'MacBook Air minder moeilijk te repareren dan MacBook Pro'

De nieuwe Apple MacBook Air is minder moeilijk te repareren dan de meest recente MacBook Pro-modellen. Onder meer de accu en de usb-c-poorten zijn relatief makkelijk zelf te vervangen, maar upgrades van bijvoorbeeld geheugen en opslag zijn onmogelijk.

Behalve de usb-c-poorten is ook de 3,5mm-jack makkelijk te vervangen, omdat de poorten niet vastzitten op het moederbord, maar eigen bordjes hebben, schrijft iFixit in zijn teardown. In tegenstelling tot andere MacBooks zit de hechting van de speakers vast met treklipjes om de speakers eenvoudig te kunnen verwijderen.

Ook de accu zit vast met dezelfde treklipjes, waardoor het vervangen ervan relatief makkelijk kan gaan. Bij een defect aan het toetsenbord is er een groter probleem, want die vereist een verwijdering van het hele onderste gedeelte. Het gaat net als bij de meest recente MacBook Pro's om een Butterfly-toetsenbord, nu van de derde generatie.

De processor in de Air is een Intel i5-8210Y, een dualcore met een kloksnelheid van 1,6GHz en een boost tot 3,6GHz met een tdp van 7W met een UHD Graphics 617 van Intel als gpu. Op het moederbord zit ook de Apple T2-chip voor authenticatie, aansturing van de camera's en video-encoding.

Apple presenteerde de MacBook Air vorige week. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de vorige versie zijn het nieuwe ontwerp, het scherm met hogere resolutie, de vingerafdrukscanner in het toetsenbord en het vervangen van usb-a-poorten, sd-kaartsleuf en MagSafe-lader voor usb-c-poorten met Thunderbolt 3.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-11-2018 • 15:04

156 Linkedin

Reacties (156)

156
144
58
9
0
64
Wijzig sortering
Dat ze goed te recyclen zijn is mooi, maar dat ze praktisch niet meer te repareren of te upgraden zijn is een schande. Ook het nieuwe beleid ten aanzien van reparaties door derden is in mijn ogen een gruwel. Ik ben kennelijk een van die zeldzame gevallen die zelf zijn Mac openschroeft en upgrades toepast, maar ik voel me hierdoor steeds meer vervreemden van Apple. Uiteindelijk zou er inderdaad op Europees niveau beleid moeten worden gemaakt waardoor fabrikanten gedwongen worden om milieuvriendelijker, lees duurzamere, producten te maken. Want duurzaamheid wordt niet alleen bepaald door recyclebaarheid of softwarematige ondersteuning.
Het is tijd om Apple de rug toe te keren. Met heel veel pijn in mijn hart maar grenzen moeten getrokken worden om deze belachelijke anti consumer praktijken te stoppen.

Dan maar een iets mindere gebruikerservaring.

[Reactie gewijzigd door sassymousasi op 8 november 2018 22:37]

als je een beetje tweaken kan kan je best OSx op een andere laptop krijgen dan dit spul
Maar dat zou ik dan alleen hobbymatig willen gebruiken, altijd een gedoe om de goede kernel extensions voor jouw hardware na elke update bij elkaar te sprokkelen.
MacOS (osX hebben we al achter ons gelaten) op een laptop is voor huis tuin en keuken gebruik leuk, maar met elke update hij je je hart vast dat er nvidia updates komen, de hdmi output nog werkt, het geluid het nog doet en noem zo maar op. Als ik MacOs wil draaien, wil ik ook de nieuwste updates kunnen installeren na het bekijken van de day1 reviews, en dat zonder problemen. Dit kan alleen met een goed desktop moederbord en een AMD GPU
Heb hetzelfde gevoel (met name qua upgraden, repareren zie ik mezelf niet snel doen op RAM/SSD vervangen na) en zou verder ook nog eens graag overstappen naar Windows 10, maar naar wie ga je toe? Het solderen van RAM (en zelfs onmogelijk maken om SSD te upgraden) is iets wat de hele markt van 'premium laptops' (lees: aluminium behuizing) lijkt te doen.
Klopt, al zit er wel een verschil in prijs. Een laptop met vergelijkbare hardware als in de Macbook Air zit kost toch al gauw een paar honderd euro minder. Of er zit al gewoon een grotere SSD in. Zie bijvoorbeeld deze vlot bij elkaar geklikte vergelijking: https://tweakers.net/pric.../1263547;1107821;1185007/
Voor een MBA met 256GB SSD ben je alweer dik 1500 euro kwijt, daarvoor kun je bijna 2 Zenbooks halen met een vergelijkbare processor, grafische kaart, gewicht, afmetingen, enz.

Zet daar Windows 10 of Ubuntu op (net wat je wil) en gaan met die banaan. Voor wat de gemiddelde gebruiker met een MBA doet kun je prima uit de voeten met zo'n Zenbook of Spectre. Ik heb Apple al een tijd terug aan de wilgen gehangen en geen moment spijt gehad. Mijn desktop is een Dell systeem met Ubuntu en mijn laptop een Asus met Windows 10. Dat OS heeft tegenwoordig nog maar weinig invloed op je productiviteit is mijn ervaring.

Edit @hieronder:
Ik schrijf niet voor niets dat het een snel bij elkaar geklikte vergelijking is. Natuurlijk zijn er verschillen. Net zo goed heeft de HP een verlicht toetsenbord, een dubbel zo grote SSD en veel meer aansluitingen. Ook is de 8210Y (MBA) veel zwakker dan de 8250U die in de HP en de Asus zit. Voor simpel werk prima, maar met de halve TDP op hetzelfde proces zal de 8250U langer de hogere prestaties aankunnen.

Dat maakt de MBA niet slecht; in tegendeel en dat schrijf ik ook nergens. Maar als men op zoek is naar een alternatief dan zijn die er zeker en voor een veel schappelijker prijs dan de MBA. Dát is de essentie van mijn bericht. Gaan nitpicken in specificatielijstjes helpt niemand.

[Reactie gewijzigd door Tjolk op 9 november 2018 15:33]

Die HP heeft een 16:9 beeldscherm en het scherm is in zijn geheel niet vergelijkbaar. Het zal een prima scherm zijn, maar die van de MBA is onbetwist beter dankzij de hogere resolutie en andere verhouding.

