Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Galaxy S10 krijgt gat in scherm en drie camera's aan achterkant

Volgens telecomjournalist Evan Blass krijgt de Samsung Galaxy S10 geen notch, maar een gat in het scherm voor de frontcamera. Aan de achterkant komen camera's met drie verschillende beeldhoeken: normaal, tele en wijd.

De informatie van Blass bevestigt eerdere geruchten over het uiterlijk van de Galaxy S10. Meerdere fabrikanten werken aan telefoons met een frontcamera achter het scherm, maar vermoedelijk lukt het nog niet om de camera daadwerkelijk achter het scherm te plaatsen zonder een uitsparing. Samsung zou in plaats van een notch een klein gat in het oledscherm maken voor de camera.

Bij de presentatie van zijn vouwbare smartphone liet Samsung al dergelijke scherm onder de noemer Infinity O. Ook hintte Samsung toen al naar een scherm zonder enige uitsparing, met de naam New Infinity. In theorie is het mogelijk om een oledpaneel doorzichtig te maken en daar dus een camera achter te stoppen. De techniek lijkt echter nog niet klaar voor daadwerkelijk gebruik op korte termijn.

Aan de achterkant komen drie camera's, die allemaal een andere beeldhoek hebben. Er is een 'normale' camera, een exemplaar met een groothoeklens en een variant met een telelens. Steeds meer fabrikanten lijken voor zo'n opstelling te kiezen. Huawei doet dat bijvoorbeeld met zijn Mate 20 Pro.

Verder stelt Blass dat de Galaxy S10 een vingerafdrukscanner achter het scherm krijgt, iets dat toestellen als de Oppo Find X, Vivo Nex en OnePlus 6T van dit jaar al hebben. Ook krijgt de telefoon Samsungs One UI, een nieuwe schil die over Android 9 wordt gelegd. Samsung kondigde die nieuwe interface zelf al aan.

Conceptrender van hoe een Galaxy S10 er uit zou kunnen zien - afbeelding: Ben Geskin

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-11-2018 • 18:27

180 Linkedin Google+

Reacties (180)

Wijzig sortering
Hoeveel personen zullen in eerste instantie denken dat het een dode pixel is? :+

Ikzelf vindt het een betere oplossing dan zo'n notch.
Alleen zit er nogal wat méér techniek in een notch dan alleen een camera. Nog wel tenminste.

Zou het technisch mogelijk zijn om een camera echt achter het scherm te stoppen waarbij de sensor tussen de pixels door belicht kan worden? Dus iets meer ruimte tussen de (sub)pixels waar de sensor achter zit? Vroeg t me zo af...
Technisch zeker mogelijk, de IR sensor enzo zitten al achter dit scherm, alleen de camera nog niet.

Samsung heeft er in ieder geval wel een patent op:

Nieuws: https://www.gsmarena.com/...the_screen-news-29217.php
Patent:
https://nl.letsgodigital..../01/nieuwe-smartphone.pdf
Da's inderdaad exact wat ik bedoelde :) op zich ook wel logisch. Mooi dat daar in elk geval over nagedacht is en ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk wordt. En vooral wannéér.
De OnePlus 6t heeft nu al een camera die door de pixels heen je vingerafdruk scant.
Daar heb ik niks aan als ik foto's wil maken...
Wat een rot reactie. Jij vraagt of het technisch mogelijk zou zijn om tussen de pixels door een foto te maken. Ik reageer dat de OnePlus 6t dat in feite nu al doet, alleen afgestemd om een vingerafdruk te scannen. Hij zal waarschijnlijk niet kunnen focussen op iets dat verder weg staat.

Maar ik zal niet meer op jou reageren als je relevante reacties niet waardeert.
Sorry, ik zal de volgende keer als ik een normale vraag stel expliciet erbij melden dat ik een afbeelding bedoel waar je als eindgebruiker ook daadwerkelijk iets aan hebt, met een minimumresolutie van 2 megapixel, 16 miljoen kleuren, liefst in JPG- of RAW-formaat gemaakt door een camerasensor zoals deze gebruikelijk op smartphones dienst doet als front-facing camera.

Maar ik ging er misschien even een beetje onterecht van uit dat als ik 'camera' zeg, ook 'foto' bedoel, en geen 'vingerprintscanner'.
Welk deel begrijp je niet? Er wordt met een camera een foto gemaakt - ja hij wordt nu gebruikt om een foto van een vinger te maken maar waarom zou hij niet van iets anders een foto kunnen maken?

