Apple voorziet Mac Mini van Intel-hexacores en tot 64GB uitbreidbaar geheugen

Apple komt na vier jaar met een nieuwe versie van zijn Mac Mini. De kleine computer is voorzien van Intel-quadcores en -hexacores en kan uitgerust worden met 64GB ram. Het werkgeheugen is weer makkelijk uit te breiden met sodimms.

Alle nieuwe Mac Mini's hebben minimaal een quadcoreprocessor. Duurdere modellen worden geleverd met hexacores. Apple gebruikt desktopprocessors in zijn kleine computer, die wat betreft het ontwerp op zijn voorgangers lijkt, maar een nieuwe kleurstelling krijgt.

De maximale geheugengrootte is nu 64GB en het geheugen bestaat weer uit sodimms. Bij de vorige versie van de Mac Mini, die Apple in 2014 introduceerde, zat het werkgeheugen gesoldeerd op het moederbord waardoor het niet te vervangen of uit te breiden was. Bij oudere Mac Mini's, zoals die uit 2012, konden gebruikers wel zelf het geheugen upgraden.

Apple geeft de Mac Mini ssd's met een capaciteit tot 2TB. Ook zegt de fabrikant de koeling opnieuw ontworpen te hebben, de airflow zou verdubbeld zijn. Aan de achterkant zitten vier thunderbolt 3-aansluitingen met usb-c-connector, een hdmi-aansluiting, twee usb-a-poorten en een ethernetpoort. Optioneel levert Apple de Mac Mini met 10Gbit-ethernet.

Net als in recente laptops stopt Apple zijn T2-beveiligingschip in de Mac Mini. Die wordt onder andere gebruikt voor encryptie van de ssd. In de Verenigde Staten krijgt Apples kleinste computer een vanafprijs van 799 dollar en is hij vanaf 7 november te koop. De goedkoopste configuratie heeft een Core i3-cpu, 8GB ram en een 128GB-ssd.

Update 16:24: De nieuwe Mac Mini staat op de Nederlandse Apple-website voor een prijs vanaf 899 euro met Core i3, 8GB ram en een 128GB-ssd. Een versie met een Core i5-hexacore, 8GB ram en een 256GB-ssd kost 1249 euro. De meerprijs voor 10Gbit-ethernet is 120 euro.

Apple Mac Mini 2018
Apple Mac Mini 2018Apple Mac Mini 2018Apple Mac Mini 2018Apple Mac Mini 2018

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-10-2018 • 15:51

205

Reacties (205)

205
194
139
7
0
32

Sorteer op:

Weergave:

Leuk dat Apple na bijna 1500 dagen een nieuwe Mac Mini uitbrengt, maar ben ik de enige die $800 echt een beetje te gortig vindt!? Dit is de INSTAP-Mac... Ik dacht dat $500 een mooie instap zou zijn, maar ging er al wel van uit dat Apple hier minstens $700 voor zou vragen, maar het is dus nog meer... Ik weet dat de vergelijking mank gaat, maar een Windows/Hackingtosh-tegenhanger is in elkaar te zetten voor minder dan de helft, misschien zelfs wel 1/3de. En tuurlijk is dat niet een 1:1 vergelijk, met een langzamere SSD, maar voor deze instapmarkt zal dat echt worst wezen.

Apple wordt nog meer premium. Dat is duidelijk. Vind ik prima, maar $800 is nu echt de instap. Er is geen goedkopere mogelijkheid. Laptopje hebben, $1200, minstens. Telefoon? $749, of een model van een jaar of 2 jaar oud, maar allemaal minstens 4.7". De huidige iPad van €379 is het enige goedkope product dat over is. Waar de bang-for-buckverhouding echt fenomenaal is. De enige 'gateway-drug' om in het Apple ecosysteem te komen voor de generatie die nu rond de middelbare school-leeftijd zit.
Apple is al jaren een premium-merk en Macs zijn nooit goedkope computers geweest.
Je betaald voor het merk, bouwkwaliteit en design en natuurlijk voor de hardware.

$800 als instapprijs voor een Mac Mini 2018 valt reuze mee in voor Apple termen.
En wat dacht je van gratis support in Apple winkels (ze gaan een uur met je zitten om alles in te stellen), gratis trainingen voor alle software en toepassingen (Apple Today), beste garantie in de industrie (ze zijn vaak nog coulant met zaken waar andere merken dat niet zijn), respect voor je privacy, gratis software en updates (bereken de prijs van alternatieven op Windows maar eens)....

Apple is duur maar je krijgt relatief wel waar voor je geld (al vind ik dat ze de laatste 2 jaar iets te ver doorslaan wat het voor mensen als mij lastig maakt om nog elke 3 jaar te updaten, om het betaalbaar te houden moet ik er nu 5 jaar mee doen). Maar je moet ook gewoon jaartje wachten tot er nieuwe modellen uitzijn, en dan een goede Black Friday aanbiedingen ergens meepakken.
Iets doorslaan: een nuc8i7 heeft een betere iGPU (veel beter). Die kost (barebone) 500 euro. Doe daar 8Gb en 128Gb ssd in en je zit op 650 euro. Als je de Mac mini upgraded tot 64Gb+2TB NVME kost die 5k. Diezelfde Nuc met 64gb en 2Tb kost dan 1600 euro. Dat is 3400 euro voor een logo. Dat is niet een beetje duur, dat is achterlijk duur voor een PC clone (want dat is een mac ook maar gewoon) met het recht om OSx te draaien.
Volgens de spec van intel kom je met een vergelijkbare NUC niet op 64 GB uit, max geheugen is 32 GB als 2x 16 GB
Dus de 64 GB geheugen lijkt niet mogelijk en stel dat het mogelijk is dan is het € 400,- per module dus € 800,- op de € 500 basis nuc en dan de SSD Apple neemt daar snel spul voor dus mag je dan een 500 euro EVO kiezen of moet je voor een goed vergelijk voor de 1000 euro PRO gaan?
Dan kom ik op een € 2300,- totaal uit waarbij dit een fictive prijs is om dat 64 GB niet mogelijk is, en ja dat is nog steeds een heel stuk minder dan de prijs van de Apple waarbij opgemerkt dat dat geen 5 K is maar € 4.499,00 voor de 4 core I3 en €4.609,- voor de I5 6 core de intel NUC is een i5 4 core dus op sommige punten afwijkend.

https://ark.intel.com/pro...7/Intel-NUC-Kit-NUC8i5BEK
Dat zijn de nieuwe 32Gb Samsung modules. Intel heeft al aangegeven dat die in de validatie testing zitten. Zijn dezelfde DIMMS die ik in mijn laptop heb. Kun je nog niet los kopen idd. Prijs is ongeveer die van 2x16Gb +10%. En volgens de specs doet de SSD 3,4Gb/s. Dat is gewoon de 970 Evo (die doet 3,5Gb/s). Niks pro aan.
Dus, to summarize: 2x32Gb SO-Dimm zit in de validatie pijplijn voor de Nucs. Maar de geschiedenis van Intel kennende werkt het gewoon (bijv. de Q965 chipset deed ook maar 4Gb officieel. 8G onofficieel en de atoms doen max 8Gb officieel, maar 16Gb in het echt). Aangezien de geheugencontroller op de CPU zit is de kans nul dat het Apple wel lukt en Intel niet. En de CPU is niet helemaal gelijk maar lijkt beter in balans (klein kastje/hitte en een iGPU die takke traag is versus fatsoenlijke integrated graphics).
Dan kiest je de evo in het prijsverlijk dan kom je op €1.667,- uit dat is altijd nog meer dan jouw 1600 en met de Apple geef je een 10% / €500 te hoge prijs op. Het verschil is dan nog steeds heel veel maar ik zie geen reden om dat nog groter te willen doen voorkomen.

MBT de Pro en de EVO de topsnelheid van de evo en wat apple op de site aangeeft zijn vergelijkbaar 3400 dus moeten we die maar aanhouden

zie gallery: hans3702 hoe ik aan de prijs ben gekomen
De 32 GB SO modules zijn mogelijk niet juist maar meer is er nu niet te vinden en vergeet niet dat de nuc nog in elkaar gezet moet worden en geïnstalleerd moet worden een 60 tot 100 euro is denk ik een redelijk prijs om dit in de vergelijking mee te nemen.
"vergeet niet dat de nuc nog in elkaar gezet moet worden"

Toevallig heb ik dat deze week mijn 12 jaar oude dochter laten doen: Hades Canyon openschroeven ( 6 schroefjes) en de top eraf, dan nog 1 extra schroefje om de 'skull' eruit te krijgen. Dan kun je de nvme en geheugen er zo bij klikken ( toegegeven nog 1 extra schroefje om de nvme vast te zetten) en dan het hele zaakje weer dichtschroeven.
Jij kiest nu de evo for business die is 64 euro duurder :) Ik let niet op een tientje meer of minder zeker niet als het gewoon goed spul is. Maar ik trek een lijn bij Apple hardware hardware prijzen. Dan ga ik liever op vakantie.
Ik vind het goed als we zijn toch apples met peren aan het vergelijken de 64 euro val je over de 500 die je zelf er bij op telt negeer je.
En dan zijn we ook nog aan het vergelijken met de laagst mogelijke prijs en met een product als een SSD die in de laatste 6 tot 8 weken van ca 750 naar 500 is gezakt. Zo lukt het toch niet om een goed vergelijk te maken.

Ik wens jou een fijne vakantie en hoop dat de lol van net zo lang mee gaat als een MAC mini. Een ieder die een MAC mini koopt kies de juiste config en heel veel jaren MAC plezier.
Een echte Tweaker heeft dat allemaal niet nodig
En je maakt eigenlijk je eigen systeem voor heel veel minder geld, mss niet net zo compact en het doosje lijkt minder fancy als je daar gevoelig voor bent, maar het gaat zeker werken.
Die support heb je niet nodig, je doet veel zelf als echte Tweaker.
De nieuwe Mac Mini staat op de Nederlandse Apple-website voor een prijs vanaf 899 euro met Core i3, 8GB ram en een 128GB-ssd. Een versie met een Core i5-hexacore, 8GB ram en een 256GB-ssd kost 1249 euro. De meerprijs voor 10Gbit-ethernet is 120 euro.
Wat een prijs... :(

[Reactie gewijzigd door route99 op 25 juli 2024 07:24]

Heb je daar ook alle gratis software in meegenomen, de 4 Thunderbolt 3 ports, de walk-in garantie van Apple, het gebrek aan virussen, display scaling die wel werkt t.o.v. van de ruk implementatie op het Windows platform die door de meeste apps niet goed wordt ondersteund, reboots vereist etc.

Daarnaast is macOS inclusief Final Cut Pro zwaar geoptimaliseerd voor AMD en Intel GPUs en zal je zien dat de performance vele malen beter is dan op een vergelijkbare Windows PC voor die taken.

Ik heb zelf een Windows laptop/desktop en een MacBook dus ik spreek uit ervaring.
De nieuwe Mac mini is inderdaad niet goedkoop. De standaard SSD's die Apple inbouwt zijn trouwens wel heel snel. Fijn dat ze weer normale SO-DIMM lijken toe te passen. Er even van uitgaande dat ze daar geen vuile truuks mee uithalen.

In het algemeen gebruik ik zowel W10 als OS X en in de praktijk merk ik dat er meer onderhoud zit aan de W10 machines, de OS X bak blijft voor langere tijd zorgeloos draaien. De tijd die er gaat zitten in het opnieuw installeren en inrichten van een systeem kost ook geld. Uren die niet gewerkt kunnen worden. Als je dat meerekent dan vindt ik de prijs best acceptabel.

Ik geef toe dat het voor schoolgaande jeugd niet echt bereikbaar is. Dat is wel jammer.
Heel snel hoe snel?
Daar een Samsung ssd op m.2 een lees snelheid heeft van 3400 mb/s
Anders kan je hem gelijk upgraden door er een externe Samsung x5 aan te hangen die heeft een lees snelheid van 2500 mb/s
De Samsung SSD's zijn inderdaad heel snel maar komt je af fabriek niet zoveel tegen in laptops. Het is opmerkelijk hoeveel systemen er tot voor kort nog met SATA opslag (ook als m.2 form factor) werden geleverd. Apple heeft enige jaren geleden gekozen om af fabriek hele snelle SSD's te levert die via PCIe communiceren (die zijn dan weer expres niet helemaal m.2 compatible). Het is overigens absoluut niet tof dat die SSD's tegenwoordig zitten vastgesoldeerd waardoor upgraden echt compleet uitgesloten is. Net als die onzin van vastgesoldeerd geheugen. Gelukkig lijkt het geheugen in de nieuwe Mac mini weer "normaal" vervangbaar. Dat is in ieder geval een streek die ze kennelijk hebben afgeleerd.
Apple verkoopt meer iPads dan welke andere fabrikant aan tablets of laptops verkoopt.
Lolwut? Volgens de statistieken had Apple in Q3 2017 11.4 miljoen iPads verkocht. In diezelfde periode (Q3 2017) had Lenovo 14.36 miljoen computers verkocht en HP 13.77 miljoen. Dat Apple dus meer iPads verkoopt dan anderen aan computers verkopen is grote onzin. Alleen dat ze meer iPads verkopen dan anderen aan tablets verkopen klopt wel, maar dat andere dus niet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 07:24]

Het is de goedkoopste hexacore, en voor 1249€ zo'n nette machine met 23000 punten in Geekbench is niks te veel, betere deal dan alle andere Macs. Zelf een PC bouwen met deze rekenkracht gaat je niet lukken op zo'n gelikte manier (feilloze OS afstemming, interne voeding, 1,3kg en mooi gemaakt met veel poorten)
Het gaat me niet om de duurdere modellen, het gaat me specifiek om het instapmodel... Ik denk dat er genoeg gegadigden zijn voor een i3-apparaat voor 500 euro max... Dat had best 600 euro mogen zijn met de reden van apple-premium, maar ik zou de 800 euro niet kunnen aanraden. "Ik wil een thuis pc voor browsen en mailen, misschien een beetje fotobewerken en heb een iPhone en ipad", 800 euro als je bij Apple wil blijven. 300-400 euro als je Windows kunt tolereren. Of je zet daar macos op, kun je alleen niet een Mac mini op tafel zetten, maar moet er een grote bak onder je bureau staan.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 25 juli 2024 07:24]

Helaas, de Mini is nu een Professional mac. Maar er is meer dan genoeg leuks HTK spul op marktplaats voor fijne prijzen. Heb mijn zoontje laatst een maxed out iMac 2006 gegeven, was 100€. Daar kan alles wat jij wilt op...
Helemaal mee eens, men denkt maar dat iedereen stapels geld heeft.
Vergelijk het met een even krachtige en gelijkwaardig uitgeruste Intel NUC en je betaalt wel erg veel voor deze veel grotere Mac Mini. Ik heb in het verleden met Mac mini gewerkt en daarna 2x met een NUC. Doe mij die NUC maar, ook nu tegen deze nieuwe Mac Mini.
Als je hier een nuc tegen overzet kost dat minimaal € 622,- heb je een een CPU uit de U serie en moet je het nog zelf in elkaar zetten en installeren. zie: gallery: hans3702
heb je minder USB C aansluitingen en kun je maximaal 2 beeldschermen aansluiten. ipv 3 bij de MAC.
Met meer geheugen en een grotere SSD is de intel nuc een stuk goedkoper, echter een optie als een 10 GB lan is niet mogelijk.
Zo valt de apple voor 899 nog wel mee vind ik.
Maar wel een iGPU die veel sneller is dan de Intel HD graphics in die Apple unit. En de nieuwe Nucs gebruiken een 28W cpu. Vermoedelijk zijn die CPUs in de mac mini een 45/35w exemplaar. Eerst maar eens zien hoe het met thermal throttling zit in een zo'n klein kastje. Oh, 3 schermen is geen probleem met DisplayPort MST (althans, ik heb er hier 3 schermen aanhangen). Die 10Gbit is het enige wat niet echt lukt idd.
Apart de de locatie van de voeding een PC meteen kansloos maakt. Het is gewoon slim om zo'n warmteproducent buiten de PC te laten.
Goede voeding levert amper nog warmte met rendementen dik in de 90%. Ik voel geen warmteontwikkeling bij voeding Mini 2012, Apple heeft huiswerk qua voeding erg goed voor elkaar. Bij die losse gaan altijd kabels stuk, hoor je een irritante zoem en krijg je van die heerlijke stofnesten. Heb hier zo'n los ding van werklaptop, en daar kun je chocomel mee verwarmen inderdaad. Blijkbaar veel kwaliteitsverschil. Ook kan er met losse voeding op 2 plekken iets losschieten, met voet netsnoer voeding lostikken bijvoorbeeld. Je hebt hier geen batterij, dus dan valt ie pats uit.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Dit was een mooi konijn uit de hoed. Deze had ik niet verwacht. Heb in het voorjaar nog de beste computer ooit gekocht: de MacMini 2012 quadcore, en die verdiende die titel zelfs begin 2018 nog, maar dit is een zeer mooie stap vooruit. Toch blijft Apple aardig: de 2012 is niet ineens minder waard: namelijk even snel als de instapper nu.

Ik heb wel vraagtekens bij de voorgestelde snelheidswinst. Die is hws t.o.v. het 2014 type gerekend. De 6 core is namelijk een 6 thread machine, terwijl mijn 2012 bakkie een 8-thread processor heeft. Nu zijn die per core allemaal een stuk rapper geworden, maar ik denk dat dit eerder een multicore score van +/- 17-18000 zal zijn in geekbench, t.o.v de 13000 in 2012.
edit: er is dus ook een i7 12 thread! en die scoort blijkbaar rond de 23000. Voor 1249€ dé keuze dus!

Grootste verrassing: 2x SO DIMM slots voor zelf te vervangen RAM. Dat was altijd Apple's mellkoetje bij veel modellen met gesoldeerd geheugen. Die frustratie blijft bespaard.

Even in de prijzen gedoken: het best koop je een instap Mini met CPU upgrade:
1249€ voor een 12 thread i7 hexacore

23000 punten geekbench in een fantastisch handzame dekstop, en scherp geprijsd t.o.v. iMac en Mac Pro.
De gewone hexacore is 1289€, maar dat is een 6-thread systeem
De SSD los je zelf op: extern USB 3.1 NVMe kastje met NVMe 970EVO 1TB (+300€)
En 1 reepje RAM doet al wonderen: 16GB SO dimm (+130€) zodat je 20GB hebt.

Conclusie: Het MacMini team is net als in 2012 weer eens losgelaten!
De Macmini 2018 instap met i7 upgrade is met 1249€ het goedkoopste Apple CPU monster, sneller dan ALLE iMac's en MacBookPro's, vrijwel even snel als instap MacPro en voor de prijs van een iMac Pro koop je 4 Mini's in een renderfarm die nog veel sneller is!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Bedankt, dit scheelt mij weer een hoop uitzoekwerk :D

Ik wil de foto's en reviews e.d. nog even afwachten, maar als het daadwerkelijk mogelijk is om zelf het geheugen uit te breiden, dan ga ik zsm die i7-versie bestellen!

Trouwens:
"En 1 reepje RAM doet al wonderen: 16GB SO dimm (+130€) zodat je 20GB hebt."

Dan kom de op 24GB uit; er zit standaard minimaal 8GB in.

[Reactie gewijzigd door Vlugge Japie op 25 juli 2024 07:24]

8=2x4GB (apple doet er altijd 2 reepjes in)
Dus 8-4=4 4+16=20.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Is het niet beter om altijd paren van 2 dimms te doen met dezelfde capaciteit?
Ja, maar niet veel, de 4GB in beide reepjes draait toch wel parallel, dus ook als ze niet hetzelfde zijn wordt er dual channel gewerkt. Heb je een multicore app, dan zal die waar mogelijk geheugen parallel aanspreken. Maar goed, 2x16 is nog tikje sneller bij grote hoeveelheden data, maar dan moet je dat wel in een keer nodig hebben. Koop liever 1 reepje binnen je budget, en later nog een.
Grofweg snelheid 1 reepje is 100, 2 verschillende 190, 2 dezelfde 200.
Als je 16GB bijkoopt als 2x8 heb je dus 16 die iets sneller is dan 4+16, maar daar staat tegenover dat bij veel geheugengebruik je weer wat sneller uitwisseling hebt met de opslag. 1X16Gb is slimmere upgrade dan 2x8.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Ik ben alleen bang voor de koeling bij de i7. Hij mag snel zijn. Maar kan hij die snelheid ook goed handelen? Anders ga ik voor de i3.
Als ik de Star Trek TM film over de koeling mag geloven, kan de nieuwe Mini nog de Reactor van de USS Enterprise koelen. Wel verbaas is me over 150W voeding. De oude i7 quad op 22nm was iets van 40W, zou je zeggen dat het nu op 14nm met 6 cores in zelfde hoeveelheid watts kan. Maar mogelijk is de 150watt vooral nodig voor de zware vermogens die USB-C tegenwoordig kan leveren. Die kan tot 20V/5A per poort volgens USB-C specificatie.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een 4k scherm aan te sturen met 60 Hz. Volgens mij is nog niet bekend welke hdmi-versie er op deze mac mini zit. De laatste generatie processors van Intel ondersteunt het in ieder geval wel.

Ik had eigenlijk eerder een displayPort verwacht dan een hdmi-aansluiting.
Up to three displays:
Two displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz connected via Thunderbolt 3 plus one display with 4096-by-2160 resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
or
Up to two displays:
One display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz connected via Thunderbolt 3 plus one display with 4096-by-2160 resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
Dat wil ik ook graag weten!

Edit: laat maar, de meerprijzen om een normaal systeem te maken zijn nog altijd absurd.

Meerprijs naar 250GB SSD: 240 euro. 512GB 480 euro, wtf. Dus voor een i3 met 512GB SSD zit ik al op 1379 euro.

[Reactie gewijzigd door JAHRASTAFARI op 25 juli 2024 07:24]

Je kunt aangezien het een desktop is prima een externe TB3 drive er aan hangen voor het opslaan van media. Volgens mij heb je al een Samsung 1TB drive voor minder dan 250 euro. Met als voordeel dat je je files ook nog eens mee kunt nemen.
Dat kan zeker, maar niet als je een clean desktop wil met enkel een mooi “doosje” als pc en geen randapparatuur. Met een externe schijf eraan ziet het er gelijk rommelig uit. Ook in geval van montage van de Mac Mini achter een scherm of onder een bureau is het niet praktisch een externe schijf te moeten koppelen. Kortom, je wil voor een redelijke prijs een nette all-in oplossing.
Die is er: een Mini 2012.
Kan je qua opslag alles aan versleutelen wat je wilt.
Deze Mini's zijn echt gericht op video professionals, 4K vloggers en film makers, gezien de ondersteuning voor 3 4K schermen tegelijk, 10gbit ethernet en 6core i7 met speciale H265 hardware compressor in de T2 chip.
De doelgroep wil de opslag toch al extern.
Apple gaat er vanuit dat de sukkelaar die voor thuis een HTPC wil allang aan de Chromecast is, en is niet geïnteresseerd om daar MacMini's voor te ontwerpen. Voor de nette huisdesktop is er de 21 inch iMac.
Dit is de meest logische en slim gerichte MacMini in lange tijd, en echt een killer in prijs-prestatie.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 07:24]

Eh, gaan ze ervan uit dat ze bij de concurrentie een Chromecast hebben? Dit terwijl Apple ook Apple TV heeft, waarmee je ook een aadige HTPC kan maken?
Het zal niet lang duren voordat er een fabrikant komt die een SSD in een doosje stopt met dezelfde maat en vormgeving als de mini. Dat de mini stapelbaar is helpt alleen maar. Kort TB3 kabeltje erbij en ziet er strak uit.
De Mac mini zou op mijn burea komen. Ik zou het geen probleem vinden om een externe SSD met velcro onder mijn bureau te plakken. Daarnaast een TB3 hubje voor monitor en SSD. Erg clean ;)
Opslag? ook systeem zou ik extern draaien: Voor 300€ heb je 1TB NVMe SSD in USB3,1 case van 10x4x1cm....
Dan beter de Samsung x5 is een ssd op m.2 en gaat op de Thunderbolt dus vele malen sneller.
Had de oude met i5 voor 505 gekocht 16 gig ram voor 150 euro 1 ssd 120 gig 73 euro een 2 tb hdd voor 109 en een dual drive kit voor dacht 30 er in is 867 euro.
Dan is die wel erg duur geworden voor een i3tje
Volgens de Apple website is het HDMI 2.0, dus 4k met 60 Hz zou mogelijk moeten zijn :D
Ik was een beetje teleurgesteld in de i3 in de instapper maar is dat niet gewoon wat we tot voor kort nog gewoon een i5 noemden met zijn 4 cores? Ik ben in ieder geval blij voor alle mensen wiens baas koste wat kost de goedkoopste Mac mogelijk koopt, bijvoorbeeld om mobiele apps op te testen en builden. Gewoon geen zwaaiend stuk roest meer, alleen SSD varianten, niet meer jankend naar een draaiende strandbal zetten na iedere klik die je doet.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 25 juli 2024 07:24]

Met deze specs lijkt er een i3-8100 in te zitten. Dit is toch een behoorlijke cpu hoor, zelfs sneller dan een i5-7400 van de vorige generatie.
Deze mini heeft toch echt als voordeel dat er een volwaardige desktop cpu in zit.

Voordaal van deze cpu met de UHD630 is overigens wel dan de i3-8100 qua specs nu native ondersteund wordt in Mac Os. Volgens mij wordt het nu wel erg makkelijk een hackintosh te bouwen met een i3.
Ja maar wel een karige 128gb en een upgrade naar 256 kost je meteen 240 euro. Dat is gewoon graaierij, maar goed het werkt vast wel weer.
Ja maar je hoéft bij deze de interne drive niet voor alles te gebruiken. Een externe 1TB SSD gaat al voor 250 euro of minder. Dan zet je je applicaties en het OS alleen op de 128GB drive en je files op de grotere externe. Er zijn maar weinig applicaties waarbij de lees- en schrijfsnelheid echt kritiek is maar het is wel fijn dat applicaties en het OS snel opstarten.

Ook los daarvan is nog niet bekend of deze drive nog handmatig te vervangen is. Ik heb het op een 2011 gedaan, de 2014 kon het ook maar het zou kunnen dat het nu niet meer kan. Even wachten op de iFixit teardown.
via een usb 3.1 of thunderbolt zal een externe disk niet langzamer zijn dan een interne, alleen het is weer een kastje en een kabel en evt een voeding. Een interne is dan toch handiger en betrouwbaarder. In deze serie mac mini is de SSD nu niet meer door de gebruiker te vervangen:

Let op: als gebruiker kun je niet bij het opslaggedeelte van je Mac mini. Als je denkt dat je in de toekomst meer opslagcapaciteit nodig hebt, dan raden we je aan om de opslagcapaciteit bij aankoop alvast uit te breiden. bron: https://www.apple.com/nl/...80%91coreprocessor-128gb#

en Apple 3 tot 5 keer de prijs vraagt voor een upgrade naar een 1 TB SSD als je dat vergelijkt met (
categorie: Solid state drives dan is dat even afzien. Idem voor geheugen maar dat kun je zelf bij deze uitvoering nog vervangen omdat het twee SO dims zijn

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 25 juli 2024 07:24]

Idem voor geheugen maar dat kun je zelf bij deze uitvoering nog vervangen omdat het twee SO dims zijn
Weet je dit 100% zeker?

Want als ik nu zou kiezen voor de goedkoopste RAM (8 GB 2666‑MHz DDR4.)

Dan kan ik er dus later altijd handmatig de grootste versie inzetten? (64 GB 2666‑MHz DDR4)
Ik zie het duidelijk in het bericht staan:
De maximale geheugengrootte is nu 64GB en het geheugen bestaat weer uit sodimms.
als je op de 2e foto kijkt zie het het ook zelf zitten de SO dimms
en als je op de apple site kijkt zie je bij de SSD staan dat je dit niet kun aanpassen later en bij het geheugen staat hier niks over/

Ik heb het apparaat niet zelf in mijn handen gehad maar afgaand op de info online zeg ik ja dat is wel zeker.

In de pricewatch is nog geen SO dimm van 32 GB per module dus om er 64 GB zelf van te maken is nog even lastig of duur
Bedankt voor de opheldering, want het was me nu namelijk niet helemaal duidelijk of dit nou klopte of een aanname was.

Maar gezien de informatie op de Apple website wordt getoond, haal ik het minimale geheugen aan RAM, om later een grotere RAM unit in de Mac Mini te prikken.

SSD hardeschijf dan niet de laagste, omdat je die dan niet meer kan aanpassen in de toekomst.
ik Heb hier een 2014 model staan met een origineel 5200 1tb disk

Laat hier ook Apple hebben gezegd dat de disk niet te vervangen was.. klopt ook wel omdat bij het vervangen van de disk. De hele Mac mini uitelkaar gehaald moest worden om bij de disk te kunnen komen. Een gemiddelde gebruiker zal dat echt never nooit niet gaan doen en kiest bij voorraad al voor een grotere schijf of voor een aantal externe disks.
Veel beter dat je RAM nog kunt aanpassen dan dat je alleen de disk zelf kunt aanpassen zoals bij de 2014. TB3 is gewoon de moderne SCSI. Natuurlijk is het minder ideaal dat je een los ding hebt liggen maar het heeft ook zijn voordelen: je neemt gewoon ál je bestanden mee als je een keer hele grote dingen nodig hebt op een andere locatie. Ik heb nog steeds warme herinneringen aan de SCSI poort op mijn PowerBook 1400. Met een goede disk was die sneller dan de interne schijf!
de i3 8e gen is bijna net zo snel als een i7 4e gen

https://cpu.userbenchmark...l-Core-i3-8100/2293vs3942

Ok de i3 is een 4 core en de i7 een 4 core + HT maar als je naar de benchmakrt kijk is de i3 meestal sneller dan de i7
ik hoop dat ik de juiste i3 heb gekozen op dit moment is 3.6GHz quad-core Intel Core i3 6MB shared L3 cache alles wat er op de apple site staat

Als je dit als windows systeem zou kiezen begin je bij € 622,75 en moet je het zelf in elkaar zetten en Window installeren.
Ik heb hier de i5 gekozen omdat dit ook een 4 core is en in de nuc de notebook cpu zit, en dan heb je nog een systeem wat minder is dan de instap mac mini I3 alleen een grotere SSD en meer geheugen max 32 GB is een stuk goedkoper en je hebt dan minder usb C aansluitingen en het is geen OS-X

zie gallery: hans3702

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 25 juli 2024 07:24]

Ik had ook graag een versie met een gpu gezien (gewoon een 1060 max-q ofzo). De i-GPU van de intel-processoren is denk ik de bottleneck van deze computer.
Ik vraag me af, kan je via thunderbolt makkelijk een externe GPU aanlsuiten (bijv: https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-core-v2)? Dat zou wel echt heel mooi zijn... En makkelijk te upgraden met de tijd.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 25 juli 2024 07:24]

Gezien er TB3 aansluitingen opzitten en er al eerder zelfs dedicated eGPU cases voor macbooks zijn uitgebracht lijkt me het niet ver gezocht dat een Mac Mini dat ook ondersteunt.
Staat het in de specs? Als het daar niet vermeld wordt zal het er nog niet op zitten/zal het nog niet - betrouwbaar genoeg - werken.
ze claimden dat het werkt tijdens de keynote.
Ik verwacht ook snel een Mini lookalike met daarin eGPU en 2 NVMe PCI ssd slots.
Heel leuk dat je er een pc formaat kast naast kan zetten met een video kaart, maar dat is niet het doel van de mac mini lijkt me? Het mooie van deze super kleine compacte computer is dat je weinig computer op je bureau hebt staan lijkt me. Tenminste dat is waar onze 2014 mac mini voor gekocht is, als we meer power nodig hadden, hadden we een andere optie moeten bekijken.
Het voordeel is dat hij klein is idd, maar ook dat hij via de peripherals goed is te upgraden (in fases zelfs), iig voor mij. Bij gebrek aan een serieuze Mac Pro en de insane prijzen en niet upgradeability van de nieuwe iMac (pro) vult dit wel een mooi gat, los van zijn afmetingen.
niet upgradeability van de nieuwe iMac (pro)
Wat valt hier dan aan te upgraden wat niet op de iMac kan? Natuurlijk kun je hier van alles extern aan hangen, maar dat kan aan de iMac ook...
Het scherm, en ik weet niet of je een met een externe GPU het scherm van de iMac kunt aansturen? Maar anders ook nog de videokaart.
De Razer Core X is speciaal gemaakt voor de mac :D
$500 en dan nog een grafische kaart kopen. De doelgroep is heel erg klein lijkt me.
Kan gewoon en "Connect with eGPU" wordt gewoon op de specs pagina van Apple vermeld.
"Blackmagic Design launches new eGPU Pro with Radeon RX Vega 56 alongside new Macs"
https://9to5mac.com/2018/...l-graphics-thunderbolt-3/
Aangezien Mac's gebruik maken van AMD GPU's had ik een high end versie verwacht met Vega onboard:

https://ark.intel.com/pro...-8M-Cache-up-to-4-20-GHz-

Update:
Apple heeft wel de Vega gebruikt in een laptop update:
https://www.theverge.com/...phics-options-macbook-pro

[Reactie gewijzigd door 7th op 25 juli 2024 07:24]

Eindelijk standaard een SSD erin! Mijn vader heeft het vorige model zonder SSD. De CPU is prima, maar niet vooruit te branden door de traditionele HDD. Is niet echt reclame, want dat ding heeft gewoon 3 minuten nodig om de mail op te starten sinds een update naar high sierra. Eindelijk een volwassen systeem. Nu nog hopen dat de prijs in EU te doen is.
Dollar tekentje zal wel een euro tekentje worden hier met de zelfde cijfertjes
Mwa, gezien de iPhones zou ik daar niet al teveel op hopen:
XR: $750 - €860
XS: $1000 - €1160

Als je die trend volgt komt er dus nog ~15% bovenop en wordt een Mac Mini zo'n €920. (ah, 899, dan zat ik er toch niet ver van af :+ )

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 25 juli 2024 07:24]

Dan kan je bijna net zo goed de Macbook Air gaan kopen, aangezien je nog ene scherm etc nodig zal hebben.
Voordeel van de mini is wel dat er een desktop CPU in zit (en een macbook air zal ook al gauw €1300-1400 gaan kosten, daar kan je een chic scherm van aanschaffen). Het zal aan je use case liggen welk apparaat het meest geschikt is.

Daarnaast is natuurlijk de vraag of je macOS wil, iets waar ik al jaren tegenaan hik. Voor al mijn andere apparaten heeft Apple me al gevangen in haar ecosysteem maar tot nu toe ben ik nog niet voldoende overtuigd van de meerwaarde van macOS t.o.v. Windows om de meerprijs te rechtvaardigen... :/

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 25 juli 2024 07:24]

Ik vind het heerlijk MAcOs veel fijner dan windows, ben nu sinds 2015 om heb een MacBook Pro 2015 13,3 inch.
Het werkt zoveel simpeler en rustgevender, zeker vergeleken nu met draak van windows 10.

Ik pak me mac uit en het is draaien en alles doet het, terwijl bij windows volop aan klooien ben om dingen weer naar me zin te krijgen.
Ik ben gewoon beetje klaar met het klooien en knutselen, net als met telefoon het zelfde met android.

Je kan met android jaren door customs roms verder enzo, ik heb daar geen zin meer in.
Ik koop een iPhone kan er jaren mee doen door update support, en hoef er helemaal niks zelf aan te doen rotten etc.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 juli 2024 07:24]

MacOS is prima, maar zodra je iets meer dan de simpele functies in Microsoft Office gebruikt kun je het vergeten, dan is het niet bruikbaar. En het merendeel van de bedrijven gebruikt nog altijd Office, dus tja.

Voor de applicaties die in de cloud zitten en/of native ontwikkeld zijn werkt het echt wel beter.
Microsoft Office is zowat zelfde op Mac als Windows, zeker met de 2016 en 2019 versie.
@Carlos0_0 Office 2019 voor Mac bestaat uit de onderdelen Word, Excel, PowerPoint en Outlook. Daarnaast zijn er de onderdelen Project, Visio, Access en Publisher, maar die zijn alleen beschikbaar voor Windows-gebruikers.

Office 2019 for Windows features (office 2016 <> 2019)
Excel
Funnel charts, 2D maps, and timelines
New Excel functions and connectors
Ability to publish Excel to PowerBI
PowerPivot enhancements
PowerQuery enhancements

Office 2019 for Mac features (office 2016 <> 2019)
Excel
Funnel charts, 2D maps, and timelines
New Excel functions (CONCAT, TEXTJOIN, IFS, SWITCH) <-zaten al in Excel 2016 voor Windows

bron: https://support.microsoft...requently-asked-questions

Het is wel een stuk beter dan vroeger, maar ze lopen nog steeds achter (release Office 2016 was in 2015 dus 3 jaar geleden, een eeuwigheid in ICT land).
Word, Excel, PowerPoint en Outlook

en

Onenote :)
Vaak gebruiken bedrijven office in een citrix omgeving. Daar gebruiken ze Office in windows. Lokaal gebruik ik de Office voor raadplegen. Maar vaak zit ik in de Citrix omgeving te werken. Adobe CS gebruik ik wel lokaal en dan komt MacOS wel van pas.
Reken maar erop dat de cijfertjes ook hoger worden ;) Alle Apple producten worden een euro teken + extra erbovenop.

$999 is €1149 bij Apple (check maar de prijzen via US en NL op de site)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 25 juli 2024 07:24]

je kunt de prijzen gewoon op de site van Apple nakijken hoor

Goedkoopste is € 899 (i3 met 8GB ram en 128GB SSD)

Mijn vraag is of zo'n Mac Mini alle 2666 MHz DDR4 SODIMMS slikt want dan pak je gewoon de 8GB versie en upgrade je zelf naar 16GB of 32GB. Goedkoper dan bij Apple zelf (€ 720 voor 32GB :'))

Zou de SSD wel vastgesoldeerd zijn?

[Reactie gewijzigd door Yucko op 25 juli 2024 07:24]

Ik verwacht nog een EU opslag erbij, dus iets van 859 euro voor het basis model wat in de USA $799 kost.
Joh je bent gek dat je hem niet upgrade: https://www.ifixit.com/Gu...d+Drive+Replacement/32815

Als ik het met mijn worstvingers kan moet het zelfs je pa wel lukken.
SSD sata, of SSD nvme ? Nvme is weer een factor sneller (kleiner).. Of on-board gesoldeerd ? :'(

[Reactie gewijzigd door tweazer op 25 juli 2024 07:24]

eigenlijk is het en mac mini pro. hopelijk is de boel makkelijk te upgraden.
Ben ook benieuwd of de HDD zelf op te graden is. memory zeggen ze van wel
Nope, daar reken ik niet op. Bij de presentatie zag je 2 of 3 chipjes recht op de PCB zitten
enkel RAM (2 SO-DIMM slots) is te upgraden.
Weet je dat wel zeker? De vorige kon alleen de HDD upgraden.
Yep, staat er expliciet bij dat 't SO-DIMMs betreft.

Je kunt ze ook zien zitten op 't plaatje trouwens; linksboven.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 juli 2024 07:24]

Heb je daar een bron van? Volgens mij kan dat sinds 2014 al niet meer.

https://www.cultofmac.com...-longer-add-ram-mac-mini/
In de presentatie van vandaag zal je dat t bij de nieuwe versie mogelijk is. Of t moeten proprietary dimms zijn, maar t leken echt so-dimms. (En ze pochten dat dit was wat de markt wilde)

[Reactie gewijzigd door HellFury op 25 juli 2024 07:24]

Ok Mooi! Ik zie nu (pas) idd ook de slots op de foto..
Ja, de livestream terug kijken, daar werd expliciet vermeld dat de Mac Mini vervangbare SO-DIMMs bevat.
Eindelijk! Heerlijke pc's om in te zetten als server.
Helemaal mee eens!
Oprechte vraag, waarom geen NUC als server? Hetzelfde spul maar goedkoper en voor een server OS lijkt me OSX nu juist een van de minder voor de hand liggende kandidaten.
Helaas is het qua server features steeds minder leuk in macOS, Apple heeft de Server app al grotendeels gestript van alle interessante features. Ook met het verdwijnen van Back To My Mac is er weer extra server functionaliteit weggehaald. Je kan natuurlijk altijd Windows of Linux installeren maar das eigenlijk zonde.
Als je 64GB in je Mac Mini klikt moet je 1680 euro BIJBETALEN. Wat een gekken haha
maxed out issie bijna 5K :+
Dit kun je nog zelf doen met SO dims kijk eens naar de SSD 256 GB Extra 250 euro zelfs voor hi-speed nvme is dit stevig, of zouden ze er octaan SSD in stoppen?

Verder wel leuk zou dit zelf eerder kiezen dan een "alles in mac" een heb toch andere schermvoorkeuren.

UPDATE: er zit wel een snelle SSD in: Up to 3.4GB/s sequential read speed
bron: https://www.apple.com/nl/mac-mini/

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 25 juli 2024 07:24]

Als je echt goed met solderen bent misschien maar voor de gewone sterveling is dat niet weggelegd. Drive vervangen dat zou wellicht nog kunnen.

Edit: Ik vergis me het is gewoon te upgraden, dat is netjes. Een i7 kost je 1250 euro en dan kun je zelf de rest uitbreiden. Niet verkeerd!

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 25 juli 2024 07:24]

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan om een Mac Mini aan te schaffen :/
Op zich is dit een instapper voor standaard gebruik en kan je voor een 'eerlijke' prijs het MacOS systeem gebruiken.
Je kan er zelfs nog een mooi scherm bij doen van andere merken en onder de 1000€ blijven.
Yep. Als je al een muis, toetsenbord en scherm hebt ben je 'vrij goedkoop' klaar inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.