Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Diverse smartphonefabrikanten lijken camera achter scherm te willen plaatsen

Verschillende smartphonefabrikanten lijken van plan te zijn om de frontcamera en eventuele andere sensoren achter het scherm te plaatsen. Dat maakt 'fullscreensmartphones' mogelijk met een klein gat in plaats van een inkeping in het scherm.

De recentste aanwijzing zijn patenten van LG, die werden opgemerkt door LetsGoDigital. Daarin omschrijft de fabrikant telefoons met schermen waarin aan de bovenkant een ovaal gat zit. Achter dit gat, dat wordt afgedekt met een transparante laag, zou een frontcamera en misschien nog een andere sensor geplaatst kunnen worden.

Begin deze maand verscheen er een patent van Oppo dat een smartphone omschrijft met camera's onder de display. Het bovenste gedeelte van het scherm, waar camera's en sensoren in schuilgaan, is daarbij van een ander materiaal gemaakt en heeft een lagere verversingssnelheid. Wellicht stelt dat Oppo in staat om meer elementen achter het scherm te plaatsen. Als Oppo de techniek gaat gebruiken, is het aannemelijk dat zusterbedrijven Vivo en OnePlus dat ook gaan doen. Het oledscherm met druppelvorige inkeping van de OnePlus 6T verscheen bijvoorbeeld eerst in de Oppo R17.

Samsung 'under panel sensor'

Samsung Display toonde vorige maand op een bijeenkomst een scherm met een 'under panel sensor'. Daarbij zou het gaan om een sensor die achter het scherm zit en waarvoor geen gat nodig is.

Het is niet waarschijnlijk dat fabrikanten een camerasensor achter het scherm kunnen plaatsen zonder dat ze een gat in het paneel maken. Het is wel mogelijk om licht op te vangen dat tussen de pixels van een oledscherm valt, maar dat zal niet genoeg zijn voor foto's met een goede kwaliteit. Misschien kunnen andere sensoren wel op deze onzichtbare manier verwerkt worden, net als de vingerafdrukscanner achter het scherm.

Financieel persbureau Bloomberg claimde eerder al dat de Samsung Galaxy S10 een scherm krijgt dat vrijwel geen zichtbare randen heeft. De frontcamera zou achter het scherm zitten, maar wel zichtbaar zijn. Op basis van die informatie heeft onder andere Ben Geskin diverse 'conceptrenders' gemaakt, die tonen hoe het toestel er uit kan zien.

In juli dit jaar ging al het gerucht dat Huawei van plan zou zijn om eind dit jaar een telefoon uit te brengen met een gat in het scherm voor de frontcamera. Dat zou gaan om een toestel met een 6"-lcd. Er is nog geen concrete informatie over een dergelijk toestel naar buiten gekomen.

Fabrikanten proberen het scherm op hun telefoons steeds groter te maken. Om een zogenaamde fullscreensmartphone te maken waarbij de voorkant vrijwel volledig uit scherm bestaat, moeten elementen zoals de vingerafdrukscanner, de frontcamera, sensoren en luidsprekers verplaatst worden.

Vingerafdrukscanners werden aanvankelijk naar de achterkant van telefoons verplaatst of vervangen door gezichtsdetectie, maar steeds meer fabrikanten integreren nu de vingerafdrukscanner achter het scherm. Dat werkt vooralsnog alleen met oledpanelen met een relatief lage pixeldichtheid, zodat de optische vingerafdrukscanner tussen de pixels kan kijken. Bij lcd's is dat niet mogelijk, omdat de pixels niet zelf licht geven, maar er een backlight wordt gebruikt.

Verschillende Chinese fabrikanten hebben dit jaar al toestellen uitgebracht zonder inkeping in het scherm. Zo verschenen de Vivo Nex, de Oppo Find X, de Xiaomi Mi Mix 3, Honor Magic 2 en Lenovo Z5 Pro. Die telefoons hebben allemaal een schuifmechanisme voor de camera's. Nubia introduceerde een toestel zonder frontcamera, maar met een extra scherm aan de achterkant.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-11-2018 • 13:44

100 Linkedin Google+

Submitter: solozakdoekje

Reacties (100)

Wijzig sortering
Ik heb een goedkopere oplossing: vergeet die hele front-camera toch. In mijn respectabele smartphone carriere heb ik de frontcam nog nooit gebruikt. Liever dat er een telefoon zonder is dan dat er een hele poespas aan technieken moet komen om deze te verbergen.
Dat zal op wat exoten na waarschijnlijk niet gebeuren, de “selfiecam” is voor velen erg belangrijk.
Misschien een idee voor een dongle? *O*
Was er niet ooit een i-mode telefoon met de camera op een los stickje? (God ik word oud)
Naar mijn weten waren dat juist toestellen waar die camera's waren ingebouwd. Bedoel je niet het toestel dat hier in Nederland bekend stond onder de naam Orange SPV?
Ik heb nog *ergens* zo'n cameramodule liggen om mee te spelen, volgens mij inderdaad van Sony. Ding doet VGA of QVGA en stuurt het beeld door via een UART (vergelijkbaar met een seriele poort).
Misschien wel, zou best interessant kunnen zijn omdat de camera dan later ook nog te upgraden valt; er speciale lenzen opkunnen en extra functies. Dat soort producten zijn er al overigens, zoals warmtecamera’s. Denk dat het met een camera alleen wat lastiger is en minder goed ontvangen wordt dan de wat meer arbitraire zaken.
Ik zou er voor in zijn, want ik gebruik de frontcam eigenlijk niet. Maar als Samsung instaat is om hem seamless weg te werken is het ook prima.
Even een voorspelling uitvoeren: in de toekomst krijgen de mobiele telefoons geen connectoren meer, dat wil zeggen dat de mobiele telefoons voortaan snoerloos en snel opgeladen worden.
Dus dongle is helaas een achterhaald idee :P
Groot gelijk, ik kan mijzelf ook niet herinneren de front camera ooit te hebben gebruikt.
Ik hoop persoonlijk dat de Nubia X het grote voorbeeld voor nieuwe telefoons gaat worden, minder cameras, meer schermen :)

[Reactie gewijzigd door elleP op 7 november 2018 14:06]

Wel irritant als je daar een hoesje voor wilt hebben ;)
(ik prefereer een naakte telefoon, zonder hoesje ;) )
Die telefoon gaat het voorbeeld niet worden, want anders was dat al gebeurd na lancering van de vergelijkbare Yota Phone, die al veel eerder op de markt was dan de Nubia X.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 7 november 2018 17:43]

ben het zeer met je eens ipv allemaal vreemde oplossingen te komen gewoon 2 versies van 1 telefoon uitbrengen.

bijvoorbeeld de oneplus 6T normaal en de oneplus 6t selfie edition waarbij de selfie edition een notch of mechaniek heeft voor de front camera en de normale versie geheel geen front camera heeft?

ik zou kiezen voor de normale zonder camera en dit lijkt me toch veel minder problemen voor phone makers?
Persoonlijk hoeft de front-camera van mij ook niet. Daarom vind ik de telefoons met een schuif mechanisme zo mooi. Geen camera die ruimte in neemt of de hele tijd op je gericht staat. Maar gewoon verborgen zit tot de enkele keer dat je hem echt nodig hebt.

Die paar keer dat ik de front-camera gebruik overleeft zo'n schuif mechanisme echt wel.
Ik weet een leukere oplossing: gebruik de reverse led light sensor techniek. Gebruik de leds in het scherm als camera. Dan moet je misschien op de plek waar je de camera wilt wel heel veel kleine pixels plaatsen.
https://makezine.com/proj...use-leds-to-detect-light/
Daarbij vangen de LEDs licht op uit "alle" richtingen, om daadwerkelijk een foto te kunnen maken ipv detecteren hoe licht de hele scene is, moet er iig nog een lens voor lijkt mij.
Ach kleinigheidje houd je toch.je kan die leds ook een lensje meegeven lijkt me of zorgen dat ze alleen vooruit kijken (is natuurlijk weer niet ideaal voor de kijkhoek)
Wellicht een interessante oplossing om een klein OLED scherm achter op de telefoon te plaatsen die notificaties weer geeft, en bij het maken van een selfie het beeld laat zien.

Hierdoor kun je de betere achter camera gebruiken en het scherm aan de voorkant zonder bezels hebben.
De frontcamera op mobiele apparaten wordt met grote regelmaat gebruikt om videoconferenties via een applicatie zo als Skype, Hangouts, Messenger, Facetime enz tot stand te brengen. Genoeg momenten waarop ik graag videobel met mijn contacten omdat ik op dat moment niet bij ze kan zijn maar ze wel wil zien.

Vroeger had men toch ook met zijn allen een webcam thuis voor de computer, dat is het zelfde principe alleen zit je dan vast aan een vaste plek.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 7 november 2018 14:20]

Kwestie van tijd voordat OnePlus een poll plaatst met "gebruik je de rear camera voor het maken van een foto?" waarop de meerderheid 'ja' antwoord, en ze daar uit concluderen dat dus niemand de front camera gebruikt, ze 'm eruit slopen, en als accessoire van 100eu verkopen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 7 november 2018 14:28]

Dat is toch wel veel te kort door de bocht. Dat jij het niet gebruikt prima maar wanneer je om je heen kijkt word de front camera genoeg gebruikt. Met het verwijderen hiervan zouden de fabrikanten zich in de vingers snijden.
Yup, zelfmoord, vooral op selfie markten in Azie.
Oh ja, het is kort door de bocht voor mijzelf :) In Azie is de selfie een lifestyle geworden. Ik hoef persoonlijk geen selfies te maken, waarom zou je een mooi onderwerp verpesten met je eigen hoofd in de voorgrond. Voor mij persoonlijk hoef ik geen front cam (om te Skypen of wat dan ook om mezelf te laten zien)
*kuch* koptelefoonaansluiting *kuch*
Voor de koptelefoon is er een alternatief, namelijk draadloos. Je hoeft in principe geen functionaliteit te verliezen. Geen selfie camera daarentegen verlies je wel functionaliteit die door veel mensen gebruikt wordt.
Dat is helemaal waar (bij nader inzien deels waar)

[Reactie gewijzigd door Kronossan op 7 november 2018 16:20]

een extra scherm voor "selfies" op de achterkant van de telefoon maakt een frontcam ook overbodig..
Goed punt! Zou bij het gebruik van de hoofd-camera ook handig zijn trouwens. Dan zien mensen die je fotografeert hun eigen beeld.
Dat is allemaal relatief.
Als je steeds een extra usb >3.5mm verleng stukje moet meesleuren om je koptelefoon te kunnen gebruiken, dan kan je ook een usb selfie cameraatje meesleuren.
Waarom kan de camera lens niet omhoog "poppen" uit de bovenkant van de telefoon?
eentje die ook 180 graden kan draaien, dan kan je met dezelfde lens zowel selfies als gewone foto's maken.
Je hoeft in principe geen functionaliteit te verliezen.
Lossless audio is een functionaliteit die je gegarandeerd verliest bij bluetooth audio..

En ook het gebruiken zonder je zorgen te hoeven maken over de accu van de dopjes is een functionaliteit die je verliest.

Daarnaast verlies je de functionaliteit van je oude bedrade koptelefoon. Je moet een nieuwe kopen.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 7 november 2018 14:29]

Wat hij waarschijnlijk probeert te zeggen is dat bij het wegnemen van de audiojack er geen functie wegvalt. Mogelijk dat de alternatieven (BT, USB-C dopjes) voor sommigen minder geschikt zijn, het blijft mogelijk audio te beluisteren.
Met het wegnemen van de frontcam is dat niet zo, daar vervalt meteen de mogelijkheid om te videobellen.
Wat hij waarschijnlijk probeert te zeggen is dat bij het wegnemen van de audiojack er geen functie wegvalt.
Het is maar wat je als functie omschrijft. :)
Een jack plug is een functie en het gebruik kunnen maken van die jack plug is functionaliteit.
Zeggen dat door het verwijderen van de jackplus geen functie wegvalt is als zeggen dat het weglaten van het scherm ook geen functie wegneemt; ik kan immers draadloos het beeld streamen naar een TV.
Ik ben geen voorstander van het verwijderen van de 3,5mm poort maar audio kwaliteit is daar geen argument in. De DAC's van telefoons zijn over het algemeen erg slecht (al worden die wel beter gelukkig) en Bluetooth 4+ heeft geavanceerde audio codecs die prima geluidskwaliteit kunnen overbrengen. Als je apparatuur daar ondersteuning voor heeft hoef je absoluut niet op kwaliteit in te leveren.
De DAC's van telefoons zijn over het algemeen erg slecht
Ja, dat is natuurlijk ook een ding idd.
Maar met BT moet je maar vertrouwen op de coder in de telefoon en decoder en DAC die in die oordopjes zit. Das denk ik ook niet je-van-het.
Bluetooth 4+ heeft geavanceerde audio codecs die prima geluidskwaliteit kunnen overbrengen.
Ik ben al niet zo dol op lossy coding, maar erger is mischien wel dat als de muziek al lossy is dit er nog eens overheen fietst met een andere matrix.

Die nieuwe BT codecs zijn welliswaar beter, maar nog steeds lossy. En je kan um bijvoorbeeld niet zomaar dwingen om meer bits te gebruiken. Mischien dat je het zaakje voor de gek kunt houden door je audio in 24/96 te coderen (zodat die codec zn hoogste bitrate gebruikt) maar dat gaat me te ver en is alsnog een codeerstap erbij.

Al met al ga je er denk ik op achteruit, al zal dat voor veel mensen geen enkel probleem zijn in de meeste situaties. Maar ik vind het wel jammer.
Als je lossless audio wilt, kan je nog kiezen voor USB-C/Lightning koptelefoon. Hoef je ook geen zorgen te maken over de accu. Je moet natuurlijk wel een nieuwe kopen. Maar in principe verliest de telefoon zelf geen functionaliteit.
Als je lossless audio wilt, kan je nog kiezen voor USB-C/Lightning koptelefoon.
Das inderdaad nog een optie.
Maar in principe verliest de telefoon zelf geen functionaliteit.
Ik wil niet te veel mierenneuken maar je verliest toch echt de functionaliteit van een 3.5mm koptelefoon in te kunnen pluggen :)
Ik wil niet te veel mierenneuken maar je verliest toch echt de functionaliteit van een 3.5mm koptelefoon in te kunnen pluggen
Daar heb je de audiojack to USB-C/Lightning dongles voor ;) Krijg je extra functionaliteit, zo'n dongle inpluggen haha

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 7 november 2018 15:57]

Leuk maar de rest van de wereld gebruikt dat ding wel, dus misschien moet jij gewoon een andere telefoon kopen als 't je niet aan staat.
Ik denk dat je je vergist in het aantal mensen dat die camera’s helemaal niet gebruikt.

Ik zie zelfs een optie voor een zakelijke telefoons. Iets meer basis met een maximaal (eenvoudiger) scherm.
Voor mij is de frontcamera juist zakelijk gezien die frontcamera belangrijk. Ik gebruik hem regelmatig voor video vergaderen.
Dus, geef me die telefoon zonder frontcam en als de specs me aanstaan koop ik die. Ik heb geen frontcam nodig. Niet zakelijk, niet privé.
Vandaag reed ik in mijn auto. Vergeet de hele verwarming maar. Ik gebruik hem niet, doe wel een dikkere jas aan. Daarom kunnen autofabrikanten de verwarming uit auto's laten.

Sorry dat ik het zeg, maar de front-camera is een enorm veel gebruikte functie op de moderne smartphone, die kun je niet zomaar weglaten. Dat jij hem niet gebruikt betekend niet dat niemand hem gebruikt.
Ik facetime wekelijks met mijn ouders... Hoe moet ik dat doen zonder frontfacing camera?
Wauw, jou moderatie is erg vreemd; 6x+3, 6×+2, 23x on topic en maar 1x ongewenst en toch nog steeds niet ontopic 8)7

Ik geef je namelijk helemaal gelijk. Ik heb werkelijk nog nooit die face camara gebruikt. Sterker nog, ik vind hem rete irritant als hij ongewenst weer eens schakeld tuasen de 2. Van mij mag die verdwijnen. ( vingerafdruk scanner vind ik dan wel weer een must voor onder het scherm )

Ik snap dat er veel selfie mensen zijn, maar ik denk dat er ook zat zijn die die camara prima kunnen missen.
Maar dat ben jij. Mensen willen nu eenmaal een compleet apparaat en heel veel mensen willen een front camera. Ik gebruik hem zelf ook af en toe en ik zou hem niet elke dag missen maar als ik bijvoorbeeld in een video call zit onderweg is het bijvoorbeeld toch handig, alsmede als ik selfies wil maken met mijn geliefde. Dus ja als je een best sneller wilt maken dan moet je rekening met de massa houden en niet met het individu.
Camera behoort ook tot unlock mogelijkheid met face-id.

Begin wel af te vragen of er nuet een standaard behuizing gaat komen. Dit ivm gsm van elk merk sterk op elkaar beginnen te lijken. Verschil zoals vroeger is er niet echt meer
Maar wat met videobellen dan? Je kan met je achterste cam niet jezelf filmen én tegelijk het scherm zien.. Nee, laat die frontcam er maar gewoon op.

Waar ik me eerder zorgen over maak is of deze ontwikkeling de fotokwaliteit niet om zeep helpt..
Ik heb zelf een iPhone Xs en merk dat het vooral vervelend lijkt voor developers om telkens rekening te houden met de nudge.
Als gebruiker zie je dan dat het geprojecteerde scherm niet volledig zichtbaar is. Een volledig rechthoekig scherm maakt het voor developers gemakkelijker om overal hetzelfde beeld neer te zetten zonder rekening te houden met een uitsparing, die per telefoon weer verschilt.
Lijkt me dus niet meer dan logisch dat hier snel een oplossing voor wordt gezocht.
Een oplossing zoeken voor een probleem dat er niet hoeft te zijn.. :+ 2 Jaar geleden hadden we dit niet met die notch gekte.
Iedereen laat zich gek maken.. pure marketing. Opeens was er een 'chin' probleem, waren bezels een probleem. Alle tech sites schreven er over.. iedereen moest opeens dunne bezels en een nieuw toestel. Men haalt de meest rare capriolen uit om maar geen randje bovenaan het sherm te hebben.. Een notch, gemotoriseerde uitschuifmechanismen die gaan haperen en je accu leeg trekken...

Tegenwoordig wordt iedereen gek gemaakt met het aantal camera's.. 3, 4, 5, 6.. 8, 10 camera's etc.

Als dat weer geweest is moeten mensen aan de speakers: 4 speakers, 7 speakers, 10 speakers op hun smartphone..

En zo gaat het maar door... :)

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 7 november 2018 15:16]

Hahaha. Het klopt wat je zegt. Volgende worden de multischerm phones. 2 schermen, 3 schermen... Samsung is er al mee bezig..

De gekkigheid.

Doe mij maar gewoon weer een bezelvolle telefoon waar alles gewoon simpel is... Oh wacht, dat komt vast over een paar jaar als "retro" phone..
Eens, maar vergeet niet dat "zo snel mogelijk een oplossing zoeken" voortkomt uit een zelf gecreeerd "probleem". Wat is er mis met een rand van ca 5mm met camera, lichtsensor en speaker?
Mss hadden de genoemde developers zelf liever dat die randloze/notch dingen er nooit zouden komen.
Maar het blijkt dat veel consumenten notch telefoons kiezen.
En aangezien ze rondkomen van de consument geven wat ie wil, willen ze dat graag verbeteren.
Maar goed, dus, wat er mis is met zo'n rand is dat veel mensen liever geen rand hebben.
Dus dan lijkt het gewoon alsof je scherm een hoopje dode pixels heeft?

Nee dankje, dan vind ik het slider- en motorconcept toch mooier.
Ligt er aan, als Samsung bv het zo ver krijgt dat ze de camera achter het scherm plaatsen en de pixels uitgaan op moment van fotograferen, zou ik er niet zoveel moeite mee hebben.
Je went ontzettend snel aan zoiets omdat de meest belangrijke content daar niet verschijnt. Toen ik een toestel met een inkeping heb gerecenseerd was ik eerst ook sceptisch, maar al snel zag ik het niet eens meer. Zo'n klein gaatje gaat dan nog veel minder tot niet opvallen. Aanvankelijk zal het je wellicht opvallen, hoewel de notificatiebalk daar ook al zit waardoor het over het algemeen niet eens zo vaak zichtbaar hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 7 november 2018 14:14]

Kan men ook geen spiegeltje voor het glas plaatsen, of soort prisma dat het scherm doorlaat maar ook het beeld naar de sensor of is dat niet mogelijk? Zo ja neem ik vlug een patent 😬
In principe zijn oleds transparant. LG heeft al transparante oledtv's getoond. Wellicht zou het met software mogelijk zijn om een deel van het oledscherm uit te zetten bij het maken van foto's en dan dus daadwerkelijk door het scherm te fotograferen. Of dat in de praktijk ook echt mogelijk is op zulke kleine schermen weet ik niet.
Los van de technische mogelijkheid, die transparante OLED schermen zijn nooit helemaal transparant (vaak iets getint) wat natuurlijk een negatieve impact heeft op een foto. De SVPER was al een leuke concept phone in 2016 die dat principe hanteerde

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 7 november 2018 14:14]

Uiteraard, dat zal lichtverlies opleveren, ofwel foto's ruiziger maken bij weinig licht. Dat lijkt me echter een compromis dat wel voor lief te nemen is. Eventueel is daar weer voor te compenseren met een grotere sensor en/of een lens die lichtsterker is.
Het valt natuurlijk ook te compenseren met een flits aan de voorkant of zoals sommige toestellen doen, het scherm wit oplichten. Ik zou overigens gelijk tekenen voor zo'n oplossing waar de selfie camera achter het scherm zit en minder goed is. Maar ik zou zelfs tekenen voor een toestel zonder een selfie camera.
Mja, zonder selfiecamera is het ook minder optimaal FaceTimen/Skypen natuurlijk, videobellen is tegenwoordig toch wel echt een onmisbare functie in smartphones.
Ik had het ook alleen over mezelf en doe niet aan videobellen. Ja soms op het werk via de laptop. Maar mobiel kan ik prima zonder. Al snap ik natuurlijk wel dat de meeste mensen niet zonder willen.
Voor velen helaas wel, zelf kan ik het wel missen en moet nu dus leven met lelijke oplossingen ;)
En te zien wat de gemiddelde gebruiker voor filters op zijn foto's gebruikt maakt dat beetje kwaliteitsverlies ook niet heel veel uit. Voor videobellen wordt (nu) nog zodanige compressie toegepast dat het voor die toepassing ook niet veel uit zal maken.

Ik ben voor!
Ik denk dat je ook kan compenseren omdat je weet hoe dit patroon op de sensor valt, Immers zit de sensor pal onder het scherm. Die twee zullen niet bewegen ten opzichte van elkaar, dus je kan het patroon van het scherm in een witte ruimte 'ijken' en compenseren.
Er bestaan inderdaad transparante oled schermen (ook door Samsung laten zien, ces 2010!)
Hoe dan ook, transparantie is een groot woord, ik geloof dat het 40% was, wat betekent dat je min of meer door een zonnebril kijkt (de resolutie was ook veel lager toen) met deze hoge resolutie schermen lijkt mij 40% doorlating haast onmogelijk. Maar je krijgt dan een camera die zeer licht gevoelig moet zijn of je moet genoegen nemen met lage kwaliteit selfies (slechte face unlock bij weinig licht).
Toch wel zinvolle ontwikkeling. Want als een camera meer in het midden van een scherm geplaatst kan worden, zouden we dan eindelijk elkaar recht in de ogen kunnen kijken tijdens het videobellen?!
De camera achter het scherm plaatsen betekend niet dat je hem zomaar naar het midden kan verplaatsen. De camera zal nog steeds een significante dikte hebben en dus plaats innemen waar nu de accu zit. Het lijkt me niet practisch om een accu te maken met een gat in het midden voor de camera, of een meerder segment accu zoals de iPhone X had.