Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMS-IX breekt door grens van 6Tbit/s

De Amsterdam Internet Exchange heeft dinsdag de grens van 6Tbit/s geslecht. Rond half negen in de avond was er een opvallende piek in het dataverkeer, die voor een nieuw record voor de AMS-IX zorgde.

De piek lag dinsdag op 6,322Tbit/s en er ging een kleine stijging van het dataverkeer rond 19.00 aan vooraf. Niet duidelijk is wat de piek veroorzaakte. Vorige week dinsdag ging de hoeveelheid dataverkeer bij de AMS-IX ook richting de 6Tbit/s, maar de rest van afgelopen week en maand, bleef het verkeer ruim onder die grens.

Sinds met name juli vorig jaar heeft de Amsterdamse internetexchange met flinke groei te maken, maar in geheel 2018 was er groei. "We zien een toename van 20 procent van de verbonden capaciteit en van 35 procent wat betreft 100-gigabitethernetpoorten", aldus Peter van Burgel, ceo van AMS-IX.

De groei vlakt wel af. In november van 2016 werd de grens van 5Tbit/s doorbroken, in september 2015 die van 4Tbit/s, en in september 2014 die van 3Tbit/s.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-02-2019 • 17:54

78 Linkedin Google+

Submitter: BryanBarb

Reacties (78)

Wijzig sortering
Als er algemeen minder groei is ten opzichte van voorgaande jaren, kan misschien deels komen doordat er meer download sites en illegale streaming sites zijn afgesloten. Want downloaden is groot deel van al het verkeer.

Andere reden zou ik niet weten... of niet?
Downloaden is het grootste deel? Haal je ook meer water uit de kraan dan dat erin gaat?
Netflix verbruikt in de VS (tijdens de piek 37%, hier dus in NL ook het geval) 20% van de totale bandbreedte. Met toename in abo's en toename in 4k en 8k tv's en content zal dit alleen maar toenemen. Tel daar YT bij op en de andere diensten en dan snap je waar deze groei vandaan komt.
De vraag is in hoeverre dit verkeer over de AMS-IX gaat of dat de providers eigen streamingservers hebben staan. Ik weet dat KPN bijv. eigen Videoland servers heeft staan om te ontsluiten via hun mediabox. Kan best zijn dat KPN/Ziggo/? ook servers van Netflix hebben hangen om zo veel minder verkeer naar de exchange te hoeven genereren.
En een flink aantal van de jongens die echt veel data genereren zoals google/youtube en netflix gebruiken ook private peering buiten exchanges om. Dus dat verkeer zie je dan ook niet in de amsix stats
Precies en ze gaan ook niet miljoenen keer dezelfde film van Amerika naar europa streamen haha
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Videoland niet zo'n grote speler is :+ Hoe dan ook een groot deel van de bandbreedte gaat 'verloren' aan video diensten en dat zal alleen maar toenemen.
Ja snap ik, is ook een voorbeeld van hoe zoiets werkt.

Op deze site kun je zien met wie Netflix peering afspraken heeft:
https://www.peeringdb.com/net/457

Staan 2 X 100G links op naar de AMS-IX en voor Nederland nog een een private peering met Equinix Amsterdam Schepenbergweg (AM5) [formerly TCY AMS5].

Betekend dus max 200G van het verkeer is voor rekening van Netflix. Theoretisch kan het natuurlijk ook via een andere peering partner lopen. Maar ik heb een vermoeden dat zoals ik al heb gezegd KPN en Ziggo wel een eigen cache hebben staan en niet al dat verkeer over de buitenkant van het netwerk willen hebben.
Kpn heeft inderdaad meerdere Netflix caches op de ZARA locaties staan. Alle populaire content word direct vanaf deze caches aangeboden.

Sinds enige tijd staan er ook caches op MC locaties

[Reactie gewijzigd door rapanui op 20 februari 2019 20:02]

ZARA = Zwolle / Adam / Rdam / Amersfoort

(deze benaming word ook in tweakers artikelen gebruikt, reviews: ACM: VodafoneZiggo moet zijn kabelnetwerk openstellen)

MC = Metro Core locatie

deze benamingen zijn ook op internet terug te vinden, maar zeggen mij als KPN'er ook weinig tenzij je ermee van doen hebt ;)
Zwolle / Amsterdam / Rotterdam / Arnhem.

Geen Amersfoort ;)
Oops, verkeerd overgetypt van de source idd !

thnx :)
Aan de andere kant kost het niet zo veel extra voor een extra poortje op de exchange. Deze zijn immers beschikbaar tegen kostprijs. Tenzij je ergens anders in je netwerk nog een paar open poorten hebt is het volgens mij niet goedkoper om ze in je eigen netwerk te hangen.
Qua snelheid is via de exchange ook net zo goed als in het eigen netwerk.
Netflix heeft waarschijnlijk liever 1 serverpark aangesloten op de exchange dan een handvol servers bij elke provider.

De situatie in Europa is niet zoals die in de US waar veel exchanges gericht zijn op het maken van winst. Hierdoor zijn onze exchanges groter en kunnen ze gebruikt worden om servers van derden zo goed als op hun eigen netwerk aan te sluiten.
Dat poortje is misschien tegen kostprijs. Maar in dat poortje zit een stekker met een hele lange kabel (Nouja, route). En dat kost best wat geld als je 2 keer een 100G link naar je datacenter in Amerika moet hebben.
Als je dan helemaal to in de US moet wel ja, die verbinding is iets duurder. Ik ga er van uit dat netflix een eigen aansluiting heeft op elke voldoende grote exchange. Hierdoor is de kost voor de providers vergelijkbaar met netflix servers in hun eigen netwerk. Ik denk dus dat al het netflix en bijna alle andere streaming verkeer via de exchanges loopt en bij in deze grafiek zit.
Ik denk dat je gelijk hebt maar dat je fout zit met de gedachte dat er geen caching laag tussen die Exchanges en de gebruikers zit (partijen zoals Equinix en of Akamai)
Het kan best zijn dat content delivery netwerken nog een cashing laag hebben tussen exchanges en gebruikers. Maar ik zie niet waarom dat nog nodig zou zijn. Exchanges lijken mij de ideale plek om die cashing laag toe te voegen. Geografisch dicht bij de gebruikers en toch nog gecentraliseerd genoeg om alle lokale providers te bereiken, ook die kleinere dsl resellers. Maar misschien zijn sommige partijen ondertussen zo groot dat ze cashing servers nog dichter bij gebruikers nog steeds nuttig kunnen gebruiken.
Opzich wel een interessant onderwerp.

Ik zou me kunnen voorstellen dat geografie maar tot een bepaalde afstand echt invloed heeft en dat daarna vooral netwerk hoppen de meeste vertraging levert.
Daar ben ik helemaal mee eens dat het een interessant onderwerp is. Ik was al een post aan het schrijven om de redactie te vragen om een achtergrondartikel. Als je nog een paar leuke vragen hebt om toe te voegen?
Netflix zit toch op AWS. Die hebben geen eigen lijn en/of servers
Ze zitten op AWS maar hebben wel eigen servers voor hun eigen CDN.

https://medium.com/refrac...you-hit-play-3a40c9be254b
Netflix ondersteunt het wel, geen idee of je er makkelijk achter kunt komen wie er ook gebruik van maakt: https://openconnect.netflix.com/en/

Edit: AMS-IX staat wel tussen https://openconnect.netfl...-locations/#participation

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 20 februari 2019 18:57]

KPN heeft ook Netflix servers op locaties staan, in Delft en Almere bijvoorbeeld staat er op de MC locatie een Netflix server voor dat gebied.
Want downloaden is groot deel van al het verkeer.
Bron?

Volgens mij is dat namelijk totale kul: https://testinternetspeed...s-to-netflix-and-youtube/
Ik zeg ten opzichte van voorgaande jaren. Natuurlijk neemt streaming meer toe, daar ben ik mee eens.
Maar er zijn ook heel wat sites afgesloten, zodat verkeer hierdoor wat afneemt.

Want je krijgt namelijk niet alles te zien op Netflix of doet aantal films en series niet vanwege de afkomst / licenties. Mensen downloaden daarvoor om alsnog ze te kunnen bekijken.

Daarnaast is bijvoorbeeld Apex spel natuurlijk populair en door update rond die tijd is piek mogelijk. Het is immers #1 spel op Twitch vooral in de avondtijden.
Welke grote sites zijn volgens jouw dan ''afgesloten''? Piratebay? Daar kan je met een vrij simpele proxie omheen. Megaupload? die is al vervangen door Mega. KickAss Torrents? Die is alweer in de lucht. Men moet eens inzien dat ze downloaden gewoon niet kunnen aanpakken. Voor elke downloadsite die uit de lucht wordt gehaald zullen er 2 nieuwe opstaan.

Het enige wat helpt is een legale manier om aan content te komen zonder flauwekul. In de jaren 00 moest je voor elke poep en scheet downloaden. Anime moest je b.v downloaden van een fansub site, Amerikaanse TV series moest je downloaden van een torrentsite, oude games die niet meer te koop waren kon je fijn downloaden van vage Russische abandonware sites, en muziek moest je downloaden met b.v Limewire/Frostwire omdat het anders niet op je MP3 player kon.

Tegenwoordig heb je Cruncyroll voor anime met een officiële sub, Netflix en Hulu voor de TV series, Steam en GoG voor de (oude) games en Spotify voor je muziek. Wat is tegenwoordig nog een goede reden om illegaal te downloaden? Het enige wat ik me kan bedenken zijn TV series die door juridische flauwekul of exclusiviteit bs niet legaal gestreamt kunnen worden. Maar dat is eigen schuld dikke bult, hadden ze het maar voor iedereen beschikbaar moeten maken.

De enige groep die straks nog illegaal download zijn de schooiers. Maar schooiers zullen toch niet betalen, dus lekker boeiend.
Daar kan je met een vrij simpele proxie omheen
Je onderschat de blokkade en je overschat de gemiddelde persoon. De blokkade is voor meer dan de helft van de mensen niet te omzeilen.
Je onderschat de blokkade en je overschat de gemiddelde persoon. De blokkade is voor meer dan de helft van de mensen niet te omzeilen.
Met hetzelfde gemak zou je kunnen stellen dat:
"Je overschat de blokkade en je onderschat de gemiddelde persoon."

Graag je bron vermelden.
Ik kom de blokkade vaak genoeg tegen maar even een proxietje pakken (via google) helpt echt niet.
Dan kom je ook op de blokkade uit.
Om jouw stelling te testen heb ik een Google search gedaan op "web proxy" en daarbij de 1e linkt gepakt. Daarmee kom ik prima op TPB terecht.
Je onderschat de blokkade en je overschat de gemiddelde persoon. De blokkade is voor meer dan de helft van de mensen niet te omzeilen.
Hier klopt dus helemaal niks van.
Dan zit jij niet bij Ziggo
Ik zit bij XS4ALL maar dat doet er niet toe. Feit is dat er ontelbaar veel proxy diensten zijn en zolang een proxy dienst aanbieder niet in Nederland zit met zijn infra, heeft deze geen last van de blokkade.

Tevens hebben in Nederland niet alle providers last van de blokkade. Mijn server bijvoorbeeld heeft prima toegang tot TPB zonder blokkade. Deze heeft dan ook uiteraard geen consumenten ISP.
Als jij nu niet begrijpt hoe je bij TPB kunt komen ook al heb je Ziggo (Eigen proxy, VPN, of gewoon googlen op pirate proxy en de eerste link pakken) dan moet je je echt ergens anders mee bezig gaan houden.
Een eigen proxy of een VPN is echt niet iets voor mensen met vrijwel geen ICT kennis.
En googlen heeft geen zin.
Ik hebnet geprobeerd maar de eerste 5 sites op google en de eerst 5 verschillende linkjes op die sites leiden gewoon naar een Ziggo waarschuwingspagina.
Ik ben het wel eens dat alle piratebay proxy's op een gegeven moment ook geblokkeerd werden of ipv een torrent een gare site openen.

Ik werd daar zo gek van dat ik daarom maar een eigen proxy docker container gemaakt heb die het verkeer netjes doorgeeft. Draait leuk tussen de andere containers in kubernetes :)
Ik werd daar zo gek van dat ik daarom maar een eigen proxy docker container gemaakt heb die het verkeer netjes doorgeeft.
Dat is precies waarom de blokkade wel degelijk effectief is. En de omweg die jij hebt gekozen zal qua vereiste kennis voor minder dan 1% van de Nederlanders toepasbaas zijn.
Is niet alles Downloaden. Zelfs een website moet gedownload worden.
Ik heb je artikel met alle plezier gelezen, helaas verpestte de laatste 2 regels mn plezier.

Ik zal blijven downloaden hoe dan ook, waarom? Ik test graag eerst software of games waarna ik ze zal kopen als ik ze zal blijven gebruiken.
Trials of evaluations zijn vaak te beperkt.

Ben zeker geen schooier, maar daar ga ik niet verder op in :-)
Want je krijgt namelijk niet alles te zien op Netflix of doet aantal films en series niet vanwege de afkomst / licenties. Mensen downloaden daarvoor om alsnog ze te kunnen bekijken
Maar wel minder dan voorheen. Vroeger keken ze allemaal gedownloade zooi. Nu kijken ze Netflix en af en toe wat gedownload. Waarbij het downloaden, zoals je zelf zegt, lastiger is dan voorheen, dus daar zullen ze minder moeite voor doen. Ik hanteer de uiterst egocentrische maar o zo praktische stelregel "als het niet op Netflix staat dan kijk ik het niet". Netflix heeft meer dan voldoende goede content om mijn beschikbare TV kijk tijd mee te vullen. Als een contentmaker wil dat ik iets bekijk dan zorgt hij maar het op Netflix komt!
Precies. Waar alle media kuikens geen rekening mee hebben gehouden is ‘de luie consument’. Wat nou abbo hier en abbo daar. Gewoon één abbo en verder ff niks want toch geen tijd. Mijn Netflix lijstje groeit nu al harder dan mijn beschikbare TV tijd, en dan ben ik best wel kieskeurig.

On topic, ik denk dat er veel verkeer komt van alle cloud backups van phones. Kom je s avonds thuis in je WiFi bubbel, gaat je telefoon lekker uploaden. Individueel niet zo veel maar wél een grote userbase
Ik begrijp je logica, maar het is niet omdat een downloadsite wordt afgesloten dat mensen dan minder gaan consumeren, uiteindelijk blijft de vraag bestaan en verlegt het verkeer zich gewoon.
Dat is wel heel erg vanuit jouw bubble gezien, gok ik. Natuurlijk is Anthem populair, onder gamers, maar dat zijn nooit meerdere terabits/s ;)
Die bevestigd meer wat hij schreef: Er staat daar dat tov 5 jaar geleden file sharing van 30% naar 10% is gegaan van het internetverkeer, dus dat lijkt me geen vreemde verklaring waarom groei van verkeer door AMS-IX afneemt. Tegelijk is het natuurlijk alleen de groei die afneemt, het is niet dat het verkeer absoluut gezien afneemt.

Wat ik echter nog wel daarnaast ook kan bedenken: Verkeer gaat van filesharing meer naar Netflix achtige. Netflix wil om ook hun kosten te verlagen zoveel mogelijk lokale servers met directe verbindingen met ISPs. Filesharing diensten maken verbinding met seeders over de hele wereld, en dus via een AMS-IX.
En steeds vaker gaan ISP met Netflix een eigen server in eigen netwerk zetten, dan hoeft er minder verkeer via de IX te lopen, en heb je alleen de updates nodig.
Daarnaast doet Google dat ook gewoon op hun eigen Datacenters, steeds meer video verkeer ga je daardoor niet meer via de (AMS)IX lopen.
Verkeer via AMSIX is niet gratis.

[Reactie gewijzigd door cHoc op 20 februari 2019 21:55]

N.v.m.

[Reactie gewijzigd door Drumtherapy op 21 februari 2019 03:05]

Streamen heeft een heel stuk van dat downloaden overgenomen. Maar is nu langzaam bij de TV aan het wegsnoepen.

Het illegaal downloaden is al een aantal jaar nauwelijks nog een factor in de bandbreedte van de AMS-IX. Dat is sinds Netflix nog maar een fractie vergeleken met 15+ jaar geleden, toen heel Nederland het ons recht vond om te downloaden en kopiëren. Ondertussen download maar een kleine minderheid. Terwijl je wel hele gezinnen hebt waar meerdere uren per dag 4 mensen aan het streamen zijn. Stuk meer dan die 1-2 films en her en der een serie die vroegah gedownload werd op zo'n dag.

De techniek wordt volwassen. Het is "allemaal goed genoeg", de bitrates van video hoeft nauwelijks nog omhoog. De bandbreedte van de gemiddelde internet verbinding is nu dikke prima. De groei zal nog meer afvlakken.

Onze bandbreedte is overigens nog altijd bizar hoog. LINX zit op 4tb/ps en Engeland heeft nogal wat meer mensen.
De streaming diensten lopen nog behoorlijk achter op het al oude blu-ray
De video kwaliteit verschil is zelf op mijn kleine 1080p tv te zien
Maar word beter inderdaad

Mijn ergernis is dat het geluid helemaal antiek is, pas sinds kort dolby atmos bij bijvoorbeeld The Punisher.
Nog onder grootte compressie

Maar het DTS verhaal is blijkbaar verweg,
En op mijn niet zo kostbare home cinema is dat echt een extreem groot verschil.

Streaming is makkelijk, maar de kwaliteit was en is nog steeds achterhaalt.
Voor de meerderheid is het genoeg,
hopen dat er nog blu-ray en uhd schijfjes blijven gemaakt worden voor de liefhebbers.
De streaming diensten lopen nog behoorlijk achter op het al oude blu-ray
Hoeveel wil jij betalen voor internet dat iedereen blue-ray streaming bandbreedte garandeert? Twee keer zoveel als nu? Vier keer? Want Netflix wil wel maar de infrastructuur is er gewoon niet. Wat jij wil kost gewoon veel geld. Overigens zijn de klanten er ook niet. Al je ziet dat de gemiddelde klant van Spotify niet eens de hogere bit-rate aan heeft staan....

Jij mj.oke behoort tot een hele kleine groep mensen die vinden dat streaming services niet alleen breed moeten zijn (dus van alles wat leveren) maar ook alles in de beste kwaliteit moet doen. Het is onredelijk om jouw eisen over alle klanten te leggen en alle klanten meer te laten betalen. \

Daarom koop jij schijfjes, high def dingen van Apple en hebt waarschijnlijk een TIDAL abbo en de meeste andere mensen niet. Geen probleem toch?
Dit is een argument dat ik al hoorde toen ik voor het eerst op het net kwam. FYI, toendertijd was de instelling waar ik voor werkte verbonden met "de Nederlandse backbone (aka het CWI) door middel van een 2 Mbps lijntje. 2 Mbps voor een paar duizend mederwerkers en dan nog een hoop studenten. En FYI, heel Nederland was toen via 1 lijntje van 128 Kbps verbonden met de US (UUnet).

Je krijgt dan al gauw het gevoel dat je zuinig met bandbreedte moet zijn. Echter, de meeste mensen hebben geen flauw benul wat ze doen. Of hoeveel bandbreedte ze gebruiken. Of hoe inefficient ze zijn. Tot mijn grote verbazing maakt dat allemaal niks uit. En het is zelf nog extemer: hoe belachelijker het gebruik van de onnozelen is, hoe harder het netwerk groeit, en hoe meer geld er wordt ingestoken. Het lijkt een paradox. Maar het is echt waar. Hoe meer bandbreedte de mensen gebruiken, hoe sneller het netwerk wordt geupgrade. En het lijkt wel of het niks kost.

De toekomst is rooskleurig.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we alleen maar meer en meer bandbreedte krijgen.
Laat maar komen, die 8K@120Hz televisie !

Aan de andere kant, de apparatuur kost niet zo veel.
En als de glasvezel er eenmaal ligt, dan is het enkel een kwestie van iets snellere apparatuur neer zetten (routers, switches, dwdm, optical transceivers, etc). En daar vallen de kosten wel mee.

Ik zal je een klein voorbeeldje geven.
Nokia verkoopt al ruim een jaar routertjes ter grote van een pizzabox.
Van 2U of 3U hoog (da's 10-15 com).
Die dingen doen 6 Terabit/seconde !
(FYI, da's ouderwetse telling. Als je de marketing telling doet waar input en output worden opgeteld, dan doet die Nokia SR-1 12 Tbps).

Dus die hele infrastructuur van de AMS-IX om alle routers van alle providers en bedrijven daar kun je vervangen door 1 router ter grootte van een pizza box.
Als je meer bandbreedte nodig hebt, koop je een Nokia SR-12, waar 12 linecards van 6 Tbps ieder in passen. Dan heb je half-rack (ter grootte van een koelkast), waar 12x6= 72 Tbps door heen kan.

En dat kan allemaal over de glasvezel die er al ligt.
Je hoeft alleen de routers en de optical equipment (transceivers, etc) te vervangen.

Wie maakt er zich nog druk over bandbreedte ?

(Note, Juniper en cisco hebben vast ook hele snelle routers. Maar 1 jaar geleden waren de nieuwste Nokia's (met de FP4 chipset) het snelste. Ik heb geen idee of cisco of Juniper haasje over hebben gedaan).
Mee eens

Het is inderdaad fijn dat netflix er is, en op deze manier komt er meer content, er wordt meer gebruik gemaakt van alternatieven, concurrentie met de komst van netflix en youtube was zeker zeer welkom en geslaagd. eindelijk iets anders dan een tv aanbod en leechen.

Voor de meeste series en documentaires is streaming echt een enorme toevoeging.
en dan zijn er een paar films en series die ik dan op de hoogst mogelijke kwaliteit wil kijken.
Als de schijfjes in de aanbieding zijn dan.
De de daarna gekomen versplintering door de commerciële belangen was weer een stap achteruit.

De resolutie is wat de meeste mensen het snelste zien,
maar er zijn 720p rips die beter zijn als sommige 1080p door de compressie
en inderdaad de helderheid aan kleuren valt het echt op, ook de gradient, het verloop in de achtergrond bijvoorbeeld, van de ene kleur naar de andere, brokkelige overgangen :)

het grootste verschil, voor mezelf, met mijn kleine 1080p schermpje, blijft het geluid.
alle streaming en tv diensten hebben tot voor kort het dolby digital signaal gebruikt (5.1), een klein beetje gefinituned geloof ik met Dolby Digital Plus.
DTS bestond al op de dvd's en somige playstation 2 spellen :)
die dolby digital plus is vast wel iets beter als de dts van toen.
Het verschil is vervelend groot Dolby Atmos DTS EX etc. 7.1 9.1
Er zijn erg weinig mensen die daar gebruik van maken of plezier aan beleven,
en op de mainstream diensten is dat dan logisch omdat niet snel toe te passen.
Zolang die content maar te krijgen is op welke manier dan ook.
Het niet meer aanbieden van de blu-ray UHD Dolby Atmos DTS EX achtige gebeuren is toch een verlies.
Misschien nog even geduld en kan dat ook betaalbaar gestreamd worden.
Bandbreedte thuis is meestal het probleem niet meer, dat is dan wel weer grappig tov van het jaar '00
Kwaliteit loopt zeker achter. Maar het is voor de meeste mensen prima. Let wel dat de gelduitgevende generaties opgegroeid zijn met videobanden, slechter of niets. De internettende jeugd eind vorige eeuw groeide op met 480x240 micropixel resoluties opgenomen in een bioscoop.

Ik zou best mooier willen, maar ik vind Netflix en YouTube echt prima. Het is verdorie zelfs een stuk betere kwaliteit dan live TV kijken. Het is ook nog eens een stuk goedkoper dan schijfjes kopen. Of een paar films/series per maand(sommige series zijn duur zat). Of non-stop all you can eat voor een tientje of 2 per maand in prima te pruimen kwaliteit. Dan is de keuze snel gemaakt.

Die blu-ray kwaliteit kan prima online ook beschikbaar gemaakt worden. Enkel financiële redenen waarom dat er niet is. Kap met die schijfjes en die behoefte overgroeit vanzelf de financiële investering.
Ik moet goed kijken bij het verschil tussen 1080p en 720p bij verdere gelijkende kwaliteit, vaak zelfs stilstaand beeld nodig om het verschil te kunnen zien. Dat ik tegenwoordig het meeste op 720p/1080p kijk op een 4k monitor kijk is meer een luxe 'probleem' dan dat ik het daadwerkelijk nodig heb. Dan ga ik het niet eens hebben over 4k, ook al kijk ik alles op een 4k scherm...

Alleen bij bepaalde type films/series zie ik niet zozeer het verschil in pixels, alleen wat met de helderheid aan kleuren, dat gebeurd meestal bij zeer kleurrijke, maar scherpe anime en dan nog alleen maar in bepaalde scenes.

Natuurlijk zijn er videofielen en audiofielen, maar het gros van de Netflix (en andere streamingsdiensten) zijn dat absoluut niet, dan is het niet heel vreemd dat ze het hele netwerk naar een nieuw niveau tillen als de merendeel van de klanten daar niet eens gebruik van maakt. Voor de enthousiastelingen is er nog steeds blu-ray, een gevalletje van meer bandbreedte hebben in een schoenendoos. Als ik zie hoe groot sommige 90min films zijn, dan heb je een stevige verbinding nodig om dat realtime te bekijken...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 20 februari 2019 23:14]

@Cergorach
lijkt erop dat mijn reactie op jouw verhaal naar boven is verhuisd.
meer in de vorm van, je hebt gelijk, voldoende voor zo goed als alle zaken,
mijn hoop is wel dat er een mogelijkheid blijft om de hogere kwaliteit content te krijgen
dvd schijfjes zijn nog steeds in de overhand in de winkels, en de 4k schijfjes heeft geen lang leven beschonken, zo lijkt het, het bedachte ultra violet online aanbied systeem als extra toevoeging op een schijfje is ten ziele, en samsung stopt met productie van blu-ray spelers, dus mainstream is zowiezo dood,
logischerwijs ook,
de 4k optie van netflix bied weer hoop, beetje bij betalen, en dan komt het er wel, het geluid mag van mij nog wel iets meer aandacht krijgen.
alles op zijn tijd.
Inderdaad, en uploaden is een ander groot deel van het verkeer, je zou bijna denken dat het hele internet werkt met het downloaden en uploaden van dingen :O
De termen uploaden en downloaden zijn als de termen links en rechts.
Ze hebben niet echt betekenis. Niet absoluut.
Het hangt af vanuit welk perspectief je de zaken bekijkt.

Voor een netwerk engineer is traffic traffic.
Het maakt niet echt uit in welke richting het gaat.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 21 februari 2019 00:24]

Al meer games zijn tegenwoordig ook online. Ik heb mijn 2 kinderen een uurtje Roblox laten spelen over de hotspot van mijn telefoon en koste me 1GB van mijn bundel. Dat maakt het wel even inzichtelijk hoe data intensief games tegenwoordig zijn.
Daarnaast video steeds meer via platforms en zitten kinderen meer en meer op youtube.
En muziek gaat ook vaker via internet radio, podcasts, spotify, deezer en andere muziek diensten.
Wacht maar dat er een streaming dienst komt met 30Mbit streams. Voor de goede kwaliteit. Want ja 4k 65" OLED TV, en een 7.2 setje thuis... tja je wilt eruit halen wat erin zit op een legale manier..


Dan gaat het al snel naar 10Tbit.s
Door Netflix gaan mensen juist meer data gebruiken.
Minder groei is gewoon omdat genoeg genoeg is. We hebben nu scherper beeld dan ons oog kan onderscheiden, na de 4k resolutie is nog meer 'groei' gewoon niet zo erg meer nodig.

Tv's, computers, smartphones, het blijft meer, sneller en goedkoper worden waardoor meer mensen toegang hebben tot meer kracht, pixels en sneller internet en daar ook gebruik van maken.

Het afvlakken laat een volwassen markt zien.
Minder? Je weet dat vrijwel iedereen tegenwoordig triple-play diensten heeft waarbij de TV stream niet over AMS-IX gaat?

Alleen verkeer die via peering naar andere partijen gaat over AMS-IX. En zelfs dat is niet 100% via AMS-IX omdat er naast andere IX'en ook direct peers bestaan. En dan is er nog transit verkeer (b.v. van directe peers).

Ik durf wel te stellen dat meeste IP verkeer van en naar eind gebruiker NIET over AMS-IX gaat.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 21 februari 2019 00:22]

Het is natuurlijk geen grens, want ze zijn er overheen gegaan :9. Wat is nu wel de technische grens van de amsix?
Een landgrens kan je ook overheen gaan, grens ≠ limiet.
De maximum pps forwarding rate of maximale routing capaciteit. Maar dat moet je bekijken op meerdere routers (ze hebben er wel wat). Ik denk dat ze qua links sneller vol zitten. Op de site staat wel wat informatie geloof ik.

Edit:

Volgens de specs van de core routers:
"High Availability with 230 Tbps-scale Forwarding"

https://cloud.kapostconte...ui=YT6wq30GcyrRVSzufvHu0w

Uiteraard onder labomstandigheden in een veel te simpele configuratie. Deel maar door 5 voor de praktijk ofzo. M.a.w.: heul veel.

De blades in hun corerouter hebben een density van 3,6Tbps van alle poorten samen. Daar heb je er misschien 4 of 5 van in een chassis, dat zal eerder je bottleneck zijn.

[Reactie gewijzigd door Nox op 20 februari 2019 19:28]

s'Nachts om vier uur gaat er nog 30% tot 50% van het verkeer vergeleken met spitsuur door de AMS-IX? Er lijken dus nog wel erg veel hosting farms in te Nederland zijn die buitenlanden bedienen.
Ik denk dat het ons nog zal verbazen hoe groot deel daarvan komt van mensen die s'nachts hun torrent clientjes hebben draaien, en die overdag juist uit hebben staan om L A G S te voorkomen :+
Of het zijn bedrijven die offline backups draaien. Wij douwen elke nacht rond de 4 Tb door AMS-X.
Dat zijn de series die net uitgezonden zijn die automatisch gedownload worden. ;)
Kijk bijvoorbeeld naar de weathermap van ovh 600 gbit naar amsix maar ook meerdere private peerings in ams.
Maar ik vraag mij toch af wat die piek kan verklaren?

Samenloop van omstandigen en mensen zetten opeens een stream aan?
Dat, maar kan ook zoiets doms zijn als een storing bij een ander exchange/verbinding. waardoor er tijdelijk wat meer verkeer over het ams-ix werd gerouteerd.
farcry 5 kwam uit die dag toch ?
Dat zou het kunnen verklaren.

Screenshot van Steam netwerk statistieken: https://pasteboard.co/I2ckKwOX.png

Bron: https://store.steampowered.com/stats/content/

[Reactie gewijzigd door apekool404 op 21 februari 2019 15:33]

Databases syncen van de AIVD met die van de NSB?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True