Zelfde geldt voor de zenbook die met FHD res op 14” minder werkruimte bied en minder scherp is.

En daarnaast is bij oa de HP de accuduur niet zoals geadverteerd (eerder de helft).
Ik baal er ook van, maar je ziet hetzelfde bij de PC tegenhangers van ultrabooks / mobiele devices.
Hoe moeilijk is het om geheugen en storage modulair te maken zodat dit vervangen kan worden.

[Reactie gewijzigd door Nitai op 9 november 2018 11:23]

Hoho ze zijn voor jou niet meer te uograden of te repareren. Voor partijen met de juiste tooling en onderdelen is het juist heel goed te doen.

Je kijkt hier naar repareerbaarheid alsof dat de totale hoeveel materiaal beïnvloed. Niets is minder waar. Voor die paar ram bankjes die in verhouding vervangen worden is het veel interessanter om het printplaatmateriaal wat daarvoor gebruikt wordt maar gewoon niet te gebruiken op alle apparaten.

Zo af en toe een kompleet moederbord weggooien is minder vervuilend dan standaard extra materiaal gebruiken.

Naast het materiaal aan grondstoffen moet je ook denken aan extra plastic voor de houder en effectief minimaal 3 maal zoveel PCB materiaal als wat er nu gebruikt is.

Dankzij de wet van grote getallen wordt er significant meer bespaard door de algehele footprint te reduceren ten overstaan van meer losse componenten. Kijkend naar het huidige logic board in dit apparaat zouden 2 losse so-dimms en een full height m.2 insteek ssd al meer dan 50% van dat volume innemen. En dan houd ik geen rekening met de extra PCB ruimte die je eronder nog nodig hebt en het extra plastic.

Al met al heb je dus over de gehele linie dus rustig dubbel de grondstoffen bespaard die je anders extra nodig hebt met bijkomende reserve onderdelen.
Daar heb je gelijk in. Toch blijft het jammer omdat niet iedereen zijn Mac weg gaat brengen maar eerder zal kiezen om een nieuwe te kopen, althans dat is mijn inschatting.
Maar dat is dan niet erg. Door de hoge recyclebaarheid gaat er vrijwel geen materiaal verloren. Sterker nog. De mba is gemaakt van materiaal wat anders weggegooid zou worden. Op grondstof niveau staat de MBA dus al 1-0 voor met een willekeurig andere laptop.
minder moeilijk, maar dus nog steeds niet makkelijk
Tja de gemiddelde Apple consument zal dit niet uit elkaar halen hoor ;) Die zal eerder naar een repair shop gaan (en met de nieuwe regeling van Apple al helemaal). Omdat hij een verzekeirng heeft afgesloten.

Een windows gebruiker zal eerder het proberen te fixen en zal ook lukken. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk. Het is dat kleine beetje mensen bij Apple wie het zullen openen etc.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 november 2018 15:17]

Volgens mij gaat de gemiddelde Windows gebruiker evensnel zijn laptop reparen als de gemiddelde Apple gebruikers, vrijwel niet. Het zijn voor beide volgens mij een kleine groep als uitzondering die zelf aan de slag gaan met een reparatie. Het merendeel zal dat door een professional laten doen.

Dat gezegd te hebben vind ik het wel erg jammer dat de MacBooks van tegenwoordig zo slecht te servicen of naderhand te upgraden zijn. De tijd dat ik de RAM in mijn 2010 MacBook Pro kon upgraden van 4GB naar 8GB en de HDD naar een SSD zijn voorbij. Je moet nu ook goed vooruitplannen bij het aanschaffen, want als je in de toekomst meer RAM of opslag nodig denkt te hebben, moet je die opties gelijk er bij bestellen.
Vervelende is niet alleen het vooruitplannen, de prijzen die Apple rekent voor dergelijke upgrades ten opzichte van de basismodellen zijn, hoe zullen we het noemen, niet geheel in lijn met de losse producten? Zo kost het model met een 256GB SSD momenteel $200 meer dan het model met 128GB SSD. Als dat te vervangen was kon je voor € 72,90 een leuke M.2 SSD erin knallen en had je nog een 128GB SSD over als bonus.
Er zit ook wel verschil in, het zijn niet zomaar wat M.2 achtige SSD's die Apple er in stopt, denk eerder aan de Intel DC serie PCIe full size SSD's. Dat maakt de prijs natuurlijk niet leuker ;-) maar als ze puur met M.2 gestart waren de performance een stuk minder.

Uiteraard kan je je afvragen of het uitmaakt, een langzamere SSD is nog steeds vies snel (als je HDD's en FDD's gewend bent).
M.2 heeft ondersteunen voor PCIe x4 als ik t mij goed herinner, al heel wat beter dan SATA3.

Het hangt van het gebruikte tyoe, de keying geeft dit aan, of je m.2 aansluiting SATA en/of PCIe ondersteund.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 9 november 2018 08:59]

Toen de eerste PCIe SSDs van Apple uit kwamen bestond M.2 nog niet. En toen M.2 uit kwam was Apple al weer geswitcht naar on-board, en daarna naar T2-driven, wat sowieso niet gaat werken met een random SSD om dat dat met bare NAND werkt. Of dat goed of slecht is hangt een beetje van je context en use case af natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 9 november 2018 18:53]

Dat. Daarnaast is de gebruikte ssd volgens mij ook gewoon een aangepaste Samsung NVME 960 pro?

Ssoo technisch gezien is het vergelijkbaar. Alleen qua fysiek ingenomen volume absoluut niet.
Dat gezegd te hebben vind ik het wel erg jammer dat de MacBooks van tegenwoordig zo slecht te servicen of naderhand te upgraden zijn
Dat niet alleen, ze proberen het steeds meer onmogelijk te maken dat een repairshop Apple devices repareert. Het moet allemaal lopen via een Apple Certified locatie die niks anders doet dan complete moederborden bv vervangen waardoor reparaties onnodig duur worden (garantie gevallen niet meegeteld natuurlijk). Zeker bij eigen schuld wil Apple de hoofdprijs voor reparaties en je wordt bijna gedwongen ook, want Apple dwarsboomt op allerlei manieren reparaties door derden.
Ik ken ook maar zeer weinig Windows-gebruikers die zelf hun laptop/computer openschroeven hoor.
Maar mensen die het laten doen, daar ken ik er zat van.
bijna iedereen die ik ken doet dat zonder moeite, maar ik studeer dan ook computer science :)
maar er zijn alsnog wel veel mensen die bij mij of mijn studiegenoten langs komen om het een en ander te laten repareren.
Ik zou het niet eens meer een "repair shop" noemen als ze de helft van je laptop vervangen met nieuwe onderdelen.
Heb je het over zúllen openen of kúnnen openen met dezelfde middelen als elk-andere machine? Het gaat namelijk feitelijk over het tweede.

Zelf schroef ik ook genoeg toestellen open; het valt mij echter op dat de windows-gebruikers vaak mij vragen stellen vóór ze langs een ander repair centre gaan en de Apple-gebruikers pas na het horen van de absurd hoge reparatieprijs.
Nou ik niet hoor ik maak mijn eigen producten. Heb zelf al eens een Macbook, iPod en iPhone gerepareerd :)
Ja want mijn Apple MB Pro en mijn Surface Book 2 zijn zo makkelijk te repareren... wat een totale nonsens toch de hele tijd dat Apple vs Windows gedoe.

Blijft altijd prettig dat ik twee dure apparaten heb van zowel Microsoft als Apple. Dat nergens op gebaseerde gezwets van ‘de windows gebruiker’ slaat nergens op. De gemiddelde Windows gebruiker is een kantoorslaaf die IT inschakelt als de muis niet werkt. De gemiddelde Apple gebruiker is een student of een creatieveling die evengoed IT inschakelt als iets niet werkt.

Dat zelfgefabriceerde fabeltje over ‘de windows’ of ‘de apple’ gebruiker heeft hier niks mee te maken.
Ik zou mijn windows laptop onmiddellijk zelf repareren. Mijn MacBook daarentegen ik begin er niet aan! Al dat gedesoldeer en gelijm man toch. Bij Windows laptops zijn onderdelen vrij eenvoudig te vervangen maar ja..
Misschien een keer nadenken voordat je onzin vertellen gaat. Vervang morgen even het moederbord van mijn Surface Book 2. Een ‘Windows’ laptop notabene van Microsoft zelf :). Good luck!
De surface lijn is dan ook een uitzondering. Koop 20 budget/mid range laptops, zoals het soort dat je buurvrouw, je familie, ... Hebben. Die zijn makkelijk repareerbaar. Wees misschien wat vriendelijker in plaats van mensen direct te verwijten :)
Nee want die discussie komt hier in elk nieuwsbericht on/offtopic weer terug en er wordt altijd over Windows laptops gesproken. Die bestaan niet. Elke fabrikant maakt hun eigen notebooks met daarop een OS. Zodra je zakelijk gaat kijken krijg je die van DOS t/m Windows t/m Ubuntu, Linux en noem het maar op. Wat exact dezelfde notebooks zijn. Maar die polarisatie komt elke keer terug omdat kamp A niks van Apple wil weten en kamp B niks van Windows/Microsoft wil weten. Daar word je als hybride gebruiker moe van omdat de echte essentie op die manier ondersneeuwt.
Het gaat over de overgrote meerderheid aan laptops. Ongeacht het merk. Hoe lang is het geleden dat je een folder van pakweg Mediamarkt hebt bekeken? Het aanbod daar bestaat grotendeels uit budget modellen. Die modellen zijn vlot te herstellen.
Die zijn inderdaad vlot te herstellen en regelmatig schroef ik zo'n ding open voor familie om een upgrade uit te voeren ;). Maar de repairability van systemen die ongeveer gelijk liggen qua prijs (hetzij Windows, hetzij Macbook) die is vaak niet zo eenvoudig meer. Om nog maar te zwijgen over die plastic voetjes die vaak afbreken. Voorbeeld: Lenovo Thinkpad T5xx series. Dat is een kwartier voorzichtig wrikken. Voor een model wat makkelijk open te krijgen is vind ik dat niet kunnen.
Daar ben ik het met jou eens. Net zoals dat Macbooks niet eenvoudig te herstellen zijn, zijn inderdaad vele andere high-end modellen dat ook niet! Kortom ik begin er allemaal niet aan.. Mijn oude MSI die was eenvoudig maar ligt ondertussen ook in stukken
Ter aanvulling van je voorbeeld van de Thinkpad. Tot de T530 kon je alles nog zo uit elkaar schroeven. Van mijn X230 (zit bijna hetzelfde in elkaar) heb ik een keer het moederbord eruitgehaald en de koelpasta vervangen en het weer terug in elkaar gezet binnen 20 minuten. Echter, laatst had ik een keer een T540, dat was wel even schrikken, die rotclipjes maken het allemaal wel een stuk moeilijker en de kwaliteit in het algemeen is echt bedroevend in vergelijking met de generatie daarvoor.

Hoewel Apple wel een leider is in dingen moeilijk te repareren maken vind ik dit bericht juist wel goed nieuws. Wellicht dat ze toch iets meer hun best gaan doen om dingen reparabel te maken.

[Reactie gewijzigd door bammette op 10 november 2018 22:26]

En helaas is dit ook niet waar voor iedere windows laptop. Ik heb hier een stapel asus laptops liggen, waar de helft ervan eenvoudig te repareren valt en/of onderdelen vervangen en de andere helft moet ik volledig uit elkaar schroeven om enkel bij de hdd/sdd te kunnen komen.

Surface producten heb ik geen ervaring mee, maar ik gok dat die ook redelijk dichtgetimmerd zitten (al zal het niet zo extreem zijn als wat Apple doet)
Soms zelfs extremer, die surface book moet je onherstelbaar beschadiging om uit elkaar te halen door de bestoffing
De surface laptop krijgt nochtans een 0 op Ifixit. Omdat je de laptop moet stuk doen om te openen en omdat de batterij zo moeilijk te verwijderen is dat de kans bestaat iets anders stuk te maken

De MacBook Air krijgt een 3/10, verliest vooral punten voor het feit dat je speciale schroeven nodig hebt en dat de cpu, gpu, ram een ssd niet te upgraden valt.

Ik ken toevallig enkele Apple gebruikers die net gestart zijn met ee repair service of handelen in onderdelen.

Vorig werken heb ik zelf nog een iMac van 2011 nieuw leven in geblazen door de GPU te reflowen (De befaamde Nvidia chip fails). Je staat er van versteld hoeveel online tutorials te vinden zijn en hoe courant de onderdelen te vinden zijn. Ook men mijn gevallen Macbook kon ik vrij eenvoudig een nieuw scherm vinden en installeren, max 30min.

Ook in China (Paar weken terug nog in Hog kong geweest) kan je op 123 een nieuwe moederbord vinden. Je kan er zelfs uw telefoon geheugen upgraden. Ze solderen het er gewoon in. De secundaire niet-officiele markt is best wel ontwikkeld, ook in onze streken.

Just saying dat ik het 'gevoel' heb dat Apple gebruikers ook veel repairs uitvoeren of laten uitvoeren niet enkel windows gebruikers al moet er bijgezegd worden dan sommige dell en HP laptops extreem goed te repareren zijn (ook ssd etc) en dat er ook onderdelen te vinden zijn voor DIY. Al zijn die laptops net iets minder sexy :)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 november 2018 21:12]

Een peperdure verzekering, waar je nog maar hopen dat je goed geholpen word:
https://www.youtube.com/watch?v=MG_NRcy5mxU
https://www.youtube.com/watch?v=6RlWCebl8uw
etc.etc.etc.

Hier een indruk van Apple's engineering:
https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Heengegaan met vlekkend scherm, 27 minuten later stond ik buiten met een gloednieuw scherm op een 5 jaar oud systeem. Evengoed een N=1 vergelijking.
Precies, waarom mag dit überhaupt? Zo is dit ding toch niet te recyclen en het is gewoon erg zonde om een volledig werkend ding weg te gooien omdat bv. het toetsenbord niet werkt.
Weg gooien, door de mangel halen en weer opnieuw gebruiken is toch de definitie van recycling?

Deze machines zijn van materialen gemaakt die stuk voor stuk uitstekend te hergebruiken zijn, dus er gaat praktisch niets verloren. M.a.w. dat je hem na een tijd moet wegpleuren is helemaal niet zo nadelig als je hier poogt te schetsen.
Je vergeet 1 ding: Hergebruiken > recyclen

Zo heb ik persoonlijk ook een Thinkpad die was afgeschreven door een bedrijf en vervolgens verkocht is. Aangezien alles makkelijk te vervangen is en er onderdelen beschikbaar zijn kan hij even lang mee als een nieuwe (want de specs zijn ook nog goed) dus dat 1 laptop minder die gerecycled en geproduceerd moet worden.
Inderdaad, recycling heeft onterecht een soort groen imago, terwijl het vaak veel te snel al wordt gerecycled. Wat mij betreft wordt hergebruik meer gestimuleerd en wordt eens goed geportretteerd hoe weinig er eigenlijk daadwerkelijk van hergebruik van grondstoffen terechtkomt bij recycling. Maar een fractie van onderdelen wordt echt weer ingezet, laat staan al die processen die er bij komen kijken om van elektronisch afval weer een nieuw product te maken. Ik denk wel vijf keer na voordat ik iets definitief inlever voor recycling.
Tja hergebruik kan je ook stimuleren door producten te maken die niet snel kapot gaan.
Maar het actief tegengaan van vervanging vind ik wel zorgelijk, hoe goed je product dan blijft. Bij Apple kan je vaak de onderdelen niet krijgen en bepaalde producten worden al gauw ook niet meer gerepareerd ook al wil je er gewoon voor betalen. Dan is het óf een nieuwe kopen of stikken. Een reparatieverplichting zou wat mij betreft wel gereguleerd mogen worden, of dat er in ieder geval onderdelen beschikbaar moeten komen.
En toch pogen we auto's te onderhouden en repareren, omdat als de bougies en distributieriem bij 80 duizend km worden vervangen de auto nog best wel weer even mee kan.

Anders zou je kunnen stellen, met het oog op de beperkter wordende reparatie mogelijkheden, je de producten in de garantie termijn (1 jaar als het aan Apple ligt) moet hebben afgeschreven. Dan kost zo'n Macbook Air je in het slechtste geval 110 euro per maand.

Bovendien zie je vaker dat oude laptops refurbished kunnen worden met een HDD>SDD swap, reepje RAM er bij en eventueel een nieuwe accu. Hoeft verder niets mis met het scherm, toetsenbord en behuizing te zijn als een machine 3 jaar in gebruik is geweest.

Ik zie de mate van repareerbaarheid en recyclebaarheid als 2 afzonderlijke dingen.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 8 november 2018 15:29]

Het is natuurlijk wel kapitaal vernietiging als je producten vernietigd om grondstoffen te recyclen. Een product is meer waard dan de pure grondstof. Reparatie is daardoor een stuk duurzamer dan een shredder.
Maar het moet economisch rendabel zijn.

En daar gaat het heel, heel hard mis, waarbij fabrikanten ogenschijnlijk/waarschijnlijk?? niet alleen de apparatuur zeer complex in mekaar zetten, maar ook op een manier waardoor je meerdere componenten ineens moet vervangen, en waarbij de onderdelen dusdanig duur zijn dat het economisch niet meer te verantwoorden is.

Een mooi recent voorbeeld is dat motorola reperatie-kits gaat verkopen... nieuws: Motorola gaat via iFixit reparatiekits verkopen voor Moto-smartphones Een nieuw soortgelijk toestel aanschaffen is goedkoper.
Samsung S met edge betaal je de hoofdprijs voor!! Intern werkt die nog uitstekend, maar het scherm gaat vrij snel kapot. Maar daar betaal je ruim +200 euro voor, leg dat maar eens neer voor een toestel die vb 3 jaar oud is, maar nog uitstekend meekan met de middenklasse toestellen.
Om in deze tijd als fabrikant de vrijheid terug aan de eindgebruiker te geven is inderdaad economisch zeer riskant. Daarom dat Motorola dit waarschijnlijk ook vooral als test doet. Je moet trouwens ook wel eens echt naar die prijzen gaan kijken, want dat zijn kitjes die met gereedschap komen dat je nog lang kan gebruiken. Ook vind ik de prijzen nog wel goed te doen. Als het 150 voor een nieuwe smartphone met dezelfde specs is terwijl de reparatiekost 120 is dan is dat gewoon het bedrag voor een nieuwe smartphone.
Nou, soldeerbout erin douwen en desolderen die handel! Problem solved. Het is niet "onmogelijk" maar niet redelijkerwijs te doen. Maar goed, ditzelfde geldt voor alle Surface producten en het is een kwestie van tijd voordat er meer zullen volgen.
Was het maar zo simpel, tegenwoordig wordt er ook veel gelijmd.
De accu's van MacBooks worden al jaren gelijmd, dit is niet erg lastig te vervangen mbv een heatgun, maar echt makkelijk is het niet.
nouja een heatgun op een accu richten moet je ook maar net durven, dat is niet geheel zonder gevaar.
Geen 250 graden Celsius erop blazen haha. Rond de 90 is het goed te doen en een beetje wiebele met een plastic spateltje. Met wat geduld is het zo gebeurd.
Ze hebben daar tegenwoordig prima spul voor waarmee je de lijm kan oplossen en de accu er uit kan tillen, check iFixit maar. Ze gebruiken dat vaak voor Android toestellen waarbij de batterij geen mooie 'pulltabs' heeft.
Ik weet dat ze bij ifixit prima spul ervoor hebben, maar met een heatgun erop blazen blijft nietecht een elegante en veilige manier om het te doen.
De accu's van MacBooks worden al jaren gelijmd, dit is niet erg lastig te vervangen mbv een heatgun, maar echt makkelijk is het niet.
Ik heb zelf de de accu van mijn late 2013 MacBook Pro vervangen en dat zonder heatgun of alles te moeten demonteren.
De oplossing is letterlijk en figuurlijk een paar druppels aceton + een stukje nylon touw om lijmresten tussen de accu en de behuizing los te snijden
Al met al nog geen uurtje werk
Dat touwtje is echt een slim idee, heb ik nooit gebruikt, wel al tientallen accu's met de heatgun. +1! :)
BGA gesoldeerde componenten vervangen met een soldeerbout? Veel geluk!
Praktisch niks verloren? Simpel voorbeeld; de 100-tal popnagels om het toetsenbord te verwisselen mag je gewoon uitboren en weggooien voordat je het toetsenbord (in zijn geheel) kan gaan vervangen. Bij een normale fabrikant klik je het ding er gewoon uit.

Het is bij de geniositeitsbar ook standaard om wanneer een onderdeel defect is (bijv. een condensator) om de hele plaat eruit te halen en te vervangen voor een nieuwe; als Apple al niet de voordelen ziet om, desnoods voor hetzelfde bedrag, de daadwerkelijke reparatie uit te voeren levert dat een nogal vanzelfsprekend aantal vragen op over wat er *daarna* met dat verwijderde moederbord gebeurt; niets wijst op daadwerkelijke reparatie/recycling.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 8 november 2018 15:32]

Praktisch niks verloren?
ja.
Our newest disassembly robot, Daisy, is the most innovative and efficient
way to reclaim more of the valuable materials stored in iPhone. Existing
techniques, such as shredding, recover only a few kinds of materials and
often diminish their quality. Daisy can take apart up to 200 iPhone devices
per hour, removing and sorting components, so we can recover materials
that traditional recyclers can’t—and at a higher quality. By meticulously
disassembling our products, we can direct components and materials to
those recyclers who can recover what‘s important. These materials will then
be sent back into secondary materials markets—closing the loop on these
materials and reducing the need to mine more resources from the earth.
https://www.apple.com/eur...nsibility_Report_2018.pdf
Ze hebben meer dan alleen iphones....
Ding is prima te recyclen, alleen niet door jouzelf. Die nieuwe Macbooks zijn al van gerecycled aluminium gemaakt (net als de Mac Mini's) ... Apple haalt simpelweg het moederbord eruit en disassembleert dat ding zelf wel.
Dat het alluminium gerecycled is zegt niet zoveel over hoe makkelijk de rest te recyclen is. op die manier is alles te recyclen, gewoon de boel verhitten zodat een groot gedeelte verbrand of verdampt en dan in een vorm gieten. ik denk ook niet dat ze dat ding zelf disassembleren als hij word gerecycled maar feel free to prove me wrong. het is namelijk een enorme kutklus om alles onbeschadigt daaruit zien te krijgen.

[Reactie gewijzigd door t link op 8 november 2018 17:38]

Ze hebben daar speciale lijnen voor gebouwd. De uitdaging is en blijft natuurlijk wel dat consumenten hun spullen in blijven leveren om te kunnen recyclen natuurlijk.
Alleen het aluminium is al een grote stap, relatief gezien. Qua gewicht zal dat het grootste aandeel zijn van het gewicht van bijv. een MBP. Het kost ongelooflijk veel energie om een kilo aluminium te maken uit bauxiet (iets van 15kWh geloof ik) vergeleken met het maken van andere materialen.
Het gaat niet alleen om het maken van de andere materialen, maar het daadwerkelijk functioneel maken daarvan dat veel energy kost. lithografie is niet bepaald makkelijk noch goedkoop. hetzelfde geld voor het produceren van schermen.

[Reactie gewijzigd door t link op 9 november 2018 11:39]

Sure, helemaal mee eens. Mijn reactie ging meer over het recyclen van de grondstoffen.
Heb je al met de nieuwe Air gewerkt? Voor je er écht mee hebt gewerkt zijn dat maar lege uitspraken. Het zijn absoluut dure toestellen. Te duur is discutabel maar bon. Wacht nog een paar maanden tot er aantal real-life reviews zijn i.p.v. die reviews waarin het toestel 45min is gebruikt. Uit ervaring met mijn eigen Air (uit 2014) moet ik zeggen dat die voor mijn noden en de meeste andere gebruikers ruim voldoende is. Zelf ben ik student ICT, web & mobile development. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn computer traag of underpowered was. De kans bestaat dus dat deze Y processoren van 4 generaties later toch wel zullen voldoen!
Je moet er geen triple A games op proberen spelen maar is dat ooit het geval geweest bij Apple? Puur kracht/geld is een Mac niet per se goede value, maar je mag de software ook niet uit beschouwing laten!
Ik moet juist zeggen dat de unibody macbooks geweldig zijn om aan te werken. Mechanisch zit het uitstekend in elkaar, dat zie je hier nu ook weer.

Enige dat je hoeft te doen is de onderkant er af te halen en je bent binnen. Alles zit met een paar schroefjes aan het chassisdeel vast (of lijm, in dit geval).

Vergelijk dit met laptops uit het pre-unibody tijdperk, dit was een absoluut drama. Allerlei losse onderdeeltjes die met 100 verschillende schroefjes en van die mega irritante plastic clipjes aan elkaar zaten.

Het probleem met de slechte repareerbaarheid zit hem meer in de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen en het vele combineren van onderdelen in 1 geheel (geen losse SODIMM slots meer enz).

Maar wat er vervangen kan worden is heel makkelijk. Ik heb zelf in 2012 een MacBook Pro 2012 voor weinig heb gekocht met kapot moederboard. Geprobeerd het moederboard te fixen maar dat lukte niet, uiteindelijk een andere van ebay gehaald en dat werkt nu nog steeds. Gevolg: top of the line laptop van 2500 euro voor netto 500.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 november 2018 16:12]

Ook precies de reden dat ik een pre-Retina mid 2012 Macbook Pro heb gekocht eind 2016. Refurbished. De accu is inmiddels vervangen (binnen garantie want lager dan 80% van de designcapaciteit). Zelf de SuperDrive eruit gehaald en met een bracket vervangen voor een 500GiB HDD, SSD schijf erin, 16GiB RAM erin.. ideaal.
Alleen dan zit je met De helft of minder performance per watt. En sowieso een stuk minder maximaal vermogen.

En als het argument is dat je dat niet nodig hebt, waarom dan in s hemelsnaam een MBP?
Omdat ik upgrade vanaf een early 2006 iMac waar überhaupt al niks op draait behalve Lion :P dus sowieso een verbetering.

En ik game verder niet op het ding. Met 16GiB RAM en een vlotte SSD is het méér dan zat voor Photoshop, After Effects, Premiere, Office, foto's en video's en dergelijken. En meer draagbaar dan een iMac en voor geen goud ga ik ooit nog vrijwillig terug naar Windows. Want die smijt ik na 3 dagen het raam uit van ellende en dat kost nog véél meer.

Die Macbook doet exact wat ik ervan verlang tegen betere prestaties dan menig moderner PC met dezelfde specs onder 'dat andere besturingssysteem'. Natuurlijk persoonlijk.. maar daarom dus.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 8 november 2018 17:03]

Ik vergat dat de prijs natuurlijk ook een stuk lager is nu 8)7.

Het model zelf was top. Ik vind het jammer dat er niet gewoon een iets dunnere variant is met ULV erin. Nu zie ik de meerwaarde tov bijvoorbeeld de lenovo yoga en Huawei matebook niet echt.

De i5 8250 heeft vergelijkbare performance en zowel die als de ryzen tegenhanger kosten nog geen 750 als je een lenovo yoga neemt. En daar zit dan t touchscreen gimmick en dergelijke ook nog op

En de Huawei matebook is anders ook een mooi apparaat. Prijziger, maar wel wat meer richting macbook qua afwerking.

Vroeger had je enkel sony, apple en dell met zo'n design, goede batterijduur én performance. En de prijs scheelde meestal maar zo'n 10% tussen de topmodellen.

Tegenwoordig is er veel meer keus gelukkig :). En heeft alles eigenlijk wel genoeg performance om met dagelijks gebruik niet snel wat te merken. Enkele jaren terug was een i7 quadcore in dagelijks gebruik nog duidelijk sneller. Nu is dat enkel nog interessant voor power users.

[Reactie gewijzigd door Teampoffertjes op 8 november 2018 17:17]

Ja, ik heb iets van 700 betaald voor m'n 2012 refurb. Marktplaats zal vast goedkoper geweest zijn maar ik heb garantie (ook op de toen 5-jaar oude accu, en nog gebruikt ook), ding is nagekeken en werkt goed, bezorging en betaling was prima - wel iets aan meerprijs betaald voor een grotere SSD en iets meer geheugen, totaal 950 euro of zo.

Ding is nu 2 jaar oud (voor mij dan) en kan nog ruimschoots mee. Enige dat jammer is, is dat dit model geen unlock via de Apple Watch ondersteund. Maar ja. Je kan niet alles hebben..
Dus alles vast solderen op 1 PCB en het is opeens mechanisch uitstekend? Juist dat als 1 component faalt en je 80% van de laptop kan afschrijven is zeer bedroevend. Dat heeft niks met de "unibody" constructie te maken. Schermpaneel vervangen bij defect? Kan niet want is volledig verlijmd. Keyboard vervangen? Kan rederlijkerwijs niet want is met popnagels vastgezet, batterijvervangen? Je moet alles losweken met hitte of chemische middelen.
Lekker tegenstrijdig. Makkelijker te repareren, jaja. Alleen het ram repareren word last, alleen het mobo repareren/vervangen ook. nee, dan mag je de volle mep betalen voor een "handige combiset" |:(
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijkeeuuh...ohnee ook niet. :+
Ik hoor binnenkort wel de bevindingen van Louis Rossmann wat hij denkt van de bouwkwaliteit en repareerbaarheid.

https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w

Eigenlijk best wel triest dat dit een noemenswaardig feit is dat "makkelijker repareren"

Maar officieel is het nog helemaal onmogelijk om op officiële weg aan de vervangonderdelen te komen.

[Reactie gewijzigd door Akino op 8 november 2018 15:24]

Eigenlijk best wel triest dat dit een noemenswaardig feit is dat "makkelijker repareren"

Maar officieel is het nog helemaal onmogelijk om op officiële weg aan de vervangonderdelen te komen.
Dat vind ik dus ook zo treurig. En bij de licensed repair shop, moeten zijn alle oude onderdelen aanleveren. Als ze dat niet doen kunnen ze een behoorlijke boete krijgen, of de mogelijkheid verliezen om nog onderdelen te bestellen. De ondernemingsvrijheid voor die bedrijven raakt wel in het geding op die manier./
Dat heeft er mee te maken dat die repair shops nog wel eens frauduleus omgingen met het indienen van garantieclaims bij Apple.
Niet alleen, dat had er voor een groot deel ook mee te maken dat Apple niet meer wilde dat onderdelen werden ingekocht voor losse verkoop... daarom hebben ze het 'authorised reseller' label in het leven geroepen, die kunnen alleen nog maar aan de originele onderdelen komen vanuit Apple en mogen geen voorraden aanleggen.
Ik wil het niet goedpraten maar ik heb altijd zo'n hekel aan die reparatie shops die je oplichten.
Nee, ze gebruiken alleen originele onderdelen maar na enige navraag verandert het antwoord naar premium of A+ klasse onderdelen. Minimaal net zo goed maar zelfs als consument zie je direct een verschil..... :X
Ga er voor een groot gedeelte met Apple producten maar vanuit dat het sowieso geen 'originele' onderdelen zijn want die zijn immers lastig te krijgen... maar dergelijke 'premium' onderdelen betekent nog niet eens dat ze van mindere kwaliteit zijn, soms in tegendeel zelfs.

Maar aan de andere kant kan je er bijna 100% vanuit gaan dat als je via de officiële Apple kanalen je reparaties doet je een flinke poot wordt uitgedraaid... daar zijn teveel voorbeelden en daarover wordt ook steeds meer bekend gemaakt dat die praktijken niet door de beugel kunnen; verkeerde diagnoses en véél te hoge prijzen.

Dan nog niet eens gesproken over de streken die Apple al eens heeft uitgehaald door bepaalde functies onklaar te maken bij detectie van 3rd party onderdelen... ieder jaar heb je wel weer zo'n geval.
Als het alleen om de garantie claims ging, is het simpel. Alleen via Apple licensed repair shop kan men garantie claimen. Maar Apple wil niet dat je je spullen repareert bij een ander, want dan verdienen ze niet genoeg aan je.
Heerlijk om naar te kijken als tweaker. Het is helemaal niet mijn vak maar toch.
Inderdaad precies mijn gedachte, gaat we ook op het gebruik van karton een product beoordelen? of de werknemers en fabrieken,
Aan onderdelen kom je wel, deze bedrijven zitten gewoon in Nederland. Maar die leveren helaas maar weinig originele onderdelen, wat veel mensen afschrikt.
Tja in hoeverre is dat belangrijk als je straks verplicht bij apple of door hun toegewezen reparatiecentra moet zijn. Binnen de garantie periode zou dat voor mij dus niks uitmaken.

Daarna kan het wel belangrijk zijn als je zelf voor de kosten moet opdraaien.
Juist Apple apparatuur ging altijd erg lang goed mee. Ik ken weinig PC's van meer dan 5 jaar oud die nog perfect de nieuwste programmatuur draaien, terwijl dat voor een Macs niks bijzonders is. Zelf heb ik iMac uit 2002 (iconische halve bol) tot zeker 2012 goed kunnen gebruiken, de MB uit 2006 heeft tot 2014 dienst gedaan en mijn MB Pro mid 2012 werkt nog steeds als een beest (nu 16GB/1TB SSD) met een accuduur van 5 uur. Kwaliteit levert op den duur op.

Dat onderdelen als RAM en opslag op de nieuwere Apple's (bij MB Air al langer) niet of nauweliks meer vervangen kunnen worden door nieuwer spul zal de (economische) levensduur niet ten goede komen.
Jammer.
De EU zou hier toch regels voor moeten opstellen, zoals uitbreidbaar geheugen, opslag, maar ook reparaties. We willen met z'n allen klimaatdoelen halen, maar staan wel toe dat elektronica overmatig geconsumeerd worden, omdat het onderhoud er van te lastig / niet mogelijk is. Zoals nu stimuleren we gewoon de wegwerpeconomie.

Ram geheugen kapot? Genoeg mensen die een nieuwe macbook zullen kopen, omdat reparatie te duur is, omdat dit niet third party / zelf gedaan kan worden. Macbook verdwijnt veelal ergens bij het oud vuil en ondertussen wordt de aarde uitgeput voor grondstoffen voor nieuwe macbooks.
MacBooks zijn bijna voor 100% recyclebaar. Sterker nog, de huidige Mac Mini en MacBook Air zijn volledig van gerecycled aluminium gemaakt.
Dat ze recyclebaar zijn wil niet zeggen dat de gemiddelde consument hun macbook recycled. Daarintegen is recyclen altijd kwetsbaarder voor het milieu dan het kunnen repareren er van.
Nog altijd is het een fors kleiner aandeel dan industrie, veeteelt, energieproductie, de transportsector etc.

Daarnaast is Apple niet de eerste die dit doet en zeker niet de laatste, dus als de EU dit soort producten en praktijken zou verbieden dan hebben we straks geen Macs meer, geen Surface producten meer en ga zo maar door. Nee daar worden we beter van, voor die paar promille van het milieu die we bespaard hebben.
Waar denk je dat de energieproductie, transportsector en industrie uit bestaan? De productie en verplaatsing van hardware draagt bij aan alle drie de sectoren.
Dat iets anders ook vervuilende aandelen heeft, wil niet zeggen dat we er niks tegen moeten doen. Dat is een beetje dezelfde gedachtengang als Europa hoeft niks voor het milieu te doen, aangezien China meer aan vervuiling doet.

Europa is een te grote afzetmarkt voor Apple en Microsoft, zij zullen dus innoveren ipv hun product hier niet uitbrengen. Maar zolang deze innovatie voor minder winst zorgt, zullen ze hier niets aan doen zolang overheden niet ingrijpen.

De gloeilamp is ook verboden, maken fabrikanten nu opeens geen lampen meer in Europa?
Dat jij het milieu zo onderwaardeert maakt je haast het leven op deze aardkloot onwaardig; je hebt klaarblijkelijk geen idee hoe uniek hetgene is waar jij scepsis over spreekt om te sparen; de laatste jaren begint het niet serieus nemen van het milieu neveneffecten te krijgen op logaritmische schaal tegenover tijd.
m.a.w; als we het milieu niet voorzichtig willen behandelen, zijn er na niet al te lange tijd alsnog geen Macs en Surface-producten meer...

Ook vind ik het hilarisch dat jij lijkt te denken dat ze niet milieubewuster gemaakt kunnen worden; naast dat dat onwaar is, zou dat een perfecte bevestiging zijn op dat het product eigenlijk geen bestaansrecht (meer) heeft.
Ach kom. Iemand het leven onwaardig achten omdat niet iedereen hetzelfde denkt als jij? Wauw... dat grenst tegen het psychopatische aan.

Zullen we ons gewoon even iets minder aanstellen over die hele opwarming? Als het gevolg is dat we dijken van maar liefst 30 cm hoog moeten gaan aanleggen om droog te blijven over 200 jaar, dan zien we dat over 200 jaar wel weer. Tegen die tijd zijn we allemaal chronisch dood.

En ja ik heb kinderen en nee ik heb niet de illusie dat die het béter gaan maken. Sterker nog, ik ga er gewoon van uit dat die een nóg grotere bende van de planeet maken dan wij dat met z'n allen kunnen.
Zolang wij massaal zoals jij blijven denken, verandert er zeker helemaal niets ;)
Veranderingen moeten niet vanuit het individu komen maar vanuit overheden en bet bedrijfsleven ...

Overigens heb ik ook “gewoon” zonnepanelen inmiddels hoor. (16 stuks zelfs). Maar vooral voor mn portemonnee.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 9 november 2018 20:15]

En wie kiest die overheid ?
Voorlopig vooral 'de baantjescaroussel' .. en Brussel.
Volgens Greenpeace is Apple het meest groen van alle techcompanies dus zo erg zal het ook wel niet zijn.

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
Een volledige MacBook recyclen kost altijd nog veel meer energie dan eenvoudig een kapotte RAM module te vervangen door een nieuwe. Dat iets recyclebaar is maakt het niet meteen duurzaam.

Apple is goed bezig met het recyclen van het aluminium, waardoor er geen nieuw aluminium gedelft hoeft te worden. Maar het recyclen van aluminium is ook best energie-intensief lijkt me...
Een heel stuk minder energie-intensief dan aluminium uit de grond halen.
Het gaat mij er meer om dat Apple roept duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben. Maar aan de andere kant zorgen ze er voor dat je eerder je laptop moet vervangen bij een relatief klein defect. Dat vind ik nogal dubbel...
Een Laptop die je met een simpele ingreep kan repareren hoef je helemaal niet te recyclen. Recyclen kost ook energie. Repereren is in de meeste gevallen van efficienter en beter voor het mileu, en zou in principe
ook meestal goedkoper moeten kunnen zijn dan vervangen voor een "nieuw" exemplaar.

Helaas denken sommige/veel fabrikanten daar anders over, getuige de ontwikkelingen van de laatste jaren.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 8 november 2018 22:14]

Wat dacht je alleen al van de batterijen? De rest van de metalen nog niet eens meegerekend. Verder de productie er van in China? Hoe meer macbooks 'kapot' zijn hoe meer nieuwe macbooks geproduceerd zullen worden.

[Reactie gewijzigd door TheMandroid op 8 november 2018 15:19]

Kom kom, die in de Macbook Air zijn een peuleschil vergeleken met de batterijen in auto's, elektrische gereedschappen en ga zo nog maar even door.
Ik denk dat er best wat kobalt, lithium, ... in laptopaccu's gaat en Apple verkoopt ongeveer 4 miljoen van die apparaten per jaar, dus denk dat het best wat is. Het is niet voor niets dat Apple directe afspraken heeft met kobaltmijnen om de levering te garanderen (en wat invloed te hebben op de arbeidsomstandigheden).
Is een peuleschil in vergelijking met al het gebruik van dergelijke materialen in alle niet Macbook Air artikelen toch? Direct afspraken met leveranciers kan Apple zich veroorloven. Altijd handig wanneer de vraag naar betreffende grondstoffen zo groot is.
Invloed op prijs denk ik dat belangrijker is :+. De rest is meer om het imago in stand te houden, als ze dat ook lukt door wat mooie foto's en filmpjes en het afkopen van wat journalisten in plaats van daadwerkelijk wat te doen maakt ze dat verder niets uit hoor.
'Minder moeilijk' maar dat scheelt niet veel. De MacBook Air scoort een 3, de MacBook Pro een 2. Juist iets als opslag wil je zelf kunnen vervangen, maar dat gaat dus niet. Een toetsenbord verwerkt in de behuizing, vast gesoldeerde componenten en je moet het logic board en de speakers verwijderen om de accu te kunnen vervangen.

Beetje een aparte titel dus van Tweakers. Proberen wat positiefs te vinden bij een verder niet zo positieve uitslag?

Edit: Ik kan me nog m'n laptop herinneren (Fujitsu Siemens volgens mij) waarbij ik het geheugen heb geüpgraded, de CPU heb vervangen, HDD heb vervangen en de GPU heb vervangen. Goede oude tijd voordat alles compleet dichtgetimmerd werd. Die laptop ging flink wat langer mee door wat simpele upgrades en die is letterlijk 'op' gebruikt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 8 november 2018 16:12]

Ik snap ook echt niet waarom het allemaal zo moeilijk moet zijn. Dat solderen en lijmen hoeft toch allemaal niet?
Ik snap het wel. Het enige doel van Apple is hardware verkopen. Apple verkoopt liever een geheel nieuw, iets sneller en uitgebreider apparaat aan een bestaande fa^H^Hklant dan dat het diezelfde fa^H^Hklant zelf aan zijn apparaat laat knutselen. Daarom maakt Apple het ook extreem moeilijk, zoniet onmogelijk, om een bepaald apparaat door een derde te laten upgraden.

Het is een doelbewuste strategie van Apple. Zodra het apparaat verkocht is, is Apple er klaar mee en is het voor Apple niet interessant meer. Over garantie wordt moelijk gedaan. Reparaties (door erkende reparateurs) zijn schreeuwend duur en repareren door derden wordt ontmoedigd.

En het is een strategie die werkt, want fa^H^Hklanten blijven die dingen massaal kopen.
Reperateurs van Apple vervangen alleen maar componenten reparen niets. En je moet 100% backup en want gaat je machine stuk. Er is geen enkele manier om meer. Bij je data te komen. En moet maar hopen dat Apple het kan over zetten....
Dat kan inderdaad een factor zijn. Naast totale onverschilligheid wat betreft milieu en het welbevinden van hun kopers (want die blijven toch wel kopen).
Je hoort van Tweakers.net zelf ook vrijwel nooit iets negatiefs over Apple volgens mij.
Volgens mij houdt Apple de media in de gaten en neemt het "maatregelen" ingeval het ergens onwelgevallige berichtgeving mocht tegenkomen. Dus blijven de media angstvallig veren in de r33t van Apple steken.
Ik kan me nog voor de geest halen dat jaren geleden ESCOM ook begon met het vastlijmen van onderdelen. Dat wil je toch niet als consument? Apple is al lang niet meer wat het ooit was.
Grappig hoe ze de usb-c poorten hebben gemaakt. Ze hebben vast goed naar de lightning kabels gekeken.
Dit zie ik toch als een stapp in de goede richting! Zeker niet perfect, maar het had veel slechter gekund.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee