Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple repareert voortaan ook iPhones die geen originele accu hebben'

Apple zou voortaan ook iPhones met een accu van een andere fabrikant ter reparatie aannemen. Het aangepaste beleid staat volgens MacRumors in een intern Apple-document dat via ‘drie betrouwbare bronnen’ in handen kwam van de techsite.

Tot nu toe gaf Apple het personeel van zijn Genius Bars en erkende Apple-serviceproviders de uitdrukkelijke opdracht om reparaties van iPhones te weigeren als de accu op een zeker moment vervangen is geweest door een accu van een third-partyfabrikant.

De Franse techsite iGeneration ontdekte als eerste dat dit beleid per 28 februari is aangepast; als de reparatie niets met de accu zelf te maken heeft, mag de iPhone in ieder geval worden gerepareerd. Situeert het probleem zich wél rond de accu, dan zal die door Apple worden vervangen door een origineel exemplaar, voor de gebruikelijke prijs. Er mag pas aan deze reparatie worden begonnen als de accu voor minder dan zestig procent is opgeladen. MacRumors bevestigt de bevindingen van iGeneration en baseert zich daarbij op een intern Apple-document dat het in handen kreeg.

In 2017 voerde Apple een gelijkaardige wijziging door in zijn beleid door voortaan ook iPhone-schermen van andere fabrikanten te repareren. Wanneer de telefoon andere componenten van exotische makelij aan boord heeft, zoals een moederbord, microfoon, hoofdtelefoonaansluiting, volumeknoppen of Lighting-connector, houdt Apple zich echter nog steeds het recht voor om de reparatie te weigeren.

Tweakers heeft Apple Nederland gevraagd of het reparatiebeleid inderdaad is aangepast, maar het bedrijf heeft daarop nog niet gereageerd.

Foto via iFixit

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

06-03-2019 • 12:01

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Ik heb twee keer mijn iPhone (2 verschillende) van een nieuwe accu voorzien bij een officiële reparateur. Beide keren bleek achteraf dat er geen officiële accu erin zat. Dus, enige coulance is wel op zijn plaats.
Enkel de Apple Stores (edit: en authorised repair centers, bedankt voor de aanvulling) zijn officiële reparateurs en die zullen er echt geen non-officiële accu in zetten. Een reseller zal je telefoon dan doorgaans opsturen ter reparatie, zij mogen zelf niet repareren.
Dus als jij je telefoon bij een niet Apple-Store (in Nederland zijn dat er maar 3 in totaal: https://www.apple.com/nl/retail/storelist/) heb gebracht en die hebben hem gerepareerd zonder op te sturen, is dat dus NIET een officiële reparateur, maar gewoon een onafhankelijke, zij kunnen niet eens aan originele onderdelen komen, tenzij 2e hands ingekocht. Als je beetje kwaliteit zaakje hebt, dan zetten ze er in ieder geval een hoog kwaliteit accu die in de buurt komt van origineel (en niet zo'n goedkoop prut ding van minder dan een tientje), maar origineel kan dus alleen als ze die 2e hands ergens anders uit hebben gesloopt (of direct uit de fabrieken zijn gejat, is ook wel eens voorgekomen).

Dus ja, die coulance hoeft niet bij Apple vandaan te komen, maar bij die toko die claimed officieel te zijn en officiële nieuwe hardware te gebruiken (wat per definitie een leugen zal zijn).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 maart 2019 12:52]

Dat klopt niet. Er zijn ook authorised repair centers zoals iVizi en Card Services. Die krijgen gewoon originele onderdelen van Apple. :)
Ja repair centers, daar wordt het dus naar opgestuurd als je hem inlevert in een winkel.
Maar (zo ver ik weet) zijn die repair centers niet zo'n reparatie zaakje die je in de stad tegenkomt.
Enkel de Apple Store geeft je direct een vervangend toestel als je de deur uitloopt. Alle andere zullen hem opsturen (naar een repair center).

Anyway, ik wilde enkel aanduiden dat @honey hoogstwaarschijnlijk hem niet officieel heeft laten repareren.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 maart 2019 12:40]

Die hebben zelf ook winkels :P Card Services zwolle en ik meen iVizi in Venlo (maar zou ook Maastricht geweest kunnen zijn) loop je gewoon binnen en je ziet de techneuten er zitten haha. Daar is het vaak ook mogelijk om je product mee te nemen en weer terug te brengen als de onderdelen er zijn.

Maar inderdaad, dat zijn geen willekeurige toko’s op de hoek van de straat. Als dat soort winkels beweren officiële hardware te gebruiken wordt je eigenlijk opgelicht.
Het waren geen typische 'zaakje op de hoek' reparateurs, maar reparatie services die beweerden enkel gebruik te maken van originele onderdelen. Je betaalde dan ook wat extra. Wel kon ik er elke keer op wachten.


Ik kwam er achter toen ik de telefoons zelf een keer open maakte.
Maar was dat dan een apple store of een certified repair center (zonder noemenswaardige wachttijd/opsturen, hoogstwaarschijnlijk niet)? Zo nee, is het niet Apple zn schuld dat een zaak tegen je gelogen heeft.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 maart 2019 13:07]

Dat is dus misbruik van vertrouwen. Kwalijke zaak en zou je zeker mee moeten terug gaan.
Die krijgen inderdaad onderdelen van Apple, maar zo ver ik weet krijgen ze geen voorraad. Er moet eerst een reparatie verzoek worden ingediend op serie nummer en alles en dan stuurt Apple nieuwe onderdelen op. Het is als derde partij dus niet mogelijk om direct een Apple product te repareren. Onderdelen bestellen zonder geldige reparatie order levert ook een boete (en geen onderdeel) op.

Althans zo werkt het bij Macs, en of het ook voor accu's geld weet ik niet.
Het is als derde partij dus niet mogelijk om direct een Apple product te repareren
Ligt een beetje aan de reparatie. Een compleet moederbord kan je natuurlijk niet vervangen, maar het moederbord zelf kan je natuurlijk prima zelf repareren zonder Apple nodig te hebben.
Met derde partij bedoelde ik de authorized resellers, niet Sjakie op de hoek. Maar dat is inderdaad meer second party.

Die gaan geen reparaties uitvoeren die niet door Apple zijn goed gekeurd.
Duidelijk en dan is het inderdaad anders. Een authorized reseller zal zich inderdaad aan de Apple regels houden, anders zijn ze hun status kwijt.
Interessant. Ik had een 6S met een b-merk scherm (lang verhaal; was niet in de gelegenheid om een originele te laten plaatsen bij reparatie).

6S kwam in aanmerking voor een nieuwe batterij van Apple maar Amac (in Uden) weigerde hem in behandeling te nemen omdat er geen origineel Apple scherm meer op zat.

Beetje gek. Geef mij dan desnoods los die nieuwe accu dan knal ik ‘m er zelf wel in.

[Reactie gewijzigd door Biinjo op 6 maart 2019 16:21]

Allemaal te maken met aansprakelijkheid enzo en Apple is daar zeker wel anaal in.
Wat nou als ze je die accu geven en jij zet hem er verkeerd in en gaat dan klagen.

Dat gezeik vermijden ze door het gewoon helemaal niet te doen (zolang dat legaal kan natuurlijk) en kunnen ze "moet je het maar bij Apple laten repareren" er bij je inwrijven.

Daar staat Apple ook wel voor om een totaalpakket aan te bieden waar je zelf weinig zeggenschap over hebt. Dat kan een hoop zorgen ontnemen en het werkt wel voor Apple. Maar zodra je iets zelf wilt knutselen, iets wilt wat niet standaard kan etc, dan ben je bij Apple gewoon bij het verkeerde adres.
Wanneer bij het vervangen van de batterij een beschadiging ontstaat aan jouw B(of C/D/E)- merk scherm (bevestiging afbreekt of doordraait) omdat het ook van B-(of C/D/E) kwaliteit is?
Slechte zaak. Je gaat toch niet besparen op een onderdeel om voor een duppie op de eerste rij te zitten?
Zeker gezien de prijzen die Apple producten hebben.

@Dr. Strangelove viel de 5S niet onder regeling dat je voor €30,- je batterij kon laten vervangen?
Als gebruiker weet je toch niet welk kwaliteit de reparateur om de hoek in ke telefoon stopt. Laatst heb ik dit ervaren. Een klant kwam voor accuproblemen. Haal het uit elkaar en de accu begint spontaan te branden. Ding zat vol met chinese stickers, toestel bleek gekocht te zijn bij een van de grootste Apple refurbished verkopers. Sindsdien raak ik toestellen afkomstig van deze verkoper niet meer aan.
Als erkend reparateur ga ik een gokje wagen. Is dat niet dat bedrijf geweest dat onlangs failliet is verklaard en inmiddels een doorstart heeft gemaakt?

Die dingen zitten echt verschrikkelijk in elkaar..
Die inderdaad. Je moet er niet aan denken dat het gebeurt wanneer het toestel in gebruik is/ in broekzak zit enz.

Schade:

https://ibb.co/9qWTrmd

https://ibb.co/jr6hQxX
wth... dat is echt bloed gevaarlijk.

In dit geval had ik het niet gek gevonden als je gewoon LEAPP had vermeld... Ze verkopen die telefoons en ipads (etc) namelijk als "professioneel" refurbished voor een dusdanige prijs dat dit niet goed te praten valt en best wat meer aandacht mag krijgen :| :/
Zoiets als een Hummer kopen en dan klagen over het benzineverbruik.

Heb mij ook altijd verbaasd hoe mensen reageren op reparatie kosten van Apple. Ik neem aan dat die mensen toch nog weten hoeveel het ding in de aanschaf kostte, en je qua onderhoud soortgelijke hogere bedragen kan verwachten ....

Hoofdreden voor mij om niet bij Apple te repareren is eerder locatie. Als mijn accu rot is (meestal net buiten garantie), dan loop ik hier een zaakje binnen en een half uur later zit er een nieuwe in, gaat mij dan niet eens om de prijs.
Als jij een 'zaakje' binneloopt heb je dus dezelfde rotzooi erin zitten als die je over het internet besteld.

Je kunt geen orginele onderdelen krijgen buiten apple zelf.
Nouja, rotzooi, er zit veel kwaliteitsverschil in. Zijn ook zaakjes die goed hun best doen er zo goed mogelijke accu’s in te zetten (en daar garantie op leveren). Dat is nooit origineel, nee.

Zelf nooit iets te klagen gehad (zou zelfs beweren dat de accu beter is dan het origineel) en het is wel 100x gemakkelijker dan tig km te moeten rijden of de foon een paar dagen kwijt te zijn (of zelfs zelf bestellen en knutselen, zaakje doet het in n half uurtje) Zeer zeker op n foon van 3+ jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 maart 2019 13:18]

Het is onmogelijk om echt orginele reparatie onderdelen te krijgen los van de officiele genius bar.
De enige mogelijkheid is een andere iphone opofferen om daar de componenten uit te halen.

Apple verkoopt geen onderdelen aan andere partijen dus laat je niks wijsmaken.
Het is wel meer dan eens voorgekomen dat Apple onderdelen op de markt zijn belandt, vermoedelijk zijn die ontvreemd uit de fabrieken. Dus zo nu en dan kan je wel eens originele onderdelen hebben.

Hoe dan ook, er is niet legaal aan te komen.
Helaas klopt dan niet de informatie die je is verteld. Apple verkoopt inderdaad niet direct aan derden. Maar servicelocaties kunnen dit wel. Laat je niet teveel wijsmaken door media en Apple, hier worden ze op getraind.
Maar als een servicelocatie daarop gesnapt wordt, zijn ze hun licentie kwijt.
Dus het gebeurd echt niet zo snel.

Je hoort in ieder geval niet aan originele Apple onderdelen te kunnen komen. Uiteraard gebeurt dat dan alsnog ("van de vrachtwagen gevallen"), maar er is altijd wel ergens iets vaags (of zelfs illegaals) gebeurd als je het toch op de markt ziet.
Klopt, en zo zijn er ook aantallen te krijgen. Maar mensen worden geïndoctrineerd dat het onmogelijk is.
Ik woon in Limburg en had pas geleden zelf mijn accu vervangen met iFixit gear. Ik ga toch niet helemaal naar Amsterdam om slechts alléén een accu te vervangen.

En ben ook niet van plan om mijn telefoon naar Amac of Ivizi toe te brengen om vervolgens een week lang te moeten wachten op zo’n simpele reparatie.
In principe zou je met Apple Care ook naar de Apple Store in Duitsland kunnen.

De retailstrategie van Apple in Nederland vind ik volkomen onduidelijk, overigens. Hoezo heeft Haarlem een eigen Apple Store, maar Rotterdam en Utrecht niet? Ook Eindhoven lijkt me een goeie kandidaat.
Apple Care is weer een speciale verzekering. Accu vervangen kon gratis/goedkoper voor bepaalde modellen tot eind vorig jaar wegens bekend worden van automatisch terugschroeven van performance wanneer de accu slechter werd.

Echter weet ik niet of je daarvoor dan ook in Duitsland terecht kon, lijkt me geen probleem eerlijk gezegd.
ik heb het zelfde gedaan, bij de gear ook een accu van iFixit besteld. Heb ik iets meer vertrouwen in dan van een Chinese website.
Zeker wel. Ik heb er zelf een accu in gedaan van 17 euro.

En hij is weer als nieuw.
Zou echt niet weten waarom je dat niet zou doen.
Als je zelf niet kan achterhalen of die accu van 17,- euro kwalitatief in orde is neem je een groot risico.

Dat is een goede reden om het niet te doen. Je zal niet de eerste zijn die een extreem goedkope accu heeft gekocht en een paar dagen later in het nieuws kwam omdat z'n telefoon spontaan in brand was gevlogen...

(Hiermee doel ik niet te zeggen dat jouw specifieke 17,- euro accu bagger is... maar zeker weten doe je het waarschijnlijk niet).
Die regeling was gelding tot december 2018
Het gaat vaak niet eens om het besparen van geld.
Ik heb mijn batterij moeten vervangen bij een onofficiele reparateur omdat de dichtsbijzijnste officiele winkel op 500km afstand zat. Als ik het had opgestuurd, was ik mijn mobiel minstens 3 dagen kwijt geweest, en dat kon ik niet hebben. Ik heb toen een onofficiele batterij erin laten zetten. (was niet goedkoop hoor...)

Na 2 maanden brak mijn scherm, en kon ik het niet meer bij Apple laten maken. (WTF heeft het scherm met de batterij te maken. |:( ) Dus heb ik hem toen ook maar om de hoek laten repareren, waardoor Touch ID ook ineens gedeactiveerd werd... 8)7
De reperateur heeft niet de orginele touch id sensor er terug ingezet, beetje amateur werk is dat. Als hij alleen het scherm had vervangen en de originele touch id behield dan was er geen enkele probleem geweest.
Dat geloof ik niet. Sterker nog: Er zijn honderden berichten op het internet van mensen met hetzelfde probleem. Er was zelfs een class-action rechtzaak omdat Apple expres de Touch ID uitschakelde als je een niet-officiele scherm erin zette.
Ik geloof eerder dat de kabels gebroken/beschadigd zijn, maar ik heb het nooit kunnen checken omdat ik na het zoveelste probleem maar geupgraded heb naar iPhone 7.
Je hoeft het inderdaad niet te geloven. Maar bij een 6/6s hebben ze waarschijnlijk kant en klare schermen gebruikt. Hierdoor neemt de reparatie minder tijd in beslag, nadeel is wel dat de home button niet vervangen wordt door het origineel of de kabel die de home button met de moederbord verbind is beschadigd of van slechte kwaliteit.
Er mag pas aan deze reparatie worden begonnen als de accu voor minder dan zestig procent is opgeladen

En waarom is dit?
Voor de veiligheid, een batterij die minder geladen is zal minder hevig branden (of exploderen) dan eentje die volgeladen is.
Nou, een Lithium accu op 60% kan bij sluiting of doorprikken nog steeds flinke schade aanrichten. Bij 60% is de voltage wel onder de 4v, mogelijk om spanningspiekjes lager te houden.
ik dacht altijd dat juist accu's en batterijen nooit veel onder hun bedrijfspanning zakken in het bedrijfsgebied. De spanning zakt natuurlijk wel iets bij belasting. Als de accu of batterij nog 60% van zijn capaciteit heeft zal de spanning nog niet wezenlijk zijn afgenomen. Zie hier. en Hier voor de iPhone.

De 4 volt waar jij het over hebt ligt binnen het exponentiele gebied. De kracht van de explosie is een eenheid in Joules afgeleid uit de remaining capacity volgens mij.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 6 maart 2019 14:30]

Het inzakken van het voltage onder belasting was juist een van de punten waardoor die iPhones vorig jaar in opspraak zijn geraakt. Verouderde batterijen die uitvallen bij hoge belasting omdat ze het gevraagde voltage niet meer kunnen leveren. Waarop Apple dan maar besloot om de maximale belasting te verminderen.
Ofwel inkrimping van de nominal area. Zie eerste plaatje. Mensen hebben het altijd over inzakken van de spanning. Maar het inzakken van de spanning V is een gevolg van de belasting R. Ontkoppel de accu maar van de iPhone dan zal je zien dat de spanning stijgt naar een hogere waarde. De tijd die de accu deze belasting kan onderhouden is de capaciteit. De capaciteit van de accu is het vermogen (P=Iˆ2R) vermenigvuldigd met de tijd (t)= Joules. En daar ging het om kracht van de explosie waarbij ik wil zegen dat de remaining capacity linear in relatie staat met de kracht van de mogelijke explosie.
Een LiPo als ook een Li-Ion accu hebben een nominale spanning van 3.7 volt, ze worden echter geladen op 4.2 volt. 60% is in de modelbouw ongeveer de storage status waarin een accu voor een langere tijd ongebruikt weggelegd kan worden, laders die zo'n storage programma hebben hanteren 3.9v als eindvoltage.
Maar zelfs dan is de interne weerstand nog steeds laag en kan een kortsluiting flinke stromen opwekken met schade als gevolg.
Maar dan mag ik aannemen dat ze die grens ook trekken voor hun eigen accu’s
Het kan ook zijn dat ze dit doen omdat ze hun eigen accu’s vertrouwen, omdat ze daarvan met zekerheid durven te zeggen dat die goed zijn (of iig niet spontaan exploderen of verbranden) en dat bij accu’s van derden niet kunnen doen
Geen idee, lijkt me wel.
Soort veiligheid marge denk ik, de kans op een spontane plof-accu is dan kleiner?
Staat wel ongelukkig in het bericht dan..
Situeert het probleem zich wél rond de accu, dan zal die door Apple worden vervangen door een origineel exemplaar, voor de gebruikelijke prijs. Er mag pas aan deze reparatie worden begonnen als de accu voor minder dan zestig procent is opgeladen.
Lijkt alsof de originele Apple accu op <60% moet zijn voordat er aan de reparatie begonnen wordt.
Nee dit geldt specifiek voor 3rd party accus. Apple weet namelijk niet wat voor accu er in is gezet, of dat dit een goede namaak is of dat er een accu van 3 euro van aliexpress in zit.

Ze proberen ongelukken te vermijden door de telefoon enkel te repareren wanneer deze onder de 60% zit. Een foutieve accu kan exploderen of in brand vliegen, hoe meer deze opgeladen is hoe heftiger de explosie of ontbranding zal zijn.

Bij de officiële accus lopen ze weinig risico, aangezien ze dan precies weten wat er in je telefoon zit en wat de kwaliteit daarvan is.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 6 maart 2019 12:56]

Zo maar gokje hoor, maar kans op explosiegevaar verminderen?
Denk dat dat de grens is voor een 'kapotte accu'. Na opladen niet meer dan 60% stroom.
Nee:
Before starting the repair, the Genius Bar must drain the third-party battery to less than 60 percent of a charge.
Oftewel, als de batterij voller is dan 60%, dan moeten ze 'm eerst laten ontladen tot minder dan 60%.
telefoons meten accucapaciteit aan de hand van de spanning. dat er minder stroom (per uur) geleverd kan worden maakt dat de capaciteit achteruit gaat.
Vandaar dat er nog steeds 100% wordt aangegeven bij "kapotte" accu's.
Ik vind dit wel fijn om te weten. Ik heb een 5S waarvan de batterij aan vervanging toe is maar via Apple is het me te duur. Ik ben echter bang dat als ik het bij een phone shop laat doen ze er een potje van maken, maak me met name zorgen of ze de case wel netjes open maken en stevig in elkaar krijgen weer. Dit geeft wat extra zekerheid dat je daarna in elk geval toch nog naar Apple kan gaan.
Er zijn altijd wel prutsers te vinden maar.. Het is nou ook weer geen rocket science. Die mensen die dit voor hun werk doen, doen vaak de hele dag niets anders. Neem een bedrijf wat al wat langer bestaat en bespreek je zorgen vooraf. Grote kans dat je er zelfs bij mag zijn terwijl ze het repareren.
Gewoon doen. De iphone 5s gaat gewoon met 2 schroefjes weer dicht. Ik heb het destijds bij mijn SE laten doen en stond met 10 minuten weer buiten. Ik kon gewoon blijven kijken. De man die de batterij verving deed het heel erg netjes.
Heeft je 5s überhaupt nog garantie dan?

reparatie !== garantie
pricewatch: Apple iPhone 5s 16GB Goud

kan nog steeds nieuw gekocht worden, of je dat alleen moet willen is ten 2de :).
Ik denk dat die hem ondertussen wel wat langer heeft, en of je dan nog een nieuwe batterij wil voor zo oud toestel(Laatste jaar ios12 ondersteuning).
Of je gaat er tussenin, Mediamarkt bijvoorbeeld. Die zijn iets goedkoper dan Apple zelf meen ik.
Ik vind de wijze waarop Apple hiermee omgaat altijd zo vreemd, waarom zo geheimzinnig? Hier kun je toch gewoon heel open in zijn?
Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen denken dat er iets anders achter steekt.
Ik denk dat Apple nog steeds liever niet heeft dat er niet-originele accu's ingezet worden. Als ze dit openlijk communiceren zou dat wellicht enkel stimuleren.
Die geheimzinnigheid zal te maken hebben met de reputatie die Apple hoog wilt houden. Ze leveren, voor het grootste deel, best goed spul. Dat spul is goed, omdat vrijwel alles door Apple wordt gemaakt en beheert. Op het moment dat je de deur openzet voor aftermarket onderdelen, zal de kwaliteit van het geheel om zeep geholpen worden. Dan zijn er weinig mensen die denken: "Ik koop geen accu meer van random-chinees merk X" maar dan willen ze geen iPhone meer.

An sich kan ik Apple daar geen ongelijk in geven. Ze willen garant staan voor hun producten, dat wordt moeilijker tot onmogelijk als elke beunhaas een accu - of wat voor onderdeel dan ook - kan plaatsen van de laagste bieder.
Dit is goed nieuws, en hopen dat het ook volop gaat gebeuren.

