Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung start Android 8.0-update voor bčtaprogrammadeelnemers Galaxy S8 en S8+

Samsung heeft de Android 8.0-update uitgebracht voor de Galaxy S8 en S8+. De mensen die in het bčtaprogramma zitten, krijgen de update als eerste. Wanneer hij verschijnt voor gebruikers die daar niet aan deelnamen, is vooralsnog onduidelijk.

Het versienummer van de update is FXXU1CRAP, meldt Galaxyclub. De update voor gebruikers van de bčta is 487MB groot, maar dat zal groter zijn voor gebruikers die niet in het bčtaprogramma zaten, zo denkt de site. De update brengt de S8 op Android 8.0.0 met Samsung Experience 9.0. Samsung Experience is de naam die de fabrikant sinds enige tijd hanteert voor zijn Android-uitgave, die eerst Touchwiz heette.

Nu de update klaar is, zal hij vermoedelijk snel verschijnen voor gebruikers die nu nog op Android Nougat zitten. Daarmee ligt de timing van de update in lijn met eerdere jaren, toen de Galaxy S-modellen rond februari de update ontvingen naar een nieuwe Android-versie. De huidige update komt op termijn ook uit voor de Galaxy S7-modellen, over de S6 heeft Samsung nog niets bekendgemaakt.

De update voegt standaardfuncties van Oreo toe en daarnaast heeft Samsung wijzigingen aangebracht in zijn eigen software. Zo zijn er opties bijgekomen voor de klok op het Always On-scherm, heeft het toetsenbord wat verbeteringen gekregen, ziet de interface van DeX er iets anders uit en heeft Samsung de Dual Messenger-functie toegevoegd, waarmee gebruikers apps kunnen klonen om bijvoorbeeld in te loggen met twee accounts op Facebook, WhatsApp of Telegram.

Door

Redacteur mobile

101 Linkedin Google+

Reacties (101)

Wijzig sortering
Ben zeer benieuwd of het met project treble van google de updates voortaan veel sneller gaan. Dit gaat bepalen of ik android weer een kans geef.
Android 8 komt nog niet meteen met Project Treble, helaas. Alleen telefoons die uitgebracht worden met Android 8 moeten Project Treble ondersteunen.

Over het algemeen zou ik niet verwachten dat een fabrikant een update met Project Treble ondersteuning zal uitbrengen, het interne geheugen moet ervoor gepartitioneerd worden en het risico op een gebrickde telefoon is daarom aanwezig.
Dat hoeft ook niet perse (leveren met 8 ). bijv. Huawei(mate, p10 etc.) update wel met treble 'enabled'. Het blijft een keuze, en samsung kiest voor een update zonder treble, wat waarschijnlijk makkelijker is uit te rollen, of met het idee dat iedereen bij Android 9 weer een nieuw toestel koopt.

[Reactie gewijzigd door CT op 8 februari 2018 10:46]

Het kán inderdaad wel, maar Huawei is daarmee een uitzondering op de regel.

Of dat ligt aan 'toestelveroudering zodat een consument sneller een nieuw toestel koopt' of 'ingewikkeldere flash waardoor kans op bricken groter is', dat mag iedereen voor zichzelf bepalen ;)
Hier is voor de geďnteresseerden een lijst te vinden welke toestellen wel of geen oreo/treble update krijgen.

http://www.androidpolice....ble-continuously-updated/
Huawei heeft Treble geďmplementeerd bij EMUI 8 voor de Mate 9, en waarschijnlijk krijgt de P10/+ het ook.

Maar goed het wel of niet implementeren van Treble zegt ook niet direct dat een OEM een beter update beleid gaan implementeren...
Treble maakte het update beleid van de OEM toch juist minder belangrijk, omdat de Google updates losstaan van de OEM updates?
Nee hoor.

Dat dacht ik al, dat mensen nog niet bewust zijn van wat Treble is.

Treble gebeurt in twee fases, ik ben daar niet de geschikte persoon om wat over te zeggen, mijn kennis is beperkt maar:

Treble houdt de AOSP code van de Drifers/HALs en OEM codes apart, dus AOSP Android P implementeren met de hardware en software van Samsung zal voor Samsung makkelijker zijn, maar zij zijn nog verantwoordelijk voor de updates.

Een uitgebreide implementatie vind je hier.
https://youtu.be/Ksegw928gUM
Oh ja, dat klopt. Ik heb het nagezocht, en het ging niet om de Google/OEM update structuur, maar de Hardware/OEM update structuur die losgetrokken is. Nu zijn de OEMs niet meer afhankelijk van hardware vendors om nieuwe drivers te leveren voor het nieuwe OS.
Ja, deels van Treble is dat... en dat OEMs geen duizenden lijnen van Code moeten aanpassen om de SoC drivers te laten werken met hun code. In de video iemand van het Android team maakt duidelijk wat Treble is, wat het nu doet en wat het zou doen.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 8 februari 2018 11:24]

Ik las dat met Treble, device drivers geupdatet worden door Google Play, maar dat OS updates nog steeds geupdatet moeten worden door de fabrikant.

https://www.androidauthor...rivers-play-store-773914/

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 februari 2018 11:53]

Er is die mogelijk in Android O, Google heeft weinig daarover gesproken simpelweg omdat het is iets die niet interessant is voor developers of gebruikers, maar daar moeten den vendors en OEMs dat wel implementeren.

Maar Android updates komen nog steeds van je OEM, ze moeten zelf de update implementeren en verdere ontwikkelingen doen, testen en uitrollen.
De huidige Oreo update zal voor de S8 zonder treble zijn, maar heb gelezen dat Google treble wel verplicht voor alle updates naar Android 9. Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken dan.
Dat doen ze door gewoon Treble te supporten. Ik denk niet dat ze gebruikers gaan laten zitten omdat Google dit verplicht, dat zou imagoschade opleveren :P.
Hij doelt waarschijnlijk op dat mogelijk Samsung de treble-support in 8.0 laat ontbreken vanuit een gemak oogpunt maar 9.0 'moet' leveren voor de S8 en dus alsnog aan de bak moet.
Dan zijn ze echter wel een (S9) verder met ervaring op dat vlak dus mogelijk dat het gewoon uitstel gedrag om die reden is.
Het is voor Samsung inderdaad makkelijker om nog geen Treble te supporten op de S8, maar als ze het eenmaal geimplementeerd hebben, zal het ze alleen maar helpen.
Waarom zou Treble voor de S8 bepalen als je Android weer een kans geeft? (en dan waarom zou je voor een Galaxy gaan, Samsung is niet echt snel met major updates)

Treble zal het leven van OEMs makkelijker maken om updates voor te bereiden en uit te rollen, maar betekent niet dat ieder OEM updates sneller en vaker gaat brengen.
Ik had het niet perse over de S8 hoewel het bericht wel over de S8 gaat. Het toestel merk maakt niet zo veel uit. Hoewel mijn keuze toch op een Samsung zou vallen denk ik. Het gaat mij vooral om de update beleid van android fabrikanten.
Zoals ik hier zei, Treble maakt het maken en implementeren van een update minder lastig voor de OEM, maar de OEM is en blijft nog steeds verantwoordelijk voor de updates, dus een OEM die nooit echt interesse heeft getoond in tijdig updates uit te brengen, kan met Treble net zo langzaam zijn...

Als je zeker wilt zijn dat je updates zo snel mogelijk krijg, jou enige optie is een Pixel.

