 15.6" scherm 1920x1080px, 256GB SATA SSD, is 26.7cm dik en weegt 2.7kg
De macbook air kost 2x zoveel (€ 1249) en je krijgt:
8GB ram, 13.3" scherm 2560x1600px, 128GB nvme SSD, is 15.6cm dik en weegt 1.25kg

De eerste is een middle-of-the-road laptop, de 2e bedoeld voor onderweg. Want ondanks de aluminium behuizing is de Macbook bijna de helft lichter dan al het plastic van de Acer. Dan energieverbruik. Uit de eerste de beste review van de Acer Nitro 5:
If you're using your Nitro 5 for general tasks — web browsing, word processing, video watching, or writing emails — the battery should be able to hold out for about four to five hours if you keep the screen brightness at 50 percent and Windows 10 power plan on "Balanced."

Veel minder dan de 12 uur "light office work" die Apple opgeeft. Die valt alleen al daardoor af voor iemand die veel onderweg is.

Dan is een eerlijker vergelijking een Dell XPS 13" van € 1299
Bijna zelfde specs (iets tragere CPU en dus ook GPU), 256GB nvme SSD en een 1980x1080px scherm, ook ongeveer 12 uur realistische accuduur.
Unique selling point van deze is dat ie meteen 2-in-1 tablet is, maar dus wel met een "minder" scherm en iets mindere performance.

M.a.w. als je in de markt bent voor een echt portable systeem met redelijk goede performance ben je gewoon dit soort geld kwijt en maakt het wat dat betreft weinig uit wat je kiest. En als je 'm na 5 jaar wil verkopen: op ebay staat de Dell xps 13 uit 2014 al voor $150, een Macbook air 2014 kost minimaal $300.

Dan ga ik na die 5 jaar liever nog een keertje goed uit eten van het prijsverschil.
Kanonnen wat een cherry-picked voorbeelden. Als je écht een "eerlijker vergelijking" wil zien, de Asus ZenBook 14 van dit jaar heeft vergelijkbare specs, strak ontwerp, licht gewicht, goede batterijduur, de hele mikmak en kost €400 minder.

Mensen kopen een MacBook omdat ze van het ecosysteem houden, ze vinden het prettig werken. Of omdat ze het een mooi merk vinden die goed aansluit bij hun identiteit. En dat zijn allemaal prima redenen volgens mij. Maar echt niet omdat de laptops die ze verkopen gewoon een vergelijkbare prijs/prestatie-verhouding hebben als andere laptops in hun klasse. Zelfs als je de lagere afschrijving meerekent betaal je gewoon nog een beetje Apple-tax. Niks mis mee, ze bieden een uniek product. Maar laten we niet doen alsof ze competitief geprijsd zijn.
> Ik snap best dat je betaalt voor bepaalde zaken zoals het formaat, gewicht en het scherm, maar in hoeverre zijn dat soort zaken belangrijk als je vooral huis-tuin-en-keuken dingen uitvoert op je laptop

Super belangrijk?
Foto's editen gaat prima met bv Foto's, de opvolger van iPhoto.
Foto editting gaat meer dan prima op dit apparaat. 4K video is ook geen issue. Dat doet de MBr met core M proc ook al relatief vlot.

Voor office en internet is dit apparaat ook vrij over de top om eerlijk te zijn. Daar voldoet een gemiddelde tablet met keyboard ook voor.
Ook bij een laptop voor 'de wat eenvoudigere taken' lijkt een goed scherm me een pluspunt? Je zit immers - ook bij die 'wat eenvoudigere taken' wel continu naar dat scherm te kijken, tenzij je er een externe monitor aan hangt.

Voor wat betreft de prijs: ik vind hem ook te hoog, zeker in combinatie met die 128 GB SSD, maar als je per se MacOS wilt, dan heb je niet heel veel keus. Van Windows 10 wordt niet iedereen gelukkig en Linux is ook zeker niet voor iedereen praktisch.
Nou, ik heb door omstandigheden alleen een Air (oude model, wel met flinke Ssd) en ik doe alles met dat ding. Developen, web servers draaien, zelfs allerlei integratiestacks draaien erop. Geen enkel probleem. Dus ik herken me helemaal niet in jouw beeld van Air gebruikers.
Alleen het beeldscherm is maar net acceptabel. Maar dat is nu ook beter.
Wat ik ik zelf wel fijn vind aan MacOS dat je daar een office pakket in zit (Pages, Numbers and Keynote). Als je geen toegang hebt via werk of school voor een Microsoft office pakket, scheelt dit een aanzienlijk bedrag (108EUR). https://tweakers.net/pric...home-en-student-(nl).html
Die vrij capabele i5 is echt niks speciaals in deze prijsklasse. 128gb ssd is wel speciaal in deze prijsklasse, maar dan in negatieve zin. Scherm is goed ja. Gelukkig wel, anders was het helemaal heel karig geweest. Weet je het oude air scherm nog. TN, lage resolutie. Dat was echt lachwekkende rotzooi.
Anoniem: 583079 @Ruw ER9 juli 2019 19:03
Het TN scherm was zo slecht niet, beter dan bvb het FHD scherm dat nu in mijn wellicht meer dan 1500€ kostende hp Elitebook 840G3 zit, die ik van mijn opdrachtgever “mag” gebruiken.
Het scherm was altijd bovengemiddeld als je keek wat er gemiddeld in de mediamarkt werd/wordt aangeboden, toegegeven, vaak aan een lagere prijs.
Hoe is een 1440x900 TN scherm beter dan een, ik neem aan mat ips 1080p scherm? Op welke manier? Kijkhoeken, contrast, scherpte gaat ie niet op winnen. En volgens de reviews van tweakers waren de panelen aardig gekalibreerd. Dus.. in welk opzicht?

The MacBook's 1440 x 900-pixel screen has aged more poorly than any of its other aspects, lacking full HD and vibrant colors. While the screen managed to emit inky-black tones for a John Wick: Chapter 2 trailer, a wooden chest in the clip appeared more faded than it should have, and a burning house didn't offer proper glow.

Even though Apple doesn't seem to believe the Air needs a Retina-level, or at least full-HD (1920 x 1080 pixels) display, I felt as if my eyes had gotten worse after using this machine for extended periods, as text on the screen doesn't look as sharp as it does on any of my personal devices.

Our colorimeter measured the MacBook Air as producing 71 percent of the sRGB spectrum, which is beneath the 100 percent category average and low for this price. The Swift 7 (105 percent), ZenBook UX330UA (106 percent) and 12-inch MacBook (117 percent) all rated higher.

The Air tries to make up for its color deficiency with brightness, emitting up to 336 nits. That's similar to the 340-nit 12-inch MacBook, and it outshines the 290-nit category average, the 319-nit Swift 7 and the 286-nit ZenBook UX330UA. Unfortunately, this brightness isn't enough to produce solid viewing angles, as I saw color darken at 45 degrees to the left and right.

https://www.laptopmag.com...apple-macbook-air-13-inch

Deze jongens zijn vrij negatief. Kan natuurlijk dat jou hp een nog slechter beeldscherm heeft, kan, dat zou heel slecht zijn van hp. Net zo slecht als het slechte scherm van de oude air.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 09:50]

Anoniem: 583079 @Ruw ER9 juli 2019 21:31
Een mat scherm is doffer. Het scherm van de oude Air was dus minder dof. Je zag weliswaar evengoed of zelfs beter de pixels dan bij de FHD HP, maar alles is beter afgelijnd, scherper aangesneden waardoor het scherm uiteindelijk beter lijkt.
Het wit is ook meer wit, het heeft een schijnbaar betere helderheid.
Het is typisch een scherm dat er veel beter uitziet dan de metingen laten vermoeden. En ik gebruik al jaren een Macbook Pro, dus ik weet wel degelijk wat een goed scherm is...
Voor een TN paneel was hij uiteraard goed, maar dat scherm was echt niet "scherper aangesneden" omdat hij niet mat was. En dat nog even buiten de tig verschillende coatings die er voor matte schermen bestaan, en echt een bak uitmaken. Ik zit nu op werk achter een PC met 2 FHD Dell schermen, beide mat maar het verschil is enorm. De P2211H is zichtbaar veel scherper dan P2214H die er naast staat.
Het oude 1440x900 scherm van Air is op geen enkele manier beter dan het FHD scherm van mijn 2e generatie zenbook. Hoe graag je dat ook zou willen, en hoe graag jij ook het verhaal zou willen ophangen dat het scherm van de Air er "scherper uitziet" omdat er "geen matte coating op zit". Dat is echt de grootste lulkoek die er is.
Je bevestigt mijn verhaal: veel schermen hebben een slechte matte coating waardoor ze er slechter uitzien dan hun specs laten vermoeden.
Ind e tijd dat de Air gelanceerd werd was het een best aardig scherm. Maar ze hebben dat er te lang in laten zitten. Nu is het weer een mooie machine om mee te kunnen.
Vooral de de prijzen om die te upgraden zijn niet meer van deze tijd.
8 Gb valt nog mee voor veel gebruikers, 128gb is inderdaad triestig.

Hier de upgrade prijzen:
250GB +250€ (bv 970 evo plus kost 75€)
500GB +500€ (bv 970 evo plus kost 110€)
1TB +750€ (bv 970 evo plus kost 216€)
2TB +1250€ (bv 970 evo plus kost 429€)

RAM:
16 GB +240€ (en het gaat hier om gewoon 2133 Mhz geheugen, 8GB vind je al vanaf 30€ nu RAM zo goedkoop is)

Dat er bij die SKUs iets van marge op zit vind snap ik, dat de SSDs van Apple zeer goed presteren weet ik ook...maar deze marges zijn toch zeer zwaar overdreven imho.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 22 juli 2024 22:39]

Vooral de de prijzen om die te upgraden zijn niet meer van deze tijd.
8 Gb valt nog mee voor veel gebruikers, 128gb is inderdaad triestig.
Dat valt te betwijfelen. Airs worden vaak gebruikt door studenten die weer veelal met cloud diensten werken zoals Office 365, Google G Suite en ga zo maar door. De opslag daarvan is ook allemaal in de cloud want dat deelt wel zo lekker met de mensen met wie je samen moet werken. Van die 128GB blijft er na installatie van OS en software nog aardig wat over.

Dat gezegd hebbende zijn er natuurlijk ook diverse use cases te bedenken waarbij dit niet opgaat. Net als dat er use cases te bedenken zijn waarbij andere delen van de Air niet afdoende zijn. Daarom heeft Apple ook een assortiment en concurrenten.
Dat er bij die SKUs iets van marge op zit vind snap ik, dat de SSDs van Apple zeer goed presteren weet ik ook...maar deze marges zijn toch zeer zwaar overdreven imho.
Het is discutabel of die hele snelle SSD's nodig zijn maar houdt er rekening mee dat er altijd wel iemand gaat schreeuwen over die storage. Of het is te weinig of het is te sloom. Daarnaast is dit ook op dezelfde PCB gesoldeerd als de rest van de machine. Het is dus niet zoals de Samsung 970 EVO die je los kunt kopen. Alles op 1 PCB heeft zo zijn voordelen maar het nadeel is wel dat je daardoor meerkosten hebt door de kleinere oplage (die onkosten vergeet je hier). Ook dit is weer discutabel waarbij er ook weer altijd iemand zal zijn die moord en brand schreeuwt. Niet iedereen zit te wachten op laptops van 2kg omdat ze die dingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: meenemen. Niet iedereen heeft een rug/schouder waarbij die 2kg goed gaat.

Het is soms een moeilijke keuze: dingen zelf kunnen verwisselen met als gevolg dat je een zwaardere machine hebt en de kans dat dingen stuk gaan vs een machine waarbij dat niet kan en waardoor de upgrades meer geld kosten maar waarbij je dan wel een aanzienlijk lichtere machine hebt. Wat zou je kiezen als je het ding iedere dag mee moet slepen?
Van mijn part solderen ze dingen zoals RAM en SSDs, dat was niet mijn punt...maar solderen dat maakt de RAM/SSD niet zoveel duurder, de prijzen voorde upgrades zijn erbarmelijk.
Nu het toch hierover gaat: een socket voor M.2 of RAM neemt nauwelijks plaats in, weegt echt waar niets en maakt het ook niet trager (de snelheid wordt vooral bepaalt door combinatie van de NAND flash zelf, de aansluiting (PCIe of Sata) en de controller) en komt ook de repareerbaarheid ten goede...maar ja Apple wil gewoon winst halen via de mensen die 750€ voor een 1 TB SSD betalen

En een 128GB is triestig omdat NAND zo goedkoop geworden is en 256 GB nauwelijks meer kost tegenwoordig dan 128 GB. Dat 128gb voldoende kan zijn in vele gevallen daarin heb je gelijk...maar kijk naar bijna alle Windows laptops die verkocht worden...ook daar is 256 GB bijna altijd het minimum, gewoon weg omdat het prijsverschil van een 128 GB en 256 GB SSD, zeker wanneer aangekocht in grote hoeveelheden bv. door een laptopmaker, klein is.

En de 970 EVO was gewoon om een ruwe vergelijking te hebben voor typische NAND SSD prijzen en die die Apple hanteert.

En wat je daar van oplages vertelt...is van de pot gerukt, net als je gewichtsverhaal.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 23 juli 2024 09:50]

Van mijn part solderen ze dingen zoals RAM en SSDs, dat was niet mijn punt...maar solderen dat maakt de RAM/SSD niet zoveel duurder, de prijzen voorde upgrades zijn erbarmelijk.
Je kon er niet verder naast zitten. Voorheen had je een algemene PCB die je overal in stopte. Daarna liet je er iemand het juiste hoeveelheid geheugen en schijf erin zetten. Nu kan dat niet. Alles zit op de PCB dus je hele mogelijkheid om te variëren in geheugen heb je niet meer. Dat moet allemaal vooraf gebeuren. Dat betekent dat je weer een inschatting moet hebben van hoeveel stuks je daadwerkelijk nodig hebt. Al die zaken kosten geld. Het opslaan van onderdelen is niet gratis, het onderzoeken hoeveel je er nodig hebt is niet gratis.

Voordat alles op het PCB ging werd er gewoon een x hoeveelheid aan PCB's, geheugen en schijven besteld. Ze hoefden niet marktonderzoek te doen om een inschatting te maken hoeveel ze precies aan combinaties nodig hadden. Alles was los dus je kon enorm variëren. Dat heb je niet als alles op het PCB gaat omdat je zit met de productielijnen. Die moet je aanpassen aan al die verschillende configuraties. Daar zit hem de onkosten in. Die ga je verrekenen per PCB. Hoe meer PCB's je kunt fabriceren hoe lager die onkosten uiteindelijk worden. Daarom kost een schroefje geen drol en betaal je heel veel voor iets als een horloge.

Dit is gewoon basiskennis van logistiek en productieprocessen, geen rocket science.
Nu het toch hierover gaat: een socket voor M.2 of RAM neemt nauwelijks plaats in, weegt echt waar niets...
En zonder socket neem je nog minder plaats in en heb je nog minder gewicht. Als je gewicht wil besparen dan moet je dat overal doen. Dat gaat niet door er 1 onderdeel uit te laten of te verkleinen. Er zijn meer fabrikanten die dit soort keuzes maken of hebben gemaakt (het verdwijnen van de cdrom drive in de 12" notebooks zo'n 13~15 jaar geleden is daar een goed voorbeeld van).
...en maakt het ook niet trager (de snelheid wordt vooral bepaalt door combinatie van de NAND flash zelf, de aansluiting (PCIe of Sata) en de controller)
Exact. Daarom kan Apple ook wel minder snel flash gebruiken. Echter, er zullen weer mensen zijn die dat gaan weerspreken omdat er nou eenmaal altijd een use case te bedenken is waarom je iets wel of niet zou moeten doen.
en komt ook de repareerbaarheid ten goede...maar ja Apple wil gewoon winst halen via de mensen die 750€ voor een 1 TB SSD betalen
En die winst verliest 99,99% van de mensen weer omdat ze niet in staat zijn dit zelf te doen. Dat mannetje die ze dan maar inschakelen doet dit niet gratis. Voor ons tweakers is het een ander verhaal maar daar rijst dan ook al snel de vraag of de Air dan überhaupt al de juiste machine is.
Dat 128gb voldoende kan zijn in vele gevallen daarin heb je gelijk...maar kijk naar bijna alle Windows laptops die verkocht worden...ook daar is 256 GB bijna altijd het minimum...
Dat zeg ik: er is altijd wel een use case te bedenken om iets wel of juist niet te kiezen. Waarom 256 standaard maken als veel via cloud diensten gaat en 128 genoeg is? Dat geld kun je weer besparen en elders uitgeven. Daarom bieden fabrikanten ook keuze aan in hoeveelheid geheugen en opslagcapaciteit.
En wat je daar van oplages vertelt...is van de pot gerukt, net als je gewichtsverhaal.
Het enige wat hier van de pot gerukt is, is dat jij zonder enige inzage in logistiek en productieprocessen je in een discussie waagt waarbij die kennis van essentieel belang is.
Ze moeten echt geen heus marktonderzoek doen, kijken naar de verkoopcijfers van hun huidige laptops zegt al genoeg.

Bij sockets praten we misschien over 2 gram plastiek en 10 gram PCB besparing...niks dus op een apparaat van >1kilogram

Het plaatsen van RAM/SSDs in sockets, je zegt hetzelf, vraagt mensen...die kosten geld. Een automatische soldeermachine ist vast goedkoper. Wat het exact kost kun ook jij niet weten, dat kan enkel Apple zelf goed inschatten en ze zullen het niet aan je neus hangen.

Ik heb het niet een keer gehad over snelheid van Flash of RAM in negatieve zin tegenover Apple, aangezien het niet echt uitmaakt. Mijn vergelijkingen waar gewoon algemene prijzen voor RAM en Flash, en heb ook kort vermeld dat Apple typisch snelle NVMe SSDs gebruikt, maar het veel terzake deed het niet
En die winst verliest 99,99% van de mensen weer omdat ze niet in staat zijn dit zelf te doen. Dat mannetje die ze dan maar inschakelen doet dit niet gratis. Voor ons tweakers is het een ander verhaal maar daar rijst dan ook al snel de vraag of de Air dan überhaupt al de juiste machine is.
Daarover gaat het toch niet??? Het gaat erover dat Apple hier gewoon belachelijk veel winst maakt, andere Laptopmakers bieden dit tegen veel normalere prijzen aan.
Waarom 256 standaard maken als veel via cloud diensten gaat en 128 genoeg is?
Doe gerust een van je marktonderzoeken, en je zult zien dat veel mensen 10€ meer willen betalen voor
256 gb ipv 128 gb (want ja dat is ongeveer het prijsverschil waarover we praten bij die 2 groottes van SSDs)

En jij rukt dingen van de pot, omdat je ze uit perpectief plaatst:

Kost het eventueel een paar euro meer om te solderen? Is het design wat eenvoudiger? Mogelijk...Maar niet een paar honderd euro die Apple hier winst maakt zonder dat zij meer kosten hebben...
Beste voorbeeld:
240€ meerprijs voor 16 GB 2133 Mhz RAM ipv 8 GB RAM is gewoon gek bij de huidige goedkope RAM prijzen. Dat zal bijna elke tweaker hier beamen.

En dit waanzige winstbejag is wat mij stoort. Ze mogen geust dure laptops aanbieden als geheelpakket, maar als je onderdelen 1 per 1 kunt vervangen voor het kopen en daarvoor belachelijke meerprijzen moet ophoesten, dan is dit niet ok.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 23 juli 2024 09:50]

Je kon er niet verder naast zitten. Voorheen had je een algemene PCB die je overal in stopte. Daarna liet je er iemand het juiste hoeveelheid geheugen en schijf erin zetten. Nu kan dat niet. Alles zit op de PCB dus je hele mogelijkheid om te variëren in geheugen heb je niet meer. Dat moet allemaal vooraf gebeuren. Dat betekent dat je weer een inschatting moet hebben van hoeveel stuks je daadwerkelijk nodig hebt. Al die zaken kosten geld. Het opslaan van onderdelen is niet gratis, het onderzoeken hoeveel je er nodig hebt is niet gratis.
Je hebt helemaal gelijk, meerdere varianten is hogere kosten... Zeker in dat kader was het dus logisch geweest het basismodel met 256GB uit te rusten, waar veel andere fabrikanten voor kiezen. Eén soort minder, geringere kosten voor productie, opslag en handling. De verhoogde kosten voor het extra NAND waren dan al grotendeels gecompenseerd. En de consument was van een beter uitgerust basismodel voorzien.
Helemaal juiste conclusie!

Alleen lijkt het alsof Apple dus niet de klant centraal heeft staan, maar de winst die gemaximaliseerd moet worden.

Die 128GB is helemaal niet zo heel veel. Zat mensen hebben ook nog best graag iets lokaal staan i.p.v. alleen maar in de cloud. Dan is die 128 zo vol.

En met de huidige prijzen van Apple én dat memory idioot goedkoop is op dit moment, had het gemakkelijk uit gekund voor Apple.

Resultaat: Een heel gelukkige klant met de 'instapper'.
Er zit ook een hele strategie achter. Bijna niemand koopt het basis (instapmodel) van een Apple laptop.
Vergelijk het met de basic configuratie van een nieuwe auto met zwarte lak, wieldoppen en zonder airco.
Die worden ook amper verkocht, de bedoeling is juist dat de consument dure opties neemt zoals extra geheugen bijvoorbeeld. Dat zie je ook bij iPhones.
Helemaal juiste conclusie!

Alleen lijkt het alsof Apple dus niet de klant centraal heeft staan, maar de winst die gemaximaliseerd moet worden.
De klant staat wel centraal, maar het is ook een premium merk. En je eraan storen heeft totaal geen zin, je maakt het jezelf alleen maar lastig.

Ik vind het ook duur, en ik stoor me er niet aan. Als ik het nodig heb weeg ik af wat de voordelen zijn en dan heb ik voor de komende 5 jaar geen hoofdpijn wat hardware betreft.
Je krijgt vier (4) jaar garantie op je butterfly-plankje wat erin zit hoor ;)

En nee, ik stoor me er gelukkig niet aan :) , ik vind het prachtig spul.

Bij premium verwacht ik alleen kwaliteit op alle gebieden en niet alleen een prettige gebruikers-ervaring.

https://tweakers.net/nieu...ction=13187484#r_13187484
Een SSD hoort wat mij betreft gewoon vervangbaar te zijn. Als dat ding kapot gaat ( en ja dat gáán ze weet ik uit ervaring) kan je gelijk je mac weggooien. Laten repareren is ook stervens duur
Laten repareren is ook stervens duur
SSDs worden niet gerepareerd maar vervangen. En in NL heb je een garantie die overeenkomt met de levensduur van het product. Van laptops mag je toch wel 5 jaar verwachten. Ouderwetse harde schijven hebben een verwachte levensduur van 5 jaar. Moet dus geen probleem zijn.
Ik doelde dan ook op de Mac, als die SSD vastgesoldeerd zit dan wordt het hele moederbord vervangen, duur geintje.
Mac OS heeft ook heel andere basisrequirements qua geheugen en schijfruimte.
El Capitan (huidige release) draait op minimaal 2GB RAM en 8GB schijfruimte ofwel 6.25% van 128GB.
Windows 10 1903 draait op minimaal 2GB RAM en 32GB schijfruimte ofwel 25% van 128GB, geen wonder dat de leveranciers standaard 256GB leveren, anders krijgen zij hetzelfde commentaar als wat hier nu op Apple gegeven wordt - te kleine disk. En dan ben ik benieuwd hoe soepel Windows draait op 2GB RAM in vergelijking met Mac OS X op 2GB RAM.
Ja. als jarenlange Apple gebruiker is dit iets waar ik me erg aan stoor en een reden om veel minder nog bij Apple te kopen.
Vroeger kon je deze dan nog zelf verwisselen of soms met een Apple reseller over onderhandelen als je genoeg units afnam, maar met alles erin gesoldeerd is dat ook voorbij.
Van de vroege generaties was het scherm echt slecht. Ik heb het uitgebreid vergeleken met Asus laptops van rond de 600 euro, en heel soms hadden die betere schermen, of even slecht. Vooral de helderheid was echt slecht. Hoe de huidige generatie is weet ik niet. Dat was wel een reden voor mij om nooit een MacBook Air te kopen.
Ik ben van een MacBook Pro retina (2015) overgestapt naar een Air 2018 en merk eigenlijk geen verschil qua scherm. De Air is echt een prima apparaatje moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Archie_T op 23 juli 2024 09:50]

Hoezo was je 2015 macbook pro al aan vervanging toe?
Omdat mijn vader aan een nieuwe laptop toe was en ik dat een goede reden vond om een nieuwe te kopen. Hij deed het nog prima hoor, maar soms is nieuw best leuk ;-)
True Tone retina, dat moet ongeveer net zo goed zijn als de huidige MacBook Pro schermen. Ietsje minder waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 09:50]

En 1249 euro voor een laptop met een flawed keyboard, daar zou ik ook geen zin in hebben. Ja Apple heeft haar fout meermaals toegegeven, en het wordt allemaal kosteloos gemaakt, maar het blijft een ontwerpfout waar te veel mensen last van krijgen. En om nou een apparaat te kopen waar je van weet dat je een reële kans hebt dat je in je eigen tijd langs een apple winkel moet om je laptop te latwn fixen... Ik zou, gecombineerd met de redenen die jij geeft, ook elders kijken. Zat andere laptops met een goed scherm, goede accuduur, die moeiteloos office e.d. doen. Want daar is de air voor. En dan zit je niet tegen 128gb rom aan te hikken.
Maar dan heb je geen MacOS. Ik ben het verder wel met je eens over het toetsenbord, maar ik denk dat in veel gevallen dan even wachten een betere optie is. Volgens de geruchten is er immers een ander toetsenbord onderweg.
Ik heb weinig ervaring met macOS, maar, is het echt zo veel fijner als windows? Ik bedoel, op beide systemen open je je internet, je office, je mail, download je wat. Wat is nu echt het verschil? En dan heb ik het niet over zware video editing taken enzo, tuurlijk, dan kan je voorkeur hebben. Maar waar deze air voor bedoeld is. Gewoon normaal huis tuin en keuken werk.
Oneindig veel fijner dan Windows. Al is het maar omdat elke Windows versie weer dingen op andere plekken zet, 2 halfbakken interfaces heeft en Xbox Live en Candy Crush meelevert.
Maar wat dan? Ja de bloatware is achterlijk, en verwijder ik altijd direct. Maar dan. Word werkt hetzelfde. Internet werkt hetzelfde. En op windows is het makkelijker een game spelen.
Nogmaals, zeer beperkt ervaring met macOS, maar wat is er anders aan een vakantie boeken, een boek kopen, een bestandje downloaden en op een usb stickie zetten, en een mail / brief tikken op windows vs macOS? Wat ik wel netjes vindt is dat je bijvoorbeeld je telefoon op je laptop aan kan nemen enzo.

Mijn broer heeft sinds een jaar of 5 een macbook pro voor zijn werk. Is ook zeer te spreken over het OS, maar zegt ook dat het gewoon prima werkt, net als windows, wat ook prima werkt. Wat hij wel kut vindt: zijn oude 2013 model was veel robuuster als zijn huidige 2017 model. Die heeft al 2x tijdens een vakantie terug gemoeten voor reparatie. Speakers een keer aan het kraken, en jawel, het toetsenbord. Hij zegt ook dat ze met de 2013 modellen nooit hardware issues hadden, de 2017 modellen gaan links en rechts kapot. Dongles zou ik irritant vinden, boeit hem niks, toch in zijn werkttas mee.
Oh en het zeer laat aanslaan van de fan in macbooks vindt hij kut. Linus heeft hier een mooie video van op youtube. https://youtu.be/947op8yKJRY Ding wordt eerst onmogelijk heet voordat ie actief gaat koelen. Idee is, meer premium ervaring want geen fan geluid. Nadeel is een moeilijk hete laptop.

Maar dat terzijde:
Misschien moet ik er gewoon eens mee gaan werken, maar ik kan mij niet voorstellen waar voor huis tuin en keuken gebruik macOS radicaal anders en fijner werkt als windows. Zag laatst een video van unbox theory, kerel werkte sinds jaar en dag op mac, was zo ziek van het naar zijn mening kuttoetsenbord, is overgestapt op een dure lenovo. Zegt in een video dat hij er eigenlijk niets van gemerkt heeft, dat het een zeer soepele transitie was, niks aan zijn werk echt anders. Alleen had hij nu een toetsenbord met travel.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 09:50]

Heel simpel, mijn ervaring is dat veel mensen er erg aan moeten wennen en dat 20% dat niet lukt en de rest wil nooit meer terug.
En ja het is op sommige vlakken radicaal anders en dat merk je al met de simpelste taken *kuch* backup met time machine *kuch* Het waarom is je volgens mij al vaker uitvoerig uitgelegd dus dat ga ik even niet meer doen :)
Nee dat is het niet.
Google maar even ;) of lees een aantal andere reacties hier. Is al heel veel voorbij gekomen.
Unbox Therapy ja. Maar die gast wisselt wekelijks van z’n “dagelijkse telefoon” en krijgt er riant voor betaald om allemaal verschillende meningen te hebben. Wel vette video’s hoor, maar betrouwbare indicator? Meh...

Ik heb zelf een MBP 2012, omdat alles daar vervangbaar was/is. 16Gb ram en 500 Gb SSD naast een 500Gb hdd ten koste van de dvd brander. Ideaal ding...
Iets anders, mijn schoonvader heeft die, tevreden mee, maar klaagt dat ie wel heel warm wordt de laatste tijd. Ik heb gezegd, misschien stof wat in de ventilator / in dat geribbelde koelelement heeft opgehoopt. Als ie terug is van 2 weken werken (man is kapitein) dan zouden we er naar kijken. Had op internet wel wat gevonden over slecht werkende koeling door stof, heb jij hier ervaring mee? Heb het zelf wel eens gehad bij een xbox360 en playstation 2, ook even open gehad en schoongemaakt, vandaar dat ik hier aan dacht.
Neuh niet echt ervaring mee. Ik heb laatst wel m'n 250Gb SSD vervangen voor een 500Gb SSD en toen wel wat stofjes uit de fan gepeuterd gelijk.. ding was toen tóch al open :)

Ja de fan slaat vrij snel aan. Maar als ik alleen maar Spotify open heb en aan het werk ben* dan hoor ik 'm verder niet.

* M'n Macbook is m'n prive laptop, en met m'n werklaptop zit ik ernaast aan hetzelfde bureau. Ik werk dus niet 100% van de tijd op dat ding..
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij in elk geval wel. Qua UI, bediening, etcetera zijn de verschillen vrij groot en dat heeft ook invloed op 'normaal huis-tuin-en-keuken-werk'. Zie verder ook de reactie die ik verder naar onderen heb geplaatst over Windows 10.
En 1249 euro voor een laptop met een flawed keyboard, daar zou ik ook geen zin in hebben.
Niemand dwingt je om het te kopen. Ik zit erover te denken of ik het ga doen, ziet er mooi uit.
Ieder zijn eigen keuze, zeker. Ik zou het ook iedereen afraden om een auto met oliezuipende downsized turbomotor van eigen geld te kopen. Denk aan volkswagen t(f)si renault tce, ford ecoboost, suzuki boosterjet. Maarja zat mensen die het doen. Die 3 cilinder blokjes en 1.2 4 cilinder blokjes gaan de 2 ton nauwelijks halen. Van de week zag ik op marktplaats, als ik zoek op tsi bij auto's krijg ik 6500 hits, 2 auto's met meer dan 300.000km op de teller. Die blokjes zijn zwak, en je hebt hoge onderhoudskosten. Dit is allemaal bekend, is al zat onderzoek naar gedaan. Leasen zou ik ze zo doen, boeie, toch niet jou auto, maar zelf kopen is een groot risico, dat je bij atmosferische motoren veel minder hebt. Toch gaan ze voor hoge prijzen naar andere eigenaren. Ieder zijn eigen keuze, iedereen mag zijn geld uitgeven hoe die dat wil. Neemt niet weg dat ik mijn geld niet uit zou geven aan een product waarvan de fabrikant zelf zelfs excuses aangeboden heeft. Zowel apple heeft dat gedaan over haar toetsenborden, volkswagen over het hoge olieverbruik, en in de eerdere bouwjaren, brekende disteibutiekettingen.
De prijs is dan ook niet een optelsom van de CPU, RAM en SSD.
Daar hoort inderdaad een winstmarge bij.
En dat heeft Apple goed voor elkaar.
Nou inderdaad. Ik sta iedere keer perplex wat die dingen kosten en ik moet er momenteel echt voor sparen maar Mac no 4 is in de pijplijn. Gewoonweg omdat ik niet anders wil. Hell no. Denk maar niet dat ze dat niet doorhebben in cupertino ;) boeven zijn het!
Nee, want op een windowslaptop draait windows en dat lusten applefanboys niet. Daarnaast is het USP van apple dat je hardware en OS / deel van de software op elkaar kunt afstemmen dus waas Windows "a collection of badly debugged device drivers" (niet mijn woorden) is, heeft Apple een soort Formule1-wagen met specialistische brandstof. Mijn laatste HP laptop was ik (met Linux) na 4 jaar echt zat, ik trek een Windows installatie (wat ik voor mijn werk helaas moet gebruiken, want dat wil heeft klant) nooit langer dan een jaar en mijn eerste appletje is nog fris en fruitig na een jaar of 6. Goed, ik heb er ook twee keer zoveel voor betaald, maar dan heb je ook wat. Veel vrienden van mij in de muziek hebben apples van 8 tot 10 jaar oud en die blijven het maar doen. Die plastic-windows-laptops trekken dat echt niet. Dus er is echt wel kwaliteitsverschil. Dat komt doordat van het eerste begin van Apple toen Steven J en Steve W de eerste machines bouwden ze niet stopten bij "het werkt, verkopen maar" maar door bleven hacken om het soepel werken EN mooi te maken.
Veel Windows-laptops vandaag de dag werken echt prima hoor. Veel Apple-gebruikers hangen qua gedachte over Windows nog in de tijd van Windows XP/Vista volgens mij, maar sinds Windows 7 en zeker met 10 is het gewoon een enorm stabiel OS. Mijn zelfgebouwde PC draait inmiddels al 7 jaar soepeltjes. Van Windows 7 naar 10 en daarna nog een keer een herinstallatie vanwege een nieuwe SSD en GPU.
Sterker nog, je moet ze hier de kost geven die WIN10 op hun Mac draaien .......
Windows is rete stabiel en je kan er werkelijk alles op. Een hoop vooroordelen die je weleens hier ziet zijn van meer dan 10 jaar geleden.
Ik draai zowel Windows 10 als MacOS op dezelfde hardware via bootcamp.
Het verschil is niet meer zo groot als het tien jaar geleden was, maar MacOS vind ik nog steeds echt een stuk beter op veel punten. Ik vind de Apple hardware de laatste 4-5 jaar maar middelmatig, en te duur voor wat het levert, toch heb ik nog een aantal Apples, gewoon omdat er veel minder kleine dagelijkse ergernissen zijn.

Een aantal goede punten:
* TimeMachine. Ik ken geen vergelijkbaar soepele backup oplossing op Windows of Linux.
* Meerdere desktops en schermen en het management daarvan en welk applicatie scherm waar draait.
* Resolutie schaling en UI schaling zijn onafhankelijk, ook voor applicaties die niet aware zijn, en posities van applicatie schermen worden netjes onthouden voor iedere reolutie/scherm.
* Veel betere handling van full screen apps, met name ook games.
* Touchpad en multitouch/gestures.
* Hot corners.
* Volledige unix omgeving.
* Consistente duidelijke, one-stop-shop configuratie menus.
* Veel consistenter UI design.
* Migration assistant.
* Uitmuntend energy management.
* Veel grip op background processes.
* Veel aandacht voor security en privacy.
* Volledige controle over updates.
* Etc.

Nadelen:
* Ik haat de Touchbar.
* Apple maakt al jaren geen goed toetsenborden meer.
* Dongle-hell.
* thermal constrained hardware
* Meh GPUs.

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 23 juli 2024 09:50]

Dongle hel? Je kan heel makkelijk al je kabels vervangen door USB-C varianten, hetgeen ik gedaan heb. Niks geen dongle hel.

En je vergeet Provacy; Het ziet ernaar uit dat je privacy onder MacOS beter bescherm wordt dan onder windows.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 23 juli 2024 09:50]

Dus eigenlijk is de hardware helemaal ruk op het scherm na? Neem dan een moderne Dell met een moderne Linux distro.
Ik werk dagelijks met windows 10 als ITer. Geef mij maar MacOS of een mooie Linux distro. Ik hoef thuis gen windows, dan is het net alsof ik nog op mijn werk zit.
Ook mijn voornaamste reden thuis een Mac te gebruiken :D
Windows is onder de motorkap een fantastisch OS, op vele vlakken beter dan macOS. Maar de gebruikerservaring is echt een ramp. Windows 7 ging nog wel maar dat was al slechter dan macOS, Windows 10 is minder slecht dan 8 maar eigenlijk nog steeds compleet belachelijk.
[Veel Apple-gebruikers hangen qua gedachte over Windows nog in de tijd van Windows XP/Vista volgens mij
Iets zoeken is echt een zootje, er zit standaard reclame in, Candy Crush op een server OS, er zijn meerdere configuratieschermen die allemaal net even wat anders werken en ook niet altijd alles kunnen. Prullenbak is standaard verborgen. Drie shells, allemaal met hun eigen set aan nadelen. Rare mix van allerlei oude Windows lagen door elkaar, als je goed zoekt vind je zelfs nog wel wat Windows NT4 tijdperk schermen.

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan als het moet?
Candy Crush zie je niet op een Server 2012 R2 / 2016 / 2019. Dat is een fabel.
Dus de rest klopt wel?
Nope, ook geen reclame bijvoorbeeld op servers. Configuratiescherm werkt prima, prullenbak staat default op bureaublad, zoekfunctie werkt subliem, PowerShell is tegenwoordig standaard en je kunt naar eigen keuze ook Ubuntu terminal draaien.

Microsoft heeft echt niet stil gezeten de laatste tijd.

Windows 10 valt prima mee te leven, zou geen seconde terug willen naar 7 of 8.1.
[...]

Iets zoeken is echt een zootje, er zit standaard reclame in, Candy Crush op een server OS,
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan als het moet?
Welke versies van Server OS?
Daar zeg je het al, zelf gebouwde PC. Het gaat hier toch over de MB Air. Vind de vergelijking met je eigen laptop niet zo relevant.

Laptops in de zelfde klasse zal toch snel een ander verhaal worden.
Anoniem: 583079 @SomerenV9 juli 2019 18:55
Windows7 is inderdaad net zo stabiel als MacOS, dat kan ik bevestigen. Echter, qua vlotheid kan het niet tippen aan MacOS. Opstarten, software installeren, bepaalde handelingen, het gaat toch allemaal iets moeizamer. Hoe vaak gebeurt het niet in Windows-7 dat applicaties (Office producten in het bijzonder) even “blijven hangen”...
Niet zoveel ervaring met Windows-10, het start bvb wel sneller op, maar daar heb ik dan weer moeite met het uitzicht van de interface, en zijn inconsistenties...
Windows 7 draaide beter op een mac dan op een windows PC, wat aangeeft dat hardware fabrikanten met betere drivers en/of hardware moeten komen.
Juist met Windows 10 heb ik grote problemen: ik vind het een veel te zenuwachtig en chaotisch OS, doordat er telkens dingen veranderen en weer opnieuw veranderen en dan nog instellingen die overal en nergens verspreid staan en soms zelfs op meerdere plaatsen. En dan kun je bij iedere feature update alles gaan nalopen omdat er in zo'n geval weliswaar niet veel instellingen veranderen, maar die instellingen wel overal en nergens verspreid staan en het vooraf niet altijd precies voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. Voeg daar nog allerlei smerige trucjes aan toe om je bijvoorbeeld naar een cloud- i.p.v. lokaal account te krijgen, een startmenu dat meteen na de installatie vervuild wordt met allerlei overbodige rotzooi (Candy Crush, etc.). Nee bedankt, mij niet gezien. (Of in elk geval niet voor mijn primaire machine.)
Windows is wel stabieler geworden en een stuk sneller. Wel is het vreselijk inconsistent. Er is in mijn werkomgeving geen enkel scherm wat dezelfde look and feel heeft. Alles heeft een ander menu, andere kleur, andere toetscombis. Dat is onder macos gewoon veel strakker en dat alleen al maakt het voor mij fijner om mee te werken.
Geen idee wat je bedoeld, mijn destijds 750 euro kostende core2duo doet het nog steeds. Zit vanaf de start 4GB geheugen in en een aparte GT210 met eigen 2GB geheugen in. is alleen een 2e HDD (SSD) bijgezet voor 30 euro. Het ding draait nog steeds als een tierelier. Natuurlijk merk je daar het maar een dualcore is van 9? generaties geleden. Maar dat zal op een Apple niet anders zijn. Het draait in elk geval intussen wel dik 8 jaar.

Het echte verschil is dat Windows laptops wel in hele goedkope smaken worden aangeboden. En dan gaat het principe op van you get what you pay.
Mar het is onzin om elke Windows machine daarmee te vergelijken.

En Apple is gewoon (te) duur in relatie tot de hardware die ze leveren. Ze gebruiken dezelfde onderdelen als Windows computers tegenwoordig dus dat is excuus niet meer.

En mooi is natuurlijk persoonlijk. Ikzelf heb nog nooit iets gehad met het design van Apple.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 23 juli 2024 09:50]

Niet elke Mac heeft een slechte prijs/specificatie verhouding . Zo is de iMac Pro (instap) helemaal niet overpriced voor de hardware die je krijgt. Upgrades van hardware van RAM en opslag zijn dan naar verhouding wel veel en veel te duur.

Hardware verouderd inderdaad, ook in een Mac. Als gebruiker van beide type systemen vind ik macOS wel beter geoptimaliseerd voor de hardware als deze wat ouder wordt.

Design is zeker persoonlijke smaak. Er zijn inmiddels zat Windows PC's / laptops die prima zijn ontworpen in stijl en duurzaamheid. Daar betaal je overigens net zo voor ;)

Verder is macOS natuurlijk een enorme USP: ik vind het voor veel taken een fijner OS. Beter te onderhouden ook. Maar dat is ook allemaal gestoeld op ervaring en persoonlijke voorkeur.
Macos is trager afgesteld? WTF is dat nou weer? Ik hoor gekke argumenten voorbij komen maar wat jij verzint slaat echt kant noch wal. Volgens mij heb je ooit een keer een MacBook vastgehouden bij de mediamarkt en baseer je daar al je informatie op.
Ik heb jaren met een macbook gewerkt, maar je merkt het verschil ook tussen windows en macos op vergelijkbare hardware (niet bootcamp, want dat is gelimiteerd door Apple). Probeer zelf maar uit, draai maar iets van een benchmark met applicaties (photoshop bijv.) op hardware die vergelijkbaar is en je ziet de verschillen wel. Ik krijg dagelijks genoeg verschillende Apple en hardware waarop Windows draait om dat verschil te ervaren.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit gewoon algemeen bekend is. Gewoon een ontwerpkeuze van Apple geweest waar ik (zolang ik op batterij werkte) wel profijt van had. Het enige jammere is dat je dit niet zelf in kunt stellen op macOS en op Windows wel. Dit is ook gewoon zichtbaar in benchmarks als; https://www.phoronix.com/...le&item=mac-win-linux2018. De enige tests waarin macOS sneller is dan Windows zijn echt native linux applicaties die simpelweg volledig geschreven zijn voor de Linux/macOS werking. Vooral leuk om op de laatste pagina de python bench te zien, die zegt naar mijn idee genoeg.

Ook het trager afgesteld zijn waardoor je langere batterijtijd hebt als je op de accu werkt, is gewoon iets wat in reviews genoemd wordt en geen geheim is. De CPU draait simpelweg iets zuiniger/rustiger dan je vaak op Windows ziet. Kijk zelf maar, draai iets zwaars en kijk wat je CPU met z'n clock doet op accu.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 09:50]

Mijn Acer netbookje heeft na zes jaar een beetje brak toetsenbordje maar doet nog goed mee.
Maar dan heb je dus Windows.

Ik blijf dergelijke berichten een vreemd gegeven vinden onder Apple nieuws. Telkens weer (dezelfde) gebruikers welke komen vertellen dat het ergens anders goedkoper kan. Terwijl dat “andere” vanwege het Os alleen al helemaal niet vergelijkbaar is.

Iets wat je bij andere product categorieën buiten onze bubbel bijvoorbeeld niet ziet. Reacties onder het bericht voor de nieuwe Mercedes E klasse staat niet vol met “ja maar die Dacia brengt je voor de helft ook van a naar b”, waarom? Omdat het appels (haha) met peren vergelijken is en daarmee geen meerwaarde bied.
Die Dacia koop je op dit moment als je geluk hebt ook nog eens met dezelfde 1.6DCi van Renault als die je in Mercedes aantreft in de kleinere modellen :P

Maar om terug te komen op je voorbeeld en een beetje ontopic te blijven:

Ja, Apple heeft een andere beleving vaak, dan een windows-laptop. Zeker als je eraan gewend bent mogelijk beter.

Maar, windows is echt niet meer wat het was, ook serieus verbeterd. Dat het allemaal geweldig veel vlotter en fijner werkt ..... mwoah..... Die discussie voerde ik jaren terug eens met mijn zoon. Vergelijkbare hardware op zijn toenmalige Macbook zou alles veel vlotter afhandelen dan mijn Compaq toen. Het resultaat na een flinke belasting onder photoshop..... mijn compaq was van de 3 minuten durende excercitie 2 seconden sneller of zo.

Vervolgens kreeg ik hele verhandelingen te horen waarom windows 'ruk' was, maar dat het bij mij nog wel aardig functioneerde omdat ik geen virussen binnen hengelde, windows 'geoptimaliseerd' had, registerwijzigingen aangebracht had en wél wist wat ik deed volgens hem.
Zijn verhaal kwam erop neer dat windows wel slecht was tenzij je een expert was.

Nou is mijn vak auto-techniek-gerelateerd. Als ik je vertel dat merken als Audi ( gewoon VW -techniek ) enorm veel jaren hele grote rommel hebben gemaakt wat aan de lopende band stuk ging, daar waar een Nissan Micra technisch de betere was, ja echt waar.

Nou mag je de beleving in beide niet helemaal vergelijken, doe je dat wel dan wint de Audi. Dat wil niet altijd zeggen dat het een beter product is kwalitatief.

Bij Apple verwachten menden nu eenmaal, voornamelijk door het prijs-niveau waarop ze zich bewegen, heel veel. Een hele goede gebruikers-ervaring, maar ook een onberispelijke kwaliteit. En ook nog het liefst een beetje kwantiteit ( GB's ) als het uit kan ( en dat kan het!) .

Het mateloze verdedigen tot in den treuren van weinig geheugen, een kleine HD, slechte toetsenborden, slechte koeling, daardoor bij sommige modellen matige prestaties, gaat dan soms een beetje irriteren.

Voor het geld dat Apple vraagt mag het ALLEMAAL best dik voor mekaar zijn. PUNT.

Als bij die dikke te duur betaalde Audi, het blok meer olie zuipt dan benzine door slecht ontworpen zuigers, de diustributie-ketting breekt en je hele motor om zeep helpt, de koppelingen van de DSG binnen no-time maakt dat de auto niet meer weg rijdt, de megatronic het daarna opgeeft, dan is daar niemand die het merk tot in den treuren verdedigt. Dan zeggen de klanten, ' als Audi dat niet oplost dan hoef ik geen Audi meer'. En dat laatste, dat heeft Apple gewoon beter voor mekaar!
Ik vind MacOS voor mijn werk (developer) aanzienlijk prettiger werken dan Windows 10, ik maak dagelijks gebruik van MacOS, Windows (voor m'n game pc thuis) en Linux (Debian. Ubuntu en elementaryOS). En heb van mijn privé laptop een hackintosh gemaakt (dat ging vrij gemakkelijk, alleen het WiFi kaartje vervangen door eentje die wel MacOS compatible was).

Voor de meest gangbare zaken (webbrowsen etc) is Windows net zo prima als MacOS of Linux. Voor gamen is Windows veruit de beste optie, voor development (web/embedded) is het de minste van de drie opties. (Daar wil ik best dieper op ingaan als daar interesse in is)

Als het op hardware prijzen aankomt mag er best een kleine premium opzitten voor het OS en de engineering die er in gaat. Een Macbook ziet er van de binnenkant ook heel goed uit, waar dat bij m'n andere laptops toch vaak wat minder chique is gedaan.

De upgrade en repair policies bij Apple (en zeker hier in Nederland met derde partijen) zijn echter niet te verdedigen. De hardware upgrade prijzen zijn ronduit belachelijk (+240€ voor 16GB en +240€ voor +128GB slaan helemaal nergens op). Het gezeik met 3 generaties aan 'butterfly' toetsenborden die allemaal kuren hebben is ook te zot voor woorden en valt niet te verdedigen.

De primaire redenen om een Macbook te kopen teopzichten van een (Windows) laptop zitten eerder in het volgende:
Hardware:
+ Bouwkwaliteit
+ Schermkwaliteit
+ Trackpad (nog altijd geen tegenhanger gevonden aan de Windows kant, Dell XPS komt het dichst in de buurt)
+ Encryption (T2)
+ Bluetooth (Die werkt aanzienlijk prettiger op Mac dan op Windows, bv m'n Xbox controller werkt via bluetooth makkelijker op m'n Mac en Linux Retropie dan op Windows via Bluetooth)
- Toetsenbord Butterfly (minpunt)

Software:
+ MacOS
+ Stabiliteit
+ Werking met andere Apple apparaten, ik kan bijvoorbeeld facetime en gewonen gesprekken die aankomen op mijn telefoon opnemen op m'n laptop.
+ MacOS unique Apps (bv. Alfred, Wox + Everything is het beste wat ik kon vinden op Windows en dat komt niet in de buurt)
+ Docker (werkt aanzienlijk beter/stabieler op MacOS en Linux dan het op Windows doet)
+ Spotlight, werkt een stuk beter dan Windows Search (al vind je met Wox + Everything + Windows Search over het algemeen wel bijna alles)
+ Homebrew (al is Chocolatey op Windows vrij goed, het mist echter wat tools die je op MacOS/Linux wel hebt)
+ Terminal (Dit is nog altijd prettiger op MacOS/LInux dan het op Windows is met Powershell)
+ Mission Control (workspaces effectief)
+ Werking menubar en de icoontjes daar zorgen voor veel uniformiteit iets wat mist op Windows
+ Toetsenbord shortcuts op MacOS, dit is aanzienlijk uitgebreider dan het op Windows is. Ik gebruik een 60% mechanisch toetsenbord om m'n dev werk op te doen en ik hoef mijn handen daar nooit vanaf te halen.
+ Integratie wachtwoord managers met het OS (Keychain of derden)
+ Server connecties en mapping van netwerk drives, werkt stabieler op MacOS.
+ Security en Privacy, dit is voor mij persoonlijk een heel belangrijk punt en het grootste waar ik momenteel over struikel met Windows 10. Bij Windows 10 ben jij veel meer het product geworden dan bij voorgangers van Windows 10 en dat merk je in vanalles bij Windows. Van het startmenu tot de hoeveelheid tracking die ze doen.
- Je hebt op MacOS iets als Magnet nodig om de standaard werking van Windows toets + up/down/left/right te hebben (of edge-drag zoals je op windows gewend bent)

Dit zijn voor mij de primaire drijfveren om voor MacOS te kiezen ipv Windows.

De reactie is wat langer geworden dan gepland. 8)7
Wat een originele comment, kom je echt nooit tegen onder een Apple bericht...
Op zich een leuke laptop voor een goede prijs, maar dan mis je nog wel
- 2 Thunderbolt 3 / USB-C poorten (bijvoorbeeld voor het aansluiten van een externe GPU of dockingstation)
- Een True Tone display met ondersteuning voor brede kleurruimte, HDR en hoge helderheid (500 cd/m2)
- Een vingerafdrukscanner met T2 beveiligingschip
- Intel Iris Plus Graphics
- Een trackpad met "Force Touch"
- macOS
- Bluetooth 5.0

De Surface heeft een touchscreen waar de MacBook een TouchBar heeft.
Al met al toch best wel wat verschillen, die mijns inziens een hogere prijs rechtvaardigen. Of het echt die €400 waard is, hangt denk ik van je gebruiksdoelen af.
Die Microsoft Surface is bij mij dan ook wel 3x kapot gegaan: scherm, keyboard en de derde reageerde de touch niet meer, inmiddels zit ik aan apparaat nummer 4. De kwaliteit laat te wensen over bij die Surface.

[Reactie gewijzigd door Birdstrike op 23 juli 2024 09:50]

De Air heeft nu ook TouchID gekregen. Leuke bijkomstigheid.

En de MBP is geheel niet meer verkrijgbaar zónder TouchBar.
Ik haat de touchbar en vind touchID geen enkele waarde hebben.

FYI: Ik typ dit op een 2018 Macbook Pro.

Ik had erg graag een model Pro gehad zonder die onzin.

De Touchbar is een UI drama wat mij betreft.
* De knoppen verspringen steeds van positie
* De bar gaat uit na iets meer dan een minuut, waardoor je hem eerst aan moet raken voordat hij weer wakker is en reageert.
* Blind typen, wat is dat?
* Ik ben linkshandig.
* Geen force feedback.
* Nauwelijks te configureren. Je zou denken dat dat het grootste voordeel was, maar het emuleert bestaande toetsenborden. Dus niet tegelijk bijvoorbeeld de volume knoppen en F-toetsen, want op een normaal Apple toetsenbord switch je daartussen met de "fn" knop, dus op de Touchbar OOK. WTF.
Ik haat de touchbar en vind touchID geen enkele waarde hebben.
Touch ID is een systeem dat compliant is met de nodige security certificeringen. Je kunt het ook toepassen voor bijv. sudo zodat je niet steeds een wachtwoord hoeft in te tikken.
* De knoppen verspringen steeds van positie
Bij een normaal werkende Mac verspringen ze niet. Dat doen ze alleen wanneer je dieper op de functie ingaat (bijv. wanneer er een slider achter de knop schuil gaat) of wanneer je de systeem kant van de Touch Bar (de 5 icoontjes aan de rechterzijde, naast de Touch ID/power button) openvouwt. Omdat het dynamisch is wisselt de content van de Touch Bar ook per app waardoor je er meer mee kunt dan met die oude functietoetsen die niet veel meer deden dan wat systeem functies (licht, geluid, media keys en zaken voor mission control).
* De bar gaat uit na iets meer dan een minuut, waardoor je hem eerst aan moet raken voordat hij weer wakker is en reageert.
Dat komt omdat je dan de machine een minuut lang niet hebt gebruikt. Backlight van de fysieke toetsen doet hetzelfde. Zodra je een toets, trackpad of de Touch Bar aanraakt komen ze weer tot leven. Dat is soms een handige indicatie.
* Blind typen, wat is dat?
Iets wat je doet met de fysieke toetsen en niet met de functietoetsen. Dat krijg je op geen enkele typecursus geleerd.
* Ik ben linkshandig.
Iemand die blind tikt gebruikt beide handen ;)
* Geen force feedback.
* Nauwelijks te configureren.
Force feedback kan soms van pas komen, nauwelijks te configureren is een app ding (developers pushen helpt hierbij). Als ik kijk naar de oude functietoetsen dan biedt de Touch Bar wel veel meer functionaliteit. Zeker met zaken als sliders, kleurtjes kiezen, etc. is dit handig. Andere zaken kun je dan weer prima met sneltoetsen of gestures op het trackpad oplossen zoals je dat ook voorheen kon doen. Waar ik voorheen die functietoets-rij amper gebruikte is dat sinds de Touch Bar wat meer geworden. Als ik kijk naar de gemiddelde laptoptoetsenbord dan wordt het vrij snel duidelijk dat ik niet de enige ben die deze rij amper gebruikt. De slijtage zit namelijk nooit bij die functietoets-rij, altijd bij dat wat er onder zit.

Btw, je hebt nog gemist dat de esc toets ook niet fysiek is. Daar hebben sommigen echt veel moeite mee. Je zou kunnen stellen dat dit het grootste probleem van de Touch Bar is.
Mooie opsomming. Zelf heb ik de caps lock-toets maar geremapt naar escape. Caps lock gebruikte ik helemaal niet, maar escape enorm veel. Gelukkig macOS gelukkig out-of-the-box een instelling hiervoor aan. (Ook op de oudere modellen, overigens.) :)
Je vergeet te vertellen dat alle huidige Apple laptops met alleen een intel cpu een kill switch hebben waar bij een lekkage of een defecte flat kabel van de display er 40+ volt van de backlight Direct je cpu in gaat voor een instant kill. Omdat iemand die totaal niet begrijpt wat die doet zo ontworpen heeft.. Met deze laatste series van laptops.. Bij oude model zat er als beveilig een aarde draad tussen de 40 volt back light en de communicatie lijn van de cpu. En dat deze nieuwe computers ook op de lijst met keyboard replacement program zullen vallen. Zo jammer dat iedereen moet wachten op de nieuwe oude scissors switches
Yep, vooral de ESC key op de touchbar plaatsen is de nekslag als je dagelijks vi gebruikt ...
Esc key staat bij mij ook hoog op de lijst van waarom ik de touch bar haat. Gewoon omdat je die vaak gebruikt en op de touch bar zit die je liever niet gebruikt. Op een normaal keyboard doe je toch dingen op gevoel. Je oriënteert je zonder te kijken door te voelen. Dat gaat dus niet met touch. Een tweede vervelend puntje is dat ik regelmatig (als ik het ingebouwde keyboard gebruik) ineens in screen capture mode zit omdat ik blijkbaar iets te dichtbij de screen capture “knop” op de touch bar ben geweest.
Eigelijk best vreemd om zoveel geld uit te geven aan een apparaat met zo’n vervelend speeltje en ook nog eens een B-keus keyboard dat na 3 dagen al niet meer fatsoenlijk werkte. Ik gebruik al vanaf het begin een extern keyboard.
Heb wel eens geïnformeerd of ik erop kan wachten voor de keyboard reparatie. Maar dat gaat niet, ik zou dus dagen (week?) zonder moeten. Dat gaat dus niet. Daarom maar een extern keyboard. Drama.
Anoniem: 113730 @RogerWilco210 juli 2019 08:35
Ik 'haat' die (candy)Touchbar ook, nu weet ik zeker dat mijn volgende Macbook geen Pro meer wordt maar waarschijnlijk een Air, al wacht en hoop ik dat ze spoedig Intel vervangen voor een eigen CPU..
Hallo,

Ik werk op een MBP 15 inch.

Wat jij hier allemaal zegt ervaar ik toch niet. En ik ben ook linkshandig! Ik volg PPL

[Reactie gewijzigd door Joncik91 op 23 juli 2024 09:50]

de 2018 Air had toch ook al TouchID?
Geen idee eigenlijk, ik dacht dat alleen de MBP dat had...
Haal je nu niet gewoon Touch ID en Touch Bar door elkaar?
Touch ID zat al op het 2018 model (net als het retina scherm) maar deze had nog geen Touch Bar. De MacBook Air 2018 was vergelijkbaar met het instapmodel van de 13" MacBook Pro. Beide machines zijn vanaf vandaag met Touch Bar te verkrijgen, de fysieke functietoetsen zijn verdwenen. Waarschijnlijk omdat de Touch Bar meer functies biedt dan de oude fysieke functietoetsen en omdat ze het nu op al hun laptops hebben (uniformiteit in hun producten).
Ik zie nergens een Touch Bar op de Air hoor?
Ik ben niet degene die iets door elkaar haalt 😉

De Air heeft TouchID, de MacBook Pro heeft de Touchbar én TouchID.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 09:50]

Niet dus, ook de nieuwe Air heeft geen Touch Bar. Ook is er (nog?) geen los toetsenbord met Touch Bar.
Als de Touch Bar bedoeld is als Pro-feature dan had ik zo’n los toetsenbord verwacht bij de iMac Pro en Mac Pro. Nu is het een feature die juist door het gebrek aan uniformiteit momentum verliest. Het is mij in ieder geval niet duidelijk welke doelgroep Apple ermee voor ogen heeft. Ik herinner me de renders van een Touch Bar met emoji’s op een rijtje waar je doorheen kunt swipen. Dat is iets waar vooral de MacBook Air-populatie enthousiast van zou worden. Of wil Apple toch de Pro-gebruikers ermee (laten) bedienen?

Misschien komt het losse Touch Bar-toetsenbord nog. Of een losse Touch Bar, zou ik zelfs nog kopen ook.

Het idee van de Touch Bar op zich vind ik interessant, dat ik daarvoor m’n functietoetsen moet inleveren spreekt me minder aan. Ironisch, aangezien mijn toetsenbordje bij de Mac (Vortex Pok3r) helemaal geen functietoetsenrij heeft, maar daar kan ik toch blindelings een Esc en F1 tot F12 mee invoeren. En ja die gebruik ik.
Nog geen nieuws of dat deze modellen al een verbeterd keyboard hebben?
Want ik meen dat er geruchten zijn dat Apple van het Butterfly systeem afwilde stappen.
Die komt waarschijnlijk pas met de nieuwe 16" MBPS die de 15" gaan vervangen, in 2020 zoals de analisten nu denken.
Ik vraag me af of 16" goed gaat vallen in de markt? Veel mensen vinden 15" al groot tegenwoordig en 17" is al redelijk zeldzaam aan het worden, dus 16" lijkt me dan een verkeerde keuze van Apple...
Als de beeldschermen inderdaad zoals de geruchten, edge to edge zijn hoeft de laptop niet eens veel groter te worden natuurlijk, die bezels die ze nu hebben nemen behoorlijk veel oppervlakte in. Geen idee hoe het gaat vallen in de markt natuurlijk, dat zullen we pas zien als ze er zijn.
De bezels worden waarschijnlijk kleiner waardoor de uiteindelijke grootte van de laptop wel hetzelfde zal blijven waarschijnlijk.
De 16" komt erbij hè? Het is niet dat er geen andere maten meer te krijgen zullen zijn of zo. Persoonlijk kan ik niet wachten op een groter scherm.

Daarnaast: Het gedeelte met pixels van de 15" – die van mij uit 2013 tenminste – is nu al 39 cm diagonaal, dus eigenlijk iets meer dan 15" (38,1 cm). Met bezels is het scherm ongeveer 43,5 cm, 43,5 als de hoeken niet afgerond zouden zijn. Als de bezels kleiner worden kan dus een 16" (40,5 cm) gebruikt worden zonder dat de behuizing groter wordt.

Kortom best kans dat de 16" MBP fysiek niet eens groter wordt dan de huidige 15".
Dat was mooi geweest ja, maar helaas. Ik moet alleen wel bekennen, ik heb een tijdje met een MacBook pro 2017 gewerkt en ik vond het typen niet zo’n ramp, alleen het lawaai was inderdaad miet meer van deze tijd.
Ik heb nu het 2019 toetsenbord (topcase vervangen) in mijn 2018 15 inch. Ik merk wel degelijk een verbetering (ik draai ook unshaky deze registreert ook geen dubbele keystrokes meer sinds de swap) natuurlijk kan dit voor tijdelijke aard zijn maar ik ben wel te spreken. Wat ze verder gaan doen mbt de nieuwere modellen dat moeten we nog maar gaan zien. We kunnen er inderdaad met de berichtgeving wel van uit gaan dat butterfly van tafel is. Deze macs krijgen naar mijn vermoeden nog gewoon de 2019 iteratie van de butterfly

Ik heb nu de 2017, 2018 en 2019 toetsenborden meegemaakt en moet zeggen dat de laatste toch wel degelijk anders voelen. De 2017 en 2018 maakte alleen wat ander geluid. (dat was natuurlijk ook alleen het membraan)

[Reactie gewijzigd door sjepper op 23 juli 2024 09:50]

Nee. Op de site wordt nog steeds gesproken over butterfly.
https://www.macrumors.com...m=push&utm_campaign=front

Wel diegene die de nieuwe Apple MacBook Pro 15-inch met Touch Bar hebben.
Zo lang A niet elke Butterfly keyboard dit probleem heeft (ja het zijn er te veel) en B Apple het keyboard kosteloos vervangt mocht die van jou het probleem hebben, zou ik de gok wel durven nemen.
Helaas nog steeds met een butterfly keyboard!
Dit zal ze wat klanten gekost hebben, het imago van Apple is permanent beschadigd. Ik snap niet dat ze weer een iteratie van de Macbook Air uitbrengen met butterfly keyboard. Ik ga binnenkort, als vervanging van mijn oude Macbook Air een Lenovo Thinkpad kopen. Veel betere betrouwbaarheid, betere specificaties en ook nog een lagere prijs.

[Reactie gewijzigd door gold_dust op 23 juli 2024 09:50]

Als deze nieuwe modellen het nieuwe keyboard hadden gehad dan zouden we het wel weten. Apple kennende presenteren ze het namelijk als de nieuwste innovatie en het beste ooit :+
Ik kijk al hun keynotes maar bestaande dingen kondigt Apple nooit als innovatie. Heb je wellicht voorbeelden?
Sterker nog, zelfs deze tussentijdse upgrades worden niet gepresenteerd maar gewoon in het diepe gegooid.
Het butterfly keyboard werd ook als innovatie aangekondigd toen deze voor het eerst zijn entree deed bij de MacBook 12". Dit deden ze in de keynote van het (Apple Watch gerelateerde) Spring Forward event in 2015.

Dus straks het nieuwe scissor toetsenbord dus ook gewoon weer.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 23 juli 2024 09:50]

Dat is het toch ook? Er kan toch altijd een ontwerpfout in zitten?

Die 2 zaken sluiten elkaar toch niet uit?
Dat is toch juist wat @SomerenV zegt? Het is geen innovatie, dus hebben ze het niet gepresenteerd. Was er wél een nieuwe toetsenbord (dus “innovatie”) dan hádden ze het wél gepresenteerd.
En andere bedrijven presenteren hun dingen als niet bijzonder spul natuurlijk he ;)

“We hebben niets speciaals hier mensen. Andere hebben dit voor ons gedaan”.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 juli 2024 04:34]

Edit: wauw onder verkeerde reactie van @Dark_man geplaatst :(

Overigens wat een onvriendelijke comment waar ik nu op reageer.

PS: ik kan zover ik zie reacties van mezelf niet verwijderen?

[Reactie gewijzigd door lodu op 23 juli 2024 09:50]

Dan herinner ik je aan het October Event van 2018 waarin de nieuwe iPad Pro werd gepresenteerd als de next big thing op het gebied van creativiteit. Alleen een beetje jammer dat wat zij toen presenteerden héél erg deed denken aan de Surface Pro, een productlijn die al sinds 2013 bestaat. Veel features die Apple in 2018 presenteerde waren al een paar jaar aanwezig op de Surface Pro, zoals het speciale toetsenbord, de magnetische pen en inloggen met je gezicht om maar wat te noemen.
De eerste ipad komt uit 2013? in mijn ogen is de surface in eerste instantie gekopieerd van de ipad. Daarnaast was de eerste surface pro totaal geen volwassen product. Het scherm was klein, 1,5cm dik, een accu van 4u als het meezat (Mijn vader heeft hem tot vorige week gebruikt). De pen had een hogere latency en werkte vaak niet zoals het hoorde. Als we dan gaan zeggen ja maar een ipad pro pencil is ook niet nieuw. Nee zelfs voor 2010 waren er devices met pennetjes. Waar de ipad de nadruk op legde was het gevoel waarmee de pencil gebruikt kon worden. Geen tot weinig latency waardoor het aanvoelt als een echte precizie tool samen met het 120hz display. Waar microsoft uiteraard later ook verbeteringen heeft aangebracht. Persoonlijk denk ik dat de ipad in 2018 ook echt de next big thing is. Alles heeft voor en nadelen, maar zo ongelooflijk veel cpu en gpu kracht, in een passief gekoelde behuizing ,met een 120hz display, haast geen latency met gebruik pen is echt niet slecht. In persoonlijk gebruik kies ik toch eerder voor de ipad voor creativiteit dan de surface lijn. Als ik een windows apparaat zou gebruiken voor creativiteit, zou het er 1 zijn die beter kan koelen. Zoals een zenbook pro O.I.D.

Ontopic: Het is echt heel erg jammer dat apple de macbook 12 uit het assortiment haalt. Dit was eindelijk weer eens een uniek product op een overvolle saaie laptop markt. Heb zelf de eerste generatie gehad en zeker met wat verbeteringen had het een veel beter en goedkoper product kunnen worden (meer poorten, beter geregelde koeling met grotere heatpipes, lagere prijs). Ook is het jammer dat de macbook air met maar 100 euro verlaagd wordt, het is nog steeds een hoge(re) instapprijs dan het altijd al was voor een apple product met toch magere specs (zelfs voor apple) in 2019

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 23 juli 2024 09:50]

Het grootste verschil tussen een Surface en iPad is natuurlijk de software. Een iPad heeft een OS dat specifiek voor touch is ontwikkeld en ook geschikt is gemaakt om via een pointer en toetsenbord te bedienen. De Surface heeft een OS dat voor bediening met een pointer en toetsenbord is ontwikkeld en als alternatief via touch bediend kan worden.

Ik heb een goedkope Windows-tablet met een 13 inch 3000x2000 beeldscherm voor smarthomebediening. Telkens als ik in Windows verzeild sta ik versteld van het niveau van incoherentie. Het is allicht beter dan Windows XP Tablet Edition maar alsnog een farce om via touch te bedienen. Daarnaast is het ook nog eens vreselijk traag op een low-end Intel cpu. Daarmee vergeleken gaat een iPad Air uit 2015 met een zuinige ARM-socje als de brandweer.

[Reactie gewijzigd door Femme op 23 juli 2024 09:50]

En zo zie je maar weer!
Waar jij weinig hebt met de incoherentie van Windows, ga ik over mijn nek van beperkingen van de iPad. het leek me zo leuk om Office op een iPad te draaien maar ik was er snel klaar mee: om een document naar de iPad te verplaatsen heb ik het mezelf ge-emailed.... Dingen tussen toepassingen heen en weer schuiven? lastig... Directories? "Nooit van gehoord, wij bepalen wel hoe de boel intern loopt". USB Stick? Wat is dat?

Ik geniet an mijn iPad voor email en browsen en spelletjes. De iPad pro vind ik een cynische marketing act. Het zal misschien nog wel eens bruikbaar worden, maar dat duurt nog wel een iteratie of 3...
Jij gebruikt het dan ook kompleet verkeerd. USB ? Files transfereren ?
Je files staan gewoon online in de cloud, niet lokaal.
Je surface met windows 10 touch beleving is nog steeds onbestaande, het is en blijft een laptop met een OS dat niet ontworpen is voor touch.
Eh... voor mijn werk bij Fraunhofer mag ik geen zaken in de cloud gooien, tenzij op onze eigen cloud. en daar zit je dan weer eens in een hotel met apart Wifi netwerk en je hebt geen toegang tot het vergrendelde netwerk van de zaak - is me al meermaals overkomen en de reden dat ik mijn files graag "bij me" heb - op een versleutelde HDD. de IT afdeling belooft dat het zal gaan werken, maar de resultaten zijn wisselend...
Wat dus een kopie was van de iPad.
Wat mij betreft een logische stap in het helder maken van je productcategorie. MacBook, MacBook Air, MacBook Pro met ieder eigen schermformaten, kleuren, opslaggroottes, jaarversies, etc. Dit is voor de leek totaal niet te volgen. Van mij mogen ze het verder doorvoeren in al hun productgroepen. De tijden van 1 iPhone en 1 iPad waren geweldig.
Dan is de line up van Windows fabrikanten toch helemaal niet te volgen?

Want daar zie je zoveel overlap dat je denkt naar dezelfde laptop te kijken terwijl het een totaal ander model is.

Toch kan de leek ook keuzes maken uit Windows laptops hoewel ze dan waarschijnlijk toch vaak de verkeerde keuze maken.
Bij Dell is het wel redelijk simpel in de zakelijke lijnen.

3000-serie "budget-afwerking"
5000-serie "middenweg-afwerking"
7000-serie "highend-afwerking"

Het tweede getalletje geeft de schermgrootte aan bij de laptops: 5290 (12,5"), 5490 (14") en 5590 (15"). De laatste twee cijfers staan dan voor de serie. Dit is nu de 90-serie, hiervoor hadden ze de...80-serie.

Valt dus wel mee, als je je een beetje inleest.
Maar dat is het net. Ik wil me helemaal niet inlezen. Ik wil gewoon een toestel dat alles doet wat ik wil.
Misschien wil ik de opslagcapaciteit nog kiezen. Maar daar stopt het dan ook.

Waarom zou ik voor de 5000 serie gaan en niet de 3000? Hoe kan ik dat rechtvaardigen? Bij Apple is het gewoon no BS, wat je ook koopt je hebt altijd een kwalitatief topproduct. En zit nooit te klooien met "ja maar...'
Bij Apple is het gewoon no BS, wat je ook koopt je hebt altijd een kwalitatief topproduct.
Hmmm, maar wel met een toetsenbord dat bij verkoop al door Apple zelf als potentieel garantiegevalletje is bestempeld... 4 jaar lang welteverstaan... en daarna... Als de reparatiekosten dan nog steeds 600 euro bedragen, belanden er tegen die tijd een heleboel op de schroothoop vrees ik.

Ik houd mijn late 2012 Retina MBP nog even aan... Misschien dat de 16" (indien die wel een fatsoenlijk keyboard heeft) daar een goede vervanging voor gaat vormen. Helemaal mooi zou zijn als ze daar ook nog een tweetal USB-A poorten op weten te monteren. Een mens mag toch dromen he...?
Windows laptops hebben toch ook garantiegevallen?

Vaak zelfs meerdere gebreken.

En dan zit je ook nog eens aan Windows dat op zichzelf al een "defect" OS is.
Dat no BS is in mijn optiek ook al een aantal jaren weg. i9 debaceltje vergeten? "Ik heb een i9, maar de opgegeven turbo snelheid haalt ie nooit vanwege koeling".
Die cijfers maken het echt niet simpeler.

Bovendien kijkt men naar de specs bij de serie, de ene heeft dan weer wat extra USB poorten en de ander weer niet.

Moest een keer een laptop kiezen van de Dell website maar kwam er niet uit, elke variant miste weer net iets.

Bij Apple zit je alleen in het high end spectrum en heb je veel minder variabelen.
Behalve Microsoft zelf:
Surface Book 1,2
Surface Pro 1,2,...6
Surface Go
Surface Laptop 1,2
Surface Studio 1,2
Surface Hub 1,2
Duidelijker kan niet.
Microsoft zit nog maar een paar jaar in de laptop markt.

En als je kijkt hoeveel varianten kwa specs ze van de Surface Book hebben word je echt niet blij van.

Bovendien is het maar de vraag in hoeverre Microsoft zich focust op de markt omdat ze partners hebben aan wie ze Windows verkopen en ermee dus concurreren waarbij de CEO van Acer al had aangegeven dat het niet kon wat Microsoft doet.
Volgens mij is de Surface Book juist een goede voorbeeld.
Je kan kiezen uit 13.5 of 15 inch; en je kan kiezen uit 256GB, 512GB of 1TB.
Er zijn geen andere varianten.
Exact wat ik bedoel. Keep it simple. Reden ook waarom ik geen spullen van Samsung koop. Veeeeeel teveel keuze.
Dan kan je toch hetzelfde zeggen over de MacBook? Als je naar de Apple site gaat kan je tientallen zo niet honderden verschillende configuraties krijgen.
13 vs 15.
Kleur.
Oud model vs nieuw model zonder touch vs met touch bar.
Leverbaar in 2-3 verschillende CPU's, GPU's, RAM. De SSD kan je in elke grootte wel krijgen (alleen je betaalt je wel scheel voor elke verdubbeling).
De gemiddelde consument weet niet welke laptop het beste bij hem of haar past omdat die door de bomen het bos niet meer zien. Zelfs als je weet welke hardware waarvoor geschikt is is het flink zoeken om tot een fatsoenlijke keuze te komen. Verschillende generaties i3, i5, i7 en nu i9, steeds vaker AMD, dan heb je nog een hele reeks aan GPU's met verschillende nummertjes die niet te volgen zijn. 8 of 16GB RAM en nog wat andere randzaken.

Dus nee, een leek kan geen keuze maken uit de enorme hoeveel Windows-laptops. Ofja, ze kunnen wel een keuze maken maar da's hetzelfde als blind een pijltje naar een dartboard gooien en tevreden zijn met de uitkomst.
Daarom zeg ik dat de leek dus waarschijnlijk vaak de verkeerde keuze maken.

Ze kopen namelijk toch een laptop, ook al is het niet de versie die meer geschikt voor ze is.

Ik wil dus aangeven dat het productaanbod van Apple juist veel helderder is zelfs met de Macbook 12 inch erbij.
Vind zelf de laptops niet echt op elkaar lijken, maar ik zou mezelf ook geen leek willen noemen.

Maar ik denk dat het eraan ligt wat je bedoeld met "verkeerde keuze". Als leek hecht je een stuk minder waarde eraan (lijkt mij, aangezien je dus een leek bent) waardoor het gevoel van "verkeerde keuze" er een stuk minder zou zijn dan iemand die elke "innovatie" op het gebied van laptopts bijhoudt.

Ook denk ik dat als leek iemand minder een keuze traject door gaat, en eerder de eerste beste koopt die doet wat diegene nodig heeft binnen een prijscategorie.

Overigens vind ik dit een hele logische stap van Apple omdat ze nogal wat vragen voor hun producten en door de 12 inch eruit te knikkeren en het prijsverschil te vegroten (tussen de Air en de Pro) zij namelijk meer de keuze voor een klant maken.
Vaak wilt de leek iets wel hebben maar komen ze er later pas achter dat ze het verkeerde apparaat hebben gekocht.

Men koopt bijvoorbeeld puur op basis van CPU, je weet wel hoe bezeten men was met "Pentium" zelfs de grootste leek wilde een "Pentium" en dan kwamen ze thuis met de laptop en zat er een lage resolutie scherm in waar ze totaal niet aan hebben gedacht.

Of ze hebben een externe harddisk die ze vaak gebruiken maar kopen een laptop zonder USB3.0 maar wel eentje met een Core i7, want de leek kent wel de Core i7 8)7

Of ze willen ook gamen op hun laptop maar kopen een laptop met een i7 met Intel graphics in plaats van een Geforce of Radeon 8)7
Volgens die logica zou er maar een heel klein select groepje mensen zijn waarbij een Macbook (hetzij Air hetzij Pro) een goede keuze zou zijn? Omdat er vrijwel geen verschil tussen de modellen zitten en deze toch wel een paar grote features missen (denk aan upgradeablility, poorten, support voor niet-apple-producten) en daarbij nog alle problemen met de Macbooks.

eigenlijk is als je wilt typen op je laptop een macbook al de verkeerde keus
Anoniem: 583079 @lodu9 juli 2019 18:49
Volgens mij zit je met een Macbook (gelijk welke) bijna altijd goed: altijd vlot, altijd een goed scherm, altijd een goede batterijduur, altijd licht maar robuust, altijd goede en moderne connectiviteit en geen gezeik met het OS.

Upgraden is een “feature” wat bijna niemand gebruikt. Gezien een Macbook goede 2de hands prijzen haalt zijn er overigens andere, minstens even interessante opties.
Geen idee wat je bedoelt met “support voor niet-Apple producten”: integratie met bvb een netwerkprinter, NAS, scanner is in mijn ervaring veelal sneller en betrouwbaarder dan met een windowsmachine.

Alleen als je wil gamen lijkt een Macbook me geen goede keuze, maar wie wil nu gamen op een laptop?

Ik heb de voorbije jaren wel een aantal mensen (waaronder mijn vrouw en kinderen, maar ook kennissen en collega’s) aan een Macbook gekregen, en niemand die daar nog van af te krijgen is...
Voor wat internet en e-mailen is het natuurlijk een uitstekend toestel. Maar zit je met serieuze beeldbewerking of meerlagige bouwtekeningen of van je van plan hele boeken te produceren op je laptop, dan zou ik toch even wachten of Apple met een beter gekoeld systeem komt met een veel beter toetsenbord en 64GB werkgeheugen of toch bijvoorbeeld ook eens bij HP, Lenovo en Dell gaan buurten voor een degelijk op de taken berekend werkstation.

Maar elk zijn meug want het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
Anoniem: 583079 @sjun9 juli 2019 22:01
We hebben het over laptops... Een workstation is een ander type apparaat. Dat gezegd zijnde krijg je heel wat voor elkaar op een goed gekozen Macbook Pro.
Altijd goed zou ik ook niet willen zeggen als ik zo kijk naar de problemen met de afgelopen paar jaren (niet dat andere laptopts geen problemen hebben).
En over het upgraden: dat wordt niet gebruikt omdat het niet kan afaik alles (niet letterlijk) zit tegenwoordig gesoldeerd op het mobo.

Dat is mijn hele punt inderdaad, een laptop zal altijd wel iets missen dat je nodig hebt (in de macs geval dus indd ook gamen). Maar als leek zul je dat een stuk minder merken, maar zal het nog steeds een "verkeerde keuze" zijn. Ook kan het zijn dat je op dag A hdmi nodig hebt en op dag B displayport, dan kan er geen goede keuze zijn (zonder dongles dan).

Overigens bedoel ik met support voor niet-Apple producten dat er vaak dedicated accessoires zijn voor Apple producten en niet-apple producten, een voorbeeld snel uit mijn hoofd zijn oortjes met 2 versies: een met een android afstandsbediening en 1 met een ios afstandsbediening voor muziek.

Krijg overigens een beetje het gevoel alsof dit meer een windows vs apple thread wordt (mede door mijn vergelijkingen en dit bericht zelf), Linux represent 8-), en we van het originele onderwerp afdwalen.
Nee kopen puur op de naam (Apple) is logisch?!? |:(
Die tijden waren inderdaad erg fijn alleen moet ik zelf zeggen dat de iPad Pro een erg fijne tablet is van Apple. Met name net die extra's die hij heeft, zoals 4 speakers, 120hertz scherm zijn echt fijn als je er video en foto op bewerkt.
Erg jammer dat het over en uit is met MacBook 12". Erg veel plezier van, alleen jammer dat het beestje langzaam wat traag wordt, echter voor de dagelijkse taken die een ander op zijn iPad doet voldoet het prima.

Toch had ik graag gezien dat er een krachtiger opvolger kwam, een MacBook Air 13" is me (ook al is het maar een inch) te groot om elke dag mee te nemen onderweg.
Was dat niet ook een Intel Core M met passieve koeling?
Klopt, een Intel Core M, helaas. Geen krachtpatser. Maar ik had een MacBook Air uit 2011 en wilde per sé geen iPad (omwille van het OS destijds). Dus op zich een mooi alternatief en nog altijd blij mee. Mis soms alleen wat rekenkracht met omzetten video's.
Apple wilt die doelgroep richting the Ipad Pro drukken. Voor een beetje bruikbare versie ben je beduidend meer kwijt als op de Macbook 12" overigens.
Gaat al weer langzaam richting de 999 euro van de eerste Air. Geef het nog een jaar of twee. En goed dat er langzaam weer wat ruis uit het productoverzicht verdwijnt want het was een beetje een rommeltje geworden. De oude Air en de 13" zonder TouchBar gaan trouwens ook weg.

Het is een prima laptop voor mensen die niet al te veeleisende dingen doen. Hij was qua CPU prestaties ongeveer gelijk aan een i7 uit 2012 dus in feite helemaal niet zo gek. Alleen de basis 128GB daar gaan weer een hoop mensen de boot mee in. 256GB is eigenlijk nog te weinig om een beetje onbezorgd te werken met je computer.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 09:50]

De goedkoopste versie is met 128GB SSD. Dat is behoorlijk karig.
Heb een MacBook Pro 2014 met 128gb en nooit meer nodig gehad, altijd minstens 35gb vrij. Als je niet meer nodig hebt, komt het wel goed. Mooie machine.
Probleem is dat macOS na een tijdje nogal eens wil dichtslibben - ik won 40 GB met een verse reinstall van mn Macbook Air uit 2012 (had ik veel eerder moeten doen natuurlijk).
Je kunt vaak ook vrij makkelijk een bestaande install opruimen.
Ik heb mijn OSX install sinds 10.3 steeds meeverhuisd/gemigreerd naar nieuwere hardware en tussendoor af en toe opgeruimd.

Iets als Disk Inventory X kan je erg helpen om te zien waar je moet opruimen.
http://www.derlien.com/
Dat zeg ik toch? Er is altijd wel een beginner of baas die gewoon de goedkoopste pakt maakt niet uit welke klote specs. Maar liever 128GB SSD dan 1TB zwierend roest wat je nog wel eens in iMacs vindt.
Ik heb een MBP 2012 (pre-Retina) met 16GB RAM en 1TiB aan opslag.. 500GiB aan SSD en 500GiB aan HDD voor foto’s en wat spelletjes..
Opzich snap ik het uitfaseren van de 12" macbook wel gezien de prijsstelling met de Air. Die waren immers bijna net zo duur en dan zou ik toch eerder voor de air gaan ivm de extra power en aansluitingen (MBr had alleen 1 USB-c gen 3.1 poort en dus geen thunderbolt ondersteuning).

True tone display is wel een mooie toevoeging. vind het erg fijn werken op mijn iPad.
Het laat een gat open voor een ARM based Macbook. je instap Macbook is nu een pro van 1499 of een air van 1249. (of je moet nog een 2017 kopen bij bijvoorbeeld de Mediamarkt). Er is nu buiten de zuinigere chips van intel in de air geen echte laptop meer die net zoals de 2015+ Macbook super zuinig is (en passief gekoeld). Het word even de vraag wat ze komend jaar doen en of er weer een Macbook komt die rond de 1000 euro gaat hangen. Ten tijden van de retina Macbooks was er toch wel weer de vraag naar een unibody zoals de oude plastic Macbooks, die verdwijnt nu weer.

We gaan het zien, er zijn geruchten genoeg.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 23 juli 2024 09:50]

De 15" MacBook Pro is ook aangepast, daar zijn ook niet zoveel modellen meer van (nog maar 2). Beide met de processors van de 9e generatie en dus minimaal hexacore. :)
Ergens hoop ik dat ze de 11 inch macbook Air terug in het assortiment gaan brengen.....
Voor de studenten! Zie op de edu store ook weer gratis koptelefoon erbij! Wordt zo wel leuk om aan te schaffen.

(Volgens mij kan iedereen gewoon stiekem via de edu site kopen trouwens;))

https://www.apple.com/nl-...oduct=MVFH2N/A&step=promo

[Reactie gewijzigd door BekSide op 23 juli 2024 09:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.