Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Bèta voor Android 8.0 op Galaxy S8 komt voorlopig niet naar Benelux'

Samsung gaat dinsdag beginnen met het verspreiden van de bèta voor de Android 8.0-upgrade van de Galaxy S8, maar gebruikers in de Benelux kunnen de testversie vooralsnog niet installeren, meldt de Nederlandse site Androidworld.

De bèta zal eerst beschikbaar zijn in Zuid-Korea, de VS en het Verenigd Koninkrijk, schrijft Androidworld op basis van een eigen bron. Vervolgens komen daar meer landen bij, waaronder Duitsland, Frankrijk en Spanje. Of en zo ja wanneer gebruikers van de Galaxy S8 in de Benelux de testversie kunnen gebruiken, is vooralsnog onduidelijk.

Gebruikers kunnen de testversie installeren via het Galaxy Beta Program, een programma waarmee Samsung vorig jaar al een testversie van een Android 7 voor de Galaxy S7 verspreidde. Samsung heeft het programma opgezet om bugs op te sporen voordat de uiteindelijke release van de update plaatsvindt. Dat gebeurt vermoedelijk volgend jaar.

Het Galaxy Beta Program is beschikbaar voor de Galaxy S8 en S8+. Die twee telefoons kwamen dit voorjaar uit. Het is onbekend wanneer Samsung de bèta voor de Galaxy Note 8 zal verspreiden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-10-2017 • 13:08

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Mogelijk off-topic, maar ik ben benieuwd naar het volgende:

Samsung is één van de grootste telefoonfabrikanten wat betreft Android, maar vaak zijn ze niet als eerste als het aankomt op Android-upgrades. Nu ga ik even een vergelijking maken: OnePlus heeft op 14 oktober al de eerste bèta van Android 8.0 gepubliceerd voor de OnePlus 3 én 3T (ja, voor iedereen te installeren en was zelfs al te gebruiken als daily-driver. 2 weken later hebben ze wat bugfixes doorgevoerd: OxygenOS Open Beta 26 for the OnePlus 3 and 17 for the OnePlus 3T): nieuws: Open bèta brengt Android 8.0 naar OnePlus 3 en 3T

Minder budget, minder softwareontwikkelaars, kleinere doelgroep, minder dure toestellen. Hoe kan het dan in godsnaam zo zijn dat OnePlus altijd fors eerder is met updates? Ik mis de logica compleet bij dit soort dingen.

Side-note: nee, dit is niet bedoeld als flame of troll of wat dan ook, want ik wil oprecht weten hoe dit kan.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 oktober 2017 13:15]

Minder eigen-schil specifieke dingen die geport moeten worden? Minder grondig testen? En anders een kwestie van prioriteiten stellen.
Het enige verschil is inderdaad de schil, maar het lijkt me nou niet dat dat 6 maanden langer duurt. Minder grondig testen, meh, het is een bèta en volgens velen op het forum schijnt het een prima stabiele build te zijn. Zelfs te gebruiken als daily-driver (heb het over de Oreo bèta van OnePlus).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 30 oktober 2017 13:20]

Als je al bijna tien jaar weg komt met het vertraagd of niet doorvoeren van Android updates en daarmee globale marktleider bent geworden waarom zou je dan ineens gaan rennen? Alsof je voorstelt dat Apple goedkopere hardware moet gaan maken terwijl ze jaar op jaar groeien en recordwinsten halen. Als het echt zo belangrijk is dan moet je gewoon geen Samsung meer kopen. Alle producten die mede leunen op software van Samsung ontloop ik al jaren als het rottende karkas van een overleden builenpestlijder en mijn leven is gewoon een stuk makkelijker geworden. SSD's en andere losse onderdelen zijn verder prima zo niet de beste.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 oktober 2017 13:33]

Het enige verschil is inderdaad de schil, maar het lijkt me nou niet dat dat 6 maanden langer duurt.
Volgens mij onderschat je hoeveel Samsung custom heeft gebouwd voor Android.

Met Android 8.0 is Project Treble geïntroduceerd die dit soort custom wijzigingen aan het OS moet stroomlijnen. Dit heeft mogelijk 2 effecten:
- implementeren van Treble voor de fabrikant kan enige tijd kosten
- toekomstige updates (na 8.0) zijn mogelijk sneller te faciliteren door vendors zoals Samsung
Laten we nou niet doen alsof het vóór Project Treble beter was, want dit was het gewoonweg niet. Al jaren is Samsung vele malen langzamer met het uitbrengen van een nieuwe bèta. Laat staan de stabiele versie ;).

Ik weet dat Samsung enorm veel extraatjes in Samsung Experience heeft ingebouwd, maar nogmaals: Samsung heeft enorm veel softwareontwikkelaars én een groot budget.
Ik ben net van OnePlus terug naar Samsung. Ik snap waarom het langer duurt bij Samsung. Deze phones hebben veel meer features die ook echt werken. Laat ze het maar rustig aan doen, dat het werkt is belangrijker voor me dan dat er ergens in een menu Android versie 8.0 staat.

Meer geld tegen research/development aangooien maakt het niet altijd sneller noch beter.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 oktober 2017 13:39]

Dus volgens jouw statement zou de ontwikkeling van een Android 8-upgrade geen verschil maken als je 15 developers hebt, of 50? 8)7
Er gewoon 50 man tegen aan gooien hoeft inderdaad niet perse beter te zijn dan 15 man.
Als dat 15 ingewerkte en 35 nieuwe zijn zal het waarschijnlijk eerder trager gaan omdat de 15 ervaren mensen dan continue bezig zijn de nieuwe te begeleiden en hun fouten te corrigeren.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 30 oktober 2017 14:32]

Want? Waarom niet? Dus je wilt zeggen dat jij bij wijze van spreken in je eentje een applicatie eerder af hebt dan als meerdere er aan werken? Als dat zo is: dan ben je goud waard op de markt. Los van ervaring/skills natuurlijk.
15 mensen die al ingewerkt zijn in het project. Een goede communicatie hebben, op elkaar ingespeeld zijn. Kunnen dit misschien sneller afwerken op zichzelf, dan dat je er ineens 35 bij zet die van niets afweten en helemaal moeten inwerken.

