Nieuwe iPad Pro heeft Apple A12X-soc en kost tussen 899 en 2119 euro

Apple heeft nieuwe iPad Pro-modellen gepresenteerd met schermen van 11" en 12,9". De tablets hebben een nieuw ontwerp met minder rand rondom het scherm en 3d-gezichtsscanner Face ID. De goedkoopste versie is 899 euro, de duurste 2119 euro.

Omdat authenticatie werkt met Face ID, is Touch ID in de Home-knop niet meer nodig. Net als de iPhone X-modellen werken de nieuwe iPad Pro-modellen met gebarenbesturing. De iPad Pro-modellen komen met schermen van 11" en 12,9". De behuizing van de 11"-iPad is even groot als de 10,5"-iPad van vorig jaar, terwijl de 12,9"-versie kleiner is. Ook is de behuizing dunner.

De nieuwe iPad Pro-modellen hebben bovendien afgeplatte zijkanten, ongeveer zoals de iPhone 5s en SE. De lcd, die Apple aanduidt als Liquid Retina, heeft afgeronde hoeken en het gaat wederom om een scherm met ProMotion met 120fps.

De nieuwe iPad Pro-modellen draaien op een A12X-soc, gemaakt op TSMC's 7nm-procedé. Die heeft een octacore-processor en een gpu met zeven kernen. De A12 uit de iPhone XS en XR heeft zes processorkernen en vier gpu-kernen. Volgens Apple heeft de iPad Pro ongeveer de grafische prestaties van een Xbox One S-console. De 'neural engine' in de A12X lijkt gelijk aan die van de A12. Op gebied van opslag komt er een 1TB-variant, door een nieuwe opslagcontroller.

Apple verwisselt de eigen Lightning-aansluiting voor usb-c. Daardoor kunnen gebruikers externe schermen en andere accessoires aansluiten. Bovendien is het mogelijk om een iPhone te laden via de iPad. De 3,5mm-aansluiting van vorige iPads ontbreekt op de nieuwe modellen.

De Pencil heeft een redesign gehad en kan magnetisch aan de iPad zitten dankzij 102 magneten aan de rand van de behuizing. Bovendien laadt hij op wanneer gebruikers hem aanklikken. Ook komt er een keyboard uit voor de iPad Pro, die ook magnetisch aan de iPad zit. De 11"-versie kost vanaf 899 euro. Dat zijn de 64GB-varianten. De Pro's komen op 7 november uit.

Behalve de nieuwe iPad Pro's houdt Apple de 10,5"-variant van vorig jaar in het assortiment en die kost 737 euro. Daarnaast blijven de iPad van 2018 en iPad Mini 4 te koop.

Nieuwe iPad Pro's 11" 11" + 4g 12,9" 12,9"+ 4g
64GB 899 euro 1069 euro 1119 euro 1289 euro
256GB 1069 euro 1239 euro 1289 euro 1459 euro
512GB 1259 euro 1459 euro 1509 euro 1679 euro
1TB 1729 euro 1899 euro 1949 euro 2119 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-10-2018 • 16:10

363 Linkedin

Reacties (363)

363
325
190
12
0
79
Wijzig sortering
Ik heb zelf geen Apple-apparaten, dus misschien kan iemand me het een en ander toelichten. Ik zie een erg krachtig apparaat maar wat is de toepassing hiervan? Als het dezelfde rekenkracht als een Xbox One S heeft, waar doelt Apple dan op als applicaties? Het struikelblok waar ik mee zit is dat het - nog steeds - om een mobiel OS gaat, toch?

Aanvankelijk dacht ik dat ze misschien wilde evolueren naar een wereld waar je enkel je iPad nodig hebt en daar je 5k monitor mee verbindt en je bluetooth externals en je hebt je mobiele productieve omgeving. Maar dat zie ik met iOS niet gebeuren, alleszins niet voor de ietwat poweruser.

Artiesten? Ik ken geen enkele serieuze en/of professionele artiest die kunst maakt op een iPad, en als die er al zijn is het een niche.

Lijkt mij dat er voornamelijk 'gamen' overblijft. Is dat het doelpubliek van Apple?

Nogmaals, ik bedoel dit niet als een hate-post maar ben benieuwd waar ze op mikken. Zolang dat iOS iOS is, ga je toch nooit je iPad in een mobiel werkpaard kunnen omtoveren? CMIIW.
Het valt en staat met de apps en die worden voor de iPad (sorry Android tablet users...) steeds uitgebreider. Er komt zelfs een volledige versie van Photoshop naar de iPad en Lightroom is bijvoorbeeld ook al erg capabel op de iPad zoals de app nu is.

Volgens mij kan de iPad Pro door die USB-C connector nu ook 4K met HDR uitsturen naar monitoren.
En het is wel iets meer dan vroeger waar je simpelweg een schermkopie op zag, maar het zal nog geen volledig los bureaublad worden schat ik.. Maar wie weet is dat met iOS 13 opeens wel een optie, time will tell :)
Maar wie gaat dit doen? Het blijft een enorme niche. De 50+ers en kinderen zie ik voornamelijk met tablets, en dan zie ik ze absoluut niet photoshoppen en externe schermen aansturen. Nee, dan wordt er een spelletje gespeeld, youtube gekeken, geshopt. Dat kan op iedere tablet vanaf 250 euro. Daar heb je geen 900 euro ipad pro voor nodig.

Geweldige hardware, maar ik zie ook niet wat voor een grote doelgroep apple hier aan wil spreken. Zeker niet met een beperkt OS.
Ik bijvoorbeeld :) ik schets erop en ik teken er cartoons, illustraties, etc op met Adobe Illustrator Draw. Via CC Libraries is het zeer eenvoudig om items zoals graphics, kleuren etc. te delen met de Mac. Vanuit AI Draw kun je verder werken op de desktop via Send to Photoshop / Illustrator en andersom.

Werkt voor mij echt ideaal. En zo kan ik nog wel meer situaties bedenken waarvoor een iPad Pro interessant is. Vind hem geweldig voor onderweg, om in de trein bijvoorbeeld even wat te noteren of lekker even te schetsen, daarbij merk ik weinig van de beperkingen van een mobiel OS. Zodra ik thuis of op kantoor kom kan ik op mijn Mac meteen verder. Er zijn aardig wat vormgevers en ontwerpers die op dezelfde manier werken.
Kijk eens naar @PetraUrban haar werk op Twitter. Zij is rechtbanktekenaar en maakt alles op een iPad Pro met Pencil.

https://goo.gl/images/Wtupvx

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 30 oktober 2018 19:14]

Dus we hebben tot nu toe wat fotobewerkers en tekenaars.

Dat vind ik een niche.

Ik zeg niet dat het een slecht apparaat is, ik denk zelfs dat dit een geweldig apparaat is, het is alleen niet voor een grote doelgroep. Ik ken ook 1 persoon die heel blij is met super robuuste CAT telefoons. Ook goede producten, maar gewoon geen grote markt voor. Mijn mening over de ipad line-up is nu, de ipad 2018 is heel slecht (geen stereo speakers, matig scherm), de ipad pro is heel goed. Ik denk dat ze beter een tussenmodel hadden kunnen hebben, voor de gewone consument, die een enigszins betaalbare complete tablet wil. Ik zie nu eigenlijk alleen huawei dat gat vullen met de mediapad m5. Die is veel beter als de ipad 2018, en veel minder als de ipad pro.
wat fotobewerkers en tekenaars? Dat is toch echt veel te karig. D'r zijn veel meer beroepsgroepen die regelmatig gebruik maken van iets als een iPad Pro. Denk aan ontwerpers, installatiebureau's, architecten, aannemers.
De combinatie van forse rekenkracht, hoge kwaliteit scherm en pencil maken van de iPad Pro een tablet die gewoon enorm praktisch is op het moment dat je regelmatig niet vanaf je eigen pc aan het werk bent, maar ook bijv. bij een klant iets moet tekenen / presenteren.
Die gebruiken tegenwoordig een Surface. Software voor architecten is quasi onbestaand voor Apple. Zelfde voor aannemers, ingenieurs. Microsoft heeft daarmee echt wel een top product neergezet die zeer sterk aanwezig is bij mensen die werfbezoeken doen.

Tevens heb je altijd je eigen pc bij wanneer je moet tekenen/presenteren. Net nog wat handiger dan files ergens ergens in een dropbox of consoorten te staan hebben. Dan moet je ook nooit wifi connectie hebben of 3/4g. Lijkt mij toch een pak gemakkelijker. Als je kan kiezen voor 1 device of 1ntje voor thuis en 1Ntje voor onderweg, welke ga jij nemen ? Mijn keuze is vlug gemaakt en qua kostprijs komt dat ook wel gelijkaardig uit. Het is gewoon handiger. En zolang zovele software alleen op Windows draait, dan is de keuze nog vlugger gemaakt
Dan is jouw ervaring duidelijk anders dan die van mij. Ik zag toch enkel iPad pro's bij de aannemers en architecten die wij laatst over de vloer hadden (goed, dan heb je 't over een steekproef van ~9 bedrijven, maar wel 100% score op gebruik van de iPad Pro).
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis een resem architecten/ingenieurs/verzekeraars gehad voor een probleempje met de kelder. En daar heb ik geen Apple producten gezien (buiten iPhone misschien). Alleen surface en een enkeling met een tablet. Die dan uiteraard op de wifi moest of hij kon niks doen. De meeste mensen weten zelfs niet dat ze met hun gsm een wifi hotspot kunnen opzetten. En je zou denken die mensen hebben toch een hoog diploma, maar van zo een dingen hebben ze vaak geen kaas gegeten.

Zelfs op meetings (ben consultant) met meerdere partijen in de sector waar ik in werk zie ik met moeite Apple producten. Misschien is dit in Belgïe dit anders, uiteraard is er altijd het "specialeke" zoals ik zou zeggen (de hipster), die een ipad meebrengt. Maar surface/laptops ja, tablets met moeite en zeker al geen ipad pro.
In de sales en marketing wereld zijn ipads gewoon deel van de standaard uitrusting. Elke vertegenwoordiger heeft wel een iPad. Je doet net alsof het amper voorkomt maar in het bedrijfsleven worden net zeer veel iPad gebruikt.
Net nog wat handiger dan files ergens ergens in een dropbox of consoorten te staan hebben. Dan moet je ook nooit wifi connectie hebben of 3/4g.
Die dan uiteraard op de wifi moest of hij kon niks doen.
Je lijkt te denken dat tablets (incl. de iPads waar het hier om gaat) alleen cloud opslag kunnen gebruiken. Dat klopt niet. Opslag (tot 1TB) is de reden dat die prijzen boven de 2k gaan.
Als je iets wilt tonen dat je op je laptop/desktop gemaakt hebt, zal het toch moeten overgezet worden of moet je het extern staan hebben. Architecten/ingenieurs etc werken echt niet op een ipad. Dus moet het vanop hun pc toch op die ipad geraken. Dat is wat ik bedoel. Dus is het nog altijd onhandig omdat je met 2 devices zit. Als je maar 1 device hebt, is het een pak gemakkelijker omdat je alles meteen bij de hand hebt. Blijkbaar moeilijk om te snappen
De iPad 2018 is dan misschien niet top tov de Pro, het apparaat heeft bitter weinig concurrentie. Het scherm is nog altijd beter dan 95% van de concurrentie en ook op andere aspecten valt weinig af te dingen. De Huawei M5 mag dan wel een challenger zijn, hij begint met een Android-handicap (tablet form factor is geen prioriteit, apps, updates...), heeft een iets mindere SoC, en kost uiteindelijk evenveel. Tja, dan weten de meeste mensen het wel..
Die android handicap zie ik dus niet. Alle apps die ik op mijn ipad gebruikte werken ook helemaal prima op mijn android tablet. Ik gebruik mijn tablet net als veel anderen voor mediaconsumptie, nieuws lezen, video kijken, wat internetten. Welke echt veelgebruikte apps zijn er nu beter op ipads? Noem er serieus eens een paar. Ik krijg in zo veel reacties te horen dat de ipad apps veel beter zijn, echter, niemand komt ooit met concrete voorbeelden. Ik geef android zelfs een voordeel op 1 app: whatsapp. Mijn pa wil geen smartphone, maar kan wel mooi met hem whatsappen omdat ik whatsapp op zijn android tablet heb gezet. Werkt super goed. Niet mogelijk op een ipad.

En qua hardware is de huawei gewoon superieur aan de ipad 2018. 4 speakers ten opzichte van de mono ipad, en een mooi gelamineerd scherm.
Tja, ik moet maar een Android tablet vastnemen, en ik word al triest. Als je niet ziet dat de ganse omgeving een transpositie is van een smartphone, dan liggen je normen op een ander niveau. Ik heb echt wel hogere kwaliteitsstandaarden.
En dat is bij Apple niet zo ? het is hetzelfde iOS ... Schaling is wel wat verschillend. Tevens werken niet alle apps hetzelfde op een iPad. Dropbox bijvoorbeeld, op Apple heb je daar geen Albums. Waarom, joost zal het weten.

Hier hebben we thuis een S3 van samsung en een ipad van 2017. Mijn vriendin gebruikt die S3 voor zowat alles en gebruikt zelfs geen laptop meer. Die iPad vind ze maar "meh". Enja die album functie is Dropbox is een dealbreaker, aangezien ze veel tijd had gestoken in die albums te maken. Zelf gebruik ik die iPad dan maar voor Hearthstone te spelen op de bank ... en de dochter speelt er een spelletje op en wordt af en toe eens gebruikt om een paar sites/progressive apps te testen. MIjn vriendin heeft een lumia 950, dat vindt ze dan wel weer aangenaam om mee te werken. Dus het is niet dat ze alleen maar Android gezien heeft. Voor de meeste mensen maakt het ook trouwens niets uit. Die willen gewoon iets dat werkt en als je dan naar de prijs kijkt, dan is mijn keuze ook snel gemaakt. Als iemand mij vraagt wat hij moet kopen dan zal ik nooit een iPad aanraden. Het enige grote voordeel in mijn eigen ogen voor Apple is je krijgt toch iets langer support dan op het gemiddelde android apparaat.
"Als iemand mij vraagt wat hij moet kopen dan zal ik nooit een iPad aanraden. Het enige grote voordeel in mijn eigen ogen voor Apple is je krijgt toch iets langer support dan op het gemiddelde android apparaat."

Volgens mij heb je bij de meeste Android tablets al helemaal geen support: ze komen met een oude software versie en worden nooit meer ge-update. De hardware is - op een paar uitzonderingen na, de S3 bvb - ook om te huilen. En bijna niemand investeert in apps specifiek voor Android tablets. De enige verdienste is dan dat ze goedkoop zijn.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 31 oktober 2018 08:14]

Je zal altijd apple fanboys hebben spijtig genoeg. Het is overpriced en duur voor wat het is. En apple support is ook een lachertje. Wettelijke garantie is 2 jaar in Europa (tenzijn je zakelijk koopt dan is het 1 jaar). Maar waarom moet je dan garantie uitbreiding nemen bij Apple ... nee sorry.

Ooit een Asus tablet gehad die stuk was binnen garantie periode. Gewoon het nieuwere model gekregen. Kan mij niet meer herinneren wat het probleme was. Zelfde met aan Samsung tablet S 8". Gewoon het nieuwe model gekregen tijdens de garantieperiode van 2 jaar ...Hier was het de batterij die helemaal gek werd. Maar een volledig nieuw toestel gekregen gewoon. En van die tablet s hebben we nog updates gehad lang na de garantie periode verstreken is. Mijn s6 gsm krijgt ook nog altijd updates. Dus dat is weer iets dat geen steek houdt. Niet alle toestellen zijn zo

En uiteraard gaat niemand apps specifief maken alleen voor X. Dat verlies je een deel van de markt omdat je gewoon uitsluit. En klanten willen maar al te graag hun eigen toestel gebruiken. Dus heb je daar geen app voor, dan kan je wel eens klanten verliezen. Dus zowieso elk zichzelf respecterend bedrijf moet een app voor zowel android/ios hebben
Een iPad is best competitief geprijsd, zelfs relatief goedkoop. Nochtans is de concurrentie dun gezaaid.

En je hebt op een iPad uiteraard de wettelijke 2 jaar verkopersgarantie, geen idee waarom je iets anders beweert. Apple geeft het eerste jaar daar een fabrieksgarantie bovenop...

Android telefoons krijgen soms nog wel eens nieuwe Android versies, maar voor tablets blijkt dat zelden het geval: te duur voor de fabrikant, voor te weinig toestellen.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 31 oktober 2018 11:46]

Tot je in de winkel komt, dan zeggen ze 1 jaar garantie ... Als je wat moeilijk gaat doen dan wordt het wel opgelost. Maar ik hoef niet moeilijk te doen om garantie. Al eens een S3 naast een ipad gehouden ? Mijn keuze is snel genomen. Zelfs al ben ik geen grote samsung fan. Maar dat beeld is gewoon een pak beter (dat is mijn mening)

Onze samsung tablets hebben een paar updates gehad (tablet S 8" en tablet s3). Dus geen klagen van. Hoe lang dit nog zal duren is een andere vraag. Die S zal wel niks meer ontvangen. Dat is dan ook het enige pluspunt van Apple. Maar zowieso wordt alles na verloop van tijd toch trager. Dus heb je echt nog updates nodig na 3-4 jaar gebruikt ? Als het toestel zelf uberhaupt nog werkt. Ja er zijn altijd buitenbeentjes. Maar bij de meeste consumenten is 3-4 jaar het maximum dat zo een toestel het zal uithouden
Geen idee naar welke obscure winkel jij gaat, als ze moeilijk doen over de garantie die ze wettelijk moeten geven...

Ik denk dat je security updates verwart met echte upgrades.
De iPad Air2 dateert uit 2014 bvb en is nog steeds volledig up-to-date en best nog snel. Dus 5-6 jaar met zo’n toestel doen is geen enkel probleem.
Gast wat een slechte reactie weer. Je geeft geen voorbeelden. De enige app die ik gebruik die niet geoptimaliseerd is voor tablet gebruik is ziggoTV. Maar dat is 1x op de juiste steam klikken en kijken. Meer niet.

Youtube, twitch, netflix, AD, weet ik veel wat niet meer, allemaal aangepast. Je praat onzin.

Zijn apps op iOS over het algeheel genomen beter als op android tablets? Ja.
Is het verschil levensgroot? Nee.

Gelukkig heb jij hogere kwaliteitsstandaarden. Zoals iOS 11 waar je zo tevreden over was. Als enige.
volgens mij is ziggo app prima geoptimaliseerd voor tablets. niet voor androidtv echter
Welke echt veelgebruikte apps zijn er nu beter op ipads? Noem er serieus eens een paar. Ik krijg in zo veel reacties te horen dat de ipad apps veel beter zijn, echter, niemand komt ooit met concrete voorbeelden. I
Qua muziekproductie apps is Android niet met iOS te vergelijken.. Midi, virtuele synths, drumcomputers, sequencers, audio van app naar een andere app sturen, lage latency... Apps als Cubasis, AudioBus, AUM, Auria Pro etc. Er is amper iets goeds te vinden voor Android, het OS is er niet geschikt voor en developers maken er geen apps voor...

Aan de andere kant barst het wel weer van de bugs... elke app heeft wel weer wat - contstante updates.. Daarom zou ik nooit de hoofdprijs voor een iPad betalen, op papier is het perfect, in de praktijk toch veel gezeik met bugs.. Ik hou het wel bij m'n instapmodel iPad...

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 31 oktober 2018 13:03]

Eens. Als je echt wilt werken op je tablet, zou ik een laptop pakken, maar wil je echt een tablet gebruiken, dan is een ipad veel beter als een android tablet ja. De specifieke muziekprogramma's, fotobewerking, etc.

Maar daar gaat mijn opmerking niet over. Ja die apps zijn beter op iOS, of niet bestaand op android, maar ik heb het over de apps die gebruikt worden op een gemiddelde tablet in nederland. Dus die van Margreet van verderop in de straat. Die doet bankieren, facebooken, en filmpjes kijken. Of de tablet van je nichtje, die er spelletjes op speelt, en youtube kijkt. Zo worden de meeste tablets in Nederland toch gebruikt. En daar merk ik geen tot nauwelijks verschil in kwaliteit van apps tussen iOS en android. Toch wordt dat argument constant aangehaald, zonder echte onderbouwing.
....dus die van Margreet van verderop in de straat.
Haha :)

ja klopt, al die mainstream apps draaien ook op Android.. Beetje Facebooken en Instagrammen, Youtube etc. Met een 10" Anroid tablet kan je dan ook alles.. en heb je als groot voordeel dat je er sd kaartjes in kan stoppen.. Da's toch wel m'n grootste irritatie bij een iPad na dat irritante filesystem waarbij je steeds alles van app naar app moet kopieren..
Apple heeft altijd al ingespeeld op de creatieve sector. Op zich is dat hun core business...
Haha nee absoluut niet.

Apple heeft 1 core business, en dat is smartphones.
https://www.statista.com/...f-apples-total-revenue/#0

+-60% van het jaarlijkse revenue.
Apple bestaat al iets langer dan smartphones ;-)
Klopt, 19 jaar om precies te zijn. 1995 was het toen IBM en Mitsubishi de 1e smartphone maakten.

Maar wat heeft dat te maken met het feit dat smartphones nu de core business van apple zijn?
Ze verdienen er het meeste aan ja. Maar Apple heeft altijd het imago van de creatievelingen behouden. Het wordt niet voor niks een merk voor “hipsters” genoemd...

Net als dat Microsoft zich altijd focust op samenwerking. Office, Exchange, Sharepoint, de diverse collaboration-tools, om “recente” voorbeelden te pakken.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 30 oktober 2018 20:33]

Met die redenatie was de core business van British Leyland onbetrouwbare auto's maken.
Als zij dat graag wilden is dat vast goed gelukt. Ik ken de naam vaag maar de reputatie ken ik niet..

Apple hamert in elke presentatie over de creatieve mogelijkheden van hun producten. Of het nu foto- video- of muziekbewerking of creatie is.

Een iPad is daar een middel voor. Net als een iMac, Mac Pro of Macbook.

Smartphones, Apple TV en HomePod zijn afgeleiden daarvan. In het geval van iPhones wel goed verkopende afgeleiden.. maar imho niet hun oorspronkelijke doel.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 30 oktober 2018 20:37]

De idiotie is weer hoog bij jou vandaag. Als je de ipads in een ander bedrijf zou onderbrengen dan zou het nog in de top 50 van grootste bedrijven staan. Net hetzelfde als de watch.
Overal bronnen te vinden. Even snel gegoogled: https://www.pcworld.com/a...face-pro-turns-5.amp.html

Hier is sprake van 3 miljoen Surface Pro apparaten verkocht in 2017. Dat is maar een minieme fractie van het aantal verkochte iPads dus.
iPad =/ iPad Pro. Maargoed. Het zal best wel zo zijn dat die beter verkoopt. Doet niks af aan het feit dat Apple duidelijk de competitie nodig had.

Er wordt beweerd dat de Surface lijn niet succesvol is. Dat het wel, buiten de goede verkopen van de apperaten, heeft Microsoft het voor elkaar gekregen om OEMs mee te krijgen in het bouwen van betere en innovatievere producten. Daarom zei ik ook heel bewust 'en soortgelijke apparaten'. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat zonder de Surface pen er nooit een Apple pen was geweest.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 30 oktober 2018 23:24]

Ga ervan uit dat de Pro max 25-30% van de verkopen uitmaakt. Dan nog is dat een veelvoud van de Surface Pro.
Ik lees zojuist dat de nieuwe Pencil niet werkt op alle oudere modellen en ook dat de oude Pencil weer niet werkt op de nieuwe Pro modellen.
Tja, ze hadden de Lightning-poort op de nieuwe iPad ook kunnen behouden, zodat je de oude pencil kon blijven opladen. Of ze hadden hetzelfde idiote oplaadmechanisme ook voor de nieuwe Pencil kunnen gebruiken. Op beide punten was dan ook kritiek geweest. Ik vind de oplossing die ze nu hebben gekozen dan nog het beste: een veelzijdige USB-C poort in de nieuwe iPads en een Apple Pencil die wat logischer oplaadt.
Dongle USB-C naar lightning, zou je je oude Pencil gewoon kunnen opladen. Zou handige optie zijn. Maar dat schijnt dus niet te werken.
Wat logisch is. Je kan de nieuwe pencil alleen opladen aan de nieuwe ipad.
Ik ben zeer tevreden met mijn iPad Pro. Het met "pen en papier" kunnen maken van aantekening, schetsen van ideëen en het kunnen maken van formules ter controle van computer simulaties zijn voor mij belangrijk waardoor ik een tablet die echt goed werkt met een pen een must is. Daarnaast kan ik op mijn iPad tekening, 3D modellen vanaf de computer laden om dan net wat makkelijker te kunnen bekijken en delen met anderen, hierbij is een goede processor een voordeel. In beide gevallen is een groter scherm fijner waarbij vooral voor het maken van aantekeningen het prettig is dat het zo'n beetje A4 formaat is.

Voor mij is het een duidelijke toevoeging naast een laptop en een apparaat waar ik niet meer zonder wil en daarin is het een hele stap meer dan een gewone iPad welke ik ervaarde als een leuk speeltje en soms net een beetje handiger.

[Reactie gewijzigd door Myquandro op 30 oktober 2018 18:50]

Je zit dan met 2 devices ... En dan zit je toch al aan 2,5-3k euro met gemakt voor een deftige laptop + ipad pro. Met een surface zit je aan 1 device waar dan ook alles meteen opstaat.

Ik ben zelf een linux gebruiker en volgende laptop zal een Surface book worden
Het nadeel van een Surface Book is dat het niet echt goedkoper is (als je de versie neemt met voldoende prestaties) en wel een apparaat en daarmee opties opgeeft. Zoals een extra scherm ter beschikking hebben (ook op momenten dat je niet op een vaste werkplek zit) en dat je bijvoorbeeld op de laptop zware taken kan laten uitvoeren en op een iPad kan doorwerken. Op een enkel apparaat gaat de productiviteit vaak enorm achteruit als je het maximale vraagt van de processor voor berekeningen/renderen. En alle bestanden die ik op enig van de twee apparaten maak staan ook direct op het andere apparaat, dus ik merk daarin geen tekortkoming die ik met één enkel apparaat zou oplossen.
Ik werk zelf bij een consultancy-bedrijf (big four) en zie daar het grote deel van het management met zo’n ding lopen. Wat aantekeningen maken bij meetings, wat mailtjes tikken met of zonder toetsenbord en de agenda bijhouden. Het werkt sneller dan de hp laptops bij ons telkens open dicht klappen en met zo’n klein touch pad een poging te doen om te navigeren. Daarnaast is de laptop na max 3 uur leeg. Deze mensen zijn veel in gesprekvergaderingmeeting en hebben daarom te weinig toegang tot stroom denk ik. Al met al niet een poweruser, maar een doelgroep met genoeg geld om het te kopen voor net dat beetje meer gemak tov de laptop
Er zijn ook laptops met touchscreen en een accuduur van +-12 uur, die vanuit slaapstand in een paar seconden opgestart zijn.

Maar snap dat een tablet hiervoor ook handig kan zijn.
Maar dit kun je ook op een iPad 2018 van EUR 350,- doen. Doe ik zelf ook. Maar daarnaast gewoon een kleine laptop van 2k die toch wel iets meer kan dan de iPad Pro van 2k.
Daar heb je inderdaad geen pro voor. Je geeft dus zal al aan dat dat niet de doelgroep is. De kleine mini en iPad 4 blijven ook. Prima voor de doelgroep welke jij omschrijft.

Ik gebruik momenteel ook een pro, omdat ik een soepele CPU nodig heb. Werkt als een charm! Ook voor die dikke 900 euro kostende iPad is markt. Misschien niet voor jou en mij, maar die ene andere pro gebruiker ;)

Edit:
Ik mis een upgrade voor de iPad mini. Jammer dat die niet een nieuwe chip krijgt.

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 30 oktober 2018 18:17]

Fotografen die onderweg hun foto's willen bewerken. Adobe liep op dit vlak eigenlijk achterop, die hadden niet zoveel keus wat Photoshop CC op de iPad betreft. Met apps als Pixelmator en Affinity Photo kon dit namelijk al een tijd. Voor deze tak van sport heb je dus wel de specs van de iPad Pro nodig: dat betekent dus het P3 scherm vanwege de kleuren, de pen voor de bewerkingen en USB-C voor de verbinding met de camera (zowel om de inhoud van de geheugenkaart over te hevelen als het tethered kunnen schieten). Zeker voor onderweg heeft een tablet een voordeel: het is een stuk dunner, kleiner en lichter dan een laptop.

Een niche zou ik het niet noemen aangezien Microsoft, HP, Lenovo, Wacom en Apple allen brood zien in dit soort devices.
De mobiele telefoon was ooit ook een niche ;)
Ik gebruik gewoon altijd mijn iPad. Het is voor mij een volledige desktop vervanger. Ik heb nog een MacBook pro maar die gebruik ik in de praktijk nooit (zonde ja).

In tegenstelling tot de meeste mensen gebruik ik mijn telefoon bijna nooit, alleen om te bellen. Dan hou je met een iPhone SE een heleboel geld over t.o.v. en XS of zelfs XR.

Geef mij dan maar zo’n supermooie iPad Pro, met zo’n geweldig scherm, die zo gruwelijk snel is en dat ook wel een jaar of 4 blijft.

Ik heb nu nog een iPad Pro 9,7, die is eigenlijk nog veel te goed om al in te ruilen (en mijn man heeft net een nieuwe 2018) maar de volgende pro komt er zeker.

Omdat ik er verder niks spectaculairs mee doe, is de instapper met 64Gb goed genoeg, en ik vind 899,- niet duur als ik het met de telefoons vergelijk. En mijn telefoon gebruik ik gemiddeld minder dan een kwartier per dag, en mijn iPad 8-10 uur per dag.

Ik ben eigenlijk teleurgesteld dat ik echt nog geen nieuwe nodig heb. Pas 2,5 jaar oud draait mijn huidige pro nog als een zonnetje.
Heel simpel. Mensen willen niet zo'n Android ding van €250 waar geen apps voor zijn die vervolgens geen updates krijgen. Zie het met auto's, mensen willen luxe. Zo'n iPad in de la is veel makkelijker dan een Windows laptop die altijd leeg is als je hem nodig hebt, of helemaal moet opstarten.

Hij is leuk voor erbij, hij vervangt niks.
Ik vind het geen apps argument complete kul. Ik ben van een ipad pro naar eem huawei mediapad m5 gegaan. Ik heb mijn bankenapps nog, ik heb youtube, ik heb chrome, ik heb twitch, ik heb alles wat ik ook deed op mijn ipad. Ja, een app als photoshop is er niet voor android, dat is jammer, maar hoe populair is die app? Hier zo te zien enigszins, maar dit is tweakers.
Die bankierenapps , YouTube , etc kan ik doen op een air2, iPad 2017 of 2018 , goedkopere iPad pro 10.5, etc.
Net zoals je met een goedkope auto ook prima naar Amsterdam kunt rijden, ten opzichte van een dure auto.
als je een tablet alleen maar gebruikt voor wat simpel huis- tuin- en keukenwerk, heb je aan een Huawei ook wel voldoende.

Pro staat echter voor professional. Dan heb je het dus over tablets waar iets hogere eisen aan worden gesteld. Zoals beschikbaarheid van een goede kwaliteit pencil, kwaliteit scherm, rekenkracht, veiligheid, ondersteuning vanuit de fabrikant en beschikbare apps. Voor de laatste drie punten kan je alleen maar bij Apple terecht. Voor de eerste drie heb je een Pro model nodig.
Als je alleen browse, betaalt en video's kijkt is zo'n Android tablet vast en zeker prima. Net als een aygo voor korte stukjes
Die Mediapad M5 staat in de tablet rangorde gelijk aan een iPad Air 2. Dat is dus nog net niet in de buurt van het speelveld van de 2017 en 2018 instap iPads van 350 euro. Prima apparaat natuurlijk om je bankzaken te regelen en een e-mailtje te sturen.
Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp. Je gooit met allerlei termen terwijl ik alleen maar aangeef hoe jouw tablet zich verhoudt in de markt met daarbij extra aandacht voor verhouding tov de modellen van Apple omdat daar discussie over ontstond.
Dus omdat jij alles hebt heeft iedereen dan ook alles? Of zouden er echt mensen bestaan die andere apps gebruiken? Zou het echt kunnen dat niet iedereen is zoals jij?
Hoe kunnen apps die er niet zijn uberhaupt updates krijgen?
Maar waarom nog 2 devices als je alles kan op bijvoorbeeld een Surface, je hebt meteen alles bij ? Dat is mijn grote vraag.

Ken genoeg mensen met een surface, en maar 1ntje met een ipad pro. En een taxi bedrijf heeft geen ipad pro nodig. Als je een ietwat laptop wilt kopen + ipad pro zit je ook in de 3000 euro regionen. Daar heb je ook al wat surface voor dat toch handiger is lijkt me ?

Ik ben trouwens een linux gebruiker. Mijn volgende device zal een Surface book worden.
Meer dan 90% van de bevolking is geen techneut. Die willen een ding dat werkt. Bij onderzoeken is ook gebleken dat velen Apple zien als een soort status symbool. Van hey kijk ik kan Apple producten kopen.

Wjj hebben hier een Samsung s3 en een ipad 2017 model dacht ik. Ik verkies die s3 boven die ipad any day. En zijn er zoveel exclusieve iOS apps ? Er is altijd wel een alternatief. En jan met de pet heeft geen idee wat het verschil is
Niche lijkt mij wat overdreven. Apple verkoopt immers meer iPads dan welke andere fabrikant ook aan tablets of laptops verkoopt.
De tablet markt is enorm gedaald de afgelopen jaren. Android tablets zijn nooit echt een 'bedreiging' geweest voor de iPad.

Producten als de Microsoft Surface Pro en 2in1's van andere fabrikanten des te meer. Ik kan mij wel vinden in de opmerkingen van @Ruw ER
Androis tablets zijn inderdaad geen bedreiging. Maar dat zijn ook die 2-in-1 Windows devices niet. Gros van de mensen die die kopen gebruiken ze alsnog als laptop. Heel weinigen maar als tablet.
Heb niet zo snel het linkje wat dat enigszins tegenspreekt maar is ook meer dat de mensen die dat kopen niet nog eens een iPad voor ernaast kopen.
“Producten als de Microsoft Surface Pro en 2in1s van andere fabrikanten des te meer”

Ik heb niet direct cijfers bij de hand, maar het is algemeen bekend dat de verkopen van de Surface Pro maar een fractie zijn van de verkopen van de iPad(s). Het zou me niet verwonderen dat Apple meer tablets verkoopt dan alle andere fabrikanten samen 2in1s.
Apple verkoopt de afgelopen jaren gemiddeld 11 miljoen iPads per kwartaal. Met de huidige prijzen lijkt me gemiddeld 1000 euro per iPad niet gek. Dus dat zou 11 miljard omzet per kwartaal opleveren. Ter vergelijk, de Surface lijn van Microsoft levert momenteel 950 miljoen omzet per kwartaal op, incl Surface Book dus.
https://www.google.be/amp...face-pro-turns-5.amp.html

Microsoft verkocht ongeveer drie miljoen Surface Pro apparaten in 2017. Een schijntje dus tov iPads.
Mijn cijfers zijn uit 2018.
Bron
Dat maakt weinig verschil: Microsoft’s verkopen zijn heus niet spectaculair gestegen. Jouw cijfers gaan bovendien niet over iPads, ze vergelijken de Mac sales met Microsoft Surface, Book enzovoort.

Voor 10 iPads wordt nog niet 1 Surface Pro verkocht

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 30 oktober 2018 23:18]

Dat is toch precies wat ik zeg. 11 miljard vs 970 miljoen. Je schreef dat je de cijfers niet direct bij de hand had vandaar mijn reactie om jouw bewering te stafen :+
Ok, duidelijk. Ik denk dat je de Average Selling Privé van de iPd wel overschat: de meeste iPads gaan voor minder dan 500€ over de toonbank.
De tabletmarkt is gedaald. En dus? Wat heeft dat ermee te maken. De ipad blijft veruit het beste verkochte mobile apparaat.
Lijkt mij dat je daar wel een punt hebt hoor. Al houdt Apple er wel een dusdanige prijsstelling van hun iPads op na dat het mij niet zou verbazen dat er heel wat van die kleine iPad Pro's worden verkocht in plaats van dat standaard 2018 model.

Frappante vind ik zelf dat het lijkt alsof mensen eerder geneigd zijn de nieuwste iPhones aan te schaffen maar lijken aan te hikken tegen de prijzen van de iPad Pro's terwijl die laatsten in mijn ogen juist meer waar voor hun geld geven.
De iPad kost nog altijd een stuk minder dan 400€...
Mij lijkt de iPad Pro, met alles wat hij biedt, een uiterst aantrekkelijk geprijsd product voor een publiek dat ook bereid is 800€+ uit te geven voor een smartphone.
Voor 2119 honderd euro heb je ook een surface pro waarbij je de originele Photoshop hebt en x64 lay-out apps ter beschikking hebt.waarom zou ik over stappen als alles waar ik mee werk Windows10 draait, is voor mijn de workflow gewoon heel erg prettig.

Ik snap het ook helemaal niet waarom ik de trein door zou willen werken, dat is juist een moment van rust, als ik veel moet typen heb ik liever een 13 inch Dell XPS met een echt toetsenbord...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 31 oktober 2018 20:02]

Kijk even het Adobe Max keynote evenement terug van een week geleden... Dan zie je meteen het nut van zoveel processorkracht. Ze hebben gewoon de volledige Photoshop geport en touch-vriendelijk gemaakt. Verder ook video montage apps en teken schilder apps geïntroduceerd voor iPad.

https://youtu.be/KzMMbTNKc5k?t=4189

[Reactie gewijzigd door satoer op 30 oktober 2018 16:51]

Ze hebben Photoshop geport maar niet volledig. Veel elementen zullen niet beschikbaar zijn in de iOS versie zoals animaties en actions. Het is meer een retouch app geworden dan een volwaardige desktop Photoshop.
“With the same code base as Photoshop on desktop, Photoshop on iPad will open up any size PSD file”

Nergens is te vinden over dat het volledig opnieuw geschreven is. Het blijft uiteindelijk hetzelfde product dus op een of andere manier hebben ze toch de oude code moeten porten. Kijk naar Lightroom. De nieuwe Lightroom is geen port maar is ook een compleet ander programma dat niet werkt met Lightroom Classic.
Photoshop werkt ook echt lekker op een tablet en 13 inch scherm. Ligt misschien aan mij maar photoshop voor dagelijks gebruik is toch gewoon groot scherm met muis.
Ja, of je sluit de iPad pro aan op een 5k monitor, kan nu ook met USB -C.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een iPad Pro met Pencil even snel en lekker werkt als een computer met groot scherm, keyboard en een Wacom tablet...
Je gaat echt je shortcuts missen...

En op zo'n klein scherm is het gewoon vervelend om te switchen tussen apps.. Uiteindelijk gebruik je meerdere apps naast elkaar als je aan het werk bent met Photoshop..
Ze deden een demo met een psd van 3GB, alles was soepel. Maar ja, als ze de windows software eens onder handen zouden nemen zou het op een gemiddelde PC (of surface met touch bijv) nog eens vele malen sneller (en even soepel) kunnen.
Artiesten? Ik ken geen enkele serieuze en/of professionele artiest die kunst maakt op een iPad, en als die er al zijn is het een niche.
Dat komt omdat je er nu met enorme oogkleppen op naar kijkt. In jouw bubbel zijn er wellicht geen serieuze en/of professionele artiesten die de iPad voor kunst gebruiken maar dat betekent niet dat ze buiten jouw bubbel ook niet bestaan. Dat is al te zien aan de 2-in-1 tablet producten zoals Microsoft die in de markt zet maar vooral aan de producten die Wacom heeft geïntroduceerd. Zij hebben namelijk specifiek tablets gemaakt a la een iPad voor artiesten. In feite is het hun Cintiq scherm met ingebouwde computer.

Op YouTube staan er inmiddels filmpjes te over die heel mooi laten zien wat je daarmee kunt doen en waarom mensen juist voor deze oplossing gaan. Er zijn zelfs tests waarbij de Wacom versie en de iPad met elkaar worden vergeleken. Op de website van Wacom vindt je overigens ook genoeg toepassingen.

In een notendop komt het er op neer dat deze tablets makkelijker te hanteren zijn dan een laptop met losse tekentablet. De bewerkingen die je doet, doe je direct op het scherm en je doet ze op een plat device die je makkelijk, net als met papier, in allerlei posities kunt manoeuvreren. Dat lukt je niet zo eenvoudig met een laptop. De software vereist echter een bepaalde computing power van het apparaat dus vandaar de specs. Zoals zo vaak heeft het OS er dan ook weinig mee te maken. Dat gebruik je vooral om de apps waarmee je daadwerkelijk werkt te kunnen draaien. Het enige waar het OS belangrijk voor is, zijn zaken als het kunnen draaien van 2 apps naast elkaar, makkelijk content van de ene naar de andere app kopiëren, enz.

Overigens zijn artiesten niet de enigen die van dit soort oplossingen gebruik maken. Je ziet het tegenwoordig ook steeds meer bij fotografen en mensen die iets met CAD doen.
Het kan prima een laptop (air) vervangen met de tobo-cover en stylus. Ook kan er prima Adobe Photoshop e.d. op draaien. Adobe wil zelfs het volledige pakket uitbrengen op de iPad. https://www.theverge.com/...apple-photo-editing-adobe
Goede vragen. Het pijnpunt is inderdaad dat het een mobiel OS is. Het grootste pijnpunt van het OS is dat multitasken gewoonweg beperkt is. Daar staat tegenover dat een volledige versie van Photoshop gewoon gedraaid kan gaan worden. Mobiel, waar je ook wilt. Slechts een voorbeeld, maar wel een interessant uitgangspunt.
De vraag die eigenlijk gesteld moet gaan worden is of het op een mobiel apparaat, tablets/telefoons - geen laptops, nodig is om te multitasken of dat het gemak om snel en professioneel een foto bewerken met de hand belangrijker is? Je neemt een tablet mee, wat scheelt qua gewicht en toch krachtig genoeg is om één taak volledig goed te doen.
Persoonlijk denk ik dat je heel erg goed productief kan zijn met slechts één applicatie open. Er zijn uiteraard usecases zoals het kloppen van code of het schrijven van artikelen met meerdere bronnen dat multitasken essentieel is. Dus er is zeker onderscheid, maar ik denk niet dat een tablet goed gebruikt kan worden voor code te kloppen. Op de Surface Pro lukt me dat al haast niet door het te kleine scherm.
Persoonlijk denk ik dan ook dat de usecase van een iPad Pro is om serieus werk, zoals photoshop en dergelijke applicaties, on the go te kunnen gebruiken.

Daarnaast maakt Apple een statement en geeft een eerste waarschuwingsschot af over de snelle ontwikkelingen binnen het hardware team. Het is geen geheim dat Apple mogelijk veel apparaten straks gaat uitrusten met ARM. Als je kijkt naar de kracht van deze soc die straks eventueel met een veel kleinere koeling dan een intel soc gekoeld kan worden dan wordt heel erg veel mogelijk.

Kortom: professionele bewerkingen doen binnen handbereik waar multitasken niet bij nodig is en het tonen van de spierballen met betrekking tot de ontwikkelingen.
Er zijn genoeg artiesten die met iPads werken in de studio voor muziek of om te tekenen. DJ's. Er zijn ook mensen die het als daily driver gebruiken om teksten mee te bewerken. Het heeft voor- en nadelen. Maar wat ik persoonlijk lastig vind is dat multitasking voor mij al lastig aan de praat te krijgen is en voor veel mensen wellicht iets is waar ze gewoon nooit helemaal achter komen of zelfs alleen maar in de weg zit omdat ze er per ongeluk in terecht komen.
Het is een niche product, dat zeker. Maar er zijn absoluut professionele artiesten die de iPad gebruiken. Een recent voorbeeld is het artwork voor het nieuwe album van Muse, getekend door Kyle Lambert die onder andere de poster van Stranger Things heeft ontworpen. In dit filmpje zie je hem aan het artwork tekenen in Procreate.
Ik (als muzikant) vind het vervelend om te werken op een mobiel OS als IOS vanwege de gelimiteerde (export) mogelijkheden. Mijn zus daarentegen werkt al veel met procreate (tekensoftware) op een iPad Pro.
Een mobiel OS is voor proffessionals qua workflow nog onhandig maar dit hoeft niet lang meer zo te zijn.
Met de Usb C poort van de nieuwe iPad Pro word het al een stuk makkelijker randapparatuur aan te sluiten.
De doelgroep van Apple hiervoor is vooral de niet-power user. En die doelgroep is veel groter en zakelijk niet te vergeten.
Voor veel mensen is dit met een Apple Smart Keyboard Folio erbij een volledige PC en hebben ze niets extra meer nodig. Het OS maakt dan niet uit, het is een laptop net zoals een Chromebook.

Geen fijn nieuws voor Microsoft natuurlijk, die wil iedereen natuurlijk vast houden aan Windows als PC.

Kijk eens hier https://www.apple.com/nl/smart-keyboard/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 30 oktober 2018 18:12]

Artiesten? Ik ken geen enkele serieuze en/of professionele artiest die kunst maakt op een iPad, en als die er al zijn is het een niche
Dan kijk je echt niet goed genoeg, ik volg verscheidene tekenaars/artiesten die iPads met de Apple pencil en tools als ProCreate, Krita, etc. gebruiken voor content creation. En daar allemaal extreem positief over zijn, en de iPad in veel gevallen zelfs verkiezen boven een Wacom. Je kunt van alles vinden van iPads, maar dat ze niet gebruikt worden/niet geschikt zijn voor dit soort content creation is echt een misvatting.
Ik gebruik nog de vorige versie van de originele versie van de iPad pro, ben designer van beroep. Gebruik hem dagelijks en ben er UITERST gelukkig mee. Enige waar ik graag wat verbetering in zou zien nog is de 'punt' van de Apple Pencil dat die iets meer frictie heeft met het scherm.
Het grote probleem is dat Apple kan wijzen op benchmarks die idd supersnel zijn maar in de praktijk valt het allemaal wel erg mee. 2 zaken de iPads zijn superdun dus kunnen niet te warm worden waardoor de performance niet coninue zo hoog is, daarnaast zijn de meeste apps niet geoptimalisseerd. De iPhone 7 (A10) rendert videos bv sneller dan de nieuwste iPhone Xs (A12). Ook de iPad Pros 2017 met een A10X onder de motorkap rendert nauwelijks sneller dan de iPhone 7 (A10).
Ik denk dat dat wel een goede vraag is. Uit de reacties hier blijkt dat de ipad pro vooral gezien wordt als een meerwaarde voor de 'creatieve' professionelen.

Voor gewoon multimedia consumptie zou ge inderdaad even goed beter af zijn met een goedkoper model. Een android of als ge liever ios hebt een ipad air van enkele jaren terug.

Voor niet-creatief professioneel gebruik lijkt mij een surface apparaat veel handiger. Notities nemen, office toepassingen en dergelijke
Er zijn best wel wat serieuze apps die goed gebruik maken van die "kracht". Zelf gebruik ik lumafusion voor videobewerking, dit werkt echt top, en vaak sneller dan menig pc. Ik ben overgestapt van adobe premiere op de desktop omdat dit net zo goed werkt en dit gewoon lekker vanaf de bank kan. Ik zie ook erg uit naar deze iPad omdat het makkelijker wordt om camera's aan te sluiten op de usb-c poort.
Wordt gewoon geleverd met een optie voor een nanosim. Check apple store website. Goedkoopste voor 1069 euro.

https://www.apple.com/nl/ipad-pro/specs/

[Reactie gewijzigd door jurinho123 op 30 oktober 2018 16:31]

Ook leuk om te weten: een 4G modem er in kost je 170 euro meer, behalve bij de 11 inch 512GB, daar is de upgrade 200.
Dat heet price discrimination, iets wat Apple (en andere fabrikanten) al jaren met succes toepast. Komt erop neer dat Apple heeft bedacht dat ze dat vragen omdat dat de sweetspot is. In dit geval is het zeer duidelijk dat het helemaal niks van time and materials, extra geheugen of een 4G modem kosten natuurlijk niet honderden euro's.
4G modem? Wat doet dit over een nanosim slot precies?
Je hebt weinig aan een nanosim slot als je geen 4G modem hebt. ;-)
Dus je neemt de 4G slot en de modem om de 4G slot te kunnen gebruiken...?

wat.
Zo lastig is het niet. Je kan een versie met 4G en eentje zonder 4G kopen. De versie met 4G heeft een slot voor een nano-SIM, de versie zonder niet.
En het verschil is GPS/Galileo wat alleen met de 4G versie kan. Ik gebruik iPad ook voor navigatie, al twijfel ik voor dit doel de meerprijs van €170 over heb.
Voor minder heb je een losse tomtom, veel handiger.
Met net zo’n groot scherm? Denk dat dat de lol is van navigatie op je iPad. Net zoals zo’n enorm scherm in de Tesla.

* Keypunchie gebruikt zelf gewoon zijn telefoon voor de navi
11” voor navigatie is komisch groot. Die kan je alleen heel onhandig op je middenconsole monteren waardoor je steeds omlaag moet kijken. Een TomTom kan je veel handiger ophangen.
Ja en voor 170 euro krijg je een trage Intel 4G modem.. en geen snelle Qualcomm modem... |:(
Anoniem: 426269
@Raindeer31 oktober 2018 01:34
Pffff, 170 euro voor alleen het modem? Ik heb net een 10.1" Chuwi Phablet gekocht met 4GB/64GB en ingebouwde 4G voor 160 euro totaal incl. verzending vanuit Tsjechie. Top product!!! https://www.chuwi.com/product/items/Chuwi-Hi9-Air.html :)
ik hoop het maar als het zo is ben je zeker de held ;) mooi opgemerkt
Dank u ;)

[Reactie gewijzigd door jurinho123 op 30 oktober 2018 18:42]

Je kan ook gewoon je wifi hotspot van je smartphone gebruiken! Vooral in Europa vind ik het ideaal omdat je nu geen roaming kosten hebt.

Voor buiten Europa is een nano sim wel interessant ?
4g versie wordt ook steeds met gps geleverd, de wifi niet
Moet opeens niet je OS gaan updaten op de achtergrond... :)
Alleen e-sim? Hoop dat dat een foutje is. Dat is in Nederland praktisch gezien zonder sim. Nu koop ik de 4G versie vooral voor navigatie, maar zo wordt dat wel heel duur voor wat ik krijg.

[Reactie gewijzigd door Jaaps2 op 30 oktober 2018 16:22]

Er zit gewoon een simkaart slot op.

https://www.apple.com/nl/ipad-pro/specs/

Een e-sim zit er ook in, die kan je ook gebruiken. Net zoals bij de huidige voorgaande iPad Pro.
Dat is toch niet de fout van Apple maar van de providers hier.
Zij moeten gewoon e-sim ondersteunen en zo moeilijk is dat niet.
Dat gekloot met losse sim kaartjes is jaren 90.
De techniek gaat vooruit de providers moeten dus mee gaan.
Ik weet nog niet of ik met dat hele esim wel zo blij moet zijn. Grote voordeel van hw-sims is dat het volledig onafhankelijk van het device werkt. Een vrijheid die ik toch maar ongraag opgeef.
"De fabrikant verwisselt de fysieke simkaart in de 4g-modellen voor e-sims."

Geen gecombineerde dual-sim dus niet meer, zoals bij de iphones? Dat is behoorlijk vervelend voor 4G gebruikers, aangezien in België geen enkele telco provider de e-sim ondertsteunt en maar (bewust) blijft talmen om ze te introduceren...
Misschien dat dit dan de juiste schop onder de kont kan zijn om het te introduceren. Maar de telecomboeren in Nederland/België blijven gewoon lekker afwachten wie het het als eerste gaat introduceren om ineens allemaal pijlsnel te volgen.
In de 4G modellen van de pro zit nu al een e-sim en de mogelijkheid van een fysieke sim. Ze zijn in de keynotes nooit volledig om alle specs te noemen, maar grote kans dat dit met de nieuwe versie gewoon hetzelfde is.
Jeetje wat een kracht in een tablet, wat ik dan niet begrijp is als de gpu in een ipad zo krachtig kan zijn als in een xbox one s, zonder enige vorm van ventilatie. Waarom kan dit niet in een macbook air/macbook/macbook pro zonder radeon gpu?
Dat is eerlijk gezegd best een goeie vraag
Voornamelijk door gebruik te maken van 7nm FinFET technologie van TSMC, dat was nog geen gemeengoed toen men de Xbox One S (of zelfs de One X) ontwikkelde.

Dat zijn veel meer transistors op dezelfde oppervlakte. In de praktijk wordt alles dan kleiner, sneller en energie zuiniger.

One S en One X zitten op 16nm TSMC (Dat is 3 generaties terug : 16 -> 14 -> 10 -> 7).

Intel heeft nog geen productie chips op dit 7nm FinFET EUV formaat. Maar zodra de PC wereld ook die stap gaat maken, zien we daar ook die enorme sprong voorwaarts.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 30 oktober 2018 16:59]

Mooie uitleg!
Maar de vraag was niet, hoe kan dit in een iPad pro, maar: hoe kan dit in een iPad pro, maar niet in huidige laptops

EDIT: en ik begrijp uiteraard dat ARM en x86 niet kunnen samenwerken, maar ook dat is natuurlijk niet het doel van de vraag :)

[Reactie gewijzigd door damaus op 30 oktober 2018 16:59]

Vergeet ook niet dat Apple in staat is veel meer power uit een ARM chip te halen dan Intel uit zijn x86 voor elkaar krijgt. Hoe ze het doen? geen idee, daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Maar het is wel duidelijk dat ARM voor Apple de toekomst is.

Sterker, dit is voor Intel best slecht nieuws. Niet op de korte termijn, maar mogelijk wel over 5-10 jaar...
Intel's 10nm is toch enigszins vergelijkbaar met 7nm van TSMC? De fabrikanten gebruiken verschillende nanometer groottes voor dezelfde grootte in de praktijk.

Hier heeft Anandtech een (deel van) een artikel aan gewijd: https://www.anandtech.com...ations-700-mm-hvm-in-2018

Dus je zin dat "Intel heeft nog geen productie chips op dit 7nm FinFET EUV formaat. Maar zodra de PC wereld ook die stap gaat maken, zien we daar ook die enorme sprong voorwaarts." zet mensen misschien op het verkeerde been. Wellicht verwachten ze nu dat de PC wereld/intel & AMD erg achterlopen, terwijl dat in de praktijk niet zo is.

De Xbox One (S) is alweer 5.5 jaar oud. Technologische verbetering binnen de techwereld gaat snel, onder andere door het kleiner worden van procedés (en andere optimalisaties van technieken). Daarnaast was de Xbox one bij introductie (even zonder Kinect gerekend) €400,- ipv de €900,- die ze voor deze goedkoopste pro vragen. Met twee keer het budget kan je relatief sterkere chips in een machine zetten.

Het is wonderlijk dat ze nu al een portable apparaat kunnen maken met de kracht van een console die nog verkocht wordt. Prachtig! :)

[Reactie gewijzigd door oooskar op 30 oktober 2018 20:55]

Sorry maar we zijn al weer 5 jaar verder, de Playstation 4 en Xbox One zijn uitgekomen in 2013. Het is inderdaad knap, maar je mag toch ook best wat verwachten voor dat geld.

Edit: de ipad pro is 2 keer zo duur als de consoles waar je over praat. Niet echt te vergelijken natuurlijk.

De prijs in de livestream was vanaf $799,- gezien de afgelopen jaren mag je toch verwachten dat het dus rond de €799,- wordt voor de goedkoopste variant.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 30 oktober 2018 16:21]

Ik neem aan dat je met 5 jaar de Xbox One zal bedoelen, de One S is een stukje jonger.
De hardware is niet heel anders in de Xbox One S dan in de Xbox One. Qua snelheid/architectuur is het nog steeds 5 jaar oude 1,75GHz AMD Jaguar octacore & Durango 2-gpu, alleen op een kleiner procedé geproduceerd. Zou MS nu weer een nieuwe revisie uitbrengen op 7nm ipv 16nm (de One was 28nm) dan zou het weer een flink stuk kleiner en zuiniger gemaakt kunnen worden en zou het verschil met een iPad Pro meevallen qua grootte. Naast nog het feit dat het Apple's met Boxes vergelijken is: het klinkt marketingtechnisch heel leuk maar valt in de praktijk nauwelijks te controleren of er geen (ernstige) haken en ogen aan zitten qua vergelijking; vermoedelijk moet je inleveren op real life performance en/of grafische pracht als je hetzelfde spel zou draaien. Maar ja, welk spel draait er op beide systemen zodat we kunnen vergelijken? :)
Ik bedoel inderdaad geen One S, maar die komt uit 2016? Wat nog steeds meer dan 2 jaar geleden is, en dan is het nog steeds niet te vergelijken want die console gebruikt ten eerste niet de laatste nieuwe hardware, wat ook niet mogelijk is voor een prijs van $399,-
Vergeet niet dat de iPad een stukje dunner is dan de Xbox One S wat het naar mijn idee een stuk indrukwekkender maakt.
Nou, dat weet ik nog zonet niet. De xbox kwam uit met wat we nu beschouwen als een low-end GPU, mobiele GPU's zijn al heel lang heel snel aan het groeien want ze moesten de hogere resolutieschermen gewoon aankunnen, dus die zitten al tijden goed.

De ipad pro is wel wat dunner, maar wel behoorlijk groot. Als je ziet wat ze in huidige dunne laptops en convertibles kunnen prikken, dan is dit niet zo spannend.
De GPU van de xbone en xboneS is gewoon hetzelfde, op 60mhz verschil na.
De One S is even sterk als de One. Als Apple zegt dat dit gelijkaardig is aan de One S, dan zeggen ze dus ook dat het gelijkaardig is aan de One en als we heel eerlijk zijn is dat helemaal niet zo indrukwekkend. Gefeliciteerd: je hebt 5 jaar oude hardware eindelijk bijgebeend, maar je vraagt er wel dubbel de prijs voor natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 30 oktober 2018 19:46]

Goedkoopste variant is €899 :-)
Wat een prijzen weer, de ipad doet in ieder geval zijn naam eer aan en is alleen bedoelt voor professionals. Want dit zijn toch geen bedragen meer voor een ipad. Geen wonder dat Apple zo veel geld verdient en in kas heeft.

Vergeet niet dat de prijs ook nog zonder een enkel accessoire is, heel erg benieuwd wat het gaat kosten inclusief toetsenbroed en de Apple pencil maar dat zal wel makkelijk over de €1200,- zijn.
Niet vergeten: het is een iPad Pro. Deze is voor een specifieke doelgroep. En enorm krachtig, draait nu zelfs Autocad. Een gewone iPad heb je al voor 359 euro.
Je kan ook een iPad kopen voor €359 met een A10 processor.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-ipad/ipad-9-7
Ik merk zelf dat bij ons op school vele ouders geen 'echte' computer meer in huis hebben, een iPhone of iPad volstaat vaak.

Apple, maar zeker ook andere merken, beginnen de prijs serieus op te drijven om dat op te vangen. Zeker bij grote smartphones kan je er niet naast kijken.
Dat is de prijs voor de Pro. De 'gewone' iPad kost 359,-
https://www.apple.com/nl/...-9-7/32gb-spacegrijs-wifi
Snap ik ook niet maar als ik deze cijfers zie verwacht ik binnen enkele jaren dat Apple twee kanten op gaat.

1 Energie efficient - iPhones/iPads
2. Krachtigere performance - Laptops en Desktops

Kijkende naar dat een iPad SoC vijf Watt verstookt (ik gok eventjes)... Als zij dit goed kunnen schalen naar extra cores en snelheid (factor vijf bijvoorbeeld) zodat dit 25 Watt verstookt dan kunnen zij meer power per watt leveren dan Intel momenteel. Het enige probleem is de X86 vs ARM omzetting van alle software die er nu is voor de Mac. Dit ging toentertijd ook niet feilloos van PowerPC naar X86.
Niet feilloos, maar de meeste applicaties waren toch vrij snel gemigreerd, en diegene die niet gemigreerd konden worden konden toch redelijk geëmuleerd gedraaid worden op de snellere Intel Processor. Het was destijds dus een verstandige zet van Apple. Misschien dat de vrij snelle migratie te danken was omdat de meeste applicaties toch al onder Windows draaide, maar ik zie nu ook al een verschuiving naar ARM. Zo heeft Adobe laatst volledig Photoshop geport naar de iPad. En misschien heeft Apple helemaal niet de intentie op Mac-OS naar ARM om te zetten. Feitelijk is iOS als een Mac OS ARM port. Misschien komt er een tijd dat Apple iOS gewoon op al hun devices zet en Mac-os dood laat bloeden.
Kan best; de xbone-s had al verouderde gpu techniek toen deze uitkwam (vergelijkbaar met radeon 7770) die op zijn beurt al langzaam was toen deze verscheen. De hd5850 uit 2009 was al sneller.

Dus al je bedenkt dat het ruim 8 jaar heeft gekost om dat niveau te evenaren is dat helemaal niet vreemd.

Verder moeten we het nog zien of het echt klopt, maar het is niet heel absurd.
"Volgens Apple" dat gezegd te hebben, als dit waar is leveren ze een knap staalte techniek. Maar de Xbox ONE S is alleen een kleinere versie van de ONE die alweer uit 2013 komt. En welke prestaties doelen ze op precies. Laten we maar eerst even afwachten tot het ding uit is en we zelf de handjes er aan vuil kunnen maken.
Wie zegt dat hij dit niveau lang vasthoud ?
Doe maar eens een console of een game laptop aan en ga gamen en dan na een tijdje merk je dat de koelers max aan gaan om de boel te Coolen en de prestaties op niveau te houden ipv downthrottlen.

Leuk die basketbal demo maar het zegt nog niets.
Ik denk dat we op dat gedeelte van het verhaal wat verduidelijking nodig hebben hoor. In ieder geval als we de MacBook 2017 modellen vergelijken met deze A12X-soc dan is het gewoon zo dat Apple Intel processors gebruikt voor hun Macbooks, en deze leveren normaal gesproken ruim meer CPU kracht maar Intel is niet echt bekend om z'n hoge grafische prestaties.
Waar je denk ik rekening mee moet houden is dat Apple haar eigen chips ontwerpt. Het is een 'eigen' hardware-architectuur. Dit maakt dat het allemaal veel efficiënter en specifieker is allemaal.
volgens apple...
met synthetische benchmark.....

en hoe hoger de prijs hoe beter is het nieuwe motto, op zijn minst in de buurt van de 1000euro
belachelijke prijzen net als de mini, en al de rest van het eco systeem
Ik zie geen reden om te twijfelen aan de door Apple gepresenteerde prestaties. De door Apple ontworpen chipsets presteren al een tijd lang buitengewoon goed, de nieuwste iPhones outperformen veel laptop CPUs en de iPad gooit daar nu alleen een schepje bovenop.

Zijn Apple producten duur? Ja. Zijn ze te duur? Misschien. Maar dat neemt niet weg dat de iPads voor de formfactor bizarre prestaties leveren.
Ik vind de Mini nog wel meevallen qua prijs. Tuurlijk is €799,- veel geld voor een quadcore i3 met 8GB ram en 128GB SSD. Echter is de vormfactor echt top, zijn de mini's lekker stil en krijg je er (zoals met elke Mac) al behoorlijk wat software bij wat mensen altijd lijken te vergeten.
I'll take iMovie over Windows Movie Maker (en ja die kan je nog steeds in een bepaalde vorm downloaden) anyday!
Garageband wordt steeds leuker en uitgebreider en vind ik op veel vlakken Pages, Numbers en Keynote beter dan Office van Microsoft. Als ik kijk naar Keynote kan ik daar echt aanzienlijk mooiere presentaties mee maken en daarbij ook nog eens een stuk makkelijker!
Ik zeg daarbij niet dat Microsoft Office slecht is voordat mensen meteen moord en brand gaan roepen, ik vind het alleen steeds minder gebruiksvriendelijk geworden over de jaren heen en even simpel een achtergrond weghalen van een plaatje in bijv Word werkt nog steeds NIET!
De optie 'Achtergrond verwijderen' in Microsoft Office haalt 99 van de 100 keer ook een deel van de afbeelding weg omdat ie regelmatig blijkbaar geen onderscheid kan maken :S
Probeer eens voor de grap 'instant alpha' in Pages/Numbers/Keynote, wereld van verschil! Klik op het gedeelte wat je weg wilt hebben en 9 van de 10 keer zal het programma direct het hele gebied wat je weg wilt hebben correct selecteren!
Omdat een Macbook x86 is, deze instructieset is niet gemaakt voor low-power. ARM-based chips zijn speciaal gemaakt voor low-power.
Omdat dit een ARM chip is en MacOS draait op een x86 soc. Vorig jaar waren er wel geruchten dat Apple Intel wilde ditchen.

EDIT
Dat moet begin dit jaar zijn

Bron: https://www.theverge.com/...chip-processors-macs-date

[Reactie gewijzigd door sjepper op 30 oktober 2018 17:43]

Bij Steam hoef je niet meer aan te kloppen want gewone PC games gaan niet meer werken.
Onzin. Automatische translatie tussen CPU architecturen heeft Apple al vaker gedaan en is relatief simpel. En een port van Windows x86 naar macOS x86 is ordes van grootte meer werk dan een port van macOS x86 naar macOS ARM. Als je de boel een beetje goed voor elkaar hebt is dat laatste niet meer dan hercompileren.
Je kan me wel downvoten, maar hercompileren helpt niets tegen een belabberde GPU he?

Voor een Mac met een beetje GPU om mee te gamen betaal je zo 2000-2500 euro. Mensen die dat niet doen en toch willen gamen komen bedrogen uit. Je game is dus niet vooruit te branden - en werkt dus niet.
Je kan ook een externe GPU aansluiten.
Klopt, en daar betaal je dan ook weer de hoofdprijs voor. Met andere woorden, je kan redelijk gamen op je Mac voor 2500-3000 euro.

Lachwekkend, niet?

Apple had begin deze eeuw grootste plannen voor gaming en leek een paar goede stappen te maken. Sommige machines kregen eindelijk een behoorlijke videokaart en de overstap naar Intel nam flinke barrieres weg.

Helaas waren de goede videokaarten van korte duur en was de ondersteuning voor gaming vanuit Apple 0,0.

Maar ik zie nog steeds klagende Mac gebruikers op Steam dat hun Mac versie van een game niet (lekker) loopt op hun machine. Die raken dan totaal gedesillusioneerd als hun PC gamende vrienden voor 750 euro prima kunnen gamen. Ondertussen houdt Apple de illusie in stand dat je kunt gamen op een Mac.

Ik noem dat 'false advertising".

Beter als Apple gewoon stopt met Intel dus.
> Maar ik zie nog steeds klagende Mac gebruikers op Steam dat hun Mac versie van een game niet (lekker) loopt op hun machine.

True, althans zijn die waarschijnlijk wel flink in de minderheid. De meeste Apple gebruikers die ik ken kopen geen nieuwe Mac voor spelletjes, die hebben daar meestal gewoon een PS4tje voor. Iedereen die ook wel een beetje op de hoogte is weet dat Apple producten verre van ideaal zijn voor gaming. Ik zeg dit alleen omdat er altijd random mensen zullen klagen online, zo'n behoorlijke ''vocal minority''. Wel jammer dat Apple en gaming op dit moment niet goed samen gaat.
Ik run zelf een 2018 15.4 pro met de 555x, je kan er werkelijk waar vrij weinig mee spelen hoor. daarnaast word als cpu en gpu aan de slag moeten het ding wel echt goed warm. mogelijk dat die nieuwe vega chips wat gaan helpen. Toen ik het nieuws gisteren las dat die vega chips naar de pro kwamen dacht ik echt shit. maar heel eerlijk gezegd icm het toetsenbord ect is het voor mij echt geen laptop waar ik op zou kunnen gamen, ja als je een stand hebt met los toetsenbord ect, maar dat werkt niet voor mij. Ik heb namelijk gewoon een desktop waar ik mijn spellen op speel die gewoon op windows draait.

Met de ergonomie van de pro op dit moment lijkt het mij echt geen game laptop tenzij je het dus helemaal op een stand verwerkt. daarnaast zijn veel games op macos gewoon open GL based games omdat je DX natuurlijk mist. Daardoor is de performance belabberd. GW2 op mac hoef ik echt niet te proberen, op bootcamp draait hij anders best ok.
Prijs speelt ook een rol hé, of zou je vlotjes 700 euro neertellen voor een xbox? En de xbox is al lang uit. Ik zou ook héél graag een nog krachtigere xbox one x zien hoor daar niet van. Console gaming aan 4K met 120fps...wie weet, ooit.
ik was niet aan het klagen op een xbox, ik vroeg me af waarom de grafische power niet in andere mobiele apparaten van apple kon, waarom zoveel power in een ipad, en integrated intel gpu's in zowat alle mac's, macbook's etc. Daarnaast is 800 idd een smak geld, maar het ging dus vooral om de vergelijking met de 2x zo dure laptops, die dus niet die grafische power hebben.
De socs in de iPads zijn niet beschikbaar voor laptops aangezien het andere architectuurs zijn.
Nog ff 5 a 10 jaartjes wachten als ze zo doorgaan.
De iPad is één grote batterij. Bovendien is het makkelijker om de hitte te verspreiden. Natuurlijk kan een iPad veel harder dan een iPhone.
Kunnen ze prima in hun telefoons en hun computers. En op de iPads dus ook. Het zijn niet voor niets de snelste processoren op dat gebied... (van de smartphones en tablets dan)
ik had het eigenlijk over de kracht die te evenaren is met een xbox one s
Ik ook, en ja, dat kan makkelijk... de Xbox One gaat al wat jaartjes mee en Apple zit niet stil. Bovendien is optimalisatie van iOS icm die processoren echt uitstekend, dat scheelt natuurlijk ook wel.
Wow dit is wel een grote upgrade. Jammer dat er geen OLED in zit, dat zou het echt af maken.
Wat heeft iedereen toch met OLED...
Wederom PWM dimming (ja heb ik last van)...

De LCD schermen in de IPAD zijn top notch..
Blij met LCD.
En vergeet niet dat LCD over het algemeen veel zuiniger is bij veel soorten gebruik, alleen bij video is oled beter voor de accu, maar in veel gevallen trek je met lcd een uurtje langer uit de accu. In elk geval zo lijkt het vanwege de accu scores van de iphone XR en mijn eigen XZ3 van sony, die ook voor het eerst oled heeft, voor de rest is er weinig veranderd dan het scherm, toch is de accu in gezakt als een malle.
Klopt helemaal, al hoeft de XR ook minder pixels aan te sturen, waardoor er ook minder licht nodig is om dezelfde helderheid te krijgen. Ik vind het interessant dat het verschil zo groot is met de Sony, vooral omdat daar het juist gelijk is.
Voornamelijk dat zwart ook echt zwart is. En dat in combinatie met dark modes in een OS/APP/website is het erg fijn werken/chillen.
De LCD schermen in de IPAD zijn top notch..
Juist niet... :P

Maar, zonder gekkigheid, ik vind de schermkwaliteit van de huidige iPad pro (en de iPhones die ik heb gehad) inderdaad behoorlijk goed maar ik erger me eraan dat ze 't nu opeens Liquid Retina moeten noemen. Wellicht omdat de flag ship iPhones nu OLED-schermen hebben? LCDs zijn niet slecht; Anders, maar niet slecht.

[Reactie gewijzigd door Mesjefskie op 30 oktober 2018 16:48]

Betere zwartwaarde en veel hoger contrast. Dit is belangrijk voor de HDR weergave. Apple gebruikt IPS LCDs dacht ik en het contrast is dus wat lager. De kijkhoeken zijn ruim voldoende met IPS maar OLED is toch nog beter. Maar met een tablet is dit waarschijnlijk niet echt een probleem.
Met OLED is het geloof ik moeilijk om de kleuren echt goed af te stellen.
Het is al jaren zo dat OLED kleuraccurater is dan LCD.
OLED slijt en dat is nooit accuraat te compenseren.
Dat is niet per se zo. Er zijn ook veel slecht afgestelde oled schermen.
Dat zal zeker zo zijn. Maar gezien Samsung sinds de Note 5/galaxy s6 altijd het beste en meest accurate scherm heeft gehad, en Apple dit nu met de X(s) heeft, lijkt het me vanzelfsprekend dat een OLED paneel op een top end tablet wel goed wordt afgesteld.

Alleen is de grootte anders dan Samsung is gewend. Maar LG scored ook al jaren "beste paneel van het jaar" awards dus dat zou ook wel goed moet komen.
Gezien het meerverbruik van oled in veel scenario’s en andere nadelen, lijkt lcd me nog altijd een goede keuze hier. Zeker gezien er niets te vinden is dat een beter scherm heeft.
Ik denk dat je met een donker thema eerder zuiniger uit bent. Maar kan me inderdaad een aantal jaar geleden herrineren dat dat niet zo bleek te zijn. Maar de amoled's van Samsung zijn een stuk zuiniger geworden in de tussentijd.

Welke andere nadelen bedoel je precies?

En heb je een link dat de iPad Pro het beste scherm heeft? Displaymate heeft het over het beste LCD scherm, maar geen idee of dit de meest recente iPad pro is.

Ik denk dat veel mensen het verschil tussen zwart en grijs wel zien, maar dat kleurechtheid een heel ander verhaal is.
Er zijn ook veel slecht afgestelde LCD schermen. Wat is je punt?
Dat lcd of oled er niet zoveel toe doet als mensen soms denken. Gezien de iPad Pro geen apparaat is om vooral video’s mee te bekijken, is een lcd zelfs beter, want een stuk zuiniger in de meeste gebruikscenarios. De schermen in de iPad Pro zijn van het beste wat er te krijgen is, ongeacht lcd of oled. Vergeet ook de 120Hz niet...
Sorry maar alles wat je eigenlijk zegt is fout.

LCD of AMOLED doet er zeker wel toe. Wil je de beste beeldkwaliteit bereiken dan is dat met AMOLED beter te behalen dan met LCD vanwege de veel betere contrast waardes die OLED kan bieden. Qua kleur echtheid kunnen ze beide zo gekalibreerd worden dat ze bijna perfect zijn. Daar zit het verschil dus niet in.
Daarnaast is juist voor video OLED vaak zuiniger omdat er relatief veel donkere scenes in video's zitten. Juist zaken als browsen op internet kan intensiever zijn voor een OLED omdat er meer witte pixels zijn.
En 120Hz is juist ontzettend goed mogelijk op OLED omdat de refreshtijd van OLED pixels nog sneller is dan van LCD.
De iPad Pro is bedoeld om grafisch mee te werken. Daar ga je geen OLED voor gebruiken vanwege de kleurechtheid die je moet bereiken
Onzin, in de 'pro wereld' is OLED al jaren de standaard als het gaat om kleurechtheid. Zie bijvoorbeeld de reference monitoren van Sony (Trimaster range)
Grotendeels is IPS nogsteeds de standaard. De Oled Trimaster range is een uitzondering. Maar meeste consumenten panelen zijn niet accuraat.
Vandaar dat Technicolor LG OLEDs gebruikt als reference schermen.
maar Technicolor gaat over de weergave van film en dat is toch niet helemaal hetzelfde als de kleurechtheid die in de grafische industrie verwacht wordt.
Op welke manier is dat anders ? Kleurecht is kleurecht.
Nope dat hangt van je target colorspace af.
Waar baseer je dat op? Panasonic's laatste reeksen worden blijkbaar zelfs gebruikt voor colour grading in Hollywood:
"Hollywood uses Panasonic’s OLED TVs. The Panasonic EZ1000 OLED was not only tuned by professional studio colourists, it is used at many Hollywood post-production facilities to colour-grade films." (https://www.trustedreviews.com/opinion/oled-vs-led-lcd-2924602)
Zit er een 3.5mm poort in? Of een dongle? :)

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 30 oktober 2018 16:16]

Niet over gehad ... Als de jack weg is kan je de dongle vergeten.
Er is plek zat voor een jack dus ik hoop dat hij erop zit.

Waarom zit anders de jack wel op alle andere nieuwe producten muv de iPhone ...
Ga dan helemaal over naar draadloos.
Op de foto's op engadget (https://www.engadget.com/...announced/#gallery=976074) is aan boven en onderkant geen 3.5mm plug te zien. Lijkt me sterk dat deze aan de zijkant zit.
Nee geen 3.5mm jack meer. Dus wil je je vertrouwde koptelefoon gebruiken wordt het een dongle erbij kopen.

bron:
The new iPad Pro doesn’t have a headphone jack
iPad users will need to join the dongle life

link;
https://www.theverge.com/...-lightning-dongle-adapter
Neen, kon hem niet vinden op de plaatjes en the verge meldt van niet. https://www.theverge.com/...-lightning-dongle-adapter
Vind niemand het enorm jammer dat er geen simslot meer in zit? alleen nog maar een E-sim?
ik vind dat jammer. Hoop dat het een foutje is in het artikel.
Nope zie specs op apple.nl

helaas applesim/esim
Apple.nl vermeldt nanosim bij de specificaties.
Ik vind het niet jammer dat ze alleen deze variant nog leveren, dit is volgens mij de toekomst.

Het is juist jammer dat geen enkele aanbieder in Nederland het wil leveren.

Zeker nu het mogelijk is vanaf deze iPad om multi-e-sim te gebruiken, kun je de voordelen van verschillende aanbieders combineren. Dat zal een enorme marktwerking teweeg brengen, maar niet 1 waar de huidige aanbieders op zitten te wachten.\

(aanbieders, als in telecomproviders).

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 30 oktober 2018 16:35]

Ik snap je punt hoor (ben het er ook zeker wel mee eens) en idd smeken of ze hem snel gaan ondersteunen
Ja, maar dan heb je er in 2020 wat aan :)
Dus de iPhone XS, XS Max en XR zitten nu met een lightning connector die vanaf de iPhone XSS, XSS Max en de XRS wordt uitgefaseerd en vervangen door usb-c?

Mooie reden om mensen te pushen om te upgraden. Anders had Apple deze telefoons ook al voorzien van USB C.
De iPad Pro wordt gepositioneerd als een professioneel apparaat wat moet kunnen samenwerken met externe schermen, opslag en meer van dat soort zaken. Natuurlijk heb je dan USB-C nodig want Lightning is niet krachtig genoeg. Het zal waarschijnlijk vanzelf wel op de iPhone komen een keer maar het is niet echt kritiek om het meteen om te gooien want een iPhone wint er niet zo veel bij.
Klopt, maar tegelijkertijd is de XS Max en de XS ook voor de pro's. Voor de normale mens is er de XR. Daarnaast behoorde Apple altijd tot de gebruiksvriendelijke ontwikkelaars, maar nu heb je naast dongles, ook nog twee opladers nodig...
Mwah voor zover het woord "Pro" nog wat betekent is een iPhone gewoon niet geschikt om echt productief mee te zijn. De iPad daar kun je over discussiëren of het genoeg is maar het heeft op veel vlakken gewoon wel de specificaties. Hij zal echt niet trager zijn dan de meeste Surface portables en langzamerhand begint er steeds meer kritieke software voor te verschijnen zoals een volwaardige Photoshop. Wat wel beter geworden is maar nog werk nodig heeft is multitasking en file management.

Op een iPhone XS Max kun je nog steeds niet fatsoenlijk Photoshoppen zelfs al zou het er op draaien. Office documenten maken en bewerken: geen beginnen aan. De iPad Pro kan prima een A4tje editen.
Dat de iPhones usb-c gaan krijgen lijkt mij evident. Er is niet echt een voordeel van het verkiezen meer over lightning waar dat toen lightning werd geïntroduceerd wel was tegenover de andere aansluitingen die er beschikbaar waren.

iPad, iPhone en Mac's allemaal dezelfde poort, en over een tijdje ook dezelfde architectuur.
Lijkt wel alsof ze bij elke iteratie 100 EUR duurder maken.
Dat lijkt inderdaad maar zo. Ik heb in 2015 de Pro aangeschaft voor 1.099 euro (128GB). De vergelijkbare Pro kost nu 30 euro minder en je krijgt er nu 256GB voor.
Veel geld, voor een specifieke doelgroep, maar niet duurder.
In 2015 moet dat de 12,9" versie zijn geweest. Die kun je natuurlijk niet vergelijken met de 11" versie van nu. De goedkoopste 10.5" iPad pro in 2017 koste 749 euro. De goedkoopste 11" iPad pro kost nu 899 euro.

Ik vind het prachtige apparaten en vind die 899 prima verdedigbaar, maar we moeten eerlijk zijn dat de prijzen wederom hoger liggen dan de vorige generatie.
De US prijzen zijn zonder sales tax... De Europese prijzen zijn inclusief 21% btw.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee