Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple belooft meer reparatiebedrijven van iPhone-reserveonderdelen te voorzien

Apple kondigt een independent repair program aan waarmee het onafhankelijke reparatiebedrijven van reserveonderdelen en hersteltools voor de iPhone voorziet. Kapotte iPhones die niet meer onder garantie vallen zouden zo makkelijker gerepareerd kunnen worden.

Apple belooft dat kleine en grote reparatiebedrijven praktisch dezelfde status onder het programma krijgen als Apple Authorized Service Providers. Ze krijgen van de fabrikant dezelfde reserveonderdelen, gereedschappen, trainingsmaterialen en diagnostische tools om iPhones te kunnen repareren, tegen dezelfde prijzen.

Het onafhankelijke reparatieprogramma geldt vooralsnog alleen voor de smartphones en Apple start er alleen in de VS mee, maar het plan is om dit uit te breiden naar meer landen. De start volgt op een test met twintig onafhankelijke reparateurs wereldwijd, waaronder Europa.

Deelname aan het programma is gratis maar bedrijven die in aanmerking willen komen moeten aan een aantal vereisten voldoen. Zo mag het niet om thuisreparateurs, onderdelenleveranciers of distributeurs gaan en moeten ze een gecertificeerde Apple-technicus in dienst hebben. Die medewerkers moeten een examen volbrengen om zo'n certificaat te verkrijgen.

Het gaat alleen om de reparatie van iPhones waar geen garantie meer op rust. Toestellen die nog onder de garantie vallen dienen gebruikers bij een Genius Bar in de Apple Store of een Apple Authorized Service Provider of AASP te laten repareren. Zo'n AASP is een door Apple erkende dienstverlener die Apple-producten herstelt en daar ondersteuning van Apple voor krijgt. In totaal zijn er vijfduizend van dergelijke AASP's wereldwijd.

Apple heeft veel kritiek gekregen rond de obstakels die het bedrijf opwerpt voor derde partijen om zijn producten te kunnen repareren. Het bedrijf klaagde in het verleden bijvoorbeeld een Noorse reparateur aan omdat dat bedrijf refurbished schermen van een derde partij importeerde en gebruikte. Apple sprak van inbreuk op zijn merkenrecht omdat het Apple-logo op onderdelen stond en doorgekrast was. Apple verloor die zaak.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-08-2019 • 21:29

90 Linkedin Google+

Submitter: Simmity

Reacties (90)

Wijzig sortering
Hier de reactie van Louis Rossmann.
Misschien onderbouwen met video's hoe het dan wel boven 'middelmatig' moet? Kunt wel van alles roepen.. Dan ga ik wel roepen dat Louis' zijn videos de meest professionele reparaties zijn die ik en 99% van de mensen ooit gezien hebben. Want ik vind dat dat waar is. Want dat is mijn ervaring. Enzv.. Of wil je dat reparatieskills alleen achter een cursus of studie (paywall) zitten van €10,000 (collegegeld) die niet iedereen kan betalen? Dat is nou juist wat Louis' probeert te voorkomen. Hij maakt gratis educatieve videos zodat andere mensen, mochten ze ervoor kunnen kiezen, deze business in kunnen en zo mogelijk uit de armmoede kunnen komen. Dat is ver van een kneus. Lijkt mij ook dat je bijna geen van zijn video's kijkt als je een dergelijke reactie plaatst. Je hebt duidelijk geen benul waar zijn kanaal om draait en hoe alles tot stand is gekomen. Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat ik dat wél weet aangezien ik al zijn video's keek vanaf t moment dat hij nog maar 500 subs had en 1000 views max per video.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 30 augustus 2019 10:28]

Heb je misschien gelijk in. Maar ik ben ook redelijk snel afgehaakt van het kijken van zijn video's.
Ik mag dan een Apple Fan-boy zijn (daar zal de discussie sowieso heen gaan), maar 99% van de tijd is hij aan het zeiken over hoe slecht Apple wel niet is. MAAR 99% van zijn business IS het repareren van Apple producten. En de reparaties zijn vaak redelijk simpel omdat de hardware gewoon kwalitatief hoger is.
En ik persoonlijk vind het dan best vervelend om steeds 30 minuten te kijken naar een video over "Shitting on the hand that feeds you" om het zo maar te zeggen.
Nouja die reactie klopt alleen als je zijn niet-educatieve videos kijkt. En hij probeert vaak wel objectief te blijven, en vaak lukt hem dat naar mijn mening ook, maar toch - we zijn allemaal mensen en er komen ook heel wat subjectieve delen in de video's voor. En op zich is daar niks mis mee, hij geeft natuurlijk zijn mening aan heel de wereld (is zijn eigen kanaal, duh). Maar zijn Apple bash content is max 10% van alles, en toch krijgen die miljoenen views terwijl zijn andere (en naar mijn mening 'serieuzere' en objectievere) video's maar 50K views krijgen. Die kijk ik ook dus ik heb niet hetzelfde gevoel zoals jij:
maar 99% van de tijd is hij aan het zeiken over hoe slecht Apple wel niet is.
Dat gevoel heb ik soms ook, maar dat 99% getal verandert naar 10%.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 30 augustus 2019 11:12]

Ok, ik snap je sentiment. Kan ik prima inkomen. Mijn percentage kan overdreven zijn. Ik heb ook video's gekeken van hem waar hij echt reparaties uitvoert, en is ook heel interessant om te zien.

maar veel van zijn video's beginnen toch altijd met: "Deze MacBook wilde Apple niet repareren omdat...". En vaak zijn er ook legitieme redenen voor. Ondanks dat het geen populair argument is, is waterschade, toch ECHT een valide reden om reparatie te vermijden. En daarmee veel gebruikersschade. En dat zijn veel dingen dat hij ook repareert.
Dat het gerepareerd KAN worden, betekent niet dat Apple at ook moet doen. Er gaat vaak meer aan vooraf.
En ik erger me vaak aan de "kort-door-de-bocht-heid" van Louis.
Het gaat er vaak niet om dat Apple weigert garantie te geven op waterschade. Het gaat erom dat ze niet eens tegen betaling de macbook operationeel willen proberen te krijgen, zodat je bijvoorbeeld data eraf kan krijgen. Waterschade is een reden om garantie te weigeren (ALS het al waterschade is, want dat wordt vaak geclaimd zonder dat er daadwerkelijk waterschade is), maar niet om reparatie te weigeren.

Overiges is de kwaliteit van Apple hardware absoluut niet per definitie hoger dan de concurrentie. Sterker nog: er zijn soms dingen die ècht niet zouden moeten kunnen met apparatuur. (GPU problemen, ontwerpfouten waardoor de hele machine niet meer aan wil als het touchpad stuk is, toetsenborden die nog geen jaar mee gaan en compleet vastgelijmd zitten aan de topcase, etc etc)

Het zijn machines die keiduur zijn, die door apple bij het minste of geringste total loss verklaard worden. Als er al gerepareerd wordt buiten garantie, is het vaak buitensporig duur. Ik vind persoonlijk dat als een machine gerepareerd KAN worden, dat dat gewoon mogelijk moet zijn tegen betaling van een normaal bedrag (dus niet een toetsenbord dat vervangen wordt tegen 80% van de nieuwprijs van de machine)
Het zijn machines die keiduur zijn, die door apple bij het minste of geringste total loss verklaard worden. Als er al gerepareerd wordt buiten garantie, is het vaak buitensporig duur. Ik vind persoonlijk dat als een machine gerepareerd KAN worden, dat dat gewoon mogelijk moet zijn tegen betaling van een normaal bedrag (dus niet een toetsenbord dat vervangen wordt tegen 80% van de nieuwprijs van de machine)
Daar kan ik niks anders dan het totaal mee eens zijn. Ik heb ook een oude MacBook pro liggen, waarvan (MOGELIJK) alleen een weerstandje kapot is als ik de video's van Louis mag geloven. Want de Macbook Laadt wel op, maar gaat niet meer aan.
Dit is een "expert-werkje" om een smc weerstandje te vervangen. En dat is dus iemand die beter opgeleid moet zijn om dit soort werkzaamheden te verrichten. Dit zal voor dit specifieke probleem misschien niet zo'n ramp zijn. Maar er gaat tijd in zitten om het probleem op te sporen. Reken dit 6x per dag. (dit baseer ik op mijn tijd bij een telefoonreparatiebedrijf, waar 6 telefoons fixen soms nog erg veel werk kon zijn op een dag). En reken dan een uurtarief. Dan gaan de kosten voor zo'n expert al snel duurder zijn dan een nieuwe laptop. Dus in SOMMIGE gevallen kun je dan een MacBook beter total-loss verklaren.

MAAR ik geef je wel het argument dat het soms te SNEL gebeurt.
Ik ben het met je eens dat het duur en veel werk kan zijn om te onderzoeken wat er precies mis is.
(Al zal een expert net als Louis meestal de problemen gewoon herkennen, en precies weten waar het defect zit).

Als je dan als bedrijf die tijd er niet in wilt steken, ga dan ook niet zeggen dat het niet te repareren is of dat datarecovery onmogelijk is, en dat mensen die die service wel aanbieden allemaal oplichters zijn.

Dat is waarom in een hekel aan het bedrijf Apple heb, klanten worden gewoon waar mogelijk genaaid omdat ze er mee wegkomen, en er nog een nieuw apparaat mee verkopen ook.
Een reden waarom het zo duur is is ook gewoon het feit dat Apple basically 0,0 documentatie en tools vrijgaf tot nu. De "authorized" reparatiecentra kregen wel wat meer support, maar die mochten contractueel heel wat reparaties niet zelf doen, en moesten wel het moederbord vervangen.

Apple heeft maar een handvol modellen per jaar. Moet je je eens voorstellen hoeveel reparatie expertise er opgebouwd zou kunnen worden moesten ze wat trainings online zetten van hoe de bekendste fouten te repareren. Eigenlijk wat Rossman nu al doet, maar dan professioneler en met support van gespecialiseerde tools. Of denk bijvoorbeeld aan een proces om voorbij de T2 security chip te geraken voor data recovery. Als er op dit moment bepaalde chips kapot gaan op een toestel (zelfs als staat er geen data op), kan je die niet vervangen om nog data van een toestel af te halen. Stel je voor hoeveel mensen hun kostbare data gered zou kunnen worden moest een reparateur bij Apple een nieuwe chip kunnen bestellen met de juiste key ingebakken voor die specifieke iPhone. Het is absoluut mogelijk, want authorized reparatiecentra kunnen bijvoorbeeld Touch ID sensoren vervangen en die koppelen aan de security chip.

Ik ben absoluut geen fan van Apple, maar moesten ze dit verder uitrollen naar Europa en Macbooks bij in het programma steken, zou ik terug een Macbook kunnen overwegen (als ze het toetsenbord ook fixen, wat volgens de geruchten gaat gebeuren).
Kwalitatief betere hardware zorgt niet voor makkelijkere reparaties.

Daarnaast en daar gaat het artikel over. Dit gaat over buiten garantie reparaties. Als je dan geen batterij kan vervangen vind ik dat slecht.
Als de hardware kwaliteit zo hoog is, waarom moet er dan zoveel gerepareerd worden?
Heel slim, deze zet van Apple. Omdat je Apple certified moet zijn voordat je onderdelen kan kopen kan Apple nu dicteren dat gecertificeerde reparateurs geen apparaten meer mogen repareren waar nog garantie op zit. Dit betekent dat mensen als Louis een hoop klanten de deur moeten wijzen en zeggen: "Dit apparaat mag alleen door Apple gerepareerd worden omdat er nog garantie op zit".

Apple kan er vervolgens naar kijken en besluiten het niet te repareren omdat er "waterschade" op zit of een ander probleem waar ze geen zin in hebben en kan zeggen: "Koop maar een nieuwe". Op die manier kun je effectief claimen onderdelen te verkopen zonder dat mensen als Louis realistisch gezien zo'n certificatie kunnen gaan halen.

Of ze bovenstaande doen weet ik niet natuurlijk. Ongetwijfeld zal Louis de voorwaarden wel goed lezen en ons vervolgens vertellen hoeveel independent repair shops daadwerkelijk aan deze nieuwe zet hebben. Ik hoop vurig dat ik hier ongelijk heb overigens. Onafhankelijke reparateurs met originele onderdelen is iets waar ik al lang op hoop.
Apple kan er vervolgens naar kijken en besluiten het niet te repareren omdat er "waterschade" op zit of een ander probleem waar ze geen zin in hebben en kan zeggen: "Koop maar een nieuwe".
Mijn ervaringen tot nu toe zijn toch dat ze je nooit afschepen bij de repair centers. Veel coulance, of hoe je het wil noemen in zo'n situatie. Dat heeft vast een goede reden, want als ik merk dat ze dat soort geintjes uit gaan halen dan leg ik geen €3000 voor een laptop neer of €1100 voor een iPhone. Ik denk dat ze dat wel weten.
Ik zelf merk juist exact het tegenovergestelde. Ik ben de beheerder van 200+ iPhones bij mijn werkgever en ze worden bij mij en/of collega’s zelf bijna meer geweigerd dan geaccepteerd. De meest voorkomende reden is dat de iPhone gebogen is. Daarna loop je naar de dichtstbijzijnde volgende Apple / amac en wordt die gewoon geaccepteerd (nadat die ook opgemeten is)

[Reactie gewijzigd door lagonas op 30 augustus 2019 10:30]

met repair centers bedoel ik overigens Apple/Amac, dus ik denk dat we het over hetzelfde hebben :)
In de VS is dit heel anders en de bescherming van consumenten niet half zo robuust als hier. Maakt dan niet uit of je er flink voor betaald of niet. Het zou Apple sieren als ze echt achter de kwaliteit van hun producten zouden straan door standaard 2 of 3 jaar garantie te bieden. Nu komen gebruikers toch terug omdat ze vast zitten in het eco systeem.
Ik denk eerder dat Apple (en anderen) de bui zien hangen, nu er steeds meer druk komt richting ‘Right to repair’ wetgeving. Door enige vrijwillige zelfregulering neemt die druk af.

Als ze daarmee een dergelijke wet voorkomen, is dat winst want 1) die gaat waarschijnlijk verder, 2) is bindend en 3) permanent.

Terwijl Apple dit zelfgekozen beleid elk moment weer terug kan draaien.


Oh ja: En Louis kan natuurlijk een tweede bedrijfje opzetten dat géén Independent Repair Partner is en alsnog via die route de ‘verboden’ reparaties uitvoeren. :)

[Reactie gewijzigd door breakers op 29 augustus 2019 22:45]

De overeenkomst die je daarvoor aangaat zal vast vol mooie clausules staan waarin dat uitgesloten wordt.
Hij zit in een pand met 2 nummers, dus als het wel kan zou dat natuurlijk wel grappig zijn.
Ik ben geen fiscaal-juridisch expert in Amerikaans rechts of zo, maar als ik zie wat er in Nederland al voor bijzondere constructies mogelijk zijn op dit gebied… :P En de VS is minstens zo liberaal. Het zou het me niet verbazen als er manieren te bedenken zijn, waarbij er op papier een tweede bedrijfje op dat tweede nummer komt te zitten, waar Louis officieel zo ver vanaf staat, dat hij er qua voorwaarden niet op aangesproken kan worden door Apple, maar toch de vruchten van plukt. Als hij op papier een deel van het pand alleen verhuurd aan het tweede bedrijfje bijvoorbeeld. De winst sluist hij bijvoorbeeld naar zichzelf terug via de huur.

Apple kan moeilijk in de voorwaarden zetten: Je mag niet in één pand zitten met een niet-Apple gecertificeerd reparatiebedrijf. ;)
We zullen zien, al zijn er dan natuurlijk vanuit Apple nog wel meer mogelijkheden om hem het leven zuur te maken. Het laat leveren van onderdelen, het terug eisen van moederborden die vervangen moesten worden, etc.
Kijk maar eens hoe het ging met de Mac Pro met het kapotte scherm en moederbord van Linus media group.

In zo'n setting van regeltjes volgen die er enkel zijn om te voorkomen dat er onderdelen buiten de "certified repair centers" terecht komen, kan hij volgens mij helemaal niet functioneren.
Hij ouwehoert van zichzelf al veel en dan wordt hij zo overprikkeld met in zijn ogen onrecht en onzin, dat hij niet meer aan zijn werk toekomt.
Lol. Je hebt gelijk dat Louis zich nogal op kan winden én dat Apple alsnog onofficieel maar toch dwars kan gaan liggen.

Toch denk ik dat Apple eerder eieren voor zijn geld kiest en Louis zodoende wind uit de zeilen neemt. Hoe je het ook wendt of keert, figuren als Louis kunnen flink kopzorgen veroorzaken voor Apple, al was het maar qua PR.
Er staat ook bij dat wanneer je voldoet aan de voorwaarden, je niet automatisch geaccepteerd wordt.
Dus Apple houd het recht voor zichzelf om iemand te weigeren op wat voor gronden dan ook.
Dat kunnen ze wel in de voorwaarden zetten, maar dat zegt niet alles.

Ooit had Apple in de voorwaarden staan dat je 1 jaar garantie had op je aankoop (in Nederland), ook toen dat wettelijk al lang niet meer de lading dekte.

Later hebben ze daar iets aan toegevoegd in de trant van ‘of zolang volgens de lokale wetgeving geldt’.

Alsof Apple’s advocaten niet weten dat in heel de EU dezelfde basisregels gelden qua garantie aan consumenten. Alsof ze niet de Nederlandse vertaling op maat maken voor Nederland. Alsof er binnen Nederland nog varianten zijn qua wetgeving.

Apple mag leveren aan wie ze wil of niet wil, maar dat moet wel volgens dezelfde regels dus consequent gebeuren. Ze mag dat niet zomaar per geval anders bepalen, want dat riekt naar discriminatie.

Apple mag Louis niet weigeren op basis van het feit dat het een opgewonden standje is met een kritisch YouTube-kanaal. :)

Natuurlijk kan Apple een legale reden proberen te verzinnen die precies bij Louis past, maar de vraag is of dat slim is. L blijft dan de luis in de pels van Apple en zal alleen maar verder groeien in zijn rol van Apple-criticus.
Sinds wanneer zit er in elk stadje een apple authorised repair center dan? oO
Het probleem is dat meer en meer deze onderdelen niet gaan werken tot je het toestel aan een apparaatje van Apple koppelt en een diagnostic draait. Deze apparaten en software zullen ook enkel nog maar te gebruiken zijn op bepaalde locaties (GPS check) en de software draait bij Apple en staat niet op het apparaat.
Ach ja, die struinen marktplaats af, halen grote hoeveelheden bij de diverse veilingen en trekken die toestellen uit elkaar. Ja, dan heb je originele Apple onderdelen. Ze komen alleen uit andere toestellen. Niet dat dit mij uitmaakt, ieder z'n handel. Het geeft mij wel het voordeel dat er in de buurt zo'n zaakje zit waar je onderdelen los kunt kopen voor een schappelijke prijs.
Ja, en na reparatie heb je meldingen die je niet weg kan halen want Apple is niet gek.
Alleen bij de certified centers zullen ze dat echt kunnen fixen en de warnings resetten.
Nee, wanneer ze toelaten dat je ergens anders je apparaat waar je meer dan 1000 euro voor hebt afgetikt laat repareren, is het hek natuurlijk van de dam. Wat denken die klanten wel niet zeg, laten we ze direct afstraffen door hun eigendom in functie te beschadigen.

Bij de certified centers wordt in veel gevallen je telefoon zelf gerecycled voor onderdelen en krijg je gewoon een refurbished toestel dat weer met die onderdelen en een nieuwe behuizing in elkaar gezet is.
Echt repareren doen ze daar niet en buiten de garantie betaal je vaak meer dan nodig zou zijn.
Daarom ben je de data ook gewoon kwijt wanneer je gebruik maakt van een "certified repair center" terwijl het bij het winkeltje om de hoek wel gewoon behouden blijft.

In het verleden mijn iphone opgestuurd omdat het scherm was gebroken en hij was verzekerd.
Toen ik hem terug kreeg kon ik mijn backup gaan terugzetten, want in plaats van het scherm te vervangen had de terug ontvangen telefoon een ander serienummer.
Niet alleen vervelend omdat ik de backup moest terugzetten, maar nu had ik dus ook direct een refurbished telefoon met onderdelen die zijn geharvest uit telefoons van anderen. Ik was daar niet over te spreken, zeker omdat een scherm vervangen niet meer dan dat is. Doe dat dan dus ook gewoon in plaats van heel het ding om te ruilen.
Vanaf dat moment verzeker ik mijn telefoons niet meer, ik bespaar dat geld wel en laat voortaan reparaties uitvoeren hoe en waar ik dat zelf wil.

Ik heb ondertussen ook geen apple producten meer, nadat Steve Jobs is overleden, is de innovatie ver te zoeken. Het is meer van hetzelfde, niet meer onderscheidend van andere merken anders dan enkel ios wat telefoons betreft.

Professioneel mac gebruik zien ze ook geen brood meer in schijnbaar, waar vroeger de mac pro in een mooie aluminium kast zat waar je zelf nog eens een kaartje kon toevoegen of vervangen, is het nu een prullenbakje met mini frutaansluitingen waarbij je met tig verloopjes je randapparatuur mag aansluiten.
Een design form factor die in alle andere opzichten gewoon zo onhandig is als het maar zijn kan.
Of een all-in one scherm dat niet eens uit elkaar kan om er na een jaar of twee eens een stofzuiger langs te halen. Plus het feit dat je betaalt voor high end hardware en dat vaak dan ook wel krijgt, maar het niet tot zijn recht kunt laten komen omdat het design zo belangrijk is, dat koeling bijzaak geworden is.
Dat je dure processor dan het grootste deel gethrottled wordt onder workload tot je de prestaties kunt vergelijken met een processor die de helft kost in een deugdelijke setup, waarbij het uiterlijk en de geadverteerde specs dus belangrijker zijn dan de werkelijke prestaties.
Zet maar eens windows op een mac en vergelijk de prestaties met die van een qua specs gelijke PC.
Louis, your move
Bij dit programma gaat het om reparatie op board/module niveau
Louis doet component level repair en reken er maar niet dat Apple losse chips gaat gaat leveren!
Het gaat ook om Apple-genuine parts, tools, training, repair manuals and diagnostics.

Met name tools en repair manuals zijn hier de interessante items. Krijgen ze bijvoorbeeld tools om batterijen uit iPhones en onderdelen in Macs met een T2 chip te vervangen zonder software locks? Zoja, dan zou dit een hele stap zijn. Echter veel is nog onduidelijk, en je moet je eerst (gratis) als reparateur laten certificeren, dus Apple heeft nog steeds touwtjes in handen om je buiten te sluiten.

Louis laat m.n. component-level repair zien omdat component-level repair interessant is. Je kan bij hem prima een gebroken iPhone scherm laten vervangen, bijvoorbeeld, alleen dat is niet interessant om op YouTube te zetten en handelt vast één van zijn medewerkers af.
Ik hoop het niet. Die T2 is nou net een root of trust waarbij ik niet wil dat een derde partij daar invloed op uit kan oefenen. Als dat wel zou kunnen is de meerwaarde er meteen van af en kan ik net zo goed wat anders kopen...
De vraag is alleen of je in de praktijk wat hebt aan de 'trust' die de T2 te bieden heeft. Het is bepaald niet triviaal om een 'unauthorised' onderdeel te maken dat bijvoorbeeld data doorstuurt en dat ook nog eens ongemerkt te monteren. Zeg maar haalbaar op het niveau van miljoenenzaken en heftige politieke spionage. Die mensen lopen misschien soms wel met een iPhone rond, maar daar zijn in principe betere oplossingen voor.

Edit: ook voor het hacken zijn betere oplossingen die niet op hardware vertrouwen, zie nieuws: Kwetsbaarheden in iOS werden jarenlang gebruikt om iPhones te bespion...

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 augustus 2019 18:15]

Tsja, er is altijd wel wat 'beters', maar als je TPM en vTPM gehad hebt is T2 de next best thing. Daar zal wel wat na komen, maar of dat commercieel goed verkrijgbaar (en betaalbaar) is...

De T2 kan je in een bedrijf gewoon uitrollen en security en key escrow kan je afdwingen via DEP. Om dat je ook weet dat je voor firmware en x86 BUP of zelfs voor dat er naar ACM gekeken wordt al een verificatie gehad hebt zit je al een stuk beter dan bare-x86 PEI en een vTPM.

Alles is mogelijk, maar de T2 zit nu echt wel in een sweet spot, tenzij je het over wegwerphardware wil hebben of custom wil gaan, maar dan is algemeen out-of-box hardware kunnen inzetten sowieso al niet je eerste probleem.
Dat er mensen zijn die een toestel kopen vanwege de T2 chip 8)7
Wat koop jij dan aan commercieel goed verkrijgbare turnkey hardware root-of-trust?
Met name tools en repair manuals zijn hier de interessante items. Krijgen ze bijvoorbeeld tools om batterijen uit iPhones en onderdelen in Macs met een T2 chip te vervangen zonder software locks?
Dit programma is vooralsnog alleen voor iPhones!
maw een IRP (Independent Repair Provider) krijgt de tools om de accu te pairen met de iPhone

FYI hier staan de voorwaarden
Reparatie op board/module niveau kan elke Tweaker! Component niveau is andere koek, maar vaak ook stukken goedkoper dan een heel board vervangen,

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 29 augustus 2019 21:54]

Reparatie op board/module niveau kan elke Tweaker!
Zou je denken, maar ik heb inmiddels genoeg gesloopte flatflex connectoten gezien die gesloopt zijn door zogenaamde Tweakers!
Je hebt natuurlijk ook gewoon prutsers, maar een beetje tweaker weet wel wat die doet hoor.

En met paul's hulzenbosch' soldeer workshop kan je altijd nog leren solderen :+
Nou, juist bij telefoons heeft Apple een leuk geintje geïntroduceerd wat het toestel niet alleen onnodig kwetsbaar maakt voor mechanische schade, maar ook nog lastig om een board te vervangen. Een tweaker gaat geen boards separeren die aanelkaargesoldeerd zitten alsof het BGA's zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 augustus 2019 00:52]

Je begrijpt dat hij dit doet om dat hij juist de vervangende bordjes niet krijgt toch?
Je begrijpt dat hij dit doet om dat hij juist de vervangende bordjes niet krijgt toch?
Als Apple dit programma ook mogelijk maakt voor Macs dan is dat dus geen probleem meer.
Maar zijn specialiteit is het repareren op component niveau en Apple gaat geen losse chips sturen.
En een nieuw logicboard als donor gebruiken is alleen zinvol als je er meerdere logicboards mee kunt herstellen
Ook als je wel vervangende boards kunt krijgen, is component level repair soms een betere (data behoud/recovery), of snellere of goedkopere oplossing.
Dat kan hij dan ook doen, want hij bestelt een nieuw bordje en daar zet je dan de chip van over.
Kan niet wachten op zijn reactie video :-)
Ik wordt nu naar beneden gemodereerd maar de reactie van Louis is uiteraard wel net relevant. Hij is toch de spreekbuis geworden van "independent repair" en houdt het thema onder de aandacht. Als er ooit een tijd komt dat je Apple producten kan blijven repareren met nieuwe originele onderdelen zullen we dat toch voor een stuk aan Louis te danken hebben.
Sinds Louis meerdere verhaaltjes heeft verzonnen/verdraaid heb ik liever dat anderen prominenter in beeld zijn voor de right to repair movement. Stel er komt een senate hearing en hij gaat praten. Heb je maar 2 vragen nodig om hem in diskrediet te brengen bij senatoren: a.) hoe zat dat met die illegale batterijen en rigged mac’s? b.) Bent u niet flink rijker geworden mede door het verspreiden van die onzin?
Hopsakee en de toon is gezet.

Beter mensen met een smetteloze reputatie het woord laten doen, het liefst met een stuk lager wij van WC-eend gehalte. Heb je ook veel meer kans van slagen en om serieus genomen te worden. :)

Hij leeft mede van de PR op dit onderwerp, ik zal pas een oordeel vellen als meerdere partijen een onderbouwde mening hebben gegeven of de voorwaarden van Apple redelijk zijn of heel slecht.
Eigenlijk ben ik serieus benieuwd naar welke 'verhaaltjes Rosmann verzonnen zou hebben" zoals jij stelt.

Ik ken hem als begaan reparateur, met verstand van zaken. Ik meen dat te kunnen beoordelen, omdat ik zelf bijzonder veel beroepsmatig met elektronica op vergelijkbaar niveau te maken heb maar dan in de automotive.

Ik zie met enige regelmaat en Rosmann die een nieuwe connector voor een scherm op een moederbord soldeert, waar Apple de klant zegt "stuk, niet te repareren, data weg en dikke pech, beter een nieuwe kopen' en zo nog een scala meer aan voorbeelden waar de klant gewoon zijn data terug wil, een werkend apparaat .

Met wat ik gezien heb lijkt mij Apple juist onbetrouwbaar door het niet kunnen of willen repareren en bovendien door veelal stellen van onjuiste diagnoses. Zou je de voorbeelden eens willen geven waar Rosmann onbetrouwbaar zou zijn?

Verder een eerste mooi begin van Apple! Dat hoop ik dan van ganse harte en niet, dat het later blijkt alleen maar een dooie mus te zijn waarmee we zijn blij gemaakt zijn in de aanloop naar 'right t repair'.
Om een voorbeeldje te geven: hij had een lading (iirc macbook-)batterijen besteld bij een Chinese fabrikant. Die batterijen waren niet in opdracht van Apple geproduceerd, maar er stonden wel hun logo's op. Rossman heeft zélf in Reddit-posts gezegd dat hij de fabrikant dan de opdracht geeft die logo's met viltstift te bedekken, maar dat gebeurt niet altijd.

Een zo'n bestelling was door de Amerikaanse douane in beslag genomen wegens nepgoederen. Dan heeft Rossman veel tamtam gemaakt en een videootje gemaakt waarin hij Apple beschuldigde van hem te saboteren. Zo werkt het natuurlijk niet: de douane doet zijn job en controleert goederen die het land binnen komen en contacteert bij twijfel over authenticiteit de partij wiens logo op de goederen staat.

Uiteindelijk ondermijnt hij zichzelf als ambassadeur van de right to repair-beweging door op die manier dingen anders voor te stellen dan ze zijn.
Welke verhaaltjes heeft hij verzonnen dan? Ik kan nog niet direct iets vinden als ik een beetje zoek op illegale batterijen en rigged macs.
https://www.vice.com/en_u...pair-expert-louis-rossman

Het komt erop neer dat hij batterijen had besteld bij een Chinese fabrikant, maar er op die dingen wel logo's stonden. De douane deed gewoon zijn werk en Rossman stelde het voor alsof Apple hem saboteerde. In Reddit-posts heeft hij notabene zijn mond voorbij gepraat door te zeggen dat hij fabrikanten de opdracht gaf logo's met viltstift te bedekken. Bij deze zending was dat kennelijk niet gebeurd.
Het is in dit soort gevallen vaak onmogelijk om iemand te vinden die helemaal onafhankelijk is en toch van alle details op de hoogte is.

Stel er komt een hoorzitting (is gewoon een Nederlands woord voor ;)) en iemand van Apple, Dell, HP wordt gehoord. Dan zeggen mensen toch ook niet: Die neem ik niet serieus, want die zijn bevooroordeeld en ze hebben al eens een streek uitgehaald.
Als die een onderbouwd verhaal hebben uiteraard worden die dan serieus genomen. Stakeholder zijn is ook prima he, dus Rossmann mag ook prima voor eigen gewin gaan getuigen. Maar als het aankomt op ethische redenen en "fair play", dan wordt die man gewoon keihard afgeslacht omdat hij zelf niet "fair" heeft gespeeld. En dat is het probleem. Ik weet niet op wat voor streek je doelt die zij zouden hebben uitgehaald, dus dat is een beetje lastig om te beoordelen waar je op doelt - bij Rossmann zijn er hele specifieke voorbeelden te noemen en daar baseer ik mijn mening op. Stel als ze bijvoorbeeld een zaak over privacy hebben en Facebook komt voor de senaat lobbyen dat de regelgeving minder moet worden, denk je dat ze dan niet enorm aangevallen gaan worden op problemen en veroordelingen in het verleden met o.a. CA? ;) Maar als het gaat om de impact van online advertising ofzo, en dus niet perse op Privacy-gebied, dan kan Facebook weer prima gevraagd worden om hun mening of statistieken te delen zonder gelazer; want het gelazer is irrelevant voor dat onderwerp.

Je moet wel eerlijk blijven. Doe je dat niet, dan moet je ook niet verwachten dat je serieus genomen wordt. Komt er een zitting voor een of ander gedoe met hardware dat verder niets te maken heeft met right-to-repair of Apple voorwaarden o.i.d., dan is bijvoorbeeld Rossmann weer prima op te roepen als expert getuige... Maar als 't aankomt op right to repair, nou... Liever dat andere mensen het woord voeren die niet specifiek op dit onderwerp dus twijfel aan hun naam hebben hangen. Dat lijkt me toch redelijk logisch? :)
Het punt is.. Fabrikanten zoals Apple, maar ook anderen, niet alleen in de IT-hoek, hebben er financieel veel baat bij om right-to-repair-wetgeving te voorkomen.

Printers die alleen werken met cartridges met een chip er in.. die alleen maar als doel heeft het aantal prints te beperken, zodat je vaker een nieuwe moet kopen. Die het niet eens doen zonder zo'n chip. Die men dan weer probeert te patenteren. Dat soort trucs kon vroeger niet. Die techniek bestond niet eens, laat staan dat het verboden was.

Hetzelfde met Apple dat chipjes stopt in USB-kabeltjes, of nu weer in de batterijen van iPhones.

Dat is (nog) niet strafbaar en daarom is Apple beter dan Rossmann? Het Recht-op-Reparatie-kamp zou zeggen: Dat is nou net het kromme. Dat is onder andere waarom RtR er alsnog moet komen.

Ik probeer Rossmann niet vrij te pleiten, maar dat Apple niet of nauwelijks veroordeeld is, wil nog niet zeggen dat alles wat Apple doet ethisch door de beugel kan. Dat wat ze deden niet aangepakt is, misschien wel met de mantel der liefde is bedekt omdat overheden Apple te vriend wilden houden of wel wat beters te doen hadden.


