Apple voorziet MacBook Pro van octacores en past toetsenbord aan

Apple claimt de problemen met de toetsenborden van MacBook Pro en Air opgelost te hebben met een nieuwe generatie Butterfly-toetsenbord. Tegelijkertijd geeft het bedrijf zijn MacBook Pro's een processorupgrade, waaronder met een Core i9-octacore.

Zonder details te geven meldt Apple dat het 'ander materiaal' gebruikt voor zijn vierde generatie van het Butterfly-toetsenbord van MacBooks. Daardoor zouden de problemen met dubbele aanslagen of juist slechte registratie van aanslagen verleden tijd moeten zijn. De werking van de toetsenborden zou verder identiek zijn.

Apple voorziet zijn laptops voortaan van deze nieuwe generatie Butterfly-toetsenborden. Bezitters van een MacBook Pro of Air met een haperend Butterfly-toetsenbord van de derde generatie kunnen deze ter reparatie aanbieden waarna ze er een met het gewijzigde materiaal krijgen.

Apple butterfly toetsen
Links reguliere scissorschakelaar, rechts Apples Butterfly-schakelaar

Apple gebruikt het Butterfly-mechanisme sinds 2015 voor de platte toetsenborden van zijn laptops maar ondanks diverse aanpassingen bleven gebruikers klagen over problemen. In 2018 voorzag het bedrijf het oppervlak onder de toetsen van een vliesje dat stof en vuil moest tegenhouden, maar ook dat mocht niet baten. Na meerdere artikelen over de klachten bood Apple zijn excuses aan.

Apple Macbook Pro Butterfly iFixit

Tegelijkertijd met de aankondiging van de nieuwe Butterfly-generatie geeft Apple zijn MacBook Pro's een processorupgrade. Het bedrijf levert de duurdere variant van de MacBook Pro 15" voortaan met een Core i9-9980H, een octacore op 2,3GHz, met optie om deze met een variant op 2,4GHz te leveren. De duurdere versie van de 15"-laptop had eerder een hexacore-Core i7 of -Core i9. De goedkopere versie van de 15"-MacBook Pro heeft voortaan een Core i7-9750 met zes cores op 2,2GHz of de Core i9-9980HK met acht cores. De 13"-MacBook Pro met Touch Bar krijgt een Core i5-8365-quadcore op 2,4GHz of een Core i7-8665U op 2,8GHz. De overige specificaties en prijzen zijn gelijk gebleven en de MacBook Pro 13 zonder Touch Bar behoudt zijn bestaande processor.

Model Processor oud - juli 2018 (type, cores, kloksn.m boost) Processor nieuw - mei 2019 (type, cores, kloksn.m boost) Prijs
MacBook Pro 13 Touch Bar Core i5-8259U, 4, 2,3GHz, 3,8GHz Core i5-8365, 4, 2,4GHz, 4,1GHz €1999,-
MacBook Pro 13 Touch Bar upgrade Core i7-8559U, 4, 2,7GHz, 4,5GHz Core i7-8665U, 4, 2,8GHz, 4,7GHz €2249,-
MacBook Pro 15 basis Core i7-8750H, 6, 2,2GHz, 4,1GHz Core i7-9750H, 6, 2,6GHz, 4,5GHz €2799,-
MacBook Pro 15 basis upgrade Core i9-8950HK, 6, 2,9GHz, 4,18GHz Core i9-9980HK, 8, 2,4GHz, 5GHz €3159,-
MacBook Pro 15 high-end Core i7-8850H, 6, 2,6GHz, 4,3GHz Core i9-9980H, 8, 2,3GHz, 4,8GHz €3299,-
MacBook Pro 15 high-end upgrade Core i9-8950HK, 6, 2,9GHz, 4,18GHz Core i9-9980HK, 8, 2,4GHz, 5GHz €3519,-

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-05-2019 • 19:56

193

Submitter: Anoniem: 733707

Reacties (193)

193
183
94
13
1
50
Wijzig sortering
De verschillende hexacores uit de MacBook pro presteren allemaal identiek vanwege gebrekkige koeling. Hier zonder veranderingen aan de koeling een octacore in stoppen is dus pure marketing en geldklopperij. Ik heb de goedkoopste versie van de 15 inch MacBook pro met hexacore en die begint zelfs met single core berekeningen al direct te blazen. In mijn typische werkberekeningen heb ik wat testen gedraaid en hij is amper 15% sneller dan mijn vorige MBP uit 2013.
Even een tip:
De default instellingen voor de fan van een macbook is gewoon uit. Tot temperatuur X, dan gaatie gelijk flink blazen.
Download hiervoor de applicatie "Macs Fan Control". Hiermee kan je zelf aangeven hoehard de fans moeten draaien. Normaal wordt mijn MBP13 uit 2015 ook lekker handpalmzwetend warm, maar ik laat standaard de fans nu draaien op 3000 toeren, je hoort het niet, maar de processor blijft altijd lekker koel. Dat geldt dan dus ook voor de behuizing.

Nu heeft mijn MBP maar 1 fan, maar de touchbar modellen hebben er 2, wat dus voor betere koeling kan zorgen als je het zelf regelt.
Ik heb dit zojuist geprobeerd maar als ik wil dat die altijd op minimaal 3000 gaat draaien dan doet die dat ook richting de 100 graden (rpm blijft constant) of je moet hem temperatuur gebaseerd instellen maar dan gaat die weer tussen de min en max zitten. Wel jammer anders was dit een tof tooltje geweest.
Of mis ik iets en is daar nog een trucje voor?
Je zou ook eens dit programma kunnen proberen: https://exirion.net/ssdfanctrl/ deze gebruiken we hier nog wel eens als we een SSD in een iMac plaatsen, hier kan je wel per graden aangeven hoeveel RPM de fan moet draaien. Geen idee hoe hij een een macbook werkt maar bij een iMac is het echt een uitkomst.
Nee tis een statische rpm die je invult. Maar alstie richting de 100 graden gaat zet je m toch ff op 4000 rpm? Het zou makkelijker moeten kunnen, mee eens, maar niet met deze tool afaik.
Ja dit valt best tegen (of het nou Apple is of Intel laat ik in het midden), maar tussen mijn oude Macbook Air 2011 en de huidige zit teleurstellend weinig verschil, en niet alleen qua cpu.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 18:24]

Dat is Apple, in andere notebooks (met betere koeling) presteren gelijkwaardige cpu's namelijk een stuk beter. Het is trouwens niet alleen Apple, want er zijn ook notebooks van andere merken waar deze cpu's niet hun volle potentieel kunnen benutten door gebrekkige koeling.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:24]

Ligt ook deels aan Intel's stupide marketing, met name met de U processors. Ze geven aan 15W TDP terwijl de CPU vrijwel nooit op de base clock opereert met fors meer energieverbruik en warmteproductie tot gevolg. Intel zou er goed aan doen de maximale TDP van elke processor te melden zodat daar met VRM ontwerp en koeling beter op ingespeeld wordt.
Laten we nu niet gaan doen alsof engineers die de notebooks ontwerpen, niet weten hoe Intel TDP specificeert en dat je voor langdurige boosts betere koeling nodig hebt. Dat weten ze prima, echter kiezen ze massaal voor platte designs waarbij de koeling van secundair belang is. Het design is vaka belangrijker dan de techniek.

Verder klopt het niet direct dat het verbruik van een CPU vaak hoger is dan het opgegeven TDP. Als je kijkt naar de door Intel aanbevolen specs heb je 3 zaken PL1, PL2 en Tau.

PL1 is longterm powerdraw
PL2 is shortterm powerdraw (Boost)
Tau is de lengte dat PL2 actief mag zijn

PL1 is binnen Intels aanbevelingen gelijk aan het ingestelde TDP (deze is namelijk variabel bij Mobile Sku's)
PL2 is 1,25x TDP binnen Intels aanbevelingen
Tau is normaliter 8 seconden in Intel Spec.
Als een OEM dus volledig onder Intel spec configureert mag een CPU maximaal 8 seconden boosten naar 1,25x TDP qua verbruik, waarna deze terug moet vallen naar een verbruik wat gelijk is aan het TDP.

PL1, PL2 en Tau zijn echter door OEM's (maar ook moederbord fabrikanten op de desktop) vrij in te stellen. Intel levert guidelines, maar daar mogen ze aanpassingen op doen. Dat soort aanpassingen zijn natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van de OEM in dat geval.

Iedere OEM kan dit soort zaken dus zelf instellen zoals zij dat willen, en dus ook zelf bepalen wat het maximale verbruik is, en hoe lang dit verbruik aan mag houden en wat dus het TDP is waar de koeling in de machine aan moet voldoen. OEM's weten dus perfect wat ze eigenlijk aan koeling nodig hebben om de maximale prestaties uit een cpu te halen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:24]

Sommige andere merken hebben hun koeling wellicht ook niet op orde, maar Apple vraagt als enige de hoofdprijs. Dus dat Apple ze niet goed koelt is extra kwalijk.
Het is aan Apple.
De prestaties van de Intel zijn in de afgelopen jaren wel beter geworden.
Maar als de koeling niet goed genoeg is, krijg je throttling.
Ligt ook aan intel; de CPU's zijn grofweg 20% beter geworden tussen 2011 en nu. Afgezien van de throttling.
Wel apart eigenlijk dat fabrikanten (niet alleen Apple) hiermee "wegkomen". Ik heb bijvoorbeeld een HP 8760W, die de helft van zn rekenkracht verliest zodra die te warm wordt, en dat wordt die snel :| . Hoewel je niet kan verwachten dat een laptop hetzelfde koelt als een desktop zou een verplichte disclaimer dat een processor zijn rekenkracht niet continu kan benutten niet misplaatst zijn.
Het is een beetje het onbedoeld bijeffect van de fascinatie van de gebruikers voor cores - ik heb persoonlijk liever een zuinige en snelle dualcore met een grotere bijgebakken gpu om het beschikbare warmtebudget te vullen, dan een quadcore of meer, maar in de specsrace met AMD worden er nu feitelijk serverchips in laptops geduwd. Maar goed wat doe je er tegen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 18:24]

Wel apart eigenlijk dat fabrikanten (niet alleen Apple) hiermee "wegkomen"
Inderdaad! Dit geldt niet alleen voor rekenkracht maar ook voor defecte toetsen op een toetsenbord. Ik heb zelf ook een HP (Spectre 360) en daar zijn de toetsen niet meer goed. Valt na 2 jaar niet meer onder de garantie, maar ik vind dat fabrikanten hun toetsenborden te slecht maken, waardoor je noodgedwongen bent om een nieuwe laptop te kopen of ene extern toetsenbord, maar ook daar (Wooting One) slechte ervaringen.
Doe HP was vast niet zo duur als de Apple equivalent. Daarom komen andere merken ermee weg.
Toendertijd koste die laptop rond de 1500 euro, weliswaar niet evenveel als de beste MacBooks maar alsnog duur genoeg dat het niet voor mag komen.
Ik gebruik mijn Lenovo Yoga pro2 uit 2013 ook nog steeds en mijn nieuwe MacBook is inderdaad niet significant sneller. Wel een stuk lichter O-) .
Nadeel bij Apple is dat als je meer geheugen wilt, zowel RAM als SSD, je naar de duurdere modellen toe moet. Ben het met je eens dat het geldklopperij is.
Heb je daar een bron van? Want het is nogal een statement.
Een bron voor de statement dat de hexacores vrijwel gelijk presteren: https://youtu.be/Ov89IX73_pw

De bron voor de andere uitspraak dat in mijn workload de macbook pro uit 2013 slechts 15% trager is ben ik dus zelf. Ik werk met MRI data en heb als test FSL Evaluation and Example Data Suite (FEEDS) gedraaid op beide laptops.
Ik ben zelf ook helemaal niet weg van de zwaardere processors in MacBooks de laatste tijd en ik raad ze niemand aan maar ze "voelen" wel degelijk sneller omdat alle korte taken (en dat is toch een groot deel van wat je doet de hele dag) wel degelijk sneller gaan. Ze gaan pas throttlen als je secondenlang vol vermogen pakt en dat zie je terug in je benchmarks.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 18:24]

Dat zou kunnen, maar ik heb er toch enige twijfels bij. Ik vind het waarschijnlijker dat ze sneller aanvoelen vanwege cognitieve dissonantie. Wanneer je weet dat je een duurdere processor erin hebt zitten, en zeker als je die zelf hebt betaald, dan is het erg lastig om objectief de verschillen vast te stellen.
Tja ik merk toch wel het verschil tussen diverse configuraties ook als ze wat dichter bij elkaar liggen op papier. Verschil tussen oudere en nieuwere SSD's is bijvoorbeeld super duidelijk. Het voordeel van meer cores is dat er vaak een paar niks liggen te doen in plaats van met lichte achtergrondtaken bezig zijn, dat alleen al scheelt.

Maar wie ben ik, ik zou voor dat kleine stukje performance nooit een i9 halen. Die i9 moet in een dikkere laptop of beter nog gewoon een desktop en dan gewoon op vol vermogen voor langere tijd kunnen werken. De i7 is gewoon een prima compromis en hij wordt ook nog goedkoper dankzij het feit dat ze niet meer de topconfiguratie zijn. Mooi toch?

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 18:24]

Precies de reden waarom ik over ben gestapt naar een 2de hands Macbook Pro uit 2012. Retina met SSD. En dat voor maar 850 euro, op de kop getikt in 2016. :)

Top ding voor weinig geld en doet niet veel onder aan de huidige Macbook Pro's
ja 2012 is voor mij ook het laatste jaar dat de MBP nog pro was. Ik die zelf ook nog met een MBP uit mid 2012, is inmiddels wel redelijk af.

Nieuwe wordt geen Apple meer.
Ik leg zelf de grens bij 2015. De komst van het butterfly keyboard en de touchbar zijn voor mij voldoende reden om het woordje "pro" niet meer serieus te nemen.

Ik moet nog maar zien of deze nieuwe MBP wel weer het woordje 'pro' verdient. Mijn twijfels liggen bij het nieuwe Butterfly keyboard (vierde generatie, maar is het nu echt opgelost?) waarbij de travel ongetwijfeld niet is toegenomen. Touchbar. Gewoon DDR-4 geheugen ipv low-power. Hitte waardoor de laptop vast gaat throttelen - daar sta je dan met je op papier bloedsnelle 8-core.

Ik ben nog niet enthousiast. Mijn MBP 2015 houdt het vast nog wel een jaartje vol (en anders ligt er nog een reserve MBP 2010 die ook vlot genoeg is).
Ik legde hem zelf bij een aantal dingen:

-Geen RJ-45 poort meer, dus weer een dongle
-RAM vast gesoldeerd
-Batterij niet meer zelf vervangbaar
-Geen mogelijkheid zelf SSD/HDD te plaatsen, noch ruimte voor een tweede door het verwijderen van de dvd-speler

Grote reden dat ik nog met deze laptop toekan is dat ik zelf het geheugen heb kunnen upgraden naar 16GB, twee SSD's heb kunnen plaatsen, en ik zelf de accu heb kunnen vervangen anderhalf jaar geleden.

Later kwam daar inderdaad nog de verschrikkelijke toetsenbord en touchbar bij (zelf even geprobeerd, vind het een onding).

Mac OSX en het trackpad ga ik wel heel (heeeel) erg missen. Misschien eens naar een hackintosh gaan kijken :Y)
Bij mij denk het nog wel, maar zeker geen nieuwe.
Ik heb o.a 4 (pro) modellen gehad, maar de rpijzen zijn nu te hoog.
Anoniem: 1214592 @!GN!T!ON24 mei 2019 09:18
Euh... "2012 het laatste jaar dat de MBP nog pro was"!?
Deze hebben geen pciex SSD schijven, die zijn, als ik me niet vergis, vanaf MBP mid. 2015 geïntroduceerd!
Dat is pas Pro! Het toeval wilt dat ik zelf zo één heb van 2015 met de nieuwste SSD schijf, en geloof me, (het is idd wel zéér jammer van de meerprijs) dat je het verschil merkt! Die dingen zijn gigantisch snel! Dit is pas 'Pro' als je het mij vraagt. ;-)
Lijkt erop dat onze definities van wat een apparaat pro maakt dan nogal ver uit elkaar liggen. Geen probleem, iedereen recht op zijn eigen mening.
Heb een zo goed als nieuwe (topcase vervangen tegelijk met batterij, scherm vervangen binnen programma) i7 15" 2012 aan een familielid gegeven voor school en die loopt ongeveer net zo hard als de nieuwe MacBook Air maar wel een groter scherm en meer geheugen voor minder dan 1000 euro. Waar het probleem in zit is natuurlijk dat hij zo'n beetje nu al vintage is dus ieder jaar dat je nog een nieuw OS er op kunt zetten is weer mazzel....
Een 4 jaar oude laptop voor 850 euro?!

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 18:24]

Nee alleen als ie kapot gaat heb je wel een probleem. Geen garantie dan is 850 best geld. Voor mij een reden om niet terug te vallen op een oud model. Ik wacht wel tot Apple met een voor mij acceptabele MacBook komt. Tot die tijd gebruik ik een hackintosh desktop.
Waar in het artikel niks over genoemd wordt, maar wel waar lijkt te zijn. Het 2018 model heeft een i5-8259, met een TDP van 28W heeft. De nieuwe chip (i5-8365) heeft een standaard TDP van 25W, configureerbaar tot slechts 10W. Maar het grootste probleem is het weglaten van de Iris gpu, wat een prestatieafname van 50% (notebookcheck) tot gevolg heeft?
Waar in het artikel niks over genoemd wordt, maar wel waar lijkt te zijn. Het 2018 model heeft een i5-8259, met een TDP van 28W heeft. De nieuwe chip (i5-8365) heeft een standaard TDP van 25W, configureerbaar tot slechts 10W. Maar het grootste probleem is het weglaten van de Iris gpu, wat een prestatieafname van 50% (notebookcheck) tot gevolg heeft?
Dit klopt niet, een i5-8365 heeft een standaard TDP van 15W, deze is echter vrij instelbaar voor de fabrikant naar boven tot maximaal 25W of naar beneden tot 10W afhankelijk van de configuratie die de fabrikant voor ogen heeft.

@Gustaaf437 Het zou niet heel vreemd zijn als er geen Iris GPU aanwezig zou zijn, Intel heeft immers in deze Whiskeylake generatie nog geen Sku's met Iris GPU aangekondigd. Kijk ik echter naar de Apple pagina dan reppen zij nog steeds over Iris Pro 655 GPU's in deze modellen, zie bijvoorbeeld https://www.apple.com/shop/buy-mac/macbook-pro. Dus of Apple maakt een foutje in haar site m.b.t. de specs of er zit toch een andere, mogelijk nog niet aangekondigde Sku in dan de i5-8365.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:24]

Apple heeft het inderdaad nog over de 655, maar als je naar de voetnoot kijkt staat er dat het om cijfers van het 2018 model gaat. Terwijl er in andere voetnoten wel over een (prototype) 2019 model gesproken wordt.
Kun je eens linken naar die "voetnoot", de pagina waar ik naar link ( https://www.apple.com/shop/buy-mac/macbook-pro ) heeft voor zover ik kan zien geen voetnoot waar gesproken wordt over 2018 modellen (als ik zoek komt zelfs "2018" in zijn geheel niet voor op die pagina).

Wel staat er Iris Pro 655 bij de specificatief, en als je voor "Select" kiest bij de 2 modellen waar "New" bij staat, staat ook daar bij de specs "Iris Pro 655" en zijn de 2 CPU modellen te kiezen met de hierboven genoemde base en boost snelheden. Niet de modellen uit de 2018 reeks met lagere snelheden.
Wat ik bedoelde is dat ze vrij tegenstrijdige info verstrekken.
Onderaan deze pagina staan voetnoten welk model ze getest hebben. In de 2018 modellen wordt steeds over een Iris gesproken, terwijl dit bij de 2019 modellen niet het geval is. Op de specificatiepagina staat gewoon nog dat er een 655 in zit. Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk zit

[Reactie gewijzigd door Liselotte111 op 22 juli 2024 18:24]

Het ontbreken van Iris Graphics is een non-issue, maar wel heel vreemd. Voor alle taken die iets meer van de GPU vragen switcht de MacBook Pro automatisch naar de standalone GPU. Eigenlijk worden de ingebouwde graphics alleen gebruikt voor het tonen van de standaard-interface. Bij games en pro-apps wordt de standalone GPU direct ingeschakeld.

Het is wel heel raar dat er geen Iris graphics bijzitten. Dat kan Apple kennende met 2 dingen te maken hebben: Minder stroomverbruik of besparing op de kosten (al lijkt me die laatste erg gering).
Dat is alleen het geval voor de 15 inch varianten. De 13 inch heeft geen dedicated GPU, waarbij je dus toch een prestatieverlies van 50% hebt
Jarenlang bedrijfslaptops gehad van Dell, was altijd wat mee. Bij bepaalde series was 80% na twee jaar kapot. Nu al een paar jaar Apples, daar is vaak ook wat mee.
Zelf met beide merken nog nooit problemen gehad. Je moet een beetje geluk hebben.
Apple eindigt echter steevast bovenaan bij beoordelingen over service, dat lijkt me wel iets te zeggen.
Heb je daar een bron bij? Mijn ervaring en de geluiden uit mijn omgeving zijn namelijk verre van positief.

Ben dan toch wel benieuwd :P
Met even snel googlen kom ik op dit resultaat. https://www.macrumors.com...ong-pc-and-tablet-makers/

Artikeltje over de metingen van de American Consumer Satisfaction Index.
Dank voor je link! Maar die gaat niet over customer service zo te lezen, die gaat over hoe blij mensen zijn met hun apparaat, de functies, beschikbare apps, dagelijks gebruik e.d. Ik zie daar customer service in het hele artikel niet genoemd.
Je hebt gelijk. Deze gaat wel over customer service:

https://www.laptopmag.com/articles/apple-tech-support
Ik heb een TB uit 2017. Krijg ik ook dat nieuwe toetsenbord of gaan ze exact hetzelfde toetsenbord met dezelfde problemen plaatsen?

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 juli 2024 18:24]

Alleen de 2018-modellen krijgen nu een 2019 toetsenbord bij een reparatie. De 2017-modellen en ouder krijgen helaas hetzelfde toetsenbord weer. Zie het artikel van TheVerge.

[Reactie gewijzigd door MelvinW op 22 juli 2024 18:24]

Anoniem: 567346 @MelvinW21 mei 2019 21:04
Dat is niet helemaal correct. De 2017 modellen krijgen niet het nieuwe toetsenbord, maar wel een licht aangepaste die het probleem ook zou moeten oplossen.
Lachwekkend, kan er niks anders van maken.
Wellicht past het gewoon niet...
Dan nog is het absurd en lachwekkend dat een toetsenbord met een ontwerpfout wordt vervangen door een identieke versie met identieke inherente ontwerpfout. Het hoeft niet perse de 2019 versie te zijn, als de fout er maar uitgehaald wordt.
Klopt, dat vond ik in 2007 al.. De plastic MacBooks van toen hadden ook een ontwerpfout waarbij de magneet die hem dicht hield teveel druk zette op een te dun stukje plastic waardoor deze de palmrest kapot drukte.

Dit kon je gratis laten maken tot na de garantieperiode, maar elke keer werd weer hetzelfde onderdeel teruggezet. In plaats van dat ze gewoon de magneten vervingen door wat zwakkere of het stukje plastic in de schermbezel breder zouden maken... Die van mijn is wel 4x terug geweest. Ik snap Apple soms echt niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 18:24]

Ja, soms is het nou eenmaal goedkoper om hetzelfde te vervangen, dan om een heel r&d team in te zetten om een nieuwe versie te maken, vervolgens de matrijzen aan te passen, etc. voor het sporadische aantal mensen dat terugkomt met hun product.
Ik denk alleen dat Apple dit toetsenbordprobleem onderschat heeft. Als ze het over mochten doen, denk ik dat ze het in de eerste keer al hadden opgelost.
Met de plastic MacBooks was het niet sporadisch. Het gebeurde bij allemaal, elke keer na een jaar ongeveer. Bovendien zijn er meerdere generaties uitgebracht met ditzelfde ontwerp, terwijl er wel andere dingen zijn aangepast aan de hardware (poorten bijv.)

En verder: Voor Apple was het misschien goedkoper, maar het was voor de klant ook ongelofelijk vervelend om het ding steeds weer te moeten laten repareren.
M'n vrouw heeft vroeger een Renault Twingo gehad, zo rond het jaar 2000. Dat ding had een digitaal dashboard. Als je de lampen aandeed, het dimlicht dus, dimde het dashboard. Dat was niet instelbaar. Erg irritant als je een zonnebril op had in de auto want je kon nauwelijks nog de snelheidsmeter zien.

Nu kan je ervoor kiezen om in NL zonder dimlicht te rijden overdag met zon. Maar in Scandinavische landen is dimlicht verplicht, ook overdag. Daar kwamen we nogal eens, dus moet je óf zonder zonnebril met volle zon rijden, óf op goed gevoel de juiste snelheid aanhouden.

Reactie van Renault? "Dit is inherent aan de constructie van de auto".
Franse auto's. :D
Gotta love 'em.

Maar goed, iemand vond het nodig om met 50 in m'n zijkant te rijden, dus toen konden we een nieuwe gaan kopen.
In een twingo? Dat je dat overleefd hebt is een wonder!
Ding was over de hele breedte 30 cm smaller ja. Maar goed, alles overleefd, wel bont en blauw.
Duitse auto's hebben ook domme ontwerp fouten.

Mijn Golf heeft een USB poort die zo diep is verborgen in het vakje voor de versnellingsbak dat je zelfs met kinderhandjes er niet bij kan.
Ik rij een 108 uit 2014 en die hebben exact het zelfde "probleem". Ik denk dat dit is omdat je normaal snachts je lichten aan zet en het dashboard dan dimt zodat het niet zo fel is in je ogen als het buiten donker is.
Dat snap ik en dat werkt prima, maar in Noorwegen is het verplicht om dimlicht te voeren... dus tsja...
Dan zul je in Noorwegen weinig Twingo's tegenkomen, schat ik.
Geen idee, destijds was het niet veel inderdaad. Tegenwoordig wordt je platgereden door Tesla's en andere EV's omdat die nogal wat voordeeltjes hebben (gratis parkeren op openbare plaatsen, busbaan gebruiken, geen belastingen etc)
Ik heb een 307SW van 3 jaar ouder dan jouw 108 en bij mij worden de displays ook zwakker bij het aanzetten van dimlicht. Bij mij is dit echter wel instelbaar. Wat trouwens wel grappig is, is dat de bediening van veel in de auto precies gelijk is aan de Xara Picasso uit diezelfde periode. Het uiterlijk van de airco, de bediening voor verlichting en knipperlicht, 100% identiek, zelfs het sleutelkapje is uitwisselbaar. :P

Die verlichtingsfunctie is inderdaad voor rijden in het donker bedoeld.

Bij mij zijn de displays lastig af te lezen om een andere reden. De auto heeft vaak in de zon gestaan. :+
Dat het in Scandinavische landen verplicht is om altijd met dimlichten aan te rijden is, bij Zweedse automerken zoals Volvo bvb. te 'zien' (héhé) aan het feit dat van zodra je het contact opzet, je dimlichten aan gaan en deze aan blijven tot je op de 'stop' knop gedrukt heb. Er is een dimlicht schakelaar aanwezig, dit als 'decoratie' wss. :-p
Wat wel meer en meer opvalt bij Europeese constructeurs is dat ze (ok, niet de dimlichten) ook zorgen dat er constant 'witte' lichten gaan branden van zodra de wagen in gebruik is. Wat zeker niet slecht is naar veiligheid toe. (zo ben je zichtbaar'der')
Dat klopt... en dat is natuurlijk prima. Maar dan moet je niet als betweterige Fransoos een auto gaan maken waarbij het dashboard dimt zónder dat je een override hebt. Want in Scandinavië rijden met laagstaande zon (dus zonnebril op) mét verlichting aan waardoor je je snelheidsmeter niet meer kan aflezen is gewoon een domme fout.

Sindsdien is het wel beter geworden uiteraard. En we hebben het hier over bijna 20 jaar geleden...
Je bedoelt in de wereld van elektronica.

Mijn Nokia's hadden allemaal wel een probleem vroeger, maar nooit werd dit gerepareerd of geaccepteerd als fout van Nokia.

En zo heb ik nog een waslijst van hier tot Tokyo van allerlei merken die geen garantie verleenden op fabrieksfouten.
wat ik bedoelde is dat vooral apple hierbij bekend is om dit te doen. apple is ook erg tegen right to repair, terwijl, laten we zeggen motorola hier juist voor is. apple wilt alles in haar macht kunnen doen om zo veel mogelijk geld te krijgen
Ik denk dat het anders zit, ze willen zo veel mogelijk controle omdat ze teveel gezeik krijgen van macs waar aan geprutst is door derden.
Weer exact hetzelfde totdat je een 4e keer langsgaat met problemen, dan krijg je een nieuwe MacBook Pro.
Was dat maar waar
Hebben ze voor mij ook gedaan. Maar normaal gesproken krijg je dan een nieuwe van hetzelfde model.
Met iPhones heb je daardoor vrijwel altijd pech, maar met Macs valt dat nog wel mee. Je moet ook geluk hebben met aardige medewerkers of de 4e keer in de VS langsgaan (of een land waar ze je net als in de VS behandelen).
Anoniem: 217535 @adjank21 mei 2019 21:20
Na 4 reparaties van hetzelfde probleem.... Dan mag je van elke fabrikant verwacht dat deze wordt vervangen.

Ik zou bij 3e keer al verwachten dat je een nieuw product krijgt. Diegene met de grootste waffel krijgt het meest voor elkaar. Alleen nooit dreigen met een advocaat want dan gaan alle deuren dicht. Bellen, zeiken, bellen, zeiken...alles wordt genoteerd en uiteindelijk kom je hoger in de boom. De persoon die daadwerkelijk een beslissing mag maken en goodies en mag uitdelen.

Edit: 'waffel'. extra 'f' toegevoegd. Met dank aan rensimf23.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 217535 op 22 juli 2024 18:24]

Compleet offtopic: ik denk dat je waffel bedoelt. Dit staat nu echt hilarisch :)

Ben wel met je eens dat in de meeste gevallen de aanhouder wint. Heb je bij chinese verkopers via bijv. Aliexpress ook heel veel mee te maken. Na het openen van een dispuut gaan er in een keer allerlei deuren open.
Anoniem: 217535 @renslmf2322 mei 2019 08:12
Aangepast. Zeker niet de bedoeling om mens te laten lachen... :Y)
Misschien dat je met de grootste wafel nog iemand kunt omkopen. Want ze zijn lekker! :9
Het is weer triest hoe Apple 2017 gebruikers het bos in stuurt, gewoon weer forceren om te upgraden als ze een beter toetsenbord wensen. Louis Rossmann kan altijd zo lekker zeuren op Apple. Soms vliegt hij wat uit de bocht maar verbaas me er altijd over hoe trouw klanten blijven ondanks gebreken en de "service" die Apple verleent.

Ik heb een Lenovo P51 en die toetsenborden vind ik onovertroffen op laptop gebied. Niet zoveel travel als mijn mechanische toetsenbord uiteraard maar het typt heerlijk weg onderweg. Voor op de bank thuis heb ik een Macbook Pro late 2015, en vind dat een heerlijk apparaat. Wordt wel bijzonder warm zonder dat er fans in werking treden maar dat is de Mac beleving naar ik begrijp :)

De race naar steeds dunner en daarbij comfortabel- en betrouwbaarheid inleveren snap ik niet zo goed. Het ziet er sexy uit maar in de praktijk behaal je natuurlijk geen voordeel, het volume van het dragen van een laptop wordt bepaald door de lengte en breedte en die 2 mm minder hogen maken een apparaat niet meer portable, doch wel minder betrouwbaar.
Belangrijke nuance: als je nu problemen hebt met je butterfly toetsenbord dan zal Apple deze vervangen door een exemplaar van de nieuwe revisie. Je hoeft dus niet per definitie te upgraden. Je kunt helaas je keyboard niet preventief laten vervangen.
Dat geldt echter alleen voor de 2018 machines. Mensen met een 2016 en 2017 MacBook Pro krijgen doodleuk het oudere type als vervanging. @MelvinW noemde al in zijn comment hieronder een artikel van TheVerge waaruit dit blijkt. Verder hebben de 2016 en 2017 MacBook Pro's ook nog eens problemen met de display cable. Apple erkent dit probleem niet, maar rust vervolgens wel zijn 2018 machines uit met een langere displaykabel. Hier de link naar de video van iFixit: https://youtu.be/iLALpD004Gk

Update:
Blijkbaar heeft Louis Rossmann er vandaag nog een filmpje over online gezet:
https://youtu.be/I-0ejhpO1hc

[Reactie gewijzigd door daanb14 op 22 juli 2024 18:24]

Apple heeft vandaag wel degelijk een reparatieprogramma voor Flexgate aangekondigd.
*never mind verkeerd gelezen*

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 18:24]

Het is de tweede revisie van het butterfly systeem dus stop met die onzin dat Apple loog dat er niks mis is met het keyboard.
Ach ja, het is maar hoe je er naar kijkt, persoonlijk vind ik het behoorlijk lang om nu pas een probleem dat al stamt uit 2016, nu pas op te lossen.
En wederom onzin want Apple heeft het probleem met de eerste revisie proberen aan te pakken.
Probeer je nu serieus de duur van de problemen die Apple heeft met hun toetsenbord goed te praten?

We hebben het hier over een product van plus €2K, van een bedrijf dat $825.000.000 waard is, en ze hebben niet eens het toetsenbord grondig getest!
Apple's Mission Statement is:

"Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leads the digital music revolution with its iPods and iTunes online store. Apple has reinvented the mobile phone with its revolutionary iPhone and App Store, and is defining the future of mobile media and computing devices with iPad."
Ik zou zo een probleem toetsenbord van geen enkel bedrijf accepteren, en zeker niet van zo een halo company als Apple, maar ja, Apple fans praten alles goed, wat Apple ook doet.
Probeer je nu echt de feiten weer te geven als iets goed praten? Ach ja het is altijd wat met de Apple haters. Alles is slecht wat Apple ook doet.
Ik gebruik het al sinds het begin, nog geen enkel probleem mee gehad.
Als een revisie gelijk staat aan toegeven dat de vorig versie slecht was heb je gelijk.
Apple geeft echter niet toe dat de vorige revisies ook slecht waren. Apple is stil of smijt met termen zoals 'nog beter'.
Stop nou eens met onzin verkopen want je bent duidelijk uit je nek aan het lullen. Bij de eerste revisie heeft Apple duidelijk aangegeven dat het de problemen met de eerste versie wou wegwerken. Dat dit niet gelukt is hebben ze zich voor geëxcuseerd. Jij bent het die niet wil toegeven van niks op de hoogte te zijn en met termen smijt die gewoon leugenachtig zijn.

Apple apologizes for failing MacBook keyboards yet again
Ik begrijp niet waarom je "service" in quotes zet? Ik vind de service die apple bied onovertroffen tov van andere oem...

Onlangs nog een Macbook Pro Mid 2014 binnen gedaan bij de Genius Bar omdat ik wat vlekken op de coating van het scherm had. 2u later buiten gewandeld met een nieuw scherm voor welgeteld 0 euro.. En dit zonder enige vorm van Applecare etc...

Ook hier weer vervangt Apple het toetsenbord gratis voor die mensen die problemen ondervinden met vorige generaties.

Probeer dat maar eens bij een HP ed..

Dell is ook nog wel goed, maar aangezien ze enkel via dell.be werken, ben je je toestel snel een week of langer kwijt..
Ik begrijp niet waarom je "service" in quotes zet? Ik vind de service die apple bied onovertroffen tov van andere oem...

Onlangs nog een Macbook Pro Mid 2014 binnen gedaan bij de Genius Bar omdat ik wat vlekken op de coating van het scherm had. 2u later buiten gewandeld met een nieuw scherm voor welgeteld 0 euro.. En dit zonder enige vorm van Applecare etc...
Dit betreft Staingate. Is een bekend probleem waar Apple gelukkig wat aan doet, staat los van Applecare or whatsoever. Was wel een petitie (via Staingate.org) en een rechtszaak voor nodig voordat Apple overstag ging, maar goed, dat vergeten we maar even.

Keurig opgelost verder hoor wat betreft service (mijn display is ook vervangen) :*)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 22 juli 2024 18:24]

Dat is het beeld wat veel mensen (logischerwijze) krijgen die zelf geen ervaringen hebben met de service van Apple. Het lijkt altijd alsof ze pas na een paar rechtszaken overstag gaan.

Echter zorgen de rechtszaken er enkel voor dat er een wereldwijd reparatieprogramma opgezet wordt. Ook lang voor de rechtszaken worden je problemen gewoon opgelost door de Apple Store, ook al noemen ze het dan misschien onterecht coulance.


ot:
Zelf gelukkig nog geen problemen gehad met het toetsenbord van m'n 2016 MBP TB. Ik schijn een enkeling te zijn, maar het toetsenbord typt heerlijk, maar ik zoek dan ook geen 10 cm travel voordat een aanslag geregistreerd wordt :p

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 22 juli 2024 18:24]

Staingate werd ook al gratis verholpen vóór de rechtszaak. Ik heb zelf mijn MacBook Pro toen kunnen aanbieden bij het servicepunt. Er was wel contact met AppleCare nodig om het gratis gedaan te krijgen, maar het resultaat was hetzelfde.
ja het was idd een erkend probleem. Maar dit veranderd mijn opinie niet over de apple service. Die is gewoon correct naar mijn mening.
Snap niet waarom je een sneer naar een ander merk moet uitdelen aan het einde van je post. Mijn HP laptop heeft tweemaal een defect gehad. Beide keren stonden ze binnen 24u voor de stoep (ja, aan huis) om het defect kosteloos te repareren.

Het is nu eenmaal zo dat bedrijven meer inzetten op goede klantenservice. Dat is namelijk een van de grootste 'selling-points' nu alle notebooks en accessoires op elkaar beginnen te lijken. Of ik nu contact opneem met Apple voor mijn telefoon; HP voor mijn laptop; Microsoft voor mijn tablet of Steelseries voor mijn headset, ieder bedrijf heeft tot nu toe zijn best gedaan om mij netjes te helpen.
Dan had je een zakelijk model inclusief prijzig servicecontract neem ik aan. Mijn HP, die veel duurder was dan mijn huidige MBA, was ik zeker anderhalve week kwijt ivm een designflaw. Dit artikel gaat over MBPs/MBAs voor consumenten met consumentenovereenkomsten.
Ik heb een MBP mid 2014 en die is al eens gerepareerd onder dat staingate-prgramma: nieuw scherm idd. Maar die kreeg precies hetzelfde probleem! Apple vorig jaar weer gebeld, ik kreeg de reactie dat ie nu echt uit de garantie was gevallen en dat ze deze schermen niet meer hadden liggen. Zoek het maar uit.

Uiteindelijk opgelost door met W5 multi purposedoekjes van de LIDL (á €2,50) de antireflectielaag te verwijderen. Maar qua Apple vrij waardeloos natuurlijk: dat je precies hetzelfde onderdeel met hetzelfde euvel terugkrijgt. Dat is geen repareren, dat is het probleem nog even in de tijd opschuiven :?
Ik snap het ook niet. Heb op mijn werk (toevallig) ook een P51 en dat toetsenbord is inderdaad fenomenaal (net zoals de T470 trouwens die ik ook heb). Ik heb ook een MacBook van mijn werk maar ik kan er niet mee werken. Hij ligt ongebruikt in de lade, gebruik hem alleen om uit te lenen.

Ik vind het jammer dat ze de 'feel' niet hebben verbeterd bij deze revisie want dat is heel erg nodig. En inderdaad, de "retina" serie was al dun genoeg. Soms vergeten ze bij Apple dat mensen er mee moeten werken.

En inderdaad, Apple laat de temperatuur behoorlijk oplopen. Standaard zitten ze vlak tegen de Tjunction aan die intel opgeeft, want dat beetje blazen leidt zo af van het design. :/

Dit geeft op den duur ook vaak problemen door het steeds uitzetten en inkrimpen van de BGA balletjes, vooral bij de GPU's. Je kan hem beter een beetje opschroeven met de smcFanControl tool aangezien hij nu uit de garantie is.
ergens snap ik het wel want er zijn ook best wat mensen die het lekker vinden tikken. Probleem is echter: die mensen vonden het oude toetsenbord niet 'erg', veel mensen vinden het nieuwe juist wel 'erg' en op die manier vind ik dat ze dus minder klanten happy houden door alleen een kleinere subset happier te krijgen ( en hun design team weer wat e-penis points voor oooooh so thin. )

Ik denk dat ze dit toetsenbord best mogen gebruiken in de 13'' en air's, niet pro apparaten waar de stilheid en dunheid voor de leek belangrijker zijn. Hiernaast vind ik dat ze een meer pro model moeten uitbrengen die gewoon dikker is; betere koeling en een toetsenbord met meer travel / tactile feedback. Ik zie alleen maar unhappy developers die liever 2015 modellen zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 22 juli 2024 18:24]

Zelfde op het kantoor waar ik werk, alleen zij we hier door de pre-touchbar macbook pro retinas heen waardoor vooral nu de mensen met de nieuwe modellen niet zo blij zijn en in sommige gevallen waaronder ik een prive laptop gebruiken.

De eerste unibody macbooks waren betreft formaat naar mijn mening perfect, niet te dik, niet te dun, stevig en hadden ruimte voor koeling.
eens, + je kon de HDD gemakkelijk vervangen met een SSD en met 5 schroefjes had je er zo nieuwe RAM DIMMetjes in
De site www.eidec.de waar de gecompileerde versie ervan die downloadbaar zou zijn bestaat schijnbaar niet meer.
Zal het van de week eens compileren van de source en eens kijken hoe het werkt. Ik doe nog wel eens wat op bed en dan als het begint te jagen, zakt het peil van de WAF.
Waarom alleen 2017? Ik heb een 2016 MBP, met helaas aardig wat toetsenbord problemen, en ik kom mijn dag nu gemiddeld door wanneer ik niet op mijn vaste werkplek zit en daar een mech. toetsenbord heb door soms een paar keer goed op de toetsen te drukken.

Ik wil niet geloven dat het voor een bedrijf met zoon grote hoeveelheid cash als Apple om ook het nieuwe toetsenbord in te bouwen in de 2016 en 2017 modellen naast de 2018, het is gewoon puur een kwestie van niet willen :)
Dan lever je hem toch in voor reparatie...?
Dat is ook wat ik gedaan heb, maar omdat ik telkens hetzelfde ontwerp toetsenbord terug krijg kan ik mijn laptop in blijven leveren, en zeker gezien hoe het gegaan is met mijn reparatie en de tijd dat ik de machine kwijt was is dit echt iets wat ik tot het allerlaatste wil uitstellen.
Lenovo toetsenborden zijn zeker beter dan de huidige generatie MacBook toetsenborden. Maar de oudere Lenovo's, zonder die numpads, waren weer beter.

Apple gaat weer klanten missen. Die snellere CPU is helemaal niet relevant, zolang ze niet iets aan de warmteafvoer doen. Als de CPU wat langer gestressed wordt gaat ie throttlen, en is het voordeel van je snellere CPU weer weg.

Wat ik storend vind is dat de SSD en geheugen upgrades zo enorm duur zijn. Die 8 core i9 kan me gestolen worden. Maar ik wil 1 TB SSD + 32 GB geheugen, want Pro en zo. En dan ga je in het geval van een 15 inch naar de 4K. Nou ja dan maar een jaartje langer op m'n MBP 2015 met 1 TB ssd ;)
Die Mac beleving die je zegt, check deze vid:

https://youtu.be/947op8yKJRY

Schijnbaar gaat een mac pas later blazen, zodat het lijkt alsof het de koeling minder nodig heeft, maar eigenlijk zit je cpu gewoon op hogere temperaturen.

Is niet beter voor het apparaat, wel beter als je een stille laptop onderdeel van je premium ervaring vindt.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 22 juli 2024 18:24]

Anoniem: 57411 @MrCaBLeGuY21 mei 2019 23:49
De race naar steeds dunner en daarbij comfortabel- en betrouwbaarheid inleveren snap ik niet zo goed. Het ziet er sexy uit maar in de praktijk behaal je natuurlijk geen voordeel, het volume van het dragen van een laptop wordt bepaald door de lengte en breedte en die 2 mm minder hogen maken een apparaat niet meer portable, doch wel minder betrouwbaar.
Helaas volgen zo ongeveer alle fabrikanten deze trend, inclusief lenovo. Om een voorbeeld te noemen: geen enkele laptop in de gewone lijn van lenovo heeft tegenwoordig een beschaafd toetsenbord (vergeleken met wat ze zo een 7-8 jaar geleden hadden)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 57411 op 22 juli 2024 18:24]

Op m'n vorige project had ik ook een Lenovo P serie. Dat is een log bakbeest, traag want geen ssd, slechte akku en een toetsenbord met een enorme travel wat me nog het meest aan een mechanisch toetsenbord uit de jaren 80 deed denken. Het is maar net waar je voorkeur ligt.

Wanneer worden deze nieuwe laptops geleverd en hoe weet ik nu of ik een laptop met een 'goed' toetsenbord koop? Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, had Apple al uitgesloten vanwege de toetsenbord problemen maar nu twijfel ik toch weer.
Probeer moderne high end windows laptops als de Dell XPS15, Lenovo X1 Extreme. Dit zijn de Macbook pro 15 tegenhangers met een soortgelijke bouwkwaliteit maar met een iets betere focus op het toetsenbord.
Schandalige prijzen voor wat je krijgt.

Een Razer Blade 15 bijvoorbeeld, wat een vergelijkbare unibody constructie heeft, met fors betere koeling, GPU, meer geheugen, meer flexibiliteit qua SSD keuze, vergelijkbaar touchpad, vergelijkbare speakers etc koop je voor 2500 euro en rent rondjes om de duurste Macbook pro uitvoering waar je meer dan 1000 euro extra voor moet neerlappen.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Maar ze hebben de markt die koste wat het kost MacOS willen draaien aardig in hun greep.
Zware herrie bak met een veel kortere accuduur? Voeding van 860gr?
De Macbook pro retina's met touchbar hier op kantoor zijn een stuk luider dan al mijn gaming laptops die ik de laatste 5 jaar in mijn bezit heb gehad. \heb je gezien hoe klein de 230watt Razer Blade en 189watt moderne delta voedingen zijn? Heb je uberhaupt wel degelijk vergelijkings materiaal gehad? Want ik heb nu ik dit typ een Razer Blade 15 2019 voor mijn neus staan, een Macbook Pro 15 retina van werk en een Alienware 15 R3 op de stapel liggen. Als je objectief wilt vergelijken raad ik je aan om ze toch echt eens naast elkaar te leggen.
In de zakelijke wereld gaat het niet om wat iets kost, maar om wat het oplevert. Een Macbook heeft nu eenmaal een langere levensduur, hogere inruil/restwaarde en daarnaast minder onderhoud nodig.
Dat zijn percepties die niet gebasseerd zijn op data. Macbooks die na korte tijd keyboard problemen hebben waar class action lawsuits over zijn toont uiterst slechte betrouwbaarheid, screen cables die na een tijdje scheuren omdat deze te kort zijn in het ontwerp is geen pluspunt voor betrouwbaarheid, PCH chips die bij zwaarder gebruik na verloop van tijd kapot gaan omdat deze constant te warm worden is geen pluspunt voor betrouwbaarheid.
Welke resolutie? Ik draai op m'n pro 2880x1600.
Je kan kiezen tissen 144hz 1080p of 60hz 4K.
De doorverkoopwaarde wordt door mensen al sjou in stand gehouden die Apple absurd hoog plaatsen op hun wenslijst zonder reden.

De hardware is niks speciaal, ik benoemde zeer specifiek de Razer Blade 15 omdat de constructie een soort van kopie is. dus er is dan geen argument van "de macbook is een unobody" wat niet inherend beter is in vergelijking met de XPS15 bijvoorbeeld. Ze draaien allemaal dezelfde CPU's, GPU technologie, geheugen technologie etc. Dus hardware is wel degelijk tegenover elkaar te zetten. Alle Macbooks van de laatste 8 jaar hebben flinke throttle problemen en kunnen hun turbo boost in bijna geen enkele vorm voor een langere tijd vasthouden. Dus elke laptop die dat wel kan is op hardware niveau sneller. Maar dan komt duurzaamheid van de interne hardware er ook bij kijken. Hardware dat maar 80c wordt vs de 99c van Apple gaat gewoon langer mee. Dan heb ik he tnog niet over display cable en keyboard design flaws in de touchbar modellen.

Ik denk juist dat jij je bar weinig begrijpt van de hardware en software. MacOS is een preference en dat is prima, maar puur op hardware gebied zijn laptops toch echt wel tegenover elkaar te zetten voor vergelijkingen. Je argument ging alleen op in de tijd van toen Apple nog iBooks produceerde gebasseerd op het PowerPC platform. Toen waren er wel verschillen tussen de interne hardware waar discussies over gehouden konden worden.

Windows 10 is daarnaast ook veel volwassener en stabieler geworden dan XP bijvoorbeeld ooit was. Dus stabiliteit is gewoon zoals het hoort te zijn.
Anoniem: 1214592 @Sn0wblind24 mei 2019 09:52
Euh...
Windows 10 is daarnaast ook veel volwassener en stabieler geworden dan XP bijvoorbeeld ooit was. Dus stabiliteit is gewoon zoals het hoort te zijn.
Het is idd waar dat W10 stabieler is dan al zijn voorgangers maar, naast macOS kan je eigenlijk niet echt spreken van stabiliteit!
Professioneel heb ik een "Dell Latitude ..." (door het bedrijf gekocht) met W10 Enterprise.
Prive heb ik een "MBP 13" mid. 2015" en "iMac 27" 5K 2017", beide op macOS Mojave.
Mijn W10 crasht zo'n 2 à 3 keer per week !!!
Mijn Mac's 'crashen' zo'n 2 à 3 keer om de 4 jaar! (iMac telt hier nog niet mee, deze is nog geen enkele keer gecrasht sinds 2017)
Dat is stabieliteit...
De crashes die jij benoemd zijn hoogstwaarschijnlijk hardware gerelateerd en niet software.

Ik heb een Razer Blade 15 2019, Alienware 15 R3 en een Macbook Pro 15 allemaal in gebruik en geen enkel apparaat crashed. Maar op werk hebben wij wel een aantal Imacs die crashen bij hevig gebruik.

De enige crashes die ik persoonlijk meemaak is als ik zelf rommel met het optimaliseren door middel van undervolten, maar dat is dan hardware matig de CPU van te weinig stroom voorzien.

Maar dit maakt allemaal niet uit, individueel is onze data niet veel waard. Google toont wel genoeg MacOS issues.
Waarom blijft Apple vasthouden aan dit toetsenbord concept? Het is meerdere malen gebleken dat het minder bevalt dan het origineel, en bovendien veel storingsgevoeliger.
Omdat gebruikers er massaal om vroegen om het model nog 2 mm. platter te willen hebben (/not), waardoor het 'oude' toetsenbord niet meer paste?

Goed, het was duidelijk nog niet volwassen en Apple kan natuurlijk best prima hardware maken, dus hopen dat dit het nu tot het verleden zal doen behoren.

Benieuwd of die octacore ook dat probleem met throttlen heeft (of dat apple dat softwarematig heeft onderdrukt zoals bijv. bij Linus Tech Tips langskwam).
In eerste instantie zou ik er dan ook niet om staan te juichen, maar goed. Ook met een dikke i7 zou het allesbehalve een 'slouch' moeten zijn.
Niemand heeft gevraagd om dunnere notebooks.
Vandaar ook de (/not). ;)

Kan me nog herinneren dat tijdens de introductie dat met zoveel tamtam werd aangekondigd.
Dat ding was al zo mooi plat, geloofde er zelf ook niets van dat de klanten daarom gevraagd zouden hebben.
Maar ja, da's ook wel weer des Apples, het zo verpakken (de meute in de zaal klapte en joelde er niet minder om).
Pfff, ik moet echt leren lezen. Verstrooid de laatste tijd 8)7
No problem, kan gebeuren toch? :Y)
Anoniem: 705579 21 mei 2019 20:00
Dat zou in de vorige generatie ook het geval zijn. Top hoor een macbook! Alleen dat toetsenbord valt mij zwaar tegen. Super fijn in gebruik maar als er maar iets tussenkomt hapert de toets..
Netjes dat ze het programma zo ver uitgebreid hebben en ook nu sneller een nieuw keyboard kunnen plaatsen. Ik heb mijn 2015 in principe al helemaal afgeschreven maar ik hoopte op MacBooks met grotere schermen om hem als daily driver te vervangen.

Een beter keyboard zou een goede bonus zijn, onze 2018 (mijn back-up, maar mijn vrouw zit er dagelijks op) vind ik verder wel echt lekker werken met groter touchpad en de keyboard feel. Maar je blijft toch een beetje zenuwachtig bij iedere kruimel, hoe lullig het ook klinkt. Wat ik niet snap is dat ze Unshaky's idee niet gewoon in een software update stoppen. Niemand typt de zelfde letter in 10ms.

Nieuwe CPU's interesseren met niet zo. De i7 in min 2018 is snel zat en een i9 heeft gewoon niet genoeg ruimte om zijn hitte af te voeren. Als ik een snellere CPU met de zelfde warmteproductie kan krijgen is het prima, anders vind ik het niet de moeite.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 18:24]

De goedkoopste 15" heeft volgens de specificatie link 2.6 GHz.

De duurdere een 9980? Klopt dat? Ik tref die alleen als XE in desktop uitvoering? :?

Edit: zal de nieuwe i9 9980HK betreffen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Marnixvdl op 22 juli 2024 18:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.