Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WSJ: Nintendo stelt Switch-gamecartridges van 64GB uit tot 2019

Nintendo maakt pas in 2019 Game Cards voor de Switch van 64GB beschikbaar voor gameontwikkelaars, meldt de WSJ. Aanvankelijk zouden cartridges met die geheugenhoeveelheid, voor omvangrijkere games, in de tweede helft van 2018 verschijnen.

Volgens bronnen van de WSJ heeft Nintendo zijn partners recent ingelicht over het uitstel. Een reden noemt de krant niet, afgezien van 'technische problemen' en het feit dat Nintendo zou willen garanderen dat de cartridges vlekkeloos werken. Momenteel ligt de maximale opslaghoeveelheid van gamecartridges voor de Switch op 32GB.

Ontwikkelaars hadden gehoopt eerder omvangrijke games op grotere Game Cards uit te kunnen brengen, aldus de Amerikaanse krant. Begin deze maand maakte Nintendo bekend meer dan tien miljoen exemplaren van zijn Switch-consoles geleverd te hebben en de kans bestaat dat door het succes meer game-uitgevers spellen willen uitbrengen voor de Switch. Met name als ze bestaande omvangrijke games willen porten, kunnen ze daarbij tegen de limiet van 32GB aanlopen bij een release op een cartridge.

Door

Nieuwscoördinator

160 Linkedin Google+

Submitter: Zeror

Reacties (160)

Wijzig sortering
Het verbaast me dat de schrijver voor de WSJ de prijzen die publishers aan Nintendo betalen voor deze cartridges niet aanhaalt. De 32GB versie zou amper beschikbaar zijn, en analisten suggereren dat de prijs van de 32GB carts boven de 20 dollar ligt. Dit snijdt enorm in de marges van publishers waardoor we nu games zien zoals LA Noire die op een 16GB cart uitgegeven worden met een verplichte download.

Ik vermoed dat de teleurgestelde developers die de WSJ aanhaalt, eigenlijk hopen dat de prijs van cartridges met lagere capaciteit gedrukt wordt eenmaal een 64GB versie beschikbaar is. Het is echter not done om dat publiek te zeggen :)
Wat overigens sowieso een discutabele zet is gezien de historie van de (dure) cartridges voor de NES, SNES maar zeker de N64; laatstgenoemde heeft met name door de concurrentie die wél CD's gebruikten een achterstand opgelopen omdat het 1) goedkoper was om op CD te produceren en 2) CD's veel meer ruimte boden (grootste N64 cartridge was 512 Mb/64MB, zijn maar weinig spellen die zo groot zijn).

Door dit nu met de Switch ook zo in te zetten maken ze publishers niet blij. Je kunt mij niet wijsmaken dat de kostprijs van zo'n cartridge zo ontzettend hoog is. Bijkomend probleem is spellen die nu, zoals jij zegt, nog een download vereisen omdat er is bespaard op een grotere cartridge. Leuk als je over ** jaar nog eens een spel wilt spelen op de Switch en de servers down zijn, zit je met een niet functionerende cartridge. Voor (toekomstige) verzamelaars niet leuk :+
Excuses voor de wall of text :P :

Akkoord dat deze strategie in het algemeen voor- en nadelen heeft :) De prijzen voor 8 en 16GB cartridges liggen gelukkig een stuk lager, maar het is duidelijk dat Nintendo hier wel een heel mooie winst op pakt. Even ter referentie - 16GB microSDs kosten op DRAMeXchange momenteel iets boven de 4 dollar.

Edit: voor de duidelijkheid, in die $20+ zitten ook licentiekosten en assemblage inbegrepen. De totale kost die men betaalt bij een 8GB cartridge geeft ongeveer dezelfde marge als de release van een game op blu ray.

Nu is het zo dat alle platformhouders op deze manier extra inkomen verdienen, maar de prijs van een BR is inderdaad verwaarloosbaar tegenover cartridges. Aan de andere kant: bij een handheld heb je weinig andere keuze dan fysioke cartridges gebaseerd op flash geheugen te gebruiken, en was deze upcharge dus sowieso tot een bepaald niveau onvermijdelijk. Verre van ideaal in ieder geval.

Tot nu toe is het aantal games dat kosten bespaart door een 16GB kaartje te gebruiken en een download te forceren gelukkig vrij beperkt. Het is waarschijnlijk ook geen toeval dat dit allemaal multiplatform games zijn waarbij developers het sinds de PS3/X360 generatie helaas misschien iets minder nauw nemen met het optimaliseren van hun assetgroottes. Een 16GB cartridge hoeft namelijk geen probleem te zijn: developers kunnen hun assets ook hierop aanpassen. Geen enkele Nintendo game op Switch heeft tot nu toe de 16GB overschreden, en er zijn genoeg voorbeelden van devs die hier wel op een rationele manier mee omgaan; zie Bethesda die de volledige DOOM singleplayer fysiek hebben gezet en de multiplayer optioneel maakte, of bijvoorbeeld Yookla-Laylee waarbij men de 3D modellen en textures hebben geoptimaliseerd voor betere prestaties.

In hoeverre de prijs van de cartridges de komst van westerse AAA gaat beďnvloeden, is in ieder geval nog onzeker. Sowieso spelen er nog andere factoren mee, waardoor Switch poorten van zulke games vaak meer optimalisatiewerk zullen vereisen.


Nu zijn dit problemen waar de gemiddelde consument weinig van wakker ligt. Zolang de Switch goed blijft verkopen en er geld te verdienen valt voor third parties, zullen de games komen. Het eerste jaar is in ieder geval een veelbelovende start, en third party games zoals DOOM, Skyrim, en een hoop digital-only games hebben best opgeleverd lijkt het. Hopen dus dat anti-consumentenpraktijken zoals verplichte downloads beperkt blijven :)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 27 december 2017 20:03]

Naja downloaden is ook niet echt een goede oplossing aangezien er maar 32GB opslag in het apparaat zit. Vond het makkelijk om alle games te downloaden, alleen hij zit vol voor je het weet. Moet je weer een SD kaart aanschaffen als consument, en daar zit ik nu ook weer niet op te wachten. Lijkt me handiger als uitgevers gewoon goed downscalen, je hebt geen uhd textures nodig voor de switch omdat die toch alles op een veel lagere resolutie uitpoept dan een PS4 of pc
Nou ja zo duur is een flinke SD kaart nou ook weer niet, maar het zou wel netjes zijn als de prijs van een digitale download ook lager zou liggen omdat in dit geval de fysieke media wél een significant deel van de prijs uitmaakt (in tegenstelling tot distributie op schijfjes). Ik heb (nog) geen Switch, maar ik vermoed dat dat dus niet zo zal zijn en dat is dan wel weer jammer...
Net zoals altijd met Nintendo zijn de digitale downloads ook bij de switch weer vaak zelfs duurder dan de fysieke versies. Onbegrijpelijk gewoon!
Dat is idd altijd met Nintendo, ook met Microsoft en Sony overigens. En dat zal ook wel zo blijven totdat de fysieke winkels er niet meer toe doen, ook niet voor de consoleverkoop.
Heb net je bericht gelezen en ben er nogal van geschrokken. Kun je iets specifieker zijn?

Welke Switch games staan niet volledig op cartridge en moet ik als gamer/collector dus mijden als de pest wanneer ik ze jaren later ook nog wens te kunnen spelen?

Heb je namen van Switch titels waar dit voor geldt?
Voor nu dat ik weet:
LA Noire
Resident Evil Revelations 2
Doom multiplayer
Maar voor zo ongeveer alle games zijn er wel patches uitgebracht die ook niet geheel onbelangrijk zijn als het in de toekomst niet meer mogelijk zou zijn deze binnen te halen.
Met Patches die in de toekomst verdwijnen kan ik nog leven:

Bij m'n Xbox 360 (300 fysieke games) heb ik het 2 maanden terug uitgetest en het valt daar iig reuze mee:

Heel m'n HDD leeggetrokken en bekeken hoe de games zich houden zonder een server met patches en het is me reuze meegevallen; zeker 98% van de 300 games deden het redelijk tot goed zonder de patches.

Bij PS3 heb ik het niet getest omdat je PS3 games veelal eerst moet installeren en daardoor kost het te veel tijd maar ik ga er vanuit dat een PS3 het zonder patches minder zal doen dan de Xbox 360.

Bedankt voor je reactie, gelukkig zijn het (vooralsnog) geen eigen Switch titels van Nintendo die in de toekomst niet meer speelbaar zullen zijn vanaf een fysieke drager. Nu maar hopen dat het zo blijft.
daarnaast is het namelijk ook mogelijk om op dat formaat een cardridge van 256GB te maken.

zie maar de huidige micro sd kaartjes.

de chip overzetten naar een cardrige, controller erbij, en je hebt kaartjes van 256GB.

verwacht dat zo ook een mogelijk download kaartje wordt gemaakt.
(ja je hebt dan wel een kaartje nodig van 512GB voor een aantal fatsoenlijke games)
Maar wat ik niet begrijp is waarom de uitgevers wachten op cartridges. Je kan je spel toch ook gewoon digitaal aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een switch kopen en nergens kunnen beschikken over breedband.
Maar wat ik niet begrijp is waarom de uitgevers wachten op cartridges. Je kan je spel toch ook gewoon digitaal aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een switch kopen en nergens kunnen beschikken over breedband.
een kennis van me in Indonesie zou echt wel in die categorie vallen. Woont in een duur deel van de stad, maar ze hebben daar echt niet meer dan 4Mbit/s DSL. Glasvezel begint er te komen, maar daar wil nog niemand aan omdat het bijzonder onstabiel is.
Dat snap ik, maar wat zijn de potentiële verkoopcijfers op zo’n plaats? Als uitgever van games van 40-60¤ mik je toch vooral op Europa, het rijkere gedeelte van Azië en Noord-Amerika denk ik dan.

Nuja, ik kan me uiteraard vergissen en de andere markten onderschatten.
Ik denk dat je deze wel eens zou kunnen onderschatten. Indonesie telt 260 miljoen inwoners, waarvan net iets minder dan de helft met landbouw het brood verdient. 16% leeft onder de armoede grens. Dat laat een pittig deel van de bevolking over.

Nou zal dat lang niet allemaal een switch willen, maar ik denk dat het potentieel niet onderdoet voor bijvoorbeeld Nederland, wat veel kleiner is.
Game prijzen worden wereldwijd aangepast, zo was er enorm veel ophef toen World of Tanks europese prijzen hanteerde voor de Russiche markt, of dat Steam de prijzen gelijktrok over heel Europa vanwege het feit dat men uit andere landen kocht(wat gewoon mag in de EU, vrij verkeer etc).

Echter kunnen/konden veel mensen in het oosten van Europa de games amper betalen omdat de prijs voor hun veel duurder was.

Als je via allkeyshop.com game skoopt, zijn het ook vaak games die in andere lande nzijn gekocht en daardoor een mooie fatsoenlijke prijs hebben.

Je kan een hoop besparen zo :)


Gamen is big bussiness in Asia, vnl in Indonesie, Japan, Korea en China(De rest ken ik de game cultuur niet goed genoeg voor)
(pakistan india?)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 28 december 2017 09:58]

De games die 64GB cartridges nodig hebben, vallen meestal in het duurdere AAA segment qua budget (dan spreken we over misschien 35 tot 100 miljoen aan developmentkosten, met een paar uitzonderingen die nog duurder zijn). Publishers die hiervoor het budget hebben, willen een zo groot mogelijke markt bereiken, en gaan hun game dus op zoveel mogelijk manieren beschikbaar stellen (binnen redelijke grenzen). Het huidige Switch model heeft 32GB geheugen, wat betekent dat je je publiek minimaal twee maal verkleint: een keer de mensen die enkel digitaal kopen, en een keer de mensen die het geheugen uitbreiden. Nu overlapt een deel van die groep natuurlijk, maar ik zou stellen dat dat toch verre van ideaal is voor publishers die hun game op Switch releasen.

Vanuit de consument zijn er voldoende mensen die nog steeds fysiek prefereren, om verschillende redenen zoals andere mensen hieronder aanhalen. Wel is het inderdaad zo dat er een shift aan het gebeuren is van fysiek naar digitaal in de consolemarkt.
Omdat er ook mensen zijn die louter fysiek kopen ;)
Vreemd dat die nog bestaan :) , zo heeft ieder zijn gewoontes. Ik kocht vroeger ook hopen cd’s... maar sinds het digitale tijdperk ben ik toch wel overgestapt :)
Met name als ze bestaande omvangrijke games willen porten, kunnen ze daarbij tegen de limiet van 32GB aanlopen bij een release op een cartridge.
Met (helaas) grote verplichte downloads tot gevolg, zoals we nu al zien bij diverse Switch games.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 27 december 2017 14:47]

Heeft weinig met dat limiet te maken, LA Noire, NBA 2K 18, WWE 2K 18 passen op die cartridges, probleem is dat de betreffende publishers/devs kleinere cartridges hebben gekozen vanwege de kosten (aldus hunzelf) waardoor zo'n NBA op een 8gb cart zit...
Dan moet Nintendo hier toch iets aan gaan doen. Want dit zal alleen maar erger worden.
Nintendo kan er weinig aan doen, prijzen zijn sowieso hoger voor de cartridges dan schijfjes, verder kunnen de publishers alsnog de goedkope weg kiezen.

Enige optie? Of dwingen of de boel subsidiëren maar dat laatste zie ik als een absurd iets voor grote publishers en daarnaast zorgt dat voor verlies financieel gezien (verlies voor Nintendo)

Wachten tot de prijzen dalen is momenteel de beste optie.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 december 2017 02:01]

de aAa publishers moeten helaas hun tweede goede badkuip opgeven, of hun zoveelste dure auto. Dus ja het kan zeker, maar dat willen ze niet ;-)!
Zoals L.A. Noire met 14gb, waardoor je weer tegen het probleem aanloopt dat de Switch maar 32GBG intern heeft.
Ja, maar LA Noire gebruikt een 16GB kaartje terwijl dit dus 32GB had kunnen zijn. Ze hadden het kunnen voorkomen, maar ervoor gekozen om toch die download te geven.
Tja, dat is een keuze van de LA Noire makers...
En dus om een goede reden, want die kaartjes kosten de developers 20 euro per stuk voor het 32GB model.

Idiote prijzen voor je marge.
Nog steeds makkelijk cashen op een re-release van een erg oude game.
Mwah de huidige prijs is $37.49 - trek daar 23 dollar vanaf voor het kaartje, een tientje voor marketing en distributie en er blijft maar een paar dollar over, terwijl de port ook nog gemaakt moest worden.

Makkelijk praten, maar kijk eens naar hoe de industrie werkt :)
Hoe kom je overigens aan die getallen? Niet dat ik het niet wil geloven, maar meer omdat ik niet eerder gehoord heb dat een enkele cart 23 dollar is. Een Google search levert weinig resultaten op over de kosten.
@ItsNotRudy: dit bedrag komt van Daniel Ahmad, een video games analist gespecialiseerd in Azië die voor Niko Partners werkt. Bron in kwestie hier. Tot we bewijs te zien krijgen dat dit tegenspreekt, is dit de beste info over de prijzen die Nintendo vraagt. Inderdaad een enorm hoog bedrag, en als dit klopt is het ook niet raar dat er amper games uitkomen die ze gebruiken (tot nu toe enkel de Japanse release van Dragon Quest Heroes I+II).

Verder volledig akkoord met @JapyDooge dat het economische plaatje ook voor ports gewoon moet kloppen. Publishers zijn bedrijven, en die hun doel is gewoon winstmaximalisatie. De productie van een port ligt lager dan een nieuwe game, maar zo mogelijk ook het verkooppotentieel. Publishers willen een bepaalde marge halen, en dit beďnvloedt zowel de Bill of Materials als de prijszetting.
Bedankt voor de verduidelijking Jack!
Zie enkel een forum thread, waar er over 10 wordt gepraat, en op een gegeven moment iemand 20 dan??! en een andere gebruiker roept dat het meer is.

Kan het niet echt een betrouwbare bron noemen, zonder enige vorm van verificatie.
Ik heb het hier al aangehaald maar: de persoon die daar 20 zegt is de volgende persoon op Twitter. Hij werkt voor dit bedrijf dat gespecialiseerd is in marktanalyse van de Aziatische videogame markt. Daniel Ahmad zijn reputatie, connecties en kennis van de industrie zijn vrij bekend en betrouwbaar.

De 20 dollar prijs is een 'totaalprijs' voor de cartridge, distributie, licentiekosten en dergelijke. Het is nog steeds significant meer dan wat platformhouders gewoonlijk innen van third parties, en dit ligt grotendeels aan de kostprijs van de cartridge zelf.
Ik baseerde mij op de post van @JackAvery hierboven ergens (en dacht dat hij het over euro's had.. 20 dollar dus).

Ik heb er geen directe bron voor kunnen vinden, wel een aantal artikelen die er over praten, o.a. deze:
http://www.eurogamer.net/...-ending-up-more-expensive

Als je wat rond zoekt zijn er meer posts te vinden waar in staat dat de 32GB kaartjes inderdaad erg prijzig en/of schaars schijnen te zijn. De distributiekosten voor de Switch schijnen (veel) hoger te zijn dan voor andere platformen.

Hoe dan ook, een port is vaak niet even makkelijk cashen - afhankelijk van hoeveel werk het is natuurlijk.
Daarnaast is er voor L.A. Noire ook een wijziging geweest aan de daadwerkelijke gameplay tov het origineel (het is een remaster) en specifieke aanpassingen voor de Switch, om beter gebruik te maken van de unieke features van de hardware.
niet zonder meer, er kan een behoorlijke code overhaul voor nodig zijn.
Heb je mijn post wel gelezen? Nee hé?
Niet van de developers maar van de Publisher.

Kijk voor de gein naar EA, devs hebben weinig te vertellen tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 28 december 2017 10:01]

128GB SD kaartje erin, paar tientjes en knallen

edit : n.a.v. t link hieronder aangepast

[Reactie gewijzigd door w0nnapl4y op 27 december 2017 15:35]

Die zijn niet zo goedkoop, op de pricewatch kost dat minimaal 113 euro, het moet namelijk wel een microsd kaart zijn. Uit china zou ik ze niet halen als je niet mogelijk rare firmware hacks wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door t link op 27 december 2017 15:10]

¤113? Eerder ¤45. categorie: Geheugenkaarten

Dan heb je een gewoon microSD kaartje van een gerenommeerd merk met fatsoenlijke snelheid.
Het is gecorrigeerd door op na mijn reactie, het ging aanvankelijk om 256gb, dat heb ik gewoon regelrecht van de pricewatch getrokken ;)
Ah excuus, ik heb zelf een 128GB SD kaartje inderdaad aangeschaft (gekregen) destijds voor 40¤.
256GB was inderdaad meer dan dubbel zo duur.
200 gb echter is best betaalbaar meen ik eens gelezen te hebben. Vooral het verschil tussen 200 en 256 is debiel groot.

En indd 128 gb zeer goed te doen.
Zit zelf nog een beetje in dubio zon kaart erbij te nemen.
Die hele grote games pak ik denk ik toch gewoon op de PS4 en ben nog niet zoveel exclusives tegengekomen met grote installs.
https://www.amazon.de/San...rds=200+gb+micro+sd+karte

200 GB is een mooie middenweg al heb ik er zelf nog ¤70 voor betaald.
Vandaag 89 euro betaald in de mediamarkt omdat ik niet wou wachten op dat ding. Een 256GB versie kostte bijna het dubbele dacht ik.

Gisteren was er ineens nog 1,8GB vrij op de switch van mijn dochter na het installeren van:
- Lego Super Heroes 2
- Mario Odyssey (die als download bij de console kwam)
- Monopoly
- 1 2 Switch

Splatoon 2 is de enige cartridge die erin zit. De voornaamste reden om op downloads over te schakelen is omdat ik het nogal knullig vind hoe je die cartridges erin moet steken. De microSD kaart is eenvoudiger te vervangen heb ik de indruk. Anderzijds is het nu wel handig en er is geen gedoe meer om te wisselen.

Helaas zie ik die 200GB ook nog vol raken. Het standaard geheugen had echt wel groter gemogen in de switch. Geen idee trouwens waarom je 64GB nodig hebt voor het soort games dat op de switch gereleased wordt. Dat zijn wel erg veel cut scenes.

@THE_BASE Eigenlijk niet zo geweldig. We moeten het nog eens opnieuw spelen. Er zit/zat ook een bugje in wat ik nog eens moet testen. Als de speler ergens op komt en het niet koopt, mag iedereen bieden. Het vervelende is dat je met elke controller ipv iemand anders kan bieden of cancellen. Goed mee opletten dus.

[Reactie gewijzigd door bbc op 28 december 2017 02:28]

Tja was aan het werk en had hem maanden geleden daar cheap gekocht dus het was ff snel.

64GB uitbrengen heeft weinig nut als ontwikkelaars nu al net doen of 32GB niet bestaat. Geen bron, maar waarschijnlijk om de behoorlijke meerprijs die Nintendo per game vraagt voor een groter kaartje.
voor L.A. Noire hadden de 64GB kaartjes niks uitgemaakt.
de developer/publisher besloot een te klein kaartje te gebruiken, en de rest maar op de gebruiker af te schuiven.

het spel had volledig op een 32GB kaartje kunnen passen, maar ze hebben voor een 16GB kaartje gekozen om (hun) geld te besparen.
erg jammer. Ik dacht niet dat switch games zo groot zouden zijn. Kunnen ze niet wat besparen op textures vanwege de 720p resolutie? of zie ik wat over het hoofd
Het scherm mag dan 720p zijn, maar de output op je tv is hoger.
het display van de switch is maar 720P maar zijn output naar een TV is gewoon 1080P.
Veel games zijn 1080p als de Switch in het dock geplaatst is.
Als je docked speelt is het gewoon 1080p, dus textures wil je toch redelijke kwaliteit.
@guysp @Milosonator @HADES2001 @NSG Nouja 1080p prima dan. Dan nog vind ik een 32+ GB game vrij veel voor een ding als de switch. Tuurlijk t is gewoon meer dan de Wii U en t is zeker meer dan een handheld, maar er zijn toch flink wat games voor pc die ook gewoon onder de 32GB blijven en die doen grafisch niet echt onder voor switch games. Een 64GB nintendo game zou toch wat zijn

Edit; even de GPU opgezocht. T is een 256 CUDAcores rijke maxwell mobile chip. (Niet zo gek natuurlijk tis een Tegra) maar dat is dus gewoon minder dan een MX150 of GT 1030 GPU. Dus zulke supertextures zijn dat niet

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 27 december 2017 15:36]

Ik geef je groot gelijk, games voor de switch moet je wel in die 32GB zien te passen. Ik reageerde dan ook meer op de opmerking van 720p, terwijl de switch prima 1080p kan outputten.
Een game is niet alleen textures en polygonen.. heel veel data komt ook vaak gesproken stemmen, muziek en dergelijks.
Voor stemmen en muziek kan je heel veel heel makkelijk comprimeren, zelfs voor 7.1 geluid ;). Het probleem zit hem vooral in pre-rendered video cutscenes. Die nemen algauw enkele GB in beslag.
ik vergat idd nog de filmpjes, mijn punt was meer dat hierboven gesuggereerd werd dat de games helemaal niet groot hoeven te zijn want het is maar op 720p
geluidsfiles kunnen zo achterlijk ver encode worden joh. Daar merk je echt zeer weinig van vergeleken texture.
Ja nee precies, ik reageer ook op 3 personen tegelijk dus tja. 32GB is gewoon zat
De output inderdaad, echter de render resolutie is meestal minder. 900p bijvoorbeeld voor Zelda BotW.

De resolutie is echter per game verschillend.

Deze reddit post geeft meer info over de render resoluties van games.

Xenoblade 2 rendert bijvoorbeeld maar in 720p in de dock (output is dus geupscaled).
Zelda ja, gezien de grootte van die game ook niet raar. Maar de meeste games, Mario Odysssey, MarioKart, ARMS, Splatoon 2 zijn docked allemaal native 1080p. ;) Maar ja, Nintendo is ook beter in het comprimeren van textures etc. dan de gemiddelde third party.
Splatoon 2 en Super Odyssey zijn geen native 1080p, beide gebruiken dynamische resolutie waarbij Splatoon 2 maximaal 1080p is (volgens Digital Foundry vrijwel altijd 900p) en SMO maximaal 900p (meestal in de 800p gebied).

Wel zijn beide games 60fps wat ik persoonlijk meer waardeer, ondanks de lagere resolutie zien ze naar mijn mening echter prima uit.
Op de gewone PS4 en XBONE is ook jarenlang op die lagere resoluties gerendeerd. Het is niet echt een probleem. Resolutie is maar een fractie van de renderingskosten.
Hoe beredeneer je dat zo? Zelda, Mario Kart, Splatoon en andere zaken zien er vanaf een afstandje prima uit op een full HD TV. Het ding is krachtiger dan de Wii U en de vorige generatie consoles, die volgens mij enkel op TV beschikbaar waren.
Op een kleine Full HD TV misschien als je je bril afzet, maar 4k is de standaard op dit moment, en dat is precies het probleem met Nintendo.
Enkel maar een klein segment consoles die het ondersteunt, en ook maar upscaled, namelijk de Pro versies van Xbox/PS. Waarvan er eentje net uit is. Die weergeven feitelijk ook geen 4K, maar gebruiken trucjes om het klaar te spelen. De PS4 Pro weet bij titels als FFXV geen stabiele 30FPS te houden in die modus. Dus de meerwaarde...

Daarbij vraag ik me af of de meeste huishoudens 4K hebben staan. Ik verwacht van niet.
Nu hetzelfde met de Switch, geen 4k support, en een 6" 720p scherm. Dat is VEEL te low-res voor een 6" scherm. Ik verwacht minimaal 1440p op een scherm van dat formaat, het ziet er echt niet uit.
1440p op een 6" scherm? Dat is echt je reinste onzin. Nog voldoende telefoons die dat niet doen, en ook zeker niet nodig voor een videospelletje. De meeste games op volwaardige consoles draaien op 900p/1080p en jij verwacht dat een telefoon-formaat device dat kaliber games op 1440p gaat afspelen op ingebouwd scherm... juist ja.

Het verschil is ook dat telefoons die hardware-wise Switch games zouden kunnen afspelen, met 1440p echt niet voor 250-300 euro te koop zijn. Wanneer je dit zou opschalen naar de 700+ euro die dit zou kosten, ben je je publiek al kwijt, want bijna niemand zit te wachten op een handheld Nintendo met flagship-prijzen.
Zoveel zijn het er niet, en H:ZD is 2160p upscaled met checkerboard. Niet native 4K. Onderzoek doen mag, voordat je post:
Uncharted 4 is undergoing retooling ("they're taking another look at rendering strategies," says Cerny) but of the 13 games revealed, nine used checkerboarding. Days Gone, Call of Duty Infinite Warfare, Rise of the Tomb Raider and Horizon Zero Dawn all render up to 2160p with checkerboarding, super-sampling down to 1080p on full HD displays, while the Lara Croft title has multiple modes with explicit 1080p support.
Dat hoeft toch ook niet ? Had 'm dan 2-3 keer duurder gemaakt. Het is toch diep triest dat een stuk hardware dat speciaal gemaakt is voor het spelen van games hier slechter in is dan een mobiele telefoon?
De Switch is er niet slechter in dan een telefoon, want een telefoon is met veel te veel dingen bezig en bevuild voor dedicated gamen. Daarbij heb je ook godse veel versplintering, waardoor game-bouwers voor elke andere chip en elk gezeik met een andere resolutie of driver weer aanpassingen moeten maken. Zie PC, waar driver-makers constant patches uitbrengen voor bepaalde games, en games ook patches uitbrengen voor bepaalde hardware. Met telefoons gaat dit nog verder dan Intel/AMD/Nvidia op x64, maar hebben we het over Kirins/Snapdragons/A## met compleet andere architectuur.

Je denkt veel te simpel als je enige argument is dat telefoons betere hardware hebben. En die prijs, dat moet dus wel. Wanneer je doelgroep zoveel mogelijk mensen moet zijn, en je een prijskaartje hanteert zodat 90% van de geinteresseerden het uberhaupt niet kan betalen, of een goedkoper alternatief aanwezig is, haken mensen gewoon af. Waarom zouden ze een Switch kopen voor 600-900 euro (dat is jouw suggestie) wanneer ze voor dat geld een PS4 Pro kunnen kopen met 10+ games? Met de huidige prijs blijven ze in bereik van bestaande consoles, en kunnen ze competitief blijven.

Maar goed, miljoenen units verkocht en honderden games released binnen een jaar. Hele teams gericht op marketing/design/hardware. Wat weten zij er nou van? Ze zouden je gelijk aan moeten nemen! ;)
Precies waarom ik dus niets meer van Nintendo koop. Het doel van Nintendo moet zijn een zo goed mogelijke console maken, niet een zo winstgevend mogelijke console.
Met die logica moet je dan maar niets meer kopen. Die PS4/Xbox Pro had ook een dikke SLI GTX1080-opstellingen kunnen hebben, maar ik denk niet dat Sony een console van 1500 euro verkopen al rendabele tactiek ziet.

Denk je wel na voordat je post... 8)7
Precies waarom ik dus niets meer van Nintendo koop. Het doel van Nintendo moet zijn een zo goed mogelijke console maken, niet een zo winstgevend mogelijke console.
En hoe wil je een volgende console maken zonder winst?? Het moet gewoon in evenwicht zijn. Eerlijke prijs voor een eerlijk product en zoals de Switch geprijsd is, lijkt me dat wel in orde??
Dan moet je een PC kopen en geen console, consoles zullen altijd consessies doen en waren bij uitgave(orginele van deze generatie) al enorm verouderd.

Bovendien kopen mensen consoles omdat het goedkoper en makkelijker is dan een PC, dan moet het niet ineens 800-900 euro gaan kosten.
Checkerboard rendering is geen upscaling, bij upscaling wordt er geďnterpoleerd. Bij checkerboard rendering vind geen enkele vorm van interpolatie plaats.
Checkerboard rendering, also known as checkerboarding for short, is a 3D computer graphics upscaling technique
Checkerboard_rendering
Een Switch van ¤600-¤900? Goed idee, niemand die dat koopt. Zelfs Sony kon geen PS3 met ingebouwde blu-ray speler slijten voor die prijs.
Gevolg? Weinig gamers -> kleine afzetmarkt -> investeren voor ontwikkelaars onaantrekkelijk -> minder 3rd party games -> nog minder gamers -> vicieuze cirkel.
Dan was een game als LA Noire er al helemaal nooit voor uit gekomen. Veel plezier met je powerhouse zonder games!

Nintendo kan dit soort hardware prima maken hoor (althans, de Switch is half ingekocht bij Nvidia, net als dat de PS4/X1 zo goed als AMD producten zijn). Het gaat echter om het te behalen prijspunt waardoor het een interessant product wordt om te kopen.

En wil je serieus dat ik in ga op je telefoon-plan? Naast de onmogelijke praktische uitvoering lijkt me het voor een miljardenconcern als Nintendo niet verstandig om je bedrijfsvoering in samenwerking met degelijke bedrijven te doen.
Er zijn maar een paar games op consoles die überhaupt al in 4k zijn. Je noemt er eentje van de maximaal 5. De meeste huishoudens hebben ook nog gewoon een full HD tv staan. En geen 4k scherm.

Misschien goed om je te realiseren dat Nintendo zich vooral richt op het "family" segment van de markt, wat dus betekent dat die paar fanatiekelingen die al wel helemaal gericht zijn op 4k, niet de doelgroep zijn.
Gaat niet om de hardware gaat om de gameplay. Tuurlijk zijn graphics ook belangrijk maar gameplay > graphics
Sorry, welke roots zijn dat dan? Ze zijn op een enkele uitzonderingen na (SNES, N64), nooit de speler met sterkste hardware geweest.
4k Standaard? wat heb jij gedronken.

De meeste mensen die ik ken zitten nog op 720P of 1080I

Het is niet zo alsof je een animatiefilm aan het kijken bent, je bent aan het gamen, Dat hele graphics focus gebeuren zorgt alleen maar voor afbreuk van de gameplay.

Mooie graphics != Gameplay

Wanneer leert men dat eens, kijk maar wat er gebeurd als graphics belangrijk zijn. Dan krijg je alleen maar crap die EA produceert.

Maar geen unieke indie titels

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 28 december 2017 10:06]

4k is standaard? Heb ik iets gemist?

Slechts een vrij klein deel van de huishoudens heeft een 4k TV en qua console games worden er ook vrij weinig games op 4k gespeeld.
Zo te horen heb je nog nooit objectief naar het switch scherm gekeken. op 720p kan je heel fijn gamen op zo'n apparaat. Sterker nog ondanks de max 1080p vind ik het verschil soms maar klein wanneer ik van mijn Xbox one X terug switch naar naar de eh ja switch. Dat komt waarschijnlijk omdat Nintendo's eigen games niet voor realisme gaan maar er cartoon like uitzien maar dat blijkt vaak een goede keuze voor de type games. Daardoor blijven de games naast mooi ook klein btw, veel van Nintendo's games komen niet veel verder dan 4 GB. Ports van de Wii U zoals Mario kart zijn vaak wat groter.

Jou verhaal over 4k als standaard waarbij de consoles het nog maar net aan kunnen ( en hier kan eigenlijk alleen de Xbox het echt aan want upscaled games zijn niet echt 4k) slaat natuurlijk nergens op. Ik denk dat het aantal 4k ready consoles in de wereld ongeveer 2% zal zijn ofzo of doe eens gek 7%.
Op een kleine Full HD TV misschien als je je bril afzet
Nah, het ziet er gewoon prima uit hoor. Ook op een 46 inch FHD TV ;).
4k is de standaard op dit moment
Nee. Het is een opkomende standaard waar PS4 Pro, Xbox One X en zelfs PC's nog moeite mee hebben. Want 1440/1800p van PS4 Pro en XBOX is natuurlijk rotzooi compared to 4K. Ik zie alleen maar blokken in die wazige pixel zut /s
een 6" 720p scherm
Ideaal voor mobiel gebruik dus. Resolutie is lager, dus betere accuduur en minder problemen qua specs.
Ik verwacht minimaal 1440p op een scherm van dat formaat, het ziet er echt niet uit.
Dus je verwacht de kracht van een PS4 Pro (die rendered AAA games in 1440) in een handheld? Good luck with that one. Met de huidige kracht van de Switch zou je 720p moeten gaan upscalen naar je 1440p scherm. Je moet nog steeds uitgaan dat het een portable systeem is waarmee je langer dan 2 minuten wilt gamen.
Daarom heb ik besloten de Switch maar over te slaan
Je speelt games toch omdat je het leuk vind om te gamen? Het is leuk als het er beter uitziet, maar voor gaming geld toch echt: gameplay over graphics. En laat dat nou net hetgene zijn waar Nintendo nog steeds erg goed in is (zie reviews van Mario en Zelda games).

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 27 december 2017 15:58]

Nee, de CPU van de iPhone X is beter dan die van de PS4 maar de GPU is een flink stuk zwakker.

https://www.austin-evans....e-iphone-8-match-the-ps4/

Ook een reden waarom bepaalde Huawei toestellen (Kirin SoC) op CPU vlak goed scoren tov Android telefoons met een Snapdragon SoC maar het op gaming vlak laten afweten, hetzelfde hier de iPhone heeft een snellere CPU maar de GPU is niet te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 27 december 2017 16:33]

[...]

Lijkt me geen issue, de CPU in de PS4 is ook al weer een aantal jaartjes oud, ik denk dat een iPhone 8/X er rondjes omheen loopt.
Een iPhone 8 is op zijn goedkoopst ook 800 euro. Een iPhone X is zelfs 1350 euro. Voor dat geld kan je MEERDERE SWITCHES + GAMES KOPEN! Natuurlijk had Nintendo een iPhone X CPU in de Switch kunnen stoppen, maar dan hadden ze direct 99% van hun target audience misgelopen vanwege de prijs.

Nintendo is gegaan voor een mobiele CPU die én goedkoop genoeg én zuinig genoeg was om Wii U+ gfx op een handheld te kunnen geven. En dat voor ongeveer de prijs van een Wii U Pro @ launch. Dat is ze gewoon perfect gelukt.

De Switch is de krachtigste handheld gameconsole die vandaag op de markt is. De PSVita en 3DS worden erdoor omver geblazen. Een highend telefoon misschien niet, maar daar kan je imho niet op gamen door gebrek aan fysieke knoppen / de aanschafprijs ervan.

En on topic: Cartridges zijn vervelend, maar je kan altijd een MicroSD in je Switch steken en zo games downloaden. De Switch support MicroSD tot 2TB (al zijn die nog niet verkrijgbaar) gelukkig is Nintendo niet voor een eigen formaat van geheugenkaarten gegaan (I'm looking at you PSVita :() maar hebben gewoon de standaard gevolgd.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 december 2017 16:21]

[...]

Lekker belangrijk als je er maar 1 nodig hebt.

[...]

Precies. Een veel betere aanpak was dus geweest een Nintendo-branded controller waar je je iPhone inschuift. Dan had je EN een snelle CPU gehad, EN een veel lagere aanschafprijs, want alleen een controller (de telefoon heb je sowieso al).
Hoeveel kinderen in de leeftijdscategorie 4-10 heeft een iPhone X? 0.

Daarbij moet je dan met een moeilijke controller werken waar je je telefoon in moet "docken". En zijn er verschillende formaten telefoons (iPhone 8, iPhone 8 Plus en iPhone X zijn allemaal verschillend qua formaat), heeft niet iedereen een iPhone (en ik zou NOOIT een android telefoon kopen). Kan je ze niet eenvoudig aan een TV docken. Kan je NIET lokaal multiplayer spelen. Heb je geen HD rumble. GEEN NFC voor Amiibo. MAW. een HEEL beperkte game-ervaring voor 1350 + 100 euro voor zo'n controller.

1350 + 100 = 1450.
1450 / 329 = 4 Switches + games. Ben je voor een gezin met 2-4 kinderen gelijk klaar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 december 2017 16:31]

Juist. En die vraag van jou bevestigt voor mij dat jij helemaal NIKS van Nintendo snapt.
Lijkt me geen issue, de CPU in de PS4 is ook al weer een aantal jaartjes oud, ik denk dat een iPhone 8/X er rondjes omheen loopt.
Klopt. Beschamend! Waarom maakt Sony geen dock voor je iPhone en laat mensen het daar op spelen? Dan had je en een snellere CPU en het was voordeliger in aanschaf! Aaargh! in 'nieuws: WSJ: Nintendo stelt Switch-gamecartridges van 64GB uit to...
Nintendo games hebben vaak goede gameplay, maar dat is niet meer voldoende. Voor mij is het verhaal minstens net zo belangrijk als gameplay en daar is Nintendo nooit goed in geweest.
Tja, iedereen heeft z'n eigen smaak. Het kan zijn dat jouw smaak niet aansluit bij console X. Maar wat is dan het probleem? De grafische prestaties, het 720p scherm, of de games?
Dus jij speelt 1 of 2 games per jaar, op de PC?

Als je meer wil spelen dan dat, zal je toch bij games uitkomen die op 1 van de vlakken 'maar een 8' scoren. En dan kom je al heel snel bij de Switch uit imho.
vandaar dat nintendo game of the year mario en zelda heeft... blijf vooral blindstaren op de graphics ik vermaak me prima met de switch.
Wat een onzin 😬 de games op de Switchnzijn prima voor op TV. Gameplay boeit het niet of je op 320x200 speelt of 8K.
Alleen gameplay is niet voldoende
Vreemd dat games als Minecraft (graphics... rofl) en PUBG (performance lmao, verhaal... lol) het toch wel degelijk goed deden/doen terwijl ze het voornamelijk van gameplay moeten hebben.
En ik kan nog wel meer succesvolle games opnoemen waar een of meerdere van jouw "vereisten" ontbreken.
World of Warcraft is grafisch ook niet bepaald een Uncharted. Toch best wel wat aanhang.
En jouw reactie is een goed voorbeeld van het feit dat jij een hele specifieke smaak hebt en blijkbaar een heel beperkt beeld hebt van games en consoles. Als het niet in jouw straatje past is het niks, en dat anderen er blijkbaar wel iets in zien (getuige de verkopen) is in jouw ogen maar vreemd.
De comments zoals
Goeie voorbeelden van games waar geen ene reet aan is.
zijn allemaal mooi maar ook van jouw kant is het " alles in 1 voorbeeld " nog niet aan bod gekomen. Zero Dawn heeft een mager verhaal en ook de Xbox One X en zowel de Playstation Pro hebben hun flaws op detail gebied. De orginele Nintendo spellen zoals Mario etc. die je voor de fun koopt zijn grafisch dik in orde omdat ze simpele vormen en lijnen gebruiken in tegenstelling tot de Xbox One X of Playstation Pro spellen die grafisch een hele show neerzetten maar waarvan ook nog niet alles perfect is. Overigens zijn de verschillen tussen een standaard Xbox en een One X aanwezig maar ook dit is geen wereld van verschil. Ik heb de 4K consoles thuis staan (Xbox) incl de 55" 4K televisies en ik kan je uit persoonlijke ervaring zeggen dat grafisch de switch een vooruitgang is t.o.v. de Wii U en het nog steeds perfect uitziet op de 4K televisie.

Ontopic
Ik hoop dat de grotere games volledig op cardridge uitkomen gezien de games dan niet geďnstalleerd hoeven te worden. Ik vind het altijd jammer als ik kijk naar bijv. de xbox dat als men een game koopt deze eerst moet installeren en dit soms wel wat tijd in beslag neemt en niet te vergeten storage. Bij grotere cardridges is het misschien mogelijk om ook de games zoals GTA V te porten dit zou voor mij persoonlijk een must have zijn om op een handheld te spelen. Misschien gaan de prijzen nog wel zakken als meer publishers geďnteresseerd zijn want ik kan me moeilijk voorstellen dat ze hier geen gigantische winst op maken.
En dáárom speel je Nintendo games. Omdat alles daar klópt.
Xenoblade Chronicles. Pokémon. Golden Sun. Fire Emblem. O je zei 1? :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 december 2017 16:25]

Xenoblade Chronicles.
Telt niet, is van Monolith Soft.
Pokémon.
Telt niet, is van Game Freak.
Golden Sun.
Van Camelot.
Fire Emblem.
Intelligent Systems.

:+

Je moet toch met betere voorbeelden komen als je Aaargh! wilt overtuigen. ;)
Monolith is een 2nd party developer. Dus telt wel.

Maar verder: Metroid Prime 1, 2, 3.. Eternal Darkness.. Legend of Zelda (incl BOTW).

Verder zijn die games niet echt verhaal-gedreven inderdaad. Die games moeten vooral van 2nd en 3rd party devs komen.

Tetris kent ook geen verhaal. Toch herinneren we ons daar méér van 30 jaar na dato dan van menig verhalende game.
Monolith is een 2nd party developer. Dus telt wel.
Psst... ik gebruikte :+ voor een reden. ;)
Tetris kent ook geen verhaal.
Een latere iteratie/variant (Puyo Puyo Tetris) heeft daarentegen wel een modus met een verhaal. :)
Rocket League is een maatschappijkritische beschouwing van de westerse consumptiemaatschappij in post-Victoriaans Europa, met een vleugje cyberpunkinvloed.

Wist je niet he! 😜
@sanderev66 @RayNbow
wat dacht je van de nummer 1 en nummer 2 plek van de top beste games 2017
http://www.metacritic.com...tascore/year/all/filtered
1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch)
2. Super Mario Odyssey (Switch)
op plek 8 staat nog een nintendo titel mario kart
en menig andere website heeft dezelfde discussie welke was beter mario of zelf, geen eens disccusie over andere games
The Legend of Zelda: Majora’s Mask
Welke diverse games hebben we het dan over? Op dit moment ken ik enkel het voorbeeld van LA Noire waar verplicht een grote download gedaan moet worden.
LA Noire, WWE 2K18, multiplayer van Doom.
Bij Doom is de hele multiplayer dacht ik een flinke download.
Dat hele deel is niet op de cart aanwezig.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 27 december 2017 14:45]

LA: Noire
NBA 2K:18 (20+GB download volgens mij)
DOOM (Alleen als je de multiplayer ervaring wilt) Singleplayer staat op de cartridge, multiplayer is een aparte download.
Ik heb geen console meer maar hoe is dat dan anders bij xbox en ps? Op een blu ray kan toch ook maar 25Gb of wordt er inmiddels meerlaags gebruikt? Herinner me iig dat ik op de x360 regelmatig grote downloads had maar die gebruikte volgens mij nog dvd's.
Dat laatste klopt. En zowel de PS4 als de Xbox One zitten (voor games) nog steeds vast aan maximaal 50 Gb blu-ray schijven. Van de laatste generaties X1-consoles weten we wel dat die grotere schijven ondersteunen omdat je er Ultra HD Blu-ray op kunt afspelen. Maar die capaciteit (met maximaal 100 Gb opslag) is nog niet beschikbaar voor games en zal dat vanwege backward compatibility met het eerste model van de X1 waarschijnlijk ook wel niet worden.
Er zijn maar weinig Xbox 360 spellen die grote downloads vereis(t)en, de PS3 daarentegen had aan game-updates al wat meer te verduren. En een BR kan 50GB dragen :)
Waarom is dit zo moeilijk dan? Welke grote bijzondere verschillen zitten er tussen een game cartridge en een SD kaart dat ze zo weinig opslag?
SD kaartjes zijn zeer slecht in random reads/writes (Scheelt vaak meer dan een factor 1000 t.o.v. sequentieal reads/writes). Voor games heb je echter wel die random read/write performance nodig.
Behalve dan het feit dat je de uit de shop gedownloade games ook op SD-kaartjes kan installeren bij de Switch...
...wat volgens mij ook in iets langere laadtijden resulteert ;)

Niet dat dat erg is, het verschil is klein, maar als je een dergelijk product aanbiedt wil je natuurlijk wel her beste hebben.
Helaas spreken benchmarks je tegen @TommyboyNL :
http://www.eurogamer.net/...loading-time-comparison_7
SD kaartjes zijn sneller dan cartridges in de Switch 8-)
Sowieso zijn UHS kaartjes tegenwoordig best wel vlot, ook met random io.
De Switch cartridges worden custom geproduceerd, en bevatten dus eigen technologie. Ze zijn bijvoorbeeld read-only, en er is een coating aangebracht om de cartridges bitter te doen smaken zodat kleine kinderen ze niet zouden inslikken. Verder is het inderdaad logisch om aan te nemen dat er een soort beveiliging aanwezig is.

In hoeverre ze technologisch verschillen van SD kaarten weet ik verder niet, maar het gebruik van eigen cartridges betekent dat Nintendo cartridges aan publishers verkoopt en hier een gegarandeerd inkomen op verdient.
Dat zijn m.i. allemaal dingen die gewoon mogelijk zijn met standaard SD kaart technologie. Read-only firmware erop zetten en die coating eroverheen doen.

Ik heb geen idee waar ik het over heb en ik baseer dit nergens op, maar dit riekt naar een standaard vage en/of onnodige 'because Nintendo' reden.
Akkoord, en zoals ik al zei heeft Nintendo er een financieel belang bij om de productie van cartridges in eigen huis te houden. Het gaat dan niet alleen om sales naar de publishers toe, maar ook om het terugdringen van piraterij. Dit is ook historisch een economische strategie van ze: de enige console van hen die een standaard datadrager gebruikte was de Wii.

Dat verandert er echter niks aan het feit dat het gewoon geen standaard SD kaart is, en dit beďnvloedt het productieproces wat betreft r&d, de productiekosten en de beschikbaarheid/uitbreidbaarheid van productielijnen om een cartridge met hogere opslag te leveren.

Natuurlijk heeft deze strategie ook nadelen, zoals we nu zien. Probeer enkel uit te leggen wat ik denk dat er in hun kop omgaat :)
Als het zoals bij de SNES is/was dan kan het zijn dat de cartridges nog speciale functies kunnen toevoegen aan een game?(Al lijkt me dat meer iets uniek van de SNES toen(denk aan die emu-3d van Starfox(naam?))
Ik weet niet of dat het probleem gaat zijn, maar die game cartridge moet natuurlijk wel goed beveiligd zijn. Nintendo is denk ik als de dood dat de Switch ook weer gehackt gaat worden en straks iedereen een kaartje er in stopt waar je vervolgens weer een micro SD met 'roms' in kunt schuiven, dat zou een gigantische strop voor ze zijn.
2019.. oef, als buitenstaander, als je 3rd parties or porters al tegen de limiet komen, en je wilt nog meer geld verdienen, waarom pas in 2019?
Omdat Nintendo altijd wil dat dingen goed werken, misschien stoten ze tegen onbekende problemen aan.

Op zich als een developer goed een game ontwikkeld is 64gb in mijn ogen in sommige gevallen overbodig maar wel welkom voor de Switch (game collecties zoals die van Resident Evil die recent uitkwam zou bijvoorbeeld wel volledig passen als er een 64gb cartridge bestond).

Switch is een stuk zwakker dan de PS4 en die laatste gebruikt als ik mij niet vergis 66gb Blu-Rays, resolutie en textures zijn meestal minder op de switch dus dat scheelt al ruimte, andere dingen zoals geluid of andere data zijn meestal gelijk dus daar is wel ruimte voor nodig, persoonlijk ben ik een voorstander van 64gb cartridge maar ik heb liever dat Nintendo de prijzen van 32gb verlaagd zodat wij niet meer games zoals NBA of WWE hebben die vanwege de kosten (aldus 2k zelf in dit geval) op een 8gb of 16gb cartridge zitten terwijl er wel een 32gb variant beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 27 december 2017 16:12]

Weet iemand of deze game cards read-only zijn, of dat minor updates/patches weggeschreven kunnen worden naar de kaartjes (zodat niet elke switch waar je het kaartje in douwt opnieuw moet gaan downloaden)?
Zo ver ik weet zij ze read-only, en dus te vergelijken met de schijfjes die je in een xbox of playstation stopt. Leen je het spel uit aan een ander, dan zal die persoon de bijbehorende patches/updates/dlc whatever opnieuw moeten downloaden. Lijkt mij ook niet echt een probleem (buitenom mogelijk performance, die cartridges zijn wellicht een stuk vlotter dan de gemiddelde sd-kaart).
Met de kerst genoten van de switch, er waren wel 3 aanwezig :+
Zelf heb ik hem niet en toch wel jammer dat ik hem niet heb gevraagd voor kerst :9

Maar goed een ding wat ik dan even niet snap is waarom ze niet gewoon interne geheugen veel groter maken zoals bijv, 128/240GB? Ik snap best dat de games niet zo groot zijn als op de xbox/ps en je dan ook geen tera's nodig hebt maar 32gb vind ik nogal erg weinig. Dat was ook al zo met de wii U, enn de games nu groter zijn dan de wii U begrijp ik niet waarom ze de geheugen niet gewoon hebben vergroot naar standaard 64gb o.i.d. Ik wil gewoon 1 kaart kopen en daar dan alle games op gooien de rest de tijd dat ik een switch zou gebruiken, en niet moeten 'switchen' van game cards omdat het niet allemaal op 1 disk past..

Misschien is dat nu nog niet zo (heb zelf geen switch) en de switch is net een jaar op de markt, hoe moet het dan over 2-3 jaar?
Intern geheugen is voornamelijk gekozen om de retailprijs van de Switch zo laag mogelijk te houden. De consument kan zelf kiezen hoeveel ze het opslaggeheugen willen uitbreiden en aan welke prijs, omdat de console compatibel is met microSD kaarten tot 2TB. Als je full digital wilt gaan met de Switch kan je dus gewoon een 200GB kaartje kopen.
duidelijk. ik wist niet dat er verschil zat tussen die twee maar nu wel :)
Het lijkt mij dat als Nintendo geld verdient op hun cartridges de keuze voor weinig intern geheugen ook een belangrijke factor is.
Als je daarmee bedoelt dat het kleine geheugen gekozen is zodat men meer fysieke games zou gaan printen... not sure. Ten eerste is extra incentive hiervoor niet nodig vanuit Nintendo: publishers gaan sowieso games fysiek uitbrengen omdat retail nog steeds een heel belangrijk segment van de verkopen uitmaakt, en Nintendo zelf de retail ook nodig heeft voor distributie en mindshare. Desondanks denk ik dat ook bij N digitale sales alleen maar verder zullen groeien.

Ten tweede ondersteunt Nintendo zoals ik al zei microSD's, wat de consument dan weer de kans geeft om interne opslag naar eigen wens uit te breiden, zonder dat N er aan verdient. Dit maakt het dan weer makkelijker om digitaal te pushen - en publishers zien digitale sales graag komen omdat ze hier zelf wel op verdienen.
Dit gaat in de praktijk niks uitmaken. Uitgevers vinden 32 GB kaartjes nu al te duur, en stoppen games op een kleinere kaart zelfs als het makkelijk op een 32 GB kaart kan. Met de downloads als gevolg. 64 GB kaartjes hebben geen zin totdat ze goedkoper worden.
Klopt maar de kans is groot dat de 64gb cartridge de prijzen van de kleinere varianten drukt, om maar over te zwijgen dat in 2019 die prijzen sowieso lager zullen liggen.

Dit doet mij denken aan Resident Evil Revelations op de 3ds, waar de meeste games makkelijk op een 2gb cartridge pasten moest dat spel op een 4gb cartridge (destijds de grootste beschikbare variant, volgens mij nog steeds het geval op de 3ds).

Capcom wou dat doorberekenen aan de kopers van het spel maar er kwam zoveel aandacht hiervoor online dat men boos werd en Capcom uiteindelijk dat niet deed.

Nu kosten die cartridge varianten op de 3ds geen drol, gewoon kwestie van tijd tot dit ook met de 32gb variant op de Switch gebeurt.
Ik ben van mening dat ontwikkelaars echt eens moeite moeten doen om de spellen kleiner te maken (in filesize dus) Nintendo heeft daar altijd aan bijgedragen door "dit soort" belemmeringen. Bewust of onbewust. Steun ik.

Jammer dat de 2 grote spelers, vooral microsoft zon beetje de tegenpool is.

Mede daarom en meer van zulke zaken wil ik dat microsoft (nog meer) faalt.
Waarom? Ik heb liever dat ze meer tijd aan gameplay besteden dan aan het minder ruimte in laten nemen. Storage is (als je geen nintendo hebt) goedkoop.

Dat nintendo zonodig een onnozele oplossing met magische sd kaartjes wil hebben is hun probleem, niet dat van de ontwikkelaars.
De ene sluit het andere niet uit he.
Wat jij zegt is vergelijkbaar met;

"Goede geluidseffecten? Hep liever dat ze tijd besteden aan goede controls."

Data storage (en daarmee komend bandbreedte, denk aan internet maar ook interne hardware streaming/ memory bus etc) is een enorm probleem.

Ik speel al 30 jaar spellen en Nintendo heeft me nooit (lees:bijna nooit) teleurgesteld met gfx, sound, control, date size én gameplay. Hoe abnormaal goed is dat eigenlijk als je er over nadenkt.

En je hebt games die er niet uit zien, maar tóch lukt om 4x de gemiddelde grootte van een vergelijkbare game te hebben.

Heeft NIKS te maken. Eerder een teken dat de game NIET goed inelkaar zit.

En zolang we niet "protesteren" zul je steeds meer het verschil zien tussen de "industrie" en thirdparty's en Nintendo's klantvriendelijke beleid. En we weer gaan klagen over kleine SD kaarten...

Terwijl je eigenlijk de vinger moet wijzen naar de andere kant...
Heel leuk verzonnen dat het niet of of is, maar binnen een beperkt budget en tijdspad voor ontwikkeling moet je altijd keuzes maken.

Ik heb liever dat ze ervoor kiezen wat minder tijd in het gebruiken van zo min mogelijk ruimte te steken en meer in andere zaken.

Veel ruimte gebruiken leidt niet automatisch tot een goede game maar optimaal ruimtegebruik evenmin.

Dat nintendo goede games maakt ben ik met je eens, maar dat betekent niet dat andere ontwikkelaars maar precies zo moeten werken als nintendo (andere ontwikkelaars maken ook consistent goede games en niemand roept dat nintendo zoals de anderen moet gaan werken) of dat beperkingen qua storage opeens klantvriendelijk zijn (als ze het daarvooor deden zouden ze gewone sd kaartjes die niet van nintendo Gekocht hoeven te worden laten gebruiken en was er geen issue met de beschikbaarheid van grote kaartjes).

Data storage is overduidelijk geen enorm probleem want het is, net als bandbreedte, goedkoop, zeer makkelijk verkrijgbaar en de consoles en pc's zijn ontworpen (geheugenbus etc.) om met veel storage en bandbreedte overweg te kunnen.
Optimalisatie is nu eenmaal ook een deel van de ontwikkeling. Natuurlijk komt het van twee kanten, maar je kunt het echt niet volledig afschuiven op Nintendo. De meeste ontwikkelaars willen gewoon zo min mogelijk moeite doen voor zo veel mogelijk winst, net als Nintendo.
In mijn ogen niet de fout van één partij.
Het overgrote deel van de data zijn textures, hoe wil je die ineens enorm gaan verkleinen?

(De enige optie die ik zie is om textures procedureel te genereren tijdens het spelen, maar daar zit je qua hardware met een uitdaging, zeker op een mobiel platform)
Dat Nintendo binnen een maand of 9 na de release meer dan 10 miljoen exemplaren van de Switch heeft verkocht, geeft toch wel aan hoe ongekend sterk het merk Nintendo en de IP's Mario en Zelda zijn. Erg knap als je het mij vraagt.
Uit jouw reactie maak ik op dat het merknaam en de IP's erg sterk zijn en dat dat juist de verkoop van de switch garanderen. Hoe zat dat dan met de Wii-U? Ook Nintendo, ook Mario, ook Zelda! Ik denk zelf dat Nintendo iets moois gecreëerd heeft met de Switch. Al is Nintendo wel weer lekker eigenwijs. Ik had graag meer Apps zoals Netflix en Spotify gezien. een webbrowser was ook niet verkeerd. Ik hoop dan ook dat Nintendo dit ook snel gaat toelaten. Ik mis het wel. Jammer dat 64GB per gamecard op zich laten wachten
Als de Switch wat meer tablet functies krijgt, dan is het een insta-buy voor mij.
Ik ga hem waarschijnlijk over een tijdje toch wel halen (als de game-pool wat groter is en het apparaat zelf wellicht wat goedkoper), maar als hij als tablet zou werken dan zou ik hem zeker weten iedere dag gebruiken.

Ik ben bang dat Nintendo dat niet gaat doen, vanwege hun brede doelgroep die bij kleine kinderen begint. Als je kijkt naar hoe ze omgaan met communicatie en dergelijke bij de vorige generatie consoles, dan zie je dat ze als de dood zijn dat minderjarigen in contact komen met vreemde mensen. Daarom meestal geen directe mogelijkheid om met elkaar te communiceren (dat maakte online ruilen van pokemon behoorlijk frustrerend, had een hele box vol met pokemons die veel gebruikte woorden als naam hadden, en kon je zinnen vormen door de beesten een-voor-een aan de tegenpartij te laten zien). Ik geloof dat dit wel wat soepeler is tegenwoordig.

Als een switch dan ook als full-fledged tablet te gebruiken is dan is het ineens niet meer een apparaat voor alle leeftijden (althans, volgens nintendo's beleid).

(dit alles is aanname van mij zelf, trouwens)
Uit jouw reactie maak ik op dat het merknaam en de IP's erg sterk zijn en dat dat juist de verkoop van de switch garanderen. Hoe zat dat dan met de Wii-U? Ook Nintendo, ook Mario, ook Zelda!
Omdat het daar natuurlijk niet alleen op aankomt.
Wii-U had zoveel problemen.

Te beginnen met confused positioning met het hergebruik van de naam Wii (de + U was echt niet voldoende om het te onderscheiden). Zelfs Wii-2 had denk ik niet gewerkt.

Onaantrekkelijk product. Waar de Switch volwaardig mobiel is, had de Wii-U gewoon eigenlijk niet veel meer dan een gimmicky tablet. Wat de prijs natuurlijk wel opvoert. Value for money wordt dan een moeilijkere strijd. Zeker tegen 2 krachtigere apparaten.

Out of the gate weinig sales = strop. Als Nintendo niet vlammend uit de startblokken komt met goede sales, laten ontwikkelaars het snel links liggen.

Switch start fantastisch. Nu moet Nintendo dit wel vasthouden.
Naam voering maakt weinig uit en de hardware maakt weinig uit. De 3DS had dit probleem de Wii had dit probleem echter dit kwam allemaal goed.

Wat uitmaakt zijn de spelen en de prijs. Er moet een rede zijn waarom jij je geld uitgeeft en de wii-u had gewoon helemaal niks.

Als je kijkt naar vrijwel de grootste groep bezitters of de switch, dan zie je dat het 25-35 jaar oude mensen zijn, BOWT is precies een spel die deze groep direct aanspreken. MO spreekt deze groep ook direct aan.

De hoge prijs maakt voor deze doelgroep weinig uit, dus kunnen ze ermee wegkomen.

Win/win.

De gimmick van de switch is portable, en dit kan ook handig zijn voor een doelgroep dat veel reist en toch console spellen wil spelen. Skyrim/Doom/Wolfenstein zijn dan goede oplossingen hiervoor als ze zelf geen tijd hebben om het te spelen in een thuis locatie.

Mocht de switch echter niet mobiel zijn, dan heeft de software en het prijs kaartje weinig nut. Mocht je thuis zitten en de switch gewoon aan je tv gekoppeld hebben, dan zullen deze games weinig nut hebben.

Als je kijkt naar de switch reclames dan zie je dat ze proberen de wii markt aan te spreken, maar dat is duidelijk niet hun markt op het moment. Aangezien het n64/gamecube lui zijn.

De vraag is nu alleen, wat nu. Deze groep in stand houden zal moeilijk worden. zelf software produceren op de kwaliteit van botw/mo elk jaar is ook niet realistisch.

Enige oplossing is dan 3rd party, maar met zulke prijzen voor cartridges is dat ook niet realistisch

Prijs verlagingen met packins ( zoals ze met de 3DS doen ) of andere markten aan boren zijn de enige oplossingen.

Rocket league is een goede zet hierop, misschien dat ze meer e-sports moeten gaan doen dat je alleen via de switch kan spelen mobiel overal. Een portable e-sport console kan erg aantrekkelijk zijn en zijn premium prijs waardig maken. Of zoek de MMO markt op. iet's wat je niet op mobiel kan krijgen infeiten.
de zelda was een remake op de Wii-U geen nieuwe, en een nieuwe mario liet best lang op zich wachten (op die new super mario bros na maar daar waren mensen al op uitgekeken na de WII versie)
De Switch heeft enorm snel een zelda en een mario met beide game of the year awards.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat er een Nintendo Switch S, of Pro oid op de markt komt. Deze zal betere processor/chipset hebben en games dus beter draaien. Ik denk dat ie tegelijk komt met de 64GB cartridge support. Je merkt gewoon dat een iets betere chipset en wat meer RAM de Switch een hoop goed had gedaan. Daar gaan ze in 2019 op inspelen denk ik

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*