'Apple wil dat winkels MacBook-toetsenborden binnen een dag repareren'

Apple wil dat de meeste toetsenbordproblemen van de MacBook en MackBook Pro de volgende dag in de Apple Stores gerepareerd zijn. Om dat mogelijk te maken hebben de winkels extra onderdelen gekregen. Apple laptops worden al langer geplaagd door toetsenbordproblemen.

Dat schrijft MacRumors op basis van een interne memo die gedeeld is met Apple Store-medewerkers. Volgens de memo moeten technici van de Genius Bar voorrang geven aan de meeste toetsenbordproblemen van MacBooks en MacBook Pro's om de volgende dag klaar te kunnen zijn. Uit het woordje 'meeste' blijkt dat niet alle problemen de volgende dag opgelost moeten zijn, maar het artikel vermeldt niet welke problemen wel of geen voorrang moeten krijgen.

Voorheen moesten de laptops voor dergelijke problemen met het toetsenbord naar een reparatiecentrum worden gestuurd. Dan duurt het volgens MacRumors minstens drie tot vijf werkdagen voordat de laptop klaar is. Het is vooralsnog niet duidelijk of de nieuwe regeling ook voor Nederland of België geldt, Tweakers heeft daarover vragen gesteld aan Apple.

Bepaalde modellen van de MacBook en MacBook Pro hebben last van 'kleverige' toetsen. Het toetsenbord zou niet consistent zijn wat het indrukken van toetsen betreft en aanslagen zouden niet of dubbel worden geregistreerd. Om die problemen op te lossen zette Apple vorig jaar een reparatieprogramma op.

De problemen hebben te maken met de nieuwe Butterfly-mechanismes die het bedrijf sinds 2015 voor de laptoptoetsenborden gebruikt. Deze mechanismes zorgen ervoor dat de laptops dunner kunnen zijn. Apple probeerde de problemen van de MacBook Pro uit 2018 te verhelpen met een extra laag onder het toetsenbord. Dit mocht echter niet baten, onlangs zei Apple nog 'sorry' vanwege de problemen die gebruikers hebben met die laptop. Gebruikers klagen over bepaalde letters die de laptop af en toe dubbel registreert. Ook de spatiebalk vertoont fouten.

Apple butterfly toetsen
Rechts het Butterfly-mechanisme van het toetsenbord van een Apple-laptop

Door Hayte Hugo

Redacteur

24-04-2019 • 10:34

122

Reacties (122)

122
111
63
5
0
25
Wijzig sortering
Gelukkig is mijn MBP 2016 gerepareerd onder garantie, en heb ik niet hoeven te betalen voor de reparatie (was nog voor de aankondiging van het extended programma), en de hele ervaring van de reparatie inclusief de problemen wat het veroorzaakt heeft er bij mij voor gezorgd dat ik niet weet ik of hierna nog een MBP koop of uberhaupt wil, ik zal macOS zeker gaan missen, maar ik werk 40+ uur met mijn laptop, en ik wil gewoon als ik een premium betaal en goed werkent apparaat.

Het begon met de afspraak, ondanks dat het een apparaat is dat gericht is op professioneel gebruik, zonder extra geld neer te tellen ben je gewoon een "normale" consument, kortom toen mijn toetsenbord echt niet meer bruikbaar was heb ik nog een week of twee rond gelopen met een extern toetsenbord voordat ik een afspraak kon krijgen. Ik mijn laptop in de store in Den Haag ingeleverd op een zaterdag, en toen was de verwachting dat het een week zou gaan duren, ik was dus erg blij toen ik op de donderdag een belletje kreeg dat mijn laptop klaar was (zeker omdat ik op een 2011 mac mini in de tussentijd werkte met een gerestorde image, dan merk je echt het performance verschil). Ik donderdagmiddag optijd weggegaan zodat ik optijd was bij mijn ophaal afspraak.

Aangekomen bij de Apple store op de afgesproken tijdstip heb ik weer net als de zaterdag driekwartier zitten te wachten, toen kwamen ze met mijn laptop terug, met de meedeling dat hij uitvoerig getest was en weer correct werkte, het toetsenbord was vervang, eind goed algoed, maar voordat ik naar huis reed, en dat gaf de medewerker ook aan moest ik even kijken of ik het er mee eens was, bij openklappen kwam ik er gelijk achter dat mijn touchbar kapot was. Ik weer een half uur zitten te wachten, en toen zijn ze ongeveer drie kwartier bezig geweest met mijn laptop, met de meedeling dat mogelijk de touchbar of de logic board beschadigd was, iets wat veel werk was, kortom ik was mijn laptop kwijt.

Toen ik vroeg hoe dit kan, aangezien mij zojuist beloofd was dat alles werkte was het antwoord "ons hardware test registreert de touchbar wel gewoon", dus toen vroeg ik waarom ze hem niet gewoon door gebruik getest hebben, aangezien ik speciaal een account voor de Apple medewerkers moest aanmaken. Uiteindelijk na een interessante discussie mijn laptop achter gelaten, en drie dagen moeten wachten tot hij uiteindelijk echt klaar was.

Deze service is echt totaal niet wat ik verwacht van een laptop waar ik persoonlijk van vind dat je een extreem bedrag voor betaald, persoonlijk vind ik het ook vreemd dat ze niet doorhebben dat wanneer je zoon product verkoopt, gericht op bedrijfsmatig gebruik dat zonder nog allemaal extra kosten ze je gewoon een minimaal een week laten wachten, en wanneer het door hun fout erger word, ze je het liefst nog rustig aan achteraan de rij zetten.
Sorry, misschien zit ik er naast, maar als je 40+ per week op je MB werkt en deze is in principe onmisbaar, dan vindt ik het vreemd dat je geen zakelijke next day garantie erbij neemt. Omdat iets wat gericht is op professionals is betekent niet dat je meteen dezelfde garantie erbij krijgt natuurlijk. Dus in de toekomst misschien toch extra betalen en zakelijke garantie erbij?

Het is simpel, zonder bij betalen heb je dezelfde reparatie termijn als een consument. Het werkt op precies dezelfde manier bij Dell, HP en alle andere bedrijven. Wil je next day on site garantie dan betaal je bij, ook als laptop 10.000 euro kost.

Ook de extra check erbij is toch onzin natuurlijk. De medewerkers krijgen uitgelegd hoe het proces van reparatie werkt en daar moeten ze het mee doen. Want waar trek je de grens dan? Moeten ze ook een stress test doen om de gpu te testen of deze toevallig beschadigd is bij elke reparatie die ze uitvoeren?

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 23 juli 2024 05:04]

Zeker ben ik het deels wel met je eens, alleen vind ik wel dat wanneer je een premium betaald, zeker wanneer je gewoon ruwe specs naast bijv. de Dell XPS van mijn collega legt, dat de service dan ook echt wel gewoon op orde mag zijn. En dan vind ik twee weken laten wachten op een probleem wat niet mijn schuld is, ik gebruik mijn laptop gewoon en ben er verder ook extreem zuinig op, dan een beetje tegenvallen.
Ik wil uiteraard niet zeggen dat ik verwachte van Apple dat ik next-day weer gewoon aan de slag kon, uiteraard net, misschien heb ik dat niet duidelijk verwoord, maar de tijden die ik heb zitten te wachten, en zeker ook toen hij weer achterbleef en ze eigenlijk het liefst me nog een week wilde laten wachten, dat vind ik toch wel een beetje te gek worden onderhand.

Wat betreft het testen, uiteraard hoeft een stress test niet, alhoewel grappig genoeg de lokale computer winkel waar ik heen ging dit wel altijd deed, maar gewoon even het ding open klappen, opstarten en checken of alles uberhaupt werkt, is toch niet te veel gevraagd? Ik kwam hier letterlijk binnen 10 seconden achter nadat de laptop opgestart was omdat ik de screen brightness wilde aanpassen, omdat deze door een lamp boven de tafel praktisch terug ging automatisch naar bijna niets. En zeker in het geval van de touchbar omdat het gewoon in mijn optiek deel uitmaakt van het toetsenbord.
Ik kan je vertellen dat ze een keyboard van een mbp niet op 3 kwartier vervangen kunnen hebben. Keyboard maakt deel van heel de topcase ( met touchbar trackpad battery) daarvoor is een complete dessassenblage nodig van je macbook
Toevallig ooit ook ooit een Windows laptop gerepareerd waar het toetsenbord in de behuizing zat en verwijdering van een moederbord nodig was. Kost inderdaad wel wat meer tijd maar neemt niet weg dat de tijd het wel waard is om er op te wachten dan de tijd en kosten om 2x open neer te reizen naar een Apple store.
Overigens staan toetsenborden bekend om veel uitval door gebruik, je bent als ontwerper dan ook dom om die onderdelen die makkelijk uitvallen niet servicevriendelijk te maken.
It's by design like that!

Anders zou iedereen wel een toetsenbordje vervangen. En als die stuk is ga je gewoon weer naar Apple en zeggen dat het toestenbord stuk is en dat ie onder garantie vervangen moet worden.

Ik heb 4-5x wat door Apple laten repareren, ben middels al 10 jaar+ happy Apple guy. Reparaties via de Online Support aangemeld. Ze checken wie als eerst een gaatje hebt en ze maken een afspraak.
It is by design. Bedoel je een slecht toetsenbord ontworpen zodat mensen problemen krijgen? Of by design dat het lastig te vervangen is?

Wat mij betreft is goed design iets dat om te beginnen goed werkt, en als het niet goed werkt moet het simpel zijn om te vervangen.

Met de bedragen die Apple rekent mogen deze veel voorkomende problemen niet voorkomen.
Ik begrijp wat je bedoelt en ze hadden het probleem dat zij hebben veroorzaakt met voorrang moeten oplossen inderdaad, of in ieder geval een andere oplossing aandragen.
> Sorry, misschien zit ik er naast, maar als je 40+ per week op je MB werkt en deze is in principe onmisbaar, dan vindt ik het vreemd dat je geen zakelijke next day garantie erbij neemt

Ja, superleuk, behalve dat je dat niet bepaald even kan 'aanklikken' op de Apple site ofzo. Ik heb gekocht via de zakelijke Apple Store, waarbij mij _geen enkele keer_ is gewezen op een apart programma voor zakelijke support. En ik heb wel een paar honderd euro bijbetaald voor 'Apple Care'.

Daarnaast is het gewoon ronduit idioot dat je bij de Apple Store standaard:

- Bijna nooit een afspraak kunt maken
- Wanneer je wel een afspraak wilt maken ronduit onbeschoft te woord gestaan wordt door medewerkers ('ja dan moet je maar online kijken')
- Je altijd minimaal een half uur zit te wachten, ook al heb je een afspraak op een specifiek tijdstip

Ik heb precies dezelfde ervaring als degene waar je op reageert. Ook ik mocht lang wachten op een afspraak, wachten tijdens de afspraak, en vervolgens wisten ze de kabel naar de Touch Bar te slopen waardoor het hele logic board vervangen moest worden. Als ze wilde dat ze m'n data over zouden zetten moest ik maar even m'n wachtwoord geven (wat nou informatiebeveiliging).

Ook vanuit consumentenoogpunt is de geboden service ver beneden de maat. Verder heb je bij Dell voor een euro of 200 NBD on-site support voor 3 jaar. Voor Apple zakelijke support mag je 400 euro per jaar neertellen.

[Reactie gewijzigd door MikeN op 23 juli 2024 05:04]

het is niet omdat je belachelijk veel meer betaalt dat je daarvoor extra support krijgt. Zowat elke fabrikant die ik ken biedt op zijn professionele toestellen al dan niet standaard NBDO (Next Business Day Onsite) garantie. Al is het maar om een batterij of toetsenbordje te vervangen, maar evengoed voor een volledig moederbord. Daarin zie je dat Apple zich duidelijk NIET op zakelijk gebruik heeft gefocused, maar gewoon extra marge pakt zolang klanten het maar blijven betalen.
Ook vanuit consumentenoogpunt is de geboden service ver beneden de maat. Verder heb je bij Dell voor een euro of 200 NBD on-site support voor 3 jaar. Voor Apple zakelijke support mag je 400 euro per jaar neertellen.
Sterker nog: bij Dell's pro-modellen zoals de XPS-lijn krijg je standaard next day on-site support, ook als consument. Dat is het soort support dat je ook zou verwachten bij Apple als je een MBP aanschaft dat ook nog eens twee keer zo duur is.
Een Dell XPS met i7-8750H, 512GB ssd, 16GB RAM en een GTX1050Ti kost 1700 euro.

Een MBP met i7, 512GB ssd, 16GB RAM en een Radeon Pro 560X kost 3300 euro.

Dat lijkt toch aardig veel op het dubbele, en dat terwijl de XPS een betere GPU en batterij heeft.
En nou kijken na 5 jaar welke uberhaupt verkocht kan worden en nog geld waard is.
Ik vind die laatste opmerking wel een beetje kort door de bocht. Je gaat ervan uit dat ze niet je laptop slopen natuurlijk, maar je touchbar is praktisch onderdeel van je toetsenbord. Sterker nog, het vervangt een deel van een "normaal" toetsenbord.

Lijkt me wel dat ze dat op z'n minst uitvoerig moeten testen.

Stresstesten etc is uiteraard overdreven.
Vreemd om zijn slechte support ervaring zo te verdedigen.

Het euvel is door Apple veroorzaakt, gewoon een slecht ontwerp. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen en het oplossen met zo weinig mogelijk overlast voor de klant. Het omgekeerde lijkt te gebeuren.

Waar ligt de grens? Wat dacht je van iets niet slopen wat werkte voor de reparatie? Niet te filmen dat dat een "grens" over zou gaan.

En dan de fatsoen factor. Ik ben ook ooit in de vestiging in Amsterdam geweest en heb nog nooit zo'n puinhoop gezien. Dan weer online afspreken, dan weer niet, het gaat alle kanten op een geen van de schemas kloppen. Dat is niet meer van deze tijd.

Serieus, sta er eens even bij stil...het is 2019 en het kost mensen een fortuin en tijd om een fucking toetsenbord werkend te krijgen.
Wellicht heb je me niet helemaal begrepen. Zie mijn 2e reactie. Ik verdedig helemaal niets omdat er weinig te verdedigen valt.

Het was een welgemeend advies om toch een next day garantie advies af te sluiten. Ik was niet op de hoogte van 't feit dat Apple eigenlijk vrijwel geen hulp bij bood op de website.

In 2019 moet je trouwens weten dat je als individu helemaal niets te zeggen meer hebt, ook al kost het een fortuin.
Kun je mij vertellen waar je NBD on site service kunt kopen bij Apple?
Het is er niet, alleen voor Enterprise klanten.

M.a.w. als kleinzakelijke gebruiker is het onverantwoord om een Apple te kopen!
Weet je wat grappig is?

Mijn Alienware 13R3 uit 2017, een gaming laptop geleverd door Dell, had standaard 1 jaar next day garantie waar ik een paar keer gebruik van heb gemaakt. Zelfs na dat ene jaar kwamen ze nog steeds de volgende dag aan huis ondanks dat ik geen extra garantie had aangeschaft. Als dit op een gaming laptop van 1500 euro mogelijk is, dan moet het toch ook op een professionele laptop van 3000 euro mogelijk zijn zonder extra bij te betalen?
Helaas, een dergelijke service is alleen voor enterprise beschikbaar.
Je dient dus eigenlijk twee macbooks te kopen. Eentje is dan in reparatie.
Dat moet je bij elk merk in de pro lijnen. Dell, HP etc..
Als je een BMW rijdt betaal je ook meer voor service dan bij Toyota. Je hoeft geen MacBook te kopen als je dat niet wil, net als je geen BMW hoeft te kopen als je dat niet wil. En voordat je erover begint: nee, een BMW is niet altijd beter of meer foutloos dan een Toyota.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 05:04]

Bij BMW betaal je zeker meer voor service, echter weten ze daar wel wat service is.
Bij BMW accepteer je niet dat je extra problemen hebt als ze zelf iets slopen.
Bij BMW accepter je ook niet dat je extra moet betalen voor service die op een premium merk standaard zou moeten zijn.

Bij Apple weten ze niet wat service is en als ze door onkundig geklungel iets slopen, heb jij extra overlast doordat je vaker op en neer moet rijden en een tijd niet kan werken omdat ze het gesloopt hebben.

Dus om bij jouw vergelijking te blijven: Apple is niet beter of meer foutloos dan HP, maar bij HP lossen ze de problemen beter op dan bij Apple.
Bij BMW betaal je zeker meer voor service, echter weten ze daar wel wat service is.
Bij Apple weten ze dat ook hoor. Ik ben keurig en zonder gezeur geholpen in de Apple Store toen ik garantie wilde claimen voor mijn iPhone. Geen gezeur en na 2 uur was mijn iPhone gerepareerd.
Bij BMW accepteer je niet dat je extra problemen hebt als ze zelf iets slopen.
Nou, neem mij niet kwalijk, maar dat accepteer ik ook niet bij Toyota, hoor. Of welk ander merk dan ook. Wat een nonsens.
Bij BMW accepter je ook niet dat je extra moet betalen voor service die op een premium merk standaard zou moeten zijn.
Wat is precies je punt? Dat je bij BMW jaarlijks moet betalen voor CarPlay en dat dit bij Peugeot standaard en zonder jaarlijkse kosten is?
Bij Apple weten ze niet wat service is en als ze door onkundig geklungel iets slopen, heb jij extra overlast doordat je vaker op en neer moet rijden en een tijd niet kan werken omdat ze het gesloopt hebben.
Hoe zit dit dan bij de concurrentie van Apple. Ik hoor het graag.
Dus om bij jouw vergelijking te blijven: Apple is niet beter of meer foutloos dan HP, maar bij HP lossen ze de problemen beter op dan bij Apple.
Wederom N=1 ervaring die je dwars zit? Ik zie graag een onderbouwing waarom dit bij HP beter zou zijn? Bovendien gaat mijn eerdere vergelijking over duurdere diensten ten opzichte van de concurrentie. Dat is in de Autowereld blijkbaar een heel gewoon en geaccepteerd verschijnsel, maar in de techwereld mag service niks kosten?

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 05:04]

Treffende auto-vergelijking. Dat zie je niet vaak :)
offtopic, maar inderdaad nee meer kwaliteit dan bij Toyota ga je sowieso niet vinden bij reguliere auto's, ook niet bij een BMW. :+
Grappig je noemt prijs niet. Leuk mensen die zeggen dat Toyota een goedkoop merk is en bmw duur. Hebben vast nog niet het prijskaartje van land cruiser v8 gezien. 146k voor de v8 5zitter. Bmw x5 m50d dus niet eens de gemiddelde x5 die je ziet rijden van 80k nieuw = 132k bmw = 12k goedkoper dan Toyota. Bmw duur lariekoek. Als je dezelfde grote auto's gaat vergelijken in hetzelfde segment is bmw vaak goedkoper of nauwelijks duurder.en Nee bmw heeft niks in het aygo segment.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 23 juli 2024 05:04]

En dan blijven mensen nog steevast beweren dat MacBooks echt de bom zijn voor zakelijk gebruik.. Dit is gewoon consumenten service voor een product dat voor een dikke premium prijs verkocht wordt.

Een Dell/Lenovo/HP zakelijk gekocht komt gewoon met Next-Business-Onsite tot 5 jaar na aanschaf (mits optie aangevinkt). Het is toch bizar dat je tot 2x toe naar een fysieke winkel moet gaan om je laptop te laten repareren en op te halen? In die winkels stikt het dan vaak ook nog van de mensen waardoor je lang op je beurt moet wachten..
Een Dell/Lenovo/HP zakelijk gekocht komt gewoon met Next-Business-Onsite tot 5 jaar na aanschaf (mits optie aangevinkt).
Dan kies (en betaal) je voor extra service, die heeft Apple ook gewoon.

Mijn ervaringen met de service zijn al jaren gewoon prima. Meestal loop ik gewoon een Apple store binnen en loop een uurtje later weer met mijn hardware gerepareerd naar buiten. Komt natuurlijk wel voor dat als je Zaterdagmiddag gaat je wachten moet. Maar alles beter dan je hardware op te moeten sturen.
Dan kies (en betaal) je voor extra service, die heeft Apple ook gewoon.
Correct. Maar de concurrentie biedt betere service imo, helemaal als het echt je zakelijke device is.

Macbook Pro 15" met AppleCare+:
- 3jaar voor +/-€450,-
- Garantie/reparaties vereisen een bezoekje aan de winkel of een pakje richting Apple. On-site is alleen beschikbaar voor desktops.

Dell XPS 15" met ProSupport:
- Next Business day on-site support
- 24/7*365 support
- +/-€340,- voor 4 jaar (per jaar af te sluiten is een optie.)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 05:04]

Als ik aan het werk ben kan ik wel even een uurtje mijn laptop missen maar een halve dag omdat ik naar een winkel moet die ergens in hartje centrum zit is gewoon heel erg onhandig.

De Dell monteur komt gewoon langs op kantoor en fixt het ding ter plekke. Dan loop ik gewoon even naar de koffiemachine op werk..

Zo bizar dat iedereen het bij Apple zo een goede service vind dat je naar 3 fysieke Locaties in Nederland kan waar je dan vervolgens in een rij moet gaan wachten voordat je geholpen wordt. Dat je dan een aantal dagen later kan terug komen naar diezelfde winkel om hem op te halen.
Inderdaad. Zelfs toen mijn 300 eur pc luidsprekers kapot gingen was het een kwestie van bellen, serienummer opnoemen en ik kreeg een track & trace bon op de kosten van het audiomerk. Na paar dagen had ik een nieuwe set aan huis.

Hoe ingewikkeld kan je een RMA maken...
Je kan sowieso alleen op afspraak terecht bij de Apple Store, is altijd afwachten hoe snel je een afspraak kan krijgen nog afgezien van de wachttijd voor de reparatie zelf.
Meestal loop ik gewoon een Apple store binnen en loop een uurtje later weer met mijn hardware gerepareerd naar buiten....

Hoe vaak gaan jou spullen wel niet stuk dan? Klinkt alsof je er regelmatig komt.
Blijft jammer dat ze bij het design niet rekening houden met een toetsenbord module die makkelijk (zelf) te vervangen is. Leuk dat ze hem onder garantie vervangen, maar ben je uit de garantie kan kost het handen vol met geld om een probleem opgelost te krijgen.
Wat mis ik de Thinkpads van een jaar of 10 terug. Schroefje of twee aan de bodem van de laptop om te verwijderen. Vervolgens druk je het toetsenbord (+ trackpad) er uit. Een enkele flatflex die je er zo uit pakt en klaar. Toetsenborden kosten ook niet veel als onderdeel. Helaas is zelfs bij een Thinkpad dit niet meer het geval in de huidige linie.
Correct, de laatste die ik had was een x230 waar je binnen de minuut een toetsenbord kon wisselen (alsmede ram en de harddisk). Mijn laatste thinkpad was een x250, daar was je een half uur aan het schroeven om bij het toetsenbord te komen :'(

Edit:
Keyboard removal instructies voor een x260: https://support.lenovo.com/nl/en/solutions/pd101250

For access, remove this FRU:
- Removable battery
- Base cover assembly
- Built-in battery
- Memory module
- Internal storage drive and drive cable
- Wireless-lAN card
- Wireless-WAN card
- Thermal fan assembly
- System board
- Coin-cell battery
- Speaker assembly
- LCD unit

zijn die 2mm die ze winnen qua dikte dit allemaal echt waard?

[Reactie gewijzigd door ETH0.1 op 23 juli 2024 05:04]

Mijn T470p had een toetsenbord probleem, en de on-site reparateur kon gewoon na aan twee palletjes of zo getrokken te hebben het toetsenbord eruit halen, los maken en vervangen. Nu kan ik weer 'g' typen zoveel als ik wil!
Bij mijn t440s zijn het nogsteeds 4 schroefjes (uit mijn hoofd) en een ribbon om het toetsenbord te verwijderen.
Aangezien dit een design of productie fout betreft, zal dit ten alle tijden (ook buiten garantie of extended support) kostenloos hersteld moeten worden. Hier is gewoon wetgeving over. :)
Daar heb je gelijk in ! :-)
Begrijp niet dat Apple na de problemen met de vorige generatie met zo'n minor-update kwam die de problemen nog steeds niet volledig oplost. Buiten dat is er dusdanig veel commentaar op het typ-gemak van het toetsenbord dat het sowieso nergens op slaat om er mee door te gaan. Dat deze ook nog eens vervelende defecten heeft zou alle alarmbellen moeten doen rinkelen.

Stug doorgaan met dit type toetsenbord is een domme fout en zorgt er momenteel voor dat mensen niet upgraden of zelfs downgraden :)
Ik heb nog altijd een Air uit 2013, maar ik ben al een hele tijd een upgrade aan het uitstellen omdat er zo veel issues zijn met die toetsenborden. Daar heb ik geen zin in, zeker niet als je weet dat de kans enorm is dat buiten de garantie het ding stuk gaat, en je dan zelf voor die reparatie kosten mag opdraaien.

Prachtige dingen die macbooks (mijn Air is al 6 jaar oud maar functioneerd nog altijd prima), maar totdat Apple dit toetsenbord probleem heeft opgelost ga ik geen mac kopen. Wel jammer, want dat scherm van de oude air ben ik wel helemaal klaar mee ;(
Of geen macbook pro kopen.... ik ben lekker voor de surface pro 6 gegaan en geen dag spijt gehad.
MacOS is voor velen een belangrijke reden om voor Apple te kiezen. Als je een iPhone hebt, gebruik maakt van iCloud etc. dan is het toch wel heel erg fijn. Sowieso vind ik persoonlijk MacOS een stuk fijner werken dan Windows, zeker wanneer je de huidige Windows 10 pakt.

Zelf heb ik een Macbook vanuit m'n werk en heb ik thuis een hackintosh gebouwd.
Is dat niet juist een nadeel? Dat je dus bijna praktisch geforceerd wordt om Apple producten te kopen, want ja gebruiksgemak via andere apparaten dan Apple is lastig/onmogelijk? Heb zelf nog nooit Apple producten gehad maar lees wel wat over het Apple ecosysteem en dat je er niet geheel makkelijk uit stapt.
Sowieso vind ik persoonlijk MacOS een stuk fijner werken dan Windows, zeker wanneer je de huidige Windows 10 pakt.
Bij mij is het omgekeerd, eigenlijk... De taakbalk vind ik logischer dan het dock, en ik kan het mis hebben maar volgens mij heeft MacOS nog steeds geen window snapping. En met WSL is het voordeel dat MacOS een UNIX is ook weggevallen en zelfs in de richting van Windows gegaan (immers WSL is Linux en MacOS niet). Pluspunten van MacOS zijn wel Spotlight en het gebrek aan dataverzameling.
Heb thuis een mac mini gekocht. Dikste uitvoering voor minder geld.
MacBook op maandag 15:00 ingeleverd bij reparatiecentrum Microfix in Leiden. Woendagochtend 11:30 opgehaald... Ik begrijp dat het geen 'volgende dag-service' is, maar aanvankelijk alsnog snel.

Mijn nieuwe toetsen op mijn MacBook Pro 13 2018 voelen steviger en significant anders aan dan daarvoor. Ik heb het idee dat Apple op deze vervangende toetsen een ander materiaal heeft gebruikt.
Placebo, je krijgt 100% hetzelfde toetsenbord terug. Apple heeft niks veranderd.

Daarom is het wachten tot je toetsenbord weer naar de klote gaat. Echt geweldig opgelost van Apple :') not. Zou me niks verbazen als ze hun verlies nemen tot voor iedereen de garantie voorbij is en ze weer een nieuwe macbook moeten kopen. Ben benieuwd hoelang mijne het nog volhoudt (afkloppen doet)

[Reactie gewijzigd door Saven op 23 juli 2024 05:04]

... of je zorgt gewoon voor betere quality control vóór je je producten op de markt brengt... (Samsung idem).
Ik heb zojuist twee weken moeten wachten op mijn reparatie. Een enkele toets zat vast op mijn 2017 Macbook Pro en het hele toetsenbord is vervangen.

edit: Helaas heb ik in mijn stad (Graz) geen Apple Store en heb ik het bij een third-party (Digitalis) laten doen. Uiteraard wel kosteloos.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 23 juli 2024 05:04]

Apple moet ondertussen eens iets minder de nadruk leggen op design en iets meer op functionaliteit.

Dit soort dingen in de Macbook air, prima, die koop je omdat je die afweging wil maken. Maar bij een Macbook pro zouden ze misschien eens minder vorm over functionaliteit moeten kiezen. Ik snap dat ze op deze manier dunnere laptops kunnen maken, maar voor een 'pro' laptop vind ik het echt niet er als hij enkele millimeters dikker is en een toetsenbord heeft dat niet bij het minste of geringste vuiltje de geest geeft. Het zelf kunnen vervangen van de SSD of het RAM zou geen kwaad kunnen.
In de praktijk wordt het volgens mij gewoon dezelfde dag nog gefixt. Was laatst bij de Apple winkel in Amsterdam om een batterij van een laptop te laten vervangen. Stond naast mij iemand met een stukke toets, werd direct vervangen.

Wel is het natuurlijk vreemd dat dit gebeurt bij een laptop die zo duur is. Maar het lijk nou eenmaal dat Apple bijna elke generatie wel een defect heeft. Vaan haarscheuren tot stukke toetsenborden tot throttling. Ik denk simpelweg dat er meer gewenst wordt dan de huidige techniek fatsoenlijk toelaat.

Apple maakt fijne software, het is echter de hardware die ik niet als meer dan "redelijk" kan beoordelen. Terwijl er wel een "high end" price tag opzit. Dat kun je al dan niet verantwoorden met het gebruiksgemak en en de vormgeving. Maar puur op hardware gebied zijn er gewoon een hoop betere laptop bouwers.
Misschien zouden ze hun hardware wat meer open moeten maken zodat er minder tijd aan herstellingen verspilt moet worden :) Als ze ook nog eens makkelijk leverbare onderdelen voor consumenten aanbieden zou het helemaal top zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.