Nu nog de rest, zo als DIT.
Vind ik een goede stap. Het is toch van de zotten dat je bijvoorbeeld met een defect scherm binnen garantie niet mag laten repareren als je zelf de batterij hebt vervangen...
Maar als je zelf de batterij hebt vervangen is ook je garantie weg :P
Nee, dat is klinkklare onzin, althans voorzover het gaat om wettelijke conformiteit. Een fabrikant mag die vorm van 'garantie' helemaal niet laten vervallen bij het openmaken of veranderen van het product.

Hier kun je daar meer over lezen.
"Maar let wel: het gaat hier om de wettelijke garantie, de plicht van de winkel tot herstel en vervanging bij problemen. Een fabrikant of importeur heeft die plicht niet. Het staat hem dus vrij om aanvullende reparatie- of vervangingsregelingen te bieden, en daarbij mag hij dus eisen stellen. Inclusief de eis “vervalt als je hem open maakt”. Heb je dus liever fabrieksgarantie dan een claim bij de winkel, houd je dan wél aan de eisen die de fabriek stelt."
Ik vraag me dan wel af hoe het zit met de verantwoordelijkheid van een fabrikant die openlijk claimt garantie te verlenen, mag een consument daar dan niet van verwachten dat die gelijk is aan wat normaal onder het woord garantie verstaan wordt? Ze stoppen tenslotte ook allerlei eulas bij hun product en willen dat je met hun contracten en voorwaarden aangaat ook als je helemaal niks met de fabrikant te maken hebt daar je bij 'de mediamarkt hebt gekocht'. Eulas mogen niet boven de wet staan. En als fabrikant roeptoeteren dat je bij defecten voor garantie (wereldwijd ook nog eens) bij de fabrikant terecht kan is iets waar mensen hun aankoop op kunnen baseren en hoort mijn inziens bepaalde juridische verantwoordelijk te creëren ongeacht dat het toestel bij de MM vandaan komt. Iemand die hier meer over weet?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 6 maart 2019 12:40]

In het gelinkte artikel stond toch echt in de titel "Elektronicaboeren schenden consumentenwet"
Oftewel als de fabrikant fabrieksgarantie geeft van een jaar, dan hoeft u binnen dat jaar niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. Daarbij is het wel zo dat bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant (in Europa dan).

Fabrieksgarantie is overigens een extraatje, een fabriek hoeft dat niet te doen. Wettelijke garantie ligt altijd bij de verkoper. En al staat in de fabrieksgarantie dat deze vervalt bij openmaken (of dit nu wettelijk gezien correct is of niet), de wettelijke garantie mag niet vervallen hierdoor, dus de winkel zal alsnog moeten zorgen voor een werkend toestel.
Het gaat hier dus over Apple en dat is toch in de meeste gevallen alleen de fabrikant en niet de verkoper; Apple mag in die gevallen dus wel gewoon hun 'garantie' laten vervallen wanneer een telefoon is opengemaakt.
Daarom koop ik mijn Apple producten meestal via Apple. Het prijsverschil met andere aanbieders is minimaal (prijsafspraken?) en je kunt wel gewoon een Apple store binnenlopen en je iPhone omwisselen bij een defect. Dan sta je in een kwartier weer buiten met een ander toestel. In dat geval is Apple dan ook gewoon de verkoper, en heb je recht op 2 jaar garantie en alle overige consumentenvoordelen.
Dat zeg ik toch ook?
althans voorzover het gaat om wettelijke conformiteit
Je zegt ook "Een fabrikant mag die vorm van 'garantie' helemaal niet laten vervallen" en dát is dus onzin ;)
Tussen gelijk hébben en gelijk krijgen zit een dure wereld van verschil....
Doorgaans gaan bedrijven vrij snel akkoord zodra je consumentenwetgeving erbij haalt. Het is ze de (juridische) discussie waarschijnlijk niet waard, voor die paar gevallen.

Mocht het een structureel probleem zijn, dan kun je ook altijd nog bij de Consumentenbond aankloppen.
Tja, ze kunnen natuurlijk wel beweren dat dat niet mag, maar dat doet niets af aan de wetgeving; als het scherm kapot gaat binnen de conformiteitsperiode (ook wel 'wettelijke garantie' genoemd in de volksmond), dan moet Apple gewoon een reparatie danwel vervanging voor je uitvoeren. Of er nu wel of niet een andere accu in is gezet.

De enige uitzondering is als ze aannemelijk kunnen maken dat het defecte scherm door de vervangen accu komt. En dat vereist echt wel meer dan slechts een verdenking.

Oftewel: als Apple (danwel de verkoper, ligt eraan waar je hem gekocht hebt) binnen die periode weigert om het scherm te repareren op deze basis, overtreden ze gewoon de wet.

Voor hun eigen extra garantieperiode, als ze die aanbieden, is het natuurlijk een ander verhaal; die mogen ze ongeveer definieren zoals ze willen.

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 6 maart 2019 12:12]

Is het niet zo dat je garantie (op het hele ding dus) per definitie vervalt zodra je het ding open schroeft om de accu te vervangen? Je moet in meeste gevallen namelijk zeker wel aan het scherm knutselen (meestal iets van een plakrand los fohnen oid) om bij de accu te kunnen komen.
Fabrieksgarantie kan vervallen, wettelijke niet.
Dus als ik mijn product (expres) om zeep help, heb ik altijd alsnog wettelijke garantie? Lijkt me stug.

Zoals ik eerder zei, moet je zeker wel aan het scherm knutselen om bij de accu te komen. Dan is het niet zo gek om het scherm weigeren te repareren (onder garantie, waar dit artikel dus juist net niet over gaat) als de accu vervangen is.
Dus als ik mijn product (expres) om zeep help, heb ik altijd alsnog wettelijke garantie?
Nee, dat is niet wat er gezegd wordt. Wat er gezegd wordt, is dat het openmaken danwel een onderdeel vervangen an sich niet voldoende reden is om wettelijke garantie te laten vervallen.

De verkoper zal aannemelijk moeten maken dat de schade een resultaat is van je eigen slechte reparatie/gebruik, om een wettelijke garantieclaim te verwerpen. Dat is geen binaire wel/geen garantie, het gaat om het specifieke defect waar je garantie voor claimt, en of dat specifieke defect redelijkerwijs door jouw onredelijk toedoen veroorzaakt had kunnen zijn.

Er kan dus ook eigenlijk geen sprake zijn van een algeheel 'vervallen van de garantie op het hele product'. Immers, maak als verkoper maar eens hard dat het product dermate is misbruikt dat letterlijk ieder mogelijk defect daardoor veroorzaakt zou zijn.

Die wettelijke garantie heb je dus gewoon, en de verkoper kan hoog en laag springen, maar dat verandert niet. Alleen individuele claims kunnen verworpen worden als daar echt een goede reden voor is.

Om even terug te gaan naar je voorbeeld: als het scherm defect blijkt te zijn gegaan door extreme hitte, dan zou de verkoper inderdaad je garantieclaim kunnen verwerpen als jij die hitte hebt veroorzaakt door de accu te vervangen. Maar is het een fabrieksdefect, dan moeten ze je claim gewoon afhandelen.
Ohja? En wat als die derde partij batterij je toestel beschadigd heeft in de tussentijd? Is het dan ook van de zotte?
Dat is een geldige reden om een garantieclaim te verwerpen, ook onder wettelijke garantie. Maar dat moet dan wel aannemelijk gemaakt worden.
Heel erg apart. Mensen hebben totaal geen idee wat voor schade ze kunnen veroorzaken bij het vervangen van de batterij. Ze gebruiken keukenmessen, tandenstokers, spatels etc. En dan maar afvragen waarom er meer schade is ontstaan na het vervangen van de batterij. Zo zal er alleen maar meer verwarring ontstaan.