Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: McLaren-editie OnePlus 6T heeft 10GB werkgeheugen

De McLaren-editie van de OnePlus 6T zal een werkgeheugen met een capaciteit van 10GB hebben. Dat meldt de Chinese website MySmartPrice. Daarmee is het een van de eerste smartphones met zoveel werkgeheugen. De reguliere 6T heeft 6GB of 8GB aan werkgeheugen.

OnePlus kondigde in samenwerking met McLaren voor 11 december al een evenement aan met snelheid als thema, maar zei tot nu toe niet wat de fabrikant daar zal laten zien. Volgens MySmartPrice heeft de McLaren-editie een opslag met een capaciteit van 256GB. Dat is ook de capaciteit van de duurste versie van de 6T die vorige maand uitkwam.

Diverse fabrikanten hebben het werkgeheugen van 10GB toegepast in nieuwe modellen. Het is het maximale geheugen dat fabrikanten momenteel kunnen inkopen. Het zit onder meer in de duurste variant van de Xiaomi Mi Mix 3 en vermoedelijk in een komende variant van de Oppo Find X.

OnePlus bracht de 6T vorige maand uit. De smartphone verschilt van zijn voorganger door de integratie van een vingerafdrukscanner achter het scherm, het weglaten van de 3,5mm-jack en verwijderen van de optie met 64GB-opslag. Tweakers publiceerde bij release een review van de OnePlus 6T.

Terugkijken: videoreview OnePlus 6T

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-11-2018 • 11:45

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Marketing next-level, natuurlijk heb je niet zoveel nodig. Ondanks dat je zoveel apps open heb staan heb je met 6GB - 8GB meer dan ruim voldoende aan werkgeheugen.

Wat ik altijd zo vaag en jammer vindt is. Merken komen altijd met ''gamer smartphone'' maar hebben een standard 845SoC erin met 6-8GB werkgeheugen en een OLed scherm. Maar dat hebben andere fabrikanten ook. Dus in dat opzicht is het niet special. Tegenwoordig zie je bij veel toestellen nu ook liquid-cooled!

Maar het is veel interesanter om te horen dat bijvoorbeeld de ''gamer phone'' de SoC op een veel hoger level geclocked is of wat dan ook. Is toch echt een verbetering dan een beetje de ''gamer'' prefix te verkloten :( dat is echt zo jammer

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 29 november 2018 12:06]

Mijn OnePlus One uit 2014 draait de nieuwste Android butter smooth met 3 GB (en gebruikt slechts de helft). Dit is inderdaad marketing en ik vind 6-8 GB eigenlijk ook al overdreven. Ik heb het laatste getest en ik kan de 'high end' games ook prima spelen. Het is denk ik een beetje hetzelfde als met de hoeveelheid camera's die je tegenwoordig op een toestel krijgt. De consument denkt; "hoe meer hoe beter". Maar vaak is het gewoon gekkigheid.
Mijn OP6 gebruikt as we speak 5.6GB.

Dat is zonder gekkigheid open, gewoon messaging apps, wss nog wat browser tabs, een reddit app, de krant, de NS app, dat soort dingen.
Als dit toestel 3GB zou hebben, zou ik veel vaker aanlopen tegen apps die volledig moeten herladen. Dat duurt niet enorm lang of zo, maar het is wel een merkbaar moment dat je even moet wachten voor je weer kan doen wat je wilde doen.

3GB is dus wel ruim voldoende om eender welke app te draaien, maar voor multitasking is meer wel degelijk merkbaar nuttig.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik er wat aan twijfel of een OnePlus One met de Snapdragon 801 moderne games nog smooth kan spelen: die CPU is op het niveau van hedendaagse low/mid-end chips. Kan je dus nog altijd een boel mee, maar high-end is hij echt niet meer.

[Reactie gewijzigd door kiang op 29 november 2018 13:03]

Vergis caching niet met geheugengebruik.
Moderne OSen (inclusief Android) zijn geoptimaliseerd om zo veel mogelijk geheugen te gebruiken. Dit om te voorkomen dat er continu van flash moet worden gelezen.
Als je OP6 4GB zou hebben, zou je daar weinig tot geen verschil in merken in dit soort klein verbruik.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik vraag me af of het wel zo handig is. Het is weliswaar low-power DDR, maar dan nog gebruik je honderden milliwatts per Gigabyte. Flash in rust gebruikt geen energie. Dus voor de batterij-duur van je telefoon maakt het merkbaar uit. Het is geen wonder dat de oude Nokia's zo lang meegingen, die haaden ruim minder dan een gigabyte aan geheugen.
Ik denk dat het een afweging is tussen een iets langere stand-by tijd (ik denk eerlijk gezegd dat je het niet eens gaat merken) en een iets snellere telefoon.

Nokia's gingen langer mee omdat die geen volledig multi-tasking OS draaiden met tientallen achtergrond processen en multi-Ghz multi-core processoren. Het geheugen is daar nog het kleinste onderdeel van. ;)

/edit:
Overigens maakt het geen verschil of je iets in dat geheugen hebt staan (dus gecached) of niet, het verbruik is hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 29 november 2018 15:52]

Dat snap ik, maar dat lijkt niet de hoofdoorzaak van wat ik ervaar.
Het is niet de beste vergelijking omdat het om een sterk andere versie van Android gaat, maar op mijn S7 met 4GB geheugen had ik erg veel last van apps die erg snel werden afgesloten. Als ik een resource monitor gebruikte zag ik dat het geheugen ook bijna altijd boven de 90% gebruikt werd.
Met mijn OP6 heb ik dat nu niet meer.
Dat ligt aan Samsung's "geweldige" optimalisatie software welke hardhandig apps afsluit.
Op mijn S9 doet ie dat soms zelfs met mijn muziek apps die op de achtergrond draaien...

Dat doet het OS niet overigens.
Ik geef niks de schuld... Lezen is ook een vak.

Al meer dan 10 jaar zijn OSen zo gemaakt dat ze zoveel mogelijk geheugen gebruiken.
Logisch ook, het zit er niet voor niets. Die 3.5GB lijkt wel in gebruik, maar kan zo vrij gemaakt worden als het nodig is door caches te dumpen.
Daadwerkelijke applicatie gebruik is veel lager.

Samsung heeft er echter een handje van (andere fabrikanten trouwens ook) om nogal aggressief applicaties te sluiten, vaker onder de noemer van batterij verbruik dan geheugen gebruik. Dan maakt het niks uit of er 4GB of 128GB RAM in zit, de applicatie wordt afgesloten.

(Disclaimer: ik ontwikkel al 15 jaar embedded systemen op basis van Linux en Android...)
Ik geef niks de schuld... Lezen is ook een vak.
En lezen kan ik:
at ligt aan Samsung's "geweldige" optimalisatie software
Samsung heeft er echt een handje van (andere fabrikanten trouwens ook) om nogal aggressief applicaties te sluiten,
Dus het is de schuld van Samsung software die je duidelijk ruk vindt (en het rukgehalte van touchwiz zal ik nooit ontkennen, er is een reden dat ik geen Galaxy meer wil), maar tegelijk geef je die software niet de schuld voor het probleem?

Jezelf niet tegenspreken is ook een vak ;)
Ik geef aan dat het niet aan de hoeveelheid geheugen ligt.
Maar daar hoef je verder niet op in te gaan hoor...
Ik snap je punt totaal niet. Een Smartphone is een toestel dat met de software geleverd wordt, je kan software niet negeren om je punt te maken. Zeggen dat het niet ligt aan een tekort aan RAM, maar aan een te grote RAM-vereiste van de software, dat is alsof je zegt dat schoenen niet te klein zijn, maar de voeten te groot.

Je kan eindeloos jouw mening geven over hoeveel RAM een smartphone maximaal mag gebruiken, en je epeen rondslingeren over hoe je embedded software maakt waarbij je genoeg hebt aan enkele megabytes ram. Maar op het einde van de dag heb ik thuis twee Android telefoons, waarbij de een apps snel afsluit op de achtergrond en constant 90+% van de 4GB RAM gebruikt, en de andere 5-6GB van de 8GB ram gebruikt en apps niet ongewenst afsluit.
In de praktijk is het dan simpelweg zo dat dat extra geheugen gewoon een betere ervaring geeft, ongeacht jouw mening dat in een ideale wereld smartphones met minder RAM even vlot zouden moeten zijn.
Ik snap je punt totaal niet.
Dat blijkt.
Zeggen dat het niet ligt aan een tekort aan RAM, maar aan een te grote RAM-vereiste van de software, dat is alsof je zegt dat schoenen niet te klein zijn, maar de voeten te groot.
Waar zeg ik dit? Ik heb het nooit gehad over een te grote RAM vereiste...
Je kan eindeloos jouw mening geven over hoeveel RAM een smartphone maximaal mag gebruiken
Dat doet de Linux kernel. Op iedere smartphone gebaseerd op Android dus. Ook op jouw Oneplus 6.
Overigens doet Windows dat ook.
en je epeen rondslingeren over hoe je embedded software maakt waarbij je genoeg hebt aan enkele megabytes ram
Het punt dat ik aandraag dat ik embedded ontwikkelaar ben op basis van Linux en Android is dat ik diepe kennis heb van de manier waarop de Linux kernel en applicaties zijn geheugen gebruiken. Dat heeft met enkele megabytes niets te maken, maar het feit dat IEDER Linux systeem zoveel mogelijk geheugen gebruikt...
Maar op het einde van de dag heb ik thuis twee Android telefoons, waarbij de een apps snel afsluit op de achtergrond en constant 90+% van de 4GB RAM gebruikt, en de andere 5-6GB van de 8GB ram gebruikt en apps niet ongewenst afsluit.
En hier mis je het punt. Want het is niet het gebrek aan RAM wat de apps afsluit.
In de praktijk is het dan simpelweg zo dat dat extra geheugen gewoon een betere ervaring geeft
Het feit is dat het niet ligt aan de hoeveelheid RAM, maar een piepklein programmatje wat je apps afsluit op de achtergrond.
ongeacht jouw mening dat in een ideale wereld smartphones met minder RAM even vlot zouden moeten zijn.
Ook dat zeg ik niet.

Dus nee, lezen kan je niet. En dan kun je boos op mij worden, en me proberen uit de tent te lokken, maar je snapt blijkbaar niet waarom de apps afgesloten worden. Dat heeft niets met de hoeveelheid RAM te maken, maar alles met de agressieve optimalisatie software.
Als je 800GB in die Samsung S7 zou duwen, zou ie dat nog steeds doen.

Maargoed, ik laat de discussie hier ff lekker bij zitten. Ik probeer je op een normale wijze iets uit te leggen, maar blijkbaar entert het niet.

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 29 november 2018 16:13]

Telefoon met 4GB sluit apps af.
Telefoon met 8GB doet dat niet.
Zo simpel is het. Je hebt 1 miljard tekens in je post nodig om te blijven herhalen "meer ram is dom, dat lost niets op!", maar blijft de realiteit negeren waarbij het verschil tussen die twee telefoons duidelijk is.

Dat jij nu blijft herhalen dat het niet aan een tekort aan RAM ligt, maar aan 'een piepklein programmaatje', dat maakt voor de gebruiker geen hol uit: op de ene telefoon herstarten apps constant, op de andere niet. Je kan vinden dat dat gedrag op de galaxy slecht gemplementeerd is, maar
1. Daar heeft een gebruiker wederom niets aan: feit blijft dat de galaxy telefoons met 6GB merkbaar een stuk sneller zijn in multitasken omdat ze minder vaak apps herstarten
2. Dan zeg je dus dat jij beter weet hoe die toestellen moeten worden geconfigureerd dan het miljardenbedrijf Samsung dat nu al bijna 10 generaties ervaring heeft op gedaan, wat een heuse claim is.
3. Je beweerde dat je niet Samsung de schuld geeft voor het herstarten van de apps, maar nu zeg je wel dat het aan hun software ligt. Kies je standpunt.

Daarnaast is je bewering dat 800GB ram ook vol zou zitten onzin: mijn OnePlus 6 gebruikt momenteel minder dan 6 van de 8GB. Leuk met al jouw 'kennis', maar de feiten spreken dit tegen.

Het is hallucinant hoe je die feiten blijft negeren om te zaniken over de technische reden ervoor. Maar feit blijft: meer RAM = minder problemen.

Fijne dag ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 30 november 2018 13:40]

https://en.wikipedia.org/..._does_not_imply_causation

Het feit dat ene telefoon 4GB of 8GB heeft, heeft er net zoveel mee te maken dat de ene telefoon zwart is en de andere telefoon wit. Helemaal niets dus.

"Witte telefoon sluit apps af"
"Zwarte telefoon doet dan niet"

Prima dat je het niet wil snappen, maar verwar je eigen onvermogen om het te begrijpen vooral niet met de feiten.
Feit: bij multitasking gooit de s9 meer apps eruit dan de s9+: https://youtu.be/YnBCWqL6qsI

Zelfde cpu, zelfde software, enige verschil is meer ram, en de s9+ houdt daardoor meer applicaties open.

Ik snap niet dat jij alsnog schuimbekkend blijft schreeuwen "HET LIGT NIET AAN RAM, RAM HEEFT ER NIETS MEE TE MAKEN, JIJ BENT ACHTERLIJK". Is je ego verbonden met een of andere "ram doet er niet toe" religie of zo?

Prima als jij niets wil snappen en enkel wil doen alsof je een expert bent of zo, maar dat verandert niets aan feiten: er zijn duizenden video's waarin het multitasken van smartphones getest wordt, en daar zien we keer op keer dat meer ram voordele oplevert, ook boven de 4GB.

Zaniken over caching en wat nu de technische reden is, je mag het blijven doen zo veel je wilt, dat doet die duizenden video's niet verdwijnen.
De linux kernel, waar Android op is gebaseerd, is (zoals @OverSoft al aangeeft) geoptimaliseerd om zoveel mogelijk geheugen te benutten. Over het algemeen wordt vrij RAM beschouwd als verspild, dus is het RAM vol houden met caches een nuttige optie. Vandaar dus dat constant 3,5 GB in gebruik blijft bij jou.
Maar dat doet er niet echt toe: het probleem is niet dat het ram vol zit, maar dat apps constant worden afgesloten, terwijl dat op een telefoon met meer geheugen niet zo is.
Heb je een game titel die het meeste zou vragen van een telefoon? Ik testte "AirFighters" en een shooter (kan de naam even niet meer vinden). Beide speelden vloeiend en het zag er goed uit (net zo goed als video's op YouTube die de game reviewden). De reden dat ik dat ging testen was omdat iemand zei dat de Pixel 3 met 4 GB niet zou kunnen gamen. Mij ging het dus inderdaad makkelijk af met een toestel uit 2014 met slechts 3 GB.

Multitasking gaat ook prima. Het is niet trager dan de iPhone 8 van mijn vriendin. Natuurlijk bestaat er ook caching. Maar we hebben het hier over 64 GB opslaggeheugen. Mijn PC met terabytes kon het prima aan zonder lag met 4 GB (vroegahhh).
Mijn OP6 gebruikt as we speak 5.6GB.

Dat is zonder gekkigheid open, gewoon messaging apps, wss nog wat browser tabs, een reddit app, de krant, de NS app, dat soort dingen.
Als dit toestel 3GB zou hebben, zou ik veel vaker aanlopen tegen apps die volledig moeten herladen. Dat duurt niet enorm lang of zo, maar het is wel een merkbaar moment dat je even moet wachten voor je weer kan doen wat je wilde doen.

3GB is dus wel ruim voldoende om eender welke app te draaien, maar voor multitasking is meer wel degelijk merkbaar nuttig.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik er wat aan twijfel of een OnePlus One met de Snapdragon 801 moderne games nog smooth kan spelen: die CPU is op het niveau van hedendaagse low/mid-end chips. Kan je dus nog altijd een boel mee, maar high-end is hij echt niet meer.
Mijn Xiaomi Mi 6 gebruikt 3,7GB als ik 12 Apps heb openstaan, en heb nog ruim 1,8GB RAM over van de 6GB.

Dan kan ik zien dat jou OnePlus One 6 niet goed is geoptimaliseerd.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 november 2018 15:31]

2gb totaal, 700mb over met facebook open :P , heb niks te klagen eigenlijk.
Welke Rom gebruik je voor je Oneplus One als ik vragen mag? Ik heb zelf een Oneplus 6T, maar ben benieuwd hoe goed mijn oneplus one presteert als ik Android Pie erop zet :)
Als je kijkt naar de ASUS ROG phone, dan is dat wel degelijk een speciale. De SOC draait op een hogere freqentie, maar ook het OLED scherm is unieker daar deze op 90 Hz draait en niet standaard 60 zoals anderen.

Verder heb je volkomen gelijk en zit het 'gamer' gedeelte vooral in uiterlijk en lichtjes
Voor smartphones waarop je wil gamen is de koeling ook een belangrijk punt. Veel worden bij langdurige hoge belasting zo warm dat ze gaan throttlen.
En daarmee je accu sneller laten slijten.
Zelfs aan een snellere soc zul je niet bijster veel hebben aangezien games zullen moeten kunnen draaien op andere niet "gamer" hardware.

Volgens mij is overigens de term "gamer" meer gebruikt om aan te geven dat een apparaat voorzien is van een veelvoud aan foeilelijke stikkers lampjes en andere meuk, echt veel waarde zul je dan ook niet aan moeten hechten.

Overigens is elk label wat ergens opgeplakt wordt gewone marketing. Het maakt het product an sich niet beter en probeert alleen maar een doelgroep te bereiken.

Gamers, net zo als veel andere doelgroepen willen gewoon het idee hebben dat ze een special product kopen. Dus als ze zien dat ze <insert random upgrade> aan boord hebben kunnen ze daarmee hun behoefte aan indentiteit verantwoorden en daarmee showen, dat het absolute bogus is beseffen ze doorgaans niet is eigenlijk ook niet relevant.

Ik kan nog wel even doorgaan, waar zullen we het label "pro" op plakken?
Ik denk dat het over een paar jaar een must is voor zoveel geheugen te hebben.
Een smartphone heeft best veel apps nodig tegenwoordig omdat alles internet gerelateerd is bovendien moet ie ook geupdate worden (weer een functie erbij wat geheugen vreed),En dan heb ik het nog niet over de andere aplicaties die je gebruikt om te scrollen en te internetten.Bovendien is in computerland het nog altijd zo dat alles groter word zowel het intern geheugen als de aplicaties die die hardware gebruikt.Alhoewel weet ik niet of die vlieger opgaat voor de smartphone updates en apps.En dan heb ik het nog niet pver de spelletjes die je kan spelen met de smartphone en die vreten ook geheugen.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 29 november 2018 15:37]

Ik heb geen gamer telefoon en heb er ook geen interesse in, maar je slaat de plank wel mis, ze lopen qua performance en features wel degelijk een stapje voor:
  • De ROG phone heeft een hoger geklokte SD845. De razer phone een gewone, maar beiden hebben ze betere warmteafvoer dan veel andere telefoons, en throttlen dus niet onder langdurgie belasting
  • De ROG phone en de Razer phone hebben een scherm met ene hogere refresh rate (90 en 120 Hz).
  • De ROG phone heeft 'extra knoppen': de hoekjes voelen het als je erop tikt, en die tiks kan je mappen op plekken op het scherm, waardoor games spelen een stuk beter kan werken.
Nu kan je zeggen dat je dit punten niet belangrijk vind (ik hoef ze bvb niet), maar het is dus zeker niet zo dat het hier over snake oil gaat, dit zijn objectief betere specs. Dat jij ze subjectief onbelangrijk vindt is een andere zaak.

[Reactie gewijzigd door kiang op 29 november 2018 14:59]

Offtopic:

Nu kunnen developers nog meer apps uitbrengen met 100.000 regels aan pure spaghetti code.
Rollercoaster tycoon, anyone? Dat was toch wel het ultieme voorbeeld van wat je met optimalisatie kan bereiken.
Kan je dat even uitleggen?

On topic: ik heb de 6GB op mijn OP3 nog niet vol gekregen terwijl ik toch wel wat zwaardere games draai, 10GB lijkt mij vooral een marketingtruukje om op papier uit te blinken. Ik vraag mij ook af of dit een - onverwaarloosbare - impact heeft op batterijduur.
Rollercoaster tycoon draaide vrijwel overal op; omdat er enorm veel tijd in optimalisatie gestoken werd.
Tegenwoordig is er meer dan genoeg processing power ( cpu, gpu ) waardoor die laatste optimalisatieslag vaak overgeslagen wordt. Kijk bijvoorbeeld eens wat een xbox one X op het scherm weet te toveren, tegenover een pc met dezelfde specs.
Ik snap het ook wel; de laatste loodjes wegen het zwaarst, waarom optimaliseren voor mindere hardware ( laptop gpu's met weinig ram bijvoorbeeld ) als je ook gewoon de systeemeisen kan opschroeven of een ultra low quality optie inbakt?

Overigens is dit ook van toepassing op bugs: vroeger was het een no-go als je een game uitbracht met bugs. Tegenwoordig is dit meer de norm dan een uitzondering.. laat je publiek maar betaald testen, we hebben toch online updates...
Vergeet niet dat het ontwikkelen van games veel geld kost en de community er vaak zelfs om vraagt, the guild 3 is bijvoorbeeld uitgebracht in een Alpha stadium. Ook een betaalde testscenario, waar te ontwikkelaar eigenlijk in het begin niet aan mee wou werken.

Maar rollercoaster tycoon is ook geschreven door n persoon. De regels code waren ook goed door dezelfde persoon nog eens na te lezen.

Tegenwoordig heb je soms wel 200 programmeurs die allemaal non-top code aan het typen zijn. Als er stukjes geschrapt worden uit een game dan blijven er vaak overbodige code achter.
Het werk van een kleine game als rollercoaster tycoon (200 mb) is makkelijker bugvrij te krijgen dan een een game van 97GB zoals RDR2.

dat er soms games met teveel bugs uitkomen ben ik met je eens, zo had de laatste fallout nooit in deze staat uitgebracht mogen worden.
Het werk van een kleine game als rollercoaster tycoon (200 mb) is makkelijker bugvrij te krijgen dan een een game van 97GB zoals RDR2.
Ja & nee. Het was kleinschaliger en er moest niet samen gewerkt worden met andere mensen (enkel zijn broer voor audio en wat grafiche zaken IIRC). Maar vergeet ook niet dat de tools (IDE, version control, de programmeertalen zelf, TDD,...) vroeger veel poverder waren en er volgens mij ook geen sprake was van ook maar iets van reuse. Een spel zoals RDR2 heeft afaik zijn grootte ook te danken aan artwork (Textures, video, audio,..) dan aan code.

Blijft wel nog steeds een dijk van een spel RCT :) maar goed, we gaan zwaar off-topic :p
Maar rollercoaster tycoon is ook geschreven door n persoon. De regels code waren ook goed door dezelfde persoon nog eens na te lezen.
Yup. En dan zie je overigens een ander probleem opduiken. RCT deelt genoeg code met een ander game van dezelfde developer, TTD. En die code is reverse-engineered. Dan zie je domme blunders in de code die typerend zijn voor een gebrek aan review.

Zo is er super-geoptimaliseerde code op een 8 bits richting (1,2,4,8,...128) te converteren naar 3 bits (0..7). Alleen: de kleinste hoeveelheid geheugen die je kunt alloceren is 8 bits (1 byte). TTD en RCT zouden nog sneller en kleiner zijn als ze die nodeloze conversie achterwegen lieten.
Dat was geschreven in bijna pure x86 assembly. Niet bepaald portable en multiplatform.

Ja: super geoptimaliseerd voor 1 platform
Nee: bijna onmogelijk om te porten zonder volledig herschrijven of een VM.
Waarom offtopic, ik zat aan exact hetzelfde te denken! Wat dwingt devvers nu nog om een beetje efficient te coden... Straks heb je met de meest onnozele app 4GB RAM nodig...
Heeft ook heel veel te maken met RAM...
10gb ram en 256gb storage je gebruikt vaak niet eens 32gb als je een beetje gamet op je smartphone en wie gaat nou 10 gb ram gebruiken.
32GB heb je wel een keertje vol als je wat gamed en daarnaast wat foto's en video's maakt. Lukt me nu ook al prima met 64GB. Die 10GB ram, ja die ben ik nog niet nodig geweest.

[Reactie gewijzigd door Id3ntityX op 29 november 2018 13:04]

32GB vol krijgen is niet echt heel moeilijk. Installeer wat grote apps, sync je muziek en maak flink wat foto's en filmpjes.
Hoezo McLaren en snelheid :-). Weet niet of iemand wel eens Formule 1 kijkt....
Now we can race! This car feels amazing. Slower than the old one!
Ik snap het geintje maar zullen we het on-topic houden? :+
Knappe jongen als je 'm fietsend bijhoudt!
Als Mclaren haar coureurs een 6T meegeeft tijdens een race, dan is er tenminste 1 ding met de naam mclaren snel op de baan.
Je neemt je fans ook niet serieus met zoiets h; met 'voorsprong' de traagste op de grid, maar wel arrogant staan pochen over snelheid tijdens de presentatie van deze zogenaamde samenwerking. Fout zakje coke dat de marketing daar gesnoven heeft...
[offtopic]
Misschien moet je weer eens F1 kijken, McLaren heeft in de Honda tijd inderdaad een tijdje achteraan gebungeld, en ze hebben het lek nog altijd niet boven. Maar ze zijn dit jaar wel 6e* (van de 10) in het kampioenschap geindigd. Het lijkt alsof ze dramatisch zijn doordat het een topteam zou moeten zijn wat voor het podium gaat.
* Als Force India was blijven te bestaan waren ze 7e geworden.

Verder is het positief dat McLaren eindelijk weer eens wat sponsors heeft, misschien kan het ze versterken om de weg terug te vinden

[ontopic]
Jammer dat het enige verschil wat meer werkgeheugen is, ander logo of theme zou ook het unieker maken
Ik kijk al 24 jaar F1, je hoeft me dus heus niet te zeggen wat de stand van zaken is of ooit was. McLaren is afgegleden tot een bende arrogante Britten (met een Amerikaanse blaaskaak aan het hoofd) die blijft teren op haar status van voormalig topteam. Bescheidenheid siert en dat mankeert hen.
Kijk naar Williams, ook een voormalig (Brits) topteam maar zij kunnen op veel meer sympathie rekenen omdat zij ook ruiterlijk durven toegeven dat het aan zichzelf ligt. McLaren is haar zondebok (Honda) kwijt en staat nu met de billen bloot, want RedBull kon wel meedoen om de knikkers met een Renault.

McLaren mag blij zijn als ze terug in de middenmoot geraken, de tijd van topteam behoort tot het verleden in de huidige F1. Ik gun het hen heus wel in het belang van de F1 in zijn geheel, maar niet als individueel team. Hoe ze landgenoot Stoffel hebben behandeld de voorbije 2 seizoenen is bedroevend. Als Sainz niet oplet gaat zijn carrire daar ook uit als een nachtkaars.
Je hebt echt geen klap aan 10GB werkgeheugen. Tegen de tijd dat telefoons dat nodig hebben is je processor zoooo ver achterhaald dat je die 10 GB alsnog niet kunt benutten.
Zelfde geldt voor die “gaming” telefoons. Geen enkele game die daar hebruik van maakt, tegen de tijd dat er games zijn die wel meer RAM nodig hebben doet jouw processor niet meer mee. En laten we wel wezen alle mobile games worden ontwikkeld met minimaal 2 jaar oude hardware in het achterhoofd ivm marktpotentie.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 29 november 2018 11:49]

En dan sluiten de apps alsnog na een bepaalde tijd door de sleep stand waar android in gaat e.d. Dus je hebt er geen drol aan.

Ik merk het ook met mijn 6gb smartphone. Gebruik je bijvoorbeeld twitch en internet. Leg je je telefoon een uur weg, moet twitch alsnog reloaden, want de telefoon is in die slaapstand gegaan, heet het doze?

Ik snapte de stappen naar 4 en 6gb ram, toen veel mensen dat al dikke onzin vonden. Weet je, die telefoons werden steeds meer mini computers, en computers hebben ook 4 en 6gb ram. Maar 10gb.. dat is meer dan de gemiddelde laptop tot zijn beschikking heeft. En die moet heel wat zwaardere software trekken als een telefoontje..
Ik snap alle negatieve 'we don't need so much RAM' opmerkingen niet helemaal.

Dell verkoopt vast ook wel een laptop met 32 / 64 / 128 / 256GB RAM geheugen. Heeft Janneke die alleen met word werkt er wat aan? Nee

Maakt dat meteen de laptop voor iedereen nutteloos? Nee

Dingen als VR / AR nemen natuurlijk super veel RAM geheugen. Developer toestellen waarop games gemaakt worden zijn ook wel zo fijn om niet op ~5fps te lopen, out of memory errors te krijgen omdat volledige Unreal engines nog ingeladen worden etc etc tot dat ze bijna af zijn en dan eindelijk geoptimaliseerd. Kortom developers kunnen het sowieso wel gebruiken.

Daarnaast, volgens mij snapt iedereen wel dat een 'ThreadRipper' 32 core ook niet voor iedereen is weggelegd, maar OMDAT ze het doen, breekt Intel ook opeens los, en voila -> Marktwerking :)
Nu gaan meer toestellen, meer RAM aanbieden tegen de zelfde prijs (Wie is hier nu de Nederlander, gij of ik:p)

En kan nog wel genoeg redenen bedenken waarom dit niet 'slecht' is voor de consument

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 29 november 2018 12:45]

Telefoons worden wl duurder en duurder, en her en der worden redenen opgehaald als 'dat komt omdat er meer RAM in zit dan in de vorige generatie'. En dt is het probleem: m'n vorige telefoon werkte prima met 3GB RAM, draaide dezelfde games als m'n nieuwe telefoon met 6GB RAM en even vlot. Dus, waarom is 10GB dan nodig? Hetzelfde geldt met de duizenden cores.
Goed punt maar het werkt natuurlijk ook andersom..

Budget toestellen worden immers ook steeds beter en dat komt doordat de 'bovenkant / highend' beter word.. Waardoor budget ook weer opschuift. Immers had je 30 jaar terug voor 30 euro een phone met 256KB geheugen, zwart wit beeldscherm van 5 pixels en dat was het. Nu koop je voor 30,- een toestel met 512MB Ram, 8GB opslag etc etc..

Je maakt het niemand wijs dat een telefoon van 30,- tegenwoordig minder opties, prestaties en alles heeft dan een 30,- phone van 30 jaar terug!

kortom doordat de bovenkant verschuift, word de massa productie aan de onderkant ook weer goedkoper (10GB RAM bestaat uit meedere *GB chips, dus er worden meer van die chips geperst waardoor 1 *GB chip goedkoper word)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 29 november 2018 14:48]

Gaat Android tegenwoordig al goed overweg met 6GB of meer RAM? Blijven apps en browser tabbs tot het randje gevuld in het RAM?
Bestaat er ook zoiets als hotplugbaar geheugen dan?

want ram geheugen dat aan staat gebruikt energie, en als het toch niet gebruit wordt hoop je dat er iets bedacht is dat het uitgeschakeld kan worden.

alleen, ik vermoed dat de standaard architectuur van android/linux daar niet in voorziet. (Wel NUMA configuraties..)
.... En dan nog blijven pruttelen op 256 GB storage.....
Niet iedereen slaagt veel data op zijn smartphone op. Ik heb nu 30gb van de 64gb in gebruik. Daar is 11gb voor systeem bij. En door wat telegram groepen loopt de media wat op. Maar ik heb geen muziek, geen video's of iets anders buiten foto's op mijn gsm staan. Ik beschouw dat niet als een usb stick ofzo. Terwijl ik thuis 10tb vol heb staan. Wat ik daar wil mee aantonen is dat niet iedereen veel data opslag nodig heeft op zijn gsm.
Om 256gb dan weinig te vinden... Ik vermoed dat 95% van de mensen dat nooit vol krijgen. En tuurlijk zijn er uitzonderingen maar een aantal Apps en spelletjes, dan een hoop foto's en daar stopt het al voor veel mensen. Muziek is al veel streaming net als Netflix of YouTube.
Ik kan het me hier ook wel in vinden, ik heb zelf ook iets van de helft van mijn 64GB vol staan. En nog heb ik het idee dat mijn telefoon ramvol met troep staat (whatsapp media ed.). Films en muziek stream ik, en foto's maak ik met een dedicated camera. Desalniettemin kan ik me wel voorstellen dat sommige mensen hun ziel en zaligheid op hun telefoon zetten, en dan niet uitkomen met 256GB.

Maar 10GB RAM ga je in beide gevallen (nog) niet nodig hebben :).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.