Samsung onthult specs van displays vouwbare smartphone

Samsung heeft enkele details bekendgemaakt van de schermen op zijn aankomende vouwbare smartphone. Het display op de voorkant heeft een verhouding van 21:9, terwijl het scherm aan de binnenkant net iets breder is dan 4:3.

Het vouwbare scherm aan de binnenkant heeft een resolutie van 2152x1536 pixels en een diagonaal van 7,28", zo heeft Samsung laten zien in een sessie voor ontwikkelaars op de Samsung Developer Conference, de bijeenkomst voor ontwikkelaars die de fabrikant deze week houdt in San Francisco. Daarmee komt het scherm uit op 15,1x10,7cm, met een schermoppervlak van 161 vierkante centimeter en 363 pixels per inch.

Het scherm aan de voorkant heeft een diagonaal van 4,58" en een resolutie van 1960x840 pixels. Daarmee is dat display 10,7x4,6cm, met een oppervlak van bijna 50 vierkante centimeter. De meeste huidige smartphones zitten tussen 70 en 100 vierkante centimeter. Het scherm aan de voorkant heeft 465 pixels per inch.

Samsung zal de pixeldichtheid van de schermen voor de software in beide gevallen op 420dpi zetten, zodat de software gemakkelijker met de verandering van scherm kan omgaan. Het ontwerp en de afmetingen van de uiteindelijke smartphone zijn nog onbekend. De fabrikant noemt de kenmerken alvast om ontwikkelaars voor te bereiden op de komst van zijn vouwbare smartphone volgend jaar. Er zullen volgend jaar ook modellen van andere fabrikanten volgen, want de vouwbare smartphone wordt een nieuw genre van smartphones.

De Zuid-Koreaanse fabrikant toonde zijn vouwbare smartphone woensdagavond, maar gaf geen details over specs en features van het apparaat. Ook informatie over de naam, release en prijs ontbraken. Alle informatie volgt tijdens een nog niet aangekondigd Unpacked-evenement, vermoedelijk rond elektronicabeurs CES in januari volgend jaar of rond het Mobile World Congress eind februari.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-11-2018 • 15:04

56 Linkedin

Reacties (56)

56
54
32
4
0
7
Wijzig sortering
Stomme vraag, maar hoe kun je een scherm met een PPI van 363 op 420 PPI zetten!? Ik snap dat je kunt interpoleren, maar het blijft een beetje valsspelen.
Niet dat 363 PPI niet voldoende is. Zeker met normale RGB-suppixels is 300 PPI ruim voldoende (bij OLEDs met 2 suppixels komt dat overeen met 367 PPI)

Edit: Ah, okay. DPI ipv PPI. Hoe groot alles moet worden op het scherm dus.

[Reactie gewijzigd door STFU op 8 november 2018 15:26]

Je bedoelt 420DPI.
Als je een foto van 363PPI print met een resolutie van 420DPI dan is de print zelf 420DPI, terwijl de PPI hetzelfde blijft. Zo kan een scherm ook op een hogere DPI ingesteld worden, maar blijft het PPI hetzelfde. Dit betekend in principe dat elementen groter worden.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 8 november 2018 15:35]

420 DPI, met een D, Dots Per Inch, niet een P, van PPI, Pixels Per Inch.
Mwah 300ppi is voor mij het absoluut minimum wat ik nog enigzins acceptabel vind. Liefste 400+PPI (RGB); dan zie ik op de kijkafstand die ik gebruik in principe vrijwel geen pixels meer
Gewoon zuinig zijn met je telefoon en er heeel lang mee doen. Het probleem verdwijnt vanzelf als je ouder wordt ;-)
Mij ontgaat nog steeds waarom ik een groter scherm zou willen, omdat het kan vindt ik nog steeds geen nuttige reden. On te go wil ik geen groot scherm hebben. Thuis heb ik grote schermen waar ik goed tv kan kijken of op kan gamen wat ik als ik weg ben niet nodig heb. Om even een tekst berichtje te sturen heb ik geen groot scherm nodig
Dan is de telefoon gewoon niks voor jou, niks aan de hand :)

Om die reden rij ik geen paard, voetbal ik niet en heb ik geen gepimpte auto...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2018 15:39]

Ja maar ja maar, ik zou toch graag zien dat er enkel producten ontwikkelt worden waar ik wat aan heb!!

Andere producten zijn toch onzin, want ik heb er niks aan!!!

Dus.
Ik speel geen voetbal. Ik vind het dus onnacceptable dat Nike Voetbalschoenen produceert. Daar heb ik toch niks aan, wat een onzin van Nike! Dat ze maar schoenen ontwikkelen waar ik wel wat aan heb!.

Doe is nie zo egoistisch, dat een product niet voor jou bedoeld is of niet bij jou in de smaak valt betekent niet dat dat voor iedereen geld.
Flagg was heel duidelijk sarcastisch en maakt precies dezelfde opmerking als jij doet.
Haha thx Ik was al bang dat ik niet duidelijk genoeg was. 8)7
Anoniem: 846301
@Flagg9 november 2018 09:29
Klein probleem hiermee is wel dat het lastig(er) is een smartphone te vinden met een kleiner scherm. Ik zou zeggen dat dit komt omdat de meeste mensen een groter scherm fijn vinden (Ik ben hier ook schuldig aan) en de vraag dus stijgt.
Ach als je de 40 voorbij bent kom je daar relatief snel achter :)
Jij kijkt tv en game op een groter scherm. Waarom doe je dat niet op een kleine scherm, dat is namelijk goedkoper? Dat is de reden waarom men niet op de smartphone sommige dingen doet, namelijk films kijken of gamen.

Er zijn ook mensen die dat ook graag onderweg wilt doen en niet perse thuis.
Mij ontgaat nog steeds waarom ik een groter scherm zou willen,
Tot die tijd hoef je het dus niet en koop je het niet. Ik heb zelfs geen smartphone.
voor BV een DJI phantom, klein in de zak, groot aan de zender.
Mooi om te zien dat er een alternatief komt vanuit de giganten.
De smartphone wereld verandert (eindelijk) weer.

Apple met de notch / beeldverhouding, ja ik weet dat andriod alles eerder heeft gedaan.
Echter het succes kwam vanuit de apple fan boys (#MeToo)

Hopelijk dat Samsung nu weer een mooie ontwikkeling toevoegen aan deze saaie markt.
Het meest spannende was een klein bedrijf wat gemakkelijk de top 4 in vloog qua marktaandeel wereldwijd.
De Notch is geen feature, geen voordeel en geen keuze.

Het is een noodzakelijk kwaad vanwege technische limieten.

Dat slimme jongens dat proberen om te buigen naar een design feature is prima, dat mensen dat ook daadwerkelijk geloven en verspreiden is zorgwekkend.
Uhm samsung heeft er juist voor gezorgd dat het scherm oppervlak juist bijna randloos is. Met de s6 zijn ze er al mee bezig. Met de s8 hebben ze helemaal uitgepakt.

Geen aanval op apple maar samsung is de laatste jaren meer aan het innoveren hoor.
Ik snap de gehele refferentie in Tweaker comment A naar Apple ook niet eerlijk gezegd.
Sorry, maar dit klopt niet helemaal.

De S6 heeft een even grote screen-to-body ratio als de S4. Samsung is dit pas echt gaan pushen met hun infinity displays van de S8 en S9. De S6 edge heeft zelfs nog een slechtere screen to body ratio.

Destijds was de LG G2 de beste mainstream smartphone met het elimineren van de randen (75% ipv 72% op de S4), wat Samsung pas heeft verbroken met de S7 edge. De LG G6 heeft grotere randen als de S8, maar was wel weer eerder.