Het ligt niet zo simpel als. "Geef dat team 40 man extra, dan gaat het sneller." Het is ook niet zo dat als je deze mensen meer gaat betalen of snellere computers geeft dat dit project dan ook sneller ontwikkeld wordt.

Ik heb nooit iets beweerd buiten dat extra geld en mankracht in dit geval niet altijd helpt. Zet er eens 100 man aan die volledig naast elkaar schrijven zodat in het uiteindelijke project bugs zitten die je niet kan pletten zonder een groot deel van de code te herschrijven.

Het leek me te simpel om te stellen dat samsung meer geld heeft. Dus updates moeten en kunnen sneller.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 oktober 2017 13:50]

Daarom zeg ik net: los van ervaring/skills. Je weet van tevoren niet wie er 1,1582 seconden sneller is dan de ander met programmeren. Stel dat het team van 15 en het team van 50 evengoed en even snel zijn (gewoon een 1 op 1 vergelijking), dan is het natuurlijk logisch dat het team van 50 sneller is met iets voor elkaar krijgen. En zoals @Morgan4321 al zei: als je mensen moet inwerken, ben je daar ook hartstikke veel tijd aan kwijt. Het is dus een extreem kromme vergelijking die je maakt.
Maar ook al betaal je dik en vul je je team aan met enorm goede programmeurs, die moeten niet inwerken dan? En die doen het beter dan iemand die van de schoolbanken in dit project gelopen is en dit al 5 jaar doet.
Man man man, steeds maar weer over dat die 35 ingewerkt moeten worden :-(
Wie zegt dat Samsung niet gewoon 100 man programmeurs heeft die helemaal NIET ingewerkt moeten worden...
1 man maakt EEN voorbeeld en daar gaan er meerdere op door. Denk je nou echt dat Samsung met 35 man werkt die allemaal nog ingewerkt moeten worden na de S1, S2, S3, S4, S5, S6, S7 en nu de S8???
Ik denk dat er vooral heel veel al vele vele jaren voor Samsung werken en extreem veel ervaring hebben.

Ik ben er er mee eens, Samsung verkoopt 100den keren zo veel smartphones en ik stoor mij er ook mateloos aan dat je zo onwijs lang moet wachten op upgrades naar een nieuwe versie van Android. Dit is een leuk moment, dit is de tijd dat je weer even van de nieuwe functies kan genieten en kan ontdekken...

Gewoon de snelste worden met de nieuwste versie van Android zorgt echt wel voor betere verkopen, want ik heb al vaak de neiging gehad om voor een Nexus of Pixel te gaan gewoon omdat die de snelste upgrades krijgen en het KAN dus echt wel!!! Inderdaad, stock Android... maar als de Bèta uitkomt van een nieuwe Android kunnen ze al beginnen met het testen van compatibiliteit van eigen software met de nieuwe Android versie.

DUS, gewoon als grootste producent van Smartphones je klanten sneller van een nieuwere EN vergeet niet, veiligere versie van Android voorzien!
het is gemakkelijker overeen komen en via dezelfde procedures te werken met 15 als met 50.
Ik zie dat in mijn ervaring ook, je begint met een klein team en dat werkt vlot , iedereen is op elkaar ingespeeld, maar het werk wordt te zwaar/te veel dus komen er stapje per stapje mensen bij.
Je zou denken dat we genoeg de tijd hebben om iedereen de werkwijze uit te leggen, wat ook gebeurd.
En toch na een tijd is het overzicht in het team verdwenen en lopen er dingen lang niet meer zo vlot als in het begin. Ook al zijn we nu met 10 keer zoveel man.
en dat is niet 1 keer, keer op keer zie ik dit weer gebeuren.

Als je nog een voorbeeld wil, kijk maar naar microsoft, daar weet het ene team ook niet meer van het andere tea, zit je met verschillende werkwijzes
samsung heeft ook 2 soc's waar ze voor moeten developen. namelijk de sd835 en de exynos. tegenover de one plus die maar 1 soc heeft, doe toevallig ook nog open source drivers heeft. dat is al 1 hele grote verschil. hierdoor moet je voor 2 verschillende soc 4 of 5 verschillende roms maken door geografsiche verschillen die de roms mee brengen (samsung pay, bixby intergratie ec) waardoor je meer tijd en resources moet steken in het testen/developen van de rom.
Dat is toch geen excuus? Het is Samsung zelf die hier voor kiest. Daarnaast is het bij de toestellen die wereldwijd dezelfde SoC hebben ook niet sneller geweest (S6 had overal Exynos)
het is niet samsung die ervoor kiest, het is dat ze erdoor gedwongen worden door de amerikaanse markt. er zijn maar 2 providers waar je GSM telefoons kan krijgen, de rest is allemaal CDMA. dat zorgt er dan voor dat ze moeten developen voor een GSM telefoon en CDMA (omdat amerikanen amerikanen zijn)

de rede waarom samsung nog steeds vasthoud aan exynos, is omdat qua IPC en clocksnelheden de exynos gewoon beter presteert. alleen op 3D vlak lopen ze achter op adreno en dat je zie dan soms ook terug in game prestaties. maar qua cpu prestaties zijn ze consequent steeds sneller als qualcomm en denk dat het voorlopig ook zo zal zijn.
De exynos versies zijn niet specifiek CDMA, en de snapdragon versies niet strikt GSM.

Ze kunnen prima een toestel maken met 1 soc, en die weer aanpassen voor CDMA of GSM, dat doen de andere fabrikanten allemaal ook. In ieder geval geen excuus om softwareupdates te vertragen, bij een van de grootste elektronicafabrikanten ter wereld zou dit gewoon stukken sneller moeten
Ik snap niet wat je daar mee wil zeggen, wat heeft het gebruik van Exynos chips in andere telefoons dan die van Samsung er mee te maken? Het enige wat ik zeg is dat Samsung prima wereldwijd 1 chipset kan gebruiken, of dat nou die van Qualcomm of die van hunzelf is, doet er niet toe.

Een Huawei gebruikt toch ook wereldwijd dezelfde Kirin soc?
Een LG/Oneplus/HTC/Nokia/whatever gebruikt toch ook wereldwijd een Qualcomm SoC?
Een iPhone gebruikt toch wereldwijd dezelfde A10/A9 chip?

Dat er een CDMA en een GSM versie van de iPhone is, neemt nog niet weg dat ze voor beiden tegelijk de update uitbrengen. Hetzelfde geldt voor de rest van de merken.
als je goed leest, zie je dat qualcomm tegenhield dat samsung cdma mochten inbouwen in hun SOC, door licenties te weerhouden.
Wereldwijd Qualcomm gebruiken, of exynos met een Qualcomm modem. probleem opgelost. De Galaxy S6 was overigens wereldwijd Exynos, zie nog steeds niet in waarom dat niet kan. Qualcomm verkoopt ook losse modems, en andere merken ook. Het modem hoeft niet in de SoC te zitten weet je...

[Reactie gewijzigd door GreNade op 30 oktober 2017 15:36]

Dat is dus nou net het punt, waarom zou je een soc developen en die niet je toestellen zetten ? De exynos is een reactie op snapdragon, net zoals tizen ook het antwoord is op Android.

Het gevolg van een Huawei is dat ie niet bij alle providers kan verkopen omdat die niet alle banden ondersteunt, terwijl de s8 wereldweid werkt op alle banden. Daarom heb je een s8 (voor die Amerikaanse markt die op alle Amerikaanse banden werkt) en dan heb je de internationale wat zoals de naam suggereert internationaal is. Die kan je dus internationaal in elk land met elke provider gebruiken. Simlock is alang al niet meer van toepassing op zulke dure toestellen.

Het klopt inderdaad dat de S6 met de exynos wereldwijd te gebruiken was (maar hij was niet te gebruiken met de cdma providers alleen sommige CDMA 3G Banden) dat is opzich logisch omdat het op GSM gebaseerd is. Ook heeft Qualcomm CDMA ontwikkelt, en beheert het alle CDMA licenties. Dit is ook de rede waarom Qualcomm alleen op 4g en hoger CDMA mag produceren. Omdat hun ook de grondlegger van zij.
Nogmaals, exynos met een Qualcomm modem erin is ook een prima mogelijkheid. iPhones zijn ook te krijgen in CDMA variant, die lopen ook niet tegen dat probleem aan, die hebben gewoon een los modem van Qualcomm erin.

En zelfs al wil Samsung 2 socs gebruiken over de hele wereld, dan moet Samsung ook niet zeuren dat ze dan langer doen over software updates. 2 socs = meer mankracht er tegenaan gooien, of een beter development team aannemen. 't blijft vreemd dat samsung tienduizend toestellen per jaar uitbrengt, en geen van allen ècht goed ondersteunt. (dit geldt niet alleen voor Samsung natuurlijk). De vele toestellen zijn daar misschien een reden voor, maar absoluut geen excuus.
Nou mijn S5 krijgt gewoon nog security updates dus zo slecht zijn ze ook weer niet. En het is niet Samsung wat zeurt ( die zou het liefst willen dat je een s9 met android 8.0 koopt ) maar de consumenten die zeuren dus nu snap ik je comment hellemaal niet ? Ik heb Samsung nergens zien zeuren over dat hun toestellen laat de update naar 8.0 krijgen. Dat zou ook natuurlijk nergens op slaan.

ook gebruikt apple modems van qualcomm dat klopt, daar betalen ze ook flink voor. als je specwise alleen al naar een s8 kijk en dat vergelijkt met een sootgelijke iphone zie je dat iphones zwaar overpriced zijn. dat komt deels ook door de patenten die ze gebruiken. samsung telefoons zijn goedkoper omdat het hele systeem op 1 chip zit.

dat maakt het hele toestel wat simpeler en goedkoper (je hoeft niet losse royalties/licenties voor onderdelen te betalen

ook vergeet je het debacle even van vorig jaar met de iphone 7 en 2 modems, die nogal verschilde van bel en internet kwaiteit. de qualcomm modems waren een stuk sneller als de intel modems, dat introduceerde ook nogal een backlash voor apple.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 30 oktober 2017 16:06]

Daar heb je helemaal gelijk. Samsung is en was een van de tragere vendors wat betreft updates.
Langer maar je krijgt veel een veel meer! Ik had met mijn oude telefoon al splitscreen en andere extra's voordat er nog maar iets werd gezegd over die Android update die dit implimenteerde. Samsung doet het goed, heeft er ook op hun vingers gehad door de minimale support en daar zien we nu al verandering in. Touchwiz is ook niet meer wat het was. Om Samsung daarom te ontlopen, eigenkeuze natuurlijk, maar een beetje flauw.
Treble is for all new devices launching with Android 8.0 and beyond (the new architecture is already running on the Developer Preview for Pixel phones).

Project Treble heeft dus zover ik weet niks te maken met Android 8 voor de Galaxy S8.
Treble is for all new devices launching with Android 8.0
Android 8 voor de Galaxy S8.
Android 8.0 wordt geïmplementeerd voor de S8.
Treble wordt ondersteund vanaf Android 8.0.
Dus: Treble implementeren is relevant voor de S8.
Het lijkt mij eerder zo dat nieuwe toestellen die met Android 8 out of the box komen Project Treble hebben. Dat begrijp ik in ieder geval van de uitleg van Google.
Treble is een nieuw software architectuur: Hierin kan een vendor zijn speciale OS aanpassingen faciliteren, op zo'n manier dat die aanpassingen ook voorwaarts compatibel zijn met nieuwere Android versies.

Dus daar waar Samsung en andere vendors een soort van "fork" van het Android project maken, kunnen ze nu binnen een bepaalde (nieuwe) API gaan werken.
Nee. Aangezien Project Treble een nieuwe partitie vereist, is het allesbehalve zeker ofdat de S8, S8+ en Note8 Project Treble gaan ondersteunen.
https://www.xda-developers.com/project-treble-android-oreo/

http://wccftech.com/project-treble-existing-flagships/

het is ook alles behalve onzeker dat de s8/+/Note geen trebble krijgen. de eerste pixel krijgt ook treble ondersteuning (en het word ook doorgevoerd) omdat die een snapdragen 821 heeft, wat een vereiste is.

ook worden HAL's verplaatst naar binnen het proces waar de HAL vereist is zodat ze afgeschermd worden voor aanvallers.

dit zorgt niet alleen voor snellere update's maar ook een betere beveiliging, omdat het moeilijker word voor aanvallers om bij je sensoren etc te komen.
Ik ben nog heel erg sceptisch over Project Treble.

Het is goed dat Google er aandacht aan heeft besteed, maar ik heb gewoon het idee dat updates niet echt een hoge prioriteit heeft bij android-fabrikanten. Dat het wat langer nodig heeft voor een update vind ik niet heel gek, maar updates worden zo ongeloofelijk traag uitgebracht. Dit is iets waar ik als Androidgebruiker wel erg jaloers naar iOS gebruikers kijken die gewoon 4 jaar met hun up-to-date telefoon kunnen doen.
Ik ben ook sceptisch, maar ook hoopvol...

Fabrikanten hebben natuurlijk niet een groot economisch incentive om software te updaten. Updaten van software kost immers geld terwijl het verkoop van nieuwe toestellen (met nieuwe software) wél geld in het laatje brengt.
Wat mogelijk wel motiveert is dat mensen klagen en het dus afbreuk doet aan hun merk (gezien andere merken betere ondersteuning bieden).

Ik ben zelf Android ontwikkelaar (sinds Android 2.1) en heb na de HTC Desire steeds een iPhone gehad. Ik ken best een aantal Android ontwikkelaars die een iPhone hebben, maar ik ken geen enkele iOS ontwikkelaar die met een Android toestel rondloopt. (op een totaal van 50+ mobile developers)
ik denk dat die schil wel het meeste werk is van de hele android builds van samsung
Nogmaals: dat duurt geen 6 maanden lijkt mij, en ze hebben veel softwareontwikkelaars én een groot budget. Denk dat het gewoon laksheid is en luiheid.
Ik heb die beta versie nu ook geïnstalleerd, en het enige wat ik eraan merk is dat NFC niet goed werkt voor draadloos betalen en af en toe even een reboot voor kleine bugs. Verder goeie build als je bedenkt dat ze zowat de eersten zijn buiten Google.
Dit, oxygenOS is vrij basic zonder allemaal apps. Samsung levert een hoop diensten met hun telefoons die allemaal moeten werken.
Ik heb vorig jaar een S7 Edge gekocht, mede obv de belofte van maandelijkse updates die Samsung heeft gedaan op zijn eigen website.

Ik moet constateren dat de belofte van Samsung een leugen is. In afwachting van de Lollipop update heb ik maanden lang op de januari patch gezeten en ook nu zit ik nog steeds op 1-8-2017.

Waarom ook al die verschillende versies per land en zelfs per provider? Ze maken het echt onnodig moeilijk en kostbaar.

Mijn conclusie: laat Samsung gewoon links liggen. Koop een Nokia die zelfs voor de instapmodellen dit jaar een keurig track record hebben qua updates. Heb je ook geen last van al die bloatware. Enige manier dat Samsung iets gaat veranderen is doordat de klant ze afstraft.
mijn S7 Edge wordt praktisch elke maand geupdated.
Ik zit nu ook op de oktober patch en de laatste 6 maanden heb ik elke maand een upgrade gehad

Dus ik ben benieuwd welke CSC je hebt als je dit intikt in de phone app: *#1234#
dan zie je de CSC, bij mij staat daar G935FPHN1DQI1

het gaat om de sectie na "G935F" (wat je telefoon code is)
Dus bij mij is dat PHN (unbranded NL)
Ik heb een Portugees model geleverd gekregen, ondanks dat ik hem kocht bij een officiële winkel die meedoet (deed?) aan Samsung acties.

Maar dat zou er niet toe moeten doen, want die belofte is wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 30 oktober 2017 23:44]

Wat je zegt is niet waar. S7 Edge heeft elke maand een update gekregen. Alleen in januari en februari niet omdat toen de Nougat update kwam.
Zoals gezegd hierboven: Portugees model. Dat had ik even moeten toelichten misschien, maar aan de andere kant is het een wereldwijd programma van maandelijkse updates.

Ik voel me echt bekocht, want het was een van de dingen waar ik mijn keuze op baseerde. Nagezocht op de website en voor aanschaf nagevraagd bij Samsung. Die wilden me ook totaal niet helpen. Net als die oplichters van Optie1. Echt spijt als haar op mijn hoofd en nooit meer.
Ik heb vorig jaar een S7 Edge gekocht, mede obv de belofte van maandelijkse updates die Samsung heeft gedaan op zijn eigen website.
Waar dan? Ben wel benieuwd want voor zover ik weet geven ze enkel aan tot wanneer ze toestellen ondersteunen.
http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1097862

In oktober 2015 is Samsung op wereldwijde schaal gestart met de implementatie van maandelijkse securityupdates voor geselecteerde toestellen. Op dit moment zijn dat de Galaxy S8, S8+, S7, S7 edge, S6, S6 edge, S6 edge+, S5, Note 4 en A5 2016/2017.
Er staat dat ze de maandelijkse updates intergreren, niet dat er elke maand een update beschikbaar is.

Beetje listige tekst als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 oktober 2017 07:53]

Uh, ik heb al ruim een week de oktober patch draaien op mij S7. Zelf regelmatig even laten zoeken naar updates, ipv automatisch laten doen?
Als S7 bezitter kan ik beamen dat de updates inderdaad wel onnodig lang op zich laten wachten, ik vraag me ook af waarom dit zo veel trager gaat dan verwacht. Desondanks vind ik het wat gechargeerd om Samsung dan maar links te laten liggen. Ik vind de S7 nog steeds een perfecte telefoon waar ik absoluut geen spijt van heb. Security patches krijg ik naar mijn idee heel regelmatig. En een grote OS update is leuk maar zoveel verandert dit nu ook weer niet in het dagelijks gebruik ;)
Mijn s5 en s8+ heeft al de oktober patch, dus erg raar dat je die nog niet hebt.
Zolang ze elke maand hun security patches uitsturen vind ik het goed. Op den duur komt Android 8.0 wel naar de s8 maar heb er echt geen enkel probleem mee dat mijn s5 nog Android 6 heeft alles werkt zoals ik er van verwacht en Android 7 brengt niets wat ik direct nodig heb of mis op mijn s5.
Gezeur steeds over nieuwe versies meestal brengen nieuwe versies niet veel nieuwe dingen, vaak eerder extra functies die al in andere schillen van de telefoonproducenten zaten. Of juist word er iets toegevoegd wat nog jaren gaat duren voordat de techniek er echt klaar voor is.

Voornamelijk toevoegingen in Android 8
Picture-in-Picture, AutoFill, multi-display support and smart sharing,  background tasks,Bluetooth 5, Treble

Beetje vergelijken met Samsung touchwiz
PIP sinds touchwiz 4.2 zat dus al in de s3
Multi display touchwiz 4.4 of 4.6
Autofill en smart Sharing ook al jaren geen idee sinds welke versie
Background tasks, Bluetooth 5 in s8 Samsung experience 7.0

Effectief mis ik enkel Treble op mijn s8+ en dat is nog afwachten hoe dat gaat werken.

Anderzijds face recognition is er al sinds Android 4 maar niemand gebruikte het.

[Reactie gewijzigd door verbeek75 op 30 oktober 2017 17:47]

nokia heeft nog bijna geen track record, die toestellen zijn nog geen jaar oud, de meeste telefoons krijgen toch wel minimaal een jaar lang updates
OnePlus heeft drie toestellen die ze op dit moment actief ondersteunen. Hoeveel denk je dat Samsung heeft?
Daar ga je al meteen de mist in qua vergelijking. We vergelijken hier nieuwste high-end model vs high-end model. Dus: OnePlus 5 vs S8 bijvoorbeeld.

De OnePlus 5 krijgt de stabiele versie van Oreo tegelijkertijd met de OnePlus 3 en 3T. Dit was dus enkel een voorbeeld. Overigens vergeet je dat Samsung veel meer softwareontwikkelaars heeft, en een groter budget.
dan zijn het er nog 3 toestellen die samsung moet ondersteunen tegenover de ene van one plus. dat is toch 3 keer zo veel werk. dan kan een kleine aanpassing toch nog heel wat werk worden. samsung heeft meer developers maar ook veel meer markten waar de galaxy/note serie word verkocht. ook hebben ze 2 soc's daar moet ook nog rekening mee gehouden worden. ook moet je niet vergeten dat samsung bixby heeft, en oneplus niet. de s8 heeft een vpu de one plus niet. met de samsung kan je ook nog overheids functies vervullen door KNOX en de verbeteterde beveiliging (& iris scanner) de one plus 5 alleen een vingerafdruk.

het zijn 2 hele verschillende toestellen waar de s8/+/note veel meer functies heeft als de one plus 5. bloatware of niet het heeft ze, en dat geeft samsung wel een beetje leiweg om wat langer er over te doen (met het updaten van 6 modellen) want 2 soc's en 3 verschillende toestellen.
Dat samsung veel toestellen heeft ben ik het met je eens, maar dat ze op zijn minst niet hun vlaggenschip sneller updaten daar kan ik met mijn verstand niet bij. Veel samsung gebruikers lopen ooit weken/maanden met kwetsbaarheden die al lang zijn opgelost, maar door al dat schil gedoe nog niet bij samsung.

Ik snap best dat als je veel toestellen hebt dat je ze niet allemaal tevreden kunt houden, maar ik gok dat de galaxy s lijn toch wel zo’n beetje de meest verkochte is en dat is ook de “premium” lijn. Daarvan mag je (althans dat vind ik) verwachten dat die dingen up to date zijn.

Android is echt een prachtig besturingssysteem, maar dat fabrikanten dit ooit verzonnen hebben, dat is echt een dealbreaker voor mij. Wil al jaren een android toestel halen, maar er zijn er maar een paar die aan mijn minimale eisen voldoen (en dat is dat ik updates wil, zowel beta’s als officiele). Met mijn huidige iphone heb ik wel de mogelijkheid beta’s te gebruiken (die doorgaans heel goed zijn). En zoals eerder al genoemd kan de one plus het ook (maar ik persoonlijk vind het design ervan afzichtelijk). Persoonlijk vind ik de Note 8 designwise het mooiste toestel die er op dit moment is. Eindelijk een telefoon die weer een beetje de rechthoekigere elementen van vroeger teruggebracht heeft. (Rond is ergonomischer etc. Maar ik vind rechthoekig strakker en oogt designvoller, maar goed smaken verschillen).
Vergeet ook niet dat Samsung een hoop eigen meuk over Android heen gooit. Dat moet ook allemaal getest worden, en aangezien ik wel een beetje ken hoe het er bij Samsung gaat (intern)... Voor mij een reden om voor OnePlus te kiezen.
Andere optie: Samsung ziet het niet als belangrijk, omdat het geen geld oplevert en wel kost?

Indien mensen geen Samsung zouden kopen door dit gebrek aan ondersteuning, zouden ze het zeker wel doen. Blijkbaar verkoopt Samsung goed genoeg zonder de nieuweste versies android.

* Tukk heeft zelf bewust niet voor Samsung gekozen.
Prachtige hardware, maar geen goede updates.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 30 oktober 2017 14:00]

Hoe kan je dat als bedrijf nou niet belangrijk vinden, maar wel je klanten de volle mep laten betalen? Dat is naar mijn mening gewoon asociaal en alleen om die reden zou ik al geen Samsung kopen.

Dat komt omdat voornamelijk tante Truus en Jan met de pet Samsung kopen en geen idee hebben wat een Android-upgrade is :p.
het bedrijf heeft er geen last van, en het is voor hen ook goedkoper. dus het is gemakkelijk om het als bedrijf niet belangrijk te vinden
Maar tante Truus zit dan ook niet te "zeuren" om een update.. zolang whatsapp etc. het doet is er ook geen probleem.
Mjah, combi van factoren inderdaad vermoed ik:

1. Meer customization bij samsung (niet allen schil, maar ook veel eigen versies van apps)
2. OnePlus is compleet toegewijd aan hun telefoons
3. Samsung heeft tig meer modellen te ondersteunen
4. Bij een groot bedrijf als Samsung zal alles waarschijnlijk logger verlopen, meer schijven waarover alles gaat, veel meer overhead
5. Prioriteiten
6. Beter laat en goed dan snel en minder goed
7. Userbase, als er iets mis is bij samsung zal dat een 'groter effect' hebben dan bij One Plus. Qua aantallen klachten maar ook imago
Aanvullend op het bovenstaande;

Van de website Sammobile een overzicht van Samsung toestellen die een android 8 update gaan krijgen.
ik tel er 17 'zeker' en 8 'misschien'. Dit is geen officiele Samsungsite dus vandaar de aanhalingstekens.
Potentieel 25 toestellen.
https://www.sammobile.com/samsung-galaxy-android-8-o-update/
gewoon allereerst minder (verschillende) toestellen
Samsung brengt een veelvoud aan toestellen uit van de fabrikanten die je aanhaald en elke ROM dient aangepast, gebuild en getest te worden.
Dus ja een kleine fabrikant zoals Oneplus die maar een handvol toestellen te ondersteunen heeft zal normaal gezien ook sneller een build kunnen releasen , al dan niet in beta

De testing fase zal waarschijnlijk ook nog eens een heel stuk sneller gaan dan bij Samsung die ook nog eens met alle providers waarmee ze contracten hebben hun eigen builds door deze providers hun approve streets moeten laten gaan vooral ze kunnen releasen
-Schil
-Meer eigen apps
-Snapdragon / Exynos varianten
-Wellicht dat carrier bloated firmware ook voor wat vertraging kan zorgen
-Veel meer toestellen in het assortiment (vast niet genoeg ontwikkelaars aangenomen)
-Langere testfase? (bij Oneplus lijken er wel vaker bugs naar boven te komen)
-Veel meer gebruikers en dus ook 'normale' gebruikers die eigenlijk geen updates willen. Dat type gebruiker wil vooral dat hun telefoon hetzelfde blijft doen, nieuw is verwarrend.... Ik zit natuurlijk met smart te wachten op Oreo maar mijn vriendin bijvoorbeeld kan het niks schelen en als er iets anders geworden is dan mag ik haar uitleggen waar ze het kan vinden en aanhoren hoe onhandig het allemaal geworden is ;).
Vergeet ook niet dat Samsung ider jaar heel erg veel verschillende modellen uitbengt.
Voor veel van deze toestellen moeten nieuwe softwareversies worden gebouwd en getest.
En vaak verschillen de modellen ook nog per land.
OnePlus heeft zometeen 4 verschillende toestellen waarvoor het Android 8 heeft gereleased: De OP3, OP3T, OP5 en OP5T. En de 3 en 3T lijken erg veel op elkaar.
OnePlus is meer stock android dan samsung.
OnePlus heeft naam gemaakt om snel te switchen naar een nieuwe versie en die trend zullen ze niet willen stop zetten.

Samsung heeft zo'n vlugge update helemaal niet nodig, want laten we eerlijk zijn. De enige mensen die echt geïnteresseerd zijn in die nieuwe Android zijn mensen zoals ons, "Tweakers". OnePlus is ook meer gericht op die groep die meer aandacht besteed aan het kopen van een telefoon. Menig tienermeisje wil gewoon de nieuwste telefoon van het "beste" merk. Samsung en Apple, de rest kennen ze niet eens.

Daarnaast geeft de langere wachttijd bij Samsung wel meer garantie voor veiligheid en vlekkeloze overgang.
Het kan gewoon zomaar zijn dat Samsung deze keus maakt en dat het niets te maken heeft met hoe groot de afdeling voor de software is.

En een Beta is geen software update, maar gewoon een Beta. De echte update voor het grote publiek van oneplus is er ook nog niet.
Het Klein bedrijf en Klein team is nu wel achterhaald.... ze worden gewoon ondersteund door hun moederbedrijf hoor.
Even los van de vraag waarom het bij Samsung zo lang duurt.

Maakt het echt uit dan?

Ik ben net een maand geleden overgestapt van jaren Windows Mobile naar de Samsung S8, dus voor mij is het sowieso even wennen. Maar als ik naar "vroegah" kijk, waarbij mijn iPhone een update naar een nieuwere versie kreeg, dan stond de nieuwe iOS erop en dacht ik bij mezelf: "Ok. Behalve dat de bende nu een stuk trager is, zie ik weinig verschil." Met andere woorden: ik vond dat de updates naar nieuwere versies meer kwaad dan goed deden.

Zolang veiligheidsupdates maar regulier binnenkomen en het huidige OS soepel werkt vind ik prima als de nieuwe Android upgrade een paar maandjes langer duurt, eigenlijk. Of ben ik dan niet kritisch genoeg dan?
Precies dit! Volgens mij is AnonymousWP een van de weinige die het als een probleem ziet en dan heeft hij niet eens een Samsung telefoon! _O-

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 31 oktober 2017 08:35]

Ik ben hardstikke tevreden met mijn S8 met de huidige Android versie. Dus het zal me aan mijn anale opening oxideren of ik 3 of 6 maanden later op de volgende Android versie zit dan anderen.

Reden wijziging: Typo.

[Reactie gewijzigd door swemmela op 30 oktober 2017 15:48]

Allereerst heeft Samsung ontzettend veel eigen features die ze werkend moeten krijgen op Android:

- Iris scanning
- Face recognition
- Device maintenance
- Bixby

En dan nog hun eigen schil (TouchWiz) met allemaal apps en features zoals fingerprint scanner gestures. De OnePlus is in vergelijk bijna stock Android.

Maar wat mij ook opviel is dat ze verschillende versies van TouchWiz onderhouden. De laatste Galaxy Tab 7.1 versie heeft een andere TouchWiz versie dan die van de Galaxy S8+ TouchWiz. Hoeveel dat onder de motorkap verschilt weet ik niet, maar het maakt alles wel weer veel complexer lijkt mij.

Persoonlijk heb ik het liefst gewoon stock Android. Maar features als Face recognition vind ik dan weer super handig. Het is jammer dat Samsung zo'n dikke laag boven op Android gooit, want wat mij betreft maken ze op het moment fantastische hardware. De software ansich is ook een heel stuk beter dan een jaar of twee geleden, maar het updaten blijft een drama.
Je reactie is nogal kort door de bocht en veel te veel toegespitst op je eigen mening/situatie. Ik ga daarom ook niet in op je afzonderlijke punten want je mist zo te zien nogal wat kennis van softwareontwikkeling, bedrijfsvoering etc.

[Reactie gewijzigd door steefmek op 30 oktober 2017 14:55]

Op welke toepassingen doel je?
leg de stock android en samsung android maar eens naast elkaar. daar zijn genoeg verschillen in te vinden ^^
Nogmaals: dat duurt geen 6 maanden lijkt mij, en ze hebben veel softwareontwikkelaars én een groot budget. Denk dat het gewoon laksheid is en luiheid.
Dan root je je telefoon en zet je er een custom rom op? Je lijkt er erg van wakker te liggen, dus dat is een optie die je kunt kiezen. Mij boeit het persoonlijk niet zo heel veel of ik nou een Android 7 of 8 menu heb. Ik heb liever dat het stabiel werkt en dat doet mijn Galaxy S8 absoluut! En daarnaast krijg ik gewoon maandelijkse security updates, dus ik zie het probleem niet echt. :) Behalve dan dat je de Android 8 kleurtjes niet hebt = ;(
Het gaat mij puur om het principe en de laksheid van Samsung. Ik heb 1 keer een Samsung gehad, maar liever niet nog een keer. Ik lig er niet wakker van, want ik heb geen Samsung in gebruik. Gaat mij dus om de houding van Samsung.
Als we naar het aantal verkopen van Samsung kijken, lijkt het vooral jij te zijn die er een probleem in ziet! :D
Sorry ik schrijf geen nieuwsbericht maar enkel een reactie. dan ga ik niet op gramaticale spelling letten. Dat jij dat wel doet moet jezelf weten ;)
Via VPN zou het toch wel mogelijk moeten zijn?
Over een paar dagen extract iemand hem als rom en kan je hem gewoon via Odin flashen. Zo ging het vorig jaar ook op mijn s7 edge. Ik zou de eerste 2 beta's negeren omdat die vooralsnog niet echt stabiel zijn (vorig jaar dan) maar kan ook anders zijn dit jaar !
Die vlieger gaat nu niet op, omdat het landen specifieke roms zijn. De vraag is zelfs of je een uk rom met een uk simkaart werkende krijgt, voor zover ik heb begrepen.
ja dat doe je door je csc te veranderen naar PHL. ik had vorig jaar ook de poolse rom gedownload omdat die als eerste had, en ik woon op curacao en in mijn vakantie naar NL deed me digicel simkaar thet gewoon op het KPN netwerk
Ik denk dat er gekeken wordt naar de CSC code van je huidige firmware. Daar kan men aan herkennen uit welk land je telefoon komt.
Snap nog steeds niet waarom Samsung ed...allemaal zo lang doen over updates!?
Android is, in tegenstelling tot iOS, een operating system dat draait op heel veel verschillende hardware-configuraties. Soms met specifieke hardware. Soms met resoluties of aspect-ratio's die specifiek zijn. Al deze zaken moeten eerst getest worden op de telefoon. Apple heeft daarbij alleen rekening te houden met hun eigen telefoons. Android met alle telefoons waarop het draait. Na uitgifte van de release is het aan de fabrikanten van de telefoons om de versies te testen op hun hardwareplatform. En daar komt nog bij, veel fabrikanten (zoals Samsung) willen hun eigen launcher gebruiken en van alles tweaken naar hun eigen wensen. Ook dat moet getest worden. Ik denk dat dat maar goed is ook, want de consument zou anders echt de dupe zijn. Wat ik meer een aandachtspunt vind, is de support van nieuwe Android-versies op oudere telefoons. De Galaxy S5 (een telefoon van slechts 3 jaar oud, kreeg al geen Android 7.0 meer.
Juist. Android/Google moet er z'n plasje overheen doen, dan Samsung, en dáárna vaak nog eens je eigen provider.
Maar dat gaat vanaf nu eindelijk een beetje veranderen, jeeej! Laten we hopen dat Project Treble dit positief veranderd.
Ik hoop het, dan duurt het minder lang dan een jaar voordat ik zo'n update op mijn huawei krijg...
Zelfs dan houd je nog problemen met wachttijden voor updates van de grote fabrikanten die een 'zware' eigen schil gebruiken.
Met Project Treble heb je wel meteen de Android-core met alle veranderingen en nieuwe functies, maar wanneer de schil van de fabrikant, met alle verwante apps van de fabrikant die nog niet ondersteunen merk je er weinig van. Dan komen de nieuwe mogelijkheden misschien één voor één binnendruppelen wanneer de schil en de apps één voor één geüpdatet worden, of moet je wachten tot de fabrikant alles heeft aangepast en alles in één keer vrij geeft. Ik denk dat de meeste fabrikanten toch voor de big-bang gaat en alles in één keer vrij wil geven, omdat dat voor de gebruiker de meeste indruk maakt dat hij een nieuwe versie heeft.
Wanneer je zelf weinig fabrikant-eigen apps gebruikt of de fabrikant van je toestel een lichte schil en weinig eigen apps meelevert (zoals Sony) heb je daar minder last van. Maar bij fabrikanten met een sterke eigen ecosysteem (zoals Samsung) waar veel gebrukkers binnen willen/ zullen blijven zul je altijd het probleem houden dat er enige tijd overheen gaat voordat je de nieuwe mogelijkheden van een nieuwe Android versie kunt gebruiken.
Het zou misschien, ondanks het wachten op de nieuwe versie van de schil en apps van de fabrikant goed nieuws kunnen zijn voor gebruikers van oudere modellen, omdat in principe de schil en apps die werken op een nieuw model ook zouden moeten werken op een oud model met dezelfde Android versie. Maar wanneer de fabrikant uit commerciële overwegingen besluit om niet met oudere hardware te testen en het ook niet voor oudere modellen vrij geeft, of zegt dat de nieuwe schil/ apps zijn geoptimaliseerd voor nieuwe, snelle hardware en daarom niet geschikt is voor oudere modellen, dan houdt het ook op. Natuurlijk heb je dan wel een toestel met de nieuwste Android versie die je alsnog met een alternatieve launcher en andere apps volledig kunt benutten, maar veel gebruikers zullen toch blijven hangen bij de schil/ apps die door de fabrikant zijn geleverd.
Maar ook met Project Treble zullen oudere toestellen niet onbeperkt door nieuwere Android versies ondersteund blijven worden. Ergens zal altijd een punt komen waarop oude hardware niet langer ondersteund zal worden. Het grote voordeel van Project Treble zit dan ook niet in het makkelijker kunnen updaten naar nieuwe Android versies, maar in het onmiddellijk kunnen toepassen van beveiligingsupdates. Daarmee zullen oudere toestellen met oudere Android versies veel langer veilig te gebruiken blijven, maar ook daar zal na een x aantal jaar een eind aan komen.
maar in het onmiddellijk kunnen toepassen van beveiligingsupdates.
En dat is waar het mij om gaat. Ik had het hierboven ook al aan AnonymousWP uitgelegd. Ik lig er absoluut niet wakker van als ik de Android 8, 9 en 10 "kleurtjes" niet heb. Het gaat mij eigenlijk alleen om security en stabiliteit, en dat gaat Project Treble brengen!
Maar de S5 krijgt gelukkig nog wel security updates. Ik heb geen flauw idee hoe lang en voor welke modellen ze dat blijven doen maar ik ben blij dat ze dat tenminste nog doen.
Is dit echt zo erg? Wat zit er in 8.0 wat we niet al via de app updates binnen krijgen? (serieuze vraag)
denk aan security leaks etc.
een telefoon is hedendaags persoonlijker. bankieren, foto's, chats etc
fabrikant is naar mij idee toch verantwoordelijk om de veiligheid van toestellen te kunnen waarborgen dmv updates.
ik heb zelf een nexus 5x deze heeft keurig pas geleden update gehad naar 8.0.
Security leaks worden via de maandelijkse security updates gedaan (die vanaf de s5 of 6 nog maandelijks worden gedaan). Het gaat hier echt om veranderingen die meer met functies te maken hebben.
een sneller OS bv ( door limitatie van max use door single process )
Dat wordt jammer.
maar waarom rolt samsung deze oreo beta-rom in landen en niet in talen uit. lijkt me raar.
zou omzeild kunnen worden door naar de engelse site van samsung te gaan.
Dat moment wanneer ik al Android 8.1 Beta als dailydriver gebruik op mijn Nexus 6P. :)
Kan wel zijn allemaal, ik van een one plus naar een s8, geef mij de s8 maar. Als de update maar goed werkend is als die uitgerold wordt. En ik ben hiervoor niet voor niets weggegaan van Samsung, maar 2 jaar maakt en wereld van verschil.
Kun je dan niet gewoon een VPN gebruiken? het wordt misschien lastig, maar met een beetje gesjoemel lukt t wel
Bij de s7 vorig jaar kon je de samsung beta app installeren door de UK stock rom te flashen en daarna in de beta app inschrijven voor de beta. Hiwrna kreeg je een melding om te updaten naar Nougat Beta. Wellicht werkt dit op de s8 ook weer.
Van zo'n groot merk zou je toch meer verwachten. Dan voel je je toch echt bedrogen.
Ik weet dat het voor Android niet evident is in tegenstelling tot Apple waar je niet zo'n variatie aan hardware hebt, maar je zou toch verwachten dat een van de grootste spelers zijn topmodel vlot van updates voorziet.
Waarom is dat nodig? Wat mist er nu dan?

Itt bijv Apple zij alle ingebakken apps gewoon via de store te updaten. En veiligheidsupdates zijn er wel regelmatig.

Eigenlijk kun je zelfs stellen dat Samsung voor loopt :X elke upgrade van Android brengt weer ladingen functies die Samsung al jaren zelf inbouwd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 oktober 2017 08:03]

Het is niet echt een kwestie van missen, maar als je 800 euro neertelt voor een smartphone verwacht je toch dat ze er wat moeite voor doen om dat toestel jaren te updaten naar de nieuwste versie van een besturingssysteem? Op een desktop is dat toch ook zo, dus waarom niet op een smartphone?
Samsungs hebben vaak zelfs bij release niet de nieuwste Android, dan loop je al direct met een verouderde telefoon rond. Als je dan ziet dat ik met mijn Nokia 5 die 4 keer minder kost betere ondersteuning krijg dan kan je toch echt wel vaststellen dat Samsung er echt niet om geeft.

Het is in ieder geval al goed dat de beveiligingsupdates er zijn.