Het probleem met zaken zoals right-to-repair is: De echte experts werken óf voor fabrikanten óf voor reparatiebedrijven zoals dat van Rossmann en staan dus sowieso lijnrecht tegenover elkaar.
Je kunt wel zeggen dat hij dingen heeft verzonnen en verdraaid, maar ik volg het redelijk trouw en hij heeft er geen enkel probleem mee om het uit te leggen wanneer hij fout zit en waarom. Het WC-eendgehalte is natuurlijk nooit helemaal vermijdbaar, maar veel lager ga je dat niet krijgen. Bovendien is hij helemaal niet zo prominent in de right to repair movement omdat hij het ook niet integraal met alles eens is.

Samengevat: veel beter dan iemand die zelf nadenkt en zichzelf niet ontziet, ga je het toch niet krijgen.
Geloven in verhalen is altijd van uit welk perspectief je kijkt.
Je hebt altijd 3 verhalen, Louis, Apple en de waarheid, de laatste hoor je niet en zal je ook nooit horen.

Apple heeft het zo opgesteld dat ze het onmogelijk maken om reparaties die mensen zoals Louis doen, omdat ze de onderdelen/chips niet los verkopen. Enige manier dat hij dit kan doen is door "illegale" praktijken. Ja helaas maar anders kan hij het werk niet doen zoals hij nu uitvoert.

En mensen vinden zonder smetteloze reputatie gaat em niet worden. iedereen heeft wel wat op zijn geweten zolang je maar goed genoeg zoekt. Steve Jobs, Bill Gates waren ook niet de aardigste mensen, maar worden wel opgehemeld.

Louis is iemand die tenminste voor de right to repair vecht en daad werkelijk tijd aan besteed terwijl hij ook mensen "leert" hoe ze een reparatie kunnen uitvoeren. Dat kleine illegale dingetjes erbij zitten, maakt mij weinig uit dan.
Probeer Jerryrigeverything eens.
Louis, gaat de cursus niet volgen want het legt velerlei restricties op wat een gecertificeerde reparateur wel mag of juist niet mag repareren. Connector kapot of een bepaalde controller kapot: mag niet worden gerepareerd van Apple. In dat geval moet het gehele moeder- of dochterbord worden vervangen.
Maar Louis heft 11 mensen in dien (of meer?) en hij kan nu ook 1 gecertificeerde huren. En dan effectief 2 bedrijven opzetten, is er geen garantie naar bedrijf 2 met de gecerticeerde werknemer. Is het nog met garantie gaat het naar het main bedrijf.
Zodra Apple daar lucht van krijgt is die gecertificeerde zijn opties kwijt.
Het is echt een triest bedrijf als het gaat om de kwats die ze klanten voorhouden bij defecten.
Juridische constructies zijn een stukje ingewikkelder dan ik nu laat zien. Dit is niet reprensatief van wat mogelijk is.
Die gecertificeerde is heus niet zomaar zijn opties kwijt. Zulke dingen gebeurt ongeveer elke dag ergens. Foxconn met Winfast moederborden. Asus en Gigabyte met andere naampjes voor intel range en AMD range. Enz. Enz.
Een macbookreparateur Louis Rossmann uit New York die zijn werk regelmatig streamt op Youtube en ook een grote verzameling educatieve video's en een webshop voor onderdelen heeft. Hij is ook niet te beroerd om zijn mening over dingen te geven of zijn mening bij te stellen als de feiten daar aanleiding toe geven.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 augustus 2019 19:18]

A bit off-topic: Weet iemand waar ik m’n iPhone 1 scherm zou kunnen laten repareren? Apple doet het zelf niet meer nl...

[Reactie gewijzigd door M_Rodrigues op 29 augustus 2019 22:41]

Ik zie dat je in Amsterdam woont.. Daar heb je volgens mij wel 100 reparatiezaken. Kies de beste uit en laat hem repareren. Neem wel een beetje een fatsoenlijke want er zit een hoop prutswerk tussen.
Het gaat om een iPhone 1 uit 2007. Het was de eerste generatie iPhone. Deze werd niet in Nederland verkocht.

Deze telefoon repareert vrijwel niemand meer. Ook Apple niet. Reserveonderdelen zijn niet meer te krijgen etc. Hoopte dat een tweaker de gouden tip had voor een telefoon reparatie toko met deze expertise.

De telefoon is nog volledig werkzaam alleen het scherm is gebarsten.
Het valt me wel op dat Apple de laatste tijd sneller en adequater op kritiek reageert. Het " You're holding it wrong" debacle is nog niet zo lang geleden, maar zowel met de discussie rond throttling als de reparatie van toestel heb ik toch het idee dat ze snel inbinden. Ook het op de schreden terugkeren van de butterfly keyboards is tamelijk on-Apple.
Verstandige beslissing dit, vraag me af waarom ze dat niet meteen gedaan hebben.
Het erge is dat dit soort berichten heel positief worden ontvangen, terwijl de gang van zaken nog steeds nergens op slaat. Al die jaren dat Apple haar klanten zeer slecht behandeld heeft als er een defect was, waar Apple de schuldige aan was, worden naar mijn mening niet zomaar even weggewast onder het mom van, oh nu doen ze het wat beter. Nee ze wisten dat de iphone 6 van te zwak en cheap metaal was, en hebben meerdere jaren ontkent hier van af te weten. Ze wisten al lang dat die keyboards prone to fail zijn, maar zat mensen in de USA die na een jaar geen garantie meer hadden, en niet werden geholpen. Het moet vrijwel altijd tot een class action lawsuit dreigen te gaan, voordat er excuses komen en er iets op touw wordt gezet. Dit schaar ik onder dezelfde noemer als android updates een paar jaar geleden. Ging het van 1 jaar updates naar 2 jaar updates. Gingen sommige mensen de polonaise lopen, terwijl de situatie van ruk naar iets minder ruk was gegaan. Dat is bij Apple nu nog steeds aan de hand, de after sales, voornamelijk buiten garantie. Het was ruk, het wordt iets minder ruk.
Throttling was een software issue, natuurlijk fixen ze dat meteen. Het gekke is dat ze de keyboardproblemen ook deels met software kunnen fixen ("debouncing") en ze het nog niet gedaan hebben. Wat kan het mij uiteindelijk schelen dat mijn keyboard het (weer) doet door een software fix of een hardware fix?

Reparatie verhaal gaat ook niet over één dag ijs dit moet echt al jaren onderweg zijn geweest anders kun je zo'n trainingsprogramma niet klaar hebben, maar ik vermoed ook dat ze het gewoon erg druk hebben in de stores met reparaties in plaats van het verkopen van nieuwe apparatuur en liever wat mensen naar hun lokale dealers zien gaan. Maar goed dan kom je bij Amac terecht in Nederland en dat is gewoon kut met peren vergeleken met direct naar Apple gaan voor service, dus ik pak met liefde de trein naar Amsterdam en dan de tram naar het Leidseplein.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 augustus 2019 09:32]

Ze leveren na 4 jaar nog steeds alleen maar butterfly toetsenborden in hun notebooks.
Ze leveren na 4 jaar nog steeds alleen maar butterfly toetsenborden in hun notebooks.

Als het technisch mogelijk was geweest dan had Apple het huidige toetsenbord wel vervangen door een scissor switches.
In plaats daarvan hebben ze een aantal wijzigen doorgevoerd aan het bestaande toetsenbord en de garantie termijn verlengt

Waarom?
De nieuwe MacBook Pro stond al in de steigers en het voor een beperkte tijd de volledige productie retoolen voor een aangepaste unibody behuizing kost teveel geld, maw gewoon een kosten baten geval
Ja dus ??? Dat is niet het probleem van de consument.
Als het ondeugdelijk is dan moet je het terug nemen en ze iets anders aanbieden dat wel voldoet, een volledige refund zou zelfs kunnen (Met VW kon dat ook gewoon ivm de dieselgate).
Garantie verlengen heb je weinig aan als je steeds eenzelfde toetsenbord krijgt. Uiteindelijk zit je aan het einde van de periode en is het klaar.

Kortom, je komt OF met een goed toestenbord en als dat niet volledig kan ivm hardware beperkingen dan koop je ze terug.
Vanmiddag nadat het nieuws via iCulture verspreid werd direct aangevraagd, kreeg binnen een uur bericht terug dat het programma in Nederland (nog) niet actief is en daarom afgewezen is. Erg jammer.
Waarom is Amac dan wel geautoriseerd? Ik kreeg zelfs het bekende mailtje van Apple hoe mijn service ervaring was geweest bij ze (nou KUT eigenlijk :( ).
AMac is een Apple Authorized Reseller en ook een Apple Authorised Service Provider, wat een andere programma is.
Positief bericht. Op naar de repareerbare apparatuur!

[Reactie gewijzigd door Palo Alto op 29 augustus 2019 21:55]

Uiteraard is dit geen juichverhaal, en hieven we niet te zeggen hoe goed Apple wel niet is dat ze dit in werking zetten. Maar..... ik merk ook dat ze tegenwoordig sneller actie ondernemen als ze kritiek krijgen, en dit soort zaken sneller oppakken. Goed toch, we kunnen wel blijven terugkijken en zure reacties blijven geven irt het verleden, maar ja, er zijn wel meer fabrikanten die flinke blunders hebben gemaakt.
Even terugkomen op Louis z'n Batterijen - wie die filmpjes bingwatched - weet welke verklaring Louis daarvoor heeft. Hij koopt gerecycleerde - goeie originele apple-batterijen die uit defecte toestellen komen. En daar is dat Apple logo op blijven staan - wat in feite perfect mag. Want het zijn ongewijzigde onvervalste batterijen. Ze zijn gewoon getest op hun functioneren als batterij. Zelfs dat logo mocht er op blijven staan - en ook hij is uitermate scherp voor vervalste zaken - zoals herstelde schermen met het apple logo op - dat wil ie niet - dat logo moet er af (maar krijg die chinezen maar 's zo ver).
Zelf ben ik overtuigd dat de man vaak de waarheid verkondigt - het is weer even geleden dat ik nog gekeken heb - maar vanavond gaan we dat zeker nog 's een avondje doen. Da's veel beter dan TV-kijken...
't is een New Yorker - maar we moeten het hem nageven dat hij z'n kennis wil delen. Hij stopt z'n tijd in het maken van filmpjes - goed voor z'n zaak, dat kan - maar hij doet het toch maar. Tegelijkertijd worden z'n arme katten verwaarloosd!
En inderdaad Apple heeft een klein probleempje met 'm - maar tegelijkertijd heb ik 'm ook al over niet-Apple produkten lelijk zien/horen doen. Wat dat betreft denk ik dat het een vakidioot is - in de goeie zin - wit is wit - zwart is zwart voor 'm. Ik denk dat ie over de surface bijna 't zelfde gaat zeggen - dankzij die kilo's lijm per toestel. Toevallig krijgt hij veel Apple over de vloer - maar als de markt keert - zal hij mee evolueren. Zolang hij aan parts/plannen geraakt, trekt die man z'n plan.
Het recht op herstel - daar zou het om moeten draaien, wij hebben daar recht op - laat ons met z'n allen nu is strijden voor wat ons ontnomen is! Reserveonderdelen horen daar zeker bij. Net als de juiste tools.
Zij die dat niet willen - kunnen nog altijd bij de officiële kanalen gaan - maar het houdt die ook wat menselijker. Dus Louis Rossman steunen - is goed voor iedere consument!
Logische stap nu ze uit de markt worden gepushed
Ik repareer graag zelf mijn telefoon mits mogelijk (zoals het vervangen van een batterij). Zijn er nu ook webwinkels gecertificeerd zodat je als consument ook officiële onderdelen kan kopen? Vaak beweren de webshops dat wel, maar ik geloof er niets van.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True