Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: CH40S

De Amsterdam Internet Exchange heeft de grens van 4Tbit/s doorbroken op woensdagavond. De mijlpaal werd een jaar na de eerste piek van 3Tbit/s behaald. De exchange zegt dat klanten zich op verdere groei van de internetcapaciteit voorbereiden.

De grens van 4 Terabits per seconde werd woensdagavond om 20.30 ruim behaald: op het piekmoment ging het om 4,242Tbit/s. De piek werd op het moment behaald dat Apple iOS 9 vrijgaf, dat tot veel verkeer leidde.  De groei van het internetverkeer is in de afgelopen drie jaar versneld volgens de AMS-IX: vorig jaar werd 3Tbit/s doorbroken en in november van 2012 gebeurde dat met 2Tbit/s. In maart doorbrak het internetknooppunt de 3,5Tbit/s.

De groei is toe te schrijven aan de wens van klanten voor meer capaciteit, aldus AMS-IX. "Dit is een indicatie dat klanten zich voorbereiden op blijvende groei", meldt de exchange. De AMS-IX heeft in de eerste helft van 2015 60 nieuwe partijen aangesloten. Daarnaast draagt het toenemende gebruik van mobiele apparaten, cloudapplicaties en online video bij aan de groei van het verkeer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Hoezo was dit een grens? Was het technisch eerder niet mogelijk?
Die informatie mis ik ook. Wat is de maximale snelheid en welke techniek gebruiken ze?
Ik ga eens Googlen
De capaciteit is momenteel 16,4Tb/s. AMS-IX heeft dat netjes vermeld staan op hun site (https://ams-ix.net/) :P
ALs je wat verder snuffelt op de site kan je ook achterhalen wat voor technieken ze gebruiken en hoe ze e.e.a. aan elkaar gekoppeld hebben (https://ams-ix.net/technical/ams-ix-infrastructure).
Als ze zoveel capaciteit hebben en dus maar 26% hiervan gebruiken waarom beginnen ze geen anti ddos service?
Het is alleen een doorgeefluik. Peering/ Internet Exchange dus. Een DDoS opvangen zit net wat anders in elkaar.
okay, je hebt gelijk, je moet ook servers hebben om dit op te vangen en een knoop punt vol met filters is ook niet volgens net neutraliteit.
Magische getallen. Verkeer neemt steeds meer toe. Tot dusverre was deze datahoeveelheid nooit gehaald. Er was geen technische limiet dit dit tegenhield.
Ja en Nee, ik heb er een aantal jaar geleden stage gelopen. Op dat moment kwamen de eerste 100 Gbit blades binnen. Alleen apple heeft al een 600 gigabit verbinding, het verschil tussen 60 of 6 kabels is toch enorm...
Vond ik ook al raar staan idd. Verkeerd verwoord dus. Er is geen grens overschreden, maar wel een record gebroken, als ik het goed begrijp.
Eigenlijk zou Apple om 17:00 lokale tijd Cupertino de update vrij geven, dat zou een veel mooiere spreiding geven aangezien de oostkust van de US, en europa al/nog slaapt. Of reken ik verkeerd?
is het niet zo dat itunes apple servers pingt op nieuwe updates en deze automatisch download? (*heeft al heel lang geen apple meer gebruikt*)
Ik denk dat de meeste mensen de update handmatig starten, ik was er in ieder geval 1 van ;-)
Het zou zomaar kunnen dat Apple gewoon aangesloten is op de AMS-IX en een datacenter in Nederland heeft staan, toch?

Zie bijvoorbeeld https://ams-ix.net/connected_parties voor een lijst met aangesloten partijen, met Applen tussen AOL en AppNexus :) .Als ik het goed zie een 2 x 300 Gb link...

Meer info, plus een bonus overzicht van de andere peering locaties (Amsterdam is voor Apple de grootste!):
https://www.peeringdb.com/view.php?asn=714

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 17 september 2015 08:20]

Updates worden sinds een aantal jaren aangeboden vis ota's.. En je moet op je I-geval eerst aangeven dat je hem wilt downloaden.
Het gaat hier enkel om de troughput van de AMS-IX, de grootste Nederlandse internet exchange. Er zijn nog talloze andere in de wereld: https://en.wikipedia.org/...t_exchange_points_by_size.

Daarnaast verschillen de westkust en de oostkust van de VS maar 3 uur met elkaar. Dat maakt dus voor de release van een bepaalde update niet echt uit.
Ok, helemaal waar. Helaas kan ik je geen +1 geven anders had je hem zeker van me gekregen.
10u 's avonds of 1u 's ochtends ;) / 6u of 9u 's ochtends
400 vol getrokken 10GbE lijnen? Of wel 500GB per sec?

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 17 september 2015 08:05]

Apple heeft alleen al 2x600GigE daar liggen. Verder zijn er ondertussen 1381 poorten in gebruik. Dus om te stellen dat er 400x10GigE wordt gebruikt is een beetje kort door de bocht. En ja 600GigE kan doormiddel van 6 100GigE poorten met link aggregation te verbinden.

Meer info kan je hier vinden: https://beta.peeringdb.com/ix/26

[Reactie gewijzigd door GrooV op 17 september 2015 08:14]

Nee ik bedoelde niet dat ze er maar 400 hebben, maar dat ze er nu in theorie 400 volledig benutten.
Ze hebben gewoon 100gbit lijnen hoor ;)
En maar 40 klanten?

Ze hebben 1GE , 10GE en 100GE. van die drie kun je ook meerdere afnemen.

https://ams-ix.net/connected_parties
Dat zijn nog eens data uitwisselingen, tsjonge. Zal in de periode dat 14k4 nog de norm was beduidend minder geweest zijn.
Aan de andere kant, men (wij dus) heeft zich erg kwestbaar gemaakt door de afhankelijheid van dataverbindingen. Het huidige economische leven zou volkomen stilvallen als er zich ooit eens een total blackout zou voordoen. Bijvoorbeeld door zeer heftige solarflames.
Wat dat betreft kunnen we maar beter geen nieuwe techniek meer ontwikkelen en bij voorbaat terug naar de roots gaan. Dat is echter niet de voorbestemming van onze soort. 7+ Miljard mensen, of alleen het westen al, zijn niet allen te voorzien van hun basis behoeften zonder de techniek van nu.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 september 2015 09:09]

Nouja, als we zo afhankelijk zijn van bv onze electronica, dan wordt het hoog tijd om dus te zorgen dat die electronica bestand is tegen bv zo'n solarflare zoals Gene aangeeft..
Je kunt wel nieuwe technieken blijven bedenken, maar als je niet bedenkt hoe je die technieken kunt blijven gebruiken wanneer er problemen zijn, dan is het toch misschien wel beter om maar niet die technieken te gaan gebruiken...
Er is op zich weinig mis mee om technieken met een gedeeltelijk gebrek aan fallback te gebruiken, je moet het alleen niet doen voor cruciale processen (hulpdiensten, ziekenhuizen, verkeerssystemen, kerncentrales, waterwerken, etc).

Het zal altijd een afweging kosten/risico's/baten blijven. :)
Tijd om je cijfers te kalibreren. De wereld zat in 1999 al op 6 miljard, inmiddels zijn we al ruim over de 7 miljard heen (bijna 7,4 miljard nu).

[Reactie gewijzigd door Shapeshifter op 17 september 2015 12:27]

Ik meende dat we al jaren over de 8 miljard zijn? (dat er een paar jaar terug een pasgeboren kindje in Afrika was aangewezen als 8 miljardste wereldburger ofzo, staat me iets van bij :S )

Edit: Oke, laat maar :P Eerste google zoekresultaat

[Reactie gewijzigd door Diamundo op 17 september 2015 12:27]

Een flinke solar flare zou in theorie inderdaad veel schade kunnen aanrichten maar de vraag is of we er echt veel van merken. Vergeet niet dat men aan neemt dat het veel problemen zou kunnen veroorzaken maar dat we tot op heden nog nooit echt een flinke klap hebben gehad (niet gek als je kijkt hoe klein de aarde is in verhouding tot de zon en hoe veel geluk we moeten hebben om maar net op de verkeerde plek op de verkeerde tijd te zijn met ons bolletje rots en water...

Wat betreft de snelheid van de groei van het verkeer op bijvoorbeeld AMS-IX. Als je er zo naar kijkt dan zijn we hard op weg naar de 6Tbps voor het einde van 2016. En de groei is er nog lang niet uit, met plannen om steeds meer auto's aan het internet te hangen (gevaarlijk maar dat is een ander verhaal) iedereen met een "slimme" TV en binnen kort bijvoorbeeld een koelkast die netjes bij kan houden of je eten nog vers is en wanneer je melk moet kopen kunnen we nog heel erg veel meer apparaten nog heel veel meer data laten ontvangen en versturen.
Het lijkt er wel op dat de verdubbeling die we elke 2 jaar hebben gezien nu voor het eerst niet gaat lukken. (of er moet nog een eind sprintje komen) Maar ik ben het ermee eens dat het nog veel verder zal doorgroeien.

Jaar Peak traffic
2002 12 Gbit/s
2003 21 Gbit/s
2004 48 Gbit/s
2005 120 Gbit/s
2006 220 Gbit/s
2007 374 Gbit/s
2008 440 Gbit/s
2009 610 Gbit/s
2010 1 Tbit/s
2011 1.2 Tbit/s
2012 2 Tbit/s
2013 2.5 Tbit/s
2014 3.3 Tbit/s
2015 4.2 Tbit/s
Tussen 2007 en 2009 was ook geen verdubbeling. Er zullen inderdaad bepaalde zaken zijn die invloed hebben. Met name diensten als netflix en consorten zullen voor een stijging zorgen, maar het jaar erop misschien tot gevolg hebben dat de verdubbeling niet gehaald wordt omdat die groei ook afvlakt.
Tussen 2012 en 2014 ook niet.
Ik heb het idee dat het aanbod van steeds sneller internet hand in hand gaat met steeds grotere bestanden. Omdat er niet echt een noodzaak is om dingen klein te houden en efficiŽnt om te gaan met data.

Als ik alleen al kijk naar mijn spotify, dan verbruikt deze eigenlijk onnodig veel dataverkeer door songs keer op keer te stream(ondanks een cache) en het zelfde geld nog meer voor de vele (reclame)filmpjes op het net, waar je vroeger compacte MKV/divx downloaden, waar alles nog eens ingepakt was wordt nu alles zo aangeboden.

Op zich zou het geen kwaad kunnen als er meer aandacht was aan compressie zonder (teveel) verlies van kwaliteit.
Niet helemaal waar denk ik. Muziek zal inderdaad niet veel kleiner worden, maar dat is ook niet nodig, nagenoeg verwaarloosbaar gok ik.

Bij fotos worden de bestanden ook niet kleiner, alles gebruikt JPG. Maar de laatste tijd zie je wel steeds betere camera's op smartphones, waarbij de helft automatisch naar 'de cloud' gaan. Bij mijn S3 waren de foto's ongeveer 1-3MB, bij de huidige S5 zijn ze al 4-6MB. Dus dat zie je langzaam omhoog gaan.

Bij video codecs worden wel nog steeds grote stappen gemaakt. 40% minder bestandsgrootte met behoud van nagenoeg zelfde kwaliteit. Gok dat het de laatste tijd vooral ook meer gaat om gewoon veel meer gebruiken van internet door YouTube en Netflix. Waarvan Netflix inmiddels al jaren de grootste verbruiker is. Dus voornamelijk te danken aan video. Uurtje Netflix kijken kost ongeveer 1GB.
Precies. Glasvezel duikt overal op en dan opeens is de standaard ipv 10mbit, 50 of 100mbit met uitschieters naar 1000mbit als grootste pakket ipv 200~ van kabel. Dus ik verwacht eigenlijk dat in januari we op 5tb zitten ipv 4.5
Ah, de netflix bump tussen 20:00 tot 24:00 :)
Netflix, Popcorn enzo
iOS 9 voornamelijk
iets meer dan 250 gig, 6,25% van het totaal dus iOS 9 voornamelijk valt wel mee
"De AMS-IX heeft in de eerste helft van 2015 60 nieuwe partijen aangesloten." En wat voor partijen wordt daar mee bedoeld?
https://beta.peeringdb.com/ix/26
Providers, internet reuzen, tech reuzen etc.
Zelfs games als League of Legend hebben hun eigen aansluiting op de AMS-IX.
Wat een bizarre hoeveelheden. Gelukkig groeit de techniek mee, dit was een paar jaar terug gewoonweg niet mogelijk. Ik ben wel benieuwd wat voor apparatuur hiervoor nodig is, een standaard routertje voldoet denk ik niet

Edit: Ah, hier kan je zien wat er in gebruik is:
https://ams-ix.net/technical/ams-ix-infrastructure

[Reactie gewijzigd door elhopo op 17 september 2015 08:36]

Blij dat ik een contributie hieraan bij lever met mijn websites met een gemidelde van 800mbit (ook al is dat maar een heel klein % dr van :) ).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True