Hier zie je een filmpje van exact het moment dat de camera verwijderd wordt. Lijkt erg veel op een normale front-facing camera he? https://youtu.be/ix8eA6syk1Q?t=219
Inderdaad, stop maar, genoeg gelachen voor vandaag .... beetje jammer om getrolled te worden en ik was er nog bijna ingetrapt ook.
Dan liever een notch.
Of die druppel van de OnePlus bijvoorbeeld. Maar een gat ziet er in mijn ogen wel "apart" uit zeg maar :D
Of gewoon een keer geen frontcamera! :)

Kan het ook weer goedkoper. (en je hoeft hem niet af te plakken als je er bang voor bent...)
Of een klein beeldschermpje op de achterkant ;)
Of achter de pixels!

Zoals de nieuwe generatie vingerafdruk scanners:
https://www.youtube.com/watch?v=Jy7pdQRTRpQ
Niet te groot want er zitten al 8 cameras een flits en een AF-sensor. Plus de vingerscanner... :*)
En dat hoor je dus nooit iemand zeggen. En dat vind ik altijd zo gek! Ik zou er zo 100¤ extra voor over hebben zelfs, als er helemaal geen frontcamera meer op zou zitten en daardoor een telefoon zonder uitsparingen in het scherm, maar ook zonder traditionele bezels zou kunnen kopen.
Die wegklapbare top van de Honour Magic nieuws: Honor Magic 2 heeft schuifmechanisme, zes camera's en oledscherm zond... is wel een goed alternatief. Bij mij zou die dus dicht blijven... ;)

Maar dit zou 'm voor ons kunnen worden:
nieuws: Nubia X-smartphone heeft 'onzichtbaar' scherm aan achterkant en geen ...
Ja zeker. Het zal haast wel Chinees moeten worden, daar is zoveel keus. Heerlijk. Nu nog hopen dat er een tussen zit die goede updates garandeert en als het Android One heeft :-)
We hebben het over het flagship model en niet over een goedkopere variant. Dus waarom begint iedereen over die frontcamera? Je wilt zoveel mogelijk features in the top model duwen en aangezien de markt bestaat meer mensen die WEL een frontcamera willen, heb je pech als je perse een Samsung wilt hebben.
Het artikel kopt over een gat in het scherm. Waar is dat gat voor? Juist. ;)
Gat in het scherm bij het topmodel. Er staat nergens dat ze dit bij alle varianten/types gaan doorvoeren. Dus dan blijft de vraag. Waarom zou een top model, veel gebruikte features er uit slopen omdat een kleine groep geen behoefte er aan heeft?
Het moet geen trend worden, is meer de mores hier, denk ik. Hoewel vaak zat features van dure modellen ook de midrange het volgend jaar/seizoen bereiken... En als het aanslaat hebben alle telefoons het straks wellicht. We shall see. ;)
Volgens gaat de discussie meer over; eigenlijk wil ik alleen een volledig schermen en niks anders op de voorkant en niet perse de camera. Als je hem niet ziet, is het opeens wel goed :P
Zeker ook, en mee eens! :P Ik ga hem niet missen.
Die OnePlus druppel kan er ook nog wel mee door, de bredere notch levert toch veel beeldruimte op die onbruikbaar is.
Maar wat dan met een schermvullende app? Nu wordt dit vaak weg gewerkt door zwarte banden, waardoor een klein stuk scherm wordt opgegeven rond de notch.
Gaan ze met die druppel of 'gat' dan ook de hele kant zwart maken? Of gaan ze dan die er gewoon in laten zitten en heb je pech als daar net tekst o.i.d. staat? Want geef mij in dat geval maar een 'grote' notch met verschillende sensoren voor wat extra functionaliteit, dan een kleine druppel die storend kan zijn.
Op mijn OnePlus 6T, met een druppel notch, kan ik per app instellen of ik het full-screen of met een zwarte balk (default) wil weergeven. Wat mij betreft een aanrader voor Samsung.

Ik ben toch wel blij met de druppel in plaats van een grote notch. Er valt nu al af en toe een icoontje weg; ik zou me doodergeren als ik er maar twee of drie per kant kwijt kan. Ik weet niet welke functionaliteit ik zou moeten missen. Er zit geen notificatie LED meer op, maar ik heb er geen moeite mee als er gewoon een gekleurde punt op het OLED scherm verschijnt waar normaal de toegewijde LED zou zitten. Hier zijn appjes voor, maar met ambient display heb ik er eigenlijk niet eens meer bij stilgestaan.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 13 november 2018 19:54]

Hmm, leuk idee voor een skin: je kan een kruisje, ster, half maantje, of ander (al dan niet religieus) symbool over de camera plakken.
Nee, ook met een brede notch heb je meer beeldruimte dan zonder notch, als je geen notch hebt maar gewoon een balk die over de hele breedte loopt ben je die ruimte namelijk sws kwijt. Elk stukje scherm naast de notch is extra scherm ten opzichte van je normale beeldscherm.
Is dat ook zo?
Wordt het toestel dus niet van 'hoek naar hoek' geadverteerd, maar van hoek naar 'hoek tot aan de breedtelijn van het einde van de notch' en daarmee dus ook de geadverteerde verhouding? Het gaat hier natuurlijk om marginale getallen, maar wel belangrijk (vind ik :) )

Ik kan hier dus eigenlijk geen eenduidig antwoord op vinden...
Ik ook niet, maar ik weet dat het iig bij Huawei om het scherm - (min) de ruimte naast de notch gaat, hoe dit bij andere fabrikanten is durf ik niet te zeggen, iig Apple adverteerd wel met schermrand naar schermrand (en rekent de ruimte naast de notch wel mee)
Ligt ook aan hoe je OS hiermee omgaat, Samsung komt bijvoorbeeld met One UI waarbij loze ruimtes zoals dit beter benut zullen worden.
Niet veel want Samsung zal het wel overduidelijk marketen en mensen die dat toestel zullen halen weten echt wel wat ze halen.
Ik vindt het op het eerste gezicht een tegenvallende uitwerking van Samsung, maar wellicht valt het in de praktijk mee. Hopelijk is er geen hoogte verschil tov het scherm, waardoor er rommel in kan blijven zitten.

Het wachten is op verdere evolutie van de notch door Apple. Ik verwacht in 2019 toch wel meer high-end smartphones van andere merken met een kleinere notch of druppel/stip in het scherm of iets wat hierop lijkt.
De enige notch evolutie die nog over is, is dat ie verdwijnt, elke vorm/maat is er ondertussen wel.

Ik blijf het niet mooi vinden maar op de oneplus 6t is die al zeer klein.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2018 08:11]

Waarom zou er opeens hoogteverschil zijn t.o.v. het scherm ?
Is er ook niet bij camera`s en sensoren in een bezel of een scherm met notch aangezien elk scherm wordt voorzien van een geheel gladde glasplaat.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 14 november 2018 16:40]

Of ze proberen hem aan de sleutelhanger te hangen ;)
Hmm ik weet niet het blijft toch nog steeds een workaround totdat de camera echt achter het scherm kan.

Afgaand op de renders doe mij nog steeds maar de S9
Wellicht dat ooit de omgekeerde werking van microfoon en speaker toepasbaar wordt op camera en scherm. Dat het scherm ook kan "filmen" zeg maar. En je pootje/oog kan scannen. :)
Ik niet.

Mijn ervaring met een notch is dat je deze redelijk snel en eenvoudig 'vergeet'. Bij normaal gebruik merk je 'm eigenlijk niet op. Met zo'n 'dode pixel' denk ik dat het anders zal zijn. Ook de pixels boven de camera geven nu beeld en dat zal deze uitsparing juist méér laten contrasteren dan een notch. Bovendien lijkt de schermruimte boven de camera erg beperkt. De vraag is dus welk nut het heeft om een camera op deze manier te implementeren.
Je geeft hetzelfde aan als wat men in het begin over de Notch zeiden. Dit gaat niet wennen.

En jij geeft zelf aan dat het je niet eens opvalt na een tijdje.
Ik vermoed dat je deze "dode pixel" na een tijdje ook gewoon vergeet
Wat wordt er volgens jouw boven weergeven dan? Nu zie ik daar ook niks staan in de statusbar van mijn telefoon. Zelden stapelen er 10 icontjes op waardoor de notificaties tot in het midden komen.
Beter een gat in het scherm dan een scherm in mijn g.... _/-\o_
Ikzelf vindt het een betere oplossing dan zo'n notch.
100% eens.

Dat andere merken Apple daarin zijn gevolgd is.... Naja eigenlijk wel begrijpelijk (want het wel zal werken voor de centjes), maar zeker niet fraai voor het straatbeeld. Echt spuuglelijk. Zeker met de bezel, die bijna op een stootbumper lijkt.

Echt niet perse fan van Samsung, maar die S8 en S9 zien er toch verdomde puik uit.
Doe mijn dan toch maar een notch. Zo'n plompverloren gat boven aan het scherm is wel heel vreemd.
Volgens mij is het alleen maar een gat zodat ze kunnen zeggen dat ze nooit hebben meegedaan aan de notch. (Waar zo nog wel eens kritiek op hebben gehad.)

De pixeltjes direct om dat gat gaan echt geen praktisch doel dienen. Vermoedelijk kun je straks die hele rand "uitzetten" en voor notificaties gebruiken, net zoals dat nu bij de meeste notch telefoon het geval is.
Zo'n klein pitje kan prima wegvallen in een skin, of in een knop (als het wel aanraakgevoelig is op die plek).
Ik denk dat zo'n pitje heel makkelijk overheen te kijken is. En als het niet zo is: zet er een gesimuleerde notch over. Apps genoeg ;)
Je kunt natuurlijk nooit de zelfde sensor array kwijt als andere merken die er allerlei spul in stoppen voor gezichtsherkenning en dergelijke. Zo gauw je meer dan één gat gaat gebruiken gaat het er wel erg lelijk uit zien.
Waarschijnlijk zijn die sensoren daar wel te plaatsen, Samsung kennende. Ik gok ook dat ze een "under screen fingerprint scanner" gaan gebruiken waardoor (in mijn ogen) gezichtsherkenning niet nodig is
Als een vingerafdruk scanner tussen de pixels door kan kijken, is hetzelfde kunstje voor andere sensoren (licht- en nabijheids-sensor) natuurlijk ook mogelijk.
Klopt, in theorie, in de praktijk heeft een fotocamera veel meer resolutie nodig dan de fingerprint sensor. En ook nog eens 3 kleurwn ipv zwart wit.

Ik vind de snelheid van die fingerprintsensor op de oneplus 6t ook nog eens erg tegenvallen, dus ik gok dat ie meerdere pogingen doet of meerdere opnames maakt om te combineren te or een scherpere variant.

Samsung zou ook een andere fps gebruiken met geluid waardoor je 1/3 (wss de onderkant) van het scherm kan gebruiken om te unlocken. De tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2018 09:44]

Voor de camera is dat gaatje in het scherm wel nuttig, De andere sensoren en zelfs een flash-light moeten in theorie wel tussen de pixels door kunnen werken. Zo'n gaatje in het scherm of een kleine notch is voor mij nog acceptabel. Als de statusbar zwart is (wat toch al vaak het geval is) dan valt dat niet eens op en je hebt toch nagenoeg de hele bovenkant voor de icoontjes.
Dat een fingerprintsensor achter het scherm minder snel is, is te verwachten. Hij mist toch een deel van het beeld, wat vergelijken met de opgeslagen beelden lastiger maakt.
Het wordt natuurlijk niet alléén voor FaceID gebruikt maar dat is wel het belangrijkste gebruik.
Ben bij deze S10 eigenlijk ook benieuwd of het naast de camera uitsparing ook andere info bekend / gelekt is zoals dual sim + micro sd (tegelijk).

En of de bixby knop verdwijnt.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 13 november 2018 20:50]

Die zitten hier 'gewoon' in de top bezel... Je ziet duidelijk dat de bovenste bezel dikker is dan de zijkanten. De onderkant is lastiger te zien, maar volgens mij exact hetzelfde verhaal... Alleen Apple heeft het in mijn ogen elegant geïmplementeerd door de randen overal even dik te houden. Alle Android-telefoons met een notch, zijn in mijn ogen dan ook slecht uitgevoerd, omdat die bij full-screen video compleet uit balans zijn; in mijn ogen echt super-, superlelijk.
Nou wat ik gezien heb bij de iPhone X is dat er geen actieve pixels in het kromme vlak liggen. Persoonlijk vond ik de vervorming op de Edge schermen altijd storend, zeker ook omdat het vaak glanst. Alleen de render die je hier ziet is gewoon een rando met Photoshop niet hoe het verder echt zeker er uit gaat zien, dus dat uit balans zijn (wat uiteraard meteen opvalt) is niet iets wat per sé echt het ontwerp gaat zijn.
Wat ik erg vind is dat je bij Apple 1400 euro voor een telefoon betaalt en dan nog iets met een notch krijgt.
Jij vindt het erg omdat je de notch als een nadeel ziet. Mijn gok is dat >95% van de iPhone X-gebruikers het niet als een nadeel ziet, maar juist als voordeel. Het ziet er voor hen wellicht futuristisch uit, of het is eindelijk wat anders dan de afgelopen 10 jaar, of ze zien de oren als extra ruimte i.p.v. de notch als cutout, of ze zien de faceID/animoji als een bijkomend voordeel.

Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet storend of lelijk vind als ik iemand anders een iPhone X zie gebruiker. Ik kan me voorstellen dat ik het enkel in landscape-stand vervelend vind, en al helemaal bij full screen video. Ik heb op mijn Pixel 2 XL weleens de gesimuleerde cutout aangezet om te kijken wat het doet en vond enkel youtube zoom to fit vervelend, maar niet super storend of zo. Edit: en het feit dat de statusbalk 2 keer zo hoog wordt is wat mij betreft ook too much.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 14 november 2018 09:21]

Je kunt het zo ook uitleggen als futuristisch en innovatief natuurlijk, maar faceid is er puur omdat touch id moest verdwijnen en de reden daarvoor was dat het scherm ineens heel de telefoon moest beslaan en daarmee werd ook de notch geboren.

Het zijn allemaal tijdelijke workarounds, als alles straks onder het scherm kan verdwijnt het weer. Ik zie het echt als iets waar we nu tijdelijk even mee opgescheept zitten.
Dat is wel heel cynisch. Ik snap dat als je de notch ultiem lelijk vind dat je tot die conclusie komt, maar een niet-rechthoekig scherm is al een innovatie op zich, het scherm zo buigen dat de aansturing er onder valt is een innovatie. Kijk naar scifi, daar zie je ook vaak schermen die niet-rechthoekig zijn, waar bijvoorbeeld een pilvorm onder in de hoek uit het scherm is gesneden voor een merklogo, daar hoor je ook niemand klagen ;) ik zeg hierbij niet dat we allemaal notches moeten omarmen en verdedigen, maar die hetze dat het enkel negatief is snap ik niet. Dit is inderdaad een stap naar een toekomst waar schermen slabs of glass zijn, maar ik zie een notch als een stap ernaartoe, in plaats van een stap van de grote bezels af.

En faceID is echt niet omdat touchID moest verdwijnen. TouchID verdween juist omdat faceID er was. FaceID is echt een vooruitgang. Misschien niet perse voor authenticatie (alleen de snelheid al), maar het feit dat telefoons zo snel gezichten zo exact kunnen aflezen gaat in de toekomst misschien nog wel andere toepassingen kennen, zoals het aflezen van emotie zodat bijv. facebook beter berichten en ads kan targeten die de meeste impact maken (een goed voorbeeld van slechte intentie, maar ik hoop dat je ruimdenkend genoeg bent om hier voorbeelden met goede intentie bij te bedenken, denk alleen al aan horrorgames). Stel dat Apple over een aantal jaar een AR/MR-bril uitbrengt, die de wereld kan aanpassen, letterlijk op jouw onbewuste gedrag, dan is dat te danken aan die faceID. En nogmaals, even los van alle slechte intentie bekeken.

Edit: "het scherm ineens heel de telefoon moest beslaan". Van wie moest dat? Apple is redelijk marktleidend op hun markt: Apple-spul. Als ze de home-knop half zo hoog hadden gemaakt en de bovenste bezel daarmee een stuk kleiner, of ze hadden 2 jaar gewacht en de touchID sensor in het scherm geplaatst dan hadden ze nog steeds miljoenen iPhones verkocht.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 14 november 2018 10:06]

Ik vind de notch bij de iPhone X helemaal niet storend... al zou een "gat" meer gaan opvallen, maar idd...misschien stukje gewenning...

hoewel de prijzen van iPhones hoog zijn, vind ik ze wel "goed' in elkaar zitten, en dan bedoel ik meer, het is "makkelijker" om iets aan een iPhone te repareren dan een Samsung.

Dit is voor mij een aanname, al menig iPhone uit elkaar gehad, maar Samsung nog niet.. maar die laatste durf ik dan ook niet aan (nog).

Hoewel dit bij de laatste modellen van Apple ook niet echt "fijn" meer is te noemen gezien alle lijm :)
Handig allemaal vingerafdrukken bovenop de camera. :)
De vingerafdrukscanner kan gewoon ergens onder het scherm aan de voorkant.

Alleen de frontcamera zit bij dat gat. dat kan dus wel 10cm verwijderd van de vingerafdrukscanner zijn...
sympa stelt voor om van de front facing camera eventueel een knop te maken als het glas op de sensor aanraakgevoelig is. Dat lijkt mij niet echt slim omdat je dan allemaal vingerafdrukken op je camera krijgt...
I stand corrected. Dat had ik niet goed gelezen. Dat lijkt mij ook niet handig nee.
Lees het artikel.even over Samsungs nieuwe UI. Ze gaan dat gedeelte bovenin nu juist beter gebruiken dan voorheen.

Knoppen etc onderin en alle content bovenin.
Niet mee eens, ik vind een notch lelijk. Zo'n klein gaatje is een veel mooiere oplossing.
Doe mij dan maar een grotere speaker en geen notch O-)

Die anderhalve mm extra hoogte zal mij echt een zorg zijn.
Kan misschien handig zijn bij pornofilms :+
De notch is een tijdelijke oplossing om meer scherm te krijgen en alsnog de sensors erin te houden. Een gat in het scherm is een toekomstig plan voor vele telefoon fabrikanten. Samsung wilt zelfs in de toekomst alle sensors verbergen onder het scherm met het het new infinite display. Ik zou er maar aan wennen als ik jou was ;)

[Reactie gewijzigd door RobinR_ op 14 november 2018 09:08]

Of ze schaffen die hele front camera gewoon af.
Inderdaad, ik hoef hem ook niet.. Gewoon optioneel maken is ook een oplossing trouwens. Geeft wel een extra SKU om op voorraad te houden maar dat geven de verschillende kleurtjes ook. Niet echt een belangrijk punt voor een partij als Samsung met de aantallen die ze doen. Ik gok dat wel 20% er voor zou gaan als ze de keus hebben tussen een volledig scherm zonder selfie cam of een scherm met een gat er in met selfie cam.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 november 2018 18:43]

Ik gebruik mijn front-camera minder vaak als mijn headphone jack, maar alsnog wil ik geen telefoon zonder. Was op een lange reis door de USA, even mijn moeder videobellen, vond ze wel leuk. Om een voorbeeldje te geven.

Een telefoon is een gebruiksvoorwerp, en een gebruiksvoorwerp moet alles kunnen. Ik weiger in te leveren op functionaliteit op een volgend toestel. Daarom heb ik nu de galaxy s9+, op de note 9 na, het meest complete toestel op de markt.
Nee maar dan neem jij die ene met het gat in het scherm, geen probleem toch? Er zijn zat mensen die er geen behoefte aan hebben. Zie de vele reacties eerdere threads hierover, en volgens de Tweakers Poll zou 20% sowieso nooit een scherm met notch kopen, en ik neem aan dat dit ook geldt voor eentje met een gat er in.

Lijkt me op zich trouwens ook wel een leuk onderwerp voor een poll trouwens.. Wil je een telefoon met een gat/notch in het scherm of geen frontcam?
Zonder notch / gat met frontcam.
Zonder gat/notch met camera maar ik heb geen enkel probleem met een smalle bezel boven en eventueel onder.
En uiteraard een 3,5 mm jack.
Mee eens, maar blijkbaar durft geen enkele fabrikant zich daar nog aan te wagen.

Zeker niet nu er de race is naar wie het eerste de achterkant heeft vol geplakt met camera's.
+2...

Ik begrijp zowieso niets van die "full screen" wedloop. Laat het gewoon elegant zoals de s9 of voor mij part zelfs de 6s ( in mijn ogen nog steeds de mooiste tel ooit gemaakt )

En anders inderdaad gewoon GEEN front camara. Ik heb dat ding werkelijk nog nooit gebruikt.
Na een lange tijd van vergelijken en rond kijken zie ik het nut niet meer in van een 90% scherm/behuizing ratio. Veel mensen in mijn omgeving hebben hem uitstaan.
Ik denk dat meer marketing dan innovatie begint te worden. Wie het eerst 99+ schermbehuizing ratie kan halen.
De smartphone markt begint veelste saai te worden.

BTW: voordat iemand gaat commenten dat de uitklapbare smartphone schermen wat gaan worden. Dat wordt het waarschijnlijk niet. Ze zijn te dik in telefoon modus en in phablet modus zijn ze fragiel. De kosten van het scherm en al het onderzoek zorgt voor een stevig prijskaartje. Ik verwacht er niet veel van de komende jaren. Misschien iets voor de echte liefhebbers, of de mensen die het aller nieuwste willen ongeacht de prijs.
in phablet modus zijn ze fragiel.
Zullen we even wachten tot er mensen zijn die hem stuk hebben weten te krijgen voordat jij het te fragiel noemt?

Overigens fraai dat je de markt 'veelste saai' noemt als reactie op een bericht dat een hele nieuwe ontwikkeling laat zien en daarna zelf nog een voorbeeld aangeeft van een andere geheel nieuwe ontwikkeling. Na bijna 6 jaar zien we eindelijk weer eens wat nieuws!
Hoe kan je zien dat dit nieuwe ontwikkelingen zijn (verwijzing naar mijn link), daarnaast hoe kan je dit juist niet fragiel noemen (anders hadden het design en al het andere laten zien. Ze zijn nog niet uit over het design omdat te veel met zich mee brengt.)
https://www.digitaltrends...artphone-screens-in-2013/
Ze hebben er ongeveer 6 jaar over gedaan om weer een prototype te laten zien. Deze innovatie was al bekend, maar niet te gebruiken wegens te hoge kosten/ondersteuning/vormgeving.

De markt is saai, omdat er niet veel nuttige dingen zijn uitgekomen. Oppo RX17Pro met 2 aparte batterijen die snel kunnen laden. Dat is nuttig. Wireless charging dat is nuttig. Huawai en Samsung die met een pc ''namaak'' door middel van je telefoon, dat is nuttig (bijvoorbeeld voor bestandbeheer).

De markt begint zich meer te focussen op een hogere screen ratio(door middel van bijvoorbeeld inkapingen) dan wat nuttig is voor de consument. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een tweaker heb horen zeggen. Ja die notch is handig, het is meer. Kan ik die notch ook uit zetten?

Ik verwacht ook hetzelfde bij de vouwbare telefoons. Meer iets wat je 1 keer per dag gaat gebruiken (of meer, maar dan voornamelijk voor entertainment) of net een gimmick, maar niet meer dan dat. Pas als het ook in midrange smartphones kan worden verwerkt begint het meer een extra te worden.
Natuurlijk zijn er hoge kosten aan verbonden, maar dat is toch altijd geweest bij nieuwe technologieën? Dit is een eerste generatie product, die zijn nooit perfect vanaf het begin. Dit jaar is de Galaxy F dik, het scherm produceren is niet gemakkelijk etc., volgend jaar minder dik, de productie gaat wat omhoog, het jaar daarop weer minder dik etc.
Edit: Dat wordt het waarschijnlijk nog niet. Pas als er genoeg belangstelling voor is kan je door ontwikkelen. Anders krijg je een LG G5 geval. Leuk idee, maar zonder verkoop kan je er niet veel mee. Laat staan inversteren in de volgende generatie.
Voor de sterkte van het scherm kan er beter een gaatje in zitten dan een notch. Maar geen camera aan de kijkzijde nog beter natuurlijk.
Het scherm zelf (het gedeelte waar het gat in zit) is bij AMOLED alleen maar een stukje folie. Dus dat onthaalt daar weinig stevigheid vandaan. Het topglas wel maar dat is nog steeds over het hele oppervlakte net als bij een notch.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 november 2018 19:00]

Zit de vingerafdruk scanner wel/ook achter het scherm?
Staat in het artikel:

"Verder stelt Blass dat de Galaxy S10 een vingerafdrukscanner achter het scherm krijgt, iets dat toestellen als de Oppo Find X, Vivo Nex en OnePlus 6T van dit jaar al hebben."
Is die dan vergelijkbaar met de vingerafdrukken achter het scherm van die merken? Of gaan ze bijvoorbeeld tegenovergesteld van one plus hem wel bruikbaar maken terwijl de telefoon uit staat. Of misschien net zoals de selfie camera een andere nieuwe feature?
Er is een gerucht dat de vingerafdrukscanner van Samsung 30% van het scherm in neemt. Voor de rest is er niet veel bekend volgens mij.
Bron: https://androidworld.nl/n...rukscanner-galaxy-s10-30/
Oh dat zou al wel een verbetering zijn.
Wat een domme oplossing... vind de S9 vele malen mooier en praktischer.

Waarom moet het überhaupt perse volledig schermvullend zijn? Worden telefoons die dat niet hebben niet meer verkocht of zo 8)7 ?

Dit is toch geen gezicht?
Dat heet vooruitgang of innovatie.

Als je dat niet snapt dan euhm...moet je nog even oefenen met andere mensen van het internet napraten :+

/sarcasm off
Maar met je eens hoor, schiet ondertussen zijn doel een beetje voorbij met het innoveren om het innoveren 8)7
Op zich vind ik dit een betere oplossing dan de notch, al heb ik liever helemaal geen frontcamera. Ik gebruik hem echt nooit. En dit hoeft maar een heel klein plekje in de statusbalk in te nemen. Aan de andere kant: Met video is het natuurlijk helemaal shit, dat gaat erg afleiden. Dus dat wordt een zwarte balk er van maken waardoor je een hele strook gaat missen.

Ik neem aan dat dit ook betekent dat de huidige irisscan-unlock optie gaat verdwijnen bij Samsung. Want dit gebruikt nu op de S8/S9 een uitgebreid IR verlichtings- en camerasysteem. Dat gaat niet via de selfie cam. De hele bovenbalk zit vol met sensoren bij deze telefoons. Op zich geen gemis, ik gebruikte het toch al niet want ik vind dat felle licht vervelend (hij gebruikt buiten IR ook zichtbaar licht). Maar het is niet iets voor Samsung om geen antwoord te hebben op een grote feature van Apple (namelijk Face ID)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 november 2018 19:05]

Ik weet niet of je content gaat missen als de video breedte minder is dan het scherm lang is. Bij notch telefoons werkt media consumptie ook prima tenzij je je video gaat inzoomen.
Nou ja, dit IS dus Samsungs antwoord op de Notch: “Wij hebben hem niet, en toch een frontcam!”.

Persoonlijk vind ik de notch wel handig omdat ik dan snel kan zien of ik mijn iPhone X al dan niet op zijn kop vastgepakt heb. :)

Aan de andere kant: Stel dat de iPhone X (en opvolgers) geen notch had, dan heb je nog steeds de afgeronde hoeken in het scherm. Je kunt dus nooit een perfecte rechthoek weergeven!!

(Aan de andere kant: Waarom zou men zich daar eigenlijk druk om maken? Eigenlijk best autistisch om te veronderstellen dat een scherm een perfecte rechthoek moet zijn...)

Edit: ik ben geboren in 1968. In mijn jeugd hadden alle schermen (beeldbuizen) afgeronde hoeken!! Eigenlijk zijn de schermen van de nieuwe iPhones dus best wel retro! ;)

[Reactie gewijzigd door OCU-Macs op 13 november 2018 22:03]

Dingen komen toch altijd terug, zo ook de afgeronden schermranden waar LG en Samsung 2 jaar terug weer mee kwamen.

Nu nog een bol scherm zoals vroeger en we zijn weer terug bij af.
Ik snap het hele gemekker om de notch simpelweg niet. Ik heb echt nergens last van.

Een S8/S9 heeft een beeldverhouding van 18:9, een iPhone XS (Max) 19.5:9 (als ik me niet vergis). Wanneer ik een 16:9 video kijk zet ik hem sowieso niet op volledig scherm, want dan mis ik een stuk van het beeld. Als ik een 18:9 video kijk, bedekt hij netjes het hele scherm met uitzondering van de notch, waar het beeld dan ook zwart blijft. Dan heb je gewoonweg hetzelfde effect als bij een S8/S9 waar er bovenaan het scherm dus gewoon nog een rand zit.

Het stukje scherm wat naast de notch zit toont simpelweg de tijd en bereik/batterij-info. Waardoor ik de rest van mijn scherm over houd om op te browsen etc.

Natuurlijk, als het op den duur mogelijk is om de notch weg te laten, net zo goed als de boven en onder bezels bij andere toestellen helemaal te laten verdwijnen, is dat nog mooier. Voor nu vind ik een notch zo gek nog niet.
Vind het zelf ook wel prima werken eigenlijk. Heb er iig totaal geen laat van dat ie er zit. Denk dat het esthetisch ook mooier is dan een puistje in je scherm. :+ Maarja, ieder z’n voorkeur. ;)
Voor mij hoeft het uberhaupt niet. Maar goed er is veel vraag naar dus dat wordt m niet. Ik heb liever zon black hole dan een notch. Als ik zo het formaat zie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True