Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung investeert 103 miljard euro om in 2030 grootste processormaker te zijn

Samsung investeert tot aan 2030 een bedrag van 133 biljoen Koreaanse won in de productie van processors. Omgerekend is dat zo'n 103 miljard euro. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant wil daarmee 's werelds grootste fabrikant van logic chips worden.

Meer dan de helft van het bedrag, 73 biljoen Koreaanse won, wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. De resterende 60 biljoen won wordt gebruikt om productiefaciliteiten te bouwen. Samsung spreidt de investeringen uit over twaalf jaar en gaat uit van een gemiddelde van 11 biljoen won per jaar. De plannen leveren in totaal vijftienduizend nieuwe banen op, schrijft Samsung.

Concrete details over de investeringen geeft Samsung nog niet. Het uiteindelijke doel is om 's werelds grootste processorfabrikant te worden. Samsung is al 's werelds grootste chipfabrikant, omdat het marktleider is bij de productie van geheugenchips. Welke concurrent het wil inhalen als het gaat om de productie van processors, zegt Samsung niet, maar waarschijnlijk gaat het om Intel.

Samsung maakt al eigen processors, zoals de Exynos-socs voor zijn smartphones. Of de elektronicagigant plannen heeft om eigen processors te maken voor bijvoorbeeld pc's en servers, is nog niet bekend. Samsung zou de nieuwe faciliteiten voor processorproductie ook kunnen inzetten om in opdracht van andere bedrijven processors te maken. AMD en Qualcomm hebben bijvoorbeeld geen eigen productiefaciliteiten.

Het is niet de eerste keer dat Samsung grote investeringsplannen aankondigt. Vorig jaar maakte het concern bekend in een periode van drie jaar 180 biljoen Koreaanse won te investeren in technologie, omgerekend zo'n 139 miljard euro. Daarbij ging het vooral om investeringen door Samsung Electronics in kunstmatige intelligentie, 5g en technologie voor autonome auto's.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-04-2019 • 10:18

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Dit zijn bedragen waar Apple zelfs de hik van krijgt. 26 miljard per jaar in R&D is ongekend. En dan betreft dit alleen de R&D in sommige tech onderdelen.

De Exynos chip wordt gaat ook al door Audi gebruikt worden voor haar Multimedia systemen.
https://www.engadget.com/...o-chip-audi/?guccounter=1

Het is al langer bekend dat Samsung bezig is met het leveren van processoren aan auto fabrikanten. Ook komen ze binnen kort met een eigen grafische processor (GPU) die volgens kenners revolutionair is.
https://wccftech.com/sams...e-gpu-grand-breakthrough/

Het is ook een logische en slimme stap. In bijna alle apparaten wordt intelligentie ingebouwd en daar zijn processoren en geheugenchips voor nodig. Daar ligt heel veel geld in tegenstelling tot smartphones die meer en meer qua prijs onder druk zullen komen te staan en de marges steeds kleiner. Daarbij raakt de markt verzadigd.

[Reactie gewijzigd door FrankieGoesToLA op 24 april 2019 10:32]

Ik weet niet waar je die 26 miljard vandaan haalt, maar als R&D budget voor geheel Samsung zou dat niet belachelijk hoog. Het is zo'n 10% van het jaaromzet, wat meer is dan de in tech-industrie gebruikelijke 5-7%, maar het is niet absurd. Apple z'n R&D budget lag in 2018 rond de 13 miljard euro, en stijgt elk kwartaal een paar procent.

Wat betreft deze investering, 73 biljoen Won = 57 miljard Euro voor R&D, verspreid over 10 jaar. Oftewel, 5,7 miljard Euro per jaar bovenop het huidige R&D budget.


Edit: een korte google zoektocht leidt tot een R&D budget voor Samsung van 15,3 miljard dollar in 2018, dus dat budget van 26 miljard "voor sommige tech onderdelen" klopt van geen kant: 15,3 + 6,4 = 21,6 miljard dollar, voor heel Samsung.
Zelfs met deze extra investering is Samsung's R&D budget alsnog minder dan de huidige R&D leider: Amazon! Met 22,6 miljard dollar in 2018. bron

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 april 2019 11:35]

Samsung is al jaren de nummer 1 of 2 in de wereld qua R&D budget bedrijven. In 2018 zo'n 15 miljard. https://www.retailnews.as...in-world-for-rd-spending/

Apple zit op zo'n 10 miljard per jaar.

[Reactie gewijzigd door FrankieGoesToLA op 24 april 2019 12:41]

Anders klik je eerst eens op mijn bron voordat je reageert ;)

Die geeft inderdaad aan dat Samsung z'n R&D budget zo'n 15 miljard dollar was in 2018 (hetzelfde bedrag als jouw bron), echter staan ze daarmee wereldwijd op 4e plek, niet 1e. En 15 miljard dollar is een flink verschil met de 26 miljard euro waar je het in je eerste bericht over had.

Samsung heeft diverse keren op nr2 gestaan wereldwijd (in de periode 2010-2014, maar nog nooit op nr1, dat is al lange tijd Volkswagen, echter sinds 2014 zijn zowel Alphabet en Amazon meer uit gaan geven als Samsung, en zelfs Intel en Microsoft hebben een aantal keren hoger gestaan.

10 jaar geleden was de situatie compleet anders en kwamen er nog amper tech bedrijven voor op de top 10, en werd de lijst vooral aangevoerd door automakers en farmaceutische bedrijven (en Microsoft).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 april 2019 14:07]

Ik had op jouw bron geklikt. Er zijn meer bronnen dan Statista zoals deze van de EU die een ander beeld geven. Wellicht had je ook even op mijn bron moeten klikken voordat je reageerde :P
http://koreajoongangdaily.../article.aspx?aid=3056846

15 miljard was in 2018. Dat staat er toch duidelijk.
Dit artikel gaat over de R&D budgetten voor de komende jaren zo ook mijn vermelden van 26 miljard.

Als je de twee R&D budgetten die hierboven worden vermeld optelt (103 miljard en 139 miljard) zit je alleen al voor de processoren, kunstmatige intelligentie, 5g en technologie voor autonome auto op 242 miljard euro. Deel dat door 10 (jaar) en je zit op 24 miljard per jaar.

Dan zijn de R&D kosten voor de ander takken zoals: tv's, ssd's, DRAM, GPU's, smart signage, smartphones, tablets, laptops, wearables en de rest nog niet eens in opgenomen.

Je komt dan al met al echt wel op een bedrag van 26-30 miljard per jaar.

DAT zijn bedragen waar elk bedrijf de hik van krijgt.

[Reactie gewijzigd door FrankieGoesToLA op 24 april 2019 16:58]

Samsung maakt ook de FSD chip die Tesla dinsdag heeft gepresenteerd.
Ik vond het grappig hoe Musk het verwoordde toen dat werd gevraagd: *cue ongeïnteresseerde stem* "oh, eh... Samsung". Ik weet dat het niet mega belangrijk is wie het zal fabben, maar toch.

Overigens meen ik dat het een fab van Samsung in de VS zou zijn, maar ik kan het mis hebben.
Tjah, ik denk dat hij met name daar geen aandacht op wilde vestigen.
Austin, Texas werd daarna genoemd.
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk wie de fab is, want dat betekent dat die fab 'automotive' gekwalificeerd is, ook wat betreft ISO26262.

Die eisen zijn veel hoger dan voor 'qua betrouwbaarheid eisen lullige' smartphone- en server CPU'tjes (ok, die moeten het ook doen, maar geen zaak van leven of dood).
Ook benieuwd of Tesla Samsung 28nm FDS gebruikt ipv FinFET.

Ed: Sorry, in andere links beantwoord: Het is Samsung 14nm FinFET, zelfde proces als Amd Ryzen 1.

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 april 2019 16:23]

Dan is het nog steeds niet belangrijk om te weten wie het maakt. Voor automotive kan je ervan uitgaan dat het aan die ISO spec voldoet. En of de fabrikant het bij A, B, of C haalt is niet van belang. Grote kans dat een in-house developed chip bij meerdere fabrikanten vandaan kan komen.
Akkoord, niks in het leven _is_ belangrijk, er zijn alleen zaken die belangrijk gevonden worden door bepaalde personen.

Nee, niet alles kan zomaar van meerdere leveranciers komen: Eerst moet er kennis zijn over de degradatie van de chips gedurende 30 jaar.

Ja, voor het type mensen die bij wil houden welke processen wel en niet gekwalificeerd zijn, is het belangrijk. Zoals het voor curling-fans in Lutjebroek belangrijk is wat 'Lutjebroek krult m op de stip CV' heeft gedaan van het weekend.
Wist niet niet. Dank voor je aanvulling.
Meer Tesla p0rn hier:

https://www.techpowerup.c...-own-self-driving-ai-chip

Die shots stonden volgens mij nog niet op deze site. 12 x ARM A72 cores, GPU, 32 MB on-chip RAM (denk soort system cache), 2 neural network processors.
Ik weet niet hoe je op de 26 miljard per jaar komt maar dat klopt niet helemaal.

Het is €103 miljard voor 10 jaar, dus per jaar €10,3 miljard. Hiervan is 54% voor R&D, de rest voor het bouwen van productie faciliteiten. Dus dan kom ik nog op €5.6 Miljard per jaar voor R&D.

Apple deed in 2016 al meer dan $10 Miljard dollar per jaar, terwijl Samsung dus (omgerekend naar Dollar) $6.28 Miljard dollar per jaar reserveerd voor R&D ontwikkelingen.

https://amp.businessinsid...ba1865b8b4c90-750-563.png

@watercoolertje

Er staat volgens mij nergens dat dit bovenop de bestaande investeringen komt... kan ook zijn dat de eerdere investeringen bijgesteld worden.

Er staat ook niet in het eerdere bericht en dit bericht dat de investeringen elkaar wel of niet, helemaal of deels overlappen. Bij het vorige bericht waren er details gegeven waar de investeringen voor gebruikt zouden worden. Hier blijft het allemaal heel globaal.
Concrete details over de investeringen geeft Samsung nog niet. Het uiteindelijke doel is om 's werelds grootste processorfabrikant te worden.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 24 april 2019 12:25]

Apple deed in 2016 al meer dan $10 Miljard dollar per jaar, terwijl Samsung dus (omgerekend naar Dollar) $6.28 Miljard dollar per jaar reserveerd voor R&D ontwikkelingen.
Vergeet die 139 miljard niet in 3 jaar + de 15 miljard die ze jaarlijks uitgeven aan R&D en daar komt die 6.28 miljard nog bij...

Nee Apple komt bij lange na niet in de buurt voor zover er weer een verpiswedstrijdje van gemaakt moet worden...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 april 2019 11:45]

Samsung is dan ook een veel breder concern, de vergelijking gaat wat mij betreft alleen op als je bedrijfstakken in dezelfde productgroepen met elkaar gaat vergelijken. Apple heeft helemaal geen belang om chips/processoren voor Jan en Alleman te gaan produceren dus investeren ze daar ook niet in. En als ze dat zouden willen dan kunnen ze gewoon fabrieken bouwen en dit cash afrekenen vanuit hun reserves.
12 jaar zegt de tekst zelfs ;)

Heel 2019 meegeteld tot en _met_ 2030 zijn er idd 12.
Als je de twee R&D budgetten die hierboven worden vermeld optelt (103 miljard en 139 miljard) zit je alleen al voor de processoren, kunstmatige intelligentie, 5g en technologie voor autonome auto op 242 miljard euro. Deel dat door 10 (jaar) en je zit op 24 miljard per jaar.

Dan zijn de R&D kosten voor de ander takken zoals: tv's, ssd's, DRAM, GPU's, smart signage, smartphones, tablets, laptops, wearables en de rest nog niet eens in opgenomen.

Je komt dan al met al echt wel op een bedrag van 26-30 miljard per jaar.

DAT zijn bedragen waar elk bedrijf de hik van krijgt.
Je kan tegenwoordig bijna niets meer kopen waar niet iets van Samsung of een van de vele dochterbedrijven is. Samsung is vele malen groter dan Apple of Google.
Yep, en redelijke kans dat het met door Samsung gebouwde schepen deze kant op komt.
Het conglomeraat is vele malen groter. De individuele bedrijven niet.
103 miljard euro. En ondertussen mag de rest van de wereld zich bezighouden met hongersnood, aanslagen, smog, smeltende poolkappen, huizentekorten, gele hesjes, plastic oceanen, overbevissing, ontbossing, uitstervende insecten en andere onbelangrijke zaken.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik bevestigd krijg hoe onintelligent en naïef de mens als diersoort eigenlijk is. Geen ziel, die een verschil kan maken, bekommert zich om onze toekomst. 'We' pompen liever honderden miljoenen in een oude kerk. En techfabrikanten blijven hun ding doen. Lekker chips maken en de aarde leeg trekken voor wat winst, zodat wij het zoveelste mobieltje vol non-functionaliteit kopen. That's the way to go.
Allemaal leuk en aardig, maar beide investeringen van Samsung zijn samen zo'n €250 miljard.
Als we dat 'eerlijk' verdelen onder de wereldbevolking moet elk individu €3 aan Samsung betalen.
Maar ik ben bang dat de rijkeren onder de wereldbevolking iets meer op moeten hoesten.

Naast Samsung zijn er nog -tig andere bedrijven in de chipsector. Men moet zich afvragen of we daar eindeloos geld aan willen blijven uitgeven. De functie 'vervoermiddel' van een auto verdwijnt naar de achtergrond: de nieuwe betekenis wordt Autonomous Google Controlled Entertainmentcentrum (on Wheels). Aziaten houden van nieuwigheden, maar ook zij zullen ooit vermoeid raken van die continue veranderingen. Daar gaat dus ooit een eind aan komen. Elk mens heeft behoefte aan vastigheid...
Samsung c.s. blijven dan zitten met een hele hoge rekening.
Wat denk je dat er in die auto gestopt wordt om het autonoom te laten rijden? Precies een chip die Samsung dus kan maken (en voor tesla al doet).
Die auto kunnen ze wel gaan maken, maar die auto gaat niet iedereen (kunnen/willen) kopen. Wie kan/wil nog elke jaar een nieuw flagship? Zo'n ding is binnen 5 jaar volledig outdated. De sukkelconsument trapt er 1 of 2 maal in, maar daarna niet meer.
Wat is er eigenlijk leuk aan een bank op wielen waar je slechts naar een beeldscherm mag kijken?
De kermis leert dat zelf sturen en botsen veel leuker is. Electronica is niet nodig, die droom is 1 grote misleiding.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 april 2019 13:31]

Toch is het des te opmerkelijk dat Apple keer op keer de snelste smartphones maakt en dat Samsung keer op keer het nakijken heeft.

Laat ik voorop stellen: goede ontwikkeling dat Samsung zoveel investeert. Maar of Apple de hik krijgt? Mwah, dat zal wel meevallen.
Apple is blij, en zelfs medeveroorzaker. Ze zijn nu totaal 100% afhankelijk van TSMC voor de SoCs. Onderhandelings positie 0,0.

Nadat Intel geen zin had langer lage marge Apple modems te fabben (maken liever rete dure Xeons), heeft Apple zich overgegeven aan Qualcomm; daarmee is Intel als Apple-fab 100% verleden tijd.

Apple wil weer graag Samsung en TSMC weer tegen elkaar uitspelen, nu Intel Apple heeft gedumpt als klant.

Twee weken nadat Intel dus definitief geen Apple fab meer is, maakt Samsung nieuwe investeringen bekend. Welke klant gaat zorgen dat er rendement komt op die Samsung investeringen? De rijkste klant misschien? En welke klant vroeg om technologie waarvoor deze Samsung investering nodig was?
Apple maakt de snelste smartphone in lab opstellingen -> benchmarks.

Er zijn ...tig Youtube video's waarin overduidelijk wordt dat de Galaxy S10+ sneller is dan de iphone Xs Max. In de praktijk zijn de Galaxy's duidelijk sneller. Je ziet het zelf als je die YT tests bekijkt.

Van gemiddeld 26 miljard dollar per jaar voor de komende 10-12 jaar aan R&D krijgt ieder bedrijf de hik.
Denk dat ze eerder bij Samsung de hik krijgen, nu ze na 8 jaar, en ondanks de resuachtige budgetten bij hun R&D hun Fold niet in orde krijgen.
Dit zijn bedragen waar Apple zelfs de hik van krijgt. 26 miljard per jaar in R&D is ongekend.
Apple investeert dit kwartaal 3,7 miljard in R&D, ofwel 15 miljard op jaarbasis.
Het kost je bijna geen moeite even te zoeken naar het persbericht van een week of wat terug.
Vertel me maar eens wat er in dat budget van Apple zit!

MSFT bijvoorbeeld telde altijd marketing kosten mee als R&D.
Tuurlijk kan ik dat wel een buitenstaander vragen.. Heb het net zelf opgezocht in de SEC-filings, op m'n oude smartphone nog wel. Zo slim ben ik echt niet dus u kan het vast ook.

Dat MSFT dat doet heeft met boekhoudregels te maken, en ja, die gelden ook voor AAPL.
Waarom vergelijk je Samsung met Apple? Dit artikel gaat over de componententak van Samsung en niet over de devicestak. Je gaat toch ook niet de investeringen van Philips vergelijken met die van Daimler-Benz???
Haha nu moet ik eens heel hard lachen want blijkbaar ken jij Samsung zelfs niet. Als ik zeg dat Samsung een totaal ander bedrijf is dan Apple dan heb ik het over het feit dat Samsung wapens maakt, helicopter motoren enz. Dan denk ik juist niet aan een tech bedrijf maar aan een conglomeraat dat gewoon veel meer doet dan enkel slecht ontworpen telefoons maken.

Maar als je het over Samsung als tech bedrijf hebt vergeet het dan dat Samsung meer zou besteden aan R&D dan Apple. Samsung besteed meer aan marketing dan aan R&D en dat merk je ook aan de slechte kwaliteit van wat ze op de markt brengen.

Apple is gewoon het belangrijkste hardware tech bedrijf ter wereld, iets wat Samsung zo graag zou zijn maar nooit zal worden.
Welke concurrent het wil inhalen als het gaat om de productie van processors, zegt Samsung niet, maar waarschijnlijk gaat het om Intel.

Interessante opmerking. Samsung Logic heeft sinds een aantal jaar twee onderdelen:
- LSI 'ontwerpt' de chips, zoals de Exynos-lijn, en concurreert daarmee met Qualcomm en HiSilicon
- Foundry produceert de chips, waaronder de Exynos chips, maar ook (in het verleden) Qualcomm en Apple chips

Het persbericht is niet helemaal duidelijk, maar als ze vooral in Foundry investeren, gaan ze niet achter Intel aan, maar achter tsmc. Dat bedrijf is op dit moment met >50% van de omzet de absolute marktleider voor wat betreft pure foundries. Dat is dus exclusief Intel, die een beetje een vreemde plek hebben in de chipindustrie omdat ze zowel chips ontwerpen als produceren, en eigenlijk nauwelijks externe klanten hebben buiten hun zelf ontworpen chips.

Als ik kijk naar de omvang van de investering en het verhaal dat ze in productie gaan investeren, heb ik zelf het vermoeden dat het vooral om Foundry investeringen gaat. Wel interessant om te blijven volgen, aangezien ze het zelf bewust zo vaag houden.
Inderdaad, moet denk ik TSMC zijn. Recente gratis info lastig te vinden, maar:

http://www.icinsights.com...lable-Wafer-Fab-Capacity/

Van Samsung moet je met dan de helft ervan af halen want dat is geheugen, dan zijn ze idd tweede na TSMC.

Grappig detail: Meer dan de helft van de inkomsten van TSMC is niet-finfet, dus 20nm of groter, en veel is 200mm wafers (is TSMC marktleider in).

En zelfs GloFo had meer capaciteit dan Intel.

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 april 2019 16:49]

Wat een bedragen. Kunnen ze AMD niet overnemen, dan krijgen die ook wat meer slagkracht.
De pc-markt (waar AMD het van moet hebben) is kruimelwerk t.o.v. de markt voor processoren van mobiele devices. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2019 werden er wereldwijd 58,5 miljoen pc's verkocht volgens Gartner terwijl er volgens datzelfde Gartner voor het 4e kwartaal van 2018 (recentere cijfers ben ik niet tegengekomen) 408 miljoen smartphones werden verkocht. Je zou daaruit kunnen afleiden dat de markt voor processoren voor smartphones bijna 8x zo groot is als de markt voor pc-processoren.

edit: aanvulling. Volgens Gartner werden er in q4 van 2018 ook 3,4 miljoen servers verkocht. Qua aantallen zet dat ook geen zoden aan de dijk.

[Reactie gewijzigd door beantherio op 24 april 2019 10:48]

Je gaat dan even voorbij aan het feit dat de gemiddelde cpu voor pc's meer kost dan de gemiddelde cpu voor een smartphone.
Het aantal server cpu's is vrij laag, maar die kosten dan ook een veelvoud.
Er zijn nog wel meer dingen die meetellen zoals marge en omzet. Je kunt in ieder geval stellen dat een partij als AMD (waar in de oorspronkelijke posting over werd gerept) een veel lagere omzet heeft dan bijvoorbeeld een Samsung of een Qualcomm. Overname zet weinig zoden aan de dijk.
PC markt is geen groeimarkt, dus waarom zou je daar in investeren? Prima voor bedrijven die daar nu een positie in hebben, maar als nieuwkomer heb je daar niets te zoeken. Je kunt die markt alleen maar betreden middels concurrentie op prijs. En als het daarop aankomt verlies je altijd van Intel.
x86 markt is leuk maar arm groeit denk ik nog steeds veel harder.
Lijkt me ook goed nieuws voor ASML (als ze het bij kunnen houden).
En Samsung ze het gunt ;)
Of spionnen stuurt om de geheimen van ASML door te spelen naar een veel goedkopere Chinese fabrikant*

*ASML had het over "een grote afnemer uit Korea". Ik heb aangenomen dat hij Samsung bedoelt.
ASML heeft al verklaard dat het niet Samsung is.
Toch is Samsung wel erg afhankelijk van asml als ze dit willen. Een goede reden tot overname of zelf machines bouwen
Toch is Samsung wel erg afhankelijk van asml als ze dit willen. Een goede reden tot overname of zelf machines bouwen
Laat ASML lekker maar hier in Nederlandse handen blijven!

Positief dat Samsung zoveel in R&D wilt stoppen! Samsung heeft duidelijk een visie gericht op de toekomst, denk alleen maar dat dit heel positief is.
Alle high end chip manufacturers zijn afhankelijk van ASML (productie) en Applied Materials (inspectie). Die gaan echt niet overgenomen worden, dat zou de hele markt verstoren. Het is niet voor niks dat bedrijven zoals Intel en Samsung altijd een klein belang houden in bedrijven zoals ASML.

Zelf machines bouwen is niet realistisch, ASML bezit alle kennis. Ondanks dat ASMLs R&D budget een fractie is van dat van Samsung kun je ze niet zomaar inhalen. Sommige dingen zijn niet uit te drukken in geld.
Verder zijn er natuurlijk politieke machtspellen in dat soort markten. Als Samsung zijn eigen wafermachines gaat ontwikkelen dan trekt ASML de stekker uit alle machnes die Samsung heeft staan. Probeer maar eens de grootste chipproducten te blijven als ASML geen service meer verleent aan je machine park.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 24 april 2019 12:52]

Als je 10 jaar de tijd hebt kun je een hoop doen. Zeker met wat effectieve spionage.

Welliswaar is ontkend dat het hier om Samsung gaat maar als je dit zegt dan ben je bang voor concurrentie en is dat ook reeeel. Ook China wil met al zijn tech niet afhankelijk zijn van 1 NL bedrijfje:

Dat bedrijf zou de spionnen 'geënthousiasmeerd' hebben om de software te stelen en een eigen bedrijf te starten, om zo een concurrent voor ASML te creëren. De software is nodig om chipmachines in te stellen voor een optimale productie van elektronische chips.
Waarvoor zou je het zelf willen bouwen als je het kunt inkopen. Iedereen moet zich focussen op waar ze het beste in zijn. En als Samsung ASML koopt, kopen Samsungs concurrenten geen ASML meer.
Dat zou kunnen, maar als je strategisch zo afhankelijk bent van een partner en die partner ook nog een grote invloed heeft op jouw innovatietempo dat is het een logische overweging dingen in eigen huis te doen. Zie Apple met zn CPU's (niet meer bij Qualcom) en modems (niet meer bij Qualcom), zie Audi die leveringsproblemen heeft omdat ze geen invloed op de batterijenfabriek hebben.
Samsung is wel groot aandeelhouder van ASML als ik het me goed herinner.
Ze hebben de helft van de aandelen (1.5%) verkocht
Gisteren was er een bericht over 5nm van Samsung dat het gelukt was. nieuws: Samsung is klaar voor testproductie op 5nm met euv en werkt aan 6nm-node
Maar heb nog geen bericht gezien dat ASML al gelukt is. Dan lijk me dat Samsung nu voorop loop.
Hoop dat andere bedrijven ook nog mee kunnen komen. Want van een monopolist wordt je niet vrolijk van.
ASML produceert geen chips, maar maakt de machines waarmee bedrijven zoals Samsung en TSMC chips produceren. ASML is met name groot met de machines voor euv-productie, die de grote chipproducenten nu inzetten voor hun nieuwe procedés. Naast Samsung is ook TSMC begonnen met 5nm: nieuws: TSMC start in april 5nm-testproductie met tot aan veertien lagen euv
ASML is marktleider (>80% marktaandeel) voor alle lithography equipment die gebruikt wordt in de chip industrie en is de enigste leverancier van EUV lithography machines. Ze zijn dus niet 'met name groot' in EUV.
Het is misschien verkeerd verwoord, maar ASML is wel met name groot in high end machines. In low end zijn ze helemaal niet zo groot.
Samsung maakt geen EUV machines. Samsung koopt EUV machines + toebehoren en maakt dan een proces waarbij er wafers in gaan en chips uit komen.
Ik gun Samsung van harte. Hopelijk wordt de Exynos processors beter geoptimaliseerd (net als Snapdragon).