Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: Sonicfreak

Het Japanse bedrijf Beatrobo wil NES-games speelbaar maken op smartphones door middel van kleine cartridges die in de audioconnector gestoken moeten worden. De Pico Cassettes hebben de vorm van een Famicom-cartridge en moeten op termijn ook niet-retrogames gaan bevatten.

De Pico Cassette, waar Nintendolife over schrijft, is klein in vergelijking met de traditionele NES-cartridges maar steekt toch nog een aardig eind uit als ze in een smartphone gestoken worden. Details over welke games Beatrobo wil uitbrengen zijn er nog niet, die moeten tijdens de Tokyo Games Show 2015, die donderdag van start gaat, geopenbaard worden.

Wel heeft het bedrijf een video vrijgegeven waarin te zien is hoe een Japanse op de Pico Cassette blaast, net als veel gebruikers vroeger deden met hun NES-cartridge. Uit de website van het project valt op te maken dat Beatrobo gebruik wil maken van crowdfunding om de Pico Cassette op de markt te kunnen brengen. Het bedrijf heeft al een enigszins vergelijkbaar product om afspeellijsten te delen: de Plugair.

De 3,5mm-audioconnector van smartphones kan als interface voor data dienen. Het analoge signaal wordt dan naar data omgezet, de draaggolf verwijderd en de data afhankelijk van het protocol gedecodeerd. Volgens een softwareontwikkelaar van Intel zal de audioconnector steeds vaker als data-interface ingezet worden, bijvoorbeeld voor goedkope sensoren in combinatie met apps.

Retro Cassette

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Leuk, maar nee. Ik hoef geen extra onnodige spullen mee te slepen om een nes game te spelen op mijn smartphone. Milieu-technische gezien is het ook enorm zonde, zeker omdat er een alternatief is (emulator + roms). Dan kunnen ze beter met Nintendo (of andere retro game ontwikkelaars) een deal sluiten en een soort store openen waar je spellen kan aanschaffen voor je emulator.

Leuke principe maar ik zou er nooit een kopen.
Als het via een SD-kaartje zou gaan kan ik me er nog iets bij bedenken (niet veel om eerlijk te zijn) maar op deze manier? Niets.
De kaartjes zijn niet beduidend handig aan te sluiten zijn en ogen nogal breekbaar vooral tijdens wat heftiger of opgewonden spel, of tijdens transport.
Wat ik onhandig vind is dat je niet door deze manier niet je koptelefoon kunt gebruiken. Een spelletje met geluid in de trein zit er niet meer bij.

Leuk concept maar niet praktisch.
SD kaartjes kunnen in de meeste smartphones helemaal niet meer gebruikt worden. Dus een micro-usb stick of audio jack connector is de enige methode om dit nog te doen.
ah, dus teruggaan naar technologie die meer dan 35 jaar oud is???

want dat is het gewoon; oude tech in een nieuw jasje ...
dit is gewoon een moderne versie van een datasette (bv op de commodore 64 werden ook audio-tapes gebruikt om data analoog op te slaan; je kon die data zelfs gewoon kopieren in een hifi-toren met dubbel tapedeck (en zelfs highspeed als je toestel dat ondersteunde)

op andere computers werd zelfs gewoon een line-in kabel gebruikt om met data-sette te werken en kon je in princiepe een tapedeck naar keuze aansluiten; ze hadden in die tijd allemaal een line-out jack erop ziten, zelfs de goedkope draagbare tapespelers (eigenlijk vooral juist die hadden het als bijzonder selling point omdat je dan een klein toestel naast je computer ekon zetten zonder al te veel kabels en plaatsverlies.. en ze werkten zelfs op batterijen indien nodig
Je fixeert denk ik teveel op het woord "cassette".. ;)

Cartridge is het woord dat hier beter past.

Tape is sequentiele dataopslag en dat wil je wil niet tijdens het gamen! Of eigenlijk helemaal niet.

Ik zie meer in een backcover met een soort gameboy-gleuf achterop om daar (mini) cartridges of zelfs gewoon SD-cards in te proppen!

35 jaar geleden had ik een Philips Videopac spelcomputer...

Kunnen die games niet ook opnieuw worden uitgebracht?
Wat dacht je van downloaden via een store?
De meeste?

Van de 1608 smartphones in de pricewatch hebben er 1248 een microSD slot en 13 zelfs nog een SD slot.
Als er geen SD kaartje in een telefoon kan is deze al geen optie voor mij. Ik ga geen honderden euro's meer betalen voor een 32GB extra opslagcapaciteit.
Hetzelfde geldt voor accu. Ik ga geen honderden euro's betalen voor het vervangen van mijn accu, als ik dat zelf kan voor twee tientjes.
of voor minder dan 1 tientje via ebay/aliexpress
Niet alleen het kaartje lijkt me breekbaar, maar voornamelijk de audio connector. Het is al vaak genoeg gebeurd dat je die gewoon sloopt bij bijvoorbeeld intensief gebruik van headphones, en omdat het kaartje zo groot is zal er altijd kracht op de connector worden gezet, op wat voor manier dan ook.

Zwaar onzalig plan, dit, maar de Japanners zullen er voor de retro feel vast bovenop springen. Maar goed, ze houden ook van gedragen slipjes enzo.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 september 2015 10:27]

Niet dat je ongelijk hebt, maar als "zomaar een bedrijf" ga je Nintendo natuurlijk nooit zo gek krijgen dat ze dit gaan doen. Zelfs als Nintendo een plan als dat zou overwegen, dan doen ze het zelf wel. Voor dit bedrijf is deze oplossing de enige manier waarop zij aan retro-spellen-spelen-op-je-smartphone kunnen verdienen, dus ze hebben geen keuze.
Mja, ik denk voor smartphones niet maar misschien een neswatch genaamd triforce ofzo?
Precies dit. Waarom het zo moeilijk maken terwijl het makkelijk kan met indd een store of via Play store zelf? Het ziet er trouwens ook lelijk en ook nog onhandig uit...
Naast dat het in 2015 onnodig is om software via een fysiek medium te verzenden, speelt dit totaal niet fijn op een touchscreen.
Voor Mario 1 moet je vaak A +B tegelijk indrukken, wat verdraaid lastig is zonder fysieke knoppen.

Wat wel episch zou zijn: Dit hoesje, alleen dan zonder groene scherm opvulling en werkende knoppen, waardoor je het hoesje ook van voren op je telefoon kan zetten en zo retro spellen kan spelen via een window op je scherm.

[Reactie gewijzigd door Pastapipo op 16 september 2015 21:09]

Ik ben zelf af en toe als hobby bezig met een Nes emulator in de browser die functioneert op Safari van IOS (30fps/full sound support etc vanaf de 5s) en hoe ik dat kleine probleem heb weten te tackelen is simpelweg een 'grijs' gebied maken tussen de A en B knop die erop reageerd als je er overheen slide, dus rennen met mario kleine slide beweging richting de andere knop e voila, beide buttons ingedrukt en mario springt met hoge snelheid, terug naar de knop en je rent weer door 😉. Ik heb na wat rommelen uiteindelijk world 1 uit kunnen spelen

(Oh en roms laad ie in vanaf je Dropbox dus geen issue met upload op IOS of legal issues)


Oh en Nintendo kan ook gewoon een nintendo controller uitbrengen middels het Made For Iphone progamma

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 16 september 2015 21:55]

Of je gebruikt gewoon een NES30 controller http://www.nes30.com/ :)
geniaal, thanks!
Een beetje modden, maar hier is dan je epische hoesje.
Ha, dat is een mooi ding, maar ik heb het echt over een hoesje dat altijd al standaard om je telefoon zit.
Ik wil niet altijd een controller in mijn jas hebben om even in een trein een spelletje te spelen.
Als er een hoesje is waarbij er een paar knoppen werken, heb je al genoeg om een emulator te draaien :)
Duck Hunt met de Nes Zapper op je smartphone. :P
De Zapper zal niet werken op je telefoon ;)
Tuurlijk wel.
Ze kunnen gewoon een zwart scherm met een wit vakje op de plek van een eend erin te programmeren op het moment dat je de trigger overhaalt. Dan repliceer je wat er anders gebeurt.
Hier hoef je echt geen oude "knippertv" voor te hebben.
Zoek maar eens op hoe een zapper werkt, dat werkt alleen maar op crts
Nieuw soort zapper ontwikkelen, lijkt me niet zo moeilijk?
Die zijn er gewoon, gebruik zelf de LCD Topgun. Maar dan moet je twee sensorbalken bij je tv aansluiten. Wel leuk hoor, thuis lightgun games spelen op een 42" scherm :) (Of nog groter, ligt aan je tv ;) )

Overigens werkt die niet direct op de NES (wel de PC, PS2, Xbox), maar via de PC kun je zo'n beetje alles wel aansturen dus dat hoeft geen probleem te zijn :)
En waar sluiten we die op aan? :3
USB OTG (als het ondersteund wordt natuurlijk) :)
Tenzij jouw smartphone een CRT scherm heeft zal dat nooit kunnen werken. Lightguns werken niet met moderne schermen.
Ook niet met iedere CRT ;) Mijn laatste die ik had was 100Hz, (of was het nu 120?), en daar werkt zo'n zapper ook al niet meer op.

Heb speciaal zo'n oude 45cm crt tv bewaard voor de Zapper :)
De NES zapper werkt niet met LCD panelen. Ik neem aan dat het met (AM)OLED ook niet werkt, maar dat weet ik niet zeker.
Hebben ze hier wel goed over nagedacht? Er zijn zo veel verschillende toestellen waarbij dit nooit fijn zou zijn om vast te houden.
Misschien streamen naar je tv toe ;) en dan een joystick er aan koppelen via usb of bluetooth als dat werkt? Bij de Sony tv's kan je een PS4 controller er aan koppelen misschien dat ze het op die manier willen doen.
Het is een idee, en vooral omdat het kan denk ik. Elke use-case die ik kan bedenken lijkt mij omslachtig, maar dat kan dan misschien aan mij liggen. Ik ben benieuwd of dit een succes wordt :)
Hebben ze hier wel goed over nagedacht? Er zijn zo veel verschillende toestellen waarbij dit nooit fijn zou zijn om vast te houden.
Misschien is het mogelijk om een (kort) audiokabeltje te gebruiken tussen de adapter en de smartphone? Ik ben geen electrotechnicus, dus ik kan niet voor je uitrekenen hoe lang zo'n kabeltje zou mogen zijn, ik weet alleen dat het in principe uit te rekenen zou moeten zijn. :p (maar UTP haalt zonder problemen honderd meter bij een veel hogere bandbreedte dan je nodig hebt om 30 FPS op retro-resolutie te streamen, dus instinctief zou ik zeggen dat het moet kunnen).
Als ik mijn telefoon in de landscape stand vasthoud (wat bijna bij alle games moet, zeker retro's) dan zit dat stomme ding inderdaad precies waar mijn hand moet zijn :)

Plus, het ziet er uit alsof het zowel de cartridge als mijn 3.5mm aansluiting gaat slopen...

Waarom zo moeilijk...
Japan is een markt apart, dit concept zou daar nog wel eens aan kunnen slaan.
Heel de gamesmarkt is vrijwel ingestort in Japan. Enkel de mobile markt draait goed daar. Daarom komt dit bedrijf met het idee om NES cartridges uit te brengen voor mobile. Geen gekke gedachte opzich. Alleen zal het alleen in Japan werken en niet daarbuiten. Daarnaast moeten we ook nog maar afwachten of deze productlijn überhaupt buiten Japan ook uitgebracht gaat worden.
Elke dag zijn de arcade hallen in Tokyo anders nog propvol met mensen die uren lang 100 yen muntjes in aperaten doen. Als ik in de avond Border break wil spelen (http://borderbreak.com/) een game dat 6 jaar oud is dan kan ik zomaar een half uur rondlopen voor ik een vrije machine vind. In het weekend moet je je zelfs registeren op een bord met je naam en hoelang je van plan bent om te spelen zodat de volgende dan over x uur kan verschijnen.

Dus ja, dat alleen mobiel gaming loopt is zeer zeker niet waar.

Daarnaast wat sales figures betreft; alleen de hardcore gamers die op dag 1 game X wil hebben kopen die retail - gros van de mensen wachten een maand of 2-3 totdat de hardcores ermee klaar zijn en die verkopen aan een tweedehandse game keten zoals "Trader" - en dan koop je diezelfde Triple A game voor maar 2500 a 3000 yen ipv 7000 - en zo gaat het verder dat die op hun buurt vaak de 2e hands games weer bij Trader inruilen om voor een beetje bijbetaling weer de volgende triple A game in huis te hebben. En zo gaat het maar door, terwijl de retail verkoop cijfers natuurlijk vast blijven hangen.

Ik hoor al tijden dat ze in Japan de 2e handse makrt willen verbieden omdat zoveel spul daarin circuleert dat de retail markt instort.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 18 september 2015 03:50]

Maar dan heb je geen aansluiting meer voor je koptelefoon en moet al het geluid uit het speakertje komen. dat gamet niet lekker. Dan kunnen ze beter een houder maken waar je een gamecassette in kunt schuiven en die de audioconnectie doorlust. Die houder kunnen ze dan ook steviger op de telefoon klemmen dan deze twijfelachtig kwetsbare constructie.

[Reactie gewijzigd door Kalief op 16 september 2015 20:58]

"Maar dan heb je geen aansluiting meer voor je koptelefoon en moet al het geluid uit het speakertje komen. dat gamet niet lekker."

Daar had ik ook aan gedacht, ik denk zelf dat in het apparaatje ook nog zo'n aansluiting zit, waardoor je wel een koptelefoon aan zou kunnen sluiten.
maar waarom een cassette, ok oldskool.
maar vandaag de dag is het alleen maar duurder, en onhandiger
Ik vraag me ook af wat het doet verder. Het kan geen data (maar hooguit geluid) overdragen via de hoofdtelefooningang want die zijn daar niet op gemaakt. Ik kan me hooguit voorstellen dat het een dongle is en dat je vervolgens alsnog een apk moet downloaden van een website of in de playstore.

Ik ben wel benieuwd wat er in het kastje zit. Het zou me niets verbazen als er alleen weerstandje in zit.

Edit: Het kan dus data via audio doorsturen naar de telefoon. Ontzettend omslachtig en ik vraag me werkelijk af wat het voordeel is t.o.v. gewoon een app verspreiden via de play store. Het is hooguit een gimmick die alleen door nerds gewaardeerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door benbi op 16 september 2015 22:23]

Je hebt dus geen idee hoe veel tijd (en vermaak!!!) je oudere Tweakers hebben doorgebracht met het laden, bijvoorbeeld, Choplifter op de Atari?
En dan steeds proberen spelletjes te kopiëren op je midiset op high speed dubbing en er dan weer achter komen dat het laden halverwege (dus na 40 minuten!) stopt...

Mooi was die tijd!
Volgens mij is dit helemaal niet nodig. Waarom brengen ze de oude nes games niet ter betaling downloadbaar in plaats van cassetes. Ik zou naast NES ook graag Nintendo 64 games kunnen spelen met een speciale controller. Het beste zou zijn een multifunctionele controller die geschikt is voor verschillende smartphones of een generieke bluetooth controller. Alleen wat ik lees in het artikel lijkt alsof we terug gaan naar de retro tijdperk. Ik zie er niet iets efficients er in.
Die controllers bestaan gewoon, en werken aardig universeel. Helaas is het nog niet mogelijk om ROMs legaal te verkrijgen, en moet je je iPhone jailbreaken voor emulators. Buiten emulators zijn er weinig games op de smartphone waar je een controller voor zou willen kopen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 september 2015 21:48]

Wat een onzin; gewoon een emulator met ROMS gebruiken of de games als betaalde download in de Play Store zetten. Op al dat extra plastic en elektronisch afval zit ik niet te wachten. Daarbij zit de audio-jack bij mijn Note4 linksboven; geen handige plek om zo'n cartridge in te prikken.
Klopt, het idee is niks. Met emulatie en downloadbare roms kun je hetzelfde bereiken en is je audiopoort nog vrij ook. Waarom allemaal cartridges weer mee gaan rondzeulen?Zelfs Nintendo wil naar een downlodsysteem (NX) met roms.
Bovendien: Nes games met een touch screen besturen is shit. Tenzij hun emulatie Bluetooth controllers toestaat.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 september 2015 22:23]

Even los van of het nou een stom idee is of niet: is dit met goedkeuring van Nintendo? Het lijkt me namelijk dat zonder goedkeuring dit product nooit van de grond gaat komen.
Ik denk niet dat er originele Nintendo-spellen op deze cartridges zullen worden uitgebracht. Daar geeft Nintendo nooit toestemming voor. Maar misschien wel games van andere fabrikanten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True