Merken als Nubia maar vooral ook Sharp Aquos en Xiaomi Mi Mix hebben echt het randloze (destijds fantasie) design naar de consumenten gepushed. Samsung heeft hierin naar mijn visie meer de trend gevolgd nadat Samsung wist dat consumenten dit wilde en het daarmee als internationaal marktleider het een algemene en belangrijke design feature gemaakt.
Ik vraag me af wat handiger is.
Om een toestel te maken wat openvouwt naar 2x zo groot als huidige toestellen. Dus van 5" vouwt ie naar 10".

Of dat het toestel de helft is van de huidige toestellen en openvouwt naar het formaat van de huidge toestellen. Van 2,5" vouwen naar 5".

Wat vinden jullie?
ga je vouwen (in de lengte) van 5" naar 10" dan wordt het scherm 2x zo lang. Dus had je een 16:9 verhouding, wordt het 32:9. bij dezelfde verhouding miet je 4x zo groot worden om van 5" naar 10" te gaan.
ik snap iets niet: Hoe kan een pixel per inch (van het scherm) hoger ligt dan het daadwerkelijke scherm pixel per inch heeft?
ze zeggen namelijk dat het buigbare scherm 363 inch per pixel heeft en de scherm aan de buitenkant 465 inch per pixel. dan zetten ze in beide gevallen 420 dpi als standaard, maar dit is toch veel hoger dan het vouwbare scherm?
Oowh zo, haha ik snap hem (voor de mensen die het zich afvragen check dit):

De begrippen Dots Per Inch (DPI) en Pixels Per Inch (PPI) worden allebei gebruikt om de resolutie van een beeld te beschrijven. Ze betekenen echter niet hetzelfde en er zijn duidelijke verschillen tussen de twee:

DPI verwijst naar het aantal afgedrukte punten op een vierkante inch van een door een printer afgedrukte afbeelding.
PPI verwijst naar het aantal pixels op een vierkante inch van een op een computerscherm weergegeven beeld.
Precies dus een plaatje kan 400dpi zijn en op een 300ppi scherm zie je dan alsnog maar 3/4de van de info in het plaatje.

De DPI op een (android) telefoon is zelden gelijk aan de PPI.
De voorkant van de toestel is wel wat aan de magere kant. Je eerste beeldscherm moet namelijk dezelfde prestaties halen als wat nu een normale telefoon ook doet.
Dat is in mijn beleving niet het geval.
Als je de tablet mode niet gebruikt, dan ga je er niet echt op vooruit.
En niet altijd heb je een groter scherm nodig.

Dit zie ik als een gemiste kans. Wel fijn dat de marktleider dan de boot mist.

Misschien springen de andere er wel goed op in.
Daarom kijk ik ernaar uit naar de release van Surface Andromeda. Volgens de geruchten gaat het 1ste beeldscherm onderdeel uitmaken van het grote beeldscherm en is de scharnier 360 graden te draaien.
Waarom zou het buitenste beeldscherm dezelfde prestaties moeten leveren als een normale telefoon? Die lijkt me juist alleen voor bellen, simpele berichten en wat basiszaken.

Als je meer wilt sla je hem open. Maar als je dat niet gebruikt heb je er inderdaad niets aan...
Gebruik en nut:
Bellen en SMS: niet nodig, Hoeft ook geen smartphone te zijn.
+ social media (kleine filmpjes): niet nodig, je gaat erop achteruit.
+ andere zaken op internet: niet nodig, je gaat erop achteruit.
+ spelen van mobiel games, niet nodig, je gaat erop achteruit.
+ Films en series kijken(game of thrones of andere zaken dingen die graag op een groot scherm wilt zien): Daarvoor klap je het open.
+ spelen van niet mobiel games: daarvoor klap je het ook open, je zal wel een controller mee moeten nemen:p.

