Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo kondigt 5g-smartphone en cameramodule met 10x optische zoom aan

Oppo heeft een smartphonecameramodule met 10x optische zoom aangekondigd. De module bestaat uit een ultragroothoeklens, een 48-megapixelcamera en een telelens. Verder kondigt het Chinese bedrijf zijn eerste 5g-telefoon aan.

De brandpuntsafstand van de 120-graden-ultragroothoeklens is 16mm en die van de telelens is 160mm. Normaal gesproken zou dit volgens Oppo betekenen dat de cameramodule 15mm dik zou zijn. Om dit tegen te gaan, heeft het Chinese bedrijf er een periscoopconstructie van gemaakt. De lensconstructie 'ligt' in de telefoon, in plaats van dat hij 'staat'. Met een prisma wordt het binnenkomende licht om een hoek gestuurd en bereikt het de lenzen. Deze module is 6,76mm dik.

Om de scherpte te bewaren, hebben de telelens en de primaire 48-megapixelcamera beiden optische beeldstabilisatie aan boord. De smartphonemaker stelt dat de beeldstabilisatie 73 procent beter is dan bij de prototypes van zijn 5x optische zoom-prototypes, die overigens nooit op de markt zijn verschenen.

Oppo heeft geen concreet toestel genoemd waar de cameramodule in zal verschijnen, maar stelt wel dat deze in een Oppo-telefoon die in het tweede kwartaal van dit jaar uitkomt, zal zitten. Het bedrijf doet de aankondiging op een persconferentie in het kader van het Mobile World Congress, dat op het moment van schrijven ophanden is.

Het moment van aankondiging van de cameramodule

Verder heeft Oppo zijn eerste 5g-smartphone aangekondigd. Daarover is zeer weinig bekendgemaakt. Wat wel gemeld is, is dat hij een Snapdragon 855-chipset gebruikt. Die bereikt op 5g pieksnelheden van 5Gbit/s, maar ondersteunt niet alle voornaamste frequentiebanden die wereldwijd gebruikt gaan worden voor 5g. De opvolger van deze modem, de Qualcomm X55, doet dat wel. Er is geen releasedatum bekend voor deze 5g-smartphone van Oppo, maar aangezien de opvolger van deze chipset tegen het einde van het jaar op de markt moet komen, is het enigszins aannemelijk dat deze telefoon in ieder geval voor die tijd in de schappen ligt.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

23-02-2019 • 14:41

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Interessant hoor. Ik heb echt zo vaak behoefte aan zoom als ik met name op vakantie foto's maak. Ben wel benieuwd hoe ze de OIS naar een hoger niveau weten te tillen.
Als je na je vakantie nog wat wil doen met de foto's (bv een fotoboek maken) dan zou ik je toch aan willen raden een camera te kopen. Ook met zoom is de kwaliteit meestal gewoon niet goed genoeg voor prints.
Met de Google Cam port op m'n OnePlus 3 ben ik erg tevreden mee, goed genoeg voor het fotoalbum en zeker goed genoeg om het gemak boven de DSLR te kiezen
Maar hoe weet jij of die APK 100% veilig is? ik zie op XDA ook diverse gcam ports voor bijv een Motorola of een PocoPhone. Maar ik durf het niet aan ivm mogelijke malware of spionage.
Tsja dat weet je nooit, ik gebruik dan ook alleen de wat bekendere ports, Arnova namelijk. Maar lijkt me redelijk prima. PocoFone en Motorola kan je je natuurlijk sowieso afvragen hoe het met je privacy zit...
Redelijk offtopic: maar hoezo zou Motorola slecht zijn voor je privacy? Ja ik weet dat er in het verleden wat dingen speelde met malware/rootkits op Lenovo laptops/pc's. Maar toch vertrouw ik Motorola/Lenovo meer dan Xiaomi. Heb nu een Moto maar hierna ga ik denk ik naar Nokia. Niet zo zeer vanwege privacy, maar vanwege het updatebeleid t.o.v. van Motorola. En met Nokia ook meteen stock android (of nagenoeg) zoals met de Moto.

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 23 februari 2019 22:50]

Motorola is Lenovo. Hetzelfde bedrijf wat spyware leverde op zijn laptops een paar jaar geleden. Ze hebben dus de schijn tegen.
Die Google Cam Port veranderd de sensor grote en het objectief van je telefoon? Heb je een linkje?

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 23 februari 2019 17:55]

Dat is natuurlijk allang niet meer het enige wat telt. Software is steeds belangrijker bij het persen van kwaliteit uit smartphone camera's. En de Pixel doet dat zeer netjes.
Niet de enige factor nee, wel 2 essentiële factoren. Dat kan software niet compenseren.
Dat onderschat je toch wel. De ene fabrikant heeft zijn algoritmes gewoon een stuk beter op orde dan de ander. De bovengenoemde port van die camera app produceert zichtbaar betere foto's dan de standaard camera applicatie op veel telefoons. Mijn Lumia 650 een paar jaar terug had geen al te beste sensor (veel ruis bijv) maar de belichting en bijv de HDR-functie is nog praktisch ongeevenaard in zelfs recente highend Android-toestellen. Ik hoopte nog dat de Windows Mobile camera app in een Android versie uit zou komen maar dat is helaas niet gebeurd. Wel voor iphone meen ik mij te herinneren maar daar heb ik geen ervaring mee. Qua sensor ontlopen de meeste telefoons elkaar niet meer zoveel. Daar valt met zo'n klein oppervlakte en kleine lens simpelweg niet heel veel winst te behalen. Met software des te meer en daar gaat ook de meeste ontwikkeling in zitten en dus ook kosten voor de consument.
Ja, software kan ongelofelijke dingen doen. Het lijkt bijna alsof ze informatie kunnen berekenen die niet echt met fotons op de echte sensor is gevallen. Echt heel goed.

Maar... stel je voor wat dat soort software kan als je die een 'echte' fotocamera geeft om mee te werken. Die kwaliteit is al geweldig ... stel je voor dat je dat nog softwarematig gigantisch kan oprekken!
Alleen zijn de SoC van Nikon, Canon en Sony niet krachtig genoeg om die software te draaien. De traditionele cameramakers lopen behoorlijk achter op dit gebied.
Daarvoor heb je dan weer RAW formaat. Kun je het achteraf doen op een pc.
Nee, dat heb je niet. Voordat de uitgelezen data naar RAW wordt geschreven wordt de data al bewerkt. En daar lopen Nikon, Canon en Sony dus behoorlijk achter op Google, Apple en nVidia.

Bovendien ondersteunt Android al sinds versie 5.0 het DNG format (wat dus een opensource RAW formaat is). Dus waar jij bij CaNikOny eerst alles op een andere apparaat moet parkeren, kun je op je mobiel meteen beginnen (Adobe, Snapseed, en zo nog een paar RAW bewerkers)
Tussen uitlezen en opslaan zit juist geen enkele bewerking of interpertatie voor een RAW bestand. Daarom is het ook een RAW bestand wat ook wel een digitale negatief is; onbewerkt, uitlezen en opslaan.

En bovendien bewerk ik mijn RAW (canon) bestanden rechtstreeks uit de camera op mijn android toestellen. Geheel geen ander aparaat nodig waar ik iets moet 'parkeren'. Gewoon meteen mobiel beginnen.
Nee. Je kunt dus niet meteen beginnen. Je moet eerst bestanden overzetten vanuit je camera naar een ander device. Op je telefoon, daar kun je wel meteen beginnen.

En verder is het zo dat er wel degelijk dingen gebeuren met de sensor data voordat de data wordt opgeslagen als RAW. Bij Nikon weten we bijvoorbeeld dat er een vorm van noise reductie plaatsvindt. Een van de redenen waarom een Nikon iets minder geschikt is als astrocamera (sommige sterren warden als noise uit de RAW data gefilterd). Een andere indicator is dat cameras die dezelfde sensor gebruiken (Pentax, Sony, Nikon) andere RAW bestanden laten zien. Dat ligt enerzijds aan het feit dat er meer hardware is dan alleen de sensor die invloed heeft op de data, maar ook omdat er dus software algorithmes lopen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over cameras die geen lossless RAW aankunnen. De eerste Sony mirrorless camera hebben hier last van bijvoorbeeld. (bron: https://www.dpreview.com/...part-sony-raw-compression).

Kortom: er gebeurt vanalles tussen het moment dat de sensor de fotonen opvangt en de data uiteindelijk opslaat in het RAW bestand.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 25 februari 2019 08:52]

Dat niet maar op een telefoon is 50% van het plaatje software. 13MP is prima qua resolutie en met HDR+ krijg je een uitstekend contrast en scherpte. Ook de kleuren zijn wat beter. Als je wilt kan ik je een paar voorbeelden sturen
13mp is een prima resolutie dat klopt. Naar niet op een sensor zoals in een telefoon. Wil je HDR daadwerkelijk nuttig inzetten dan heb je een statief nodig. Dat hebben de meeste telefoongebruiks niet bij zich.

Maar als het voldoende is voor jou succes.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 23 februari 2019 21:32]

Waarom zou je voor HDR een statief nodig hebben? Je maakt een foto in milliseconden na elkaar. Dat kan een beetje telefoon echt wel zonder trillingen reproduceren.

Vooral HDR+ zet daar geweldige resultaten mee neer.
Aangezien je meerdere opnames maakt met verschillende belichtingen en die vervolgens in elkaar zet om tot optimaal resultaat te komen.
Volgens mij is het tijd dat je het zelf een keer gaat proberen. Wat je zegt klopt zeker, al waren we nog een paar jaar terug. Tegenwoordig is dit echt niet meer het geval
Jij denkt echt nog in termen van de traditionele manier van fotos maken. Maar bedrijven als Apple, Google en Huawei hebben Nikon en Canon al lang ingehaald kwa techniek.
En ook qua natuurkunde denken sommigen zo te lezen.
En dat bedoel ik dus. Jij denkt dat je die limieten van de natuurkundige wetten alleen met hardware kunt verschuiven. En dat is niet zo. Met software en AI kan dat ook.
Inderdaad, maar het maakt toch niet uit of je dat zelf moet doen met een "echte" camera, of dat slimme software dat voor je doet?
Nee de zoom van een iPhone 8 Plus valt me ook al behoorlijk tegen, iets slechter dan de camera van mijn SE en dat is nog maar 2x. Maar toch krijg je steeds minder vaak foto's die je echt met een DSLR had moeten maken naar mijn mening.
Foto's met een iphone gemaakt zijn ook niet zo goed.
Op de telefoon zelf lijkt het goed, kijk maar terug op een groter scherm of zoom in. Foto's hebben ruis en worden wazig.
Nee ook als ik op details inzoom ziet het er goed uit op een iPhone 8 Plus, niet in alle situaties nog steeds maar met voldoende licht en weinig beweging is het zeker wel goed. Ik begrijp wat je bedoelt met ruis en wazig, maar dat is in minder ideale situaties.
Onterecht dat je een -1 hebt, want het is gewoon waar. Zelfs een "ideale" smartphone foto ziet er totaal niet uit op een groot scherm.
Heb hier een stuk of 10 foto boeken liggen waarin vrijwel alle foto's met mijn telefoon zijn gemaakt. (vanaf de oneplus one tot de onplus 6).
Ik ben het er daarom mee oneens dat dit het geval is. Naar mijn idee hangt het er volledig van af wat je verwachtingen bij de foto's zijn. Als jij gewend bent met een DSLR camera op pad te gaan en dan opeens terug gaat kan ik me voorstellen dat dit een no go is. Maar ik verwacht dat het merendeel van de mensen prima uit de voeten kan met de huidige top end modellen en dan is elke toevoeging prachtig.

Daarom kijk ik dan ook uit naar de Oneplus 7 en ben ik nieuwsgierig naar hoe deze op papier prachtige getallen in de praktijk tot recht gaan komen.
Heb hier een stuk of 10 foto boeken liggen waarin vrijwel alle foto's met mijn telefoon zijn gemaakt. (vanaf de oneplus one tot de onplus 6).
Ik heb hier foto's afgedrukt op standaard formaat van een vrij nieuw model iPhone en de foto's waren waardeloos en konden niet opgenomen worden in het album. Het betrof foto's uit een matig verlichtte ruimte (restaurant) en helaas waren alle ogen ook nog eens softwarematig gemanipuleerd tot witte puntjes. Waarschijnlijk zogenaamde rode ogen reductie. De kwaliteit was eenmaal gedrukt zo slecht dat ik ook van mijn compactcamera's niet kan herinneren dat ik ooit zo'n slecht resultaat heb gehad. Zelfs mijn vrouw (die de uiteindelijke selectie maakte en helemaal niets heeft met fotografie) zag gelijk dat de foto's te slecht van kwaliteit waren.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 23 februari 2019 18:14]

Heb je richting je vrouw met zonlicht of een lantaarnpaal in de achtergrond geschoten?
Fotografie blijft een kunst, je hebt bepaalde technieken om goede foto's te maken.
De beste camera is de camera die je bij je hebt op het moment van het maken van een foto. Bijna altijd is dit je telefoon, tenzij je gericht foto's maakt met een camera en hem meeneemt en zelfs dan is je telefoon altijd sneller als je snel iets wil vastleggen.
Vakantie (waar we het over hadden) lijkt mij het ideale moment om een camera bij de hand te hebben. En ja, beter met de telefoon een kiekje schieten dan met niets als je geen echte apparatuur bij de hand hebt.
Ik heb flink wat fotos met mn 3x zoom op de P20 Pro gemaakt. Topkwaliteit moet ik zeggen, helemaal als het licht juist is en je een tripod gebruikt. In donkere omgeving wordt het snel moeilijker met zo'n lens
Ik had een compactcamera gekocht voor vakantiefoto's en onderweg ging ineens het zoomgedeelte stuk. Dat heb ik vaker gehad met camera's. Was ik even blij dat ik ook nog een iPod Touch met een goede camera bij me had. Ook die deed het op een gegeven moment niet meer. Was ik even blij dat ik een maatje bij me had die nog een werkende compactcamera had.

Waarmee ik maar wil zeggen: mij zul je niet horen klagen over smartphones met steeds betere camera's. Niet alleen omdat ik gewoonlijk altijd mijn smartphone bij me heb, maar ook omdat hij op vakantie uitstekend dienst kan doen als backupcamera.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 23 februari 2019 22:50]

Daar heb je een goed punt.

Mijn ervaring op vakantie met compact camera's is dat ze tot 3x zoom bij normaal daglicht goed bruikbaar zijn. kom je daarboven of werk je met schemerlicht, dan lijken de foto's nog wel wat totdat je gaat inzoomen en je snel tot de conclusie komt dat de foto's onbruikbaar zijn en al helemaal niet geschikt zijn om te printen.
de 10x optische zoom is een verbeterde versie van de 5x. Die werkte ook als een periscoop.
SuperVooc en 10x optisch zoom is een sterk staaltje R&D. Nu maar eens kijken of het in de oneplus komt. Want op software gebied bakken ze wel weer weinig van.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 februari 2019 14:59]

open camera al geprobeerd?
https://play.google.com/s...et.sourceforge.opencamera

is erg fijn programma met veel opties.
Ik had het over de OS.
Oppo heeft geen goed track record met bugs oplossen en OS updaten.
Wat is het nut van de andere 2 lenzen als er een zoomlens op zit?
Meerdere camera's betekend niet gelijk dat het alleen voor inzoomen is bedoeld. De bovenste camera is een 48 mp camera, daaronder zit een ultra-wide camera lens voor extra wijde foto's om meer in de foto te krijgen en daaronder zit de telephoto lens voor de 10x zoom.
Ben benieuwd zou het straks mogelijk zijn om 30x zoom te krijgen met deze methode. Net zoals veel van die compact dat hebben dat zou echt een klein wonder zijn zeker met de processing power van de cpu.
Daar kan een kleine compact nooit tegenop al hebben die vaak wel iets scherpere lenzen.
Het grootste probleem blijft lichtsterkte bij de zoomlens. Hoe groter het optisch bereik bij een gegeven sensorgrootte (crop factor), hoe kleiner het maximum diafragma, zeker met de gelimiteerde dikte van een telefoon (enkele milimeters).

Als we bijvoorbeeld uitgaan van een crop factor rond de 7 bij de 160mm (35mm equiv.) van deze Oppo module, dan hebben we een brandpuntsafstand van 23mm. Bij een binnenruimte van zeg 5mm in een 7 tot 8mm dikke telefoon heb je dan een maximale diafragma waarde van f/4.6. Bij dit soort kleine sensoren een behoorlijke handicap als de belichting niet ideaal is.

Overigens is het concept van het gebruik van een prisma voor het compact maken van een telelens in een dunne behuizing verre van nieuw. Minolta deed dit bijvoorbeeld ook in 2002 en Sony een jaar later met de dunne T series die in latere versies rond de 15mm dikte uitkwam.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 februari 2019 16:41]

Ik vind dit wel een heel grote stap voorwaarts! Q2 2019 kan ook betekenen dat het naar de Oneplus 7 komt.

Ook het feit dat je én een groothoeklens én een telelens op zak hebt is toch een geweldige innovatie voor een smartphone. Nu heb ik vaak voor dat ik een gebouw, grote wand, oid niet op één foto kan vastleggen omdat ik niet ver genoeg kan gaan staan. De telefotolens dan weer heeft ook als voordeel dat die je als verrekijker kan dienen.

Ik kan niet wachten :9~
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar de 10x zoom zit in geen enkele lens.
Er is een 16mm lens, een "normale" lens (waarschijnlijk ~24mm zoals je vaker op telefoons vindt) en een telezoom. Die telezoom zal enkel de langere brandpuntsafstanden doen en niet de kortere. Dus bijvoorbeeld 50-160mm. Misschien dat iemand de juiste cijfers al ergens heeft gevonden.
Een camera module die je eventueel met een adapter als hoesje/extra batterik kan gebruiken is een leuke aanvulling als er een aparte sensor in zit met een grotere lens. Een vervanging van een APC/Full frame DSLR or spiegelloos voor het echte werk nooit niet.
Als je een goede zoom wilt ben je gewoonweg aangewezen op een optische lens op een spiegel reflex of (voor zover ze er nog toe doen ) een compact camera.

Voor afdrukken op kaart formaat zal het met een telefoon nog prima te doen zijn , maar ga je echt inzoomen en daar een uitsnede aan maken op de pc wordt het een stuk lastiger.

Voor een telefoon zal het prima voldoen zolang je de beperkingen weet is dat niet erg maar krijg nu niet de illusie dat je een pracht album kunt krijgen als je alles met je telefoon fotografeert zo even vlug uit het handje... maar zoals ik al zei... andere doelgroep
dit is optisch zoom via periscope constructie.
Ik zou je aanraden eens wat YT filmpjes te kijken over werking van de 5x optisch zoom en op MWC 2019 staat al een test versie voor de reviewers.
Ook al zal het zijn beperkingen hebben het is wederom een verbetering.
In de 10 jaar smartphone camera is er ontzettend veel verbeterd. En een vervanger van de pocket camera gebleken. Als jij die doelgroep bent die alleen maar fotografeert met een professionele camera en waarschijnlijk alles aangrijpt om de smartphone camera als minder te bestempelen prima, maar de overige 95% is er tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 23 februari 2019 16:36]

Ik grijp helemaal niet alles aan om de smartphone de grond in te boren ik wees er alleen op dat er beperkingen zijn als je iets op bv A4 wil uitprinten.

Voor de gros van de gebruikers zal het niks uitmaken zoals jij al aan geeft. Ik héb zelf ook een s8 en voor social media en korte updates is dat prima.

En het is mooi dat ze dat op deze manier verbeteren. Ik wees alleen er op dat je bij vergrotingen etc tegen beperkingen aan gaat lopen.

Maar het is eigenlijk David vs goliath vergelijking.
De zoomlens van compactcamera's was bij mij altijd een ellende. Ik heb 5 jaar lang een nieuwe camera mee op vakantie gehad, maar geen van allen is ook heel teruggekomen. Het zoom-mechanisme bleek gewoon niet goed ontworpen te zijn. Toestel moest stof en waterdicht zijn, naar elke keer bleef de lens toch steken door een stofje. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en ben ik maar overgeschakeld op fotograferen met de smartphone. Dat is me niet eens tegengevallen.

Dat Oppo een periscoop systeem volledig binnen in de behuizing plaatst vind ik een knappe vinding en het lost in elk geval het probleem met stof op. Of de beeldkwaliteit ook goed is, dat durf ik een beetje te betwijfelen. Een zoomlens is een knap staaltje techniek met meerdere lenzen en een prisma of spiegel hoort daar eigenlijk niet tussen te zitten. Ik wacht de testen van de camera's nog even af om een oordeel te vellen. Als de zoomlens goed presteert zou ik zo'n telefoon zeker gaan overwegen.
Ik gooi mezelf zeker NIET voor de leeuwen, maar heel veel ge-zoomde kiekjes vind ik zeer matig. Om het even of dit nu met een camera of met smartphone wordt genomen. Ik genoeg gezoomd maar de laatste jaren steeds minder (als dit mogelijk is0.
Heb je dan over digitale of analoge zoom?
Digitale zoom is niks
Digitale zoom is ook geen echte zoom, maar de foto wordt gewoon geknipt en uitvergroot. Optische zoom is wel echte zoom.
Voor ieder wat wils, en er zijn vast wel een paar mensen die dit willen, en als je een smartphonefabrikant bent dan wil je waarschijnlijk alle problemen oplossen met die telefoon, maar mijn idee is dat dit gedoemd is te falen.
Gedoemd te falen? Dit is een feature wat in je smartphone past zonder echte aanpassing aan het design van de smartphone. Dit is, imho, een super feature. Wie wil nu geen optische zoom?

Ik neem de spiegelreflex nooit meer mee. Toch zijn er veel momenten dat je hem graag bij je had gehad. Een optische zoom zou dit probleem oplossen.
Wie wil nu geen optische zoom?
Liefhebbers van goede primes... :+