Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung rust duurste Galaxy S10-variant uit met keramische achterkant

Samsung zou de duurste variant van de Galaxy S10 willen voorzien van een achterkant van keramiek in plaats van glas, zo vermeldt SamMobile. Dat zou een breuk zijn met de afgelopen jaren, waarin Samsung zijn Galaxy S-modellen voorzag van een achterkant van gehard glas.

De keramische achterkant zou komen op de versie van de Galaxy S10 met 6,7"-scherm, vier camera's op de achterkant en 5g, vermeldt SamMobile. De andere drie varianten van de telefoon zouden beschikken over een achterkant van chemisch gehard glas, zoals Samsung dat gebruikt sinds de Galaxy S6. Chemisch gehard glas is het materiaal waarvoor vrijwel alle smartphonefabrikanten dit jaar hebben gekozen voor high-end modellen.

Ook met een keramische achterkant is draadloos laden mogelijk, een functie die Samsung ook sinds de Galaxy S6 ondersteunt. Het zou lang niet de eerste keramische smartphone op de markt zijn. Xiaomi rustte zijn Mi Mix uit 2016 in de duurste variant uit met een keramische behuizing en ook de Essential Phone van vorig jaar beschikt over dat materiaal.

Er gaan de afgelopen tijd veel geruchten over de Galaxy S10. Samsung kondigt zijn Galaxy S-telefoons over het algemeen in de winter aan. Afgelopen jaren gebeurde dat rond telecombeurs Mobile World Congress in februari.

Galaxy S10-varianten Scherm Camera's Bijzonderheden
'Beyond 0' Plat, 5,8" Achterkant: 1
Voorkant: 1 of 2
'Beyond 1' Gebogen, 5,8" Achterkant: 2
Voorkant: 1 of 2
'Beyond 2' Gebogen, 6,44" Achterkant: 3
Voorkant: 1 of 2
'Beyond X' Gebogen, 6,7" Achterkant: 4
Voorkant: 2
Keramische achterkant, 5g

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-11-2018 • 20:20

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Wat is het doel van 'een achterkant van keramiek':
-vooral mooi?
-sterker?
-iets anders?

[Reactie gewijzigd door Sir5alL op 21 november 2018 21:07]

Keramiek is harder als glas. Dus het krast minder snel, glas wat nu gebruikt wordt is een 6 qua hardheid op Moh's scale, keramiek is dacht ik een 8 of 9.

Nadeel is, hoe harder een materiaal, des te brozer, dus des te sneller het breekt.

Edit:
https://youtu.be/_CZj-l9MJmg
De mi mix krast bij lvl 8 van Moh's scale, stukkie harder als glas dus, dat bij lvl 6 krast.
@mac1987

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 21 november 2018 23:14]

Een tegel van keramiek is 7 (1 hoger dan gewoon glas). Mogelijk dat door speciale behandelingen dit is opgerekt naar een 8, maar 9 lijkt me onwaarschijnlijk. Dat zou even hard zijn als saffierglas.
Zirconium zit tussen 8 en 9.

Boron carbide tussen 9 en 10.

Beiden vallen onder keramisch materiaal.

Net als diamant overigens.
We zouden het kunnen checken. Jerryrigeverything op youtube, zijn mi mix video.
Off-topic: die zal vanzelf komen na de introductie ja :) Ben benieuwd.
Ook mooi hoe het 'saffierglas' van de camera op de iPhone elke keer weer gewoon glas blijkt te zijn.
Ook mooi hoe het 'saffierglas' van de camera op de iPhone elke keer weer gewoon glas blijkt te zijn
Dat zag ik dus de vorige keer ook op dat kanaal. Maar is dat geen oplichting?
Waarschijnlijk zit er net als bij sommige 'fruitdrankjes' iets van 1% saffier in.
Ja zoiets zal het wel zijn inderdaad, niet aan gedacht.
Is die poort in de nieuwe ipad pro geen oplichting? Wordt verkocht als usb poort. Maar is niet universeel.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan. :+
Binnen het Apple ecosysteem zal hij misschien wel universeel zijn :p
Hoe dan ook. De naam usb is onacceptabel. Het is geen universele seriele bus
Er zijn keramieken die hard zijn, taai (dus niet snel breken) en goed warmte geleiden. Er worden o.a. keukenmessen van gemaakt. Typische keramieken als alumina en yttria-zirconia. Denk bij keramiek niet alleen aan porcelein, baksteen en tegels. :)
Keramiek is harder als glas.
Harder DAN glas.

Sorry grammar nazi hier.. Voor de rest een geheel interessante comment en inhoud +1 :9
Grammarnazi is één woord :+
Niet heel veel, het kan net als glas breken, maar mogelijk iets minder snel, hoewel het wel brozer kan zijn. Het is daarnaast slechter te recyclen.

Wel houdt het warmte goed tegen en zal je telefoon dus minder warm aanvoelen.
Edit: vergeleken met glas zal het niet echt iets uitmaken.

Ik denk vooral omdat het er fraai uitziet.

Nog een edit: je ziet er minder snel vingerafdrukken op. En het kan beter bestand zijn tegen krassen dan glas en metaal.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 21 november 2018 21:55]

Raakt ie dan niet sneller overvehit? Met een high end soc.

Ook lijkt die hitte me niet goed voor de accu.
Ik denk dat ik dat enigszins verkeerd heb.
Glas heeft ook een slechte thermische geleidbaarheid, dus vergeleken met glas maakt het niet zoveel uit. Vergeleken met metaal wel.

Hitte is inderdaad nadelig voor de levensduur van een accu, maar het is moeilijk te zeggen hóe nadelig. Nieuwe telefoons hebben vaak heat pipes om de hitte af te voeren en te verdelen. Uiteindelijk is alle opgewekte hitte energieverlies. Een nieuwere soc hoeft niet te betekenen dat de hitte sterk toeneemt, producten proberen namelijk ook met steeds efficiëntere designs te komen. De telefoon moet namelijk nog wel een dag meegaan met een batterij.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 21 november 2018 22:11]

Ik moet aan keramische kookplaten denken, dat spul is toch zeer warmtegeleidend.

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 21 november 2018 22:31]

Keramiek houdt warmte goed vast. Dat wil niet perse zeggen dat het warmte goed geleid; het kost redelijk wat tijd of extra hitte op keramiek op temperatuur te krijgen. Is het daar eenmaal, dan houdt het die hitte dus wel goed vast.
Dat merk je ook met keramische kookplaten VS. inductie: keramische platen zijn niet zo snel heet als gas of inductie, en zijn bij het uitzetten ook lang niet zo snel afgekoeld.
Juist niet. Dat is warmteopname. Een keramische kookplaat heeft van die cirkels waaronder de gloeidraden zitten. Als je het fornuis op 9 zet dan zie dat. Wel. die gloeiende cirkel die je ziet wordt warm. (En kneiterswarm ook). Maar ga je iets buiten die cirkel dan is het keramiek weer koud. Daarmee stellen we dat we het keramiek lokaal opwarmen.

Goed nu dan die hele plaat vervangen door een plaat staal. Als je dan het fornuis linksboven aanzet wordt die hele plaat warm. De warmte spreidt zich uit door de hele plaat als het ware. Dat is warmtegeleiding.

Of een staaf keramiek. als je die in een gasbranden steekt dan kan je aan de andere kant die staaf gewoon vast houden. Met een stalen staf een minuut en je brand je handen.

Keramiek houdt ook meer warmte vast. Daarom reageren die fornuizen zo langzaam. Als je gas lager zet is het vuur ook daadwerkelijk lager. bij keramiek koelt het langzaam naar een lager standje. (
Doe mij maar gewoon weer zo'n plastic-fantastic phone als de Nokia 640XL. Zag er prima uit en blijft ook gewoon heel. Laatst bij het uitstappen viel de S8 uit mijn broekzak en voor- en achterkant naar z'n grootje. Eerste keer dat die viel en bij een val van nog geen 50cm gewoon helemaal kapot. Volgende keer dan toch maar een hoesje (nog lelijker dan dat plastic).
Koop gewoon dat plastic toestel als je dat wilt?

Ik heb trouwens een superstrak hoesje, krijg soms de vraag waarom ik geen hoesje heb :) Weet niet hoe goed ie is, telefoon laat ik hooguit 1 keer per 5 jaar vallen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 november 2018 16:54]

Wil.wel een goede camera en dat gaat niet samen met een plastic telefoon. Heb in 10 jaar tijd 2x de telefoon laten vallen. Maar bij de huidige generatie telefoons is het meteen kapot. :(
Het marketing doel is vast meer willen verdienen onder een "nieuwe en innoverende toepassing."

Functioneel lijk het me niet zoveel uit te maken in tegenstelling tot glas. Wellicht wat meer voor het oog.
Technisch keramiek bestaat in heel veel soorten en maten. Sommige hoogwaardige varianten zijn ontzettend sterk en hard, waardoor ze de voordelen van metaal en glas kunnen combineren: Krasvast en praktisch onbreekbaar.

Daarnaast wordt het gevormd door te sinteren, waardoor een hele grote vormvrijheid te behalen is, vergelijkbaar met spuitgieten van plastic. Dat maakt het mogelijk een compleet unibody frame uit keramiek te vervaardigen.

Tel daarbij op dat het geen probleem is om antennes en laadspoelen te plaatsen, en je hebt best wel een ideaal materiaal voor een apparaat als smartphones. Het zou me niet verbazen als we dit veel meer gaan zien de komende tijd.
- Verandering.

Fabrikanten weten van gekkigheid niet meer hoe ze hun smartphones nog aan de straatstenen kwijt kunnen.
vier camera's op de achterkant
Waarom zouden meer camera's een beter beeld geven? In mijn optiek: cut the crap en zorg dat de prijs weer normaal wordt.. :|
Als je een "normale" prijs voor een smartphone wilt betalen koop je toch gewoon wat anders dan het topmodel? Ik kan ook bij lange na niet het topmodel betalen van het automerk dat ik nu rijdt. Is dat een probleem? Nee, ik heb gewoon een goedkoper model gekozen. Waarom zou dit bij smartphones niet vergelijkbaar mogen zijn?
Ik begrijp je volledig en je hebt een punt! Maar een honda NSX en een honda Civic hebben niet het zelfde doel dus niet dezelfde verwachtingen... Bij een gsm mid range en high end verwacht je wel dat hij snel, mooi en stevig is, waar sommige midrangers (logisch) compromis moeten sluiten. Dus je betaald 300 voor een telefoon maar je verwacht camera, batterij en performance levels van top modellen, en dat valt dikwijls tegen... Dat is hoe ik denk dat het loopt! Iets anders het is wel zo dat ze de laatste jaren wel heel duur worden niet? 5 jaar geleden kocht je een topmodel voor 500euro nu is dan 1000euro bij wijze van spreken, ik denk niet dat de koopkracht zo snel gestegen is, aan dit tempo kosten flagships binnen 10 jaar zoveel als een kleine stadswagen!
Dus zullen flagships nooit zo duur worden. Ik denk persoonlijk dat ze voorlopig wel aan het plafond zitten qua prijs.
Op het moment dat ze 2k gaan vragen haakt een te grote groep af. Al dan niet noodgedwongen.
Ik blijf me erover verbazen hoe makkelijk mensen een lening afsluiten om weer twee jaar met een telefoon met gebarsten scherm rond te lopen.

Het is verslavend en ook ik moet mijn best doen om niet mijn s7 edge om te ruilen voor iets veel duurders.

Enige reden dat ik dat wil eigenlijk is omdat ik te weinig opslag geheugen heb.
Ach... mijn Oneplus X werkt nog prima hoor. Twijfel wel een beetje hem te vervangen voor een Oneplus 6T omdat ik toch de vakantiekliekjes enigszins vind tegenvallen maar anders dan dat was de Oneplus X een prima toestel dat er écht premium uitziet én gewoon 'goed genoeg' specs heeft. :+
Veel mensen begrijpen niet dat een smartphone net als een auto uiteindelijk een luxe product is, en dit wordt alleen maar verstevigt door het feit dat hij vroeger goedkoper was, dus zullen mensen hem voor die prijs nu ook “moeten” kunnen kopen.

Wat mensen niet beseffen is dat als net als ander luxe product het voor jou te “duur” wordt het niet meer voor jou doelgroep is, betreft luxe product.
Wat bereiken ze met simpeler smartphones voor lagere prijzen? Dan bedien je alleen de vervangingsmarkt. Met dit soort producten bereiken ze een marktsegment dat gewoon het nieuwste wil hebben en waarvoor de prijs niet zo belangrijk is. Oftewel: hogere marges. Product management 101.
Mis ik iets of staan er niet eens prijzen in dit artikel?
Je hebt blijkbaar de afgelopen jaren de prijsevolutie van de diverse topmodellen gemist ;)
3 kleuren + zwart/wit. Als je iedere lens een eigen taak geeft, kan de kwaliteit best verbeteren dan met 1 lens.
beter beeld? nee.... meer opties? ja zeker!

Prijs te hoog zijn is een mening, er is duidelijk markt beweging gaande, uiteindelijk is het een luxe product, deze wordt nu eenmaal zo duur als dat mensen kunnen betalen.

Nu kun je het hier niet mee eens zijn, maar dat hoef je niet te laten zien door middel van moderatie.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 21 november 2018 20:42]

Voor optische zoom heb je ruimte nodig, dat lukt niet in een camera. Met goede software kan je heel veel extra met meer camera's, software zal het fysieke probleem niet oplossen. Ook kan je een 2x of 4x zoom inbouwen.
Feit is vaak is de software die er achter zit niet zo goed dat ze er optimaal gebruik van maken en is het vaak toch marketing.
Het zou mooi zijn als er een groothoeklens op zat. Dat gebruik ik behoorlijk vaak op mijn LG.
Wat mij betreft gebruiken de smartphone fabrikanten de plek van de dubbele, driedubbele of ik geloof zelfs al vierdubbele om een grote sensor te maken met een lens er op. Dit zal aanzienlijk betere kwaliteit leveren en er zullen toch maar echt weinig mensen zijn die de zoom functie gebruiken. Ik heb zelf een iPhone 8+ en het komt bijna nooit voor dat ik de zoom functie moet gebruiken. Meestal loop ik gewoon een stukje naar voren dichterbij het object. Als er dan een hele goede sensor met lens is dan zou dat werkelijk waar geweldig zijn!
Deze geven wel degelijk een toegevoegde waarde. Een tele, groothoek en een normale camera. Digitaal zoomen is niet echt praktisch. De vierde camera weet ik nog niet wat het moet doen.

Overigens zit er op de 'Beyond 0' maar 1 camera volgens het schema in 't artikel, dus snap je probleem niet helemaal. De 'cut the crap' optie zit er dus mogelijk bij. Daarnaast heeft Samsung ook de A-serie die dit soort extra's niet leverd voor een goede prijs. Dus wat is het probleem?
Mijn optiek: Koop iets anders dan een S10.
Dat jij niet de doelgroep bent voor deze telefoon is verder niet relevant voor het verdere oordeel over de telefoon.
De meerdere camera's hebben meestal verschillende doelen. Een main shooter, een wide angle, een tele lens met 2 maal vergroting en camera die dient voor diepte perceptie voor achtergrond onderscheiding.
Ik ben best benieuwd naar de 'beyond 1' variant met een relatief, gebogen, scherm. Zou een leuke opvolger kunnen zijn van mijn huidige s7 die al wat trager begint te worden en mindere accuduur. Belangrijkste voor mij is een niet al te grote telefoon met goede accuduur, belangrijkste is de kwaliteit van de camera. Sinds ik de s7 heb voel ik doorgaans geen behoefte meer voor een losse camera.
Beeldkwaliteit vind ik ook belangrijk. Sinds de S8 vond ik het al uitmuntend voor een smartphone. Ik film regelmatig op 1080p 60 fps op drone meetings en dergelijke, werkt perfect. Als de S10 echt vier lenzen krijgt wil ik die meteen dolgraag hebben. Maar wat het helemaal af zou maken is natuurlijk 4K 60 fps... Ben bang dat dat nog even op zich moet laten wachten, maar we blijven hopen. Oeps... :)

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 21 november 2018 21:08]

Ondersteuning voor opnames in 4K heeft de S9 toch al aan boord? (net als o.a. de iPhone 8)
Je hebt inderdaad gelijk (60 fps), daar had ik geen idee van! Nou, ook weer opgelost. Laat die S10 maar komen. _/-\o_
Ik heb alweer mijn 3e Samsung S8. De vorige 2 hebben een klein tikje gehad, glas meteen stuk. Dat is me nog nooit eerder overkomen bij de vorige 9 a 10 smartphones de afgelopen jaren.

Verder echt super tevreden in alle opzichten, behalve dus de extreme kwetsbaarheid.

Ik zou meteen een S10 kopen als hij voortborduurt op al het goede van de S8, maar dan zo onverwoestbaar als b.v. de Note 4 die ik in 2016 had. Doe maar gewoon metaal, dan maar geen wireless charging. En een reden voor een upgrade is een nog betere camera. Nee, niet 3 of 4 camera's, ik hoef er maar 1. Maar dan gewoon 1 hele goede met grotere imager en nog betere lens.
Dan zou ik je toch aanraden een case om je telefoon te doen. Ik heb een plastic case om mijn s8+ zitten (waar ik verder wel zuinig mee om ga) en gebruik hem al 1.5 jaar zonder enkele kras of scheur.
Plastic case is geen garantie. Mijn S8+ zat in een Lifeproof omhuizing. Ik was op de ladder aan het werken en stond op +-5 meter hoogte. Telefoon naar beneden gevallen en stuk. Glas volledig verbrijzeld. Het hangt er gewoon vanaf hoe je toestel valt en terecht komt.
Ik heb het niet over garanties, maar het zorgt er altijd voor dat de telefoon beter beschermd is dan wanneer hij met de glazen zijkant een harde ondergrond raakt. Je kunt altijd ongeluk hebben.

Daarnaast moet ik zeggen dat met een telefoon in je zak op een ladder werken mijns inziens niet onder zuinig gebruik vallen.
De laatste 30 jaar dat ik op ladders werk, waarvan de laatste 25 jaar met een mobiele telefoon, is dit de eerste keer dat er één naar beneden valt. Ik denk dat dit vrij goed meevalt dan.
Wordt een beetje een "do or die" jaar voor Samsung. Als die vier modellen ook niet genoeg aanslaan hebben ze echt een probleem op het gebied van smartphones.
Eens.

Zou ook willen dat ze een top spec model met Android one deden...
Maar dat zou ik graag bij alle top fabrikanten zien.... One plus, Xiaomi,Huawei etc.

Vanwege de build kwaliteit zou ik dan wel een Samsung kopen.....
Alleen geen probleem in de wapenproductie dus dat heft het wel weer op;) Eigenlijk best ironisch dat je met elke Samsung aankoop direct investeert in de wapenindustrie.
Wat is daar ironisch aan?

Daarnaast hooguit indirect ipv direct. Enige wat je direct doet bij het kopen van een telefoon is precies dat, het kopen van een telefoon. Zelfs het personeel wat het aan je verkoopt betaal je niet direct maar indirect.

Weet je wat meer ironisch is zeggen dat andere investeren in de wapenindustrie door een Samsung te kopen en waarschijnlijk niet door hebt dat het toestel wat je wel koopt ook een grote bijdrage is aan Samsung :Y)

Maargoed geld schuiven tussen de divisies van het conglogmaat gebeurd voor zover ik weet niet, dat zou namelijk een aantoonbare aftrekpost moeten zijn op de balans (die per divisie gemaakt wordt) die ze elk kwartaal laten zien. Ben dus benieuwd waar je die info vandaan hebt? Dat geld wat iemand voor zijn telefoon betaald zorgr dat er een wapen gemaakt kan worden. Voor zover ik betalen de kopers van die wapens gewoon (direct) voor die wapens.
Je geeft rechtstreeks geld aan het bedrijf dat een militaire tak heeft. Zo moeilijk is de logica niet. Moreel doet jouw nadere toelichting Hier niets aan af.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 november 2018 08:38]

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeven wat een conglomeraat in houdt, het zijn gewoon 2 verschillende bedrijven. Buiten dat de militaire divisie vorig jaar ook nog eens verkocht is, en dus ook niet meer binnen de conglomeraat Samsung valt.

Gezien er van je verhaal dus gewoon niks klopt moet je misschien je eigen moraal eens tegen het licht houden? Want waar ben je nu precies mee bezig? Wat is je verborgen agenda? De manier dat je het er bij haalt slaat namelijk nergens op (Samsung Electronics doet het juist heel goed, ondanks dat de telefoons niet zo goed verkopen als ze willen) en heeft helemaal geen geld van een andere divisie/bedrijf nodig, behalve van bedrijven die daadwerkelijk spullen afnemen (je weet wel Apple en dergelijke). En vervolgens stapel je de leugens op om andere op hun moraal aan te vallen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 november 2018 11:27]

Moreel gezien doet je uitleg er niet toe. Ze varen onder dezelfde vlag en hebben dezelfde moeder holding.
Gaan ze nu toch weer terug naar een platte variant.

Waarschijk om een 'goedkoper' (Met nadruk op de quotes) model te lanceren en de overige toestellen flink in prijs te laten stijgen? Ik ruik appeltaart.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 november 2018 20:27]

Ik hoop het die edges zijn niet voor iedereen even fijn terwijl ik de rest van de phone juist wel heel fijn vindt, maar omwille van de edges nog met een S7 loop (S8+ geprobeerd maar teveel ghost touch met grote handen)
De missende pixels in de ronde hoeken op mijn S8 mogen van mij ook wel weer terug.
[quote]
Er gaan de afgelopen tijd veel geruchten over de Galaxy S10. Samsung kondigt zijn Galaxy S-telefoons over het algemeen in de winter aan. Afgelopen jaren gebeurde dat rond telecombeurs Mobile World Congress in februari.
[/quote]
Is dit een typfout of lees ik het gewoonweg verkeerd?
Meestal worden Galaxy S telefoons eind Februari(S9) tot eind maart(S8) aangekondigd.


Nope, ik zit er compleet naast.

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 21 november 2018 20:40]

De S8 was een uitzondering, kijk maar. De Galaxy S2, S5, S6, S7 en S9 kwamen allemaal op MWC, de S8 was afgelopen jaren de uitzondering op de regel :)
In de quote staat winter ;)

Ja nee, ik zit er compleet naast.

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 21 november 2018 20:40]

Tot 21 maart is het toch gewoon winter?
O damn, o damn.
Whahah, sorry mijn fout. Ik kruip weer terug mijn holletje in. ;(
Zo jammer dat een plat 5,8 inch versie minder camera's heeft en waarschijnlijk ook minder goede specs.

Zie zelf lever een 'Beyond 0' met dezelfde camera's als 'Beyond 2'

Zie zelf geen voordelen aan een gebogen scherm, wel nadelen.
Yep volledig mee eens, wil je high-end zit je aan edge vast. Ik heb liever ook plat. De Beyond 2 en X vind ik dan ook weer te groot.
Ze doen zoveel troep op die telefoon. Laat ze dan ook een camera met genoeg pixels er op zetten zoals Huawei en zo. Wat moet ik nog met 6 mogelijke 12 mp camera's beter wordt het niet. Die keramische achterkant lijkt me wel handig. Als het keramiek van me gaskachel kapotgaan kan de die S10 daarvoor gebruiken. :+