Of nog een jaar of 2 afwachten en kijken welke OEMs betere software ondersteuning gaan bieden dankzij aan Treble, en volgens mij zullen dat de bedrijven die nu al redelijk doen zoals Sony en BlackBerry bijvoorbeeld.
Is het daarbij niet de voorwaarde dat de smartphone al met Android 8 moet zijn geleverd omdat bepaalde elementen van Treble anders niet aanwezig zijn?
hoeft niet, kan wel. als je een telefoon uitbrengt met 8.0 dan is trebble verplicht, maar als je er eentje met 7 levert kun je nog steeds zorgen dat trebble gewoon aanwezig is met een update naar 8 geloof ik. dus als samsung trebble ook meelevert dan zal het goed werken.
Niet per se. Smartphones die met Android 8 geleverd worden moeten verplicht Treble ondersteunen. Bij smartphones die een update krijgen naar Android 8, mag de fabricant kiezen of Treble wordt toegevoegd of niet.
Dit is alleen zo met de Android 7.1 live-update mechanisme waarbij je in principe 2 /system/ partities hebt tijdens updaten zodat je je telefoon nog kan blijven gebruiken en je dus alleen een reboot nodig hebt.
Nu afwachten voor de PHN toestellen.... Want na de release van Nougat, duurde het nog een maand of 2 voor dat de PHN variant klaar was.
``beta users get the update 1 day early``

https://www.gsmarena.com/...the_public-news-29407.php

[Reactie gewijzigd door AMD and INTEL op 8 februari 2018 10:39]

Ja, maar zodra de update voor non-beta gebruikers begint, doet Samsung dat per regio.

PHN (aka Dutch unbranded) toestellen kregen Nougat veel later dan onze buren van Duitsland en UK bijvoorbeeld. Toen had ik BTU (UK) geflashd op mijn S7.
De PHN-release (die specifiek voor de NL-markt is) duurt wel even. Die komt pas wanneer providers groen licht geven voor de update.

Ook gebruikt Samsung niet 1 knop om alle releases tegelijk uit te rollen, maar gaat dat gefaseerd om meerdere redenen;
• Dataverkeer en drukte spreiden
• Problemen bij gebruikers minimaliseren

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 februari 2018 10:48]

Wel handige nummering van Samsung zelf.
Samsung Experience 9.0 brengt Android 8.0 .. dat zal vast vaak fout gaan daar intern haha.

Wel fijn om te lezen dat ze ook de S7 nog updaten. Of ik daadwerkelijk update hangt even van de reviews af, het zal niet de eerste keer zijn dat ik een Android toestel update naar een nieuwere versie van Android en vervolgens het ding dermate onbruikbaar wordt dat ik toch een nieuwe aanschaf. Ik hoop namelijk nog wel even met de S7edge te doen. Ding was duur zat destijds.
Je kunt gelukkig met wat simpele truucjes wel terug in versie dus ik ga het blind proberen en gewoon weer terug als het niet bevalt :)
Dat is mooi, dan wacht ik mooi op jouw ervaring hahaha _/-\o_
Heb Nokia maar zit al een paar maanden op 8 en inmiddels ook via de beta op 8.1. Het update-beleid van Samsung was voor mij de reden samen met de in mijn ogen altijd matige net niet bouwkwaliteit om geen Samsungs meer te kopen . Er is dus nog niet veel veranderd dus in de afgelopen 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door Steffy op 8 februari 2018 19:14]

Inderdaad, de veel goedkopere Nokia 5 en 6 hebben inmiddels ook Android 8. Ook de HTC 10 en U11 al. Samsung is echt niet bepaald snel met de update.

Sony Xperia X, X Compact, X Performance, XZ, XZ Premium, ook allemaal al bijgewerkt, waar veel oudere en goedkopere toestellen bijzitten.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 8 februari 2018 11:00]

heeft het toetsenbord wat verbeteringen gekregen
Hopelijk ondersteunt het straks ook multi-language input zonder de taal handmatig te switchen, net zoals het Google keyboard. Ik gebruik dagelijks 3 talen, hoe vaak ik al niet overnieuw mocht beginnen omdat ik vergat over de spatiebalk te swypen waarna autocorrect de woorden vernaggelde...

Inmiddels heb ik dus veel woorden van die 3 talen in de woordenboeken van de overige 2 gezet (dat zijn dus 6-way toevoegingen), maar dat is behelpen.

(De autocorrect en spellchecker staan voor alledrie de talen aan, maar helpen dus alleen binnen de op dat moment geselecteerde taal.)
Je kan toch ook gewoon het Google Keyboard installeren? Of gebruik maken van een ander toetsenbord die deze ondersteuning wel heeft, bijv Swiftkey?
Dat is een optie, op mijn oude S6 gebruikte ik het Google keyboard dan ook. Maar ik vind hem op de S8 verder wel fijn (ook het dicteren en de Bixby integratie) dus als ze die woordenboeken cross-language capable maken zou dat toch de fijnste oplossing zijn.
(Vergelijkbaar: ik gebruikte op de S6 ook Nova, maar de standaard launcher op de S8 werkt eigenlijk ook wel prima, stukken beter dan die op de S6, dus heb ik Nova ook maar achterwege gelaten.)
Gewoon de het google keyboard gebruiken?
Bij Google Keyboard / GBoard heb ik dit ook nooit prettig gevonden, eigenlijk. Die detecteerde alleen maar wanneer je handmatig (met moeite) het eerste woord in een andere taal neerzet. Swiftkey is tot nu toe het enige keyboard die wel vanuit alle talen voorspellingen geeft. (Helaas vind ik SK de laatste tijd erg achteruit gegaan qua prediction algemeen).
Ik ben sinds een week toch weer terug bij Swiftkey. Toch niet iets minder fouten dan bij Samsung en een fijnere correctie. En geen geklooi met talen.

Ik heb het lang volgehouden, want het Samsung toetsenbord vond ik sterk verbeterd t.o.v. vroeger.

Als de update is uitgevoerd, dan ga ik nog een keertje terug.
Swiftkey geen optie? Die pakt voor mij netjes het Engels en Nederlands bij elkaar, heb ik niet eens in hoeven stellen. Begon Engels, heeft zelf het Nederlands toegevoegd.
Iemand idee hoe je op de beta in kan schrijven?
De beta is al afgelopen.
Ik blijf me erover verbazen dat een smartphone gigant als Samsung er zo lang over doet om Android updates uit te brengen. Dit zijn hun nieuwste, uit april 2017, en meest highend smartphones en ze krijgen nu binnenkort pas de Android Oreo update. Wanneer de update naar de Galaxy S7 lijn komt is nog maar de vraag.

Noem me een fanboy of wat dan ook, maar dit soort zaken heeft Sony toch heel wat beter op orde. De nieuwste telefoons van Sony kwamen met Android Oreo out of the box, de 1.5 jaar oude Xperia XZ heeft al meer dan 3 maanden Oreo, voor de bijna 2 jaar oude Xperia X lijn loopt de Android Oreo uitrol nu ook. Security updates komen ook maandelijks, meestal een week nadat ze door Google vrijgegeven zijn.

Samsung devices hebben dan een zeer goede camera en, voor wie ervan houdt, AMOLED schermen, maar qua updates hebben ze nog flink wat aan de weg te spijkeren.
Ik heb zelf een Xperia XZs en ik kan beamen wat jij zegt. Sony en ook Nokia hebben het updatebeleid gewoon zeer goed voor elkaar. Ik krijg netjes maandelijks de beveiligingsupdates en ik draai inmiddels al anderhalve maand Android Oreo. De camera bij Sony is verder gewoon erg goed. Vooral in de manual mode schiet hij erg mooie plaatjes, maar Sony MOET echt wat gaan doen aan de ruisonderdrukking en RAW toevoegen. Jammer dat de meeste mensen zich niet breder oriënteren dan Samsung en Apple.
Ik heb een tijdje geleden een S8 gekocht en zeker ook gekeken naar Sony. Maar als je dan een S8 naast zo'n hoekige Sony met enorme bezels legt, dan is de keus voor mij in ieder geval snel gemaakt.
Dan nog maar even wachten op Oreo. Ik heb trouwens niet het idee dat ik iets mis op dit moment met versie 7..
Vind ik dus ook, ik sta op dit moment niet te springen voor een update. Mijn S8 werkt fijn zoals hij is, en ik mis niet echts van features..

Bij elke grote update wordt het update beleid van Samsung aangevallen, maar zoals eerder gezegd is het security gedeelte in orde. Mij boeit het niet zo dat ik wat langer moet wachten op Oreo, want ik heb uiteindelijk de telefoon gekocht met Android 7 en wist welke features er allemaal aanwezig waren op dat moment. Alle nieuwtjes zijn gewoon extra . ..
Voor mij is de telefoon ook gewoon goed, maar ik zou het wel fijn vinden als o.a. door updates de accu langer mee kan gaan.
ik ben juist overgeschakeld van Xperia z5 compact naar galaxy s8. Sony was niet geweldig met zin software maar man wat was die better dan wat Samsung er van bakt. er bestaat een s8 hoes van quadlock en die dex oplossing voldoet voor mij ipv een pc, de gear sport is hardware wise ook best goed. , anders had ik wss terug een Sony gepakt. keyboard is echt rommel en kan er niet mee om als je 3 talen door elkaar gebruikt... ander tobo pakken is geen oplossing want dan doet het hardware tobo aan dex vies, het ding zit waarlijk vol met randsomware dat adware wordt als je toevallig op de verkeerde knopjes drukt. bij elke update oppassen of de Samsung software analyseert u niet alleen, het wordt gewoon een spam experience.
moet zeggen dit had ik niet verwacht. :|
Mijn ervaring met Samsung blijkt vrij consistent te zijn dat hun hardware superieur is, hun software is gewoon ruk.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 8 februari 2018 19:38]

Tja, dat is persoonlijk. Als ik mijn Nokia 8 naast die Samsung S8 leg dan ben ik erg blij dat ik niet zoveel onnodige meuk op m'n telefoon heb staan die de boel alleen maar vertragen (zeker na verloop van tijd) en extra geheugen innemen.
Design van de telefoon vind ik persoonlijk ondergeschikt aan het gebruiksgemak. Dan neem ik de ietsje bredere bezels maar voor lief in ruil voor snellere, kleinere en meer up-to-date software.
De meuk die Samsung tegenwoordig valt reuze mee en mijn oude S6 was na 2,5 jaar zeker nog niet traag te noemen.
Heb trouwens ook naar Nokia gekeken, maar die heeft een aantal nadelen voor mij: LCD, dikke randen, alleen maar stof- en spatwaterdicht. Vooral dat laatste punt vind ik belangrijk. Neem mijn telefoon soms mee op de motor en het wil weleens regenen in Nederland.
Ik vind het zeker niet meevallen, en mijn S6 was wel degelijk erg traag na 1,5 jaar (om maar te zwijgen over de batterij)

Een aantal apps zat voorgeinstalleerd en was niet te verwijderen (whatsapp, facebook, peel remote (die met advertenties ging spugen op het lockscreen na een tijd) en een paar meer)

Touchwiz (aka samsung experience) is naar mijn mening nog steeds een draak van een skin, dingen aanpassen puur om het aanpassen (vaak inleveren op snelheid/functionaliteit). Ook wordt dit met elke update significant omgegooid, de overgang van 6>7 was alles weer anders dan voorheen, zonder aanwijsbare reden, erg storend.

Ik ben nu overgestapt naar een ander merk, en het verschil is gerust enorm te noemen. Misschien dat een Samsung niet bloated aanvoelt als je de Samsung van vroeger gewend bent, maar in vergelijking met de concurrentie is het nog steeds erg prut.

Ik zie het op de nieuwste Samsungs nog steeds,
De batterij van de S6 was inderdaad niet denderend te noemen, maar dat was ie vanuit de doos al niet.

Verder zijn de standaard apps zoals Peel Remote gewoon uit te schakelen. Whatsapp en Facebook en de MS apps bijv. gebruik ik gewoon.

Verder vind ik dat Touchwiz/Experience juist functionaliteiten toevoegt. Denk aan de notificatienummertjes bij apps en bijv. split screen.
Verder vind ik de uitstraling van Experience op mijn S8 ook mooier dan de stock Android uitstraling.

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen mening en smaak en dat is prima natuurlijk. Het zou anders maar een saaie wereld zijn :)
Ik neem aan dat je de telefoon gewoon in je zak hebt zitten als je op de motor rijdt in de regen en toch niet stiekem aan het appen bent tijdens het rijden. O-)
Wat dacht je van navigatie? ;)

Je zult mij nooit zien spelen met mijn telefoon achter het stuur van wat voor voertuig dan ook. Trouwens, op de motor draag ik handschoenen (wel zo veilig). Die werken niet op een touch screen ;)
Oh ja duh 8)7 dom van me, helemaal niet aan gedacht.
Dat het lang duurt voordat Oreo wordt uitgerold ben ik met je eens. Maar verder is het updatebeleid van Samsung prima in orde. Zo krijg ik maandelijks op m'n S7 beveiligingsupdates. Pas geleden bijvoorbeeld die van januari 2018 gehad.

Ook snap ik nooit zo heel goed die gigantische drang naar de laatste android versie. Vaak zitten functies in stock android al een tijdje in de samsung software. En de verschillen tussen 7.0 en 8.0 zijn toch eigenlijk ook miniem. Ik zou geen enkele wereldschokkende wijziging kunnen opnoemen die mijn telefoon zoveel beter zou maken met de nieuwe update.

Maar, het blijft inderdaad bizar dat zo'n grote fabrikant zo lang de tijd nodig heeft om te updaten naar een nieuwe versie.
Ach het is toch een beetje non-discussie. Sec. gekeken heeft de Samsung idd beveiligingsupdates, nu ook Oreo, maar ook een betere camera dunner design 'coole' nieuwe features zoals dat eye-unlock e.d...
Dat is de reden dat de meeste mensen dus een Samsung kopen. En zien dan ook wel de Xperia XZs liggen, maar die ziet er simpelweg ook simpel uit, blinkt nergens in uit behalve dan snellere updates, maar dat 'zie' je niet.. en ervaar je ook niet, en je wilt juist een 'nieuwe' telefoon.. en zeg nou zelf, Oreo brengt niet hele spannende features met zich mee. Het meest in 't oog springende is Treble, maar leg dat uit aan je buurvouw, en die koopt gewoon een Samsung A-serie of S-serie met Touchwiz na je epistel. Ik denk dat Sony en Nokia zich proberen te onderscheiden op een vlak dat de consument niet zo ernstig veel boeit. Vervolgens zie je dat Motorola en Huawei ze ook met 100 links inhalen.. (updates, design/features en prijs) Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als Samsung beter hun best zou doen, maar volgens mij gaat dit al beter dan vroeger (plus dat het hele bedrijf sinds deze week onder een vergrootglas ligt door de politiek in Korea).
Ja, en juist Treble zit niet in de Oreo update omdat je daarvoor de hele partitionering van het opslaggeheugen moet aanpassen, dus zie je dat alleen op toestellen die stock met Oreo geleverd worden.
Niet helemaal waar: Sommige Huawei telefoons zijn geupdatet met Project Treble. En de Pixel 1 (XL) ook.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 9 februari 2018 04:04]

Je hebt gelijk, er zijn een paar uitzonderingen!
Bij Samsung krijg je ook gewoon netje elke maand beveilingsupdates!

Updates doen er bij Samsung wat langer over maar dat komt omdat Samsung zijn apparaten op enterprise features zoals Knox moet testen. In Oreo zitten we al weer bij Knox 3.0. Het is dus niet eventjes alleen de nieuwe TouchWiz en de nieuwe Android versie developen en testen.

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
Current Models for Monthly Security Updatesą
Galaxy S series (S8, S8+, S8 Active, S7, S7 edge, S7 Active, S6, S6 edge, S6 edge+, S6 Active)
Galaxy Note series (Note 8, Note 5)
Galaxy A series (A5 (2016), A5 (2017))
ot: De update is crap :+

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 februari 2018 11:22]

Nokia, update security vooruit dat wel. Maar android 8 update schijnt er nu voor de nokia 6 aan te komen, dat is ook hoe lang nadat android 8 er is.
Security updates ja, systeem updates doet nokia het ook niet veel beter dan samsung.
Maar de Nokia 6 is niet het flagship model, dus dat valt wel te begrijpen. De S8 is wel Samsung zijn flagship model.
Waarom valt dat te begrijpen. Nokia ging er prat op meer te bieden dan anderen en uiteindelijk lopen ze achter.
Probleem is dat nieuwe flagship komt, die krijgen nieuwe android en dan pas de rest. Stel je voor dat een goedkope of middensegment telefoon het eerder heeft, dat kan natuurlijk niet.

Maar goed ze zijn allemaal gewoon erg laat hiermee.
Ja het is triest dat de updates zo lang op zich laat wachten. Waar het wel goed is gesteld is bij de Nexus en Sony.
Samsung heeft de security updates op orde, elke maand één en volgesmij willen mensen vergeten dat die velen malen belangrijker zijn. Oreo voegt bij Samsung nauwelijks nieuwe features toe omdat de meeste er al standaard inzitten.

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 8 februari 2018 12:55]

S8 kwam beschikbaar in mei 2017.
Ik denk dat het zolang duurt vanwege de enorme Samsung schil om Android heen. Sony heeft niet veel preinstalled apps en weinig Android services.

Ik heb trouwens liever ook een kale near stock Android maar de meeste mensen boeit het niet.
Ik heb ook al sinds december Oreo op m'n Nokia 6.
De oude telefoons kregen tot nu toe (en volgens mij bewust) pas een update naar een nieuw Android besturingssysteem als de nieuwe toestellen enkele weken in de winkel liggen. Die nieuwe toestellen hebben dan natuurlijk al af fabriek het nieuwe besturingssysteem.

Dus met de Samsung S9 op komst weten we ongeveer wel hoeveel dagen we moeten wachten op de update.
Heb jij onder een steen geslapen afgelopen maanden? De S7 krijgt geen update naar Android 8 is een groot nieuws item geweest je krijgt enkel nog securitie updates.
Laat staan S7, Mijn Note 8 draait nog Nougat... niet te accepteren. Als dit volgend jaar doorgaat stap ik over van Samsung. Ik ben altijd trouw geweest aan Samsung omdat het gewoon fijn werkt (zeker de Note toestellen)
Zo slecht is Samsung niet hoor.
Vorig jaar was de Note 8 bijvoorbeeld bij heel veel reviewers de Smartphone van 2017.

Je doet net alsof ze troep maken en dat is gewoon niet zo. Hardware is top notch en software wordt ook steeds beter en beter.

Veel zaken die voorheen als onzinnig werden gezien in Touchwizz zitten nu in stock Android!!!

Update beleid van nieuwere versies kan beter.
Security updates uitrollen gaat gewoon goed.

Al met al een overdreven reactie wederom.
Ik zeg niet dat Samsung slecht is, maar dat ze niet per se de nieuwste features toe hoeven te voegen omdat ze al bekend zijn. Dat is simpelweg hoe de markt werkt. Net als Facebook en Google die in principe al jarenlang wetten aan hun laars kunnen lappen omdat ze er nooit voldoende voor beboet en gestraft zullen worden.

En dus: Al maakt Samsung troep, zullen er nog steeds voldoende mensen zijn die het kopen, simpelweg vanwege hun naamsbekendheid. En hoeven ze dus niet "aan de weg te spijkeren" waaraan ik refereerde.
Maar je bent het met mij eens dat andere merken ook niet meer laat zien dan Samsung wat betreft vernieuwingen.

Samsung is toch ook vaak wel het eerst (in Android wereld) met veel zaken zowel op hardware als software.

Nu als eerste een camera met verschillende diafragmas etc. Dus echt niets ondernemen (spijkeren aan de weg) ben ik ook niet helemaal met je eens.


En ja wat willen we nog van een Smartphone. Wat moet dat ding allemaal kunnen?
Ik zeg ook niet dat Samsung niets doet. Zeker niet, Samsung heeft me juist wel geboeid met sommige features. Maar als Samsung het wat rustiger aan wil doen, zijn ze daarvoor in een goede positie. Een telefoon zonder nieuwe features verkopen zullen ze zich best kunnen veroorloven, denk ik.
Je geeft aan dat Samsung rustig aan kan doen maar dat doen ze dus zeker niet....

Dat grote updates zoals dit op zich laten wachten is al langer zo, dat klopt, maar vergeet niet dat de 7.0 van Samsung wat features betreft eigenlijk elke feature van 8.0 er al is.

Voor die reden is het ook aantrekkelijker voor competitie om sneller updates te doen omdat die niet deze nieuwe features hebben die Samsung al heeft.
Goed nieuws maar jammer dat het zo lang moet duren en jammer dat het nog langer gaat duren voor mijn s7 edge. Ik vind dat ze echt af moeten van hun eigen dingen op android versies. Gewoon de basis versie en de rest als app indien mogelijk.
Ach, vroeger was dit meer een probleem dan nu. Wat brengt deze update nou waar mensen echt heel erg op zitten te wachten? Volgens mij eigenlijk heel weinig.
Het brengt goede support voor een toen high end toestel. Ik bedoel als ze dit doen voor goedkope toestellen dan kan ik het accepteren maar voor een duurdere toestellen vind ik dat ze dit moeten garanderen.
Dat kun je blijven roepen, elk voormalig flagship is toch een flagship?

Moeten dan al die flagships maar op de voorrang?

S7 oreo update was trouwens al gereleased perongeluk in Vietnam, dus die is vrijwel ook klaar :)
Nee zeker niet. Als je kijkt dat er maar 1 nieuwer model is op het moment vind ik dat dan 1 oudere flagship zeker eerder aan bod had mogen komen. Maarjah dit gaat een discussie worden om niets. Voor mij in ieder geval een reden om voortaan toch wat verder te kijken. Ik vind dat bij Apple dit wel beter opgelost is.
Het is inderdaad zeveren om niks... want zoals ik al zei, update ligt al klaar op de plank voor release voor het model waar je het over had :*)

En eerlijk is eerlijk, Samsung heeft veel features van Android 8.0 al verwerkt in zijn eigen 7.0 features, wat andere fabrikanten dus weer niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 8 februari 2018 14:38]

Zoals Windows Phone dus? Waar MS er gewoon voor zorgde dat alle toestellen up to date bleven. De OEMs vonden dat niet zo geslaagd. Planed obsolescence en je 'minder goed kunnen onderscheiden'.

Echt jammer dat die PC aanpak op smartphones niet is aangeslagen. Verplicht high ends moeten kopen om langer dan een jaar, of uberhaupt, updates te krijgen.

Ik kreeg vorige week de update van november 2017 binnen, android 8 was beloofd maar daar hoor je niets meer over.

Echt waardeloos dat de verantwoordelijkheid van het updaten van je apparaat bij je fabrikant ligt. 3 maal hoera voor Google.
Ik vind het persoonlijk wel raar dat er niks is gerept over dat de HTC m10 2 weken geleden al de android 8.0 update heeft gekregen.
Ik vind dat Samsung voor een flagship als Galaxy S8 echt laat is met deze update. Sony en HTC flagships van 2016 en 2017 hebben al Android 8. Nokia 5 en 6 die veel goedkoper zijn ook al (en Nokia 8 flagship), en veel oudere midrange toestellen van Sony zijn inmiddels ook geüpdatet.

En dan wordt de Galaxy A8 2018 ook nog uitgebracht voor 499 euro met Android 7.1.1.

Ik vind dat je voor deze bedragen wel een beter en sneller update beleid mag krijgen. Ik verwacht ook niet dat Treble daar veel verandering in gaat brengen, al hoop ik dat natuurlijk wel.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 8 februari 2018 11:04]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8