Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung trok Android 8.0-upgrade Galaxy S8 terug vanwege onverwachte reboots

Samsung heeft de upgrade voor de Galaxy S8 en S8+ eerder deze week teruggetrokken, omdat sommige exemplaren op onverwachte momenten gingen herstarten. De fabrikant onderzoekt het probleem en komt binnenkort met nieuwe firmware.

Samsung hoopt de upgrade zo snel mogelijk te kunnen hervatten, schrijft de fabrikant in een statement aan SamMobile. Het Zuid-Koreaanse bedrijf maakt niet bekend wanneer het weer denkt verder te kunnen gaan met de upgrades naar Android 8.0. Ook is onbekend hoeveel mensen last hadden van de spontane herstarts en hoe de bug heeft kunnen optreden na twee maanden van semi-publieke bčta's voor de upgrade.

Samsung was onlangs begonnen met de verspreiding van de upgrade, maar inmiddels krijgt niemand de upgrade meer binnen. De fabrikant verspreidde de upgrade onder meer al in België en zou volgende week beginnen met het uitbrengen van de upgrade in Nederland. De S8 en S8+ zijn de eerste Samsungs die de upgrade naar het in augustus vorig jaar verschenen besturingssysteem krijgen. Later moeten onder meer de Note 8, Galaxy A8 2018, A3 en A5 2017 en S7-serie volgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-02-2018 • 08:56

116 Linkedin Google+

Submitter: Mrjraider

Reacties (116)

Wijzig sortering
Raar dat een groot bedrijf als Samsung hier last mee heeft terwijl Nokia dit heel snel voor elkaar heeft en ook constant de nieuwste security updates ter beschikking heeft.
Nokia heeft minder eigen code bovenop Android liggen, waardoor ze sneller kunnen updaten. Samsung heeft een relatief zware eigen codebase, die dus gecontroleerd en aangepast moet worden na updates.

Ik hoor trouwens dat Samsung security updates tegenwoordig goed op orde heeft.
Zit 7 (!) maanden tussen. Oreo bestaat al sinds augustus.

Bizar dat ze hiermee wegkomen. Het bouwen van hun schil kost zowat meer tijd als de volgende versie van Android. Je moet t maar willen.
Je moet t maar willen.
Zeker, want die 'skin' bied vaak opties die 1 a 2 Android versies later pas komen. Je kan dus net zo goed stellen dat Android achter loopt op Samsung's schil als andersom :Y)

De vraag die iedereen voor zichzelf moet stellen, hoe boeiend is het nou om het nieuwste nummertje te hebben? Begrijp me niet verkeerd, ik ga liever vandaag naar Android 8.1 dan morgen maar het is niet dat ik nu echt dingen mis waar ik niet zonder kan, anders had ik deze telefoon uberhaubt al niet gekocht :) Dus hooguit jammer maar daar houdt het wel op met de ernst van het 'probleem'.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 februari 2018 09:51]

Ik vind het alleen jammer dat Samsung nou net zo traag is met de updates. Het is niet dat ze een kleine speler zijn, ze zijn een van de grootsten.

Het voelt een beetje als een middelvinger naar de consument om zo traag te zijn met deze updates ongeacht of het nu heel veel nieuwe features brengt of niet.
Wat uit de Oreo update mis je dan, dat het voor jou zo kritisch is om zo snel mogelijk die update te hebben? Of ben jij zo iemand die moet updaten om het updaten?
Nee hoor helemaal niet. Het zou Samsung alleen sieren door de updates sneller uit te brengen als blijk van waardering van de klant die een 800 of zelfs 900 euro+ telefoon koopt. Met die prijzen verwacht ik snellere updates dan bijvoorbeeld bij een OnePlus of ander 'budget' merk.

Onderscheidend vermogen noemt men dat ook wel. Ze zouden hier echt leider kunnen worden, ze hebben de mensen en de middelen.
alleen moeten ze wel eerst én de nieuwe android versie porten, én hun skin eroverheen gooien. logisch dat er dan vertraging op zit. het is niet dat als je meer betaald dat het ineens sneller kan ofzo.
Hoge prijs= Marge*verkoopaantallen =geld voor ontwikkelingsrecourses. Samsung zou hier prima voorop kunnen lopen
Denk dat ze redelijk voorop lopen van alle fabrikanten die zo'n zware customized ROM uitbrengen. Wat ze misschien zouden kunnen doen is 1std android ROM beschikbaar stellen met enkel hoognodige wijzigingen en dan later een full ROM met alle features etc. Voor normale consumenten is dat echter enkel verwarrend.

3 vrouwen kunnen geen baby in 3 maanden maken. Zelfde geld voor development. Ja je kunt het versnellen door er meer mensen tegen aan te smijten maar de tijd blijft niet evenredig korter worden met elke developer die je bij plugt in een project.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 17 februari 2018 11:14]

Veel andere merken doen dat iig een stuk beter. En als ze zon lastig aanpasbare schil hebben, is het wellicht tijd die wat te optimaliseren. Je kunt je toch ook niet voorstellen dat Dell gebruikers 6 maanden later op Windows 10 hadden kunnen werken dan HP gebruikers, omdat Dell zijn eigen schil nog even wil tweaken

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 17 februari 2018 12:00]

voor die prijs verwacht ik het beste dat krijg ik bij samsung maar dan moet ik wel even wachten... maakt mij niks uit samsung levert toch altijd de meest vooruit gerichte en top updates! zoals watercoolertje al zei android loopt achter op samsung en niet andersom.
Samsung is inderdaad verschrikkelijk traag met updaten en hun systeem is ook nog eens beroerd in elkaar gezet. Beste voorbeeld is de Google Play Edition (soort aosp) die werd uitgebracht voor de Galaxy S4. Het duurde erg lang voordat deze uit kwam en zat vol met workarounds die Samsung had toegepast om het systeem te kunnen draaien. Daarnaast zijn hun kernels zwaar bedroevend. Ik had echter in m'n eentje een schone AOSP werkend gekregen voor de S4 zonder al die workarounds in een veel kortere tijd. Toch best triest als je bedenkt dat zij een heel team hebben en ik het in m'n eentje gewoon sneller (en beter) doe.

[Reactie gewijzigd door broodplank op 16 februari 2018 11:23]

Dan wordt het eens tijd dat je gaat solliciteren toch?... er zal vast wel een gegronde reden zijn waarom het op zich laat wachten, het is allemaal maar speculeren wat we doen, ik ga een multi miljarden bedrijf de les niet wijzen.
Zo is het maar net. Een groot bedrijf als Samsung moet dat gewoon tijdig op orde kunnen hebben. Fascinerend om te lezen dat mensen dit enorm trage upgradebeleid van deze grootmacht verdedigen met argumenten als ‘grote skin’ en ‘ingewikkeld’. Kom op, de marktleider op Android moet toch beter kunnen. Apple en Google brengen ieder jaar een update van het volledige OS op de plank. Dan mag een skin toch geen dik half jaar duren?
En juist omdat Samsung zo een grote speler is moeten zij voorzichtig zijn met het uitbrengen van updates en het goed en grondig doortesten. Je telefoon blijft nog steeds werken als hij de update nog niet binnen heeft gehad.
Tot er weer een security issue komt die alleen impact heeft op oudere versies waar jouw Samsung nog op zit.
Fout. Security updates komen elke maand. Dat is anders dan een OS update. Bovendien, dankzij de Samsung Experience heb je zo goed als altijd alle functies die pas in de komende of de daarop volgende Android OS zullen zijn. Ik snap de ophef en dat komt vanwege onwetendheid.

Daarbovenop levert Samsung al zijn smartphones met ingebouwde virusscanner en antivirus software. Dit heb je standaard al en het staat altijd aan. Hierdoor zijn de consumenten (vaak zelfs onwetend) beveiligd bovenop de maandelijkse Security updates van Google. Dat, is een groot pluspunt en zeker ook een aangename toegevoegde waarde. Bovendien is ook hardware beveiliging ingebouwd (Knox) voor de mensen die net iets meer willen om hun bestanden veilig te houden. Het biedt een oplossing dat elders niet mogelijk is (bijv. het verbergen van foto's/bestanden waarbij ze onzichtbaar zijn voor alle applicaties (media/bestanden verbergen op dat niveau kan geen enkel applicatie in de PlayStore)).

Voor meer informatie: http://www.samsung.com/nl...re-ondersteuning-samsung/
Die security updates komen dus NIET elke maand ;) Mijn S8 zit al vanaf December vast op de November 2017 patch en er is in de tussen tijd geen enkele update binnengekomen op mijn toestel ;)
Ik heb de december patch wel binnen gekregen.
Ik dus niet en mijn toestel is oktober vorig jaar gekocht bij de Vodafone winkel (ik heb dus een toestel met VDF/VDF/VDF) en zit "vast" op november 2017. Dit kan best aan Vodafone liggen, dat die de software niet vrij geeft maar het is ronduit belachelijk dat een toestel van over de 700 euro gewoon kwetsbaar is en NIET bijgewerkt wordt ;)
Als hij een s7 / s8 heeft dan zal hij er geen last van hebben, samsung update de toestellen netjes met beveiligingsupdates zoals beloofd is, behalve android versies laten nog op zich wachten, dus betreft beveiliging zit je wel goed, die krijg je bijna even snel als dat pixel toestellen die krijgen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik weet niet eens wat het verschil is tussen 7 & 8. In de beginjaren van Android keek ik altijd uit naar een major upgrade, omdat daar altijd leuke nieuwe features en grote verbeteringen in zaten. Tegenwoordig valt dat wel mee.
De meeste visuele verbeteringen worden nu gepusht via Google Play dus het valt idd steeds minder op. Oreo brengt under the hood wel verbeteringen op het vlak van batterij maar dat levert geen 2 uur extra SOT op dus het is redelijk onzichtbaar.

De irisscanner is wel sneller maar dat is een tweak van Samsung en niet Oreo.

In de meeste feature lists staan de nieuwe emoji, adaptive icons en vernieuwde settings menu voor. Verder is er nog picture in picture, wifi schakelen bij veel gebruikte locaties, notification dots ŕ la iOS en context menu's bij hard press van iconen. Weinig revolutionair te noemen maar wel een mooie evolutie.

[Reactie gewijzigd door algalid op 16 februari 2018 12:02]

Dat is wel waar ja iid.
Want dacht dat ik met mijn S8 al android 8 had, beetje dom maar bleek gewoon android 7 te zijn.
Heb erna ff met de pixel 2 gespeeld en ben niks tegengekomen waarvan ik dacht dat het vernieuwend was ofzo.
Daar om help ik niemand die problemen heeft met zijn Sam drama telefoon. touchwizz it gewoon niet fijn
opties zitten niet op de plek dat ze moeten zitten en ik heb geen zin om het voor hun uit te zoeken. bijna alle fabrikanten hebben gewoon een minimale skin of zorgen er voor dat tenminste alles onder instellingen onder de zelfde plek zit. Waar help ik ze wel mee routen en stock androit er op . zeker op de budget telefoons merk je een enorme prestatie winst gelijk.
Ik denk dat je heel erg onderschat hoeveel tijd het kost om een update te testen, te verifieren met de providers en te verspreiden naar miljoenen devices. En dan nog gaat het wel eens fout zoals nu blijkt. En ja, als je meer eigen code hebt dan duurt ook het maken en testen langer.

En misschien (maar dat is speculatie) kan Samsung zich het minder veroorloven om slechte firmware uit te brengen dan relatief kleine spelers zoals Nokia.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 16 februari 2018 09:37]

Ik denk dat je heel erg onderschat hoeveel tijd het kost om een update te testen, te verifieren met de providers en te verspreiden naar miljoenen devices. En dan nog gaat het wel eens fout zoals nu blijkt. En ja, als je meer eigen code hebt dan duurt ook het maken en testen langer.

En misschien (maar dat is speculatie) kan Samsung zich het minder veroorloven om slechte firmware uit te brengen dan relatief kleine spelers zoals Nokia.
Daarom lopen ze ook altijd 6mnd + achter. Of denk je echt dat ze niets testen ?
Kortom, het grote Samsung als 'Android King' heeft de boel niet goed voor elkaar. Dit zo vlak voor het uitkomen van vlaggenschip Galaxy S9 lijkt mij niet gunstig.
(let wel, de Galaxy S8 bestaat al een ruime tijd voordat Oreo uitkwam)
6 maanden na de release betekent meer dan een jaar nadat ze toegang hebben gekregen tot de eerste versies.
en hij draait op een eigen gemaakte soc van samsung, dus getest moet er zoiezo worden. de amerikaanse markt is groot, maar niet zo groot als de exynos markt. tussen oreo en nougat zitten al niet zulke spectaculaire grote verschillen en samsung experience heeft tegenwoordig meer extra's als stock android zelf (dual messenger als voorbeeld) waardoor het updaten niet echt noodzakelijk is. beveilingsupdates is andere koek, maar dat is gewoon in orde.
Eens, als het nou een kleine telefoon fabrikant is, oké. Maar Samsung met tientallen miljarden beschikbaar zou een groot genoeg team moeten hebben die dit in een week zou kunnen doen. Laat het maximaal een maand duren. Helemaal voor de huidige flagships.
Waarom zo'n groot team inzetten voor het testen, terwijl 95% van de gebruikers het echt niet uitmaakt of de update er nu deze maand, volgende maand of over 5 maanden komt.
Voor die kleine groep die persé de update zo snel mogelijk wil hebben gaat zelfs een reus als Samsung geen geld vrijmaken.

[Reactie gewijzigd door Tha_Clown op 16 februari 2018 10:43]

Weet je nog die enorme reclamecampagne van Samsung na het Note 7 debacle, waarin ze ons nog maar eens op het hart drukte hoeveel energie ze staken in het testproces van hun toestellen?
Security en software up to date houden is wat mij betreft net zo'n belangrijk onderdeel daarvan.
Dit geeft wat mij betreft aan dat die hele campagne een wassen neus is.
Dat is geen leugen tot vandaag de dag hoor, het toestel krijgt netjes elke maand op tijd zijn beveiliging updates, wat eigenlijk die belofte is, er is nooit wat gezegd over android versie updates, alleen over beveiliging, en daar houd samsung zich netjes aan

de telefoons lopen met beveiligings updates gelijk aan pixel telefoons wanneer die ze krijgen.
hoezo dan?!?!!?!?1 Samsung levert altijd het beste, dit laat zelfs het note7 happening zien... elke maand security updates en wanneer dan (eindelijk voor de korte aandachtspan van sommigen) de volgende os update komt levert deze verbeteringen en nieuwe dingen die android zelf pas later krijgt!
waar wil je de programmeurs vandaan halen? ze kunnen nooit blijvend bij samsung in dienst treden.
Net zoals 2 vrouwen geen kind kunnen laten groeien op 20 weken, helpt het bij software development ook niet om er zomaar extra mensen tegenaan te gooien...
Voor degene die zo snel mogelijk de nieuwe update willen van Samsung, heeft Samsung de Beta groep opgericht. Je kan je er op aanmelden via de Members app op je Samsung telefoon. Zo zijn er al tich beta's geweest en de liefhebber heeft er ook van kunnen genieten.

Voor de anderen, tja, die boeit het toch niet. Zolang het maar werkt en veilig is. En dat doen ze dan ook goed. Ook lijkt het mij dat je niet bekend met hoe de OS updates verlopen bij Google's eigen Pixel modellen. Het gaat namelijk zeer vaak fout. Dat is altijd al het geval geweest sinds de Nexus lijn. Dat vind ik een zeer negatief punt en heb liever dan ook een volledig werkend toestel, ondanks dat de OS update wat later komt.

Heb jij liever een smartphone met bugs en random reboots...of heb je liever een smartphone dat simpelweg, altijd werkt?

[Reactie gewijzigd door thesinsher op 16 februari 2018 12:31]

Waar kan ik mij aanmelden in de app? Ik wacht al weken op een melding dat de BETA beschikbaar is; echter komt deze nooit voor in NL...
Die beta is alleen voor bepaalde landen/markten. Helaas valt de Benelux hier vrijwel altijd buiten.
Eens met die Nexus issues, de Nexus 5 die battery drain had als je bij een MVNO zat. Leuk hoor, heeft hele tijd geduurd voordat het gefixed werd.

Apple doet dat andersom: als de toestellen het niet doen mag het netwerk zich aanpassen. Zou overigens wel eens een draai in kunnen komen met de recente kwaliteitsdebacles bij Apple.
Even een major upgrade porten naar je eigen apparaten gebeurt niet in een week. Ik zou ook durven stellen dat hoe groter het dev team, hoe langer het proces duurt. Er komt bij programmeren zoveel communicatie kijken, dat je bijna niet iets binnen een week of maand kan maken met een groot dev team.

Ik ben met je eens dat het een stuk sneller kan en mag, maar je moet geen surrealistische verwachtingen hebben van wat mensen kunnen. Bij sommige dingen kun je gewoon niet "een aantal miljarden" ernaartoe flikkeren en verwachten dat het in een paar weken klaar is..
In een week tijd misschien niet, maar na 7 maanden is de boel nog niet op orde. Wordt wel eens tijd toch? Zeker voor een grootmacht als Samsung. Google en Apple brengen in een jaar tijd een volledig nieuwe versie van het gehele OS op tafel. En dan 7 maanden doen over ‘porten naar device’? Nee sorry.
Hij heeft het over security updates.
Ik ben al lang blij dat Oreo er nog niet is voor de S8.

Heb voor de S8 een Nexus 5X gehad en Oreo is vanaf release 1 een slechte release met veel performance problemen tot op het punt dat ik een S8 heb gekocht.

Vervolgens kwam 8.1 en dat was ook geen verbetering. Ik ken 4 andere personen met een Nexus 5X en die werden daar ook niet blij van.

Mijn ervaring van de 4 Nexus telefoons die ik nu heb gehad en Google is..... de eerste 6-9 maanden van een nieuw OS is een slechtere ervaring!
We kunnen wel voorzichtig concluderen dat het gros van de kopers het geen drol boeit want dit is al jaren zo.
Mensen zeuren tegenwoordig echt behoorlijk over een upgrade...
Vertel...is je telefoon meteen minder waard als hij nog geen upgrade naar de nieuwste versie heeft gehad..??
Doet hij niets meer als hij op versie 7.0.1 or whatever blijft steken..??
Security updates komen nog steeds binnen...daar ben ik blij mee...een upgrade heeft niet zoveel prioriteit.
Het is niet zozeer de schil alswel dat Samsung zijn eigen hardware (Exynos SoC, eigen modem etc) heeft en dus unieke drivers te testen heeft, en Nokia's hardware allemaal vrij standaard is.
Mij kan het op zich niet schelen want ik ben heel tevreden van Android 7 op mijn S8, maar ik snap wel niet dat dat zo lang moet duren als volgende week de S9 wordt gereleased, waarop toch ook Android 8 zal draaien (tenminste, dat mag ik hopen). Zo verschillend zal de hardware tussen de S8 en de S9 toch niet zijn?
Bedenk dat iets futiels als het geluidsvolume dat anders werkt (bijvoorbeeld omdat er een Bixby bij is gekomen, or een knop van functie is veranderd) al funest kan zijn. Als je gaat nadenken wat er allemaal aan interacties zijn en wat voor testcases je door moet... gelukkig hebben ze daar mooie automaten voor.
Omdat de Nokia updates bijna stock Android zijn en de fouten omdat het nog steeds mensen werk is.
Ieder telefoon bedrijf heeft hier wel eens last van. Ook een groot bedrijf als Samsung en Apple. Niets nieuws onder de zon.
Waarom is dat raar? Alles wat groot is is (over het algmeen) minder wendbaar dan iets wat klein is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 februari 2018 09:15]

Helemaal niet vreemd. Alhoewel Samsung's aanpassingen steeds minder worden hebben ze nog altijd een van de meest aangepaste Android varianten. Daarnaast maakt het aantal gebruikers natuurlijk ook een verschil. Fouten komen eerder aan het licht.
Voor mij is m,n S8 vooral een stuk sneller geworden dan met Android 7.0. Ik heb zelfs de update gewoon dirty flash over de Android 7 rom heen gedaan en tot nu toe geen enkel probleem gezien. :)
Ik draai nu een custom rom met 8.0 op mijn s8 en zonder alle Samsung bloatware meegeleverd, man.... Wat een verschil.
Ja dat geloof ik gelijk. Ik wilde het eigenlijk ook doen maar had geen zin om KNOX te triggeren.aangezien je dan secure folder enzovoorts niet meer hebt. Misschien dat dit te omzeilen is?
Er zijn wel manieren. Ik gebruik Knox niet, maar heb online gelezen dat als je een aantal Samsung apps en services mee geďnstalleerd het wel werkt. Scheelt je evengoed de helft van alle bloatware
Je kan de OS laten denken dat KNOX niet doorgebrand(e-fuse) is, maar KNOX zal altijd 0x1 zijn. Een bootloaderupdate zou er voor kunnen zorgen dat de KNOX-trick niet meer werkt.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 februari 2018 14:21]

Is dit inmiddels wel stabiel? Ik had vroeger een S3 met custom ROM maar dit werd ontzettend instabiel omdat ze die Exynos drivers niet helemaal goed deden ofzo.
Volledig stabiel en naar mijn idee zelfs stabieler dan de normale build. Ik heb begrepen dat het kwa drivers allemaal het zelfde als 7.0 is.
De custom ROMs voor Samsung zijn nu ook anders in elkaar gezet. Het zijn (volgens mij) allemaal custom ROMs gebaseerd op de ROM van Samsung en niet op de AOSP ROM. Alleen is bloatware verwijderd en andere handelingen (zoals xposed modules).
Welke rom heb je draaien nu? Ik zag er een aantal op XDA met AROMA zodat je zelf kan kiezen welke bloatware van samsung je eruit wil :)
Ik heb ook een S8 en ik vind deze out-of-box al echt snel. Ook de interface en alles is prima, op de emoticons na. Ben benieuwd tegen welke zaken je aanliep waardoor je vond dat het sneller moest.
Ja ik had best vaak dat als ik Whatsapp opende dat het soms rustig een seconde of 4 tot 5 duurde. Had op een gegeven moment een custom rom op m,n S6 gedaan en die liip bijna rondjes om m,n S8 in responsiviteit.
Je hoeft niet te vinden dat iets sneller moest, om achteraf te kunnen ervaren dat iets sneller is geworden ;)
Veel problemen met de android oreo launch zeg, samsung is 1 van de velen die problemen ondervind en de update terugtrekt. Zou dat met treble te maken hebben, 1x lastig?
Heeft niets net Treble te maken.
Bestaande telefoons krijgen geen Treble. Alleen nieuwe telefoons met Android 8.
Sommigen hebben het wel gekregen zoals de huawei mate 9. Ik dacht dat samsung het ook deed maar niet dus.
Samsung heeft ervoor gekozen om op geen enkel oud model Treble te implementeren. Enkel Samsung toestellen die uitkomen met Android 8 hebben het (verplicht door Google). Dus dat wordt de batch van dit jaar, uitgezonderd de A8 "2018" want die draait op 7.1 (wss omdat die al veel eerder ontwikkeld is maar pas nu uitkomt).
De Oreo update voor S8 bevat geen Treble. Dat was technisch te moeilijk om te implementeren. Het zal dus een andere reden hebben.
Ik heb de duos versie van de S8+ uit de VAE en heb de update al binnengekregen. Samsung past de interface zo ingrijpend aan en voegt zoveel functies toe dat het verschil tussen Android 7 en 8 minimaal is. Het deelmenu en een aantal andere dingen zien er iets anders uit maar ik merk geen verschil in snelheid, batterijduur of dat soort dingen. Zo boeiend als op AOSP Android is de update voor de S8 dus niet. Veiligheidspatch is van 1 februari, dat is eigenlijk het belangrijkst ;)
Zo boeiend als op AOSP Android is de update voor de S8 dus niet. Veiligheidspatch is van 1 februari, dat is eigenlijk het belangrijkst ;)
Ik snap sowieso niet dat het iemand ook maar iets boeit welke Android versie ze hebben. Je telefoon werkte super met Android 7 toch? Zolang ik securityupdates krijg, mogen ze de rest laten zitten. Er komt nog niks boeiends aan. ( behalve Project Treble, maar dat krijgen we helaas niet... )
Op zich klopt dat. Het enige dat ik in "stock" Android echt miste was de mogelijkheid om een batterijpercentage naast het batterij icoon te zetten. Zo'n beetje iedere skin had dat al, maar stock Android niet. Dat heeft Google nu toegevoegd met versie 8. En dat was zo'n beetje het laatste wat ik nog echt miste ja. Er kan nog zat verbeterd worden, maar dat is allemaal hardware: vingerafdrukscanner onder het scherm, stereo luidsprekers, betere batterijduur.... Maar qua software heb ik zeker op de S8 geen wensen meer.
Ik mis een dark theme. Bizar dat Google voor hun eigen pixel's met amoled geen black theme aanbiedt.
Heb je het nu over de Pixel? Als je toch wel over de S8 praat, dan heb ik een workaround voor je. ;) Ik gebruik zelf ook een dark theme op mijn S8.
Ja de pixel, de post van Theratron ging over het gemis van Stock Android features. Het is voor mij zelfs een reden om liever geen stock Android te willen :*)
Ok, je hebt gelijk! Instellingen en snelkoppelingen met een zwarte achtergrond. Dat is nog een wens ja, zeker op Amoled panelen. OnePlus heeft daar een mooie oplossing voor trouwens, kan je ook nog de kleurtjes van de iconen aanpassen. Dus zwarte achtergrond met rode iconen ofzo.

En die wens geldt inderdaad alleen voor apparaten met "stock" Android (Moto's, Nokia's, Android One et c), want met de S8 kan je alles aanpassen middels de Theme store ;)
Maar dan nog vind ik de oplossing van OnePlus beter trouwens. Dan kan je zelf kiezen ipv dat je afhankelijk bent van hoe iemand een bepaald thema heeft ingericht.

[Reactie gewijzigd door Theratron op 16 februari 2018 11:20]

Lijkt me niet zo lastig voor Google om dat standaard in te bakken. Ze hebben het ooit gehad in 'n beta versie meen ik maar dat werd weer terug gedraaid.
Klopt, verklaring was toen dat het een hele ingrijpende wijziging is, dacht ik. Maar waarom kan een relatief kleine speler als OnePlus het dan wel..... :P
Mijn Galaxy Tab A 2016 is echt een geweldige tablet. Helaas was daar maanden terug ook zo een slechte update op gekomen waardoor hij vaak spontaan ging rebooten. Gelukkig is dit alweer opgelost. Ik las dat in Q3 van 2018 de Oreo updates vrijwel overal op moet zitten. Ik ben benieuwd :)
Je bedoelt voor devices die een update naar Oreo beloofd is?
Ja zo een beetje alles wat niet al te oud is. Ik denk zo 2015 en nieuwer. Er staat een lijst van op het internet.
Weet iemand of de camera bug (dat de focus soms 'vast' zit) is opgelost in Android 8?
Dat is geen software bug volgens mij.. Als je paar tikjes op de camera geeft is de focus weer goed. Langs gaan bij een service center of opsturen is beste oplossing.
Wat ik raar vind aan dit is het feit dat mijn oude S7 edge al van vorig jaar plots meerdere keren per dag gewoon opnieuw herstarten zonder enige updates te hebben gehad. :? Zelfs na verschillende keren de gsm te hebben gereset naar fabrieksinstellingen was het na een kleine periode opnieuw prijs. Interessant dat ze nu pas het probleem aankaarten bij Android 8.
Waarom denk jij dat jouw probleem gerelateerd is aan het probleem met de Oreo update? Er zijn zo ontzettend veel potentiële redenen voor spontane reboots, dat het me sterk lijkt dat er ook maar enige correlatie is.
Wel netjes dat ze het tijdelijk stop hebben gezet.
Ben benieuwd hoe snel ze het opgelost hebben.
Mijn vrouw heeft ook de S8.

Zelf heb ik de Huawei P10, ik draai mee in de Beta van 8.
Ik had zelf ook spontane reboots, log heen gestuurd, weekje later een update en het probleem is gefixt.

Lijkt mij dat het niet een heel groot issue moet zijn dan voor Samsung.
Ik heb (NL) mijn OTA update afgelopen maandag binnen gekregen op mijn 8+. Helemaal geen problemen mee voor mij, zelfs veel meer battery life.

[Reactie gewijzigd door The Source op 16 februari 2018 09:17]

Hier een Samsung Galaxy S8 die al 8 dagen op Android 8.0 Oreo draait. Ik ben er erg blij mee, de telefoon is nog sneller geworden en geen reboots hier. Hier een volledige PHN/PHN/PHN telefoon.

Ik ben erg benieuwd wanneer je die reboots wel hebt? Wellicht met een bepaalde chip (versie) in je telefoon?