waar staat :Je gaat erop achteruit, dat is zo omdat je bij die zaken je telefoon niet perse open hoeft te maken en toch een extra handeling voor nodig is. Zeer waarschijnlijk gaat men bij mobiel stand blijven en dat dan vergeleken met de huidige telefoon ga men er dan op achteruit. Men koopt een duurder toestel en men doet waarschijnlijk het meeste wat men met een normale smartphone ook zou doen en de kwaliteit is dan minder, dat wil men niet.
In mijn beleving koop je een gelijkwaardige mobiel en het extra wat je erbij koopt is de functie dat je hem groter kan maken.
Nu projecteer je je eigen (verwacht) gebruik op de rest van de mensheid. Het zal ook vast niet voor iedereen zijn, maar mij lijkt het wel wat.
Dat vond ik dus ook, ik vond het toestel ook wel aan de dikke kant, wat niet vreemd is natuurlijk, maar ik heb dan liever gewoon m'n iPhone of een andere meer traditionele telefoon zoals ze nu zijn..
Dat ligt er dus aan wat je er mee doet. Voor veel dingen zijn ze super handig. Maar een film kijken is scherm wel wat aan de kleine kant, dat geld ook voor de goeie games.
liever 2x uitvouwen voor een groter scherm. Dit zal meer een tablet vervangen dan een bijna vierkante scherm waar je niet meer uit kan halen dan de standaard scherm aan de voorkant.
twee keer vouwen zou denk ik niet mogelijk zijn omdat je dan een ronding moet krijgen in de behuizing of een bezel recht door je scherm hebt en een rare aspect ratio hebt. als je iets diks dubbelvouwt krijg je veel stress in de buitenste hoek omdat die opeens veel langer moet zijn dan in zijn rechte houding. ik vermoed dat ze dit opgelost hebben met een soort scharnier, bij het scherm zelf zou je dat niet kunnen doen waardoor overlappende vouwen onmogelijk worden.
Sceptici zullen er allerlei dingen over vinden, maar de toekomst zal uitwijzen waar dit naartoe gaat.
De eerste smartphones of vouwbare toestellen konden ook op allerlei kritiek rekenen, maar uiteindelijk is het wel een succes geworden.
Samsung is al jaren de enige gigant die echt innoveert. Toen de Galaxy Note uit kwam moesten mensen hard lachen om het formaat, nu is die al bijna achterhaalt. Ook met smallere schermranden was Samsung de eerste die dit aandurfde.

Als deze innovatie uitkomt ben ik de eerste die het koopt. Van mij hoeft het scherm aan de buitenkant niet eens groot te zijn, alleen telefoons opnemen en notificaties checken is voldoende.
Als jij een gebogen rand waarbij het beeld vervormt al innovatie vindt? Vind het meer een waardeloos marketing design en blij dat lang niet elke fabrikant dat volgt...en de phablet,is gewoon een grotere uitvoering van hetzelfde, maar voor de komst van grotere broekzakken en kleinere bezels toch redelijk lomp. Samsung de enige die innoveert, dat is gewoon tekort doen aan meerdere Chinese en een Amerikaanse gigant. Samsung's telefoon divisie gaat het nog zwaar krijgen de komende tijd
Ik vind het toestel verdacht dik en heb een vermoeden waarom het zo is:
Zo'n buigbaar scherm kan je gewoon niet zo scherp vouwen als papier, er zal dus een zekere minimale buigradius nodig zijn.
Het kan dus zomaar zijn dat het dichtgevouwen scherm daardoor rond de 10mm dik moet blijven bij de vouw en dat kan je mooi kwijt als je het ontwerp als een dik boek uitvoert met holle binnenkant.
In opengevouwen toestand is het scherm dus vrij hangend in het midden, of er is een steunmechanisme achter bedacht die ook meebeweegt bij open- en dichtdoen.
De boven en onderstand kan dus niet vastzitten, en is daarmee gevoelig voor achterkruipend vuil.

[Reactie gewijzigd door _Dekker op 8 november 2018 18:41]

Absoluut kicken... Eindelijk iets anders en is de kop er af.
Lang geduurd maar als dit uitgewerkt is tot perfectie is dit denk echt wel een aanwinst, tuurlijk het is dik enz enz maar je moet ergens beginnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee