Samsungs Galaxy Fold met vouwbaar 7,3"-scherm gaat 1980 dollar kosten

Samsung heeft woensdag tijdens zijn Unpacked-evenement de Galaxy Fold onthuld. Dit is de eerste vouwbare smartphone van het bedrijf. Het toestel heeft een flexibel 7,3"-oledscherm dat Samsung Infinity Flex noemt. De prijs is 1980 dollar.

Samsung beschouwt de Galaxy Fold als smartphone en tablet. Opgevouwen past het toestel volgens het bedrijf in een broekzak en is deze dankzij het scherm op de cover als normale smartphone te gebruiken. Opgeklapt is het apparaat te gebruiken voor onder andere multitasken, het lezen van digitale tijdschriften, het bekijken van video en toepassingen voor augmented reality.

De Fold kan opengeklapt drie apps tegelijk op het scherm tonen, een mogelijkheid die Samsung Multi-Active Windows noemt. De weergave van het toestel schakelt automatisch over, afhankelijk van het open- of dichtklappen. Daarbij kan de gebruiker verdergaan waar hij gebleven was: de apps openen zich automatisch bij een wisseling van smartphone- en tablet-stand. Samsung werkte samen met Google aan deze App Continuity-toepassing voor Android.

Eerder maakt het bedrijf bekend dat het vouwbare scherm aan de binnenkant een resolutie van 2152x1536 pixels en een precieze diagonaal van 7,28" en beeldverhouding van 4,2:3 heeft, terwijl het scherm op de cover een formaat van 4,58" en een resolutie van 1960x840 pixels met 21:9-beeldverhouding heeft.

Volgens het bedrijf is het flexibele scherm aan de binnenkant 50 procent dunner dan een regulier scherm voor smartphones, al is niet duidelijk of Samsung hier de vergelijking met zijn eigen oledpanelen maakt. Het scherm is van een nieuw type polymeerlaag voorzien die voor extra flexibiliteit en stevigheid zou zorgen. Het Infinity Flex-scherm kan niet van een beschermende glasplaat voorzien worden.

De twee elementen van de Fold zijn met elkaar verbonden via een scharnier met tandwielen, die in de behuizing verwerkt zijn. De accuonderdelen en overige elektronica zijn zo verdeeld, dat beide elementen ongeveer evenveel wegen zodat het toestel stabiel in de hand ligt. De vingerafdruklezer is in een van de zijden verwerkt.

Het toestel heeft drie camera's, dezelfde als de Galaxy S10+ heeft: een met 12-megapixelsensor en een f/1.5-objectief met een beeldhoek van 77 graden, een met dezelfde resolutie met een telelens, een beeldhoek van 45 graden en diafragma van f/2.4 en een 16-megapixelvariant met een f/2.2-ultragroothoeklens, met een beeldhoek van 123 graden.

Opengeklapt zijn er twee frontcamera's, waarvan een met 10-megapixelsensor en diafragma van f/2.4 en een van 8 megapixel met rgb-dieptesensor. De frontcamera's zorgen voor een flinke inkeping rechtsboven bij het scherm. Het toestel komt beschikbaar met 12GB ram en 512GB opslag en de accucapaciteit is 4380mAh. De processor is een op 7nm geproduceerde 64bits octacore, waarbij het vermoedelijk om een Snapdragon 855 gaat aangezien Samsung zijn eigen Exynos 9820 op 8nm produceert.

De Galaxy Fold komt beschikbaar in het zilver, zwart, groen en blauw. De verschijningsdatum in Europa is 3 mei en de prijs die Samsung noemde is 1980 dollar. Het elektronicaconcern toonde vorig jaar november al een prototype van zijn vouwbare toestel. Ook andere fabrikanten werken inmiddels aan vergelijkbare apparaten, zoals Huawei.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-02-2019 • 20:30

223 Linkedin

Reacties (223)

223
209
103
4
0
63
Wijzig sortering
Even de prijs buiten beschouwing gelaten, ik ben erg positief over hoe het eruit ziet. Uitgeklapt zie ik mogelijkheden voor in de auto en op het werk en ingeklapt is het lekker smal. Dikte boeit mij niet zo.

De prijs is dan wel een factor 4 hoger dan wat ik ooit nog voor een telefoon zal neerleggen maar ik verwacht dat de prijs vanzelf wel een keer gaat zakken (misschien niet voor dit model maar in de toekomst zal dat ook wel veranderen).

Mooi toestel zo. :)
Samsung kennende kost ie na 3 maanden nog maar de helft 😶
Zal niet de helft zijn maar zoals met alle electronica, muv waar de prijs kunstmatig wordt hoog gehouden, daalt de prijs met de tijd aangezien componenten goedkoper worden en de concurrentie niet stil zit.

Voor dit toestel zal het wel even duren voor de prijs drastisch daalt mits er binnenkort een concurrent met iets beters komt.
Een deel van de hoge introductieprijzen heeft niets met kosten te maken maar alles met het zo goed mogelijk differentiëren van de prijs. Als bedrijf wil je dat de mensen die bereid zijn om een hoge prijs te betalen dit ook doen. Helaas voor een bedrijf staat dit niet op de koper zijn voorhoofd geschreven en als consument wil je ook niet dat de persoon voor je in de winkel veel minder betaalt omdat zijn betalingsbereidheid veel lager is.

Bij electronica en gadgets zijn het vaak de early adoptors die diep in de portefeuille willen tasten. Smartphonefabrikanten zijn nu aan het zien hoe hoog men de introductieprijs kan zetten zonder te veel klanten te verliezen. Later kan de prijs vlot dalen om de meer prijsgevoelige consument te bedienen.
Want r&d kost niets? Ik denk dat je je vergist en er zeker 500 euro r&d op zit...
R&D zijn geen marginale (per-product) kosten, dus die kun je niet op die manier 1-op-1 omslaan.
Als fabrikant wil je de maximale winst per product. Die staat los van R&D kosten.

Als je bijvoorbeeld de eerste 100.000 met 300 euro marge kunt verkopen en daarna met 100 euro marge genoegen moet nemen, kan dat een beter businessmodel zijn dan alle telefoons met 200 euro marge te verkopen, waardoor de eerste groep minder betaald dan ze bereid zijn en van de tweede groep veel afhaken omdat ze de prijs te hoog vinden.

Uiteindelijk is het een inschatting en kun je als fabrikant flink mis zitten.
daalt de prijs met de tijd aangezien componenten goedkoper worden en de concurrentie niet stil zit
En, ook een belangrijk onderdeel, wanneer de R&D kosten al terugverdiend zijn kan de prijs ook veel makkelijker omlaag.

Maar vooral zijn de eerste maanden prijzen zo veel hoger omdat mensen bereid zijn extra te betalen om zo'n ding direct te hebben.
De prijs is dan wel een factor 4 hoger dan wat ik ooit nog voor een telefoon zal neerleggen
Maar het is helemaal geen telefoon. Tenminste...hij kan bellen, maar dat is denk ik de minst gebruikte functie van dit apparaat. Ik vind sowieso de term telefoon of zelfs smartphone (ding is niet slimmer dan een gewone telefoon of zelfs een speld) niet passend voor dergelijke devices. De ouwerwetse term PDA, Personal Digital Assistant komt dichter in de buurt, maar ik denk dat ze die term niet meer willen gebruiken omdat het dan ouderwets klinkt. Misschien is Portable Entertainment and Communication Shizzle ofwel een PECS beter.... :+

Wie verzint een goede naam? 8-)
Communicator and Rapid Application Peripheral.

Oftewel: CRAP.
De opties zijn eindeloos:
PLP, Personal Laptop Phone
Lapfoon, laptop+telefoon
TEG, Too Expensive Gadget
Lapfoon is exclusief voorbehouden voor mensen van lapland :+
PDA vind ik een prima optie :)

[Reactie gewijzigd door derXen op 21 februari 2019 20:01]

Een DS?
Ik bedoel, het heeft twee schermen.
Op een toestel wat duurder is dan zelfs de meeste laptops, vind ik die inham in het scherm waar de camera's zitten echt wel heel erg jammer. Vooral omdat er op het eerste gezicht gewoon echt geen noodzaak voor is. De voorkant van het scherm heeft gewoon ruimte in de bezels waar een camera zit en aan de achterkant zit een reeks camera's. Moet dan echt ook nog een uitsparing worden gemaakt in het scherm aan de binnenkant om daar ook een camera te plaatsen?

Los daarvan ziet hij er verder wat mij betreft heel strak uit en lijkt het mij echt een leuke gadget :)
Ik neem aan dat je deze telefoon koopt om naar de binnenkant te kijken. Ook bij selfies
ik denk dat de kosten voor grootste deel in de grotere display en r&d van het kunnen vouwen zitten.
Zodra de techniek licenties beginnen met verkoop aan andere merken zal de prijs heel snel zakken. Niet door concurrentie, maar doordat de inkomsten gespreid gaan worden. Nu is het alleen de consument die feitelijk voor een prototype-in-produktie betaald.

Ben ook heel benieuwd naar de volgende versie, of ze de dikte weten terug te dringen. Want ze hebben een grotere accu voor het scherm nodig dus of scherm zuiniger, of accu platter of beter vormbaar (vloeibare accu ?).
Oftewel 27.648 Romeinse sestertii, of 450 kilo kauri-schelpjes. Waar gaat het heen met deze wereld...?
/s
1980$ Dat is een heftig prijskaartje!
Dat niet alleen maar totaal onlogisch. Je koopt als het waren een telefoon en tablet in een. Normaal wordt een bundelaankoop goedkoper. Echter is dit duurder dan een Note 9 512gb (1250,-) en de tab s4 (650,-) bij elkaar. En dan je een 10 inch tablet in plaats van een 7,3 inch tablet.
Dat is wel een hele creatieve redenatie. Er zijn zoveel dingen die juist duurder worden op die manier, vooral gezien dit een heel nieuws iets is. En je hebt wel die twee dingen in één.

De prijs is hoog, maar voor de mensen waar die echt meer waarde voor heeft nou niet extreem. Als genoeg scholieren met een iPhone X kunnen rondlopen, dan moeten bijvoorbeeld genoeg zakenmensen dit ook wel kunnen betalen. Als het meerwaarde heeft, en ik weet niet of dat nu al het geval is. Maar ik zie dit wel als de toekomst: Telefoons worden almaar groter om meer schermoppervlak te hebben, en dat heeft voordelen, maar niet voor draagbaarheid. Dit kan het beste van beide werelden combineren, als ze hem ook dun genoeg weten te krijgen.
Heeft voor mij al zakelijke waarde, ik ben technisch gezien altijd standby en verbind regelmatig via remote access met mijn telefoon om even te verbinden met een server of mijn computer op werk. Scherm van je mobiel is eingelijk te klein hiervoor en zou dit apparaat wel waarderen.

Kan alleen die notch niet accepteren, was nooit tegen een notch maar de logica waarom je niet gewoon een self kan maken op het kleiner scherm is ver te zoeken.
Een cabrio is ook duurder dan een sedan terwijl er minder materiaal gebruikt wordt...
Niet echt een handig voorbeeld. Bij een cabrio is het onderstel vaak aangepast omdat de stevigheid niet van de carrosserie komt doordat er geen dak op zit. Daarnaast is het dak van een cabrio een prijzig onderdeel dus ja, er zitten minder onderdelen in alleen zijn de productiekosten hoger en dat zie je dan weer terug in de prijs. ;)
En er worden er veeeel minder van gekocht. En dat zul je bij deze samsung ook zien. De markt voor een telefoon van 2000€ is misschien iets kleiner dan van een 1000€ telefoon.

De Peugeot 206CC heeft het geweldig goed gedaan ooit. Was relatief goedkoop, ondanks de dure techniek die daarvoor alleen in een SLK van Mercedes zat (min of meer). Hoge verkopen waren het gevolg, en een blij publiek.
En het flexible scharnier, materiaal, techniek om deze telefoon te maken is ook duurder dan een standaard telefoon..
Dus een perfect voorbeeld. Of denk je dat er in deze telefoon niet ook allerlei trucjes zijn uitgehaald om dit resultaat voor elkaar te krijgen?
Technisch gezien worden er meer materialen gebruikt bij een cabriolet.
Semantisch gezien is er een verschil tussen beide stellingen:
- meer materiaal gebruiken = meer van hetzelfde
- meer materialen gebruiken = meer verschillende types materiaal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 21 februari 2019 05:54]

Reken er maar op dat een cabrio meer materialen en meer materiaal gebruikt. Een dak is een relatieve lichte en goedkope manier om een stabiele carrosserie te krijgen. Als je hetzelfde wilt bereiken zonder dak dan heb je meer staal nodig (meer materiaal) maar ook een complexere constructie (meer materialen). De bovengenoemde Peugeot 206cc bijvoorbeeld weegt volgens Wikipedia 1127kg, terwijl de 206 al met 950kg te maken is. Dan kost het weglaten (in het geval van de CC meer verstoppen) van het dak toch al snel 185kg.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 februari 2019 08:22]

Een cabrio is ook duurder dan een sedan terwijl er minder materiaal gebruikt wordt...
?!?

Want.... een cabrio heeft helemaal geen dak? Dat ding moet ook nog dicht he.
En een systeem hebben om het dak open en dicht te laten gaan.
Plus een stijver carrosserie, waardoor ze vaak ook zwaarder zijn.

Volgens mij is het eerder tegenovergesteld :P
Ja het gaat ook meer om de redenatie erachter :P
Het is wel een model waar de hoesjes makers nog even aan hebben.
Het ziet er in ieder geval toch zeer kwetsbaar uit zonder hoesje.
Ben benieuwd wat ze daar gaan voor uitvinden.
Deze redenering gaat niet vaak op voor het 'eerste' model. R&D, marketing, exclusiviteit, lage oplages. Pas als het concept een succes is waar op verder geborduurd kan worden zal de prijs zakken.
Vrij logisch denk ik, het is geen product voor massa en de het is een eerste generatie device.

De early adopters betalen er toch wel voor en zij kunnen mooi voor Samsung betatesten. Je wil bij wijze van spreken niet eens miljoenen van deze dingen verkopen.
Je gaat dan wel volledig voorbij aan de nieuwheid en het cool kunnen zijn. Verder denk ik niet dat ze perse vreselijk veel marge hierop maken al was het maar omdat ze nieuwe productielijnen moeten maken en dat de productieaantallen laag zijn. Ook zit hier een hele hoop r&d in die een keer moet worden terugbetaald. Mijn gok is dan ook dat ze geld toeleggen (niet veel) op elk verkocht toestel.
Het is dan ook iets 'nieuw'. Dit soort apparaten staan in hun kinderschoenen en daardoor is het gewoonweg duurder.
Ze gaan wel automatisch minder kosten als meer mensen meer van deze dingen gaan kopen.
zo is het ook gegaan met de gewone mobiele telefoon begin jaren '90. Zeer duur toestel om simpel te bellen onderweg (want dat was ook het enige wat je kon doen toen) en enkel weggelegd voor zakenmensen en 10 jaar later had iederéén een mobiele telefoon.
En die kun je ook samen (opvouwen) tegelijk in 1 broekzak stoppen? Niet? Oh nou dan zal je vergelijk dus niet helemaal kloppen :)
Op kantoor valt het wel erg op als ik met een tablet richting het toilet loop. Dit toestel is daardoor ideaal. Alsof je gewoon standaard een telefoon bij je draagt. Maar tijdens het schijten toch een tablet achtig. Je kan zelfs internet browsen en video kijken tegelijkertijd.

En voor zakelijk gebruik valt de prijs echt wel mee.
valt mee als je ziet dat apple voor hun iphones met grote opslag ook al 1200+ durft te vragen, van zit je er niet meer ver vanaf.
Tja, nieuwe technieken zijn altijd duur. Als het aanslaat bij de early adapters, dan is het over een paar jaar overal en tegen een fractie van de prijs.
Verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs.

We staan duidelijk aan het begin van een nieuw mobiel tijdperk, waarbij ik geen idee of dit hét nieuwe ontwerp zal zijn.....
Dit is net als die Curved TV's meer om de wereld te laten zien wat ze kunnen maken.

Er is nog niet echt een praktische toepassing voor.

Als het nou in een auto was ingebouw om soort van ruimtebesparend te werken of zo zag ik het nut er wel van in.

Maar nu is het meer een gimmick.
Dat ben ik niet met je eens. Curved had geen toegevoegde waarde net als 3D. In dit geval wordt je display oppervlakte tweemaal groter. Feitelijk draag je een tablet mee in het formaat van een smartphone.
Curved heeft zeker wel meerwaarde. Alleen niet voor huis tv's omdat je er bijna nooit recht voor zit. Kijk je naar monitoren dan heeft curved wel degelijk zit.
Wat zijn dan de voordelen van een curved monitor?

Ik heb er nog (duidelijk) geen ervaring mee.
probleem van veel schermen is dat de kleuren en helderheid vaak afhankelijk is van de kijkhoek. Voor een optimaal beeld moet je er dus bijna loodrecht voor zitten. Bij grote schermen is dit vaak onmogelijk op het volledige scherm waardoor je dus niet overal een optimaal beeld hebt. Dit wordt opgelost door het scherm licht te buigen en je dus ook tov van de uiteindes er loodrecht voorzit.
Mijn ervaring is dat je met een curved scherm alsnog er recht voor moet zitten. Zit je er niet recht voor dan is het kleur probleem vele malen groter dan bij een platte TV. De curve lost het probleem dus alleen op voor die ene persoon die recht voor het scherm zit. Voor alle anderen wordt het probleem extra uit vergroot.
Dat is inderdaad het grote nadeel. Op 1 specifieke plek voor het scherm heb je dus een perfect beeld beter dan op een gewoon scherm, maar indien je ergens anders zit is het slechter.
niet praktisch? Ik zie mezelf het dagelijks gebruiken. De voorkant puur als GSM/Whatsapp/SMS, al de rest wat ik normaliter op een smartphone doe in de tablet stand! In principe, indien dit goed zou werken zou ik zelfs geen ipad meer in huis moeten hebben om op de bank wat te consumeren of een boek op te lezen! :)
In dat geval lijkt me een accu van 12000mah ook bijzonder wenselijk. Tenzij jij graag heel de avond op een phoneblet zit verbonden aan een oplaadkabel?
Ik persoonlijk zit voornamelijk achter mijn laptop/desktop doorheen de dag. Mijn iphone 6S+ staat vaak nog op +60% na een werkdag. In het geval van dit apparaatje zal die het wel trekken dat ik een uurtje zit te lezen/surfen op de bank. :)

PS ik zeg niet dat ik het meteen ga kopen, ik ben het type die liever tot de tweede of zelfs derde generatie wacht.
Niet mee eens. Dit ding heeft veel dingen die ik al even zoek: een klein scherm voor eenhandig gebruik. Een vingerafdruk scanner aan de zijkant, high specs. En een groot scherm voor achter een bureau of in de trein of etc...
Spijtig genoeg komt die ook met Samsung software op en na mijn ervaring met de s8 is het op dat vlak: no f-ing way koop ik ooit nog een Samsung. Benieuwd wat de concurrentie gaat doen.
Natuurlijk is er wel een praktische toepassing voor... Je kunt een groot scherm krijgen op je telefoon terwijl hij toch nog in je broekzak past door hem simpelweg dubbel te klappen.

Wat ik alleen echt niet snap waar die hap uit de hoek voor nodig is... Waarom moeten er binnenin ook nog camera's zitten? Je kunt een selfie toch wel maken met het scherm aan de buitenkant?

Maar goed, het is de eerste generatie, is nog veel te duur, heeft ongetwijfeld nog wat kinderziektes, en hoewel ik hem al vrij mooi vindt vergeleken met wat ik van andere vouwbare telefoons gezien heb mag dat ook nog wel wat verfijnd worden voor ik er zelf een wil.
FaceTime, skype, andere videoconferencing terwijl je in tablet stand bezig ben.
Het nut van een camera aan de binnenkant snap ik wel.. 2 camera’s niet..
En al helemaal niet waarom er dan niet wordt gekozen voor een klein gaatje ipv een heel vlak uit het scherm
Omdat dit eigenlijk gewoon een developer kit is, daarom is er zo'n grote hap uit het scherm en is het scherm aan de voorkant ook zo klein
Als je dan toch bezig bent... In de eerste zin van mijn tweede alinea ben ik een woord vergeten (wat ik niet snap is) en de laatste alinea is één lange zin wat niet bepaald mooi is.

Maar goed, ik schreef even een snelle reactie terwijl ik al moe was. Ik was geen essay aan het schrijven of zo en heb de reactie dan ook niet uitgebreid gecontroleerd voor ik op plaats reactie klikte. Ook woordblindheid is een spectrum en steekt af en toe de kop op. :+ Als ik het terug lees dan vallen dat soort dingen mij namelijk ook altijd op, ik ken die regels zeker wel namelijk.

Maar goed, jouw reactie is ook niet echt een literair hoogstandje... Had je niet iets meer moeite er in kunnen steken en volledige zinnen kunnen maken terwijl je mij af zeikte? O-)
Was niet om je af te zeiken. Zie ook m'n emoji. Sorry als 't daar op leek, was niet zo bedoeld.
Ik zat me zelf af te vragen hoe het nou precies zat en heb 't ook eerst moeten opzoeken en heb gelijk de link die ik vond geplaatst voor je.
Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben, want 't komt vaak voor.
Fabrikanten zijn jaar in jaar uit een bezelrace voor milimeters aan het doen voor meer scherm...

Meer scherm KAN zeer functioneel zijn. Niet iedereen heeft het nodig en nog minder zullen dit bedrag ervoor betalen.

Ik snap niet helemaal waar die afgunst voor het uiterlijk vandaan komt. Het valt me reuze mee eigenlijk. Ga dat ding niet kopen, maar eindelijk gebeurt er weer eens wat nieuws in de smartphone wereld.

Kon ja van die iphoneX voor 1600,- echt niet zeggen.
Als schermruimte zo belangrijk is, waarom vult het gros van de applicaties het dan voor de helft op met werkbalken?
Dat moet je aan app makers vragen, maar de helft van een groot scherm of de helft van een klein scherm, je houdt bij die eerste alsnog meer ruimte :Y)
De iPhone XS Max 512GB kost hier €1659

https://www.apple.com/nl/...512gb-spacegrijs#01,11,22

Bovendien vraag ik me af waarom je je zo aangevallen voelt door de reactie van @VonDudenstein , hij noemt Apple als voorbeeld.

En zelfs als het niet alleen een voorbeeld is, zie ik veel andere fabrikanten véél meer innoveren dan Apple. Zij staan vrij stil, vooral verbeteringen onder de motorkap, voor een heftige prijs.
Altijd genoemd als koning van creativiteit, en ze hebben niet eens een computer/laptop met een touchscreen. En voor de (zeer goede) iPad Pro is de software er gewoon (nog) niet voor. Laat staan innoveren op dat gebied.

Let op, ik zeg niet dat Apple slecht is, maar qua innovatie lopen ze zeker niet meer voorop.
Buiten dat leert de geschiedenis ons dat ze vaak met goede ideeen van anderen aan de haal zijn gegaan en geclaimed hebben dat het hun eigen is.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 21 februari 2019 11:16]

Hoezo pak je de duurdere verkooppunt?

Dat is toch niet relevant?

Waar heb je anders de pricewatch voor? Als je op pricewatch kijkt kost de iPhone XS Max 1399 euro.

Daarnaast simpelweg roepen dat Apple niet innovatief zou zijn is zomaar een uitspraak zonder een onderbouwing.

Dat word al sinds de iPhone 3G geroepen en het is op geen enkel moment waar geweest omdat keer op keer Apple met dingen is gekomen die de concurrent niet had.

Wat zeer vreemd is is dat men de innovaties van alle Windows PC fabrikanten en Android fabrikanten bij elkaar optelt en het vergelijkt met Apple en dan de bizarre conclusie trekt dat Apple niet innovatief zou zijn omdat die niet de features zou hebben die Samsung in hun smartphones heeft gestopt, HP in hun laptops heeft gestopt, Xiaomi de bezels heeft verkleind, Huawei die er een camera bij heeft gedaan, Microsoft een eigen laptop heeft gemaakt met een bepaalde eigenschap, Asus een touchscreen ergens in heeft gestopt enz enz enz.

Als je wilt vergelijken dan doe je dat per merk individueel tegen over elkaar dus Apple vs Asus of Apple vs HP en niet de gehele Android + Windows wereld vs Apple

Maar de grap is nou juist dat simpelweg functionaliteit toevoegen op zelfs tweakers word geslikt als innovatie. Kritisch beoordelen bestaat op tweakers dus niet meer, men laat zich leiden door emoties in plaats van complete ervaringen en softwarematige oplossingen te beoordelen.

Want software is king, andere fabrikanten kunnen niet tippen aan de software van Apple dus proberen ze zoveel mogelijk functies in hun apparaten te stoppen en wie is er daar nu beter van geworden?

Uiteindelijk was het Apple die met de iPhone, iPad, Macbook Air, fingerprint scanner enz heeft laten zien wat er ontbrak aan apparaten gezien het feit dat de gehele industrie die ideeen massaal heeft overgenomen.

Maar buiten dit alles verbaast het me keer op keer dat het tweakers publiek dat denk verstand van zaken te hebben zo weinig van de materie afweet tegenwoordig of zo vol zit met emoties tegenover een merk dat ze simpelweg niet weten waar het nou eigenlijk om gaat.

En het gaat al sinds begin jaren 2000 niet meer om de specsheet maar om hoe goed je software is en dat is nog steeds belabberd.
Hoezo pak je de duurdere verkooppunt? Dat is toch niet relevant?
Het is Apple's eigen website... 8)7
Daarnaast simpelweg roepen dat Apple niet innovatief zou zijn is zomaar een uitspraak zonder een onderbouwing.
Het 'onderbouwingsargument'. :O
Ik kan best met voorbeelden onderbouwen, maar dat is me iets teveel werk om voor iemand te doen die ik nooit zal gaan overtuigen.
Dat word al sinds de iPhone 3G geroepen
Dat wordt niet door de massa gezegd. Apple heeft keer op keer goede producten neergezet met een duidelijk voordeel op de concurrentie.
en het is op geen enkel moment waar geweest omdat keer op keer Apple met dingen is gekomen die de concurrent niet had.
Maar dit andere uiterste is ook niet waar. Zal ik nu ook vragen om onderbouwing? Kun je dit van elk product van Apple aangeven.
Wat zeer vreemd is is dat men de innovaties van alle Windows PC fabrikanten en Android fabrikanten bij elkaar optelt en het vergelijkt met Apple en dan de bizarre conclusie trekt dat Apple niet innovatief zou zijn...
Dat maak jij ervan. Apple is de laatste jaren door aan het teren op vernieuwing op hun bestaande producten, niet innovatie. Volgens mij haal je die twee woorden door elkaar. Bovendien heb ik het niet over de standaard voorbeelden die je noemt. Waar van veel het eigenlijk kwalijk is dat Apple ze nog niet heeft toegevoegd. En bedrijf dat altijd achter creativiteit heeft gestaan heeft nog geen tekentafel achtige desktop zoals de surface. Hetzelfde geld voor een notebook met touchscreen. Hun iPad Pro heeft wel de functionaliteit, maar niet de software, terwijl je later de softwarekant bij Apple jubelt.
Over het algemeen geen innovaties, maar nog niets eens de minimale vernieuwing die Apple nodig heeft om met de markt mee te kunnen. Online staat het vol met artikellen en filmpjes van gebruikers die over zijn gegaan van Apple naar andere producten om deze redenen. Vooral gebruikers die altijd klant geweest zijn van Apple vanwege hun creatieve mogelijkheden.
Maar ook de andere vernieuwingen (niet innovaties) lijkt Apple niets tegen te doen. Ze komen niet alleen niet met vergelijkbare oplossingen, ze komen met vrijwel niets. Hun notebooks zijn al jaren hetzelfde, met uitzondering van de touchbar, waar gebruikers n.b. de F toetsen voor moeten inleveren. Hetzelfde geldt voor de meeste vernieuwingen. Met de smart speaker liepen ze achter de feiten aan. Nog steeds geen over ear headphones. Fatsoenlijke auto-integratie. Extra brede monitoren. Om nog maar te zwijgen over verouderde hardware, bijvoorbeeld in de 1000 euro kostende Mac Mini die juist goedkoop en voor de massa diende te zijn. Of ze zijn niet de eerste, of ze gaan niet mee.

Als we kijken naar innovaties, de iPhone heeft een randloze telefoon gemaakt en de notch toegevoegd, maar hierin waren ze verre van de eerste. En nu andere al telefoons hebben met een minimale notch (of zelfs geen), of bezig zijn met het bedenken van nieuwe oplossingen, heeft de NIEUWSTE iPhone nog steeds dezelfde brede notch als die van de X. Ook Siri was ver van origineel. Toen ze het op de markt brachten was het de beste, alleen zijn ze nu al voorbij gegaan door Google Assistant en Alexa. Buiten dat zijn andere fabrikanten bezig om echt nieuwe dingen te verzinnen, zoals vouwbare en oprolbare schermen met de bijbehorende applicaties, de Samsung flip, de in-screen finger print scanner, alle innovaties in smart-home toepassingen en of verschillende toepassing op het gebied van VR.
Om maar even enkele voorbeelden te noemen.
Want software is king, andere fabrikanten kunnen niet tippen aan de software van Apple dus proberen ze zoveel mogelijk functies in hun apparaten te stoppen en wie is er daar nu beter van geworden?
Apple doet precies hetzelfde. Ik weet al niet meer hoe alle functies werken om dat het convoluted is, en niet meer zo natuurlijk is als wat Apple ooit deed. En zie mijn voorbeeld van de iPad Pro, de grootste facepalm van de afgelopen jaren.
Uiteindelijk was het Apple die met de iPhone, iPad, Macbook Air, fingerprint scanner enz heeft laten zien wat er ontbrak aan apparaten gezien het feit dat de gehele industrie die ideeen massaal heeft overgenomen.
iPhone: Niet de eerste
iPad: Niet de eerste
Macbook air: Niet de eerste
Fingerprintscanner: Niet de eerste
Zeker, allemaal zeer goede implementatie, maar met alles niet de eerste. Maar goed, het gaat over de afgelopen jaren, en ze zijn met niets nieuws gekomen. Ze hebben zelfs niet eens wat nieuws gejat van een ander.
Kritisch beoordelen bestaat op tweakers dus niet meer, men laat zich leiden door emoties...
Maar buiten dit alles verbaast het me keer op keer dat het tweakers publiek dat denk verstand van zaken te hebben zo weinig van de materie afweet tegenwoordig of zo vol zit met emoties tegenover een merk dat ze simpelweg niet weten waar het nou eigenlijk om gaat.
Zeer kinderachtig. Je Apple hart voelt zich zo aangevallen dat je anderen beschuldigt op gedrag dat je zelf vertoont.
En het gaat al sinds begin jaren 2000 niet meer om de specsheet maar om hoe goed je software is en dat is nog steeds belabberd.
Apple heeft een tijd laten zien hoe je iets direct goed implementeert, maar dit is al jaren niet meer zo, vooral van uit de hoeken van Google en Microsoft. Nogmaals, de producten die Apple maakt, zijn goed. Ze zijn alleen niet vernieuwend, ook niet aan de software kant. Met enkele kleine uitzondering daargelaten.

Anyway, dit is alle onderbouwing die je van me krijgt. Ik ga je toch niet overtuigen, maar ik vind het vooral jammer dat je je zo aangevallen voelt en vervolgens de Tweakers community gaat aanvallen en doet alsof je zelf alles beter weet.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 23 februari 2019 11:34]

Ja en de Samsung website geeft ook een hogere prijs aan dan de Media Markt 8)7

Ps ik schrijft dit op mijn Galaxy S7, dit is mijn 4e Android toestel. Dus mij hoef je van fanboyisme niet te beschuldigen gezien je blijkbaar meteen daar naar grijpt als je het niet meer weet.

Waar mensen hier die zichzelf onterecht wel tweaker durven te noemen een gebrek aan hebben is objectiviteit en kennis.

Aangezien men niet eens het onderscheid kan maken tussen een goed product en halfslachtig werkende apparaten vol met bugs en volgepropte half werkende "functionaliteit"

En dit alles puur en alleen omdat men een kinderachtige haat voelt richting een merk.

Het is namelijk bijzonder veelzeggend dat men een slecht afgewerkt en product van LG niet op dezelfde manier aanvalt maar altijd constant Apple hierover aanvalt.

En dat bevestigt juist dat Apple op de goede weg zit omdat je een onbelangrijke merk die slechte producten maakt sowieso niet de tijd voor zou nemen te bekritiseren.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 24 februari 2019 16:46]

En dit alles puur en alleen omdat men een kinderachtige haat voelt richting een merk
Hoe haal je dat eruit? Jij bent het niet eens met mijn statement, prima, maar om mensen te betichten van gebrek aan objectiviteit en kennis... En vervolgens over kinderachtige haat naar het merk. Ik snap niet hoe je dat eruit haalt. Ik heb al meerdere malen aangeven dat Apple altijd goede producten heeft, hoe je daar haat uit haalt is mij een raadsel. Het enige waar het over gaat is dat Apple tegenwoordig weinig innoveert.
Als jij daar anders over denkt, prima, maar kunnen we het wel gezellig houden? En niet de intelligentie van mensen beledigen. Bovendien ben jij hier LG aan het afzeiken, maar als er iets over Apple gezegd wordt (iets wat niet eens per definitie slechts is) dan is de wereld te klein voor je.

Opvallend overigens dat je Samsung een onbelangrijk merk met slechte producten noemt, maar vervolgens zelf een Samsung Galaxy S7 gebruikt. Dit is trouwens ook niet de eerste keer dat je Apple fel verdedigt, en Samsung (en andere merken) afzeikt, en mensen die er anders naar kijken direct beticht van gebrek aan kennis objectiviteit. Elke keer lig je weer om deze reden met mensen in de clinch. Je krijgt er zelfs opvallend vaak -1 voor. Ik zou er toch eens over nadenken of het niet misschien ook een tikkeltje aan jou ligt.

Succes ermee, blijf vooral zo doorgaan. }:O

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 24 februari 2019 19:55]

Let op, ik zeg niet dat Apple slecht is, maar qua innovatie lopen ze zeker niet meer voorop.
Buiten dat leert de geschiedenis ons dat ze vaak met goede ideeen van anderen aan de haal zijn gegaan en geclaimed hebben dat het hun eigen is.
Ja dit sentiment geldt intussen ook al jaren en werkt ook gewoon goed voor Apple.
En het is ook helemaal niet erg. Apple kiest bewust ervoor om dingen te brengen op het moment dat het goed genoeg is.

En ik twijfel even of Apple zelf claimt of enorm te koop loopt als 'vernieuwer' of dat het vooral de aanhangers zijn. Die vervolgens weer alle haters over hun heen krijgen.
Huh? Waar bedoel je nou?

Ik zeg toch dat meer scherm een functioneel nut kan hebben?
Dat is niet 'nieuw om het nieuw', dat is 'nieuw met toegevoegde waarde'.
Het is aan ontwikkelaars om er vervolgens iets mee te doen en aan de consument om te bepalen hoeveel die toegevoegde waarde is. En vervolgens de afweging te maken of het die prijs waard is.

En prijs was de reden dat ik het vergeleek met Apple's X. De duurste was bij introductie bijna 1600,-

Sure het is makkelijk om in het hater kamp te gaan zitten, maar ik vind dit product een knap staaltje werk, net zoals LG's oprolbare TV. En dan in acht nemend dat het ook consumer products zijn, niet gewoon een ideetje, studie-object of prototype.
Daarnaast waarom naar Apple kijken om met "iets nieuws" te komen? Er zijn tientallen smartphone en computerfabrikanten die samen toch wel creatief genoeg moeten zijn om met "iets nieuws" te komen?
Nou blijkbaar was dit erg moeilijk, want we zien al jaren niks nieuws.
Ja minder bezels, jeej us.
Die 'notch'.. Nou doe maar liever niet gewoon.

Samsung doorbreekt met iets wat we de komende tijd hoogstwaarschijnlijk meer gaan zien.
En daar hoeven we het merk niet voor op te hemelen. Ik ben helemaal niet zo'n Samsung fan, maar het product vind ik zeker exciting.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 21 februari 2019 11:33]

Ik denk eerder dat dit het begin is van een nieuwe telefoon form factor. Eindelijk na jaren en jaren van meer van hetzelfde eindelijk weer een keer hardware innovatie. Niet gewoon features weglaten en verkopen alsof het iets nieuws is, een stukje uit het scherm knippen of een bestaand concept met een nieuw likje verf verkopen. Een werkelijk nog niet eerder beschikbaar concept uitbrengen. Een vouwbaar scherm! Eindelijk een oplossing voor iemand die geen tablet erbij wil en een telefoonscherm net te klein vind.

Na een tijdje komen er vast nog kleinere telefoons met een vouwbaar scherm. Eindelijk een telefoon die klein is in de broekzak en in de hand, maar groot op de bank!

Maar goed ik denk vooral dat als er een appeltje op gestaan had jij nu al voor de winkel zou liggen in een slaapzak, dan is het tenslotte ineens wel echte innovatie!
Waarop zou je in de auto je scherm willen dubbel plooien?
Daarom zeg ik als voorbeeld een auto maar er is dus niet echt een nut voor dat iemand kan verzinnen.

Er moet eerst een nut voor zijn waar het dat gat vult.
Bij onze auto (2e hands, overgenomen van moeders) was navigatie (gewoon een inbouw TomTom variant welke als losde unit iets van 200-400 euro kost) inbouwen iets van 1500 euro los of als onderdeel van een "pakket" in de richting van 3000 euro.

Prima dus zo'n zuignap voor je veel beter upgradebare telefoon of navigatie.

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 21 februari 2019 06:53]

Ehm, wat dacht je van navigatie? Ik heb liever een netjes weggewerkt scherm dan een smartphone op m'n ruit waardoor ik minder zicht heb. En ja, daar heb ik een scherm voor nodig. Afslagen zitten soms dusdanig dicht op elkaar dat dit met enkel audio niet te doen is.

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 21 februari 2019 09:37]

Dat zeg ik toch. Voor alle telefoondingen gebruik je je telefoon de rest de auto. Meeste auto's hebben wel al navigatie tegenwoordig toch?
Hoe ik jouw reactie opvat, is dat je je afvraagt waarom er auto's zijn met een ingebouwd scherm. Als je wat anders bedoeld, kun je je reactie iets beter verwoorden. :)
Ja sorry zag dat het wat ongelukkig verwoord is idd.
Waarom heb je überhaupt een scherm nodig in je auto. Iedere auto heeft tegenwoordig goede connectiemethoden. Je hebt je telefoon nodig om te bellen. De rest doet de auto. En zo niet ben je onveilig bezig.
Of ben je echt nog zo iemand met een zuignap aan de voorruit.
Iedere auto ?
Ja, nieuw aangeschaft misschien, en dan nog ALS je de uitgebreidere opties erbij kiest.

Maar iedere auto is zeker niet waar, "connectie" is pas losgekomen in de afgelopen 4 á 5 jaar
Het ziet er inderdaad uit alsof het twee telefoons tegen elkaar gedrukt zijn (als die dicht geklapt is)
Verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs.

We staan duidelijk aan het begin van een nieuw mobiel tijdperk, waarbij ik geen idee of dit hét nieuwe ontwerp zal zijn.....
Hoogstwaarschijnlijk niet, ik vind het zelf persoonlijk helemaal niet zo handig om voor- en achter een beeldscherm te hebben. Had liever gezien dat het één geheel was en door tweeën was te klappen (er was een merk die dit al op deze manier gedaan had).

Dit is overigens niet de eerste keer dat Samsung met iets nieuws als één van de eerste komt, maar het vervolgens niet zo goed uitwerkt (bijv de eerste android tablet, en die smartwatch).
Helemaal eens, doet me denken aan Nokia 9110 Communicator. Zag er ook niet uit, maar voldeed wel aan bepaalde eisen.

Dit ding ziet er ook niet echt subtiel uit, maar ik geloof echt dat we over 5 jaar wel mooie opvouwbare telefoons hebben.
Mee eens, uitvouwbaar, en straks ook uitrolbaar gaat de nieuwe hype worden.
Ik verwacht ook telefoons en tablets zoals in de serie Extant binnen een aantal jaren

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 20 februari 2019 22:31]

Ah, the good old Nokia 9110: regelmatig telnet/ssh sessie opgezet naar onze routers, switches, inbelplatform, [radius] servers etc (van een middelkleine NL ISP) om "onderweg of thuis" storingen op te lossen.. ideaal.
Gossie, fantaseer een beetje. ;)
Ik ben heel erg benieuwd of hier vraag naar is en hoe dit product gaat lopen. Niet dat ik er niet in geloof, maar gezien de prijs en de mogelijkheden. Ook ben ik benieuwd naar de afmetingen van dit apparaat, een 'dubbele' telefoon in je zak lijkt me niet ideaal.
Ik hoop nog steeds dat we straks gewoon naar een telefoon gaan die je 'Dockt' en dan verder gaat met een beeldscherm en toetsenbord (ala dex). Dit is weleens waar een stap dichterbij, maar nu loop je nog met een tablet rond.

[Reactie gewijzigd door MartijnMartijn op 20 februari 2019 20:36]

Ik hoor dit argument wel vaker, maar ik denk ook: Waarom zou je niet beiden kunnen?
Het Dex model staat mij wel aan, maar dat betekent niet dat we niet vergelijkbare telefoons kunnen maken als we nu allemaal in onze zak hebben die we ook 2/3/4 keer uit kunnen vouwen. Een oplossing die alles kan.

Op diezelfde manier redenerend werkt dit bijvoorbeeld al makkelijker voor laptops, die eigenlijk bijna alles kunnen, behalve in je zak passen.
Op zo iets hoop ik nog steeds van een Microsoft phone die gedockt echt als een pc werkt.
Hoop ergens dat Andromeda dat kan.
k hoop nog steeds dat we straks gewoon naar een telefoon gaan die je 'Dockt' en dan verder gaat met een beeldscherm en toetsenbord
Dat is pas handig op de fiets. Monitor op je stuur EN geen telefoon in de hand.
Je hebt zojuist Continuum van Microsoft beschreven :P

Is een enorm succes geworden :+

Naja, het idee is behoorlijk goed, de uitwerking was vooral matig omdat er gewoon te weinig apps zijn die ermee overweg kunnen. De Microsoft store heeft al weinig apps, en als dan nog minder Continuum-proof zijn, tja.

Maar, wat ik me ook afvraag: Welk probleem lost het nou echt op? Overal waar ruimte is voor een beeldscherm met een tobo, is ruimte voor een laptop of voor een kleine desktop, je hebt van die dingen die je gewoon aan de VESA-mount van het scherm schroeft.
Oh hier is zéker vraag naar. Ik vermoed dat dit een hele nieuwe richting wordt waar touchscreens heen gaan. Voor een normale prijs zou ik hem zó kopen.
Samsung doet al moeilijk als je waterschade hebt bij een "waterdichte" Samsung.

Dus ik vraag me dan af hoe ze garantie claims afhandelen bij dit soort toestellen die volgens hun dan te ver gebogen zijn.
Dat is volgens mij zo bij alle fabrikanten. Komt omdat die waterdichtheid meer een mogelijke bescherming is tegen ongelukjes dan dat het werkelijk alles kan doorstaan. :P Ga je er bijvoorbeeld mee in een stoombad/sauna zitten dan kan het heel erg snel afgelopen zijn. Ook bij snelle sporten waardoor met hoge kracht water op de seals komt te staan kan het lekken. Apple bijvoorbeeld biedt ook absoluut geen garantie op waterschade. Het wordt wel gedekt door AppleCare+.
In mijn ervaring wordt reëele waterschade wel vergoed bij Samsung. Let ook op dat de meeste toestel niet als "waterdicht" maar als "watervast" worden bestempeld. Ze zijn over het algemeen niet bedoeld om volledig onder te dompelen.
Toen ze de prijs bekend maakten, werd 't stil in de zaal...
Ik heb net de presentatie gekeken via Cnet. Het viel mij sowieso op dat het publiek niet super enthousiast was, wat meestal wel zo is met dit soort presentaties. Inderdaad was het zo dat het publiek een beetje stil viel toen de prijs bekend werd. Zelfs het feit dat ie over twee maanden in de winkel ligt werd maar heel lauw ontvangen omdat iedereen nog beduusd was van de prijs :P
Ik denk dat het wel meevalt. 2000 euro is hartstikke veel geld maar voor zoveel techniek en early adopter valt het best mee. Kijk maar wat je extra betaalt voor een auto die net wat meer coole opties heeft.
Of het meevalt valt te betwisten. Apple en Samsung willen graag nonchalant doen over de prijs (er geen punt van maken) maar ik denk toch dat veel consumenten het nog steeds (te) veel geld vinden.
In mijn eigen omgeving hadden veel mensen vaak een nieuwe/nieuwste iPhone (via werk). Dat is sinds de X toch wel een stuk minder geworden.
Een zwaar verzadigde markt is ook een probleem voor de topmodellen van deze fabrikanten. Ben benieuwd of Samsung hier een USP heeft wat aan gaat slaan, ook met deze prijs.
Snap je punt maar de Samsung fold is qua Doelstelling echt niet te vergelijken met de s10 of iPhone x. De laatste 2 moeten zo'n 100mln x verkocht worden en de fold is meer het paradepaardje voor in de etalage. Als ze daar max een miljoen van verkopen zijn ze hartstikke blij. Waarschijnlijk verkopen ze er ook nog een keer veel meer s10 's door. Als er alleen een paar influencers zijn doe zo'n ding hebben is het ook prima, als ze maar een Samsung hebben. Om dezelfde reden heb je mega ultra uitvoeringen van de s10 ed, die hoeven ze ook niet veel te verkopen maar helpen het verkopen van de andere types.
Een Samsung presentatie krijgt zelden dezelfde soort reacties als Steve Jobs key-note speaches teweeg brachten. Ben zelf beslist geen Apple fanboi maar hij kon het wel lekker brengen en voelde perfect aan wat we zeer snel onmisbaar zouden vinden, maar dat zelf nog helemaal niet wisten...
Ik was echt bereid eens een keer diep in de buidel te tasten voor een Android telefoon, 4.6 inch DE perfecte size voor in je broekzak/jaszak Eindelijk geen tablet meer in je broekzak. Ooit zal dit de nieuwe standaard worden voor een tijdje (hoop ik), maar 2000$....wat met btw in nederland wss neerkomt op 2000-2300 euro is echt gewoon absurd...
4,6 is wellicht perfect, maar enkel het scherm is zo klein, de behuizing is zo groot als een 5,5+ inch telefoon... Ziet er werkelijk niet uit deze uitwerking.
Kijk nog eens even goed, hij hield hem vast en het was echt een klein telefoontje hoor
Dat viel wel mee. Behoorlijk dikke bezels. Vooral aan de boven en onderkant.

Ik denk dat je met menig ander model beter af bent als het gaat om afmetingen.
Smak geld. Zou het graag willen maar dan op een Windows platform. Ik laat deze vouwtechniek nog even volwassenen worden en goedkoper. :)
Dit...
ik wacht op Andromeda maar zie steeds meer negatieve berichten daar over.
Yep, typische move om het jaren als gerucht rond te laten gaan, met patent schetsen en al, inmiddels komt de een na de ander met een werkelijk product...waar blijft MS? Waarschijnlijk alweer gecancelled.. Denk niet dat ze helemaal begrijpen wat zoiets met hun credibility doet.. Mijn vertrouwen zijn ze wel aan het verliezen, zal wel 10x nadenken voor ik weer een ms product koop op deze manier.. Zit ook al een hele tijd te wachten op die 'echt nieuwe' surface, dus andromeda zal wel 'blijf-maar-dromen-ja' worden.
Goed, ik ben duidelijk de enige, maar wat een gaaf toestel en wat gaaf dat we qua design en mogelijkheden na jaren weer verder komen 📱🖥️. 2000 euro is eigenlijk best wel weinig geld voor zoveel techniek in zo'n klein apparaat. Onderschat niet hoeveel techniek en r&d het kost om zo'n ding te maken.
Je bent niet de enige..maar er zijn denk ik enkele mensen die dit willen, maar zonder android.. Ik vind zeker voor een eerste versie dit toestel helemaal niet verkeerd, en de prijs..ach over een paar maanden is er al 500 vanaf..
Ik zie in het artikel 3 mei staan dat deze te koop is. Ik heb gehoord afgelopen avond op het unpacked event bij Samsung 12 april.
12 april in USA, 3 mei Europa.
Eerlijk gezegd is de resolutie aan de lage kant voor 7,28" - tenminste in PPI. Zat kleinere schermen met meer pixels.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee