Apple belooft gebruikers info te geven over impact updates op prestaties iPhone

Apple heeft de Britse markttoezichthouder beloofd om gebruikers bij een upgrade of update van iOS informatie te geven over wat het doet met de prestaties van de telefoon en de accu. Dat was voorheen niet het geval.

In de informatie die Apple geeft bij een update of upgrade van iOS moet voortaan duidelijk staan wat de gevolgen zijn voor prestaties van de telefoon, meldt de Britse Competition and Markets Authority, oftewel CMA. Daardoor weten mensen of de prestaties van hun iPhone terug zijn gelopen door de update of upgrade en hoeven ze dus hun iPhone niet ter reparatie op te sturen in de veronderstelling dat het een hardwareprobleem is.

De CMA heeft dat bedongen bij Apple naar aanleiding van een kwestie die anderhalf jaar geleden speelde. Toen bevestigde Apple dat het iPhones bewust trager had gemaakt als de accu was verouderd, om te voorkomen dat ze zouden uitvallen door een te hoge piekbelasting van de accu.

Naar aanleiding daarvan heeft Apple de functie Accuconditie in iOS 11.3 gezet en kreeg het een boete in Italië vanwege de aanpak van het accuprobleem. Daarnaast bood het aan om accu's van iPhones met korting te repareren, waar elf miljoen mensen gebruik van maakten. Het is onbekend of de CMA ook in gesprek is met andere smartphonemakers over soortgelijke afspraken.

Galerij iPhone 7 (Plus)

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-05-2019 • 07:19

106 Linkedin

Reacties (106)

106
99
45
2
0
48
Wijzig sortering
Hoewel ik het ergens een beetje weg vind hebben van de sue en claim cultuur vind ik aan de andere kant meer transparantie ook goed.
Blijft lastig. Je weet dat accu's achteruit gaan. Is het behouden van een goede gebruikers ervaring dan belangrijker of minder belangrijk dan betrouwbaarheid snelheid?

[Reactie gewijzigd door iAR op 23 mei 2019 12:01]

Als je batterij zo slecht is dat je telefoon uitvalt hebben we het niet meer over ‘gebruikers ervaring’ maar over dataverlies. Throttelen om dat te voorkomen lijkt me dan juist de enige goede oplossing. (Mijn iPhone 6 is een paar keer uitgevallen bij het opslaan van foto’s of video’s, en die waren dus na opnieuw opstarten niet meer terug te vinden..)
Met een flinke kanttekening erbij dat je ook een minimale levensduur van een batterij/accu mag verwachten... dit is allemaal ontstaan doordat de accu's in voornamelijk de 6S simpelweg heel slecht waren en een flink deel al binnen een jaar kuren begon te vertonen en Apple dit probeerde weg te moffelen door stiekem die functie aan het OS toe te voegen.

Dus ja, eens dat dmv 'throttelen' uitval e.d. voorkomen kan worden als het een ouder toestel betreft, maar niet om productiefouten te verbergen en je gebruikers hier niet van op de hoogte te brengen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 mei 2019 09:11]

Ik heb het idee dat het ook ligt aan spelletjes doen in de volle zon. Mijn vrouw en ik hebben veel pokemon go gedaan. Tijdens zomerdagen met 30 graden en zonlicht werd de telefoon gloeiend heet. Ik had in die tijd een s8 en zij een 6s. Allebei de accu kapot rond november dat jaar (toeval?) of is dit soort dingen gewoon erg slecht voor een accu
Grote temperatuurwisselingen zijn inderdaad slecht voor je accu. Een gloeiend hete telefoon is dus absoluut niet gezond. Grote kans dat dat bijgedragen heeft aan het verslechteren van jullie accu.
Dat zou wel next level zijn als dat het hele idee achter Pokemon Go was :P
Mijn batterij werd 2.5 jaar na aankoop merkbaar slechter. Let wel: dit speelde 18 maanden geleden en de iPhone 6 komt uit 2014, de 6s uit 2015. Mensen kregen eind 2017 voor het eerst problemen.
2,5 jaar is volledig acceptabel dat een accu dan tekenen van verslechtering beginnen te vertonen.

We hebben hier in de organisatie ruim 80 iPhone 6(S) toestellen, daarvan is zeker al de helft binnen een jaar of net erover al opgestuurd omdat de accu heel slecht was. Een aantal zelfs al na 3/4 maanden gebruik... Allemaal uiteraard binnen garantie gerepareerd, maar wel onacceptabel snel.
Jij vindt 2,5 jaar volledig acceptabel :)
Voor een toestel tegen serieus geld, vind ik dat niet acceptabel.
Je laadt het toestel elke dag op. Misschien zelfs meerdere malen per dag. Dan slijt je accu gewoon. Je processor heeft meer vermogen nodig dan bijvoorbeeld een camera. Ik vind het niks meer dan logisch dat je na 2,5 jaar een versleten accu hebt. Je kunt niet verwachten dat je 8 jaar met een smartphone kan doen en dan nog de verwachting hebben dat het toestel nog 'als nieuw' aanvoelt.

Accu's slijten nu eenmaal en voor een paar tientjes kun je je accu weer vervangen en wellicht nog een paar jaar met je toestel doen (als hij nog snel genoeg voor je is althans)
Hier hetzelfde gezien, maar toen bleek dat bijna iedereen zijn werktelefoon de hele dag in de lader in de auto hield. Mensen gaan anders om met een extra werktelefoon naast hun eigen toestel.
Als hardware engineer die BMS printjes heeft ontworpen, wordt ik droevig om steeds weer opnieuw dezelfde onzin te horen, die alleen tientallen jaren geleden geldig was (ik heb dit verhaal al zeker 100 keer gehoord).

Voor de duidelijkheid: het is juist beter om je telefoon / tablet / laptop zoveel mogelijk aan de lader te hangen! Maak de oplader van je laptop niet los als je op bureau werkt, simpelweg omdat hij 100% is. Accu's hebben een beperkte aantal charge cycles, door steeds op te laden en te gaan ontladen versnel je dit proces alleen maar. De BMS in je device is veel slimmer dan ons en gaat hier al prima mee om.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door mohf op 23 mei 2019 17:22]

Juist, dan snap je dus precies wat ik bedoel. De telefoon in de auto aan de lader laten zitten wil namelijk niet zeggen dat je continue laad, enkel en alleen wanneer de auto loopt. Daarnaast wordt het in de auto in de zomer heel warm. Kortom, je telefoon haalt te warme temperaturen en wordt iedere keer kort tijdens een rit opgeladen, ‘s nachts ontlaad de telefoon en overdag wordt de batterij onder hoge temperatuur constant onder stress gezet.
Tegenwoordig maakt dat toch niet veel meer uit? De BMS regelt dat toch netjes af.

Ik heb sommige toestellen heel vaak terwijl ze al tegen 100% accu capaciteit gewoon aan de lader hangen. Meerdere android toestellen en iPhones.

En ik heb nog nooit binnen 2 jaar problemen gehad met mijn accu. Maar ik zal wel een uitzondering zijn ofzo.. :)
Klopt, maar de meeste autoladers laden sneller met meer amperage op dan de standaard iphone lader.
Prima.
Groot berichtje in beeld met "your battery is broken, system performance has been limited", en je zal er niemand over horen.
zeker wel, dan krijg je weer dat mensen gaan klagen dat hun telefoon trager is geworden door de update.

er zou gewoon bij de message moeten staan disable/enable
hierdoor hebben mensen een keuze
Dat zit er al lang in. Sinds 11.3:
Indicates if the performance management feature that dynamically manages maximum performance to prevent unexpected shutdowns is on and includes the option to disable it
Maar niet voor alle toestellen ;) - Nog niet voor Xr/Xs/Xs Max
Omdat die telefoons niet gethrottled hoeven worden. Het was een specifieke maatregel voor sommige modellen.
en hoe diep zit die optie verborgen in het doolhof van het settings menu?
Settings -> Battery -> Battery Health. Gewoon in het zicht en vanaf het settings menu dus maar 2 clicks.
Een moderne auto gaat met gemak 10 jaar / 250.000 km mee.
Een stofzuiger en een wasmachine zouden toch zeker meer dan 5 jaar mee moeten kunnen gaan, maar van beide heb ik exemplaren gehad die dat niet gehaald hebben.

Mijn eerste HP deskjet ging een eeuwigheid mee, en cartridges kon ik vrijwel onbeperkt met goedkope inkt bijvullen. Mijn printers daarna hebben niet zo lang geleefd, met m'n vorige printer (een Canon met "paper issues") als absolute dieptepunt.

Apparaten worden niet meer voor de eeuwigheid gemaakt. Telefoons worden voor 3 jaar gemaakt. De meesten kunnen veel langer meegaan als je de accu vervangt (of als je geluk hebt met de accu).

Ik heb een iPad 3, gekocht toen hij uitkwam (begin 2012). Deze is nu ruim 7 jaar oud, en ik gebruik 'm nog dagelijks. Vergeleken met bv mijn telefoon is-ie een stuk trager, maar niet irritant traag. Accu is perfect. Met andere woorden: dit apparaat overtreft m'n verwachtingen.

Conclusie: apparaten worden niet meer voor de eeuwigheid gemaakt. Doet je telefoon het langer dan zeg 5 jaar goed, dan heb je geluk. Met een telefoon uit het hogere segment heb je een grotere kans dat je dat geluk hebt.
Je conclusie snap ik, en ja ook ik sta vooraan als er weer nieuwe tech te koop is, het blijft alleen vreemd dat bij een aantal categorieën het gewoon ''normaal'' is dat het na een paar jaar niet meer ( goed ) werkt en dat dat geaccepteerd word.
Blijft vreemd dat het dus normaal is
Je kunt iets wat normaal is niet vreemd vinden. Dat is gewoon niet wat die woorden betekenen.
Dus het is normaal dat iets na een jaar of 3 a 4 minder of totaal niet meer werkt?
Joh, ik heb ooit een appel gekocht en die was na een week al verrot. Ik terug naar de winkel, bleek normaal. Dus ja. Maar het is wel relatief.
Bij alle merken en types telefoon geldt het dat ze ongeveer 4 jaar mee gaan. Aangezien het dus bij alle telefoons is is het normaal. Je kunt normale dingen niet vreemd vinden.
Je kunt ook een telefoon niet vergelijken met een verkeerskegel of een wasmachine.

[Reactie gewijzigd door dez11de op 23 mei 2019 12:55]

Werkt anders dan een batterij die je elke dag van vol naar leeg naar vol zet.
Wil je bij je auto continu alle nieuwste (veiligheids)systemen en andere zaken helemaal up to date hebben naar de laatste stand der techniek, dan zul je inderdaad elke 3 jaar een nieuwe auto moeten kopen.

Ook daar zijn de veranderingen en ontwikkelingen continu. Alleen, velen nemen genoegen met de ‘beperkingen’ van een auto die iets ouder is, aangezien het ding na een paar jaar nog steeds 95% doet van wat ie moet kunnen.

Met je telefoon gaat het veel meer om de software, op een gegeven moment loopt de tophardware van een paar jaar geleden tegen beperkingen aan. Maar doorgaans is het wel zo dat je met een iPhone wat langer vooruit kan dan 3 jaar...
Een auto verliest toch ook langzaam vermogen, wordt minder zuinig, accu vervangen etc? De andere items die je noemt zijn minder onderhevig aan slijtage en bevatten bovendien geen accu of een OS wat up to date moet blijven en in blijven spelen op een constant veranderende digitale wereld.
Bij een auto van 3 jaar de accu vervangen omdat hij anders nog maar 80 kan rijden? Een wasmachine met water en veel bewegende onderdelen heeft minder last van slijtage zeg je?
Vooral wasmachines die direct drive zijn hebben inderdaad minder slijtage dan een gemiddelde Li-ion accu in een veel gebruikte gadget ja. Eigenlijk het enige wat slijt zijn de lagers en de pomp voor het water, maar die kunnne we een stuk beter maken dan een batterij, vooral omdat er geen problemen zijn om ze wat groter te maken.
Het is dus normaal dat telefoons erg kort meegaan en ik moet niet zo zeuren.
Ik loop dus nog altijd rond met diezelfde 6s uit 2015, want ik heb gratis een nieuwe batterij van Apple gekregen. In mijn ogen gaat mijn telefoon nu richting de vier jaar. En los van wat hele kleine krasjes ziet 'ie er ook nog uit als nieuw.
Gecorrigeerd. Ik bedoelde natuurlijk throttelen ;)
Als je batterij zo slecht is dat je telefoon uitvalt hebben we het niet meer over ‘gebruikers ervaring’ maar over dataverlies. Throttelen om dat te voorkomen lijkt me dan juist de enige goede oplossing. (Mijn iPhone 6 is een paar keer uitgevallen bij het opslaan van foto’s of video’s, en die waren dus na opnieuw opstarten niet meer terug te vinden..)
Tja, ergens voel ik er toch wel iets voor om de gebruiker de keuze te geven...

Dan kan die alletwee de kanten van het fenomeen bekijken en zich daarmee ervan vergewissen dat zijn ongemak komt door de accu of ergens anders door.

Door bijv een popup te tonen als hij anders automatisch gaat throttelen waarin je zegt dat de accu slecht is en of de telefoon daarom mag throttelen om dataverlies te voorkomen...
Kun je mij eens uitleggen wat gebruiservaring is, die term komt ik als een soort standaard term tegenwoordig overal tegen. De term wordt te pas en te onpas gebruikt zonder dat het mij echt duidelijk is wat dat dan speciek betekend.
Op het moment dat de argumenten op zijn om voor iets duurs te gaan, komt "gebruikerservaring" om de hoek kijken.

Soms wordt ook neefje "premium" erbij gehaald. Tante "design" wil ook wel eens helpen.

En als ook dat allemaal niet helpt, zeg je dat het "eco-systeem" je van hèt is.

Ik heb het al vaker gezegd: welke van de twee smaken, Android of iOS, je voorkeur heeft, is imho vooral afhankelijk van waar je mee opgegroeid bent.

Ik gebruik beide, maar ik vind Android toch échte de betere van de twee. Ik houd ook van open standaarden. Maar ik kan me ook voorstellen dat anderen iets anders vinden.
Situatie 1: accu gaat achteruit, je blijft piekbelasting vragen, accu kan het niet aan en die valt uit. Slechte gebruikerservaring
Situatie 2: accu gaat achteruit, piekbelasting blijft beperkt, telefoon blijft doorgaan met soms iets lagere maximale snelheden. Goede gebruikerservaring.

Gebruikerservaring is persoonlijk en abstract. De een vind het wel fijn om veel in te kunnen stellen bijvoorbeeld omdat dit voor de gebruikerservaring vergroot. Anderen vinden minder opties fijn en beter voor de gebruikerservaring. Bijna allemaal vinden we uitvallende apparaten of ellelange settings pagina's niet goed voor de gebruikerservaring.
Blijft lastig. Je weet dat accu's achteruit gaan. Is het behouden van een goede gebruikers ervaring dan belangrijker of minder belangrijk dan betrouwbaarheid?
Volgens mij draagt minder betrouwbaarheid sowieso niet bij aan een betere gebruikerservaring.
Je weet dat accu's achteruit gaan, maarrrr, 1 van de redenen dat iphones lekker snel zijn, is dat de cpu goed kan pieken. Ineens veel stroom vragen en hard werken. Combineer dit met een kleine accu (de 4.7 inch modellen zitten rond de 1800mah), en je hebt gewoon erg veel last van slijtage aan je accu, en uitval van je telefoon. Geen enkel ander merk telefoons, met wat voor cpu of accu dan ook, heeft accu's die zo hard slijten als bij iphones. Dus apple heeft hier naar mijn mening wat extra's te vertellen. Ja je iphone is lekker rap, en blijft dit ook best wel, maar, je accu gaat snel kapot.

Kon je die accu's maar gewoon wisselen eh. Naar mijn mening is de samsung galaxy s5 het toppunt van telefoondesign geweest. IP67, en toch verwijderbare achterkant. Geen enkele andere telefoon is er meer zo gemaakt....
Het is niet aangetoond dat accu’s sneller slijten door grotere piekvragen. Je betoog snijdt dus geen hout.
je weet dat accu's achteruit gaan, maar je weet niet dat de fabrikant hardware instellingen wijzigt waardoor je accu minder lang meegaat.....daar zit echt een heel verschil tussen.
Apple had dit ook gewoon bekend moeten maken inderdaad.
Zoals de iphones6(s) die probleem hadden, heb ik bij geen ander toestel gezien.

In dit geval is het eerder een fout dan een gewone batterij degeneratie. Dus is deze aanpak noodzakelijk.

Voorbeeld: hele oude Sony kan ik tot een paar procent nog zware games spelen. Iphone massaal na 1-1,5 jaar kapot.
Het is vooral een 6S probleem heb ik de indruk. De rest doet het volgens mij niet slechter als de concurrenten ?
Bij de nieuwere iPhones heb ik er niets over gehoord. Maar die hebben wat grotere accu's.
Goede zaak. Zo kunnen mensen zelf beslissen of ze wel of niet updaten.
En dat vind ik dan weer een probleem. Beslissen ze van niet up te daten en blijven ze met een toestel achter met veiligheidsgaten en dan gaan klagen als het misloopt.
Is dat zo? Krijgen oudere iOS versies geen security updates op verschillende branches?
Nee, wil je security updates dan moet je de laatste major versie installeren.

Dat heeft voor Apple het voordeel dat ze maar één major versie hoeven te onderhouden.
Nee dat is ontzettend stom, je wilt dat gebruikers altijd updaten. Mensen hebben niet de kennis om te beslissen of updaten wel of niet verstandig is.

De enige reden waarom de gemiddelde gebruiker niet zou moeten updaten is als de update kapot is (wat meestal vrij snel wordt gefixt).
ik zou het fijner vinden als ze eens stoppen met het doordrukken van die updates.
Er is geen 'nee' optie alleen maar uitstellen, waarna om de haverklap je iPhone je vraagt wil je updaten, wil je nu updaten, wil je vannacht updaten, update nu dan!. 8)7
Zolang je een mainstream OS hebt vind ik automatisch updaten alleen maar goed. Jij kan misschien beargumenteerd ervoor kiezen om het niet te doen. De massa daarin tegen drukt op nee, want updaten duurt te lang en ik heb een vriend die weet veel van computers en die update ook niet. |:(
En dan krijg je de keuze om updates gedeeltelijk over te slaan en je iphone zo te customizen? ... Dus er verandert eigenlijk niks, maar nu weet je het en kan je geen claim indienen. Handig.
Dus als er nu een update komt wordt gemeld wat de impact is dus kun je niet zeuren dat je telefoon trageris geworden of je batterij minder lang mee gaat. Maar je moet wel nog steeds de update installeren. Dus de nieuwswaarde is eigenlijk alleen maar dat je voortaan weet dat je toestel slechter van de update.
Goede feature. Geen idee wat iOS 13 gaat doen qua performance aangezien er een hoop nieuwe dingen in gaan komen maar iOS 12 werd ook in de punt updates steeds vloeiender. Waarom moeten andere fabrikanten dit eigenlijk niet doen? Zou helemaal niet slecht zijn.
Hoop dat ze Android hardware fabrikanten dat ook verplichten te doen. Als je je telefoon de hele dag wilt gebruiken heb je echt een goede powerbank nodig. Bij een iPhone is het ook heel irritant als die te warm word gebeurde mij net nog, kun je de telefoon niet gebuiken of je moet hem snel zien af te koelen.
Zit eraan te denken om deze powerbank pricewatch: PowerOak K2 50000mAh misschien te kopen of eerst een goedkopere kleinere en lichter want anders loop je met 1,26kg te zeulen en hij is ook niet echt klein.

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 23 mei 2019 12:16]

Naar aanleiding daarvan heeft Apple de functie Accuconditie in iOS 11.3 gezet
Volgens mij werkt die functie niet helemaal goed.. staat al jaren op 80% bij mijn 6s.
die functie is er pas een jaar toch? Heb het even nagelezen en die functionaliteit is er idd pas een jaar. Nu weet ik niet hoe lang jij je 6s hebt. Wat ik wel weet is dat mijn S8+ ook al een jaar best consistent is in zijn capacity. Dat meet ik via een andere app dus het is maar de vraag wat betrouwbaarder is, maar goed

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 mei 2019 07:30]

Maar hij heeft wel een punt dattie niet jofel werkt, heb zat iPhones gehad die bijvoorbeeld 80 of 75% zeiden en dat ik die met coconutbattery uitlas en dat er nog maar 48% capaciteit over was. Dus ja het zit er in maar heel erg vertrouw ik er niet op
Hoe komt coconutbattery aan dat nummer, dat nummer van coconut battery is gebaseerd op een random formule die die mensen bedacht hebben. Het wil dus helemaal neit zeggen dat hun idee van maximum capaciteit beter is dan die van Apple.
Mijn XS heb ik nu een half jaar en is teruggelopen van 100% naar 97%. dus per jaar ongeveer 6/7%, en dan laad ik hem elke nacht en af en toe overdag nog nog een keer.
Grappig om te zien hoe mijn iPhoneX (releasedate) nog op 99% staat, met bijna dezelfde handelingen ( qua laden )
De iPhone7 heeft helaas 'reparatie' staan, achter de 78% :(

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 mei 2019 08:03]

kwaliteits verschil? misschien zijn accus ook wel een loterij zoals silicom
Mijn iPhone X staat na anderhalf jaar helaas nog maar op 86%. Wegens veelvoudig gebruik moet ik mijn telefoon 1,5 keer per dag laden (de ene dag 1 x de andere 2x).
Mijn 8 plus staat naar 1,5 jaar op 90%, en dit met 1 keet in de 2 a 3 dagen laden.
Mijn Max staat na een half jaar gebruik nog op 100% Health, wordt vrijwel permanent op 100% (lading) gehouden, want zit dagelijks 2x 1,5 uur in een autosteun met lader. En vaak snachts ook nog aan de lader.

Enkel in het weekend krijgt hij wel eens gelegenheid om wat leger te geraken. :)

Ieder toestel en iedere accu is anders.

[Reactie gewijzigd door Mar.tin op 23 mei 2019 08:09]

ligt er ook aan hoe je hem oplaadt. Van 20 tot 80% laden levert een stuk minder cycles op dan steeds van 0 naar 100.
Wat een machteloosheid. Mensen die een wazige beoordeling in percentage (van wat?) als indicatie gebruiken voor de conditie van hun computer.

Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit hardware gehad die met de jaren op soortgelijke manier "aftakelt"...

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 mei 2019 08:20]

Ik kijk ook niet echt naar die percentages, nu dus na 1,5 jaar op 90% met de 8 plus.
Ik kan er nog prima 2 dagen of 2,5 dag mee doen, waar ik aan begin misschien net 3 dagen ook kon redden(Dus heel veel korter vind ik batterij duur niet).

Dat te bedenken moet mijne weer opladen, nu na 2 dagen gebruik 30% batterij nog.
Nog nooit hardware zoals harddisks en ssd's gehad ?
Volgens mij gaan die meestal ineens kapot, niet stapsgewijs, en zeker niet vantevoren meetbaar.
1 keer "bad sectors" gehad in de DOS-tijd. Die leken zich te verplaatsen, dus alsnog einde harde schijf. :+

Accu is een iets ander verhaal. Maar gaat dat percentage dan omhoog als je de laadkabel erin steekt?

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 mei 2019 17:23]

Zekers wel, je kan de kwaliteit van je harddisks en ssd's meten met verschillende tools. HDD's en SSD's slijten ook na vele cycli.
Tegenwoordig word alles wat slimmer gedaan, en word je data in andere sectoren verplaatst zodra er tekenen zijn dat een sector niet goed functioneert of zelfs er mee gaat ophouden.

https://harddrivegeek.com/reallocated-sector-count/
Mijn ervaring is dat elke datacorruptie met een fysieke oorzaak voor een mechanische harddisk betekent dat het is afgelopen. Wil je het nog even uithouden om je data te redden? Geen bestanden meer verwijderen of overschrijven totdat het bestandsysteem onherroepelijk over zijn toeren gaat omdat de schrijfverificatie niet meer werkt en je schijf in een stateless apparaat is veranderd dat zichzelf niet meer snapt.
SSD's en Flash is lineair/bitwise dus dat werkt anders. Maar ook daarbij heb ik enkel schijven en USB-sticks in het geheel kapot zien gaan, of in ieder geval onbruikbaar worden voor gangbare zaken. Een SSD schijf met gemarkeerde plekken zou kunnen maar die dank ik ook af. Nooit gezien overigens, het lijkt mij dat het OS dit goed moet afvangen om adresseerproblemen te voorkomen. Geen idee of controllers dat ook hardwarematig kunnen zonder dat het OS er iets van merkt.

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 mei 2019 21:16]

Daar zou ik erg aan twijfelen.

Dit is niet mijn eerste smartphone, en met de s7edge zat ik na anderhalf jaar nog maar op 75% ongeveer.

Een accu heeft een levensduur van 700/800 ladcycli en neemt gewoon bij elke keer dat je hem laad een beetje af.
Dat is hoe een accu werkt, die wordt met de jaren minder. In je auto heb je niet zo’n percentage op het dashboard, maar ook die moet na een tijdje vervangen worden.
Dat kan wel zijn. Zo werkt een accu inderdaad.

Alleen zorgen de meeste fabrikanten van producten als smartphones er voor, dat er marge overblijft na een aantal jaar. Apple gaat heel dicht tegen de grens aan zitten van wat bruikbaar is over een levensduur van enkele jaren.

Veruit de meeste accu's die ik in mijn dagelijks leven gebruik(t heb), gaan zonder morren 5 jaar mee. Ja de capaciteit gaat achteruit, vooral na de eerste 2 jaar. Maar crashende en uitvallende toestellen door een veel te zwakke accu, nee.

Apple heeft hier bewust de grens opgezocht van wat mogelijk en het lijkt heel erg op een geplande veroudering van producten. Aan de ene kant leuk doen dat die telefoons van hun langer geupdate worden dan Androids, aan de andere kant, heb je er geen zak aan als na 2 jaar de hardware van je telefoon brak is.
Aan de andere kant leuk als je in een toestel van 2 jaar oud een nieuwe accu kan steken en er nog jaren plezier van kan hebben. Zo worden mijn 5S - 6S en 8 nog altijd gebruikt door familieleden. Terwijl de gemiddelde Android telefoon na 2 jaar allang in de vuilbak (of ergens in een schuif) is beland.

PS: Ik vind het natuurlijk wel logisch dat een +/- 800 € dure telefoon langer meegaat dan een gemiddelde Android telefoon van +/- 300-400 €.

[Reactie gewijzigd door GijsVos op 23 mei 2019 10:46]

Als het toestellen zijn met een verwisselbare accu, goed punt. Zo niet, dan is het niet anders dan andere hardware vervangen in je toestel.
Ja maar op zich weet je dat bij elke telefoon (bij normaal gebruik) de accu na 2 jaar zijn beste tijd gehad heeft. Uit mijn eigen ervaring met de verschillende iPhone modellen is er maar 1 toestel met een echt probleem geweest en dat was de 6S. Hiervan hebben we de accu vervangen voor 39 € en alles is momenteel terug prima. Op zich kan ik hier best mee leven.

[Reactie gewijzigd door GijsVos op 23 mei 2019 10:49]

Qua accuduur inderdaad. Dat het niet meer de hele dag vol weet te houden, prima, acceptabel.

Niet dat na 2 jaar mijn toestel uitvalt omdat ik een foto wil nemen. Dat is gewoon een ontwerp fout of geplande veroudering.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 mei 2019 12:00]

Eens, en daar heeft Apple (volledig terecht) bakken kritiek voor gekregen (en ik hoop hun les uit geleerd).

[Reactie gewijzigd door GijsVos op 23 mei 2019 14:41]

onzin dat Android telefoons na 2 jaar in de vuilnisbak belanden....we gebruiken bijna allemaal dezelfde accutechniek...dus waar Appel accus vooruit zijn gegaan....zijn de Android accus ook vooruit gegaan. en bij de meeste Android toestellen kan de gebruiker zelf de accu wisselen als hij slecht wordt...das bij Apple wel anders.
Androidfabrikanten kiezen de weg van Apple. Alleen de oude beestjes hebben nog een plastic achterkantje. Wat indertijd ook verdedigd werd als zijnde ‘premium’ :)
Apple heeft hier bewust de grens opgezocht van wat mogelijk en het lijkt heel erg op een geplande veroudering van producten.
Tja, het mes snijd aan twee kanten voor Apple.
Steeds dunnere telefoon vergt minimale R&D en er kan een PR verhaal aangeplakt worden waar heel veel mensen gevoelig voor zijn.
Aan die innovatie hangen twee prijskaartjes. Hogere aanschafprijs en kortere levensduur.
Wie zegt dat Apple batterijen niet 5 jaar meegaan?
Een IPhone haalt meer uit een kleinere capaciteit, dus zuiniger, en gaat net zo lang mee als de concurrent.(terwijl de IPhone wel met software ondersteunt wordt en dit helaas bij de concurrent ophoud na 2 jaar)
En als je na die 2 jaar denkt, ik wil toch graag een nieuwe batterij en upgraden is te vroeg, doet Apple er voor een paar tientjes een nieuwe in.

Geen enkele fabrikant die dat doet voor zover ik weet:)
Dat rijd je niet oud genoege auto's denk ik zo. Ook lood accu's gaan echt dood hoor, vooral als ze een poosje gestaan hebben. Ze kunnen alleen wat beter tegen laad cycles dan Li-ion bijvoorbeeld.
rijdt nu al 8 jaar in een VW Polo uit 1997....hij blijft t goed doen.
dan is er ongetwijfeld al eens een nieuwe ingegaan
voor mijn tijd misschien...maar niet in de 8 jaar dat ik die auto heb
Dat kan inderdaad, als je een accu met overcapaciteit erin zet, kan hij langer mee omdat hij slechter wordt, maar ondanks dat dan nog genoeg power over heeft.
Tis bij mij elke 3-4 jaar wisselen.
Dat het is vage; mijn bijna twee jaar oude SE staat nog op 100%, maar is intussen al wel een paar keer stopgevallen "because the battery was unable to deliver the necessary peak power". Ik weet niet hoe dat te rijmen is met 100% Maximum Capacity.
Dat klopt dan zeker niet denk ik.
mwa mijn oude zelfbouw pc doet het nog steeds perfect na 11 jaar, het is een media pc nu maargoed ik heb er geen 1 probleem er mee gehad, hetzelfde met de dell laptop uit 2008 van mn ouders ... waarom kan dit niet gewoon met een smartphone ?? , ik heb laatst nog mn oude telefoon die ik had in 2001 opgestart , en het werkte nog perfect...sim kaart er in en je zal het nog kunnen gebruiken . 8)7

Als ik dit kon met een iphone/android die gegarandeerd 5 to 7 jaar mee kan dan zal ik er nog wel 700eur voor over hebben maar niet als ik gegarandeerd een nieuwe moet kopen over 2 jaar :S

[Reactie gewijzigd door Metallize op 23 mei 2019 13:14]

Deze uitspraak vind ik heel bijzonder: “Apple heeft de Britse markttoezichthouder beloofd om gebruikers bij een upgrade of update van iOS informatie te geven over wat het doet met de prestaties van de telefoon en de accu. Dat was voorheen niet het geval”

Het lijkt mij duidelijk dat Apple niet alleen aan de BRITSE gebruikers informatie moet verstrekken over de telefoon prestraties na IOS software updates en upgrades. Helaas is dat voor als nog wel het geval zoals ik dat hier lees en het is een helaas een belofte.

1. Apple is een beurs genoteerd bedrijf welke mobiele producten verkoopt (o.a. iPhones en IPads)

De aandeelhouders van Apple eisen altijd meer winst zodat er aan deze lieden uitbetaald kan worden.

Om die als maar hogere winst te bewerkstelligen worden de producten al heel lang In lage lonen landen geproduceerd met kwalitatief goede producten.

De grootste winst bij Apple wordt gemaakt uit de verkoop van NIEUWE iPhones.

Het is er Apple dus alles aangelegen om nieuwe telefoons te verkopen, dit doet men o.a. met inovatie weke doorgaans uitkomt in nieuwe producten.

Helaas voor Apple hebben niet alle gebruikers al deze nieuwe inovaties direct nodig en kiezen er voor om hun huidige iPhone model langer te gebruiken.

Het mag duidelijk zijn dat het met de economie goed gaat, metname mensen die aandelen hebben, obligaties hebben, ontoerend goed etc, ofterwel 5-20 % van de bevolking afhankelijk waar je woont. Die andere 80 tot 95% heeft helaas minder te besteden en kan ook niet de nieuwste iphone kopen met all toeters en bellen.

Als laatste, dat iritante als masr terug komende vraag wanneer je de IOS versie naar de laatste versie wilt upgraden kan je nog steeds niet uit zetten onder het motto beveilegings updates/features.
Het blijkt technisch / commercieel niet te kunnen om deze als maar terug komende. vraag uit te zetten.

Mooi he de kracht van software, i love it.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee