Galaxy-smartphones krijgen Samsung One UI met optimalisaties voor lange schermen

Samsung gaat vanaf volgend jaar een nieuwe interface op Galaxy-smartphones zetten. Die heet One UI en is gericht op lange schermen, waarbij knoppen op de onderste helft van het scherm zitten.

De One UI houdt rekening met lange schermen door op de bovenste helft alleen content te zetten die gebruikers alleen moeten zien, zo heeft de fabrikant bekendgemaakt op zijn eigen Developer Conference in San Francisco. Alle popups en bedieningselementen zitten onderaan, waardoor gebruikers er makkelijker bij moeten kunnen.

Bovendien zitten er nieuwe kleurschema's in. Thema's hebben dezelfde kleuraccenten als de toestellen zelf, waardoor de interface en de hardware in dezelfde kleurstelling zullen zijn. De hele interface kan na zonsondergang over op een donkere modus om zo comfortabeler te zijn bij gebruik 's avonds en 's nachts. Daarnaast heeft de interface meer contrast en eenvoudigere iconen om duidelijker te maken wat bepaalde apps zijn of wat toggles doen.

Samsung brengt in november een bèta uit van One UI in onder meer Duitsland, maar ook in Verenigde Staten en Zuid-Korea. Daarna volgt een testversie voor andere landen. Een upgrade met One UI voor de Galaxy S9, S9+ en Note 9 komt begin volgend jaar.

Samsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphones
Samsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphones
Samsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphonesSamsung One UI voor Galaxy-smartphones

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-11-2018 • 20:54

70

Reacties (70)

70
69
47
3
0
18
Wijzig sortering
Schijnbaar had Samsung een groot event. De Samsung Developer Conference. Daar is o.a. de nieuwe interface de One UI gepresenteerd. Zie ook:Tijdens deze event hebben ze ook de open beta gepresenteerd. Deze begint in november voor de landen: Amerika, Duitsland en Zuid-Korea. En later meer landen in Europa en Azië. De officiële launch is in januari 2019 voor de S9/S9+ en de Note 9. Verder zijn er geen andere toestellen genoemd.
Voor meer informatie:

[Reactie gewijzigd door aex351 op 23 juli 2024 11:45]

Anoniem: 105188 @aex3518 november 2018 07:54
The program is available for participants in China, France, Germany, India, Poland, South Korea, Spain, UK, and USA.
wel handig om er bij te vermelden dat deze landen alleen gaan over het gedeelte "one UI program" de beta zelf alsnog betreft android 9.0 (pie) is alleen duitsland, US, Korea, er is wel degelijk verschil.

One UI beta: US, Duitsland, Korea, China, Frankrijk, India, Poland, Spanje, VK.

Android 9 (PIE) beta: US, Duitsland, Korea

[Reactie gewijzigd door vooviro op 23 juli 2024 11:45]

Anoniem: 105188 @vooviro8 november 2018 08:09
Waar lees jij dat?
in de keynote zelf, de one UI beta en android 9 Pie beta zijn verschillende dingen, en ook beschikbaar in verschillende landen. (niet de zelfde)
Anoniem: 105188 @vooviro8 november 2018 08:13
Ik kan me niet herinneren dat er zoiets is gezegd. Heb je een tijdstip?
Eindelijk! Ik vraag me al vele jaren af waarom Google dit niet doet. Alle interactieve elementen aan de onderkant. De bovenkant kun je immers niet bij met één hand. Het is niet zo erg als bij Apple, maar Google mag dit voor mij zo snel mogelijk overnemen
zo gaat het al veel langer in de android ontwikkeling. custom roms en manufufacters innoveren en google kijk wat functies na om te implenteren in stock android. bijvoorbeeld voordat splitscreen onderdeel van android was had samsung het hal in hun roms https://www.youtube.com/watch?v=BkNuqfC0EDs
Ja, precies. Cyanogen, maar ook Samsung. Maar sommige dingen zijn erg moeilijk aan te passen zonder dat er ergens bugs of problemen ontstaan. B.v. de notificatie-lade aan de onderkant doen: ik heb nergens iets kunnen vinden dat dat mogelijk maakt. Ik kan niet bij de bovenkant. Dus ik heb een van de navigatieknoppen aan de onderkant ingesteld op lade openen. Maar de notificaties zitten dan aan de bovenkant van het scherm, waar ik nog steeds niet bij kan...
Pak nova launcher en je hoeft niet per se helemaal van bovenaf naar beneden te swipen.
Die gebruik ik ook, maar dan moet je op een specifieke plaats naar beneden vegen (namelijk een lege plaats op het bureaublad). En het werkt alleen wanneer je op je thuisscherm bent. En het lost het feit niet op dat de notificaties, na het vegen, aan de bovenkant van je scherm staan, zodat je er niet bij kunt. Zelf gebruik ik dus één van de vijf navigatieknoppen die permanent aanwezig (naast terug en home) zijn om de lade naar beneden te trekken. En ik gebruik een Xposed-module om de hele lade een stuk naar beneden te duwen. Maar daardoor kan ik minder notifcaties tegelijk zien op mijn scherm.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 11:45]

En het lost het feit niet op dat de notificaties, na het vegen, aan de bovenkant van je scherm staan, zodat je er niet bij kunt.
Heb je dan zo'n gigantische telefoon dat als de notificatie drawer naar beneden komt, je dan nog niet aan notificaties kan? Je hebt dan bovenaan de notificatiebalk, dan ruimte voor de quick toggles, en dan pas je notificaties. Zelfs op een 6" smartphone kan ik dan moeiteloos aan de linkerbovenkant van de bovenste notificatie.
Nee: mijn telefoon is slechts 5,2", en mijn handen zijn waarschijnlijk iets boven gemiddelde grootte, maar als ik hem normaal vasthoud kan ik niet makkelijk bij de bovenste notificatie. De hoek van de telefoon rust in mijn handpalm, mijn pink zit onder de onderkant (een beetje links). Dat is de prettigste manier om te tikken en andere dingen te doen zonder dat de telefoon uit je handen kan glippen. Als ik bij de bovenste notificatie moet komen, moet ik de telefoon in mijn hand een beetje verschuiven en mijn duim raar uitrekken. Dat is vervelend om te doen en de telefoon zou wel eens uit mijn hand kunnen vallen.
Heb je maar 1 hand?
Je stelt dat je er niet bij kan, maar als ik naar de meeste gebruikers kijk, dan hebben ze de telefoon vast met 1 hand en bedienen ze al zweven het scherm met de andere kant.

Alleen typen gebeurt met 2 handen onderaan de telefoon vast houden met de duimen.
Ik doe alles met één hand. Vooral handig als ik spullen of een tramlus in mijn andere hand heb, maar het is ook gewoon voor mij de normale manier. Ik weet dat niet iedereen dat doet, maar veel mensen wel. En ook als je twee handen gebruikt, is het minder handig. Het is gewoon het meest praktisch als alles aan de onderkant zit. En wisselen tussen enerzijds de telefoon in één hand en bedienen met de andere hand, en anderzijds twee handen bij het tikken, is ook niet handig. Dat kost tijd en mentale energie.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 11:45]

Op mijn Samsung Galaxy S9+ kan ik omlaag slepen op de vingerafdrukscanner om de notificaties te laten zien. Als je twee keer sleept, worden de toggles uitgebreid en komen de notificaties dus ook lager te staan en kan je er makkelijk bij.
Dat is inderdaad wel handig. Alleen kun je dan uiteindelijk alsnog niet goed bij de toggles? En je kunt dan minder notificaties tegelijk zien (net als met mijn manier). Terwijl het zoveel handiger zou zijn als de notificaties zich van onder naar boven zouden opstapelen!

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 11:45]

Je kan bij de onderste notificaties na 1 keer slepen en bij de bovenste notificaties na 2 keer slepen. De bovenste toggles blijven wel moeilijk bereikbaar. Op iPhones kan je de toggles van beneden naar boven slepen. Het kostte Apple veel te lang om toggles te maken (7 versies!), maar ze plaatsten ze wel op een betere plek. Niet alles bij elkaar, maar meer plek voor beiden omdat notificaties boven zijn en toggles beneden. Ze zijn wel lang niet zo customizable als bij Samsung, waar je de plek van elke toggle kan aanpassen en de details kan bekijken (zoals wifi netwerk kiezen) zonder naar de instellingen te gaan.
Anoniem: 105188 @ard19988 november 2018 02:15
De S3 had het ook al.
Alsjeblieft niet.

Dan krijg je heel veel witruimte en loze "viewing area".
Waar is dat scherm dan goed voor? Gewoon je telefoon anders vasthouden, en je kunt ook bij de 6" toestellen overal bij. Ik had liever gezien dat alle fabrikanten op een sandstone finish overstapten, daar heb je nog wat aan. En dan wordt het vasthouden ook weer een stukje makkelijker.
Sandstone ziet er helaas na een tijd niet meer uit. :'(

Feature van Samsung is wel mooi als je het kan uitzetten.
Dat begrijp ik niet echt. "Viewing area" is niet loos: het is b.v. waar de tekst van de browser staat die je aan het lezen bent. Of de berichten in een chat-app. Enz. De interactieve elementen die je het vaakt gebruikt moeten aan de onderkant staan, waar je er het beste bij kan. Voor de viewing area maakt het niet uit waar die staat, dus die kan de de rest van het scherm innemen. De hoeveelheid viewing area verandert niet, alleen haar positie.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 11:45]

ik vind het lelijk, maar ik begrijp het wel. Een app opent met tekst die je moet zien, maar niet mee hoeft te interacteren. Het onderste deel is waar je mee interacteert. Als je naar onder scrolt verdwijnt de viewing area toch uit het zicht, en wil je toch weer de bovenste cellen in een list view kunnen bedienen dan scrol je weer helemaal naar boven en komt zelf de eerste cel onder je duim. Het is verre van mooi, maar ik denk dat Samsung hier wel een begin heeft gemaakt van een nieuwe denkwijze.
Kunnen ze niet al dat witte standaard zwart maken? Ze gebruik en al jaren amoled schermen maar de interface is steeds lichter geworden met als resultaat dat mijn navigatiebalk na een jaar is ingebrand in mijn S8.
Vandaar de 'night modus' door de gehele UI.

Kijk maar: https://www.androidpolice...-dark-mode-galaxy-phones/

[Reactie gewijzigd door crobo op 23 juli 2024 11:45]

Ik las laatst ergens dat witte schermen voor minder inbranding zorgen dan zwart. Dat Samsung daarom ook de zwarte navigatiebalk eruit heeft gesloopt, omdat het hele scherm achteruit ging, behalve je statusbalk, wat vervolgens inbranding werd maar dan omgekeerd.
Bijvoorbeeld op mijn S7 leek de statusbalk ingebrand, maar eigenlijk was alles ingebrand behalve mijn statusbalk. :P Wit was overal een beetje geel, maar de statusbalk kon nog wel puur wit weergeven. Bij videos was dat zeer opvallend en irritant. Op een lang scherm wordt de statusbalk in landscape toch zwart gemaakt, dus als dat op de S8/9 gebeurd dan hoef je er niet naar te kijken behalve als je inzoomt bij videos.

Ik heb blauw lager gezet op mijn S9+ zodat het blauw langer meegaat en ik het altijd nog hoger kan zetten als blauwe subpixels minder helder kunnen. Anders is het scherm sowieso te blauw op aanpasbaar display. De filter blauw licht functie is te sterk en maakt uit scherm juist geel, terwijl ik liever wit heb.

[Reactie gewijzigd door Naud1234 op 23 juli 2024 11:45]

OnePlus heeft al langer een dark mode in de UI zitten.

M'n quick toggles, messages, dialer, gallery, file manager, settings etc zijn allemaal zwart/donkergrijs. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Fijn dat Samsung daar nu ook een optie voor gaat bieden.
Dat heeft Samsung ook al vanaf de s7 als het hoef is. Ik hen de thema's op me s8 En 9 staan
Inbranding komt door contrast, witte elementen op een zwart scherm branden in. Bij een zwart scherm branden dus bepaalde elementen in, wat opvalt na verloop van tijd. Bij een wit scherm zijn de elementen die normaal inbranden zwart of een andere kleur, die daardoor niet inbranden. De rest van het scherm is niet constant hetzelfde, dus dat brandt dan ook niet in.
Inderdaad mijn S3, S5 en S7 hadden er allemaal last van vooral iconen en toetsenbord stond ingebrand super irritant op een witte achtergrond. Het werd bij elke versie telkens wat beter maar ik gebruikte 90% vd tijd de hoogste helderheid.
OLED schermen zijn bijna perfect op het begin, maar uiteindelijk is elke subpixel anders gebruikt en moet je hopen dat ze gemiddeld evenveel gebruikt zijn, wat niet het geval is. De statusbalk brandde op mijn S7 in. Er moet een manier komen om alle gebruikstijd per pixel (gecombineerd met helderheid scherm) op te tellen en dan bepaalde pixels soms aan te zetten om inbranden tegen te gaan. Maar hoeveel CPU en RAM kost dat wel niet om constant elke subpixel in de gaten te gaan houden? Misschien doen sommige OLED tv's dit.

[Reactie gewijzigd door Naud1234 op 23 juli 2024 11:45]

De zwarte achtergrond beviel me al bij de windowsphone, nu nog het startscherm zoals WP ipv de vele schermen met icoontjes en ik ben weer tevreden :P
De WP UI is inderdaad de beste die ik ooit heb gebruikt. Helaas WP moeten verlaten vanwege de apps die steeds slechter werden of er helemaal niet waren.

Samsung heeft de laatste jaren een hoop verbetert aan de UI maar zoals bij alle android fabrikanten en bij iOS blijft het een lelijke wildgroei van icoontjes.
Niet helemaal mee eens wat betreft de WP UI, maar wel wat betreft de wildgroei. Gelukkig hebben we op Android nog één voordeel: ondersteuning voor launchers. Dan kun je de wildgroei terugdringen. Ik gebruik bijv. Microsoft Laucher en dan alleen het gedeelte met de widgets en het nieuws, niet het bureaublad met de pictogrammen. Daardoor is mijn bureaublad lekker clean en overzichtelijk en met de zoekfunctie (en de speed key, want mijn toestel is een BlackBerry KEY2) kan ik apps alsnog snel opstarten :)
De launcher vrijheid is niet persé een voordeel. Het voordeel bij wp is dat je die niet nodig bent. Al is dat een kwestie van smaak. Geen enkele launcher voldeed bij android aan mijn wensen. Wel was er een launcher die je compleet aan kon passen, die gebruikte ik het meest.
Ik had het dan ook over de wildgroei op iOS, het argument dat de persoon voor mij aanhaalde. Ten opzichte daarvan hebben we geluk met die launchers.
Heb op dit moment ios, en ik zie geen wildgroei hoor. Ja alle apps staan op je homescreen (of in folders), maar dat bevalt me wel, veel meer hoeft een homescreen ook niet te doen, daar zit je toch weinig in. De widgets kun je vanuit elke app weergeven, dus daarvoor hoef je ook niet naar het homescreen. Het bevalt me nog net niet zo goed als de ui in windows phone.
Bijkomende voordelen waren voor mij:
- contactpersoon als tegel op het startscherm
- geplande route in Kaarten als aparte tegel op het startscherm
- strakke UI en de mogelijkheid om tegels in grote aan te passen
- roterende agenda-afspraak op een tegel (kan bij android ook in widget maar minder strak)

Plus ideaal voor users met een laag tweakersgehalte. Startscherm was gekoppeld aan microsoft account. bij terug/overzetten van back up blijft startscherm behouden. Beheer voor mijn werk een vloot van 350+ en dat zijn zeker geen heavy-users. dit was perfect.
Persoonlijk vind ik de recentere Android versies veel beter dan WP Ui vooral die lelijke onhandige blokken vond ikzelf verschrikkelijk. Samsung's UI is ook veel beter en mooier geworden dan vroeger het lelijke en brakke TouchWiz.
Bij mij beviel de zwarte achtergrond me al bij webOS :) Maar inderdaad was het op Windows Phone ook erg goed.
Mooi dat ze eindelijk aandacht besteden aan de 'finger reach' of hoe je het noemen wilt, maar de extreme afrondingen door de hele UI zijn naar mijn mening afschuwelijk. Ik heb een paar van deze Samsung Android Pie versie apps op mijn Galaxy s8 gebruikt en ik vind het zo lelijk dat ik serieus waar overweeg om bij het verlengen van mijn abonnement niet meer voor een Samsung telefoon ga kiezen.

[Reactie gewijzigd door crobo op 23 juli 2024 11:45]

Mee eens. Ik vind die afrondingen op zich niet een ramp, maar wél met zulke kaarsrechte schermen. Op bijv. mijn HP Pre 3 vond ik het niet zo'n probleem omdat alle hoeken duidelijk zichtbaar afgerond waren en de rest van het ontwerp was ook rondachtig. Dan past het er gewoon helemaal bij in de UI. Maar op de meeste andere toestellen vind ik het inderdaad afschuwelijk eruitzien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 11:45]

Hoogstwaarschijnlijk heeft Samsung het gedaan omdat hun schermen tegenwoordig de zelfde afgeronde hoeken hebben. Maar 3 losse notificaties bijvoorbeeld onder elkaar allemaal met gigantische afrondingen geven is echt afschuwelijk (uiteraard mijn subjectieve mening).

Kijk bijvoorbeeld naar het meest rechter scherm op deze foto: https://cdn.vox-cdn.com/t...8_11_07_at_3.06.05_PM.png
Dezelfde? Nou, ik vind die afgeronde hoeken op Samsung-telefoons niet vergelijkbaar met de afgeronde hoeken op de voormalige webOS-telefoons. Zoek maar eens een foto van bijv. de HP Pre 3, dan zul je zien dat het hele ontwerp rondachtig is en niet alleen een paar vage hoekjes die je bijna niet ziet zoals bij Samsung het geval is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 11:45]

Sorry was niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde dat de rondingen van de UI (bijvoorbeeld notificaties) dezelfde radius als de afgeronde Samsung schermhoeken hebben.
Krijg de S8 uiteindelijk ook de update?
Verwacht van wel, aangezien bij de s6 en s7 tot nu toe ook bij elke update nieuwe UI changes werden doorgevoerd (de s7 en ouder zullen alleen waarschijnlijk niet meer de update krijgen)

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 23 juli 2024 11:45]

Ik zie het als een fijne verandering in de UI. Mag snel komen van mij. Maakt het makkelijker om m'n Note 9 te gebruiken.
Wel jammer dat ze er niets over hun andere telefoons bij vertellen, nu lijkt het een beetje alsof alleen de S9 lijn deze update krijgt. Mijn S8 wil ook een Pie :)

Ik doel dan ook op: https://www.xda-developer...te-9-android-pie-january/

[Reactie gewijzigd door henkbob op 23 juli 2024 11:45]

Hmmz Kan aan mij liggen maar ik dacht dus echt aangepaste UI For Android One en lange software ondersteuning voor langwerpige telefoons en Highend telefoons als ik naar de titel kijk.

Jammer.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 23 juli 2024 11:45]

Hier een goede hands-on video en foto's voor mensen die interesse hebben: https://www.sammobile.com/2018/11/07/hands-on-samsung-one-ui

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.