Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony stopt ontwikkeling huidige Android-skin voor Xperia-smartphones

Sony is gestopt met de ontwikkeling van nieuwe features voor de Xperia Home-launcher die het maakt voor eigen smartphones. Dat duidt erop dat toestellen in de toekomst een nieuwe Android-skin gaan krijgen, maar daarover is vooralsnog niets bekend.

Sony zal geen nieuwe features toevoegen aan de Xperia Home-skin, maar het zal de software zolang blijven onderhouden als het bedrijf noodzakelijk acht, zo staat in de aankondiging. "We hebben een zakelijk besluit genomen dat onze huidige launcher, Xperia Home, de onderhoudsfase zal ingaan."

Xperia Home staat op smartphones van de Japanse fabrikant sinds de eerste Xperia Z uitkwam in 2013. Daarvoor had het al een eigen Android-skin met daarin apps als Timescape. Sony ontwikkelde de software om Android-toestellen een eigen gezicht mee te geven en Sony-features te integreren, zoals apps voor Walkman en PlayStation. Sony stopte eerder al met de eigen Weer-app en Shazam-concurrent TrackID.

De launcher zal voorlopig blijven functioneren op huidige Xperia-toestellen. Welke launcher na upgrades van het besturingssysteem op huidige smartphones en op toekomstige modellen zal staan, is onbekend. Sony brengt over het algemeen in het najaar nieuwe smartphones uit, waarbij zal moeten blijken welke software die bevatten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-06-2018 • 07:22

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Heb al die custom launchers sowieso nooit begrepen. Ik begrijp dat elke fabrikant uniek probeert te zijn, maar de meeste van die dingen zijn gewoon brak en het voelt altijd enorm erin gehackt en gepatched aan. Stock Android is gewoon goed, waarom er zo mee aan de haal gaan? Liever dan maar wat minder uniek zijn en gewoon iets goeds hebben.
Toen tien jaar geleden de grotere gsm-makers hun eerste androidtoestellen op de markt plaatsten was stock android niet echt goed te noemen en had een een zwaar gebrek aan features. Daarbij komt dat er ook een gebrek was aan goede apps en de markt qua apps nog zeer snel veranderde een veel bedrijven hoopten de algemene standaard-apps voor de volledige markt te kunnen maken.
Sommige skins (een launcher is wat anders, maar ik neem aan dat je een skin bedoelt, wat een uitgebreidere aanpassing is door het hele OS), zijn gewoon goed gedaan. Juist Sony heeft momenteel een van de best geoptimaliseerde revisies van Android. Verder is het een mogelijkheid om je te onderscheiden, wat voor de retail erg belangrijk is (waarom zouden ze verschillende telefoons met dezelfde specs en hetzelfde OS aanbieden?), en om features te brengen. Dingen als dubbele schermen homescreens, apps in een los scherm, los managen van apptoegang, zaten al jaren in bepaalde aangepaste versies van Android voordat Android er zelf mee kwam.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 13 juni 2018 20:49]

Zoveel mensen zoveel wensen zou ik zeggen.
Persoonlijk vind ik de stock launcher helemaal niks en ben dus erg blij dat het mogelijk is custom launchers te gebruiken. Dus zelf begrijp ik het maar al te goed dat custom launcher er wel zijn.
Mwah vroeger was dat wel het geval maar tegenwoordig toch veel minder. Na bijna 2 jaar met een Oneplus 3 die een bijna stock launcher heeft kan ik eigenlijk niks opnoemen wat ik mis of niet goed vind werken.
En daarmee dan mijn reden voor een custom launcher: als jij nu een nieuwe telefoon koopt van een ander merk, heb jij de OnePlus launcher niet meer, en werkt alles net wat anders, bvb die shelve die Oneplus heeft, dat heb je niet op andere toestellen. Jammer als je dat net vaak gebruikte!

Met een custom launcher heb je dat probleem niet: ik gebruik nu al op 4 toestellen dezelfde launcher, en dat vind ik best wel fijn :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 juni 2018 12:27]

De oneplus launcher kun je uit de Playstore downloaden. Dus je kunt een ook op een telefoon van een ander merk zetten.
Euh, nee: deze kan je vanuit de play store enkel op OnePlus apparaten installeren. De enige reden dat hij daar staat is om het updaten makkelijk te maken, niet om deze op andere apparaten te laten werken.

De APK is ongetwijfeld wel ergens te vinden, maar deze launcher is niet gemaakt om op andere telefoons (met bvb een andere resolutie, of geen onscreen knoppen) te werken dus hoe goed dat werkt is nog maar de vraag.

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 juni 2018 12:27]

Mwah vroeger was dat wel het geval maar tegenwoordig toch veel minder. Na bijna 2 jaar met een Oneplus 3 die een bijna stock launcher heeft kan ik eigenlijk niks opnoemen wat ik mis of niet goed vind werken.
Dat is natuurlijk leuk voor jou maar daarmee ontkracht je geenszins zijn bewering sterker nog je bevestigt het alleen maar, jou vindt duidelijke de minimale aanpassingen van oneplus goed hij niet en ik ook niet
Je stelde stock voor als zeer goed en daar ben ik het zeker mee eens. Op mijn n7+ Android one toestel mis ik echter nog steeds te vaak dingen die op mijn Huawei p9lite wel werkte maar die nu ontbreken. Android P zou deels verbetering moeten brengen maar vooralsnog moet ik bekennen dat ik stock bij verre niet perfect vind itt jouw initiŽle suggestie
Wat is er mis met / ontbreekt er aan de stock laucher tov andere launchers wat ook daadwerkelijk interessant is voor een grote groep gebruikers?
Sterker nog, die eigen launchers van de verschillende fabrikanten is bijna altijd wel wat mee mis.
Ja het werkt zolang je alleen doet wat de fabrikant wil, en wellicht gaat dat voor de meesten dan goed.

Maar ik heb zo mijn eigen ideeŽn wat ik wil kunnen met een launcher en dan kom ik toch telkens weer uit bij Apex launcher, dat (vrijwel) volledig zo te customizen is dat het alles doet wat ik zelf wil.
Nu misschien wel ja, maar van Samsung weet ik bijvoorbeeld dat er meer functies in Touchwiz zaten, dan stock Android. Multi window bijvoorbeeld zat al in Touchwiz, voordat het in AOSP zat.
Ik vind de stock launcher bv maar niks. Geef mij maar de Miui schil. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Dit is de reden dat ik al jaren Nova launcher gebruik.
Heb je tenminste een goeie launcher op je telefoon staan..
Nja zo custom is die van Sony geloof ik niet.
Ze veranderen zover ik kan zien vrij weinig aan de Android launcher.
Voor mij is juist een stock Android een groot pluspunt en een criteria voor de keuze. Al die skins en bloatware zit ik niet op te wachten en dat is ook de reden dat ik nooit een Samsung toestel zal kopen.
Ik vind de Samsungskin juist een van de betere. Ziet er goed uit en geeft een consistente ervaring. Enige bloatware zijn de MS apps, maar die vind ik best handig om te hebben. Ze voelen minder snappy aan dan de Sony skins, maar zijn wel mooier. Daarnaast introduceert Samsung vaak features die je met de skins die meer stock zijn soms zelfs jaren later pas krijgt, zoals apps in losse windows.
Hopelijk gaan ze telefoons met Android One uitbrengen. Dan worden Sony's weer Ťcht interessant.
Niet dat ze dat nu niet zijn, maar een goed updatebeleid is weer 1 voordeel voor Sony's er bij.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 12 juni 2018 09:35]

Het update beleid bij Sony is niet slecht en de huidige skin loopt lekker en is niet veel anders dan stock Android
Sterker nog, verschillende keren was het updatebeleid zelfs beter dan bij de Nexus toestellen. Volgens mij hadden ze ook als eerste een Oreo-toestel met de ZX1.
Zou best eens kunnen. Heb zelf een X Compact en krijg gewoon mijn maandelijkse security updates.
Als ik sommige posts hier lees dan denk ik dat sommigen wat posten zonder een Xperia te hebben gehad de laatste jaren.
De Sony skin komt dicht in de buurt van stock android bv
Je kan je afvragen of, als ze overstappen op Android One, ze ook de optimalisatie nog zo goed gaan doen als ze nu doen, of dat ze gewoon de Android revisie erop knallen en er verder minder moeite voor doen.
De gewone Xperia X heb ik ook wel eens getest. Was qua feel ondanks zijn 650 (wat gewoon een heel capabele SoC is) een van de snelste toestellen van het moment.

Maar mensen denken vaak dat 'stock android' het walhalla is van Android. Persoonlijk hoop ik vooral dat verschillend fabrikanten met eigen skins komen en daarover blijven nadenken. De algemene gebruikservaring van Vanilla Android wordt er alleen maar door geholpen, doordat andere inzichten meegenomen worden. Ik kan me nog herinneren dat ik op een Nexus 4 niet eens de screen rotation kon uitzetten zonder externe app. De camera-app zou zonder de andere skins ook flink achterlopen tov wat het nu is.
Android one en verbeterde camera software processing. Ben altijd erg tevreden geweest met een z3 compact telefoon, maar de laatste keer was er een te groot verschil tussen de foto's die ik nam op mijn oude flagship en de goedkopere nieuwere Huawei van mijn ouders. De Huawei presteerde stukken beter. Ik dacht dat ze deze software altijd nog wel een goede update gaven.

De batterij wordt de laatste tijd toch weer minder (de tweede zo ondrhand) dus ik ben nu op zoek naar een nieuwe. Een nieuwe ietwat kleinere telefoon met high-end soc is nog best wel even zoeken :P. Dus ik hoop dat Sony opschiet of er een andere fabrikant komt met stock Android en goede camera.

Ik zat te twijfelen over de Nokia's of om te proberen een gok te wagen met een Xiaomi ;).

[Reactie gewijzigd door Bastian1 op 12 juni 2018 12:27]

Ik denk dat ze de trend volgen en over gaan op stock Android. Waar de standaard Android launcher vroeger juist heel basic was is het nu juist de efficiŽntste en bijna de meest productieve IMO.
Zolang je die Google voice spyware maar uit kunt zetten in de stock launcher vind ik het best.
Je bedoeld Google Assistant?
Die luistert in principe alleen naar "OK Google" en doet verder weinig anders. Bovendien is in de nieuwe Android de toegang tot de microfoon erg beperkt voor apps.
Die ja, op mijn huidige Sony heb ik die uitgezet en ook op het startscherm weggehaald.
Je kan ook gewoon de microfoon permissie weghalen ;)
Sony's revisie voelt snappier aan dan die op de Pixel-telefoons naar mijn ervaring. Nu is het Pixel UI anders dan stock, maar het komt in de buurt. Ik heb een Xperia XZ Premium gebruikt en daarna een Pixel, die toch wat zompiger was.
Zijn dit de eerste tekenen dat Sony overgaat op AndroidOne?
Goed nieuws als ze onder het android one programma gaan vallen, al moet ik zeggen dat ik sinds ik de microsoft launcher heb ontdekt dit zowel op mijn vorige Nexus 5X en op mijn huidige Samsung heb gezet. Zeer zeer fijne snelle kale ervaring.

[Reactie gewijzigd door Pino Blauw op 12 juni 2018 09:30]

Een launcher is geen skin.
Een skin veranderd veel meer dan alleen de launcher
Ik hoop van harte dat ze er ook een hele hoop bloatware afgooien bij de overgang naar een andere launcher, een en te meer omdat ik dat zelf na twee Xperias in 4,5 jaar nog nooit heb gebruikt en het eveneens niet te verwijderen valt. Ik ben benieuwd.
Het is in elk geval te disabelen zonder root. Met root kun je natuurlijk al die zooi verwijderen, net als de antieke versie van Hangouts e.d. die standaard in die roms zit.
Een zakelijk besluit. Ik ben benieuwd hoe t met de telefoondivisie van Sony gaat. Door dit soort berichtjes gaan bij mij de alarmbellen af.

Herstel, de Taptic engine.

[Reactie gewijzigd door broer banaan op 12 juni 2018 10:45]

Een zinnig besluit. De hardware was altijd goed, hun software was hit or miss. Te veel resources steken in onderdelen waar je toch niet het grote verschil kan maken is geen goed idee. Ik had nooit problemen met hun skin, maar kan het geen toegevoegde waarde noemen. Hopelijk doen ze ook iets aan alle extra apps wat alleen maar geld kost om te ontwikkelen en toch niets oplevert.
In de tijd dat ik nog Xperia toestellen gebruikte was het geen verkeerde launcher, hoewel ik op een gegeven moment Novalauncher heb aangeschaft voor mijn Galaxy Tab en dan kan ik die natuurlijk net zo goed ook gebruiken op mijn smartphone :)

Vraag me af of ze nog de moeite gaan doen om een nieuwe launcher te maken, ze kunnen net zogoed de stock Android launcher gebruiken, die werkt tegenwoordig prima.
Goed nieuws! Ik heb nog nooit Sony apps gebruikt op al mijn Xperia's gedurende de laatste 6 jaar.
Maar dit gaat over de launcher, niet over de mee geleverde apps van Sony.
Ben zelf erg tevreden over de Sony launcher. Moet tegelijk toegeven dat ik de standaard Android launcher niet recent in mijn handen heb gehad.